if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Shared desk policy noemen ze datYakuzA schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:57:
Binnenkort 12 piloten klaar met de opleiding, maar nog maar 6 F16's (van de beloofde 45) klaar om UA in te sturen:
https://www.nytimes.com/2...e/ukraine-f16-pilots.html
Op een serieuze noot: dat is niet per se slecht. Liever redudantie bij de piloten. Die te trainen kost tijd. Veel tijd. En dat zonder uitzondering. Een vliegtuig kan (tenminste theoretisch) heel snel geleverd worden.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Of ze nou Russisch zijn of uit Nepal/India komen...zolang ze aan het front staan, staan ze aan het front.Tens schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:39:
[...]
Daarom wordt kanonnenvoer in het buitenland geronseld.
[Twitter]
En dat de Russen mankracht tekort komen is logisch, hun 3daagse SMO heeft wat vertraging opgelopen, maar dit geldt minstens net zo hard voor Oekraine, die komen ook veel mankracht te kort.
Ach..als het 2 zits F16's zijn komt het precies uit toch?YakuzA schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:57:
Binnenkort 12 piloten klaar met de opleiding, maar nog maar 6 F16's (van de beloofde 45) klaar om UA in te sturen:
https://www.nytimes.com/2...e/ukraine-f16-pilots.html

[ Voor 24% gewijzigd door PASware op 11-03-2024 09:22 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Dat ook, weet niet wat de normale ratio pilots per jet is, en onderhoudsuren per vlieguren, maar 1 op 1 zal het niet zijn.
edit: google: what-is-the-typical-pilot-to-aircraft-ratio-in-military-squadrons
There are 12,500 active duty pilots in the USAF, and the service counts just over 5,000 manned aircraft. This will give an overall, rough, ballpark figure of 2.5 pilots per aircraft across the entire force.
[ Voor 36% gewijzigd door Tens op 11-03-2024 11:05 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Snap ik, maar die berichten vanuit het Oekraïense leger voelt voor mij ook als propaganda. In de trant van:pro_6or schreef op maandag 11 maart 2024 @ 00:26:
[...]
Er komt echt geen opstand in Rusland, laat staan in het leger. Ook die hele Prighozin polonaise optocht was m.i. een schertsvertoning. Maar de moraal is echt wel laag, dat kan niet anders. Hoe denk je dat Amerikaanse soldaten zich zullen voelen als trump,straks wint, de democratie afschaft en Canada aanvalt en ze gevraagd wordt op alles dat los of vast zit te vermoorden. Terwijl je zelf slecht tot zeer slecht wordt uitgerust voor de vecht taak. Terwijl het Canadese leger toch pittiger bleek dan verwacht door trump. Totale idiotie toch, waar vechten ze voor. En Rusland is al een eeuw een tirannie. Ook onder de tsaren eigenlijk. Zo lang ze zich maar kunnen heugen.
Terwijl imho zijn effect heeft verloren. In het begin dachten mensen nog echt dat het daardoor niet lang zou duren, maar Rusland Putin houdt dit nog wel jaren vol zo.Mensen, we hebben een bevestiging dat het moraal laag is. Het duurt niet lang meer voordat het klapt bij de Russen...
Liever geen land meer, dan nu gezichtsverlies lijden. Want als je een hele generatie mannen zichzelf de dood in laat lopen, dan heb je 1 generatie geen vaders voor de toekomst. Vaders om kinderen te maken en op te voeden, maar ook om arbeid te verrichten en de economie draaiende te houden.
Overigens geldt dat voor zowel Oekraïne als Rusland, maar Oekraïne kan er niks aan doen dat ze worden aangevallen en moeten zichzelf wel verdedigen. Op de lange termijn gaat dit in beide landen een nog veel grotere impact hebben.
Al zal dat Putin een rotzorg zijn, want dan is hij zelf waarschijnlijk al overleden en zal zijn opvolger te boek staan als de president waaronder het land flink heeft moeten lijden.
Iemand die uit een dorpje ver van Moskou onder valse voorwendselen (niet naar het front, maar achter het front in de logistiek meehelpen) ineens toch in een loopgraaf zit, aan het front, zonder training - zal zich eerder overgeven en gevangen genomen worden dan een beroepsmilitair van het Russische leger met combat ervaring die wellicht zich niet zal overgeven en liever doorvecht tot het eind.
Dan is wat je als PoW gevangen hebt genomen niet direct te vergelijken met de moraal over de gehele groep waar je tegen vecht.
Een dergelijke situatie is hier ook. Rusland stopt met vechten als de Russische top zegt dat het erop zit. Tot die tijd zullen ze door vechten. Met troepen die laag moraal hebben, of weglopen van het slachtveld (als ze de kans hebben) of zichzelf verwonden. Wanneer zegt Rusland dat het erop zit?
De meest realistische keuze is tot Poetin het veld heeft geruimd. Dat gaat overigens nog lang duren want de mensen rondom hem heen zitten op dezelfde Titanic zonder reddingsboten.
Wat wel belangrijk is, is dat Rusland aan het uithollen is. Hun surplus van wapens raakt op, hun surplus van goede jonge mensen raakt op, ze zijn door zo goed als al hun goud en buitenlandse valuta heen. Hun reguliere industrie is uitgehold voor oorlogsindustrie.
Denk ik dat Oekraïne zijn gebieden terug krijgt? Nee.
De Krim wellicht als ze alles op alles zetten. Maar ik zit hier niet voor Oekraïne. Ik zit hier voor de EU en voor NATO. Op het moment dat deze oorlog stopt klapt Rusland in elkaar. Plotseling is er geen wapen productie meer nodig en niemand wilt hun wapens meer want die zijn slecht gebleken. Allemaal die mensen staan op straat in een economie waar alles is omgevallen. De staat is door zijn financiële bronnen heen en heeft nog te maken met sancties. Het land is intern kapot en zal decennia nodig hebben om terug te komen.
Dat is het echte doel hier. Iedere dag, ieder uur dat deze oorlog duurt graaft Rusland zich dieper in de kuil. Een land valt moeilijk te vernietigen, maar het toekomstperspectief van een land valt te veranderen van buitenaf.
Het is het oog op de bal houden. Rusland zal er niet in slagen om heel Oekraïne te krijgen. iig niet in de komende 30 tot 40 jaar. Economisch zal Rusland voor 20 tot 30 jaar zijn uitgeschakeld. Maar die molen van vernietiging moet daarom zo lang mogelijk draaiende worden gehouden.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
wat valt hieronder?
tanks/vliegtuigen repareren? Militairen opleiden?
En wat als Rusland 'per ongeluk' westerse soldaten doodt?
🇨🇿🇺🇦🇫🇷 "NATO troops can carry out auxiliary activities directly on the territory of Ukraine, since this does not violate any international rules. Involvement in some supporting measures", - Petr Pavel commented Macron's initiative pic.twitter.com/TCnkdyR0AZ
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 11 maart 2024
Voor degenen die denken dat de naam van de piloot op de zijkant betekent dat het zijn/haar/het toestel is: da's zelden waarTens schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:21:
[...]
Dat ook, weet niet wat de normale ratio pilots per jet is, en onderhoudsuren per vlieguren, maar 1 op 1 zal het niet zijn.
edit: google: what-is-the-typical-pilot-to-aircraft-ratio-in-military-squadrons
[...]
Overigens ook goed dat er 12 piloten zijn, die trainen duurt langer. Dat er maar 6 jets beschikbaar zijn maakt dan minder uit, er kunnen dan sneller achter elkaar sorties gevlogen worden mits de onderhoudsploeg het kan bijhouden. Ik vermoed dat de piloten 12 uur op / 12 uur af kunnen doen en de jets eigenlijk met wat tussenstops kunnen blijven vliegen.
Uiteraard zal er veel gesleuteld moeten worden, maar in begin als ze net een grote beurt gehad hebben kan je natuurlijk bepaalde dingen meerdere sorties mee vliegen. De motor zal niet na 4 sorties vervangen moeten worden waarschijnlijk
[ Voor 35% gewijzigd door Nox op 11-03-2024 11:06 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Er zijn 2 afwegingen:Tens schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:59:
- Rusland wordt duidelijk gemaakt waar de Westerlingen zijn, dan kunnen ze daar niet per ongeluk schieten. Op die manier bescherm je tevens bepaalde faciliteiten.
- Schiet Rusland toch, dan is verdere escalatie mogelijk.
Wat mij betreft staan we voor een splitsing in de weg. Of we gaan Oekraine nu echt steunen, of we accepteren een Russische overwinning. Pappen en nathouden gaat niet meer nu de pro-Putin partij in de VS dwarsligt en mogelijk het presidentsschap gaat pakken.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Zoals Avdiivka viel, de lijntjes op de kaart schuiven traag naar het Westen, de Oekraïners hebben last van munitietekort, Amerikaanse steun is vertraagd,... dat de West-Europese landen voorbij de ontkenning en merchanderen gaan.
Depressie hebben we in sommige posten hier al gezien.

Acceptatie van het feit dat we veel grotere wapenindustrie, munitievoorraden en militaire capaciteiten nodig hebben.
Budget voor munitie maal 10 ziet voor de politiek groot eruit, maar is peanuts als de officieren zeggen dat het 400 keren te klein is. Nog factor 40 in te halen.
Als de Luftwaffe zegt dat ze slechts 4 operationele Eurofighters dan is het omdat ze de ammo voor 4 Eurofighters hebben. Als een Eurofighter geen reload kan doen, dan wordt het aan de zijkant weggezet. Hetzelfde nu met de Duitse marineschepen, elke raket dat ze verschieten, kan niet op korte termijn vervangen worden.
"Oorlogskoorts" is een propaganda narratief. Het is eigenlijk een pleister op de wond dat veel groter en diepgaander ingrijpen vereist.
Wat de russen bang maakt, is dat het Westen over 10x de mankracht, economie en industrie beschikt. Daarom moet een teddybeer zich oppuffen met propaganda en inspelen op angst voor escalatie, onwetendheid,... tot een grote boze beer.
De driedaagse veldtocht was gepland om te snel toe te slaan zonder het Westen de tijd geven om door het rouwproces te gaan en grote veranderingen door te voeren. De huidige Macron is iemand anders dan 2 jaren geleden.
Nu heeft rusland hun oorlogseconomie en wapenindustrie gemaximaliseerd. Vanaf de piek op de grafiek kunnen ze alleen naar beneden gaan.
Het Westen is bezig met bepaalde wapens/munitie op te schalen en moet nog aan andere types beginnen.
https://www.defenseone.co...ian-official-says/394146/By the end of this year, Europe will be able to manufacture around 1.4 million 155mm rounds a year, Borrell added.
Once Congress approves funds for Ukraine, the U.S. will be able to manufacture 1.2 million 155mm rounds by October 2025.
Assuming a maximum production rate, the U.S. and EU would manufacture 2.6 million 155mm rounds per year by 2025. Russian production capacity for 152mm rounds, the Soviet equivalent to 155mm, is estimated to grow to 1.3 million by the end of 2024.
We kunnen naar 2 tot 1 overwicht in artilleriegranaten produceren gaan.
Een Westerse artilleriegranaat doet het werk van meerdere russische artilleriegranaten. De Oekraïners moeten minder schieten met Westerse artilleriegranaten dan met 152mm artilleriegranaten om hetzelfde effect te bereiken.
Precisie kan massa verslaan als je met veel minder schoten hetzelfde effect kan bereiken. Als je dit aan productieoverwicht koppelt, dan wordt het overpowered.
Er is een grote financiële kost om de wapenindustrie uit te breiden en politieke moed nodig. Eenmaal we de drempel genomen hebben, dan melken we de gebouwde fabrieken in de komende tientallen jaren uit. De wapens/munitie rollen van de band alsof het broodjes/worsten zijn.
Voor rusland betekent dat een langer durende oorlog een oplopende risico tot West-Europa legt een dikke betonplaat op hun zelf gegraven graf.
De Britten grappen over jaarlijks beton op Thatcher's graf bijstorten om zeker te zijn dat het monster uit het verleden niet terugkomt. Haar graf ziet eruit als een betonplaat dat in de stoep/trottoir gegoten is.
De game theory professor heeft het ook uitgelegd.
Er werd eerder een suggestie gewekt dat militairen van NATO lidstaten (laat ik me even heel subtiel uitdrukken) ingezet kunnen worden op plekken waar nu geen conflict is maar wat wel capaciteit eet van Oekraïne. Denk bijvoorbeeld aan de bewaking van de grens met Belarus.Tens schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:59:
heb sterk het gevoel dat we langzaam worden voorbereid:
wat valt hieronder?
[Twitter]
Ik weet de bron niet meer dus die moet ik schuldig blijven. Alleen de ingfographic bleef hangen.
Behalve grensbewaking kan je ook andere manieren van inzet bedenken die redelijk veilig zijn uit te voeren.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Je kan inderdaad Oekrainse manschappen vrijmaken door de grote steden en grenzen te beschermen door NATO troepen. Theoretisch zou je NL/DE/USA patriots neer kunnen zetten met dito bemanning. Iets dergelijks zie ik dit jaar niet gebeuren, als het überhaupt al ooit gaat gebeuren.asing schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:32:
[...]
Er werd eerder een suggestie gewekt dat militairen van NATO lidstaten (laat ik me even heel subtiel uitdrukken) ingezet kunnen worden op plekken waar nu geen conflict is maar wat wel capaciteit eet van Oekraïne. Denk bijvoorbeeld aan de bewaking van de grens met Belarus.
Ik weet de bron niet meer dus die moet ik schuldig blijven. Alleen de ingfographic bleef hangen.
Behalve grensbewaking kan je ook andere manieren van inzet bedenken die redelijk veilig zijn uit te voeren.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Die fout hebben we (helaas) eerder gemaakt.
Ze moeten wel mandaat hebben, anders wordt het een papieren grens.new_guy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:24:
Grensbewaking is leuk... Maar wat doe je als de Russen wel op je af komen rijden...
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Exact.asing schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:30:
[...]
Ze moeten wel mandaat hebben, anders wordt het een papieren grens.
Ik denk dat daar het grootste struikelblok ligt. Want een conflict in Oekraïne tussen troepen van NATO lidstaten (dus niet NATO zelf) zal geen artikel 5 van NATO uitlokken.new_guy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:24:
Grensbewaking is leuk... Maar wat doe je als de Russen wel op je af komen rijden...
Maar ik vermoed dat troepen van landen zoals Frankrijk of GB (en wellicht bijvoorbeeld Polen?) zullen het recht tot verdedigen nodig hebben. Hun taak zal initieel defensief zijn. Het moeten ook goed getrainde en uitgeruste troepen zijn die nauw samenwerken met Oekraïne en het Oekraïense leger. We hebben het hier ook niet over een VN macht die maar mondjesmaat zijn uitgerust en enkel mogen vuren met expliciete toestemming.
Anderzijds is het zo dat Rusland deze troepen prioriteit zal geven om schade toe te doen. Je ziet de sensatie media nu al; "Rusland dood Nederlandse soldaten." of "Nederlandse soldaten kansloos tegen Russische leger."
In mijn ogen zou hier al over moeten zijn nagedacht maar ik denk dat een redelijk aantal EU landen nu pas aan dat proces begint.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Aangezien er al proefballonnetjes worden opgelaten, heb ik zo'n vermoeden dat ze al in het proces zitten. Maar goed, dat is mijn onderbuik.Auredium schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:04:
[...]
....
In mijn ogen zou hier al over moeten zijn nagedacht maar ik denk dat een redelijk aantal EU landen nu pas aan dat proces begint.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Mijn ervaring is dat als men in Den Haag zich een militair 'avontuur' in de hoofd haalt dat de mensen op MinDef en bij de betrokken krijgsmachtdelen dan al bezig zijn met (voorzichtige) voorbereidingen ervan. Dat zal in andere landen niet veel anders zijn.Auredium schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:04:
[...]
Ik denk dat daar het grootste struikelblok ligt. Want een conflict in Oekraïne tussen troepen van NATO lidstaten (dus niet NATO zelf) zal geen artikel 5 van NATO uitlokken.
Maar ik vermoed dat troepen van landen zoals Frankrijk of GB (en wellicht bijvoorbeeld Polen?) zullen het recht tot verdedigen nodig hebben. Hun taak zal initieel defensief zijn. Het moeten ook goed getrainde en uitgeruste troepen zijn die nauw samenwerken met Oekraïne en het Oekraïense leger. We hebben het hier ook niet over een VN macht die maar mondjesmaat zijn uitgerust en enkel mogen vuren met expliciete toestemming.
Anderzijds is het zo dat Rusland deze troepen prioriteit zal geven om schade toe te doen. Je ziet de sensatie media nu al; "Rusland dood Nederlandse soldaten." of "Nederlandse soldaten kansloos tegen Russische leger."
Als je nu als staf officieren niet op allerlei scenarios aan het voorbereiden bent, dan ben je natuurlijk ook behoorlijk incompetent._Eend_ schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:42:
[...]
Mijn ervaring is dat als men in Den Haag zich een militair 'avontuur' in de hoofd haalt dat de mensen op MinDef en bij de betrokken krijgsmachtdelen dan al bezig zijn met (voorzichtige) voorbereidingen ervan. Dat zal in andere landen niet veel anders zijn.
https://www.theguardian.c...rns-former-alliance-chiefStandeman schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:20:
[...]
Aangezien er al proefballonnetjes worden opgelaten, heb ik zo'n vermoeden dat ze al in het proces zitten. Maar goed, dat is mijn onderbuik.
De eerste suggesties komen al van vorig jaar. Toen gingen er al meer geruchten.
Ik zie helaas niet heel goed aan een filmpje wat nu wat is, dus het zou ook een decoy kunnen betreffen of iets volledigs anders. Maar mocht het dus een succesvolle aanval zijn, dan gaat er de laatste weken wel iets heel ergs fout dat Russische verkenningsdrones ongestoord boven zulke doelen mogen vliegen.
Een link naar het betreffende filmpje. (met disclaimer erbij dat het van het Russische Telegram kanaal: Kirill Federov komt).
[b]Edit: Dan haal ik hem weg. Zonde wel.
[ Voor 18% gewijzigd door Yakolev op 11-03-2024 19:25 ]
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
lijstje van betrouwbare bronnen:Yakolev schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:15:
Op Reddit staat weer een nieuw filmpje met schijnbaar een rij aan NASAMS launchers en een Controle/Radar voertuig. Ipv een Iskander, zoals die Patriots van laatst, krijgt alleen de Controle/Radar voertuig een Lancet op hun dak.
Ik zie helaas niet heel goed aan een filmpje wat nu wat is, dus het zou ook een decoy kunnen betreffen of iets volledigs anders. Maar mocht het dus een succesvolle aanval zijn, dan gaat er de laatste weken wel iets heel ergs fout dat Russische verkenningsdrones ongestoord boven zulke doelen mogen vliegen.
Een link naar het betreffende filmpje. (met disclaimer erbij dat het van het Russische Telegram kanaal: Kirill Federov komt).
*knip*
teacup in "[UKR] Betrouwbare Bronnen"
als het daarop gedeeld wordt zal ik er naar kijken.
[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 11-03-2024 17:44 ]
Ik vermoed dat een heel groot deel de non-combattant functies zijn, medisch en logistiek bijvoorbeeld. Dat maakt manschappen aan het front vrij.Tens schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:59:
heb sterk het gevoel dat we langzaam worden voorbereid:
wat valt hieronder?
[Twitter]
Als je een nato-hospitaal platbombardeert zal er waarschijnlijk wel ergens wat zinken. De VS e.a. westerse landen hebben hun leiders ook op UA grondgebied gehad en dat vooraf aangekondigd en er een hele dikke vette rode streep op gezet dat daar vergeldingsacties met de hoofdletter V op staan. Die lui dan alsnog platbombarderen zal waarschijnlijk ervoor zorgen dat de russen geen mogelijkheid hebben het nog een keer te doen.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Naast het wrak, zijn vandaag inderdaad beelden opgedoken van de MiG-29 die is neergeschoten. Volgens Russen zou het zijn neergeschoten door een R-37, volgens Oekraïne is het een Friendly Fire incident. De piloot is helaas ook omgekomen.Yakolev schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:41:
[...]
Er is vandaag redelijk ver achter Oekraïense linies hoogstwaarschijnlijk een MiG-29 neergestort. Er is rook, er is een wrak, het is duidelijk dat er wat gaande is geweest. Klopt het? Vooralsnog geen idee, dat zal nader onderzoek moeten uitwijzen.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C4YGDenKU0c?hl=en"Arquus" has already sent personnel to Ukraine to repair and maintain the approximately 250 armored personnel carriers that France transferred to Ukraine, as well as to train Ukrainians in these roles. The company is also working on a plan to produce spare parts locally.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ukraine's justice minister: Bill on mobilization of convicts may be registered next week
https://www.ukrinform.net...registered-next-week.html
The bill on the mobilization of convicts may be registered in the Verkhovna Rada next week.
Ukrainian Justice Minister Denys Maliuska said this on Ukrainian television, according to an Ukrinform correspondent.
"I think that it [the bill on the mobilization of convicts] will be registered next week, and it will be voted on at first reading at the next Rada meeting. As for the second reading, I expect this to be spring, no later than that," Maliuska said.
He stressed that "there are thousands of prisoners and convicts who are ready to become military personnel and be members of the Ukrainian Defense Forces and defend Ukraine."
Jaar geleden of wat langer, moesten we er nog om lachen dat Wagner langskwam, en nu moeten ze zelf.Yakolev schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:53:
Oekraïne zal ook overgaan tot het rekruteren van hun gevangenispopulatie.
Ukraine's justice minister: Bill on mobilization of convicts may be registered next week
[...]
Het is gewoon een hele terechte maatregel. Oekraïne heeft de mankracht nodig.Mektheb schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:57:
[...]
Jaar geleden of wat langer, moesten we er nog om lachen dat Wagner langskwam, en nu moeten ze zelf.
Uiteraard, begrijp het ook heel goed.Yakolev schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:59:
[...]
Het is gewoon een hele terechte maatregel. Oekraïne heeft de mankracht nodig.
Maar dat het nog steeds zo bezig is na 2 jaar blijft me keer op keer verbazen.
Een misdrijf begaan waar je een paar jaar voor moeten zitten en daar “veilig” je tijd uitzitten.
Air Force commander Mykola Oleschuk showed footage from an attack on a Russian vessel, apparently acting as a command and control point. Location unknown. pic.twitter.com/XmUF2s3asf
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 11 maart 2024
Wat vliegt daar nou de lucht in? De bovenbouw is wit maar dat ding is zwart.Tens schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:41:
Een command post op een 'gestrand' schip, op zich slim maar:
[Twitter]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Denk gewoon het dak, maar heel veel zwarte rook gaat mee omhoog lijkt meBoeryepes schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:46:
[...]
Wat vliegt daar nou de lucht in? De bovenbouw is wit maar dat ding is zwart.
Dit is de eerste tweet in een reeks, maar de samenvatting van hem is "waarschijnlijk niet, maar misschien wel". En dan Janovsky nog even:I've been looking at the supposed patriot kill. And everything is very sketchy. I dont think it's patriots, but my reasons are equally sketchy.
— Def Mon (@DefMon3) 9 maart 2024
When looking at the thermal, it appears you can see the background over the back of the trucks. https://t.co/TA4F1h7Cc8 pic.twitter.com/LYjTOwAvKm
We kunnen dus nog enigszins hoop hebben.I agree that so far those vehicles couldn't reliably be IDed from available footage - I have seen about as many arguments for them being Patriot launchers as those who say they were something else. https://t.co/74V8SgveHD
— Jakub Janovsky (@Rebel44CZ) 9 maart 2024
grapje zeker ? .. hopenlijk is dit wel erg genuanceerd (lees kleine vergrijpen) maar als EU zou ik oekrainse mannen gewoon op transport naar UA sturen .. (zoals in NL) ..Yakolev schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:53:
Oekraïne zal ook overgaan tot het rekruteren van hun gevangenispopulatie.
[...]
maar dit lijkt me voer voor een hele andere maatschappelijke discussie ..
PUNT
Tja vanalles
Dit werd vandaag wel gepost om als argument dat het wel mogelijk om Patriot launchers gaat. (Hoewel dit natuurlijk ook totaal geen uitsluitend bewijs is.)
Regarding the destruction of Patriot equipment, which (for me) has not yet been proven beyond doubt, there are now further indications that speak in favour of the destruction of various equipment.
— German Aid to Ukraine (@deaidua) 11 maart 2024
Yesterday, an apparently Ukrainian Instagram account published a picture of a… pic.twitter.com/98Z0cUG03x
Ik zou als Oekraïne zijnde ook niks erover zeggen.
[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 11-03-2024 19:49 ]
Idioot om dit te posten. Niet van jou maar die xeraar.Yakolev schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:48:
Goede post @RoD . Ben benieuwd of het ooit bevestigd zal worden.
Dit werd vandaag wel gepost om als argument dat het wel mogelijk om Patriot launchers gaat. (Hoewel dit natuurlijk ook totaal geen uitsluitend bewijs is.)
[Twitter]
Ik zou als Oekraïne zijnde ook niks erover zeggen.
Ik snap sowieso niet waarom we steeds maar alles moeten weten. Als Russen een fout maken gaan mensen uitleggen waarom dat zo is, hoe het beter kan. Nieuwe soorten drones, alles maar online.
Dit is een all out oorlog tegen een fascistische staat met 145.000.000 willoze slaven (want daar komt het wel op neer) die zich allemaal opofferen als het moet. Ukraine kan hulp gebruiken. Geen, bijna, sabotage.
een treffende spreuk
Easy, dat is de schoorsteen. Dat is tig jaar aan aanslag van ruwe stookolie en dit is een effectieve schoonmaakmethodeBoeryepes schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:46:
[...]
@Tens @asing dat lijkt mij een (reddings)boot die achter op het schip hing. Die dingen zijn redelijk licht naar verhouding, maar met zo'n klap komen ze wel los.Boeryepes schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:46:
[...]
Persoonlijk ben ik niet overtuigt van het feit dat het een commandocentrum was, maar ik verwacht dat Oekraine beeldmateriaal heeft van busjes die af en toe mensen afzetten en ophalen. Ik zag in elk geval weinig sporen van voertuigen en er stond ook niks naast het schip. Ik zou best wel eens zo'n operatie van A tot Z willen zien, waarbij het iemand opvalt dat er steeds mensen ongezien naar dat schip willen komen en dat toch gaat opvallen.
