The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Dit en moeilijker serviceable, ook qua brandstof problematisch en ze zijn geschikter voor woestijn.servies schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:33:
[...]
De M1A1 en de Leopard 2 wegen beide minimaal 60 ton. De Leopard 1 zit rond de 40 a 45 ton. Gezien de bodemomstandigheden in Ukraïne zijn de eerste 2 in het nadeel.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Interessant, maar is dat dan eigenlijk niet een design fout dan, want ze waren dus initieel gebouwd om de duizenden Russische tanks tegen te houden in de Fulda Gap. Polen gaat ook 350 Abrams aanschaffen (samen met een grote hoeveelheid Leopard II's en Zuid-Koreaanse tanks), daar zijn de bruggen dus wel sterk genoeg.Auredium schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:38:
[...]
Verschillende redenen. Ten eerste zijn de bruggen van Oekraïne niet gebouwd voor dergelijke zware tanks. Russische tanks zijn wat lichter dan de Abrams. De motor van de Abrams is ook niet super. Het vergt behoorlijk brandstof. De tanks is ook redelijk onderhoudsgevoelig.
Het is een goede tank....in west Europa als er veel repair depots zijn en er genoeg brandstof kan worden aangevoerd. De Leo2 is in veel opzichten echter beter (niet in gewicht). Mogelijkerwijs omdat de Leo 2 is gebouwd door een Europees land. Designprincipes zijn ook wat anders.
Maar wellicht is dit meer voor het wapensforum.
Ik kan me toch echt niet voorstellen dat de planners niet ooit dachten dat ze binnen de grenzen van de Sovjet-Unie gebruikt zouden worden.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Als ze op die manier in het nadeel waren geweest hadden we ze ergens muurvast in de blubber moeten zien staan. De eerste die ik zag had een drone op zijn dak gekregen, de 2e was op een explosief gereden en had een rupsband eraf liggen. De derde die net genoemd is weet ik niet.servies schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:33:
[...]
De M1A1 en de Leopard 2 wegen beide minimaal 60 ton. De Leopard 1 zit rond de 40 a 45 ton. Gezien de bodemomstandigheden in Ukraïne zijn de eerste 2 in het nadeel.
Het terrein is dus zeker geen nadeel voor de Abrams. Het is meer een soort van ongelukkige samenloop van omstandigheden die ervoor zorgt dat de Abrams verlaten moet worden.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Waarom niet? NAVO was en is een defensief pact. Oekraïne als onderdeel van USSR binnenvallen was ondenkbaar. De Abrams is met succes ingezet in Midden-Oosten.Yakolev schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:52:
[...]
Interessant, maar is dat dan eigenlijk niet een design fout dan, want ze waren dus initieel gebouwd om de duizenden Russische tanks tegen te houden in de Fulda Gap. Polen gaat ook 350 Abrams aanschaffen (samen met een grote hoeveelheid Leopard II's en Zuid-Koreaanse tanks), daar zijn de bruggen dus wel sterk genoeg.
Ik kan me toch echt niet voorstellen dat de planners niet ooit dachten dat ze binnen de grenzen van de Sovjet-Unie gebruikt zouden worden.
Het zou ook kunnen zijn dat Polen bruggen heeft moeten (of nog moet) verstevigen. Dat kun je prima doen binnen ruime planning in vredestijd.
Vergeet ook niet dat het Zuid-Oost Oekraïne betreft. Bij Lviv zijn de Abrams niet nodig.
Hoe dan ook defensief heb je veel minder issues qua brandstof / range.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
We now got it, after close 2 years.
— WarVehicleTracker🇵🇱 (@WarVehicle) 5 maart 2024
The first visually confirmed HIMARS Loss. It was destroyed by a Russian Iskander-M while parking at a roadside. Its loaded missiles went off aswell. pic.twitter.com/VrnqAqrLH3
Sad if true

Daily driver; MB R171 SLK280
http://x.com/KyleJGlen/status/1765058777223434492
Dat zou dit een behoorlijke lucky shot gemaakt hebben?
Maar aangezien er een drone hangt, was dit wel hét target en kunnen ze wel gewoon iets raken?
[ Voor 31% gewijzigd door NeutraleTeun op 05-03-2024 18:27 ]
Het moest een keer gebeuren. Zo'n ding is niet onzichtbaar, bemanning niet onfeilbaar en drones zijn overal.mir4dor schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:21:
Eerste Himars systeem vernietigd?
[Twitter]
Sad if true
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
lijkt wel ja. met een beetje nadruk op lijkt. Met de normale Russische aardappelkwaliteit beelden is het lastig te zeggen.Prosac schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:21:
Na bijna 2 jaar hebben de Russen eindelijk een HIMARS te pakken. Kunnen ze weer weken op teren.
http://x.com/KyleJGlen/status/1765058777223434492
geen bewegende beelden, en tot nu toe ook geen feestende Russische pers voor zover ik zie.
edit: bewegend beeld, overtuigender.
Russian footage shows an M142 HIMARS being hit and destroyed. Unknown date/time, unknown location.
— FUNKER530 (@FunkerActual) 5 maart 2024
This would be the first video of a HIMARS being destroyed after nearly two years of deployment in Ukraine. pic.twitter.com/3gyv3YC5Bg
dit is dus nummer 54 die de russen vernietigd hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 05-03-2024 18:47 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Bewegende beelden in de tweet die ik poste. Maar inderdaad, ik probeer altijd de spreekwoordelijke "slag om de arm" aan te houden met een vraagteken, misschien, waarschijnlijk etc.Tens schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:34:
[...]
lijkt wel ja. met een beetje nadruk op lijkt. Met de normale Russische aardappelkwaliteit beelden is het lastig te zeggen.
geen bewegende beelden, en tot nu toe ook geen feestende Russische pers voor zover ik zie.
Ook met dit bericht is het weer even afwachten.
In jouw bericht wel idd, ik was van nieuw naar oud aan het lezen.
Gezien het meer dan alleen een impact explosie lijkt zal het geen decoy zijn.
(al is er geknipt: Vlak voor de impact een auto voor en achter, meteen na is de achterste verdwenen, al zal dat verder niet relevant zijn)
[ Voor 18% gewijzigd door Tens op 05-03-2024 19:00 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
wellicht nog niet bevestigd
*knip* alleen al als je klickbait vermoedt, dan niet delen. Genoeg andere dingen te posten
ik denk eerder dat men rapporteert dat het schip getroffen is, (in de buurt v.d brug) en daarom is het misleidend
maar gewoon rustig afwachten.. komt tijd komt raad
[ Voor 62% gewijzigd door teacup op 05-03-2024 20:30 ]
Tja vanalles
@iedereen Niet aanklikken, wat een tijdsverspillingvso schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:26:
jammer van de himars (er zijn er meer waar die vandaan kwamen)
*knip*
[ Voor 24% gewijzigd door teacup op 05-03-2024 20:31 ]
Ik heb dat afgelopen weekend nagezocht. Bronnen wezen inderdaad naar Zuid Korea en Zuid Afrika.Muncher schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:43:
Ik ging op zoek naar nieuws over de 800.000 artilleriegranaten die Tsjechie heeft beloofd. Niet heel veel concreets, maar wel dit interessante artikel van Forbes: https://www.forbes.com/si...ry-crisis-could-end-soon/
Wat mij opviel in het stuk, was deze quote:
[...]
Ik heb dit niet ergens gelezen, dat de US over een maand zijn bezwaren laat varen en weer spullen gaat sturen. Goed nieuws natuurlijk, maar wel bijzonder.
Verder is het nog niet echt duidelijk hoe de granaten gefinancieerd worden (behalve dat o.a. wij een stuk betalen), waar ze vandaan komen en wanneer ze geleverd gaan worden ("next weeks").
Financiering is redelijk duidelijk door toegezegde donaties.
Waarom dan posten als het mogelijk clickbait is? Beetje uitleg bij wat het filmpje bespreekt zou fijn zijn!vso schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:26:
jammer van de himars (er zijn er meer waar die vandaan kwamen)
*knip*
ik denk eerder dat men rapporteert dat het schip getroffen is, (in de buurt v.d brug) en daarom is het misleidend
maar gewoon rustig afwachten.. komt tijd komt raad
[ Voor 20% gewijzigd door teacup op 05-03-2024 20:32 ]
Wellicht een idee om een dergelijke video zelf even goed te bekijken en dan de highlights te delen, in plaats van alleen een video delen die duidelijk weinig geen toegevoegde waarde heeftvso schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:26:
@Spykie zet het er niet voor niks bij dat het clickbait is ..
Anders gaan een paar dozijn mensen hun tijd verdoen om de nuttige seconden uit die video te zoeken
Waarom heeft RU niet van ZA gekocht i.p.v. noord Korea ? ZA zit in de Brics en de kwaliteit kan niet slechter zijn dan van hun oosterse vrienden.Rukapul schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:18:
[...]
Ik heb dat afgelopen weekend nagezocht. Bronnen wezen inderdaad naar Zuid Korea en Zuid Afrika.
Financiering is redelijk duidelijk door toegezegde donaties.
Omdat ZA niet bedolven wil worden onder sancties?Jagerr63 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:29:
[...]
Waarom heeft RU niet van ZA gekocht i.p.v. noord Korea ? ZA zit in de Brics en de kwaliteit kan niet slechter zijn dan van hun oosterse vrienden.
BRICS heeft geen betekenis. De oorsprong van de term ligt vooral in de financiële wereld met een nieuwe catchy term voor opkomende markten.Jagerr63 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:29:
[...]
Waarom heeft RU niet van ZA gekocht i.p.v. noord Korea ? ZA zit in de Brics en de kwaliteit kan niet slechter zijn dan van hun oosterse vrienden.
Samenwerking is van later datum en relatief los en opportunistisch. Er is weinig dat de landen echt bindt.
De relatie tussen Rusland en ZA moet je in dat perspectief zien. ZA zal zich op het wereldtoneel onafhankelijk willen opstellen met oog op haar eigen belang. Dan is het logisch om niet aan RU of USA te verkopen maar wel een goed bod van een klein Europees land met no questions asked.
Of het zeker ZA is komen we mogelijk niet eens te weten.
RU heeft geen 155mm kanonnen, maar alleen de oude Sovjet 152mm.Jagerr63 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:29:
[...]
ZA heeft 155mm arty voor zover ik kan vinden.
Fysiek kunnen ze het dus niet kopen in Zuid Afrika.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Kim is totaal gestoord, maar, die laat waarschijnlijk het oudste spul opsturen, ja!asing schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:55:
[...]
Kim is ook niet gek, die laat waarschijnlijk het oudste spul opsturen.
een treffende spreuk
Op het moment dat je WPA gebruikt en je zit op dezelfde WiFi dan kun je alles dat daar tussen zit ontsleutelen.
Daarnaast gebruiken die dingen ook nog wel eens een captive portal. Of brakke/lekke AP software.
Tenslotte is zoiets vrij makkelijk te MITMen middels een rogue AP. Dat kan met soortgelijke apparatuur als ze destijds bij OPCW hebben getracht.
Er is ook een vrij simpele methode om toch een veilige verbinding op te zetten: een VPN gebruiken (en dan heb ik het niet over zo'n VPN provider) met kill switch. Als het dan werkt, dan heb je een veilige verbinding. Werkt het niet, dan niet. Daar had men zelfs een burner voor kunnen configureren.
Ander probleem is nog dat men de target kamer ook met richtantennes af zou kunnen luisteren. Hierbij kun je denken aan glazen ruiten met sterke microfoons die in ieder geval de stem van aanwezige kunnen waarnemen. Maar dat is al veel minder info.
Al met al knullig maar wel fijn dat het bekend is. Dan kunnen ze er namelijk iets aan doen.
De krant licht dit toe in dit (deel)artikel:
Shift in Russian Tactics Intensifies Air War in Ukraine
https://www.nytimes.com/2...CrRuBmpdba&smid=url-share
Door het meer intensieve gebruik van vliegtuigen waren de Russen meer in staat om druk op de Oekraïense linie te zetten. Die druk heeft hen bij Avdiivka geholpen.
Maar met een prijs, in militaire slagkracht:Military analysts say Russia has increasingly used warplanes near the front lines to drop powerful guided bombs on Ukrainian positions and clear a path forward for the infantry. That tactic, used most notably in Avdiivka, the strategic eastern city captured by Russian forces last month, has yielded good results, experts say.
Geverivieerd zijn lang niet alle Su-34's:The Ukrainian Army last week said it had shot down seven Su-34 fighter jets, nearly all operating in the east, just a few days after downing an A-50 long-range radar reconnaissance aircraft. It was, according to Ukrainian officials, part of a series of successful strikes against the Russian Air Force, in which Ukraine claimed to have shot down 15 planes in as many days.
Enkele deskundigen erover, Justin Bronk, RUSI, Londen:Oryx, a military analysis site that counts losses based on visual evidence, and Russian military bloggers confirmed the loss of two Su-35 fighter jets. Britain’s military intelligence services confirmed the destruction of the A-50 plane.
Een de wat omzichtige (tongue in cheek) formulering van Tom Karako, Director CSIS, Washington:cautioned that “overclaiming on kills is a systemic feature of air warfare.” But he added that Ukraine “has certainly been conducting an increasing number of ambush type engagements” with the help of air defense systems in recent months and has racked up “notable successes.”
De "enabler" om die vliegtuigen weer te gebruiken was de Glide bomb:the Russian losses probably were the result of “some relationship between the Russian aircraft being put in harm’s way,” Ukraine’s intelligence gathering on the movements of Russian planes and the deployment of air-defense systems “to take them out.”
Desondanks is er ook een verandering van denken geweest bij de Russische strijdkrachten:This began to change early last year when Russia started using glide bombs, guided munitions that are dropped from a plane and can fly long distances to the front lines, limiting the risk to planes from antiaircraft missiles.
De focus lag bij ons nogal op die Su-34's, maar die A-50 was cruciaal:The Institute for the Study of War, a Washington-based think tank, said “Russian forces appeared to tolerate an increased rate of aviation losses in recent weeks in order to conduct glide bomb strikes in support of ongoing Russian offensive operations in eastern Ukraine.”
