WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
En @--WaaZaa-- tip; let daarbij op dat de warmste stand net andere kant op is dan je zou kunnen denken. Dus goed naar de symbooltjes erop kijken 👍Carboy54 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:05:
[...]
Wouter bedoeld het externe element in de sww boiler. Als je die gebruikt als backup moet je de max temperatuur mogelijk verhogen.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
mijn boiler zit ook aan een setje zonnecollectoren, die laat ik opwarmen tot 90 graden. om boven de 60 te gaan moet je wel een thermostatisch mengventiel toevoegen omdat je anders je handen brandt aan de 'quooker' in de badkamerwheli schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:04:
[...]
Is Daikin ook zo goed te tweaken? Ik heb zelf gekozen omdat ik hier las dat Heishamon bestaat en je de warmtepomp zelf kan tweaken zodat hij optimaal loopt. Inderdaad irritant dat ze buffervaten adviseren al zijn er ook schema's zonder natuurlijk.
Iets anders aan allen; met de toekomstige mogelijke afschaffing van de salderingsregeling kan het weleens interessant zijn om mn boiler lekker op te stoken bij negatieve prijzen. Iemand die dat al doet? En welke maximumtemperatuur houden jullie aan? (Ik snap dat elk gebruikt materiaal een maximum werktemperatuur heeft maar mogelijk zijn er 'best practices')

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ook omdat veel kunststof leidingsystemen niet tegen die temperatuur kunnen. De meesten houden bij een graad of 70 wel op.LinuZZ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:38:
mijn boiler zit ook aan een setje zonnecollectoren, die laat ik opwarmen tot 90 graden. om boven de 60 te gaan moet je wel een thermostatisch mengventiel toevoegen omdat je anders je handen brandt aan de 'quooker' in de badkamer
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In het Panasonic vat ja. Daar zit een klein knopje op om de maximale temperatuur in te stellen. Die stond bij mij veel te laag.--WaaZaa-- schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 09:45:
[...]
Hoe bedoel je deze? Is dat die draaiknop op het verwarmings element die je in de panasonic steekt?
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Ja dat is hier al wel eens in dit topic voorbij gekomen.RichieB schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:58:
[...]
Helemaal mee eens m.b.t. specs/instructie maar is het daadwerkelijk ooit voorgekomen dat de B16 van de warmtepomp eruit klapt?
Is op zich ook wel logisch, tijdens een defrost of te ver van target komt er 3000W bij.
Als je warmtepomp dan al een 2500W via de compressor verbruikt, is het denk ik vrij logisch dat dit niet voor langere tijd gaat via een 1x 16A.
De uitdaging is vooral dat als het kritisch is en jij bent er dan net niet of ligt te slapen, dat gelijk je woning flink gaat afkoelen en mogelijk dingen kapot vriezen. Vandaar dat ik nooit deze twee zou doorverbinden, vooral omdat je lichter af gaat zekeren dan dat het apparaat kan verbruiken. Ik heb nooit begrepen waarom je dat zou doen?
n.b. mocht om wat voor bizarre reden je niet een tweede kabel en installatieautomaat kunnen aanleggen dan zou ik nog eerder via verborgen menu je backupheater uitzetten. Let op dit is niet te adviseren en kan storingen veroorzaken afhankelijk van je systeem opstelling.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat kan ik me wel voorstellen, want het element in het vat word ook vanuit die automaat gevoed. In een extreem geval dat t element in het vat aan staat en dat de wp het 3kw element in de wp tegelijk aan zet voor bv een defrost ga je wel over de 16 ampère heen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
De 9J trekt dacht ik maximaal 17,1A continu. Als je naar de afschakel karakteristiek van een B16 kijkt dan kan dat zo maar een uur of langer goed gaan. Maar ik loop dat risico liever niet, heb er dan ook een B20 in gezet.RichieB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:51:
@ErikVers Ik heb het niet over de situatie dat je zowel de WP als de BUH op de dezelfde 16A hebt zitten. Dat is logisch en vragen om problemen. Maar puur de compressor zonder BUH achter een 16A. Dat mag officieel niet (moet 20A zijn) maar werkt in de praktijk prima.
Als je 100% zeker nooit het maximale vermogen nodig gaat hebben zou je er eventueel op kunnen gokken dat het goed gaat. Maar waarom?
Excuus ik dacht dat over het doorlussen ging. 🥵😜👍RichieB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:51:
@ErikVers Ik heb het niet over de situatie dat je zowel de WP als de BUH op de dezelfde 16A hebt zitten. Dat is logisch en vragen om problemen. Maar puur de compressor zonder BUH achter een 16A. Dat mag officieel niet (moet 20A zijn) maar werkt in de praktijk prima.
De bh moet achter een 16A
De compressor is afhankelijk van welk type je hebt staan.
Als jij een 9J hebt kan het gerust nu in de praktijk goed werken alleen zijn er situaties waarin hij er wel uitschiet. Ik vraag mij vooral af waarom geen 20A? Volgens mij staat zelf 25A voorgeschreven. Dat is wat overbemeten en niet handig icm een hoofdzekering vandaar 20A. Maar jij hebt dus een 9J met 16A installatieautomaat gemonteerd? Waarom vraag ik me dan vooral af? 👍
[ Voor 26% gewijzigd door ErikVers op 27-05-2024 11:35 ]
Power suply 2 mag gewoon op 16AMakrolon schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:22:
Moet de buh niet achter 20?
Dat kan ik me wel voorstellen, want het element in het vat word ook vanuit die automaat gevoed. In een extreem geval dat t element in het vat aan staat en dat de wp het 3kw element in de wp tegelijk aan zet voor bv een defrost ga je wel over de 16 ampère heen.
Je kan daaruit de conclusie trekken dat in en extern element niet tegelijk kunnen worden aangestuurd. Wellicht ook de reden dat tijdens een dhw run de defrost altijd zonder backup (intern) plaatsvindt om overbelasting te voorkomen.
[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 27-05-2024 11:37 ]
Ahh dan is dat de reden idd, ik had alleen gezien dat de 1500 watt via die zekering getrokken werd.ErikVers schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:32:
[...]
Power suply 2 mag gewoon op 16A
Je kan daaruit de conclusie trekken dat in en extern element niet tegelijk kunnen worden aangestuurd. Wellicht ook de reden dat tijdens een dhw run de defrost altijd zonder backup (intern) plaatsvindt om overbelasting te voorkomen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Dat was precies mijn vraag: zijn er praktijk situaties bekend dat een B16 van de compressor er daadwerkelijk uit vloog?ErikVers schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:31:
[...]
Als jij een 9J hebt kan het gerust nu in de praktijk goed werken alleen zijn er situaties waarin hij er wel uitschiet.
Omdat ik precies 2 module-eenheden over had en ik nog een B16 smalle krachtgroep had liggen. Kan het vrij simpel vervangen door een B20 en B16 enkel-fase naast elkaar als het echt moet.[...]
Maar jij hebt dus een 9J met 16A installatieautomaat gemonteerd? Waarom vraag ik me dan vooral af? 👍
Voor alleen de compressor? Dat is 4 kW .. dan moet het volgens de tabel wel erg koud worden. Maar inderdaad, het kan dus voorkomen.Tinkerer84 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:02:
[...]
De 9J trekt dacht ik maximaal 17,1A continu.
[...]
In 7 jaar hier met een krappe 9J niet voorgekomen.RichieB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:54:
[...]
Dat was precies mijn vraag: zijn er praktijk situaties bekend dat een B16 van de compressor er daadwerkelijk uit vloog?
[...]
Omdat ik precies 2 module-eenheden over had en ik nog een B16 smalle krachtgroep had liggen. Kan het vrij simpel vervangen door een B20 en B16 enkel-fase naast elkaar als het echt moet.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Bij installatie kies je tussen internal of external tank heater. Als je voor internal kiest, zal hij de externe nooit aansturen en als je voor external kiest zal hij bij tank bedrijf de backup heater niet gebruiken. Het is me nooit opgevallen dat hij (behalve bij sterilisatie) de externe heater ooit gebruikt. Ook niet bij een defrost. Maar bij mijn T-cap eindigt de defrost toch meestal in mode 2, op de compressor.ErikVers schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:32:
[...]
Power suply 2 mag gewoon op 16A
Ik vermoed die 3890W uit de tabel plus nog wat extra voor de waterpomp en expansievat verwarming etc.RichieB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Voor alleen de compressor? Dat is 4 kW .. dan moet het volgens de tabel wel erg koud worden. Maar inderdaad, het kan dus voorkomen.
