Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-08 19:11
Dank @FransvWoerkom voor het beoordelen van mijn lijstje.
Inmiddels heb ik bijgeleerd: voor de aanvoer ga ik 32 mm gebruiken. De verdeler gaat euroconus worden. En met die maat gaan we ook alles na de verdeler aansluiten.

Driewegklep wordt een tweewegklep, zoals jij voorstelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenvh
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:05
Wellicht kan iemand mij helpen bij mijn zoektocht voor een vervangend onderdeel. Helaas is er tijdens het installeren van het binnen gedeelte van mijn Panasonic monoblock warmtepomp een onderdeel kapot gegaan.

Helaas is het mij niet gelukt om dit onderdeel zelf ergens te bestellen omdat de groothandels die ik heb gevonden geen zaken willen doen met een (zelf) installateur. Ik ben op zoek naar het vervangende onderdeel ACXT00C45260 voor de binnenunit WH-ADC0509L3E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

stenvh schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:34:
Wellicht kan iemand mij helpen bij mijn zoektocht voor een vervangend onderdeel. Helaas is er tijdens het installeren van het binnen gedeelte van mijn Panasonic monoblock warmtepomp een onderdeel kapot gegaan.

Helaas is het mij niet gelukt om dit onderdeel zelf ergens te bestellen omdat de groothandels die ik heb gevonden geen zaken willen doen met een (zelf) installateur. Ik ben op zoek naar het vervangende onderdeel ACXT00C45260 voor de binnenunit WH-ADC0509L3E.
Vraag @Dylantje2 eens...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

stenvh schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:34:

Ik heb jouw aanvraag per mail inmiddels beantwoord met levertijd van ongeveer een week.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 21:34
Hi ik heb pas de monobloc besteld j series 5kw, maar ik zoek eigenlijk een boodschappen lijst.
Ik heb hier en der wat informatie gevonden maar geen beknopte lijst, kan iemand mij hier verder mee helpen? Of moet ik hier een aparte topic voor aanmaken?

Het plan is dat het op een plat dak komt. ongeveer half metertje van de muur.
Aan deze muur wil ik dus twee kranen monteren maar zoiets dergelijk googlen is nog niet gelukt.

Boodschappen lijstje:
  1. WP
  2. Big feet 60 cm
  3. RVS flex
  4. Vuilfilter Fernox – TF1 op het oog
  5. Eventuele omheenkast
  6. eventuele afdek kapje voor muurkranen, er staat 75mm wat betekent dit?
  7. eventuel vorstbeveiliging van caleffi, is dit echt nodig
  8. ------- vanaf hier weet ik niet hoe ik ze moet kopen/vinden
  9. 2 muurkanen
  10. eventuele Geveerde voeten als steun
  11. Buizen plan is 28mm maar cv systeem is 22mm staal
  12. --------
  13. Elektra komt goed
  14. 2 fases, schakelaar, aardlekautomaat.

[ Voor 5% gewijzigd door runeazn op 11-06-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:14:
[...]

Ja dat kan via service cloud alleen wel enkel als je ook je externe thermostaat warmtevraag laat geven. Als je dan binnen 1 min weer uit zet slaat niet je compressor onnodig aan.

Denk zelf niet dat dit nodig is want dan had het wel in de software gezeten zou ik denken.
Vorige week ging mijn 9J na weken stilstand onverwacht spontaan even aan terwijl er geen warmtevraag was in huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7z9Uj1OVjLKAPcybQAEsWDzfrFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/46Ewj6i8yZxmi4dmrVrgRGxz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:24
nokiaan958GB schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:36:
[...]

Vorige week ging mijn 9J na weken stilstand onverwacht spontaan even aan terwijl er geen warmtevraag was in huis.
[Afbeelding]
Tja compressor en flow dan zou ik toch denken dat er een warmtevraag was? Hoe weet je zeker dat die warmtevraag er niet was?

Werk je met de interne of een externe thermostaat?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
runeazn schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:35:
Hi ik heb pas de monobloc besteld j series 5kw, maar ik zoek eigenlijk een boodschappen lijst.
Ik heb hier en der wat informatie gevonden maar geen beknopte lijst, kan iemand mij hier verder mee helpen? Of moet ik hier een aparte topic voor aanmaken?

Het plan is dat het op een plat dak komt. ongeveer half metertje van de muur.
Aan deze muur wil ik dus twee kranen monteren maar zoiets dergelijk googlen is nog niet gelukt.

Boodschappen lijstje:
  1. WP
  2. Big feet 60 cm
  3. RVS flex
  4. Vuilfilter Fernox – TF1 op het oog
  5. Eventuele omheenkast
  6. eventuele afdek kapje voor muurkranen, er staat 75mm wat betekent dit?
  7. eventuel vorstbeveiliging van caleffi, is dit echt nodig
  8. ------- vanaf hier weet ik niet hoe ik ze moet kopen/vinden
  9. 2 muurkanen
  10. eventuele Geveerde voeten als steun
  11. Buizen plan is 28mm maar cv systeem is 22mm staal
  12. --------
  13. Elektra komt goed
  14. 2 fases, schakelaar, aardlekautomaat.
Er staat in de TS wel een boodschappenlijstje. Vorstkleppen is een persoonlijke keuze. Ik ben er niet zo bang voor en niet happig op (omdat ze soms ook al te vroeg gaan spuien) terwijl een ander erbij zweert. Je kan bij -2 een uur of 8 zonder stroom 😜🤣

Wat betreft je leidingwerk voor een 5kw is 26mlb meer dan prima. En dat is dus 20inwendig. Uitgaande van geen of weinig knietjes en max een meter of 10 tussen je warmtepomp en vloerverdeler/hoofdafgifte.

Muurkranen vat ik even niet? Ik monteer gewoon rvs flex of rvs ribbelbuis (max 50cm) en daar zit een wartel moer op. Die draai je op je punt stuk van je mlb. Kun je altijd het zo weer los maken. Een eventuele kraan zou ik bij standleiding of verdeler binnen doen dan kan dat op druk blijven. Buiten loos je het gewoon met afkoppelen.

Suc6 met je voorbereidingen.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 11-06-2024 22:56 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
ErikVers schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:53:
[...]

Er staat in de TS wel een boodschappenlijstje. Vorstkleppen is een persoonlijke keuze. Ik ben er niet zo bang voor en niet happig op (omdat ze soms ook al te vroeg gaan spuien) terwijl een ander erbij zweert. Je kan bij -2 een uur of 8 zonder stroom 😜🤣

Wat betreft je leidingwerk voor een 5kw is 26mlb meer dan prima. En dat is dus 20inwendig. Uitgaande van geen of weinig knietjes en max een meter of 10 tussen je warmtepomp en vloerverdeler/hoofdafgifte. Suc6 met je voorbereidingen.
Ik heb de TS van meerdere topics gelezen en ik kan geen lijstje vinden van spullen die je minimaal nodig hebt om aan te sluiten aan een cv systeem ;( . Misschien scan ik verkeerd hoor.

Het idee is dat je dan je cv systeem op druk kan laten maar wel onderhoud aan je monobloc kan plegen. Dus kraan dicht, rvs flex los.

[ Voor 7% gewijzigd door runeazn op 11-06-2024 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
runeazn schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:56:
[...]

Ik heb echte de TS van meerdere topics gelezen en ik kan geen lijstje vinden van spullen die je minimaal nodig hebt om aan te sluiten aan een cv systeem :(. Misschien scan ik verkeerd hoor.
Kijk eens hier rond met zoekwoord lijstje en ga eens een avondje speuren op heima24.de dan krijg je er denk ik wel meer geviel mee. Focus je op 26mlb en 1” dat is met de 5kw meer dan zat binnen de 10/15 meter. Je hebt een flow van max 15L/min dat komt wel goed.

Edit; @runeazn ik heb ff voor je gezocht, trefwoord is boodschappenlijstje en dit bericht heb je vast wat aan; (ik doe een aantal dingen anders hoor maar geeft je wel een beeld 👍✅

Let op dat je niet die 5/4 doet. Heb ik ooit ook gedaan maar is nergens voor nodig bij dit vermogen dus begin direct met een verloop naar 1”
Op de nieuwere type units zit ook gewoon 1” en als je het uit zou rekenen snap je wel waarom.

Stephanoff in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

[ Voor 31% gewijzigd door ErikVers op 11-06-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
ErikVers schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:58:
[...]

Kijk eens hier rond met zoekwoord lijstje en ga eens een avondje speuren op heima24.de dan krijg je er denk ik wel meer geviel mee. Focus je op 26mlb en 1” dat is met de 5kw meer dan zat binnen de 10/15 meter. Je hebt een flow van max 15L/min dat komt wel goed.

Edit; @runeazn ik heb ff voor je gezocht, trefwoord is boodschappenlijstje en dit bericht heb je vast wat aan; (ik doe een aantal dingen anders hoor maar geeft je wel een beeld 👍✅

Let op dat je niet die 5/4 doet. Heb ik ooit ook gedaan maar is nergens voor nodig bij dit vermogen dus begin direct met een verloop naar 1”
Op de nieuwere type units zit ook gewoon 1” en als je het uit zou rekenen snap je wel waarom.

Stephanoff in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"
ik heb veel woorden gebruikt maar niet in de oude topics gezocht... zal dat nu wel doen in andere topics meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:02
ErikVers schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:58:
Kijk eens hier rond met zoekwoord lijstje en ga eens een avondje speuren op heima24.de dan krijg je er denk ik wel meer geviel mee.
Mooi lijstje is dat ja d:)b Zoiets kom ik ook op. Maar dan met wat kranen, T-stukken etc.
Enige wat ik lastig vind, is of ik al het leidingwerk zelf ga/kan doen (ik kan niet solderen of persen), of dat ik een loodgieter ga vinden die het wil doen.
Mooiste zou zijn als ik alles met schroefkoppelingen kan doen (https://www.heima24.de/ro.../messing-gewindefittings/ ?), maar hier en daar zal er toch een stukje buis tussen moeten. En dan wordt het lastig voor mij :P
Of zie ik iets over het hoofd wat het een stuk makkelijker maakt?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:39
MisterMailman schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:12:
[...]

Mooi lijstje is dat ja d:)b Zoiets kom ik ook op. Maar dan met wat kranen, T-stukken etc.
Enige wat ik lastig vind, is of ik al het leidingwerk zelf ga/kan doen (ik kan niet solderen of persen), of dat ik een loodgieter ga vinden die het wil doen.
Mooiste zou zijn als ik alles met schroefkoppelingen kan doen (https://www.heima24.de/ro.../messing-gewindefittings/ ?), maar hier en daar zal er toch een stukje buis tussen moeten. En dan wordt het lastig voor mij :P
Persen is heel simpel zelf te doen. Op de fitting zit een indicator, bij die van Heima is het gewoon een gaatje. Steek de buis er zo ver in tot hij voorbij het gaatje is en persen maar.
Je kunt je leidingwerk zo veel mogelijk voorbereiden en dan een perstang huren voor bijvoorbeeld 1 dag, kost een paar tientjes maar is goedkoper dan een loodgieter. Ik heb zelf een handperstang gekocht, werkt ook prima maar is wel een beetje aankloten, vooral in de hoekjes waar je slecht bij komt met zo'n grote tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Of een kunststof systeem nemen en lijmen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

26mm MLB kan met heima ook gewoon met schroef koppelingen. Dit werkt prima als je dat volgens hun handleiding doet (kalibreren met tooltje en afronden van de scherpe randen) dus zonder pers.
Zie https://www.heima24.de/ro...ct-schraubfitting-system/

22mm koper ed kun je uiteraard met de knelkoppelingen doen als je ergens perse koper wilt of op bestaande moet aansluiten. Staal zou ik lekker links laten liggen.

Om op bestaand aan te sluiten heb je dan zoiets:
https://www.heima24.de/ro...rschicht-verbundrohr.html en dan in je standleiding zet je deze https://www.heima24.de/ro...zung-und-trinkwasser.html

Dit spul heb ik het jaren gelden voor t eerst mee gedaan en werkt top icm 5kW. Nu pers ik omdat net ff wat mooier werkt. Je hebt trouwens voor een €100,- daar ook een perstang. Zou in jouw geval gewoon lekker met de schroef koppelingen doen, kan ook weer los als het moet. Enige nadeel is dat je die koppelingen niet in een muur en beton enzo kunt wegsmeren.

Voordeel met pers is bijvoorbeeld dat ze ook deze hebben die kun je dus zo je 26mm MLB in t stuk 22mm staal/koper intakken: https://www.heima24.de/ro...anschluss-vernickelt.html en dan in je standleiding als die 22mm is: https://www.heima24.de/ro...zung-und-trinkwasser.html

Hopelijk geeft dit jou en andere wat meer inzicht. En nee ik heb geen aandelen of voordelen bij Heima, wel ben ik aardig fan ivm goede prijzen icm overzichtelijke webshop, vaak is het of het één of het ander....

Vergeet niet in de retour van je cv als die blijft hangen een keerklep te zetten om bypass te voorkomen. Mocht dat het geval zijn kan ik je de linkjes nog wel eens sturen.

[ Voor 24% gewijzigd door ErikVers op 12-06-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
martijn v o schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:46:
Of een kunststof systeem nemen en lijmen.
Wat bedoel je hier mee? PVC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:10:
[...]

Wat bedoel je hier mee? PVC?
PVC-C vermoed ik.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Of RTM uponor koppelingen, kalibreren en klikken, zo heb ik het gedaan. Er zijn ook verloop stukken van 25mm meerlagen naar 22 knel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgpTXPuaCSMiNHwpK1nhwrfqzP0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lzrWh0odpggrb1buitkh42Z.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 18% gewijzigd door klump4u op 12-06-2024 09:53 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:38
ErikVers schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:48:
[...]

26mm MLB kan met heima ook gewoon met schroef koppelingen. Dit werkt prima als je dat volgens hun handleiding doet (kalibreren met tooltje en afronden van de scherpe randen) dus zonder pers.
Zie https://www.heima24.de/ro...ct-schraubfitting-system/

22mm koper ed kun je uiteraard met de knelkoppelingen doen als je ergens perse koper wilt of op bestaande moet aansluiten. Staal zou ik lekker links laten liggen.

Om op bestaand aan te sluiten heb je dan zoiets:
https://www.heima24.de/ro...rschicht-verbundrohr.html en dan in je standleiding zet je deze https://www.heima24.de/ro...zung-und-trinkwasser.html

Dit spul heb ik het jaren gelden voor t eerst mee gedaan en werkt top icm 5kW. Nu pers ik omdat net ff wat mooier werkt. Je hebt trouwens voor een €100,- daar ook een perstang. Zou in jouw geval gewoon lekker met de schroef koppelingen doen, kan ook weer los als het moet. Enige nadeel is dat je die koppelingen niet in een muur en beton enzo kunt wegsmeren.

Voordeel met pers is bijvoorbeeld dat ze ook deze hebben die kun je dus zo je 26mm MLB in t stuk 22mm staal/koper intakken: https://www.heima24.de/ro...anschluss-vernickelt.html en dan in je standleiding als die 22mm is: https://www.heima24.de/ro...zung-und-trinkwasser.html

Hopelijk geeft dit jou en andere wat meer inzicht. En nee ik heb geen aandelen of voordelen bij Heima, wel ben ik aardig fan ivm goede prijzen icm overzichtelijke webshop, vaak is het of het één of het ander....

Vergeet niet in de retour van je cv als die blijft hangen een keerklep te zetten om bypass te voorkomen. Mocht dat het geval zijn kan ik je de linkjes nog wel eens sturen.
Werk je altijd met t spul van heima? En nooit problemen?

Het scheelt echt veel geld tov uponor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:59

Cr3ator

1 bar is geen bar

Makrolon schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:03:
[...]

Uponor is behoorlijk aan de prijs. De meeste alternatieven, zo ook die van Heima24, zijn echt prima.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Hier 'draait' het hele huis op Heima perskoppelingen (WP + alle SWW leidingen). Goed spul, geen problemen mee gehad in de 2 jaar dat ik het gebruik. En een stuk voordeliger inderdaad.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:01
Vandaag heeft mijn 9J besloten om de wekelijkse SWW sterilisatie gewoon maar over te slaan.
Verder geen cloud hier, dus dat kan het probleem niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

Meestal wel en is gewoon goed.
En vele hier op het forum ook.

T enige met persen is dat als je die handperstang zou gebruiken je wel altijd ff die gratis tool je persing moet checken. De handtang wil met verdraaien de kop verslappen. Zelf nooit gehad maar wel eens bericht van gezien.

Uponor en geberit vind ik persoonlijk te duur voor wat het is.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 12-06-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ErikVers schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:55:
[...]

Meestal wel en is gewoon goed.
En vele hier op het forum ook.

T enige met persen is dat als je die handperstang zou gebruiken je wel altijd ff die gratis tool je persing moet checken. De handtang wil met verdraaien de kop verslappen. Zelf nooit gehad maar wel eens bericht van gezien.

Uponor en geberit vind ik persoonlijk te duur voor wat het is.
Ik heb een accutang dus dat is geen probleem.

Ik doe veel badkamers, en daar wil ik geen enkel risico lopen. Dus daar gaat gewoon uponor in. Heb de wp installatie in de garage met het heima spul gedaan (wel een th persbek gekocht, de uponor persbek gaf geen mooie persing ondanks dat heima zegt dat t wel kan) en dat ging prima.

Moet binnenkort Panasonic bij de buurman plaatsen, maar dan neem ik ook mooi de heima spullen als ik dat zo hoor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:27
Een aantal maanden geleden had ik hier een discussie over de herrie van de leidingen bij defrosts. Er kwamen meerdere tips zoals een bypass plaatsen met een buffer.

Dit zou ervoor moeten zorgen dat er geen flow meer door mijn huis is tentijde van een defrost, maar dat dit door de bypass 'gebypassed' wordt en een afslag neemt vanaf mij aanvoer direct naar buffervat en dan retour naar de WP.

Nu zie ik een setup zoals dat wel zitten, dus een serie buffervat in de retour (icm een bypass als dat echt noig is). Wat ik zo lees is dat je 20L per minimale vermogen van de WP nodig heb, mijn J serie 5kW heeft als minimum vermogen van 2.5kw geloof ik wat zich zou vertalen naar een 50L buffervat.

Nu is mijn vraag: wat als je buffervat groter is? Dus bijvoorbeeld 80L of 100L? Wat zijn daar de nadelen van? je zal wat meer warmteverlies hebben omdat het vat simpelweg groter is, maar verder?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:24
PASware schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:03:
Een aantal maanden geleden had ik hier een discussie over de herrie van de leidingen bij defrosts. Er kwamen meerdere tips zoals een bypass plaatsen met een buffer.

Dit zou ervoor moeten zorgen dat er geen flow meer door mijn huis is tentijde van een defrost, maar dat dit door de bypass 'gebypassed' wordt en een afslag neemt vanaf mij aanvoer direct naar buffervat en dan retour naar de WP.

Nu zie ik een setup zoals dat wel zitten, dus een serie buffervat in de retour (icm een bypass als dat echt noig is). Wat ik zo lees is dat je 20L per minimale vermogen van de WP nodig heb, mijn J serie 5kW heeft als minimum vermogen van 2.5kw geloof ik wat zich zou vertalen naar een 50L buffervat.

Nu is mijn vraag: wat als je buffervat groter is? Dus bijvoorbeeld 80L of 100L? Wat zijn daar de nadelen van? je zal wat meer warmteverlies hebben omdat het vat simpelweg groter is, maar verder?
Met een AVDO-ventiel / drukverschilregelaar kun je ervoor zorgen dat bij de hogere pompsnelheid tijdens de defrost het ventiel open gaat (als gevolg van hogere druk). Het kan wel lastig zijn om deze zo in te regelen dat hij alleen dan opengaat en in normale situatie gesloten blijft. Stel dat dat lukt dan gaat tijdens een defrost een deel van de flow rechtstreeks over de buffer. Echter de route over je afgiftesysteem blijft ook actief maar wellicht is het voldoende om leidinggeluiden tegen te gaan.

Grotere buffer in de retour zorgt voor vertraging in oplopen van de watertemperatuur in je afgiftesysteem. Dus alles zal trager reageren bij warmtevraag. Mogelijk wat minder efficient omdat bij kleine warmtevraag de buffer ook verwarmd wordt (wat wellicht helemaal niet nodig is). Hoeveel minder efficient is lastig te bepalen. Waarom niet gewoon een kleine buffer van 50l in de retour als je afgiftesysteem te klein is? Het gewenste effect van minder leidinggeluiden kun je daarmee al bereiken. Ik denk zelf dat een groiere buffer geen voordelen heeft.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
[quote]RaymondD schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:47:
[...]

Met een AVDO-ventiel / drukverschilregelaar kun je ervoor zorgen dat bij de hogere pompsnelheid tijdens de defrost het ventiel open gaat (als gevolg van hogere druk). Het kan wel lastig zijn om deze zo in te regelen dat hij alleen dan opengaat en in normale situatie gesloten blijft. Stel dat dat lukt dan gaat tijdens een defrost een deel van de flow rechtstreeks over de buffer. Echter de route over je afgiftesysteem blijft ook actief maar wellicht is het voldoende om leidinggeluiden tegen te gaan.
[quote]
Zo'n ventiel zorgt er dus voor dat er een afslag genomen wordt in het circuit en rechtstreeks naar de seriebuffer gaat? Zo dus:

code:
1
2
3
4
5
Aanvoer ------->------------------->---------
                           |                 |
                    AVDO-ventiel       CV-circuit
                           |                 |
Retour ---<---Bufervat--<----------<---------

Dat zou er dus voor moeten zorgen dat een groot deel van de flow niet naar de rest van het huis gaat maar al snel afslag neemt, door buffer gaat en weer naar WP gaat?
Grotere buffer in de retour zorgt voor vertraging in oplopen van de watertemperatuur in je afgiftesysteem. Dus alles zal trager reageren bij warmtevraag. Mogelijk wat minder efficient omdat bij kleine warmtevraag de buffer ook verwarmd wordt (wat wellicht helemaal niet nodig is). Hoeveel minder efficient is lastig te bepalen. Waarom niet gewoon een kleine buffer van 50l in de retour als je afgiftesysteem te klein is? Het gewenste effect van minder leidinggeluiden kun je daarmee al bereiken. Ik denk zelf dat een groiere buffer geen voordelen heeft.
Ik heb een 80L buffervat voor een prima prijs gezien. Wellicht groter dan nodig. Dat er trager reageert wordt bij warmtevraag is niet zo erg. Ik heb droogbouwvloerverwarming wat al veel sneller reageert dan natbouw. Afgelopen winter werd het ook best snel warm in huis als ik de thermostaat bijvoorbeeld 2 graad omhoog zette, niet zo snel als op de eerder gasketel, maar nog steeds erg vlot.

Bedoel je dan ook: buffervat is voldoende, indien niet zo is, dan alsnog een AVDO ventiel?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaymondD
PASware schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 15:49:
[quote]RaymondD schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:47:
[...]

[quote]
Zo'n ventiel zorgt er dus voor dat er een afslag genomen wordt in het circuit en rechtstreeks naar de seriebuffer gaat? Zo dus:

code:
1
2
3
4
5
Aanvoer ------->------------------->---------
                           |                 |
                    AVDO-ventiel       CV-circuit
                           |                 |
Retour ---<---Bufervat--<----------<---------

Dat zou er dus voor moeten zorgen dat een groot deel van de flow niet naar de rest van het huis gaat maar al snel afslag neemt, door buffer gaat en weer naar WP gaat?

[...]

Ik heb een 80L buffervat voor een prima prijs gezien. Wellicht groter dan nodig. Dat er trager reageert wordt bij warmtevraag is niet zo erg. Ik heb droogbouwvloerverwarming wat al veel sneller reageert dan natbouw. Afgelopen winter werd het ook best snel warm in huis als ik de thermostaat bijvoorbeeld 2 graad omhoog zette, niet zo snel als op de eerder gasketel, maar nog steeds erg vlot.

Bedoel je dan ook: buffervat is voldoende, indien niet zo is, dan alsnog een AVDO ventiel?
Buffervat alleen doen als je afgiftesysteem erg lage waterinhoud heeft.

Als je dan geen AVDO ventiel neemt gaat nog steeds alle flow over je afgiftesysteem (en heb je mogelijk leidinggeluiden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
[...]

Of Sharkbite pushfit koppelingen.
Zie op youtube een instructie, heel goed zelf te doen. Zou wel op Amazon een kunstofbuis knipper kopen. Insteek lengte aftekenen. Insert in de buis drukken. En dan in de koppeling steken.
Als je iets op de leiding spuugt gaat het soepeler.

Zeer degelijke ontzinkt messing koppeling met volle doorlaat.

Nadeel van Euroconus (schroefkoppeling) is dat de binnendiameter sterk vernauwd is.

De buis PE-RT (composiet) buigt ook makkelijker en is soepeler. (Zelfde materiaal als vloerverwarmings buis maar dan recht en 28mm)

Voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrRaOQmRa7CYO-H3Aea5vizVpH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2B1eQvHNtA405JwmQt0Fvyj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibLJMDgGXBHuwKcFX8p5NpnhNjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiM6K0btXZ5OP1mqR2AzK2AD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CD_3K6xrkWXmlWcm20cCgFZ74kE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9IAsiJptbU2SD8pAa2XeVE6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Even mn projectje delen, 40kw zwembad warmtewisselaar van Marktplaats gehaald, deze hang ik aan de Panasonic 7j met een driewegklep, andere zijde komt aan de hottub. Ga ik eens kijken of ik die warm.kan houden met de warmtepomp die nu toch niets staat te doen.

Alleen nog even kijken hoe ik m ga aansturen, ik denk nu de hottub als sww te maken, even zon losse sensor kopen, en die dan 2 graden offset te geven dat de minimale instelling 38 word ipv 40.

Ik heb eigenlijk geen zin die dure optionele print te kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vca2YxnA_flsWN1RYxmbDK2SpOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnhrYGvVbDYgV70p2nX8w7q2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat het idd alleen als SWW goed zal gaan met weinig inhoud in dat circuit, dat heb ik in feite met m'n wpb spiraal zo gedaan.
Vanwege de flow en geen last van lekken naar het andere circuit heb ik twee 2-wegkleppen gebruikt die altijd tegengesteld open/dicht staan tenzij de prik wegvalt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Speedy-Andre schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:52:
Ik denk dat het idd alleen als SWW goed zal gaan met weinig inhoud in dat circuit, dat heb ik in feite met m'n wpb spiraal zo gedaan.
Vanwege de flow en geen last van lekken naar het andere circuit heb ik twee 2-wegkleppen gebruikt die altijd tegengesteld open/dicht staan tenzij de prik wegvalt.
Wat zou de wp er van merken dat er weinig inhoud is dan? Ik was van plan eerst te proberen met een vlakke stooklijn op 40 graden.

Ik heb er al een 3 weg klep tussen zitten. Lijkt me eigenlijk dat dat goed moet gaan omdat het feitelijk dezelfde situatie is als een sww vat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij mij geeft dat een flow error, althans met te weinig radiatoren open heb ik dat gezien.
Een SWW run heeft daar geen last van terwijl ik dan zo goed als alle radiatoren afsluit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Technician- schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:27:
[...]

Of Sharkbite pushfit koppelingen.
Zie op youtube een instructie, heel goed zelf te doen. Zou wel op Amazon een kunstofbuis knipper kopen. Insteek lengte aftekenen. Insert in de buis drukken. En dan in de koppeling steken.
Als je iets op de leiding spuugt gaat het soepeler.

Zeer degelijke ontzinkt messing koppeling met volle doorlaat.

Nadeel van Euroconus (schroefkoppeling) is dat de binnendiameter sterk vernauwd is.

De buis PE-RT (composiet) buigt ook makkelijker en is soepeler. (Zelfde materiaal als vloerverwarmings buis maar dan recht en 28mm)

Voorbeeld
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er prima uit en mooi dat niet vernauwend werkt.

Link naar een betaalbare site? Vaak is dat pushfit schreeuwend duur.... Misschien komt dat omdat het over is gewaaid uit Amerika, elke Amerikaan die ik ken, is ook verbaal sterk :-)

Met dit soort bedragen voor 1 puntstuk haak ik wel af, dat is mijn ogen 3-4x te duur :-)
Misschien moet ik nog beter zoeken?
https://easy-fitt.nl/shar...s-puntstukken/sn013201mb/

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 12-06-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Speedy-Andre schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:24:
Bij mij geeft dat een flow error, althans met te weinig radiatoren open heb ik dat gezien.
Een SWW run heeft daar geen last van terwijl ik dan zo goed als alle radiatoren afsluit.
Die krijg je onder de 7 l/min dus zal wel door te veel vernauwing komen. Daar heb je normaal met een SWW run ivm de diameters geen last van. Dat is met 1 of 2 radiatoren soms wel het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ErikVers schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:37:
[...]

Die krijg je onder de 7 l/min dus zal wel door te veel vernauwing komen. Daar heb je normaal met een SWW run ivm de diameters geen last van. Dat is met 1 of 2 radiatoren soms wel het probleem.
Mijn radiatoren hebben 15mm staal, 3 grote open gaat een tijd goed en 4 altijd.
De kleinste diameter richting de spiraal is 22mm en de klep die daar voor zit is 20mm van binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
ErikVers schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:35:
[...]

Ziet er prima uit en mooi dat niet vernauwend werkt.

Link naar een betaalbare site? Vaak is dat pushfit schreeuwend duur.... Misschien komt dat omdat het over is gewaaid uit Amerika, elke Amerikaan die ik ken, is ook verbaal sterk :-)

Met dit soort bedragen voor 1 puntstuk haak ik wel af, dat is mijn ogen 3-4x te duur :-)
Misschien moet ik nog beter zoeken?
https://easy-fitt.nl/shar...s-puntstukken/sn013201mb/
Je moet de messing koppeling hebben.
Ze hebben 28mm maar staat niet op de site.
https://easy-fitt.nl/shar...e-puntstukken/sb112220mt/
Die kost ong €16. Voor 28x1”
En als je meer besteld krijg je (meer) korting even een business account aanvragen.
Dan is de prijs gelijk aan Uponor, bij korting goedkoper.

Maar het voordeel zit in de buis.
https://easy-fitt.nl/easy...es/easyfitt-28-20x3l-wit/
€290 voor 20 lengtes van 3 meter
Een rechte lengte uponor is veel duurder.
En de binnenmaat is echt wel ruim voldoende tot 9kw, bij goede afgifte gaat er 40L/m zonder geluid doorheen.

Puntstukken heb je niet nodig. De flex bestellen van 1” naar 28mm glad en dan sok erop.

Naar cv installatie sok naar 28mm koper buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrRaOQmRa7CYO-H3Aea5vizVpH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2B1eQvHNtA405JwmQt0Fvyj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 12-06-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
ErikVers schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:48:
[...]
-knip-
Zou je de linkjes kunnen sturen?
Ik heb zelf gevonden dat het af hangt of je wel of niet een driewegklep in je cv hebt en in welke richting die staat in default. Als het goed is heeft onze intergas HR 22 geen drieweg klep en volgens dit wat ik vond moet er dan een keerklep bij de aanvoer van cv Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CK371BHgq0lC-NtcqGlibPE3Sk8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cXzLMl46cyMmslSD6fYtxE5d.png?f=user_large

Maar ik zie ook geen keerklep in de monobloc? Dus moet er daar dan ook 1 in de aanvoer van de monobloc, in het geval dat de cv aangaat? Ik zie wel een flow switch dus mogelijk dat elektronisch de flow gestopt kan worden?
Eigenlijk wilde ik de cv eruit halen maar het is handig omdat de overdruk ventiel en water invoer al ingeschroeft zit daar, eerst wilde ik het in hybride maar dan moet je weer een openverdeler kopen en ik denk niet dat de cv nodig gaat zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jyj4yl0oVT_GzpbnOsvaiDosDM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GJZ85PIhoI2L0wKrYPTkdhVh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door runeazn op 13-06-2024 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Makrolon schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Wat zou de wp er van merken dat er weinig inhoud is dan? Ik was van plan eerst te proberen met een vlakke stooklijn op 40 graden.

Ik heb er al een 3 weg klep tussen zitten. Lijkt me eigenlijk dat dat goed moet gaan omdat het feitelijk dezelfde situatie is als een sww vat
Dan gaat hij moeite krijgen met defrosts en de watertemp in je radiatoren daalt snel. De backup heater gaat dan aan en de vraag is of de backupheater er dan genoeg temperatuur in krijgt. Als je genoeg waterinhoud hebt zal de backupheater meestal niet nodig zijn bij defrost.

De warmtepomp pompt zo'n 35l water per minuut rond tijdens de defrost.

40l vlakke stooklijn? Dat is best hoog. Ik draai hier met radiatoren op zo'n 31/32 afgelopen maart. Nog geen winter meegemaakt met WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het gaat hier om een extra circuit om een hot-tub te verwarmen, niets van dat alles is dan van belang behalve dat de flow hoog moet (kunnen) zijn wat met de genoemde warmtewisselaar moet lukken..
Als je de SWW functie niet in gebruik had heb je er nog een timer bij ook.
Nu projecteer ik het wel op mijn situatie (wpb verwarmen via de spiraal) maar het lijkt me goed vergelijkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
RaymondD schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:45:
[...]

Dan gaat hij moeite krijgen met defrosts en de watertemp in je radiatoren daalt snel. De backup heater gaat dan aan en de vraag is of de backupheater er dan genoeg temperatuur in krijgt. Als je genoeg waterinhoud hebt zal de backupheater meestal niet nodig zijn bij defrost.

De warmtepomp pompt zo'n 35l water per minuut rond tijdens de defrost.

40l vlakke stooklijn? Dat is best hoog. Ik draai hier met radiatoren op zo'n 31/32 afgelopen maart. Nog geen winter meegemaakt met WP.
Je hebt er even overheen gekeken dat dit gaat over een hottub verwarmen denk ik 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaymondD
Makrolon schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:31:
[...]

Je hebt er even overheen gekeken dat dit gaat over een hottub verwarmen denk ik 😁
Je hebt gelijk... ik dacht dat ik aan het reageren was op een post van @PASware. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:20
Tinkerer84 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:46:
Vandaag heeft mijn 9J besloten om de wekelijkse SWW sterilisatie gewoon maar over te slaan.
Verder geen cloud hier, dus dat kan het probleem niet zijn.
Wat heb je al geprobeerd om de oorzaak te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Laatst online: 19:26
FransvWoerkom schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:57:
[...]

Het lijkt dat de sensor erg hoog zit. Dan blijft hij door de gelaagdheid lang op temperatuur. Zakken bij opwarmen is dan normaal omdat er door de spiraal eerst koud water wordt aangevoerd.

Bij 40 minuten is het doel van de Ta (57°) bereikt en stopt hij ermee. Normaal dus. Er hoeft ook niet veel energie meer in om de sensor op 52° te krijgen. Gewoon even thermisch schudden.

Wat bedoel je met 3-wegklep verkeerd om? Motor onder de klep? Zolang hij niet gaat lekken geen probleem.
Sorry voor de late reactie, ik bedoelde SWW kant op A ipv B of andersom

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
runeazn schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 00:07:
[...]

Zou je de linkjes kunnen sturen?
Ik heb zelf gevonden dat het af hangt of je wel of niet een driewegklep in je cv hebt en in welke richting die staat in default. Als het goed is heeft onze intergas HR 22 geen drieweg klep en volgens dit wat ik vond moet er dan een keerklep bij de aanvoer van cv [Afbeelding]

Maar ik zie ook geen keerklep in de monobloc? Dus moet er daar dan ook 1 in de aanvoer van de monobloc, in het geval dat de cv aangaat? Ik zie wel een flow switch dus mogelijk dat elektronisch de flow gestopt kan worden?
Eigenlijk wilde ik de cv eruit halen maar het is handig omdat de overdruk ventiel en water invoer al ingeschroeft zit daar, eerst wilde ik het in hybride maar dan moet je weer een openverdeler kopen en ik denk niet dat de cv nodig gaat zijn.
[Afbeelding]
Tuurlijk wil ik dat, doen we gewoon :-)

Tip:
Dan zou ik er eentje plaatsen enkel bij je CV in de retour.
Toevallig was ik vandaag bij een installatie waar de klep ook in de aanvoer van de WP zat, en dat gaf beste klappen, die gaat meneer er daar waarschijnlijk tussen uit halen of verplaatsen naar de retour.

Zelf zou ik er enkel eentje bij CV zetten want bij de WP zal vrijwel nooit nut hebben en zorgt gelijk voor dat in geval van vorst het water daar ook warm blijft. Uiteraard is het dan een bypass allleen als het goed is dan enkel bij een WP storing.

Deze keerklep
https://www.heima24.de/in...pa-dn-25-1-ig-x-1-ig.html

En deze 2x om erin te draaien uitgaande dat je 22mm naar je cv hebt lopen
https://www.heima24.de/ro...zung-und-trinkwasser.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
ErikVers schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:13:
[...]

Tip:
Toevallig was ik vandaag bij een installatie waar de klep ook in de aanvoer van de WP zat, en dat gaf beste klappen, die gaat meneer er daar waarschijnlijk tussen uit halen of verplaatsen naar de retour.

Zelf zou ik er enkel eentje bij CV zetten want bij de WP zal vrijwel nooit nut hebben en zorgt gelijk voor dat in geval van vorst het water daar ook warm blijft. Uiteraard is het dan een bypass allleen als het goed is dan enkel bij een WP storing.

Deze keerklep

Ik had eerst 3/4 inch geselecteerd maar dat is 20 mm dus misschien te klein.
Toch in de retour, dus het plaatje klopt niet?
Ik heb geen driewegklep. volgens itho daalderop doe je dan je terugwegklep in de aanvoer (foto vorige post).
Het betreft hier natuurlijk een panasonic monobloc en de CV is intergas HR22 uit 1999

Dit is het plan, ik weet er zit roest maar die cv staat er maar een jaar.
1 Winter er doorheen en dan SWW ook door WP boiler plaatsen zelfde tijd volgend jaarAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqWGlnOWj__b4c6T6qsPptmB1cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiV2SObbSm1ok7l4ecHP6vT7.jpg?f=fotoalbum_large.

keerklep komt boven de overdruk ventiel maar geen ruimte om duidelijk te tekenen.

[ Voor 4% gewijzigd door runeazn op 13-06-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
runeazn schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:41:
[...]

Ik had eerst 3/4 inch geselecteerd maar dat is 20 mm dus misschien te klein.
Toch in de retour, dus het plaatje klopt niet?
Ik heb geen driewegklep. volgens itho daalderop doe je dan je terugwegklep in de aanvoer (foto vorige post).
Het betreft hier natuurlijk een panasonic monobloc en de CV is intergas HR22 uit 1999

Dit is het plan, ik weet er zit roest maar die cv staat er maar een jaar.
1 Winter er doorheen en dan SWW ook door WP boiler plaatsen zelfde tijd volgend jaar[Afbeelding].

keerklep komt boven de overdruk ventiel maar geen ruimte om duidelijk te tekenen.
10 punten voor je schets 😜👍

Zo moet het volgens mij ook kunnen. De reden dat in retour doe normaal is vooral gevoel, hydraulisch maakt het weinig uit als je de verkeerde richting de stroming maar blokkeert.

Als je op retour zet kan er eerst meer druk in systeem worden opgebouwd door je gasketel waterpomp en drukt die de klep wel open. Zit hij gelijk aan t begin dan werkt dit volgens mij anders en moet gelijk de klep opendrukken. Maar er zijn vast echte old scool loodgieters die dit kunnen bevestigen of ontkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Weet iemand of je vast zit aan de originele Panasonic temperatuursensor voor sww te meten? Of kan ik ook een andere sensor pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
ErikVers schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 22:47:
[...]

Tja compressor en flow dan zou ik toch denken dat er een warmtevraag was? Hoe weet je zeker dat die warmtevraag er niet was?

Werk je met de interne of een externe thermostaat?
Ik werk met een externe thermostaat die 24/7 op 18 graden staat.
De gemeten kamertemperatuur van deze thermostaat is de afgelopen weken niet onder de 19,5 graden geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
nokiaan958GB schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:11:
[...]

Ik werk met een externe thermostaat die 24/7 op 18 graden staat.
De gemeten kamertemperatuur van deze thermostaat is de afgelopen weken niet onder de 19,5 graden geweest.
Tja dan is er of een pana kaboutertje gestruikeld 😂 of iemand zat met zijn vingers aan de (thermostaat) knoppen online of offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik ga ook aan mezelf twijfelen. Had hem deze week voor de zekerheid op 15 graden continue gezet.

Zie ik dat hij vanochtend rond zevenen weer een halfuurtje gedraaid heeft 8)7
In die tijd kan hij nooit icm de vloerverwarming de kamertemperatuur met meerdere graden verhogen :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Makrolon schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:33:
Weet iemand of je vast zit aan de originele Panasonic temperatuursensor voor sww te meten? Of kan ik ook een andere sensor pakken?
Lees de TS (nog) eens of zoek op ntc2K0.
Kost niks maar wil je hem snel hebben dan zet iemand bij Bol je wel even af >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
https://www.heima24.de/ro...erung-1-14-ig-x-1-ag.html

klopt dit voor reduceren 5/4 naar 1 inch maar ziet er wat dun uit?

en misschien is 3/4 inch buiten diameter wel prima voor 22mm staal toch? Dat is 18 mm binnen diameter en kan het niet zo snel vinden wat binen diameter is van een 3/4 inch koppelingen, maar buitenmaat is 20mm in ieder geval.

https://www.heima24.de/ro...iert-fuer-v-m-kontur.html passen deze om stalen buizen? en dan aandrukken. of beter ook gewoon met schroefdraad zoals het huidige systeem?

[ Voor 65% gewijzigd door runeazn op 13-06-2024 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Makrolon schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:33:
De tanksensor is specifiek voor de panasonic. De weerstand tegen temperatuur karakteristiek staat ergens in de service manual. Als je handig bent in electronica en knutselen, kun je hem zelf maken door uit te gaan van een 2k NTC weerstand en daarbij serie en parallelweerstanden. Op de totale kosten maakt die paar tientjes voor een originele natuurlijk weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
runeazn schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:10:

en misschien is 3/4 inch buiten diameter wel prima voor 22mm staal toch? Dat is 18 mm binnen diameter en kan het niet zo snel vinden wat binen diameter is van een 3/4 inch koppelingen, maar buitenmaat is 20mm in ieder geval.

https://www.heima24.de/ro...iert-fuer-v-m-kontur.html passen deze om stalen buizen? en dan aandrukken. of beter ook gewoon met schroefdraad zoals het huidige systeem?
Die eerste die je stuurde is prima, al vele gemonteerd ✅

Die tweede is pers. Als je tang hebt zou dat kunnen. Anders pak je dezelfde maar dan met links en rechts knel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

FransvWoerkom schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:12:
[...]

De tanksensor is specifiek voor de panasonic. De weerstand tegen temperatuur karakteristiek staat ergens in de service manual. Als je handig bent in electronica en knutselen, kun je hem zelf maken door uit te gaan van een 2k NTC weerstand en daarbij serie en parallelweerstanden. Op de totale kosten maakt die paar tientjes voor een originele natuurlijk weinig uit.
Kan je dat verduidelijken, is er ergens een schema met de weerstanden en de ntc?
De ntc zit in mijn wpb (solar sonde buis) zonder iets anders en ik ben wel benieuwd hoeveel hij afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
nokiaan958GB schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:20:
Ik ga ook aan mezelf twijfelen. Had hem deze week voor de zekerheid op 15 graden continue gezet.

Zie ik dat hij vanochtend rond zevenen weer een halfuurtje gedraaid heeft 8)7
In die tijd kan hij nooit icm de vloerverwarming de kamertemperatuur met meerdere graden verhogen :z
Laat me raden op interne thermostaat staan? Of war only ipv extern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
ErikVers schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:23:
[...]

Die eerste die je stuurde is prima, al vele gemonteerd ✅

Die tweede is pers. Als je tang hebt zou dat kunnen. Anders pak je dezelfde maar dan met links en rechts knel.
de MLB ga ik met deze pers doen https://www.heima24.de/we...er-gratis-prueflehre.html

Ik neem aan dat de koper pers met dezelfde pers kan en met een ander koppelstukje. Misschien heeft iemand anders ervaring?

Ik moet de oude knel loshalen om er een stukje uit te halen, ik heb op yt gezien dat ze zon elektrisch ding hebben dat rond draait maar dat is te fancy voor mij. Of is er een ander manier hoe ik een stukje buis er uit kan halen zodat ik een T stuk kan plaatsen? Misschien gewoon met een dunne ijzerzaag, maar het gaat wel mooi recht met een buizenmes... Zon handmatig draai ding, die heb ik al.

Kan ik de knel opnieuw gebruiken na bijvoorbeeld hetzelfde stuk te schuren en ontbramen?

[ Voor 14% gewijzigd door runeazn op 13-06-2024 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:13:
[...]

Tip:

Deze keerklep

Misschien maakt de plaats van het expansievat uit waar je het best de terugslagkleppen monteert. Als je niet zeker bent of de CV-ketel niet toevallig water van 90° in de wp probeert te pompen, zou ik er bij de wp ook een zetten.

Er zijn ook keerkleppen met 22mm knelkoppeling. Die heima keerklep heeft rechte schroefdraad. Ik weet niet zeker of die puntstukken taps of recht zijn. In het laatste geval lastig waterdicht te krijgen. Zeker voor een beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
runeazn schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:10:

De inch maat van koppelingen heeft te maken met de binnendiameter van de bijbehorende buis. De buismaat is altijd de buitendiameter. Bijvoorbeeld een 22mm koperen of stalen buis heeft een binnendiameter van ongeveer 19mm en daar horen dus 3/4" koppelingen bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runeazn
FransvWoerkom schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:39:
[...]

Misschien maakt de plaats van het expansievat uit waar je het best de terugslagkleppen monteert. Als je niet zeker bent of de CV-ketel niet toevallig water van 90° in de wp probeert te pompen, zou ik er bij de wp ook een zetten.

Er zijn ook keerkleppen met 22mm knelkoppeling. Die heima keerklep heeft rechte schroefdraad. Ik weet niet zeker of die puntstukken taps of recht zijn. In het laatste geval lastig waterdicht te krijgen. Zeker voor een beginner.
Het plan was loctite 55, ik kan ook op een andere plek spullen met schroefdraad bestellen eventueel.
Ik was niet van plan om stalen buizen te kopen en die te knellen. Ik sta open voor suggesties. Ik ga misschien zelf een draadje beginnen als ik mijn draft boodschappen lijst heb in heima24. Zoveel keus alleen... Pak ik T met pers of met opening en dan een pers stuk er in, zodat ik mijn schade beperk als ik faal etc.etc.

Er werd 1 inch aangeraden voor keerkleppen op 22 mm staal maar jij raad 3/4 hmm..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLgy1hIXPzeL8mjpV9_-KtrNYRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LB82J57Tz6WdRDaRI7s1h3qu.png?f=fotoalbum_large

De moeren naar 22mm zijn allebei te koop namelijkAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rgw8katdev16aZt9WilWwUvh-_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/24vlWWbkJMpvJUoygzzYdRGT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MgSRLUBH-KqnTlLMpYvRd5bRQI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BXA05tkk3EK35aj5VGlGFx29.png?f=user_large

CV hoort niet aan te gaan, zo ja is het max 55 C, maar modulerend was de winter rond 45 C.

[ Voor 36% gewijzigd door runeazn op 14-06-2024 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
runeazn schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:34:
[...]

de MLB ga ik met deze pers doen https://www.heima24.de/we...er-gratis-prueflehre.html

Ik neem aan dat de koper pers met dezelfde pers kan en met een ander koppelstukje. Misschien heeft iemand anders ervaring?

Ik moet de oude knel loshalen om er een stukje uit te halen, ik heb op yt gezien dat ze zon elektrisch ding hebben dat rond draait maar dat is te fancy voor mij. Of is er een ander manier hoe ik een stukje buis er uit kan halen zodat ik een T stuk kan plaatsen? Misschien gewoon met een dunne ijzerzaag, maar het gaat wel mooi recht met een buizenmes... Zon handmatig draai ding, die heb ik al.

Kan ik de knel opnieuw gebruiken na bijvoorbeeld hetzelfde stuk te schuren en ontbramen?
Die aanname is onjuist 🤣 hoewel het is maar net wat jij bedoeld met “ander koppelstukje”

TH is je tang (de bek contour) en pers voor MLB staat er ook bij per product is TH. En als je dan koper pers opzoekt zie je V contour. Je kan dan net zo goed een complete set erbij kopen want de losse extra bekken zijn duur. Let op; persbek type V voor koper is alleen passend op hun elektrische tang (staat er ook bij). Zou voor jouw toepassing dat ff links laten liggen.

Je intenties zijn goed, alleen een los topic misschien wel handig want dit gaat wel aardig in detail 👍

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 14-06-2024 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
ErikVers schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 00:36:
[...]

Die aanname is onjuist 🤣 hoewel het is maar net wat jij bedoeld met “ander koppelstukje”

TH is je tang (de bek contour) en pers voor MLB staat er ook bij per product is TH. En als je dan koper pers opzoekt zie je V contour. Je kan dan net zo goed een complete set erbij kopen want de losse extra bekken zijn duur. Let op; persbek type V voor koper is alleen passend op hun elektrische tang (staat er ook bij). Zou voor jouw toepassing dat ff links laten liggen.

Je intenties zijn goed, alleen een los topic misschien wel handig want dit gaat wel aardig in detail 👍
Dan ben ik echt in de val gelokt, dit was duidelijk voor de MLB pers
https://www.heima24.de/ro...gewinde-fuer-mv-rohr.html

Maar er staat M of V contour, en dan staat er in de beschrijving compatibel met TH en U, dus ik dacht 1+1 =2, maar nee blijkbaar is het dus 3 :D. Het ligt dus waarschijnlijk aan mijn duits, en bedoelen ze dat de 3/4 inch compatibel is met M of V apparatuur

Ze verkopen dus geen hand pers gereedschap voor M of V contour hmm..

[ Voor 4% gewijzigd door runeazn op 14-06-2024 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:24:
[...]

Kan je dat verduidelijken, is er ergens een schema met de weerstanden en de ntc?
De ntc zit in mijn wpb (solar sonde buis) zonder iets anders en ik ben wel benieuwd hoeveel hij afwijkt.
Een ntc weerstand heeft altijd (minstens) twee waarden, de weerstand bij 25° en de Beta- of B-waarde waarmee je de weerstand bij andere temperaturen kunt uitrekenen:

Wikipedia: NTC-weerstand

De tank ntc van Aquarea heeft een R25 van 2k en een B van 3420-3450K. Epcos/tdk maakt er één met een B waarde van 3560K. Die heeft een afwijking van 1,5° bij 60°. Met een zelf uit te rekenen serieweerstand kun je dat corrigeren, maar helemaal goed krijg je het nooit

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Heel goed dat er in jouw wpb een ntc zit. In de meeste thermostaten ook, maar ze zijn allemaal verschillend dus veruit de meeste zijn niet bruikbaar met een aquarea warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
runeazn schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 00:41:
[...]

Maar er staat M of V contour, en dan staat er in de beschrijving compatibel met TH en U, dus ik dacht 1+1 =2, maar nee blijkbaar is het dus 3 :D. Het ligt dus waarschijnlijk aan mijn duits, en bedoelen ze dat de 3/4 inch compatibel is met M of V apparatuur

Voor zover ik weet heb je om koper te persen altijd een electrische tang nodig.

En dat vind ik ook niet gek, als ik koper pers hoor je de tang echt een stuk harder werken dan bij mlb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:04:
[...]

Lees de TS (nog) eens of zoek op ntc2K0.
Kost niks maar wil je hem snel hebben dan zet iemand bij Bol je wel even af >:)
Ik ga vanavond de ts nog even doorlezen! Wist niet dat dit er in stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
FransvWoerkom schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:12:
[...]

Daar heb ik geen zin in :+ dan bestel ik de originele wel inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
runeazn schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 00:41:
[...]

Haha gast 🤣

Niet gelokt wel gelopen ivm het Duits inderdaad. Er staat nergens M of V contour toch?

Er staat “MV-Rohr” rohr is natuurlijk buis en die MV is een afkorting net als dat ML-Buis in t Nederlands MeerLagen-Buis betekend 👍✅
MV staat voor het duits Mehrschicht-Verbund

Nb heeft heeft dus niks met 3/4” te maken want kan natuurlijk overal op wat 3/4” maat heeft. Ja je hebt dan nog conisch of cilindrisch maar dat gaat wat ver om hier door te nemen. Doe je een los topic? Dan kunnen we de eventuele inhoud in TS linken en TS staat voor Topic Start 👍

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 14-06-2024 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
RaymondD schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:16:
[...]

Buffervat alleen doen als je afgiftesysteem erg lage waterinhoud heeft.

Als je dan geen AVDO ventiel neemt gaat nog steeds alle flow over je afgiftesysteem (en heb je mogelijk leidinggeluiden.)
Volgens mij heeft mijn afgiftesysteem ook erg weinig inhoud. Beneden vloerverwarming, maar niet op een open verdeler, maar een ZLTV verdeler. Boven heb ik overal Jaga Tempo's. Dus veel inhoud heeft het systeem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:01
FransvWoerkom schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:53:
[...]

Wat heb je al geprobeerd om de oorzaak te vinden?
Sterilisatie blijkt toch gewoon te zijn uitgevoerd. Blijkbaar keek ik exact op het moment dat de compressor uit ging en het element nog niet aan was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
PASware schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:25:
[...]

Volgens mij heeft mijn afgiftesysteem ook erg weinig inhoud. Beneden vloerverwarming, maar niet op een open verdeler, maar een ZLTV verdeler. Boven heb ik overal Jaga Tempo's. Dus veel inhoud heeft het systeem niet.
Veel of weinig is geen getal dat is een observatie. Sorry ben wat analytisch.

Google even op kengetallen waterinhoud vvw + leidingwerk welke altijd open staan en reken het grofweg uit 👍

Zit je boven de 30 liter dan doe je het niet. Zit je eronder dan plaats je hem in serie in de retour ✅

Foto van je verdeler? Een “niet op een open verdeler” is wat je wilt hebben. Gesloten verdeler dus; pomploos en zonder verbinding tussen de aanvoer en retour op verdeelblok. Dit om spraakverwarring te voorkomen dat is wat je moet hebben. ZLTV zou dat kunnen zijn alleen die zijn er met en zonder pomp.

[ Voor 19% gewijzigd door ErikVers op 14-06-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
ErikVers schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:02:
[...]

Veel of weinig is geen getal dat is een observatie. Sorry ben wat analytisch.

Google even op kengetallen waterinhoud vvw + leidingwerk welke altijd open staan en reken het grofweg uit 👍

Zit je boven de 30 liter dan doe je het niet. Zit je eronder dan plaats je hem in serie in de retour ✅

Foto van je verdeler? Een “niet op een open verdeler” is wat je wilt hebben. Gesloten verdeler dus; pomploos en zonder verbinding tussen de aanvoer en retour op verdeelblok. Dit om spraakverwarring te voorkomen dat is wat je moet hebben. ZLTV zou dat kunnen zijn alleen die zijn er met en zonder pomp.
Met een snelle (biervilt)berekening zit ik tussen 30 en 35L aan inhoud in mijn CV circuit.

Maar dan alsnog: wat is het nadeel van een vrij grote buffer? Ik las een trager reagerend systeem, want er moet immers meer water verwarmd worden en er is meer warmteverlies van het buffervat zelf.

Ben nu niet thuis, maar ik heb een verdeler met een pomp. Ziet er soortgelijk uit als deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.cvtotaal.nl/media/catalog/product/cache/68781f5d6b073f18061d9a37ea2ee7be/v/t/vte_grundfos_6.jpg

https://www.cvtotaal.nl/v...groeps-grundfos-pomp.html

[ Voor 12% gewijzigd door PASware op 14-06-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
PASware schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:19:
[...]

Met een snelle (biervilt)berekening zit ik tussen 30 en 35L aan inhoud in mijn CV circuit.

Maar dan alsnog: wat is het nadeel van een vrij grote buffer? Ik las een trager reagerend systeem, want er moet immers meer water verwarmd worden en er is meer warmteverlies van het buffervat zelf.

Ben nu niet thuis, maar ik heb een verdeler met een pomp. Ziet er soortgelijk uit als deze:
[Afbeelding]

https://www.cvtotaal.nl/v...groeps-grundfos-pomp.html
Tja dat is een open verdeler met pomp. Je hebt hiermee vermenging (daar is die thermostaatknop voor en dat draadje wat je ziet) en je warmtepomp kan niet zelf de flow over je vloer voeden, die 2e pomp verstoort dit namelijk. Demonteren en op marktplaats dus. Of je moet hem kunnen dichtzetten en de pomp demonteren alleen die dingen kosten echt weinig en je oude levert ook nog wel wat op.

Wat betreft buffer; je rekensom geeft het antwoord; Het hoeft niet. (Punt)
Wil je het toch gewoon omdat jij je daar goed bij voelt dan doe je het alsnog 👍😜✅

Die verdeler kan zo niet dat is ook zeker.

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 14-06-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
ErikVers schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:39:
[...]

Tja dat is een open verdeler met pomp. Je hebt hiermee vermenging (daar is die thermostaatknop voor en dat draadje wat je ziet) en je warmtepomp kan niet zelf de flow over je vloer voeden, die 2e pomp verstoort dit namelijk. Demonteren en op marktplaats dus. Of je moet hem kunnen dichtzetten en de pomp demonteren alleen die dingen kosten echt weinig en je oude levert ook nog wel wat op.

Wat betreft buffer; je rekensom geeft het antwoord; Het hoeft niet. (Punt)
Wil je het toch gewoon omdat jij je daar goed bij voelt dan doe je het alsnog 👍😜✅

Die verdeler kan zo niet dat is ook zeker.
Hmm matig wel, was er al bang voor. Het is dus eigenlijk een gescheiden systeem. Vervangen kan, moet wel de leiding van elke groep verlengd worden, aangezien bij jouw voorbeeld de aanvoer (of is het retour) een heel stuk hoger zit.

Buffervat met bypass/avdo-ventiel zit ik sowieso aan te denken. Bij defrost zal een deel van de flow direct afslaan naar buffervat en terug naar WP gaan. Dat zal flink schelen in geluid in de leidingen binnenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
PASware schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Hmm matig wel, was er al bang voor. Het is dus eigenlijk een gescheiden systeem. Vervangen kan, moet wel de leiding van elke groep verlengd worden, aangezien bij jouw voorbeeld de aanvoer (of is het retour) een heel stuk hoger zit.

Buffervat met bypass/avdo-ventiel zit ik sowieso aan te denken. Bij defrost zal een deel van de flow direct afslaan naar buffervat en terug naar WP gaan. Dat zal flink schelen in geluid in de leidingen binnenshuis.
Wees gerust dat hoeft niet, je zaagt gewoon die muursteun door of haalt ze eruit. Het is demontabel.

Dan kun je zelf de hoogte bepalen.

Bij 6 groepen is er normaal genoeg flow. Je hoofdleiding kun je er wel eventueel mee stiller krijgen maar sls je niet zeker weet dat dit gaat ontstaan zou ik niet als eerste doen. Eerst je vvw verdeler 👍

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 14-06-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
ErikVers schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:51:
[...]

Wees gerust dat hoeft niet, je zaagt gewoon die steun door of haalt ze eruit. Het is demontabel.

Dan kun je zelf de hoogte bepalen.

Bij 6 groepen is er normaal genoeg flow. Je hoofdleiding kun je er wel eventueel mee stiller krijgen maar sls je niet zeker weet dat dit gaat ontstaan zou ik niet als eerste doen. Eerst je vvw verdeler 👍
Bedoel je hiermee ook dat omdat mijn huidige verdeler eigenlijk een gescheiden systeem is dat de veel hogere flow bij een defrost vooral door de rest van mijn CV circuit gepompt wordt?
Er kan dan immers niet meer door de vloer gepompt worden omdat de verdeler zijn eigen pomp heeft en zelf doet wat hij wil. Dus niet beinvloed wordt door "externe flow" van de pomp van de WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
PASware schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:58:
[...]

Bedoel je hiermee ook dat omdat mijn huidige verdeler eigenlijk een gescheiden systeem is dat de veel hogere flow bij een defrost vooral door de rest van mijn CV circuit gepompt wordt?
Er kan dan immers niet meer door de vloer gepompt worden omdat de verdeler zijn eigen pomp heeft en zelf doet wat hij wil. Dus niet beinvloed wordt door "externe flow" van de pomp van de WP?
Dat kan zeker het geval zijn. Ik dacht eerlijk gezegd dat je nog aan het uitzoeken was wat je allemaal te doen stond maar dat was vast een ander.

Deze moet eruit inderdaad; een nogal logisch (is altijd als je iets weet) gevolg van deze verdeler is dat de extra flow niet kwijt kan. De 2e pomp bepaalt die namelijk. Dit geeft (ver)storingen. Zoals een foutcode, minder rendement en/of ruis.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 14-06-2024 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:02
Met alle tips van hier ben ik tot een boodschappenlijstje en leidingplan gekomen: MisterMailman in "Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd"

Wellicht wil iemand (@ErikVers @Technician- ) hier nog een blik op werpen O-)

Het wordt misschien wel tijd voor een algemeen (WP-)loodgieterstopic inmiddels. Als ik er verstand van zou hebben zou ik 'm openen, maar als vragende partij is dat niet handig m.i.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
ErikVers schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:24:
[...]

Laat me raden op interne thermostaat staan? Of war only ipv extern.
Nee, was het maar zo simpel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4DL9hrhE7UMXi_gi8fwp_1irbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FE9J8WzBf3sMlzP8MIf9sFgX.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik maar preventief de draad naar de thermostaat doorknip :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
nokiaan958GB schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:51:
[...]

Nee, was het maar zo simpel
[Afbeelding]

Ik denk dat ik maar preventief de draad naar de thermostaat doorknip :+
Ok heb je een thermostaat eraan hangen die zich er teveel mee wil bemoeien? Er zijn er helaas veel op de markt die slimmer proberen te zijn dan je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
MisterMailman schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:12:
Met alle tips van hier ben ik tot een boodschappenlijstje en leidingplan gekomen: MisterMailman in "Warmtepomp + warmtepompboiler: check op plan gevraagd"

Wellicht wil iemand (@ErikVers @Technician- ) hier nog een blik op werpen O-)

Het wordt misschien wel tijd voor een algemeen (WP-)loodgieterstopic inmiddels. Als ik er verstand van zou hebben zou ik 'm openen, maar als vragende partij is dat niet handig m.i.
Tja ik zou iig gelijk naar 1” gaan ipv al die 1 1/4 onderdelen 👍
Daarnaast pak ik liever een heel kort stuk rvs (ribbelbuis uittrekbaar) en hou dat deel buiten en kom dus met MLB door de muur. Maar dat lijstje kan ook prima hoor, ik wil elke keer weer wat verbeteren terwijl t soms al best goed is 🙈

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 14-06-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:37:
[...]

Tja ik zou iig gelijk naar 1” gaan ipv al die 1 1/4 onderdelen 👍
Daarnaast pak ik liever een heel kort stuk rvs (ribbelbuis uittrekbaar) en hou dat deel buiten en kom dus met MLB door de muur. Maar dat lijstje kan ook prima hoor, ik wil elke keer weer wat verbeteren terwijl t soms al best goed is 🙈
1 inch vorstbeveiligers hebben muizen gaatjes. Wij monteren altijd 1 1/4 om de flow bij de pomp niet direct negatief te beïnvloeden. Die hebben een binnen diameter gelijk aan de binnenkant van de Pana aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZShOyMErK_ve3Qy8B1cZ8z_9cc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HylqMkBUaQFGhw9Vxl9B8p41.png?f=user_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:49:
[...]

1 inch vorstbeveiligers hebben muizen gaatjes. Wij monteren altijd 1 1/4 om de flow bij de pomp niet direct negatief te beïnvloeden. Die hebben een binnen diameter gelijk aan de binnenkant van de Pana aansluitingen.

[Afbeelding]
Das gewoon flauwekul bij de meeste situaties is 1” ruim voldoende. Veel merken hebben bij hun 16kw modellen ook gewoon een 1” aansluiting.
Het wordt gewoon tot 50% duurder allemaal met die 5/4 diameters.
En vorstbeveiligers hebben een volle dn25 doorlaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Carboy54 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:49:
[...]

[Afbeelding]
Moguh.
Vind zelf wel mee vallen. Of je moet een grote muis bedoelen? 😜👍

Ik monteer tot en met 9kW alles met 1” dit ter info. Onder de 12kW zie ik er niet echt een reden voor, ik reageerde op een startende Pana believer met een 5J 👍 dan is 1 1/4 wel heel fors in mijn ogen.

https://www.caleffi.com/n...gsklep-108-caleffi-108601

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AS1h770E3D2RA07IQoHCDEOzgvQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NY6EZq6vUCfhH5634Ia9xxgZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 15-06-2024 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:23:
[...]

Das gewoon flauwekul bij de meeste situaties is 1” ruim voldoende. Veel merken hebben bij hun 16kw modellen ook gewoon een 1” aansluiting.
Het wordt gewoon tot 50% duurder allemaal met die 5/4 diameters.
En vorstbeveiligers hebben een volle dn25 doorlaat.
Flauwekul of niet? Het prijsverschil is op het gehele bedrag te verwaarlozen en flow is king. Het verschil is groter dan jij doet voorkomen. Inwendig is de 1 1/4 gelijk aan de inwendige aansluiting van de Panasonic. Bovendien past het 1:1 op de pomp met een bus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3T70ufhKm9WAfxlZf0HQymbyxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KiULFzh0z71rn3eeD0A3cRIE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:01:
[...]

Flauwekul of niet? Het prijsverschil is op het gehele bedrag te verwaarlozen en flow is king. Het verschil is groter dan jij doet voorkomen. Inwendig is de 1 1/4 gelijk aan de inwendige aansluiting van de Panasonic. Bovendien past het 1:1 op de pomp met een bus.

[Afbeelding]
Ja dat klopt wel, gebruik ze zelf vaak ook.
Maar niet voor de flow, das flauwekul. Omdat het gewoon mooi past.

Waarom zeg ik dat? Niet voor jou, maar op Tweakers worden dingen snel overdreven en voor het het weet gaan mensen dure DN32 / uponor 40 dingen bestellen om een 7kw WP op een 8 groeps verdelertje te plaatsen.
Hou het reel.

Ps een muis kan nog door een 1cm gaatje.

[ Voor 15% gewijzigd door Technician- op 15-06-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:02:
[...]

Ja dat klopt wel, gebruik ze zelf vaak ook.
Maar niet voor de flow, das flauwekul. Omdat het gewoon mooi past.
Oh nu gebruik je ze dus wel 8)7 Tweakers zijn zeer flow bewust en passen vaak met veel moeite het gehele systeem ruim aan om een maximaal resultaat te bereiken. Dan ga je toch niet knoeien met een 1 inch op een 1 1/4 inch aansluiting voor een paar euro. Wij hebben het hier over de Caleffi direct achter de pomp. Niet over een leidingsysteem van 40 Uponor.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 15-06-2024 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:06:
[...]

Oh nu gebruik je ze dus wel 8)7 Tweakers zijn zeer flow bewust en passen vaak met veel moeite het gehele systeem ruim aan om een maximaal resultaat te bereiken. Dan ga je toch niet knoeien met een 1 inch op een 1 1/4 inch aansluiting voor een paar euro. Wij hebben het hier over de Caleffi direct achter de pomp. Niet over een leidingsysteem van 40 Uponor.
Alleen omdat het mooi past, voor de flow is flauwekul tot 9kw.
Meet maar aan 2 systemen met dezelfde pompsnelheid op een 1” of 1.1/4” een meetbaar verschil ga je niet vinden. De weerstand zit m in de afgifte, dat korte stukje buis dn25 geeft een verwaarloosbare weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:15:
[...]

Alleen omdat het mooi past, voor de flow is flauwekul tot 9kw.
Meet maar aan 2 systemen met dezelfde pompsnelheid op een 1” of 1.1/4” een meetbaar verschil ga je niet vinden. De weerstand zit m in de afgifte, dat korte stukje buis dn25 geeft een verwaarloosbare weerstand
In plaats van je druk te maken over een dergelijk onbelangrijk onderwerp kan je hier op het Panasonic forum beter de kritische combinatie van de Panasonic warmtepompen met vorstbeveiligers benoemen daar hebben de tweakers meer aan. In de praktijk blijkt het dat door de starre niet instelbare elektronische vorstbeveiliging van de Panasonic die bij 3 graden de waterpomp activeert dat dat heel slecht combineert met de mechanische vorstbeveiliging die ook bij 3 graden wordt geactiveerd met een ongewild leeg systeem tot gevolg.

Moderne top geïsoleerde woningen waarbij de gebruiker zijn thermostaat voor de nacht voor uren flink verlaagt bij strenge vorst leidt tot dit probleem omdat het water dan te veel af koelt en de waterpomp niet eerder in grijpt. Een oplossing is in dergelijke gevallen op stooklijn te draaien waarbij de waterpomp blijft draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:53:
[...]
In plaats van je druk te maken over een dergelijk onbelangrijk onderwerp
Nou ik zeg dat omdat ik er last van heb. Dat soort uitspraken leidt bij mensen tot niet juiste aannames. Bv bij andere warmtepompen die wel 1” zijn willen ze dan 5/4 slangen en alles omdat ze dat hier lazen. Snap je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Carboy54 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:53:
[...]

In plaats van je druk te maken over een dergelijk onbelangrijk onderwerp kan je hier op het Panasonic forum beter de kritische combinatie van de Panasonic warmtepompen met vorstbeveiligers benoemen daar hebben de tweakers meer aan. In de praktijk blijkt het dat door de starre niet instelbare elektronische vorstbeveiliging van de Panasonic die bij 3 graden de waterpomp activeert dat dat heel slecht combineert met de mechanische vorstbeveiliging die ook bij 3 graden wordt geactiveerd met een ongewild leeg systeem tot gevolg.

Moderne top geïsoleerde woningen waarbij de gebruiker zijn thermostaat voor de nacht voor uren flink verlaagt bij strenge vorst leidt tot dit probleem omdat het water dan te veel af koelt en de waterpomp niet eerder in grijpt. Een oplossing is in dergelijke gevallen op stooklijn te draaien waarbij de waterpomp blijft draaien.
<5gr gaat de pana vorstbeveiliging aan. In sommige gevallen inderdaad dicht bij de caleffi specs. (3gr)Een dun stukje isolatie tape over onderste gedeelte van de eventuele vorstklep lost ongewenste afstorten op 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:03:
[...]

<5gr gaat de pana vorstbeveiliging aan. In sommige gevallen inderdaad dicht bij de caleffi specs. (3gr)Een dun stukje isolatie tape over onder gedeelte van de vorstklep lost ongewenste afstorten op 👍
Erik die 5 graden wordt in de pomp zelf gemeten. Buiten achter de pomp is het vaak kouder in de wind waardoor het mis gaat. Officieel mogen de Caleffi's niet worden geïsoleerd. Ook met isolatie hebben wij dergelijke problemen geconstateerd als het systeem voor uren stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:03:
[...]

Nou ik zeg dat omdat ik er last van heb. Dat soort uitspraken leidt bij mensen tot niet juiste aannames. Bv bij andere warmtepompen die wel 1” zijn willen ze dan 5/4 slangen en alles omdat ze dat hier lazen. Snap je?
Laat ik nu bij de 1 inch Ambers ook altijd 5/4 slangen en 1 1/4 Caleffi's monteren i.v.m hun inwendige diameter iedereen blij. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 15-06-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Carboy54 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Erik die 5 graden wordt in de pomp zelf gemeten. Buiten achter de pomp is het vaak kouder in de wind waardoor het mis gaat. Officieel mogen de Caleffi's niet worden geïsoleerd. Ook met isolatie hebben wij dergelijke problemen geconstateerd als het systeem voor uren stil staat.
Ik weet het. De pana meet de buitenlucht en de watertemp. Ik heb zelf nog nooit een storing meegemaakt icm isolatietape. Het klopt dat ze niet geïsoleerd mogen worden. Maar soms is het niet anders 👍

Ik ben ook geen van de kleppen gezien de kosten en t risico wat er mee wordt afgedekt maar ik denk dat daar al wel pagina’s genoeg over zijn geschreven.

Nb
Mocht je de kleppen monteren weet dan dat bij een langere periode, vakantie of iets dergelijks je ook een vulautomaat zou moeten plaatsen voor een juiste werking. Je moet je dan afvragen of je het risico groot genoeg vindt om €250,-+ uit te geven dat moet een ieder voor zichzelf maar bepalen.

[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 15-06-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:23:
[...]

Ik weet het. De pana meet de buitenlucht en de watertemp. Ik heb zelf nog nooit een storing meegemaakt icm isolatietape. Het klopt dat ze niet geïsoleerd mogen worden. Maar soms is het niet anders 👍

Ik ben ook geen van de kleppen gezien de kosten en t risico wat er mee wordt afgedekt maar ik denk dat daar al wel pagina’s genoeg over zijn geschreven.
Desondanks heb ik hier twee blije tweakers klanten deze winter gehad met stroomuitval voor langere tijd. Bij een daarvan stond de wp op dezelfde fase als de nieuwe ev 😫Plas onder de warmtepomp weer gevuld en klaar. En wie weet wat de toekomst ons nog brengt.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 15-06-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:54

ErikKo

Rippie

Als ik de WP uitzet via de controller, kan de timer in de cloud hem dan weer aanzetten? :/

Vandaag gesleuteld aan de CV. WP uitgezet en CV laten leeglopen. Om 10 uur sprong hij toch weer aan. Natuurlijk H62 error (water flow error).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Via de controller (of cloud) krijg je hem wel aan, na een H62 error moet de prik er even af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41
ErikKo schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:03:
Als ik de WP uitzet via de controller, kan de timer in de cloud hem dan weer aanzetten? :/

Vandaag gesleuteld aan de CV. WP uitgezet en CV laten leeglopen. Om 10 uur sprong hij toch weer aan. Natuurlijk H62 error (water flow error).
Euh, bij werkzaamheden dien je de werkschakelaar te gebruiken om de WP uit te zetten. Knappe cloud die hem dan weer aanzet..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:54

ErikKo

Rippie

RichieB schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:56:
[...]

Euh, bij werkzaamheden dien je de werkschakelaar te gebruiken om de WP uit te zetten. Knappe cloud die hem dan weer aanzet..
De volgende keer ga ik dat doen inderdaad. CV zit weer vol, WP gereset via het error popup window, werkt weer helemaal naar behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runeazn
ErikVers schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:04:
[...]

Haha gast 🤣

Niet gelokt wel gelopen ivm het Duits inderdaad. Er staat nergens M of V contour toch?

Er staat “MV-Rohr” rohr is natuurlijk buis en die MV is een afkorting net als dat ML-Buis in t Nederlands MeerLagen-Buis betekend 👍✅
MV staat voor het duits Mehrschicht-Verbund

Nb heeft heeft dus niks met 3/4” te maken want kan natuurlijk overal op wat 3/4” maat heeft. Ja je hebt dan nog conisch of cilindrisch maar dat gaat wat ver om hier door te nemen. Doe je een los topic? Dan kunnen we de eventuele inhoud in TS linken en TS staat voor Topic Start 👍
k ga er er idd 1 maken morgen, dan is mijn lijstje wel af en hopelijk zonder fouten :D. Thanks voor de hulp en zie je in mijn eigen topic ;)
Pagina: 1 ... 13 ... 40 Laatste