Vooral omdat het weer een gedragsverandering bij de Russen lijkt te hebben teweeg gebracht:One of Ukraine’s biggest successes in the air battle was the destruction last week of one of Russia’s A-50 radar planes — the second this year — which are critical in coordinating aerial bombardments of Ukrainian positions on the front. “Taking out their eyes, and taking out their targeting ability, that’s a pretty good win,” Mr. Karako said.
Met als resultaat:Britain’s military intelligence said Russia had seven other A-50s but that it had “highly likely grounded the fleet from flying” in support of its military operations to prevent further losses, thus reducing the “situational awareness provided to aircrews.”
Bij mij leidt dat tot de conclusie dat de druk op het Donbass front mede hierdoor wat minder hoog zal zijn totdat de Russen hebben vastgesteld of, en wanneer, nieuwe (Frankenstein?) A-50's van de productielijn kunnen rollen. Dat kan dus nog wel even duren.The Ukrainian Air Force said Russian aviation activity in eastern Ukraine had significantly subsided by Saturday evening.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| curl -s https://russian-casualties.in.ua/api/v1/data/json/daily | jq '.data[].aircraft' | tail -n 17 3 1 2 0 1 0 1 0 0 0 2 0 3 1 1 0 0 |
We zitten op ongeveer 0,88 per dag de afgelopen 17 dagen. Afgelopen 2 dagen niets.
Je kunt het op https://russian-casualties.in.ua/ ook in grafiekjes zien. Maar alleen per dag/week/maand.
Die grafiekjes zijn veelzeggend, al was het maar hoe weinig de Russen hun vliegtuigen hebben ingezet (als ik het even zo - kort door de bocht - mag vertalen), met als een van de paar uitzonderingen in het bultje in maart. Maar nu weer naar nul.Jerie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:26:
Je kunt het op https://russian-casualties.in.ua/ ook in grafiekjes zien. Maar alleen per dag/week/maand.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Ik denk dat de Britten ernaast zitten met hun schatting van 7 beschikbare A-50s. Het zijn er eerder nog maar 4. Suchomimus had een filmpje na het neerhalen van de laatste A-50 waarin heldere beelden waren van de basis waar de resterende 12 airframes staan. Een paar zonder motoren dus die doen niet mee.
Verder viel op dat de sneeuw wel geruimd was, maar maar om 4 vliegtuigen. De rest stond er al een tijd. Die 4 zijn dus regelmatig in gebruik, anders hoef je die sneeuw ook niet te ruimen.
A set of 20 prepared FPV drones at a Ukrainian position - a minimum that each FPV unit must have ready ahead of the enemy assault.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 5 maart 2024
Footage from Butusov/Censor.net, drones produced by Wild Hornets. pic.twitter.com/CKkTzDZKTi
Video: Als je een gebouw met teveel grote gaten ziet. De geschiedenis zegt dat na de eerste luchtaanvallen in Stalingrad, waren ramen en daken eruit geblazen, dan zaten er teveel gaten in de gebouwen voor de vliegtuigbommen om nog effect te hebben. Geen overdruk kunnen maken in de gatenkaas.
Unusually powerful Ukrainian FPV collapses a building with two enemy footmen inside. pic.twitter.com/MJS5jnaT4S
In Oekraïne: Stuur maar de extra dikke FPV-drone, het dakgebinte en de bakstenen moeten nog eruit geblazen worden.
russische drones hebben (nog altijd) last van hun eigen EW:
Interesting info from a russian military instructor who covered the defeat of at least two Russian assault groups in Berdychi that assaulted without artillery support. He says the majority of russian FPVs won't even take off due to own EW efforts, rendering assault groups… pic.twitter.com/E9ncBHhT3j
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7R6XETIfLwVqvLM6dpXGbaFj.jpg?f=user_large)
Dat zo iemand uberhaupt officier geworden is of misschien nog wel erger als dit de standaard werkwijze van de Duitsersis , dan ben je echt een pannenkoek.Jerie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:06:
OMFG ik luister Veldheren van deze week (op maandag opgenomen deze keer) en het gaat over de gebeurtenissen van deze week. Blijkbaar zat één van de Duitse officieren in een hotel in Singapore en gebruikte hij de hotel WiFi aldaar.
Op het moment dat je WPA gebruikt en je zit op dezelfde WiFi dan kun je alles dat daar tussen zit ontsleutelen.
Daarnaast gebruiken die dingen ook nog wel eens een captive portal. Of brakke/lekke AP software.
Tenslotte is zoiets vrij makkelijk te MITMen middels een rogue AP. Dat kan met soortgelijke apparatuur als ze destijds bij OPCW hebben getracht.
Er is ook een vrij simpele methode om toch een veilige verbinding op te zetten: een VPN gebruiken (en dan heb ik het niet over zo'n VPN provider) met kill switch. Als het dan werkt, dan heb je een veilige verbinding. Werkt het niet, dan niet. Daar had men zelfs een burner voor kunnen configureren.
Ander probleem is nog dat men de target kamer ook met richtantennes af zou kunnen luisteren. Hierbij kun je denken aan glazen ruiten met sterke microfoons die in ieder geval de stem van aanwezige kunnen waarnemen. Maar dat is al veel minder info.
Al met al knullig maar wel fijn dat het bekend is. Dan kunnen ze er namelijk iets aan doen.
:strip_exif()/f/image/xTgTCD81K8USp83l2FVvKezO.jpg?f=fotoalbum_large)
En 38 van de 42 drones neergehaald.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8f5lsyC9h4QUTqANtTVNflOK.jpg?f=user_large)
[ Voor 34% gewijzigd door beany op 06-03-2024 07:38 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Zouden ze maar vier A-50's vliegend hebben dan maakt dat het besluit om die dingen te willen bouwen nog meer logisch. Dat de opnames waar je het over hebt airframes zonder motoren laten zien kan er op duiden dat ze al moeite hebben om toestellen in de lucht te houden. Die frames zonder motoren zijn dan plukkisten waar onderdelen vanaf gehaald worden om de vliegende groep in de lucht te houden.asing schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:50:
@teacup
Ik denk dat de Britten ernaast zitten met hun schatting van 7 beschikbare A-50s. Het zijn er eerder nog maar 4. Suchomimus had een filmpje na het neerhalen van de laatste A-50 waarin heldere beelden waren van de basis waar de resterende 12 airframes staan. Een paar zonder motoren dus die doen niet mee.
Verder viel op dat de sneeuw wel geruimd was, maar maar om 4 vliegtuigen. De rest stond er al een tijd. Die 4 zijn dus regelmatig in gebruik, anders hoef je die sneeuw ook niet te ruimen.
Het is misschien een beetje speculeren, maar dan wordt in ieder geval bij die A-50's duidelijk dat de reserveonderdelen al knellen. Er kan dus wel op hoog niveau besloten dat het "strategisch imperatief is" om die toestellen weer te gaan produceren. Dat besluit loopt verwacht ik voor op de analyse of ze de spullen bijeen kunnen brengen om dat überhaupt te doen.
Laten we ons met dit soort tekenen realiseren dat wat Rusland ons in die informatieoorlog van zichzelf laat zien ver verwijderd kan zijn van de waarheid. Die o zo noodzakelijke A-50's zonder motoren lichten wat dat betreft een tipje van de sluier op. Rusland lijkt haar nieuwe "strategie" alweer te verlaten omdat ze het al niet meer kan. Op naar de volgende improvisatie.
OPSEC probleem is ook van IT. Als hij naar het buitenland gaat, moeten ze hem adequaat informeren en z'n device correct configureren. Misschien was de geprepareerde device wel stuk, of heeft hij aan configs kunnen zitten waar hij af had moeten blijven. Hoe stond het in de risicoanalyse? We weten het niet. Er lijkt mij voldoende ruimte om van te leren. Dat is het beste wat je kunt doen in geval van zo'n fout.schumi2004 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 06:26:
[...]
Dat zo iemand uberhaupt officier geworden is of misschien nog wel erger als dit de standaard werkwijze van de Duitsersis , dan ben je echt een pannenkoek.
Of er staan er nog een paar ergens anders? Kamtjsatka ofzoietsasing schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 23:50:
@teacup
Zo onprofessioneel dat je haast zou vermoeden dat het niet helemaal per ongeluk ging.Jerie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:06:
Extra druk op Scholz?
Als aanvulling hierop:teacup schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:17:
Het uit de lucht geschoten worden van de Su-34 duidt, volgens de New York Times tenminste, op een verandering van tactiek aan de Russische zijde.
De krant licht dit toe in dit (deel)artikel:
Shift in Russian Tactics Intensifies Air War in Ukraine
https://www.nytimes.com/2...CrRuBmpdba&smid=url-share
Door het meer intensieve gebruik van vliegtuigen waren de Russen meer in staat om druk op de Oekraïense linie te zetten. Die druk heeft hen bij Avdiivka geholpen.
[...]
Maar met een prijs, in militaire slagkracht:
[...]
Geverivieerd zijn lang niet alle Su-34's:
[...]
Enkele deskundigen erover, Justin Bronk, RUSI, Londen:
[...]
Een de wat omzichtige (tongue in cheek) formulering van Tom Karako, Director CSIS, Washington:
[...]
De "enabler" om die vliegtuien weer te gebruiken was de Glide bomb:
[...]
Desondanks is er ook een verandering van denken geweest bij de Russische strijdkrachten:
[...]
De focus lag bij ons nogal op die Su-34's, maar die A-50 was cruciaal:
[...]
Vooral omdat het weer een gedragsverandering bij de Russen lijkt te hebben teweeg gebracht:
[...]
Met als resultaat:
[...]
Bij mij leidt dat tot de conclusie dat de druk op het Donbass front mede hierdoor wat minder hoog zal zijn totdat de Russen hebben vastgesteld of, en wanneer, nieuwe (Frankenstein?) A-50's van de productielijn kunnen rollen. Dat kan dus nog wel even duren.
https://www.kyivpost.com/post/28887
Het lijkt ook dat enkele countermeasures mogelijk omzeilt zijn waardoor de piloten totaal doof en blind zijn voor wanneer ze een doelwit worden voor Oekraïns afweergeschut. Men zou dit met hulp van het Westen hebben kunnen omzeilen door analyses van neergehaalde/gevonden SU-34's en SU-35's ergens meer richting het begin van de oorlog.
Het lijkt (met de aanname dat hier waarheid in zit) dat door een combinatie van omstandigheden men opnieuw een golden window of opportunity heeft gevonden in ieder geval. A-50 weg, waardoor door coordinatie flink moeilijker gaat worden, Rusland moet met hun jets korter bij de linies komen vanwege het gebruik van glidebombs en de countermeasures/early warning measures zijn ook misschien dan ineffectief gemaakt
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Is niet logisch, gezien het getelde totaal precies overeen kwam met het aantal gebouwde - neergeschoten.Spykie schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:22:
[...]
Of er staan er nog een paar ergens anders? Kamtjsatka ofzoiets
PSN
Anders waren er ook nog wel satelliet beelden geweest.YakuzA schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:50:
[...]
Is niet logisch, gezien het getelde totaal precies overeen kwam met het aantal gebouwde - neergeschoten.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Maar dan had iemand anders weer kunnen roepen: 'misschien staan ze in een hangar'PASware schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:25:
[...]
Anders waren er ook nog wel satelliet beelden geweest.
PSN
Russen kennende staan ze gewoon buiten, zijn ze gemakkelijk te verplaatsen vernietigenYakuzA schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:27:
[...]
Maar dan had iemand anders weer kunnen roepen: 'misschien staan ze in een hangar'
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Nee, dat zou Putin willen. Maar 1e klas hoofdrekenen... 14-2=12. Er zijn er 12 te zien dus dat zijn ze allemaal.Spykie schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:22:
[...]
Of er staan er nog een paar ergens anders? Kamtjsatka ofzoiets
Dat vind ik ook van die grote hoeveelheden SU34 en 35 die neergeschoten zijn. Vind dat Noel wel een punt heeft dat het wel heel veel zonder bewijs is. Weinig materiaal van dei 14 vliegtuigen opgedoken terwijl ze wel in 'bewoond' gebied neergehaald zijn.PASware schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:25:
[...]
Anders waren er ook nog wel satelliet beelden geweest.
Als je zelfs ziet dat van een aanval op een boot in de nacht opnames zijn gemaakt door mensen, waarom dan vrijwel niets van 14 vliegtuigen boven land?
Valide argument ja. Van eerdere aanvallen op vliegvelden kwamen later ook satelliet beelden naar buiten. Nu is het stil...IJsbeer schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:45:
[...]
Dat vind ik ook van die grote hoeveelheden SU34 en 35 die neergeschoten zijn. Vind dat Noel wel een punt heeft dat het wel heel veel zonder bewijs is. Weinig materiaal van dei 14 vliegtuigen opgedoken terwijl ze wel in 'bewoond' gebied neergehaald zijn.
Als je zelfs ziet dat van een aanval op een boot in de nacht opnames zijn gemaakt door mensen, waarom dan vrijwel niets van 14 vliegtuigen boven land?
Zie alleen al weer de hoge getalen in verlies van mensen en artillerie in de afgelopen weken. 1000 man per dag en >30 stuks artillerie is gewoon niet raar.
JA, het duurt te lang en NEE dit had nooit mogen gebeuren, maar Rusland gaat dit niet winnen. Ik zie geen enkel scenario waar Putin Kyiv inneemt en heel Oekraine pakt. Op dat moment pakt hij ook direct Moldavië en dat snapt Roemenië samen met de EU/VS/NAVO ook heel goed.
Ik pak er twee Tweets bij:
Czechs and Ukrainians are working tirelessly in the eastern Czech Republic to convert World War Two-era buildings into an arms and ammunition hub to aid Ukraine. This initiative is part of Europe's response to provide weapons to Ukraine following the delay in U.S. military aid.… pic.twitter.com/oYq0wopFWP
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 6 maart 2024
Czechs and Ukrainians are working tirelessly in the eastern Czech Republic to convert World War Two-era buildings into an arms and ammunition hub to aid Ukraine. This initiative is part of Europe's response to provide weapons to Ukraine following the delay in U.S. military aid. The Czech facility, owned by Excalibur Army, plays a crucial role in refurbishing and supplying arms for Ukraine.
Meanwhile, a coalition of countries is providing funds for 800.000 artillery shells being sourced through The Czech Republic for Ukraine's short term needs. Colonel Simon Wouda, chief of the Netherlands' Ukraine Taskforce, said that countries such as The Netherlands itself, Britain, Canada, Denmark, the Czech Republic and the United States, among others, are included in this coalition.
A senior Czech official said there are about ~2 million large calibre ammunition rounds available on the global market. This could benefit the direct needs of Ukraine while the EU is still scaling up production. An EU executive expects that the EU will reach a shell production of 1.4 million by the end of 2024. Which is almost a tripling of production compared to a year ago.
French Foreign Minister Stéphane Séjourné emphasized the critical need for European firmness in the face of the ongoing threat posed by Russia. He highlighted the severe consequences for France and Europe if Ukraine were to fall, expressing concerns about the European Union's… pic.twitter.com/0Vko7aokLs
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 6 maart 2024
- CZ werkt keihard om UA van veel shells te voorzien. Dit had eerder gemoeten, is niet gebeurd, kunnen we nu niets meer aan veranderen, maar dat dit nu wel gebeurd is super. Ook dat de industrie in de EU eind 2024 eindelijk op stoom is om Rusland het leven veel zuurder te makenFrench Foreign Minister Stéphane Séjourné emphasized the critical need for European firmness in the face of the ongoing threat posed by Russia. He highlighted the severe consequences for France and Europe if Ukraine were to fall, expressing concerns about the European Union's ability to come to an agreement. Séjourné stressed the importance of supporting Ukraine, stating that Putin aims to test solidarity among European nations, and urged avoiding such a scenario by maintaining alliances, making bilateral agreements, and providing significant assistance to Ukraine.
- FR heeft stiekem toch wel veel gegeven aan UA, maar het gewoon niet bekend gemaakt. Zou toch al enkele miljarden zijn
- FR, vooral Macron, lijkt toch wel hele duidelijke taal te spreken
De Krim wordt voor Rusland toch wel steeds lastiger. De Zwarte Zee vloot gaat er aan, luchtafweer wordt daar steeds minder en het is nog steeds een kwestie van tijd alvorens de Kerch Brug op de bodem ligt, voorgoed.
WO1 en WO2 duurde ook 5~6 jaar, deze oorlog gaat waarschijnlijk nog wel tot 2026~2027 duren. Tenzij er een "event" plaats vind waardoor Rusland ineens in elkaar klapt. Dat is niet onwaarschijnlijk, maar niet iets wat perse hoeft te gebeuren.
Russians send ballistic missiles to the center of Odesa while the Greek Prime Minister and Zelensky are in town.
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 6 maart 2024
Here, explosions interrupt a church service and daily life. pic.twitter.com/HTxklocPos
👀 One of the warehouses of towed artillery in the northwestern part of the equipment storage base in Omsk is completely exhausted (May 2021 to May 2023) pic.twitter.com/x25wLOYzzW
— The Ukrainian Review (@UkrReview) 6 maart 2024
Dus je gaat bewust de grieken provoceren om meer HW te sturen ? handige zetconsolefreak schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:22:
Rusland heeft raketten afgestuurd op Odessa terwijl de Griekse president en Zelensky daar zijn.
[Twitter]
Dank voor het intressante leesvoer stukje!polthemol schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:50:
[...]
Als aanvulling hierop:
https://www.kyivpost.com/post/28887
Tja vanalles
Vandaar dat ook de Amerikanen sceptisch zijn zoals je kunt lezen in het bovenstaande artikel. Het hielp natuurlijk ook niet dat men zelfs ook misinformatie ging verspreiden.IJsbeer schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:45:
[...]
Dat vind ik ook van die grote hoeveelheden SU34 en 35 die neergeschoten zijn. Vind dat Noel wel een punt heeft dat het wel heel veel zonder bewijs is. Weinig materiaal van dei 14 vliegtuigen opgedoken terwijl ze wel in 'bewoond' gebied neergehaald zijn.
Vooralsnog staan de laatste verliezen van de SU-34 volgens Oryx genoteerd op 22 December 2023, de Patriot hinderlaag bij Krinky.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Snel geturfd, dat waren er ongeveer 1000. We weten van oa Covert Cabal dat de lopen van towed artillery worden verwijderd om te gebruiken voor de zelfrijdende artillerie. Ik weet niet of dat hier ook gedaan is want dan zouden die 1000 onderstellen ook nog ergens moeten staan.consolefreak schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:24:
We lezen hier veel dat het goed is dat zoveel Russische artillerie uitgeschakeld wordt. Er is nu ook bewijs dat bepaalde depots leeglopen. Zie de tweet hieronder voor satellietbeelden van depot Omsk.
[Twitter]
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/fmPQBK0BCy
Video helaas wel zonder geluid, was wel benieuwd naar. maar het valt me ook op dat er heel veel kogels (en tracer rounds?) af lijken te ketsen op het water zelf.
[ Voor 36% gewijzigd door gise op 06-03-2024 14:43 ]
Nadat de eerste boem doet, is het wel afgelopen met dat geschiet. Jammer dat de rest er niet opstaat. Feit dat deze video de buitenwereld heeft bereikt en de GoPro blijkbaar niet op de zeebodem is geeindigd doet wel vermoeden dat er óf een snelle succesvolle reddingsoperatie is uitgevoerd óf dat dit schip niet gezonken is.gise schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:39:
Zo ziet een Seababy aanval eruit vanaf een Russisch schip (dat later is gezonken)
Video helaas wel zonder geluid, was wel benieuwd naar. maar het valt me ook op dat er heel veel kogels (en tracer rounds?) af lijken te ketsen op het water zelf.
Dat betekent, stam + t .
Schijnbaar was SAR er redelijk snel bij, dus de opvarenden konden (volgens Russische Telegrammers) zonder verlies aan leven gered worden. Daar heb ik gezien de grote van de explosies wel flink wat twijfels bij.Apache4u schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:48:
[...]
Nadat de eerste boem doet, is het wel afgelopen met dat geschiet. Jammer dat de rest er niet opstaat. Feit dat deze video de buitenwereld heeft bereikt en de GoPro blijkbaar niet op de zeebodem is geeindigd doet wel vermoeden dat er óf een snelle succesvolle reddingsoperatie is uitgevoerd óf dat dit schip niet gezonken is.
Het schip hebben sleepboten nog proberen te redden, maar dat werd hem niet en zonk het.
Volgens berichten hebben 7 matrozen dit niet overleefd. Dat is ook niet verwonderlijk als je het gat in de romp ziet. De rest heeft mazzel dat ze zo dicht bij land waren.Yakolev schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:50:
[...]
Schijnbaar was SAR er redelijk snel bij, dus de opvarenden konden (volgens Russische Telegrammers) zonder verlies aan leven gered worden. Daar heb ik gezien de grote van de explosies wel flink wat twijfels bij.
Het schip hebben sleepboten nog proberen te redden, maar dat werd hem niet en zonk het.
Die rooie jongen op 0m54s mocht niet batengise schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:39:
Zo ziet een Seababy aanval eruit vanaf een Russisch schip (dat later is gezonken)
Aangezien de Russen ontzettend veel materiaal opslaan in de buitenlucht zonder echte bescherming, zal een deel van die 1000 waarschijnlijk alleen voor onderdelen gebruikt zijn. Maar het is wel veelzeggend. Een opslagplaats voor reservestukken binnen 2 jaar leeg.asing schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:47:
[...]
Snel geturfd, dat waren er ongeveer 1000. We weten van oa Covert Cabal dat de lopen van towed artillery worden verwijderd om te gebruiken voor de zelfrijdende artillerie. Ik weet niet of dat hier ook gedaan is want dan zouden die 1000 onderstellen ook nog ergens moeten staan.
https://t.me/fighter_bomber/15915
Zal wel binnen nu en een half uur verschijnen op Reddit.
[ Voor 17% gewijzigd door Yakolev op 06-03-2024 15:27 ]
Waarvan? Ik kan hem met de link niet openen (media too big).Yakolev schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:24:
Video met geluid op telegram
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Bovenstaand filmpje van Russische matrozen op het schip dat aangevallen werd (die is gepost zonder geluid door @gise ). Excuus, had duidelijker moeten zijn.Nox schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:26:
[...]
Waarvan? Ik kan hem met de link niet openen (media too big).
Geen probleem, ik luister meestal zonder geluidYakolev schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:27:
[...]
Bovenstaand filmpje van Russische matrozen op het schip dat aangevallen werd (die is gepost zonder geluid door @gise ). Excuus, had duidelijker moeten zijn.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Duitsland doet ook mee voor de shells gevonden door CZ.Germany will contribute a 3-digit million sum to the procurement of artillery shells for Ukraine. Government spokesman Steffen Hebestreit said that they would join the Czech initiative that involves purchasing 800,000 shells in countries outside the EU.
https://www.tagesschau.de...-342.html#Munitionsankauf
PSN
Inderdaad...Yakolev schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:24:
Video met geluid op telegram van de matrozen op het schip dat aangevallen werd.
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/dl81NuPtIM
eh, Cesar Kunikov?Yakolev schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:24:
Video met geluid op telegram van de matrozen op het schip dat aangevallen werd.
dat was toch veel eerder?
14 februari ja
Ze hebben het ook een groot deel over de oorlog. Zoals vredesbesprekingen en Zaluzhnyi, maar ook over de KGB, Holodomor en Chernobyl.
Hier ook op Youtube, meeste is met geluid:Yakolev schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:27:
[...]
Bovenstaand filmpje van Russische matrozen op het schip dat aangevallen werd (die is gepost zonder geluid door @gise ). Excuus, had duidelijker moeten zijn.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Lol what?! Dikke waterdrones met explosieven en dan staan ze beetje te verdedigen met klapper-pistooltjes lijkt wel. Niks zwaarders en/of geavanceerd?Felyrion schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:26:
[...]
Hier ook op Youtube, meeste is met geluid:
[YouTube: Последний бой БДК "Цезарь Куников"]
Het is een landingsschip, veel zware wapens heeft het niet. Waarschijnlijk ook geen goede radar/sonar systemen om überhaupt op tijd de drones waar te nemen.ManiacsHouse schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:44:
[...]
Lol what?! Dikke waterdrones met explosieven en dan staan ze beetje te verdedigen met klapper-pistooltjes lijkt wel. Niks zwaarders en/of geavanceerd?
De Zwarte Zee vloot was sowieso echt veruit het minste van alle Russische vloten (behalve de Kaspische Flotilla dan). Veel slagkracht op de Moskva en een paar fregatten na had het niet. Hoewel tegen een land zonder vloot zou het eigenlijk wel ook meer dan genoeg moeten zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Yakolev op 06-03-2024 19:54 ]
verder in wapen topicManiacsHouse schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:44:
[...]
Lol what?! Dikke waterdrones met explosieven en dan staan ze beetje te verdedigen met klapper-pistooltjes lijkt wel. Niks zwaarders en/of geavanceerd?
Tens in "Wapens en wapensystemen"
[ Voor 50% gewijzigd door Tens op 06-03-2024 20:06 ]
Het is was een patrouille schip. Maar inderdaad, waarschijnlijk niet adequate wapens aan boord tegen de Sea Baby'sYakolev schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:53:
[...]
Het is een landingsschip, veel zware wapens heeft het niet.
Nee deze beelden zijn van de Caesar Kunikovmir4dor schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:56:
[...]
Het is was een patrouille schip. Maar inderdaad, waarschijnlijk niet adequate wapens aan boord tegen de Sea Baby's
•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/CvbNM4actc
Film dan door!!gise schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:43:
We gaan nog even door met Seababy beelden, hier de afgelopen aanval van gister, gezien vanaf een vrachtschip. Lijkt erop dat de Sergey Kotov er snel vandoor probeert te gaan, maar de seababy’s zijn sneller![]()
Zonder account: https://v.redd.it/x0eoeesfbrmc1/DASH_270.mp4gise schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:43:
We gaan nog even door met Seababy beelden, hier de afgelopen aanval van gister, gezien vanaf een vrachtschip. Lijkt erop dat de Sergey Kotov er snel vandoor probeert te gaan, maar de seababy’s zijn sneller![]()
account is toch niet nodig? ik ga zelf meestal naar 'old. reddit. com' (dus de www vervangen door 'old'). dan heb je ook. minder gezeik en vaker gewoon zien wat je wilde zien en klaar.Jerie schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:22:
[...]
Zonder account: https://v.redd.it/x0eoeesfbrmc1/DASH_270.mp4
edit: zo dus https://old.reddit.com/r/..._id=etF14LQlb1ib4I1dJTaVB
[ Voor 18% gewijzigd door Fr33z op 06-03-2024 23:31 ]
Klopt met WWW kreeg ik NSFW / inloggen maar Old werkt blijkbaar nog dat was ik vergeten. Heb een hele tijd auto direct naar old gehad vandaar. Al zouden ze dat ook afsluiten, meen ik me te herinneren?Fr33z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:30:
[...]
account is toch niet nodig? ik ga zelf meestal naar 'old. reddit. com' (dus de www vervangen door 'old'). dan heb je ook. minder gezeik en vaker gewoon zien wat je wilde zien en klaar.
edit: zo dus https://old.reddit.com/r/..._id=etF14LQlb1ib4I1dJTaVB
:strip_exif()/f/image/nelgRDD9fqR0gfyugDYHMcsx.jpg?f=fotoalbum_large)
Een verslag van het Oekrainse leger van de gebeurtenissen gisteren (waar ook bovenstaande cijfers uit voortkomen):
Situation update as of 6 a.m., March 7, 2024
Glory to Ukraine! Day 743 of the russian full-scale military aggression against Ukraine has begun.
The adversary continues to ignore the laws and customs of warfare, using the terror tactics, launching missile and air strikes, and firing multiple launch rocket systems not only at the military, but also at numerous civilian targets across Ukraine.
During the day of March 6, there were 92x combat engagements.
The enemy launched a total of 6x missile and 90x air strikes, 115x MLRS attacks at the positions of Ukrainian troops and various settlements. Unfortunately, the russian terrorist attacks have killed and wounded civilians. Residential apartment blocks and private houses as well as other civilian infrastructure were destroyed or damaged.
During the day of March 6, air strikes hit Seredyna-Buda, Tovstodubove, Volfyne, Khrapivshchyna, Kam’yanka (Sumy oblast), Zarichne, Nesterne, Krasnyi Yar, Chorne, Kozacha Lopan’, Tabaivka (Kharkiv oblast), Yampolivka, Terny, Bohdanivka, Stupochky, New York, Pokrovsk, Novobakhmutivka, Ocheretyne, Netailove, Krasnohorivka, Novomykhailivka, Vodyane, Urozhaine, Staromaiors’ke (Donetsk oblast), Novodarivka, Chervone, Malynivka, and Mala Tokmachka (Zaporizhzhia oblast).
More than 100x settlements in Chernihiv, Sumy, Kharkiv, Luhansk, Donetsk, Zaporizhzhia, Dnipropetrovsk, Kherson, and Mykolaiv oblasts came under artillery fire.
Volyn and Polissya axes: no significant changes.
Sivershchyna and Slobozhanshchyna axes: the adversary maintains its military presence in the areas of russia bordering Ukraine. The enemy troops conduct subversive activities in order to prevent the deployment of Ukrainian troops to threatened axes. The adversary increases the density of minefields along the state border in Belgorod oblast (russia).
Khortytsia operational-strategic group, Kup’yans’k axis: the Ukrainian Defense Forces repelled 4x attacks of the adversary in the vicinities of settlements of Syn’kivka and Tabaivka (Kharkiv oblast).
Lyman axis: the Ukrainian soldiers repelled 11x attacks of the adversary in the vicinities of Bilohorivka (Luhansk oblast), Terny, and Spirne (Donetsk oblast).
Bakhmut axis: the Ukrainian Defense Forces repelled 11x attacks of the adversary in the vicinities of Ivanivske, Klishchiivka, and Andriivka (Donetsk oblast).
Tavria operational-strategic group, Avdiivka axis: the Ukrainian defenders repelled 21x enemy attacks in the vicinities of settlements of Berdychi, Tonen’ke, Pervomais’ke, and Nevel’s’ke (Donetsk oblast).
Novopavlivka axis: the Ukrainian Defense Forces continue to hold back the enemy in the vicinities of Krasnohorivka, Heorhiivka, Pobjeda, and Novomykhailivka (Donetsk oblast). The enemy made 20x attempts to break through the defense of Ukrainian troops in that area.
Orikhiv axis: the enemy launched 16x attacks in the areas west of Verbove and Robotyne (Zaporizhzhia oblast).
Odesa operational-strategic group, Kherson axis: the Ukrainian Defense Forces continue to hold their positions. Despite significant losses, the enemy does not abandon its attempts to dislodge Ukrainian troops from their positions. Also, during the day of March 6, the adversary attempted 1x unsuccessful attack at the positions of the Ukrainian defenders.
At the same time, the Ukrainian soldiers continue their active operations to inflict losses in manpower and equipment on the occupation troops, and exhaust the enemy all along the front line.
During the day of March 6, the Ukrainian Air Force launched air strikes on 7x concentrations of enemy troops.
The Ukrainian missile troops hit 1x concentration of troops, 1x ammunition depot, and 4x artillery systems of the russian invaders.
Support the Armed Forces of Ukraine! United we will be victorious!
Glory to Ukraine!
[ Voor 83% gewijzigd door beany op 07-03-2024 07:11 ]
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Die werkt nog steeds (in FireFox in elk geval).Jerie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:12:
Heb een hele tijd auto direct naar old gehad vandaar. Al zouden ze dat ook afsluiten, meen ik me te herinneren?
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C4NFT5zrTPS?hl=en
PSN
Boem is boemYakuzA schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:09:
TOS-1, deze keer helaas zonder grote boem, maar een kleine boem:
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C4NFT5zrTPS?hl=en
Blijkt toch enige nuancering bij die beelden te horen:consolefreak schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:24:
We lezen hier veel dat het goed is dat zoveel Russische artillerie uitgeschakeld wordt. Er is nu ook bewijs dat bepaalde depots leeglopen. Zie de tweet hieronder voor satellietbeelden van depot Omsk.
[Twitter]
1/ Unfortunately this is not true! David presents false information here and I will prove this with some satelite footage from January in this thread, as he should have done:https://t.co/EQPdUXmNI4 pic.twitter.com/XWCm24IQq9
— Highmarsed (@HighMarsed) 7 maart 2024
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Eastern Ukraine, a column of US-supplied M1126 Stryker ICVs in Ukrainian airborne service move down a muddy road. pic.twitter.com/1KhB8nVb8M
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 6 maart 2024
Rusland zegt dat Zelensky geen doelwit was van de aanval bij Odesa
Rusland zegt dat de Oekraïense president Volodymyr Zelensky en zijn delegatie niet het doelwit waren van een aanval in Odesa. Volgens Dmitri Medvedev, de Russische vicevoorzitter van de Russische Veiligheidsraad, zou Zelensky niet zijn ontkomen als de Russen het wel op hem hadden gemunt.
Zelensky was gisteren in de Zuid-Oekraïense havenstad om de Griekse premier Kyriakos Mitsotakis te ontmoeten. Tijdens dat bezoek sloeg in de buurt een Russische raket in, waarbij volgens lokale media vijf doden vielen. Een topadviseur van Zelensky sloot eerder niet uit dat Zelensky en Mitsotakis het doelwit waren van de aanval.
Het komt niet vaak voor dat de Oekraïense president zich zo dicht in de buurt van een Russische aanval bevindt. Zelensky heeft sinds het begin van de oorlog regelmatig plaatsen buiten Kyiv bezocht. Doorgaans blijft zo’n bezoek uit veiligheidsoverwegingen tot het laatste moment geheim.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Niet de leider van het land uitschakelen?
Om zo vrijwel een instant win te creëren, maar liever gewoon door oorlog voeren, omdat het zo, Tja, leuk is om te doen?
Je moet maar een bezigheid hebben.
Is wel interessant, want volgens mij was Putin initieel wel op jacht naar Zelensky. Wat zou dan de reden zijn om dat nu niet meer te doen/willen? Zijn ze bang voor een NAVO reactie? Of komt de "oorlogs-stand" Putin wel goed uit, en wil ie dat nog wel wat jaartjes uitmelken?NeutraleTeun schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:32:
Zijn dat Gentlemen Agreements tijdens oorlogen?
Niet de leider van het land uitschakelen?
Om zo vrijwel een instant win te creëren, maar liever gewoon door oorlog voeren, omdat het zo, Tja, leuk is om te doen?
Je moet maar een bezigheid hebben.
De VS hebben vorig jaar via Burns (CIA) duidelijk gemaakt dat er bepaalde rode lijnen zijn waar de Russen niet overheen moeten gaan, dit is er 1 van. Burns heeft in Istanbul met de Russen gesproken om aan te geven wat er gebeurt als ze dingen doen als nucleaire tactische wapens inzetten, de treinverbinding aanvallen die diplomatiek gebruikt wordt, etc. Details zijn niet bekend maar de lijnen worden tot nu toe niet overschreden.olafmol schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:35:
[...]
Is wel interessant, want volgens mij was Putin initieel wel op jacht naar Zelensky. Wat zou dan de reden zijn om dat nu niet meer te doen/willen? Zijn ze bang voor een NAVO reactie? Of komt de "oorlogs-stand" Putin wel goed uit, en wil ie dat nog wel wat jaartjes uitmelken?
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
In staat van oorlog is leider van vijandelijke land absoluut een doel. Zelenskii en Poetin zijn doelen van elkaar. Griekenland is een derde partij, die hoogstens bij proxy meedoet. Daarnaast is Poetin gezocht door ICJ.olafmol schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:35:
[...]
Is wel interessant, want volgens mij was Putin initieel wel op jacht naar Zelensky. Wat zou dan de reden zijn om dat nu niet meer te doen/willen? Zijn ze bang voor een NAVO reactie? Of komt de "oorlogs-stand" Putin wel goed uit, en wil ie dat nog wel wat jaartjes uitmelken?
Litouwen stuurt een onbekend aantal 155mm shells naar Oekraïne. pic.twitter.com/t5aXxdgSTO
— Oorlog-monitor 🇳🇱❤️🇺🇦 (@oorlog_monitor) 7 maart 2024
:strip_exif()/f/image/FKbRmMYtivhDa2uFj8tNhmWi.jpg?f=fotoalbum_large)
🇬🇧#Britain is set to provide over 10,000 drones to #Ukraine, as reported by European Pravda, citing British Defense Secretary Grant #Shapps.
— KyivPost (@KyivPost) 7 maart 2024
During his visit to Kyiv, he announced that the UK will allocate £325 million to acquire more than 10,000 drones for of Ukraine.
📷: AFP pic.twitter.com/hhL1smfiVz
[ Voor 7% gewijzigd door beany op 07-03-2024 21:48 ]
:strip_exif()/f/image/2ToaeENrVq0a0xbWDY1BBMHm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 72% gewijzigd door Thombias op 08-03-2024 06:58 ]
Wel veel vehicles (+66)
Ben toch benieuwd of we ooit de werkelijke omvang te weten krijgen.
French President Macron 🇫🇷 told members of Parliament that France could send troops to Ukraine 🇺🇦 if Russia breaks through the frontlines to Odesa or Kyiv (L'Independant) pic.twitter.com/HqHnClzmHu
— Ukraine Battle Map (@ukraine_map) 8 maart 2024
Zouden we dan toch aan de vooravond staan van een interventie van westerse troepen in UA? Het is zeker nog heel ver weg als dit zou gaan gebeuren, maar over 6/12/24 maanden terugkijkend zou deze periode wel eens het moment kunnen zijn geweest waar het allemaal mee begon.
Het blijft bijzonder, na het eerste pitchen van troepen zenden, daarna afzwakken door te zeggen dat het over mijnen ruimen etc ging nu toch weer een nieuwe pitch.beany schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:19:
Het blijft rondgaan in Frankrijk:
[Twitter]
Zouden we dan toch aan de vooravond staan van een interventie van westerse troepen in UA? Het is zeker nog heel ver weg als dit zou gaan gebeuren, maar over 6/12/24 maanden terugkijkend zou deze periode wel eens het moment kunnen zijn geweest waar het allemaal mee begon.
PSN
Wellicht zijn ze, net zoals dat met de tanks en F16's ging, bezig om de politieke en publieke mindset langzaamaan klaar te maken voor het feit dat er troepen gestuurd gaan worden. Het zou mij ook niks verbazen als er op de achtergrond al veel meer beweging is en dat Frankrijk/Macron voor nu even het uithangbord van dit project is.YakuzA schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:21:
[...]
Het blijft bijzonder, na het eerste pitchen van troepen zenden, daarna afzwakken door te zeggen dat het over mijnen ruimen etc ging nu toch weer een nieuwe pitch.
En het is interessant dat er blijkbaar een rode lijn is: Kyiv en Odessa. Al kan die rode lijn ook een keerzijde hebben: Zolang we bij Kyiv en Odessa wegblijven kunnen we landjepik blijven doen zonder westerse interventie.
Ik denk dat het vooral een signaal is aan Rusland; Wij, (en nu met name Frankrijk) zullen Oekraine niet laten vallen, we zullen niet blijven toekijken terwijl Kiev of Odessa word ingenomen en het land valt.YakuzA schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:21:
[...]
Het blijft bijzonder, na het eerste pitchen van troepen zenden, daarna afzwakken door te zeggen dat het over mijnen ruimen etc ging nu toch weer een nieuwe pitch.
Er is echter nog wel een hele hoop leed tussen nu en dat punt voordat die rode lijn overschreden wordt
Vergeet Trump niet in deze mix.gise schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:48:
Ik denk dat het vooral een signaal is aan Rusland; Wij, (en nu met name Frankrijk) zullen Oekraine niet laten vallen, we zullen niet blijven toekijken terwijl Kiev of Odessa word ingenomen en het land valt.
Er is echter nog wel een hele hoop leed tussen nu en dat punt voordat die rode lijn overschreden wordt
Frankrijk geeft nu aan ook individueel deze afweging te durven maken. Dus als de VS 'domme dingen' gaat doen is Frankrijk bereid om verder te gaan.
Kunnen ze niet iets met het vreemdelingen legioen? Of valt dat onder de Franse vlag?beany schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:19:
[Twitter]
Het zou natuurlijk kunnen. Maar ambiguiteit is ook een strategie. Door dit soort signalen wordt het voor Rusland onzeker wat en of de Europese reactie zal zijn. Frankrijk (/Europa) houdt alle opties open, maar Rusland moet rekening gaan houden met mogelijke gevolgen.beany schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:19:
[Twitter]
Daarnaast is het een signaal dat het lamleggen van de VS geen einde betekent van westerse hulp. Kernmacht (!) Frankrijk laat zien dat het onafhankelijk is en ook zonder de VS zijn tanden durft te laten zien.
Regeren is vooruitschuiven
Niet helemaal onvergelijkbaar met het plan van de Fransen (ooit eens lang geleden) om neutraal Nederland in te nemen als buffer tegen Duitsland.
Met de huidige stand van zaken is een ineenstorting van de AFU vrijwel onmogelijk. Ik kan mij voorstellen dat op enkele plaatsen ze wat sneller worden teruggedrukt dan nu, er zijn echt genoeg natuurlijke barrieres om een mogelijke Russische opmars tegen te houden (Oskil, Dnepr)
Ik zie de Russen voor 2026 geeneens de provincie Donetsk volledig bezitten.
Tegelijkertijd denk ik ook niet dat Oekraïne ook maar een schijn van kans heeft om andersom te winnen, ook niet met wat Franse troepen aanboord.
De uitspraken van Macron zouden ook meer in het licht van de Franse nationale politiek bekeken moeten worden. Het lijkt erop dat hij een reactie wil ontlokken van zowel de links als de rechts extremistische(re) partijen in het land, zodat ze kleur bekennen (wie staat er aan de kant van Putin).blissard schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:30:
Het sturen van troepen is, mocht het Oekraïense front volledig instorten, ook “gewoon” noodzakelijk om een bufferzone te creëren tussen een agressieve partij en NAVO grondgebied.
Niet helemaal onvergelijkbaar met het plan van de Fransen (ooit eens lang geleden) om neutraal Nederland in te nemen als buffer tegen Duitsland.
Dit topic is gesloten.
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid