Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:52
Dirk0s schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:17:
Het is een aanbouw waar kiezelstenen op liggen met 2 lichtkoepels. Dan moet er dus een betere plek verzonnen worden, die wss ook stuk verder van de pomp gaat staan dan, hopelijk is dat wel mogelijk ;)

Eerst nog maar even genieten van de opgewekte Kwh's via de panelen om daarna een definitieve keuze te maken in een vervolg stap om die opgewekte Kwhs nuttig te besteden :)
Aan de muur, boven de aanbouw kan natuurlijk ook....

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:10
Ik heb nu al paar jaar de Pana 5J monobloc. Zeer tevreden over.

Ik gebruik Heishamon icm met de Home Assistant plugin voor de aansturing.

Nu ik langzaam de seizoenswissel ga doen van verwarmen naar koelen loop ik tegen iets eigenaardigs aan:

* Ik gebruik altijd de sensor 'panasonic_heat_pump_main_z1_cool_request_temp' (TOP28) om de watertemperatuur voor het koelen in te stellen
* Sinds dit seizoen is dat in Home Assistant een shift sensor die ik enkel van -5 naar +5 kan aanpassen in Home Assistant...

Ik snap hier niet veel van en het komt denk ik door een plugin update? Welke sensor gebruiken jullie om bij koelen de T-doel in te stellen? Kan ik hier iets aan doen?

Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-n7mXwEKi4y/pasted-2024-04-12T074427.672Z.png
Afbeeldingslocatie: https://share.bartserver.nl/-ALck9hT8x4/pasted-2024-04-12T074501.665Z.png

Edit: Nadat ik in de bedieningsunit de sensor op 18 heb ingesteld is die in HA ook weer 'normaal'... Opgelost :)

[ Voor 12% gewijzigd door vandermark op 12-04-2024 09:56 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:03
Zo, de 2e 7j voor de garage staat ook op zn plek. Ik had achter de garage al bestrating met een afdak er boven, bestrating een stukje ingekort en daar een grindbak gemaakt met daar overheen weer 2 stapelblokken waar de pana op staat. Het afdakje is aan beide kanten open dus de lucht kan er mooi doorheen.

En ja, dat er voor de wp muren staan zal wel niet ideaal zijn, maar t is niet anders. De mooiste plek is de plek die je hebt :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14zPFA_uJKPZYJ3zBFTEY62i7Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHOoQNuefzYBbxvW7x58IL3B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pExZ2CzFmpJEjzKIXx5zbRUB0WY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HY8tZqtaXYLM8kU6eNUWdYG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Makrolon op 13-04-2024 14:52 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 20:58
Makrolon schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:51:
Zo, de 2e 7j voor de garage staat ook op zn plek. Ik had achter de garage al bestrating met een afdak er boven, bestrating een stukje ingekort en daar een grindbak gemaakt met daar overheen weer 2 stapelblokken waar de pana op staat. Het afdakje is aan beide kanten open dus de lucht kan er mooi doorheen.

En ja, dat er voor de wp muren staan zal wel niet ideaal zijn, maar t is niet anders. De mooiste plek is de plek die je hebt :p

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi verstopt

Denk eraan dat aan de rechterkant deksel zitten waar je in/bij moet kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
djpeterl1 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:57:
[...]

Mooi verstopt

Denk eraan dat aan de rechterkant deksel zitten waar je in/bij moet kunnen
Haha weet ik, heb m er zo dicht bij gezet dat ik er denk ik nog net bij kan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
Gewoon kaal op 2 stapelblokken?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ja, en draadloze wateraansluitingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
jahoor, zo staat die bij de woning ook. Ga m nog wel vast zetten uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
bbbrumbrum schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:01:
[...]

Ja, en draadloze wateraansluitingen :+
En de wateraansluitingen zitten er inmiddels aan :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vorige week een week weg dus een uitgelezen kans om de verliezen van het boilervat te meten. Uiteraard totaal onwetenschappelijk, dus voeg korreltjes zout toe naar wens en YMMV.
Ik wil dit ook nog voor andere temperaturen gaan herhalen om te zien hoeveel dat uitmaakt.

Het boilervat is een Panasonic 200 liter, liggend gemonteerd, PAWT-200H-XL-LE1, gevoed door een Pana MDC07J3E5. De boiler ligt op zolder waar de temperatuur viarieerde van 18 tot 20 graden. Buitentemperatuur tijdens de verwarmingsmomenten was 11, 13, 15 en 19 graden. Verbruik wordt gemeten met een SDM230.

Ten eerste: in stilstand wordt er ongeveer elke 5 minuten 0,001 kWh gemeten, 0,282-0,284 kWh per dag. Ik weet niet precies wat dat is, dat moet door de WP of de circulatiepomp (die niet draait) opgenomen worden. De SDM230 die de verwarmingsspiraal van het boilervat meet heeft ook echt 0 verbruik als die niet gebruikt wordt.

Watertemperatuur van de boiler had ik op 40 graden ingesteld. In een periode van bijna 7 dagen waren er 4 verwarmingsmomenten en is er totaal 3,47 kWh verbruikt, ofwel bruto 0,513 kWh per dag, wat netto (zonder sluipverbruik) uitkomt op 0,230 kWh/dag.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Maasluip schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:44:
Vorige week een week weg dus een uitgelezen kans om de verliezen van het boilervat te meten. Uiteraard totaal onwetenschappelijk, dus voeg korreltjes zout toe naar wens en YMMV.
Ik wil dit ook nog voor andere temperaturen gaan herhalen om te zien hoeveel dat uitmaakt.

Het boilervat is een Panasonic 200 liter, liggend gemonteerd, PAWT-200H-XL-LE1, gevoed door een Pana MDC07J3E5. De boiler ligt op zolder waar de temperatuur viarieerde van 18 tot 20 graden. Buitentemperatuur tijdens de verwarmingsmomenten was 11, 13, 15 en 19 graden. Verbruik wordt gemeten met een SDM230.

Ten eerste: in stilstand wordt er ongeveer elke 5 minuten 0,001 kWh gemeten, 0,282-0,284 kWh per dag. Ik weet niet precies wat dat is, dat moet door de WP of de circulatiepomp (die niet draait) opgenomen worden. De SDM230 die de verwarmingsspiraal van het boilervat meet heeft ook echt 0 verbruik als die niet gebruikt wordt.

Watertemperatuur van de boiler had ik op 40 graden ingesteld. In een periode van bijna 7 dagen waren er 4 verwarmingsmomenten en is er totaal 3,47 kWh verbruikt, ofwel bruto 0,513 kWh per dag, wat netto (zonder sluipverbruik) uitkomt op 0,230 kWh/dag.
Bij ons word er zon 0,6 kWh per dag gebruikt om t vat weer naar 40 graden te brengen als er niet gedoucht is. Dit is met een 300l vat van Panasonic. Bij jou een stuk zuiniger dus. Ons vat staat wel in een koude kelder.

[ Voor 3% gewijzigd door Makrolon op 14-04-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ook nog: dT staat op 5 graden. Die kan naar 12, dus dan koelt hij van 40 af naar 28. Ben benieuwd of dat een week duurt. Ook leuk om eens te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
Maasluip schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:44:

Het sluipverbruik van de electronica van de pana is ongeveer 11W, dus dat klopt wel. Die 230Wh per dag is netjes. Aannemende dat de COP bij opwarmen tot 41° ongeveer 3,5 is, is het warmteverlies dus ongeveer 33W. Hetzelfde als Nexus in hun datasheet schrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
FransvWoerkom schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:03:
[...]

Het sluipverbruik van de electronica van de pana is ongeveer 11W, dus dat klopt wel. Die 230Wh per dag is netjes. Aannemende dat de COP bij opwarmen tot 41° ongeveer 3,5 is, is het warmteverlies dus ongeveer 33W. Hetzelfde als Nexus in hun datasheet schrijft.
Het uitvoeren van een SWW run kost natuurlijk ook al wat energie. Het opwarmen van het metaal van de compressor, leidingen etc. en het water en/of koelgas in het gehele leidingtraject van buitenunit naar SWW vat. Met een beetje leidinglengte gaat daar ook best wat energie in zitten, met name bij een monobloc met bijv. 2x 10 meter x 26mm. Daar zit 10 liter water in wat ong. 50 graden is verwarmd aan het einde van de SWW run. Dat is circa 300Wh, met een COP van 3 is het zo'n 100Wh verlies per run.

[ Voor 3% gewijzigd door RaymondD op 15-04-2024 21:41 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joricobussen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 20:29
Sinds februari dit jaar draait hier een L-serie van 7kW naar volle tevredenheid.
Afgiftesysteem bestaat uit radiatoren met boosters en dit werkte tot deze week prima. Mooi lange runs tot een graad of 15 buitentemperatuur, daarna begint hij wat te pendelen.

Echter sinds vandaag (en ik denk ook de rest van de week), heb ik veel start/stops van de compressor zonder dat de Ta de target bereikt. soms draait de compressor zo kort dat in de logging dit niet eens geregistreerd wordt. zie afbeelding hieronder met name het rood omcirkelde gebied.

De WP bepaald de pompsnelheid obv deltaT en deze staat ingesteld op 3gr.

Wat kan dit gedrag ineens veroorzaken en waardoor stopt de compressor nog voordat de target temperatuur bereikt wordt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NMJLKl4PXySqmFF76WCun8T6agk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LcTI7EyirfJX2bKUcvdeJBap.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Joricobussen op 17-04-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De water temperatuur fluctueert wel erg, het lijkt wel op lucht in het water of een pomp die (daarom) hapert.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
Even voor de zekerheid: ik ga mijn CV-ketel die op zolder hangt vervangen door een Pana 9J in de tuin. Nu zit er op zolder een overstortventiel vlak bij de CV-ketel. De druk boven is 0,7 bar lager dan beneden. Omdat de Pana intern zelf een overstortventiel heeft is die op zolder overbodig geworden, toch?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joricobussen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 20:29
Speedy-Andre schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:02:
De water temperatuur fluctueert wel erg, het lijkt wel op lucht in het water of een pomp die (daarom) hapert.
Gister alles nog een keer ontlucht, maar dit hielp helaas niks.

Vandaag ben ik echter achter de vermoedelijke oorzaak gekomen.
Dit weekend heb ik extra zonnepanelen op het dak gelegd met micro-omvormers. De kabel van de omvormers naar de meterkast loopt samen met de voedingskabel van de WP door een goot naar de meterkast. Waarschijnlijk beïnvloed de stroom/sinus van de zonnepanelen de kabels van de WP en zorgt dit ervoor dat signalen verstoort raken. In de logging stond bv. de compressor continu op 0Hz terwijl de WP wel draaide, want Ta ging omhoog.

Inmiddels heb ik de zonnepanelen groep uitgeschakeld en werkt alles weer als vanouds.
Binnenkort alleen even onderzoeken of de verstoring van de voedingskabel of de signaalkabel het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Makrolon schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 19:10:
[...]
jahoor, zo staat die bij de woning ook. Ga m nog wel vast zetten uiteraard.
Ik zou er even wat van die rubber tegeldragertjes tussen zetten als ik jou was (10x10x1cm). Dat zal de levensduur van het apparaat t.o.v. volledig gefixeerd op steen ten goede komen.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
lbreman schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:42:
[...]

Ik zou er even wat van die rubber tegeldragertjes tussen zetten als ik jou was (10x10x1cm). Dat zal de levensduur van het apparaat t.o.v. volledig gefixeerd op steen ten goede komen.
Zou dat verschil maken ja? ach, het is een kleine moeite en kwaad kan het sowieso niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Joricobussen schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:34:
[...]

Gister alles nog een keer ontlucht, maar dit hielp helaas niks.

Vandaag ben ik echter achter de vermoedelijke oorzaak gekomen.
Dit weekend heb ik extra zonnepanelen op het dak gelegd met micro-omvormers. De kabel van de omvormers naar de meterkast loopt samen met de voedingskabel van de WP door een goot naar de meterkast. Waarschijnlijk beïnvloed de stroom/sinus van de zonnepanelen de kabels van de WP en zorgt dit ervoor dat signalen verstoort raken. In de logging stond bv. de compressor continu op 0Hz terwijl de WP wel draaide, want Ta ging omhoog.

Inmiddels heb ik de zonnepanelen groep uitgeschakeld en werkt alles weer als vanouds.
Binnenkort alleen even onderzoeken of de verstoring van de voedingskabel of de signaalkabel het probleem is.
Ik had gister 2 zonnige periodes, het zou kunnen dat de verstoring dan plaatsvindt.
Echter niet via de voeding maar wellicht is het RF straling van de micro's als die in de buurt zitten.
Eventueel testen op een andere groep die niet door de koof gaat als dat kan.
Dit zou je al eerder gehad moeten hebben toen de nieuwe pv actief was, de cloud kijkt tot een week terug.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

RichieB schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:29:
Even voor de zekerheid: ik ga mijn CV-ketel die op zolder hangt vervangen door een Pana 9J in de tuin. Nu zit er op zolder een overstortventiel vlak bij de CV-ketel. De druk boven is 0,7 bar hoger dan beneden. Omdat de Pana intern zelf een overstortventiel heeft is die op zolder overbodig geworden, toch?
Ik zou hem laten zitten, hier kan de wp met 2 kranen afgesloten worden van het cv circuit.
Het oude expansievat zit er ook nog tussen, just in case.
Daarbij kan ik in principe via de wpb spiraal cv water opwarmen en rondpompen waarbij de druk oploopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
RichieB schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:29:
Even voor de zekerheid: ik ga mijn CV-ketel die op zolder hangt vervangen door een Pana 9J in de tuin. Nu zit er op zolder een overstortventiel vlak bij de CV-ketel. De druk boven is 0,7 bar hoger dan beneden. Omdat de Pana intern zelf een overstortventiel heeft is die op zolder overbodig geworden, toch?
Zeker, die kan gewoon weg.
0.7 bar is 7 meter waterkolom dus dat klopt exact.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ik heb vorige week een warmtepompboiler geïnstalleerd en mijn gasaansluiting opgezegd

De 7 draait nu vanaf 19 januari en heeft 637 kWh verbruikt, best netjes.
In al die tijd slechts 1x een defrost gehad.
Zelfs afgelopen nacht/ochtend met het vochtige weer en temperatuur rond het vriespunt geen defrosts.
Draait continue op 550 watt en als het wat warmer is rond de 495 watt.
Nog steeds volledige WA en temperatuur in de woonkamer is tussen 19.8-20.5 graden.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
-Junkiexp- schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:50:
[...]

Zeker, die kan gewoon weg.
0.7 bar is 7 meter waterkolom dus dat klopt exact.
Het klopt dan weer niet exact dat de druk boven 0,7bar hóger is dan beneden. Als dat echt zo is, wordt op verschillende buizen gemeten en loopt de circulatiepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
@FransvWoerkom Scherp. De druk beneden is gelukkig hoger dan boven. Ik heb het aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierkeb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 17:12
Aantal weken geleden al een aantal vragen gesteld hier en inmiddels al wat stappen gezet met de installatie. Volgende stap is de warmtepomp (9kW J-serie). Toch nog even 2 vragen waarbij ik benieuwd ben naar jullie ervaringen/input.

- ik moet een paar meter met de aanvoer en retourleiding buiten langs de muur overbruggen. Ik ga hiervoor een kabelgoot gebruiken zoals hier aangeraden. Hoe doen jullie dit met het leidingwerk vastzetten? Is gewoon in de goot voldoende of bevestigen jullie de leidingen ook nog aan de muur en hoe dan? Gevoelsmatig lijkt los in de goot niet voldoende maar weet niet hoe het beter aan te pakken.

- voor condensafvoer kan ik natuurlijk een grindbak onder de warmtepomp aanleggen (welke afmetingen raden jullie aan?), maar achter de warmtepomp loopt een hemelwaterafvoer, kan ik daar niet makkelijk op aansluiten om het meteen af te voeren? Of is dit ingewikkelder dan het lijkt?

Dank alvast weer voor jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-09 21:11

hfa

pierkeb schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:09:
Aantal weken geleden al een aantal vragen gesteld hier en inmiddels al wat stappen gezet met de installatie. Volgende stap is de warmtepomp (9kW J-serie). Toch nog even 2 vragen waarbij ik benieuwd ben naar jullie ervaringen/input.

- ik moet een paar meter met de aanvoer en retourleiding buiten langs de muur overbruggen. Ik ga hiervoor een kabelgoot gebruiken zoals hier aangeraden. Hoe doen jullie dit met het leidingwerk vastzetten? Is gewoon in de goot voldoende of bevestigen jullie de leidingen ook nog aan de muur en hoe dan? Gevoelsmatig lijkt los in de goot niet voldoende maar weet niet hoe het beter aan te pakken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndfSTECyUIrhdX1om7rt2o15EDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRiXyxgFrHDRfBATnBIrFU5B.jpg?f=fotoalbum_large

Hier (wel) vastgezet met 28mm buisklemmen. Leidingen lopen onder dakgoot door, dus als ik ze niet had vastgemaakt, hingen ze precies op de bocht op de bakstenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb de afsluiters binnen geplaatst, misschien wat minder handig maar ze bevriezen tenminste niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:32
hfa schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:30:
[...]

[Afbeelding]

Hier (wel) vastgezet met 28mm buisklemmen. Leidingen lopen onder dakgoot door, dus als ik ze niet had vastgemaakt, hingen ze precies op de bocht op de bakstenen.
Geen isolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:22

- voor condensafvoer kan ik natuurlijk een grindbak onder de warmtepomp aanleggen (welke afmetingen raden jullie aan?), maar achter de warmtepomp loopt een hemelwaterafvoer, kan ik daar niet makkelijk op aansluiten om het meteen af te voeren? Of is dit ingewikkelder dan het lijkt?

Dank alvast weer voor jullie reacties.
Tijdens het afgraven voor de fundering van mijn unit kwam ik ook de hemelwaterafvoer tegen. Ik heb daar een buis aan gemaakt en uit laten komen onder de warmtepomp, hier heb ik de bijgeleverde slang op aangesloten.

Alle grote gaten heb ik dichtgestopt met bijgeleverde doppen, daarbij heb ik de waarschuwing genegeerd die bij dat zakje stond, te weten dat je een base pan heater moet aansluiten als je die doppen gebruikt.

Daarnaast loopt het water alsnog uit 3 of 4 kleine gaten aan de onderkant, en had ik de eerste winter alsnog een ijsplaat die bijna op de aangrenzende stoep kwam.

Lang verhaal lang, als ik het opnieuw zou doen had ik de afvoer nog steeds zo gedaan als hij nu zit, maar had ik de grindbak ook gedaan (was waarschijnlijk nog sneller klaar geweest dan de tegels op maat slijpen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5is3khgKgy6Is-atpTvL1Rp0Yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSFR161NUDjXSi7MKay2jMyT.jpg?f=fotoalbum_large

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa

hfa

Uiteraard wel nadat al het leidingwerk klaar was :) Dit was tijdens de opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
[...]
- voor condensafvoer kan ik natuurlijk een grindbak onder de warmtepomp aanleggen (welke afmetingen raden jullie aan?),
[...]
In de handleiding staat een grindbak getekend tussen de stalen balken waarop de 9J staat, dus over de volle breedte van de WP. Maar omdat de meesten hier die balken op bigfoots zetten heb ik de grindbak tussen de bigfoots gegraven. Want als hij breder wordt moet je de bigfoots of op de kiezels zetten of op de betonbandjes die om de grindbak zitten. Beiden leek mij niet heel stabiel. Resultaat is wel dat bij mij aan de linkerkant de verdamper buiten de grindbak valt. Dat deel ga ik ook afpluggen zoals @LinuZZ uitlegt. Hoeveel water er dan nog naast loopt moet ik nog gaan zien als het eind van het jaar gaat vriezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:38

ErikKo

Rippie

RichieB schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:03:
[...]

In de handleiding staat een grindbak getekend tussen de stalen balken waarop de 9J staat, dus over de volle breedte van de WP. Maar omdat de meesten hier die balken op bigfoots zetten heb ik de grindbak tussen de bigfoots gegraven. Want als hij breder wordt moet je de bigfoots of op de kiezels zetten of op de betonbandjes die om de grindbak zitten. Beiden leek mij niet heel stabiel. Resultaat is wel dat bij mij aan de linkerkant de verdamper buiten de grindbak valt. Dat deel ga ik ook afpluggen zoals @LinuZZ uitlegt. Hoeveel water er dan nog naast loopt moet ik nog gaan zien als het eind van het jaar gaat vriezen.
Hier een filmpje van een Defrost van onze T-CAP 12J om een idee te krijgen hoeveel water er vanaf komt en waar dit water naartoe loopt.

YouTube: Panasonic T-CAP 12J Defrost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierkeb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 17:12
Dank, dat helpt in ieder geval om een goed beeld te hebben van de hoeveelheid water. Ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:15
RichieB schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:03:
[...]

Mijn vrouw zit in het groen en had hier de perfecte oplossing voor: grindmatten! Je kan dan een auto parkeren zonder wegzakken, je gewicht staat eigenlijk op de wandjes van deze honingraat waardoor je niet grind wegdrukt met gewicht.

Afbeeldingslocatie: https://dbhout.nl/wp-content/uploads/2018/02/7000385.jpg

De grindbak is dus net even breder en dieper dan de wp, die matten met grind en daarop Bigfoots.
Ik heb er twee gestapeld en alleen de bovenste met wat grind gevuld. Er is dus ruim voldoende "reservoir" onder de wp om water door weg te laten lopen.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@stevenP Dat zou bij mij helaas niet werken. De WP staat op kleigrond waar regenwater nauwelijks in weg zakt. Dagen later ligt het er nog. Die grindmatten zouden gewoon vol lopen en bevriezen. Mijn grindbak is 80cm diep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevenP
RichieB schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:04:
@stevenP Dat zou bij mij helaas niet werken. De WP staat op kleigrond waar regenwater nauwelijks in weg zakt. Dagen later ligt het er nog. Die grindmatten zouden gewoon vol lopen en bevriezen. Mijn grindbak is 80cm diep.
80cm 😧 dan zit ik al lang op grondwater hiero..

Ik heb enkel 20cm zand onder die matten & grind, dat gaat als een trein. Maar inderdaad, andere grond == andere maatregelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3d2COFW9p0YbWp6TwlZd_gMDf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Av97kqKYueiEodcgMpGggeNU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wq7wSf9PdslkHnTd_4B0NJT7w_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wRPZ13JudOaGfHgFP9tBhOXx.png?f=fotoalbum_large

Dit was tijdens aanleg. Ik heb later nog een laagje grind er op gelegd om het netjes te maken / honingraat te verstoppen. Ik wilde vooral dat de bigfoots recht & waterpas stonden dus eerst die geplaatst, alvorens grind er bovenop te leggen.

[ Voor 47% gewijzigd door stevenP op 20-04-2024 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Hier staat ie op stapelblokken op opsluitbanden, maar wij hebben wel.goed draineren de grond dus ik hoef niet zo diep.

Qua gewicht gaat dit echt wel goed, het is geen auto, we hebben het over 130 kg wat op 4 punten rust. Als je zelf op 1 klinkertje gaat staan zakt die ook niet opeens in de grond. En dan komt ereet gewicht op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1nnwOGYio6W0DlH5JuJAA-hrnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtIonuHylFkg2vklfdAuOQ6O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TI4pnmnbO4tC3TqVN5w6LHLCOb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWqq7NEoInlHDr226nyRnYtK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Zijn er mensen die hun wp in de zomer gewoon uit zetten om het 11w standby gebruik uit te sparen? Of is dit slecht voor de pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ik ben dat niet voornemens, het is ook euro werk.
Verder weet ik niet of de Pana de pomp af en toe laat draaien tegen het vastzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:16
ik heb de WP een aantal keren langer dan een maand helemaal uitgezet vanwege het stand-by gebruik. Maar nooit een hele zomer want ik koel ook met de WP.
Er is geen "anti-vastzit-programma" actief. in ieder geval niet bij de F-serie, maar volgens mij ook niet bij de latere series.
De WP draait sinds 2016.
Er staat in het instructieboek niets over nadelige invloed van stilzetten vermeld. Als het echt slecht voor de pomp zou zijn, was daar vermoedelijk wel een waarschuwing voor opgenomen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
jaari schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:19:
ik heb de WP een aantal keren langer dan een maand helemaal uitgezet vanwege het stand-by gebruik. Maar nooit een hele zomer want ik koel ook met de WP.
Er is geen "anti-vastzit-programma" actief. in ieder geval niet bij de F-serie, maar volgens mij ook niet bij de latere series.
De WP draait sinds 2016.
Er staat in het instructieboek niets over nadelige invloed van stilzetten vermeld. Als het echt slecht voor de pomp zou zijn, was daar vermoedelijk wel een waarschuwing voor opgenomen.
Dat lijkt mij ook inderdaad, je zou het ook in t energieverbruik moeten zien als je dat ligt dat de pomp af en toe gaat draaien.

Ik denk er nog even over na of ik t waard vind :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Makrolon schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:02:
Zijn er mensen die hun wp in de zomer gewoon uit zetten om het 11w standby gebruik uit te sparen? Of is dit slecht voor de pomp?
Bij de K is het 7 watt. Nee, gaat niet uit want DHW runs :)

Wat gebruikt een WPB in standby trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Een explorer V2 gebruikt 4 watt.
Maar die mag niet uit ivm de active anode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hoe krijg je dan warm water?
Dus nee, ik ga dat niet doen. Misschien als ik een paar weken op vakantie ga.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 23-04-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa

hfa

Toch even een post in dit topic nu onze WP (5kW J-serie) één maand draait. Al met al best tevreden over de werking van de WP i.c.m. LTV radiatoren. Vannacht - met vorst - 2x een defrost gehad en verder draaide de WP rustig door:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihRkMwsUbvlEXfjxW-JTnNKcmpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2IQ2gcYYiKFSiOwU2qqwOGT.jpg?f=fotoalbum_large

Waar ik nog wel tegenaan loop is de (gigantische!) afwijking van de buiten temperatuursensor van de Panasonic. De unit staat op een balkon en pakt in de ochtend vol zon mee (aan de achterkant van de unit):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndfSTECyUIrhdX1om7rt2o15EDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRiXyxgFrHDRfBATnBIrFU5B.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat het vandaag een redelijk koude dag is, denkt de WP dat het 20 graden buiten is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9kJgYQ5O6IUbkyXLMisBw7A6As=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1vPdJrAIESRj9OmAN91XApp.jpg?f=fotoalbum_large

Wat kan/moet ik hiermee?

Ter info, de stooklijn:
- 36 graden bij -5 buiten temperatuur
- 28 graden bij 15 graden buitentemperatuur
- delta T 5 graden (ivm de radiatoren; 2x T33 en 2xT22 op begane grond)
- stille modus 3 aangezet (omdat dit voor langere runs zou zorgen als ik e.e.a. hier goed heb geïnterpreteerd :+ )

[edit]
Binnen temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dtGCvL0hA3o9lNoXahitDMtkjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4hvN8EmFgWeFhTgatgLnuzZ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank voor jullie input _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door hfa op 23-04-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Je kan een externe sensor van Panasonic plaatsen op een andere plek uit de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Of maak iets dat de sensor in de schaduw zet, een kapje aan de wp vast (schroef in de buurt gebruiken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatch
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 10:22
(Misschien niet helemaal het juiste topic ?)

Als ik online Google naar de Panasonic Aquarea warmtepompen krijg ik redelijk wat afbeeldingen te zien van een zwarte buiten unit te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqfcPziM6wJ5WMdEqM2RKh5ZtQQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fDWcV3p0UJBAxjyEhfSNUXDm.png?f=user_large

Op het forum heb ik eigenlijk nog geen zwarte van Pana voorbij zien komen.

Wat is hier de rede voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Dat zijn de split toestellen van de K+L serie.
De meeste mensen hier hebben een Monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik maak uhm spanningsloos in de zomer. Geen verbruik en lijkt me elektrisch gezien ook de kans kleiner dat er iets stuk gaat bij overspanning ofzo. (niet dat ik daar ooit last van gehad heb, maar je weet maar nooit.)
Ik vind 8 watt (of 11 watt?) wel erg veel. Dat is een lichtbron van 1500 lumen de hele zomer aan :X
RaymondD schreef op maandag 22 april 2024 @ 23:00:
[...]

Bij de K is het 7 watt. Nee, gaat niet uit want DHW runs :)

Wat gebruikt een WPB in standby trouwens?
<=1 Watt voor mijn huidige WPB met actieve anode
<=1 Watt voor mijn vorige WPB zonder actieve anode
hfa schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:37:
Toch even een post in dit topic nu onze WP (5kW J-serie) één maand draait. Al met al best tevreden over de werking van de WP i.c.m. LTV radiatoren. Vannacht - met vorst - 2x een defrost gehad en verder draaide de WP rustig door:

[Afbeelding]

Waar ik nog wel tegenaan loop is de (gigantische!) afwijking van de buiten temperatuursensor van de Panasonic. De unit staat op een balkon en pakt in de ochtend vol zon mee (aan de achterkant van de unit):

[Afbeelding]

Ondanks dat het vandaag een redelijk koude dag is, denkt de WP dat het 20 graden buiten is:

[Afbeelding]

Wat kan/moet ik hiermee?

Ter info, de stooklijn:
- stille modus 3 aangezet (omdat dit voor langere runs zou zorgen als ik e.e.a. hier goed heb geïnterpreteerd :+ )

[edit]
Binnen temperatuur:
[Afbeelding]

Dit lijkt me juist een wenselijke eigenschap. Een WAR regeling is erg primitief omdat die zoninstraling niet meeneemt. Bij jou regeling gaat de WP automatisch wat minder verwarmen als de zon bij je woonkamer naar binnen schijnt (aanname die ik even doe). Is het dus een probleem voor jou dat ie afwijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Dre schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:41:
[...]

Ik maak uhm spanningsloos in de zomer. Geen verbruik en lijkt me elektrisch gezien ook de kans kleiner dat er iets stuk gaat bij overspanning ofzo. (niet dat ik daar ooit last van gehad heb, maar je weet maar nooit.)
Ik vind 8 watt (of 11 watt?) wel erg veel. Dat is een lichtbron van 1500 lumen de hele zomer aan :X

[...]

<=1 Watt voor mijn huidige WPB met actieve anode
<=1 Watt voor mijn vorige WPB zonder actieve anode

[...]

Dit lijkt me juist een wenselijke eigenschap. Een WAR regeling is erg primitief omdat die zoninstraling niet meeneemt. Bij jou regeling gaat de WP automatisch wat minder verwarmen als de zon bij je woonkamer naar binnen schijnt (aanname die ik even doe). Is het dus een probleem voor jou dat ie afwijkt?
Haha ja ik vind 11 watt ook best veel. Nu heb ik zat stroom vd panelen, maar als je t niet hoeft te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Maasluip schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:01:
[...]

Hoe krijg je dan warm water?
Dus nee, ik ga dat niet doen. Misschien als ik een paar weken op vakantie ga.
Ik heb er een bij huis, die moet aan blijven voor warm water idd, maar die bij de garage gaat de hele zomer niks te doen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:50
hfa schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat kan/moet ik hiermee?

Ter info, de stooklijn:

[edit]
Binnen temperatuur:
[Afbeelding]

Quiet mode alleen gebruiken om hem minder geluid te laten produceren of als je last hebt van overshoot en daardoor te snel uitgaan.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 15:20
glatch schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:48:

Als ik online Google naar de Panasonic Aquarea warmtepompen krijg ik redelijk wat afbeeldingen te zien van een zwarte buiten unit te zien.
[Afbeelding]

Zwart is erg algemene benaming voor wat Panasonic antraciet noemt.
Hier staat inderdaad een 9 kW K-series.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUY5PYUrS2NIyP4Bt1N6Kw3vgoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGfufLmFJJDZw118p7Lx5dY6.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa

hfa

Het ligt - inderdaad - iets genuanceerder: de zon komt achter het huis op, maar schijnt vooral op de bijkeuken. Praktisch niet door de ramen aan de achterzijde van de woning. Dus zodoende warmt het huis nog niet op door de zon tot 12:00 uur; maar de buitenzijde van de WP wel (en daarmee de sensor, waarvan ik overigens niet weet waar die precies zit).

ps. zone & sensor staat op: watertemperatuur; externe schakeling staat op 'aan'. Dus inderdaad zorgt de externe thermostaat in de woonkamer (PNI) ervoor dat de WP wordt uitgeschakeld als de doeltemperatuur is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa

hfa

Joris 407 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:17:
[...]

Quiet mode alleen gebruiken om hem minder geluid te laten produceren of als je last hebt van overshoot en daardoor te snel uitgaan.
Ok, volgens mij heb ik niet direct last van een overshoot, maar heb ik het aangezet vanuit de gedachte 'baat het niet, schaadt het niet'. Of is dat te kort door de bocht? Gisternacht en vannacht bijv. 2 defrosts gehad; heeft de stille modus hier nog een (nadelig?) effect op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

hfa schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:36:
[...]

Ok, volgens mij heb ik niet direct last van een overshoot, maar heb ik het aangezet vanuit de gedachte 'baat het niet, schaadt het niet'. Of is dat te kort door de bocht? Gisternacht en vannacht bijv. 2 defrosts gehad; heeft de stille modus hier nog een (nadelig?) effect op?
QM laat de fan langzamer draaien en beperkt de maximale werkfrequentie (vermogen) van de compressor. Dit samen kan ten koste gaan van de efficientie. Lager toerental vd fan -> minder lucht -> koudere condensor -> lager rendement & meer ijsaangroei -> meer defrosts -> lager rendement.

Het kan dus wel schaden.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
glatch schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:48:

[Afbeelding]

je kan niet kiezen voor een witte of zwarte; het ligt aan de serie die je koopt.

Zelf heb ik een 5J staan en die is altijd wit (althans, RAL9001 ongeveer. Roomwit dus)
Ook heb ik een 9L geïnstalleerd, en die heeft standaard de anthraciet buitenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_qxxp35JxiNgv9_Vy_ZB0tZahk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZYiIMn8OmorI1Tg0ROK9VfH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qHhhd-QRgd5KishkWCuuGYwYlM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDLeRa2lUcRYUhtegD0k85gJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa

hfa

Cr3ator schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:51:
[...]

QM laat de fan langzamer draaien en beperkt de maximale werkfrequentie (vermogen) van de compressor. Dit samen kan ten koste gaan van de efficientie. Lager toerental vd fan -> minder lucht -> koudere condensor -> lager rendement & meer ijsaangroei -> meer defrosts -> lager rendement.

Het kan dus wel schaden.
OK, dan zal ik QM eerst maar weer eens uitzetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdeijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:47
Ik heb een vraagje over de minimale afgifte capaciteit van de L-serie. Heeft de 7KW uitvoering dezelfde minimale afgifte als het 5KW model? Ik geloof dat bij de J-serie monoblocks dit het geval was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

svdeijk schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:45:
Ik heb een vraagje over de minimale afgifte capaciteit van de L-serie. Heeft de 7KW uitvoering dezelfde minimale afgifte als het 5KW model? Ik geloof dat bij de J-serie monoblocks dit het geval was.
Van de 9L zie ik dat die terug moduleerd tot 20hz en (bij de huidige temperaturen) ongeveer 2,5kW iig. Het zou mij verbazen als de 5L verder omlaag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdeijk
Cr3ator schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:09:
[...]

Van de 9L zie ik dat die terug moduleerd tot 20hz en (bij de huidige temperaturen) ongeveer 2,5kW iig. Het zou mij verbazen als de 5L verder omlaag kan.
Fijn om te weten dat het (bij de huidige temperaturen) rond de 2.5kW ligt. Dank je!

Mitsubishi publiceert die getallen wel, ik heb ze bij Panasonic niet kunnen vinden.

Mijn woning (met mijn warmtepomp die kuren heeft) verbruikt nm niet zoveel warmte, +/- 5200 kWh per jaar / 1650 = 3.15, afronden naar boven, dan zou ik op een 4kW (of 5kW?) pomp uitkomen. Maar als de 7kW net zover kan moduleren als de 5kW, dan maakt het niet zoveel uit.

Mijn huidige warmtepomp had een minimum afgifte net boven de 2kW, rechter kant vd screenshot: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17JwR1l0I6Z6LvnQvbmSECtlPH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7vyXwLTi9A3L7x7p5NUWLnXy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:01
Cr3ator schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:09:
[...]

Wat zie je dan als opgenomen vermogen?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

wheli schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:36:
[...]

Wat zie je dan als opgenomen vermogen?
19/20Hz | 0.49kW in | 2.47kW uit | A7/W36
Zoals gerapporteerd in Service Cloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
De K serie zit minimaal op ~2300 watt output bij ongeveer 450 watt opgenomen vermogen. A2 / W29 afgelopen nacht. Bij hogere temperaturen loopt dat op naar 2500 watt. 19/20Hz. Ik heb de 7kW. Voor zover ik weet is de 5/7/9 buitenunit zo goed als gelijk met de zelfde minimum vermogens. Alleen de 3kW K is een kleinere buitenunit die ook wel wat verder terug zal moduleren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Begin van de maand had ik mijn series L bi-block uitgezet omdat ik tijdje weg was, en ik (naïef) geen vorst verwachtte. Temperatuur is hier (in Polen) toch rond het vriespunt geweest. Gelukkig heb ik (op jullie advies, dank daarvoor 😊) kraantjes die alles laten leeglopen zodra het onder de 3 graden komt, dus prima!

Nu bij thuiskomst de verwachte H21 water pressure melding (waterdruk staat ook op 0, prima). Nu (met warm weer) water weer bijgevuld, alle analoge meters staan weer netjes op 1.8 bar (en niet bewogen afgelopen 24 uur, dus geen lek 😊). Alleen de pana interface geeft nog 0.00 bar aan, en bij inschakelen draait het allemaal een paar minuten, compressor en ventilator op buiten unit schakelen ook in, pomp draait netjes 30l/m (ik krijg zelfs een mooie COP van 9 op mijn display), maar waterdruk blijft op 0, en na een paar minuten weer H21 water pressure error.

Heeft iemand een suggestie? Waar wordt de waterdruk gemeten in de bi-block? Binnen of buiten?

(Ook als ik het ontluchtings-knopje indruk in de buitenunit spuit het water eruit, dus druk is er zeker!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_nGeuxj8CxA4OuInKMBWM7fAGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VnhGfzNK1y9Fe5WyMkpxWuW.jpg?f=fotoalbum_large

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

De druksensor zit in de binnenunit, links bovenin dacht ik. Dit is wel vreemd. Ook als daar lucht zit zou die wel gewoon druk moeten meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
reinhrst schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:49:
Begin van de maand had ik mijn series L bi-block uitgezet omdat ik tijdje weg was, en ik (naïef) geen vorst verwachtte. Temperatuur is hier (in Polen) toch rond het vriespunt geweest. Gelukkig heb ik (op jullie advies, dank daarvoor 😊) kraantjes die alles laten leeglopen zodra het onder de 3 graden komt, dus prima!

Nu bij thuiskomst de verwachte H21 water pressure melding (waterdruk staat ook op 0, prima). Nu (met warm weer) water weer bijgevuld, alle analoge meters staan weer netjes op 1.8 bar (en niet bewogen afgelopen 24 uur, dus geen lek 😊). Alleen de pana interface geeft nog 0.00 bar aan, en bij inschakelen draait het allemaal een paar minuten, compressor en ventilator op buiten unit schakelen ook in, pomp draait netjes 30l/m (ik krijg zelfs een mooie COP van 9 op mijn display), maar waterdruk blijft op 0, en na een paar minuten weer H21 water pressure error.

Heeft iemand een suggestie? Waar wordt de waterdruk gemeten in de bi-block? Binnen of buiten?

(Ook als ik het ontluchtings-knopje indruk in de buitenunit spuit het water eruit, dus druk is er zeker!)

[Afbeelding]
Misschien een stomme opmerking maar er zit niet ergens een afsluiter tussen je meetpunt en de unit die dicht staat? Want dat zou de enige logische verklaring zijn waarom je op een bepaald punt wel druk ziet maar ergens anders niet

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Controleer ook even de sensorkabel... deze loopt wat knullig naar de 'deur' waar de PCB op zit. Deze zou ook losgekomen kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Maikie18 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:18:
[...]

Misschien een stomme opmerking maar er zit niet ergens een afsluiter tussen je meetpunt en de unit die dicht staat? Want dat zou de enige logische verklaring zijn waarom je op een bepaald punt wel druk ziet maar ergens anders niet
Interessant idee, maar volgens mij niet. Tenzij er binnenin de unit nog een kraantje zit; mijn meter zit vlak buiten de unit en die geeft 1.8 bar aan. Maar ik ga nog even alles extra goed nalopen.

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Cr3ator schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:25:
Controleer ook even de sensorkabel... deze loopt wat knullig naar de 'deur' waar de PCB op zit. Deze zou ook losgekomen kunnen zijn.
Thanks! Sensor gevonden, kabel ook (als mijn gok correct is dat het CN-DPS is, voor digital differential pressure sensor?). Aan moeder board kant even los en vast gemaakt, andere kant kon ik niet makkelijk bij maar beetje heen en weer geduwd. Lijkt allemaal goed te zijn, maar nog geen resultaat…..

Als ik me goed herinner van de diagrammen zijn de water circuits tussen buitenunit en binnenunit, en binnen unit naar rest van huis gescheiden toch? Van welke van deze circuits zou dit de druk moeten meten?

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Shit hey, heeft iemand een tip? Deze koppeling (5/4 duims met loctite 55 draad) blijkt toch wat te druppen.
Zoals je kan zien, is het niet echt goed te doen om 'm even een tikkie vaster te doen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta0L80NjBKdgbjKMX-swFi--43M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSOpYykU8MZhsjXVBP74IOxG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
stevenP schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:52:
Shit hey, heeft iemand een tip? Deze koppeling (5/4 duims met loctite 55 draad) blijkt toch wat te druppen.
Zoals je kan zien, is het niet echt goed te doen om 'm even een tikkie vaster te doen..
[Afbeelding]
Ik heb wel een tip, maar die had je zelf ook al bedacht denk ik... Alles los maken en opnieuw verpakken met Loctite. Of accepteren dat ie lekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdeijk
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om de service manual van de WH-SDC0509L3E5 te delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
svdeijk schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:31:
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om de service manual van de WH-SDC0509L3E5 te delen?
Alleen operating instructions: https://www.manualslib.co...sonic-Wh-Sdc0509l3e5.html

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 01-05-2024 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svdeijk
Die had ik ook al gevonden. Ik zag dat @Carboy54 in deze post had aangeboden om ze per email te sturen, dus ze zijn er wel. Zou mooi zijn als er in de TS een link naar dat document zou komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-09 20:58
[Afbeelding]
Eruit halen en een messing variant plaatsen.
Had er hier ook enkele, waren aan de binnenkant aan het roesten (gekocht bij een landelijke vakzaak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
svdeijk schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:14:
[...]

Die had ik ook al gevonden. Ik zag dat @Carboy54 in deze post had aangeboden om ze per email te sturen, dus ze zijn er wel. Zou mooi zijn als er in de TS een link naar dat document zou komen.
Ja, het zou mooi zijn als Panasonic of de leveranciers de manuals op hun websites zetten. Panasonic doet het alleen voor professionals en het kost moeite om bij die club te komen. Met hulp van de overheid doen sommige fabrikanten en installateursorganisaties alles om hun monopolie uit te buiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
Kleine update: vandaag nog eens goed kijken of ik wat kon zien aan de druksensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qL2bOYU7CO_lxIahq2lwlgF2xps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fVktXjilDFvZtM1fnAJP3cT.jpg?f=fotoalbum_large

Het is allemaal erg lastig te zien (ook voor mij) aangezien mijn installateur een 3weg klep in de kast gezet heeft, en die er precies voor zit. Maar het lijkt erop alsof er wat groene en zwarte meuk onderin het plastic zakje zit dat om de druksensor heen zit -- dat kan niet goed zijn lijkt me.....

In plaats van zelf aan de slag te gaan, laat ik denk ik de installateur volgende week gewoon terugkomen, mag die het oplossen onder garantie..... Ik hou jullie op de hoogte!

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@reinhrst Zit je drukmeter in een plastic zak waarin een laagje water staat? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:07:
@reinhrst Zit je drukmeter in een plastic zak waarin een laagje water staat? 8)7
Hij zit idd in een plastic zakje, dat lijkt normaal te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrsahUHCcyhzFTWCC6r9cUK6XH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/51QFULWtpejFbLakYDvZIm83.png?f=fotoalbum_large
(screenshot uit de teardown video)

Ik vroeg me zelf idd ook af of er wat water in het plastic zakje zat..... Het lijkt er wel op, maar omdat ie pijp naar de tank in de weg zit is het niet te zien!

(Vraag me overigens echt af waarom ze die 3weg klep hier in de behuizing hebben gebouwd. Dat een tweaker het doet onder het mom van "het kan, dus het moet", vooruit, maar voor een professional.....)

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
reinhrst schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:49:
[...]
Als ik me goed herinner van de diagrammen zijn de water circuits tussen buitenunit en binnenunit, en binnen unit naar rest van huis gescheiden toch? Van welke van deze circuits zou dit de druk moeten meten?
En om mezelf te beantwoorden: dit is onzin. Er zijn geen twee gescheiden waterlopen. Water gaat vanuit vloerverwarming (of tankspiraal) naar de binnenunit, dan alleen door een pomp en dan naar de buitenunit, dan terug naar de binnenunit, daar door het verwarmingselement heen (welke als het goed is vrijwel altijd uitstaat), en dan naar de 3weg klep om weer naar vloer of tank te gaan.
ErikVers schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:18:
[...]
Een echte tweaker, dat heeft mij aan het denken gezet; Binnendeel L zit vol mooie spullen (expansievat-magneetfilter-waterpomp-backupheater-printplaat-controller) alleen ook veel lucht.
snap nu ook Erik's opmerking een stuk beter. Slaat idd helemaal nergens op dat dit allemaal door de binnenunit heen moet....

Het is dat we over 2 of 3 jaar weer gaan verhuizen, en ik dan een normale warmtepomp erbij willen verkopen, anders zou ik ook dit overwegen.

Ben je hier ooit nog mee aan de slag gegaan @ErikVers ? Ik zag nog een opmerking over max kabellengte welke een probleem zou kunnen zijn, maar kan me niet voorstellen. Zit volgens mij geen digitale communicatie op, alleen een analoge druksensor, analoge temperatuur sensoren, en analoge aansturing voor pomp/verwarming. Hooguit flow sensor zou misschien digitaal kunnen zijn.

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:49
reinhrst schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:30:
[...]

En om mezelf te beantwoorden: dit is onzin. Er zijn geen twee gescheiden waterlopen. Water gaat vanuit vloerverwarming (of tankspiraal) naar de binnenunit, dan alleen door een pomp en dan naar de buitenunit, dan terug naar de binnenunit, daar door het verwarmingselement heen (welke als het goed is vrijwel altijd uitstaat), en dan naar de 3weg klep om weer naar vloer of tank te gaan.

[...]

snap nu ook Erik's opmerking een stuk beter. Slaat idd helemaal nergens op dat dit allemaal door de binnenunit heen moet....

Het is dat we over 2 of 3 jaar weer gaan verhuizen, en ik dan een normale warmtepomp erbij willen verkopen, anders zou ik ook dit overwegen.

Ben je hier ooit nog mee aan de slag gegaan @ErikVers ? Ik zag nog een opmerking over max kabellengte welke een probleem zou kunnen zijn, maar kan me niet voorstellen. Zit volgens mij geen digitale communicatie op, alleen een analoge druksensor, analoge temperatuur sensoren, en analoge aansturing voor pomp/verwarming. Hooguit flow sensor zou misschien digitaal kunnen zijn.
Voor nu niet, ga zelf volgende woning privé voor de all in one. Daar zit alles een stuk compacter.
Mocht het een keer van toepassing zijn zal ik het posten. De waterzidjige klem koppelingen zijn alleen wat lastig te vinden.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
hfa schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:13:
[...]

OK, dan zal ik QM eerst maar weer eens uitzetten. :)
En probeer wat nachtverlaging via klokprogramma of je externe thermostaat.
DF in deze periode is vaak zonde in een enkel geval maar nodig om nu nog in de nachten te draaien.
1 graad nachtverlaging op je thermostaat regeling tussen 24:00 - 10:00 en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
svdeijk schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:31:
Die in de TS niet voldoende?
edit is van de all in one. Zal de bibloc wel ff toevoegen :-)

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 03-05-2024 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
FransvWoerkom schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Ja, het zou mooi zijn als Panasonic of de leveranciers de manuals op hun websites zetten. Panasonic doet het alleen voor professionals en het kost moeite om bij die club te komen. Met hulp van de overheid doen sommige fabrikanten en installateursorganisaties alles om hun monopolie uit te buiten.
\

Ik heb de TS onlangs voorzien van een serie nieuwe handleidingen per model. Geef maar aan welke jullie missen. De service manual voor de L stond-staat er al in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
[Afbeelding]
Weet niet hoe lang hij al zit..
met een beetje geduld roest de galva pijp van binnenuit wat, en gaat het zweetertje nog wel eens dicht.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa

hfa

ErikVers schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:53:
[...]

En probeer wat nachtverlaging via klokprogramma of je externe thermostaat.
DF in deze periode is vaak zonde in een enkel geval maar nodig om nu nog in de nachten te draaien.
1 graad nachtverlaging op je thermostaat regeling tussen 24:00 - 10:00 en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.
Inmiddels had ik inderdaad ook nachtverlaging toegepast (vooralsnog een halve graad, dus 19,5 graden). Dit zorgt ervoor dat de WP niet actief draait in de nacht en rond 08.00 uur wel aanspringt om naar de 20 graden te gaan. Bij het nieuwe stookseizoen maar es kijken of dit evt nog een halve graad lager kan/moet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
hfa schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:11:
[...]

Inmiddels had ik inderdaad ook nachtverlaging toegepast (vooralsnog een halve graad, dus 19,5 graden). Dit zorgt ervoor dat de WP niet actief draait in de nacht en rond 08.00 uur wel aanspringt om naar de 20 graden te gaan. Bij het nieuwe stookseizoen maar es kijken of dit evt nog een halve graad lager kan/moet :)
Heb je vloerverwarming? Ik verlaag m zelfs 2 graden. De vloerverwarming houd de warmte wel vast. Ligt er wel een beetje aan hoe hij opgebouwd is natuurlijk. Dan gaat ie om half 10 weer omhoog en verwarmt ie bij een koudere dag door tot savonds 9u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa

hfa

Makrolon schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:40:
[...]

Heb je vloerverwarming? Ik verlaag m zelfs 2 graden. De vloerverwarming houd de warmte wel vast. Ligt er wel een beetje aan hoe hij opgebouwd is natuurlijk. Dan gaat ie om half 10 weer omhoog en verwarmt ie bij een koudere dag door tot savonds 9u.
Nee, radiators. Dus kleine warmtebuffer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
hfa schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:53:
[...]

Nee, radiators. Dus kleine warmtebuffer.
Ah, dan is het een ander verhaal inderdaad. Zou dan redelijk laat in de nacht verlagen dat je het koudste gedeelte van de nacht mist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:11:
[...]

Ah, dan is het een ander verhaal inderdaad. Zou dan redelijk laat in de nacht verlagen dat je het koudste gedeelte van de nacht mist.
Jaaa dat ja. Als je maar die uren rondom zonsopkomst dan uit kan zijn. Stel je kan maar met 6 uren uit om comfortabel te blijven. Dan zet je de nachtverlaging in van 03:00-09:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 22:12
ErikVers schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:22:
[...]

Jaaa dat ja. Als je maar die uren rondom zonsopkomst dan uit kan zijn. Stel je kan maar met 6 uren uit om comfortabel te blijven. Dan zet je de nachtverlaging in van 03:00-09:00
Probleem in mijn huis is dat hij in de winter toch wel echt afkoelde tijdens de nachtverlaging. Ik had deze van 10 tot 04:00 staan en dan daalde de temperatuur 0.5 tot 1 graad. Om 's ochtends toch in een warm kantoor te zitten moest ik dus wel vroeg beginnen met verwarmen, en zelfs dan was het soms pas rond 11en op temperatuur.

Volgend seizoen even kijken wat ik hier mee wil, een andere optie is om in de avonduren juist een verhoging toe te passen. Om het zakken te compenseren.

Alleen lijkt me dit alleen efficiënter dan gewoon draaien als ik er defrosts mee kan uitsparen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:47
djpeterl1 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:51:
[...]Eruit halen en een messing variant plaatsen.
Had er hier ook enkele, waren aan de binnenkant aan het roesten (gekocht bij een landelijke vakzaak)
Dat heeft niets met vakzaken te maken, maar puur met materiaalkeuze.
Messing is edeler dan zink, dus het zink zal oplossen in het cv-water door galvanische corrosie. Vervolgens ligt het ijzer bloot, waardoor dat gaat roesten.
Deze link geeft meer informatie: https://www.joostdevree.n..._technieknederland_nl.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
ConQuestador schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Probleem in mijn huis is dat hij in de winter toch wel echt afkoelde tijdens de nachtverlaging. Ik had deze van 10 tot 04:00 staan en dan daalde de temperatuur 0.5 tot 1 graad. Om 's ochtends toch in een warm kantoor te zitten moest ik dus wel vroeg beginnen met verwarmen, en zelfs dan was het soms pas rond 11en op temperatuur.

Volgend seizoen even kijken wat ik hier mee wil, een andere optie is om in de avonduren juist een verhoging toe te passen. Om het zakken te compenseren.

Alleen lijkt me dit alleen efficiënter dan gewoon draaien als ik er defrosts mee kan uitsparen.
In mijn ogen laat je de verlaging veel te vroeg ingaan. Doel is om enkel weg te blijven bij de koudste buitentemp.

Je kan dus eens testen wat er gebeurd als je de nachtverlaging pas om 03:00 in laat gaan.
Ik zelf zou voor eerste uren vd dag een infrarood paneeltje overwegen ✅👍

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 04-05-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 22:12
ErikVers schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:49:
[...]

In mijn ogen laat je de verlaging veel te vroeg ingaan. Doel is om enkel weg te blijven bij de koudste buitentemp.

Je kan dus eens testen wat er gebeurd als je de nachtverlaging pas om 03:00 in laat gaan.
Ik zelf zou voor eerste uren vd dag een infrarood paneeltje overwegen ✅👍
"Probleem" is dat met minimaal vermogen de temperatuur toch oploopt. Meestal is het huis precies aan het einde van de dag op temperatuur, door de kookwarmte wordt de temperatuur over het kantelpunt getild en dus is de realiteit dat rond 1800 de wp al uit gaat.

Als ik m savond langer wil laten lopen zal ik dus echt een avond verhoging moeten toepassen.

Voor wat infrarood betreft: die staat nog in overweging voor kantoor.. of een airco.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Mn vriendin verwarmt haar kleine werkkamer gewoon met een electrische kachel, dat werkt bij ons veel efficiënter dan ook de wp de rest vd woning te laten opwarmen omdat het daar warm moet zijn.

Pagina: 1 ... 10 ... 40 Laatste