Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 249.322 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

redwing schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:51:
[...]

Dat is een drone, die ook nog eens niet werd neergeschoten. Het is weliswaar een dure drone, maar dat wordt nog wel gezien als wat klieren. Zo'n ding is het niet waard om echt moeilijk over te doen. Zou het een echt vliegtuig zijn of zouden ze hem uit de lucht schieten is dat een ander verhaal.
Maar sowieso moet je bij alles kijken wat het nut van een reactie is en vooral wat je er mee wilt bereiken. In dit geval was een keer berispen zodat ze het niet nog een keer zouden doen voldoende. Dat wij graag zien dat zo'n actie resulteert in het plat gooien van russen in Oekraïne wil niet zeggen dat dat ook de beste reactie is.
+1

Zelfde gaat op voor zo'n verdwaalde raket (die in Polen vanuit Belarus). Wel op reageren, maar niet escaleren.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:48
vso schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:40:
ipv te richten op rus en nato /eu/vs kunnen we beetje terug on topic ?

Gezien er 15 fighter-jets in de laatste paar weken zijn neergehaald en aardig wat ru Anti-Air vernietigd is vraag ik me af wat UA nu gaat doen. + de nodige EW is ook al gesloopt + de helicopter(s)

Waarom vliegen er geen f16 om de rest van de russen uit te schakelen, kan me weinig voorstellen dat er veel in de weg gaat staan. Al zal er helaas enige F16's neergehaald worden.
Dat er, bij mijn weten, nog geen F16's zijn geleverd aan Oekraïne. En dat de crew nog in opleiding zitten.
Wat denken we dat er onderhand nog in de weg staat voor UA om wellicht grote stukken land terug te gaan claimen ? denk niet dat het simpel de bezem doorhalen is .. zeker omdat er nog aardig wat verdedigingswerken staan .
Munitietekorten en een horde Russen. Het is niet dat die Russen gaan lopen omdat er iemand met de Oekraïense vlag aan komt zetten.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 15:51
Jerie schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:04:
[...]

Persoonlijk hoop ik dat Rusland domme dingen doet die de publieke opinie in het Westen flink laten kantelen (voor mij persoonlijk heeft MH17 plus nasleep dat voorgoed gedaan). Helaas komen er dan heel wat lugubere voorbeelden in me op. Doch ze hebben me in het verleden weten te verbazen, en dit is daar een voorbeeld van. Wat is in deze context het volgende stapje? Een bemand vliegtuig? Of eerst nog een onbemand vliegtuig? Toch neerschieten? Wat is er nodig voor Duitsland (geen partij mbt de Reaper) eindelijk de Taurus stuurt?
Rusland zal veel verder moeten gaan dan nodig is, om het Westen echt te laten kantelen. Volgens mij moeten er eerst 1 of meerdere bemande vliegtuigen neergehaald worden voordat het Westen een keer een serieuze aanpak gaat doen en bijvoorbeeld het luchtruim actief te laten sluiten.

Ik heb echt het idee dat er nog een soort angst is voor de Russen die pas aan de kant wordt gezet als Rusland echt veels te ver gaat (dus neerschieten van vliegtuigen), terwijl er nu nog zoveel stappen zijn om Oekraine te helpen zonder angstig te zijn/worden voor de Russen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:47
De Russen gebruiken nu de Chinese Desertcross om soldaten richting slagveld te vervoeren. Pantser wordt krap blijkbaar

*knip* In de staart van de video voldoet ze niet meer aan wat we in Leidraad voor het posten van video's in het [UKR] forum. hebben bepaald.

[ Voor 44% gewijzigd door teacup op 04-03-2024 19:47 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-07 08:29

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tens schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:05:
De Russen gebruiken nu de Chinese Desertcross om soldaten richting slagveld te vervoeren. Pantser wordt krap blijkbaar

[Twitter]
Het werkt maar die dingen zijn niet bepaald veilig. Een BMP1 is ook niet echt veilig maar nog steeds beter dan zo'n Desertcross. Maar het is goed om te zien dat er hier en daar leveringsproblemen aan het ontstaan zijn.

Dit jaar zal heel zwaar worden voor Oekraïne en wellicht zelfs het zwaarste jaar. Vanaf volgend jaar trekt de Europese productie aan. Ik raad overigens aan om de laatste Perun video te kijken (maar ik kan dat eigenlijk wekelijks zeggen hier :P )

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-07 14:14

[Twitter]
Ze hebben er blijkbaar een stuk of 2100 van ontvangen.

Afbeeldingslocatie: https://topwar.ru/uploads/posts/2023-11/desertcross-4.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Spykie op 04-03-2024 10:51 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:48

[Twitter]
Ik heb even moeten opzoeken wat een desertcross is. Dat lijken me gekopieerde John Deere gators te zijn die hier backstage op festivals worden gebruikt.
Het kan dienen om soldaten achter het front te vervoeren, maar toch niet op de frontlinie zelf...

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Arator schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Ik heb even moeten opzoeken wat een desertcross is. Dat lijken me gekopieerde John Deere gators te zijn die hier backstage op festivals worden gebruikt.
Het kan dienen om soldaten achter het front te vervoeren, maar toch niet op de frontlinie zelf...
Er staan wat plaatjes op https://en.topwar.ru/2306...lja-rossijskoj-armii.html

Inderdaad, veel bescherming voor de soldaten is er niet...

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
[...]

Of je nu op een BMP zit, of in zo’n buggy maakt niet heel veel verschil? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Spykie schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:12:
[...]
Ze hebben er blijkbaar een stuk of 2100 van ontvangen.

