Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ASW1 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:16:
[...]

Jammer ja.
In de praktijk maakt het hier niet zoveel uit; had de boel al goed ingeregeld zodat de stooklijn behoorlijk klopte.
De stooklijn dan iets aan de hoge kant laten staan (zodat het zonder begrenzing door de thermostaat soms wat te warm zou worden) en de thermostaat doet de rest.
Die thermostaat is er voor je comfort zodat je niet de hele tijd die stooklijn handmatig hoeft bij te regelen.
Bevalt inmiddels prima, heb er geen omkijken naar.
Langdurig gemiddelde start/stoptijd is 2,5 uur, lijkt me prima.
De thermostaat ingang gebruik ik om de warmtepomp op afstand aan te zetten als ik niet thuis ben. Maar kan ik daar dan beter "External control" voor gebruiken blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

shadylog schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:43:
[...]

Bedankt voor de informatie!
Ik zat zelf te kijken naar een bi-bloc 9kw L, de bi-bloc 9kw M is dan wel weer een stuk groter. Wat zal dit doen met de minimum vermogen? Is deze nog steeds even laag als de 9kw L? Voor mij springt er wel uit dat er geen defrost cycles meer nodig zijn op de backup verwarming dacht ik te lezen. En legionelle cycles kunnen ook puur op de warmtepomp.

De vraag of dit wel relevant is voor het relatief milde klimaat in nederland die paar dagen backup verwarming gebruiken lijkt mij dan geen probleem. (mits dat we niet de vlaamse kant op gaan met piekvermogen etc..)

Een L all-in-one is niet afdoende voor mij met een huis met op termijn 3 tieners.
3 fase heeft aanzienlijk hoger minimum vermogen tot nu toe en defrosts met backup regel je nu ook al via de instellingen en is de min. temperatuur ook leidend hiervoor. Voorlopig is het NL klimaat beter geschikt voor de L serie. Ik heb aangedrongen bij Panasonic op 1 fase M series tot 9 Kw maar ja of de Japanners naar mij luisteren is een ander verhaal. 🤫

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

pierkeb schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:42:
[...]

Buffervat met name om pendelen te voorkomen en bij defrosts te gebruiken. Ik lees her en der dat buffer een must is bij warmtepomp.

Wat mij doet twijfelen is de ervaringen hier dat het vaak zonder kan.

Even situatieschets: warmtepomp komt buiten aan de achterkant van het huis. Na 2m leiding buiten en 4m binnen zit ik in inpandige garage. Hier staat de boiler en zitten 2 verdelers. 1 voor vloerverwarming beneden (ruim 100m2 met 16x2mm leidingen,5 groepen, hoh afstand onbekend) en 1 voor radiatoren beneden (hal en ongebruikte in de woonkamer). Op deze 2e verdeler zit ook een leiding naar boven waar een 3e verdeler zit voor slaapkamers en badkamers.

Ik verwacht in de beide badkamers problemen. 1 hangt een verwarmd handdoekradiator die onvoldoende warmte af gaat geven. De andere hangt een hele kleine radiator die praktisch gezien als bypass zal functioneren ben ik bang.

Is jullie inschatting dat dit zonder buffer ook goed zou moeten gaan? De eenvoud zonder extra pomp zou me wel aanstaan.

Er komt nog wel een bestelling achteraan bij carboy54 voor wat extra spulletjes. Dan bestel ik de 3weg klep dan wel mee.
Als je overal dezelfde aanvoer temperatuur accepteerd is jouw vvw van 100 m2 de beste buffer. Een buffervat is een geïsoleerde radiator, is zo op temperatuur en geeft geen warmte af en voorkomt in dit geval geen pendelen. Pendelen voorkom je door de juiste instellingen niet door een buffervaatje.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:21:
[...]

Ter info een all in one kun je ook vergroten hé we zijn toch tweakers hier? Gewoon tijdens een dhw run op je aanvoer naar de all in one boiler een drie weg klep die in plaats van eerst de all in one gaat opwarmen, je tweede boiler gaat voeden en dan daarna zijn retour de all in one pas in gaat:-) Hoewel ik zelf ook met 5 persoons huis houden reken en verwacht dat de 180 voldoende is snap ik dat je zeker als grote dhw vraag kan ontstaan meer wil hebben, dat is dus uit te breiden, nog niet in de praktijk getest maar zou niet weten waarom niet, enige is dat een extra klep en wat T stukken nodig hebt, en eventueel de temp sensor verplaatst indien nodig.
Onhandig en onnodig duur. Gewoon een L bibloc met een 300 liter High Panaboiler en driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16:11
Carboy54 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:10:
[...]

Onhandig en onnodig duur. Gewoon een L bibloc met een 300 liter High Panaboiler en driewegklep.
Dank voor je mening 😜 Dit kost in totaal wel meer binnenruimte dan mijn suggestie ruimte kan soms een argument zijn om meer te investeren.

Ik wilde vooral de vraagsteller tippen dat ook een all in one prima is uit te breiden 👍

Persoonlijk zou ik met 5 personen ook nog aandurven met de all in one.

[ Voor 44% gewijzigd door ErikVers op 13-03-2024 19:21 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat wilde je volgens mij niet zeggen, wat wel? O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Speedy-Andre schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:20:
[...]

Dat wilde je volgens mij niet zeggen, wat wel? O-)
Dat probeer ik wel zo te ontvangen als een mening. Duur of goedkoop zijn gelukkig geen objectieve termen en zijn per persoon en situatie afhankelijk ✅🤝

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 13-03-2024 19:29 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:13:
[...]

Dank voor je mening 😜 Dit kost in totaal wel meer binnenruimte dan mijn suggestie ruimte kan soms een argument zijn om meer te investeren.

Ik wilde vooral de vraagsteller tippen dat ook een all in one prima is uit te breiden 👍

Persoonlijk zou ik met 5 personen ook nog aandurven met de all in one.
Erik meerprijs All in One 2100 +Boiler 200 liter+driewegklep= 3890. Een high boiler 300 liter met klep kost 2190 en veel minder werk, sneller warm en ruimte verlies. De klant mag kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ErikVers schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Dat probeer ik wel zo te ontvangen als een mening. Duur of goedkoop zijn gelukkig geen objectieve termen en zijn per persoon en situatie afhankelijk ✅🤝
Ik hoopte wat te lezen over de uitvoerbaarheid van een 2e 3-wegklep, hoe zou je die aansturen?
Ook leuk om te weten is of je met 2 tanksensors beide vaten even warm krijgt of dat je ze om de beurt zou verwarmen waarbij de wp niet weet welke sensor hij ziet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:43
ErikVers schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Helder, zou je nog eens grafiek kunnen delen ten tijde van start run en welke settings je hebt gekozen voor tapwater en de anti-legionellarun

Data in grafiek:
-doeltemperatuur
-aanvoer
-retour
-flow
-backupheater
-freq compressor
Zeker! Kan je hier iets mee?
Echt super dat je zo wil helpen trouwens. Word gewaardeerd. :)

Ik heb het pompdebiet trouwens gelimiteerd op zon 15l per minuut, ik dacht dat dat alleen voor verwarming bedrijf was. Maar hij lijkt er hier ook niet overheen te komen. Zou dat t probleem misschien kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwzJhhbJkij7KGudxE_mxXaP0ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vyt9HbbpPI32NwRzaru8B2SB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkPKVhE-iXohgmrh3d8LTIBa3aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L866IDvOGhQDMyY5Tc54gEph.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0veOPwJEjKGvZTQ0x35-DhAcmXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2XKZycWW20qXrfD7KxP5rFK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aCxnzcaghQx578nl7vi6qArFWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uegQgrhoul91f7PIMJSnMwp2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Makrolon op 13-03-2024 20:07 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:33
Makrolon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:05:
[...]

Ik heb het pompdebiet trouwens gelimiteerd op zon 15l per minuut, ik dacht dat dat alleen voor verwarming bedrijf was. Maar hij lijkt er hier ook niet overheen te komen. Zou dat t probleem misschien kunnen zijn?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
SWW run moet je met zeker 30 l/min kunnen doen.
Wellicht weerstand in de spiraal icm 25mm mlb en de Ali driewegklep.
Max tijd SWW mag (vind ik) ook wel hoger.

Zou de 3weg vervangen voor een honeywell 1”
De leiding van 3 weg naar boiler naar 32 of 28 mm
En een goede luchtpot maken! Auto ontluchter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Carboy54 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:40:
[...]

Erik meerprijs All in One 2100 +Boiler 200 liter+driewegklep= 3890. Een high boiler 300 liter met klep kost 2190 en veel minder werk, sneller warm en ruimte verlies. De klant mag kiezen.
Ik reken met iets andere prijs verschillen; een 7J zit €1900,- verschil tussen all in one en bi block en reken met andere klep (€120,-) en een hangende 120liter boiler (€490,-) los die je nodig hebt om op 300Liter in totaal te komen. Dan is 1900+120+500= €2550,- ipv de 3890 die je noemt. En dat kun je afzetten als je wilt tov 300L los die je noemt voor €2190,- een prijs verschil kom ik dan op van €360,-

Het ging me daarnaast eigenlijk ook niet om de prijs. Enkel al de gedachte om iets te tweaken, dat is wat we toch graag doen hier? Je zou bijvoorbeeld die 100liter prima aan de muur kunnen hangen boven de all in one en weinig ruimte nodig hebben. Of eerst testen en pas later beoordelen of je überhaupt te kort zou komen 😋👍

[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 13-03-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Speedy-Andre schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:43:
[...]

Ik hoopte wat te lezen over de uitvoerbaarheid van een 2e 3-wegklep, hoe zou je die aansturen?
Ook leuk om te weten is of je met 2 tanksensors beide vaten even warm krijgt of dat je ze om de beurt zou verwarmen waarbij de wp niet weet welke sensor hij ziet.
Ik kan wel schema tekenen alleen is de vraag of wel behoefte aan is. Ik zou de 100 liter voor de all in one plaatsen en met drieweg klep bij dhw run eerst de 100l voeden met de afgesplitste aanvoer en de retour daaruit naar de aanvoer van de all in one. De rest van je cv circuit leidingen blijft gelijk en sensoren. Je sluit je tapwater aan op aanvoer kleine boiler en de uitvoer naar de aanvoer van tapwater all in one 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank (ter info je hebt ook nog een andere doeltemp die geeft de doel temp aan voor verwarmen en voor dhw in je grafiek) voor de screen shots.

Je hebt een 7J daar moet je een 20 l/m bij je max pump flow instellen. Je spiraal doet ook precies wat je hebt ingesteld en max werkingstijd dhw run ook dus dat lijkt allemaal geen probleem. Zou eerst de flow omhoog gooien die max heeft daar wel effect op. Doel is om te zorgen dat je compressor eerder terug toert om de overshoot te voorkomen, en wil niet gelijk een quit mode activeren dat kost namelijk rendement (cop) De klep zelf wel vaker gezien, geeft normaal geen problemen, maar kan natuurlijk altijd, je kan even luisteren of je daar overmatig gesuis hoort.

-Flow max pump flow naar voorgeschreven 20 l/min
-check of je de aanvoer en de retour naar je boiler juist hebt zitten
-Geen lucht in dat circuit? Draai bijvoorbeeld bij twijfel een ontluchtingsrun met klep handmatig op je boiler en de ontluchter op je pana open.
-Voor de zekerheid: luisteren naar je drieweg klep, haal desnoods motortje eraf en draai hem eens met een tang voorzichtig open en dicht om te voelen of er veel weerstand is
-ook zou ik ff checken of je sensoren temperatuur aanvoer en retour goed staan. Deze lijken zonder compressor al wel mooi gelijk te lopen alleen wellicht staan ze net iets te hoog tov werkelijkheid je zou als ze al gelijk staan ze beide een -1 kunnen geven. Zie ts hoe je ze kalibreert.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 14-03-2024 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
Dre schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:55:
[...]

De thermostaat ingang gebruik ik om de warmtepomp op afstand aan te zetten als ik niet thuis ben. Maar kan ik daar dan beter "External control" voor gebruiken blijkbaar.
Oh, je hebt dan niet de panasonic internetmodule erbij denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Makrolon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:40:
[...]

Rvo zegt dat t zo moet dus ik doe het zo. Snap ook niet wat er belastingtechnisch mis mee is.
Omdat dit een rode loper voor fraude zou zijn.
Je kunt dan een heleboel zaken manipuleren. Bedrijfsresultaten bijvoorbeeld. Subsidie-verstrekkingen. Hypotheek-aanvragen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:04
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt wel of er ergens een kortsluiting zit?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pierkeb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 17:12
ErikVers schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:51:
[...]

Dan zal ik er ook eentje concreet en werkbaar ingooien; plaats in jouw geval geen buffervat en geen secundaire pompen. Zorg ook dat gesloten vloer verdelers hebt (zonder vermenging en zonder pomp) regel vooral het spul nadat hij draait goed waterzijdig in 👍
Je zal vooral de badkamer radiator goed moeten knijpen. Om geluid daar te voorkomen kun je ook alvast in de garage in (het leiding traject naar boven) de retour daarvan een regelventiel zoiets: https://www.cvkoopjes.nl/...x2pYFbKhinFcaAv5oEALw_wcB plaatsen.

Beter is om je radiator daar te vervangen voor een zltv variant zoals een convector/jaga/fancoil ed. Dan kun je beter in dit https://benem.nl/radson-u...HJ1m7Gx__3yUaAjngEALw_wcB investeren dan in buffer en pompen.
Helder advies. De verdeler van de vloerverwarming heb ik al omgebouwd naar een versie zonder pomp, dus dat komt goed.
Carboy54 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:34:
[...]

Als je overal dezelfde aanvoer temperatuur accepteerd is jouw vvw van 100 m2 de beste buffer. Een buffervat is een geïsoleerde radiator, is zo op temperatuur en geeft geen warmte af en voorkomt in dit geval geen pendelen. Pendelen voorkom je door de juiste instellingen niet door een buffervaatje.
Zelfde aanvoer temperatuur is inderdaad prima. We draaien al een tijdje op 40graden met onze oude CV ketel en dat voldoet grotendeels.

Dank voor jullie input. Conclusie is dus niet te bang zijn en de buffer en extra pomp van het lijstje strepen. Dan wordt het een lekker eenvoudig systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ASW1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:29:
[...]

Oh, je hebt dan niet de panasonic internetmodule erbij denk ik?
Klopt, mijn warmtepomp had geen koppelverkoop en daarbij wil ik internetkoppeling een beetje in eigen beheer houden i.v.m. betrouwbaarheid (straks wordt mijn warmtepomp gehacked of krijgt ie een firmware update naar stoomoven ofzo :+)

HeisaMon is schijnbaar nog wel noodzakelijk vanwege de waardeloze regeling van de J-serie. Stom dat Panasonic niet standaard HeisaMon inbouwt.

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 14-03-2024 07:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dre schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:42:
[...]
HeisaMon is schijnbaar nog wel noodzakelijk vanwege de waardeloze regeling van de J-serie. Stom dat Panasonic niet standaard HeisaMon inbouwt.
Welnee, met een externe thermostaat met kleine hysterese is prima met de standaardregeling te leven. En ik ken ook mensen die het met de interne thermostaat al prima bevalt. Het is een klein clubje mensen (tweakers..) die geen genoegen neemt met de fabrieksoplossing.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

ErikKo

Rippie

De interne thermostaat werkt voor mij ook prima. Hij heeft alleen wat raar gedrag wanneer de gemeten temp de doel temp nadert/bereikt. Met nachtverlaging kost het de WP de hele dag om dit punt te bereiken, en dankzij een flinke buffer vloerverwarming heeft hij een lichte overshoot waardoor de WP gewoon uitschakelt. Dus ik heb zelden last van dit rare gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Cr3ator schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:41:
[...]

Welnee, met een externe thermostaat met kleine hysterese is prima met de standaardregeling te leven. En ik ken ook mensen die het met de interne thermostaat al prima bevalt. Het is een klein clubje mensen (tweakers..) die geen genoegen neemt met de fabrieksoplossing.
Ik bedoel dat de Panasonic volgas gaat in de normale modus. Uit - volgas - uit - volgas - uit - volgas. Onnodig veel pendelen. Meer mensen hebben last van dit slechte regelgedrag.
Zie regelgedrag na 18:00u is de normale modus. Voor 18:00u is het Silent 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVHvSBxBCEsmwHKZ-zbruy-7-tk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H0fmpfLAkfANpzVwRIAPJb2l.jpg?f=user_large

Zie informatie hier:
Dre in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

In de J-serie hebben ze de regeling slechter gemaakt dan de F-serie had:

Oplossing is met HeisaMon de regeling van F-serie na te bootsen ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Dre schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:59:
[...]

Ik bedoel dat de Panasonic volgas gaat in de normale modus. Uit - volgas - uit - volgas - uit - volgas. Onnodig veel pendelen. Meer mensen hebben last van dit slechte regelgedrag.
Zie regelgedrag na 18:00u is de normale modus. Voor 18:00u is het Silent 3.

[Afbeelding]

Zie informatie hier:

In de J-serie hebben ze de regeling slechter gemaakt dan de F-serie had:

Oplossing is met HeisaMon de regeling van F-serie na te bootsen ofzo.
jouw probleem is simpelweg dat je te weinig massa hebt en de machine te ver doorschiet.
buffertankje of een paar extra radiatoren openzetten zou dit gedrag al een stuk minder kunnen maken. dit is niet een panaosnic specifiek iets. dit komt door het grote verschil tussen piekvermogen en minimum en de tijd die de kabouters nodig hebben om af te toeren. door het gebrek aan massa kan de machine gewoon niet snel genoeg reageren. hier hebben alle moderne machines last van.

en het verschil komt grotendeels door efficientie. ineens van het gaspedaal af verlaagt de efficientie. dat moet rustig gebeuren, anders loopt de machine ook het risico dat er vloeistof in de compressor komt omdat de regeling al erg op de grens/tenen loopt. de oudere generaties hebben veel ruimere marges daarin.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 14-03-2024 11:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Maikie18 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:13:
[...]

Je mag jezelf niet factureren, althans ik neem aan geen bv
Mijn RVO subsidie ambtenaar vond dat blijkbaar wel goed. Alles in plain sight gedaan; "installatiefactuur" van mijn bedrijf (aka Kvk nummer voor €75) met mijn directeursnaam aan mijn klant met mijn naam. Maar goed, dat was een half jaar geleden.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
dof schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Mijn RVO subsidie ambtenaar vond dat blijkbaar wel goed. Alles in plain sight gedaan; "installatiefactuur" van mijn bedrijf (aka Kvk nummer voor €75) met mijn directeursnaam aan mijn klant met mijn naam. Maar goed, dat was een half jaar geleden.
Ik zou dit soort info niet zo open delen.

De RVO gaat niet over die fiscale regels waar over werd geschreven, snap dat dit volgens hun prima is. Het zal allemaal ook best goed gaan, dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat iets ook fiscaal klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:42:
[...]

Klopt, mijn warmtepomp had geen koppelverkoop en daarbij wil ik internetkoppeling een beetje in eigen beheer houden i.v.m. betrouwbaarheid (straks wordt mijn warmtepomp gehacked of krijgt ie een firmware update naar stoomoven ofzo :+)

Je kan ook zonder heishamon een externe thermostaat (met app) aansluiten. Of test eerst eens met de controller 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
flippy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:20:
[...]

jouw probleem is simpelweg dat je te weinig massa hebt en de machine te ver doorschiet.
buffertankje zou dit gedrag al een stuk minder kunnen maken. dit is niet een panaosnic specifiek iets. dit komt door het grote verschil tussen piekvermogen en minimum en de tijd die de kabouters nodig hebben om af te toeren. door het gebrek aan massa kan de machine gewoon niet snel genoeg reageren. hier hebben alle moderne machines last van.

en het verschil komt grotendeels door efficientie. ineens van het gaspedaal af verlaagt de efficientie. dat moet rustig gebeuren, anders loopt de machine ook het risico dat er vloeistof in de compressor komt omdat de regeling al erg op de grens/tenen loopt. de oudere generaties hebben veel ruimere marges daarin.
Daar lijkt het zo in eerste indruk zeker op. @Dre al geprobeerd je target iets te verhogen zodat hij niet eroverheen schiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

flippy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:20:
[...]

buffertankje zou dit gedrag al een stuk minder kunnen maken. dit is niet een panaosnic specifiek iets. dit komt door het grote verschil tussen piekvermogen en minimum en de tijd die de kabouters nodig hebben om af te toeren. door het gebrek aan massa kan de machine gewoon niet snel genoeg reageren. hier hebben alle moderne machines last van.

Waarom doet ie het met quiet mode 3 dan wel veel beter? Dus waarom start ie niet altijd op met QM3, en als ie merkt dat ie het niet trekt qua vermogen gaat ie Hz verhogen.

Waarom doet ie het met quiet mode 3 dan wel veel beter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dre schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:01:
[...]

Waarom doet ie het met quiet mode 3 dan wel veel beter? Dus waarom start ie niet altijd op met QM3, en als ie merkt dat ie het niet trekt qua vermogen gaat ie Hz verhogen.

in de QM lever je efficientie in voor minder geluid. de rest van de kabouters passen zich daarop aan.

en je pendelt nog steeds, dat verandert niet.

druk maar een paar radiatoren erbij, dan word het ineens een stuk netter.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 14-03-2024 12:05 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

flippy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:03:
[...]

in de QM lever je efficientie in voor minder geluid. de rest van de kabouters passen zich daarop aan.

en je pendelt nog steeds, dat verandert niet.
Pendelen heb je altijd als je meer warmte opwekt dan je huis verliest. De frequentie van pendelen wil ik verlagen :)

Als ik bij een nieuwe cyclus QM3 uitschakel blijft ie wel gewoon rustig. Dus alleen de eerste minuut bij start cyclus moet ie even QM3 draaien zodat ie rustig wakker kan worden.

Wat is de reden dat Panasonic J-serie er volgas vandoor wil bij QM0 ? Is dat een nadeel van R32 t.o..v. R410A? Want F-serie had dit probleem niet op QM0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:01:
[...]

Ter info; vanaf de K en de L is het opstart gedrag anders/slimmer en wordt deze indien gewenst in korte delen opgevoerd. Eerst xx% en dan plus xx% in stappen per 20 min ipv gelijk 100% van de berekende frequentie.

De silent mode limiteert je freq en daarmee het piek vermogen vandaar dat dan beter gaat. Nadeel is dat je fan ook langzamer draait en je dus COP daling hebt. Ik zou dan voor hogere stooklijn gaan, dat kost ook cop maar dan heb je ook meer energie je woning in. Kies wat je het beste past 👍

Bij voldoende afgifte is er ook met H/J geen uitdaging; Loopt van 55hz naar 29hz over de periode tussen 10:00 en 24:00

Plaats maar eens een zltv radiator erbij en je zal zien wat een verschil dat geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFbjUUtnkkU3jeXyWDj603_oQXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Jo5kQGwnOiDiNvDUy3vrYy7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door ErikVers op 14-03-2024 12:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:07:
[...]

Pendelen heb je altijd als je meer warmte opwekt dan je huis verliest. De frequentie van pendelen wil ik verlagen :)

Als ik bij een nieuwe cyclus QM3 uitschakel blijft ie wel gewoon rustig. Dus alleen de eerste minuut bij start cyclus moet ie even QM3 draaien zodat ie rustig wakker kan worden.

Wat is de reden dat Panasonic J-serie er volgas vandoor wil bij QM0 ? Is dat een nadeel van R32 t.o..v. R410A? Want F-serie had dit probleem niet op QM0.
Ik heb het even teruggezocht van mijn laatste training.

Had hier een foto van gemaakt aangezien dit een belangrijke wijzigining is vanaf de K en de L een aangepaste compressor regeling.Zie foto voor de details.

Bij keuze comfort gaat hij na de start direct naar de berekend frequentie. Met de keuze efficiency gaat de compressor in de weergegeven stappen omhoog.

@Dylantje2 wellicht iets voor de TS?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hG0WtyoDjdzbKmh356_SYh5HFqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8NE27JIBgGJD7w8KVLqZ7oT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 14-03-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ErikVers schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:33:
[...]

Had hier een foto van gemaakt aangezien dit een belangrijke wijzigining is vanaf de K en de L een aangepaste compressor regeling.Zie foto voor de details.

Bij keuze comfort gaat hij na de start direct naar de berekend frequentie. Met de keuze efficiency gaat de compressor in de weergegeven stappen omhoog.

[Afbeelding]
Blijkbaar is het al bekend bij Panasonic dat de warmtepompen een slechte regeling hadden. Met uitzondering F-serie. Thermostaten van CV-ketels (OpenTherm) kennen al jaren een zogenaamde low-load regeling. Honeywell Round modulation van een paar tientjes deed het perfect. Maarja, de Panasonic schrikt elke pendel weer wakker en uit adrenaline vind dat ie volgas moet geven.

Er zijn meerdere mensen die hebben geopperd om meer massa toe te voegen aan mijn systeem. Dat vind ik hetzelfde dat je een Tesla volgas te snel vind optrekken en dan maar gewicht gaat toevoegen om het wat rustiger te krijgen. Ik pak het probleem liever bij de bron aan.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Jan met de pet
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-07 09:22
Beste allemaal,

In deel 2 van dit topic heb ik een probleem aangekaart (niet meer kunnen aanpassen van de waterflow, waardoor ik stromingsgeluid ervaar).
Diverse mensen hebben hier hun (on)zinnige bijdrage geleverd, maar helaas zat er niets tussen wat het probleem oploste.
Inmiddels is met behulp van Panasonic NL -> distributeur en installateur het probleem vandaag dan eindelijk verholpen.
Omdat er eerder werd verweten dat hier vooral mensen komen om te vragen en niet om te geven, wil ik jullie graag laten weten wat het probleem was, wellicht dat iemand anders er ooit nog wat aan heeft.
Probleem zat hem in de printplaat, deze is onder garantie vervangen en de installatie draait (ondanks "het beunwerk" met al de knietjes) als een zonnetje.
Ik kan, zoals ik eerder ook al kon, in de setting de maximale waterflow weer aanpassen.
Deze staat zoals voorgeschreven weer op 20ltr/min. ipv 43ltr/min. en heb geen last meer van stromingsgeluid.
Ondanks diverse onzinnige reacties in deze van bepaalde personen :O , wil ik iedereen bedanken voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ErikVers schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:33:
[...]

[Afbeelding]
Ik vind deze regeling op K en L niet eens zo slim. Ik zou willen:
  • Ta_gewenst met 2°C of meer overschreden voor 60 seconden? Dan lagere Hz.
  • Ta_gewenst met 2°C of meer overschreden voor 180 seconden? Dan uit.
  • Ta_gewenst met -2°C of lager voor circa 2,5 seconden? Dan hogere Hz.
Dan is je huis snel warm bij een koude start, en gaat ie daarna over naar low-load regeling. Zet je een extra radiator open, dan wordt Ta te koud en gaat ie meer Hz maken. Is die op temperatuur en ga je over Ta_gewenst heen gaat ie weer lagere Hz maken. KISS.

Die regeling van K en L duurt opstarten lang. Snap niet dat het bij F-serie beter kon dan J-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:31:
[...]

Ik vind deze regeling op K en L niet eens zo slim. Ik zou willen:
  • Ta_gewenst met 2°C of meer overschreden voor 60 seconden? Dan lagere Hz.
  • Ta_gewenst met 2°C of meer overschreden voor 180 seconden? Dan uit.
  • Ta_gewenst met -2°C of lager voor circa 2,5 seconden? Dan hogere Hz.
Dan is je huis snel warm bij een koude start, en gaat ie daarna over naar low-load regeling. Zet je een extra radiator open, dan wordt Ta te koud en gaat ie meer Hz maken. Is die op temperatuur en ga je over Ta_gewenst heen gaat ie weer lagere Hz maken. KISS.

Die regeling van K en L duurt opstarten lang. Snap niet dat het bij F-serie beter kon dan J-serie.
Heb inderdaad aangegeven dat de hysterese van de controller en de war compensation curve in mijn ogen niet bruikbaar zijn. Had wel idee dat begreep wat bedoelde. Of ze dat op japan over kunnen dragen is een tweede. Zou willen dat je kan instellen wanneer en met welke compensatie hij werkt en uitschakelen verder kan oprekken. In principe moet hij niet of vrijwel nooit afschakelen gewoon terug toeren tot instelbare grens om pendelen te voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 14-03-2024 17:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wxtoy6bRkrYjVEUPzYIlagrK5JU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAYFN4bRzZOkkMy1mexjIySU.jpg?f=fotoalbum_large
Met dank aan @Carboy54 snel geleverd. Alleen nog een paar kabeltjes trekken en klaar!

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Mooi document voor de openingspost.
Of was deze al bekend?

https://www.panasonicproc...L_H%202020V11%20(002).pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Allemaal vrij off-topic.
Ik hoop wel serieus dat Panasonic met iets nieuws komt. Alla de J serie maar met de fouten daarvan eruit. (Compressor demping, regelaar aangepast, fouten energiemeting)
In een scherp geprijsde all-in one monobloc.

De L en K vind ik dusdanig duur dat ik liever voor een groter merk ga als Alklima.” Daikin.
Als dealer zoek ik dan een alternatief voor een betaalbare monobloc.
Maar Panasonic is dan passé hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Technician- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:43:
Allemaal vrij off-topic.
Ik hoop wel serieus dat Panasonic met iets nieuws komt. Alla de J serie maar met de fouten daarvan eruit. (Compressor demping, regelaar aangepast, fouten energiemeting)
In een scherp geprijsde all-in one monobloc.

De L en K vind ik dusdanig duur dat ik liever voor een groter merk ga als Alklima.” Daikin.
Als dealer zoek ik dan een alternatief voor een betaalbare monobloc.
Maar Panasonic is dan passé hier.
Als je dat problemen vind, dan heb je ook geen moeite met de oplossing: Heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:51:
[...]

Als je dat problemen vind, dan heb je ook geen moeite met de oplossing: Heishamon.
Die maakt van de M serie een scherp geprijsde, super stille unit? Verkocht! :D

Het enige merk (wat ik ken) dat ook alles in een monobloc heeft zitten is Daikin met de atherma M.
Ook filter, Exp vat, backup Heater, pomp, energiemeting, overstort, manometer (digitaal).
MMI inbegrepen, Wifi inbegrepen. Geen losse prints nodig.

Dit had Pana J ook. Verder heel weinig merken.
Vaillant, weinig in de monobloc. Allerlei regelaars bijbestellen, en appendages buiten pomp plaatsen.

Kijk je naar de Mideas, zit ook alles in.

Welke merken hebben een monobloc die “zo” op de cv kan? Zijn er niet veel.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 15-03-2024 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 20:24
bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:51:
[...]

Lost natuurlijk niet op dat ze de J wellicht willen uitfaseren voor een R290 model.

Die R290's mogen wat meer kosten, gezien ik ook een lichte performance boost verwacht maar de hydraulic splits die er nu zijn, zijn quasi het dubbel van de J-serie nu in prijs.

Technician- schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:03:

[...]

Welke merken hebben een monobloc die “zo” op de cv kan? Zijn er niet veel.
Agreed.

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Dat vind ik ook het fijne met de J serie, geen ruimte verlies binnen en makkelijke installatie.
En het warme tapwater ga ik met een losse wpboiler doen.
Prettig om dat te scheiden zeker als het wat kouder is kan de wp dan continue aanblijven voor cv en wordt niet onderbroken voor sww.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:11:
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens maar blijft de vraag waarom kan dezelfde WP in Duitsland dan wel een stuk goedkoper zijn dan hier? Die €500,- verschil zit hem toch niet in garantie e.d.
Omdat in NL de cloud module standaard ( 275 euro ) is en de units uit Duitsland etc vaak worden opgekocht van restpartijen elders in de EU en daarbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is dat het bij wp's niet direct 'gevaarlijk' is, een gedrocht als de gaswet kan je beter niet hebben want dan mogen we naast de soms dikke marges ook een certificering circus gaan financieren.
Alhoewel, met R290 zie je al de gekste eisen voor als eventueel bij een lekkage de R290 via een onwaarschijnlijke weg een woning binnen zou kunnen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
klump4u schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:11:
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens maar blijft de vraag waarom kan dezelfde WP in Duitsland dan wel een stuk goedkoper zijn dan hier? Die €500,- verschil zit hem toch niet in garantie e.d.
Duitsland zit anders in elkaar.
In Nl levert Panasonic aan de groothandel.
In Duitsland zitten er veel meer webshop/installatie bureaus die veel meer opslag hebben tegen lagere prijzen, vaak familiezaken die de grond allang hebben afbetaalt. Die hebben rechtstreekse import van Panasonic fabriek. En verkopen met iets lagere marges meer stuks (du heeft een grotere markt).
Het verschil zit m in de marge van de groothandel constructie in Nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:42:
Het is dat het bij wp's niet direct 'gevaarlijk' is, een gedrocht als de gaswet kan je beter niet hebben want dan mogen we naast de soms dikke marges ook een certificering circus gaan financieren.
Alhoewel, met R290 zie je al de gekste eisen voor als eventueel bij een lekkage de R290 via een onwaarschijnlijke weg een woning binnen zou kunnen komen.
koudemiddelsystemen met zeer brandbare gassen is niks nieuws. men zag het alleen in industriele en specifieke commericele toepassingen. vooral in zeer lage temperatuurkoeling zoals in laboratoria zijn zeer brandbare gassen heel normaal. ment neemt deze lessen die men daar heeft geleerd gewoon mee naar het consumentenspul. dus de extra sensoren en veiligheidsregels worden niet uit de duim gezogen van de grijze baarden. er zijn al genoeg lessen met schade en schande geleerd rondom deze gassen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Modbreak:Subsidieklets is naar ISDE Subsidie rendabel voor Doe-Het-Zelver? .
Dan kan het hier weer verder over Panasonic warmtepompen (Y)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Zekers dat is zo een beetje de bijbel, in pana teksten; design manuel 👍

@Dylantje2 ik zie dat de link naar design manuel in de ts niet (meer) werkt. Kun je die updaten? Is toch beetje de basis naast de handleidingen per product.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 16-03-2024 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
ErikVers schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:29:
[...]

Zekers dat is zo een beetje de bijbel, in pana teksten; design manuel 👍

@Dylantje2 ik zie dat de link naar design manuel in de ts niet (meer) werkt. Kun je die updaten? Is toch beetje de basis naast de handleidingen per product.
[~ErikVers]
Moet lukken dank!!!

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Jan met de pet schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:20:
Beste allemaal,

In deel 2 van dit topic heb ik een probleem aangekaart (niet meer kunnen aanpassen van de waterflow, waardoor ik stromingsgeluid ervaar).
Diverse mensen hebben hier hun (on)zinnige bijdrage geleverd, maar helaas zat er niets tussen wat het probleem oploste.
Inmiddels is met behulp van Panasonic NL -> distributeur en installateur het probleem vandaag dan eindelijk verholpen.
Omdat er eerder werd verweten dat hier vooral mensen komen om te vragen en niet om te geven, wil ik jullie graag laten weten wat het probleem was, wellicht dat iemand anders er ooit nog wat aan heeft.
Probleem zat hem in de printplaat, deze is onder garantie vervangen en de installatie draait (ondanks "het beunwerk" met al de knietjes) als een zonnetje.
Ik kan, zoals ik eerder ook al kon, in de setting de maximale waterflow weer aanpassen.
Deze staat zoals voorgeschreven weer op 20ltr/min. ipv 43ltr/min. en heb geen last meer van stromingsgeluid.
Ondanks diverse onzinnige reacties in deze van bepaalde personen :O , wil ik iedereen bedanken voor het meedenken.
8)
Fijjn wat een positievieteit, 8)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ErikVers schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Dank (ter info je hebt ook nog een andere doeltemp die geeft de doel temp aan voor verwarmen en voor dhw in je grafiek) voor de screen shots.

Je hebt een 7J daar moet je een 20 l/m bij je max pump flow instellen. Je spiraal doet ook precies wat je hebt ingesteld en max werkingstijd dhw run ook dus dat lijkt allemaal geen probleem. Zou eerst de flow omhoog gooien die max heeft daar wel effect op. Doel is om te zorgen dat je compressor eerder terug toert om de overshoot te voorkomen, en wil niet gelijk een quit mode activeren dat kost namelijk rendement (cop) De klep zelf wel vaker gezien, geeft normaal geen problemen, maar kan natuurlijk altijd, je kan even luisteren of je daar overmatig gesuis hoort.

-Flow max pump flow naar voorgeschreven 20 l/min
-check of je de aanvoer en de retour naar je boiler juist hebt zitten
-Geen lucht in dat circuit? Draai bijvoorbeeld bij twijfel een ontluchtingsrun met klep handmatig op je boiler en de ontluchter op je pana open.
-Voor de zekerheid: luisteren naar je drieweg klep, haal desnoods motortje eraf en draai hem eens met een tang voorzichtig open en dicht om te voelen of er veel weerstand is
-ook zou ik ff checken of je sensoren temperatuur aanvoer en retour goed staan. Deze lijken zonder compressor al wel mooi gelijk te lopen alleen wellicht staan ze net iets te hoog tov werkelijkheid je zou als ze al gelijk staan ze beide een -1 kunnen geven. Zie ts hoe je ze kalibreert.
Ik wil morgen nog eens gaan proberen, en beginnen met ontluchten, maar hoe initieer ik een ontluchtingsrun? Kan het in de service cloud nergens vinden

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:56:
[...]

Ik wil morgen nog eens gaan proberen, en beginnen met ontluchten, maar hoe initieer ik een ontluchtingsrun? Kan het in de service cloud nergens vinden
Bij inst instellateur waar je die max pump flow instelt. Daar kyn je kiezen tussen; uit-aan-ontluchten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27
Dat is versie 1.2 uit 2021. Hier is versie 1.3 uit 2023.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Heeft iemand misschien een suggestie waar ik moet zoeken? De afgelopen dagen is zie ik een fors gebruik van de backup heater. Normaal zie ik dat alleen terug bij veel defrosts, maar vannacht was dat niet het geval. Ook is de temperatuur niet onder de 4 graden geweest. Hier onder zie je screenshotje van vannacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qahzxqSAkOeu7LUp2T27bZE9NsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqlNpweWLgYAaEszxX0K3cMJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:19
tescione schreef op zondag 17 maart 2024 @ 09:00:
Heeft iemand misschien een suggestie waar ik moet zoeken? De afgelopen dagen is zie ik een fors gebruik van de backup heater. Normaal zie ik dat alleen terug bij veel defrosts, maar vannacht was dat niet het geval. Ook is de temperatuur niet onder de 4 graden geweest. Hier onder zie je screenshotje van vannacht.

[Afbeelding]
Wat is je Ta? En kan het van sterilisatie zijn?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

[Afbeelding]
Heb je een schema ingesteld met uren waarop hij aan mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

[Afbeelding]
Lage stooklijn?
Retour blijft onder de 20graden voor meer dan 20min na start compressor. Als dan door overshoot of compensation curve van je controller de conpressor uit valt dan blijft je backup uren draaien om retour op de 20gr te krijgen.

Mijn oplossing was niet lager instellen dan 26gr en een externe thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
RichieB schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:11:
[...]

Dat is versie 1.2 uit 2021. Hier is versie 1.3 uit 2023.
Thanks, @Technician- voor de tip. Ik gebruik deze vaak alleen stond de link niet meer werkend in de TS

Hij staat nu als versie 1.3 in de TS.
Ik zal binnenkort deze verder wat updaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMAzILYtgwwa1lYY5oRdyNWneWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gm02sBXo8hnaHXyXptZQIhBf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 17-03-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 10:35

Crazy-

Best life ever

Sinds vanmorgen 6:30 schiet de WP continue na ongeveer een uur in “flow probleem” H62

Dit ontdekte ik rond 9u vanochtend. Reset en binnen 3min weer.

Heb even de druk gecheckt. Was wat laag (1.2 bar) deze teruggebracht naar 1,7

Reset. Aangezet. Bleef draaien.
Helaas na een uur weer H62

Toch even het dak opgegaan. Vlotter even gespoeld, lucht nippel iets open gezet. Gek. Komt niks uit…

Vuilmagneet even gespoeld. Alles weer aan. 7-9l/min
Na een uur: flow probleem H62

Ben even out of options…. Iemand tips?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Wat is de flow ondergrens voor je H volgens servicemanual?

9lpm=0,54m3/hr… dat is niet veel nie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

bbbrumbrum schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:53:

Dat doet ie al 3 jaar 😂maar ter aanvulling dat is/was in stand-by

In werking is het 12-18

[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 17-03-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Crazy- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:48:
Sinds vanmorgen 6:30 schiet de WP continue na ongeveer een uur in “flow probleem” H62

Dit ontdekte ik rond 9u vanochtend. Reset en binnen 3min weer.

Heb even de druk gecheckt. Was wat laag (1.2 bar) deze teruggebracht naar 1,7

Reset. Aangezet. Bleef draaien.
Helaas na een uur weer H62

Toch even het dak opgegaan. Vlotter even gespoeld, lucht nippel iets open gezet. Gek. Komt niks uit…

Vuilmagneet even gespoeld. Alles weer aan. 7-9l/min
Na een uur: flow probleem H62

Ben even out of options…. Iemand tips?
Weet je zeker dat ontluchter nog doet? Zou druk naar 2.0 bar gooien en via overstort in buitenunit wat er uitgooien. Daarna minimaal 15min ontluchtingsprogram draaien met alle ontluchters open.

En interne filter al gedemonteerd en daar goed doorgespoeld?

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 17-03-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
bbbrumbrum schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:53:

Bij alle type gelijk bij t instellen op 15-20-25 l/min instellen. De echte ondergrens is van meerdere parameters afhankelijk en ligt ergens onder de 5 l/min maar ook t weg vallen speelt dan mee. En tijdens een defrost wil hij natuurlijk veel meer. Meestal is dit gewoon vuil of lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ErikVers schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:02:
[...]

Weet je zeker dat ontluchter nog doet? Zou druk naar 2.0 bar gooien en via overstort in buitenunit wat er uitgooien. Daarna minimaal 15min ontluchtingsprogram draaien met alle ontluchters open.

En interne filter al gedemonteerd en daar goed doorgespoeld?
Ik voel me even dom; maar welk filter? Kan mij niet heugen dat die aanwezig is en of waar die zou moeten zitten.

Alleen dat kleine filtertje onderin bij de 2 kleppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 17-03-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Crazy- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Ik voel me even dom; maar welk filter? Kan mij niet heugen dat die aanwezig is en of waar die zou moeten zitten.

Alleen dat kleine filtertje onderin bij de 2 kleppen.
Je sprak over “het filter” ipv de filters;
Vaak heeft men er ook eentje in de woning op de retour zitten. Ze moeten beide (in de buiten unit en in de woning) schoon worden gemaakt.

Onderin zitten twee kraantjes, die zet je dicht, dan kun je dat kleine filter openmaken, als je hem er niet makkelijk uit krijgt zet je één kraantje iets open dan plopt hij er zo uit. Ik noem die intern omdat hij in de buitenunit zit.

Je hebt bovenin de overstort en ontluchter. Zou druk ff 2.0/2.2 zetten en lekker wat via die overstort lozen. Dit doe je pas nadat filters schoon zijn.
En hierna t ontlucht program met alle ontluchters open. Werkt dit niet dan kan het aan je flow sensor of de pomp liggen. Je waterpomp is vrij makkelijk te demonteren en uit elkaar te halen, wel voorzichtig is kunststof. Maar zou eerst t andere doen.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 17-03-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ErikVers schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:17:
[...]

Je speak over “het filter”;
Vaak heeft men er ook eentje in de woning op de retour zitten. Ze moeten beide (in de buiten unit en in de woning) schoon worden gemaakt.

Onderin zitten twee kraantjes, die zet je dicht, dan kun je dat kleine filter openmaken, als je hem er niet makkelijk uit krijgt zet je één kraantje iets open dan plopt hij er zo uit. Ik noem die intern omdat hij in de buitenunit zit.

Je hebt bovenin de overstort en ontluchter. Zou druk ff 2.0/2.2 zetten en lekker wat via die overstort lozen. Dit doe je pas nadat filters schoon zijn.
En hierna t ontlucht program met alle ontluchters open. Werkt dit niet dan kan het aan je flow sensor of de pomp liggen. Je waterpomp is vrij makkelijk te demonteren en uit elkaar te halen, wel voorzichtig is kunststof. Maar zou eerst t andere doen.
Ah dus toch dat filter. Oké. Ga ik zo even checken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Makrolon schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:56:
[...]

Ik heb alles geprobeerd wat je zei, ontluchtingsrun, gecheckt of de leidingen goed om zitten aan de boiler, aanvoer en retour -1 gegeven, bij de driewegklepklep klep geluisterd, en die zit gewoon goed. Hij red bij de ontluchtingsrun ook gewoon 36l/m en ik heb de max flow even heel hoog gezet.

Hij was 40 graden, op 53 ingesteld. Hij is nu na 2,5u wel bij 50 graden op enkel de compressor, maar wel 7 of 8 start/stops verder... Lijkt me niet de bedoeling. Je ziet de aanvoer en de retour gewoon naar elkaar toe lopen en als ze dan gelijk zijn schakelt ie de compressor uit. Mijn conclusie is dat het element van het standaard vat van Panasonic met 1.8m2 gewoon te klein is om een 7kw zn warmte kwijt te laten kunnen... Tenzij andere mensen dezelfde boiler hebben en hier geen problemen mee hebben natuurlijk.

Ik vraag me af of ik hier nog wat mee kan bij Panasonic, zij verstrekken de verkeerde gegevens.. als ik dit had geweten had ik een ander vat gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Ik zou eerst bij je leverancier in overleg gaan.
Laatste: ik ben er geen fan van maar quit mode 3 al geprobeerd tijdens DHWrun? Ik vermoed dat je een heel kort circuit met goede isolatie hebt waardoor hij snel er overheen gaat. Hij kan normaal prima het minimale vermogen kwijt, probleem zit denk ik in reactietijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Makrolon schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:57:
[...]

Ik heb alles geprobeerd wat je zei, ontluchtingsrun, gecheckt of de leidingen goed om zitten aan de boiler, aanvoer en retour -1 gegeven, bij de driewegklepklep klep geluisterd, en die zit gewoon goed. Hij red bij de ontluchtingsrun ook gewoon 36l/m en ik heb de max flow even heel hoog gezet.

Hij was 40 graden, op 53 ingesteld. Hij is nu na 2,5u wel bij 50 graden op enkel de compressor, maar wel 7 of 8 start/stops verder... Lijkt me niet de bedoeling. Je ziet de aanvoer en de retour gewoon naar elkaar toe lopen en als ze dan gelijk zijn schakelt ie de compressor uit. Mijn conclusie is dat het element van het standaard vat van Panasonic met 1.8m2 gewoon te klein is om een 7kw zn warmte kwijt te laten kunnen... Tenzij andere mensen dezelfde boiler hebben en hier geen problemen mee hebben natuurlijk.

Ik vraag me af of ik hier nog wat mee kan bij Panasonic, zij verstrekken de verkeerde gegevens.. als ik dit had geweten had ik een ander vat gekocht.
Ik heb tientallen ook 9 Kw J series probleemloos draaien op 1.8m2. 1.8 m2 is tot 7 Kw vermogen. De Hi heeft een 2.3m2 spiraal. Een 9 Kw moduleert gewoon terug op een 1.8 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 06:58
[...]

Hier mijn legionellarun van vorige week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkA9R2mFwaQKjUjpOlXD6jlYZAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/plMke1sDmVmSzwtbj5pu4xFo.png?f=fotoalbum_large

Zoals te zien, drie compressorstarts. De tweede en derde start vliegt de temperatuur onmiddelijk naar 57 graden en stopt de compressor weer. Bij mij zit er nog wel 5K tussen de in- en uitlaat overigens.

Zelfde vat, ook 9kW. Ik denk inderdaad dat quiet mode wel zou kunnen helpen. De compressor zal dan minder gas geven vermoed ik. Maar dan gaan we efficiency overboord zetten omdat de Pana te langzaam regelt.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:20:
[...]

Ah dus toch dat filter. Oké. Ga ik zo even checken
Wel. Filter gereinigd, zat wel het eea in inderdaad
Daarna de slang op het vulpunt gezet & magneet filter open gezet voor een minuut of 2. Daar kwam wel een bak zooi en bruin water uit 😳

Goed gespoeld.

Draait nu weer ruim 2,5uur ipv uitval na een uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
ErikVers schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:05:
[...]

Lage stooklijn?
Retour blijft onder de 20graden voor meer dan 20min na start compressor. Als dan door overshoot of compensation curve van je controller de conpressor uit valt dan blijft je backup uren draaien om retour op de 20gr te krijgen.

Mijn oplossing was niet lager instellen dan 26gr en een externe thermostaat.
Oh ik had er een potje van gemaakt zie ik nu. Had tijdens mijn vakantie enkele weken terug RTC op 16 gezet. Ik had hier niet meer aan gedacht en dit zorgde idd voor een te lage TA en waarschijnlijk het door jou beschreven scenario.
Alles weer goed ingesteld nu en waarschijnlijk draait hij weer normaal. Bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
tescione schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:16:
[...]

Oh ik had er een potje van gemaakt zie ik nu. Had tijdens mijn vakantie enkele weken terug RTC op 16 gezet. Ik had hier niet meer aan gedacht en dit zorgde idd voor een te lage TA en waarschijnlijk het door jou beschreven scenario.
Alles weer goed ingesteld nu en waarschijnlijk draait hij weer normaal. Bedankt voor de uitleg!
Graag gedaan 👍
Ter info met externe thermostaat op 16 kan dit wel als je war verder goed staat. Die past geen compensation curve toe die compressor kan laten stoppen en dat trekt hij hem er zo door de tr19 heen.

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 17-03-2024 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Crazy- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:11:
[...]

Daarna de slang op het vulpunt gezet & magneet filter open gezet voor een minuut of 2. Daar kwam wel een bak zooi en bruin water uit 😳

Goed gespoeld.

Mooi, dus hiermee opgelost? 😋👍👋🎉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Carboy54 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:26:
[...]

Ik heb tientallen ook 9 Kw J series probleemloos draaien op 1.8m2. 1.8 m2 is tot 7 Kw vermogen. De Hi heeft een 2.3m2 spiraal. Een 9 Kw moduleert gewoon terug op een 1.8 m2
Jij een idee waarom hier er dan overheen schiet? Te veel flow juist?, ik denk haast aan knijpen met een kraan om eens te kijken of compressor bij @Makrolon dan wel snel genoeg terug moduleert. Ik heb dit ook wel eens gezien bij een heel kort circuit in 32mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:28
[...]

Het valt mij in je grafieken op dat de tank temperatuur blijft stijgen terwijl de compressor uit is. Daarnaast lijkt het alsof om 15.30u de pana overschakelt naar Heat bedrijf met een veel lagere aanvoer temperatuur, terwijl de tank temperatuur nog steeds stijgt.

De enige reden die ik hier voor kan bedenken is dat de temperatuursensor in de tank niet goed contact maakt of anderszins defect is.

Heb je dit gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Wouter2403 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:09:
[...]

[Afbeelding]

Zoals te zien, drie compressorstarts. De tweede en derde start vliegt de temperatuur onmiddelijk naar 57 graden en stopt de compressor weer. Bij mij zit er nog wel 5K tussen de in- en uitlaat overigens.

Zelfde vat, ook 9kW. Ik denk inderdaad dat quiet mode wel zou kunnen helpen. De compressor zal dan minder gas geven vermoed ik. Maar dan gaan we efficiency overboord zetten omdat de Pana te langzaam regelt.
Je zou dan ook enkel op tijd een twee uur in t schema temperen. Of accepteren dat hij herstart. Het is geen ramp, het is gewoon minder mooi, een beetje lomp zeg maar vooral.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Tinkerer84 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:43:
[...]

Het valt mij in je grafieken op dat de tank temperatuur blijft stijgen terwijl de compressor uit is. Daarnaast lijkt het alsof om 15.30u de pana overschakelt naar Heat bedrijf met een veel lagere aanvoer temperatuur, terwijl de tank temperatuur nog steeds stijgt.

De enige reden die ik hier voor kan bedenken is dat de temperatuursensor in de tank niet goed contact maakt of anderszins defect is.

Ze stijgen meestal wel door. Bij mij zelf 2 graden. De rest van wat je aangeeft heeft met zijn ingestelde max tijd zonder element (die komt er daardoor in) en max tank tijd te maken waardoor hij weer overgaat op heat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Tinkerer84 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:43:
[...]

Ik denk dat die temperatuur gewoon wat na ijlt, het backup element word op een gegeven moment ook aan gezet, om half 4 stopt ie er mee met de compressor, en houd ie t backup element nog wel aan om hem naar de 60gr te krijgen.. ik denk dat er met de temperatuur sensor niks mis is, ik heb hem net ook nog eens wr uit gehad maar die zat er gewoon goed in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
ErikVers schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:17:
Ik zou eerst bij je leverancier in overleg gaan.
Laatste: ik ben er geen fan van maar quit mode 3 al geprobeerd tijdens DHWrun? Ik vermoed dat je een heel kort circuit met goede isolatie hebt waardoor hij snel er overheen gaat. Hij kan normaal prima het minimale vermogen kwijt, probleem zit denk ik in reactietijd.
Op mn leverancier heb je net al gereageerd 😁

Dat heb ik nog niet geprobeerd, ga ik dat eens doen! Het is wel een kort circuit met goede isolatie ja. 3m 32 naar de 3 wegklep en een kleine 4m 25 vanaf daar naar het vat. Alles geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Carboy54 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:26:
[...]

Blij dat het met dit vat wel gewoon moet werken.

Maar wat kan er dan bij mij anders zijn als bij hun? Want t lijkt me niet normaal dat ie 7 keer aan en uit gaat tijdens een run naar de 53 graden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Wouter2403 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:09:
[...]

[Afbeelding]

Heel bijzonder... Hoe moeilijk kan het zijn om de warmtepomp gewoon rustig te laten starten zou je denken... Hij moet gewoon in een run het vat op temperatuur kunnen maken lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crazy- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:11:
[...]

Goed gespoeld.

Magneet filter 2 minuten open?? Bij mijn filter is dat max 5 seconden.

Hoop niet dat je dit heel vaak moet doen, vers water is niet goed voor je cv installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 17-03-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Makrolon schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Blij dat het met dit vat wel gewoon moet werken.

Maar wat kan er dan bij mij anders zijn als bij hun? Want t lijkt me niet normaal dat ie 7 keer aan en uit gaat tijdens een run naar de 53 graden....
Andere mensen kijken niet zo naar de grafieken.
Laat dat ding gewoon zijn gang gaan, ja dan gaat die eens uit, so what.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:38:
[...]

Andere mensen kijken niet zo naar de grafieken.
Laat dat ding gewoon zijn gang gaan, ja dan gaat die eens uit, so what.
Er word hier altijd gehamerd op lange runs maken en zo min mogelijk compressor starts en dan moet ik accepteren dat hij 7 starts doet elke sww run van 53 graden? En dan heb ik t geluk dat we het met 40 graden af kunnen, moet ik m op 53 hebben heb ik dus elke dag 7 starts van mn compressor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Makrolon schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:44:
[...]

Er word hier altijd gehamerd op lange runs maken en zo min mogelijk compressor starts en dan moet ik accepteren dat hij 7 starts doet elke sww run van 53 graden? En dan heb ik t geluk dat we het met 40 graden af kunnen, moet ik m op 53 hebben heb ik dus elke dag 7 starts van mn compressor...
Ik denk dat iedereen soortgelijk gedrag heeft op SWW maar er domweg niet naar omkijkt
Tis niet dat je er zelf slechter van wordt :P

Ps heb het zelf eens gehad met een Daikin, daar zat de temp sensor in de tank niet lekker tegen de dompelbuis, met een dikke lik warmtegeleidingspasta was dit opgelost.

Trouwens ik weet het niet, (bij Panasonic)
pak daarom altijd een WPB bij monoblock, juist om die reden. :P
Ik zei niet voor niets ben geen fan van SWW met monobloc.

[ Voor 23% gewijzigd door Technician- op 17-03-2024 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:45:
[...]

Ik denk dat iedereen soortgelijk gedrag heeft op SWW maar er domweg niet naar omkijkt
Ik denk niet dat die mensen hier zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Ps heb het zelf eens gehad met een Daikin, daar zat de temp sensor in de tank niet lekker tegen de dompelbuis, met een dikke lik warmtegeleidingspasta was dit opgelost.

Haha ik weet dat er heel veel wps zijn waar niet naar omgekeken word, als.ie t huis en warm water maar warm krijgt is t prima.

Ik heb t spul toch liever wat efficiënter draaien, net als veel tweakers met mij denk ik. Maar als blijkt dat iedereen soortgelijk gedrag heeft bij sww runs zal ik me er bij neerleggen ;)

Ja, heeft zn voor en nadelen. Ik vind t wel super dat het binnen muisstil is als er sww word gemaakt. Heb laatst een Atlantic bij iemand horen draaien en dat is toch best wat geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 17-03-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Makrolon schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:56:
[...]

Haha ik weet dat er heel veel wps zijn waar niet naar omgekeken word, als.ie t huis en warm water maar warm krijgt is t prima.

Ik heb t spul toch liever wat efficiënter draaien, net als veel tweakers met mij denk ik. Maar als blijkt dat iedereen soortgelijk gedrag heeft bij sww runs zal ik me er bij neerleggen ;)

Ja, heeft zn voor en nadelen. Ik vind t wel super dat het binnen muisstil is als er sww word gemaakt. Heb laatst een Atlantic bij iemand horen draaien en dat is toch best wat geluid.
Klopt dat is een “ding” maar ook goede akoestische slangen/buizen toepassen, dat scheelt 2/3 geluid (en in aparte ruimte zetten).
Vaak staat deze naast de droger of in een washok en een droger maakt 2x meer geluid en dat accepteren we allemaal.
Bovendien stook je op tijdblok bv 10:00 tot 17:00, waarvan realistisch 10:00 tot Max 13:00.

Voor jouw situatie, zou de sensor Tr -1K en Ta +2K zetten. Kan zijn dat dat net dat afslaan voorkomt.

Pana past hele slechte (afwijkende) sensoren toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
[...]

Ter referentie een gewone sww run bij mij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_LIH35SjRbamtSSdawjhTK7ijY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAGOjp2p4h7XG0iNUJXhRhjB.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 06:58
Joris 407 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Ter referentie een gewone sww run bij mij

[Afbeelding]
Wat is de compressorfrequentie?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Wouter2403 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:21:
[...]

Wat is de compressorfrequentie?
De groene lijn, 35 hz. Maar silent mode gaat 10 minuten vòòr de sww run op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Calibreer jouw Ta en Tr eens op de juiste waardes die willen nogal eens flink afwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Wolly schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:31:
[...]

Magneet filter 2 minuten open?? Bij mijn filter is dat max 5 seconden.

Hoop niet dat je dit heel vaak moet doen, vers water is niet goed voor je cv installatie.
Oh dit was de eerste keer in 3 jaar.
5min was wel iets overdreven 😙 haha. Maar nu inderdaad wat langer gedaan dan 2sec.

Nu wel even 1x per jaar filtertje schoonmaken.

[ Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 17-03-2024 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

Dat kan ik ontkrachten, het is geen standaard gedrag, het kan in één run.

Of het erg is heb ik al eerder iets over gepost en een mogelijke oplossing.

Wat wel klopt is dat weinig warmtepomp eigenaren hun compressor gedrag kennen en hierop actief bijsturen. Degene die dit wel doen noemen wij tweakers 😜👍

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 18-03-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Carboy54 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:34:
[...]

Calibreer jouw Ta en Tr eens op de juiste waardes die willen nogal eens flink afwijken.
Is al gedaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:07
Meer mensen die het tabblad "status" niet kunnen openen in de service omgeving ? De andere 4 doen het hier wel.

p.s.
@Makrolon Hier gewoon een 300l Pana vat met "kleine" spiraal aangesloten op 9J. Altijd alles in 1 run opgewarmd, ook de sterilisatie. Capaciteit van de spiraal lijkt me dus niet het issue.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-08 17:01
[quote]ercolano schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:52:
Meer mensen die het tabblad "status" niet kunnen openen in de service omgeving ? De andere 4 doen het hier wel.

Hier het zelfde

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
In nederland is de J serie stukken goedkoper dan in Duitsland zie ik.
Pagina: 1 ... 6 ... 40 Laatste