⚡️Freedom of Russia Legion, The Russian Volunteer Corps and the Siberia Batallion have entered the Kursk and Bilhorod regions in Russia. Heavy fighting is reported in the border area.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 12 maart 2024
Events will be posted in this thread. pic.twitter.com/dS2ye6zpS6
Een boodschap van 1 van die partijen:
Good morning from the Russian-Ukrainian border.
— "Liberty of Russia" Legion (@legion_svoboda) 12 maart 2024
Like all our fellow citizens, in the Legion we dream of a Russia freed from Putin's dictatorship. But we don't just dream: we work hard to realise those dreams.We will take back our land centimetre by centimetre from the regime.… pic.twitter.com/Qj8SjBaxrU
Qua getallen zal het geen deuk in een pakje boter slaan, maar zorgt er wel voor dat de Russische aandacht iets meer verdeeld moet worden.Good morning from the Russian-Ukrainian border.
Like all our fellow citizens, in the Legion we dream of a Russia freed from Putin's dictatorship. But we don't just dream: we work hard to realise those dreams.We will take back our land centimetre by centimetre from the regime. Russians will sleep well, will not be afraid of the doorbell, will not be afraid to say what they think. Russians will vote for whom they want, not for whom they have to. Russians will live freely.
⚡️ Legion is coming.
nope
Op meerdere plekken volgens de claim, maar net als de vorige keer iets van 50 man en wat IFV'sbloody schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:45:
[...]
Een boodschap van 1 van die partijen:
[Twitter]
[...]
Qua getallen zal het geen deuk in een pakje boter slaan, maar zorgt er wel voor dat de Russische aandacht iets meer verdeeld moet worden.
:strip_exif()/f/image/Xt95vbZFmu8EyekLtvQWO8zX.jpg?f=fotoalbum_large)
Go for it Freedom for Russia Legion...
Anderzijds, is het aanmodderen en akelig dicht bij Kharkiv...
AndrewPerpetUA heeft hem ook in zijn lijstje gezet, momenteel vermoedelijk als decoy. Vanwege de kwaliteit van de beelden is een betere gis ook niet mogelijk.Yakolev schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:15:
Op Reddit staat weer een nieuw filmpje met schijnbaar een rij aan NASAMS launchers en een Controle/Radar voertuig. Ipv een Iskander, zoals die Patriots van laatst, krijgt alleen de Controle/Radar voertuig een Lancet op hun dak.
[b]Edit: Dan haal ik hem weg. Zonde wel.
/f/image/3V0iYiIYW1oy9WeLYQBVdYTN.png?f=fotoalbum_large)
Maar mijn punt staat alsnog. Hoe komt het dat Rusland steeds gemakkelijker achter vijandelijke linies drones heeft rondvliegen. Het is niet voor niks dat er in korte tijd beelden hits zijn van: Archer, Ceasar, HIMARs en misschien Patriots.
[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 12-03-2024 09:36 ]
"Ukrainian officials...told the FT that an attack by Ukraine at the weekend had critically damaged two Russian A-50 long-range radar detection planes at an aircraft repair facility in the southern port city of Taganrog."@ChristopherJM @maxseddon https://t.co/iIngkUrVY2 https://t.co/OaBv12BKN2 pic.twitter.com/lAJZBJSkyz
— Rob Lee (@RALee85) 11 maart 2024
Sceptisch, maar het zou goed nieuws zijn ''if true''.
Yakolev schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:34:
[Twitter]
hm, schade aan het pand. Maar de schade binnen blijft gokken.Ukrainian officials
[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 12-03-2024 09:39 ]
Als ze de supply route bij Valuki kunnen verstoren zou goed zijn voor de situatie bij Kupiansk iig.Tens schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:15:
[...]
Op meerdere plekken volgens de claim, maar net als de vorige keer iets van 50 man en wat IFV's
[Afbeelding]
PSN
De enige manier om dat 100% zeker te weten is als ze ter plaatse een snitch hebben die een paar foto's heeft doorgestuurd.Yakolev schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:34:
[Twitter]
:strip_exif()/f/image/v0mzY8b2Gu6mbN543lRTcMWs.jpg?f=fotoalbum_large)
🔥✈️ Ivanovo, Russia - black smoke visible from the airport. Aircraft caught fire in the sky. pic.twitter.com/hyI2noIt5i
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 12 maart 2024
:strip_exif()/f/image/0JznmRuR7mRaXMs64eXK7efN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Tens op 12-03-2024 11:39 ]
Dat kan een projectiel zijn geweest. Maar als ik kijk naar de beperkte schade aan de motor (die wel hitte afgeeft) kan dit ook het gevolg zijn van een defect onderdeel. Op zichzelf kan dit een gevolg zijn van de sancties. We weten dat Rusland de levensduur van zijn luchtvaart componenten aardig aan het rekken is omdat ze niet aan voldoende materiaal kunnen komen.Tens schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:34:
Weer een niet goed uitgedrukte peuk waarschijnlijk.
[Afbeelding]
[Twitter]
Gezien dit een vliegtuig is met 4 motoren zal het nog wel hebben kunnen landen. (pilootvaardigheid daargelaten) Fixen is mogelijk...maar zal moelijker worden afhankelijk van wat er vervangen moet worden en wat er nog beschikbaar is.
Deze heeft het niet gehaaldAuredium schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:40:
[...]
Dat kan een projectiel zijn geweest. Maar als ik kijk naar de beperkte schade aan de motor (die wel hitte afgeeft) kan dit ook het gevolg zijn van een defect onderdeel. Op zichzelf kan dit een gevolg zijn van de sancties. We weten dat Rusland de levensduur van zijn luchtvaart componenten aardig aan het rekken is omdat ze niet aan voldoende materiaal kunnen komen.
Gezien dit een vliegtuig is met 4 motoren zal het nog wel hebben kunnen landen. Fixen is mogelijk...maar zal moelijker worden afhankelijk van wat er vervangen moet worden en wat er nog beschikbaar is.
The Il-76 plane crashed into a forest. Preliminary info states that 12 Russians were on board. pic.twitter.com/sWDy5aIIPp
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 12 maart 2024
Het zou heel erg knap zijn zou het een Patriot hinderlaag zijn 750 kilometer van het front. Het lijkt me eerder inderdaad een technisch defect of een botsing met een vogel.Auredium schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:40:
[...]
Dat kan een projectiel zijn geweest. Maar als ik kijk naar de beperkte schade aan de motor (die wel hitte afgeeft) kan dit ook het gevolg zijn van een defect onderdeel. Op zichzelf kan dit een gevolg zijn van de sancties. We weten dat Rusland de levensduur van zijn luchtvaart componenten aardig aan het rekken is omdat ze niet aan voldoende materiaal kunnen komen.
Gezien dit een vliegtuig is met 4 motoren zal het nog wel hebben kunnen landen. Fixen is mogelijk...maar zal moelijker worden afhankelijk van wat er vervangen moet worden en wat er nog beschikbaar is.
Het is denk ik wat meer iets voor de Situatie binnen Rusland topic.
Ik had al een lichte aanpassing gemaakt.
Schijnbaar toch te lastig voor de piloot om af te handelen. Geen goed gebied om in te landen? Piloot vaardigheid niet afdoende? Grotere schade dan wat wij hier zien?
Anyways, een metalen vogel minder voor Rusland.
Hij zou op 3 motoren gewoon moeten kunnen vliegen en veilig landen. Dat is als de schade beperkt is tot de motor. Dit ziet er niet uit als een aanval, meer een defect of een vogel oid.Auredium schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:45:
[...]
Ik had al een lichte aanpassing gemaakt.
Schijnbaar toch te lastig voor de piloot om af te handelen. Geen goed gebied om in te landen? Piloot vaardigheid niet afdoende? Grotere schade dan wat wij hier zien?
Anyways, een metalen vogel minder voor Rusland.
Het ding zou daarna kunnen neerstorten als de piloot incompetent is, of er onderdelen in het rond zijn gaan vliegen die andere kritieke componenten hebben geraakt of het ding vlieg al op 2 motoren omdat de rest al stuk was.
nee, de peuk is waarschijnlijker. maar ander topic zou beter zijn.Yakolev schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:43:
[...]
Het zou heel erg knap zijn zou het een Patriot hinderlaag zijn 750 kilometer van het front. Het lijkt me eerder inderdaad een technisch defect of een botsing met een vogel.
Het is denk ik wat meer iets voor de Situatie binnen Rusland topic.
Op de foto met de grote rookwolk staat te lezen dat het afkomstig is van het vliegveld.Tens schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:34:
Weer een niet goed uitgedrukte peuk waarschijnlijk.
[Afbeelding]
[Twitter]
[Afbeelding]
Mogelijk dus geen crash maar vliegtuig kunnen landen en daarna alsnog uitgebrand. De crew zou het in dat geval waarschijnlijk wel overleefd hebben, het vliegtuig waarschijnlijk niet.
nvm, zie het filmpje met de rookwolk uit het bos, die is niet veilig geland.
[ Voor 4% gewijzigd door gise op 12-03-2024 12:41 ]
Free Russia Legion liberated the village of Tyotkino in Kursk Oblast. Russian occupiers were seen running away, abandoning their vehicles and positions, as reported by Legion's press service.https://t.co/XSqMafcTba pic.twitter.com/NGRvTdwRpc
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 12 maart 2024
De SU-27 schijnt fake te zijn, beelden van een video 2 jaar eerder: https://twitter.com/GeoConfirmed/status/1767501413943529891Yakolev schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:06:
[...]
Opvallend is natuurlijk wel dat de beelden gedeeld worden op het moment dat Rusland aangevallen wordt en er net dus een Il-76 en mogelijk een Sukhoi gevechtsvliegtuig is verloren.
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Maar wat zou dan die rookwolk uit het bos kunnen zijn is dan de vraag. Nou, hier een video van de brandende motor die van het vliegtuig af valt:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/TGm1IWP58n
Noel houdt het erop dat ie gecrashed is. Volgens hem 12 inzittenden overleden:gise schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:27:
Let op, onderstaande is pure speculatie, maar om het IL-76 verhaal nog interessanter te maken, mogelijk is het toestel ALSNOG veilig geland.
Maar wat zou dan die rookwolk uit het bos kunnen zijn is dan de vraag. Nou, hier een video van de brandende motor die van het vliegtuig af valt:
https://mstdn.social/@noelreports/112082288121971616
En een filmpje over wat de crash site zou moeten zijn:
https://mstdn.social/@noelreports/112082592504605353
[ Voor 8% gewijzigd door IJsbeer op 12-03-2024 14:42 ]
Maar, wacht even.... Hoe komen die feestneuzen eigenlijk aan tanksgise schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:02:
Freedom Legion tank in Kursk oblast:
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/3WKI6XDnPO
[ Voor 3% gewijzigd door Grunwold op 12-03-2024 14:55 ]
Of geleend van Oekraïne, dacht ook dat ze vorig jaar claimden nogal wat pantser veroverd te hebben.Grunwold schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:54:
[...]
Maar, wacht even.... Hoe komen die feestneuzen eigenlijk aan tanks. Staan die te koop op de russische variant van marktplaats? Wat een land.
Zijn die vrije Russen eigenlijk geen officieel onderdeel van het Oekraiense leger?Tens schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:59:
[...]
Of geleend van Oekraïne, dacht ook dat ze vorig jaar claimden nogal wat pantser veroverd te hebben.
nou, Tass meldt:gise schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 14:27:
Let op, onderstaande is pure speculatie, maar om het IL-76 verhaal nog interessanter te maken, mogelijk is het toestel ALSNOG veilig geland.
MOSCOW, March 12. /TASS/. An Ilyushin Il-76 military cargo plane crashed during takeoff in Russia’s Ivanovo Region, the Defense Ministry reported. A fire broke out at the crash site, but it has already been extinguished.
According to the ministry, one of the plane’s engines caught fire. Fifteen people were on board, their fate is still unknown.
TASS has compiled the most important information about the incident.
Voor zover ik weet zijn het Russen die op eigen initiatief werken (Oekraïense steun lijkt me niet onwaarschijnlijk, eerder onontbeerlijk)Yakolev schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:01:
[...]
Zijn die vrije Russen eigenlijk geen officieel onderdeel van het Oekraiense leger?
edit: niet helemaal dus:
Last night, Russian forces consisting of the "Free Russia Legion" and "Siberian Battalion" entered territory temporarily occupied by the "Russian Federation".
Bij de nieuwste aanvallen zou ook het Siberische Bataljon meevechten, een onderdeel van het Oekraïense leger dat vorig jaar werd opgericht. Het bestaat uit Russische militairen die zijn overgelopen naar Oekraïne.
[ Voor 40% gewijzigd door Tens op 12-03-2024 15:19 ]
En de timing is natuurlijk ook niet toevallig, de Russische presidentsverkiezingen zijn van 15-17 Maart. Goed moment om onrust te stoken.Tens schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:05:
[...]
Voor zover ik weet zijn het Russen die op eigen initiatief werken (Oekraïense steun lijkt me niet onwaarschijnlijk, eerder onontbeerlijk)
Als Tass het zo meldt kan je er gerust vanuit gaan dat het vliegtuig kapot is, inclusief alle inzittenden. Russische staatsmedia zijn altijd nogal optimistisch, ze moeten er immers voor zorgen dat het volk niet in opstand komt.
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Ook al zie je op de betreffende video "slechts" dat er een motor naar beneden valt, is er wel meer videomateriaal beschikbaar voor zover ik kan zien:Fanta schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:21:
[...]
