Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Ik ben er ook uit. Had het zelf uitgevogeld (het is zeer eenvoudig maar ook een beetje stuntelig) met dank aan de uitgebreide (nieuwe handleiding staat het ook in.

Om met de pana J serie bivalent te draaien moet je of een 2e thermostaat gebruiken in serie met je ketelthermostaat.
Of een 230V thermostaat en die met een relaitje de ketel laten meeschakelen.

Hieronder hoe je dat exact kunt doen.

(Niet weer de discussie “die gas eruit” dit kan nuttig zijn voor mensen die wel bivalent willen werken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdAgQU7HKyIJ_vz4llczR5aVW2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2xy6P9NFcsI1fqmzlICVZce.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien als PIN zetten deze post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
Technician- schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:50:
Ik ben er ook uit. Had het zelf uitgevogeld (het is zeer eenvoudig maar ook een beetje stuntelig) met dank aan de uitgebreide (nieuwe handleiding staat het ook in.

Om met de pana J serie bivalent te draaien moet je of een 2e thermostaat gebruiken in serie met je ketelthermostaat.

(Niet weer de discussie “die gas eruit” dit kan nuttig zijn voor mensen die wel bivalent willen werken)

[Afbeelding]

Tip; het kan met de controller (interne) of een externe thermostaat worden bediend. Je print geeft na de juiste settings te hebben gekozen en een draad brug over olp boosterheater een signaal open close op “defrost signal”

Edit; @Technician- heeft dit verder getest (ik enkel inschakeling) hij zou op de remote controller niet afschakelen. Vandaar zijn extra schema.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 18-03-2024 17:52 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:28
ercolano schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:52:
Meer mensen die het tabblad "status" niet kunnen openen in de service omgeving ? De andere 4 doen het hier wel.

p.s.
@Makrolon Hier gewoon een 300l Pana vat met "kleine" spiraal aangesloten op 9J. Altijd alles in 1 run opgewarmd, ook de sterilisatie. Capaciteit van de spiraal lijkt me dus niet het issue.
Je hebt twee soorten pana vaten? eentje met de `HI` suffix die een groter spiraal oppervlakte heeft. Welke heb jij ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Meer mensen die het tabblad "status" niet kunnen openen in de service omgeving ? De andere 4 doen het hier wel.

p.s.
@Makrolon Hier gewoon een 300l Pana vat met "kleine" spiraal aangesloten op 9J. Altijd alles in 1 run opgewarmd, ook de sterilisatie. Capaciteit van de spiraal lijkt me dus niet het issue.
Hou je mailbox bij, daarin is het onderhoud een week geleden aangekondigd.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
Technician- schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:50:

[Afbeelding]

Ik weet niet welke sloddervos deze wijziging in een verder prima manual heeft gemaakt. Ik bedoel niet het "controoler" in "this replaces the panasonic remote controoler in above schematic". Als je de remote controller er af haalt, doet de warmtepomp het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:02
sjimmie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:06:
[...]

Hou je mailbox bij, daarin is het onderhoud een week geleden aangekondigd.
18/03/2024 00:00 ~ 18/03/2024 04:00 (UTC ± 00)
Als gevolg van serveronderhoud, kunt u geen toegang krijgen tot de service tijdens deze periode.

Bij mij is 10:00 UTC na 04:00 UTC, dus ruim na onderhoudswindow .......

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
shadylog schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:18:
[...]

Je hebt twee soorten pana vaten? eentje met de `HI` suffix die een groter spiraal oppervlakte heeft. Welke heb jij ?
quote : "Hier gewoon een 300l Pana vat met "kleine" spiraal ".
Dus de 1,8m2 en niet de HI.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
RichieB schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:17:
[Afbeelding]
Met dank aan @Carboy54 snel geleverd. Alleen nog een paar kabeltjes trekken en klaar!
Ik hoop dat de gaten van je boden boven het grind zitten..
Anders ff wat dicht plakken:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:56:
[...]

Met een beetje geluk gaat dat net lukken :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Jan met de pet schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:20:
Beste allemaal,

In deel 2 van dit topic heb ik een probleem aangekaart (niet meer kunnen aanpassen van de waterflow, waardoor ik stromingsgeluid ervaar).
Diverse mensen hebben hier hun (on)zinnige bijdrage geleverd, maar helaas zat er niets tussen wat het probleem oploste.
Inmiddels is met behulp van Panasonic NL -> distributeur en installateur het probleem vandaag dan eindelijk verholpen.
Omdat er eerder werd verweten dat hier vooral mensen komen om te vragen en niet om te geven, wil ik jullie graag laten weten wat het probleem was, wellicht dat iemand anders er ooit nog wat aan heeft.
Probleem zat hem in de printplaat, deze is onder garantie vervangen en de installatie draait (ondanks "het beunwerk" met al de knietjes) als een zonnetje.
Ik kan, zoals ik eerder ook al kon, in de setting de maximale waterflow weer aanpassen.
Deze staat zoals voorgeschreven weer op 20ltr/min. ipv 43ltr/min. en heb geen last meer van stromingsgeluid.
Ondanks diverse onzinnige reacties in deze van bepaalde personen :O , wil ik iedereen bedanken voor het meedenken.
Maar mss zou je wat foto's erbij kunnen plaatsen, en welk moederbord het om gaat...
Typenummer, kosten enz enz enz
Wat Panasonic aangaf, hoe het komt/kan, en hoe zij erbij komen.
En wat er evt. nog meer aan errors aan kan hangen

Zo zou je meerdere tweakers er tzt mee kunnen helpen.
Nu is het opgelost, en ja er zaten er veel naast.. [ m2] maar de oplossing zou uitgebreider mogen dan alleen het is opgelost...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:11:
[...]

Met een beetje geluk gaat dat net lukken :-)
Plugjes wisselen mss anders O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 06:58
ErikVers schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:47:
[...]

Je zou dan ook enkel op tijd een twee uur in t schema temperen. Of accepteren dat hij herstart. Het is geen ramp, het is gewoon minder mooi, een beetje lomp zeg maar vooral.
Vandaag was het weer tijd voor een legionellarun. Ik heb quiet mode 3 in het schema opgenomen. Compressor heeft een stuk minder hard gedraaid. Resultaat is een legionellarun die langer duurt, maar bij 57 graden uitlaat temperatuur slaat de compressor weer af. Het vat is dan 47 graden.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Ik ben aan het orienteren op de WPB van atlantic explorer v4 270l samen met een warmtepomp 9kw panasonic L bibloc. Los van installatiekosten komen de prijzen erg dichtbij een RVS boiler. De ventilatieleidingen van de CV kan ik best eenvoudig vervangen van 100mm naar 160mm en de standplaats wordt de garage (waar de CV nu ook staat).

Is de keuze voor een WPB dan snel gemaakt of is het toch beter om aparte boiler, driewegklep en de panasonic te laten werken?

Wat meetelt voor mijn huis is dat ik rond de 120m2 vierkante meter vloerverwarming heb (boven en beneden) met 3 verdelers zonder pomp op uponor 32mm en verwacht dus alleen laagtemperatuur nodig te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

shadylog schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:40:
Ik ben aan het orienteren op de WPB van atlantic explorer v4 270l samen met een warmtepomp 9kw panasonic L bibloc. Los van installatiekosten komen de prijzen erg dichtbij een RVS boiler. De ventilatieleidingen van de CV kan ik best eenvoudig vervangen van 100mm naar 160mm en de standplaats wordt de garage (waar de CV nu ook staat).

Is de keuze voor een WPB dan snel gemaakt of is het toch beter om aparte boiler, driewegklep en de panasonic te laten werken?

Wat meetelt voor mijn huis is dat ik rond de 120m2 vierkante meter vloerverwarming heb (boven en beneden) met 3 verdelers zonder pomp op uponor 32mm en verwacht dus alleen laagtemperatuur nodig te hebben.
Vergeet niet het geluid en de kortere levensduur van een warmtepomp boiler. Van de RVS indirecte boilers in combinatie met de monobloc warmtepomp kan je vele jaren plezier hebben zonder noemenswaardig onderhoud. En tot eind deze maand de 750 cash back premie op de L serie maakt het prijsverschil nog wat aangenamer.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 18-03-2024 18:03 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:14:
[...]

Tip; het kan met de controller (interne) of een externe thermostaat worden bediend. Je print geeft na de juiste settings te hebben gekozen en een draad brug over olp boosterheater een signaal open close op “defrost signal”

Edit; @Technician- heeft dit verder getest (ik enkel inschakeling) hij zou op de remote controller niet afschakelen. Vandaar zijn extra schema.
Die draadbrug overbrugt de aansluiting van de overload protection van de externe (tank)heater. Wat heeft die te maken met het aansturen van een ketel in bivalent bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Wouter2403 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:35:
[...]

Vandaag was het weer tijd voor een legionellarun. Ik heb quiet mode 3 in het schema opgenomen. Compressor heeft een stuk minder hard gedraaid. Resultaat is een legionellarun die langer duurt, maar bij 57 graden uitlaat temperatuur slaat de compressor weer af. Het vat is dan 47 graden.
Quiet Mode moet je niet gebruiken voor sww verwarming. Bij buitentemperaturen onder de 5° haal ik daar met de 12H niet eens de 52° mee. Het viel me in je plaatje van gistermiddag 17:09 op dat de starttemperatuur van je sww run een graad of 15 was. Is dat ook voor je gewone sww run een normale starttemperatuur? Ik laat mijn tank bij 42 alweer opwarmen naar 52, tenzij het 's avonds of 's nachts is. Hij komt zelden onder de 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:47:
[...]

Die draadbrug overbrugt de aansluiting van de overload protection van de externe (tank)heater. Wat heeft die te maken met het aansturen van een ketel in bivalent bedrijf?
Wat mij betreft niks, het is alleen wel wat Pana van ons vraagt :-)

Ik zou het even terug moeten zoeken dacht in design manuel staat, kan me zo voorstellen dat met combi te maken heeft als je ook boiler wil kunnen door verwarmen met je externe warmte bron. Wat ook kan dat gewoon in zelfde schema stond als daar waar staat hoe je met extern spiraal je boiler kan verwarmen want dan moet die draadbrug natuurlijk ook door gelust zijn of op je spiraal zijn aangesloten.

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 18-03-2024 21:29 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 06:58
FransvWoerkom schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:58:
[...]

Quiet Mode moet je niet gebruiken voor sww verwarming. Bij buitentemperaturen onder de 5° haal ik daar met de 12H niet eens de 52° mee. Het viel me in je plaatje van gistermiddag 17:09 op dat de starttemperatuur van je sww run een graad of 15 was. Is dat ook voor je gewone sww run een normale starttemperatuur? Ik laat mijn tank bij 42 alweer opwarmen naar 52, tenzij het 's avonds of 's nachts is. Hij komt zelden onder de 35.
Ik start iedere dag om 12:00 de DHW run. 15 graden komt doordat de sensor ontzettend laag zit. Er zit nog meer dan voldoende warm tapwater bovenin het vat bij die temperatuur. Kom ik weer uit bij het ontwerp van dit vat…

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:52
Dylantje2 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:56:
[...]

Daarvoor zitten deze pluggen er toch bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DA9dd_QTGlYYHYkBOOYYH4Ushmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nzwQA7SNcmbCNp091JiJZ6S.jpg?f=fotoalbum_large
Maar het is inderdaad erg suf dat de bevestiging recht onder de condensator zit ipv er naast. Dat betekent dat je eigenlijk de bigfoots in de grindbak moet zetten, maar dat leek mij niet erg stevig.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:06
I-King schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:02:
[...]

Aardlekfout was inmiddels om onduidelijke reden verdwenen, maar dat zorgde er wel voor dat ik iig DHW kon maken op de backup heater (door de 3-weg klep vast te zetten op DHW en de wp op 'Heat' te laten draaien tot de gewenste temperatuur. Door middel van Heishamon geautomatiseerd.

Afgelopen donderdag de onderdelen (pas) gekregen, maar vandaag aan de slag gegaan. PCB vervangen en de ventilatormotor. Was vrij eenvoudig, en alle kabels waren netjes kleurgecodeerd, dus easy peasy.

De WP aangezet, géén error en buitentemp was netjes 7 graden. So far so good. Pomp ging lopen, en dan krijg je het tikken van het opstarten van de compressor(?). Helaas na een tik of 2/3 vloog de aardlek er weer uit, terug bij af. Weer -20 buiten, H90 fout is terug.
Duidelijke aardfout gemeten bij beide N als L tov aarde. Vermoeden ging dan ook uit naar de compressor, die losgehaald, doorgemeten, niks opvallends gemeten, weer vastgemaakt, en aardfout verdwenen. Niks anders noemenswaardig aangeraakt. Ik kan 'm lastig verklaren. Voordeel dat we iig weer DHW kunnen maken.

Gelukkig heb ik airco's én doet het backup element het weer. We wachten geduldig af.

Disclaimer, @Carboy54 heeft zijn uiterste best gedaan om de onderdelen sneller te leveren, maar Panasonic en/of leverancier hadden minder haast.
Even een recap voor de mensen die ooit ook tegen dit probleem aanlopen.

- De man van Panasonic is langsgeweest en heeft geconcludeerd dat de compressor was vastgelopen, dat veroorzaakt dan een flinke startstroom, die dan weer de printplaat stuktrekt.
- De Panasonic service monteur had ook een handige tester voor de compressor aansturing te controleren, daarmee konden we dus concluderen dat er niks anders kapot was. Tot de compressor was aangesloten :)
- @Carboy54 heeft zich daarna vanwege de lange doorlooptijd sterk gemaakt dat er een vervangende WP is geleverd. Die is vanochtend geleverd, en draait nu gelukkig. Je krijgt er handigheid in!
- Panasonic NL heeft 5 distributeurs, waarvan er 3 verantwoordelijk zijn voor hun eigen service. Mijn service is uiteindelijk door Panasonic zélf geleverd, maar dat gaat niet van harte.

Het hele gebeuren heeft uiteindelijk zo'n 4 weken geduurd, waarvan 1 week door mijn toedoen (moest een controle afspraak afzeggen).

Al met al weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

I-King schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:20:
[...]

Even een recap voor de mensen die ooit ook tegen dit probleem aanlopen.

- De man van Panasonic is langsgeweest en heeft geconcludeerd dat de compressor was vastgelopen, dat veroorzaakt dan een flinke startstroom, die dan weer de printplaat stuktrekt.
- De Panasonic service monteur had ook een handige tester voor de compressor aansturing te controleren, daarmee konden we dus concluderen dat er niks anders kapot was. Tot de compressor was aangesloten :)
- @Carboy54 heeft zich daarna vanwege de lange doorlooptijd sterk gemaakt dat er een vervangende WP is geleverd. Die is vanochtend geleverd, en draait nu gelukkig. Je krijgt er handigheid in!
- Panasonic NL heeft 5 distributeurs, waarvan er 3 verantwoordelijk zijn voor hun eigen service. Mijn service is uiteindelijk door Panasonic zélf geleverd, maar dat gaat niet van harte.

Het hele gebeuren heeft uiteindelijk zo'n 4 weken geduurd, waarvan 1 week door mijn toedoen (moest een controle afspraak afzeggen).

Al met al weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen.
Fijn dat het is opgelost en dat wij een beroep kunnen doen op de Nederlandse organisatie. Helaas was de monteur van DHPS op vakantie en duurde het langer dan gewenst waardoor Panasonic NL het heeft opgelost met de levering van een nieuwe pomp onder garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:06
Carboy54 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:24:
[...]

Fijn dat het is opgelost en dat wij een beroep kunnen doen op de Nederlandse organisatie. Helaas was de monteur van DHPS op vakantie en duurde het langer dan gewenst waardoor Panasonic NL het heeft opgelost met de levering van een nieuwe pomp onder garantie.
Ergens ironisch, want ik had een Duits 5kW model, die net wat te krap bemeten was. Vanwege de ervaringen van .Frank overgegaan naar een 7kW NL model. Ben blij dat me dit niet met een Duits model gebeurd is idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:27:
[...]

Wat mij betreft niks, het is alleen wel wat Pana van ons vraagt :-)

Ik zou het even terug moeten zoeken dacht in design manuel staat, kan me zo voorstellen dat met combi te maken heeft als je ook boiler wil kunnen door verwarmen met je externe warmte bron. Wat ook kan dat gewoon in zelfde schema stond als daar waar staat hoe je met extern spiraal je boiler kan verwarmen want dan moet die draadbrug natuurlijk ook door gelust zijn of op je spiraal zijn aangesloten.
Dit plaatje staat in de UK_Installation_Manual V1.3, de derde versie van wat wij de Final Draft 2020 noemden. De Design Manual is de 220 paginas lange "Aquarea air-to-water heat pumps - Planning and installation manual - 01/2018 " over de H-serie. Daar is helaas nooit een nieuwere versie van gekomen.

Ook voor de documentatieafdeling van Panasonic Airconditioning, Papamy, gaat de ontwikkeling van nieuwe machines te snel om het allemaal goed bij te houden. Van de J-serie mini monoblocs (5, 7 en 9kW) is inmiddels de 3e versie van de Service Manual actueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

I-King schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:30:
[...]

Ergens ironisch, want ik had een Duits 5kW model, die net wat te krap bemeten was. Vanwege de ervaringen van .Frank overgegaan naar een 7kW NL model. Ben blij dat me dit niet met een Duits model gebeurd is idd.
Mijn Duitse 7J (alhoewel, het is een KIT versie met cloud ding) mocht ik zelf repareren, diagnose gesteld via de service manual en daar kwam een pcb uit die hij opstuurde en na uitwisselen idd defect was.
Dat zal niet bij elke shop lukken maar het kan dus wel.
Zo te lezen gaat het met NL aankopen ook niet bijster soepel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 00:45:
[...]

Mijn Duitse 7J (alhoewel, het is een KIT versie met cloud ding) mocht ik zelf repareren, diagnose gesteld via de service manual en daar kwam een pcb uit die hij opstuurde en na uitwisselen idd defect was.
Dat zal niet bij elke shop lukken maar het kan dus wel.
Zo te lezen gaat het met NL aankopen ook niet bijster soepel.
Volgens diezelfde manual moest de buiten pcb samen met de ventilator van Panasonic vervangen worden voor de H90 storing. Waarna de storing bleef bestaan. Helaas bleek het probleem toch wat hardnekkiger te zijn.
De compressor bleek vastgelopen te zijn waardoor de pcb wederom defect ging. Al met al dus veel vertraging met een goede afloop. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Carboy54 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:36:
[...]

Volgens diezelfde manual moest de buiten pcb samen met de ventilator van Panasonic vervangen worden voor de H90 storing. Waarna de storing bleef bestaan. Helaas bleek het probleem toch wat hardnekkiger te zijn.
De compressor bleek vastgelopen te zijn waardoor de pcb wederom defect ging. Al met al dus veel vertraging met een goede afloop. 😅
Ik heb dit in m'n manual staan (Order No: PAPAMY2003034CE):
H90 Indoor/outdoor abnormal communication > 1 min after starting operation  Internal/external cable connections  Indoor/Outdoor PCB
De werkwijze met flowchart staat in hoofdstuk 19.5.22.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:36:
[...]

Nooit alleen een compressor of inverter wisselen, altijd samen, dat is iig de statement van grote spelers in die markt.
Bij een compressor wissel bij kleine machines is het al snel rendabeler de hele unit uit te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Technician- schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Nooit alleen een compressor of inverter wisselen, altijd samen, dat is iig de statement van grote spelers in die markt.
Bij een compressor wissel bij kleine machines is het al snel rendabeler de hele unit uit te wisselen.
Daar moet de fabrikant cq importeur dan wel hetzelfde over denken, 2x handling + transport kost niet niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan met de pet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-07 09:22
Dylantje2 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:24:
[...]

Maar mss zou je wat foto's erbij kunnen plaatsen, en welk moederbord het om gaat...
Typenummer, kosten enz enz enz
Wat Panasonic aangaf, hoe het komt/kan, en hoe zij erbij komen.
En wat er evt. nog meer aan errors aan kan hangen

Zo zou je meerdere tweakers er tzt mee kunnen helpen.
Nu is het opgelost, en ja er zaten er veel naast.. [ m2] maar de oplossing zou uitgebreider mogen dan alleen het is opgelost...
@Dylantje2 Het betreft de printplaat welke in het rechtse compartiment zit (boven de waterpomp) er zit er maar 1, dus kan m.i. geen verwarring met zich meebrengen.
Typenummer geen flauw idee (heb het ding niet besteld en omdat het onder fabrieksgarantie is vervangen, wordt deze ook niet op de factuur vermeld.
Moest enkel de arbeid & voorrijkosten betalen -> €250,- incl. BTW
Hoe en wat de (mogelijke) oorzaak was is vanuit Panasonic /installateur niet medegedeeld, enkel dat de printplaat vervangen moest worden.
Verder geen errors gehad oid.
Dat er mensen naast zitten, kan gebeuren toch :?, we zijn tenslotte allemaal mensen.
Echter vond ik sommige reacties (waaronder die van jou) niet tweaker waardig en hoop, mede voor andere nieuwkomers die hulp nodig hebben, dat er in het vervolg gereageerd wordt op de inhoud van het probleem, of anders :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Dat is een keuze die Panasonic NL maakt. Ging om een 2 weken oude J serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:28
Jan met de pet schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:48:
[...]

@Dylantje2 Het betreft de printplaat welke in het rechtse compartiment zit (boven de waterpomp) er zit er maar 1, dus kan m.i. geen verwarring met zich meebrengen.
Typenummer geen flauw idee (heb het ding niet besteld en omdat het onder fabrieksgarantie is vervangen, wordt deze ook niet op de factuur vermeld.
Hoe en wat de (mogelijke) oorzaak was is vanuit Panasonic /installateur niet medegedeeld, enkel dat de printplaat vervangen moest worden.
Dat er mensen naast zitten, kan gebeuren toch :?, we zijn tenslotte allemaal mensen.
Echter vond ik sommige reacties (waaronder die van jou) niet tweaker waardig en hoop, mede voor andere nieuwkomers die hulp nodig hebben, dat er in het vervolg gereageerd wordt op de inhoud van het probleem, of anders :X
Hoe oud is deze installatie? Als het minder dan 2 jaar is dan vind ik het opmerkelijk dat je 250 euro moest betalen voor reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tinkerer84 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:08:
[...]

Hoe oud is deze installatie? Als het minder dan 2 jaar is dan vind ik het opmerkelijk dat je 250 euro moest betalen voor reparatie.
Is de interne pcb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:01:
[...]

Vergeet niet het geluid en de kortere levensduur van een warmtepomp boiler. Van de RVS indirecte boilers in combinatie met de monobloc warmtepomp kan je vele jaren plezier hebben zonder noemenswaardig onderhoud. En tot eind deze maand de 750 cash back premie op de L serie maakt het prijsverschil nog wat aangenamer.
Wat is volgens jou de levensduur van een warmtepomp boiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wolly schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:38:
[...]

Met name de R290 boilers van Edel Auer en zijn klonen houden er soms na 2 jaar al mee op. Lekkages en compressoren. Met Atlantic tot nu toe weinig problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:38:
[...]

Is natuurlijk flauwekul zomaar te beweren dat de levensduur korter is dan een LW WP.
Het gaat om dezelfde componenten. Compressor vnl die slijt.
Mits de luchtafvoer goed in orde is en een degelijk fabrikaat is geplaatst is de levensduur ook 15-20jaar.
Aandachtspunten: vat bescherming (elektronische kathode of verwisselbare) type koudemiddel (propaan nog wat kinderziektes) en de instelling van water temp. (liever iets groter vat op lagere temp)
Ik heb warmtepompboilers draaien in utiliteit voor bv kleedkamers (veel draaiuren) die al 14 jaar elke dag sloten warmwater maken zonder storing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:56:
[...]

Is natuurlijk flauwekul zomaar te beweren dat de levensduur korter is dan een LW WP.
Het gaat om dezelfde componenten. Compressor vnl die slijt.
Mits de luchtafvoer goed in orde is en een degelijk fabrikaat is geplaatst is de levensduur ook 15-20jaar.
Aandachtspunten: vat bescherming (elektronische kathode of verwisselbare) type koudemiddel (propaan nog wat kinderziektes) en de instelling van water temp. (liever iets groter vat op lagere temp)
Ik heb warmtepompboilers draaien in utiliteit voor bv kleedkamers (veel draaiuren) die al 14 jaar elke dag sloten warmwater maken zonder storing.
Flauwekul? Ik heb die Edels 3 maanden verkocht met na 2 jaar 30% uitval. Daarnaast 3x een DOA oftewel dead on arrival. 😡 Ook de slechte service van de importeur. En dan dus iedere keer de trap op en af. De kwalitatieve afwerking is ook drama. Ben er gelijk mee gestopt. Met de Atlantic gaat het beter. Kijk maar eens op het boiler forum daar komt het ook regelmatig voor. Ook gedoe met stalen vaten en anodes vervangen. Mijn voorkeur is dus een RVS indirecte boiler. Probleemloos over het algemeen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan met de pet
Tinkerer84 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:08:
[...]

Installatie is eind 2019 geleverd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Flauwekul? Ik heb die Edels 3 maanden verkocht met na 2 jaar 30% uitval. Daarnaast 3x een DOA oftewel dead on arrival. 😡 Ook de slechte service van de importeur. En dan dus iedere keer de trap op en af. De kwalitatieve afwerking is ook drama. Ben er gelijk mee gestopt. Met de Atlantic gaat het beter. Kijk maar eens op het boiler forum daar komt het ook regelmatig voor. Ook gedoe met stalen vaten en anodes vervangen. Mijn voorkeur is dus een RVS indirecte boiler. Probleemloos over het algemeen.
Maar das n=1
Ik heb met alpha innotec 7 jaar terug 100% defecte compressoren gehad op de monoblocs. Zijn allemaal wel vervangen en daarna probleemloos maar dat kost veel gedoe met je klant.

Dan zou ik ook kunnen stellen dat alle LWP defect gaan? (Bij de Vincent klopt het ook nog)

Maar de kans op een betrouwbare installatie met sepraat vat is wel groter moet ik toegeven.
Maar aan de andere kant verwacht ik een veel langere levensduur van de monobloc met losse WPB deze komt nauwelijks op hoge persgastemperaturen.

Merken die al tig jaren goede WPB hebben zijn Nibe en Stiebel. Daarvan heb ik tig 10+ jaar draaien. (Snap ook niet dat je zo ineens veel Auer gaat verkopen)

[ Voor 19% gewijzigd door Technician- op 19-03-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:53:
[...]

Maar das n=1
Ik heb met alpha innotec 7 jaar terug 100% defecte compressoren gehad op de monoblocs. Zijn allemaal wel vervangen en daarna probleemloos maar dat kost veel gedoe met je klant.

Dan zou ik ook kunnen stellen dat alle LWP defect gaan? (Bij de Vincent klopt het ook nog)

Maar de kans op een betrouwbare installatie met sepraat vat is wel groter moet ik toegeven.
Maar aan de andere kant verwacht ik een veel langere levensduur van de monobloc met losse WPB deze komt nauwelijks op hoge persgastemperaturen.

Merken die al tig jaren goede WPB hebben zijn Nibe en Stiebel. Daarvan heb ik tig 10+ jaar draaien. (Snap ook niet dat je zo ineens veel Auer gaat verkopen)
Er was veel vraag naar met ook een eigen topic hier. Snel mee gestopt ook.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Er was veel vraag naar met ook een eigen topic hier. Snel mee gestopt ook.😅
Kan gebeuren, een gerenomeerd merk als Vaillant heeft hetzelfde gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:35:
[...]

Kan gebeuren, een gerenomeerd merk als Vaillant heeft hetzelfde gehad.
Klopt zelfde producent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Heeft iemand hier ook ervaring met een 9kw j panasonic met langen leidingen tussen de wp en de verdeler.
26 meter enkele reis naar 24 groepen en dan 26 meter retour.
Gaat dat nog met 32mm of moeten we naar 40mm terrendis?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Ronald.42 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:57:
Heeft iemand hier ook ervaring met een 9kw j panasonic met langen leidingen tussen de wp en de verdeler.
Met 0,7m/s en 268pa per meter ben je 12,8kpa kwijt. Dus ligt naam je installatie. De pana pomp doet wel 60kpa. Een gemiddelde vloerverwarmingset 20kpa
Dus kan zat op 32 is mijn opinie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUQKka8Ith1D5WxiiNDFFFb7ld4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDVYdojI8LiT6pHfXCwotjQo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 19-03-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Jan met de pet schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:48:
[...]

Mooi.
In dat gedeelte zit er 1 klopt, maar er zitten er nog veel meer.
Mooi dat je eea terug geeft.
Zoals al velen meer dan €250, en in de garantie toch minpuntje van pana.

En tsja als je vind dat ik je te hard hebt aangepakt mag je dat zeker delen.
Alleen lees maar eens mee hoevelen hier alleen ff snel komen komen shoppen en veeel vinden en daarna nooit meer iets van zich laten horen.
In mijn beleving kwam ook heel kort door de bocht binnen met te weinig info.
Die daarna los gepeuterd werd.
Mooiste van alles, dat er nu weer een manko is opgelost, als de flow niet aan te passen s nieuw moederbord.

En sorrie voor de tere zieltjes, maar life is hard as a rock:-)

En helaas/gelukkig is het stookseizoen al weer bijna klaar.
En hopla weer een winter overleefd met een te kleine pana, hajeetje tanks, where ever you are:-)
Maar daarnaast ook nog eens 12M² vloerverwarring erbij warm gehouden.
Ging maar weer net wel net niet..
Maar WAF lacht nog steeds

Dus ik ook xxxx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online
Jan met de pet schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:39:
[...]

Installatie is eind 2019 geleverd..
Jan met de pet schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:31:
@Technician- ,
Ik heb de Grundfos pomp op constante curve gezet (36%)
Ik hoor het stromingsgeluid wel klein beetje afnemen, maar blijft aanwezig.
Kan nog steeds de waarde van de max.flow veranderen, maar de waterflow blijft onverminderd 42.0 l/min.

Ook de ander curves op de Grundfos pomp hebben geen effect

Wat ik nu, denk ik, wel kan vaststellen / uitsluiten:

Vaststelling:
In de modus vloerverwarming (AUTOADAPT; kan AUTOADAPT ook niet uitzetten oid) past de Grundfos pomp zich aan de hand van de waterdruk aan.
Maw: de WP heeft CV warmtevraag -> waterpomp WP gaat meer water verplaatsen -> Grundfos pomp gaat hogere toeren draaien om warm water sneller door de vloerverwarming te laten stromen.

Als ik de Grundfos pomp op een constante curve zet (in dit geval 36%) heb ik een constante toerental / l/min door de vloerverwarming, de waterflow vanuit de WP blijft echter 42.0 l/min.

Uitsluiten:
Aanpassingen in de instellingen van de Grundfos pomp heeft geen resultaat / effect op het niet kunnen instellen van de waterflow van de WP.

Het lijkt mij dat het probleem dus echt in de WP zit.

In ieder geval bedankt voor het meedenken., maar helaas weer terug bij af.
Klopt Jan. Dat is nu wel uitgesloten.
Het is de aansturingsprint of de hall sensor in de pomp mocht ik het gokken.
Klusje voor een Panasonic Expert. Of een afsturing van beide onderdelen naar de installateur die ze uitwisselt.

Bovenstaande schreef ik paar weken terug
Nou mijn analyse klopte iig.
De pomp was achteraf flauwekul.
Dacht al dat ik mijn gave kwijt was phoe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogerisp
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 23:36
Ronald.42 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:57:
Geen ervaring met de 9kW J maar wel met de 7kW J.
25 meter enkele reis 32mm terrendis van WP naar bestaande aansluting (waar voorheen de CV-ketel hing), daar splitisng naar radiatoren en vervolgens 8 meter, 32mm ML, naar wandverwarmingverdeler. Heeft afgelopen winter probleemloos gedraaid. Haal flow van 30 liter/minuut bij defrosts. In normaal bedrijf tussen de 10 en 20 liter per minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

rogerisp schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:00:
[...]

Geen ervaring met de 9kW J maar wel met de 7kW J.
25 meter enkele reis 32mm terrendis van WP naar bestaande aansluting (waar voorheen de CV-ketel hing), daar splitisng naar radiatoren en vervolgens 8 meter, 32mm ML, naar wandverwarmingverdeler. Heeft afgelopen winter probleemloos gedraaid. Haal flow van 30 liter/minuut bij defrosts. In normaal bedrijf tussen de 10 en 20 liter per minuut.
De 9 Kw heeft volgens mij een iets sterkere pomp dus dat moet dan geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:20

p.s.
Heb jij nog wat aparts ingesteld staan oid? Of een bijzonder circuit van de pana naar het vat? Ben zo benieuwd wat er dan bij iemand waar het goed draait anders is dan bij mij...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan met de pet
Technician- schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:54:
[...]

[...]

Klopt Jan. Dat is nu wel uitgesloten.
Het is de aansturingsprint of de hall sensor in de pomp mocht ik het gokken.
Klusje voor een Panasonic Expert. Of een afsturing van beide onderdelen naar de installateur die ze uitwisselt.

Bovenstaande schreef ik paar weken terug
Nou mijn analyse klopte iig.
De pomp was achteraf flauwekul.
Dacht al dat ik mijn gave kwijt was phoe
@Technician- en nog bedankt ervoor d:)b
Al met al een goede afloop en leer moment voor allen. (no hard feelings :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan met de pet
Dylantje2 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Mooi.
In dat gedeelte zit er 1 klopt, maar er zitten er nog veel meer.
Mooi dat je eea terug geeft.
Zoals al velen meer dan €250, en in de garantie toch minpuntje van pana.

En tsja als je vind dat ik je te hard hebt aangepakt mag je dat zeker delen.
Alleen lees maar eens mee hoevelen hier alleen ff snel komen komen shoppen en veeel vinden en daarna nooit meer iets van zich laten horen.
In mijn beleving kwam ook heel kort door de bocht binnen met te weinig info.
Die daarna los gepeuterd werd.
Mooiste van alles, dat er nu weer een manko is opgelost, als de flow niet aan te passen s nieuw moederbord.

En sorrie voor de tere zieltjes, maar life is hard as a rock:-)

En helaas/gelukkig is het stookseizoen al weer bijna klaar.
En hopla weer een winter overleefd met een te kleine pana, hajeetje tanks, where ever you are:-)
Maar daarnaast ook nog eens 12M² vloerverwarring erbij warm gehouden.
Ging maar weer net wel net niet..
Maar WAF lacht nog steeds

Dus ik ook xxxx
@Dylantje2 ik ben wel wat gewend hoor en zoals ze dat in mijn omgeving zeggen "mijn pis wordt er niet lauw van".
Enerzijds snap ik je, dat er veel langs komen, geholpen "willen" worden en niets meer van zich laten horen. Anderzijds om dan maar gelijk iedereen over dezelfde kam te scheren.... :N
Blijft lastig, maar hoort bij een (technisch) forum vrees ik.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:38

ErikKo

Rippie

Sommigen op dit forum reageren voor mijn gevoel regelmatig passief agressief. Om deze reden durf ik eigenlijk bijna niet meer te posten. Vaak denk ik dat ik het antwoord weet op iemands vraag, maar reageer ik niet omdat ik bang ben dat ik het antwoord moet gaan verdedigen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:15
interessant; ESPHome ondersteund nu out of the box kamstrup KMP protocol.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
Makrolon schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:18:
[...]

Heb jij nog wat aparts ingesteld staan oid? Of een bijzonder circuit van de pana naar het vat? Ben zo benieuwd wat er dan bij iemand waar het goed draait anders is dan bij mij...
Zal proberen volledig te zijn uit de losse pols:
-9J
-300L Pana vat, met normale (lees kleine ) spiraal.
-van buitenunit tot 3-weg klep ongeveer 3 meter Uponor 32mm, daarna nog 2 meter tot vat
-temperatuur sensor van het vat moest onder de isolatie omhoog worden gestoken in een "uitsparing "??knullig beschreven. na insteken is er pur ingespoten om het gaatje af te dichten.
-met sterilisatie op interne 3Kw element, dat bijgeleverde1.5 element is me te langzaam.
- ik heb de loze circulatie uitgang op het vat geïsoleerd, want daar zat aardig wat warmte lekkage. (dat daar geen standaard kapjes voor meegeleverd worden .....)
- zou niet moeten uitmaken, maar ik heb de externe aan/uit thermostaat aangesloten. Dat scheelt bij mij enorm in het opstartgedrag van de pomp bij cv verwarmen waardoor geen last meer heb van Ta overshoot => afschakelen. Denk niet dat dat invloed heeft op de SWW run (maar voor volledigheid)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r57LagHhGq3DHx3hBatQU0FelVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeRGbCxsIOC2o8zZ9b6ZCSyN.jpg?f=fotoalbum_large

Instellingen 1. Je hebt toch wel de tapwater capaciteit op Variable staan ipv standaard ...? (in je post op 13 maart stond die nog op standaard. zie service manual 14.17)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dmf8xmkteNasIE9r5ptZ_FJokc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ms3bYHyMCaH07H72v95YeW73.jpg?f=fotoalbum_large

instelling 2.
Lange looptijd 160 gekozen omdat ik een keer gezien heb dat hij de sterilasatierun niet binnen de tijd afkreeg.

en dan hieronder een vb van een sterilisatierun.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQ0ZbQ5eGxZqwMQB1FkfDZnwPF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L1qaODil0zxKocDqNQuZVLtq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 13:15
Even terugkomend op onderstaande post.

flippy in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Hoe ziet de koppeling er bedradingtechnisch exact uit.

In geval van WP1 doet CV, WP2 doet SWW. Wanneer WP1 het niet meer trekt moet hij WP2 bijschakelen.

Op WP1 gebruik je de "boiler contact' aansluiting, dit is een potentiaalvrij contact. En deze sluit je bij WP2 aan op......???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

iMav schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:39:

In geval van WP1 doet CV, WP2 doet SWW. Wanneer WP1 het niet meer trekt moet hij WP2 bijschakelen.

Op WP1 gebruik je de "boiler contact' aansluiting, dit is een potentiaalvrij contact. En deze sluit je bij WP2 aan op......???
de HCNL, specifiek de L en H. dus gewoon de thermostaatingang.
WP1 trekt het niet (wel op geavanceerd bivalent zetten) en geeft dan simpel thermostaatsignaal naar WP2. die begint vervolgens vrolijk bij te stoken.

wel handig om de boel goed in te stellen, dus de bivalent mag pas aan als je weet dat je een temperatuur buiten bereikt waarop WP1 het niet kan trekken. dus bijvoorbeeld 3~4 graden boven 0 om maar wat te noemen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 20-03-2024 12:02 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Deze sluit je aan op de thermostaatingang van WP2. L verbinden met H.

Afijn, wat @flippy zegt dus.

Wanneer je eea. qua flow niet door de leidingen krijgt (2 units is een hoop debiet), kun je eventueel een open verdeler plaatsen en het zo aan elkaar maken:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vucY-Kw8gargWUlIwSOqOo0yTXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ei3XDJQZ3r2f1c5KlZEi0xtF.png?f=fotoalbum_large

Note: Bij dit schema valt nog te discussieren over de plek vd buffer: deze zou ook in de aanvoer kunnen. Daarnaast kan nog een shunt over de buffer geplaatst worden om met 3 kogelkranen bij een defect aan unit 1 deze passief in serie te zetten en unit 2 al het werk te laten doen.

[ Voor 40% gewijzigd door Cr3ator op 22-03-2024 13:34 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
@flippy & @Cr3ator thanks beiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
Gekke vraag, zijn ze samen dan ook intelligent in geval van een defrost van WP1, dat WP2 het even overneemt? Of is dat teveel gevraagd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Nu online

Dit werkt alleen als je de optionele print op WP1 zet en daarop de buffervat sensor aansluit.
Zie ook manual 1.3 eerder in dit topic daar staat de hele aansluiting en instelling in.

Ben er achter dat alternatief parallel alleen werkt met de buffersensor.
Anders “weet” de pana de systeem temp niet, en of de externe BUH (in dit geval WP2) moet inschakelen.
Letop de optionele print is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

iMav schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:08:
Gekke vraag, zijn ze samen dan ook intelligent in geval van een defrost van WP1, dat WP2 het even overneemt? Of is dat teveel gevraagd ;-)
nee, ze hebben geen idee wat de andere doet. maar aangezien het langer duurt voor een WP om op te starten dan om een defrost te doen is dat ook vrij nutteloos. daar heb je de backup heaters voor.

maar zoals hierboven al aangegeven word moet je wel goed bedenken of het een goede oplossing is voor je situatie. een installatie die dusdanig groot is of zo'n enorm variabel vermogen eist kan beter bedient worden met een buffervaatje als open verdeler.

cascade is een mooie oplossing als je het nodig hebt, als het niet nodig is kan je het beter niet doen.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 20-03-2024 12:21 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
flippy schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:16:
[...]

nee, ze hebben geen idee wat de andere doet. maar aangezien het langer duurt voor een WP om op te starten dan om een defrost te doen is dat ook vrij nutteloos. daar heb je de backup heaters voor.

maar zoals hierboven al aangegeven word moet je wel goed bedenken of het een goede oplossing is voor je situatie. een installatie die dusdanig groot is of zo'n enorm variabel vermogen eist kan beter bedient worden met een buffervaatje als open verdeler.
Dat is ook zo, goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
Cr3ator schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Wanneer je eea. qua flow niet door de leidingen krijgt (2 units is een hoop debiet), kun je eventueel een open verdeler plaatsen en het zo aan elkaar maken:[Afbeelding]
Paar vragen of het schema wat je meestuurde.

1: Lees ik hem nu goed dat WP2 in dit geval wanneer hij gaat bijstoken in feiten de open verdeler verwarmt en daarmee de Tr van WP1 verhoogt. Waardoor WP1 hulp krijgt bij het behalen van de Ta voor het afgitesysteem?

2: Ik neem dat H8 in het schema alleen noodzakelijk is wanneer er afsluiters gebruikt worden binnen het afgiftesysteem?

3: H9 is optioneel en niet noodzakelijk bij WAR.

Alvast dank weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

iMav schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:33:
[...]

Paar vragen of het schema wat je meestuurde.

1: Lees ik hem nu goed dat WP2 in dit geval wanneer hij gaat bijstoken in feiten de open verdeler verwarmt en daarmee de Tr van WP1 verhoogt. Waardoor WP1 hulp krijgt bij het behalen van de Ta voor het afgitesysteem?

2: Ik neem dat H8 in het schema alleen noodzakelijk is wanneer er afsluiters gebruikt worden binnen het afgiftesysteem?

3: H9 is optioneel en niet noodzakelijk bij WAR.

Alvast dank weer!
1: ja, er komt meer warmte in het systeem.
2: in deze opstelling krijgt het systeem niet meer liters als de WP2 aangaat. die trekt alleen door het buffervaatje heen en werkt alleen om het buffertemperatuur omhoog te krijgen. WP1 voed het systeem.
3: ja, maar kan handig zijn als de units bij elkaar staan en de luchttemperatuur kan flink kelderen als de 2e ook op vol gas bezig is met een SWW run bijvoorbeeld. men kan dan onbedoeld een bivalent vraag triggeren.

hoewel het niet voorkomen kan worden soms moet je altijd kijken naar een oplossing om H8 niet nodig te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 20-03-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
flippy schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:40:
[...]

1: ja, er komt meer warmte in het systeem.
2: in deze opstelling krijgt het systeem niet meer liters als de WP2 aangaat. die trekt alleen door het buffervaatje heen en werkt alleen om het buffertemperatuur omhoog te krijgen. WP1 voed het systeem.
3: ja, maar kan handig zijn als de units bij elkaar staan en de luchttemperatuur kan flink kelderen als de 2e ook op vol gas bezig is met een SWW run bijvoorbeeld. men kan dan onbedoeld een bivalent vraag triggeren.

hoewel het niet voorkomen kan worden soms moet je altijd kijken naar een oplossing om H8 niet nodig te hebben.
Check.

WP2 staat dan in "direct temp" mode, aangezien een buiten temp sensor ontbreekt in het schema?
M.a.w. het is zaak om zijn temp binnen de range van de stooklijn van WP1 te houden. Zijn hier ervaringen mee of is dat een kwestie van proberen?

Heeft het zin om WP2 ook WAR te sturen of is dat compleet zinloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
@iMav ja dat heeft zin, want als hij normaliter aanslaat bij zeg 3 graden buiten, dan wil je dat hij bij -7 harder werkt

[ Voor 64% gewijzigd door Motorfret op 20-03-2024 13:11 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

iMav schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Check.

WP2 staat dan in "direct temp" mode, aangezien een buiten temp sensor ontbreekt in het schema?
M.a.w. het is zaak om zijn temp binnen de range van de stooklijn van WP1 te houden. Zijn hier ervaringen mee of is dat een kwestie van proberen?

Heeft het zin om WP2 ook WAR te sturen of is dat compleet zinloos?
zulke installaties wil je op een stooklijn hebben, niet war. beide units volgen dan dezelfde stooklijn al zou ik liever WP2 1 a 2 graden lager hebben zodat WP1 altijd de overhand heeft en WP2 niet "doorduwt" waardoor het lijkt dat de vraag ineens wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
ercolano schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:11:
[...]

-9J
-van buitenunit tot 3-weg klep ongeveer 3 meter Uponor 32mm, daarna nog 2 meter tot vat
-temperatuur sensor van het vat moest onder de isolatie omhoog worden gestoken in een "uitsparing "??knullig beschreven. na insteken is er pur ingespoten om het gaatje af te dichten.
-met sterilisatie op interne 3Kw element, dat bijgeleverde1.5 element is me te langzaam.
- ik heb de loze circulatie uitgang op het vat geïsoleerd, want daar zat aardig wat warmte lekkage. (dat daar geen standaard kapjes voor meegeleverd worden .....)
- zou niet moeten uitmaken, maar ik heb de externe aan/uit thermostaat aangesloten. Dat scheelt bij mij enorm in het opstartgedrag van de pomp bij cv verwarmen waardoor geen last meer heb van Ta overshoot => afschakelen. Denk niet dat dat invloed heeft op de SWW run (maar voor volledigheid)

[Afbeelding]

Instellingen 1. Je hebt toch wel de tapwater capaciteit op Variable staan ipv standaard ...? (in je post op 13 maart stond die nog op standaard. zie service manual 14.17)

[Afbeelding]

instelling 2.
Lange looptijd 160 gekozen omdat ik een keer gezien heb dat hij de sterilasatierun niet binnen de tijd afkreeg.

[Afbeelding]
Ik heb hem juist wel standaard staan. Ik zeg destijds vreemd gedrag op variabel

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online
Hoe herken je een tweaker?
Nou bij drie of meer temperatuur sensoren in één ruimte zit je al op +80% kans dat het een tweaker betreft. 😋💪🤝

Test verschil interne en externe (Netatmo) thermostaat. Optie drie is met de bovenste sensor icm IFTTT of HA de warmtepomp aan te sturen. Dat werkt na wat “scripten” natuurlijk top maar vraagt wel wat doorzettingsvermogen als hier niet ervaren in bent.

Eerste bevinding;
>De Netatmo (€170,-) op 0.3 hysterese werkt fijn en comfortabel. Geeft minder stroom verbruik (30-40W) in water circulatie en minder misfires van de compressor. Flexibeler met montage en positionering.
>De interne thermostaat (€0,-) schakelt op 0,5 en bevalt prima. Wel krijg je hiermee iets grotere schommelingen. En in mijn geval tussen de één en drie keer per dag een start en direct weer stop van de conpressor ivm “compensation curve” Voordeel is dat verwarmen en koelen op één controller zou kunnen instellen ipv een workarround. Hier een (Panasonic) airco dus geen issue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwBlk5F7-Zd5ULovfnuc5ZGqyvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhkXF852eD6GsSlp8AuQp2mK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door ErikVers op 21-03-2024 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:16
ErikVers schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:36:
Nou bij drie of meer temperatuur sensoren in één ruimte zit je al op +80% kans dat het een tweaker betreft. 😋💪🤝

Test verschil interne en externe (Netatmo) thermostaat. Optie drie is met de bovenste sensor icm IFTTT of HA de warmtepomp aan te sturen. Dat werkt na wat “scripten” natuurlijk top maar vraagt wel wat doorzettingsvermogen als hier niet ervaren in bent.

Eerste bevinding;
>De Netatmo (€170,-) op 0.3 hysterese werkt fijn en comfortabel. Geeft minder stroom verbruik (30-40W) in water circulatie en minder misfires van de compressor. Flexibeler met montage en positionering.
>De interne thermostaat (€0,-) schakelt op 0,5 en bevalt prima. Wel krijg je hiermee iets grotere schommelingen. En in mijn geval tussen de één en drie keer per dag een start en direct weer stop van de conpressor ivm “compensation curve” Voordeel is dat verwarmen en koelen op één controller zou kunnen instellen ipv een workarround. Hier een (Panasonic) airco dus geen issue.

[Afbeelding]
De bovenste wordt zo wel opgewarmd door de andere 2....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online
blb4 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:07:
[...]

Correct dat zag ik ook logischerwijs terug in de data. Ter info; de WAF zorgde ervoor dat de bovenste twee inmiddels een “functie elders” hebben (boekenkast)

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 21-03-2024 21:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
ErikVers schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Correct dat zag ik ook logischerwijs terug in de data. Ter info; de WAF zorgde ervoor dat de bovenste twee inmiddels een “functie elders” hebben (boekenkast)
Ik wou al zeggen, dit zou ik er thuis niet doorheen krijgen 😂

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ercolano schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:11:
[...]

-9J

[Afbeelding]

[Afbeelding]

instelling 2.

[Afbeelding]
Thanks voor je uitgebreide reactie! Ik ga het van t weekend nog eens testen met de instellingen op variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
blb4 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:07:
[...]

Nuancering: De afgegeven warmte van de netatmo, die maandenlang op 2 penlite batterijtjes werkt, zal wel meevallen. Ik schat dat de standaardafwijking van de 3 sowieso meer dan dat zal zijn.

Als de netatmo meetbare warmte zou afgeven dan zouden die batterijtjes in no-time leeg zijn.

Maar inderdaad, dat de pana controller merkbaar warmte afgeeft kan ik vanuit praktijkervaring bevestigen (hier ook 3 thermostaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
Cr3ator schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Wanneer je eea. qua flow niet door de leidingen krijgt (2 units is een hoop debiet), kun je eventueel een open verdeler plaatsen en het zo aan elkaar maken:[Afbeelding]
In tegenstelling tot de design documentatie uit de Aquarea installation guide m.b.t. hybride/cascade opstelling gebruikt jouw opstelling in het schema de buffer anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNoOKLhaQPrflr_eCyuVIDNesYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mvGOCNroaoYrd1spY4lG28r6.png?f=fotoalbum_large

Los van het ontbreken van een extra circulatiepomp, paar sensoren en noodzaak voor uitgebreide print. Wat zijn de voors en tegens globaal van deze opstelling (jouw schema)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

iMav schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:32:
[...]

In tegenstelling tot de design documentatie uit de Aquarea installation guide m.b.t. hybride/cascade opstelling gebruikt jouw opstelling in het schema de buffer anders.

[Afbeelding]

Los van het ontbreken van een extra circulatiepomp, paar sensoren en noodzaak voor uitgebreide print. Wat zijn de voors en tegens globaal van deze opstelling (jouw schema)?
Sorry domme vraag.!

[ Voor 20% gewijzigd door Oid op 22-03-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
sjimmie schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:27:
[...]

Nuancering: De afgegeven warmte van de netatmo, die maandenlang op 2 penlite batterijtjes werkt, zal wel meevallen. Ik schat dat de standaardafwijking van de 3 sowieso meer dan dat zal zijn.

Als de netatmo meetbare warmte zou afgeven dan zouden die batterijtjes in no-time leeg zijn.

Maar inderdaad, dat de pana controller merkbaar warmte afgeeft kan ik vanuit praktijkervaring bevestigen (hier ook 3 thermostaten).
Ik denk vooral dat het is dat je thermostaten ruimte/lucht nodig hebben rondom. Je interne thermostaat en niet je netatmo wil misschien wat warmer worden. Meestal hebben thermostaten ook voorschiften dat je x ruimte moet houden rondom de thermostaat.
Maar als het voor jou allemaal prima functioneert is het goed toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

iMav schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:32:
[...]

[...]

Juist het niet nodig hebben van een extra pomp (verliezen, kosten) en de uitbreidingsprint (kosten, complexiteit) is het grote voordeel. Je kan natuurlijk ook nog met een cascademanager en bijbehorende modbusmodules gaan werken, maar dan worden de kosten enorm veel hoger. Enige nadeel van mijn schema is dat er geen 'loadbalancing' plaats vind en unit 2 dus alleen SWW en ondersteuning bij extreme koude doet. Al het verwarmen op een laag pitje gebeurd door unit 1.

Bij mijn schema valt nog te discussieren over de plek vd buffer: deze zou misschien beter in de aanvoer kunnen. (Deze opm. ook toegevoegd in de post hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMav
Cr3ator schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:32:
[...]

Juist het niet nodig hebben van een extra pomp (verliezen, kosten) en de uitbreidingsprint (kosten, complexiteit) is het grote voordeel. Je kan natuurlijk ook nog met een cascademanager en bijbehorende modbusmodules gaan werken, maar dan worden de kosten enorm veel hoger. Enige nadeel van mijn schema is dat er geen 'loadbalancing' plaats vind en unit 2 dus alleen SWW en ondersteuning bij extreme koude doet. Al het verwarmen op een laag pitje gebeurd door unit 1.

Bij mijn schema valt nog te discussieren over de plek vd buffer: deze zou misschien beter in de aanvoer kunnen. (Deze opm. ook toegevoegd in de post hierboven).
Duidelijk. Maar in dat laatste geval dan ook een keerklep in de aanvoer van unit 1 plaatsen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online
sjimmie schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:27:
[...]

Nog genuanceerder; Netatmo heeft er drie (AAA) 😜

Verder klopt, opwarming zit vooral in de controller; als t scherm van de controller aan of uit zou gaan dan verandert de temp op de controller met minimaal 0,5

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 22-03-2024 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
ErikVers schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:00:
[...]

Nog genunceerder; Netwtmo heeft er drie (AAA) 😜
Oja, als ie hier op de grond valt schieten er 3 AAA batterijen door de kamer. :+

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• RichieB
Ik vind het altijd leuk om foto's te zien van (zelf) installaties. Ik doe het rust aan, elk weekend een "klusje". Deze keer was het tijd om de leidingen in te graven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvNv6efPvjtNCXeP38oBbiu2pfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YSTCn2heu0KJu1qL3dUhCO2Q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RB9expj5zw-0hY2z-1y-P0pQ67A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I92nc2LCI3gl6wmX1QfLknOS.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb die 10cm rode mantelbuis eerst nog geïsoleerd voordat er weer zand overheen ging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzA0PLHJHLpfsP1tal2tPbSOUz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHoTcgIoUmlzLLUsy7XvvH7D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjhyjS6vFAIyqLV3RSsmznnA68c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOdXN9aDJGPfLqGLBQHUlWGo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zg9mc16NaxG2SoOyQaD5hqoQd1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6yWNNsx8GtwKgAAbcqCDl1l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
Zie SWW run bij mij, beetje op een ongelukkig moment gestart (koudste punt) en zo te zien ook nog een defrost tussendoor

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FScMh1B.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
RichieB schreef op zondag 24 maart 2024 @ 13:26:
Ik vind het altijd leuk om foto's te zien van (zelf) installaties. Ik doe het rust aan, elk weekend een "klusje". Deze keer was het tijd om de leidingen in te graven:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb die 10cm rode mantelbuis eerst nog geïsoleerd voordat er weer zand overheen ging.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit! Gaat dat goed binnen? Die deur lijkt binnendraaiend, gaat dat niet knijpen op de leidingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

stevenP schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:31:
[...]

Ziet er netjes uit! Gaat dat goed binnen? Die deur lijkt binnendraaiend, gaat dat niet knijpen op de leidingen?
Ik gok dat die flinke rioolbuis(?) er naast voor meer hinder zorgt bij die deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:56

Stoker

Warmtepomponline

Goedemiddag,

Ik wil graag een tapwatervat met spiraal plaatsen, echter heb ik echt maar 570mm tot de beschikking.

Ik ben opzoek naar een tapwatervat van minimaal 200l. Nu heb ik wat hangende elektrische boilers gevonden van 100, 120, 150l met spiraal, maar heb toch liever een staande.

Heeft iemand van jullie hier een passende oplossing voor?

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:16
Stoker schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:40:
Goedemiddag,

Ik wil graag een tapwatervat met spiraal plaatsen, echter heb ik echt maar 570mm tot de beschikking.

Ik ben opzoek naar een tapwatervat van minimaal 200l. Nu heb ik wat hangende elektrische boilers gevonden van 100, 120, 150l met spiraal, maar heb toch liever een staande.

De Panasonic 192l boiler is 590 mm....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:01
Goedemiddag,

2 van 100? 8)7
Wij hadden eenzelfde probleem ivm een smal trapgat van 580mm dus uiteindelijk met een kraan door het dakraam getakeld. Ik kon toentertijd niets vinden helaas.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
stevenP schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:31:
[...]

Goed gezien. Die deur (van de voorraadkast) kan maar 60 graden open ivm een aanrechtblad (niet mijn ontwerp). Dus de leidingen blijven vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Cr3ator schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:55:
[...]

Ik gok dat die flinke rioolbuis(?) er naast voor meer hinder zorgt bij die deur.
Als de deur helemaal open kon tegen die rioolbuis aan dan had ik die leidingen daar niet gelegd denk ik. Dat was best krap geweest met de puntstukken, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 21:16
ErikVers schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:36:

Eerste bevinding;

[Afbeelding]
Hier toevallig ook een tweedehands Netatmo opgehangen afgelopen vrijdag. 0,2 hysterese ingesteld op 20,5 terwijl ik het rond de 20,2 / 20,3 wil hebben hier in huis. Ik stuur daarnaast de stooklijn bij met Home Assistant. als het 20,0 is dan +2 graden, 20,1 +1, 20,3 normale stooklijn, 20,4 -1, 20,5 -2. Blijft daarmee keurig doordraaien. Pas als het echt te warm wordt door bijv. zon instraling zet de netatmo de boel uit.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:47
Goedemiddag,

Bij veel vaten kun je de isolatie er af halen. Dan krijg je de meeste 300 liter-vaten wel door die 570mm.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online
RaymondD schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:11:
[...]

Hier toevallig ook een tweedehands Netatmo opgehangen afgelopen vrijdag. 0,2 hysterese ingesteld op 20,5 terwijl ik het rond de 20,2 / 20,3 wil hebben hier in huis. Ik stuur daarnaast de stooklijn bij met Home Assistant. als het 20,0 is dan +2 graden, 20,1 +1, 20,3 normale stooklijn, 20,4 -1, 20,5 -2. Blijft daarmee keurig doordraaien. Pas als het echt te warm wordt door bijv. zon instraling zet de netatmo de boel uit.
Dat is een slimme combi; hardware matig voor aan en uit en domotica voor de finetuning.
Je zou op 20,6 nog -3 kunnen doen of gaat je stooklijn daarmee te laag? 👍

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 25-03-2024 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
ErikVers schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:24:
[...]

Dat is een slimme combi; hardware matig voor aan en uit en domotica voor de finetuning.
Je zou op 20,6 nog -3 kunnen doen of gaat je stooklijn daarmee te laag? 👍
ja... moet daar nog mee spelen. Als ik onder de 29 graden ga zitten dan gaat mijn panasonic vrij snel uit omdat hij z'n minimumvermogen niet meer kwijt kan. Vooralsnog werkt dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:34
RaymondD schreef op maandag 25 maart 2024 @ 22:40:
[...]

ja... moet daar nog mee spelen. Als ik onder de 29 graden ga zitten dan gaat mijn panasonic vrij snel uit omdat hij z'n minimumvermogen niet meer kwijt kan. Vooralsnog werkt dit prima.
Welke instellingen / aansluitingen gebruik je precies voor de stooklijnshift met externe thermostaat?
Als ik op mijn 7J een externe thermostaat instel, ben ik de shift functie kwijt.
Of doe je dat ook via domotica?

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
cerebrum schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 06:22:
[...]

Ik (spreek wellicht voor mijn beurt) doe dit door in Home Assistant de 4 punten van de stooklijn dynamisch te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
cerebrum schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 06:22:
[...]

Welke instellingen / aansluitingen gebruik je precies voor de stooklijnshift met externe thermostaat?
Als ik op mijn 7J een externe thermostaat instel, ben ik de shift functie kwijt.
Ja, de shift ben je idd kwijt. Daarom verschuif ik nu de hele stooklijn via home assistant en Heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Als er gemiddeld gesproken wordt over shiften (bijvoorbeeld snachts -2) dan is dit "normaliter" de Td toch? Of shiften jullie allemaal altijd op de Ta-target (zoals @RaymondD Mooi demonstreerde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
RaymondD schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:09:
[...]

Ja, de shift ben je idd kwijt. Daarom verschuif ik nu de hele stooklijn via home assistant en Heishamon.
Misschien moet ik dan ook maar eens (volledig) over naar de Heishamon. Ik gebruik hem nu in read-only, maar de Smart Cloud integratie in HA werkt toch niet meer vanwege de nieuwe 2FA inlogmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Meer mensen hier last van? Sinds afgelopen dinsdag gaat hij opeens weer elke dag als ik de tank aan zet verwarmen ookal is de tank nog niet 5 graden onder het setpoint... Ik snap er niks van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
Makrolon schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:11:
Meer mensen hier last van? Sinds afgelopen dinsdag gaat hij opeens weer elke dag als ik de tank aan zet verwarmen ookal is de tank nog niet 5 graden onder het setpoint... Ik snap er niks van
Dat is bij mij altijd zo geweest. Zodra Operating Mode van Heat naar Heat+DHW gaat, wordt meteen de tank verwarmd (als temperatuur onder setpoint is).

Pagina: 1 ... 7 ... 40 Laatste