Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:24

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Dat zou ik ook doen als ik de ruimte had.
Ze kosten ook geen drol meer nu :D
De prijzen van de J serie zijn inderdaad heel scherp ten opzichte van de concurrentie zeker met de huidige subsidies. R290 warmtepompen zijn sowieso 750 euro duurder maar de nieuwe L en M serie stijgen daar flink bovenuit naar mijn idee. Het aandeel 3 fase en T Cap wordt veel groter met in de M ook een soort zubadan systeem in de meeste modellen en grotere binnendelen.Let op er wordt straks nog gevochten om de laatste J series met oplopende prijzen. Ik heb ze voorlopig op stock. 🤫

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 09-03-2024 14:25 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:18
Carboy54 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:20:
[...]

De prijzen van de J serie zijn inderdaad heel scherp ten opzichte van de concurrentie zeker met de huidige subsidies. R290 warmtepompen zijn sowieso 750 euro duurder maar de nieuwe L en M serie stijgen daar flink bovenuit naar mijn idee. Het aandeel 3 fase en T Cap wordt veel groter met in de M ook een soort zubadan systeem in de meeste modellen en grotere binnendelen.Let op er wordt straks nog gevochten om de laatste J series met oplopende prijzen. Ik heb ze voorlopig op stock. 🤫
Ik had nog het idee vorige week om er 10-15 te bestellen, maar net niet gedaan ivm tijdelijke opslag die ik niet voor elkaar kreeg.
Begrijp je boodschap en laten we de prijzen behouden op nivo om kwaliteit te kunnen blijven leveren.
Kreeg al her en der wat berichten dat er wat idioten op marktplaats met enorme stuntprijzen staan te verkopen. Zonder mogelijkheid tot subsidie overigens, ja dat is lekker doorschuiven zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:23:
[...]

Ik had nog het idee vorige week om er 10-15 te bestellen, maar net niet gedaan ivm tijdelijke opslag die ik niet voor elkaar kreeg.
Begrijp je boodschap en laten we de prijzen behouden op nivo om kwaliteit te kunnen blijven leveren.
Kreeg al her en der wat berichten dat er wat idioten op marktplaats met enorme stuntprijzen staan te verkopen. Zonder mogelijkheid tot subsidie overigens, ja dat is lekker doorschuiven zeg maar.
Hoezo zonder subsidie? Mits nieuw geleverd met bon zou dat geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bbbrumbrum schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:32:
[...]

Hoezo zonder subsidie? Mits nieuw geleverd met bon zou dat geen probleem moeten zijn.
Hij bedoelde zonder NL garantie en mogelijke IBS.Allemaal grijze import. Mijn pakhuis staat vol met uitsluitend NL versies met standaard dus ook de wifi module zoals ook door Panasonic NL verplicht. Simpel bij problemen kijkt Panasonic of je online bent en naar het serienummer. Geen NL herkomst vergeet het dan maar. Overigens heeft @I-King onlangs ervaren dat het dan soms ook nog een week kan duren in drukke tijden voordat Panasonic in staat is te komen. Maar bij -7 is dat beter dan helemaal niet.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:06:
[...]

Hij bedoelde zonder NL garantie en mogelijke IBS.Allemaal grijze import. Mijn pakhuis staat vol met uitsluitend NL versies met standaard dus ook de wifi module zoals ook door Panasonic NL verplicht. Simpel bij problemen kijkt Panasonic of je online bent en naar het serienummer. Geen NL herkomst vergeet het dan maar. Overigens heeft @I-King onlangs ervaren dat het dan soms ook nog een week kan duren in drukke tijden voordat Panasonic in staat is te komen. Maar bij -7 is dat beter dan helemaal niet.
Heb even op MP gekeken, maar bij een aantal staat er expliciet bij NL distri, met garantie en sommige bieden ook installatie service.

Is er vanuit Pana een einddatum voor de J? Mijn ouders zijn ook nog op de markt.

Btw: ik begreep dat je collegas vd inbedrijfstelling de aanwezigheid/werking vd cloud module niet (altijd) controleren, of benoemen als verplicht. Maar dat is dus wel verplicht?

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-03-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zo te zien zitten er meerdere handelaren op dit forum. Is er met de H- en J- serie al ervaring wat er vaak stuk gaat in de warmtepomp zelf? Dus excl. de installatie van de klant. Altijd handig om te weten met storingszoeken wat veel voorkomende problemen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bbbrumbrum schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:18:
[...]

Heb even op MP gekeken, maar bij een aantal staat er expliciet bij NL distri, met garantie en sommige bieden ook installatie service.

Is er vanuit Pana een einddatum voor de J? Mijn ouders zijn ook nog op de markt.

Btw: ik begreep dat je collegas vd inbedrijfstelling de aanwezigheid/werking vd cloud module niet (altijd) controleren, of benoemen als verplicht. Maar dat is dus wel verplicht?
Zo lang Panasonic ze levert. De module is verplicht ja en ik lever niet meer zonder. Geen verbinding met de aquarea service cloud betekent geen service van Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wel bijzonder dat je op marktplaats al voor 2999 euro een 5 kW Pana nieuw hebt, terwijl je in DE minimaal 3325 euro moet aftikken. Normaal is DE goedkoper 8)7 Zou met het goedkope gas de prijs van warmtepompen ook dalen? Bij de energiecrisis zag je het andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:00
bbbrumbrum schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:18:
[...]

PanaNL stelt dit verplicht voor een garantie afwikkeling. Ik durf wel te stellen dat ze ook zonder wel garantie verstrekken alleen heb je dan een serieuze discussie vooraf en moet je aan kunnen tonen dat jouw retailer/shop hem via NL importeur heeft aangeschaft. Dit doen ze om levering via importeur te checken. Heeft verder niets met inbedrijfstellen en of subsidie te maken 👍

Als je in DE koopt heb je ook niets met PanaNL te maken, je communiceert dan met je duitse retailer en daarna desnoods met de importeur uit land van aankoop.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 03-05 17:36
Ik heb via @Carboy54 gewoon een NL versie gekocht zonder verplichte module. Vooralsnog ga ik er vanuit dat die dan ook gewoon z’n garantie gaat verlenen (indien nodig). Tenslotte ben ik al consument aangewezen op de verkoper en niet op de importeur.

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter2403 op 09-03-2024 20:32 ]

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouter2403
ErikVers schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:48:
[...]

PanaNL stelt dit verplicht voor een garantie afwikkeling. Ik durf wel te stellen dat ze ook zonder wel garantie verstrekken alleen heb je dan een serieuze discussie vooraf en moet je aan kunnen tonen dat jouw retailer/shop hem via NL importeur heeft aangeschaft. Dit doen ze om levering via importeur te checken. Heeft verder niets met inbedrijfstellen en of subsidie te maken 👍

Als je in DE koopt heb je ook niets met PanaNL te maken, je communiceert dan met je duitse retailer en daarna desnoods met de importeur uit land van aankoop.
Maar als ik in NL een Duitse pana koop via een commerciële partij in Nederland, dan zal die commerciële partij gewoon garantie moeten verlenen. In die zin heb je als consument niks met Panasonic te maken.
Het is dan ook niet van belang of ik wel of geen cloud module heb en of de Pana Duitse roots heeft. Dat is het probleem van de verkopende partij. Dat die dat het probleem van de consument denkt te maken, daar komt ie wellicht vaak mee weg, maar klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wouter2403 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:31:
Ik heb via @Carboy54 gewoon een NL versie gekocht zonder verplichte module. Vooralsnog ga ik er vanuit dat die dan ook gewoon z’n garantie gaat verlenen (indien nodig). Tenslotte ben ik al consument aangewezen op de verkoper en niet op de importeur.
Regels zijn strakker geworden. Een module is zo geplaatst. Als de verkoper niet in staat is het op te lossen komt Panasonic in beeld en dan heb je met grijze import een probleem. Momenteel heb ik een nieuwe 9 J waar de PCB en ventilator al is vervangen maar niet aan de praat te krijgen is. Panasonic gaat dit nu op lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Carboy54 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:44:
[...]

Zo lang Panasonic ze levert. De module is verplicht ja en ik lever niet meer zonder. Geen verbinding met de aquarea service cloud betekent geen service van Panasonic.
De module staat in de handleiding als optioneel dus niet verplicht in mijn ogen, zou ook vreemd zijn als je geen internet hebt bijvoorbeeld.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:15:
[...]

De module staat in de handleiding als optioneel dus niet verplicht in mijn ogen, zou ook vreemd zijn als je geen internet hebt bijvoorbeeld.
Handleiding is een vertaling. Die versies worden in NL niet aangeboden kijk maar in de NL prijslijst. Geen internet 🥴

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 09-03-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Carboy54 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:18:
[...]

Handleiding is een vertaling. Die versies worden in NL niet aangeboden kijk maar in de NL prijslijst. Geen internet 🥴
Ik snap je betoog en begrijp ook dat het makkelijk is voor een leverancier maar waar staat het nou echt dat dit een verplichting is om uberhaupt service te krijgen als je al enkele jaren een monoblock hebt staan?
De 5J heeft een adviesprijs van €3.730,00 incl. smartcloud.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:42:
[...]

Ik snap je betoog en begrijp ook dat het makkelijk is voor een leverancier maar waar staat het nou echt dat dit een verplichting is om uberhaupt service te krijgen als je al enkele jaren een monoblock hebt staan?
De 5J heeft een adviesprijs van €3.730,00 incl. smartcloud.
Klopt wel excl BTW 👍en incl module. Panasonic wil op afstand een diagnose kunnen stellen indien nodig bij garantie aanvragen van de recente leveringen. Na 2 jaar heb je alleen nog onderdelen garantie. Ik stel niet de regels op.

[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 09-03-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Carboy54 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:17:
[...]

Klopt wel excl BTW 👍en incl module. Per 1 april verhoogd Panasonic de prijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 09-03-2024 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Wouter2403 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:38:
[...]

Maar als ik in NL een Duitse pana koop via een commerciële partij in Nederland, dan zal die commerciële partij gewoon garantie moeten verlenen. In die zin heb je als consument niks met Panasonic te maken.
Het is dan ook niet van belang of ik wel of geen cloud module heb en of de Pana Duitse roots heeft. Dat is het probleem van de verkopende partij. Dat die dat het probleem van de consument denkt te maken, daar komt ie wellicht vaak mee weg, maar klopt niet.
Klopt 100% je moet bij de verkopende partij zijn.
Vaak zie je dat die “commerciele partij in Nederland” lang niet altijd zo nederlands al is als het lijkt. Dat zie je niet aan de website en kom je dan pas achter als de kvk checkt of een factuur krijgt met gmbh ergens klein vermeld 😋 Zou mooier zijn als we dit in Europa nog iets beter gelijk trekken alleen is dat nog wel een uitdaging ivm verschil in consumenten recht en fiscaliteit verschil tussen de landen. Ik merk dat ik aardig off topic ga. Doe vooral waar je je goed bij voelt en ken de voor en nadelen, ik vind dat de kleine meerprijs niet waard, de ander neemt de gok wel, prima toch 👍✅

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
ErikVers schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:19:
[...]

Doe vooral waar je je goed bij voelt en ken de voor en nadelen, ik vind dat de kleine meerprijs niet waard, de ander neemt de gok wel, prima toch 👍✅
Dat ben ik ook met je eens, daarom heb ik een Nederlandse Pana. Uiteindelijk wil ik gewoon dat m’n huisje warm is en als dat vlot zonder discussies kan, dan heeft dat zeker mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hoe sluit je een externe thermostaat (2-draads) aan op de J-serie? Een draadje op HEAT snap ik, maar waar moet het andere draadje op. L of N?

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 10-03-2024 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Dre schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:31:
Hoe sluit je een externe thermostaat (2-draads) aan op de J-serie? Een draadje op HEAT snap ik, maar waar moet het andere draadje op. L of N?
Links zit de HCLN, je verbind de H en L voor verwarmen en C en L voor koelen. De N en L kan je gebruiken om de thermostaaat van stroom te voorzien.

let op: er staat 230V op. zorg dat de termostaat 230V kan/mag schakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 10-03-2024 09:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Er is niet super veel in te stellen aan de dhw run he? Want vandaag weer een legionellarun gedaanaar hij raakt zn warmte gewoon niet goed kwijt via de spiraal. Ta gaat naar 53 en dan slaat ie af, als t water op zon 45 graden zit kapt ie er helemaal mee en doet ie de rest op t electrische element.

Heb er wel een beetje spijt van dat ik niet het duurdere vat met de grotere spiraal heb genomen. Maar deze zou genoeg moeten zijn tot 7kw.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:25
Makrolon schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:43:
Er is niet super veel in te stellen aan de dhw run he? Want vandaag weer een legionellarun gedaanaar hij raakt zn warmte gewoon niet goed kwijt via de spiraal. Ta gaat naar 53 en dan slaat ie af, als t water op zon 45 graden zit kapt ie er helemaal mee en doet ie de rest op t electrische element.

Heb er wel een beetje spijt van dat ik niet het duurdere vat met de grotere spiraal heb genomen. Maar deze zou genoeg moeten zijn tot 7kw.
DHW capacity (standard /variable) & QM (0..3) settings zijn settings waarmee je kan spelen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-05 13:30

dof

Dre schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:38:
Zo te zien zitten er meerdere handelaren op dit forum. Is er met de H- en J- serie al ervaring wat er vaak stuk gaat in de warmtepomp zelf? Dus excl. de installatie van de klant. Altijd handig om te weten met storingszoeken wat veel voorkomende problemen zijn :)
@flippy heeft al vaker aangegeven wat er kritisch is in WP's, en wat er relatief makkelijk te repareren is en wat echt einde verhaal is. Heb zo niet een link beschikbaar, maar wel te vinden dunkt me.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Carboy54 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Regels zijn strakker geworden. Een module is zo geplaatst. Als de verkoper niet in staat is het op te lossen komt Panasonic in beeld en dan heb je met grijze import een probleem. Momenteel heb ik een nieuwe 9 J waar de PCB en ventilator al is vervangen maar niet aan de praat te krijgen is. Panasonic gaat dit nu op lossen.
Met prijzen van 4k € voor een 9J (zie ik nu op MP) zou ik haast een reserve... ehh een cascade opstelling maken (... om zo een extra 9J -met subsidie- standby te hebben :) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
blb4 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:19:
[...]

DHW capacity (standard /variable) & QM (0..3) settings zijn settings waarmee je kan spelen.
Top, ga ik daar nog even naar kijken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-05 14:26

Ik blijf het vreemd vinden dat je het vat niet op een hogere temperatuur krijgt. Verlies je misschien veel warmte onderweg? Heb je wel eens gemeten wat de temperatuur van het water is als het bij het vat aankomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dof schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:17:
[...]