Als Tass het zo meldt kan je er gerust vanuit gaan dat het vliegtuig kapot is, inclusief alle inzittenden. Russische staatsmedia zijn altijd nogal optimistisch, ze moeten er immers voor zorgen dat het volk niet in opstand komt.
https://www.themoscowtime...ortheast-of-moscow-a84424
En TASS zegt er ondertussen het volgende over:
Crew and passengers
- There were eight crew members and seven passengers on board the Il-76.
- A TASS interlocutor in the operational services said that, according to preliminary data, everyone died. Later, the governor of the Ivanovo region, Stanislav Voskresensky, who arrived at the scene of the emergency, expressed condolences to the families of the deceased pilots and instructed to provide all necessary assistance.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
*knip* Voegt niets toe, en geen opmerkingen op de persoon
[ Voor 37% gewijzigd door teacup op 12-03-2024 21:35 ]
[ Voor 96% gewijzigd door teacup op 12-03-2024 22:26 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
https://www.threads.net/@noelreports/post/C4a9Y-WKVsLThe White House is expected to announce as soon as Tuesday that it will send a number of ATACMS to Ukraine in a new package of $300 million worth of military aid, according to U.S. officials with knowledge of the discussions. Earlier, Reuters hinted towards a new military aid package worth up to $400 million.
https://www.politico.com/...-package-ukraine-00146487
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 12-03-2024 18:53 ]
PSN
https://www.threads.net/@noelreports/post/C4a2LbcKuUTDenmark has announced a new military aid package for Ukraine, providing artillery pieces and ammunition worth $336 million. The donation is funded through the Ukraine Fund and includes CAESAR artillery pieces, self-propelled 120mm mortars and ammunition.
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 12-03-2024 18:55 ]
PSN
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
De hamvraag die ik nu nog heb : welke versie
Het wordt tijd voor een nieuwe categorie: olieraffinaderijen.
Vanochtend is er weer eentje aangevallen
An oil refinery in Ryazan was attacked and hit by Ukrainian drones overnight.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 13 maart 2024
Also in Kursk, Bilhorod, Voronezh, Bryansk and Leningrad regions, UAVs were spotted. Russia claims the downing of multiple drones. pic.twitter.com/CG5sqHgbUS
nope
Daarna is het wel consequent hoog gebleven met 900-1000 man/dag maar ik had verwacht dat RU meer zou proberen ten koste van ook meer slachtoffers.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Wel een nuttige aanvulling is dat dit de nr2 rafinaderij in rusland is en circa 3% van de Russische olie verwerkt. Ook is er een filmpje van de daadwerkelijke inslagbloody schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:12:
[...]
Het wordt tijd voor een nieuwe categorie: olieraffinaderijen.
Vanochtend is er weer eentje aangevallen
[Embed]
https://twitter.com/Heroiam_Slava/status/1767803376094355958
zover ik weet staan die getallen voor KIA en niet eens gewonden of uitgeschakeld personeel.Fraggert schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:28:
Daarna is het wel consequent hoog gebleven met 900-1000 man/dag maar ik had verwacht dat RU meer zou proberen ten koste van ook meer slachtoffers.
Wat me onderhand begin af te vragen of de russen "lemmings" zijn ?
maar hoeveel hersencellen heb je nodig als je omringt word door " ouder dan mijn opa" materieel, slechte munitie en die gun in je rug zijn toch zeker wel tekens aan de wand voor de russen.
Daarnaast als je drones op je af ziet komen en na een paar schoten van je artillerie /tanks worden ook die 1 voor 1 "snel onvrijwillig gedemonteerd" al dan niet behulp met moderne drones of meuk die je 1x voor voorbij hoort fluiten en dan ben je "pink mist"
ik kan me ook niet voorstellen dat de logistieke middelen nu optimaal zijn (lees bijna onmogelijk) voor russen.
1
2
3
4
| Retorische opmerkingen: met 10 geboortes op 1000 mensen en inwoners van ru op 140mil zou dat 1.400.000 mensen zouden er per jaar in rusland geboren worden .. hoeveel % is man en overleeft tot 30 jaar ? (ergens daar is de legeroproeping.) en met het dagelijks getal tot heden zou ongeveer op 1.000.000(eerder 1,2 mil of nog hoger) manschappen liggen dat ingezet is en niet meer in staat is om te vechten .. en is dat de soldaat of ook die chauffeur van het busje ? |
Even in code blok, omdat dit een onnauwkeurige iets zal blijven puur vanwege de aard van de gegevens ..
Dit is meer mijn denkwijze te illustreren.
Menig oorlog is in deze omstandigheden al 3x gestopt, ik kan er met mijn pet niet bij wat het russische leger momenteel bezielt om door te gaan .. en niet gaat muiten. (lees weglopen v.d strijd)
en dan:
ik vraag me echt af hoe je als (Oekrainse) soldaat in dit gevecht staat .. immers een beetje leger training word je voorbereid op een slimme vijand .. niet 1 die rechtstreeks voor je loop gaat staan en wacht totdat je de trekker overhaalt.
sure het varieert wel een beetje maar als je het plat slaat is dat wel het verhaal wat je hoort van de strijd.
Tja vanalles
UA soldaten gaan door omdat ze moeten, omdat ze dondersgoed weet wat er met hen, maar ook met hun familie en vrienden, gebeurt als ze het niet doen.vso schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:11:
[...]
en dan:
ik vraag me echt af hoe je als (Oekrainse) soldaat in dit gevecht staat .. immers een beetje leger training word je voorbereid op een slimme vijand .. niet 1 die rechtstreeks voor je loop gaat staan en wacht totdat je de trekker overhaalt.
sure het varieert wel een beetje maar als je het plat slaat is dat wel het verhaal wat je hoort van de strijd.
En ze kennen hun vijand - iedereen heeft wel familie, had wel vrienden in RU. In UA leger zitten bovendien genoeg officiers van oude stempel met USSR mindset. Die hebben het niet voor het zeggen, maar de soldaten kennen ze.
Ik vermoed dat de Finse film Talvisota nog beste beeld geeft van hoe het is om die golven over je heen te krijgen - het gaat over de ervaringen van een opgeroepen Fin in de Mannerheimlinie in de Winteroorlog dus niet alle sniping en motti's van de noordelijke fronten, maar puur sisu tonen en de linie proberen te houden in het zuiden.
Oslik blyat! Oslik!
https://www.reuters.com/w...ouse-vote-aid-2024-03-12/
https://clerk.house.gov/D...024031209?CongressNum=118
https://www.threads.net/@noelreports/post/C4bifF8KsHm?hl=en
169/218 ondersteuningen.
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 13-03-2024 08:35 ]
PSN
En wat gaat dit betekenen als het er door komt?YakuzA schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:33:
Laatste strohalm voor de UA funding vanuit de VS, de discharge petition om de senate bill in het house of representatives te krijgen voor een stemming zonder medewerking van Mike Johnson:
169/218 ondersteuningen.
Steam ID = Ackerfiets
Het gaat niet gebeuren, Johnson zit in Putin's zak.YakuzA schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:33:
Laatste strohalm voor de UA funding vanuit de VS, de discharge petition om de senate bill in het house of representatives te krijgen voor een stemming zonder medewerking van Mike Johnson:
169/218 ondersteuningen.
Zie bv https://www.newsweek.com/...oney-mike-johnson-1870600 hoe geldstromen lopen richting Johnson.
nope
Dan komt de Senate approved bill van de 95 miljard funding voor Israel/Oekraine ter stemming in het Huis van Afgevaardigden.Family Guy schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:47:
[...]
En wat gaat dit betekenen als het er door komt?
Dit is nodig omdat de speaker (mike johnson) normaal bepaald wat ter stemming komt, maar die is zo in de ban van Trump dat die niet een funding bill voor Oekraine ter stemming wil brengen.
PSN
Laten we duidelijk blijven. Johnson is een Kremlin loyalist/asset.YakuzA schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:49:
[...]
Dan komt de Senate approved bill van de 95 miljard funding voor Israel/Oekraine ter stemming in het Huis van Afgevaardigden.
Dit is nodig omdat de speaker (mike johnson) normaal bepaald wat ter stemming komt, maar die is zo in de ban van Trump dat die niet een funding bill voor Oekraine ter stemming wil brengen.
Maar vanuit de VS komt dit jaar geen geld meer. Dat lijkt mij wel duidelijk.
De regering Biden had dit overigens gewoon kunnen voorzien en meer op moeten anticiperen.
Nu ben ik totaal niet op de hoogte en denk ik vast te simpel, maar ik zie presidenten de ene na andere discreet tekenen om hun zin door te drijven.Waarom doet Biden dit niet?Kist schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:02:
[...]
Laten we duidelijk blijven. Johnson is een Kremlin loyalist/asset.
Maar vanuit de VS komt dit jaar geen geld meer. Dat lijkt mij wel duidelijk.
De regering Biden had dit overigens gewoon kunnen voorzien en meer op moeten anticiperen.
Daarvoor is juist deze bill, en ik noem die niet voor niks 'laatste strohalm'.bloody schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:48:
[...]
Het gaat niet gebeuren, Johnson zit in Putin's zak.
Zie bv https://www.newsweek.com/...oney-mike-johnson-1870600 hoe geldstromen lopen richting Johnson.
Dit is de bill om iets ter stemming te brengen buiten Johnson om.
PSN
Omdat zijn potje waaruit hij dat kan doen er bijna doorheen zit.barry86 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:04:
[...]
Nu ben ik totaal niet op de hoogte en denk ik vast te simpel, maar ik zie presidenten de ene na andere discreet tekenen om hun zin door te drijven.Waarom doet Biden dit niet?
Overigens niet alleen door Oekraïne, maar ook doordat een aantal belangrijke sociale programma's vanuit dat potje betaald worden, want de Republikeinen kregen en krijgen ze nooit zo ver goedkeuring te geven daarvoor.
[ Voor 23% gewijzigd door Caelorum op 13-03-2024 09:10 ]
FTFY.barry86 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:04:
[...]
Nu ben ik totaal niet op de hoogte en denk ik vast te simpel, maar ik zie presidenten de ene na andere discreet decreet tekenen om hun zin door te drijven.Waarom doet Biden dit niet?
("discreet" is ècht wat anders...)
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Goede zaak.
Nonsensical line goes here <---
Ik weet niet of de A50 uberhaupt die drones kon detecteren eigenlijk?SkiFan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:43:
Overigens, dat er nu ineens zoveel drones wel inslaan in Rusland, kan in sterkte mate aan het ontbreken van de A50 liggen. Ze krijgen nu geen radar-informatie meer over laagvliegende kruisraketten en drones binnen vanuit Oekraïne. De Russische luchtverdediging is nu voor laagvliegend spul blind gemaakt.
Goede zaak.
De A50 had in het verleden iig het issue dat zijn radarbeelden niet super resolutie/scherpte hadden omdat de motoren te hard trilden.
PSN
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3bloody schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:48:
[...]
Het gaat niet gebeuren, Johnson zit in Putin's zak.
Daar wat meer informatie en een goede analyse van @IJzerlijm .
De A-50 draagt bij aan de detectie, maar de Russen hebben ook de S300, S400 en andere AA. Die dingen hebben een eigen radar en zo kunnen ze de drones ook detecteren.SkiFan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:43:
Overigens, dat er nu ineens zoveel drones wel inslaan in Rusland, kan in sterkte mate aan het ontbreken van de A50 liggen. Ze krijgen nu geen radar-informatie meer over laagvliegende kruisraketten en drones binnen vanuit Oekraïne. De Russische luchtverdediging is nu voor laagvliegend spul blind gemaakt.
Goede zaak.
Ik vermoed iets anders. Ik denk dat alle AA die ze hebben al in Oekraïne staat, met nog een paar systemen om Moskou en St. Petersburg te beschermen. Misschien nog een paar om de militaire vliegvelden maar de rest van het luchtruim zal redelijk veilig zijn. Dat zie je ook in het filmpje van Suchomimus vanmorgen:
Het luchtalarm gaat wel af, maar pas nadat de drones inslaan.
Doordat die drones zo laag vliegen, zie je ze zonder A50's niet aankomen. Daarvoor waren die dingen wel belangrijk. Bij een radar die op grondniveau staat is de horizon minder ver weg. Maar sowieso lijkt alles wat de Russen hebben gebouwd pruts. Er zit maar weinig echt goed spul bij.asing schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:17:
[...]
De A-50 draagt bij aan de detectie, maar de Russen hebben ook de S300, S400 en andere AA. Die dingen hebben een eigen radar en zo kunnen ze de drones ook detecteren.
Nonsensical line goes here <---
Ze weten ondertussen dat raffinaderijen aangevallen worden. Hebben ze zelfs geen ouderwetse luchtafweer (handbediend) rond die locaties gestationeerd???SkiFan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:30:
[...]
Doordat die drones zo laag vliegen, zie je ze zonder A50's niet aankomen. Daarvoor waren die dingen wel belangrijk. Bij een radar die op grondniveau staat is de horizon minder ver weg. Maar sowieso lijkt alles wat de Russen hebben gebouwd pruts. Er zit maar weinig echt goed spul bij.
Ik ben benieuwd naar de lange-termijneffecten. Is er al sprake van brandstof hamsteren, of is het business as usual in Moskou en St. Petersburg?
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Dit topic is gesloten.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid