pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Als je snapt wat een lichaam is...Makrolon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:46:
Mn vriendin verwarmt haar kleine werkkamer gewoon met een electrische kachel, dat werkt bij ons veel efficiënter dan ook de wp de rest vd woning te laten opwarmen omdat het daar warm moet zijn.
En je kunt je radiator knijpen bij je werkkamer,.
Maar bij een andere aorta iets meer kunt geven, merkt de wp er weinig van..
En je bent goedkoper uit dan je plaatje wss
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ja, alleen nu laten we de temperatuur in de woonkamer iets terug zakken, dat vinden we in de woonkamer niet erg, en dan heeft de wp de hele dag de tijd om t voor 17u weer op temperatuur te krijgen. Dat is prima, alleen voor de werkkamer van mn vriendin zouden we het dan 24/7 warm moeten stoken.Dylantje2 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:30:
[...]
Als je snapt wat een lichaam is...
En je kunt je radiator knijpen bij je werkkamer,.
Maar bij een andere aorta iets meer kunt geven, merkt de wp er weinig van..
En je bent goedkoper uit dan je plaatje wss
De radiator daar helpt wel mee hoor, heb er ook ventilatoren onder zitten. Dat scheelt al wel in het cop1 verbruik. Maar dat begint pas om half 10.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Wij doen 's ochtends vaak de inzethaard even aan. En 's avonds uiteraard ook vaak in de winter. Alleen moeten we nog even gaan ervaren hoe we kunnen voorkomen dat de WP te lang niet actief draait om te voorkomen dat de vorstbeveiligingskleppen in de nacht gaan ingrijpen...Makrolon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:46:
Mn vriendin verwarmt haar kleine werkkamer gewoon met een electrische kachel, dat werkt bij ons veel efficiënter dan ook de wp de rest vd woning te laten opwarmen omdat het daar warm moet zijn.
Als het goed is laat de Panasonic gewoon de pomp draaien als het te koud word.hfa schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:05:
[...]
Wij doen 's ochtends vaak de inzethaard even aan. En 's avonds uiteraard ook vaak in de winter. Alleen moeten we nog even gaan ervaren hoe we kunnen voorkomen dat de WP te lang niet actief draait om te voorkomen dat de vorstbeveiligingskleppen in de nacht gaan ingrijpen...
Toch?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
In principe wel..Makrolon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:06:
[...]
Als het goed is laat de Panasonic gewoon de pomp draaien als het te koud word.
Toch?
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Als het goed is wel; dat gaan we deze winter (dus) meemakenMakrolon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:06:
[...]
Als het goed is laat de Panasonic gewoon de pomp draaien als het te koud word.
Toch?
De rest van de woning hoeft niet verwarmd te worden? En ik denk dat wanneer het echt vriest die inzethaard alleen niet voldoende is en dan de WP toch wel mee helpthfa schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:17:
[...]
Als het goed is wel; dat gaan we deze winter (dus) meemakenwat ik heb begrepen is dat Caleffi's (mogelijk) eerder ingrijpen dan de vorstbeveiliging van de WP. Vandaar dat we het denk ik gewoon moeten gaan ervaren.
[ Voor 12% gewijzigd door Maikie18 op 04-05-2024 20:39 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Mijn 9J verbruikt op de laagste stand 400W/uur, dat is minder dan wat een straalkachel verbruikt.Makrolon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:46:
Daarom heeft mijn partner een supergrote T22 radiator op haar werkkamer gekregen
Klopt, met als verschil dat die straalkachel nooit een heel uur achter elkaar aan staatnokiaan958GB schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:07:
[...]
Mijn 9J verbruikt op de laagste stand 400W/uur, dat is minder dan wat een straalkachel verbruikt.
Daarom heeft mijn partner een supergrote T22 radiator op haar werkkamer gekregen
En het belangrijkste, nooit klachten dat ze t koud heeft gehad
[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 04-05-2024 23:14 ]
Mijn moeder wil graag van het gas af en dus hebben we samen zitten kijken naar warmtepompen. Aangezien hier Pana mono's worden aangeraden voor diy ben ik op zoek gegaan naar een pakket wat aan al haar eisen voldoet, en mijn oog viel op deze all in one kit:
https://www.groene-energi...len-incl--smartcloud.html
Alleen heb ik nog niks over L generatie Pana's kunnen vinden in de hoofdtopics, dus vroeg mij af of iemand hier ervaring had met de L serie. De hoge watertemperatuur is namelijk erg aantrekkelijk aangezien ze alle radiatoren vervangen weer wat ver vond gaan lol.
Hogere watertemperatuur is in die zin helemaal niet zo interessant omdat de efficiëntie dan daalt als een baksteen, met hogere stookkosten als gevolg.Game-Tea schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:44:
Beste tweakers,
Mijn moeder wil graag van het gas af en dus hebben we samen zitten kijken naar warmtepompen. Aangezien hier Pana mono's worden aangeraden voor diy ben ik op zoek gegaan naar een pakket wat aan al haar eisen voldoet, en mijn oog viel op deze all in one kit:
Alleen heb ik nog niks over L generatie Pana's kunnen vinden in de hoofdtopics, dus vroeg mij af of iemand hier ervaring had met de L serie. De hoge watertemperatuur is namelijk erg aantrekkelijk aangezien ze alle radiatoren vervangen weer wat ver vond gaan lol.
Vaak kom je al een heel eind met strategisch een paar radiatoren vervangen, maar hangt er heel erg vanaf wat er nu aan radiatoren hangt.
Zowel hier als in het andere pana topic zijn inmiddels een paar bezitters van de L-serie. Kijk hier bijvoorbeeld naar de laatste paar pagina's. De L-serie kan inderdaad door het gebruik van R-290 een hogere temperatuur bereiken, maar net als andere warmtepompen zijn ze bij die hogere temperaturen niet echt zuinig. Dus verwarmen op lagere temperatuur is altijd beter. In tegenstelling tot cv-ketels wordt er met warmtepompen anders gestookt: langer achter elkaar en zonder of met bescheiden nacht- en/of dagverlaging en op hooguit 45°. Het hangt ook van het bouwjaar van het huis af. In de 80'er jaren en later gebouwde huizen hebben vaak 1-plaats radiatoren waarbij op 70° gestookt wordt. Bij vervanging van de ketel door een warmtepomp worden meestal convectoren of type T22 radiatoren aangeraden. Die laatste worden op Marktplaats veel en goedkoop aangeboden door mensen die vloerverwarming laten infresen.Game-Tea schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:44:
Beste tweakers,
Resultaat: woonkamer 19 °C, keuken en studeerkamer 21 °C. Dus die zou ik iets moeten knijpen om het in balans te brengen. De 9J deed zo’n 3,4 kW thermisch en 600W elektrisch, flow 12 l/min en de behaalde deltaT 4 °C. Volgende experiment zal pas in September zijn denk ik.
Al met al ben ik erg tevreden! Gewoon 1 lange run en nette COP.
/f/image/FDw9Q8hkKCp1tq55S2SuxiNv.png?f=fotoalbum_large)
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
De evohome heb ik ook dan met buffervat.
De radiatoren ingeregeld inmiddels, stooklijn is bij mij op WAR. Zit alleen wel wat lager qua stooklijn. Graad of 5 lager.
Mooi op 19 graden! dat heb ik ook overal in huis.
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Om alle ventielen geforceerd open te zetten. Ik ga wellicht de Evohome knoppen verwijderen van de radiatoren op de benedenverdieping. Dat kan ik nu al simuleren door de zones op 25 °C te zetten.NielsvdBeek schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:12:
Waarom op 25 graden?
Waarom een buffervat? Heb je niet genoeg systeemvolume?De evohome heb ik ook dan met buffervat.
"ontregeld" als in: ventielen altijd vol open?De radiatoren ongeregeld inmiddels,
Ja, dat lijkt mij ook de beste manier voor een 5/7/9J. Misschien aangevuld met de sensor in de controller om uit te schakelen als er veel zon instraling is.stooklijn is bij mij op WAR.
Tsja, mijn huis is 97 jaar oud. Geïsoleerd wat kon, maar het blijft behelpen. Dit was de eerste run met 10 graden buiten dus ik heb nog geen idee waar in op uitkom met de stooklijn.Zit alleen wel wat lager qua stooklijn. Graad of 5 lager.
Heerlijk!Mooi op 19 graden! dat heb ik ook overal in huis.
Het minimum is die 50 liter minimum systeemvolume, het maximum is het werkelijke systeemvolume. Dat pompt hij rond en verwarmt hij zonodig met de BU heater.buzzlightyear schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:46:
Hoeveel liter water is er nodig voor een defrost? Zal uiteraard fluctueren maar zoek een minimum/maximum onder normale NL omstandigheden.
Wat wil je nou eigenlijk weten?
Vroeg me gewoonweg af hoeveel liter er verbruikt wordt voor de defrost, niet meer, niet minder.FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 00:54:
[...]
Het minimum is die 50 liter minimum systeemvolume, het maximum is het werkelijke systeemvolume. Dat pompt hij rond en verwarmt hij zonodig met de BU heater.
Wat wil je nou eigenlijk weten?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
En op de 9j 30-35l/minmartijn v o schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:48:
Type 5j 20 liter per minuut voor 10 minuten.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Verbruikt? Wat bedoel je daar precies mee?buzzlightyear schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:21:
[...]
Vroeg me gewoonweg af hoeveel liter er verbruikt wordt voor de defrost, niet meer, niet minder.
Hoe lang een defrost duurt hangt heel erg af van de omstandigheden, zoals (gemiddelde) watertemperatuur, gebruik backup heater en buitentemperatuur.
Verbruik als in hoeveel liter er totaal ongeveer nodig is. Dat het aantal liters zal fluctueren is mij duidelijk.Tinkerer84 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:48:
[...]
Verbruikt? Wat bedoel je daar precies mee?
Hoe lang een defrost duurt hangt heel erg af van de omstandigheden, zoals (gemiddelde) watertemperatuur, gebruik backup heater en buitentemperatuur.
Buffervat kwam erbij. Was destijds nodig vond de importeur. Ik heb de knoppen voor evohome verwijderd op de radiatoren in de huiskamer. De thermostaat knop erop gezet en alles staat open. Evohome heb ik voor de kamers van de kinderen (4 van >20jr) nog in bedrijf. Die regelt dan nog de pomp. Evohome doet voor de woonkamer alleen een temperatuur meting voor vraag (pomp). Is beetje een pruts oplossing nu, maar het werkt. Moet nog een oplossing bedenken net als jij denk ik zo...RichieB schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:56:
[...]
Om alle ventielen geforceerd open te zetten. Ik ga wellicht de Evohome knoppen verwijderen van de radiatoren op de benedenverdieping. Dat kan ik nu al simuleren door de zones op 25 °C te zetten.
[...]
Waarom een buffervat? Heb je niet genoeg systeemvolume?
[...]
"ontregeld" als in: ventielen altijd vol open?
[...]
Ja, dat lijkt mij ook de beste manier voor een 5/7/9J. Misschien aangevuld met de sensor in de controller om uit te schakelen als er veel zon instraling is.
[...]
Tsja, mijn huis is 97 jaar oud. Geïsoleerd wat kon, maar het blijft behelpen. Dit was de eerste run met 10 graden buiten dus ik heb nog geen idee waar in op uitkom met de stooklijn.
[...]
Heerlijk!
Ik bedoelde ingeregeld (voet ventielen )
Nu draait hij WAR, maar laat altijd de waterpomp lopen. Ik heb recent hier iets gelezen dat je dat kan aanpassen. Dat hij om de 5-10 minuten event rond pompt. Hij doet dat om de watertemperatuur in de gaten te houden neem ik aan?
Ik kon het helaas even niet terug vinden in dit topic.
In het menu vind ik geen instellingen hiervan.
Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb
Waarom niet op war plus thermostaat? Dan staat je pomp niet onnodig te draaien als de ruimte op temperatuur is.ron36 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:04:
Mijn 7J gisteren voor het eerst in gang gezet. Eigenlijk wat te warm weer om echt te testen.
Nu draait hij WAR, maar laat altijd de waterpomp lopen. Ik heb recent hier iets gelezen dat je dat kan aanpassen. Dat hij om de 5-10 minuten event rond pompt. Hij doet dat om de watertemperatuur in de gaten te houden neem ik aan?
Ik kon het helaas even niet terug vinden in dit topic.
In het menu vind ik geen instellingen hiervan.
Er wordt helemaal geen water verbruikt voor een defrost. Er wordt warmte gebruikt, elektriciteit verbruikt.buzzlightyear schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:50:
[...]
Verbruik als in hoeveel liter er totaal ongeveer nodig is. Dat het aantal liters zal fluctueren is mij duidelijk.
Je hebt gelijk, het wordt (uiteraard) niet verbruikt. Ik had moeten vragen hoeveel liter er nodig is voor een defrost. Enfin, ik heb enige antwoorden gekregen waar ik iets mee kan. Dank.FransvWoerkom schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:09:
[...]
Er wordt helemaal geen water verbruikt voor een defrost. Er wordt warmte gebruikt, elektriciteit verbruikt.
Heeft iemand andere aspecten van deze twee opties als eens vergeleken? Welke specifieke voor- en nadelen zijn er? Het is nogal een uitzoekwerk om echt in de specificaties te duiken dus een begin is wel handig.
"I don't always test my code, but when I do, I test on production."
Zijn beide biblocs geen echte monoblocs.Jeroen schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:13:
Ik ben aandachtig aan het kijken naar een Vaillant VWL 75/6 (propaan monobloc) maar ik dacht laat ik ook eens naar de Panasonic variant kijken. Ik kom dan uit op de WH-WDG05LE5. Ik zie dat die 57 dB kan produceren (vergeleken met 55 dB voor de Vaillant, met dezelfde standaarden/omstandigheden), maar dat is nog redelijk vergelijkbaar.
Heeft iemand andere aspecten van deze twee opties als eens vergeleken? Welke specifieke voor- en nadelen zijn er? Het is nogal een uitzoekwerk om echt in de specificaties te duiken dus een begin is wel handig.
Als je een maand wacht krijg je veel meer opties van o.a. Mitsubishi electric en Daikin op R290
Een echte monobloc heeft ook de regelelectronica, de backup heater en de circulatiepomp buiten in de monobloc.Technician- schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:51:
[...]
Zijn beide biblocs geen echte monoblocs.
Als je een maand wacht krijg je veel meer opties van o.a. Mitsubishi electric en Daikin op R290
Ja dat bedoel ik ook.FransvWoerkom schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:01:
[...]
Een echte monobloc heeft ook de regelelectronica, de backup heater en de circulatiepomp buiten in de monobloc.
Nou als je binnen voldoende ruimte hebt is er geen nadeel.Jeroen schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:38:
Ok, maar is dat dan een noemenswaardig voordeel? Ik heb binnen wel wat ruimte.
Wat ik het nadeel vind is dat je er vanalles bij moet kopen wat gewoon in het buitendeel had kunnen zitten.
Huh? Ik draai WAR + thermostaat maar de pomp draait 24/7 zolang er prik op staat.Makrolon schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:39:
[...]
Waarom niet op war plus thermostaat? Dan staat je pomp niet onnodig te draaien als de ruimte op temperatuur is.
Geen idee met welke instelling ik de pomp zou kunnen stilleggen.
Welke thermostaat gebruik je en hoe is hij aangesloten?ASW1 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:02:
[...]
Huh? Ik draai WAR + thermostaat maar de pomp draait 24/7 zolang er prik op staat.
Geen idee met welke instelling ik de pomp zou kunnen stilleggen.
Normaliter met een aan/uit thermostaat op de CN2 aansluiting gaat de pomp uit bij geen warmtevraag. scheelt toch behoorlijk wat sluipverbruik. Met pomp uit gebruikt de K serie slechts 7 watt in standby.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
7J met aan/uit thermostaat op CN2.RaymondD schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:32:
[...]
Welke thermostaat gebruik je en hoe is hij aangesloten?
Normaliter met een aan/uit thermostaat op de CN2 aansluiting gaat de pomp uit bij geen warmtevraag. scheelt toch behoorlijk wat sluipverbruik. Met pomp uit gebruikt de K serie slechts 7 watt in standby.
Met de thermostaat op uit loopt de pomp altijd zachtjes door, 10 a 11 watt dacht ik.
Niet schokkend maar ik had liever dat ik de pomp stil kon leggen zonder de prik eraf te hoeven halen.
Ik kan me maar deels voorstellen dat het echt goedkoper is onderaan de streep aangezien je alle onderdelen toch wel nodig hebt, maar ze nu buiten staan. Die extra schommelingen van temperatuur en vochtigheid kunnen ook onmogelijk extra goed zijn voor de levensduur van die onderdelen. Doe ze dan maar binnen. Op zich is een split unit misschien zelfs het beste wat dat betreft maar ik ben meer gecharmeerd van propaan en geen gedoe met F-gassen.Technician- schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:56:
[...]
Nou als je binnen voldoende ruimte hebt is er geen nadeel.
Wat ik het nadeel vind is dat je er vanalles bij moet kopen wat gewoon in het buitendeel had kunnen zitten.
Ik weet niet wat je nu bedoelt maar nee. Dat is niet zo in mijn ogen. Een buitendeel heeft altijd prints.Jeroen schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:46:
[...]
Ik kan me maar deels voorstellen dat het echt goedkoper is onderaan de streep aangezien je alle onderdelen toch wel nodig hebt, maar ze nu buiten staan. Die extra schommelingen van temperatuur en vochtigheid kunnen ook onmogelijk extra goed zijn voor de levensduur van die onderdelen. Doe ze dan maar binnen. Op zich is een split unit misschien zelfs het beste wat dat betreft maar ik ben meer gecharmeerd van propaan en geen gedoe met F-gassen.
Inverterprint ed. Dat een deel van de besturing en de pomp binnen moeten zitten is geen goede reden voor, behalve het verkopen van allerlei extra attributen.
Maar het ergste is, het kost allemaal veel extra tijd en aandacht om het aan te sluiten. Dus 2 keer een flinke meerpost.
11 watt is gewoon t standby verbruik vd J, de pomp draait dan niet.ASW1 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:46:
[...]
7J met aan/uit thermostaat op CN2.
Met de thermostaat op uit loopt de pomp altijd zachtjes door, 10 a 11 watt dacht ik.
Niet schokkend maar ik had liever dat ik de pomp stil kon leggen zonder de prik eraf te hoeven halen.
Of is die 11 watt bovenop t standby verbruik? Dus totaal 22. Dat hoort niet. Ik heb de controller als thermostaat en de pomp is gewoon uit als de temp boven de ingestelde temperatuur komt.
Dat is wel de pomp (voornamelijk), die blijft altijd een beetje doorlopen als vorstpreventie en om CV watertemperatuur buiten niet te laag te laten worden, en daarnaast om de temperatuur van het cv water buiten te blijven meten en bij te springen bij verdenking op bevriezingsgevaar.Makrolon schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:06:
[...]
11 watt is gewoon t standby verbruik vd J, de pomp draait dan niet.
Ik dacht wel dat ie stil staat hoor. De flow staat ook op 0,01 ofzo wat ik interpreteer als 0ASW1 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:31:
[...]
Dat is wel de pomp (voornamelijk), die blijft altijd een beetje doorlopen als vorstpreventie en om CV watertemperatuur buiten niet te laag te laten worden, en daarnaast om de temperatuur van het cv water buiten te blijven meten en bij te springen bij verdenking op bevriezingsgevaar.
Ik check het nu, en bij pompsnelheid staat 0rpm
[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 11-05-2024 23:37 ]
Nee, Makrolon heeft gelijk. Die 10W is het verbruik van de elektronica. De pomp staat uit. Ik zie het omdat ik met 2 zones ook een binnensensor van de Ta heb. Zodra de pomp stopt zakt die naar kamertemperatuur en zakt de Ta in de pana naar buitentemperatuur. Hij hoeft ook de pomp niet te laten lopen om de Ta te meten. De gewone Ta sensor zit vlak voor de outlet aansluiting. Als er bevriezing dreigt is die sensor de eerste die dat in de gaten heeft en dan laat hij de pomp lopen om met water uit huis zichzelf op te warmen.ASW1 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:31:
[...]
Dat is wel de pomp (voornamelijk), die blijft altijd een beetje doorlopen als vorstpreventie en om CV watertemperatuur buiten niet te laag te laten worden, en daarnaast om de temperatuur van het cv water buiten te blijven meten en bij te springen bij verdenking op bevriezingsgevaar.
Uitgebreid vergeleken voor diverse klanten (en wel eens op een duistere dinsdag overwogen om Vaillant installateur te worden). Wat mij vooral opviel en weerhield;Jeroen schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:13:
Ik ben aandachtig aan het kijken naar een Vaillant VWL 75/6 (propaan monobloc) maar ik dacht laat ik ook eens naar de Panasonic variant kijken. Ik kom dan uit op de WH-WDG05LE5. Ik zie dat die 57 dB kan produceren (vergeleken met 55 dB voor de Vaillant, met dezelfde standaarden/omstandigheden), maar dat is nog redelijk vergelijkbaar.
Veel losse onderdelen (minimaal 3 extra; backup element, controlunit en de systeem thermostaat)
Geen backup en expansievat en zelfs geen aansturing standaard aanwezig
Stukje duurder (€1000,-/€1500,-)
Zeer irritante “systeem thermostaat” ik heb er steeds ruzie mee en dat kan gerust aan mij liggen hoor 😜
Grote (vooral dikke) buitenunit.
Mijn favoriet is de L en dan vooral een all in one.
Een voordeel voor de Vaillant is een iets stillere werking. Hoewel dit ook weer sterk afhankelijk is van je opstelling en gebruik. Daarnaast kan het voordeel van losse onderdelen zijn als je geen ruimte voor Panasonic bi bloc binnendeel hebt. Dan kun je bij Vaillant die onderdelen soms wel los ergens kwijt.
De vraag is denk ik vooral of je de grotere buitenunit en uitstraling + meerprijs de Vaillant waard vindt en aanspreekt, het zijn beide goede apparaten.
Hopelijk kun je hier wat mee 👍
[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 13-05-2024 23:29 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Aansluiten bibloc met print binnen vindt ik niet perse lastiger. Je hoeft ook minder naar buiten door te voeren.Technician- schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:51:
[...]
Ik weet niet wat je nu bedoelt maar nee. Dat is niet zo in mijn ogen. Een buitendeel heeft altijd prints.
Inverterprint ed. Dat een deel van de besturing en de pomp binnen moeten zitten is geen goede reden voor, behalve het verkopen van allerlei extra attributen.
Maar het ergste is, het kost allemaal veel extra tijd en aandacht om het aan te sluiten. Dus 2 keer een flinke meerpost.
De reden nu van een bibloc is vooral de r290 en de veiligheidsregels die daarbij zijn gekomen en dat men de buitenunit niet nog groter wilde maken. De ventilator moest groter worden om fatsoenlijk rendement te behouden icm r290 en dit zonder herrie te gaan maken. De elektronica die nog wel in de buitenunit zit zit enkel in een afgesloten kast in de bovenzijde van de unit. Dit zou voor de backupheater pomp en print best een uitdaging zijn geworden, vandaar dat men een knip heeft gezet.
[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 13-05-2024 23:36 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Nou de nieuwe M serie is R290 en zit gewoon weer alles buiten.ErikVers schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:33:
[...]
Aansluiten bibloc met print binnen vindt ik niet perse lastiger. Je hoeft ook minder naar buiten door te voeren.
De reden nu van een bibloc is vooral de r290 en de veiligheidsregels die daarbij zijn gekomen en dat men de buitenunit niet nog groter wilde maken. De ventilator moest groter worden om fatsoenlijk rendement te behouden icm r290 en dit zonder herrie te gaan maken. De elektronica die nog wel in de buitenunit zit zit enkel in een afgesloten kast in de bovenzijde van de unit. Dit zou voor de backupheater pomp en print best een uitdaging zijn geworden, vandaar dat men een knip heeft gezet.
Helaas niet, ik zou zeggen lees je goed in want als je bij de M kiest om zonder binnenunit te bestellen (enkel controller of de kleinere binnenunit) dan ontbreekt ook bijvoorbeeld een backup ed afhankelijk van je keuze welke binnenunit je neemt.Technician- schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 00:01:
[...]
Nou de nieuwe M serie is R290 en zit gewoon weer alles buiten.
Geen perse gemis alleen wel belangrijk om hier voor de meelezers te weten dat een M niet een oude volbloed monoblock is in de zin van hoe we de H en J nog kennen.
Een expansie vat hebben de meeste nog wel en met r290 en zeker de tcap wat de M op dit moment enkel is dan heb je ook niet echt een backup element nodig.
Je hebt bij de M vooral meer keuze en dat maakt het flexibeler en hopelijk als er ooit singel fan komt ook kleiner buiten en goedkoper. (Wishfull thinking)
[ Voor 37% gewijzigd door ErikVers op 14-05-2024 12:25 ]
Ik zat de specs te bekijken van de 9kw L en de 9kw M en de T-CAP single phase M heeft naar mijn inzien vergelijkbare specificaties? De SCOP bijv van de L is bij 35graden en warme omstandigheden 6.44 maar de T-CAP M 6.47. Opgenomen vermogen met deze specs is natuurlijk hoger maar ik ga er toch wel een beetje vanuit dat de T-CAP wel kan schalen in frequency/laaglast?ErikVers schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:12:
[...]
Helaas niet, ik zou zeggen lees je goed in want als je bij de M kiest om zonder binnenunit te bestellen (enkel controller of de kleinere binnenunit) dan ontbreekt ook bijvoorbeeld een backup ed afhankelijk van je keuze welke binnenunit je neemt.
Geen perse gemis alleen wel belangrijk om hier voor de meelezers te weten dat een M niet een oude volbloed monoblock is in de zin van hoe we de H en J nog kennen.
Een expansie vat hebben de meeste nog wel en met r290 en zeker de tcap wat de M op dit moment enkel is dan heb je ook niet echt een backup element nodig.
Je hebt bij de M vooral meer keuze en dat maakt het flexibeler en hopelijk als er ooit singel fan komt ook kleiner buiten en goedkoper. (Wishfull thinking)
Wat me opvalt/enthousiast maakt bijv is dat de COP van de T-CAP op 5.23 zit bij 9kw en de L versie op 4.55 COP.
Het is jammer dat we niet kunnen zien wat de modulatie-specs zijn van de M omdat er nog geen installatie-handleiding met performance characteristics is gepubliceerd. Of heeft iemand een pro account waarmee die de handleding kan downloaden ?
M series
:fill(white):strip_exif()/f/image/mS9kVQHXPmx7a94qOUWHDfZq.png?f=user_large)
L serie 9kw
/f/image/0sOg4ggUhwsIzZHsK265u3sr.png?f=fotoalbum_large)
Inderdaad!ErikVers schreef op maandag 13 mei 2024 @ 23:23:
[...]
Uitgebreid vergeleken voor diverse klanten (en wel eens op een duistere dinsdag overwogen om Vaillant installateur te worden). Wat mij vooral opviel en weerhield;
Veel losse onderdelen (minimaal 3 extra; backup element, controlunit en de systeem thermostaat)
Geen backup en expansievat en zelfs geen aansturing standaard aanwezig
Stukje duurder (€1000,-/€1500,-)
Zeer irritante “systeem thermostaat” ik heb er steeds ruzie mee en dat kan gerust aan mij liggen hoor 😜
Grote (vooral dikke) buitenunit.
Mijn favoriet is de L en dan vooral een all in one.
Een voordeel voor de Vaillant is een iets stillere werking. Hoewel dit ook weer sterk afhankelijk is van je opstelling en gebruik. Daarnaast kan het voordeel van losse onderdelen zijn als je geen ruimte voor Panasonic bi bloc binnendeel hebt. Dan kun je bij Vaillant die onderdelen soms wel los ergens kwijt.
De vraag is denk ik vooral of je de grotere buitenunit en uitstraling + meerprijs de Vaillant waard vindt en aanspreekt, het zijn beide goede apparaten.
Hopelijk kun je hier wat mee 👍
Een nadeel van de pana L vind ik de open zijkant aan de linkerkant, daar zitten de koelfinnen exposed en met kinderen vond ik dit wel vervelend bij een grond-opstelling.
Ik hoorde ook van meerdere installateurs dat Vaillant ondersteuning als fabrikant in nederland beroerd is..
@Jeroen Ook al gekeken naar de Itho Daalderop Amber? Die is vergelijkbaar qua specs met de panasonic.
Een andere is dat de Panasonic all-in-one L boiler niet zo groot is, maar 185 liter, wat prima kan zijn voor de meeste huishoudens, maar iets om mee rekening te houden.
Cop is inderdaad top en zelfs beter dan de L. Wel is mijn verwachting dat in praktijk dat niet veel verschil zal zijn tussen L en M omdat de scop vrijwel gelijk is.shadylog schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:41:
[...]
Ik zat de specs te bekijken van de 9kw L en de 9kw M en de T-CAP single phase M heeft naar mijn inzien vergelijkbare specificaties? De SCOP bijv van de L is bij 35graden en warme omstandigheden 6.44 maar de T-CAP M 6.47. Opgenomen vermogen met deze specs is natuurlijk hoger maar ik ga er toch wel een beetje vanuit dat de T-CAP wel kan schalen in frequency/laaglast?
Wat me opvalt/enthousiast maakt bijv is dat de COP van de T-CAP op 5.23 zit bij 9kw en de L versie op 4.55 COP.
Het is jammer dat we niet kunnen zien wat de modulatie-specs zijn van de M omdat er nog geen installatie-handleiding met performance characteristics is gepubliceerd. Of heeft iemand een pro account waarmee die de handleding kan downloaden ?
M series
[Afbeelding]
L serie 9kw
[Afbeelding]
Tip wat betreft scop; pak svp average climate. De waarden die je nu pakte zijn voor zuidelijker europa 👍
Laaglast is zeker een stuk hoger bij de t cap. Mijn vermoeden is minimaal 3.5kW ipv 2.5kW
Opgevraagd bij Panasonic alleen data ontbreekt tot op heden.
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 14-05-2024 17:15 ]
Vaak schrikt men van minder dan 250 liter alleen met juiste vermogen buitenunit en goed spiraal door het hele vat is dat net zo belangrijk, zo niet belangrijker dan de liters. Deze set zou voor mij prima passen ook icm een bad en gezin 👍shadylog schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:51:
[...]
Inderdaad!
Een nadeel van de pana L vind ik de open zijkant aan de linkerkant, daar zitten de koelfinnen exposed en met kinderen vond ik dit wel vervelend bij een grond-opstelling.
Ik hoorde ook van meerdere installateurs dat Vaillant ondersteuning als fabrikant in nederland beroerd is..
@Jeroen Ook al gekeken naar de Itho Daalderop Amber? Die is vergelijkbaar qua specs met de panasonic.
Een andere is dat de Panasonic all-in-one L boiler niet zo groot is, maar 185 liter, wat prima kan zijn voor de meeste huishoudens, maar iets om mee rekening te houden.
Ben je een echte grootverbruiker tapwater (meer dan 1,5m3 gasverbruik per dag) dan kun je hem wel eens leeg trekken. Voordeel dan is dat men ook stopt dan met douchen 🙈
[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 14-05-2024 17:24 ]
ik dacht de scop te pakken van Zuid Europa waar meer gemoduleerd zou worden en je zo een idee krijgt hoe de warmtepomp zich gedraagt in onze lente ivm laaglast. Ben heel benieuwd wat het doet. Ik vind dit interessante tech en jammer dat specs dus niks laten zien over laaglast. Ik weet wel dat de handleiding van de L "performance characteristics" heeft waar je goed de modulatie kan zien. Maar de M heeft dus nog geen handleiding gepubliceerd?ErikVers schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:11:
[...]
Tip wat betreft scop; pak svp average climate. De waarden die je nu pakte zijn voor zuidelijker europa 👍
Laaglast is zeker een stuk hoger bij de t cap. Mijn vermoeden is minimaal 3.5kW ipv 2.5kW
Opgevraagd bij Panasonic alleen data ontbreekt tot op heden.
Met die scop hou je jezelf voor de gek, want daar ligt in de winter de gemiddelde buitentemperatuur hoger, waardoor het rendement van de WP ook automatisch hoger is.shadylog schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:47:
ik dacht de scop te pakken van Zuid Europa waar meer gemoduleerd zou worden en je zo een idee krijgt hoe de warmtepomp zich gedraagt in onze lente ivm laaglast.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Op verzoek zojuist de TS aangepast.svdeijk schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:31:
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om de service manual van de WH-SDC0509L3E5 te delen?
Naast de L All-in-One staat nu ook de Service Manual van de L Bi-bloc erin.
Met dank aan droppen van juiste PDF @Cr3ator.
Deze manuals zijn nu in de TS aanwezig:
.
Settings Belangrijke documenten:
Let op lees deze 2 type documenten door voordat je hier iets gaat vragen en zeker voordat je gaat installeren:
1 Je Service Manual van jouw type warmtepomp
2 Design Manual als algemene Panasonic kennis.
1 Service Manual:Panasonic H R410a
Panasonic J R32
Panasonic K R32
Panasonic L All-in-One R290
Panasonic L BI-bloc R290
2 Design Manual als algemene Panasonic kennis
Design Manual A2W Planning and installation manual
Aanvullend:
AQUAREA INSTALLATION GUIDE 1.3
.
Mocht de Service Manual van de M beschikbaar zijn dan zal ik die toevoegen.
[ Voor 53% gewijzigd door ErikVers op 15-05-2024 09:30 ]
Ik houd jullie even op de hoogte (van mijn probleem met H21 error, en water pressure 0.00 bar), wellicht dat iemand er een keer iets aan heeft:reinhrst schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:29:
Kleine update: vandaag nog eens goed kijken of ik wat kon zien aan de druksensor.
[...]
Installateur gister langs geweest, met de grote Panasonic beslissingsboom (zo'n diagram met blokjes "check pressure > 1.0", en dan een lijntje met "ja" en een lijntje met "nee") op z'n telefoon.
Die heeft niet eens binnen gekeken, maar gelijk buitenunit opengeschroefd en daar staan meten aan de CN-HPS (High pressure sensor?). Stond volgens hem 25V tussen de + en - van die connector, dus conclusie: we gaan buiten moederboord vervangen (onder garantie). Zal mij benieuwen.....
Overigens waren er ook twee mannetjes van panasonic bij, die de installatie (niet de WP) wilden controleren. Die gaven aan dat moederboord waarschijnlijk stuk is omdat ipv twee 1 fase groepen, de warmtepomp aangesloten zit op 1 3-fasen stop (waarbij twee fasen niet gebruikt worden, en de derde fase (+ N) doorgelust zijn naar beide ingangen.....
Laat ik duidelijk zijn, dit is gedaan door de installateur, en toen ik het zag wist ik ook gelijk dat dat niet zo kan, alleen ik laat hem graag zijn eigen troep opruimen, zeker nu er iets stuk is.... Tegelijkertijd kan ik me niet voorstellen dat dit een oorzaak kan zijn van het probleem. Kan me voorstellen dat mij 16A zekering eruit klapt als WP + heater beide aangaan, maar voor de rest niet echt. Anyways, niet mijn probleem, zolang het maar allemaal gefixt is tegen de tijd dat het weer kouder wordt
Ik laat het weten als er vorderingen zijn!
(PS: Panasonic mannetjes vonden installatie OK, maar wilden wel graag een extra circulatiepomp en een buffervat...

Claude
Dat is echt onzin, die zochten gewoon iets waar ze t op konden schuiven. Als je iets verkeerd doet met aansluiten waardoor er iets kapot gaat is eigenlijk het enige wat kan gebeuren dat er per ongeluk 400v ipv 230 op komt, dan zegt alles gelijk poef.reinhrst schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:40:
[...]
Ik houd jullie even op de hoogte (van mijn probleem met H21 error, en water pressure 0.00 bar), wellicht dat iemand er een keer iets aan heeft:
Installateur gister langs geweest, met de grote Panasonic beslissingsboom (zo'n diagram met blokjes "check pressure > 1.0", en dan een lijntje met "ja" en een lijntje met "nee") op z'n telefoon.
Die heeft niet eens binnen gekeken, maar gelijk buitenunit opengeschroefd en daar staan meten aan de CN-HPS (High pressure sensor?). Stond volgens hem 25V tussen de + en - van die connector, dus conclusie: we gaan buiten moederboord vervangen (onder garantie). Zal mij benieuwen.....
Overigens waren er ook twee mannetjes van panasonic bij, die de installatie (niet de WP) wilden controleren. Die gaven aan dat moederboord waarschijnlijk stuk is omdat ipv twee 1 fase groepen, de warmtepomp aangesloten zit op 1 3-fasen stop (waarbij twee fasen niet gebruikt worden, en de derde fase (+ N) doorgelust zijn naar beide ingangen.....
Laat ik duidelijk zijn, dit is gedaan door de installateur, en toen ik het zag wist ik ook gelijk dat dat niet zo kan, alleen ik laat hem graag zijn eigen troep opruimen, zeker nu er iets stuk is.... Tegelijkertijd kan ik me niet voorstellen dat dit een oorzaak kan zijn van het probleem. Kan me voorstellen dat mij 16A zekering eruit klapt als WP + heater beide aangaan, maar voor de rest niet echt. Anyways, niet mijn probleem, zolang het maar allemaal gefixt is tegen de tijd dat het weer kouder wordt
(PS: Panasonic mannetjes vonden installatie OK, maar wilden wel graag een extra circulatiepomp en een buffervat...)
Ik snap niet waarom je installateur het zo gedaan heeft, maar dat is een ander verhaal
Hè wacht even, heeft hij slechts 1 van de 3 fases gebruikt en hier beide aansluitingen aangeknoopt?reinhrst schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:40:
[...]
Ik houd jullie even op de hoogte (van mijn probleem met H21 error, en water pressure 0.00 bar), wellicht dat iemand er een keer iets aan heeft:
(PS: Panasonic mannetjes vonden installatie OK, maar wilden wel graag een extra circulatiepomp en een buffervat...)
Dus:
meterkast: 3x16A groep, inclusief 30ma aardlek (of alamat)
in wp: 2 fases afgedopt, 1 fase gelust op beide 16A alamats
Los van dat dit inderdaad klinkt als "zondebok zoeken" van die twee Panasonic-heren, blijft het echt een hele rare manier van aansluiten. Ik ben soortgelijk gestart, maar natúúrlijk pak je dan 1 fase voor de pomp, en 1 fase voor de naverwarmer. En dan ook nog wel even selectief aub, dus 16A in je pomp betekent 20A in je meterkast.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Klok, klepel...stevenP schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:05:
[...]
Hè wacht even, heeft hij slechts 1 van de 3 fases gebruikt en hier beide aansluitingen aangeknoopt?
Dus:
meterkast: 3x16A groep, inclusief 30ma aardlek (of alamat)
in wp: 2 fases afgedopt, 1 fase gelust op beide 16A alamats
Los van dat dit inderdaad klinkt als "zondebok zoeken" van die twee Panasonic-heren, blijft het echt een hele rare manier van aansluiten. Ik ben soortgelijk gestart, maar natúúrlijk pak je dan 1 fase voor de pomp, en 1 fase voor de naverwarmer. En dan ook nog wel even selectief aub, dus 16A in je pomp betekent 20A in je meterkast.
In de unit zitten alleen 2 aardlekschakelaars (30mA, 40A), geen installatieautomaten. In de handleiding staat gewoon hoe je het apparaat dient aan te sluiten. Afhankelijk vh model is dat bijvoorbeeld L1 op een B20 automaat, en L2 (backup) op een B16. Selectiviteit is sowieso niet aan de orde.
Zoals vaker gezien/gedaan kan de unit best lang functioneren wanneer deze op 1 B16-automaat aangesloten wordt. Het is echter niet volgens instructie en kan uitval van de automaat veroorzaken door overbelasting. Het genoemde defect van de PCA zal hier - ondanks de 'expertise' vd Panasonic-heren - echter niet door komen.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
[ Voor 98% gewijzigd door FransvWoerkom op 15-05-2024 14:52 ]
En hoe zat het met dat plastic zakje rond de druksensor/aansluiting met water en kopergroen?reinhrst schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:40:
[...]
Reden dat het zo was aangesloten gok ik, is omdat ik bij het aanleggen van de stroom 3 keer aan de installateur had gevraagd of ie zeker wist dat het krachtstroom moest zijn, en dat ik verwachtte dat het 2x 1 fase zou zijn, en ik denk dat ie niet terug durfde te komen met de melding dat ik toch gelijk had. Aan de andere kant, ik was ook niet thuis toen het allemaal geïnstalleerd werd, dus wellicht was het gewoon even tijdelijk gedaan, en is men vergeten het aan mij te melden...
Claude
Hoezo heb je maar 1.5mm2 liggen? Das wel een beetje schraal.reinhrst schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:38:
Idd @Makrolon @stevenP @Cr3ator helemaal mijn idee. Dit kan nooit de oorzaak zijn (hooguit als de heater 16A gaat vragen, zal voltage wellicht iets onder 230V droppen vanwege weerstand in de 1.5mm2 leidingen. Maar dan nog, ik mag hopen dat je moederboard het overleeft als voltage een keer iets te laag is. (Aan de andere kant, in mijn ervaringen gaat moederboarden in wasmachines, CV ketels, etc om de haverklap stuk, terwijl mijn Raspberry Pi van 15 euro al jaren zonder problemen draait.....).
Reden dat het zo was aangesloten gok ik, is omdat ik bij het aanleggen van de stroom 3 keer aan de installateur had gevraagd of ie zeker wist dat het krachtstroom moest zijn, en dat ik verwachtte dat het 2x 1 fase zou zijn, en ik denk dat ie niet terug durfde te komen met de melding dat ik toch gelijk had. Aan de andere kant, ik was ook niet thuis toen het allemaal geïnstalleerd werd, dus wellicht was het gewoon even tijdelijk gedaan, en is men vergeten het aan mij te melden...
Ja, is gister beetje onhandig gegaan. Tegen de tijd dat ze daar dingen gingen openmaken werd ik weggeroepen (huis is nog in aanbouw dus er waren andere mensen die mijn aandacht nodig hadden), dus heb niet gehoord wat ze daarvan vonden. Zoals ik al aangaf, ik vind het moeilijk om echt met zekerheid te zeggen of er water inzit, en of het groen niet een effect van de camera is.... Is erg lastige hoek om te kijken.FransvWoerkom schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:54:
[...]
En hoe zat het met dat plastic zakje rond de druksensor/aansluiting met water en kopergroen?
Anyways, ik heb de tijd. Ik ga er 100% vanuit dat ze het moederboard gaan vervangen en dat dat het probleem niet oplost.
Trouwens wel gek dat er (voor zover ik zag) in de buitenunit 2 druksensoren zitten (HPS en WPS), en in de binnenunit ook nog 1 (DPS), maar de interface slechts 1 waarde aangeeft. Maakt het debuggen niet makkelijker.....
Claude
Lijkt genoeg te zijn voor 16A, maar wellicht goed idee om idd gelijk maar 2.5 neer te leggen voor de 2 (nieuwe) groepen. Kan sowieso geen kwaad.bbbrumbrum schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:41:
[...]
Hoezo heb je maar 1.5mm2 liggen? Das wel een beetje schraal.
Claude
Is schraal maar voor sommige type en afstand volgens de handleiding ok. In die zelfde handleiding staat trouwens ook dat het twee keer 3*1.5mm2 (power suply1 en power suply2) moet zijn en niet één keer 5*1.5mm2bbbrumbrum schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:41:
[...]
Hoezo heb je maar 1.5mm2 liggen? Das wel een beetje schraal.
2.5mm2 is gangbaarder en mooi als je later een grotere verbruiker of meer afstand zou toepassen alleen nu niet perse noodzakelijk afhankelijk van 5-7-9 model uiteraard.
[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 15-05-2024 15:54 ]
Ik begrijp wel dat importeur over doorlussen en niet hanteren van voorgeschreven kabels en losse groepen begint. Zegt uiteraard niet dat het de oorzaak is. Alleen maakt een producent de service manual niet voor de grap.reinhrst schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:40:
[...]
Ik denk dat je blij (of jouw installateur) mag zijn dat ze dit onder garantie gaan vervangen. Stellantis had als het hun voertuig betrof je een hele goede dag gewenst en je bedankt voor de kop koffie.
Nb
Hopelijk is het daarmee opgelost laat het ons weten 👍
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 15-05-2024 15:59 ]
Helemaal mee eens m.b.t. specs/instructie maar is het daadwerkelijk ooit voorgekomen dat de B16 van de warmtepomp eruit klapt?Cr3ator schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:10:
[...]
Zoals vaker gezien/gedaan kan de unit best lang functioneren wanneer deze op 1 B16-automaat aangesloten wordt. Het is echter niet volgens instructie en kan uitval van de automaat veroorzaken door overbelasting.
[…]
DPS = Digital Pressure Sensor (binnenunit)
HPS = High Pressure Sensor (buitenunit)
PSW = High Pressure Switch (buitenunit)
Claude
FransvWoerkom schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:54:
[...]
En hoe zat het met dat plastic zakje rond de druksensor/aansluiting met water en kopergroen?
/f/image/2hjzmQprcAxx2eG8MS06Xy1D.png?f=fotoalbum_large)
Als ik zo de service manual erbij pak, kom ik voor error H21 ook alleen maar op de binnenunit uit. Geen idee welke beslisboom mijn installateur gebruikt heeft. Anyways, ik verwacht dus zeker dat ze straks na het vervangen van het buiten moederboard er alsnog achter komen dat het idd binnen zit.....
Claude
Je mag hopen dat ze niet ook voor de zekerheid de druksensors van de buitenunit hebben uitgebouwd. Die zijn voor het meten van de druk van koelgas voor en na de compressor.reinhrst schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:44:
[...]
[Afbeelding]
Als ik zo de service manual erbij pak, kom ik voor error H21 ook alleen maar op de binnenunit uit. Geen idee welke beslisboom mijn installateur gebruikt heeft. Anyways, ik verwacht dus zeker dat ze straks na het vervangen van het buiten moederboard er alsnog achter komen dat het idd binnen zit.....
Bijna alles dat te maken heeft met het circulatiewater zit in de binnenunit. In de buitenunit zit eigenlijk alleen de warmtewisselaar, een ontluchter en een overdrukventiel.
Ahhhhhh, dat is een stuk logischer! Ik vroeg me al af waarom er twee sensoren nodig zouden zijn op 2 verschillende plekken voor waterdruk, en dan maar 1 plek om het uit te lezen.....FransvWoerkom schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 00:57:
[...]
Die zijn voor het meten van de druk van koelgas voor en na de compressor.
Claude
Zou toch wel gek zijn?Maikie18 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:19:
Ik meen van de week gezien te hebben dat als je de 9J instelt om uit te gaan bij een buitentemperatuur van 15 graden dat hij vanaf dat moment ook geen SWW meer doet, klopt dat?
Sarcastisch bedoeld? Ik heb niet goed genoeg naar de logs gekeken maar de vraag was er maar de compressor ging niet aan, uiteindelijk na x uur, instelling wanneer de BH bij mag schakelen, werd de temperatuur wel gehaald, maar dat kwam dus door het element. Ik heb zo 3 dagen gedraaid, gelukkig dat ik het na keek. Ik dacht vraag het hier even na en laat het jullie weten, wellicht meer mensen die daardoor met element SWW aan het doen zijn.
BTW, ben de afgelopen dagen druk in de tuin bezig en het viel me op dat hij ver aan het einde van een SWW run de WP even uit gaat om kort daarna nog even terug aan te gaan. Is dit normaal? Enige wat ik kan bedenken en a.d.h.v. de logs zie is dat de retour op dat moment bijna gelijk is aan de aanvoer.

[ Voor 35% gewijzigd door Maikie18 op 18-05-2024 21:41 ]
Nee niet sarc.Maikie18 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:35:
[...]
Sarcastisch bedoeld? Ik heb niet goed genoeg naar de logs gekeken maar de vraag was er maar de compressor ging niet aan, uiteindelijk na x uur, instelling wanneer de BH bij mag schakelen, werd de temperatuur wel gehaald, maar dat kwam dus door het element. Ik heb zo 3 dagen gedraaid, gelukkig dat ik het na keek. Ik dacht vraag het hier even na en laat het jullie weten, wellicht meer mensen die daardoor met element SWW aan het doen zijn.
BTW, ben de afgelopen dagen druk in de tuin bezig en het viel me op dat hij ver aan het einde van een SWW run de WP even uit gaat om kort daarna nog even terug aan te gaan. Is dit normaal? Enige wat ik kan bedenken en a.d.h.v. de logs zie is dat de retour op dat moment bijna gelijk is aan de aanvoer.
[Afbeelding]
Hmm interessant
Wat bedoel je met "instelt om uit te gaan". Om een sww run uit te voeren, moet warmtepomp aan staan en de status op tank. Er is een instelling om verwarmen uit te zetten bij een ingestelde temperatuur.Maikie18 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:19:
Ik meen van de week gezien te hebben dat als je de 9J instelt om uit te gaan bij een buitentemperatuur van 15 graden dat hij vanaf dat moment ook geen SWW meer doet, klopt dat?
Met een energieopwekking van 10kW en een Ta van 57° zou de tank in een uurtje toch wel ruim boven de 50° moeten zijn. Welke tank heb je? Deed hij het anders wel goed? Is er iets veranderd de laatste tijd? Zit de sensor goed in/aan de tank? Doet de 3-wegklep het goed of lekt er warm water naar je verwarmingen? Was er niet tegelijk iemand onder de douche?Maikie18 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:35:
[...]
[Afbeelding]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79030000
Op die foto staan de automaten in mijn J-Serie Split binnenunit.
Nu valt me daarop ineens te tekst op over "Line" en "Load"... Zie ik dat verkeerd of zit het dus verkeerd om? (want onderin zijn de inkomende kabels)
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Snap niet dat Tweakers zo wegloopt met Panasonic, behalve dat ze goedkoop zijn.reinhrst schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:40:
[...]
Dit is toch geen professionele actie die 2 “mannetjes” die de boel staan af te kraken. En dan ook nog beginnen over een parallel buffervat.
Die hebben helemaal geen verstand van warmtepompen.
Daikin heet helemaal geen parallel buffervat in hun aanbevolen hydraulische schema’s. Zijn hier helemaal niet populair maar bieden veel meer.
je zou toch zeggen dat ze verkeerd om zitten inderdaad.sjimmie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:32:
Even een soort cross-post, met een ander doel.
Nu valt me daarop ineens te tekst op over "Line" en "Load"... Zie ik dat verkeerd of zit het dus verkeerd om? (want onderin zijn de inkomende kabels)
anderzijds is het omhoog = aan, omlaag = uit dan wel weer logisch, en de tekst zit nu ook netjes recht.
weet je het artikelnummer?
misschien is er een handleiding van.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Het zijn gewoon de automaten die standaard in de wp zitten bij levering, er staat zelfs panasonic op. maar geen type zo te zien.pc_freak1 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:35:
[...]
je zou toch zeggen dat ze verkeerd om zitten inderdaad.
anderzijds is het omhoog = aan, omlaag = uit dan wel weer logisch, en de tekst zit nu ook netjes recht.
weet je het artikelnummer?
misschien is er een handleiding van.
Zijn monteurs kan top zijn of iets minder; we zijn er niet bij geweest en lopen hun procedure door. Zegt wat mij betreft weinig over een fabrikant. Wellicht enkel iets over de service afdeling van de nederlandse importeur? Of ze hebben straks gewoon het in één keer opgelost. Dat kan ook hé 😜👍Technician- schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:18:
[...]
Snap niet dat Tweakers zo wegloopt met Panasonic, behalve dat ze goedkoop zijn.
Dit is toch geen professionele actie die 2 “mannetjes” die de boel staan af te kraken. En dan ook nog beginnen over een parallel buffervat.
Daikin heet helemaal geen parallel buffervat in hun aanbevolen hydraulische schema’s. Zijn hier helemaal niet populair maar bieden veel meer.
Waarom denk je dat verkeerd om zit? Load zit links onderin waar jij je Last op aan hebt gesloten gaat goed toch?sjimmie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:32:
Even een soort cross-post, met een ander doel.
Onderaan staat Load maar die draden komen uit de meterkast en zijn dus de Line.ErikVers schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:25:
[...]
Waarom denk je dat verkeerd om zit? Load zit links onderin waar jij je Last op aan hebt gesloten gaat goed toch?
Bovenaan staat Line maar die draden gaan naar de print van de WP.
Dat vermoed ik ook, maar zelf ben ik daar nog niet 100% van overtuigd omdat het er wel zo specifiek op staat.RichieB schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:50:
Het maakt voor een aardlekschakelaar niet uit in welke richting de stroom loopt. Dat ze dus omgekeerd zijn aangesloten maakt voor de werking niets uit.
Is Daikin ook zo goed te tweaken? Ik heb zelf gekozen omdat ik hier las dat Heishamon bestaat en je de warmtepomp zelf kan tweaken zodat hij optimaal loopt. Inderdaad irritant dat ze buffervaten adviseren al zijn er ook schema's zonder natuurlijk.Technician- schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:18:
[...]
Iets anders aan allen; met de toekomstige mogelijke afschaffing van de salderingsregeling kan het weleens interessant zijn om mn boiler lekker op te stoken bij negatieve prijzen. Iemand die dat al doet? En welke maximumtemperatuur houden jullie aan? (Ik snap dat elk gebruikt materiaal een maximum werktemperatuur heeft maar mogelijk zijn er 'best practices')
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Ik verdiep me helemaal niet in tweaking, met alle merken is me al genoeg te verdiepen in de standaard oplossingen.wheli schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:04:
[...]
Is Daikin ook zo goed te tweaken? Ik heb zelf gekozen omdat ik hier las dat Heishamon bestaat en je de warmtepomp zelf kan tweaken zodat hij optimaal loopt. Inderdaad irritant dat ze buffervaten adviseren al zijn er ook schema's zonder natuurlijk.
Iets anders aan allen; met de toekomstige mogelijke afschaffing van de salderingsregeling kan het weleens interessant zijn om mn boiler lekker op te stoken bij negatieve prijzen. Iemand die dat al doet? En welke maximumtemperatuur houden jullie aan? (Ik snap dat elk gebruikt materiaal een maximum werktemperatuur heeft maar mogelijk zijn er 'best practices')
Maar Daikin heeft ook een oplossing via ESP zie topic (ESPaltherma).
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
En sinds kort ook een door Daikin aangeboden platform waar gebruikers eigen HA ontwikkelen.
Ik ben een warmtepomp man en geen elektriciën dus correct me when i am wrong; Last en Load staat voor mij voor de voedende bruine draden vanuit de meterkast. Ik zie dus niks bijzonders op jouw foto.sjimmie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:45:
[...]
Onderaan staat Load maar die draden komen uit de meterkast en zijn dus de Line.
Bovenaan staat Line maar die draden gaan naar de print van de WP.
Het zijn alamats 30A. Daar is het van belang waar de nul en waar de fase wordt aangesloten. Ik denk ook dat line en load niet uitmaakt. Deze plaatjes stonden op ebay; National en Matsushita zijn merken van Panasonic:sjimmie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:46:
[...]
Dat vermoed ik ook, maar zelf ben ik daar nog niet 100% van overtuigd omdat het er wel zo specifiek op staat.
https://www.ebay.com/itm/114628733498
Die instelling bedoel ik ook. Ik kan de logs niet meer terug zien maar bijna zeker dat hij na die aanpassing 3 dagen op element heeft lopen verwarmen, je ziet het eigenlijk ook op de printscreen.FransvWoerkom schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:46:
[...]
Wat bedoel je met "instelt om uit te gaan". Om een sww run uit te voeren, moet warmtepomp aan staan en de status op tank. Er is een instelling om verwarmen uit te zetten bij een ingestelde temperatuur.
Hij heeft het altijd gewoon goed gedaan, ik zeg ook niet dat er een probleem is, alleen dat het mij op viel dat hij aan het draaien was, uit ging, dus ik dacht dat was een sww run en vervolgens ging die een paar minuten later weer aan. Ik stond net in de bijkeuken en hoorde water uit de inlaatcombinatie lopen dus ik dacht snel even op de pc de advanced logging aanzetten, was eigenlijk al net te laat maar je ziet ook hier wel het gedrag dat ik beschreef, hij draait bijna tot doeltemperatuur bereikt is maar gaat dan enkele minuten uit om vervolgens nog 6 minuten vol gas te gaanFransvWoerkom schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:54:
[...]
Met een energieopwekking van 10kW en een Ta van 57° zou de tank in een uurtje toch wel ruim boven de 50° moeten zijn. Welke tank heb je? Deed hij het anders wel goed? Is er iets veranderd de laatste tijd? Zit de sensor goed in/aan de tank? Doet de 3-wegklep het goed of lekt er warm water naar je verwarmingen? Was er niet tegelijk iemand onder de douche?

Voor de volledigheid nog even de statistieken log zodat je de totale run kunt zien

Betreft de temperatuur sensor, deze heb ik sowieso nooit vertrouwd, als de tank 52 graden is en 3 personen achter elkaar staan 20 minuten onder de regendouche dan zakt hij hooguit 6 graden, vaak is dit ook pas een hele tijd na het douchen, als SWW dan is begonnen zie je na x minuten ineens een grotere temperatuur val, maar dat staat los van wat ik beschrijf.
Officieel zit mijn 3-wegklep wel verkeerd om gemonteerd
Het lijkt dat de sensor erg hoog zit. Dan blijft hij door de gelaagdheid lang op temperatuur. Zakken bij opwarmen is dan normaal omdat er door de spiraal eerst koud water wordt aangevoerd.Maikie18 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:14:
[...]
Die instelling bedoel ik ook. Ik kan de logs niet meer terug zien maar bijna zeker dat hij na die aanpassing 3 dagen op element heeft lopen verwarmen, je ziet het eigenlijk ook op de printscreen.
[...]
Hij heeft het altijd gewoon goed gedaan, ik zeg ook niet dat er een probleem is, alleen dat het mij op viel dat hij aan het draaien was, uit ging, dus ik dacht dat was een sww run en vervolgens ging die een paar minuten later weer aan. Ik stond net in de bijkeuken en hoorde water uit de inlaatcombinatie lopen dus ik dacht snel even op de pc de advanced logging aanzetten, was eigenlijk al net te laat maar je ziet ook hier wel het gedrag dat ik beschreef, hij draait bijna tot doeltemperatuur bereikt is maar gaat dan enkele minuten uit om vervolgens nog 6 minuten vol gas te gaan
[Afbeelding]
Voor de volledigheid nog even de statistieken log zodat je de totale run kunt zien
[Afbeelding]
Betreft de temperatuur sensor, deze heb ik sowieso nooit vertrouwd, als de tank 52 graden is en 3 personen achter elkaar staan 20 minuten onder de regendouche dan zakt hij hooguit 6 graden, vaak is dit ook pas een hele tijd na het douchen, als SWW dan is begonnen zie je na x minuten ineens een grotere temperatuur val, maar dat staat los van wat ik beschrijf.
Officieel zit mijn 3-wegklep wel verkeerd om gemonteerd
Bij 40 minuten is het doel van de Ta (57°) bereikt en stopt hij ermee. Normaal dus. Er hoeft ook niet veel energie meer in om de sensor op 52° te krijgen. Gewoon even thermisch schudden.
Wat bedoel je met 3-wegklep verkeerd om? Motor onder de klep? Zolang hij niet gaat lekken geen probleem.
Ik heb elke dinsdag een cyclus geprogrammeerd, echter komt de temperatuur van de buffer nooit hoger dan 55 graden, terwijl ik 65 graden heb ingesteld. Ook als ik handmatige een cyclus aanvraag komt de temperatuur niet hoger.
In mijn analyse zie ik dat de warmtepomp 15-30 minuten draait en dan stopt - terwijl de 'sterilisation status' nog steeds op "on" staat. Komt bij iedereen de tank goed op temperatuur?
/f/image/cGnmESZoK60AN4ISRU2UU875.png?f=fotoalbum_large)
Welke warmtepomp heb je? Welke tank heb je? Heb je de backup heater ingeschakeld? Zit er een elektrische verwarmer in de tank? Welke instellingen heb je onder installateur en onder gebruiker voor de tank en voor de sterilisatie? Kun je de legende (verklaring van de gekleurde lijntjes) en de waarden langs de verticale as er bij zetten?noahmaes schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:54:
Mijn hygiene/legionella/sterilisatie-cyclus lijkt niet te werken.
Ik heb elke dinsdag een cyclus geprogrammeerd, echter komt de temperatuur van de buffer nooit hoger dan 55 graden, terwijl ik 65 graden heb ingesteld. Ook als ik handmatige een cyclus aanvraag komt de temperatuur niet hoger.
In mijn analyse zie ik dat de warmtepomp 15-30 minuten draait en dan stopt - terwijl de 'sterilisation status' nog steeds op "on" staat. Komt bij iedereen de tank goed op temperatuur?
[Afbeelding]
En in iaanvullng op @FransvWoerkom , wat heb je als minimale en maximale tijden ingesteld?noahmaes schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:54:
[Afbeelding]
Heb je een Panasonic vat? De mijne komt ook niet zo hoog. De rest doet ie op et element, maar die deed het bij mij ook niet. De thermostaat op het vat stond veel te laag.noahmaes schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:54:
[Afbeelding]
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Mijn 9J draait met een externe thermostaat die ik sinds deze maand op 18 graden heb gezet.
Hij geeft in een horizontale lijn continue 0,13l/min aan maar zal - zo schat ik in - in de praktijk uit staan.
Hoort de pomp niet zo nu en dan even in actie te komen?
na vele malen merk-monteurs/specialisten van vrijwel elk warmtepomp merk aan het werk te hebben gezien is de kennis van de panasonic monteurs zoals hier vermeld volledig in lijn met de kwaliteit van monteurs die alle andere merken ook bieden.Technician- schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:18:
[...]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Hoe bedoel je deze? Is dat die draaiknop op het verwarmings element die je in de panasonic steekt?Wouter2403 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:47:
[...]
Heb je een Panasonic vat? De mijne komt ook niet zo hoog. De rest doet ie op et element, maar die deed het bij mij ook niet. De thermostaat op het vat stond veel te laag.
[ Voor 3% gewijzigd door --WaaZaa-- op 25-05-2024 09:45 ]
prutsert