Met prijzen van 4k € voor een 9J (zie ik nu op MP) zou ik haast een reserve... ehh een cascade opstelling maken (... om zo een extra 9J -met subsidie- standby te hebben :) ).
Tegen de tijd dat jouw 9J ermee stopt zijn er al weer heel veel aantrekkelijkere warmtepompen te koop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Rzaan schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:11:
[...]

DIY betekent toch dat je zelf iets bouwt? Maakt niet uit wie het bedacht heeft. Of bedoel je iets anders in de context hier?
Ja, je bouwt het zelf, dus bepaal je zelf wat het doet.
Doe je DIY goed dan krijg je dus precies wat je wil. Simpel.
(edit: DIY is wat anders dan Cloning van een idee van iemand anders)

[ Voor 8% gewijzigd door sjimmie op 11-03-2024 13:11 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Carboy54 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:11:
[...]

Tegen de tijd dat jouw 9J ermee stopt zijn er al weer heel veel aantrekkelijkere warmtepompen te koop :P
Ja, ook weer zo. Maar 'k wordt altijd hebberig van goede spullen. :)

't Is ook echt niks zo'n 9J van rond de 4k € met 3,3k € subsidie. De wereld was een jaar geleden toch heel anders...

Mijne is dan wel uit de .uk, maar had reden dat ik in 4Q22 niet een jaar wou wachten. Inmiddels heb ik hem er al voor groot deel uit gezien m'n besparingen op energieverbruik (huis van 3600 m2/jr gas ). _/-\o_

En gaat ie toch onverhoopt stuk (waar ik niet op reken de eerste 10 jr) dan is er zo een andere monobloc aangeknoopt :)

[ Voor 28% gewijzigd door dof op 11-03-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:19

Rzaan

Altijd zoekende

sjimmie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:10:
[...]

Ja, je bouwt het zelf, dus bepaal je zelf wat het doet.
Doe je DIY goed dan krijg je dus precies wat je wil. Simpel.
(edit: DIY is wat anders dan Cloning van een idee van iemand anders)
Volgens mij begrijp jij het niet helemaal, maar laten we er maar over ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
De 7kw en 9Kw zouden toch intern gelijk zijn?
Zou je de 7 niet met software weer 9 kw kunnen maken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-04 19:30
dof schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:13:
[...]
rond de 4k € met 3,3k € subsidie.
maar dan moet je 'm nog wel _laten_ installeren, toch? Daar zitten ook nogal wat kosten aan. Soms lijkt het alsof de installateurs zo'n beetje de gehele subsidie opeten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Threbez schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:13:
[...]

maar dan moet je 'm nog wel _laten_ installeren, toch? Daar zitten ook nogal wat kosten aan. Soms lijkt het alsof de installateurs zo'n beetje de gehele subsidie opeten...
Gewoon zelf doen, dat scheelt (soms heel) veel geld. Is met monobloc heel goed te doen; dan de installatie simpel houden.
Geen buffervat nodig, met een WPB hou je SWW water en dus driewegklep erbuiten, en naast zorgen voor dikke leidingen (hier de stamleiding 28 mm Cu) en wat andere dingen is het allemaal heel overzichtelijk.
Velen hier hebben het zelf gedaan.

Inmiddels al wat mensen geholpen met het zelf doen en ga binnenkort bij naaste familie nog een paar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dof schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:02:
[...]

Gewoon zelf doen, dat scheelt (soms heel) veel geld. Is met monobloc heel goed te doen; dan de installatie simpel houden.
Geen buffervat nodig, met een WPB hou je SWW water en dus driewegklep erbuiten, en naast zorgen voor dikke leidingen (hier de stamleiding 28 mm Cu) en wat andere dingen is het allemaal heel overzichtelijk.
Velen hier hebben het zelf gedaan.

Inmiddels al wat mensen geholpen met het zelf doen en ga binnenkort bij naaste familie nog een paar doen.
Ben je alsnog een paar honderd kwijt voor een inbedrijfstelling factuur…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wolly schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:33:
[...]

Tja maar daar staat 3000 euro subsidie tegenover. Voor niets gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Tinkerer84 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 07:56:
[...]

Ik blijf het vreemd vinden dat je het vat niet op een hogere temperatuur krijgt. Verlies je misschien veel warmte onderweg? Heb je wel eens gemeten wat de temperatuur van het water is als het bij het vat aankomt?
Nee dat niet... T hele traject is geïsoleerd, en zo lang is t niet. Ik vind het ook vreemd.en hoop toch dat ik met de instellingen het beter kan krijgen.

De retour word na een tijdje ook gewoon 53 graden... Dus die temperatuur gaat ook door t vat lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:42

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op maandag 11 maart 2024 @ 18:33:
[...]

RVO zegt iets anders:
Mag ik mijn warmtepomp zelf installeren?

Nee, u krijgt geen subsidie als u de werkzaamheden zelf uitvoert. Het is ook niet toegestaan om zelf het apparaat gedeeltelijk te installeren en vervolgens de inbedrijfstelling uit te laten voeren door een bouw(installatie)bedrijf. De volledige installatie moet door een bouw(installatie)bedrijf worden gedaan. Mogelijk heeft u op andere websites gelezen dat u wel subsidie krijgt als u zelf de materialen koopt en installeert. Dat is onjuist.
Daarom heb ik een factuur voor installatie ingediend.
Ze heten niet voor niets Rijksdienst voor ondernemend Nederland

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-03-2024 19:48 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:06
Technician- schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:07:
De 7kw en 9Kw zouden toch intern gelijk zijn?
Zou je de 7 niet met software weer 9 kw kunnen maken? :P
Ik heb gehoord dat de 5, 7 en 9 qua koelcircuit gelijk zijn, maar dat de zwaardere modellen wel zwaardere elektronica hebben (voornamelijk ingangsfilter en frequentieregelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

flippy schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:38:
[...]

Links zit de HCLN, je verbind de H en L voor verwarmen en C en L voor koelen. De N en L kan je gebruiken om de thermostaaat van stroom te voorzien.

let op: er staat 230V op. zorg dat de termostaat 230V kan/mag schakelen.
Het is gelukt. In de servicemanual kon ik dit niet terugvinden.

Sinds de 230V thermostaat aangesloten en geprogrammeerd is werkt de stooklijn shift niet meer. Bij de F-serie kon je de stooklijn shift wel instellen met aangesloten thermostaat. Hoe krijg ik de shift nu weer terug bij de J-serie. Waarom slopen ze deze functionaliteit eruit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Makrolon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:00:
[...]

Nee dat niet... T hele traject is geïsoleerd, en zo lang is t niet. Ik vind het ook vreemd.en hoop toch dat ik met de instellingen het beter kan krijgen.

De retour word na een tijdje ook gewoon 53 graden... Dus die temperatuur gaat ook door t vat lijkt me
Welke driewegklep zit er tussen en gaat deze wel 100% open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Carboy54 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:47:
[...]

Welke driewegklep zit er tussen en gaat deze wel 100% open?
Deze in 5/4e
https://nl.aliexpress.com...SPPw&gatewayAdapt=glo2nld

Ik kan eens checken of ie zn volledige uitslag maakt, maar als hij niet volledig open zou gaan dan zou ie een deel het cv circuit in sturen toch en dat gebeurt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Deze in 5/4e
https://nl.aliexpress.com...SPPw&gatewayAdapt=glo2nld

Ik kan eens checken of ie zn volledige uitslag maakt, maar als hij niet volledig open zou gaan dan zou ie een deel het cv circuit in sturen toch en dat gebeurt niet.
Die werkt normaal gewoon goed. Uiteraard wel juiste uitvoering bestellen. Normaal: 1” CR type CR02 in T type en 220V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

Welke target heb je ingesteld en hoeveel is de ingestelde delta (hysterese)? Ik zie dit regelmatig voorbijkomen als vat eigenlijk nog te warm is. Dan is er te weinig afgifte mogelijk en schiet inderdaad de compressor uit.

Target 50 met delta 8 zit je normaal wel goed. Zet je target lager of de delta kleiner dan krijg je met warmer weer dat hij er snel overheen schiet. Je geeft aan dat al bij ta53 uit schiet dat doet vermoeden dat je een hele lage target voor je DHW hebt ingesteld?

[ Voor 14% gewijzigd door ErikVers op 11-03-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
ErikVers schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:01:
[...]

Welke target heb je ingesteld en hoeveel is de ingestelde delta (hysterese)? Ik zie dit regelmatig voorbijkomen als vat eigenlijk nog te warm is. Dan is er te weinig afgifte mogelijk en schiet inderdaad de compressor uit.

Target 50 met delta 8 zit je normaal wel goed. Zet je target lager of de delta kleiner dan krijg je met warmer weer dat hij er snel overheen schiet. Je geeft aan dat al bij ta53 uit schiet dat doet vermoeden dat je een hele lage target voor je DHW hebt ingesteld?
Voor de normale run heb ik hem op 40 staan met Delta van 5. Dat doet hij ook netjes in een korte run. Maar moet ie hoger voor legeonella dan gaat het mis... Is 2x afgeslagen met aanvoer en retour van 53gr en uiteindelijk bij 45 graden temperatuur van t vat gestopt.

Ik zit er ook mee, stel dat onze warm water vraag hoger word, en ik t vat op 50 wil hebben, dan word het elke dag kloten voor de wp om hem op temperatuur te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Makrolon op 11-03-2024 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
Dre schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:39:
[...]
Sinds de 230V thermostaat aangesloten en geprogrammeerd is werkt de stooklijn shift niet meer. Bij de F-serie kon je de stooklijn shift wel instellen met aangesloten thermostaat. Hoe krijg ik de shift nu weer terug bij de J-serie. Waarom slopen ze deze functionaliteit eruit 8)7
Jammer ja.
In de praktijk maakt het hier niet zoveel uit; had de boel al goed ingeregeld zodat de stooklijn behoorlijk klopte.
De stooklijn dan iets aan de hoge kant laten staan (zodat het zonder begrenzing door de thermostaat soms wat te warm zou worden) en de thermostaat doet de rest.
Die thermostaat is er voor je comfort zodat je niet de hele tijd die stooklijn handmatig hoeft bij te regelen.
Bevalt inmiddels prima, heb er geen omkijken naar.
Langdurig gemiddelde start/stoptijd is 2,5 uur, lijkt me prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Voor de normale run heb ik hem op 40 staan met Delta van 5. Dat doet hij ook netjes in een korte run. Maar moet ie hoger voor legeonella dan gaat het mis... Is 2x afgeslagen met aanvoer en retour van 53gr en uiteindelijk bij 45 graden temperatuur van t vat gestopt.

Ik zit er ook mee, stel dat onze warm water vraag hoger word, en ik t vat op 50 wil hebben, dan word het elke dag kloten voor de wp om hem op temperatuur te krijgen.
Een hoger setpoint DHW geeft ook een hogere target Ta vrijgave. Speel hier eens mee. Ik zou zeggen zet hem vlak voor (60min) tijdstip legionella run al op 55 target dan zul je zien dat hij hem veel verder doortrekt.

Ook niet onbelangrijk; zet je dhw run nooit uit maar op verschillende doeltemp. Bijvoorbeeld 00:00 40gr en 15:00 50gr
Anders maak je kans op ongewenst gedrag. Hij gaat dan altijd aan bij start dhw run ongeacht delta. Dat wil je niet want dan heeft hij te weinig ruimte voor afgifte.

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 11-03-2024 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
ErikVers schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:20:
[...]

Een hoger setpoint DHW geeft ook een hogere target Ta vrijgave. Speel hier eens mee. Ik zou zeggen zet hem vlak voor (60min) tijdstip legionella run al op 55 target dan zul je zien dat hij hem veel verder doortrekt.

Ook niet onbelangrijk; zet je dhw run nooit uit maar op verschillende doeltemp. Bijvoorbeeld 00:00 40gr en 15:00 50gr
Anders maak je kans op ongewenst gedrag. Hij gaat dan altijd aan bij start dhw run ongeacht delta. Dat wil je niet want dan heeft hij te weinig ruimte voor afgifte.
Ga ik eens mee aan de gang bij de volgende legeonellarun! 👌 En dat van de dhw run is ook een goede tip, die staat nu volgens mij nog wel verschillend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik ben bezig met de voorbereiding van een 9kw Pana en heb een Flamco XStream Vent-Clean lucht- en vuilafscheider klaarliggen, maar ik twijfel nu over de beste positie in het systeem. Traditioneel sluit je een vuilafscheider op de retour en de luchtbellen-unit op de aanvoer. Nu was ik voornemens deze combi-unit op de retour te installeren, maar lees in de technische handleiding (pdf-link) van Flamco dat de clean-vent op de aanvoerzijde moet komen. Maar mijn gedacht is dat de voornaamste functie van dit ding het 'vuil afscheiden' is en dat het ontluchten een bijzaak is.
Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
dicespark schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:48:
Ik ben bezig met de voorbereiding van een 9kw Pana en heb een Flamco XStream Vent-Clean lucht- en vuilafscheider klaarliggen, maar ik twijfel nu over de beste positie in het systeem. Traditioneel sluit je een vuilafscheider op de retour en de luchtbellen-unit op de aanvoer. Nu was ik voornemens deze combi-unit op de retour te installeren, maar lees in de technische handleiding (pdf-link) van Flamco dat de clean-vent op de aanvoerzijde moet komen. Maar mijn gedacht is dat de voornaamste functie van dit ding het 'vuil afscheiden' is en dat het ontluchten een bijzaak is.
Wat is wijsheid?
Doe wat jou het beste uitkomt, het is een kringloop en het ding mag in principe overal in het cirkeltje.
Het relatieve voordeel om hem op plek A, B of C in te bouwen is maar heel marginaal.
Dit soort filters pakt niet 100%, een micro luchtbelletje of magnetietdeeltje passeert gemiddeld waarschijnlijk tientallen keren het filter voordat het er een keer uit gepakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Makrolon schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:07:
[...]

Heb je wel de BUH aangesloten?

Anders vat eruit en Explorer v4 erin. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Als een werkspotter zich aanbied voor het monteren van een warmtepomp is het vaak een ketel boer zonder kennis van zaken. Goede warmtepomp installateurs zijn schaars. Dus opgepast. Ik heb al heel wat ellende gezien via dergelijke sites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:48:
Als een werkspotter zich aanbied voor het monteren van een warmtepomp is het vaak een ketel boer zonder kennis van zaken. Goede warmtepomp installateurs zijn schaars. Dus opgepast. Ik heb al heel wat ellende gezien via dergelijke sites
Helemaal eens maar op wie reageer je nu, want ding over de legionella cyclus geloof ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06:59
Speedy-Andre schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:30:
[...]

RVO zegt iets anders:

[...]

Daarom heb ik een factuur voor installatie ingediend.
Ze heten niet voor niets Rijksdienst voor ondernemend Nederland
Precies dit heb ik onlangs in een podcast gehoord. Dat je eerst subsidie aan moet vragen en pas daarna tot koop moet overgaan.

Dus hoe doet iedereen dit die zelf installeert en zelfs nog in het buitenland zijn WP koopt? Lukt het dan toch nog wel met een inbedrijfstellings factuur of zijn er nog andere wegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Technician- schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:22:
[...]

Heb je wel de BUH aangesloten?

Anders vat eruit en Explorer v4 erin. :P
Yes die is aangesloten. Die doet juist teveel :+

Haha, die heb ik laatst bij iemand horen draaien en toch blij dat ik voor deze opstelling heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Guido7619 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 04:44:
[...]

Precies dit heb ik onlangs in een podcast gehoord. Dat je eerst subsidie aan moet vragen en pas daarna tot koop moet overgaan.

Dus hoe doet iedereen dit die zelf installeert en zelfs nog in het buitenland zijn WP koopt? Lukt het dan toch nog wel met een inbedrijfstellings factuur of zijn er nog andere wegen?
Zelf ingeschreven staan bij kvk :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-05 18:52
Makrolon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 06:41:
[...]

Zelf ingeschreven staan bij kvk :p
Je mag jezelf niet factureren, althans ik neem aan geen bv

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Eerst aanvragen en dan tot koop overgaan klopt, maar niet particulier.
Dit is voor een zakelijke ISDE subsidie voor bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Maikie18 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:13:
[...]

Je mag jezelf niet factureren, althans ik neem aan geen bv
Van rvo mag het zo wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:42

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Ik quote de particuliere RVO, dan kan je pas na installatie (en de factuur daarvan) gaan aanvragen.
Zelf een kvk inschrijving doen vind ik tricky, ik ben alleen en kan geen andere naam of adres gebruiken.
Zoals het nu is gegaan heb ik keurig een ondernemer geholpen :+ (en mezelf natuurlijk).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Zoals beloofd de eerste preview van de M serie vers van de pers. Overige informatie volgt de komende maanden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvXoYEuFAR2OopZMJsG-mws1F4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/50ECsZAmVfOYX8WUAdLmWnxq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLi-gUTh-0JSpF-wsgf22Y-n2JQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qf1kr8RsFxmTwvgdiFpJyoAh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34zyNJCpjjJwQN9GO2b6pNmVfdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E6NCtMFK1xzY12E8zfyknCvE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2fkBu-rindG_6v389jkL76xVeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BxvtkWR9CsaBUM5244ry27cT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcC-xFrNOJWzJpwTqgwOXSVeiX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2WkYcDZljhNjIjVNLCH1YfG9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zd2bhUwRUvcZBgjUQ1mmGt_NNI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zIONyYnktyWOeCDOqm62Hjqm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maikie18
Belasting technisch niet

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

Carboy54 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:12:
Zoals beloofd de eerste preview van de M serie vers van de pers. Overige informatie volgt de komende maanden:
[...]
Ai, geen 1-fase model met alleen een controller / "stand alone"-optie zoals de J-serie. Dat is heel spijtig. Met alleen de backupheater en het expansievat nog in de binnenunit ben ik erg benieuwd naar de afmetingen van het biblock binnendeel. Als die net zo onnodig groot is als bij de L-serie ga ik maar eens op zoek naar alternatieven bij een andere fabrikant.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Cr3ator schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:07:
[...]

Ai, geen 1-fase model met alleen een controller / "stand alone"-optie zoals de J-serie. Dat is heel spijtig. Met alleen de backupheater en het expansievat nog in de binnenunit ben ik erg benieuwd naar de afmetingen van het biblock binnendeel. Als die net zo onnodig groot is als bij de L-serie ga ik maar eens op zoek naar alternatieven bij een andere fabrikant.
In een later stadium zal er nog een 5 en 7 Kw M serie komen met 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Klopt, jezelf factureren mag als eenmanszaak niet. Als BV wel.

Subsidie vooraf aanvraag is enkel bij zakelijke aanvragen zoals de sde++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
hoeveel J series had je nog staan? :+

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

flippy schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:29:
[...]

hoeveel J series had je nog staan? :+
Genoeg om aan de grote vraag te voldoen momenteel 5-7 en 9 J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-04 08:41

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Panasonic Aquarea J series monoblock @ 19hz

Ik vind de 7j best wel wat herrie maken als deze ver teruggaat naar bijvoorbeeld 19hz.
Je hoort het koudemiddel best goed rondgaan en nog een soort van schrapend geluid.
Op bijvoorbeeld 25hz hoor je alleen de ventilator eigenlijk en draait het geheel wat rustiger.
Binnen 10 meter van de WP staan er geen huizen dus er heeft niemand last van maar was benieuwd of het zo hoort.

[ Voor 11% gewijzigd door -Junkiexp- op 12-03-2024 18:35 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
ErikVers schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:25:
[...]

Klopt, jezelf factureren mag als eenmanszaak niet. Als BV wel.

Subsidie vooraf aanvraag is enkel bij zakelijke aanvragen zoals de sde++
Rvo zegt dat t zo moet dus ik doe het zo. Snap ook niet wat er belastingtechnisch mis mee is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:40:
[...]

Rvo zegt dat t zo moet dus ik doe het zo. Snap ook niet wat er belastingtechnisch mis mee is.
Wat zeggen ze letterlijk?

Voor de meelezers (wel off topic): je mag als zzp / eenmanszaak van de belastingdienst niet jezelf factureren aangezien je bedrijf en de factuurbetaler dezelfde persoon zijn. Je bent één (rechts)persoon. Ongeacht wat de rvo zegt. Wel kun je aan een eventuele partner factureren ook al ben je fiscaal partner. Dat lijkt me dan een logischere route. Is die er niet dan kun je een collega ondernemer vragen een dienst voor je uit te voeren en die aan je te factureren.

Nb als BV mag het wel. Dit is namelijk een losse (besloten) rechtspersoon. Een besloten vennootschap kan naar een andere privé persoon factureren. Ook dan geld nog wel dat het een zakelijke overeenkomst moet zijn en er geen vermoeden van privé onttrekking mag zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 12-03-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Carboy54 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:31:
[...]

In een later stadium zal er nog een 5 en 7 Kw M serie komen met 1 fase.
Heb je een idee wanneer? Ik heb maar 5,5kW nodig. En ik wil 't komende zomer plaatsen.

Die binnenunit van de L serie moet 2300 euro kosten terwijl er (veel) minder in zit dan een cv ketel. Dat vind ik eigenlijk overdreven veel.

De J serie maakt te veel geluid (op papier, in ieder geval) voor waar ik hem wil plaatsen (bij de erfgrens). Dus dan toch maar naar een Vaillant kijken, denk ik.

Bedankt voor de info trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
marcop23 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:46:
[...]

Heb je een idee wanneer? Ik heb maar 5,5kW nodig. En ik wil 't komende zomer plaatsen.

Die binnenunit van de L serie moet 2300 euro kosten terwijl er (veel) minder in zit dan een cv ketel. Dat vind ik eigenlijk overdreven veel.

De J serie maakt te veel geluid (op papier, in ieder geval) voor waar ik hem wil plaatsen (bij de erfgrens). Dus dan toch maar naar een Vaillant kijken, denk ik.

Dan zal de M in lagere kW er zeker nog niet zijn. En dat is dan eigenlijk gewoon een L zonder bijvoorbeeld een expansievat en of zonder backup heater. Verwacht geen duizenden euros voordeel. Wel iets minder grote binnenunit indien gewenst. Alleen mis je dan ook functionaliteiten.

Heb je als prijs gaat vergelijken wel rekening mee gehouden dat de Vaillant Arotherm plus nog een controlunit en een controller thermostaat nodig hebben EN een gateway. Als je dat en DHW rvs vat met goede isolatie en een driewegklep bij elkaar optelt zit je ongeveer gelijk aan een L all in one (mijn persoonlijke favoriet 😋😘)

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 12-03-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik ga hier maar alvast even meelezen!
Hier een ELGA bezitter (8 jaar al) die gasloos is (icm een boiler).

Wij zijn bezig met een andere woning, we zijn voornemens deze wederom te verduurzamen maar dan middels een panasonic. Er zit alleen geen VVW in de woning, en gezien de mooie houten vloer wil ik daar ook (nog) niet aan beginnen.
Wil het eerst met radiatoren proberen..
De woning heeft een huidig gasvebruik van ± 1200 kuub per jaar dus een 7kw zou volstaan (koevlaas = 5.8)... Nu zie ik bij een maatje van mij dat de 9kw eigenlijk ook nog best ver terug kan moduleren (terug tot 400 opgenomen) en volgens mij dezelfde compressor deelt als de 7?
Zouden jullie redenen kunnen noemen waarom ik geen 9kw zou moeten aanschaffen maar toch beter voor een 7kw kan gaan?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
ErikVers schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:55:
[...]

Dan zal de M in lagere kW er zeker nog niet zijn. En dat is dan eigenlijk gewoon een L zonder bijvoorbeeld een expansievat en of zonder backup heater. Verwacht geen duizenden euros voordeel. Wel iets minder grote binnenunit indien gewenst. Alleen mis je dan ook functionaliteiten.

Heb je als prijs gaat vergelijken wel rekening mee gehouden dat de Vaillant Arotherm plus nog een controlunit en een controller thermostaat nodig hebben EN een gateway. Als je dat en DHW rvs vat met goede isolatie en een driewegklep bij elkaar optelt zit je ongeveer gelijk aan een L all in one (mijn persoonlijke favoriet 😋😘)
Ah, bedankt voor de info. Dan valt de M serie af voor mij.

Ik overweeg inderdaad ook de L all in one. Een nadeel daarvan vind ik dat, als de warmtepomp ooit komt te overlijden, je ook een perfect goed boilervat bij het grofvuil mag gooien. Daarom ben ik zelf fan van een losstaand boilervat (+ driewegklep). Hopelijk gaat zo'n WP 15 jaar mee, en dan heb je hier weinig last van, maar je weet maar nooit.

En een L bi-bloc met losse boiler is wel weer aan de prijs, en het neemt veel ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
marcop23 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:41:
[...]

Ah, bedankt voor de info. Dan valt de M serie af voor mij.

Ik overweeg inderdaad ook de L all in one. Een nadeel daarvan vind ik dat, als de warmtepomp ooit komt te overlijden, je ook een perfect goed boilervat bij het grofvuil mag gooien. Daarom ben ik zelf fan van een losstaand boilervat (+ driewegklep). Hopelijk gaat zo'n WP 15 jaar mee, en dan heb je hier weinig last van, maar je weet maar nooit.

En een L bi-bloc met losse boiler is wel weer aan de prijs, en het neemt veel ruimte in.
Die gedachte had ik ook altijd (al dan wel met de gedachte van een defecte boiler) alleen als je binnen in kijkt valt die wel mee; bij een defecte warmtepomp kun je in principe gewoon een monoblock met drie weg klep aftakken naar je “oude” rvs boiler van de all in one. Kijk maar eens naar de plaatjes je kunt vrij gemakkelijk bij de benodigd aansluitingen, zijn gewoon losse componenten en ruim los beschikbaar bij een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

marcop23 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:46:
[...]

Dat zal pas eind 2024 zijn vrees ik. Indien je een stille warmtepomp wilt oriënteer je dan eens op het Amber topic. Daar zijn de gebruikers zeer tevreden over het lage geluidsniveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pierkeb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-03 11:57
Ik heb ook een j serie 9kW aangeschaft. Wordt hopelijk vrijdag geleverd. Met dank aan carboy54. Heb een en ander al wel uitgezocht maar nog wel een paar vragen waar ik benieuwd ben naar jullie input.

Isolatie van de buitenleiding. Ik moet een 2-3 meter overbruggen langs een buitenmuur voordat ik naar binnen kan. Denk dat ik hiervoor 32mm Uponor ga gebruiken. Welke isolatie hebben jullie hiervoor gebruikt? Welke dikte is minimaal aan te raden? Ik ga liever wat ruim zitten maar weet niet zo goed wat nodig is.

Welke driewegklep is aan te bevelen? Gewoon simpel die van Panasonic bestellen of zijn er andere aanraders die net zo eenvoudig aan te sluiten zijn?

We hebben relatief grote behoefte aan SWW, vanwege groot gezin en 2 badkamers, waarvan 1 met groot bad en grote stortdouche. Heeft het toegevoegde waarde om de ingaande waterleiding van de boiler met 22mm waterleiding aan te sluiten of zou 15mm voldoende zijn? 15mm ligt in de buurt, voor 22mm moet ik wat meer moeite doen.

Buffervat wil ik parallel aansluiten. Wat ik nog niet zo goed weet is welke secundaire pomp ik nodig heb. Hebben jullie tips waar ik op moet letten voor deze pomp? Gaan ze elkaar niet tegenwerken? Evt tips voor geschikte pompen zijn ook welkom. Betreft een woning met vloerverwarming beneden (verdeler is al omgebouwd naar pomploos) en boven radiatoren (aangesloten via verdeler).

Dank alvast voor jullie reacties. Leuk om de komende tijd nog te verdiepen in de laatste zaken en aan de slag te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
pierkeb schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:13:
Ik heb ook een j serie 9kW aangeschaft. Wordt hopelijk vrijdag geleverd. Met dank aan carboy54. Heb een en ander al wel uitgezocht maar nog wel een paar vragen waar ik benieuwd ben naar jullie input.

Isolatie van de buitenleiding. Ik moet een 2-3 meter overbruggen langs een buitenmuur voordat ik naar binnen kan. Denk dat ik hiervoor 32mm Uponor ga gebruiken. Welke isolatie hebben jullie hiervoor gebruikt? Welke dikte is minimaal aan te raden? Ik ga liever wat ruim zitten maar weet niet zo goed wat nodig is.

Welke driewegklep is aan te bevelen? Gewoon simpel die van Panasonic bestellen of zijn er andere aanraders die net zo eenvoudig aan te sluiten zijn?

We hebben relatief grote behoefte aan SWW, vanwege groot gezin en 2 badkamers, waarvan 1 met groot bad en grote stortdouche. Heeft het toegevoegde waarde om de ingaande waterleiding van de boiler met 22mm waterleiding aan te sluiten of zou 15mm voldoende zijn? 15mm ligt in de buurt, voor 22mm moet ik wat meer moeite doen.

Buffervat wil ik parallel aansluiten. Wat ik nog niet zo goed weet is welke secundaire pomp ik nodig heb. Hebben jullie tips waar ik op moet letten voor deze pomp? Gaan ze elkaar niet tegenwerken? Evt tips voor geschikte pompen zijn ook welkom. Betreft een woning met vloerverwarming beneden (verdeler is al omgebouwd naar pomploos) en boven radiatoren (aangesloten via verdeler).

Dank alvast voor jullie reacties. Leuk om de komende tijd nog te verdiepen in de laatste zaken en aan de slag te gaan.
toon volledige bericht
Waarom buffervat dan? Ingang 22 heeft weinig zin denk uit, uit ga je toch ook gewoon weer met 15? 3-wegklep had je meteen bij @Carboy54 kunnen bestellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

pierkeb schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:13:

toon volledige bericht
Neem onderstaande goot van 13.5 cm in kleur met 2x mlb 32 mm en armaflex van 13 mm. Dat past net met alle bedrading er door. 15 mm waterleiding is prima als je voldoende waterdruk hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3-WPZDlmCPKjlYDTn3f8ukyT5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6pq1mliLyRNTuSePxi9mMxb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierkeb
Maikie18 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:23:
[...]

Waarom buffervat dan? Ingang 22 heeft weinig zin denk uit, uit ga je toch ook gewoon weer met 15? 3-wegklep had je meteen bij @Carboy54 kunnen bestellen
Buffervat met name om pendelen te voorkomen en bij defrosts te gebruiken. Ik lees her en der dat buffer een must is bij warmtepomp.

Wat mij doet twijfelen is de ervaringen hier dat het vaak zonder kan.

Even situatieschets: warmtepomp komt buiten aan de achterkant van het huis. Na 2m leiding buiten en 4m binnen zit ik in inpandige garage. Hier staat de boiler en zitten 2 verdelers. 1 voor vloerverwarming beneden (ruim 100m2 met 16x2mm leidingen,5 groepen, hoh afstand onbekend) en 1 voor radiatoren beneden (hal en ongebruikte in de woonkamer). Op deze 2e verdeler zit ook een leiding naar boven waar een 3e verdeler zit voor slaapkamers en badkamers.

Ik verwacht in de beide badkamers problemen. 1 hangt een verwarmd handdoekradiator die onvoldoende warmte af gaat geven. De andere hangt een hele kleine radiator die praktisch gezien als bypass zal functioneren ben ik bang.

Is jullie inschatting dat dit zonder buffer ook goed zou moeten gaan? De eenvoud zonder extra pomp zou me wel aanstaan.

Er komt nog wel een bestelling achteraan bij carboy54 voor wat extra spulletjes. Dan bestel ik de 3weg klep dan wel mee.

[ Voor 15% gewijzigd door pierkeb op 12-03-2024 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierkeb
Carboy54 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:41:
[...]

Neem onderstaande goot van 13.5 cm in kleur met 2x mlb 32 mm en armaflex van 13 mm. Dat past net met alle bedrading er door. 15 mm waterleiding is prima als je voldoende waterdruk hebt.

[Afbeelding]
Dank, dat helpt al enorm. Lekker concreet en werkbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
pierkeb schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:42:
Buffervat met name om pendelen te voorkomen en bij defrosts te gebruiken. Ik lees her en der dat buffer een must is bij warmtepomp.

Wat mij doet twijfelen is de ervaringen hier dat het vaak zonder kan.

Even situatieschets: warmtepomp komt buiten aan de achterkant van het huis. Na 2m leiding buiten en 4m binnen zit ik in inpandige garage. Hier staat de boiler en zitten 2 verdelers. 1 voor vloerverwarming beneden (ruim 100m2 met 16x2mm leidingen,5 groepen, hoh afstand onbekend) en 1 voor radiatoren beneden (hal en ongebruikte in de woonkamer). Op deze 2e verdeler zit ook een leiding naar boven waar een 3e verdeler zit voor slaapkamers en badkamers.

Ik verwacht in de beide badkamers problemen. 1 hangt een verwarmd handdoekradiator die onvoldoende warmte af gaat geven. De andere hangt een hele kleine radiator die praktisch gezien als bypass zal functioneren ben ik bang.

Is jullie inschatting dat dit zonder buffer ook goed zou moeten gaan? De eenvoud zonder extra pomp zou me wel aanstaan.

Er komt nog wel een bestelling achteraan bij carboy54 voor wat extra spulletjes. Dan bestel ik de 3weg klep dan wel mee.
toon volledige bericht
Dan zal ik er ook eentje concreet en werkbaar ingooien; plaats in jouw geval geen buffervat en geen secundaire pompen. Zorg ook dat gesloten vloer verdelers hebt (zonder vermenging en zonder pomp) regel vooral het spul nadat hij draait goed waterzijdig in 👍
Je zal vooral de badkamer radiator goed moeten knijpen. Om geluid daar te voorkomen kun je ook alvast in de garage in (het leiding traject naar boven) de retour daarvan een regelventiel zoiets: https://www.cvkoopjes.nl/...x2pYFbKhinFcaAv5oEALw_wcB plaatsen.

Beter is om je radiator daar te vervangen voor een zltv variant zoals een convector/jaga/fancoil ed. Dan kun je beter in dit https://benem.nl/radson-u...HJ1m7Gx__3yUaAjngEALw_wcB investeren dan in buffer en pompen.

[ Voor 23% gewijzigd door ErikVers op 12-03-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Makrolon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 06:40:
[...]

Yes die is aangesloten. Die doet juist teveel :+

Haha, die heb ik laatst bij iemand horen draaien en toch blij dat ik voor deze opstelling heb gekozen.
Makrolon, hoe is schematisch je opstelling dan, leidinglengte, plek driewegklep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:41:
[...]

[Afbeelding]
Het is veel meer werk, en het moet kunnen.
Maar het is wel zoveel mooier als de leiding de grond ingaat, ondergronds de kruipruimte in en in de woning ergens stijgt.
Of schuin laten diamantboren van binnen op 45gr zo’n 50cm onder terraspeil.

De goot is technosystemi 135mm toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 13-03-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Technician- schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:21:
[...]

Makrolon, hoe is schematisch je opstelling dan, leidinglengte, plek driewegklep?
2m uponor 32 buiten, dan met een bocht naar binnen, daar over op koper 28, binnen een meter naar de driewegklepklep en t stuk, en vanaf daar nog zon 4m uponor 25 maar het boiler vat. Daar kan t probleem niet in zitten lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Technician- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 00:01:
[...]

Maar het is wel zoveel mooier als de leiding de grond ingaat, ondergronds de kruipruimte in en in de woning ergens stijgt.

Excuus niet mee eens, mooiste is direct naar binnen en binnen met een goot verplaatsen. Ook die voorbeeld foto kan dat, is vaak een klant keuze maar ik wist het wel, duurzame jongen hé 😋👍

Het is goedkoper en je hebt geen warmte verlies. Ik ga altijd direct naar binnen met leiding tracé. Kan niet is vaak wil niet (uitzondering nagelaten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:31:
[...]

Excuus niet mee eens, mooiste is direct naar binnen en binnen met een goot verplaatsen. Ook die voorbeeld foto kan dat, is vaak een klant keuze maar ik wist het wel, duurzame jongen hé 😋👍

Het is goedkoper en je hebt geen warmte verlies. Ik ga altijd direct naar binnen met leiding tracé. Kan niet is vaak wil niet (uitzondering nagelaten)
Klant is koning Erik en binnen door de woonkamer was voor hem geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 06:34:
[...]

2m uponor 32 buiten, dan met een bocht naar binnen, daar over op koper 28, binnen een meter naar de driewegklepklep en t stuk, en vanaf daar nog zon 4m uponor 25 maar het boiler vat. Daar kan t probleem niet in zitten lijkt me...
@Technician- een te laag setpoint (40 hysterese 5) dhw is hier waarschijnlijk de oorzaak.

Dan krijg je een overshoot van je compressor. Net als bij een heat modus van target 24-25 loop je die kans met bh inspringen als gevolg volgens de eerder besproken parameters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 00:01:
[...]

At your service

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0jnBzpSa3YLD3q5Se8gp6Hh3ZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAPiIrF3c9JGSLne1VrJEhTm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikVers
Carboy54 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:33:
[...]

Klant is koning Erik en binnen door de woonkamer was voor hem geen optie.
Dat zeg ik: “wil niet” 😋👍
Je hoeft die foto niet te verdedigen hoor ziet toch prima uit? Zou zelf thuis zo niet willen alleen deze klant wel 👍

Ik frustreer me bijvoorbeeld ook altijd over die airco goten. Boor dan gewoon naar binnen en bel een stucadoor, echt zo bijzonder vind ik dat. Is een persoonlijke tik en weet dat ik in de minderheid ben.

Dat maakt het voor mij niet anders ik sta ervoor; advies van mij persoonlijk; ga voor mooi en de duurzaamste oplossing. Vaak de moeilijke weg nu en veel plezier op lange termijn. Wat de keuze daarna wordt is uiteraard aan ieder zelf. We leven gelukkig in een vrij land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-04 22:38
Mooiste is natuurlijk de hele installatie in je woonkamer, hoef je het koper direct niet meer te isoleren, probleem van een buffervat met energieverlies ook opgelost en je kan er makkelijk aan sleutelen. Maarja, krijg je partner maar eens zo ver. :+

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
ErikVers schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 08:34:
[...]

@Technician- een te laag setpoint (40 hysterese 5) dhw is hier waarschijnlijk de oorzaak.

Dan krijg je een overshoot van je compressor. Net als bij een heat modus van target 24-25 loop je die kans met bh inspringen als gevolg volgens de eerder besproken parameters.
Met normale dhwrun heb ik nergens last van, gaat ie netjes ik een keer naar de 43gr. De legeonellarun is het probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-05 11:24
Bedankt voor de informatie!
Ik zat zelf te kijken naar een bi-bloc 9kw L, de bi-bloc 9kw M is dan wel weer een stuk groter. Wat zal dit doen met de minimum vermogen? Is deze nog steeds even laag als de 9kw L? Voor mij springt er wel uit dat er geen defrost cycles meer nodig zijn op de backup verwarming dacht ik te lezen. En legionelle cycles kunnen ook puur op de warmtepomp.

De vraag of dit wel relevant is voor het relatief milde klimaat in nederland die paar dagen backup verwarming gebruiken lijkt mij dan geen probleem. (mits dat we niet de vlaamse kant op gaan met piekvermogen etc..)

Een L all-in-one is niet afdoende voor mij met een huis met op termijn 3 tieners.

[ Voor 3% gewijzigd door shadylog op 13-03-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ik had ook heel graag direct naar binnen gewild, mijn wp staat naast de woonkamer maar ik kan niet onder de kruipruimte onder de woonkamer komen.

En ja dat kan wel, moest ik onder de fundering door graven, en dan in de tussen fundering onder mijn huis nog een keer.
Was zeker mogelijk maar niet echt veilig.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
wheli schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:14:
Mooiste is natuurlijk de hele installatie in je woonkamer, hoef je het koper direct niet meer te isoleren, probleem van een buffervat met energieverlies ook opgelost en je kan er makkelijk aan sleutelen. Maarja, krijg je partner maar eens zo ver. :+
Mijn vrouw wordt niet blij als ik een monobloc in de woonkamer zet. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:42

Cr3ator

1 bar is geen bar

-Junkiexp- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:28:
Ik had ook heel graag direct naar binnen gewild, mijn wp staat naast de woonkamer maar ik kan niet onder de kruipruimte onder de woonkamer komen.

En ja dat kan wel, moest ik onder de fundering door graven, en dan in de tussen fundering onder mijn huis nog een keer.
Een gat boren is geen optie?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Cr3ator schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:05:
[...]

Een gat boren is geen optie?
Had gekund maar aan de andere kant aanpakken gaat niet.
Dan moet de leiding 6 meter zonder begeleiding naar de naar de andere fundering en daar moet dan in de kruipruimte nog een gat worden geboord.
Gezien de voortuin toch al aangepakt ging worden heb ik alles maar ingegraven.
Goed excuus om gelijk de fundering te isoleren 😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMo2Ga9RZwwU9nmz7LTxSvMvzv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/maE6T0EHRhXd57nZeu9HamRT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door -Junkiexp- op 13-03-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
shadylog schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:43:
[...]

Bedankt voor de informatie!
Ik zat zelf te kijken naar een bi-bloc 9kw L, de bi-bloc 9kw M is dan wel weer een stuk groter. Wat zal dit doen met de minimum vermogen? Is deze nog steeds even laag als de 9kw L? Voor mij springt er wel uit dat er geen defrost cycles meer nodig zijn op de backup verwarming dacht ik te lezen. En legionelle cycles kunnen ook puur op de warmtepomp.

De vraag of dit wel relevant is voor het relatief milde klimaat in nederland die paar dagen backup verwarming gebruiken lijkt mij dan geen probleem. (mits dat we niet de vlaamse kant op gaan met piekvermogen etc..)

Een L all-in-one is niet afdoende voor mij met een huis met op termijn 3 tieners.
Ter info een all in one kun je ook vergroten hé we zijn toch tweakers hier? Gewoon tijdens een dhw run op je aanvoer naar de all in one boiler een drie weg klep die in plaats van eerst de all in one gaat opwarmen, je tweede boiler gaat voeden en dan daarna zijn retour de all in one pas in gaat:-) Hoewel ik zelf ook met 5 persoons huis houden reken en verwacht dat de 180 voldoende is snap ik dat je zeker als grote dhw vraag kan ontstaan meer wil hebben, dat is dus uit te breiden, nog niet in de praktijk getest maar zou niet weten waarom niet, enige is dat een extra klep en wat T stukken nodig hebt, en eventueel de temp sensor verplaatst indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:05:
[...]

Met normale dhwrun heb ik nergens last van, gaat ie netjes ik een keer naar de 43gr. De legeonellarun is het probleem...
Helder, zou je nog eens grafiek kunnen delen ten tijde van start run en welke settings je hebt gekozen voor tapwater en de anti-legionellarun

Data in grafiek:
-doeltemperatuur
-aanvoer
-retour
-flow
-backupheater
-freq compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
-Junkiexp- schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:28:

Snap het hoor zal vast zo zijn, ik zou zelf dan een blinde muur overwegen in de woonkamer, een wandje van max 5 cm loze ruimte daar kan alles in bijvoorbeeld enkel onder de vensterbank, extra isolatie eromheen, afgipsen en stucen. Het is maar een idee, mijn doel is vooral direct naar binnen, lukt helaas niet altijd. Als je dan nog een gang er tussen hebt of badkamer e.d. je moet natuurlijk wel een haalbare route hebben,. alleen soms kom ik ergens waterzijdig inregelen en dan zie ik nogal bijzondere keuzes die ik zelf zeker anders had gemaakt.

Pagina: 1 ... 5 ... 38 Laatste