[Afbeelding]
Ik dacht even "he, eindelijk weer een foto van Gerasimov" maar dit is natuurlijk een foto van voor zijn mysterieuze Houdini verdwijntruuk.

Was hij inmiddels al weer ergens opgedoken? :)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 04-03-2024 11:06 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

Dacht dat hij wel eerder langsgekomen was: de chinese kopie van de John Deere Gator inderdaad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGQ9wIuboh1TYG5mTqqRjfvsxcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FU9h6FdtQvO3Ynbpq23tGcqe.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:57:
[...]

Of je nu op een BMP zit, of in zo’n buggy maakt niet heel veel verschil? :)
Als je het vergelijkt met op een BMP, niet veel inderdaad >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Wellicht is de USP dat anti-tank mijnen niet afgaan als je eroverheen rijdt. Maar zou er inderdaad ook niet in willen zitten.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-07 18:50
Tens schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:10:
[...]

Dacht dat hij wel eerder langsgekomen was: de chinese kopie van de John Deere Gator inderdaad

[Afbeelding]
Ongetwijfeld gewoon een chinese kopie idd
Blijkbaar kunnen ze dit leveren en gezien de achting die de Russen hebben voor een mensenleven is dit meer dan voldoende bescherming.
Ik heb ze al op diverse filmpjes opgeblazen zien worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
gise in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M11"

Hier mijn eerdere bericht over de Chinese Desertcross 1000-3.

[ Voor 26% gewijzigd door gise op 04-03-2024 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Twitter]
Mooi voordeel dat na een fikse hit zo'n ding kaduuk is en dat ze niet nog een rondje moeten FPV-en om, zoals bij tanks, echt zulke grote schade toe te brengen dat het niet meer waard is dat ding te fiksen.

Dat scheelt dat de drone-operator meteen door naar de volgende patient kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Tens schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:10:
[...]

[Afbeelding]
Hoe denk je dat je je voelt als soldaat als je in een gepimpt golfkarretje mag stappen om naar het actieve front te mogen worden gereden. Een BMP1 is niet geweldig maar heeft iig nog wat bescherming.

Overigens melde Perun in zijn laatste video dat de T62 tanks van Rusland ook actief de aanval in worden gestuurd. Ze worden dus niet alleen als veredeld verdedigingswerk gebruikt.

De situatie begint voor Oekraïne pas beter uit te zien in 2025. Dit jaar heeft Rusland de overhand in zaken zoals artillerie. Volgend jaar zijn de fabrieken van de EU op stoom en zal Oekraïne er wat beter voor staan qua bevoorrading. Hoe het dan in de VS ervoor staat...geen idee maar het is duidelijk dat als EU zijnde we niet meer op de VS moeten rekenen.
Perun gaf ook aan dat het erna uitziet dat in Rusland de bodem in 2025 en 2026 bereikt is qua voorraad. Ze zijn dan niet 'op' maar zullen afhankelijk zijn van nieuwe productie en wat ze kunnen krijgen uit het buitenland.

Maar dit jaar zal Oekraïne nog echt moeten afzien en zullen wij waarschijnlijk nog aardig wat negatieve en slechte berichten ontvangen. De top in de EU zal echter deze situatie ook weten. Laten we hopen dat de voorraad die Tsjechië vond in het buitenland voor de artillerie samen met de komst van de F16's ervoor zorgt dat de boel wat stabiel blijft.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
[...]

Je onder/overschat denk ik de Russen. De meatwaves moeten aan het front gebracht worden, meestal met BMP / IVF. Maar als het ook kan met 4 goedkopere ATV’s, dan maar zo.

Over de afgelopen maanden heb ik ook al een aantal Desertcross aangevallen zien worden met FPV drones, dus ze werden al binnen die range gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fv7491ZaYA9Jk3dmwOQS34rwotc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gxTeZcOo5E8RkVzg5myMaRB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door gise op 04-03-2024 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Auredium schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:25:
[...]
Overigens melde Perun in zijn laatste video dat de T62 tanks van Rusland ook actief de aanval in worden gestuurd. Ze worden dus niet alleen als veredeld verdedigingswerk gebruikt.
Er was idd beeld van een T55 die vrij recent actief in de aanval werd ingezet bij Robotyne dacht ik.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:30
Er schijnt een belangrijke spoor verbinding te zijn geraakt:

Link nu.nl

Ik heb de plaats even op moeten zoeken, maar dit is diep in Russisch gebied.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Gwindorian schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:37:

Link nu.nl

Mooi!

Overigens raar dat ze in de laatste alinea verwijzen naar de aanval op de Kerch brug ter referentie, en niet verwijzen naar de explosie in de tunnel die ook plaatsvond in het Russische binnenlandse railsnetwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Gwindorian schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:37:

Link nu.nl

Zag hem vanochtend ook bij de NOS idd.
Tens in "De situatie binnen Rusland"

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52
Behoorlijk strategische plek als je naar het spoornetwerk kijkt. De treinen vanaf een aantal grote steden in de buurt van Samara moeten nu eerst honderden kilometers omrijden voor ze de Wolga over kunnen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

gise schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:43:
[...]

Mooi!

Overigens raar dat ze in de laatste alinea verwijzen naar de aanval op de Kerch brug ter referentie, en niet verwijzen naar de explosie in de tunnel die ook plaatsvond in het Russische binnenlandse railsnetwerk
Omdat het Nu.nl is en geen Tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik denk dat we een vette disclaimer bij mensen/experts zoals Perun moeten zetten namelijk:

Ze zijn erg goed om een beeld te schetsen op basis van eigen inzicht en de (OSINT) informatie maar dat is 99% gebaseerd op het verleden.

