Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:03
cerebrum schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:30:
[...]

Dat is bij mij altijd zo geweest. Zodra Operating Mode van Heat naar Heat+DHW gaat, wordt meteen de tank verwarmd (als temperatuur onder setpoint is).
Hmm bij mij was het zo dat pas als hij onder de 35 graden kwam (ingesteld.op.40 met differentie van -5) hij ging verwarmen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voor de Panasonic liefhebbers in spe. Panasonic verhoogt de officiële prijslijst per 1 april leveringen!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Fakman
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-03-2024
RichieB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:26:
Ik vind het altijd leuk om foto's te zien van (zelf) installaties. Ik doe het rust aan, elk weekend een "klusje". Deze keer was het tijd om de leidingen in te graven:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb die 10cm rode mantelbuis eerst nog geïsoleerd voordat er weer zand overheen ging.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi Richie. Lekker bezig.
Het is mijn inziens heel belangrijk dat er geen water in de ribbel buis kan lopen. Dan vergaat gelijk de isolatie waarde en kan er nooit meer uit:
Vandaar dat de ribbelbuis (terrandis ea) door de spouw moet worden gevoerd.
Nu lijkt dat hier wel moeilijk, maar dan zou je moeten zorgen dat de verbinding 100% dicht is ook met een kleine waterdruk.
Mijn opinie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
cerebrum schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:16:
[...]

Misschien moet ik dan ook maar eens (volledig) over naar de Heishamon. Ik gebruik hem nu in read-only, maar de Smart Cloud integratie in HA werkt toch niet meer vanwege de nieuwe 2FA inlogmethode.
Gebruik domoticz.
En kan via de http api van heishamon de shift gewoon werkend hebben.
Kan dat http commando's mss met HA ook?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
De Fakman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:57:
[...]

Het is mijn inziens heel belangrijk dat er geen water in de ribbel buis kan lopen. Dan vergaat gelijk de isolatie waarde en kan er nooit meer uit:
Vandaar dat de ribbelbuis (terrandis ea) door de spouw moet worden gevoerd.
Nu lijkt dat hier wel moeilijk, maar dan zou je moeten zorgen dat de verbinding 100% dicht is ook met een kleine waterdruk.
[...]
Dat ben ik mij zeer bewust. Vandaar dat ik eindkap MGD1602550 heb gebruikt (te zien op de 2e foto). Hoe zou je dit aan de WP kant anders moeten doen? De 160mm mantelbuis naar binnen voeren door de achterwand van de WP? ;)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:49
Vraag; weet iemand hoe het fitting systeem heet wat Panasonic intern in de unit gebruikt?

Voor de hydraulische aansluitingen. Moet iets verbouwen alleen gok dat ik het koper niet heel ga houden dus heb liever vooraf wat spare parts achter de hand. Is koper en kunststof met een rubber ring en word door alu klem vastgehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JV0SIZrH3lu58vjPYzJINltdW7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ObeX1U7qn2RFbXd8T9QER7dB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door ErikVers op 28-03-2024 00:28 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@ErikVers Er is een YouTube video van een Duitser die de hele Pana uit elkaar heeft gehaald en de helft binnenshuis heeft opgebouwd. Die praat ook over deze fittingen.. geloof niet dat ze makkelijk te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 20:51
RichieB schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:06:
@ErikVers Er is een YouTube video van een Duitser die de hele Pana uit elkaar heeft gehaald en de helft binnenshuis heeft opgebouwd. Die praat ook over deze fittingen.. geloof niet dat ze makkelijk te krijgen zijn.
linkje zou wel behulpzaam zijn hier

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ErikVers
RichieB schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:06:
Bekend maar kom niet achter de naam van de fittingen. Echte tweaker die kerel.

@pc_freak1 link is zo gevonden YouTube: Wärmepumpen Tuning #08 DIY Einbau der Panasonic Aquarea J Jeisha Wär... zoek ook eens op Jeisha en Leisha op youtube.

Betreft Dennis Normann.

Een echte tweaker, dat heeft mij aan het denken gezet; Binnendeel L zit vol mooie spullen (expansievat-magneetfilter-waterpomp-backupheater-printplaat-controller) alleen ook veel lucht.

Binnenkort wil ik een de-assemblage gaan uitvoeren en opdelen in E en W delen. E kan bijvoorbeeld dan in meterkast. W in je leiding trace.

Zodra ik hier meer tijd voor heb zal ik daar daar een los L tweak topic voor openen. L2.0

[ Voor 51% gewijzigd door ErikVers op 28-03-2024 10:40 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

ErikVers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:18:
[...]

@pc_freak1 link is zo gevonden YouTube: Wärmepumpen Tuning #08 DIY Einbau der Panasonic Aquarea J Jeisha Wär... zoek ook eens op Jeisha en Leisha op youtube.

Betreft Dennis Normann.

Een echte tweaker, dat heeft mij aan het denken gezet; Binnendeel L zit vol mooie spullen (expansievat-magneetfilter-waterpomp-backupheater-printplaat-controller) alleen ook veel lucht.

Binnenkort wil ik een de-assemblage gaan uitvoeren en opdelen in E en W delen. E kan bijvoorbeeld dan in meterkast. W in je leiding trace.

Zodra ik hier meer tijd voor heb zal ik daar daar een los L tweak topic voor openen. L2.0
Groot gelijk! Die binnenunit vd L is echt enorm ongunstig qua ruimte. Wel kun je er nog makkelijk een driewegklep in monteren (CZ-NV1). Maar ook het ontluchten vd pomp is vreselijk onhandig. Deze zit op het hoogste punt in de leiding zonder ontluchter.

Er twee units van maken geeft wel wat uitdagingen qua sensorkabels (flow, temperatuur, etc) en ik zou ze niet te ver uit elkaar hangen. Maar leuk idee!

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Cr3ator schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Groot gelijk! Die binnenunit vd L is echt enorm ongunstig qua ruimte. Wel kun je er nog makkelijk een driewegklep in monteren (CZ-NV1). Maar ook het ontluchten vd pomp is vreselijk onhandig. Deze zit op het hoogste punt in de leiding zonder ontluchter.

Er twee units van maken geeft wel wat uitdagingen qua sensorkabels (flow, temperatuur, etc) en ik zou ze niet te ver uit elkaar hangen. Maar leuk idee!
Klopt zal moeten kijken of en hoeveel de kabels te verlengen zijn. En anders de sensor verplaatsen. Kansen en mogelijkheden 👍

Maaruh t mooie is dat nog niemand een antwoord op mijn vraag reageert en we al wel van links naar rechts gaan 😜🙈😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lbr71
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-01 11:19
ErikVers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:02:
[...]

Maaruh t mooie is dat nog niemand een antwoord op mijn vraag reageert en we al wel van links naar rechts gaan 😜🙈😂
Dat is volgens mij een QuickFasten verbinding (oa SIKA flow sensors)

Panasonic Split WH-ADC0309J3E5 met WH-UD05JE5 | 12 panelen met Goodwe GW4200D-NS | Sessy batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
lbr71 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Dat is volgens mij een QuickFasten verbinding (oa SIKA flow sensors)
Thanks ga ff op door zoeken, helaas kom ik vooral inderdaad flow sensors ed tegen, geen verloop naar draad of klem verbindingen. Mocht iemand nog meer weten houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:18:
[...]

Betreft Dennis Normann.

Dus gewoon wachten op de M serie dan Erik :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Carboy54 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:17:
[...]

Dus gewoon wachten op de M serie dan Erik :-)
Dat zou een logische gedachte zijn. Alleen wil je een backupheater dan kom je daar ook waarschijnlijk gewoon op dezelfde binnenunit uit.
En tot nu toe geen only fan 😋🙈 gezien zijn enkel grote vermogens iig in de eerste release.

Dus wil een eigen opzet maken, we zijn tweakers hier toch? Ik hoop ook nog wat technisch gevoel in het product te stoppen ipv stroom en water erop en gaan 😋

Dus een M zonder binnenunit maar wel met expansievat en backupheater ed. ✅

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 28-03-2024 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:21:
[...]

Dat zou een logische gedachte zijn. Alleen wil je een backupheater dan kom je daar ook waarschijnlijk gewoon op dezelfde binnenunit uit.
En tot nu toe geen only fan 😋🙈 gezien zijn enkel grote vermogens iig in de eerste release.

Dus wil een eigen opzet maken, we zijn tweakers hier toch? Ik hoop ook nog wat technisch gevoel in het product te stoppen ipv stroom en water erop en gaan 😋

Dus een M zonder binnenunit maar wel met expansievat en backupheater ed. ✅
Wordt leuk als ik Panasonic NL op jouw dak moet sturen voor een service melding. Ik weet het antwoord al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
Carboy54 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:43:
[...]

Wordt leuk als ik Panasonic NL op jouw dak moet sturen voor een service melding. Ik weet het antwoord al.
Ik weet niet waar je precies op doelt, als je storing zoeken bedoeld; Gelukkig kan ik zelf prima hun taken vervullen zoals eerder gedaan 😋

Niet bang om een pomp of koudemiddel storing te verhelpen ✅ garantie op onderdelen blijft gelijk. Hulp zal dan wel anders zijn inderdaad. Zou met een buitenunit niet zo snel doen maar de binnenunit is echt jip en janneke.

Als het al zou voorkomen en men weigert te vergoeden; dan nog, een print of pomp kost 200-300…

Ligt het aan mij of zie ik steeds minder echte tweaks op dit forum?
Zie vooral het verschuiven naar een vraagbaak in plaatsen van het verbeteren van een gestandaardiseerde toepassing. Niet alleen hier, ook in grote l/w topic of bij pv opwekken. Zijn er maar weinig die wat gaafs maken en hier delen.

[ Voor 29% gewijzigd door ErikVers op 28-03-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:43:
[...]

Ik weet niet waar je precies op doelt, als je storing zoeken bedoeld; Gelukkig kan ik zelf prima hun taken vervullen zoals eerder gedaan 😋

Niet bang om een pomp of koudemiddel storing te verhelpen ✅ garantie op onderdelen blijft gelijk. Hulp zal dan wel anders zijn inderdaad. Zou met een buitenunit niet zo snel doen maar de binnenunit is echt jip en janneke.

Als het al zou voorkomen en men weigert te vergoeden; dan nog, een print of pomp kost 200-300…

Zie vooral het verschuiven naar een vraagbaak in plaatsen van het verbeteren van een gestandaardiseerde toepassing. Niet alleen hier, ook in grote l/w topic of bij pv opwekken. Zijn er maar weinig die wat gaafs maken en hier delen.
Voor het echte tweaken kan je beter een aparte topic maken net als bij de Amber. Veel mensen die hier komen willen zich verder oriënteren en zijn nog niet toe aan dergelijke ingrepen en vragen zich al gauw af of dit allemaal wel echt noodzakelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:29
ErikVers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 00:23:
Vraag; weet iemand hoe het fitting systeem heet wat Panasonic intern in de unit gebruikt?

Voor de hydraulische aansluitingen. Moet iets verbouwen alleen gok dat ik het koper niet heel ga houden dus heb liever vooraf wat spare parts achter de hand. Is koper en kunststof met een rubber ring en word door alu klem vastgehouden.

[Afbeelding]
Beetje aan het Googlen geweest maar kan het nog niet vinden. Het is een klemverbinding maar daar zijn ook weer veel standaarden voor. Bv DIN 32676 of 11864-3 .
Misschien dat je via het type flowsensor iets kan vinden? Of met een reverse image search op Een foto van de flens of klemmetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
ErikVers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:43:
[...]

Ik denk dat er weinig mensen zijn die het aandurven om hun WP zo grondig aan te passen, omdat het ook moet blijven werken als alleen de vrouw thuis is en de Tweaker nét toevallig op reis ofzo :+

Voor velen hier is een warmtepomp ook helemaal nieuw. Ik weet nog dat, voordat ik zelf een installeerde, het 1 groot mysterie was, en ik alle kennis via Tweakers op deed. Logisch in mijn ogen dat al die beginners vooral op zoek zijn naar de basis. Ik vond de Heishamon-topics al behoorlijk ingewikkeld.

Dus ja, er zit denk ik veel Tweakerpotentieel, maar een minderheid die het meteen volledig aandurft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
marcop23 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:06:
[...]

Ik denk dat er weinig mensen zijn die het aandurven om hun WP zo grondig aan te passen, omdat het ook moet blijven werken als alleen de vrouw thuis is en de Tweaker nét toevallig op reis ofzo :+

Voor velen hier is een warmtepomp ook helemaal nieuw. Ik weet nog dat, voordat ik zelf een installeerde, het 1 groot mysterie was, en ik alle kennis via Tweakers op deed. Logisch in mijn ogen dat al die beginners vooral op zoek zijn naar de basis. Ik vond de Heishamon-topics al behoorlijk ingewikkeld.

Dus ja, er zit denk ik veel Tweakerpotentieel, maar een minderheid die het meteen volledig aandurft.
Begrijpelijk als je er net aan begint in dit topic zitten ook veel ervaren warmtepomp gebruikers. Ik vermoed dat de WAF en het ontbreken van alternatieve verwarmingsbron het inderdaad zijn 👍

Daarom zeg ik altijd; een airco monteer je in de winter, een warmtepomp in de zomer.

Als ik iets tweak maak ik altijd gewoon een losse opstelling die niet meteen een gebruikersfunctie heeft, dat geeft een stuk minder stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 11:43
Weet niet of dit de juiste plaats is om mijn vraag te stellen. Ben nog aan het oriënteren wat warmtepomp betreft. En hoe langer ik de topics volg en mee-lees, hoe meer vragen er komen en hoe ingewikkelder het maken van een juiste keuze lijkt te worden :)

1. Ik zie dat er bij de nieuwere Panasonic modellen van de "L serie" staat "hydraulische aansluiting". Wat houdt dat in?

2. En is de "L" serie ook een Monoblock net zoals de "J" versies?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:14

hnq

pc_slopert schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:15:
Weet niet of dit de juiste plaats is om mijn vraag te stellen. Ben nog aan het oriënteren wat warmtepomp betreft. En hoe langer ik de topics volg en mee-lees, hoe meer vragen er komen en hoe ingewikkelder het maken van een juiste keuze lijkt te worden :)

1. Ik zie dat er bij de nieuwere Panasonic modellen van de "L serie" staat "hydraulische aansluiting". Wat houdt dat in?

1. Dat er een wateraansluiting het huis in- en uitgaat. En dus geen koudemiddel waarvoor je een f-gassen installateur nodig hebt.
2. De L komt in twee versies: de all in one en de bi-bloc. In beide gevallen dus een binnenunit wat bij een 'echte monoblock' niet het geval is.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

pc_slopert schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:15:

Zie hier mijn bericht van 12 maart over de L en de nieuwe M serie met vergelijking:

Carboy54 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 29-03-2024 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 11:43
@Carboy54 Bedankt, ga die eens goed lezen :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 22:41

silverball

De wagen voor moderne mensen

marcop23 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 23:06:
[...]

Precies. Ik vind het dimensioneren en installeren van een warmtepomp alleen al aardig Tweakers waardig overigens; buiten Tweakers worden er veul meer CV-ketels geïnstalleerd dan warmtepompen en is het echt een niche buiten de nieuwbouw. Al bloeit de hybride markt wel op.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

silverball schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:15:
[...]

Precies. Ik vind het dimensioneren en installeren van een warmtepomp alleen al aardig Tweakers waardig overigens; buiten Tweakers worden er veul meer CV-ketels geïnstalleerd dan warmtepompen en is het echt een niche buiten de nieuwbouw. Al bloeit de hybride markt wel op.
@ErikVers Dus stel ik voor de topic te splitsen in 1 deel voor starters en geïnteresseerden en 1 deel voor het tweaken van de Panasonic zodat niet iedere nieuwkomer wordt ondergesneeuwd met allerlei specifieke aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Carboy54 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:52:
[...]

@ErikVers Dus stel ik voor de topic te splitsen in 1 deel voor starters en geïnteresseerden en 1 deel voor het tweaken van de Panasonic zodat niet iedere nieuwkomer wordt ondergesneeuwd met allerlei specifieke aanpassingen.
We hebben momenteel twee pana topics. Wat mij betreft zit daar al weinig inhoudelijk verschil? Een derde zie ik zelf niet zitten.

Je zal heel strak moeten gaan moderaten wil je dan het te blijven scheiden. Ik zie dat niet echt gebeuren helaas. Gebeurt bij het Amber topic ook, je hebt zo twee pagina’s achter elkaar met esp als onderwerp.

Wat betreft Pana L2.0 concept uiteraard wel dat was ook het idee, zodra dat speelt zal ik dat melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:41
Ik ben bezig met de installatie van een Panasonic 200L boilervat. Twee vraagjes.

1) Hoe zorg je ervoor dat de tanksensor op zijn plek blijft zitten in de opening die daarvoor bedoeld is? Wordt niet duidelijk uitgelegd in de installatiehandleiding.

2) Hoe sluit je de aardedraad van de back-up heater aan? Hier kun je niet bij met de schroevendraaier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHVE9Gdd_X31-oH-ZTcuwmXpwdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxnCFFhA7EFkqo3P7heaVnDi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2wmVX_eWJbjVtPzTmOLsL3-pLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRW5jEdNN0HaTuf7KQyM7eO5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door nMad op 29-03-2024 20:59 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
nMad schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:51:
Ik ben bezig met de installatie van een Panasonic 200L boilervat. Twee vraagjes.

1) Hoe zorg je ervoor dat de tanksensor op zijn plek blijft zitten in de opening die daarvoor bedoeld is? Wordt niet duidelijk uitgelegd in de installatiehandleiding.

2) Hoe sluit je de aardedraad van de back-up heater aan? Hier kun je niet bij met de schroevendraaier.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1- iets klemmen met bijvoorbeeld isoleren materiaal (doek) is inderdaad wat gepriegel.
2- je kan het element eraf trekken dan kun je er prima bij.

Gratis tip;
Let op dat + en - van t element net anders staan dan je kan verwachten. Dus goed naar de “aanduider” en het plaatje kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
ErikVers schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:11:
[...]

1- iets klemmen met bijvoorbeeld isoleren materiaal (doek) is inderdaad wat gepriegel.
2- je kan het element eraf trekken dan kun je er prima bij.

Gratis tip;
Let op dat + en - van t element net anders staan dan je kan verwachten. Dus goed naar de “aanduider” en het plaatje kijken.
Dank!! Idd gepriegel dan om die sensor op z’n plek te houden. Vreemde constructie..

Element eraf trekken is gelukt! Was wat te voorzichtig.

Bedoel je met + en - de fase en nul?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:06
nMad schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien zie ik het verkeerd, maar probeer je nou de tanksensor naast het element in te steken?
De tanksensor moet in zijn eigen dompelbuis, die gemarkeerd is met "sensor".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Tinkerer84 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:34:
[...]

Misschien zie ik het verkeerd, maar probeer je nou de tanksensor naast het element in te steken?
De tanksensor moet in zijn eigen dompelbuis, die gemarkeerd is met "sensor".
Ik probeer de installatiemethode “in de elektrische aansluitdoos”.

Er zit rechts boven het elektrische element een verticale opening waar hij deels in past. Hier moet hij toch in? Ik zie geen “sensor” markering staan.

Of raden jullie de installatiemethode “in de fabriek gemonteerde EPP-sensorpocket (2)” aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNXPXVTj9zoBRn-eElF9UcDA41w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDa84GYVfGQpX4eOvjYFbyP9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door nMad op 29-03-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
Bij mij zit hij al jaren in (1) en inderdaad even fixeren ergens mee. Die (2) heeft mijn panasonic vat niet (oudere versie denk ik). Werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinkerer84
nMad schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:44:
[...]

Ik probeer de installatiemethode “in de elektrische aansluitdoos”.

Er zit rechts boven het elektrische element een verticale opening waar hij deels in past. Hier moet hij toch in? Ik zie geen “sensor” markering staan.

Of raden jullie de installatiemethode “in de fabriek gemonteerde EPP-sensorpocket (2)” aan?

[Afbeelding]
Interessant, blijkbaar zijn er dan verschillende versies van het 200L Panasonic vat.
Zo ziet het er bij mij uit (vat van 2023)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yho0jBMf-TqHwjQqt8CO2wAxH78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPdKNYUX3Qu3jCvbWIkrjZWa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Tinkerer84 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:53:
[...]

Interessant, blijkbaar zijn er dan verschillende versies van het 200L Panasonic vat.
Zo ziet het er bij mij uit (vat van 2023)
[Afbeelding]
Bijzonder. Deze is ook uit 2023 (oktober). Hoe jij hem hebt aangesloten lijkt me wel handiger monteren..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VBB8CluyP1_8R9w4CHtEoS8hNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92wj14x564mzFQM3sck2L5zz.jpg?f=fotoalbum_large

De EPP sensor pocket:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2ubiwMAAJMIBAo-XkPTogjEWLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JiUZwmbJWJ8jcQgd72LC1TP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
nMad schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 21:34:
[...]

Dank!! Idd gepriegel dan om die sensor op z’n plek te houden. Vreemde constructie..

Element eraf trekken is gelukt! Was wat te voorzichtig.

Bedoel je met + en - de fase en nul?
Nee dan had ik L en N gebruikt als afkorting.
AC is Last en Nul, DC is + en - dat wist je vast maar dan voor de mee lezers 👍

Ik bedoel hoe warm je element staat afgeregeld. Je kan hem anders zetten met die zwarte draaiknop. Die staat soms te koud en gevkelsmatig is warm en koud net andersom voor mij, vandaar tip kijk of hij warm genoeg staat en zo nee draai de juiste kant op 👍

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 29-03-2024 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 22:24
Ik heb hem daarin zitten, werkt prima. Ik heb een heel klein stukje dubbelzijdige tape gebruikt om hem op zijn plek te houden. Ik heb overigens de 300l versie met lange spiraal. Daar zit deze pocket op 1/3 van boven.

[ Voor 8% gewijzigd door RaymondD op 29-03-2024 23:08 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaymondD
ErikVers schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:01:
[...]

We hebben momenteel twee pana topics. Wat mij betreft zit daar al weinig inhoudelijk verschil? Een derde zie ik zelf niet zitten.
Inderdaad, waarom zijn er eigenlijk 2? En waarom heet deze monobloc? Split komt hier ook langs en met alle hydro bi-bloc's units is het misschien handiger om naar "Panasonic l/w warmtepompen" als titel te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Dank voor jullie nuttige reacties over het aansluiten van de tanksensor. Ik kan hier nu weer verder mee.

Nog een vraagje waar ik mee zit. Hoe hebben jullie de waterleidingen aangesloten op het boilervat?
  1. Met koper (vast)
  2. Laatste stukje RVS flex (flexibel)
Ik was van plan om voor optie 2) te gaan. Maar op online foto's/video's (bijvoorbeeld van Heat Geek) van installaties zie ik dat optie 1) overwegend wordt gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hN2pT1f1yvJ3k7d7UOk3hag6DZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZPIu6qt34KJaIy1cGLSr6wKr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door nMad op 30-03-2024 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
nMad schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:42:
Dank voor jullie nuttige reacties over het aansluiten van de tanksensor. Ik kan hier nu weer verder mee.

Nog een vraagje waar ik mee zit. Hoe hebben jullie de waterleidingen aangesloten op het boilervat?
  1. Met koper (vast)
Ik was van plan om voor optie 2) te gaan. Maar op online foto's/video's (bijvoorbeeld van Heat Geek) van installaties zie ik dat optie 1) overwegend wordt gebruikt.
[Afbeelding]
Ik heb het hier met een stuk rvs flexibel op een muurplaat. Zowel koud in als warm uit. Te veel flexibel kan wel zorgen voor waterslag is mijn ervaring. Geklapper op de warmwaterleiding bij snel dicht doen van een kraan. Dus als ik het opnieuw zou laten aansluiten zou ik het wellicht gewoon met koper doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:39

1. Met koper (vast)
[Afbeelding]
Die boiler staat stil, geen reden om ‘t met flexibel te doen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

1. Met koper (vast)
[Afbeelding]
Kan allebei prima. ✅ 2: Als je maar niet te grote afstanden (>75cm) doet werkt dat ideaal. Optie 3; Werk zelf meestal met MLB dat knoop je gewoon in één keer door aan het vat.

Let op het toepassen van minimaal 20cm warmtesifon op de warme SWW uitgang en je warme aanvoer uit de warmtepomp. (Gebruik zoeken in dit topic mocht je deze term niet kennen)

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 30-03-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:56
Hoi,

Ben onlangs begonnen met de installatie van mijn warmtepomp en ik heb nog een vraagje. Hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Hieronder het principeschema.

Ik heb gekozen voor een parallel buffervat van 200 liter toe te passen (gratis gekregen). Op basis van 'principe C' hieronder.

Ben ik hierdoor genoodzaakt om de Panasonic te voorzien van de uitbreidingsprint CZ-NS4P of zijn er andere mogelijkheden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82wPJeVUqVzXqEr9loQTiMKFK-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v8UrgD3Qn48DQHaC6U4d5BDH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6HLmtELJnUQKLEXoUJQ6933yEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NS7UsDs7LsqK1q6tfcnLeibj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 08:15
TomN87 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:19:
Hoi,

Ben onlangs begonnen met de installatie van mijn warmtepomp en ik heb nog een vraagje. Hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Hieronder het principeschema.

Ik heb gekozen voor een parallel buffervat van 200 liter toe te passen (gratis gekregen). Op basis van 'principe C' hieronder.

Ben ik hierdoor genoodzaakt om de Panasonic te voorzien van de uitbreidingsprint CZ-NS4P of zijn er andere mogelijkheden?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch altijd even controlevragen stellen:
-wat is die "sensor" in diagram 1 bij het vat
-wat is de theorie achter de tweede pomp
-waarom denk jij de extra print nodig te hebben?
-uponor 35? Die ken ik niet? :7

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
stevenP schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:59:
[...]

Toch altijd even controlevragen stellen:
-wat is die "sensor" in diagram 1 bij het vat
-wat is de theorie achter de tweede pomp
-waarom denk jij de extra print nodig te hebben?
-uponor 35? Die ken ik niet? :7
Uiteraard is dit Uponor 32 mm, foutje 8)7
de theorie is achter de tweede pomp is hier beschreven https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/

Ik denk de extra print nodig te hebben omdat de warntepomp de temperatuur in het buffervat dient te weten? En wellicht voor het aansturen van de tweede pomp (kan eventueel ook via mijn Homey, heb tussen de pomp een Shelly 1 Pm gebouwd dus ik kan een flow maken dat als de warmtepomp uit staat de pomp ook stopt.

Ben even zoekende er is zoveel informatie te vinden en er zijn zoveel meningen dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie :?

Ik begrijp uit de handleiding dat ik de bijgeleverde controller als thermostaat kan gebruiken in de woonkamer. Ik heb echter ook nog een Tado en zou deze graag geïntegreerd willen zien. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
TomN87 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 08:19:

Ik heb gekozen voor een parallel buffervat van 200 liter toe te passen (gratis gekregen).
Jammer. Zeker met vloerverwarming kost ook een gratis buffervat je de komende jaren geld (door lagere COP en het energieverbruik van de extra pomp). Bovendien neemt dat vat ruimte in die je niet ergens anders voor kunt gebruiken en wordt je regeling ingewikkelder omdat je de primaire en de secundaire flow zo veel mogelijk gelijk moet zien te houden.
Voor meer uitleg: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en vooral Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Edit: Omdat je volgens je tweede plaatje met radiatoren werkt (en je eerste plaatje met vvw dus niet klopt) zou ik dat buffervat in serie in de retour plaatsen. Dat maakt je installatie eenvoudiger, en voegt toch de nodige systeeminhoud toe.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 31-03-2024 10:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@TomN87 Ik hou van simpele systemen. KISS. Wat is voor jou het nadeel als je het buffervat gaat weglaten. Een buffervat kost efficiency, ruimte en maakt het systeem ingewikkelder en kwetsbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
Dre schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:08:
@TomN87 Ik hou van simpele systemen. KISS. Wat is voor jou het nadeel als je het buffervat gaat weglaten. Een buffervat kost efficiency, ruimte en maakt het systeem ingewikkelder en kwetsbaarder.
Niet vervelend bedoeld maar dit is nu precies het punt. In de link van warmtepompweetjes wordt gezegd dat het de beste opstelling is. Echter hoor ik hier wat anders. Wat is nu waar? Ik waardeer jullie meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
@TomN87 Buffer is niet nodig. Kost alleen maar ruimte en energie. Als je te weinig waterinhoud hebt een 50l buffer in de retour (serie) zetten. Dan heb je geen extra pomp en geen uitbreidingsprint nodig. Wel zorgen dat je afgiftesysteem voldoende flow aankan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
Altijd leuk om op jezelf te reageren met voortschrijdend inzicht. Ik heb radiatoren en een convectorput met in totaal een inhoud van 200L waarvan ik er zo'n 100L altijd open zal hebben staan. Dat is ruim meer dan de minimale 30L systeeminhoud die Panasonic aanraadt voor de 9J, maar minder dan de 20L per kW vuistregel die vaak wordt gehanteerd.

Ik was vergeten om de inhoud van de leidingen mee te rekenen. Mijn CV ringleiding op zolder is 48mm buitendiameter dikwandig staal. De binnendiameter zal zo'n 40mm zijn. Die loopt van de CV via 3 zijden van het huis en weer terug, totaal zo'n 60 meter leiding. Daar zit dus gewoon ook 75L water in. Daarmee ben ik weer een stukje extra gerust gesteld dat dit gewoon gaat werken zonder buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
TomN87 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:30:
[...]

Niet vervelend bedoeld maar dit is nu precies het punt. In de link van warmtepompweetjes wordt gezegd dat het de beste opstelling is. Echter hoor ik hier wat anders. Wat is nu waar? Ik waardeer jullie meedenken.
Vergeet niet dat daar gesproken wordt over een afgeregeld sturen. "Wij" werken veelal op efficiëntie, en dus is een buffervat per definitie ongewenst (verloren energie).

Buffervat is enkel een oplossing voor het probleem dat je te weinig systeeminhoud hebt. Bij zoneregeling of knijpen met thermostatische kranen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Thermostatische kranen kan je vol open zetten, een rondje kranen en eventueel een berekening van de inhoud met minder radiatoren open kan geen kwaad en het scheelt je een H62 error.
Ik kom er net achter dat de zomertijd niet automatisch mee gaat met de 7J, is snel ingesteld maar toch :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
stevenP schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:23:
[...]

Vergeet niet dat daar gesproken wordt over een afgeregeld sturen. "Wij" werken veelal op efficiëntie, en dus is een buffervat per definitie ongewenst (verloren energie).

Buffervat is enkel een oplossing voor het probleem dat je te weinig systeeminhoud hebt. Bij zoneregeling of knijpen met thermostatische kranen bijvoorbeeld.
Heeft een buffervat wel effect op de looptijd van de compressor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
TomN87 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Zeer beperkt. Met een 5 minuten extra draaien heb je de buffer ook een paar graden hoger dan je gewenste aanvoer en dan wil je gewoon echt stoppen met draaien omdat anders je COP er aan gaat. Beter geld steken in voldoende afgiftecapaciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

95% van de installaties die wij plaatsen is zonder paralel buffer en alleen maar tevreden gebruikers. Wel moet het afgiftesysteem dan voldoen aan de eisen ten aanzien van minimaal volume, diameters leidingen, pomploze verdeler etc. Ook is de keuze van het juiste ( minimum ) vermogen dan zeer belangrijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

die site is hier al vaker de revue gepasserd hier.

probleem is dat die site geschreven is door een paar CV ketel installateurs die half niet weten waar ze over praten en er word veel te veel gewezen naar hybride installaties omdat volgens de "experts" op die site een warmtepomp eigenlijk nooit een volledige vervanger is van een goede ouderwetse gasketel als je het goed leest.

1 ding klopt wel, een installatie met een tank is de beste oplossing. maar alleen voor de installateur, niet de bewoner. de bewoner zit met een systeem die onnodig duur is en makkelijk 15% meer stroom verbruikt dan zonder tank.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 31-03-2024 12:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-09 23:21
flippy schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:19:
[...]

probleem is dat die site geschreven is door een paar CV ketel installateurs die half niet weten waar ze over praten. die site is al vaker hier besproken.
Zal hier echt niet anders zijn. Hoeveel van de mensen hier die het anti buffervat gospel prediken hebben daadwerkelijk ook ervaring met eeen buffervat?

Zoals Carboy aangeeft is zonder buffer het juiste minimum vermogen belangrijk om in de grootste (milde) periode van het jaar niet te gaan pendelen. Nadeel daarvan is dat bij de niet -t-cap modellen het vermogen bij -7 minder is en dus de backup heater bij zal moeten springen. Gek genoeg hoor je de COP cops daar niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pasghetti schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Zal hier echt niet anders zijn. Hoeveel van de mensen hier die het anti buffervat gospel prediken hebben daadwerkelijk ook ervaring met eeen buffervat?

Zoals Carboy aangeeft is zonder buffer het juiste minimum vermogen belangrijk om in de grootste (milde) periode van het jaar niet te gaan pendelen. Nadeel daarvan is dat bij de niet -t-cap modellen het vermogen bij -7 minder is en dus de backup heater bij zal moeten springen. Gek genoeg hoor je de COP cops daar niet over.
dat is niet wat carboy zegt.

en ik en zovel carboy hebben meer dan genoeg ervaring, al zit hij veel meer in de kleinere installaties en ik in het wat meer commerciele/industriele spul. en de data die hier word gedeeld van individuele eigenaren onderbouwd "ons" standpunt ook volledig. ik zie erg vaak machines die zichzelf de vernieling indraaien juist omdat er een vat aanhangt die niet nodig is en daardoor enorm moet pendelen.

enigste waar je voor moet zorgen is dat je het minumum vermogen kwijt moet kunnen. pas als dat niet kan (door de factoren die carboy benoemt) is een tank noodzakelijk. al is het nog steeds het doel om een tank te voorkomen en het is beter om daar het geld in te steken dan simpelweg een tank erneer te kwakken en klaar ermee.

dat een backup heater aanmoet bij -7 bij "non tcap modellen" mag je wel even toelichten want die logica volg ik even niet, helemaal gezien de hele specifieke situaties waarbij een tcap daadwerkelijk een voordeel bied in nederland.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 31-03-2024 13:01 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

De T Cap is in de meeste gevallen niet geschikt voor ons milde klimaat. Afgelopen jaar heeft mijn backup 6 Kwh verbruikt. Daar lig ik niet wakker van zeker gezien het prijsverschil van de T Cap. Een daggemiddelde van -7 wanneer komt dat nog voor. Hoezo COP killer ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nMad
@ErikVers @blb4 @RaymondD Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag over vast versus flex aansluiten van boiler. Ben uiteindelijk voor vast gegaan. Met behulp van mijn schoonvader in één dag de CV-ketel er uit en boiler er in. Die draait nu stand-alone op 1,5 kW intern elektrisch element. De gaskraan is inmiddels dichtgedraaid! 8)

Beschrijving bij onderstaande foto's. Wasmachine (met daarbovenop de droger) komt rechts van de boiler te staan. Vandaar dat de wasmachinekraan en voorbereiding afvoer op die plek zit. Omdat de afvoerleiding van wasmachine minimaal 50 cm verticaal omhoog moet, moest de afvoer van de inlaatcombinatie ook omhoog. Anders kans dat water van wasmachine er via de afvoer van inlaatcombinatie weer uit komt.

Volgende acties:
1) Afvoer afmaken en witgoedapparatuur op hun plek zetten.
2) Alles weer een beetje netjes maken, o.a. veel boorgaten dichtsmeren..
3) Warmtepomp aansluiten op de boiler en CV circuit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izlQyDo7KpEDqoJ1snj6flIILic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jW2TluNaBDWWWf2gFVvIV79i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCkxekWNbt9LTmaB82G13ivRUxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCfSI5SyPNXLvfalSgSvCetb.jpg?f=fotoalbum_large

Installatieschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhNO-Z972XqIJ5bMju9TdDevpz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVQ6HYg0d9VMxNE1Lr9L3J6i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

En wat gaat een buffer verbeteren aan het theoretische feit dat je warmtepomp het niet trekt en je een element optioneel laat mee draaien?

Ik vraag vooral, ik oordeel niet.

Om je alvast wat feitelijke info te delen; reken eens zelf aan hoeveel energie je per liter in alreeds opgewarmd water kan toevoegen. Je zal zien dat je per 100L een 5min kan winnen indien voldoende is afgekoeld. Draait je buffer gewoon mee en is die warm dan heb je veel minder tijd extra.

Groeten COP cop 😋

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 31-03-2024 13:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nMad schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:43:
@ErikVers @blb4 @RaymondD Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag over vast versus flex aansluiten van boiler. Ben uiteindelijk voor vast gegaan. Met behulp van mijn schoonvader in één dag de CV-ketel er uit en boiler er in. Die draait nu stand-alone op 1,5 kW intern elektrisch element. De gaskraan is inmiddels dichtgedraaid! 8)

Beschrijving bij onderstaande foto's. Wasmachine (met daarbovenop de droger) komt rechts van de boiler te staan. Vandaar dat de wasmachinekraan en voorbereiding afvoer op die plek zit. Omdat de afvoerleiding van wasmachine minimaal 50 cm verticaal omhoog moet, moest de afvoer van de inlaatcombinatie ook omhoog. Anders kans dat water van wasmachine er via de afvoer van inlaatcombinatie weer uit komt.

Volgende acties:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Installatieschema:
[Afbeelding]
goed bezig. bonuspunten voor de aflaat op de inlaat van de tank d:)b

doe alleen nog ff wat isolatie op de eerste meter van de uitgaande warm water leiding. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
flippy schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:59:
[...]

doe alleen nog ff wat isolatie op de eerste meter van de uitgaande warm water leiding. ;)
En wellicht nog een paar beugels op de waterleiding om waterslag te voorkomen. Warm waterleiding is daar gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
flippy schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:59:
[...]

Dank! Aftapkraan op inlaat mede dankzij waarschuwing van mijn stadgenoot @dof!

Isolatie op eerste stuk vd warmwaterleiding lijkt me een strak plan. Die warmt lekker op..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
nMad schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:43:

Volgende acties:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Installatieschema:
[Afbeelding]
Mooi! Toch wel het echte werk, vast aansluiten met koper ipv meerlagen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
TomN87 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Tjsa officieel wel want je wp heeft meer om op te warmen. Het is dus vooral de vraag of je het moet willen.

Als je niet je systeemvolume / afgiftemogelijkheden plots halveert door zoneregeling of thermostatische kranen zal je de wp goed kunnen afstellen op jouw situatie. Uiteraard wel wat @Speedy-Andre Ook zegt, wel de juiste wp vinden qua watervolume en capaciteit voor jouw situatie uiteraard 🙂

Als ik zo zie heb je vvw beneden met hoh10 & radiatoren boven. Ik draai 35m2 vvw beneden met boven 2 t33 radiatoren, een t21 jaga en een t21 radiator. Dat alles op een 5J zonder enige poespas qua buffervaten, kleppen of regelingen.

Je laatste vraag ging over de thermostaat; doe een zoekopdracht in dit topic. Iedere paar pagina's gaat het er weer over ;) Ja, de Panasonic terminal is een ruimtethermostaat en ja dat is dus voldoende. Tado kan op marktplaats. Veel Tweakers vinden een hysterise van 1 (dus aan bij Tvraag -1 en uit bij Tvraag+1) te wispelturig en doen een andere thermostaat met strakkere regeling en temperatuur correctie.
Tado heeft een algoritme en niet zozeer een hysterise, en helemaal gemaakt voor cv. Hierdoor vaak als onprettig & klapperig ervaren met een wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

[...]

Even nadenken waarover je het hebt: een website (warmtepompweetjes) van onduidelijke auteurs, met onduidelijke belangen en onduidelijke verantwoording, waar je niet in discussie kunt treden met de auteurs. Elke ....(vul maar in) kan een website opzetten met triviale, onjuiste tot aan volstrekt idiote beweringen (fake news) zonder daarover in discussie te gaan. Helaas is er geen web rechtsspraak die jou daarvoor in bescherming neemt.

Anderzijds zit je hier op forum(s) waar uittentreure is beargumenteerd, voorgerekend, aangetoond, ervaringen uitgewisseld etc dat die beweringen gewoon niet kloppen ofwel voor zeer beperkte installaties nuttig zijn. Bovendien kun je in contact komen met vrijwel iedereen om daarover nog verder te praten.

Je moet ook niet vreemd opkijken dat velen gewoon geen zin meer hebben om daarover (buffervaten beweringen op websites e.d.) in discussie te gaan.

De sublimatie van discussies, ervaringen, doorrekeningen, uitleg, handleidingen, etc -dus ook over buffervaten- staan in de faq's op de eerste pagina's van deze fora's. Wees verstandig en gebruik die kennis.

My 2 cents...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomN87
dof schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:45:
[...]

Even nadenken waarover je het hebt: een website (warmtepompweetjes) van onduidelijke auteurs, met onduidelijke belangen en onduidelijke verantwoording, waar je niet in discussie kunt treden met de auteurs. Elke ....(vul maar in) kan een website opzetten met triviale, onjuiste tot aan volstrekt idiote beweringen (fake news) zonder daarover in discussie te gaan. Helaas is er geen web rechtsspraak die jou daarvoor in bescherming neemt.

Anderzijds zit je hier op forum(s) waar uittentreure is beargumenteerd, voorgerekend, aangetoond, ervaringen uitgewisseld etc dat die beweringen gewoon niet kloppen ofwel voor zeer beperkte installaties nuttig zijn. Bovendien kun je in contact komen met vrijwel iedereen om daarover nog verder te praten.

Je moet ook niet vreemd opkijken dat velen gewoon geen zin meer hebben om daarover (buffervaten beweringen op websites e.d.) in discussie te gaan.

De sublimatie van discussies, ervaringen, doorrekeningen, uitleg, handleidingen, etc -dus ook over buffervaten- staan in de faq's op de eerste pagina's van deze fora's. Wees verstandig en gebruik die kennis.

My 2 cents...
Ik snap jou frustratie echter zie ik in de handleiding van Panasonic niet de situatie staat die hier geschetst wordt. Tevens zie ik op het infoblad van 'degroene-energiewinkel' het onderstaande stuk geschreven. Het is niet dat ik de kennis heb om hier inhoudelijk de discussie over aan te gaan, echter constateer ik alleen een verschil tussen hetgeen wat de installateurs, verkopers en fabrikanten voorschrijven en hier op het forum gezegd wordt.

Ik weet het oprecht niet, echter zou het prettig zijn om eenduidige informatie te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReLcfMPMt5_nGHOO26vP4iAM1eU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SB5zA0Y3Hqd4qHP28yHfGMbG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
flippy schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:31:
[...]

dat is niet wat carboy zegt.

en ik en zovel carboy hebben meer dan genoeg ervaring, al zit hij veel meer in de kleinere installaties en ik in het wat meer commerciele/industriele spul. en de data die hier word gedeeld van individuele eigenaren onderbouwd "ons" standpunt ook volledig. ik zie erg vaak machines die zichzelf de vernieling indraaien juist omdat er een vat aanhangt die niet nodig is en daardoor enorm moet pendelen.

enigste waar je voor moet zorgen is dat je het minumum vermogen kwijt moet kunnen. pas als dat niet kan (door de factoren die carboy benoemt) is een tank noodzakelijk. al is het nog steeds het doel om een tank te voorkomen en het is beter om daar het geld in te steken dan simpelweg een tank erneer te kwakken en klaar ermee.

dat een backup heater aanmoet bij -7 bij "non tcap modellen" mag je wel even toelichten want die logica volg ik even niet, helemaal gezien de hele specifieke situaties waarbij een tcap daadwerkelijk een voordeel bied in nederland.
Als minimum niet krijt zou kunnen, moet je niet perse een tank installeren.
Je zou ook extra of grotere radiatoren kunnen hangen

Toch?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TomN87 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:57:
[...]

Ik snap jou frustratie echter zie ik in de handleiding van Panasonic niet de situatie staat die hier geschetst wordt. Tevens zie ik op het infoblad van 'degroene-energiewinkel' het onderstaande stuk geschreven. Het is niet dat ik de kennis heb om hier inhoudelijk de discussie over aan te gaan, echter constateer ik alleen een verschil tussen hetgeen wat de installateurs, verkopers en fabrikanten voorschrijven en hier op het forum gezegd wordt.

Ik weet het oprecht niet, echter zou het prettig zijn om eenduidige informatie te vinden.

[Afbeelding]
ook hier gaat het om wat hierboven al word aangehaald: belangen.

het belang van de fabrikant, de verkopende winkel en de installateur ligt bij het maximaliseren van de winst (dus zoveel mogelijk verkopen ongeacht of je het nodig hebt) en het niet krijgen van belletjes van eigenaren die de toko niet warm krijgen omdat ze de thermostaat nog steeds gebruiken als een CV ketel die op 80 graden draait.
zaken zoals efficientie en levensduur word geen enkel woord over gerept ook al is dat voor jouw als eigenaar eigenlijk de belanrijkste factoren. en juist het woord efficientie vind je nergens terug in de genoemde voorbeeldsites. de slordige 15~20% aan hogere stookkosten die je krijgt met een tank word tactvol even achterwege gelaten in de argumenten....
Dylantje2 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:02:
[...]
Als minimum niet krijt zou kunnen, moet je niet perse een tank installeren.
Je zou ook extra of grotere radiatoren kunnen hangen
Toch?
ipv 1000 euro steken in een tank kan je beter 1000 euro steken in het verbeteren van je systeem zodat je geen tank nodig hebt ja.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 31-03-2024 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:34
stevenP schreef op zondag 31 maart 2024 @ 17:43:
[...]

Tjsa officieel wel want je wp heeft meer om op te warmen. Het is dus vooral de vraag of je het moet willen.

Als je niet je systeemvolume / afgiftemogelijkheden plots halveert door zoneregeling of thermostatische kranen zal je de wp goed kunnen afstellen op jouw situatie. Uiteraard wel wat @Speedy-Andre Ook zegt, wel de juiste wp vinden qua watervolume en capaciteit voor jouw situatie uiteraard 🙂

Als ik zo zie heb je vvw beneden met hoh10 & radiatoren boven. Ik draai 35m2 vvw beneden met boven 2 t33 radiatoren, een t21 jaga en een t21 radiator. Dat alles op een 5J zonder enige poespas qua buffervaten, kleppen of regelingen.

Je laatste vraag ging over de thermostaat; doe een zoekopdracht in dit topic. Iedere paar pagina's gaat het er weer over ;) Ja, de Panasonic terminal is een ruimtethermostaat en ja dat is dus voldoende. Tado kan op marktplaats. Veel Tweakers vinden een hysterise van 1 (dus aan bij Tvraag -1 en uit bij Tvraag+1) te wispelturig en doen een andere thermostaat met strakkere regeling en temperatuur correctie.
Tado heeft een algoritme en niet zozeer een hysterise, en helemaal gemaakt voor cv. Hierdoor vaak als onprettig & klapperig ervaren met een wp.
Vwb de hysterise kom ik tot andere bevinding.
Ben aan het experimenteren met de controller als thermostaat en volgens mijn bevinding is de hysterise 0,5.
Het setpoint is bv 19.
Controller komt in bij overgang naar 18 graden, gaat uit bij overgang naar 20 graden
Ben erg tevreden over het functioneren van de controller tot nu toe.
Alles overzichtelijk in de app en de pi regelaar werkt best goed.
Heb een jaar de computerm 7 gebruikt op cn4 hysteresis 0.1 maar ben met de controller net zo tevreden eigenlijk nog beter.
Het rendement lijkt ook beter.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
[...]

[Afbeelding]
Blijkbaar heb je twijfels bij wat de ervaringsdeskundigen hier verkondigen wat betreft het nut van buffervaten. Dat mag natuurlijk, altijd goed om niet alles zo maar aan te nemen. Echter is dit al zo uitgebreid bediscussieerd dat je via de zoekfunctie in dit en voorgaande en andere warmtepomp topics genoeg informatie hier over kan vinden als je nog niet overtuigd bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
ercolano schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:11:
[...]

Zal proberen volledig te zijn uit de losse pols:
-9J
-300L Pana vat, met normale (lees kleine ) spiraal.
-van buitenunit tot 3-weg klep ongeveer 3 meter Uponor 32mm, daarna nog 2 meter tot vat
-temperatuur sensor van het vat moest onder de isolatie omhoog worden gestoken in een "uitsparing "??knullig beschreven. na insteken is er pur ingespoten om het gaatje af te dichten.
-met sterilisatie op interne 3Kw element, dat bijgeleverde1.5 element is me te langzaam.
- ik heb de loze circulatie uitgang op het vat geïsoleerd, want daar zat aardig wat warmte lekkage. (dat daar geen standaard kapjes voor meegeleverd worden .....)
- zou niet moeten uitmaken, maar ik heb de externe aan/uit thermostaat aangesloten. Dat scheelt bij mij enorm in het opstartgedrag van de pomp bij cv verwarmen waardoor geen last meer heb van Ta overshoot => afschakelen. Denk niet dat dat invloed heeft op de SWW run (maar voor volledigheid)

[Afbeelding]

Instellingen 1. Je hebt toch wel de tapwater capaciteit op Variable staan ipv standaard ...? (in je post op 13 maart stond die nog op standaard. zie service manual 14.17)

[Afbeelding]

instelling 2.
Lange looptijd 160 gekozen omdat ik een keer gezien heb dat hij de sterilasatierun niet binnen de tijd afkreeg.

en dan hieronder een vb van een sterilisatierun.
[Afbeelding]
Nav jouw bericht nog 2 dingen geprobeerd.

Thermostaat op extern gezet, veranderd niks.
De flow op ongeveer 28 l/m vast gezet, maar dat geld niet voor de tank run. Dus dat maakt ook geen verschil.

Verder nog wat @ErikVers voorstelde geprobeerd, om de sterilisatierun op silent3 te draaien. Ook geen verschil.

Dit is met na het afslaan omdat ie over de 58gr at schietz hij ramt m vrolijk volgas weer naar de 58 graden ipv dat ie wat afschaalt om de aanvoer wat lager te houden...
Op deze manier maakt ie 'runs' van nog geen 5 minuten.

Ik ga de max tijd denk ik maar op 1,5u zetten met de tank heater na 1u er in. Dan breng ik het vat maar op cop 1 op 60gr vanaf 48, ik weet niet meer wat ik verder kan proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0DgsbnbhjUx4ecNR1hM_Bdyj14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWJh4R9dvnLMn9AfFN1qA9IX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

[Afbeelding]
Ok, zal er toch even op ingaan...

* Zoals je van @flippy, @carboy en anderen kunt lezen die met grote aantallen WP installaties en met ook veel grotere WP installaties ervaring hebben, zie je de technische argumenten tegen en soms voor. Lees vooral wat er in de faq's staat, want de fora doorspitten is mega werk. De fora zijn handig als je detailvragen hebt.

* Panasonic (en ook ander firma's) hebben veel voorbeelden van hydraulische WP schema's en daar staan ook schema's in zonder buffervat. Vaak juist de saaie simpele installaties die voor veel van ons gelden.

* CV Installateurs, die nu WP's doen (want het is toch verwarming?) hebben een belang van zo weinig mogelijk gedoe. En dat dat ten koste van jouw efficiëntie c.q. jouw stookkosten gaat is voor hun minder belangrijk. Een buffervat gebruiken voor hun gunstiger want :
a) ze verdienen er extra aan (zowel in werk als apparaat, dus mooi meegenomen),
b) het buffervat zorgt voor een scheiding tussen hun nieuw gemaakte WP installatie en jouw "rommel" cv installatie (ik chargeer). Ze kunnen stellen ".. ons gedeelte is in orde. Met optimalisatie van jouw (cv leidingen-) gedeelte willen we zo weinig mogelijk te maken hebben, want dat kost ons tijd, dus geld en ook risico dus nee...."
c) Installateurs zijn vaak lui want "... cv ketels kennen we maar WP's zijn iets compleet anders. Pfft, wat een lastig gedoe toch...". Dus die gaan precies volgens boekje van fabrikant werken waar staat: installatie met zo weinig mogelijk gedoe voor de installateur. En fabrikant zit aan andere kant van de wereld dus zoekt ook de hydraulisch ook de meest "veilige" oplossing . Lees b.v. ook de afkeer van sommige importeurs om zich ook maar een beetje in te laten met de sores van eindgebruikers. Allemaal gericht op zo weinig mogelijk weinig gedoe en zo veel mogelijk winst. Toch niet onbekend neem ik aan?

Dat geldt ook voor de groene-energiewinkel, die staan bekend om hun erg eenzijdige instelling t.a.v. buffers. Daar staan -helaas nog maar een paar- leveranciers tegenover die er wel werk van maken een optimale efficiënte installatie te leveren. Ik denk dat de laatsten langzamerhand zullen groeien in deze nog vrij jonge markt (ook al bestaan WP's al vele decennia).

* Hier in de fora zitten mede lotgenoten en nieuwsgierige lieden die WEL een efficiënte en WEL kosteneffectieve installatie willen (zowel qua eenmalige installatie als maandelijkse kosten) , en dus wat minder automatisch leveranciers volgen, en meer de diepte in gaan om dingen uit te zoeken en te optimaliseren. En verrassing!! ; dat is niet eens zo moeilijk.

Nou ja, ik had dit eigenlijk niet willen schrijven, en jou willen verzoeken dit zelf te ontdekken.

Veel succes (dat meen ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Buitenkamp schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:11:
[...]

Ben aan het experimenteren met de controller als thermostaat en volgens mijn bevinding is de hysterise 0,5.
Het setpoint is bv 19.
Controller komt in bij overgang naar 18 graden, gaat uit bij overgang naar 20 graden
Heb een jaar de computerm 7 gebruikt op cn4 hysteresis 0.1 maar ben met de controller net zo tevreden eigenlijk nog beter.
Hey maar dit is toch juist het gedrag van 1.0? Instellen op 19, aanslaan op 18 en afslaan op 20.

Verder staat bij mij de controller ook al een jaar op 20C en we hebben prima woongenot. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
dof schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:24:
[...]

Ok, zal er toch even op ingaan...

* Zoals je van @flippy, @carboy en anderen kunt lezen die met grote aantallen WP installaties en met ook veel grotere WP installaties ervaring hebben, zie je de technische argumenten tegen en soms voor. Lees vooral wat er in de faq's staat, want de fora doorspitten is mega werk. De fora zijn handig als je detailvragen hebt.

* Panasonic (en ook ander firma's) hebben veel voorbeelden van hydraulische WP schema's en daar staan ook schema's in zonder buffervat. Vaak juist de saaie simpele installaties die voor veel van ons gelden.

* CV Installateurs, die nu WP's doen (want het is toch verwarming?) hebben een belang van zo weinig mogelijk gedoe. En dat dat ten koste van jouw efficiëntie c.q. jouw stookkosten gaat is voor hun minder belangrijk. Een buffervat gebruiken voor hun gunstiger want :
a) ze verdienen er extra aan (zowel in werk als apparaat, dus mooi meegenomen),
b) het buffervat zorgt voor een scheiding tussen hun nieuw gemaakte WP installatie en jouw "rommel" cv installatie (ik chargeer). Ze kunnen stellen ".. ons gedeelte is in orde. Met optimalisatie van jouw (cv leidingen-) gedeelte willen we zo weinig mogelijk te maken hebben, want dat kost ons tijd, dus geld en ook risico dus nee...."
c) Installateurs zijn vaak lui want "... cv ketels kennen we maar WP's zijn iets compleet anders. Pfft, wat een lastig gedoe toch...". Dus die gaan precies volgens boekje van fabrikant werken waar staat: installatie met zo weinig mogelijk gedoe voor de installateur. En fabrikant zit aan andere kant van de wereld dus zoekt ook de hydraulisch ook de meest "veilige" oplossing . Lees b.v. ook de afkeer van sommige importeurs om zich ook maar een beetje in te laten met de sores van eindgebruikers. Allemaal gericht op zo weinig mogelijk weinig gedoe en zo veel mogelijk winst. Toch niet onbekend neem ik aan?

Dat geldt ook voor de groene-energiewinkel, die staan bekend om hun erg eenzijdige instelling t.a.v. buffers. Daar staan -helaas nog maar een paar- leveranciers tegenover die er wel werk van maken een optimale efficiënte installatie te leveren. Ik denk dat de laatsten langzamerhand zullen groeien in deze nog vrij jonge markt (ook al bestaan WP's al vele decennia).

* Hier in de fora zitten mede lotgenoten en nieuwsgierige lieden die WEL een efficiënte en WEL kosteneffectieve installatie willen (zowel qua eenmalige installatie als maandelijkse kosten) , en dus wat minder automatisch leveranciers volgen, en meer de diepte in gaan om dingen uit te zoeken en te optimaliseren. En verrassing!! ; dat is niet eens zo moeilijk.

Nou ja, ik had dit eigenlijk niet willen schrijven, en jou willen verzoeken dit zelf te ontdekken.

Veel succes (dat meen ik).
Amen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Buitenkamp schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:11:
[...]

Het setpoint is bv 19.
Is inderdaad 0,5 hysterese.

@stevenP
Er is inderdaad wat verwarring hierover (ook voorheen door mijzelf) dat komt wellicht door de controller die dan soms 1 graad lager of hoger aangeeft. In werkelijkheid schakelt hij al gelukkig op 0,5 in en uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
[...]

De 07J heeft bij -7 nog steeds ~7kW beschikbaar met een COP van 2,8.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz3sHv6JzClS3udKBfFHjfUc760=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dmm620TgX0s1GZLKQrgXLv7N.png?f=user_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

[Afbeelding]
Afgelopen maand de Aquarea L & K cursus doorlopen bij Panasonic in den Bosch samen met mijn installateurs. Wij gingen er handenwrijvend heen vanwege bovenstaande stelling van Panasonic. Wat schetste onze verbazing? Wij hoefden niet in discussie te gaan want mits aan alle voorwaarden wordt voldaan kan een Panasonic ook zonder buffer worden geïnstalleerd 8)7 Wij hebben dit eerder meerdere malen ter discussie gesteld en besproken met het management. Voortschrijdend inzicht zullen wij maar zeggen. Het getoonde artikel is volstrekt achterhaald. Een buffer om alleen overdag te draaien is niet rendabel met een minimum inhoud van 1500 liter om warmte echt op te slaan. Goed voor hun omzet maar verder niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 01-04-2024 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:33
FransvWoerkom schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:50:
[...]

De 07J heeft bij -7 nog steeds ~7kW beschikbaar met een COP van 2,8.

[Afbeelding]
Eindelijk een grafiek voor modulatie en kWh voor buitentemperatuur! Zijn deze ook te vinden voor bi block 9L of 7L?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

shadylog schreef op maandag 1 april 2024 @ 19:09:
[...]

Eindelijk een grafiek voor modulatie en kWh voor buitentemperatuur! Zijn deze ook te vinden voor bi block 9L of 7L?
https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf

Pagina 227

Eindelijk? Die was er al lang hoor.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:34
Bij het instellen van de controller als kamerthermostaat merk ik dat de setpont alléén op hele graden in te stellen is.
Dit kan echter óók op een halve graad via een omweg.
Dit kan door de sensor van de controller anders te callibreren deze kan namelijk wel op een halve graad gecallibreerd worden, hierdoor verschuift de waarde van de sensor tov de werkelijke kamertemperatuur.

Sensor        kamertemp.    Callibratie
19                    19                     0
19                     19,5                 -0.5
19                      20                   - 1
Door hiermee te spelen kan het op een halve graad.

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Carboy54 schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:42:
[...]

Afgelopen maand de Aquarea L & K cursus doorlopen bij Panasonic in den Bosch samen met mijn installateurs. Wij gingen er handenwrijvend heen vanwege bovenstaande stelling van Panasonic. Wat schetste onze verbazing? Wij hoefden niet in discussie te gaan want mits aan alle voorwaarden wordt voldaan kan een Panasonic ook zonder buffer worden geïnstalleerd 8)7 Wij hebben dit eerder meerdere malen ter discussie gesteld en besproken met het management. Voortschrijdend inzicht zullen wij maar zeggen. Het getoonde artikel is volstrekt achterhaald. Een buffer om alleen overdag te draaien is niet rendabel met een minimum inhoud van 1500 liter om warmte echt op te slaan. Goed voor hun omzet maar verder niet.
En wat zijn dan alle voorwaarden? Syteeminhoud en voldoende flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Instellen wel ja maar regelen doet de controller met een grote hysterese waardoor hij lang uit kan blijven.
Ondanks dat vind ik het wel fijn dat de pomp uit gaat na langer niet verwarmen, echter zijn de valse starts (korte runs) wel jammer want dat zie ik als verloren stroom.
Ik zoek eigenlijk een 'geïsoleerde' HeishaMon rule waarmee ik een OT thermostaat kan gebruiken, die moet dan wel ook zo functioneren dat de de pomp uit gaat ipv continu aan omdat je op WAR regelt.
Mogelijk kan dat met de Esp32 versie waar 2 relais op zitten, nu is het lastig om eventueel een contact op de wp te schakelen als zijnde een virtuele thermostaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RaymondD schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:01:
[...]

En wat zijn dan alle voorwaarden? Syteeminhoud en voldoende flow?
Inderdaad de belangrijkste zaken zijn:

Minimale systeem volume
Leiding diameters
Pomploze verdeler zonder regeling
Geen regelingen die het minimale systeemvolume beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Is er voor de WH-MDC05J3E5 een minimum systeemvolume voorgeschreven vanuit de fabrikant.

De 5 kW F-serie was duidelijk 30 liter. In de handleiding van de J-serie is dat verdwenen c.q. kan ik het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dre schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:09:
Is er voor de WH-MDC05J3E5 een minimum systeemvolume voorgeschreven vanuit de fabrikant.

De 5 kW F-serie was duidelijk 30 liter. In de handleiding van de J-serie is dat verdwenen c.q. kan ik het niet vinden.
Officieel is het 20 liter x minimum vermogen dus rond de 50 liter. Persoonlijk vind ik het ook afhankelijk welk afgiftesysteem je hebt. Voor defrosts is vvw een prima warmtebuffer.

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 02-04-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Carboy54 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:13:
[...]

Officieel is het 20 liter x minimum vermogen dus rond de 50 liter. Persoonlijk vind ik het ook afhankelijk welk afgiftesysteem je hebt. Voor defrosts is vvw een prima warmtebuffer.
Waar kan ik dat nalezen van 20 x minimum vermogen. Heb je een link of paginanummer. Want Panasonic rept er geen woord over in de service manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dre schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:16:
[...]

Waar kan ik dat nalezen van 20 x minimum vermogen. Heb je een link of paginanummer. Want Panasonic rept er geen woord over in de service manual.
Kwestie van ervaring en cursussen volgen 🙃

[ Voor 48% gewijzigd door Carboy54 op 02-04-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Carboy54 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:24:
[...]

Voor je edit stond er nog een plaatje van itho. Maar het ging me specifiek om de voorschriften van Panasonic. Ik trek dan de conclusie dat Panasonic geen eisen stelt aan minimum volume bij de J-serie.

Betreft itho: Persoonlijk vind ik 0,5m/s wel erg traag. Ik zat ooit op 1 radiator in de woonkamer met een stukje 3 meter 15mm op circa 1,5m/s nominaal. Bij defrost was het duidelijk hoorbaar, maar voor de rest viel het wel mee (niet geluidloos, maar niet storend terwijl ik geluid snel irritant vind) Wel cruciaal zijn goeie stille kranen en voetventielen, dat maakt echt een wereld van verschil in geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dre schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:49:
[...]

Voor je edit stond er nog een plaatje van itho. Maar het ging me specifiek om de voorschriften van Panasonic. Ik trek dan de conclusie dat Panasonic geen eisen stelt aan minimum volume bij de J-serie.

Betreft itho: Persoonlijk vind ik 0,5m/s wel erg traag. Ik zat ooit op 1 radiator in de woonkamer met een stukje 3 meter 15mm op circa 1,5m/s nominaal. Bij defrost was het duidelijk hoorbaar, maar voor de rest viel het wel mee (niet geluidloos, maar niet storend terwijl ik geluid snel irritant vind) Wel cruciaal zijn goeie stille kranen en voetventielen, dat maakt echt een wereld van verschil in geluid.
Er zijn altijd eisen aan het minimum volume dat is niet echt merk gebonden. Itho omschrijft dat in een apart document. Je hebt sowieso warmte nodig om te kunnen defrosten en om teveel pendelen te voorkomen. Kom je daar niet aan monteer je een 50 liter buffer in serie in de retour.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dre schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:16:
[...]

In de hydraulische ontwerpgids staan wel getallen. Niet 20x P_min, maar gewoon 40L voor dat model meende ik. Maar dat zit dichtbij genoeg om die vuistregel aan te kunnen houden.

De "H-GENERATIE, LUCHT/WATER WARMTEPOMP IBS EN STORINGSANALYSE" manual zegt op pagina 5:

Een minimale hoeveelheid water in de CV-installatie.
Warmtepompen < 9 kW 50 liter
Warmtepompen ≥ 9 kW 100 liter
Carboy54 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:24:
[...]

Flauw antwoord, als het officieel is, staat het ergens.

[ Voor 34% gewijzigd door Cr3ator op 02-04-2024 17:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof

dof

Dre schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:49:
[...]

't is zoals hieronder (uit service manual voor 5-7-9 J). Maar bij defrosts gaat het natuurlijk heftig stromen. Dan is wat extra wel handig.

EDIT: Komt uit Panasonics "Planning and installation manual" 2022, op bldz 112

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bH_QpG2jvAF08KJHgkxHncumpSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NBxbzfFIqeRbqoiNkLsGhGaf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door dof op 02-04-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Cr3ator schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:48:
[...]

In de hydraulische ontwerpgids staan wel getallen. Niet 20x P_min, maar gewoon 40L voor dat model meende ik. Maar dat zit dichtbij genoeg om die vuistregel aan te kunnen houden.

De "H-GENERATIE, LUCHT/WATER WARMTEPOMP IBS EN STORINGSANALYSE" manual zegt op pagina 5:

Een minimale hoeveelheid water in de CV-installatie.
Warmtepompen < 9 kW 50 liter
Warmtepompen ≥ 9 kW 100 liter

[...]

Flauw antwoord, als het officieel is, staat het ergens.
Het is blijkbaar niet zo flauw gezien jouw constatering dat de antwoorden kloppen. Wij hebben niet altijd de tijd om er maar eens lekker voor te gaan zitten om alle documenten er op na te slaan. Er was een vraag en een snel correct antwoord daar ging het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

dof schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:42:
[...]

't is zoals hieronder (uit service manual voor 5-7-9 J). Maar bij defrosts gaat het natuurlijk heftig stromen. Dan is wat extra wel handig.

[Afbeelding]
In mijn Service Manual (die uit de TS) kon ik het niet vinden. Wel vond ik de "Planning and installation manual".

Voor de liefhebbers van bronvermelding:
Bestand staat tijdelijk hier: https://file.io/NOZM6XlYXChO (iemand een andere host?)
Pagina 53/117 van PDF (paginanummer 100)

Deze is echter voor de H-serie. Niet voor de J-serie. De H-serie heeft hetzelfde aantal liters als de F-serie, namelijk 30 "recommended". J-serie lees ik verschillende waarden in bovenstaande posts, maar zonder bronvermelding. Mij nog onduidelijk wat nu de eisen (of aanbevelingen) zijn vanuit Panasonic zelf.

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 02-04-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:10:
[...]

In mijn Service Manual (die uit de TS) kon ik het niet vinden. Wel vond ik de "Planning and installation manual".

Bestand staat hier: https://file.io/NOZM6XlYXChO

Deze is echter voor de H-serie. Niet voor de J-serie. De H-serie heeft hetzelfde aantal liters als de F-serie, namelijk 30 "recommended". J-serie lees ik verschillende waarden in bovenstaande posts, maar zonder bronvermelding. Mij nog onduidelijk wat nu de eisen (of aanbevelingen) zijn vanuit Panasonic zelf.
Mss ff aan @ErikVers vragen of hij ts aan wilt passen. en erbij wilt zetten _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Carboy54 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:22:
[...]

Het is blijkbaar niet zo flauw gezien jouw constatering dat de antwoorden kloppen. Wij hebben niet altijd de tijd om er maar eens lekker voor te gaan zitten om alle documenten er op na te slaan. Er was een vraag en een snel correct antwoord daar ging het om.
@Dre vraagt letterlijk om een bron en je beroept je op ervaring en cursussen... Het antwoord was dus alleen snel.

Maar zelfs Panasonic zelf twijfelt (bij de H-serie) blijkbaar ergens tussen de 30 en 50Lpm afhankelijk van welk document je er op naslaat. Deze documenten zijn niet vernieuwd voor de J-serie en zodoende de enige formele leidraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Cr3ator schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:50:
[...]

@Dre vraagt letterlijk om een bron en je beroept je op ervaring en cursussen... Het antwoord was dus alleen snel.

Maar zelfs Panasonic zelf twijfelt (bij de H-serie) blijkbaar ergens tussen de 30 en 50Lpm afhankelijk van welk document je er op naslaat. Deze documenten zijn niet vernieuwd voor de J-serie en zodoende de enige formele leidraad.
Dus bij twijfel niet inhalen en 50 liter aanhouden. 30 liter ga ik in ieder geval niet monteren op basis van ervaring en advies bij meerdere Pana installatie cursussen 😫 ( dat laatste is mijn bron ! )

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 02-04-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Dre schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:10:
[...]

Bestand staat tijdelijk hier: https://file.io/NOZM6XlYXChO (iemand een andere host?)

Oops, je hebt gelijk. Was even te snel, want nu ik het nakijk komt het uit de "Planning and installation manual" (van ook J series) van 2022. Met onderstaande voorblad.

'k Heb even geen link, daar zou ik even moeten gaan zoeken (misschien iemand anders al?).

Hier de link en beschrijving op bldz 112.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie9iGFIR-o0f1MABUyZ2tb8CoJI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cDdV3FCpWUbz3i621sRhJcCx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door dof op 02-04-2024 22:18 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 40 Laatste