In de praktijk zal het allemaal wel meevallen maar als je de keuze hebt dan zou ik gewoon een B20 gebruiken.
In theorie kan je natuurlijk je stooklijn en SWW temperatuur zo afstellen dat je nooit boven de 16A kan komen.
Nog even naar mijn energieverbruik in januari gekeken en er zaten nachten tussen waarbij mijn 9j continu ongeveer 3500W trok. Dus echt vergezocht is het ook weer niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Tinkerer84 op 27-05-2024 16:50 ]
Klopt is dan ook enkel icm een defrost dat intern element gebruikt wordt. Ook al heb je bh extern ingesteld.FransvWoerkom schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:36:
[...]
Bij installatie kies je tussen internal of external tank heater. Als je voor internal kiest, zal hij de externe nooit aansturen en als je voor external kiest zal hij bij tank bedrijf de backup heater niet gebruiken. Het is me nooit opgevallen dat hij (behalve bij sterilisatie) de externe heater ooit gebruikt. Ook niet bij een defrost. Maar bij mijn T-cap eindigt de defrost toch meestal in mode 2, op de compressor.
Waar ik op doelde is op de vraagsteller die zich afvroeg of ze tegelijk kunnen aan gaan. Bijvoorbeeld dus sterrilisatie icm defrost of niet halen van target. Voor zover ik weet kan dat niet en is dat wellicht ook de reden dat een defrost tijdens dhw modus zonder intern element gaat ook al is je dhw water koud.
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 27-05-2024 21:30 ]
Ja die zijn er. Al is de kans vrij klein zou ik de gok voor die paar euro niet nemen.RichieB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:54:
[...]
Dat was precies mijn vraag: zijn er praktijk situaties bekend dat een B16 van de compressor er daadwerkelijk uit vloog?
[...]
Omdat ik precies 2 module-eenheden over had en ik nog een B16 smalle krachtgroep had liggen. Kan het vrij simpel vervangen door een B20 en B16 enkel-fase naast elkaar als het echt moet.
[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 27-05-2024 17:13 ]
Ja, erg koud en dan ook nog eens een netspanning van 210V omdat het windstil en donker is en heel Nederland de warmtepomp aan heeft staanRichieB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Voor alleen de compressor? Dat is 4 kW .. dan moet het volgens de tabel wel erg koud worden. Maar inderdaad, het kan dus voorkomen.
Hangt er natuurlijk van af hoever je de 9J belast bij erg koude temperaturen.RichieB schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:54:
[...]
Bij mij trok de 9J in de koudste avond/nacht tot nu toe (begin dec. 23 bij ongeveer -8 C) een kleine 3 kW (2700W meen ik) , en dus nog niet op het maximum en mijn conclusie was dat het nog wel naar -15 mag gaan om het huis warm te houden. (hier vrijstaand 1987 huis ~200 m2 met voormalig 3600m3 gas verbruik).
Wat de BUH betreft: die slaat hier alleen aan bij defrosts. De totale defrost afhandeling bij Panasonic J is per design max 9 minuten (zie service manual) en de BUH is binnen die cyclus maar een paar minuten actief.
'k Heb er wel plaatjes van gepubliceerd.... zoek zoek... ah hierbij dan beetje inzicht in het verbruik tijdens defrost cyclus:
/f/image/y3AnpYcUzpy1z5OegI0ZV7Xb.png?f=fotoalbum_large)
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Fraai in beeld gebracht! Van 2017-2022 heeft mijn 9J altijd een 16 A B gehad. Daarbij moest de pomp bij strenge vorst altijd op zijn tenen lopen. Nooit problemen gehad. Met de wetenschap van nu had ik een 20 A gemonteerd dat wel.dof schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:43:
[...]
Hangt er natuurlijk van af hoever je de 9J belast bij erg koude temperaturen.
Bij mij trok de 9J in de koudste avond/nacht tot nu toe (begin dec. 23 bij ongeveer -8 C) een kleine 3 kW (2700W meen ik) , en dus nog niet op het maximum en mijn conclusie was dat het nog wel naar -15 mag gaan om het huis warm te houden. (hier vrijstaand 1987 huis ~200 m2 met voormalig 3600m3 gas verbruik).
Wat de BUH betreft: die slaat hier alleen aan bij defrosts. De totale defrost afhandeling bij Panasonic J is per design max 9 minuten (zie service manual) en de BUH is binnen die cyclus maar een paar minuten actief.
'k Heb er wel plaatjes van gepubliceerd.... zoek zoek... ah hierbij dan beetje inzicht in het verbruik tijdens defrost cyclus:
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 28-05-2024 11:38 ]
Achter al je eenheden staat een h teveelCarboy54 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:10:
[...]
Fraai in beeld gebracht! Van 2017-2022 heeft mijn 9J altijd een 16 Ah B gehad. Daarbij moest de pomp bij strenge vorst altijd op zijn tenen lopen. Nooit problemen gehad. Met de wetenschap van nu had ik een 20 Ah gemonteerd dat wel.Inmiddels heb ik 2x 16C karakter gemonteerd. Een aantal manuals van de J serie vermelden nog 25 Ah. Voor de Nederlandse aansluitingen 3x25 Ah is dat niet slim en monteer je 20 Ah maximaal.
Helemaal gelijk druk druk even gereageerdMakrolon schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:23:
[...]
Achter al je eenheden staat een h teveelt is ampère, niet ampère uur. Dat is een eenheid van energie en niet van vermogen.

Na vele tientallen en ook metingen zie ik nooit meer dan zo’n 3000W en dat is tijdens uitzonderlijke condities.
Eigenlijk is een 20A automaat op een 25A aansluiting ook niet meer selectief, je maakt de kans op een springende hoofdzek bij een echte error alleen maar hoger.
Dat klopt volgens mij niet helemaal. Ik heb een 20A B kar. achter een hoofdzekering van 25A C kar. Dat is echt wel selectief. Als je een 16A C kar. gebruikt en de stroom is langere tijd boven 16A, gaat hij alsnog. De karakteristiek zegt alleen iets over de tijd i.c.m. inschakelpiek.Technician- schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:47:
Fabrikanten overdrijven altijd de aansluitvermogens waardes en zeker de aansluitwaardes om geen gedoe te krijgen achteraf. Bijna alle monoblocs tot 9kw kunnen op een 16A wel liever Ckar draaien.
Na vele tientallen en ook metingen zie ik nooit meer dan zo’n 3000W en dat is tijdens uitzonderlijke condities.
Eigenlijk is een 20A automaat op een 25A aansluiting ook niet meer selectief, je maakt de kans op een springende hoofdzek bij een echte error alleen maar hoger.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Nou volgens mij wel, heb tijdens de MTS-E nog geleerd dat F2 2 stappen onder F1 moet zitten voor selectiviteit.Jojan265 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:21:
[...]
Dat klopt volgens mij niet helemaal. Ik heb een 20A B kar. achter een hoofdzekering van 25A C kar. Dat is echt wel selectief. Als je een 16A C kar. gebruikt en de stroom is langere tijd boven 16A, gaat hij alsnog. De karakteristiek zegt alleen iets over de tijd i.c.m. inschakelpiek.
Dat betekent bij 25A automaat voorzekering dat je eindgroep niet meer dan 16A mag zijn.
Mits selectiviteit wordt toegepast, dat is vlg mij niet direct een verplichting.
Bij hoofdzekeringen waar je zelf bij kunt is het niet z’n probleem maar bij smeltzekeringen wel.
Zie ook de tabel hieronder
:strip_exif()/f/image/RJYpHvUgI8VjXZQay6r2dnAe.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Technician- op 28-05-2024 15:50 ]
B16 achter c25 is zelfs niet selectief, dus jouw b20 helemaal nietJojan265 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:21:
[...]
Dat klopt volgens mij niet helemaal. Ik heb een 20A B kar. achter een hoofdzekering van 25A C kar. Dat is echt wel selectief. Als je een 16A C kar. gebruikt en de stroom is langere tijd boven 16A, gaat hij alsnog. De karakteristiek zegt alleen iets over de tijd i.c.m. inschakelpiek.
Selectiviteit in een huisinstallatie is niet haalbaar, dus lekker loslaten.
Dat van die 2 stappen (of beter factor 1.6) geldt voor smeltveiligheden.Technician- schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:49:
[...]
Nou volgens mij wel, heb tijdens de MTS-E nog geleerd dat F2 2 stappen onder F1 moet zitten voor selectiviteit.
Dat betekent bij 25A automaat voorzekering dat je eindgroep niet meer dan 16A mag zijn.
Mits selectiviteit wordt toegepast, dat is vlg mij niet direct een verplichting.
Bij hoofdzekeringen waar je zelf bij kunt is het niet z’n probleem maar bij smeltzekeringen wel.
Zie ook de tabel hieronder
[Afbeelding]
Voor automaten geldt het volgende:
Een B karakteristiek is de standaard uitschakelkarakteristiek voor woningen, deze kunnen een relatief lage inschakelpiek hebben. Deze karakteristiek kan een kortstondige piekstroom van 3 tot 5 maal de nominale waarde aan. De C karakteristiek kan een kortstondige piekstroom van 5 tot 10 keer de nominale waarde aan.
Een 20A B kar. schakelt dus uit bij een inschakelpiek tussen de 60A en 100A. De 25A C kar. schakelt dus uit bij een inschakelpiek tussen de 125A en 250A. Dus wel degelijk selectief.
Voor de WP, de BUH of beide?Technician- schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:47:
Bijna alle monoblocs tot 9kw kunnen op een 16A wel liever Ckar draaien.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Selectiviteit gaat niet over het inschakelgedrag, maar wat er gebeurd bij een harde kortsluiting. Met automaten klappen regelmatig B16 eruit en vervolgens ook gewoon de C25 automaten van de netbeheerder bij een harde kortsluiting. Met de vergelijkbare smeltzekeringen was het wel selectief.Jojan265 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:47:
[...]
Dat van die 2 stappen (of beter factor 1.6) geldt voor smeltveiligheden.
Voor automaten geldt het volgende:
Een B karakteristiek is de standaard uitschakelkarakteristiek voor woningen, deze kunnen een relatief lage inschakelpiek hebben. Deze karakteristiek kan een kortstondige piekstroom van 3 tot 5 maal de nominale waarde aan. De C karakteristiek kan een kortstondige piekstroom van 5 tot 10 keer de nominale waarde aan.
Een 20A B kar. schakelt dus uit bij een inschakelpiek tussen de 60A en 100A. De 25A C kar. schakelt dus uit bij een inschakelpiek tussen de 125A en 250A. Dus wel degelijk selectief.
En ampere-uur (Ah) is een eenheid van lading, niet van energieMakrolon schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:23:
[...]
Achter al je eenheden staat een h teveelt is ampère, niet ampère uur. Dat is een eenheid van energie en niet van vermogen.
Je hebt selectiviteit voor overbelasting en je hebt selectiviteit voor kortsluiting. Ik geef je gelijk dat bij automaten het waarschijnlijk voor kortsluiting niet selectief is. Je moet dan namelijk de vermoedelijke kortsluitstroom weten om te bepalen of dit zo is. Een 20A B kar. achter een 25A C kar. is voor overbelasting wel selectief. Voor kortsluiting is dit niet zomaar te bepalen en kan het inderdaad zo zijn dan een 16A B kar. zelfs niet selectief is.Oilman schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:59:
[...]
Selectiviteit gaat niet over het inschakelgedrag, maar wat er gebeurd bij een harde kortsluiting. Met automaten klappen regelmatig B16 eruit en vervolgens ook gewoon de C25 automaten van de netbeheerder bij een harde kortsluiting. Met de vergelijkbare smeltzekeringen was het wel selectief.
En als je echt denkt bij extreem koud weer een 9kW nodig te hebben, en je hebt een 3x25A aansluiting, en je maakt je zorgen over verdeling over fasen, of een 16B wel groot en selectief genoeg is, neem dan gewoon een MXC09J met maximaal 3X14,7A naar PS1 en 1-fase PS2 voor alleen de tankheater, waar je ook een relais aan kunt hangen dat een 3-fase dompelelemant aanstuurt.RichieB schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:19:
Ik heb bij een harde kortsluiting met een B16 groep de C25 hoofdzekering er ook wel eens uitgeknald. Maar het gaat er dus om dat de 9J wellicht meer dan 16A kan trekken in extreme omstandigheden. Dan is een B20 groep toch verstandig.
Maar dan zit je weer met een hoger minimum vermogen. En de T-cap is hoger dan 1 meter, wat betekent dat je hem niet vergunningsvrij in de voortuin mag zetten.FransvWoerkom schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 00:29:
[...]
En als je echt denkt bij extreem koud weer een 9kW nodig te hebben, en je hebt een 3x25A aansluiting, en je maakt je zorgen over verdeling over fasen, of een 16B wel groot en selectief genoeg is, neem dan gewoon een MXC09J met maximaal 3X14,7A naar PS1 en 1-fase PS2 voor alleen de tankheater, waar je ook een relais aan kunt hangen dat een 3-fase dompelelemant aanstuurt.
Dat was in ieder geval voor mij de overweging om voor de gewone 9J te gaan. Dan maar de BUH bijschakelen bij extreem weer.
Heb hier al een lang lopende discussie mee met een gebruiker die er 2 wil maar zonder mijn te adviseren componenten. Dat weiger ik te leveren cq uit te voeren.
Mijn inziens zal bij toepassen van 2 in cascade de boel hydrolisch neutraal gemaakt te worden naar de afgifte middels een open verdeler en secundaire systeempomp.
De flow bij 2 werkende units gaat nl naar 2x20-25l/min is 40 a 50 l/min. Dit ga je niet in een normale cv installatie pompen qua flow.
Ook zal de accessoire print erin moeten en de cv temp opnemer die de waarde meet van het systeemwater na de open verdeler.
Dit is de waarde waarvan de master WP bepaalt of de 2e moet bijspringen voor bivalent alternatief bedrijf.
Deze werkt alleen bij toepassen van een secundaire sensor.
Wie?
Ik ben hier mee bezig met 2 7kW J's. (Nog niet operationeel). Een voor verwarming, de andere voor SWW. De SWW-unit kan via een 50L serie-buffervat / openverdeler in het verwarmingscircuit bijspringen dmv. een driewegklep op verzoek van de primaire unit. Hiervoor kan gewoon de bivalent-optie gebruikt worden zonder de optionele print. (Met wat slim geplaatste kleppen heb je dan ook redundatie voor de verwarming).Technician- schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:09:
Heeft iemand hier al eens gewerkt met 2 warmtepompen in cascade?
Heb hier al een lang lopende discussie mee met een gebruiker die er 2 wil maar zonder mijn te adviseren componenten. Dat weiger ik te leveren cq uit te voeren.
Mijn inziens zal bij toepassen van 2 in cascade de boel hydrolisch neutraal gemaakt te worden naar de afgifte middels een open verdeler en secundaire systeempomp.
De flow bij 2 werkende units gaat nl naar 2x20-25l/min is 40 a 50 l/min. Dit ga je niet in een normale cv installatie pompen qua flow.
Ook zal de accessoire print erin moeten en de cv temp opnemer die de waarde meet van het systeemwater na de open verdeler.
Dit is de waarde waarvan de master WP bepaalt of de 2e moet bijspringen voor bivalent alternatief bedrijf.
Deze werkt alleen bij toepassen van een secundaire sensor.
Wie?
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Ik weet uit (echte) ervaring dat de bivalente oplossing zonder de extra print niet werkt.Cr3ator schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:41:
[...]
Ik ben hier mee bezig met 2 7kW J's. (Nog niet operationeel). Een voor verwarming, de andere voor SWW. De SWW-unit kan via een 50L serie-buffervat / openverdeler in het verwarmingscircuit bijspringen dmv. een driewegklep op verzoek van de primaire unit. Hiervoor kan gewoon de bivalent-optie gebruikt worden zonder de optionele print. (Met wat slim geplaatste kleppen heb je dan ook redundatie voor de verwarming).
Want deze werkt als volgt, als na x tijd of onder x buiten temp geraakt, dan gaat de WP1 uit en schakelt bivalent contact in. En deze blijft net zo lang hoog als dat het buiten <x
Ook als ruimtetemp allang bereikt is.
Dit gaat alleen werken, ook in jouw geval met de extra print en extra sensor en in bivalent alternatief modus.
Bron: Panasonic servicedienst en testen in het veld.
Inderdaad. Die extra 3kW/cop1 een dag per jaar kan je ook de kop niet kosten. En alleen al de aanwezigheid van de bu-heater helpt enorm tegen de vrees dat het ooit zo koud wordt dat de warmtepomp het op de compressor niet aan kan. Ik heb mijn 12H uitgekozen op basis van historisch gasgebruik. Na de bestelling ben ik vrolijk doorgegaan met isoleren en radiatoren vervangen door jaga's. De bu heater heeft de afgelopen 3,5 jaar maar 4 uur gewerkt (op 3 van de 9kW) voor experimenten. Ik zie de pana wel eens 12kW produceren bij opstarten, maar meestal komt hij niet boven de 9kW. Die 12kW geeft me in ieder geval het prettige gevoel dat ik het monumentale trappenhuis en de geïsoleerde zolder nog eens kan verwarmen boven de 16° tot waar die nu soms zakken.Tinkerer84 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:16:
[...]
Maar dan zit je weer met een hoger minimum vermogen. En de T-cap is hoger dan 1 meter, wat betekent dat je hem niet vergunningsvrij in de voortuin mag zetten.
Dat was in ieder geval voor mij de overweging om voor de gewone 9J te gaan. Dan maar de BUH bijschakelen bij extreem weer.
Bedoel je nu dat de instellingen zoals beschreven in het hoofdstuk Bivalent (blz 48) van de Aquarea Installation Guide 1.3 niet deugen? Of reageert de slave warmtepomp niet op de ruimtethermostaat van de master?Technician- schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:32:
[...]
Ik weet uit (echte) ervaring dat de bivalente oplossing zonder de extra print niet werkt.
Want deze werkt als volgt, als na x tijd of onder x buiten temp geraakt, dan gaat de WP1 uit en schakelt bivalent contact in. En deze blijft net zo lang hoog als dat het buiten <x
Dit gaat alleen werken, ook in jouw geval met de extra print en extra sensor en in bivalent alternatief modus.
better. “Advanced Parallel” setups always require a buffer tank sensor and water zone(s) sensor and will not work without one.
This guide will demonstrate layouts using a buffer sensor for all control methods. "
Ik ga uit van een 'domme' regeling waarbij parallel-modus wordt gebruikt. Dit werkte met mijn cv-ketel ook prima.
In parallel komt unit 2 op verzoek van unit 1 bij. Als je deze een redelijk hoge direct temp. setting /WAR geeft neemt deze het worst case volledig over van unit 1. Wanneer correct afgesteld zullen ze prima moeten kunnen samenwerken.
[ Voor 40% gewijzigd door Cr3ator op 30-05-2024 13:49 ]
Ja dat kan maar dan werk je met 2 WA- lijnen, lijkt mij beter alternatief parallel te werken dat een WA lijn wordt gevolgd op “buffersensor”Cr3ator schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:43:
Er staat letterlijk: "Buffer tank sensor is not strictly necessary with “Alternative” or “Parallel” setups but it’s recommended, as the system will function
better. “Advanced Parallel” setups always require a buffer tank sensor and water zone(s) sensor and will not work without one.
This guide will demonstrate layouts using a buffer sensor for all control methods. "
Ik ga uit van een 'domme' regeling waarbij parallel-modus wordt gebruikt. Dit werkte met mijn cv-ketel ook prima.
In parallel komt unit 2 op verzoek van unit 1 bij. Als je deze een redelijk hoge direct temp. setting /WAR geeft neemt deze het worst case volledig over van unit 1. Wanneer correct afgesteld zullen ze prima moeten kunnen samenwerken.
Voor die paar dagen per jaar mag het best nét niet optimaal werken. Er komt ook Home Assistant aan te hangen, dus zou ook nog een eigen regeling op kunnen komen.Technician- schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:47:
[...]
Ja dat kan maar dan werk je met 2 WA- lijnen, lijkt mij beter alternatief parallel te werken dat een WA lijn wordt gevolgd op “buffersensor”
Als dan en als zus dan zo.
Met mijnscript vriend chatgpt bezig.. bizar wat dat ding kan schrijven...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Weet jij of dat ook met de L nog zo werkt of was dat enkel bij de H en de J?Technician- schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:32:
[...]
Ik weet uit (echte) ervaring dat de bivalente oplossing zonder de extra print niet werkt.
Ik heb een J ergens draaien met een relais waarbij hij naar hybride gaat via dat bivalent defrost contact en alleen de cv aan gaat sturen als er ook nog warmtevraag vanuit de externe thermostaat is. Koste 18€ en wat denk werk 😜👍
[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 30-05-2024 22:03 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Daar of / of niet beide. Dat kun je kiezen zou ook samen kunnen maar zie ik bij -5 niet echt voordelen in. Ik herken trouwens niet wat @Technician- omschrijft dat hij niet meer uit zou gaan alleen geloof hem natuurlijk direct 😜👍BarryH schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:05:
@ErikVers en doet de WP het dan ook of alleen de gasketel?
Het contact stuurt een ketelcircuit, niet de ketel.ErikVers schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:21:
[...]
Daar of / of niet beide. Dat kun je kiezen zou ook samen kunnen maar zie ik bij -5 niet echt voordelen in. Ik herken trouwens niet wat @Technician- omschrijft dat hij niet meer uit zou gaan alleen geloof hem natuurlijk direct 😜👍
Hoe ik dit weet, is omdat ik er een stuk of 3 zo had aangesloten (hybride opstelling) en toen het eens goed koud was belden alle 3 dat de cv netjes aan ging maar het heel warm werd nu. Die heb ik allemaal een T6R erbij geleverd in serie met het bivalent contact.
Ik geloof je, sterker nog, vanwege een eerder bericht van jou hierover heb ik dus gelijk de bestaande externe thermostaat met een relais de aansturing van bivalent contact laten maken of breken en dat werkt top dus nogmaals dank. Dus thermostaat stuurt de wp aan en via een relais houdt hij de temp controle over het bivalent contact. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik hierdoor nooit persoonlijk die ervaring heb opgedaan dat het contact gesloten blijft 👍Technician- schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:43:
[...]
Het contact stuurt een ketelcircuit, niet de ketel.
Hoe ik dit weet, is omdat ik er een stuk of 3 zo had aangesloten (hybride opstelling) en toen het eens goed koud was belden alle 3 dat de cv netjes aan ging maar het heel warm werd nu. Die heb ik allemaal een T6R erbij geleverd in serie met het bivalent contact.
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 30-05-2024 22:56 ]
Ik ben daar nog steeds geïrriteerd over want je vind dat nergens in de boeken.ErikVers schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:47:
[...]
Ik geloof je, sterker nog, vanwege een eerder bericht van jou hierover heb ik dus gelijk de bestaande externe thermostaat met een relais de aansturing van bivalent contact laten maken of breken en dat werkt top dus nogmaals dank. Dus thermostaat stuurt de wp aan en via een relais houdt hij de temp controle over het bivalent contact. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik hierdoor nooit persoonlijk die ervaring heb opgedaan dat het contact gesloten blijft 👍
Werk jij altijd met een externe thermostaat trouwens? En waarom?
Dat ben ik later wel gaan doen.
Gelukkig ben je niet geïrriteerd over mij 😜Technician- schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:01:
[...]
Ik ben daar nog steeds geïrriteerd over want je vind dat nergens in de boeken.
Werk jij altijd met een externe thermostaat trouwens? En waarom?
Dat ben ik later wel gaan doen.
Nee meestal werk ik met de controller. Op zich doet die alles wat je wilt alleen soms wil men max controle met strakke hysterese of men wil niet dat waterpomp stroomverbruik rondom target dus is ff aftasten. In dit specifieke geval van die bivalent opstelling wilde men een zo simpel mogelijke thermostaat met een + en - knop. Dus een emos p5607 opgehangen.
Voorkeur voor mij is gewoon de pana controller want dan heb je één plek waar je alles kan bedienen en instellen en heb je ook niet de uitdaging met een los koelcontact. Maar gelukkig voor ieder wat wils.
Het is na het buffervat ook niet voor niets één van de meest besproken onderwerpen in dit topic.
Ik heb een tijd een netatmo aan-uit eraan gehad. Werkt top op een hysterese van 0.3 ingesteld. Later had ik ff snel die voor een klant nodig en thuis weer op interne thermostaat ingesteld en bevalt eigenlijk prima 👍😂
[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 30-05-2024 23:14 ]
Hier ben ik ook benieuwd naar. De pomp staat hier in de "Off" stand in de zomer en had verwacht dat er iets van periodiek pompen plaats zou vinden. Als ik het stroomverbruik terug kijk zie ik nergens een spike de afgelopen weken.nokiaan958GB schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:20:
Ik zie in Service Cloud dat de pomp van mijn 9J langer dan een week niet heeft gedraaid.
Mijn 9J draait met een externe thermostaat die ik sinds deze maand op 18 graden heb gezet.
Hij geeft in een horizontale lijn continue 0,13l/min aan maar zal - zo schat ik in - in de praktijk uit staan.
Hoort de pomp niet zo nu en dan even in actie te komen?
Draait mooi en het geluid is echt een stuk minder dan ik verwacht had. Draait nu alleen voor SWW en heb verwarming alleen even kort getest, dat zien we in het najaar wel maar alle vertrouwen in.
Ik wil mijn leverancier/installateur graag toegang geven tot de service cloud. Ik loop er echter tegenaan dat ik de aanvraag niet meer kan doen omdat ik mezelf al tot de service cloud heb toegelaten. Is er een manier om 2 accounts bij de service cloud toegang te geven voor dezelfde warmtepomp? Hoop dat jullie hier een oplossing voor hebben.
Periodiek laten draaien van de circulatiepomp, bijvoorbeeld om vastgroeien van magnetiet te voorkomen, zit niet standaard in de pana. Je kunt het natuurlijk zelf in de weektimer programmeren: ergens op een middag tien minuten de pana aan en daarna weer uit moet genoeg zijn. Het hoeft natuurlijk niet bij een pana met sww tank.Brokencore schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:45:
[...]
Hier ben ik ook benieuwd naar. De pomp staat hier in de "Off" stand in de zomer en had verwacht dat er iets van periodiek pompen plaats zou vinden. Als ik het stroomverbruik terug kijk zie ik nergens een spike de afgelopen weken.
Ik merk dat het zeker 2 minuten duurt voordat de mijn WP begint met daadwerkelijk verwarmen, nadat ik hem aanzet. Daarmee kun je het dus een beetje sturen.FransvWoerkom schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:24:
[...]
Periodiek laten draaien van de circulatiepomp, bijvoorbeeld om vastgroeien van magnetiet te voorkomen, zit niet standaard in de pana. Je kunt het natuurlijk zelf in de weektimer programmeren: ergens op een middag tien minuten de pana aan en daarna weer uit moet genoeg zijn. Het hoeft natuurlijk niet bij een pana met sww tank.
En dan wel de grens waarbij hij mag verwarmen uitzetten. Anders gaat hij gewoon niet aan als het buiten te warm is.
Signatures zijn voor boomers.
Nou problemen genoeg met vastzitten van pompen door vuil zeker zonder extra magneet filter komt regelmatig voor bij klanten.Makrolon schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:33:
Als het nodig was om de pomp periodiek te laten draaien had Panasonic dit wel zo gemaakt lijkt me toch? Als ze met een simpel script in de software garantieclaims zouden kunnen voorkomen zouden ze dat vast wel doen.
:strip_exif()/f/image/5NkxMo9PH4v9ITiPqq2yh6sc.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan heb je t niet in de gaten tot hij doorgebrand is?Carboy54 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:45:
[...]
Nou problemen genoeg met vastzitten van pompen door vuil zeker zonder extra magneet filter komt regelmatig voor bij klanten.
[Afbeelding]
Wel slecht.. had ik niet verwacht.
Ik heb trouwens dat caleffi magneet filter, maar ik vind nogsteeds troep in t magneetje van de pana. Heb niet zon goed gevoel bij dit magneet filter.
Nee brandt niet door beveiligd met storingscode.Makrolon schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:59:
[...]
En dan heb je t niet in de gaten tot hij doorgebrand is?
Ik heb trouwens dat caleffi magneet filter, maar ik vind nogsteeds troep in t magneetje van de pana. Heb niet zon goed gevoel bij dit magneet filter.
Tenminste 4 keer in de week warmt de wp mijn sww tank op, dus ik heb het verder niet nodig. Maar om te kijken wat hij doet, heb ik twee experimenten gedaan:Maasluip schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:43:
[...]
Ik merk dat het zeker 2 minuten duurt voordat de mijn WP begint met daadwerkelijk verwarmen, nadat ik hem aanzet. Daarmee kun je het dus een beetje sturen.
En dan wel de grens waarbij hij mag verwarmen uitzetten. Anders gaat hij gewoon niet aan als het buiten te warm is.
1. Met de hand de warmtepomp aan- en kwartiertje later weer uitgezet. Dan gaat hij verwarmen met het default setpoint van 25° kamertemperatuur met compressor naar 25Hz en flow 25L/min. Dat kostte 0,1kWh.
2. Met de weektimer van 21:00 tot 21:10 met setpoint 20° kamertemperatuur. Dan loopt de circulatiepomp met 13,74L/min. Verbruik << 0,1kWh.
Voor ieder zal het anders zijn. Bijvoorbeeld minder dan 2 zones, andere temperatuurinstellingen enz. Maar volgens mij zou iedere installatie dat moeten kunnen.
Bij mij staat de grens waar hij niet mag verwarmen op 30° omdat anders in de zomer de driewegklep op tank blijft staan en met de tank in de kelder de warmte dan van tank naar achtertuin stroomt.
@Makrolon Een paar jaar geleden stonden hier foto's van een gedemonteerde pomp op een badkamervloer met zichtbare stukken magnetiet ter grootte van tegelvoegbreedte.
Daarmee pompt mijn CV pomp nog niet.FransvWoerkom schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:56:
[...]
Tenminste 4 keer in de week warmt de wp mijn sww tank op, dus ik heb het verder niet nodig.
Ik bedoel dat ik niet kan bogen op jarenlange ervaring met een oplossing. Het was maar een suggestie om in de weektimer wekelijks 10 minuten de wp aan te zetten om de circulatiepomp in beweging te houden. Als de circulatiepomp niet gaat draaien tijdens verwarmen dan misschien tijdens koelen?
Weet je ook of je dit in de Service Cloud aan kunt zetten als je met een externe thermostaat draait? Zo ja, hoe dan?FransvWoerkom schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:17:
[...]
Ik bedoel dat ik niet kan bogen op jarenlange ervaring met een oplossing. Het was maar een suggestie om in de weektimer wekelijks 10 minuten de wp aan te zetten om de circulatiepomp in beweging te houden. Als de circulatiepomp niet gaat draaien tijdens verwarmen dan misschien tijdens koelen?
Er zijn twee weektimers. In de Service Cloud of in de pana lokaal. Die sluiten elkaar uit. Je gebruikt altijd de ene of altijd de andere. De timer in de cloud werkt via internet, dus als op vakantie je router uitvalt, valt ook die timer uit.nokiaan958GB schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:24:
[...]
Weet je ook of je dit in de Service Cloud aan kunt zetten als je met een externe thermostaat draait? Zo ja, hoe dan?
Of het met een externe thermostaat werkt, zul je moeten proberen. Het werkt in ieder geval met de interne thermostaat. Ik denk niet dat het werkt met een thermostaat op de Externe Switch aansluiting.
Bij het programmeren van dat even draaien heb ik in de weekkalender op de controller twee regels gezet bij vrijdag:
21:00 ON Operation Heat Temp 20
21:00 OFF
(Die /0 achter 20 is mijn 2e zone). Omdat het warmer was dan 20°, startte de verwarming niet maar liep de pomp wel.
:strip_exif()/f/image/Fid05ZsIKvLOcQXN6MGkchNS.jpg?f=fotoalbum_large)
Met verwarmen wel, maar niet met sww maken. En koelen kan die van mij volgen mij niet, het is iig niet geconfigureerd.FransvWoerkom schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:17:
[...]
Ik weet niet wat je precies er slecht aan vindt?Makrolon schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:59:
[...]
En dan heb je t niet in de gaten tot hij doorgebrand is?
De waterpomp loopt eigenlijk nooit vast door stilstand. Dat is iets wat we kennen van ander soort pompen denk ik. Dat zal ook de reden zijn dat er geen circulatie program in zit want stelt software matig natuurlijk weinig voor.
Wat wel soms voorkomt is dat er te veel magnetiet bij de waterpomp magneet komt en dan valt hij in storing. Eenvoudig te demonteren en met een oude doek binnen een kwartier weer klaar zonder schade 👍✅ let op; dit is dus geen storing door stilstand maar door vervuiling. Ook al heb he in en externe magneetfilter kan dit voorkomen. Bijvoorbeeld met veel zuurstofrijk water en/of vervuilde cv afgifte.
Zeg je daarmee eigenlijk dat je vóór het stookseizoen even de boel moet schoonmaken?ErikVers schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:27:
. Eenvoudig te demonteren en met een oude doek binnen een kwartier weer klaar zonder schade 👍✅ let op; dit is dus geen storing door stilstand maar door vervuiling. Ook al heb he in en externe magneetfilter kan dit voorkomen. Bijvoorbeeld met veel zuurstofrijk water en/of vervuilde cv afgifte.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Wat ik zeg is dat het in mijn ogen twee verschillende dingen waren (vastlopen door vervuiling of vastlopen door stilstand) van het vastlopen door stilstand heb ik geen praktijk voorbeelden van gezien dus zou ik me niet zo druk om maken.MisterMailman schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:33:
[...]
Zeg je daarmee eigenlijk dat je vóór het stookseizoen even de boel moet schoonmaken?
Vervuiling daarin tegen is heel vaak helaas het geval. Ook al zit er in en een extern filter gemonteerd.
Basis is in ieder geval om beide filters 1 x per jaar op de juiste manier te reinigen. Daarnaast altijd na wijzigingen in je afgifte direct erna reinigen en 1x na drie maanden. Dit doet bijna niemand en geeft best vaak een storing. Je komt de gekste dingen tegen van teflon tape tot en met complete schroeven 🙈. Je vult vaak ook weer bij en dat is zuurstofrijk water. Hierdoor is extra filter reinigen na paar maanden echt geen overbodige luxe.
En wat is een goede manier van reinigen;
1-warmtepomp uit (geen flow)
2-afstort onderaan externe filter kort openen (met magneet er nog op)
3-daarna nog een keer afstort externe filter kort openen met nu de magneet eraf. Beide keren ongeveer 0,5 liter. Haal dus niet vooraf de magneet bij stap 2 er al af want als je filterhuis vol zit heb je juist een klomp die zo je pomp in kan schieten.
4-het interne filter in de buitenunit (bij een h en j) doe je daarna door het filter zelf te demonteren met gesloten kraantjes. Na demontage laat je eerst ff rechts open en sluit je weer daarna open je links en sluit je weer. Daarna monteer je het schoongemaakte filter en zet je de kraantjes open
5-systeem op druk brengen
6- als je veel water moet bijvullen is het ontluchtingsprogram draaien het mooiste en even je ontluchter daarna checken 👍✅
Waar pomphuis en waaier van zijn, is niet zo interessant. Het gaat om de lagers en rotor die in het cv-water draaien. Vooral de spleet tussen de rotor en de rvs bus die de rotor en water scheidt van de veldspoelen is interessant voor magnetiet omdat daar een sterk magnetisch veld heerst. Ook als de pomp stilstaat. Er kan zich daar magnetiet ophopen dat bij stilstand niet meer wordt weggeblazen, maar wel kan groeien door verdere oxidatie. Mooi als de pomp , vloerverwarming, verdeler, leidingen en convectoren niet bijdragen aan het ijzer in het water, maar mocht het er wel in komen, dan moet je er rekening mee houden.Technician- schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:55:
De pomp in de Panasonic is compleet van composiet/kunststof. Naar mijn weten kun je die net zo goed uitlaten aangezien dit anders werkt als met een metalen pomp.
Dit dus Frans voorbeeld van echte vastloper. Maar ook zonder schade zijn er genoeg te vinden.FransvWoerkom schreef op maandag 3 juni 2024 @ 01:02:
[...]
Waar pomphuis en waaier van zijn, is niet zo interessant. Het gaat om de lagers en rotor die in het cv-water draaien. Vooral de spleet tussen de rotor en de rvs bus die de rotor en water scheidt van de veldspoelen is interessant voor magnetiet omdat daar een sterk magnetisch veld heerst. Ook als de pomp stilstaat. Er kan zich daar magnetiet ophopen dat bij stilstand niet meer wordt weggeblazen, maar wel kan groeien door verdere oxidatie. Mooi als de pomp , vloerverwarming, verdeler, leidingen en convectoren niet bijdragen aan het ijzer in het water, maar mocht het er wel in komen, dan moet je er rekening mee houden.
:strip_exif()/f/image/5NkxMo9PH4v9ITiPqq2yh6sc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 03-06-2024 08:49 ]
Dit lijkt niet te gaan lukken.FransvWoerkom schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:54:
[...]
Er zijn twee weektimers. In de Service Cloud of in de pana lokaal. Die sluiten elkaar uit. Je gebruikt altijd de ene of altijd de andere. De timer in de cloud werkt via internet, dus als op vakantie je router uitvalt, valt ook die timer uit.
Of het met een externe thermostaat werkt, zul je moeten proberen. Het werkt in ieder geval met de interne thermostaat. Ik denk niet dat het werkt met een thermostaat op de Externe Switch aansluiting.
Bij het programmeren van dat even draaien heb ik in de weekkalender op de controller twee regels gezet bij vrijdag:
21:00 ON Operation Heat Temp 20
21:00 OFF
(Die /0 achter 20 is mijn 2e zone). Omdat het warmer was dan 20°, startte de verwarming niet maar liep de pomp wel.
[Afbeelding]
Logisch wel want met een externe thermostaat weet mijn 9J niet hoe warm het in huis is
Nog even wat freubelen of het wel lukt als ik omschakel van aansturing van externe naar interne thermostaat.
Ik ben benieuwd of dat iets oplevert. Het zou kunnen dat mijn circulatiepomp gaat draaien omdat mijn pana in de 2e zone met war draait en in het begin niet weet wat de watertemperatuur daar is.nokiaan958GB schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:51:
[...]
Dit lijkt niet te gaan lukken.
Logisch wel want met een externe thermostaat weet mijn 9J niet hoe warm het in huis is![]()
Nog even wat freubelen of het wel lukt als ik omschakel van aansturing van externe naar interne thermostaat.
Iemand ervaring met de L tegelijk doorverbinden op Heat en op Cool?
Zit met een wat uitgebreidere situatie waarbij het kan gaan voorkomen dat er meerdere paralel (master master) externe thermostaten tegelijk en warmte en koude gaan vragen.
Ik heb uiteraard in de installateurs instellingen voldoende tussen stop verwarmen en start koelen buitentemp gezet dus inschakelen na elkaar zal niet voorkomen maar iemand kan wel thermostaat heel hoog en ander heel laag zetten waardoor vraag op de print op Heat en Cool tegelijk kan ontstaan.
Moet ik dit met een relais en zomer winterstand gaan voorkomen (liever niet) of kan dit geen kwaad op de print plaat?
Ja dat kan via service cloud alleen wel enkel als je ook je externe thermostaat warmtevraag laat geven. Als je dan binnen 1 min weer uit zet slaat niet je compressor onnodig aan.nokiaan958GB schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 22:24:
[...]
Weet je ook of je dit in de Service Cloud aan kunt zetten als je met een externe thermostaat draait? Zo ja, hoe dan?
Denk zelf niet dat dit nodig is want dan had het wel in de software gezeten zou ik denken.
[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2024 21:24 ]
De L-serie is toch standaard ingericht voor twee zones? Als je bedoelt twee thermostaten, de ene op de hoofdprint voor zone 1 en de andere op de subprint voor zone 2, dan denk ik dat Panasonic daar rekening mee heeft gehouden en dat er niks kapot gaat.ErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:10:
In het kader domme vragen bestaan niet;
Iemand ervaring met de L tegelijk doorverbinden op Heat en op Cool?
Zit met een wat uitgebreidere situatie waarbij het kan gaan voorkomen dat er meerdere paralel (master master) externe thermostaten tegelijk en warmte en koude gaan vragen.
Ik heb uiteraard in de installateurs instellingen voldoende tussen stop verwarmen en start koelen buitentemp gezet dus inschakelen na elkaar zal niet voorkomen maar iemand kan wel thermostaat heel hoog en ander heel laag zetten waardoor vraag op de print op Heat en Cool tegelijk kan ontstaan.
Moet ik dit met een relais en zomer winterstand gaan voorkomen (liever niet) of kan dit geen kwaad op de print plaat?
Ik moet hier mij echt even melden voor tips en advies over het sterilisatie run programma van mijn R32 7kW panasonic monoblock en 200liter tapwater tank. Op de 1 of andere manier begrijp ik er echt geen reet meer van.
Sterilisatie programma heeft het altijd goed gedaan, zo goed dat ik er eigenlijk niet meer naar om keek en pas sinds korte tijd in de gaten heb dat dit niet meer werkt.
Instellingen die ik gebruik en het altijd deden:
-Sterilisatie staat aan.
- Sterilisatie is ingesteld op 61graden met 20minuten vasthouden op de zaterdagmiddag 13:00u. Dan kan ik meestal mooi via de PV installatie zonne energie gebruiken.
- Tankverwarming staat aan.
- Geselecteerde heater: extern (ik heb een 200liter tank met element)
- Ik heb een klokprogramma ingesteld in de panasonic controller dat wanneer sterilisatie gaat plaatsvinden, de tankverwarming ook actief is.
Vandaag nog getest: tankverwarming binnen klokprogramma actief om 13:00u en sterilisatie actief om 13:05u. Maar er gebeurt niks!
Tankverwarming stel ik altijd in op 50Celsius en als de sterilisatie actief is dan trekt die hem gewoon door tot 61graden voor 20minuten.
Nu komt het. Ik heb recent de panasonic smart cloud in gebruik met daarin het klokprogramma. Het valt mij op dat er maar 1 klokprogramma actief kan zijn. Of die van de smart cloud of die van de controller.
Als ik de smart cloud klokprogramma activeer dan gaat klokprogramma van de controller uit. Andersom is ook het geval.
Nu heb ik besloten het klokprogramma op de controller weer te activeren en de smart cloud staat uit en heb ik niet meer aangeraakt op de telefoon.
De sterilisatie loopt gewoon niet meer.
Enige wat ik mij nu bedenk is een keer de spanning helemaal van het systeem afhalen.
Iemand nog tips? Wordt zeer gewaardeerd
Ik bedoel een stuk of 8 thermostaten (switches) en is het type met 1 zone. Je kunt hem inderdaad ook met 2zones bestellen. In dit geval ks dat het niet en wil een master master opstelling maken. Dat heb ik wel eens eerder gedaan alleen dat was met enkel warmte vraag. Nu wil combi doen en vroeg me af of de printplaat gelijktijdig aansturen een probleem gaat vinden?FransvWoerkom schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:45:
[...]
De L-serie is toch standaard ingericht voor twee zones? Als je bedoelt twee thermostaten, de ene op de hoofdprint voor zone 1 en de andere op de subprint voor zone 2, dan denk ik dat Panasonic daar rekening mee heeft gehouden en dat er niks kapot gaat.
Je hebt besloten het klokprogramma op de controller weer te activeren. Heb je dat programma ook opnieuw ingesteld?Thijs_1909 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:48:
Beste Allemaal,
Ik moet hier mij echt even melden voor tips en advies over het sterilisatie run programma van mijn R32 7kW panasonic monoblock en 200liter tapwater tank. Op de 1 of andere manier begrijp ik er echt geen reet meer van.
Sterilisatie programma heeft het altijd goed gedaan, zo goed dat ik er eigenlijk niet meer naar om keek en pas sinds korte tijd in de gaten heb dat dit niet meer werkt.
-Sterilisatie staat aan.
- Sterilisatie is ingesteld op 61graden met 20minuten vasthouden op de zaterdagmiddag 13:00u. Dan kan ik meestal mooi via de PV installatie zonne energie gebruiken.
- Ik heb een klokprogramma ingesteld in de panasonic controller dat wanneer sterilisatie gaat plaatsvinden, de tankverwarming ook actief is.
Vandaag nog getest: tankverwarming binnen klokprogramma actief om 13:00u en sterilisatie actief om 13:05u. Maar er gebeurt niks!
Tankverwarming stel ik altijd in op 50Celsius en als de sterilisatie actief is dan trekt die hem gewoon door tot 61graden voor 20minuten.
Nu komt het. Ik heb recent de panasonic smart cloud in gebruik met daarin het klokprogramma. Het valt mij op dat er maar 1 klokprogramma actief kan zijn. Of die van de smart cloud of die van de controller.
Als ik de smart cloud klokprogramma activeer dan gaat klokprogramma van de controller uit. Andersom is ook het geval.
Nu heb ik besloten het klokprogramma op de controller weer te activeren en de smart cloud staat uit en heb ik niet meer aangeraakt op de telefoon.
Enige wat ik mij nu bedenk is een keer de spanning helemaal van het systeem afhalen.
Als die 8 thermostaten behalve de heat/cool bediening van de pana ook zoneventielen bedienen, heb je sowieso relais nodig. Je kunt de H en C contacten van 7 thermostatenrelais parallel zetten en de 8e laten bepalen of er verwarmd of gekoeld wordt. Het relais van die achtste kun je vervolgens via andere relaiscontacten op die 7 relais laten bepalen of de ventielen open mogen.ErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:56:
[...]
Ik bedoel een stuk of 8 thermostaten (switches) en is het type met 1 zone. Je kunt hem inderdaad ook met 2zones bestellen. In dit geval ks dat het niet en wil een master master opstelling maken. Dat heb ik wel eens eerder gedaan alleen dat was met enkel warmte vraag. Nu wil combi doen en vroeg me af of de printplaat gelijktijdig aansturen een probleem gaat vinden?
Ventielen (kleppen in dit geval zijn los bediend. Per thermostaat zit er al een klep sturing seperaat op dus dat gaat goed. Ik wil er een master opstelling van maken dus elke ruimte mag bepalen.FransvWoerkom schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:38:
[...]
Als die 8 thermostaten behalve de heat/cool bediening van de pana ook zoneventielen bedienen, heb je sowieso relais nodig. Je kunt de H en C contacten van 7 thermostatenrelais parallel zetten en de 8e laten bepalen of er verwarmd of gekoeld wordt. Het relais van die achtste kun je vervolgens via andere relaiscontacten op die 7 relais laten bepalen of de ventielen open mogen.
Ik snap je vragen alleen het ging maar er even voor nu om of het een probleem gaat geven als heat en cool tegelijk door L op de printplaat worden belast?
Even los van alle goedbedoelde oplossingen ben ik ook gewoon op zoek naar het antwoord op die vraag.ErikVers schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:36:
[...]
Ik snap je vragen alleen het ging maar er even voor nu om of het een probleem gaat geven als heat en cool tegelijk door L op de printplaat worden belast?
Kan het kwaad als tegelijk H en C worden aangesproken (en wat is het gevolg: heat, cool, geen of defect)?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Klopt je moet klokprogramma of via controller of via de cloud instellen.Thijs_1909 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:48:
Beste Allemaal,
-Sterilisatie staat aan.
En wat als je start tankverwarming eens op 11:00 zet ipv zo kort voor anti legionella run?
Was dit eerder ook zo kort op elkaar?
Gechekt of de instelling voor anti legionella run in controller nog wel goed staan en niet zijn overschreven op een of andere manier?
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 05-06-2024 10:58 ]
Even feedback, gisteren toen ik het schreef, ik eindigde met spanning eraf halen. Dit heb ik gedaan voor een half uur en toen weer aangezet en ingesteld voor een sterilisatie voor vandaag. Dit is gelukt. Ik heb de app smart cloud ook niet meer aangeraakt.
Tijd van spanning eraf zou niks uit moeten maken😉
Heb je op 31 maart de klok verzet?Thijs_1909 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:55:
Opgelost!
Even feedback, gisteren toen ik het schreef, ik eindigde met spanning eraf halen. Dit heb ik gedaan voor een half uur en toen weer aangezet en ingesteld voor een sterilisatie voor vandaag. Dit is gelukt. Ik heb de app smart cloud ook niet meer aangeraakt.
Tijd van spanning eraf zou niks uit moeten maken😉
Ik heb een boodschappenlijstje gemaakt voor de zaken die we nodig hebben voor het installeren van onze Panasonic J-serie warmtepomp.
Deze gaat als full electric wp werken in een woning met vvw als bijverwarming op de begane grond.
Radiatoren worden vervangen door in totaal 9 fancoils.
Sww gaan we maken met een stand-alone wp boiler.
Onze vraag is of er belangrijke zaken op de boodschappenlijst ontbreken.
Alvast weer hartelijk dank voor het meedenken.
- WP in grindbak en met flexibel RVS aansluiten. Bigfoot met High Bloc verhogers.
- WP en begane grond aansluiten met 32 mm. Kunststof? Boven bestaande leiding gebruiken.
- Vorstkleppen Caleffi 108 (2x)
- Caleffi 5463 vuilafscheider in retour (1x)
- Automatische ontluchter (2x: aan- en afvoer)
- Manometer op vulpunt (1x). Vullen met de tuinslang.
- 3-wegklep (1x). Om de vvw van de fancoils te kunnen scheiden i.v.m. koelen.
- Handafsluiters (2x) op aanvoer en retour WP (i.v.m. onderhoud/reparatie).
- 230 V aansluiting WP. Wp is 1 fase. Twee groepen nodig: 1 voor compressor/pomp. En 1 voor verwarmingselement (3 kW).
- Werkschakelaar buiten. 2x? Of 1x 2 fase. 16A.
- Kruipruimte: van wp naar verdeler. 32 mm + armaflex. Lengte 15 meter: probleem?
- Kruipruimte: van verdeler naar 4 radiatoren begane grond. 32 mm + Armaflex.
- Elke radiator eigen aansluiting. Geen ringleiding.
- Armaflex isolatie voor 32 mm. Welk type Armaflex of type Armacell?
- Armaflex ACE tape nodig?
- Armaflex lijm nodig? Welke?
- Isolatie tape om leidingen buitendeel te beschermen.
- Verdeler: Caleffi 671 (kunststof, zonder pomp). Euroconus. Is 6 aansluitingen genoeg voor in totaal 9 fancoils en 3 lussen vvw?
- Kabel voor Panasonic Wifi module.
- Loze leiding voor Heishamon (installeer ik misschien later).
- Extra loze buis van wp naar meterkast en van verdeler naar meterkast.
- Meterkast uitbreiden met twee groepen of op bestaande, bijna lege groepen gebruiken?
- VVW heeft 2 jaar stil gestaan. Eerst eens goed spoelen?
- Mengregeling voor watertemperatuur nodig?
- Terugslagklep nodig? Die zie ik nergens in de topics. Hoe voorkom je dat er water terug stroomt?
Plaats in de meterkast ook nog 2 DIN kWh meters,
Afhankelijk van de plaatsing van de WP kan 't beter zijn om een losse buitentemperatuursensor te plaatsen. Hoe daar ook ff rekening mee met bekabeling of loze buis. In z'n algemeenheid is 't verstandig wat extra bekabeling te trekken.
Terugslagklep is alleen nodig als je een hybride installatie maakt.
radiatoren begane grond? Die blijven wel of worden die ook vervangen door fancoils?
Ga je ook (condenserend) koelen met de fancoils? Dan moet er afvoer op komen.
fancoils, ik heb er geen ervaring mee, maar heb je ze gehoord? Lijkt mij wel gewenst voordat je ze aanschaft.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ga ik doen. Kost niet veel en is handig voor de statistiek.Plaats in de meterkast ook nog 2 DIN kWh meters
Check!Afhankelijk van de plaatsing van de WP kan 't beter zijn om een losse buitentemperatuursensor te plaatsen. Hoe daar ook ff rekening mee met bekabeling of loze buis. In z'n algemeenheid is 't verstandig wat extra bekabeling te trekken.
Dat worden ook fancoils. Als ik ga koelen: vvw dicht. Er zit een opvangbak voor condensvocht op elke fancoil. Ik hoopte zo geen afvoer nodig te hebben. Klopt?radiatoren begane grond? Die blijven wel of worden die ook vervangen door fancoils?
Ga je ook (condenserend) koelen met de fancoils? Dan moet er afvoer op komen.
We hebben nu ventilatoren op alle CV radiatoren. Geluid is acceptabel. We nemen bovendien wat grotere fancoils die op wat lagere snelheid kunnen draaien....heb je ze gehoord?
Nogmaals, ik heb geen ervaring met fancoils maar ik heb de indruk dat 't toch wat anders is dan een convector met een dbe. Ik heb zelf hier een aantal convectoren met zelfgebouwde dbe's en die hoor ik niet in de verwarmingsstand, bij koelen laat ik ze harder draaien en hoor ik ze wel maar dat is ook acceptabel, op een of andere manier zijn we dat bij koelen wat meer gewend oid + dat 't (nu nog) kortere periodes per jaar zijn.Elsdeniep schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:23:
Dat worden ook fancoils. Als ik ga koelen: vvw dicht. Er zit een opvangbak voor condensvocht op elke fancoil. Ik hoopte zo geen afvoer nodig te hebben. Klopt?
[...]
We hebben nu ventilatoren op alle CV radiatoren. Geluid is acceptabel. We nemen bovendien wat grotere fancoils die op wat lagere snelheid kunnen draaien.
Bij een fancoil stel ik mij meer een airco voor waarbij er meer luchtverplaatsing is en daardoor ook meer geluid.
Als je condenserend gaat koelen kan ik me voorstellen dat er behoorlijk wat condens ontstaat, de vraag is dus hoeveel kan die opvangbak aan en hoe ga je die legen?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Wij hebben nu nog "gewone" CV-radiatoren met Speedcomfort ventialtoren eronder.ik heb geen ervaring met fancoils maar ik heb de indruk dat 't toch wat anders is dan een convector met een dbe
De geven per setje 20 dB.
Innova Airleaf SL geeft min. 24 dB en max. 57 dB.
Link naar Innova AIrleaf SL specs (pagina 21): https://www.innovaenergie...eaf_2022_-_en_low_res.pdf
Dat moet ik uit gaan zoeken....hoeveel kan die opvangbak aan en hoe ga je die legen?
Kijkt er toevallig een Tweaker mee die dat weet?
Probeer het fancoil topic eens.Elsdeniep schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:07:
[...]
Wij hebben nu nog "gewone" CV-radiatoren met Speedcomfort ventialtoren eronder.
Link naar Innova AIrleaf SL specs (pagina 21): https://www.innovaenergie...eaf_2022_-_en_low_res.pdf
[...]
Dat moet ik uit gaan zoeken.
Verder mooi lijstje, ik ben zelf ook spullen bij elkaar aan het zoeken. Je mist nog buisklemmen, hoe hebben andere tweakers hun leidingen bevestigd? Vooral met condenserend koelen wil je niet van die stalen pennen in je muur/plafond boren neem ik aan.
Ok, ik heb hier ook een paar speedcomforts gehad maar die gebruik ik alleen nog in nood, wij werden gek van de herrie van die dingen. Zelfs op 9V ipv 12V was 't voor ons in de WK niet acceptabel. Nu overal waar fans nodig zelfbouw dbe's met Artic PWM fans die (voor ons) zo goed als onhoorbaar / acceptabel zijn.Elsdeniep schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:07:
[...]
Wij hebben nu nog "gewone" CV-radiatoren met Speedcomfort ventialtoren eronder.
[...]
Dat moet ik uit gaan zoeken.
Wellicht helpt mijn schema als een soort cross-check. Ik heb veel gehad aan soortgelijke schema's van tweakersElsdeniep schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:34:
Beste mensen,
Ik heb een boodschappenlijstje gemaakt voor de zaken die we nodig hebben voor het installeren van onze Panasonic J-serie warmtepomp.
Deze gaat als full electric wp werken in een woning met vvw als bijverwarming op de begane grond.
- WP in grindbak en met flexibel RVS aansluiten. Bigfoot met High Bloc verhogers.
- WP en begane grond aansluiten met 32 mm. Kunststof? Boven bestaande leiding gebruiken.
- 230 V aansluiting WP. Wp is 1 fase. Twee groepen nodig: 1 voor compressor/pomp. En 1 voor verwarmingselement (3 kW).
- Kruipruimte: van wp naar verdeler. 32 mm + armaflex. Lengte 15 meter: probleem?
- Verdeler: Caleffi 671 (kunststof, zonder pomp). Euroconus. Is 6 aansluitingen genoeg voor in totaal 9 fancoils en 3 lussen vvw?
- Meterkast uitbreiden met twee groepen of op bestaande, bijna lege groepen gebruiken?
- Terugslagklep nodig? Die zie ik nergens in de topics. Hoe voorkom je dat er water terug stroomt?
Armaflex kun je hier bijvoorbeeld bestellen voor een goede prijs: https://mfmref.com/nl/393-armaflex-xg
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
En idd: zonder Tweakers is dit niet zelf te doen.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
De 32mm leidingen hebben een doorlaat van 1". Dat is waarschijnlijk ruim genoeg. De 1-1/4" aansluitingen op de wp zitten daar uit gewoonte. Voor de dirtmag hoef je geen grotere maat te nemen dan je leidingen. Een 1" ipv een 1-1/4" lijkt me groot genoeg.Elsdeniep schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:34:
Beste mensen,
Om de vloerverwarming uit te zetten bij koelen is een tweewegklep genoeg.
Je vragen over de verdeler en evt mengregeling zijn pas te beantwoorden bij een beter inzicht in aantallen en maten radiatoren, fancoils, vierkante meter vloerverwarming en ontwerp aanvoertemperaturen. Ik heb de simpele 2-zone oplossing van panasonic met convectoren tot 36° aan de wp en vloerverwarming tot 28° achter een mengverdeler met pomp, aangestuurd door de uitbreidingskaart.