Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 249.570 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
*knip* Een bron als Daily Mail hier niet gaan gebruiken als informatiebron, kijk dan naar andere bronnen voor iets vergelijkbaars.

[ Voor 73% gewijzigd door teacup op 17-03-2024 17:49 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:30
asing schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:08:

256 miljoen vaten per dag uit de productie gehaald. :)
Oekraïne, effectiever dan Greta. :)

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Lijstjes!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit : datum van de Novokuibyshevsk Refinery staat hier verkeerd, inmiddels gecorrigeerd in de sheet.
Is sorteren op output mogelijk? Datum aanval? Kun je GPS coords erbij zetten? Heb je een link naar de spreadsheet?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 11:21
@asing kloppen je nummers wel, 254 miljoen vaten is 1.5 miljoen m3 per dag...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02:15
Ik vond een kaartje die de getroffen olie raffinaderijen/opslag visualiseren.
Ik heb het (nog) niet vergeleken met jouw sheet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsDSViiZzY13FPZqlvKvPuGd0Is=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8I9atVZwSZ8qq2OShIMeDLrG.jpg?f=user_large

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Laatst online: 23:24
[...]

Lijstjes!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk dat er ergens een komma verkeerd staat, want de wereldwijde productie is rond de 80m vaten per dag?
Maar hoe dan ook heel goed als er 2,5m vaten van de dagproductie wegvallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41
CrazyOne schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:42:
@asing kloppen je nummers wel, 254 miljoen vaten is 1.5 miljoen m3 per dag...
Je hebt gelijk, ik viel weer in mijn eigen foutje. De getallen zijn per duizend, dus 256.000 vaten per dag.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
mir4dor schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:43:
[...]

Ik vond een kaartje die de getroffen olie raffinaderijen/opslag visualiseren.
Ik heb het (nog) niet vergeleken met jouw sheet.
[Twitter]
[Afbeelding]
Zo te zien zijn dat en de oplsagplaatsen en de raffinaderijen. Beetje jammer dat ze er dan niet bijzetten wat de nummers betekenen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
In this Ukrainian village, almost no men are left
https://www.washingtonpos...illage-mobilized-men-war/
MAKIV, Ukraine — Few men of fighting age are left in this village in southwest Ukraine, and those who remain fear they will be drafted at any moment.

Their neighbors are already hundreds of miles east in trenches on the front lines. Some have been killed or wounded. Several are missing. Others from this rural area — about 45 miles from the borders of Romania and Moldova — have fled abroad or found ways to avoid the war, either with legitimate exemptions or by hiding.

“It’s just a fact,” said Larysa Bodna, deputy director of the local school, which keeps a database of students whose parents are deployed. “Most of them are gone.”

Ukraine desperately needs more troops, with its forces depleted by deaths, injuries and exhaustion. Despite Russia’s own enormous casualties, the invaders still far outnumber Ukraine’s defenders, an advantage that is helping Moscow advance on the battlefield. Ukraine’s parliament is debating a bill to expand the draft pool, in part by lowering the eligibility age to 25 from 27, but few decisions are being made in Kyiv that will quickly answer the army’s urgent needs.
https://archive.is/WImWq

Wat een verschrikkelijke realiteit. Iets wat alleen maar erger gaat worden nu de mankracht problemen voor Oekraïne steeds meer opstapelen.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Yakolev schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:33:

[...]

Wat een verschrikkelijke realiteit. Iets wat alleen maar erger gaat worden nu de mankracht problemen voor Oekraïne steeds meer opstapelen.
Dat kon je echt al van kilometers aan zien komen. Een deel van de bevolking die je zou kunnen inzetten leeft in bezet gebied. Die vallen af. Dan hebben ze last van een zeer gebrekkige database met bevolkingsgegevens. Dus lang niet iedereen is daar waar de gegevens zeggen dat ze zouden moeten zijn. Als laatste is een deel gevlucht en leeft nu elders in Europa.

Op een gegeven moment wordt de spoeling dun, zeker als je geen mobilisatie kan regelen in de wet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03

[...]

Het verhaal van een land dat vecht voor zijn voortbestaan. Het westen weigert om er echt iets aan te doen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

[...]

Hier ligt het dorp:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/Ukraine_adm_location_map.svg/360px-Ukraine_adm_location_map.svg.png

(geo:48.787778,26.694722)

Wikipedia: Wikipedia: Makiw – Wikipedia

Het dorp had ~3.5k inwoners in 2015.

Dit vind ik een aparte uitspraak:
“It’s just a fact,” said Larysa Bodna, deputy director of the local school, which keeps a database of students whose parents are deployed. “Most of them are gone.”
Want vrijwel altijd heeft een kind één man en één vrouw als ouder. En die vrouw die zit meestal niet in het leger.

Hier staat ook weer iets anders:
“Almost all our men have been scraped out,” said Serhii, 47, an infantry soldier from Makiv who was drafted in March 2022 and serves in Ukraine’s 115th brigade.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Het blijft onrustig in Belgorod.

Het is daar nu na 5 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
user109731 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:38:
Het blijft onrustig in Belgorod.
[Embed]
Het is daar nu na 5 uur.
[Embed]
Hier nog een video met ook wat geluid hoorbaar

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/s/6csjZCQrLG

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BeaM-R

Powerrrrr

Meerdere berichten over een Russische nucleare onderzeeer die een noodsignaal heeft uitgezonden voor evacuatie.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

BeaM-R schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:29:
Meerdere berichten over een Russische nucleare onderzeeer die een noodsignaal heeft uitgezonden voor evacuatie.

[Twitter]
een betere uitleg imho
i had trouble undestanding this tweet, so I ran it through Anthropic Claude 3. I think it helped clarify:

This tweet reports that a Russian Navy submarine contacted Ukrainian authorities to request assistance in evacuating its crew and preventing the submarine from launching an R-30 "Bulava" missile from its silo. The submarine reaching out to Ukraine suggests there may be dissent or disagreement within the Russian military command about launching this missile, which could potentially escalate the conflict. The crew wanting to evacuate and disable the missile launch indicates they may be unwilling to follow orders they consider unethical or dangerous. Overall, it points to potential cracks in the Russian chain of command and hesitancy among some Russian forces to further intensify hostilities against Ukraine, even if it means disobeying orders. However, without additional credible sources to verify this report, the full context and reliability of this information remains unclear.
https://twitter.com/Take_Out_Box/status/1768838420250374452
.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zou mooi zijn zo voor de herselectie (nee verkiezingen kun je dit niet met goed fatsoen noemen) van Putin.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:00
Ik vraag mij dan af wat voor een raket en wat was het doel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:42
barry86 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:17:
Ik vraag mij dan af wat voor een raket en wat was het doel
Nou een R-30 "Bulava" is er 1 met kernkoppen.

De Boelava-raket (Russisch: Булава, "strijdknots") is een Russische intercontinentale kernraket met een bereik van 8.000 tot 15.000 kilometer die vanuit een onderzeeër wordt gelanceerd. De raket kan zes tot tien kernkoppen dragen van elk 150 tot 100 kiloton TNT-equivalent. Op 28 juni 2007 heeft Rusland de eerste geslaagde proef met deze nieuwe raket uitgevoerd vanaf de kernonderzeeboot Dmitri Donskoj TK-208 van de Typhoon-klasse. Volgens Rusland kan deze raket door alle bestaande antiraketsystemen heen breken. Het is een drietrapsraket. De eerste twee trappen werken op vaste brandstof en de laatste trap werkt op vloeibare brandstof.

Wikipedia: Boelava-raket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Mektheb schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:19:
[...]

Nou een R-30 "Bulava" is er 1 met kernkoppen.
Laten we ons aub niet verleiden tot een kernoorlog "discussie"

Maar dat gezegd hebbende @Mektheb dank voor de informatie

ik zou graag wat meer achtergrond informatie en vooral of dit waar is --> geeft UA al dan niet vrij ?? dunno laten we afwachten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Apart, die onderzeeër is net 3 maanden in de vaart genomen en hoort bij de Pacifische vloot. Ik had een locatie wat dichterbij oost-europa verwacht.

Of hij is daar wel, geen idee maar wil ik ook niet over speculeren.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Hier is de (Engelse) Wikipedia entry voor deze onderzeeër: Wikipedia: Russian submarine Imperator Aleksandr III

Hier is de Russische: Wikipedia: К-554 «Император Александр III» — Википедия
On November 5, 2023, the strategic nuclear submariner "Emperor Alexander III" successfully carried out a test launch of a ballistic missile sea-based "Bulava." The rocket was launched from the White Sea at the Kura test site in Kamchatka.
Dat is in het oosten van Rusland.

Hoe kan hij dan in de Zwarte Zee opduiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Eerste M1117 in actie in UA:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 16:39

Nox

Noxiuz

Jerie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:29:
Hier is de (Engelse) Wikipedia entry voor deze onderzeeër: Wikipedia: Russian submarine Imperator Aleksandr III

Hier is de Russische: Wikipedia: К-554 «Император Александр III» — Википедия

[...]

Dat is in het oosten van Rusland.

De bosporus is op het ondiepste punt 36 meter. Technisch gezien kan je er een onderzeeër doorheen loodsen zonder gezien te worden. Maar als het ding dus ergens opduikt en herkend wordt heeft Turkije wel iets uit te leggen. Ik zou er niet heel verbaasd van zijn, Erdogan is bekend om van 2 walletjes te eten.

Wellicht is dat ding elders hoor, west-afrika ofzo. Die raketten kunnen 8000km ver komen. Als ze bij de oostkust van de VS ergens dobberen halen ze het ook.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Kyiv Independent: Eerste 100 Bulgaarse APCs in UA.

Bulgaria confirms long-awaited armored personnel carriers headed to Ukraine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Nox schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:37:
[...]

De bosporus is op het ondiepste punt 36 meter. Technisch gezien kan je er een onderzeeër doorheen loodsen zonder gezien te worden. Maar als het ding dus ergens opduikt en herkend wordt heeft Turkije wel iets uit te leggen. Ik zou er niet heel verbaasd van zijn, Erdogan is bekend om van 2 walletjes te eten.

Wellicht is dat ding elders hoor, west-afrika ofzo. Die raketten kunnen 8000km ver komen. Als ze bij de oostkust van de VS ergens dobberen halen ze het ook.
Oh ik dacht dat Turkije dat dan wel zou detecteren :+

Dit stukje uit de quote van @vso is apart:
This tweet reports that a Russian Navy submarine contacted Ukrainian authorities to request assistance in evacuating its crew and preventing the submarine from launching an R-30 "Bulava" missile from its silo
Dat wekt dan toch de suggestie dat deze in de buurt van UA zit. Je gaat toch niet zeggen dat je wilt overlopen als je in West-Afrika zit, of in Oost-Rusland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jerie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:40:
[...]

Dit stukje uit de quote van @vso is apart:

[...]

Dat wekt dan toch de suggestie dat deze in de buurt van UA zit. Je gaat toch niet zeggen dat je wilt overlopen als je in West-Afrika zit, of in Oost-Rusland?
ja de sub is onderdeel van de "pacific fleet" wat dus niet in de zwarte zee betekend .. (pearl harbour regio)

Wikipedia: List of active Russian Navy ships
Onder Ballistic missile submarines --> Borei --> K-554

maar ja je gaat er niet een ICBM lanceren vanuit de zwarte zee je hebt denk ik wel wat afstand nodig..
maar denk dat Inda/China of andere landen waar het overheen moet geen vrolijke tijd gaan hebben.

Dus dit lijkt me heel erg "twijfelachtig" verhaal.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:07
Ik vond volgende tweet over die sub. Persoonlijk lijkt dit me meer aannemelijk dan dat die zich zou overgeven aan Oekraïne.
@Schizointel
I would take this breaking news from @EuromaidanPR with a ton of salt for the time being until more information comes forward. Though breaking down what they are saying might help instead of saying breaking news Russian nuclear submarines suffering accident with nuclear missile evacuations ongoing.

My understanding of what they are conveying in their tweet is that Russian Borei-A class SSBN K-554 Imperator Aleksandr III was in the process of conducting some kind of test of a RSM-56 Bulava and the submarine has suffered some kind of incident The phrasing in the tweet is a bit hard so I'm not 100% on what issue they are trying to convey, such as a misfire resulting in some sort of issue with the missile compartment such as the hatch refuses to close or something else idk perhaps someone else may be better able to understand and explain and provide much needed context. Anyways allegedly something may or may not have happened in regards to the missile and the missile compartment and the submarine has put out distress call requesting with assistance of evacuating the crew and correcting the issue highlighted above.
https://x.com/Schizointel/status/1768785781345177981?s=20

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

vso schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:47:
[...]

ja de sub is onderdeel van de "pacific fleet" wat dus niet in de zwarte zee betekend .. (pearl harbour regio)

maar ja je gaat er niet een ICBM lanceren vanuit de zwarte zee je hebt denk ik wel wat afstand nodig..
maar denk dat Inda/China of andere landen waar het overheen moet geen vrolijke tijd gaan hebben.

UA heeft ook troepen actief in afrika. Maar heel simpel gezegd, die sub kan zich overgeven aan UA zonder dat ze in de buurt zijn. Ik snap ook wel dat die lui zich niet overgeven aan een ander land zoals de US bijvoorbeeld.

Dan kan UA bijv. NL inschakelen om de bemanning op te halen en te transporteren naar UA. Zoiets lijkt me niet heel ongewoon als zo'n vijand zich overgeeft om ethische redenen. Als ze daadwerkelijk een launch request gekregen hebben voor zo'n ICBM is dat heel niet gek (al dan niet met conventionele warhead, dat kan). Maar dit is ook wel speculatie dat ze er uberhaupt een krijgen, en daar is nog niks helemaal duidelijk over.

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 16-03-2024 21:57 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Kan het misinformatie zijn om mensen te doen geloven dat Putin echt zou escaleren naar kernkoppen?
Niemand weet waar dat ding is, het nieuws alleen al is genoeg om paniek te zaaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

mercapto schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:57:
Kan het misinformatie zijn om mensen te doen geloven dat Putin echt zou escaleren naar kernkoppen?
Niemand weet waar dat ding is, het nieuws alleen al is genoeg om paniek te zaaien.
Dit zou ook kunnen, maar dan zal die overgave waarschijnlijk ook fake zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Misschien dat ze om die reden wel naar de Zwarte Zee zijn gegaan. Om niet over ander luchtruim te hoeven.

Gezien ze 3 maanden geleden nog een test deden met exact deze ICBM zou het nu ook weer een test kunnen betreffen.

Maar dat stukje dat ze zich over zouden willen geven aan UA valt niet te rijmen met dat ze zich aan andere kant van de wereld bevinden. Waarschijnlijk heeft UA (in ieder geval VS) dat noodsignaal opgevangen.

Anthropic Claude 3 is trouwens een GPT-4 variant, dus die heeft jouw quoted samenvatting gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Jerie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:40:
[...]

Ja, dan hebben ze iets uit te leggen want zo'n sub krijg je er alleen door als je de rest van de schepen uit je kanaal stuurt en je je handen voor je ogen houdt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Jerie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:59:
[...]

Misschien dat ze om die reden wel naar de Zwarte Zee zijn gegaan. Om niet over ander luchtruim te hoeven.

Gezien ze 3 maanden geleden nog een test deden met exact deze ICBM zou het nu ook weer een test kunnen betreffen.

Maar dat stukje dat ze zich over zouden willen geven aan UA valt niet te rijmen met dat ze zich aan andere kant van de wereld bevinden. Waarschijnlijk heeft UA (in ieder geval VS) dat noodsignaal opgevangen.

Anthropic Claude 3 is trouwens een GPT-4 variant, dus die heeft jouw quoted samenvatting gemaakt.
De bosporus hoort dicht te zijn, die sub hoort niet in de zwarte zee te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:37
Gezien de eerste berichten die opdoken verwacht ik dat het om een sub met een defect gaat die een noodsignaal heeft uitgestuurd. De rest klinkt gewoon niet logisch en het verhaal verandert ook met elk bericht. Maar even afwachten dus totdat er een normaal verhaal naar buiten komt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Jerie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:29:
Met dat bereik hoef je niet in de Zwarte Zee te liggen. De aardomtrek is 40.000 km, dus 1.3e van de aardomtrek verder ben je nog steeds in de positie om het ding ag te vuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:41:
Gezien de eerste berichten die opdoken verwacht ik dat het om een sub met een defect gaat die een noodsignaal heeft uitgestuurd. De rest klinkt gewoon niet logisch en het verhaal verandert ook met elk bericht. Maar even afwachten dus totdat er een normaal verhaal naar buiten komt.
Ik krijg enorme "The hunt for Red October" vibes hiervan. Weet niet wat ik ervan moet denken.

Dus even afwachten wat er verder gaat gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
*knip* Liever geen jij-bak naar andere posters, dat werkt op de persoon en geeft aanleiding tot een metadiscusie die hier off topic is.

[ Voor 81% gewijzigd door teacup op 16-03-2024 23:58 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Antwoord op Yakolev, niet meer nodig.

[ Voor 95% gewijzigd door asing op 17-03-2024 00:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Laten we de sub gerelateerde discussie voorlopig met rust laten.

Op dit moment is er te weinig informatie voor wat vaste grond onder de voeten. De discussie laat dit ook zien, want die gaat alle kanten op en is te speculatief.

Eerst dus een goed stuk informatie voor we dit weer oppakken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 11:44

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:49:
[...]

Ik krijg enorme "The hunt for Red October" vibes hiervan. Weet niet wat ik ervan moet denken.

Dus even afwachten wat er verder gaat gebeuren.
Niks. Dit is weer een volgende manier om te zeggen, pas op hoor, want we gaan schieten.

Bereik 15.000 km.

De bereknots, de nieuwste sub. Oei oei wat zijn ze toch machtig. Tis maar dat de soldaten niet wilden, want anders. Russen, militairen nog wel, veilig in een sub, die anno 2024 niet doen wat de tsaar van de lange tafel wil. Sure. De enige Russen die niet doen wat Vladi wil zijn dappere vrouwen van rond de 30-40 (zo te zien met het inkten en fikken van de stemhokjes).

Dit is weer precies het gekende kgb sausje. En wij er maar over praten. Doel bereikt.

Edit, modbreak was er pas nadat ik postte (ben niet zo snel op mijn tablet). Maar het is idd pure bullshit en beter om er geen woorden aan vuil te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door pro_6or op 17-03-2024 00:19 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-uNexgECXEKveKOS55ewfHTxsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwhLSIwh1X0H7bZBNMSVSthc.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:12

bloody

0.000 KB!!

En de nu bijna dagelijkse olieraffinaderij update

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online

Zie ook berichten van een drone op een vliegveld in Moscow, zag wel een filmpje met geluid van een drone, alleen geen impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 20:13
pro_6or schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:16:
[...]

Tis maar dat de soldaten niet wilden, want anders. Russen, militairen nog wel, veilig in een sub, die anno 2024 niet doen wat de tsaar van de lange tafel wil. Sure. De enige Russen die niet doen wat Vladi wil zijn dappere vrouwen van rond de 30-40 (zo te zien met het inkten en fikken van de stemhokjes).
Ja en nee. Ik denk (hoop) dat dit toch niet zo zwart wit is.
Geschiedenis leert ons namelijk dat het wel anders kan.
Kijk naar Arkhipov en zijn B-59.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:52
*Knip* Zie Modbreak teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M3"

[ Voor 98% gewijzigd door teacup op 17-03-2024 16:55 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
bloody schreef op zondag 17 maart 2024 @ 06:59:
[Embed]
Suchomomus had er ook al een filmpje over. Niet echt interessant als je de tweet ook al gezien hebt.

Wel interessant is een interactief kaartje met raffinaderijen en welke geraakt zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8yAMszOMwsw2aaOgqokgCKtuMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CdZQN9FXr9BTIBqi9p60rhz0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• asing
Even een kleine toevoeging : het was niet 1 raffinaderij, het waren er 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lb9uyBvLRgCTYGWuz4BE9h2tUAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LWITdKIyGnhMuNJhi4RjZWh2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD6-I1vT5f38HBXZw7yaBNpTXx4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DHOh8Behmbj1DTtrfMIiwHLv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
Lancets zijn effectiever geweest, slechte operator, of gewoon tekort aan goede onderdelen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bloody schreef op zondag 17 maart 2024 @ 06:59:
[Embed]
vraag me af wanneer ze overstappen naar gas (productie)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GImHYGyWkAAcpYa?format=jpg&name=small
https://twitter.com/Mykha...tatus/1768093178890969404
In Russia, there is a place known as the Yamal Cross, where 17 large gas pipelines intersect at once. It is here that with one blow of 2-3 accurately hit missiles, 85% of gas production can be cut off and cut off from gas, electricity, heat, and raw materials for the production of explosives.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:27
vso schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:30:
[...]

[Afbeelding]

[...]
Lijkt wel wat verder weg te liggen dan de meeste raffinaderijen die ze tot op heden hebben geraakt. Rechte lijn tussen Yamburg en Kyiv is ongeveer 3100km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

[Afbeelding]

[...]
Voorlopig niet denk ik. De oorlog draait op diesel, benzine, stookolie en jet fuel. Zonder dat staat je leger stil. Door de raffinaderijen aan te vallen neemt de productiecapaciteit af. Het eerste wat ze waarschijnlijk afkappen is de export. Ze hebben inmiddels al 2 keer een reductie toegepast.

Als de export is opgedroogd en er is nog steeds een tekort, dan gaan we brandstofbonnen zien. Uiteindelijk zal ook het leger geen brandstrof meer krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:52
[...]

[Afbeelding]

[...]
misschien mág dat nog niet??

(gas omweggetjes naar EU?? waar "we" natuurlijk niks van weten... maar wel doen??)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:38
Denk dat er (nog) geen focus is op gas omdat gas niet echt bruikbaar is voor het Russische leger. De tanks en vliegtuigen lopen op diesel en kerosine, niet op gas. Aan de andere kant: Om het "gewone" volk de gevolgen te laten voelen zou het wel heel nuttig zijn.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:45:
[...]

Voorlopig niet denk ik. De oorlog draait op diesel, benzine, stookolie en jet fuel. Zonder dat staat je leger stil. Door de raffinaderijen aan te vallen neemt de productiecapaciteit af. Het eerste wat ze waarschijnlijk afkappen is de export. Ze hebben inmiddels al 2 keer een reductie toegepast.

Als de export is opgedroogd en er is nog steeds een tekort, dan gaan we brandstofbonnen zien. Uiteindelijk zal ook het leger geen brandstrof meer krijgen.
Hmmm ben het niet helemaal met je eens onder andere dat de olie crisus wellicht ernstig(er) kan zijn dan op dit moment zichtbaar is. 2x reductie binnen korte tijd + de de onbekende factor "verbruik" kan een nuttige overstap op andere doelen inluiden ;)

Als we denken dat een onverwarmd hoofdkwartier of slaapplek voor ander personeel als voorbeeld of gebrek aan stroom op dezelfde plekken geen positief resultaat zal boeken.

anyway we zien wel toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Maarten_E schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:52:
Denk dat er (nog) geen focus is op gas omdat gas niet echt bruikbaar is voor het Russische leger. De tanks en vliegtuigen lopen op diesel en kerosine, niet op gas. Aan de andere kant: Om het "gewone" volk de gevolgen te laten voelen zou het wel heel nuttig zijn.
Zoals jij het stelt - militair niet zo relevant, maar wel flinke impact op burgers als doel - zit je wel snel in het domein van oorlogsmisdaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17:38
eamelink schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Zoals jij het stelt - militair niet zo relevant, maar wel flinke impact op burgers als doel - zit je wel snel in het domein van oorlogsmisdaden.
Klopt, nu kan je stellen dat Rusland zich daar nou niet echt aan gehouden heeft. Aan de andere kant heeft het Westen ook limieten opgesteld waar hun wapen gebruikt mogen worden, en het zal mij niet verbazen als daar iets in de trant van "gasleidingen bedoeld voor het verwarmen van huizen van burgers" daar onder valt.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
eamelink schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Eh, het doel is niet om er voor te zorgen dat Moskou geen olie of gas meer heeft. Het doel is ook niet om burgers te vermoorden.

Het betreft de economie van het land, het winstmodel van deze criminele organisatie. Die mag keihard geraakt worden. Als je de economie van een land raakt, dan raak je ook de burgers. Sancties bijvoorbeeld, hebben een negatief effect op burgers.

Van het volk hoef je geen opstand te verwachten echter wanneer de siloviki het flink in de portemonnee voelen komen ze in opstand. De nobels versus de Tsaar. Vervolgens zal één van hen een redelijke lijn moeten volgen. Dan sussen we weer langzaam in slaap :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:35

watercoolertje

Untertitel

Maarten_E schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Klopt, nu kan je stellen dat Rusland zich daar nou niet echt aan gehouden heeft. Aan de andere kant heeft het Westen ook limieten opgesteld waar hun wapen gebruikt mogen worden, en het zal mij niet verbazen als daar iets in de trant van "gasleidingen bedoeld voor het verwarmen van huizen van burgers" daar onder valt.
Maar onze wapens worden voor die aanvallen helemaal niet gebruikt, dit is allemaal werk dmv drones die ze zelf maken...

We hebben daar uiteraard niks over te zeggen, wel kunnen we minder wapens gaan leveren als we minder achter acties van UA staan natuurlijk maar dat is dus om een andere reden dan jij aangeeft.

Er zijn overigens ook wapens uit landen die het sowieso niet uitmaakt. Immers snappen die wel dat het nergens op slaat dat je niet op (militaire) doelen mag schieten omdat ze toevallig aan de andere kant van de grens staan terwijl er andersom wel vandaan geschoten kan/mag worden op UA...

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Maarten_E schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Niet als aanval bedoelt maar wellicht zou je beter zijn om op te zoeken wat wel en niet onder een (oorlogs)misdaad valt :?

vergeet niet dat olie raffinaderijen wel aangevallen worden wat is het verschil met gas ? immers olie-producten hebben burgers ook nodig dus de hele "want gas is bla bla + burgers" is IMHO een drogredenatie maar ik kan het mis hebben

Door in "het groene uniform" te vechten maak je een duidelijk onderscheid tussen vechters en burgers, Het moment dat je in een regulier ziekenhuis soldaten gaat behandelen is het door die zet/actie een toegestaan doelwit geworden.
Tevens hebben we een middenklasse "terroristen" waar dit onderscheid lastiger is, en dat is wanneer je zonder deze duidelijke verschil van "uniform" vecht

groene kleding heeft dus niks met camouflage te maken maar tegenovergestelde "zichtbaarheid"

Word gasleiding gebruikt om je militaire installaties te voorzien van stroom dat op gewekt is met gas dan is het een legitiem doelwit.

De vraag is of je als leger dat je land verdedigt je burgers wilt blootstellen aan dergelijke aanvallen door gebruik te maken van dergelijke facaliteiten.

en wellicht leg ik het verkeerd uit (I am no expert) maar YouTube: The Rules of war ALL Soldiers MUST OBEY

edit
@Mektheb (post hieronder) ik snap je emotie/gevoel hierbij .. maar laten we als NL/BE mens geweld hier op straat en bv hulpverleners (112 personeel) voorkomen. En laat UA hun eigen pad hierin kiezen. en we hopen dat ze kiezen voor "Den Haag internationaal gerechts hof"

TLDR: We begrijpen elkaar, maar laten we onzelf boven dergelijke gedachtegoed plaatsen

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 17-03-2024 14:31 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:42
vso schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:46:
[...]

Niet als aanval bedoelt maar wellicht zou je beter zijn om op te zoeken wat wel en niet onder een (oorlogs)misdaad valt :?

vergeet niet dat olie raffinaderijen wel aangevallen worden wat is het verschil met gas ? immers olie-producten hebben burgers ook nodig dus de hele "want gas is bla bla + burgers" is IMHO een drogredenatie maar ik kan het mis hebben

Door in "het groene uniform" te vechten maak je een duidelijk onderscheid tussen vechters en burgers, Het moment dat je in een regulier ziekenhuis soldaten gaat behandelen is het door die zet/actie een toegestaan doelwit geworden.
Tevens hebben we een middenklasse "terroristen" waar dit onderscheid lastiger is, en dat is wanneer je zonder deze duidelijke verschil van "uniform" vecht

groene kleding heeft dus niks met camouflage te maken maar tegenovergestelde "zichtbaarheid"

Word gasleiding gebruikt om je militaire installaties te voorzien van stroom dat op gewekt is met gas dan is het een legitiem doelwit.

De vraag is of je als leger dat je land verdedigt je burgers wilt blootstellen aan dergelijke aanvallen door gebruik te maken van dergelijke facaliteiten.

en wellicht leg ik het verkeerd uit (I am no expert) maar YouTube: The Rules of war ALL Soldiers MUST OBEY
begrijp dit zeker, maar als je met een vijand vecht die daar niks om geeft, moet je dat niet zelf wel blijven doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vso schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:46:
[...]

*knip* Hou Israël discussie buiten dit topic, en niet op de man

Als Oekraïne doelen gaat aanvallen om de Russische burgers 'van gedachten te veranderen', zijn dat oorlogsmisdaden. En zijn ze gaan haar beter dan RU die de energiecentrales aanviel.
En de consequenties kunnen desastreus zijn:
Als een rechter verbiedt dat wij UA nog militair mogen steunen, zoals dat met Israël gebeurde, dan is het 'klaar' voor UA. Als Trump dan verkozen wordt staan ze volledig alleen.

[ Voor 25% gewijzigd door teacup op 17-03-2024 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Rusland exporteert olie en gas. Het is hun main source of income. Het is niet zo dat het doel van deze aanvallen is dat Russen zonder primaire levensbehoeften komen te zitten. Dat is een mogelijk neveneffect. Maar gezien Rusland zeer veel exporteert kun je niet zeggen dat dat het hoofddoel is. Het is niet mijn eerste keus om Rusland op deze manier te temmen maar de mogelijkheden zijn nou eenmaal niet legio. Frontaal ze het land uit kieperen zit er vooralsnog niet in.

Macron verwoord het in dit filmpje prima. We hebben te maken met een tegenstander die veel rode lijnen heeft overschreden. Dan kun je niet braaf blijven. Dit is daar een voorbeeld van.

De Oekraïense drones zijn bovendien van eigen makelij.

[ Voor 34% gewijzigd door Jerie op 17-03-2024 17:05 . Reden: Offtopic referentie weg ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Weet niet of dit plaatje al voorbij was gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56uNqGqkri_2A0HWh78Eg3bKXlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjEQ0XfU28HCd0Q8AqblTWvc.jpg?f=fotoalbum_large

Oekraïne zou een (FPV?) drone aanval hebben uitgevoerd op een Russische helicopter in Transnistria, Moldavië

Filmpje:
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/xQfqs5iSz5

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/U5OtD9xoAc

[ Voor 4% gewijzigd door gise op 17-03-2024 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Het was geen Russische helicopter, maar eentje van Transnistrië, stond al jaren op dezelfde plek schijnbaar, dus waarschijnlijk niet operationeel.

Wie wel vandaag een operationele helicopter verloor vandaag, was het Oekraïense leger. Bij Sumy vlakbij de Russische grens zou er een Mi-24 zijn vernietigd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:37

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:15:
Het was geen Russische helicopter, maar eentje van Transnistrië, stond al jaren op dezelfde plek schijnbaar, dus waarschijnlijk niet operationeel.

[Twitter]

Wie wel vandaag een operationele helicopter verloor vandaag, was het Oekraïense leger. Bij Sumy vlakbij de Russische grens zou er een Mi-24 zijn vernietigd.

[Twitter]
Define ‘transnistria’s own’. Hoe serieus moeten we dat nemen? Het is een staatje dat alleen bestaat op Russisch papier.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

De ramen van de helicopter zijn al voor de inslag gebroken. De heli die al 20 jaar stil staat is volgetankt met benzine. Prachtig mooie beelden.

En hij is echt van transnistrie zelf, de heldhaftige vrijheidsstrijders die de gemene moldaven van zich af hebben weten te schudden. Zonder 3000 groene mannetjes ter plaatse.

Roald Dahl heeft slechtere verhalen geschreven.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
[Twitter]
likely on the way to Belgorod is a weird turn of events.
*knip* Niet duidelijk of je jezelf een vraag stelt of dat je veronderstelt dat voor de eerdere informatie Russische bronnen worden gebruikt. Met meer woorden wordt duidelijker waarom je dat denkt. Voor die uitleg zijn dan ook de bronnen gecheckt.
Zelfs Tass meldt het (nog) niet

https://www.ukrinform.net...m-fake-defense-intel.html

Ook een mi-24 zie ik er niet in, die twee witte strepen horen volgens mij vertikaal te zijn en niet schuin, stubwings zie ik geen bewijs van. Lijkt wel een heli.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DC5EChVxvU8x-jNLjHhQMjfbtHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kawx389hr9WoZW89ZHspb1sH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door teacup op 17-03-2024 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Tens schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:30:
[...]

[...]

Russian sources say? De eerste Oekraïense Black Hawk down?
[Twitter]

Ook een mi-24 zie ik er niet in, wel een heli.
De tweet die ik heb embed is van een Poolse OSINTer die op Twitter gevolgd wordt door Jakub Janovsky, AndrewPerpetUA en The Military Watch, allemaal zeer betrouwbare OSINT accounts. Ook Rob Lee heeft hem in het verleden als eens vaker geretweet.

Ik heb het nergens over een Blackhawk, mijn informatie komt ook niet van een Russische bron. Ik zou het op prijs stellen als je geen woorden in mijn mond legt.

Moderatie comment: Laat een dergelijke reactie voortaan achterwege, hiervoor is de topic report, Iedere lezer kan zelf conclusies trekken. Inhoudelijk voegt de post namelijk niets toe aan wat al is gepost

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 17-03-2024 20:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57
[...]

[...]

[Twitter]

Ook een mi-24 zie ik er niet in, die twee witte strepen horen volgens mij vertikaal te zijn en niet schuin, stubwings zie ik geen bewijs van. Lijkt wel een heli.
[Afbeelding]
Dit lijkt toch wel deze maar dan op de kop, de strepen en de lichtere onderkant:
Afbeeldingslocatie: https://ic.pics.livejournal.com/militarizm/53794793/341367/341367_original.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Hij ligt idd op zijn kop. Wat mij betreft goed herkenbaar als een hind.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
[...]

[...]

[Twitter]

[Afbeelding]
Hier video van UA Black Hawks:

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/N5qDi5xDDm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Duidelijk te zien dat ze niet in volledige UA kleuren zijn gespoten. De UA vlag zit erop, samen met de 2 witte banden. Voor de rest is het een Black Hawk in de Amerikaanse kleur.

In ieder geval goed dat ze er zijn. Dit type gaat er overigens ook uit bij de Amerikanen dus ze konden wel wat missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Die UH-60's zijn wel echt mooie apparaten zeg, qua uiterlijk een vooruitgang ten opzichte van de al schitterende UH-1 Huey.

Dat de Sovjets zich hebben laten opschepen met de Mi-8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:45:
[...]

Duidelijk te zien dat ze niet in volledige UA kleuren zijn gespoten. De UA vlag zit erop, samen met de 2 witte banden. Voor de rest is het een Black Hawk in de Amerikaanse kleur.

In ieder geval goed dat ze er zijn. Dit type gaat er overigens ook uit bij de Amerikanen dus ze konden wel wat missen.
Die gaan ze niet krijgen. Deze 2 zijn via commerciële kanalen aangekocht, 1tje gekregen via Tsjechische crowdfunding actie.

Die ene is ook nog highgloss zwart.

een treffende spreuk

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

[Twitter]
Transnistrië heeft geen luchtmacht.

Russische troepen zijn al sinds 1992 aanwezig in Transnistrië, volgens mij is het aannemelijk dat die helikopter daar ooit door de Russen geplaatst is. De helikopter zal wellicht niet meer operationeel geweest zijn, maar kan nu ook niet meer gebruikt wordt om reserveonderdelen uit te halen.

March of the Eagles

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Als Catalonië morgen met 1500 zich publiekelijk van Spanje afscheid en vrijwel niemand erkend ze wereldwijd als natie dan is Catalonië de facto misschien onafhankelijk. Maar de jure nog onderdeel van. Als Catalonië zich vervolgens onder deze rebellie aansluit bij de Marsmannetjes en er wordt aldaar een helicopter neergeschoten (verkregen dankzij de Marsmannetjes) terwijl het waarschijnlijk neer is neergeschoten door de tegenstander van de Marsmannetjes dan zit het zo:

Catalonië is een provincie van Spanje.
Catalonië is geen erkend land.
De helicopter was van de Marsmannetjes, niet van Catalonië. Want dat is geen land, en de helicopter viel niet onder Spaans gezag.

Duidelijk? Mooi, vervang nu Spanje met Moldavië, Catalonië met Transnistrië, en Marsmannetjes met Rusland.

Als morgen een troepenmacht van Verweggistan Moldavië te hulp schiet om de rebellen en criminelen van Transnistrië te neutraliseren dan is dat nauwelijks een aanval op Rusland te noemen. Want het gebied Transnistrië is van Moldavië. Hoe boos een Rus er ook over op en neer stuitert of dreigt met weet ik veel wat, dat maakt niets uit.

Transnistrië is van Moldavië.
De Krim is van Oekraïne.
Cherson is van Oekraïne.
Mariupol is van Oekraïne.
Donetsk is van Oekraïne.
Luhansk is van Oekraïne.

En weet je, dit is misschien wel een mooie eerste missie voor de Fransen. Zijn we ook meteen van dat 'front' verlost.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pirfwrvr6ctmpxQMdYa636UOBm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSDkRgnAaWpwg5z08pDJn3KG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Yakolev schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:07:
Ik heb het nergens over een Blackhawk, mijn informatie komt ook niet van een Russische bron. Ik zou het op prijs stellen als je geen woorden in mijn mond legt.
Wat ik link:
https://t.co/wASYF0an3s

Komt direct uit je gelinkte tweet, en lijkt dus erg op de uiteindelijke bron.

maar laat maar verder

Moderatie comment: Duidelijk nu. Voortaan het liefst in de eerste reactie iets meer toelichten, voorkomt heen en weer gepost.

[ Voor 11% gewijzigd door teacup op 18-03-2024 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
SiErRa schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:21:
[...]

Dit lijkt toch wel deze maar dan op de kop, de strepen en de lichtere onderkant:
[Afbeelding]
Ondersteboven, dat maakt het wat duidelijker. Punten voor een Mi-24 inderdaad. Mis ik nog de vleugeltjes, en vind ik het wel een erg klein brandje voor een gecrasht vliegtuig wat met een manpad is neergehaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 18-03-2024 09:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:03:

Transnistrië is van Moldavië.
Ter toevoeging: Zelfs Rusland erkent Transnistrie niet als een land of als onafhankelijk van Moldavie.
All UN member states consider Transnistria a legal part of the Republic of Moldova. Only the partially recognised or unrecognised states of South Ossetia and Abkhazia have recognised Transnistria as a sovereign entity after it declared independence from Moldova in 1990 with Tiraspol as its declared capital.
Wikipedia: Transnistria

Behalve door de 2 door Rusland in 2008 gestolen gebieden van Georgie is er geen erkenning.

[ Voor 50% gewijzigd door YakuzA op 18-03-2024 09:10 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat mij opvalt in de dronefilmpjes is dat de explosieve kracht toegenomen is.

Het is niet normaal om filmexplosies (maken ze met benzine) en het wegslingeren van soldaten te zien. Normaal gezien werkt munitie niet zo bruut, stofwolkje zonder zichtbaar vuur.

Het was begonnen met handgranaten en 30mm VOG granaten. Nu zijn demolition charges en DIY-explosieven (lees: ultieme knalvuurwerk, afvoerbuis volsteken met explosieven) de methode om russen uit de loopgraven te werpen.

Wie het wilt zien vind wel de weg op Reddit (en Telegram voor de betere beeldkwaliteit) naar de redenen waarom ik geen linkje ga posten:
  • russen een autolengte ver werpen
  • Gedissecteerde russen
  • Hoe slap het vlees is na het breken van botten
  • Zelfmoorden
Het nut van de loopgraven kan naar een dieptepunt dalen als al de infanterie eruit geworpen wordt. En het nut van mijnenvelden wordt bepaald door de verdediging dat erachter staat.

Anders bekeken is dit noodzakelijk als een alternatief voor artilleriegranaten zolang de Amerikaanse steun niet erdoor komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tens schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:35:
[...]

Ondersteboven, dat maakt het wat duidelijker. Punten voor een Mi-24 inderdaad. Mis ik nog de vleugeltjes, en vind ik het wel een erg klein brandje voor een gecrasht vliegtuig wat met een manpad is neergehaald.

[Twitter]
Suchomimus van gisteravond heeft er ook een item over:

YouTube: Ukrainian Helicopter Shot Down is Not a Black Hawk & Gorkovskii in B...

Hij refereert naar de wielen waaruit blijkt dat dit een Mi-24 Hind is. Plaatsbepaling klopt wel. Zegt onwaarschijnlijk dat er (veel?) troepen op zaten omdat ze daar doorgaans andere heli's voor gebruiken. Al zou het wel kunnen, max 11 passagiers.

Ondertussen praten we er weer levendig over. Net zoals we levendig praten over Trump's bloedbad uitspraak of over Poetin's theaterstukje van afgelopen weekend.

Bullshit -> Detected -> Refuted -> 1) Narcissistic supply 2) Coverage. En de gelovige fans stappen niet van hun geloof af want de man is hun idool, een soort God.

Het meest afschuwelijke is wanneer je ze zou negeren. Dat weten ze ook, daarom zorgen ze voor het drama. Daarmee staan ze zeker in het middelpunt van belangstelling. Ze doen zich voor als Goden die hun eigen werkelijkheid creëren d.m.v. een web van leugens. Echter.... het zijn geen Goden, het zijn rattenvangers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Rusland gaat de zwarte zee vloot (wat er van over is) upgraden. Meer en grotere wapens erop, die zouden de zee drones moeten tegenhouden.

Russia is upgrading its Black Sea fleet with additional weapons, according to Moscow, in an attempt to thwart Ukraine's success in using naval drones against its prized assets around the annexed Crimean peninsula.

Russian Defense Minister Sergei Shoigu "ordered the installation of additional fire weapons, large-caliber machine-gun rifle systems to destroy enemy drones," the Russian Defense Ministry said on Sunday. The guns will be deployed on Black Sea fleet vessels, reported Russian state news agency.

Read more: https://www.newsweek.com/...mea-sergei-shoigu-1880055

[ Voor 3% gewijzigd door gise op 18-03-2024 12:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:37

Fanta

FordPerformance™️

gise schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:04:
Rusland gaat de zwarte zee vloot (wat er van over is) upgraden. Meer en grotere wapens erop, die zouden de zee drones moeten tegenhouden.

Russia is upgrading its Black Sea fleet with additional weapons, according to Moscow, in an attempt to thwart Ukraine's success in using naval drones against its prized assets around the annexed Crimean peninsula.

Russian Defense Minister Sergei Shoigu "ordered the installation of additional fire weapons, large-caliber machine-gun rifle systems to destroy enemy drones," the Russian Defense Ministry said on Sunday. The guns will be deployed on Black Sea fleet vessels, reported Russian state news agency.

Als in: we rijden weer wat oude BMP's het dek op?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

LOL men kan niet A-team stijl een ding er op lassen en denken dat ze klaar zijn voor alles.

waarom ik zo erover denk -->
Tijdens snake island invasie zagen we dat de russen een pantsir/tor op het dek plaatste niet alleen heb je bakken met "stroom" nodig, dat ding is niet gemaakt om op golven te werken. dus met enige waterbeweging (golven) beweegt een "target" en grote kans dat je niet eens kan zien wat er op je af komt dus eigenlijk ineffectief oftewel nutteloos.

Een schip is berekend en uitgerust voor bepaalde missies, het feit dat Radar endus AA uitstaat is dat je als een beest door je brandstof heengaat .. (+ iets met raffinaderij-en die boem doen?)

Daarbij om "upgrades" te doen moet je ook de interne faciliteiten / kennis hebben om dat uit te voeren .. nu hebben ze een vliegdekschip die meer in droogdok leeft dan op het water dat moet imho genoeg zeggen.

Maar laten we vooral afwachten waarmee ze voor de dag gaan komen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
vso schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:14:
[...]

LOL men kan niet A-team stijl een ding er op lassen en denken dat ze klaar zijn voor alles.

Tijdens snake island invasie zagen we dat de russen een pantsir/tor op het dek plaatste niet alleen heb je bakken met "stroom" nodig, dat ding is niet gemaakt om op golven te werken. dus met enige waterbeweging (golven) beweegt een "target" en grote kans dat je niet eens kan zien wat er op je af komt dus eigenlijk ineffectief oftewel nutteloos.

je schip is berekend en uitgerust voor bepaalde missies, het feit dat Radar endus AA uitstaat is dat je als een beest door je brandstof heengaat .. (+ iets met raffinaderij-en die boem doen?)

Daarbij om "upgrades" te doen moet je ook de interne faciliteiten / kennis hebben om dat uit te voeren .. nu hebben ze een vliegdekschip die meer in droogdok leeft dan op het water dat moet imho genoeg zeggen.

Maar laten we vooral afwachten waarmee ze voor de dag gaan komen.
Je moet radar in dit geval vergeten. Anders Puck Nielsen heeft dat recent uitgelegd. Binnen een straal van een paar km zorgt golfslag ervoor dat het radarbeeld één grote waas aan puntjes is. Pas buiten die straal zijn objecten goed te herkennen. Het probleem is alleen dat zo'n zeedrone nogal klein en laag is. Dat zorgt ervoor dat ze ook dan slecht zichtbaar zijn.

Kortom, als Oektraïne alleen aanvalt als er veel golven zijn is radar kansloos. Dan moet je met een mitrailleur gaan schieten. Dus een paar van die dingen samen met een set floodlights en ze maken een kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Gewoon weer bewapenen alsof het WO2 schepen zijn. Iedere zeeman achter een 40mm BOFORS. Is het snel afgelopen met die drones.

[ Voor 17% gewijzigd door Yakolev op 18-03-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:19:
[...]

Je moet radar in dit geval vergeten. Anders Puck Nielsen heeft dat recent uitgelegd. Binnen een straal van een paar km zorgt golfslag ervoor dat het radarbeeld één grote waas aan puntjes is. Pas buiten die straal zijn objecten goed te herkennen. Het probleem is alleen dat zo'n zeedrone nogal klein en laag is. Dat zorgt ervoor dat ze ook dan slecht zichtbaar zijn.

Kortom, als Oektraïne alleen aanvalt als er veel golven zijn is radar kansloos. Dan moet je met een mitrailleur gaan schieten. Dus een paar van die dingen samen met een set floodlights en ze maken een kans.
Dit was (voor mij) in 2022 al dus de revue gepasseerd, twitterspace waar diverse expert(s) dit uitlegde aan de luisteraars met goeie vragen en uitleg van alle ins en outs . (onderwerp was mijnen vegen en waarom NL o.a hier beter in is dan mening ander land en dat van een britse radar bediener op een schip)

maar zelfs in rustig water en bewegende boot/doel vereist wat oefening van opvarenden een geautomatiseerd systeem is wellicht effectiever maar vereist enorme ontwikkeling denk ik zo..

in elkgeval is er weinig(niks) wat je op een schip kan schroeven ofzo wat enige bescherming zal geven.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Yakolev schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:26:
Gewoon weer bewapenen alsof het WO2 schepen zijn. Iedere zeeman achter een 40mm BOFORS. Is het snel afgelopen met die drones.
Zolang ze zorgen dat de crew niet ligt te pitten of aan de alcohol zit uiteraard ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Yakolev schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:26:
Ik denk dat zelfs dit niet makkelijk gaat. Je hebt negatieve elevatie nodig en zicht. Een van de redenen dat drenkelingen moeilijk te vinden zijn is omdat het hoofd of rubber bandje van een slachtoffer enkele centimeters hoog is en dat verdwijnt nogal snel achter een golfje van een meter hoogte wat je bij windkracht 3-4 al hebt. Wat je niet ziet kan je niet raken, en door golven heen schieten heeft weinig effect. Je zal een soort continu-dienst moeten hebben van drones die van bovenaf kijken. Op automatisch patroon laten uitvliegen en landen, bijladen, repeat. En dan bewapenen met iets om het te slopen of dat vanaf het schip laten doen.

Ik verwacht wel een paar BMP's op het dek vastgesjord. Ze zullen ze er niet op rijden, want ze pakken alleen de BMP's die kunnen schieten hiervoor, niet die kunnen rijden of beiden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:34:
[...]

Zolang ze zorgen dat de crew niet ligt te pitten of aan de alcohol zit uiteraard ;)
Ik denk dat je als matroos in de Zwarte Zee vloot sowieso niet heel goed doet slapen de laatste maanden.

Maar het Russische POV filmpje van laatst laat wel zien dat iedereen probeerde tevergeefs die drones uit te schakelen met wapens die compleet niet geschikt waren. De bemanning van training en wapens voorzien die het wel kunnen zal denk ik best veel schelen. Wel grappig dat ook hier we 10 stappen terug doen in de tijd zo lijkt.
Nox schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:38:
[...]

Ik denk dat zelfs dit niet makkelijk gaat. Je hebt negatieve elevatie nodig en zicht. Een van de redenen dat drenkelingen moeilijk te vinden zijn is omdat het hoofd of rubber bandje van een slachtoffer enkele centimeters hoog is en dat verdwijnt nogal snel achter een golfje van een meter hoogte wat je bij windkracht 3-4 al hebt. Wat je niet ziet kan je niet raken, en door golven heen schieten heeft weinig effect. Je zal een soort continu-dienst moeten hebben van drones die van bovenaf kijken. Op automatisch patroon laten uitvliegen en landen, bijladen, repeat. En dan bewapenen met iets om het te slopen of dat vanaf het schip laten doen.
Ik vermoed dat er wel wat te regelen valt met negatieve elevatie. Letterlijk alles is beter dan de huidige situatie lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
rapture schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:28:

De russen hebben een verlangen om terug naar de gloriouze tijden aan het einde van WOII terug te keren.
Zonder lend-lease deal deze keer. Ik wens ze alvast sterkte :Y)

Hoe zit het trouwens met deze deal voor UA? UA had toch ook zo'n deal gemaakt met VS? Met een latere president kunnen ze dat (zo goed als) kwijtgescholden krijgen. Het is niet ideaal maar beter dan verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Russian Defense Minister Sergei Shoigu "ordered the installation of additional fire weapons, large-caliber machine-gun rifle systems to destroy enemy drones," the Russian Defense Ministry said on Sunday.
Mooi op tijd.
Decreet is uitgeschreven dus probleem is opgelost. 8)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Na de 800k arty shells die Tsjechië had gevonden om met een coalitie te kopen, hebben ze nu een volgende batch gevonden om aan te kopen van 700k stuks.

Bron: https://mil.in.ua/en/news...0-000-shells-for-ukraine/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:48

Dit zou wel heel "goed" zijn als dat extra materiaal verre van volstaat (aanwijzingen daarvoor in posts eronder).

RU zou zijn vloot vol vertrouwen en onomzichtelijkheden terug in open water sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ik zie ze het ook nog wel aandragen als reden voor de afwezigheid van de schepen in de zwarte zee; moesten terug naar Russische havens voor upgrades, en hopen ze daardoor verliezen te beperken als ze buiten range van de drones liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Belgium has announced a €412 million ($450 million) military assistance package for Ukraine in the form of 300 Lynx Light Multirole Vehicle (LMV) and three minehunter ships.
https://www.threads.net/@maks_23_ua/post/C4qciqoreAa?hl=en

De LMV is een soort MRAP.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 18-03-2024 18:37 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:07
De Lynx is ondertussen vervangen door de CLV van Oshkosh. Van die Lynxen zijn er wel een hoop aan de kant gezet wegens scheuren in het chassis.
De leverancier van de voertuigen voor de special forces is ondertussen ook failliet (Jankel Armoured), dus wisselstukken zijn ook niet meer beschikbaar. Die zullen misschien ook og wel richting Oekraïne gaan.
Die mijnenjagers zijn ook einde levensduur en worden vervangen in samenwerking met Nederland (City-klasse in België, Vlaardingen-klasse in Nederland).

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Arator schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:42:
De Lynx is ondertussen vervangen door de CLV van Oshkosh. Van die Lynxen zijn er wel een hoop aan de kant gezet wegens scheuren in het chassis.
De leverancier van de voertuigen voor de special forces is ondertussen ook failliet (Jankel Armoured), dus wisselstukken zijn ook niet meer beschikbaar. Die zullen misschien ook og wel richting Oekraïne gaan.
Die mijnenjagers zijn ook einde levensduur en worden vervangen in samenwerking met Nederland (City-klasse in België, Vlaardingen-klasse in Nederland).
Ze zullen best redelijk slecht zijn maar altijd nog bruikbaar. Chassis lassen en gaan. Heel goed om ze te sturen. De Russen gebruiken ze ook, die hebben gekocht bij Iveco en zelf gebouwd (meen ik) als de “rys”.

Wij sturen idd ook (voor na de oorlog) onze eol mijnenvegers.

[ Voor 3% gewijzigd door pro_6or op 18-03-2024 19:19 ]

een treffende spreuk

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid