Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:
  • 249.584 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:26
Kepro schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:15:
[...]

Kunnen ze niet iets met het vreemdelingen legioen? Of valt dat onder de Franse vlag?
een legion franse seperatisten die 'niet ;) ' ondersteund worden door het franse leger. Dat werkte in 2014 heel goed toch en was Rusland ook niet bij betrokken.

Moet zeggen dat ik heel blij wordt van dit soort statemens, niet perse van nog verder betrokken raken bij de oorlog maar het geeft wel duidelijk signaal richting Putin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:30

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:43:
Het lijkt me wel allemaal erg voorbarig.

Met de huidige stand van zaken is een ineenstorting van de AFU vrijwel onmogelijk. Ik kan mij voorstellen dat op enkele plaatsen ze wat sneller worden teruggedrukt dan nu, er zijn echt genoeg natuurlijke barrieres om een mogelijke Russische opmars tegen te houden (Oskil, Dnepr)
Ik zie de Russen voor 2026 geeneens de provincie Donetsk volledig bezitten.
Eens. En denk daarnaast ook nog maar eens terug aan de 'file voor Kyiv'. Wat waren we toen bang voor die enorme 80km lange Russische colonne, en hoe liep dat af? Odesa en Kyiv vallen echt niet zomaar.
Tegelijkertijd denk ik ook niet dat Oekraïne ook maar een schijn van kans heeft om andersom te winnen, ook niet met wat Franse troepen aanboord.
Dat kan sneller gaan dan je denkt. Rusland heeft niet de middelen om bezet gebied letterlijk te bezetten, dus als een front instort kan het rap gaan.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Fanta schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:13:
[...]

Eens. En denk daarnaast ook nog maar eens terug aan de 'file voor Kyiv'. Wat waren we toen bang voor die enorme 80km lange Russische colonne, en hoe liep dat af? Odesa en Kyiv vallen echt niet zomaar.

[...]

Dat kan sneller gaan dan je denkt. Rusland heeft niet de middelen om bezet gebied letterlijk te bezetten, dus als een front instort kan het rap gaan.
Ik denk dat je daar Rusland wel een beetje onderschat. Rusland wist tegen een relatieve overmacht in de zomer van 2023 (in kwaliteit en kwantiteit) het front erg stabiel te houden. Rusland is sindsdien alleen nog maar sterker geworden, en wat men ook vergeet is dat Russische gemobiliseerden veel betere training krijgen nu, dan in die eerste maanden van 2023.(bron: podcast van Perun met Justin Bronk)

Ik zie zelf op een economische instorting van Oekraïne of Rusland na (en ik denk ook niet dat die in beide landen gaat gebeuren), geen einde aan deze oorlog. Maar dat dachten ze in 1917/1918 natuurlijk ook, net voor het 100 dagen offensief.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:09
Yakolev schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat je daar Rusland wel een beetje onderschat. Rusland wist tegen een relatieve overmacht in de zomer van 2023 (in kwaliteit en kwantiteit) het front erg stabiel te houden. Rusland is sindsdien alleen nog maar sterker geworden, en wat men ook vergeet is dat Russische gemobiliseerden veel betere training krijgen nu, dan in die eerste maanden van 2023.(bron: podcast van Perun met Justin Bronk)

Ik zie zelf op een economische instorting van Oekraïne of Rusland na (en ik denk ook niet dat die in beide landen gaat gebeuren), geen einde aan deze oorlog. Maar dat dachten ze in 1917/1918 natuurlijk ook, net voor het 100 dagen offensief.
Als de levering van munitie/granaten en de eigen productie van Oekraïne goed op gang komt (munitie, granaten, drones), Oekraïne gevechtsvliegtuigen krijgt, eventueel lange afstandsraketten etcetera dan zie ik een overwinning op de Russen wel gebeuren.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:03
Yakolev schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:22:
Zoveel sterker wordt Rusland niet. Ik heb geen cijfers, dus dit is alleen mijn inschating. Rusland heeft nu veel minder artillerie beschikbaar dan vlak na het begin van de oorlog. Er was een tijd dat Rusland met artillerie alles plat schoot en dan telkens een beetje opschoof.

Rusland heeft een enorme hoeveelheid raketten gebruikt om de bevolking te terroriseren, maar die zijn nu op. Ze kunnen er wel een paar produceren, maar op het front heeft het weinig effect.

Rusland heeft veel tanks en andere panservoertuigen ingezet om samen net een overmacht aan infanterie op te schuiven. Die tanks en panservoertuigen taken op. Rusland kan nauwelijks iets zelf produceren. Wat ze 'produceren' is meer het opknappen van bestaand materieel.

Rusland heeft veel helicopters ingezet om aanvallen door Oekraïne af te slaan. Die helicopters moeten nu te ver van het front staan om nuttig te zijn.

Rusland heeft de afgelopen tijd veel glijbommen afgeworpen. Dat was erg vervelend voor de Oekraïense verdedingen. Het neerschieten van Russiche bommenwerpers heeft ervoor gezorgd dat het afwerpen van glijbommen nauwelijks meer mogelijk was.

Waar het op neer komt, Rusland grijpt telkens naar die nieuwe wapens, die dan weer door Oekraïne gesloopt worden. Dat heeft geen toekomst. Er lijkt geen enkel gebied te zijn waar Rusland sneller kan produceren dan Oekraïne het sloopt. Zelfs de Russische drones moeten nu al vliegen met glasvezel omdat de radio's te veel gestoord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
phicoh schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:51:
[...]

Zoveel sterker wordt Rusland niet. Ik heb geen cijfers, dus dit is alleen mijn inschating. Rusland heeft nu veel minder artillerie beschikbaar dan vlak na het begin van de oorlog. Er was een tijd dat Rusland met artillerie alles plat schoot en dan telkens een beetje opschoof.
Die tijd is inderdaad lang voorbij en daar hebben ze ook hun gebruik op aangepast. Verder lijken de Russen succesvoller dan Oekraïne bij het vinden van andere voorraden (Iran & Noord-Korea)
Rusland heeft een enorme hoeveelheid raketten gebruikt om de bevolking te terroriseren, maar die zijn nu op. Ze kunnen er wel een paar produceren, maar op het front heeft het weinig effect.
Rusland produceert alsnog een redelijke hoeveelheid raketten, en ook hier kopen ze zich in bij Iran en Noord-Korea. De tijd van terreuraanvallen lijkt ook voorbij, volgens experts zijn de meeste aanvallen het afgelopen jaar gericht op militaire productie doelen. Moderatie comment: Als een uitspraak over experts gedaan wordt, dan is daar broninformatie nodig
Rusland heeft veel tanks en andere panservoertuigen ingezet om samen net een overmacht aan infanterie op te schuiven. Die tanks en panservoertuigen taken op. Rusland kan nauwelijks iets zelf produceren. Wat ze 'produceren' is meer het opknappen van bestaand materieel.
Op het moment ligt de focus van de Russische industrie op het in gereedmaken van gestald materiaal. Veel kosten effectiever dan nieuw materiaal maken. Er zal heus wel een omslagpunt komen dat de focus gaat komen op het produceren van nieuwe tanks etc.., hoewel natuurlijk in veel kleinere hoeveelheden. We zijn echter nog lang niet bij het omslagpunt.
Rusland heeft veel helicopters ingezet om aanvallen door Oekraïne af te slaan. Die helicopters moeten nu te ver van het front staan om nuttig te zijn.
Dan moeten ze inderdaad maar iets verder vliegen. Dat is maar dan zo.
Rusland heeft de afgelopen tijd veel glijbommen afgeworpen. Dat was erg vervelend voor de Oekraïense verdedingen. Het neerschieten van Russiche bommenwerpers heeft ervoor gezorgd dat het afwerpen van glijbommen nauwelijks meer mogelijk was.
Er is sinds 22 December 2023 volgens OSINT geen enkele Russische SU-34 bommenwerper neergeschoten. We zijn nu zelfs op het punt gekomen dat er steeds meer vraagtekens gezet worden bij de claims die door Oekraïne gemaakt zijn. De glide bomb kits van de Russen zijn ook in het afgelopen jaar sterk verbeterd. Moderatie comment: informatie over dit laatste zou nieuws zijn, in het vervolg een bron toevoegen
Waar het op neer komt, Rusland grijpt telkens naar die nieuwe wapens, die dan weer door Oekraïne gesloopt worden. Dat heeft geen toekomst. Er lijkt geen enkel gebied te zijn waar Rusland sneller kan produceren dan Oekraïne het sloopt. Zelfs de Russische drones moeten nu al vliegen met glasvezel omdat de radio's te veel gestoord worden.
Oekraïnse wapens worden ook op een vrij hoog tempo gesloopt. Het probleem is echter dat ze er veel minder van hebben.
hansvk schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:44:
[...]

Als de levering van munitie/granaten en de eigen productie van Oekraïne goed op gang komt (munitie, granaten, drones), Oekraïne gevechtsvliegtuigen krijgt, eventueel lange afstandsraketten etcetera dan zie ik een overwinning op de Russen wel gebeuren.
De Russen hebben al een overwicht van munitie, granaten, gevechtsvliegtuigen en lange afstandsraketten. Oekraïne houdt uitstekend stand. Andersom zal dat niet anders zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 08-03-2024 21:42 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Dat er veel van de Russen gesloopt wordt is mooi, maar aan Oekrainse zijde sneuvelt ook vanalles.

En tja...is er eerder doorheen?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
PASware schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:42:
Dat er veel van de Russen gesloopt wordt is mooi, maar aan Oekrainse zijde sneuvelt ook vanalles.

En tja...is er eerder doorheen?
Dat hangt van de VS af.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30

pro_6or

amateur_60r

Sterk verbeterde glide bomb kits? Linkje graag. Die dingen zien er nog precies hetzelfde uit.

[ Voor 255% gewijzigd door pro_6or op 08-03-2024 13:00 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
pro_6or schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:57:
Sterk verbeterde glide bomb kits? Linkje graag. Die dingen zien er nog precies hetzelfde uit.
UA krijgt nu ook de Franse Hammer 'glide' bombs, maar de vooruitgang aan RU kant ben ik ook wel benieuwd naar idd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23
YakuzA schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:48:
[...]

Dat hangt van de VS af.
Als je daar nu je geld op zet verlies je. Die zijn maar met één ding bezig. De aanstaande verkiezingen. "Team Trump" gunt "Team Biden" geen enkel succesje meer en heeft en het House of Reprisentatives genoeg overwicht om dat ook te laten gebeuren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:09:

volgens experts zijn de meeste aanvallen het afgelopen jaar gericht op militaire productie doelen.
Welke experts? *knip* Niet wegzetten ;)

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 08-03-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Fanta schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Welke experts? Weer die Russische bronnen toevallig? ;)
Ben eigenlijk wel eens benieuwd welke Russische bronnen ik blijf quoten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:50:
[...]

Ben eigenlijk wel eens benieuwd welke Russische bronnen ik blijf quoten.
Ik ook, daarom vraag ik om een bronnetje voor zo'n bijzondere claim.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Fanta schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:52:
[...]

Ik ook, daarom vraag ik om een bronnetje voor zo'n bijzondere claim.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wclDzav5zoBiuERfu3U9W757XU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUD6BddmN3WqNkKSoAdNPJg5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tja is denk ik toch meer dat ze een tijdje minder cruise missiles hebben gebruikt (omdat het bijna op was en zodat ze konden sparen om later weer te kunnen bursten). De Shaheds die ze gebruiken targetten niet specifiek militaire doelen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:03
Yakolev schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:09:

Die tijd is inderdaad lang voorbij en daar hebben ze ook hun gebruik op aangepast. Verder lijken de Russen succesvoller dan Oekraïne bij het vinden van andere voorraden (Iran & Noord-Korea)

Rusland produceert alsnog een redelijke hoeveelheid raketten, en ook hier kopen ze zich in bij Iran en Noord-Korea. De tijd van terreuraanvallen lijkt ook voorbij, volgens experts zijn de meeste aanvallen het afgelopen jaar gericht op militaire productie doelen.

Op het moment ligt de focus van de Russische industrie op het in gereedmaken van gestald materiaal. Veel kosten effectiever dan nieuw materiaal maken. Er zal heus wel een omslagpunt komen dat de focus gaat komen op het produceren van nieuwe tanks etc.., hoewel natuurlijk in veel kleinere hoeveelheden. We zijn echter nog lang niet bij het omslagpunt.

Er is sinds 22 December 2023 volgens OSINT geen enkele Russische SU-34 bommenwerper neergeschoten. We zijn nu zelfs op het punt gekomen dat er steeds meer vraagtekens gezet worden bij de claims die door Oekraïne gemaakt zijn. De glide bomb kits van de Russen zijn ook in het afgelopen jaar sterk verbeterd.
Het is duidelijk Rusland wordt helemaal niet sterker wordt. Hoogstens houden ze de schade beperkt. Het is leuk als Noord-Korea wagonladingen aan rommel weet te slijten aan Rusland. Maar uiteindelijk is dat gewoon slechter dan wat Rusland had.

Er is alleen maar een aanname dat Rusland ook nieuwe wapens zoals als panservoertuigen kan maken. Voorlopig halen ze wat golfkarretjes uit China en sturen hun troepen daarmee naar het front. Alweer een aanwijzing dat Rusland volstrekt niet sterker wordt.

Wat betreft bommenwerpers, uiteindelijk maakt het geen hout uit of Oekraïne die neergeschoten heeft, of dat de piloten lekker ergens een sigaretje roken.

Wat voor Oekraïne wel erg uitmaakt is dat de hoeveelheid glijbommen sterk is afgenomen. En dat is alweer een aanwijzing dat Rusland volstrekt niet sterker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
*knip* voegt niets toe aan wat al is bediscussieerd. Plaats een TR

[ Voor 95% gewijzigd door teacup op 08-03-2024 22:02 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
*knip* verdere discussie achterwege laten

[ Voor 91% gewijzigd door teacup op 08-03-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
*knip* Dergelijke discussie niet in een openbaar topic

[ Voor 85% gewijzigd door teacup op 08-03-2024 22:05 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Het staat je vrij om net als bij de vorige 2 posters om bronnen te vragen bij beweringen waar je het niet eens mee bent.

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 08-03-2024 22:06 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:58
Meer en meer landen stellen geld beschikbaar om artillery shells aan te schaffen voor UA.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
De opmerking 'De tijd van terreuraanvallen lijkt ook voorbij, volgens experts zijn de meeste aanvallen het afgelopen jaar gericht op militaire productie doelen.' terwijl je zonder moeite wekelijks nog kunt lezen over burgerslachtoffers is kleurendoof. Onlangs nog een ouder met twee jonge kinderen :( mijn maag keert ervan om, ik ben zelf ook ouder van twee jonge kinderen. Bovendien gezien je weet dat er Shahed nog gebruikt worden en er ook deels doorheen komen (plus nevenschade) weet je ook best dat de terreur niet voorbij is. Ik weet niet of je het je realiseert maar de Shahed is gemaakt voor terreur.

Dat Rusland de bevolking op de korte duur niet heeft weten te breken met kruisraketten en ze nu op zijn ligt nogal voor de hand. Vervolgens hebben ze rustig aan moeten doen en zijn ze effectiever te werk gegaan (ze produceren nog steeds). Dat past prima binnen de Russische M.O. eerst gung-ho YOLO en dan hee het werkt niet dan na ontelbaar probeer-het-nog-eens tot de realisatie komen dat de bodem in zicht is. Pas dan wordt de tactiek aangepast. Het is alsof je jarenlang een spijker met een tang erin hebt geprobeerd te rammen.

Wat betreft dat er geen SU-34 sinds Dec 2023 neer zou zijn gehaald dat zal je wel weer van Fighterbomber hebben. Als je gewoon even bij elke post erbij zet welke je van Russische bronnen hebt, dan weet ik welke van je posts ik kan negeren.

Hier een OSINT onderzoek mbt missende SU-34:

De conclusie (incl. OSINT beeldmateriaal):
In general, 6 Su-34s out of the 11 declared did not return to their bases, and in addition, another 8 Su-34s were relocated to new bases to replenish losses. Somehow.
Er bestaat bij mij geen twijfel dat UA af en toe de verliezen van de tegenpartij opblaast (soms letterlijk :+). Maar over het algemeen zal het kloppen. In het verleden heeft onderzoek dat ook uitgewezen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:36:
[...]

Het staat je vrij om net als bij de vorige 2 posters om bronnen te vragen bij beweringen waar je het niet eens mee bent.
(y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:04:
De opmerking 'De tijd van terreuraanvallen lijkt ook voorbij, volgens experts zijn de meeste aanvallen het afgelopen jaar gericht op militaire productie doelen.' terwijl je zonder moeite wekelijks nog kunt lezen over burgerslachtoffers is kleurendoof. Onlangs nog een ouder met twee jonge kinderen :( mijn maag keert ervan om, ik ben zelf ook ouder van twee jonge kinderen. Bovendien gezien je weet dat er Shahed nog gebruikt worden en er ook deels doorheen komen (plus nevenschade) weet je ook best dat de terreur niet voorbij is. Ik weet niet of je het je realiseert maar de Shahed is gemaakt voor terreur.

Dat Rusland de bevolking op de korte duur niet heeft weten te breken met kruisraketten en ze nu op zijn ligt nogal voor de hand. Vervolgens hebben ze rustig aan moeten doen en zijn ze effectiever te werk gegaan (ze produceren nog steeds). Dat past prima binnen de Russische M.O. eerst gung-ho YOLO en dan hee het werkt dan na ontelbaar probeer het nog eens tot de realisatie komen dat de bodem in zicht is. Pas dan wordt de tactiek aangepast. Het is alsof je jarenlang een spijker met een tang erin hebt geprobeerd te rammen.

Wat betreft dat er geen SU-34 sinds Dec 2023 neer zou zijn gehaald dat zal je wel weer van Fighterbomber hebben. Als je gewoon even bij elke post erbij zet welke je van Russische bronnen hebt, dan weet ik welke van je posts ik kan negeren.

[Twitter]

[...]

Er bestaat bij mij geen twijfel dat UA af en toe de verliezen van de tegenpartij opblaast (soms letterlijk :+). Maar over het algemeen zal het kloppen. In het verleden heeft onderzoek dat ook uitgewezen.
Het is erg jammer dat je opeens met een emotionele reactie moet komen, terwijl je zelf ook best weet dat raketten / drones hun doelen vaak niet raken door allerlei soorten redenen (elektronische oorlogsvoering, geraakt door luchtafweergeschut, of verkeerde data ingegeven).

Iedere burgerdode is er één te veel, en ik geef sinds Feb22 nog altijd een vast bedrag per maand om een groep mensen daar ook enige steun te geven, dus aub mij niet in zulk licht schetsen.

De OSINT claim met betrekking tot de SU-34s is zeker verdere onderzoek waardig. Kanttekening is dat dit wel van dezelfde persoon/groep komt die het eerder helemaal fout had.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• beany
Yakolev schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Iedere burgerdode is er één te veel

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
terwijl je zelf ook best weet dat raketten / drones hun doelen vaak niet raken door allerlei soorten redenen (elektronische oorlogsvoering, geraakt door luchtafweergeschut, of verkeerde data ingegeven).
Je zou denken dat dan de meeste raketten ergens in een weiland zouden vallen in plaats van op ziekenhuizen, woningen, graanopslag en andere niet militaire doelen.

Per ongeluk? my ass!

En ik weet het, dat is slechts een mening, geen feit.

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 08-03-2024 15:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Het is erg jammer dat je opeens met een emotionele reactie moet komen, terwijl je zelf ook best weet dat raketten / drones hun doelen vaak niet raken door allerlei soorten redenen (elektronische oorlogsvoering, geraakt door luchtafweergeschut, of verkeerde data ingegeven).

Iedere burgerdode is er één te veel, en ik geef sinds Feb22 nog altijd een vast bedrag per maand om een groep mensen daar ook enige steun te geven, dus aub mij niet in zulk licht schetsen.

De OSINT claim met betrekking tot de SU-34s is zeker verdere onderzoek waardig. Kanttekening is dat dit wel van dezelfde persoon/groep komt die het eerder helemaal fout had.
Ach het is zeker ook nog jammer dat ik 'opeens' val over de uitspraak "De tijd van terreuraanvallen lijkt ook voorbij". *knip* geen jij-bak van maken. Voer kritiek terug op de bewering zelf er is geen bron die zoiets beweert. Ze valt niet te rijmen met het regelmatige gebruik van Shaheds. Shahed is een terreurwapen, net zoals V2 dat was:
... those of us who were seriously engaged in the war were very grateful to Wernher von Braun. We knew that each V-2 cost as much to produce as a high-performance fighter airplane. We knew that German forces on the fighting fronts were in desperate need of airplanes, and that the V-2 rockets were doing us no military damage. From our point of view, the V-2 program was almost as good as if Hitler had adopted a policy of unilateral disarmament.
Aldus Wikipedia. Het verschil is wel dat de V-2 zeer duur was om te produceren in vergelijking met vliegtuigen. De Shahed is daarentegen spotgoedkoop en makkelijk en masse te produceren, maar de kruisraketten op civiele doelen waren duur en iedere kruisraket op civiel doel is er eentje minder op militair doel en zorgt er bovendien voor dat de bevolking zich verenigd.

Poetin's regime lijkt dus geleerd te hebben, maar gelukkig pas door recente praktijkervaring / reactief (en m.i. traag). Als Poetin en z'n vrienden historisch besef hadden, hadden ze een dergelijke kapitale fout die Nazi-Duitsland in WOII heeft gemaakt niet weten te herhalen.

[ Voor 2% gewijzigd door teacup op 08-03-2024 22:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 00:51
[...]

Een land dat al twee jaar terreur aanvallen uitvoert en *knip* reageer op de uitspraken, niet op de man dat het allemaal per ongelukjes zijn dat er elke keer weer ziekenhuizen, graanopslagen, scholen etc. worden opgeblazen?

Op de radio gisteren nog naar aanleiding van de aanval op Odesa toen Zelensky er was met zijn Griekse collega, het is dagelijkse kost dat er terreur aanvallen zijn in Odesa. Daarom wordt het ook los gezien van het bezoek.

Je hebt het bovendien over meer dan een jaar maar komt met een bron van eind december 2023 waarin specifiek recente verandering wordt genoemd. Dus je bron ontkracht sowieso een belangrijk deel van je bewering.

*knip* de ander geen woorden in de mond leggen

De rest. Tja mogelijk heeft Rusland zijn glide bombs verbeterd. Maar Rusland heeft een hele hele lange geschiedenis met onzin claimen over hun militaire capaciteiten. En ze hebben weinig technologische mogelijkheden dus het zal wel wat ze claimen.

EW zou kunnen, is bekend dat de Russen daar sterk in zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 08-03-2024 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Laatste post waar ik nog op reageer, want het begint wel erg persoonlijk te worden.
Kist schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:39:
[...]

Een land dat al twee jaar terreur aanvallen uitvoert en *knip* dat het allemaal per ongelukjes zijn dat er elke keer weer ziekenhuizen, graanopslagen, scholen etc. worden opgeblazen?
De GUR verbiedt omstanders (heel terecht overigens) om foto's, filmpjes en berichten te verspreiden van de daadwerkelijke doelen van Russische raketten en drones. Het is moeilijk vast te stellen waar ze op gericht zijn.

Ik ontken ook nergens dat de Russen geen terreuraanvallen doen, maar de focus ligt er niet meer op in recente maanden (ook mede door het sparen van raketten).
Op de radio gisteren nog naar aanleiding van de aanval op Odesa toen Zelensky er was met zijn Griekse collega, het is dagelijkse kost dat er terreur aanvallen zijn in Odesa. Daarom wordt het ook los gezien van het bezoek.
Odesa heeft de grootste haven van het land, en is de derde stad van Oekraïne. Tuurlijk zullen daar aanvallen zijn.
Je hebt het bovendien over meer dan een jaar maar komt met een bron van eind december 2023 waarin specifiek recente verandering wordt genoemd. Dus je bron ontkracht sowieso een belangrijk deel van je bewering.
Ik heb het nergens over meer dan een jaar. Waar lees je dat dan?
*knip*
Domme reactie
De rest. Tja mogelijk heeft Rusland zijn glide bombs verbeterd. Maar Rusland heeft een hele hele lange geschiedenis met onzin claimen over hun militaire capaciteiten. En ze hebben weinig technologische mogelijkheden dus het zal wel wat ze claimen.
Ik verwijs in mijn voorbeeld naar een Oekraïense bron. Nergens heb ik het over Russische staatspropaganda mbt tot hun UMPK's.

En dan te bedenken dat dit allemaal begon toen ik zei dat Oekraïne never nooit deze oorlog ging verliezen, maar dat we Rusland alleen niet moeten onderschatten.

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 08-03-2024 23:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
@Yakolev je schrijft letterlijk als conclusie uit een quote
Inmiddels is je standpunt:
Kortom, we zijn het erover eens dat de tijd van terreuraanvallen van Rusland op Oekraïne niet voorbij is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:27:
@Yakolev je schrijft letterlijk als conclusie uit een quote

[...]

Inmiddels is je standpunt:

[...]

Kortom, we zijn het erover eens dat de tijd van terreuraanvallen van Rusland op Oekraïne niet voorbij is?
Als we het willen hebben in absoluten, ja, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:04:

[Twitter]

[...]

Op Reddit staat al een interessante analyse van de OSINT claim uit je Tweet. Doe er maar mee wat je wil.
quote: Reddit analyse
As someone who has spent considerable (in hindsight: disgusting) amounts of time trawling satellite imagery of Russian airfields and ARZ's in particular, cataloguing for airframes, whilst this *might* be indicative of losses the actual evidence is extremely slim and should only be taken as a sign that airframes are potentially moving around.

All this demonstrates is that at the time the snapshot was taken, the airframes weren't present/visible. It doesn't explain where those airframes went or even show the maximal number of airframes actually present at those respective airfields. It merely shows an extremely limited snapshot of what was visible at that specific moment, irrespective of missions, training, repair or any other activities that would remove them from the image.

The article and the telegram source take some liberties with describing these which I don't think are appropriate given the relative unreliability of this type of satellite imagery and as someone else already noted, they weren't particularly accurate in the past (although that shouldn't really have much of an impact on the satellite images, merely their analysis of them).

The problem with Satellite Imagery is that it only takes a snapshot at an extremely specific time and airbases in particular are operational by nature, especially in the middle of a war. If an aircraft is landing, covered or even taxiing at the time and doesn't get exposed properly, it will be missed. If the aircraft is off re-arming at a separate field or using the maintenance facilities of a separate field, it will be missed. If the aircraft is placed at a dispersal field for a few days, and those happen to be days where satellite imagery was taken of a specific set of airfields, then that can also cause false positives.

I generally have a problem with people trying to draw conclusions from airbase satellite imagery mostly because I've spent a great deal of time steeped in this so to be entirely fair my bar might be higher than is actually reasonable, I also recognize that many of these OSINT sources have to fund the satellite imagery themselves which is no small feat and have access to more limited sets, so to some extent there are challenges outside of analysis which can prove difficult to overcome.

That being said, you need to have a large enough data set and other sources to prove/disprove regiment movements, specific airframe movements, operational tempo etc, that can all add to a more general conclusion, but realistically speaking a handful of spaced snapshots of airfields over a relatively short timeframe just doesn't provide enough evidence and leaves things far too susceptible to false positives and other challenges that come with aircraft in particular.

There are a few other more general issues, for a start it's extremely difficult to attribute specific airframes to satellite imagery. The Su-34 you spot at Morozovsk for example could be the exact same Su-34 you spot days later at Khanskaya or Primorsk etc. The aircraft you also spot *missing* from Morozovsk could also be enroute at the time to one of those two locations. There's not enough data here to prove an airframe loss.

Whilst there are some upsides, notably Russian airbases mostly don't have specific covered structures or HAS's for the more modern aircraft and for the Su-34 in particular (the only airbase which houses a Su-34 regiment with covered structures is Khurba (Komsomolsk-on-Amur) and this makes identifying them easier, especially with the colour and minor structural differences) the challenge is that the aircraft still frequently rotate location based on their operational needs, sometimes several times a day between the main apron, repair and then the revetments. Drawing any conclusions based on the specific location of airframes is premature especially when several days have passed between the satellite imagery in some of these cases.

Another issue is that satellite imagery doesn't take into account repair. Russian airbases typically have repair and maintenance facilities that are on the smaller side. In the past this was fine when operational tempo pre-war was extremely low, but during the war they've already demonstrated a willingness to move airframes temporarily back to interior locations, ARZ's and manufacturers to speed up the process given the limited internal space at many of these forward workshops and the necessity to avoid maintenance impacting operational availability. Given enough satellite imagery over a significant amount of time, you could rule this out or at least quantify it to some extent, but limited data makes drawing conclusions pointless.

There's also a few inaccuracies, they state that prior to the war Krymsk did not have Su-34's, they did. There has frequently been rotational Su-34's that land there for several weeks, sometimes months at a time even before the war. Just because an airbase doesn't have a specific regiment attached doesn't mean that airframes aren't frequently based there. Khanskaya for example is a perfect example of that, there is no official attachment of composite or BAP, and yet it's currently being used as a hodgepodge dispersal and relief field for several types of fighter bombers. This was also the case for several training regiment fields pre-war for both Su-34's and Su-24M's. Russia has a habit of moving its airframes around for training, deployment and dispersal purposes.

Also they mention Primorsko-Akhtarsk, stating that there shouldn't be any Su-34s there which is a bit puzzling. The 559th frequently uses Primorsko as an operational field for both dispersal and operations from the Sea of Azov. There have been several instances where the number of aircraft increased or decreased but for the most part it has consistently been used by the 559th throughout the war.

It's not bad to use the satellite imagery to infer that there are potentially losses, so long as there is enough data to support that analysis, and in this case two side by sides with various overlap and non-overlap with other targeted fields and several days gap between images doesn't really do much to prove or disprove anything other than that aircraft are clearly not currently present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Zijn inderdaad snapshots terwijl de data dynamisch kan zijn. Dat is een groot nadeel. Ik denk dat er meerdere snapshots nodig zullen zijn, maar zitten kosten aan verbonden. Toch heeft bijv NYT een OSINT team, die kunnen dit qua kosten en benodigde tijd best onderzoeken.

Btw kun je nog even linken naar de Reddit thread?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:27:
Zijn inderdaad snapshots terwijl de data dynamisch kan zijn. Dat is een groot nadeel. Ik denk dat er meerdere snapshots nodig zullen zijn, maar zitten kosten aan verbonden. Toch heeft bijv NYT een OSINT team, die kunnen dit qua kosten en benodigde tijd best onderzoeken.

Btw kun je nog even linken naar de Reddit thread?
https://old.reddit.com/r/...megathread_march_08_2024/

Ergens onderaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:20
Yakolev schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:18:
[...]

Op Reddit staat al een interessante analyse van de OSINT claim uit je Tweet. Doe er maar mee wat je wil.

[...]
Zoals al heel vaak gezegd, als je 100% zekerheid wil hebben voordat je iets gelooft zullen zeker 3/4 van de verliezen niet meetellen. Als je echter ziet hoeveel er achteraf wel waar van blijkt te zijn (al dan niet echt bevestigd, of 'plotseling' verandert rusland van tactiek en/of gebruikt bepaalde middelen niet meer/veel minder).

Als je dus onweerlegbaar bewijs wilt hebben heb je gelijk dat de meeste claims niet te bewijzen zijn. Dat doet er echter niets aan af dat in de praktijk veel claims indirect of achteraf toch wel lijken te kloppen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:58

Er is een analyse geweest voor het laten zinken van de boot. Duidelijk is dat Oekraïne het slagveld heeft zitten shapen voordat ze de seababies erop af gestuurd hebben. Ze kennen de (herziende) tactieken van de Russen en spelen daar dan handig op in. Het feit dat ze dat schip hebben kunnen laten zinken is knap, maar de wijze waarop nog mooier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:13:
[...]

Zoals al heel vaak gezegd, als je 100% zekerheid wil hebben voordat je iets gelooft zullen zeker 3/4 van de verliezen niet meetellen. Als je echter ziet hoeveel er achteraf wel waar van blijkt te zijn (al dan niet echt bevestigd, of 'plotseling' verandert rusland van tactiek en/of gebruikt bepaalde middelen niet meer/veel minder).

Als je dus onweerlegbaar bewijs wilt hebben heb je gelijk dat de meeste claims niet te bewijzen zijn. Dat doet er echter niets aan af dat in de praktijk veel claims indirect of achteraf toch wel lijken te kloppen.
Maar hoe weet je dat dan? Zonder bewijs is het niks anders dan een claim. En we hebben het hier niet eens over onweerlegbaar bewijs, we hebben tot nu toe echt helemaal niks.

Er is vandaag redelijk ver achter Oekraïense linies hoogstwaarschijnlijk een MiG-29 neergestort. Er is rook, er is een wrak, het is duidelijk dat er wat gaande is geweest. Klopt het? Vooralsnog geen idee, dat zal nader onderzoek moeten uitwijzen.

Maar alweer gaat dit hele gesprek in rondjes. Ik wil visueel bewijs, jij hoeft het niet. Lets agree to disagree.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:41:
[...]
Maar hoe weet je dat dan? Zonder bewijs is het niks anders dan een claim. En we hebben het hier niet eens over onweerlegbaar bewijs, we hebben tot nu toe echt helemaal niks.
Dat weet je doordat sommige vliegtuigen niet terugkeren, en ze b.v. veel vliegtuigen verplaatsen. Er zijn wat beacons gezien e.d. En zoals ik al zei bewijst geen van die dingen daadwerkelijk iets.
Er is vandaag redelijk ver achter Oekraïense linies hoogstwaarschijnlijk een MiG-29 neergestort. Er is rook, er is een wrak, het is duidelijk dat er wat gaande is geweest. Klopt het? Vooralsnog geen idee, dat zal nader onderzoek moeten uitwijzen.

Maar alweer gaat dit hele gesprek in rondjes. Ik wil visueel bewijs, jij hoeft het niet. Lets agree to disagree.
Ik zou ook graag visueel bewijs zien, maar omdat veel dingen achter de linies kapot worden geschoten zal dat bewijs er vaak niet zijn. En dan kun je alleen terugvallen naar hoe het in het verleden is gegaan en dan zie je dat er heel wat dingen achteraf blijken te kloppen.

Het probleem zit hem er dan ook in dat het gebrek aan bewijs niet zegt dat het niet is gebeurd. Het verleden laat daarbij zien dat veel dingen die Oekraïne heeft gerapporteerd wel degelijk achteraf bleken te kloppen. Wat dat mij zegt is dat er zeer waarschijnlijk inderdaad een hele rits SU34s zijn neergehaald. Of dat er daadwerkelijk de gerapporteerd 11 zijn of een paar minder weet ik niet. Maar wederom het verleden gebruikend is de kans groot dat het er een paar minder zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
TBH volg ik gewoon https://russian-casualties.in.ua al werkt https://index.minfin.com.ua/en/russian-invading/casualties/ ook. Zoveel heeft dat in het verleden niet gescheeld met Oryx of VK/VS.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BjRFJ3mRP53vNAlcfhIkY31JT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dItDJK4mHt2N3qw7X4ZCMODI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik zie wat geruchten voorbij komen dat er een A-50 op een vliegveld (op de grond, niet in de lucht) bestookt zou zijn met drones.

Vliegveld Taganrog-South

Satellietbeelden van het betreffende toestel van een paar dagen terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhSpI630ogQgHHt45Mq3KgGYHh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyE6lPGE5JlAUXKCtOtBFanq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door gise op 09-03-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:53
En wat staat rechts ervan, 2 Bears?
Hopelijk multiple hits dan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat een aantallen weer:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GINmpvAWAAARjRu?format=jpg&name=medium

Over het Russische offensief:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Yakolev schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:41:
[...]

Dat is dan toch heel makkelijk, gewoon kijken op Oryx, die plaatsen alleen iets dat visueel is bevestigd, danwel anders is bevestigd via betrouwbare kanalen. Voor de rest gewoon op telegram.ru blijven kijken en ons er steeds over informeren.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Deze dan al gezien?
https://www.reddit.com/r/..._id=7EXgg6uYPzg6KZN00l0Pn

Misschien een hele boel Patriot batterijen door een Iskander geraakt.

Moderatie comment: Zoals besproken zien we hier liever geen info uit Russische bronnen zonder ondersteundende info uit westerse broninformatie. Voortaan zonder andere informatie daarom achterwege laten.

[ Voor 31% gewijzigd door teacup op 10-03-2024 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 23:51
Yakolev schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:02:
Deze dan al gezien?

er wordt getwijfeld of het een component van een Duitse patriot is of een IRIS-T. Het lastige is namelijk dat allebei een onderstel gebruiken die grotendeels overeenkomt met elkaar.

Ik denk dat hier meer bevestiging voor nodig is. Daarnaast hebben ze wel weer een Islander nodig om dit voor elkaar te krijgen. Wat ook wel aangeeft dat Rusland het blijkbaar met goedkopere wapens niet lukt.

game pc

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• redwing
Deze dan al gezien?

Sorry hoor, maar je zit net hier hard te roepen dat je harde bewijzen wil, en dan kom je met een filmpje waarop je met geen mogelijkheid kunt zien wat er geraakt wordt, maar dan suggereer je wel dat dit een rits patriot-batterijen zouden zijn? Dat er iets geraakt wordt lijkt me logisch, maar dit kunnen net zo goed S300's zijn of trucks met laadbakken.

Ook dat bewijs met rode vierkantjes om aan te geven dat een hoopje iets zogenaamd de wielen/poten van een patriot zouden zijn? Iets wat elk zwaar voertuig heeft (waaronder de S300's en MLRS of andere raketwerpers)

Ik wil trouwens niet beweren dat het geen patriots zijn, maar wel dat uit zo'n filmpje met geen mogelijkheid te halen is wat het geweest was. En bedenk daarbij ook dat er al 2 eerdere keren zijn geweest waarbij ze met soortgelijk bewijs kwamen, maar alsnog hun snelle raketten uit de lucht werden gehaald wat alleen met patriots mogelijk is.

Uiteindelijk punt is en blijft dat wat uit russische bronnen komt 9 van de 10 keer achteraf onzin blijkt te zijn, terwijl dat bij Oekraine precies andersom is. Dat maakt dat je alles goed moet nakijken, maar ook dat bij twijfel de kans het grootste is dat de russen ongelijk hebben en Oekraine juist de waarheid geeft. Maar hiervoor hebben we een ander topic :)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Deze dan al gezien?

Je weet dat 1 patriot batterij een stuk of 10 voertuigen is?
En dat ze in totaal maar 3 batterij’en hebben?

Dus ‘een boel batterijen’ is al meer dan ze in totaal hebben :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Emryte schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:20:
[...]
er wordt getwijfeld of het een component van een Duitse patriot is of een IRIS-T. Het lastige is namelijk dat allebei een onderstel gebruiken die grotendeels overeenkomt met elkaar.

Ik denk dat hier meer bevestiging voor nodig is. Daarnaast hebben ze wel weer een Islander nodig om dit voor elkaar te krijgen. Wat ook wel aangeeft dat Rusland het blijkbaar met goedkopere wapens niet lukt.
Gezien het 50km achter de linies zou zijn gebeurd, dan is de Iskander letterlijk het enige wat ze hebben naast Tornado-S. Of het nu S300, NASAMs of Patriot is, dan is het de Iskander dubbel en dwars waard.

En @redwing , half Reddit is hierover aan het discussiëren, zo interessant is het filmpje. Ik zeg zelf trouwens ook misschien in mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing

Suchomimus over de Patriot.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Yakolev schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:25:
[...]

Gezien het 50km achter de linies zou zijn gebeurd, dan is de Iskander letterlijk het enige wat ze hebben naast Tornado-S. Of het nu S300, NASAMs of Patriot is, dan is het de Iskander dubbel en dwars waard.

En @redwing , half Reddit is hierover aan het discussiëren, zo interessant is het filmpje. Ik zeg zelf trouwens ook misschien in mijn post.
De Lancet redt dat ook, of is die range minder?

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Emryte schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:33:
[...]

De Lancet redt dat ook, of is die range minder?
Een Lancet komt niet ver genoeg, hoewel de range verhoogd kan worden dmv een Orlan. Dit is echter zo'n high priority target, waarom niet een Iskander.

Een lancet is tevens niet bepaald krachtig en ook nog eens vrij langzaam.

[ Voor 10% gewijzigd door Yakolev op 09-03-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
redwing schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:20:
[...]

Sorry hoor, maar je zit net hier hard te roepen dat je harde bewijzen wil, en dan kom je met een filmpje waarop je met geen mogelijkheid kunt zien wat er geraakt wordt, maar dan suggereer je wel dat dit een rits patriot-batterijen zouden zijn? Dat er iets geraakt wordt lijkt me logisch, maar dit kunnen net zo goed S300's zijn of trucks met laadbakken.

Ook dat bewijs met rode vierkantjes om aan te geven dat een hoopje iets zogenaamd de wielen/poten van een patriot zouden zijn? Iets wat elk zwaar voertuig heeft (waaronder de S300's en MLRS of andere raketwerpers)

Ik wil trouwens niet beweren dat het geen patriots zijn, maar wel dat uit zo'n filmpje met geen mogelijkheid te halen is wat het geweest was. En bedenk daarbij ook dat er al 2 eerdere keren zijn geweest waarbij ze met soortgelijk bewijs kwamen, maar alsnog hun snelle raketten uit de lucht werden gehaald wat alleen met patriots mogelijk is.

Uiteindelijk punt is en blijft dat wat uit russische bronnen komt 9 van de 10 keer achteraf onzin blijkt te zijn, terwijl dat bij Oekraine precies andersom is. Dat maakt dat je alles goed moet nakijken, maar ook dat bij twijfel de kans het grootste is dat de russen ongelijk hebben en Oekraine juist de waarheid geeft. Maar hiervoor hebben we een ander topic :)
Er is al een foto van later op de dag dat een S300 uitsluit. Neiging blijft nog steeds Patriot. Alleen IRIS-T is ook mogelijk. Het moet op de cabine gebaseerd worden. Maar het verschil van de Patriot en IRIS-T kan je niet uit die foto bepalen.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
Yakolev schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:35:
[...]

Een Lancet komt niet ver genoeg, hoewel de range verhoogd kan worden dmv een Orlan. Dit is echter zo'n high priority target, waarom niet een Iskander.

Een lancet is tevens niet bepaald krachtig en ook nog eens vrij langzaam.
Ahha, handig om te weten in ieder geval.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Emryte schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:44:
[...]

Er is al een foto van later op de dag dat een S300 uitsluit. Neiging blijft nog steeds Patriot. Alleen IRIS-T is ook mogelijk. Het moet op de cabine gebaseerd worden. Maar het verschil van de Patriot en IRIS-T kan je niet uit die foto bepalen.
Poolse OSINTer denkt wel het verschil te kunnen zien tussen de IRIS-T en Patriot

Vertaling naar het Engels:
Well, the hit vehicles were undoubtedly carrying rocket ammunition - you can see secondary explosions and the operation of engines fired by the explosion. Secondly, the shape of the cabins clearly indicates MAN. Thirdly, in another shot, the hatch on the cabin roof indicates a Patriot and not an IRIS-T SLM.
Maybe by some miracle they were ammunition vehicles, but IMHO, unfortunately, three launchers were destroyed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
Yakolev schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:53:
[...]

Poolse OSINTer denkt wel het verschil te kunnen zien tussen de IRIS-T en Patriot

[Twitter]
Vertaling naar het Engels:

[...]
Mijn neiging ging ook meer naar Patriot. Maar waar halen ze ineens 3 launchers vandaan? Het gaat overal erover dat het er 2 zijn, die zijn vernietigd.

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
ok, dus geen batterij, maar mogelijk een launcher of twee

en dit dus:
Russia could have released non-IR video of the vehicles before they were decimated. 99 times out of 100 their cuts are deliberate misinformation. But sometimes they are corroborated by other info that comes out later.
MOSCOW, March 9. /TASS/. The Russian Defense Ministry has released a video footage showing the Ukrainian army’s S-300 system being destroyed near Pokrovsk in the Donetsk People's Republic.

"The identified position of an S-300 SAM launcher of the Ukrainian military was hit by an Iskander missile system. The position of the S-300 surface-to-air missile system was destroyed," the Defense Ministry said.

[ Voor 53% gewijzigd door Tens op 09-03-2024 18:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Yakolev schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:25:
[...]

Dat het filmpje interessant is lijkt me duidelijk, maar eerst een discussie beginnen omdat je alleen echt bewijs accepteert, om dan met een filmpje te komen waar geen bewijs uit te halen is, is op zijn minst nogal tegenstrijdig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Emryte schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:58:
[...]

Mijn neiging ging ook meer naar Patriot. Maar waar halen ze ineens 3 launchers vandaan? Het gaat overal erover dat het er 2 zijn, die zijn vernietigd.
Ja, dat kwam denk ik uit het originele bericht en filmpje. De Russen spraken in het begin over 3 S300 launchers, dus wellicht heeft dat gezorgd voor wat misopvattingen hier en daar.

Het lijken er mij inderdaad 2, hoewel ik echt alleen maar wat schroot zie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Oef, wat er ook geraakt is, IRIS of Patriot, het is jammer. Net zoals de mogelijke HIMARS hit die we pas geleden zagen.

Natuurlijk, waar hout gehakt wordt vallen spaanders, en het heeft al lang geduurd voordat Rusland überhaupt zo’n high-value target heeft geraakt, maar het blijft zonde.

Des temeer reden om meer te sturen dan maar. (Hopen hopen hopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
Yakolev schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:35:
[...]

Ja, dat kwam denk ik uit het originele bericht en filmpje. De Russen spraken in het begin over 3 S300 launchers, dus wellicht heeft dat gezorgd voor wat misopvattingen hier en daar.

Het lijken er mij inderdaad 2, hoewel ik echt alleen maar wat schroot zie.
De verwarring is waarschijnlijk ontstaan doordat er wel 3 vrachtwagens staan, waarvan twee launchers. Ik lees op Reddit dat ze denken dat een van de launchers vastzat in de modder en ze probeerde die eruit te trekken.

Het blijft gissen hoe het in ieder geval gebeurd is. Maar dat ze kapot zijn is zeker.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:35:
hoewel ik echt alleen maar wat schroot zie.
Precies dat, het lijken MAN trucks, die door Oekraïne gebruikt worden inderdaad.

Rusland had zo te zien een andere drone met betere camera op grotere afstand vliegen. Dat ze dus geen betere beelden delen van voor de aanval zegt ook wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Hoeveel patriot launchers zijn er die eventueel alsnog uitgeleverd kunnen worden ?

Betreft Himars zijn er zat ..

tja als er 1 stuk is, dan is het pech maar anderzijds als je ziet hoeveel er mee neergehaald is (koste vs baten)

Als je ziet hoeveel $$$$ er van RU tegenover staat (A50/fighter jets en meer) en de wat minder dure saheds .. dan vind ik het alsnog een goeie winst/verlies ratio

[ Voor 55% gewijzigd door vso op 09-03-2024 18:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:55:
[...]

Precies dat, het lijken MAN trucks, die door Oekraïne gebruikt worden inderdaad.

Rusland had zo te zien een andere drone met betere camera op grotere afstand vliegen. Dat ze dus geen betere beelden delen van voor de aanval zegt ook wat.
Misschien weten de Russen het zelf ook niet zeker wat ze geraakt hebben, en willen ze ons (internet, derden) ook niet wijzer maken door het verspreiden van betere beelden.

Voor hun beter om te zeggen; we hebben Patriot launchers geraakt, hier is het bewijs. En dat de beelden niet kunnen uitsluiten dat het GEEN patriot was.

[ Voor 12% gewijzigd door gise op 09-03-2024 19:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
Wel of niet het is niet alsof de nieuwste strealth tech of de nieuwste tank is geraakt.

Het is en blijft een oorlog waarbij er aan beide zeiden materiaal kapot gaat.
Als wij tegenover de Russen gaan staan komen er ook een aantal F22 of F35 uit de lucht vallen.
Het is zoals het is.

Einddoel die is belangrijker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 21:39
Het enige nadeel van het vernietigen van "ons" materieel is dat de (pro)-Russen weer wekenlang doen alsof ze futuristisch wondermateriaal hebben vernietigd.
in hun ogen, met wat zij op het slagveld kunnen brengen, is dat misschien zo, het zal een reden zijn dat Oekraine graag het westerse spul wil hebben, maar besef dat ook het patriot-systeem al sinds 1984 in dienst is.
En dan nog duurt het blijkbaar anderhalf jaar voor de Russen 2 launchers te pakken hebben en zoals het lijkt ook alleen maar omdat ze vast stonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Prosac schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:02:
Het enige nadeel van het vernietigen van "ons" materieel is dat de (pro)-Russen weer wekenlang doen alsof ze futuristisch wondermateriaal hebben vernietigd.
in hun ogen, met wat zij op het slagveld kunnen brengen, is dat misschien zo, het zal een reden zijn dat Oekraine graag het westerse spul wil hebben, maar besef dat ook het patriot-systeem al sinds 1984 in dienst is.
En dan nog duurt het blijkbaar anderhalf jaar voor de Russen 2 launchers te pakken hebben en zoals het lijkt ook alleen maar omdat ze vast stonden.
Ondertussen worden turrets getost, schepen gezonken, vliegtuigen en dure radar installaties vernietigt ..

Dat men in RU weken lang loopt te paraderen wil niet zeggen dat ?? procent van het volk het gelooft, het wordt ook in westerse politiek gebruikt om juist niks aan UA te leveren wat naar mijn idee ook een drogredenatie is, immers feitelijke zaken zoals verslaan van rusland uiteindelijk meer zal zeggen.
Mektheb schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:03:
Wel of niet het is niet alsof de nieuwste strealth tech of de nieuwste tank is geraakt.

Als wij tegenover de Russen gaan staan komen er ook een aantal F22 of F35 uit de lucht vallen.
Het is zoals het is.
Die kans dat er wat vliegtuigen uit de lucht gaan vallen acht ik zeer zeer klein, de RCS (Rader Cross Section) van die dingen zijn erg klein + zoals hierboven al aangestipt er zijn aardig wat van die installaties al in rook opgegaan. als ze al in staat waren om 5de/6de generatie(s) te dedecteren

Isreal heeft bv aan India geupgrade radars voor russisch rader installaties geleverd (voer voor ander topic) maar TLDR --> denk dat de radars beter zijn dan wat erin zat maar niet veel beter dan nodig immers isreal en USA zijn niet gek.

maar ik sluit dit af anders moet een mod dit weer verplaatsen.
Amen niks op in te brengen

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Mektheb schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:03:

Het is zoals het is.

Uiteraard, maar het is niet zo dat het westen Oekraïne nou in overdaad overspoeld met equipment. Zoals vaker gequote geven we veelal net genoeg om Oekraïne niet te laten verliezen, maar (nog) niet genoeg om ze daadkrachtig te kunnen laten winnen.

Als je 4 of 5 Patriot batterijen hebben (weet het exacte aantal niet) en van 1 van die batterijen valt de helft weg, dan is dat procentueel gezien op het geheel een aardig gedeelte wat wegvalt. Als ze er nou 100 batterijen hebben staan door het land, dan heeft het verlies van een enkele hier en daar niet zo een impact.

We nemen aan dat Oekraïne een Patriot gebruikte dicht(er) bij het front om de SU-34’s uit de lucht te schieten (ik herhaal; aanname). Maar het zou toch jammer zijn als dat, door dit verlies bijvoorbeeld, niet meer mogelijk zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tens schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:22:
[...]

ok, dus geen batterij, maar mogelijk een launcher of twee

en dit dus:

[...]

[...]
Vreemd, er staat helemaal geen Patriot in regio Donetsk.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Laatst online: 13:27

Shunt

Boe

Waren de US en partners niet bezig met frankenpatritots te bouwen?
Verschillende launcher types met bij elkaar geraapte targeting/command centers?
Dat zou verklaren waarom er enkel een patriot missile battery en verschillende S300's samen aan het rijden waren.

Het lijkt mij dat de missile batteries het "goedkope/vervangbare" deel zijn van het Patriot system. De magie zit hem volgens mij in de aansturing van het geheel.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:53
Vergeet ook niet de mensen (operators) die waarschijnlijk mee gesneuveld zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door NeutraleTeun op 10-03-2024 17:41 . Reden: spelvout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
gise schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:45:
[...]

Uiteraard, maar het is niet zo dat het westen Oekraïne nou in overdaad overspoeld met equipment. Zoals vaker gequote geven we veelal net genoeg om Oekraïne niet te laten verliezen, maar (nog) niet genoeg om ze daadkrachtig te kunnen laten winnen.

Als je 4 of 5 Patriot batterijen hebben (weet het exacte aantal niet) en van 1 van die batterijen valt de helft weg, dan is dat procentueel gezien op het geheel een aardig gedeelte wat wegvalt. Als ze er nou 100 batterijen hebben staan door het land, dan heeft het verlies van een enkele hier en daar niet zo een impact.
Voor zover bekend heeft Oekraïne drie Patriot batterijen gekregen. Eentje staat in Kiev en is onderdeel van de inner circle van de luchtverdediging. Een tweede staat aan het zuidfront en een derde in Kharkiv. Die laatste heeft waarschijnlijk dat vliegtuig in Belgorod neergeschoten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:03:
Vergeet ook niet de mensen (operaters) die waarschijnlijk mee gesneuveld zijn.
Denk je? Ze stonden toch vast? Sitting duck.

Ik weet het niet hoor. Hoe dan ook jammer. Ik zie liever een HIMARS of Abrams stuk gaan. SAM heeft UA weinig van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

Post over het verlies van de A-50.
Hopelijk krijgen we nog, zoals zo vaak, de damage assessment foto’s te zien de komende dagen zodat we het ook echt zeker weten.

Edit; tweet hieronder (met foto) zou nieuwe low res satelliet beeld zijn van vandaag, naar verluidt een brand plek op het dak van de fabriek, geen spoor van de A-50 welke onderin het plaatje stond als we de satelietbeelden van de 29e vergelijken.

[ Voor 27% gewijzigd door gise op 09-03-2024 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Waarschuwing: kan heftig zijn

Met footage van het gebouw van binnen en buiten. Verhalen van ooggetuigen en overlevenden. Dit is zo fantastisch! De complete 3D remake van binnen helpt namelijk niet alleen bij reconstructie maar ook voor traumaverwerking.

De website van het project: https://theater.spatialtech.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

gise schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:02:
[...]

[Embed]

Post over het verlies van de A-50.
Hopelijk krijgen we nog, zoals zo vaak, de damage assessment foto’s te zien de komende dagen zodat we het ook echt zeker weten.

Edit; tweet hieronder (met foto) zou nieuwe low res satelliet beeld zijn van vandaag, naar verluidt een brand plek op het dak van de fabriek, geen spoor van de A-50 welke onderin het plaatje stond als we de satelietbeelden van de 29e vergelijken.

[Embed]
je bedoelt een mogelijke 3de a50 :)

Tja vanalles

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-5HFtZIbu0T-2A2zqbpelulfBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypXLqrP2Wtxhb3eI1lz1fvVa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 21:54

bloody

0.000 KB!!

Rond Avdiivka heel voorzichtig weer wat betere geluiden

Vooral dit is interessant
"Both the interrogation of prisoners who come to us and the interception of the occupiers' conversations indicate an extremely low moral and psychological state of the enemy,"
alhoewel een laag moreel natuurlijk al langer speelt.
Blinde gehoorzaamheid, dus er zal geen opstand oid uitbreken. Helaas.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

Recap : er stond een A-50. Twee gebouwen beschadigd maar het is niet te zeggen of de A-50 nog op deze plek is, en als de A-50 in een gebouw staat, wat dan de schade zou zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

bloody schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:04:
Rond Avdiivka heel voorzichtig weer wat betere geluiden
[Twitter]

Vooral dit is interessant

[...]

alhoewel een laag moreel natuurlijk al langer speelt.
Blinde gehoorzaamheid, dus er zal geen opstand oid uitbreken. Helaas.
Laag moraal hoor je al sinds de eerste dag van de oorlog. Net als de slechte training en tekort munitie... En zo'n hoog dodental dat Rusland dit niet kan vol kan houden.

Ondertussen zie je wel filmpjes van gemotiveerde Russen. In hoge aantallen, die wel raak kunnen schieten en ze ook nog gewoon munitie hebben ipv een schep.

Vraag mezelf wat het nut is om dit allemaal nu nog steeds met regelmaat te melden. Heb veel liever dat ze het bij feiten houden ipv dit soort berichten. Na zoveel keren heeft het ook geen enkel toegevoegde waarde imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
AndereKoekoek schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:16:
Na zoveel keren heeft het ook geen enkel toegevoegde waarde imho.
Serhiy Tsehotskyi, officer of the 59th separate motorized infantry brigade, noted that the front line near Avdiivka has stabilized, as the Ukrainian army received ammunition.

"Both the interrogation of prisoners who come to us and the interception of the occupiers' conversations indicate an extremely low moral and psychological state of the enemy," he added.
Doe even dan even een berichtje aan: Serhiy Tsehotskyi, hij zal het wel begrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Tens schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:01:
[...]

[...]

Doe even dan even een berichtje aan: Serhiy Tsehotskyi, hij zal het wel begrijpen.
Dat heeft net zoveel toegevoegde waarde als 2 jaar lang schrijven dat het moraal laag is.

Twee jaar geleden dacht ik nog: oh de Russen willen niet, dus het is zo over. Er komt vanzelf iets van een opstand ofzo.

Maar uiteindelijk functioneert het aan de Russische zijde beter dan verwacht.

Hoop vooral dat het moraal in het Oekraïense leger een stuk hoger is. En Oekraïne uiteindelijk ook wint natuurlijk.

Edit: maar vooruit. Heb het bij Noël reports onder het bericht gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door AndereKoekoek op 10-03-2024 18:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
AndereKoekoek schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:06:
[...]

Dat heeft net zoveel toegevoegde waarde als 2 jaar lang schrijven dat het moraal laag is.

Twee jaar geleden dacht ik nog: oh de Russen willen niet, dus het is zo over. Er komt vanzelf iets van een opstand ofzo.

Hoop vooral dat het moraal in het Oekraïense leger een stuk hoger is. En Oekraïne uiteindelijk ook wint natuurlijk.

Denk dat ik je verkeerd begrijp: een officier mag dus niet meer melden wat hij meemaakt bij de gevangenneming en de daarop volgende ondervraging van Russische pow's want jij hebt dat al te vaak gehoord. :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Ondertussen zie je wel filmpjes van gemotiveerde Russen. In hoge aantallen, die wel raak kunnen schieten en ze ook nog gewoon munitie hebben ipv een schep.
Ik heb ook filmpjes gezien van roleplayende Tsjetsjenen. In hoge aantallen. Of de filmpjes van de eerste dagen waarbij de Russen verontwaardigd waren dat er op ze werd geschoten. We komen jullie toch bevrijden? Of dat Russen niet eens begrijpen waar ze zijn of wat ze komen doen. En een filmpje gezien van hoe men theater Mariopol vakkundig ontmanteld met een groot hekwerk eromheen (want stel je voor iemand krijgt iets dat zou duiden op oorlogsmateriaal te zien).

Je weet niet of dergelijke filmpjes propaganda zijn of een uitzondering of juist veel voorkomend.

Wat we wel weten is dat een oude Sovjettactiek is dat deserteurs vanuit de rug worden beschoten en pas op het laatste moment een wapen (of iets dat daar op lijkt) ontvangen. En die tactiek zie je ook hier weer terug. Dat de moraal bij het Russische leger hoog ligt is m.i. dan ook regelrechte propaganda talking point. Niets wijst daar op; het ligt meer voor de hand dat dat uitzonderingen betreft en dat het moraal iets hoger ligt ivm momentum.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:58
De aanvallen van Oekraïne op de Krim lijken zijn effect te hebben. Er zijn signalen (en beelden) dat de reparatie punten van het leger verplaatst worden naar het vaste land van Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

consolefreak schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:49:
De aanvallen van Oekraïne op de Krim lijken zijn effect te hebben. Er zijn signalen (en beelden) dat de reparatie punten van het leger verplaatst worden naar het vaste land van Rusland.

[Twitter]
Mooi, dat betekent vertraging d:)b

En hoe langer het transport duurt van materieel/materiaal hoe kwetsbaarder het is. Goeie zaak.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op zondag 10 maart 2024 @ 13:20:
[YouTube: Satellite Imagery Shows Damage to A-50 AWACS Repair Facility in Taganrog]

Recap : er stond een A-50. Twee gebouwen beschadigd maar het is niet te zeggen of de A-50 nog op deze plek is, en als de A-50 in een gebouw staat, wat dan de schade zou zijn.
jammer dat UA niet de mogelijkheid heeft om het gebouw met een kruisrakket te raken ondanks dat een SS/Scalp dat in praktijk/theorie zou kunnen.

Dat ze het aanvallen zou aangeven dat ze ru in staat achten er 1 of meerdere luchtwaardig te krijgen.

Wellicht zijn er te weinig patriot(s) zijn om een vliegende a50 (weer) neer te halen.

Voor de rest UA zal een manier vinden, kwestie van tijd gok ik

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

AndereKoekoek schreef op zondag 10 maart 2024 @ 18:06:
[...]

Er komt echt geen opstand in Rusland, laat staan in het leger. Ook die hele Prighozin polonaise optocht was m.i. een schertsvertoning. Maar de moraal is echt wel laag, dat kan niet anders. Hoe denk je dat Amerikaanse soldaten zich zullen voelen als trump,straks wint, de democratie afschaft en Canada aanvalt en ze gevraagd wordt op alles dat los of vast zit te vermoorden. Terwijl je zelf slecht tot zeer slecht wordt uitgerust voor de vecht taak. Terwijl het Canadese leger toch pittiger bleek dan verwacht door trump. Totale idiotie toch, waar vechten ze voor. En Rusland is al een eeuw een tirannie. Ook onder de tsaren eigenlijk. Zo lang ze zich maar kunnen heugen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8HFSZeRISFWCBG4g20dn_jVc4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8e90RBRHWShev99u8mBJEI0f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Nox

Noxiuz

pro_6or schreef op maandag 11 maart 2024 @ 00:26:
[...]

Er komt echt geen opstand in Rusland, laat staan in het leger. Ook die hele Prighozin polonaise optocht was m.i. een schertsvertoning.
Zeg nooit nooit in deze. Op een gegeven moment gaat het zo slecht... Er zijn eerder opstanden geweest maar er moet een kritische massa bereikt worden. Meer dan de politie aan kan, en dat is best veel daar. En als de afvoer naar het front genoeg is, is dat ook weer ruimte om de gevangenissen te vullen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:00
[...]

Laag moraal hoor je al sinds de eerste dag van de oorlog. Net als de slechte training en tekort munitie... En zo'n hoog dodental dat Rusland dit niet kan vol kan houden.

.
+ dat de opstand in moskou niet lang meer duurt / de sancties bijna beginnen te werken / de tanks bijna op zijn / aantal soldaten niet meer aan te voeren zijn

etc etc.
Na een half jaar of jaar kun je dit inderdaad nog wel geloven. Maar ondertussen kun je alleen maar verwonderd zijn dat ze zoiets nog zolang kunnen volhouden en ook nog heel lang gaan volhouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
barry86 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:24:
[...]

+ dat de opstand in moskou niet lang meer duurt / de sancties bijna beginnen te werken / de tanks bijna op zijn / aantal soldaten niet meer aan te voeren zijn

etc etc.
Na een half jaar of jaar kun je dit inderdaad nog wel geloven. Maar ondertussen kun je alleen maar verwonderd zijn dat ze zoiets nog zolang kunnen volhouden en ook nog heel lang gaan volhouden
Het russische gedachtengoed is heel anders dan het westerse. Ze zijn gewend...
....om uitgekotst te worden door het westen
....zichzelf gemakkelijker op te offeren voor hun leider
....om in een autoritaire samenleving te leven
....om zich onverslaanbaar te voelen
....om met weinig te leven
....om te leven in een wereld vol propaganda

Ze zijn simpelweg taai en een hoop ellende gewend, dat geeft niet alleen littekens, maar ook eelt. En ze zijn met veel, heel veel.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
PASware schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:29:
En ze zijn met veel, heel veel.
Daarom wordt kanonnenvoer in het buitenland geronseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:53

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Tens schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:39:
[...]

Dat lijkt me een intensieve taak die veel logistieke rompslomp met zich meebrengt en niet echt een pay-out met zich meebrengt. Maar dat is just my two cents.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:24

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tens schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:39:
[...]

[Twitter]
Het probleem van dit soort kanalen is dat ze uiteindelijk opdrogen.
Huurlingen kosten doorgaans meer geld dan de gebruikelijke soldaat en zullen waarschijnlijk niet voor Roebels willen werken. Gezien de hoeveelheid slachtoffers aan de RU zijde op dagelijks niveau zullen veel daarvan ook meer willen vragen omdat het risico om 'uit te klokken' relatief hoog is.
Mensen die gedwongen worden om te vechten zijn vaak van mindere kwaliteit dan huurlingen.

Dat Rusland moeite doet om mensen te ronselen in het buitenland wilt overigens niet zeggen dat ze een tekort hebben aan mensen. Het geeft aan dat ze moeite hebben om aan de mensen in hun eigen land te komen. Het lijkt mij vrij lastig om soldaten te ronselen als mensen in het achterland van RU besloten hebben om de stad te verlaten en ergens in een ouderlijk hutje in the middle of nowhere het te gaan uitzitten.

/edit Huurlingen hebben een interessante geschiedenis. De Noormannen waren bijvoorbeeld in de middeleeuwen huurlingen die o.a. in Italië en Byzantijnse rijk hebben gevochten. Andere mooie voorbeelden zijn de Duitse Landsknechten (of wat nu Duitsland heet) deze waren ingehuurd om Wenen te verdedigen tegen de Ottomanen. Tegenwoordig heb je groeperingen zoals Blackwater of in het verleden Wagner.
Het ding met huurlingen is dat niet iedere groep huurlingen even goed is, loyaliteit kan breken als de kosten niet tegen de beloning opwegen en ze per definitie duurder zijn dan een conscript.

[ Voor 20% gewijzigd door Auredium op 11-03-2024 08:58 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:03
Family Guy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:50:
[...]

Dat lijkt me een intensieve taak die veel logistieke rompslomp met zich meebrengt en niet echt een pay-out met zich meebrengt. Maar dat is just my two cents.
Ach, zo werden al eeuwenlang oorlogen gevoerd. “Welkom in de jaren” is daarvoor een vermakelijke en leerzame bron. Volop taalproblemen bv in de 80 jarige oorlog door alle buitenlandse huurlingen en vrijbuiters die erin vochten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Binnenkort 12 piloten klaar met de opleiding, maar nog maar 6 F16's (van de beloofde 45) klaar om UA in te sturen:
https://www.nytimes.com/2...e/ukraine-f16-pilots.html

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 11-03-2024 09:00 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Family Guy schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:50:
[...]

Het is ook geen lange termijn oplossing, alleen uitstel. Het is een tijdelijke bron. Nu China en India, de Afrikanen zijn blijkbaar niet genoeg, of op. Het tekent wel de problemen die Rusland heeft om het de verliezen aan het front aan te vullen.

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid