Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:40
Speedy-Andre schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:06:
Instellen wel ja maar regelen doet de controller met een grote hysterese waardoor hij lang uit kan blijven.
Ondanks dat vind ik het wel fijn dat de pomp uit gaat na langer niet verwarmen, echter zijn de valse starts (korte runs) wel jammer want dat zie ik als verloren stroom.
Ik zoek eigenlijk een 'geïsoleerde' HeishaMon rule waarmee ik een OT thermostaat kan gebruiken, die moet dan wel ook zo functioneren dat de de pomp uit gaat ipv continu aan omdat je op WAR regelt.
Mogelijk kan dat met de Esp32 versie waar 2 relais op zitten, nu is het lastig om eventueel een contact op de wp te schakelen als zijnde een virtuele thermostaat.
0.5 om "grote" van subjectief naar objectief te brengen :-)

Eens stroomverbruik waterpomp dichtbij target en lage buitentemp is zonde, wel heeft het langer uit zijn en toch circuleren ook weer voordelen, ben zelf voorstander van externe thermostaat maar de originele is voor de noob ook vaak voldoende.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:49:
[...]

Voor je edit stond er nog een plaatje van itho. Maar het ging me specifiek om de voorschriften van Panasonic. Ik trek dan de conclusie dat Panasonic geen eisen stelt aan minimum volume bij de J-serie.

Betreft itho: Persoonlijk vind ik 0,5m/s wel erg traag. Ik zat ooit op 1 radiator in de woonkamer met een stukje 3 meter 15mm op circa 1,5m/s nominaal. Bij defrost was het duidelijk hoorbaar, maar voor de rest viel het wel mee (niet geluidloos, maar niet storend terwijl ik geluid snel irritant vind) Wel cruciaal zijn goeie stille kranen en voetventielen, dat maakt echt een wereld van verschil in geluid.
Ik zie dat ik wat gemist heb in het topic hier :-)
Ter info de design manuel schrijft 30L als minimale CV water systeeminhoud voor bij de 5-7-9 kw
De Flow is 15-20-25 L/min afgerond en uit mijn hoofd.

Ik zal in de TS de link naar document vernieuwen en bovenstaande aangeven.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:49:
[...]

Voor je edit stond er nog een plaatje van itho. Maar het ging me specifiek om de voorschriften van Panasonic. Ik trek dan de conclusie dat Panasonic geen eisen stelt aan minimum volume bij de J-serie.

Betreft itho: Persoonlijk vind ik 0,5m/s wel erg traag. Ik zat ooit op 1 radiator in de woonkamer met een stukje 3 meter 15mm op circa 1,5m/s nominaal. Bij defrost was het duidelijk hoorbaar, maar voor de rest viel het wel mee (niet geluidloos, maar niet storend terwijl ik geluid snel irritant vind) Wel cruciaal zijn goeie stille kranen en voetventielen, dat maakt echt een wereld van verschil in geluid.
Je kan afhankelijk van de ruimte en type leiding (transport) ook hogere snelheden aanhouden.
Mijn vuistregel is: Tot en met de 7kW kun je met 20mm inwendig. De 9kW pas je minimaal 26mm inwendig toe (32mm MLB dus)

n.b.
Als je het leuk vind pas je 32mm MLB toe bij een 5kW of 20mm MLB bij een 9kW alleen in het laatste geval krijg je waarschijnlijk een uitdaging om dat vermogen te verpompen (flowstoring) en sowieso leiding geruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Cr3ator schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:48:
[...]

In de hydraulische ontwerpgids staan wel getallen. Niet 20x P_min, maar gewoon 40L voor dat model meende ik. Maar dat zit dichtbij genoeg om die vuistregel aan te kunnen houden.

De "H-GENERATIE, LUCHT/WATER WARMTEPOMP IBS EN STORINGSANALYSE" manual zegt op pagina 5:

Een minimale hoeveelheid water in de CV-installatie.
Warmtepompen < 9 kW 50 liter
Warmtepompen ≥ 9 kW 100 liter

[...]

Flauw antwoord, als het officieel is, staat het ergens.
Even nieuwsgierig waar jij de 50 liter hebt gevonden, de bron Design Manual die ik heb en in TS wil gaan plaatsen zegt <9kW 30 liter. Mocht jij ergens 50 hebben gezien dan pas ik hem uiteraard aan.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 02-04-2024 23:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ErikVers
Op verzoek onderstaande aan TS toegevoegd en aangepast:
.

Settings Belangrijke documenten:

Let op lees deze 2 type documenten door voordat je hier iets gaat vragen en zeker voordat je gaat installeren:
1 Je Service Manual van jouw type warmtepomp
2 Design Manual als algemene Panasonic kennis.
1 Service Manual:
Panasonic H R410a
Panasonic J R32
Panasonic K R32
Panasonic L R290

2 Design Manual als algemene Panasonic kennis
Design Manual A2W Planning and installation manual

Aanvullend:
AQUAREA INSTALLATION GUIDE 1.3

.

System volume

Afhankelijk van het vermogen van je warmtepomp geeft Panasonic een geadviseerd minimaal water volum in je CV afgifte:
● 5-7-9 kW: 30 liter
● 12-16 kW: 50 liter

Let op dat het expansie vat niet een oneindig grote inhoud CV water kan opvangen in druk verschil.
Wil je weten tot hoe ver dat gaat en je eventueel een extra moet bij plaatsen? Kijk dan in 2. "Design Manual _/-\o_
.

Flow

Let op deze ook instellen bij ingebruik namen via installateurs menu bij max pump flow. Daar waar je ook het ontluchtingsprogramma moet draaien.
Afgerond is de in te stellen uitkomst (je wijzigt het hexa getal)
5kW 15L/min
7kW 20 L/min
9kW 25 L/min

.

[ Voor 24% gewijzigd door ErikVers op 02-04-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Bij aanvullingen reageer gerust

.

[ Voor 95% gewijzigd door ErikVers op 02-04-2024 22:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-07 14:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

ErikVers schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:22:
[...]

Even nieuwsgierig waar jij de 50 liter hebt gevonden, de bron Design Manual die ik heb en in TS wil gaan plaatsen zegt <9kW 30 liter. Mocht jij ergens 50 hebben gezien dan pas ik hem uiteraard aan.
https://www.panasonicproc...0en%20storingsanalyse.pdf

Pagina 5.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:37
nMad schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:51:
...

1) Hoe zorg je ervoor dat de tanksensor op zijn plek blijft zitten in de opening die daarvoor bedoeld is? Wordt niet duidelijk uitgelegd in de installatiehandleiding.

...
Tijdens installatie @Carboy54 gebeld (want die had mijn 300 geleverd). Die verwees me door naar zijn installatieman. Die moest ook goed nadenken. Er zit blijkbaar een klein gaatje in de isolatie zo´n beetje boven waar jou voeler nu zit. Bij mij is de voeler omhoog gestoken in dat gaatje en met wat pur vastgezet. Wat ik begreep is dat de voeler dan tegen het vat en achter de isolatie zit. Overigens kansloos beschreven in de handleiding.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:22

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voila zoals ik al melde ervaring en cursussen bij Panasonic wat de bron ook mag zijn 😆zoek en gij zult vinden. Blijf van mening dat het afgiftesysteem hierbij een rol speelt. Het steekt bij vvw minder nauw dan bij radiatoren als buffer voor met name defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WziDO4jnRqQRME3_tz3ylHxwTBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2Xor2Wfk2aRDqZPC6yeFeL4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 03-04-2024 10:33 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Carboy54 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:11:
[...]

Voila zoals ik al melde ervaring en cursussen bij Panasonic wat de bron ook mag zijn 😆zoek en gij zult vinden. Blijf van mening dat het afgiftesysteem hierbij een rol speelt. Het steekt bij vvw minder nauw dan bij radiatoren als buffer voor met name defrosts.

[Afbeelding]
@Cr3ator dank voor je reactie.

Hier wordt inderdaad 50 liter genoemd. En ook mega binnendiameters. En dat komt omdat met max stroming van een ongebruikelijke 0.8meter per seconde hanteren daar.

Er staat ook een foutje : kleiner dan 9 terwijl het is tot en met 9 kW. Ja jullie kennen mij al wel, man van details.

In een later document die nu in de TS staat wordt weer 30 liter genoemd. Ik laat het dus daar nu bij met jouw goedvinden.

Neemt niet weg dat 50 beter voelt (subjectief) dan 30 wat echt wel weinig (subjectief) is. De meest recente voorschriften zeggen dus minimaal. 30 liter voor5-7-9kW

Ter info je ziet in veel details dat Design manual die nu in TS staat dat meer in detail en correct is geformuleerd dat spreekt mij wel aan;
DM blz 112; (2022)

System volume

Depending on the nominal heating capacity of the heat pump system, the recommendations for the
minimum total water volume in the system are as follows:
● Nominal heating capacity up to and including 9 kW: 30 litres
● Nominal heating capacity above 12 kW up to and including 16 kW: 50 litre

[ Voor 25% gewijzigd door ErikVers op 03-04-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:07
ercolano schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:43:
[...]

Tijdens installatie @Carboy54 gebeld (want die had mijn 300 geleverd). Die verwees me door naar zijn installatieman. Die moest ook goed nadenken. Er zit blijkbaar een klein gaatje in de isolatie zo´n beetje boven waar jou voeler nu zit. Bij mij is de voeler omhoog gestoken in dat gaatje en met wat pur vastgezet. Wat ik begreep is dat de voeler dan tegen het vat en achter de isolatie zit. Overigens kansloos beschreven in de handleiding.
Dank voor je reactie! Ik heb niet het idee dat ik die voeler nog verder door kan steken, wellicht moet ik harder drukken.. Blijft circa 1 cm uitsteken uit het gat en zit erg losjes.

Zou jij eens een foto willen delen hoe deze er bij jou in zit? Alvast dank!

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57
ErikVers schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:52:
Op verzoek onderstaande aan TS toegevoegd en aangepast:
.

Settings Belangrijke documenten:

Let op lees deze 2 type documenten door voordat je hier iets gaat vragen en zeker voordat je gaat installeren:
1 Je Service Manual van jouw type warmtepomp
2 Design Manual als algemene Panasonic kennis.
1 Service Manual:
Panasonic H R410a
Panasonic J R32
Panasonic K R32
Panasonic L R290

2 Design Manual als algemene Panasonic kennis
Design Manual A2W Planning and installation manual

Aanvullend:
AQUAREA INSTALLATION GUIDE 1.3

.

System volume

Afhankelijk van het vermogen van je warmtepomp geeft Panasonic een geadviseerd minimaal water volum in je CV afgifte:
● 5-7-9 kW: 30 liter
● 12-16 kW: 50 liter

Let op dat het expansie vat niet een oneindig grote inhoud CV water kan opvangen in druk verschil.
Wil je weten tot hoe ver dat gaat en je eventueel een extra moet bij plaatsen? Kijk dan in 2. "Design Manual _/-\o_
.

Flow

Let op deze ook instellen bij ingebruik namen via installateurs menu bij max pump flow. Daar waar je ook het ontluchtingsprogramma moet draaien.
Afgerond is de in te stellen uitkomst (je wijzigt het hexa getal)
5kW 15L/min
7kW 20 L/min
9kW 25 L/min

.
Moet je die Max Pump flow altijd instellen? Ik had juist het idee dat je ofwel kiest voor sturing op deltaT ofwel de max pumpflow instelt. In eerste instantie had ik niets gedaan aan de max pumpflow en had ik hem staan op een deltaT van 5. Toen begon de warmtepomp bij elke start 20l/m rond te pompen om vervolgens terug te zakken naar zo'n 11. Die 20l/m was dus niet echt nodig en zorgde voor wat leidinggeluiden in de radiatoren in de slaapkamers. Ik heb hem nu op max pumpflow staan van zo'n 13l/m en dat lijkt een stuk rustiger te zijn. (7K). Bij een defrost is het natuurlijk hoger maar dan gaat het AVDO ventiel open en loopt een deel van de flow direct over de 50l seriebuffer. Heb ik er daardoor minder last van.

[ Voor 3% gewijzigd door RaymondD op 03-04-2024 12:17 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:25
RaymondD schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:14:
[...]

Moet je die Max Pump flow altijd instellen? Ik had juist het idee dat je ofwel kiest voor sturing op deltaT ofwel de max pumpflow instelt. In eerste instantie had ik niets gedaan aan de max pumpflow en had ik hem staan op een deltaT van 5. Toen begon de warmtepomp bij elke start 20l/m rond te pompen om vervolgens terug te zakken naar zo'n 11. Die 20l/m was dus niet echt nodig en zorgde voor wat leidinggeluiden in de radiatoren in de slaapkamers. Ik heb hem nu op max pumpflow staan van zo'n 13l/m en dat lijkt een stuk rustiger te zijn. (7K)
Ik heb soortgelijke ervaring. Mijn 5J loopt normaliter rond de 9-11 l/m. De 32mm PEX die naar binnen loopt is vast wat overgedimensioneerd, maar wel lekker voor de flow / geruis.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

Moet je die Max Pump flow altijd instellen? Ik had juist het idee dat je ofwel kiest voor sturing op deltaT ofwel de max pumpflow instelt. In eerste instantie had ik niets gedaan aan de max pumpflow en had ik hem staan op een deltaT van 5. Toen begon de warmtepomp bij elke start 20l/m rond te pompen om vervolgens terug te zakken naar zo'n 11. Die 20l/m was dus niet echt nodig en zorgde voor wat leidinggeluiden in de radiatoren in de slaapkamers. Ik heb hem nu op max pumpflow staan van zo'n 13l/m en dat lijkt een stuk rustiger te zijn. (7K). Bij een defrost is het natuurlijk hoger maar dan gaat bij AVDO ventiel open en loopt een deel van de flow direct over de 50l seriebuffer. Heb ik er daardoor minder last van.
Laat ik het zo zeggen;

Is wel het uitgangspunt om mee te werken en theoretisch heb je die snelheid ook nodig om in jouw geval 7kW met een delta van 5 graden te kunnen verpompen. Je kunt hier prima mee spelen, wel zelf dan uiteraard in de gaten houden of er eventuele bij effecten ontstaan. Hij regelt normaal gewoon terug. Bij een defrost houd hij inderdaad geen rekening met de hier ingestelde waarde.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 03-04-2024 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
nMad schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:08:
[...]

Dank voor je reactie! Ik heb niet het idee dat ik die voeler nog verder door kan steken, wellicht moet ik harder drukken.. Blijft circa 1 cm uitsteken uit het gat en zit erg losjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Lhke8Yv_8VTWChrsOXpMNZH-rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YS7EcTX65J5pa0vT0Pc8vza4.jpg?f=fotoalbum_large

insteekhoogte helaas weggepurt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
Aah, helaas! Zo'n bol pur is een behoorlijk rigoureuze oplossing 8)

Zou trouwens wel netter zijn om adereindhulzen te gebruiken op je flexibele draad.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
nMad schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:05:
[...]

Aah, helaas! Zo'n bol pur is een behoorlijk rigoureuze oplossing 8)

Zou trouwens wel netter zijn om adereindhulzen te gebruiken op je flexibele draad.
je hebt gelijk. staat nog op het lijstje. Overigens gebruik ik het element van de boiler sporadisch. Springt af en toe handmatig bij tijdens een legionella run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
nMad schreef op woensdag 3 april 2024 @ 12:08:
[...]

Waarom doe je hem trouwens daar en niet in de aparte sensorpocket?

Is het beter? Ik heb hem in de sensorpocket zitten op 1/3 van de hoogte (300l vat). Maar ik heb eigenlijk geen goede reden voor die keuze. Ik vraag me af wat het meest gebruikelijke en/of het beste werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

ErikVers schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:46:
[...]
[...]
In een later document die nu in de TS staat wordt weer 30 liter genoemd. Ik laat het dus daar nu bij met jouw goedvinden.
[...]
d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:16
[...]

Moet je die Max Pump flow altijd instellen? Ik had juist het idee dat je ofwel kiest voor sturing op deltaT ofwel de max pumpflow instelt. In eerste instantie had ik niets gedaan aan de max pumpflow en had ik hem staan op een deltaT van 5. Toen begon de warmtepomp bij elke start 20l/m rond te pompen om vervolgens terug te zakken naar zo'n 11. Die 20l/m was dus niet echt nodig en zorgde voor wat leidinggeluiden in de radiatoren in de slaapkamers. Ik heb hem nu op max pumpflow staan van zo'n 13l/m en dat lijkt een stuk rustiger te zijn. (7K). Bij een defrost is het natuurlijk hoger maar dan gaat het AVDO ventiel open en loopt een deel van de flow direct over de 50l seriebuffer. Heb ik er daardoor minder last van.
Dit is m.i. precies waar die max pumpflow instelling voor is, die stel je zo hoog mogelijk in op basis van jou installatie. Let er wel op dat dit dus 't maximum te leveren vermogen kan beperken, bij 13 l/m met dT van 5 is 't maximale vermogen dat geleverd kan worden beperkt tot 70 x 13 x 5 = 4,5 kW

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@ErikVers

Is dit nog een idee qua aanvulling in TS:

deltaT regeling van de J-serie:

Ervaring leert dat de Panasonic niet regelt op de ingestelde deltaT (1 t/m 15°C). Waar deze wel het debiet op regelt is nog onbekend.
(bron #1: ercolano in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2" )
(bron #2: Dre in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2" )
(bron #3: Dre in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3" )

De minimale flow waar de J-serie op regelt is ongeveer 10l/min.

Volgas starten J-serie

De J-serie heeft de eigenschap om volgas te starten, ook tijdens het pendelen. Dit is vaak onnodig en in systemen met weinig massa kan dit leiden tot extra veel pendelen. Als je dit volgas regelgedrag wilt aanpassen is het advies is HeisaMon te installeren om daarmee QuietMode 3 slim te activeren of bijvoorbeeld de stooklijn dynamisch aan te passen.

Een voorbeeld van volgas starten staat in dit plaatje, start met hoge Hz:
Thorsd in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2" (plaatje in TS?)

Overshoot aanvoer temperatuur J-serie

Conform servicemanual gaat de Panasonic uit bij >2°C continue voor 3 minuten. Dit komt echter niet overeen met het gedrag van de warmtepomp. Het is >=2°C en de tijdsduur van 3 minuten, maar kan ook circa 1,5 minuut zijn (nader onderzoek Dre volgt, nog onduidelijk de exacte regeling).

Bij overschoot van >= 3°C gaat ie direct uit (had je hier nog een bron van @ErikVers. Ik weet nog niet of dat klopt namelijk. Of is er geen bron en/of klopt die informatie wellicht niet.

(bron pagina 106/246 service manual)

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 04-04-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:59:
@ErikVers

Ervaring leert dat de Panasonic niet regelt op de ingestelde deltaT (1 t/m 15°C). Waar deze wel het debiet op regelt is nog onbekend.
(bron #1: ercolano in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2" )

Volgas starten J-serie

De J-serie heeft de eigenschap om volgas te starten, ook tijdens het pendelen. Dit is vaak onnodig en in systemen met weinig massa kan dit leiden tot extra veel pendelen. Als je dit volgas regelgedrag wilt aanpassen is het advies is HeisaMon te installeren om daarmee QuietMode 3 slim te activeren of bijvoorbeeld de stooklijn dynamisch aan te passen.

Thorsd in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2" (plaatje in TS?)

Conform servicemanual gaat de Panasonic uit bij >2°C continue voor 3 minuten. Dit komt echter niet overeen met het gedrag van de warmtepomp. Het is >=2°C en de tijdsduur van 3 minuten, maar kan ook circa 1,5 minuut zijn (nader onderzoek Dre volgt, nog onduidelijk de exacte regeling).

Bij overschoot van >= 3°C gaat ie direct uit (had je hier nog een bron van @ErikVers. Ik weet nog niet of dat klopt namelijk. Of is er geen bron en/of klopt die informatie wellicht niet.

Goed idee, ik zal ernaar kijken en eventueel op detail aangepast per pm aan je voorstellen om te kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Dre schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:59:
@ErikVers

Volgas starten J-serie

Hier zitten ook aannames in, die kloppen...?
Ik ken geen J, maar ieder systeem kan andere waardes hebben? Ik ging van Dt 5uit, was de beste setting, maar er zijn die Dt 2 beter vinden..

En een plaatje van volspeed starten, waarom zou hij dat niet mogen?
Ik ken er die hem temmen, maar is dat goed voor je wp? En waarom zouden die japanners het zo gemaakt hebben?
Beperken van firmware ben ik geen voorstander van..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Dylantje2 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:54:
[...]

Ik ken geen J, maar ieder systeem kan andere waardes hebben? Ik ging van Dt 5uit, was de beste setting, maar er zijn die Dt 2 beter vinden..

Ik ken er die hem temmen, maar is dat goed voor je wp? En waarom zouden die japanners het zo gemaakt hebben?
Klopt vandaar dat ik even rustig naar wil kijken 😋👍

Staan diverse punten in voor interessant gespreksvoer 👍 wel handig bijvoorbeeld om verschil opstartprotocol tussen de H en J en de L te benoemen en wat te doen bij kleinere afgifte. Zo heeft een bekende dit ook en gooi ik gewoon de target paar graden hoger en is er nooit een overshoot meer. Er zijn meerdere wegen naar Rome 👍

[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 03-04-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:54:
[...]

De nieuwe L serie kan je trapsgewijze laten opstarten vanaf een laag niveau. Instelbaar in de parameters.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 18:57:
[...]

De nieuwe L serie kan je trapsgewijze laten opstarten vanaf een laag niveau. Instelbaar in de parameters.
dan dat er neer zetten :-)
met een voorbeeld... O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Dylantje2 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:11:
[...]

dan dat er neer zetten :-)
met een voorbeeld... O-)
Klopt heb ik recent een uitgebreide post over geschreven inclusief foto van de achterliggende calculatie.

J gaat naar 100% van de berekende frequentie en de L indien gewenst x% in stappen.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 03-04-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-07 23:36

dof

ErikVers schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:46:
[...]

Hier wordt inderdaad 50 liter genoemd. En ook mega binnendiameters. En dat komt omdat met max stroming van een ongebruikelijke 0.8meter per seconde hanteren daar.

Er staat ook een foutje : kleiner dan 9 terwijl het is tot en met 9 kW. Ja jullie kennen mij al wel, man van details.

Neemt niet weg dat 50 beter voelt (subjectief) dan 30 wat echt wel weinig (subjectief) is. De meest recente voorschriften zeggen dus minimaal. 30 liter voor5-7-9kW

Ter info je ziet in veel details dat Design manual die nu in TS staat dat meer in detail en correct is geformuleerd dat spreekt mij wel aan;
DM blz 112; (2022)

System volume

Depending on the nominal heating capacity of the heat pump system, the recommendations for the
minimum total water volume in the system are as follows:
● Nominal heating capacity up to and including 9 kW: 30 litres
● Nominal heating capacity above 12 kW up to and including 16 kW: 50 litre
Ook wel grappig dat in dit document (weer) een microbellen ontluchter wordt geadviseerd (bldz 5), waar het forum destijds van mening was dat dat overbodig was (vanwege lage temperatuur water waar geen microbellen ontstaan).

'k Heb zoiets wel gemonteerd (Spirotech) want 'k had zoiets van ...baat het niet, het schaadt ook niet...

Nou is dit document ook de IBS en storingsanalyse van de Bi-Bloc H series, ietsje anders dan de zuivere monobloc J series van daarna.

Verder mee eens dat minimum systeem volume van 30 ltr wel erg weinig is, en in voorkomende gevallen wat meer systeeminhoud creëren wel zo verstandig is. 30 liter is tenslotte maar een paar emmers water.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
ErikVers schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:16:
[...]

Klopt heb ik recent een uitgebreide post over geschreven inclusief foto van de achterliggende calculatie.

J gaat naar 100% van de berekende frequentie en de L indien gewenst x% in stappen.
Zou het slecht(er) kunnen zijn voor de warmtepomp om rustig te starten? Je zou toch haast zeggen dat daarmee het gehele systeem minder zwaar belast wordt? Ik laat hem het liefst op 19Hz starten en lang doordraaien dan steeds kortere runs. Dat lukt aardig met QM3, Efficient mode (K serie) en een langzaam oplopende target watertemperatuur met Heishamon. Maar niet gerealiseerd dat dit wel eens slecht voor de WP zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

RaymondD schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:12:
[...]

Zou het slecht(er) kunnen zijn voor de warmtepomp om rustig te starten? Je zou toch haast zeggen dat daarmee het gehele systeem minder zwaar belast wordt? Ik laat hem het liefst op 19Hz starten en lang doordraaien dan steeds kortere runs. Dat lukt aardig met QM3, Efficient mode (K serie) en een langzaam oplopende target watertemperatuur met Heishamon. Maar niet gerealiseerd dat dit wel eens slecht voor de WP zou kunnen zijn.
en @Dylantje2

Interessante gedachte. Ik ging er altijd vanuit dat veel start/stops slecht zou zijn. Dus daarom liever weinig vermogen.
Maar volgas draaien en veel pendelen zorgt wel voor minder draaiuren, misschien is dat wel gunstiger?
Waarom doet de F-serie en L-serie wel rustig opstarten. Is het volgas opstarten van de J-serie een bewuste keuze geweest van de programmeur, of heeft de programmeur een fout gemaakt? Wie is er voldoende deskundig om te zeggen welk regelgedrag "beter" is voor de COP en beter is voor de warmtepomp (@flippy?)

Qua geluid voor de buren lijkt me volgas opstarten in ieder geval de meest slechte regeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 04-04-2024 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:32:
[...]

en @Dylantje2

Interessante gedachte. Ik ging er altijd vanuit dat veel start/stops slecht zou zijn. Dus daarom liever weinig vermogen.
Maar volgas draaien en veel pendelen zorgt wel voor minder draaiuren, misschien is dat wel gunstiger?
Waarom doet de F-serie en L-serie wel rustig opstarten. Is het volgas opstarten van de J-serie een bewuste keuze geweest van de programmeur, of heeft de programmeur een fout gemaakt? Wie is er voldoende deskundig om te zeggen welk regelgedrag "beter" is voor de COP en beter is voor de warmtepomp (@flippy?)

Qua geluid voor de buren lijkt me volgas opstarten in ieder geval de meest slechte regeling.
We praten steeds over “vol gas” alleen dat is niet het geval Hij gaat naar 100% van de berekende frequentie. In jouw geval is dat wellicht te lomp en moet je afgifte vergroot worden of je stooklijn omhoog. De tweak die je noemt met qm3 en heishamon is een optie/werkende work arround.

in mijn thuis situatie blijft hij na start uren op die berekende start frequentie draaien en ik heb een 5H icm 80m2 vvw (die hetzelfde regelt als een J heeft)

Dat het beter kan ben ik met jullie eens en daarom des te mooier hebben we in de L de keuze 👍✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
@Dre
Mijn punt is juist dat het om de combinatie frequentie - pomp snelheid gaat. Het vermogen dat je je huis in pompt blijft hetzelfde, maar bij een hogere pompsnelheid blijven Ta en Tr dichter bij elkaar. Dit laatste zorgt er ,imho, voor dat de wp meer tijd heeft om zn vermogen aan te passen bij het naderen van Td. En dus minder overshoots.
Bv, 8Kw productie geeft:
10l/min : Ta is 11,5 graad warmer dan Tr
20l/min: Ta is 5,8 graad waremer dan Tr
26l/min: Ta is 4,4 graad warmer dan Tr
Oftewel, bij 26l/min moet je retourwater al binnen 2,5 graad van de Target temperatuur zitten voordat er een overshoot is.

Heb nog koudwatervrees voor de Heisamon, maar ik zou dan meer gaan sturen op pompsnelheid (kan dat ?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@ErikVers
Wat bedoel je met "berekende frequentie"

@ercolano
Hij regelt toch bij jou niet op de ingestelde deltaT van 6°C bij jou. Dat zou je wel verwachten. Zie plaatje in mijn volgende post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Voorbeeld dat de deltaT regeling niet werkt zoals wat ik zelf logisch zou vinden. deltaT 3°C ingesteld, maar regelt op deltaT 1°C lijkt het wel. 23,7l/min pompen bij een 5J in QM3 :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BE1JZfDLpDHCZu_mrsjQAE6x3MI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c8lfLy7v7ADN2BSSgybhTjXT.jpg?f=user_large

Voor degene die zich afvragen waarom de flow zo hoog is voor een 5J: Er staan meer radiatoren open dan waarop het hexadecimale getal is afgesteld.

Als iemand wel weet hoe de deltaT regeling wel werkt hoor ik het graag :)

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 04-04-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-07 22:59
Dre schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:01:
Voorbeeld dat de deltaT regeling niet werkt zoals wat ik zelf logisch zou vinden. deltaT 3°C ingesteld, maar regelt op deltaT 1°C lijkt het wel. 23,7l/min pompen bij een 5J in QM3 :X

[Afbeelding]

Voor degene die zich afvragen waarom de flow zo hoog is voor een 5J: Er staan meer radiatoren open dan waarop het hexadecimale getal is afgesteld.

Ik ben ooit gestart met regeling middels delta T, toen had ik ook een onrustige regeling, veel overshoots. Ik ben toen overgestapt naar regeling op max. flow (<12l/min), dat gaat bij mij veel beter. Al eerder gevraagd, maar heb je dit al geprobeerd?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:59:
@ErikVers
Wat bedoel je met "berekende frequentie"
De door jouw warmtepomp berekende frequentie voor dat moment onder die actuele omstandigheden. Id je cv water bijvoorbeel warmer of is het buiten warmer dan is de berekende frequentie anders.

Ik heb deze term trouwens niet zelf bedacht dit is wat in de manuals en trainingen zo staat (vaak in het engels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
dof schreef op woensdag 3 april 2024 @ 21:58:
[...]

Ook wel grappig dat in dit document (weer) een microbellen ontluchter wordt geadviseerd (bldz 5), waar het forum destijds van mening was dat dat overbodig was (vanwege lage temperatuur water waar geen microbellen ontstaan).

'k Heb zoiets wel gemonteerd (Spirotech) want 'k had zoiets van ...baat het niet, het schaadt ook niet...
[...]
Ik vermoed dat ze die adviseren omdat ze niet weten met welke watertemp er gewerkt gaat worden. Ookal stook je op LTV, je SWW-runs kunnen wel serieus warm worden en dan is een microbel-ontluchter wel lekker.

Bij mij, enkel op LTV en SWW via een wp boiler, is bijvoorbeeld een microbel-ontluchter wel overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-07 21:31

epic_gram

undercover moderator

Misschien een beetje een domme vraag, maar kan je met een monobloc ook direct tapwater verwarmen? Of heb je daar extra hardware voor nodig?

Ik overweeg de 5kw versie als vervanging voor mijn cv.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
epic_gram schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:48:
Misschien een beetje een domme vraag, maar kan je met een monobloc ook direct tapwater verwarmen? Of heb je daar extra hardware voor nodig?

Ik overweeg de 5kw versie als vervanging voor mijn cv.
Tapwater om direct te gebruiken: nee.

Tapwater om op te slaan in een boilervat om later gebruiken ja. Dan heb je naast de monobloc een boilervat met spiraal (bijv. deze panasonic: PAW-TD20C1E5-A) en een driewegklep nodig.

In de praktijk: Ik draai 1 keer per dag om 14:00 een SWW run met de warmtepomp die een uur of anderhalf uur duurt. Hiermee wordt het 300l boilervat verwarmd tot zo'n 48 graden. Daarmee heb ik ruim voldoende sanitair warm water voor de 24 uur daarna. De volgende dag begint het circus opnieuw. Kost ca. 1,5kWh elektriciteit per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:04
Cr3ator schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:48:
[...]

In de hydraulische ontwerpgids staan wel getallen. Niet 20x P_min, maar gewoon 40L voor dat model meende ik. Maar dat zit dichtbij genoeg om die vuistregel aan te kunnen houden.

De "H-GENERATIE, LUCHT/WATER WARMTEPOMP IBS EN STORINGSANALYSE" manual zegt op pagina 5:

Een minimale hoeveelheid water in de CV-installatie.
Warmtepompen < 9 kW 50 liter
Warmtepompen ≥ 9 kW 100 liter

[...]
In de Design Manual 2018 (voor de H-serie) staat op blz. 100:

System volume
Depending on the nominal heating capacity of the heat pump system, the recommendations for
the minimum total water volume in the system are as follows:
Nominal heating capacity up to and including 9 kW: 30 litres
Nominal heating capacity above 12 kW up to and including 16 kW: 50 litres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Joris 407 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:53:
[...]

Ik ben ooit gestart met regeling middels delta T, toen had ik ook een onrustige regeling, veel overshoots. Ik ben toen overgestapt naar regeling op max. flow (<12l/min), dat gaat bij mij veel beter. Al eerder gevraagd, maar heb je dit al geprobeerd?
Ik begreep en begrijp niet wat dit voor effect zou hebben. Maar zie resultaat hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5POlKCayiFLceaio60Ab64_FDU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LoWYzDJB3j0g3syfZW18rX5i.png?f=fotoalbum_large
(dit is eigen logging, geen gegevens uit Panasonic)

Ik heb niet de indruk dat het helpt. Je zie ook bij de eerste start 17:40u tot 18:00u dat de deltaT volgas 5°C is op QM0. Je zou verwachten dat de deltaT (gele grafiek) terug zou regelen als Ta_gewenst bijna bereikt is. Dat terugregelen doet ie niet of te laat op QM0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom

[Afbeelding]

Ik vraag me af hoe lang hij hiermee doorging.

Hij stookt op minimum vermogen, de gevraagde Ta is gehaald, wat wil je dan nog meer? Waarschijnlijk hopen de kabouters dat door een hoge flow de afgifte hoger zal worden waardoor ze het nog even kunnen rekken.

De ingstelde dT was in ieder geval bij de H-serie geen doel op zich, maar een maximum. Daar zit hij met dT=1 ruim onder.

[ Voor 16% gewijzigd door FransvWoerkom op 04-04-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dre schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:44:
[...]

Ik begreep en begrijp niet wat dit voor effect zou hebben. Maar zie resultaat hieronder:
[Afbeelding]
(dit is eigen logging, geen gegevens uit Panasonic)

Ik heb niet de indruk dat het helpt. Je zie ook bij de eerste start 17:40u tot 18:00u dat de deltaT volgas 5°C is op QM0. Je zou verwachten dat de deltaT (gele grafiek) terug zou regelen als Ta_gewenst bijna bereikt is. Dat terugregelen doet ie niet of te laat op QM0.
Ok, die flow is inderdaad niet hoog. Heb je misschien een (onbedoelde) bypass? Een radiator met heel kleine afgifte dichtbij de warmtepomp bijvoorbeeld?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:53
Nog steeds aan het studeren op de beste keuze. Dat roept toch steeds weer wat vragen op:

Kan een Itho "liggende Boiler" ook gecombineerd worden met een Panasonic J. L of M-serie? Ik heb geen plaats voor een staande boiler. Dit zou dan een mooie combinatie kunnen zijn.

Is er al een vergelijking tussen de Amber en een L-serie? Ik heb voor nu een short-list die bestaat uit de Panasonic J-serie 9 (prijs-technisch, goed uitontwikkeld, wel meer geluid?), de L 9kw Bi-Block (beter geluid-niveau en r290) en de Amber 9 (vanwege geluid niveau en de r290).

Ik lees over de Panasonic M-serie dat die 2 ventilatoren heeft? Is dat ook met de 9kw variant? En er staat dat ook de L-serie later de "T-Cap technologie" krijgt. Stel je kiest nu voor de L-serie, is dat dan iets wat later nog ingebouwd / aangepast kan worden? Of wordt het dan een heel nieuw model?

En wanneer is de M-serie evt. te koop? Ik wil mijn keuze binnenkort maken ivm verbouw plannen die deze maand moeten beginnen.

[ Voor 4% gewijzigd door pc_slopert op 05-04-2024 15:31 ]

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

pc_slopert schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:24:
Nog steeds aan het studeren op de beste keuze. Dat roept toch steeds weer wat vragen op:

Kan een Itho "liggende Boiler" ook gecombineerd worden met een Panasonic J. L of M-serie? Ik heb geen plaats voor een staande boiler. Dit zou dan een mooie combinatie kunnen zijn.

Is er al een vergelijking tussen de Amber en een L-serie? Ik heb voor nu een short-list die bestaat uit de Panasonic J-serie 9 (prijs-technisch, goed uitontwikkeld, wel meer geluid?), de L 9kw Bi-Block (beter geluid-niveau en r290) en de Amber 9 (vanwege geluid niveau en de r290).

Ik lees over de Panasonic M-serie dat die 2 ventilatoren heeft? Is dat ook met de 9kw variant? En er staat dat ook de L-serie later de "T-Cap technologie" krijgt. Stel je kiest nu voor de L-serie, is dat dan iets wat later nog ingebouwd / aangepast kan worden? Of wordt het dan een heel nieuw model?

En wanneer is de M-serie evt. te koop? Ik wil mijn keuze binnenkort maken ivm verbouw plannen die deze maand moeten beginnen.
Met wat aanpassingen zal het plaatsen van een Itho WPV-H boiler wel moeten lukken. Aandachtspunt is het diameter van de sensor en de aansturing van de waterpomp in de laadmodule. Vergelijkingen tussen de drie modellen is erg persoonlijk maar de topics spreken boekdelen. De J serie is in ieder geval aan het einde van zijn productie cyclus en maakt aanzienlijk meer geluid los van de minder moderne looks en gebruik van R32. Een M in 9 Kw met 1 ventilator en 1 fase is nog niet op korte termijn te verwachten. Aanpassingen van een bestaand model zal vaak technisch of prijstechnisch niet interessant zijn. In veel gevallen is een T Cap 3-fase niet geschikt voor het NL klimaat door zijn hogere minimum vermogens. De M serie zal in het 3e of 4e kwartaal kunnen worden verwacht.

Enige info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIVJZV8jHksDE9XPu9UxrTiGsQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/90xvFMj5ICHaLXgby7bP3vj0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NGgAoazyYjRuS3mgaJ0ifeWrS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VhvTks6221W8ZgcEV6SnQE6j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGt1l87oi_9I00xPavGibOMU-Z4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qmJGi7vhqPh0CWh7xLZ70rvC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Carboy54 op 05-04-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:32:
[...]

en @Dylantje2

Ik denk dat @flippy het beter uit kan leggen.

maar sleutelen aan firmware met een idee van dan is het beter is niet mijn ding.
fghj dan mss zelfde firmware, en kl enz nieuwe en heeft panasonic mss wel gedacht he dat werkt ook.
Ik weet het niet.

Maar er zal een reden zijn, dus vandaar ik ook daar niet aan wil tobben/spelen.

En volgas is het niet, hij start op en wil mss zo snel mogelijk naar de gewenste, parameter welke dat ook soms mag zijn.
En wat zou je echt verdienen met opstart beperking? op jaarbasis.
Aan uit is niet goed voor een wp, beter lange runs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ercolano schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:48:
@Dre
Mijn punt is juist dat het om de combinatie frequentie - pomp snelheid gaat. Het vermogen dat je je huis in pompt blijft hetzelfde, maar bij een hogere pompsnelheid blijven Ta en Tr dichter bij elkaar. Dit laatste zorgt er ,imho, voor dat de wp meer tijd heeft om zn vermogen aan te passen bij het naderen van Td. En dus minder overshoots.
Bv, 8Kw productie geeft:
10l/min : Ta is 11,5 graad warmer dan Tr
20l/min: Ta is 5,8 graad waremer dan Tr
26l/min: Ta is 4,4 graad warmer dan Tr
Oftewel, bij 26l/min moet je retourwater al binnen 2,5 graad van de Target temperatuur zitten voordat er een overshoot is.

Heb nog koudwatervrees voor de Heisamon, maar ik zou dan meer gaan sturen op pompsnelheid (kan dat ?).
Ik ben erg beneiuwd naar sturen op pompsnelheid.... Ik heb iets gemist lijkt het:-)
Met een H versie?

Watervrees voor heishamon is zeker niet nodig..
Read only en hij spuugt best wat data.
Aansturen kan ook heel simpel via http acses en dan shift + of shift -
Weinig kennis voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

[Afbeelding]

Je sensoren geijkt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Joris 407 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:53:
[...]

Vraag me af waarmee jullie regelen?

Waarom niet gewoon een/de flow zoals de pana vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
pc_slopert schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:24:

Doe wat de meesten doen en minste ellende hebben
Koop een wp voor je cv
En wpboiler sww.
Subsidie, minder koper dus minder kosten en werkt al jaren prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Dylantje2 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:07:
[...]
maar sleutelen aan firmware met een idee van dan is het beter is niet mijn ding.
fghj dan mss zelfde firmware, en kl enz nieuwe en heeft panasonic mss wel gedacht he dat werkt ook.
Ik weet het niet.
Sorry, je bent niet echt te volgen. Wie heeft het over sleutelen aan de firmware? Volgens mij doet niemand dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:13:
[...]

Doe wat de meesten doen en minste ellende hebben
Koop een wp voor je cv
En wpboiler sww.
Subsidie, minder koper dus minder kosten en werkt al jaren prima.
Minder kosten na subsidie voor een wp boiler? Als je alles bij elkaar op telt incl. dakdoorvoeren en arbeid zeker niet. En levensduur?? RVS indirecte boilers via de warmtepomp zijn probleemloos en gaan jaren mee dat kan je niet altijd zeggen van een warmtepomp boiler. Op dat topic is genoeg ellende te vinden zeker met RVS R 290 boilers vaak al in het 3e jaar. Soms kan het niet anders maar als het even kan een indirecte boiler met vaak ook het beste rendement. En dan hebben wij het nog niet gehad over het geluid en de lange duur van opwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 05-04-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hier een plaatje met 4 radiatoren open. Normaal staan er maar 2 radiatoren open. Moet zeggen dat waterzijdig inregelen wel even naar moet kijken omdat de 1 extra radiator niet goed warm wordt en de ander iets teveel flow heeft (de laatste is een nieuwe radiator). Dit komt omdat de J-serie de waterpomp heel anders regelt. Telkens terug naar 10l/min. (J-serie constante flow 10l/min, terwijl de vorige warmtepomp gewoon meer flow ging geven als er een radiator extra open ging. Net zoals klassieke AC-waterpompen werken op hun pompdiagram)
  1. Stooklijn: 37/10 42/0
  2. Shift: 0
  3. deltaT regeling 15
  4. Max pump snelheid op 2 radiatoren afgeregeld 15,1l/min bij 0x8C
  5. Radiatoren open 2 basis + 2 extra
In het plaatje hieronder zie je de WP wel terugregelen in vermogen op QM0 rond 20:40u. Dan blijft ie even mooi draaien, gaat uit, en gaat vervolgens weer volgas starten. Om 21:20u weer een start volgas die die nog bijtijds kan terug regelen. Vanaf 21:40u met QM3 loopt het veel mooier. Ik noem het even volgas omdat het zeker geen laaglast is, wat wel mijn wens zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9c35Xz9aZEe7HvMUgqfMfKFdag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bKU9NV1igER5ktncZ0AuAgK6.png?f=fotoalbum_large

Duidelijk is dat terugregelen wel werkt, maar veel te laat gaat terugregelen.

@Dylantje2
Sleutelen aan firmware doe ik niet. Het enige wat ik met HeisaMon wil doen is de gebruikersinstellingen continue aanpassen. Dit omdat Panasonic heeft verzaakt de regeling goed te maken. Met 5 kWth pomp je 30 liter water in 3 minuten 7°C omhoog. Met 9 kWth zelfs 13°C.

Sensoren heb ik niet geijkt.

@Joris 407
Geen kleine radiatoren dichtbij zitten. De twee radiatoren die extra open staan op bovenstaand plaatje moet ik nog wel wat optimaliseren qua inregelen. Een heeft mogelijk wel iets teveel flow, en de ander echt veel te weinig. Alle radiatoren zijn diagonaal aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
RaymondD schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:15:
[...]

Sorry, je bent niet echt te volgen. Wie heeft het over sleutelen aan de firmware? Volgens mij doet niemand dat.
Bij een h versie kun je geen opstart regelen, dat doet hij zoals hij het doet.
Er zijn erbij die via node-red of andere systemen een opstart beperkingen gemaakt..

Dat bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:22:
[...]

Minder kosten na subsidie voor een wp boiler? Als je alles bij elkaar op telt incl. dakdoorvoeren en arbeid zeker niet. En levensduur?? RVS indirecte boilers via de warmtepomp zijn probleemloos en gaan jaren mee dat kan je niet altijd zeggen van een warmtepomp boiler. Op dat topic is genoeg ellende te vinden zeker met RVS R 290 boilers vaak al in het 3e jaar. Soms kan het niet anders maar als het even kan een indirecte boiler met vaak ook het beste rendement. En dan hebben wij het nog niet gehad over het geluid en de lange duur van opwarmen.
mwha...
Ik moet heeel hard kloppen. dan 7 jaar een wpboiler...

Ik ken ook de verhalen van een wp icm een sww vat waarbij het opwarmen van het huis weer in de ellende komt.

Als ik ooit dan 1 systeem van 1 fabrikant waarop alles draait en ingeregeld is/kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Dre schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:35:
Hier een plaatje met 4 radiatoren open. Normaal staan er maar 2 radiatoren open. Moet zeggen dat waterzijdig inregelen wel even naar moet kijken omdat de 1 extra radiator niet goed warm wordt en de ander iets teveel flow heeft (de laatste is een nieuwe radiator). Dit komt omdat de J-serie de waterpomp heel anders regelt. Telkens terug naar 10l/min. (J-serie constante flow 10l/min, terwijl de vorige warmtepomp gewoon meer flow ging geven als er een radiator extra open ging. Net zoals klassieke AC-waterpompen werken op hun pompdiagram)
  3. deltaT regeling 15
In het plaatje hieronder zie je de WP wel terugregelen in vermogen op QM0 rond 20:40u. Dan blijft ie even mooi draaien, gaat uit, en gaat vervolgens weer volgas starten. Om 21:20u weer een start volgas die die nog bijtijds kan terug regelen. Vanaf 21:40u met QM3 loopt het veel mooier. Ik noem het even volgas omdat het zeker geen laaglast is, wat wel mijn wens zou zijn.

[Afbeelding]

@Dylantje2
Sleutelen aan firmware doe ik niet. Het enige wat ik met HeisaMon wil doen is de gebruikersinstellingen continue aanpassen. Dit omdat Panasonic heeft verzaakt de regeling goed te maken. Met 5 kWth pomp je 30 liter water in 3 minuten 7°C omhoog. Met 9 kWth zelfs 13°C.

@Joris 407
Geen kleine radiatoren dichtbij zitten. De twee radiatoren die extra open staan op bovenstaand plaatje moet ik nog wel wat optimaliseren qua inregelen. Een heeft mogelijk wel iets teveel flow, en de ander echt veel te weinig. Alle radiatoren zijn diagonaal aangesloten.
Gebruikersinstellingen continue aanpassen waarom? En welke wil je aanpassen?

Pana heeft het best aardig voor elkar.
Je hex waarde zegt niets ove rje flow, maar meer over je systeem. Als je hier en daar in je afgifte dingen gaat aanpassen, zul je ook je flow wee ropnieuw moeten instellen.

In jouw systeem:
Met 5 kWth pomp je 30 liter water in 3 minuten 7°C omhoog. Met 9 kWth zelfs 13°C. ??
Hoe kom je daarbij?

kijk eens naar mijn systeem..
Loopt soepletjes, zonder aanpssingen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:54:
[...]

mwha...
Ik moet heeel hard kloppen. dan 7 jaar een wpboiler...

Ik ken ook de verhalen van een wp icm een sww vat waarbij het opwarmen van het huis weer in de ellende komt.

Als ik ooit dan 1 systeem van 1 fabrikant waarop alles draait en ingeregeld is/kan worden.
Dan is het vermogen van de warmtepomp en / of het spiraal niet goed gekozen. Panasonic heeft de nieuwe L serie all in one in 1 unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZb1DcWoxQqthOPAj5lQF6vhcj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZtiBVWsese0vhslI3X7CUKOy.png?f=fotoalbum_large

Is dit onrustige heen en weer schakelen van de frequentie tijdens het begin van een force DHW run (QM uit) normaal/verklaarbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zet er andere dingen bij zoals de water temperatuur en de pompsnelheid, hier kan je niks uit concluderen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dylantje2 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:11:
[...]

Vraag me af waarmee jullie regelen?

Waarom niet gewoon een/de flow zoals de pana vraagt
Regelen met Evohome BDR91T (ja ik weet het) via een tijdrelais ingesteld op een half uur afvalverbranding.

Flow wilde ik beperken vanwege ruisende leidingen. Ik zou wel weer eens op delta t kunnen proberen nu de regeling met evohome in combinatie met tijdrelais rustiger gedrag geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dre schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:35:
  3. deltaT regeling 15

[Afbeelding]

@Dylantje2

@Joris 407
2 radiatoren is wel erg weinig voor een J. @flippy heeft, als ik het me goed herinner, 3 radiatoren op een H, die een stuk lager kan terugregelen.
Heb je misschien zo'n service cloud grafiekje? Dan hebben we wat meer gegevens voor analyse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Joris 407 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:02:
[...]

Regelen met Evohome BDR91T (ja ik weet het) via een tijdrelais ingesteld op een half uur afvalverbranding.

Flow wilde ik beperken vanwege ruisende leidingen. Ik zou wel weer eens op delta t kunnen proberen nu de regeling met evohome in combinatie met tijdrelais rustiger gedrag geeft.
Je ruis komt door het knijpen...of een verbouwing.
Je evohome kraan dat al zijn.
Flowkillers.

Tweak je tr en zorg dat je geen andere ellende tussen hebt zitten. kruislinks aansluiten met kraan en voetventiel.
Tr tweaken, alles open, en dan met je kraan de tr tweaken, komt er ruis, kraan open en voetventiel dichter..

Erg benieuwd wat je met evohem doet, en wat je settings zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:24:
[...]

Dan is het vermogen van de warmtepomp en / of het spiraal niet goed gekozen. Panasonic heeft de nieuwe L serie all in one in 1 unit.
mee eens dat er verkeerde keuzes gemaakt worden,
Maar ik vrees dat er veel in NL hangen :-)

Wat ik zei,, als dan een systeem wat er door de fabrikant op gebouwd is.
In al het andere is het imo niet echt kis...
En onafhankelijk van elkaar werkende systemen heeft zeker voordelen, toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:15:
[...]
En onafhankelijk van elkaar werkende systemen heeft zeker voordelen, toch
Een warmtepompboiler naast de monobloc heeft 1 voordeel en dat is dubbele subsidie. Voor de rest heb je meer afschrijving, meer kans op defecten, lawaai, traag verwarmen van het water, etc. De monobloc is prima in staat om 's middags een uurtje of 2 uurtjes een indirect gestookte boiler te verwarmen. Op dat tijdstip is verder normaliter weinig warmtevtaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
RaymondD schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 15:57:
[...]

Een warmtepompboiler naast de monobloc heeft 1 voordeel en dat is dubbele subsidie. Voor de rest heb je meer afschrijving, meer kans op defecten, lawaai, traag verwarmen van het water, etc. De monobloc is prima in staat om 's middags een uurtje of 2 uurtjes een indirect gestookte boiler te verwarmen. Op dat tijdstip is verder normaliter weinig warmtevtaag.
mmm ik kan me herinneren dat er in december ergens tussen 00 en 00 uur periodes waren waar df mania de boventoon draaide...

Vraag me dan af wat je sww zou doen met de t binnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dylantje2 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:35:
[...]

mmm ik kan me herinneren dat er in december ergens tussen 00 en 00 uur periodes waren waar df mania de boventoon draaide...

Ik heb ze ook apart en het 'bijt' elkaar inderdaad niet. Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:23
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 16:35:
[...]

Dan doe je m die paar dagen in t jaar op het electrische element warm stoken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-07 14:51
Hier ook een grote voorkeur voor apart, qua leidingwerk ook een stuk flexibeler en eenvoudiger.
Vindt het wel prettig dat het los van elkaar staat.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
-Junkiexp- schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:43:
Hier ook een grote voorkeur voor apart, qua leidingwerk ook een stuk flexibeler en eenvoudiger.
Vindt het wel prettig dat het los van elkaar staat.
Zeker ieder zijn ding..

Maar voor mijn systeem als ik sww op mijn mono had geze, weet ik helemaal zeker dat het mis zou lopen.
Als je sww erop wilt hebben, moet je bijna wel zwaardere pomp nemen voor de df mania dagen.
En dan kom je weer duurder uit in de andere dagen, like a cv ketel meer vermogen voor sww.

Maar er zijn systemen die wp vermogen genoeg ovber hebben voor sww..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Veel vermogen hoef je niet over te hebben, maar het grootste bezwaar voor een SWW-run op de warmtepomp vind ik ontstaan bij matig geisoleerde huizen met weinig warmtebuffer. Ik heb zelf veel hout en verwarm met radiatoren. Dan is 1-2u niet verwarmen echt geen optie als het kouder is buiten.

Heb je vloerverwarming, dan is er een flinke warmtebuffer en merk je nauwelijks iets. Ieder huis is anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:13:
[...]

Je ruis komt door het knijpen...of een verbouwing.
Je evohome kraan dat al zijn.
Flowkillers.

Tweak je tr en zorg dat je geen andere ellende tussen hebt zitten. kruislinks aansluiten met kraan en voetventiel.
Tr tweaken, alles open, en dan met je kraan de tr tweaken, komt er ruis, kraan open en voetventiel dichter..

Erg benieuwd wat je met evohem doet, en wat je settings zijn
Ik stuur met Evohome de warmtepomp aan, via een tijdrelais, die het uit-signaal een halfuur vertraagt. Op de Evohome thermostaat heb ik in het stookseizoen een programma ingesteld, doorgaans betekent dit van 15u tot 22u 20.5 graden, daarbuiten 19 graden. De warmtepomp staat (dus) ingesteld op externe thermostaat en stookt via een stooklijn. Ik geloof iets van 34 graden bij 2graden buiten naar 40 graden bij -10 graden buiten. Lager dan Ta 34 graden gaat niet echt zonder teveel pendelen.Verder ingesteld op max. flow van 12 liter/minuut, omdat ik anders ruis krijg en de flow min of meer gelijk wil hebben aan de flow in het secundaire circuit, omdat ik, vanwege de zoneregeling, een parallelbuffervat heb (aangesloten op t-stukken). Verder gebruik ik quiet mode 3, in eerste instantie om gezeur met buren te voorkomen, maar later ook omdat ik anders overshoot kreeg en korte runs.
Zoals ik al eerder gemeld heb, doe ik dus alles fout ten opzichte van wat hier verkondigd wordt, en ondanks dat is de verhouding startstops van de compressor en het aantal bedrijfsuren 1:1. Mijn jaarverbruik afgelopen jaar was 1716kWh incl. sww en anti-legionella runs. Nageïsoleerd jaren 70 huis op alleen radiatoren.
Ideaal: nee. Goed genoeg: voor mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
Ik heb nu een 3-wegklep met de volgende aansluitingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/la-cBdiln85AnGxYs4XYyHd0GZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ax5LJIHoeVz6cAker43ZYwFh.png?f=user_large

Dit is in mijn geval erg ongunstig omdat de aansluitingen dan precies op de verkeerde plek zitten. Weten jullie of dit binnenwerk ook mogelijk is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dy1S90TrK3DYUBM6X7-1ON1ygOE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jTFMdxmdXIFMc0gIyXaR4vxk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierkeb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-03 11:57
Antwoord zou mij ook kunnen helpen. En daarnaast kom ik er niet helemaal uit of de CV installatie nou op A of B standaard aangesloten moet worden. Iemand die hier inzicht in kan geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-07 23:36

dof

Cr3ator schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:53:
Veel vermogen hoef je niet over te hebben, maar het grootste bezwaar voor een SWW-run op de warmtepomp vind ik ontstaan bij matig geisoleerde huizen met weinig warmtebuffer. Ik heb zelf veel hout en verwarm met radiatoren. Dan is 1-2u niet verwarmen echt geen optie als het kouder is buiten.

Heb je vloerverwarming, dan is er een flinke warmtebuffer en merk je nauwelijks iets. Ieder huis is anders.
Klopt. 'k Heb weliswaar geen houtbouw, maar steen en deels ruimtes met VVW en ruimtes met radiatoren.

Verwarmen doe ik met zelfde Ta, maar de ruimtes met radiatoren zijn sneller warm en ook sneller weer kouder, kwestie van uurtjes.

Ruimtes met vloerverwarming blijven nog een halve dag binnen 0,5 K als ik de WP uit zet.

Vandaar dat ik hier geleidelijk de boel van radiatoren naar VVW overzet. Wel veel gebreek... (nu keuken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCMk-5EfGIWKdocqGw82pmgfmFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRPkeBOfs67YObs0Hbam9kBf.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
pierkeb schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:45:
Antwoord zou mij ook kunnen helpen. En daarnaast kom ik er niet helemaal uit of de CV installatie nou op A of B standaard aangesloten moet worden. Iemand die hier inzicht in kan geven?
Daar was ik al wel achter.

Ruststand is AB > B
Dus B = SWW
En A = CV

Source: https://tofee.com.cn/wp-c...0/03/Honeywell-VC6013.pdf

Edit: “Bij de Panasonic kan je A en B omwisselen. AB blijft de aanvoer vanaf de pomp.“

Quote van @Carboy54 vanuit een e-mail :)

[ Voor 13% gewijzigd door nMad op 08-04-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Carboy54 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:24:
[...]

All-in-one unit - mooi - dat zou het aantal apart te installeren onderdelen,
=> de installatie tijd en hiermee de ~kosten hopelijk iets drukken,
alhoewel . . .
De installateur kan dan meer winst in nog kortere tijd maken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:56:
[...]

All-in-one unit - mooi - dat zou het aantal apart te installeren onderdelen,
=> de installatie tijd en hiermee de ~kosten hopelijk iets drukken,
alhoewel . . .
De installateur kan dan meer winst in nog kortere tijd maken.
Dat is wel erg kort door de bocht. Is toch gewoon afhankelijk hoeveel arbeidsuren hij berekend? Wij doen vaak uurtje factuurtje en dan geldt dat al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Carboy54 schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:02:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Is toch gewoon afhankelijk hoeveel arbeidsuren hij berekend? Wij doen vaak uurtje factuurtje en dan geldt dat al helemaal niet.
Idd wat kort door de bocht - maar als in een offerte met een soort "aanneemsom" gewerkt wordt weet je niet wat werk en wat materiaal etc. is.
Je kan natuurlijk de aparte onderdelen op Internet bij elkaar zoeken,
wat bij een all-in-one vermoedelijk niet zo moeilijk is en daarvan het aantal uren
+ de gebruikelijke winst afleiden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Ik heb me dagen op het hoofd gekrabt waarom ik toch van die maffe (lees, 1500kwh / jaar) data zag in HA via Heisha. Ik dacht 'ach, zal die wifi verbinding met buiten wel weer zijn, komt wel een keer'. Nu toch de kast eens opengemaakt en zag op de kwh meter 1883 kwh staan. Ook dat is natuurlijk niks voor een jaar stoken.

Long story short, ik breng 3F naar die pomp en daar zit een 3F S0-meter. Als die daarna (natuurlijk) gesplitst worden voor de twee fases van een 5J dan kan hij niet lekker een autosom doen van de 3 verschillende fases.. |:( Kortom, doeidoei met je verbruiksdata. Ben nog steeds wel erg tevreden met het comfort en met een P1-meter toch gezien dat ik netto op 0kwh eindig dit jaar, maar wel jammer dit.. Tijd voor 2 losse S0-meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
stevenP schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:03:
Ik heb me dagen op het hoofd gekrabt waarom ik toch van die maffe (lees, 1500kwh / jaar) data zag in HA via Heisha. Ik dacht 'ach, zal die wifi verbinding met buiten wel weer zijn, komt wel een keer'. Nu toch de kast eens opengemaakt en zag op de kwh meter 1883 kwh staan. Ook dat is natuurlijk niks voor een jaar stoken.

Long story short, ik breng 3F naar die pomp en daar zit een 3F S0-meter. Als die daarna (natuurlijk) gesplitst worden voor de twee fases van een 5J dan kan hij niet lekker een autosom doen van de 3 verschillende fases.. |:( Kortom, doeidoei met je verbruiksdata. Ben nog steeds wel erg tevreden met het comfort en met een P1-meter toch gezien dat ik netto op 0kwh eindig dit jaar, maar wel jammer dit.. Tijd voor 2 losse S0-meters.
Mooi...
Zijn er die dit ook al eerder ontdekte en er een S0 en een Shelly die meet tussen hangen

Fijn dat je het bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

nMad schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:54:
[...]

Daar was ik al wel achter.

Ruststand is AB > B
Dus B = SWW
En A = CV

Source: https://tofee.com.cn/wp-c...0/03/Honeywell-VC6013.pdf

Edit: “Bij de Panasonic kan je A en B omwisselen. AB blijft de aanvoer vanaf de pomp.“

Quote van @Carboy54 vanuit een e-mail :)
Bovenstaande klopt. Bij voorkeur B voor SWW. Hier enige uitleg over de verschillende driewegkleppen en hun aansturing: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-07 14:02

Welke 3 fase kWh meter gebruik je? Ik heb een 3 fase op mn 5J van homewizard. Mag toch aannemen dat je de fasen niet gelijk hoeft te belasten oid om het totale verbruik correct te meten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Dylantje2 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:52:
[...]

Mooi...
Zijn er die dit ook al eerder ontdekte en er een S0 en een Shelly die meet tussen hangen

Fijn dat je het bevestigd.
Ik zal mijn bedrading dus nog maar 's controleren en tijdelijk een shelly PM er bij hangen.Ik ben namelijk wel benieuwd of mijn theorie klopt..

@Maurice1066 zo redeneerde ik dus ook.Het gaat om de Emat 3F via Elektramat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Een fatsoenlijke 3-fase meter telt gewoon het verbruik van de drie fasen bij elkaar op. Ook als niet alle fasen gelijk belast worden en dus ook als een van de fasen nooit wordt belast. Voor je nog meer kWh meters bestelt, zou ik eerst eens kijken of die s0 verbinding wel goed werkt en of die meter het wel goed doet en of een en ander wel goed is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
FransvWoerkom schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:00:
[...]

Een fatsoenlijke 3-fase meter telt gewoon het verbruik van de drie fasen bij elkaar op. Ook als niet alle fasen gelijk belast worden en dus ook als een van de fasen nooit wordt belast. Voor je nog meer kWh meters bestelt, zou ik eerst eens kijken of die s0 verbinding wel goed werkt en of die meter het wel goed doet en of een en ander wel goed is aangesloten.
Hmm ja dat leek mij dus ook.. maar:
- aangezien de stroom door de meter loopt zal bij onjuist aansluiten cq connectiefouten geen stroom bij de wp komen. Conclusie: er kan dus niks gloeiend fout zitten
- S0 verbinding met Heisha dacht ik ook aan. Maar die 1800-nogwat-waarde is dus direct op het schermpje afgelezen
- nagelnieuwe meter van Eaton (toegegeven, dat is geen ABB) gekocht bij Elektramat. Toch niet een ali-zigbee-dongeltje leek mij.

Ik krab me achter de oren..

@Dylantje2 Begrijp ik jouw post goed dat je zegt dat ik niet de eerste ben, of bedoel je "ik hoop dat een keer iemand dit gaat aantonen met in serie een shelly / S0 per fase"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 11-07 21:37
Ik vraag me af of je 1800kWh niet gewoon klopt? Maak je ook SWW met deze warmtepomp? Wat was je gasverbruik?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
Ik vraag me af of je 1800kWh niet gewoon klopt? Maak je ook SWW met deze warmtepomp? Wat was je gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
stevenP schreef op maandag 8 april 2024 @ 23:35:
[...]

- aangezien de stroom door de meter loopt zal bij onjuist aansluiten cq connectiefouten geen stroom bij de wp komen. Conclusie: er kan dus niks gloeiend fout zitten
- S0 verbinding met Heisha dacht ik ook aan. Maar die 1800-nogwat-waarde is dus direct op het schermpje afgelezen
- nagelnieuwe meter van Eaton (toegegeven, dat is geen ABB) gekocht bij Elektramat. Toch niet een ali-zigbee-dongeltje leek mij.

@Dylantje2 Begrijp ik jouw post goed dat je zegt dat ik niet de eerste ben, of bedoel je "ik hoop dat een keer iemand dit gaat aantonen met in serie een shelly / S0 per fase"?
Ik zou die 3 fase kWh meter ‘t minste verdenken. S0 verbinding kan slecht zijn en/of Heishamon S0 waardes zijn eens gereset of iets in HA.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
Hij heeft die waardes afgelezen op et scherm van de kWh-meter.

@stevenP ik zie dat je een warmtepompboiler hebt. Met een 5j zal je een redelijk geïsoleerd huis hebben. 1800kWh met een COP van 5 zit je op 9000kWh warmte je huis in. Met een fatsoenlijk ingeregelde CV kom je dan op zo’n 1000m3 gas per jaar. Zit ik in de buurt?

[ Voor 68% gewijzigd door Wouter2403 op 09-04-2024 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

We hebben jaren geleden dit al geconstateerd..
Als je ts bekijkt, hangen er 2 ss0 aan en ik meet ook met een shelly, en dat doen er meer.
Ook daar zit wel ens wat verschil, maar je hebt een gemiddeld overzicht.
S0 kan aan heishamon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Dylantje2 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 07:19:
[...]

We hebben jaren geleden dit al geconstateerd..
Als je ts bekijkt, hangen er 2 ss0 aan en ik meet ook met een shelly, en dat doen er meer.
Ook daar zit wel ens wat verschil, maar je hebt een gemiddeld overzicht.
S0 kan aan heishamon..
Even teruggelezen, klopt inderdaad dat er twee meters getekend staan. Staat echter niks over of dit bedraad (en afgezekerd) is op 2x 1fase of 3f met splitsing in de pomp.

Wel bijzonder dat jij en @Wouter2403 Elkaar tegenspreken in deze kwestie. Ik snap heel goed wat hij zegt, 1800kwh is natuurlijk stroom; een factor 4 of 5 is niet gek voor enkel ltv en dan kom je aan zo'n 800-900kuub. En dat kan best kloppen eigenlijk aangezien wpb natuurlijk ook 360kwh verbruikt heeft.

Edit: sorry @Dylantje2 Het kan gelezen worden als aanvallend, zo was het helemaal niet bedoelt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door stevenP op 09-04-2024 09:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Met mijn 12H met sww en 2 zones verbruik ik ongeveer 5000kWh per jaar. Dus lijkt 1800-nogwat voor een 5J niet extreem weinig. Die 1500 volgens diverse dhz hard- en software deugt niet. Er zullen wel wat pulsen gemist zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:59
[...]
Long story short, ik breng 3F naar die pomp en daar zit een 3F S0-meter. Als die daarna (natuurlijk) gesplitst worden voor de twee fases van een 5J dan kan hij niet lekker een autosom doen van de 3 verschillende fases.. |:(
[...]
Bedoel je dat je 3F kWh meter het verbruik van de 3 fases niet goed omzet naar S0 pulsen? Is dat een MID gekeurde meter?

Ik heb een OR-WE-517 meter geïnstalleerd in mijn 9J en die ga ik uitlezen via modbus. Die houdt gewoon per fase het verbruik bij. Voorbeeld van mijn EV lader:

code:
1
2
3
4
mbmd/orno3p1-1/Import 20890.061
mbmd/orno3p1-1/Import/L1 6909.070
mbmd/orno3p1-1/Import/L2 6923.680
mbmd/orno3p1-1/Import/L3 7057.310

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:33
Ook hier naar een volgende stap aan het kijken nu er 12x 435WP panelen op de garage liggen.
In mijn ogen moet dit dan een monoblock warmtepomp worden en zit ik te denken aan een Panasonic.

Mijn situatie is dat mijn CV en vloerverwarmingspomp op een zoldertje hangt boven de bijkeuken, het dak van dit zoldertje komt gelijk uit met de aanbouw.
De meest ideale situatie zou dus zijn om de warmtepomp op de aanbouw te plaatsen om via het dak daar naar de CV en pomp te gaan.

Is dit een ideale situatie, plaatsen op een platdak wat dan dus vlakbij een slaapkamerraam zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Dirk0s schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:13:
Ook hier naar een volgende stap aan het kijken nu er 12x 435WP panelen op de garage liggen.
In mijn ogen moet dit dan een monoblock warmtepomp worden en zit ik te denken aan een Panasonic.

Mijn situatie is dat mijn CV en vloerverwarmingspomp op een zoldertje hangt boven de bijkeuken, het dak van dit zoldertje komt gelijk uit met de aanbouw.
De meest ideale situatie zou dus zijn om de warmtepomp op de aanbouw te plaatsen om via het dak daar naar de CV en pomp te gaan.

Is dit een ideale situatie, plaatsen op een platdak wat dan dus vlakbij een slaapkamerraam zou zijn?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-07 14:51
@Dir aanbouw houten dak? Dan zou ik het afraden.
Vlak bij een slaapkamer ook niet ideaal, op hogere frequenties hoor je de wp toch wel wat.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:33
Het is een aanbouw waar kiezelstenen op liggen met 2 lichtkoepels. Dan moet er dus een betere plek verzonnen worden, die wss ook stuk verder van de pomp gaat staan dan, hopelijk is dat wel mogelijk ;)

Eerst nog maar even genieten van de opgewekte Kwh's via de panelen om daarna een definitieve keuze te maken in een vervolg stap om die opgewekte Kwhs nuttig te besteden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Modbreak:je hebt mail

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 11-04-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
waarom quoten?

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 11-04-2024 16:24 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 40 Laatste