Daarnaast zitten er ook teveel "addertjes onder het gras" om voorspellingen voor de toekomst te maken ook hun hebben geen glazen bol.. Dat zegt Perun in dit geval ook zeer specifiek erbij.

Keer op keer laat UA zien dat ze van een schijnbare slechte situatie een enorme winst kunnen boeken,

ik denk alleen dat de huidige focus op het slagveld ook een nadeel is, immers als je 5 min na inzetten van een nieuwe "game-changer" dat via de lucht arriveert .. dan is minuut 6 iemand de overige locaties aan het informeren dat ze wellicht de AA moeten dubbelchecken. waarbij een het weinig nut heeft om de volgende aanval uit te voeren met het zelfde dingus .. (russen zijn wel gek maar niet dom)

Men heeft een keer een media blackout geprobeert (2022/2023?) maar weet niet meer of dat nut gehad heeft..

Ik vind het heel erg maar rusland word nu geforceerd woord bij daad te voegen en te vechten totdat ze erbij neervallen, liever zien we dat anders.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De Franse lijst is gepubliceerd:
France has released a list of military aid provided to Ukraine since the beginning of Russia’s full-scale invasion.

The French Defense Ministry reported that France had supplied a total of €2.615 billion euros worth of military equipment to Ukraine. The country also donated €1.2 billion to the European Peace Foundation, bringing its support to more than €3.8 billion from February 24, 2022, to the end of December 2023.
https://mil.in.ua/en/news...s-it-provided-to-ukraine/

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:05
De T-14 Armata gaat toch maar niet naar het front, te duur :+

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:41
SkiFan schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:12:
Behoorlijk strategische plek als je naar het spoornetwerk kijkt. De treinen vanaf een aantal grote steden in de buurt van Samara moeten nu eerst honderden kilometers omrijden voor ze de Wolga over kunnen.
Aan de foto te zien denk ik dat het tegen zal vallen hoelang deze niet operationeel is.als ik eerlijk ben.
Lijkt meer op een verwrongen loopbrugje/railing dan de rails zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-07 16:52
mir4dor schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:58:
[Twitter]
mensen daarentegen zijn niets waard, dus die sturen ze dan maar in grote getalen
Wat een bulshit verhaaltje :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:02

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[Twitter]
Ja die houden ze achter de hand voor als het serieus wordt. Samen met de elite troepen, wèl werkende raketten en superieure fregatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 21:38

pro_6or

amateur_60r

[Twitter]
Alle 4 niet?

1 kan toch wel? 75% minder duur en toch de oorlog winnen met de Armata.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
pro_6or schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:40:
[...]

Alle 4 niet?

1 kan toch wel? 75% minder duur en toch de oorlog winnen met de Armata.
Ze moeten toch nog íets achter de hand houden voor hun militaire parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Laatst online: 02-07 21:38

pro_6or

amateur_60r

gise schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:46:
[...]

Ze moeten toch nog íets achter de hand houden voor hun militaire parade.
Dat waren altijd de 4 armata’s (of 3 of zo, de prototypes) en alle 66 T90M.

Oryx heeft per vandaag 66 T-90M uitgeschakeld. Ik heb online foto’s van 2 batches met nieuw omgebouwde T90-A gezien dus ik denk dat ze er nog wel wat hebben, maar hoe veel?

Wordt een karige parade.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
pro_6or schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:52:
[...]
Dat waren altijd de 4 armata’s (of 3 of zo, de prototypes) en alle 66 T90M.

Oryx heeft per vandaag 66 T-90M uitgeschakeld. Ik heb online foto’s van 2 batches met nieuw omgebouwde T90-A gezien dus ik denk dat ze er nog wel wat hebben, maar hoe veel?

Wordt een karige parade.
Zolang ze 1 rijdende T34 niet sturen komt het allemaal goed :p

PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mir4dor
Mogelijk weer een bingo met veel(?) ru officieren in de Zaporizhzia regio;

Afwachten maar weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
mir4dor schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:27:
Mogelijk weer een bingo met veel(?) ru officieren in de Zaporizhzia regio;
[Twitter]
Afwachten maar weer :)
Is dat hetzelfde als deze, of andere?

HIMARS eliminated deputy commander of Russian naval brigade in Olenivka

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-07 14:34
ander. volgens de tekst. 70th Guards Motorized Rifle Regiment vs 155th Guards Naval Infantry Brigade

[ Voor 7% gewijzigd door blissard op 04-03-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Andere denk ik? Olenivka ligt een stuk uit de buurt van Zaporizhzia zo te zien. Ik zit op mobiel en krijg de route even niet voor elkaar :|

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Oekraïne zet door met zijn defensieve werken. Locatie onbekend.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GH2g5ljXAAAtkTp?format=jpg&name=large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GH2g7KNXIAAp7Ph?format=jpg&name=large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GH2g8CpWgAACXAG?format=jpg&name=large

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GH2g9ZsXEAA6xZr?format=jpg&name=large

https://twitter.com/Milit...tatus/1764743929075847557

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoorde ergens dat dit best wel eens met een landeigenaar (boer bv) wat issues opleverde .. vandaar gestopt maar schijnt nu "opgelost" te zijn.

We begrijpen ieders belang hierin en van de zijlijn kunnen we makkelijk roepen maar ga er maar eens staan !

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-07 23:03
Weer een aanval op de Krim. Zou deze keer daadwerkelijk om de brug gaan. Hopelijk lukt het de brug om alle drones te onderscheppen!
Wordt zo te zien ook bevestigd door Kiev dat ze een aanval op de brug hebben gedaanhttps://twitter.com/UKikaski/status/1764780407856177417
*edit*
Volgens Rybar probeert Oekraine ook de russische onderzeevloot uit te breiden tegelijkertijd
https://twitter.com/wartranslated/status/1764795054499975404

[ Voor 23% gewijzigd door CrazyOne op 05-03-2024 02:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 23:31
https://x.com/tweetforAnna/status/1764799830654599354?s=20

Laten we hopen dat het klopt en dat er ook zo'n berichten over de brug komen!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 06:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rej3re2NTdnjs3vgwe7_oBLMxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjgmgIjOHNTuHKiPMM0Ugdr6.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mir4dor
CrazyOne schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 02:01:
Weer een aanval op de Krim. Zou deze keer daadwerkelijk om de brug gaan. Hopelijk lukt het de brug om alle drones te onderscheppen!
Wordt zo te zien ook bevestigd door Kiev dat ze een aanval op de brug hebben gedaanhttps://twitter.com/UKikaski/status/1764780407856177417
*edit*
Volgens Rybar probeert Oekraine ook de russische onderzeevloot uit te breiden tegelijkertijd
https://twitter.com/wartranslated/status/1764795054499975404
Eerste beelden;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-07 23:03
-dubbelpost met boven-

[ Voor 85% gewijzigd door CrazyOne op 05-03-2024 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

CrazyOne schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 02:01:
Lees ik dit nou verkeerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:22
Fraggert schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:22:
[...]

Ik vermoed dat het een verwijzing is naar de regelmatige Russische claims dat ergens alles is onderschept, wanneer een aanval in de praktijk gewoon raak was. Ja, de drones/raketten zijn dan stuk, dus dat is goed nieuws voor de Russen, maar het ding waar ze tegenaan zijn gevlogen ook :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vso schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:28:
[...]

hoorde ergens dat dit best wel eens met een landeigenaar (boer bv) wat issues opleverde .. vandaar gestopt maar schijnt nu "opgelost" te zijn.

We begrijpen ieders belang hierin en van de zijlijn kunnen we makkelijk roepen maar ga er maar eens staan !
ik snap dat als je 90 bent en je met je ene koe en schaap hier allemaal niet zo op zit te wachten maar wat heeft een landeigenaar nog in de melk te brokken als het front door je weilanden heen gaat in oorlogstijd?
Mag toch hopen dat als dat hier aan de orde is we niet eerst 3 maanden gaan praten zodra de eerste boer zich op de A12 vastlijmt omdat hij liever dat de loopgraaf 500 meter verder komt te liggen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Twam schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:25:
[...]

Ik vermoed dat het een verwijzing is naar de regelmatige Russische claims dat ergens alles is onderschept, wanneer een aanval in de praktijk gewoon raak was. Ja, de drones/raketten zijn dan stuk, dus dat is goed nieuws voor de Russen, maar het ding waar ze tegenaan zijn gevlogen ook :+
juist, r/woooooosh :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
De tweet wilt niet laden bij mij dus ik weet niet of het dezelfde beelden zijn, maar hier een video van een hit op een schip:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/bHQ6y84iyw

Volgens geruchten zou het schip Sergey Kotov geraakt en gezonken zijn

[ Voor 7% gewijzigd door gise op 05-03-2024 07:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:54
Fraggert schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:22:
[...]

De brug zelf de klappen opvangt

Gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Tendar post net dat de Krinburg al voor meer dan 9 uur gesloten is.
Veroorzaakt door Krimeense wind en de wind aan het onderzoeken zijn.

Misschien hier helemaal de juiste omschrijving, maar ze liegen niet.
Uiteindelijk is een explosie ook maar een drukgolf/verplaatsing van lucht -> wind

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
AndereKoekoek schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:59:

Uiteindelijk is een explosie ook maar een drukgolf/verplaatsing van lucht -> wind
brug is weer open, de paniek was blijkbaar vanwege de aanval op de Sergey Kotov.
an hour ago - 45°18′N 36°30′E
Kerch bridge was opened for traffic after about 8 hours
Russian sources:
Russian sources regarding the attack :
“As can be seen from the footage shared in the media, our Black Sea sailors bravely fought with the enemy naval kamikaze drone, which attacked the patrol ship "Sergei Kotov".
moedig gevochten tegen een op afstand bedienbare kano. (en toch verloren)

[ Voor 21% gewijzigd door Tens op 05-03-2024 08:24 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:41
Dergelijke berichten doet me goed.

Ukraine military official: half of all North Korean shells are duds
source: reddit

Noord Korea heeft gewoon een dotje blindgangers op transpart richting RU gezet blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:16:
[...]

brug is weer open, de paniek was blijkbaar vanwege de aanval op de Sergey Kotov.

[...]

Russian sources:

[...]
Vraag me af of de brug dan überhaupt is aangevallen. Hierboven las ik berichten dat Kiev een aanval op de brug bevestigd, maar het kan zomaar een afleiding zijn in de informatieoorlog.

We vallen jullie brug aan!
Iedereen in hoge paraatheid bij de brug, vervolgens zinkt er verderop weer een bootje.

Herhaal dat een paar keer en een volgende keer gooi je wel alles op de brug :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

schumi2004 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:26:

Noord Korea heeft gewoon een dotje blindgangers op transpart richting RU gezet blijkbaar.
Wat verwacht je dan ook?
- Sommige van die shells zullen heel oud zijn
- Ze worden gemaakt door wat feitelijk dwangarbeid is.

Betekend overigens dat de helft wel nog zijn werk doet. Je hebt alleen 2 x zoveel van die shells nodig om dezelfde hoeveelheid schade te doen.

/edit; Het uitschakelen van de Sergei Kotov is goed. De zwarte zeevloot van Rusland is zo goed als uitgeschakeld. Het verder inzetten van die vloot zal alleen tot meer verliezen leiden. Rusland is ook grotendeels zijn A50 vloot kwijt waardoor hun luchtmacht wordt blootgesteld aan meer verliezen. Als er hard genoeg kan worden gedrukt op hun luchtmacht nu dan is alleen hun landmacht over (die het sterkst is en wat ook te verwachten valt van een land als Rusland wat zoveel grond moet verdedigen)

[ Voor 25% gewijzigd door Auredium op 05-03-2024 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Auredium schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:42:
[...]

Wat verwacht je dan ook?
- Sommige van die shells zullen heel oud zijn
- Ze worden gemaakt door wat feitelijk dwangarbeid is.

Betekend overigens dat de helft wel nog zijn werk doet. Je hebt alleen 2 x zoveel van die shells nodig om dezelfde hoeveelheid schade te doen.
Nou, een foutief gemaakte shell kan ook exploderen in de loop, dus er is wel wat risico aanwezig bij het gebruik van zulke relieken.

Schijnt volgens Oekraïne dat die Noord-Koreaanse wapens sowieso een stuk slechter zijn dan vergelijkbare Russische, en dan vooral hun ballistische raketten. Zou propaganda kunnen zijn, maar ik denk oprecht dat Zuid-Korea steeds minder te vrezen heeft van die hermit kingdom.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Laatst online: 17:50

Shabbaman

Got love?

Aan boord van de Kotov stond ook een TOR:

-1 schip
-1 AA

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:06

hopelijk voor goed geld verkocht..... fijne vrienden... })

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fraggert schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:26:
[...]

ik snap dat als je 90 bent en je met je ene koe en schaap hier allemaal niet zo op zit te wachten maar wat heeft een landeigenaar nog in de melk te brokken als het front door je weilanden heen gaat in oorlogstijd?
Mag toch hopen dat als dat hier aan de orde is we niet eerst 3 maanden gaan praten zodra de eerste boer zich op de A12 vastlijmt omdat hij liever dat de loopgraaf 500 meter verder komt te liggen 8)7
Het doet mij juist goed om te horen dat de eerste de beste dedushka die er een probleem mee heeft niet stante pede een klap krijgt of erger als hij klaagt, dat blijkbaar de moeite gedaan wordt om in goed gesprek duidelijk te maken waarom het moet ipv gewoon (dreigen met) een kogel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:16

http://38north.org/2011/01/the-yeonpyeong-island-incident/
Bij een incident tussen Noord Korea en Zuid Korea in 2010 is ervaren/opgemerkt dat ze een dud rate hadden van ~25%. Dus zij en wss Rusland wisten daar waarschijnlijk van. Maar dat het nu dubbel zo hoog is is wel opmerkelijk.

Ik zou zelf inschatten dat doordat bij dat incident Noord Korea een relatief klein aantal shells heeft verbruikt, ten op zichte van wat Rusland heeft overgenomen, dat ze toen nog de mogelijkheid hadden om de shells te gebruiken die het best opgeslagen waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:17:
[...]

Het doet mij juist goed om te horen dat de eerste de beste dedushka die er een probleem mee heeft niet stante pede een klap krijgt of erger als hij klaagt, dat blijkbaar de moeite gedaan wordt om in goed gesprek duidelijk te maken waarom het moet ipv gewoon (dreigen met) een kogel.
Je hoeft als leger niet meteen te (dreigen met) een kogel. Je kunt ook zeggen helaas het is nodig voor de verdediging en als meneer zich verzet gaat dat gepaard met geweld (waarbij je heus niet meteen hoeft te schieten :/). Hoe denk je dat het zit met burgers en hun huizen? Overleg is leuk maar uiteindelijk komt het neer op uitleg en delft de boer het onderspit. Zelfs onkostenvergoeding vind ik niet terecht. Dan moet je dat ook doen mbt huizen van burgers. Doen we toch ook niet?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:03
Op Reddit (kanaal Denys) langer filmpje van de attack op dat schip. Zijn meerdere explosies, allemaal echt huge! Op einde lijkt het erop alsof het hele schip met een paar knallen volledig weg geblazen wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:24

Beeld van de Sergey Kotov.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 10:13
AndereKoekoek schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 07:59:

Crimean Wind is een partij die nieuws vanaf de Krim naar buiten brengt. Vandaar de ongelukkige vertaling denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Flamesz schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:33:
Ik zou zelf inschatten dat doordat bij dat incident Noord Korea een relatief klein aantal shells heeft verbruikt, ten op zichte van wat Rusland heeft overgenomen, dat ze toen nog de mogelijkheid hadden om de shells te gebruiken die het best opgeslagen waren.
Kim is ook niet gek, die laat waarschijnlijk het oudste spul opsturen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Mooie beelden.
Ik vraag mij af of de eerste explosie de drone was en de latere grote explosie munitie.
Het kan ook zijn dat de eerste explosie verdediging was en de tweede explosie de drone. Maar ik betwijfel of een drone een dergelijke grote payload kan meenemen.

Gezien de grote van de explosie is dat schip iig voor zeer lange tijd onbruikbaar. Weer eentje die kan worden doorgestreept op de Black Seafleet Bingo chart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Auredium schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:57:
[...]

Mooie beelden.
Ik vraag mij af of de eerste explosie de drone was en de latere grote explosie munitie.
Het kan ook zijn dat de eerste explosie verdediging was en de tweede explosie de drone. Maar ik betwijfel of een drone een dergelijke grote payload kan meenemen.

Gezien de grote van de explosie is dat schip iig voor zeer lange tijd onbruikbaar. Weer eentje die kan worden doorgestreept op de Black Seafleet Bingo chart.
Ik meende dat de Seababies een payload van 850 kilo mee konden nemen. Dat kan nogal een grote boem geven.

https://u24.gov.ua/seababy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
[...]

Bij een incident tussen Noord Korea en Zuid Korea in 2010 is ervaren/opgemerkt dat ze een dud rate hadden van ~25%. Dus zij en wss Rusland wisten daar waarschijnlijk van. Maar dat het nu dubbel zo hoog is is wel opmerkelijk.

Vorige berichten vanuit Oekraine waren dat ongeveer 35% inderdaad niet explodeerde op impact.

Van de week was er ook een video die een RU Medic had opgenomen nabij Krynky. Van wat ik ervan begreep (vertaling); Hij had het erover dat het leek op magie, Oekraine had daar volgens hem een flinke overmacht; Artillery, Grenade-drop-drones, FPV drones, etc.
En als ze terug schoten (artillery?) leek er niks te gebeuren, misschien heeft dat ook met de dud-rate te maken.

Video: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dion_b schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:17:
[...]

goeiedag zeg, dat zeg ik toch helemaal niet |:( 8)7

meer onder het motto, gewoon doorgraven en dien maar een klacht in als de oorlog voorbij is.

excuus, ik interpreteerde je reply verkeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 05-03-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tens schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:16:
WHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA _O- _O- _O- d:)b

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Hier beelden vanaf de Seababy‘s:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/ZE6iRPIl2E

En updated lijstje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fv1YjKfKX9EeSdYOtKkF8t6sdyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ES8fH9wQUZtzGAb7GTiWRLGk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door gise op 05-03-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fraggert schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:25:
[...]

goeiedag zeg, dat zeg ik toch helemaal niet |:( 8)7
Waar zeg ik dat jij dat wel zou beweren? Ik contrasteer met hoe het met een hypothetische, totaal niet in de bewoners geinteresseerde legerleiding zou kunnen gaan. Trouwens, zo hypothetisch is dat niet, dat is vrij exact hoe de tegenpartij het aanpakt.

Ik zeg alleen dat ik blij ben dat ook op dit vlak een moreel verschil te zien is tussen de strijdende partijen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dion_b schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:13:
[...]

Waar zeg ik dat jij dat wel zou beweren? Ik contrasteer met hoe het met een hypothetische, totaal niet in de bewoners geinteresseerde legerleiding zou kunnen gaan. Trouwens, zo hypothetisch is dat niet, dat is vrij exact hoe de tegenpartij het aanpakt.

Ik zeg alleen dat ik blij ben dat ook op dit vlak een moreel verschil te zien is tussen de strijdende partijen.
excuus, dan heb ik je post verkeerd geïnterpreteerd :) . Ik heb mijn reactie al even aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 05-03-2024 11:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• beany
Blijkbaar is er met het tot zinken brengen van het schip ook een heli verloren gegaan

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 07:37

bloody

0.000 KB!!

beany schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:53:
Blijkbaar is er met het tot zinken brengen van het schip ook een heli verloren gegaan

[Twitter]
Helipad was wel wat crowded dan, als er zowel een heli als een TOR AA op stond :)

Maar goed, prima bonus iig!

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Toffe beelden! In de andere filmpjes was niet duidelijk wat de schade was. Maar hier zie je toch echt weer een groot gat waar vervolgens nog een drone doorheen vaart met een grote explosie tot gevolg.

Kan me niet anders indenken dan dat ie echt op de zeebodem ligt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 23:23

Yucon

*broem*

[...]

Of precies omgekeerd toen de selectie voor rusland gemaakt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Die hele ontwikkeling naar drones nu is toch wel een ding. Stiekem toch ook wel angstaanjagend eigenlijk...Dure tanks en fregatten die met goedkope drones worden omgetoverd tot hopen schroot. En dan hebben we het hier over verdediging.

Maar wat als je straks een land hebt dat binnenvalt met een grote zwerm drones ipv personeel? Dan had bijvoorbeeld de mislukte opmars naar Kyiv er waarschijnlijk wat anders uitgezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:20
Hansieo schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:02:
[...]

hopelijk voor goed geld verkocht..... fijne vrienden... })
Ik denk in ruil voor een auto.

Bron; VLADIMIR POETIN GEEFT KIM JONG-UN STAATSLIMO CADEAU

>:)

[ Voor 6% gewijzigd door CarJunkyXL op 05-03-2024 12:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 07:37

bloody

0.000 KB!!

CarJunkyXL schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:36:
[...]

Ik denk in ruil voor een auto.
offtopic:
username checks out..

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
De locatie is ook wel interessant, helemaal aan de andere kant van de Krim.
Daarmee blijkt dat range echt wel heel groot is.

Om die brug echt permanent kapot te krijgen moet je de pilaren kapot zien te krijgen, wat lastig is vanuit de lucht. ik ben benieuwd of ze het binnenkort met de seababies gaan proberen.

Vooral omdat je ze meermaals op de zelfde plek kan laten afgaan, net zoals bij het schip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
SiErRa schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:55:
Dit was in de buurt van Feodosia. Daar hebben ze eerder een schip tot stukjes geblazen. Dat gaf echt een enorme klap want het ding lag vol ammo. Ik ben de naam even kwijt maar volgens mij was het een Rapucha class schip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
asing schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:10:
[...]

Dit was in de buurt van Feodosia. Daar hebben ze eerder een schip tot stukjes geblazen. Dat gaf echt een enorme klap want het ding lag vol ammo. Ik ben de naam even kwijt maar volgens mij was het een Rapucha class schip.
Het is nog een stuk verder volgens liveaumap, dichter bij Kerch dan Feodosia:
https://liveuamap.com/en/...rgey-kotov-was-reportedly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 14:40
Dat moet toch een ontzettend leuk spelletje zijn, met die zeedrones :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
SiErRa schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:55:

Om die brug echt permanent kapot te krijgen moet je de pilaren kapot zien te krijgen, wat lastig is vanuit de lucht. ik ben benieuwd of ze het binnenkort met de seababies gaan proberen.

Vooral omdat je ze meermaals op de zelfde plek kan laten afgaan, net zoals bij het schip.
De laatste aanval op de Kerch brug was ook al met een seababy, zie:

Ondertussen zijn we aan de 5e versie; Magura V5 "Seababy", deze heeft geen afhankelijkheid meer van Starlink, dus als Musk het weer in z'n bol krijgt kan hij niet nogmaals een actie saboteren (de aangespoelde seababy, voordat we echt kennis hadden van wat het was, kwam doordat Musk starlink had uit laten schakelen)

Deze heeft de volgende specs:

Length: 5500 mm or 5.5 m
Width: 1500 mm or 1.5 m
Gross weight: 1000 kg
Payload: 320 kg
Operating range: up to 400 km
Range: up to 800 km
Autonomy: up to 60 hours
Cruising speed: 41 km/h
Maximum speed: 78 km/h
Navigation methods: automatic GNSS, inertial, visual
Video transmission: up to three HD video streams
The cost of the complex: 10 million hryvnias

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:00
SiErRa schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:13:
[...]

Het is nog een stuk verder volgens liveaumap, dichter bij Kerch dan Feodosia:
https://liveuamap.com/en/...rgey-kotov-was-reportedly
Liveuamap is iha een prima bron, maar de locaties zijn vaak nogal rommelig: Wanneer een bron een plaatsnaam noemt, wordt het bericht aan die plaats gekoppeld. In dit geval lijkt de lokatie "Kerch" te zijn en is de specifieke plek op de kaart simpelweg toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
onkl schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:13:
[...]

Liveuamap is iha een prima bron, maar de locaties zijn vaak nogal rommelig: Wanneer een bron een plaatsnaam noemt, wordt het bericht aan die plaats gekoppeld. In dit geval lijkt de lokatie "Kerch" te zijn en is de specifieke plek op de kaart simpelweg toeval.
Als je dit filmpje ziet lijkt het gezien alle licht alsof het in een haven is, of tenminste vlak onder de kust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:48:
[...]

Als je dit filmpje ziet lijkt het gezien alle licht alsof het in een haven is, of tenminste vlak onder de kust.
Het was idd de haven van Kerch of Feodosia dacht ik.
Maar suchomnimimous heeft vast wel ergens de geolocation in een YouTube filmpje :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Ondertussen is de derde Abrams tank uitgeschakeld. Nu boeien 3 tanks op het geheel echt letterlijk niks, maar ik had niet het idee dat het met de Leopards (op die befaamde eerste dag na) zo snel liep als nu. Zeker gezien de Leopards offensief gebruikt werden, en de Abrams nu defensief.

Oekraïne loopt in ieder geval in Maart 1 op 3 vergeleken met Rusland qua tanks (volgens de data van Andrew Perpetua), dus de Abrams verliezen zijn gelukkig niet serieus.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 05-03-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:31
Ik ging op zoek naar nieuws over de 800.000 artilleriegranaten die Tsjechie heeft beloofd. Niet heel veel concreets, maar wel dit interessante artikel van Forbes: https://www.forbes.com/si...ry-crisis-could-end-soon/

Wat mij opviel in het stuk, was deze quote:
But the Ukrainians might get, via Europe, more than a million shells this spring. And if Russia-friendly Republicans in the U.S. Congress finally end their blockade of U.S. aid to Ukraine in the next month or so, as seems likely, Ukrainian batteries could enjoy a windfall of way more than a million shells as spring turns to summer.

...

There’s reason to hope. Brian Fitzpatrick, moderate House Republican, has filed a special legislative vehicle called a “discharge petition” that, with the backing of a few more moderate Republicans as well as most Democrats, could bypass Johnson and other extremists and bring Ukraine aid to a vote, potentially as soon as this month.

Fitzpatrick told Axios he was confident in the petition getting enough support. How many Republicans would buck their leadership in order to arm Ukraine? “More than you think,” Fitzpatrick said. There are “a lot of people who know it's the right thing to do.”
Ik heb dit niet ergens gelezen, dat de US over een maand zijn bezwaren laat varen en weer spullen gaat sturen. Goed nieuws natuurlijk, maar wel bijzonder.

Verder is het nog niet echt duidelijk hoe de granaten gefinancieerd worden (behalve dat o.a. wij een stuk betalen), waar ze vandaan komen en wanneer ze geleverd gaan worden ("next weeks").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Muncher schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:43:
Verder is het nog niet echt duidelijk hoe de granaten gefinancieerd worden (behalve dat o.a. wij een stuk betalen), waar ze vandaan komen en wanneer ze geleverd gaan worden ("next weeks").
Er zijn niet veel landen op de wereld met een storage van >800.000 155mm granaten ;)
(constraint is buiten de EU)

(ik kan er zo snel iig maar 2 bedenken, VS en Zuid Korea)

Overigens zijn de stocks uit Tsjechie een mix:
Speaking at the Munich Security Conference on Feb. 19, Czech President Petr Pavel said his government had found “half a million rounds of 155mm and another 300,000 rounds of 122mm caliber which we can deliver within weeks, if we can find quickly funding for that.”

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 05-03-2024 15:59 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:10:
[...]

was een landingsschip ..(who cares about the name?)

Laten we blij-er zijn met wat er aanboord is/was .. net zoals nu een TOR dingus en daarmee -1 AA of meerdere AA capaciteit(en) en radar is nog minder kans dat UA gededecteerd word op water/land ..

Immers elke radar die weg is maakt RU wel blinder en blinder..
Yakolev schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:42:
de derde Abrams tank uitgeschakeld. Nu boeien 3 tanks op het geheel echt letterlijk niks, maar ik had niet het idee dat het met de Leopards (op die befaamde eerste dag na) zo snel liep als nu. Zeker gezien de Leopards offensief gebruikt werden, en de Abrams nu defensief.
snap je post wellicht niet helemaal denk ik, maar ik vraag me eerder af wat maakt het voor de russen zo intressant op die "westerse" tanks uit te schakelen .. natuurlijk deels propoganda maar zelfs de russen zullen net zoals UA dingen uit willen schakelen die het meest irritant (lees veel doden/schroot produceren) tenzij je een aardappel van leidinggevende een wit voetje wilt halen en nada battlefield ervaring heeft.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
[b]vso schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:03

[...]

snap je post wellicht niet helemaal denk ik, maar ik vraag me eerder af wat maakt het voor de russen zo intressant op die "westerse" tanks uit te schakelen .. natuurlijk deels propoganda maar zelfs de russen zullen net zoals UA dingen uit willen schakelen die het meest irritant (lees veel doden/schroot produceren) tenzij je een aardappel van leidinggevende een wit voetje wilt halen en nada battlefield ervaring heeft.
Alleen maar propaganda waarde vermoed ik. Gisteren zijn er zelfs Russische soldaten tot op enkele meters van een Abrams gekomen puur om er fotos van te maken.

Buiten dat ze natuurlijk veel veiliger zijn voor de eigen bemanning kan ik mij niet voorstellen dat ze mega veel extra kunnen betekenen dan de tanks die Oekraïne zelf al heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-07 10:11
@YakuzA is het al niet lang geweten dat het oude Z-koreaanse stock is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Yakolev schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:42:
Ondertussen is de derde Abrams tank uitgeschakeld. Nu boeien 3 tanks op het geheel echt letterlijk niks, maar ik had niet het idee dat het met de Leopards (op die befaamde eerste dag na) zo snel liep als nu. Zeker gezien de Leopards offensief gebruikt werden, en de Abrams nu defensief.

Oekraïne loopt in ieder geval in Maart 1 op 3 vergeleken met Rusland qua tanks (volgens de data van Andrew Perpetua), dus de Abrams verliezen zijn gelukkig niet serieus.
De Abrams is eigenlijk niet zo geschikt voor UA terrein en UA in het algemeen. Dit nieuws is dan ook niet zo boeiend. Ze zijn eigenlijk alleen maar geleverd omdat Scholz anders geen goedkeuring gaf mbt de Leopards.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

One of the most popular Russian military bloggers just realized that Russia's entire Black Sea Fleet will soon cease to exist.
https://twitter.com/JayinKyiv/status/1764967673086021648

vertaalde plaatje (telegram)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GH5svfJXoAALWCw?format=jpg&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:13:
[...]

De Abrams is eigenlijk niet zo geschikt voor UA terrein en UA in het algemeen. Dit nieuws is dan ook niet zo boeiend. Ze zijn eigenlijk alleen maar geleverd omdat Scholz anders geen goedkeuring gaf mbt de Leopards.
Hoezo zijn deze niet geschikt? De Abrams is juist ontworpen om op het Europese slagveld tegen Russische tanks te vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
This is the defense at Avdiivka Coke Plant through the eyes of the fighters of the 2nd mechanized battalion of the Third Assault Brigade. The footage was recorded on a GoPro camera during the period when the last ways to enter Avdiivka had already been “cut off” by the enemy. The roads to the city were under fire control of the enemy.
Under fire, the assault groups were breaking through the battle formations of the occupiers in order to reach the plant. The raids were accompanied by enemy drones flying there at low altitudes. In such situations, the operation of EW system could no longer save from attacks from the sky.

During that time, the Avdiivka Coke Chemical Plant became, at the same time, the positions, cover, and shelter from enemy KABs, artillery, and phosphorus shells. The fighters took up an all-around defense on its territory, in the basements they deployed a stabilization point and places for short-term rest between battles.
note: geen gore, wel een aantal gewonden te zien die geholpen/verzorgd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:27

servies

Veni Vidi Servici

Yakolev schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:24:
[...]

Hoezo zijn deze niet geschikt? De Abrams is juist ontworpen om op het Europese slagveld tegen Russische tanks te vechten.
De M1A1 en de Leopard 2 wegen beide minimaal 60 ton. De Leopard 1 zit rond de 40 a 45 ton. Gezien de bodemomstandigheden in Ukraïne zijn de eerste 2 in het nadeel.
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid