[quote]
RaymondD schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:47:
[...]
Met een AVDO-ventiel / drukverschilregelaar kun je ervoor zorgen dat bij de hogere pompsnelheid tijdens de defrost het ventiel open gaat (als gevolg van hogere druk). Het kan wel lastig zijn om deze zo in te regelen dat hij alleen dan opengaat en in normale situatie gesloten blijft. Stel dat dat lukt dan gaat tijdens een defrost een deel van de flow rechtstreeks over de buffer. Echter de route over je afgiftesysteem blijft ook actief maar wellicht is het voldoende om leidinggeluiden tegen te gaan.
[quote]
Zo'n ventiel zorgt er dus voor dat er een afslag genomen wordt in het circuit en rechtstreeks naar de seriebuffer gaat? Zo dus:
code:
1
2
3
4
5
| Aanvoer ------->------------------->---------
| |
AVDO-ventiel CV-circuit
| |
Retour ---<---Bufervat--<----------<--------- |
Dat zou er dus voor moeten zorgen dat een groot deel van de flow niet naar de rest van het huis gaat maar al snel afslag neemt, door buffer gaat en weer naar WP gaat?
Grotere buffer in de retour zorgt voor vertraging in oplopen van de watertemperatuur in je afgiftesysteem. Dus alles zal trager reageren bij warmtevraag. Mogelijk wat minder efficient omdat bij kleine warmtevraag de buffer ook verwarmd wordt (wat wellicht helemaal niet nodig is). Hoeveel minder efficient is lastig te bepalen. Waarom niet gewoon een kleine buffer van 50l in de retour als je afgiftesysteem te klein is? Het gewenste effect van minder leidinggeluiden kun je daarmee al bereiken. Ik denk zelf dat een groiere buffer geen voordelen heeft.
Ik heb een 80L buffervat voor een prima prijs gezien. Wellicht groter dan nodig. Dat er trager reageert wordt bij warmtevraag is niet zo erg. Ik heb droogbouwvloerverwarming wat al veel sneller reageert dan natbouw. Afgelopen winter werd het ook best snel warm in huis als ik de thermostaat bijvoorbeeld 2 graad omhoog zette, niet zo snel als op de eerder gasketel, maar nog steeds erg vlot.
Bedoel je dan ook: buffervat is voldoende, indien niet zo is, dan alsnog een AVDO ventiel?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler