Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:50
800w opgenomen vermogen is het minimum
Met dit weer heb je een cop van 6, dus moet je ongeveer 5kW aankunnen om pendelen te voorkomen.

Het heeft niks met ruk te maken, je moet gewoon pad een tcap pakken als je huis groot genoeg is.

[ Voor 14% gewijzigd door ConQuestador op 01-03-2024 20:34 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:29
ConQuestador schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:33:
[...]

800w opgenomen vermogen is het minimum
Met dit weer heb je een cop van 6, dus moet je ongeveer 5kW aankunnen om pendelen te voorkomen.

Het heeft niks met ruk te maken, je moet gewoon pad een tcap pakken als je huis groot genoeg is.
Ik vind een beperkt modulatiebereik niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:37

Carboy54

Duurzaamheid coach

Eerst maar eens afwachten waar ze precies mee komen. Tenslotte moeten ze de huidige en betaalbare J serie gaan vervangen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:15
Carboy54 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:07:
Huidige T Caps zijn 3 fase met 5 Kw minimum vermogen voor 9 Kw dus ongeveer het dubbele. 8)7
Blijft bijzonder dat Panasonic daarmee weg komt. Want de warmtepompen van concurrent Mitsubishi van max 8 - 12 kW hebben een minimum vermogen van slechts zo'n 3.4 kW.
Waarom zou de minimum vermogen van de Tcaps zoveel hoger zijn?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:16
Andrehj schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Blijft bijzonder dat Panasonic daarmee weg komt. Want de warmtepompen van concurrent Mitsubishi van max 8 - 12 kW hebben een minimum vermogen van slechts zo'n 3.4 kW.
Waarom zou de minimum vermogen van de Tcaps zoveel hoger zijn?
Vergelijk je dan met een Mitsubishi die Hyper Heating / H2i heeft? Anders moet je vergelijken met een Panasonic zonder T-cap die ook gewoon 3,4 kW als minimum vermogen heeft.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
RichieB schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:42:
[...]

Vergelijk je dan met een Mitsubishi die Hyper Heating / H2i heeft? Anders moet je vergelijken met een Panasonic zonder T-cap die ook gewoon 3,4 kW als minimum vermogen heeft.
Jazeker. Bij Mitsubishi zijn dat de Zubadan modellen (met h in het typenummer, dus shwm). Kijk maar naar de tabellen in de TS van Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-06 07:34
Carboy54 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:11:
[...]

Eerst maar eens afwachten waar ze precies mee komen. Tenslotte moeten ze de huidige en betaalbare J serie gaan vervangen.
Heb je hier iets meer over gehoord dan wat in het artikel staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Johan-1986 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:20:
[...]

Heb je hier iets meer over gehoord dan wat in het artikel staat?
Helaas nog niet wordt vervolgd. 6 maart zitten wij in den Bosch bij Panasonic

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Carboy54 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:30:
[...]

Zie je kans om bij dit gesprek ook te vragen waarom de J-serie zo'n flink afwijkend elektra verbruik doorgeeft? En of Panasonic daar nog wat aan kan doen (software update?). Ik weet niet of Panasonic NL daar invloed op heeft, maar iedere fabrikant is toch blij met feedback waar hun product beter van wordt zou ik hopen :)

Zie vanaf hier:
Dre in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"

Mocht jij en/of Panasonic er niks mee gaan doen hoor ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Dre schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:38:
[...]
Zie je kans om bij dit gesprek ook te vragen waarom de J-serie zo'n flink afwijkend elektra verbruik doorgeeft?
[…]
FTFY. Het probleem is niet dat de J-serie een afwijkend verbruik heeft maar dat hij het heel onnauwkeurig doorgeeft. Ik heb ergens gelezen dat het naar beneden wordt afgerond per 200W. Dat zou inderdaad met een firmware update opgelost moeten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
RichieB schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:53:
[...]

FTFY. Het probleem is niet dat de J-serie een afwijkend verbruik heeft maar dat hij het heel onnauwkeurig doorgeeft. Ik heb ergens gelezen dat het naar beneden wordt afgerond per 200W. Dat zou inderdaad met een firmware update opgelost moeten kunnen worden.
Tja lekker boeiend denk ik dan. Mensen hebben allemaal een p1 meting op hun totaalverbruik.
Volgens mij zijn alleen Nederlanders met hun grafiekjes kritisch of dat echt klopt en zal de rest van de wereld dat een zorg zijn. Kan me niet voorstellen dat Panasonic globaal daar wat aan gaat doen omdat we Nederlanders in een forum dat roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En als je dit wilt weten, wil je er toch een Heishamon aan hebben hangen, die paar tientjes voor een MID S0 meter kan er dan ook wel af.
En eigenlijk ook gewoon een Kamstrup. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Technician- schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:23:
[...]

Tja lekker boeiend denk ik dan. Mensen hebben allemaal een p1 meting op hun totaalverbruik.
Volgens mij zijn alleen Nederlanders met hun grafiekjes kritisch of dat echt klopt en zal de rest van de wereld dat een zorg zijn.
De vraag is vooral: waarom hebben ze dit zo geprogrammeerd? Dat is niet zo maar een slordigheid maar riekt naar bewust te rooskleurig weergeven.
Kan me niet voorstellen dat Panasonic globaal daar wat aan gaat doen omdat we Nederlanders in een forum dat roepen.
Vast niet nee, maar als Panasonic de naam krijg moedwillig te liegen over het verbruik misschien wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Zie je kans om bij dit gesprek ook te vragen waarom de J-serie zo'n flink afwijkend elektra verbruik heeft? En of Panasonic daar nog wat aan kan doen (software update?). Ik weet niet of Panasonic NL daar invloed op heeft, maar iedere fabrikant is toch blij met feedback waar hun product beter van wordt zou ik hopen :)

Zie vanaf hier:

Wishfull thinking bij Panasonic. Ik heb nimmer updates gezien voor hun J series. Daar doen de Japanners niet aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Volkswagen heeft toen der tijd ook achteraf een update uitgevoerd bij hun diesels >:)

Beetje zonde dat iedereen een kWh-meter (op twee posities in de meterkast) en ook nog een warmtemeter (geen ruimte voor) moet plaatsen terwijl de Panasonic het ook allemaal al meet (gokt?) en weet :)

Ik heb er begrip dat ze niet super nauwkeurig zijn, maar de huidige afwijking is buiten proportioneel met hedendaagse hardware en software.

Ze adverteren er zelfs mee: (citaat incl. eventuele spelfout)
inclusief het monitoren van het ernergieverbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

In het kader van Right to Repair en uitzoeken waar de stroommeting zit:

Hoe kom ik aan de reparatiehandleiding en gedetailleerde schema's van de Panasonic WH-MDC05J3E5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Dre schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:54:
Volkswagen heeft toen der tijd ook achteraf een update uitgevoerd bij hun diesels >:)

Beetje zonde dat iedereen een kWh-meter (op twee posities in de meterkast) en ook nog een warmtemeter (geen ruimte voor) moet plaatsen terwijl de Panasonic het ook allemaal al meet (gokt?) en weet :)

Ik heb er begrip dat ze niet super nauwkeurig zijn, maar de huidige afwijking is buiten proportioneel met hedendaagse hardware en software.

Ze adverteren er zelfs mee: (citaat incl. eventuele spelfout)

[...]
Moet? Doet ie het anders niet dan? :?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Volgens dit redit item is de genoemde Panasonic heatpump (andere serie, de in de US veel gebruikte airhandler) een Midea rebrand.
https://www.reddit.com/r/...st_company_to_be_selling/

Dit is denk ik niet het geval bij de Europese L/W modellen en maar zeker weten doe ik het niet.

Er staat op veel componenten: made in China, bv de roomcontroller van pana.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 03-03-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:54
[...]

Zie je kans om bij dit gesprek ook te vragen waarom de J-serie zo'n flink afwijkend elektra verbruik doorgeeft? En of Panasonic daar nog wat aan kan doen (software update?). Ik weet niet of Panasonic NL daar invloed op heeft, maar iedere fabrikant is toch blij met feedback waar hun product beter van wordt zou ik hopen :)

Zie vanaf hier:

Ik zit er ook binnenkort alleen dit is niet alleen bij de J maar bij alle modellen van de laatste tig jaar 😋👍 Panasonic is niet echt een club die vraagt aan die paar Nederlandse installateurs wat ze vinden dat er beter kan 🙈

Ter info wat betreft verbruik weergave.
Hij gaat uit van 220V en meet enkel de amperage. Als je die waarde zelf vermenigvuldigd met je actuele spanning kom je redelijk goed uit. Makkelijker is natuurlijk gewoon een kWh meter ervoor zetten. Je thermisch vermogen klopt gelukkig wel aardig 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
RichieB schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:27:
[...]

De vraag is vooral: waarom hebben ze dit zo geprogrammeerd? Dat is niet zo maar een slordigheid maar riekt naar bewust te rooskleurig weergeven.

[...]

Vast niet nee, maar als Panasonic de naam krijg moedwillig te liegen over het verbruik misschien wel?
Heeft niets met programmeren en zeker niet met liegen te maken; ze meten het amperage en doen de aanname welk voltage (220V) erbij hoort. Daar gaat hij scheef en is vrij eenvoudig op te lossen toch? Homewizzard, Heishamon of iets wat je leuk vind voor paar tientjes ✅

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Ruk weet ik niet, sommige vinden dat fijn om te doen, ik weet natuurlijk niet zeker wat je ermee bedoeld?

Ter info;
Is hele andere techniek een t-cap. Als je 16kW thermisch vermogen in je afgifte kwijt kan en nodig hebt dan is 5kW minimum vaak geen enkel probleem. Heb je +/- 9kW nodig pak je vooral geen t cap.

Zit je net boven de 9kW behoefte dan zou ik nog voor de 9L gaan ipv een t-cap. Dan maar incidenteel de 3kw backup aanspreken. Dat liever dan te groot minimum vermogen.

Tuurlijk is het leuk om 80% modulatie bereik te hebben alleen het is niet voor niets dat ze dat niet aanbieden. Als wij hier iets niet begrijpen kun je er vanuit gaan dat we gewoon de achterliggende reden niet kennen.

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 03-03-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ErikVers schreef op zondag 3 maart 2024 @ 18:44:
Zit je net boven de 9kW behoefte dan zou ik nog voor de 9L gaan ipv een t-cap. Dan maar incidenteel de 3kw backup aanspreken. Dat liever dan te groot minimum vermogen.
De 9J haalt maar iets van 7.5 kW bij -7 en -10. Die moet je dus niet kopen als je 9 kW nodig hebt. Als je de Tcap niet wilt, dan kun je beter bij een ander merk gaan shoppen. (Hint: Mitsubishi heeft ook monoblocks, maar dan wel met binnenunits)

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 03-03-2024 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Andrehj schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:04:
[...]

De 9J haalt maar iets van 7.5 kW bij -7 en -10. Die moet je dus niet kopen als je 9 kW nodig hebt. Als je de Tcap niet wilt, dan kun je beter bij een ander merk gaan shoppen. (Hint: Mitsubishi heeft ook monoblocks, maar dan wel met binnenunits)
I know, ik ken de specs hoewel ik dit niet definieer als “maar” dat is natuurlijk een subjectieve definitie 😋👍

Wel kun je je inderdaad afvragen wat je hebt aan vermogen (en die bijbehorende model aanduiding) hoger dan t vermogen wat rond 0 kan worden afgegeven.

Dat doet een PUZ-SWM120xAA beter en maakt zijn verwachtingen altijd waar als het echt koud is.

Laats op vsk maakte Inventum het helemaal mooi bij een product met specs; “geschikt voor warmteverlies 7kW”. De gemiddelde particulier denkt dan een 7kW machine te kopen terwijl max 5kW was bij -7 😂. Hun idee is dat je bij de warmteverliesberekening niet 24uur op die waarde blijft en dus dan aan 24x5kW (120kW) voldoende hebt. Dit klopt vast alleen is verwarrend als je aan het vergelijken bent…

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 03-03-2024 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
ErikVers schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:32:
[...
Dat doet een PUZ-SWM120xAA beter en maakt zijn verwachtingen altijd waar als het echt koud is.
[…]
Die is dan ook (samen met de ERSD-VM2E) €2500 duurder dan een Pana 9J. Daarvoor kan je 115 hele dagen het 3 kW aanzetten om toch 10 kW te hebben bij -7 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:44
RichieB schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:45:
[...]

Die is dan ook (samen met de ERSD-VM2E) €2500 duurder dan een Pana 9J. Daarvoor kan je 115 hele dagen het 3 kW aanzetten om toch 10 kW te hebben bij -7 °C.
Dan gaat je netbeheerder jou niet aardig vinden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
blb4 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 01:25:
[...]

Dan gaat je netbeheerder jou niet aardig vinden.
Ik denk dat de meeste Tweakers niet het "probleem" van netnbeheerders zijm.
Dat zijn de installaties die neergepleurt zijn op fabrieksinstellingen, nooit iets geoptimaliseerd, en waarin al 10-20% BUH gebruik is berekend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
RichieB schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:45:
[...]

Ik doelde enkel op de type naam icm afgegeven vermogen op moment dat je die nodig hebt waar ik het met andrehj over had. Ik zou deze zelf nooit aanschaffen.

Inderdaad dit model kun je beter met een pana 12kW vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:59
Is er een verklaring waarom de doeltemperstuur helemaal gezakt is naar 20 graden? Ik snap niet waarom... De kamerthermostaat is wel op de ingestelde temperatuur maar normaal stopt de pomp dan met draaien en blijft de doeltemperstuur gewoon hoog staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pYHYo8XiDjv_dCtjMtz4RHMk2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqJZyHcBWG8gfRRSbOFqil4x.jpg?f=fotoalbum_large

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Functioneel klopt het wel, de wp blijft uit als er geen vraag is (van de thermostaat/controller).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Speedy-Andre schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:37:
Functioneel klopt het wel, de wp blijft uit als er geen vraag is (van de thermostaat/controller).
Maar dit is bijvoorbeeld vannacht, dat staat de thermostaat ook laag maar blijft de doeltemperatuur hoog. De pomp staat dan ook stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pP3LBUeiRJDakV9PmACCsRNVYIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrQdqpbQqKizfWzqn5oaQuvr.jpg?f=fotoalbum_large

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Makrolon schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:49:
[...]

Maar dit is bijvoorbeeld vannacht, dat staat de thermostaat ook laag maar blijft de doeltemperatuur hoog. De pomp staat dan ook stil.

[Afbeelding]
Bij mij is dat de hoge temperatuur van de WAR curve, als hij weer start beweegt het doel mee met Ta en Tr.
Tja, dat hebben ze zo verzonnen :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

[Afbeelding]
Als hij door nachtverlaging ver van doel is (ruimte is 20,5 en doel 19 bijvoorbeeld) dan stopt waterpomp en gaat hij ruststand. De stooklijn word dan weergegeven zonder compensation curve. De waarde target ta20 is met compensation curve. Hij zal dus dicht bij gewenste kamer temp zitten vermoed ik en daarom daarheen schieten. Wil je dit niet dan zul je met een externe thermostaat moeten werken met als bijkomend voordeel dat dan een minder grote hysterese hebt en je geen onnodig stroomverbruik krijgt van de waterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Het is mij niet helemaal duidelijk wat voor thermostaat je hebt.

Ik werk zelf met een eenvoudige externe thermostaat aan mijn 9J. De combinatie is dom. De WP weet niet hoe warm het in huis is en de thermostaat weet niet eens of de WP aan staat.
Dus in mijn geval is de doeltemperatuur de temperatuur die berekend wordt uit je stooklijn. En omdat de WP niet weet hoe warm het binnen is, heeft de binnentemperatuur geen enkele invloed op de doeltemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ErikVers schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:31:
[...]

Ik doelde enkel op de type naam icm afgegeven vermogen op moment dat je die nodig hebt waar ik het met andrehj over had. Ik zou deze zelf nooit aanschaffen.

Inderdaad dit model kun je beter met een pana 12kW vergelijken
Dat is wel het punt dat Panasonic nooit A merk status krijgt (bij mij althans). Vind ik zo goedkoop, aangeven dat je 9kw verkoopt terwijl het een 7,5 kw is.
Zou verplicht moeten zijn vermogens bij -7/35 op te geven. En dan nog zit je te laag, realiteit bij oudere installaties is eerder 45-50C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Technician- schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:23:
[...]

Dat is wel het punt dat Panasonic nooit A merk status krijgt (bij mij althans). Vind ik zo goedkoop, aangeven dat je 9kw verkoopt terwijl het een 7,5 kw is.
Zou verplicht moeten zijn vermogens bij -7/35 op te geven. En dan nog zit je te laag, realiteit bij oudere installaties is eerder 45-50C
Wat vind je dan van de Amber?

Als je 50gr nodig hebt is dat je probleem, niet de WP.

Overigens wel mee eens, dit zou gewoon genormeerd moeten zijn, en handhaven op creatieve marketing afdelingen.
Zit nog ff naar EU energy label te kijken,maar als ik het goed begrijp is het genoemde vermogen bij gemiddeld klimaat bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Makrolon ik vermoed dat jouw thermostaat de "interne thermostaat" is. Die stuurt meer en anders dan een externe thermostaat. Met de interne thermostaat kunnen er meerdere dingen gebeuren. Zo te zien heb jij wisselend dat de thermostaat de watertemperatuur omlaag zet omdat de ingestelde thermostaat-temperatuur is bereikt en een andere keer zal de WP even niet verwarmen omdat de delta-T te klein wordt (wat vaker voorkomt in deze tijd van het jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Technician- schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:23:
[...]

Het energielabel en de specs heb je op dat moment nodig om product te kunnen beoordelen. Type naam zegt vaak niet zo veel.

Welke status jij eraan geeft is natuurlijk prima. Ik ben groot Pana fan (en ken tig merken in detail) tot op heden zal mijn volgende een L all in one zijn 😋✅👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ErikVers schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Het energielabel en de specs heb je tot dat moment nodig om product te kunnen beoordelen. Type naam zegt vaak niet zo veel.

Welke status jij eraan geeft is natuurlijk prima. Ik ben groot Pana fan (en ken tig merken in detail) tot op heden zal mijn volgende een L all in one zijn 😋✅👍
Het zijn zeker geen slechte apparaten. Plaats ze ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:47:
[...]

Overigens wel mee eens, dit zou gewoon genormeerd moeten zijn, en handhaven op creatieve marketing afdelingen.
Zit nog ff naar EU energy label te kijken,maar als ik het goed begrijp is het genoemde vermogen bij gemiddeld klimaat bij -10.
En dan is het ook van belang of je over een uur -10 praat of een dag gemiddelde van -10 wat hier niet of nauwelijks meer voor komt. Daarnaast bij 50 graden moet je je afgifte systeem en isolatie verbeteren ongeacht welk gas je gebruikt: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bbbrumbrum schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:47:
[...]

Amber ken ik nog onvoldoende, ga met een installatie testdraaien binnenkort .
Maar er is al veel ervaring bekend op tweakers die iig goede COPs en geluidswaarden laat zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 05-03-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Heeft iemand al eens een (zacht geprijsde) cover besteld voor de Pana J monobloc serie?
Breedte is iets van 128cm. In die range is niet veel verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th la
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-04-2024
Water retoursensor in het onderhoudscherm aangepast met een afwijking van -2 graden. Mijn cop voor warm tapwater en vloerverwarming is gestegen naar gemiddeld 11. Dit over een periode van 4 weken standvastig. Wat denken jullie kan dit kloppen of zit er een fout in de verbruiksregistratie? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQZvrI2cT0JN-ptJ_lzgDPi95EM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXBTPxNqAoAaux19SdUtfvPF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Th la schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:17:
Water retoursensor in het onderhoudscherm aangepast met een afwijking van -2 graden. Mijn cop voor warm tapwater en vloerverwarming is gestegen naar gemiddeld 11. Dit over een periode van 4 weken standvastig. Wat denken jullie kan dit kloppen of zit er een fout in de verbruiksregistratie? [Afbeelding]
Klopt van geen kant, het verbruik is totaal niet realistisch. Hij meet enkel de compressor amperage en gokt tov van welk voltage. Daarnaast is het afgerond naar beneden op 200w. De opwekking is wel aardig realistisch dus als je het verbruik zelf gaat meten kun je de COP redelijk goed zelf uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Th la
Bedankt voor de info. Lijkt mij ook wat onrealistisch hoog. Echter twijfel ik eraan in hoe ver dit dan totaal niet zou kunnen kloppen.. denk ook dat de waarde wat te positief is maar als ik mijn werkelijk verbruik volg op de digitale meter zie ik geen al te grote afwijking op het verbruik van de aflezing van de warmtepomp. Misschien inderdaad rond de 200watt. Vloerverwarming temperatuur staat nu stabiel te draaien op 26 graden via de stooklijn en het is aangenaam 21 graden binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-06 13:24
Th la schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:41:
Bedankt voor de info. Lijkt mij ook wat onrealistisch hoog. Echter twijfel ik eraan in hoe ver dit dan totaal niet zou kunnen kloppen.. denk ook dat de waarde wat te positief is maar als ik mijn werkelijk verbruik volg op de digitale meter zie ik geen al te grote afwijking op het verbruik van de aflezing van de warmtepomp. Misschien inderdaad rond de 200watt. Vloerverwarming temperatuur staat nu stabiel te draaien op 26 graden via de stooklijn en het is aangenaam 21 graden binnen.
Die 200 wat tikt wel aan. Zie deze grafiek (ps, niet mijn grafiek)
[Afbeelding]

Dan zie je dat de WP in stapjes van 200 wat naar boven gaat, tot of onder de daadwerkelijke meting.

Ofwel over tijd een grote afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Th la schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:17:
Water retoursensor in het onderhoudscherm aangepast met een afwijking van -2 graden. Mijn cop voor warm tapwater en vloerverwarming is gestegen naar gemiddeld 11. Dit over een periode van 4 weken standvastig. Wat denken jullie kan dit kloppen of zit er een fout in de verbruiksregistratie? [Afbeelding]
Hoe kwam je aan die -2 aanpassing?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Th la schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:41:
500w en iets stroomverbruik water pomp kom je bijvoorbeeld op 560w en dan met opwekking 4800w maakt een COP van 8.57 dat lijkt me aardig realistisch met een lage water aanvoer en redelijk hoge buitentemperaturen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th la
Die -2 aanpassing had ik gedaan omdat de retour soms hoger stond of de aanvoer wanneer er warmtapwater moest aangemaakt worden waardoor er eigenlijk geen tapwater werd aangemaakt. Toen ik deze instelling aanpaste had ik hier geen problemen meer mee maar viel het mij op dat de cop veel beter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th la
ErikVers schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:08:
[...]

500w en iets stroomverbruik water pomp kom je bijvoorbeeld op 560w en dan met opwekking 4800w maakt een COP van 8.57 dat lijkt me aardig realistisch met een lage water aanvoer en redelijk hoge buitentemperaturen 👍
Bedankt voor het meedenken ziet er inderdaad realistischer uit. Vraag mij wel nog steeds af waarom dit dan door deze aanpassing te doen zoveel verbetert is? Vroeger had ik gemiddeld een cop van 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th la
Pasghetti schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:52:
[...]

Die 200 wat tikt wel aan. Zie deze grafiek (ps, niet mijn grafiek)
[Afbeelding]

Dan zie je dat de WP in stapjes van 200 wat naar boven gaat, tot of onder de daadwerkelijke meting.

Ofwel over tijd een grote afwijking.
Een afwijking van 33% inderdaad. Bedankt voor dit inzicht. Hier was ik nog niet van op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Th la schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:08:
Die -2 aanpassing had ik gedaan omdat de retour soms hoger stond of de aanvoer wanneer er warmtapwater moest aangemaakt worden waardoor er eigenlijk geen tapwater werd aangemaakt. Toen ik deze instelling aanpaste had ik hier geen problemen meer mee maar viel het mij op dat de cop veel beter was.
Aha, dat verklaard die hoge COP. De WP berekend 't uitgaande vermogen op basis van dT en flow: Pout = 70 x dT x flow (liter/minuut). Dus door jou aanpassing van de retourtemperatuur met -2 is de dT nu dus 2 graden te hoog, daardoor de berekende P out en COP dus veel te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasghetti
Th la schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:13:
[...]

Een afwijking van 33% inderdaad. Bedankt voor dit inzicht. Hier was ik nog niet van op de hoogte
Idd. Bij moment opname geeft het een redelijke indicatie, maar voor meten over tijd is het waardeloos.

Aan de leden die contact hebben met Panasonic aub aankaarten en niet afdoen met "waarom zouden ze naar een paar forumleden in NL luistere.

Die panasonic cloud is een dataverzameling waar je u tegen zegt, ik ben er van overtuigd dat panasonic deze data ook gebruikt. data is geld, moet de data wel goed zijn. Dus als je Panasonic ervan kunt overtuigen dat ze op dit moment op de stroom consumptie kant troep verzamelen gaat er wellicht een lampje branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Th la
blb4 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:22:
[...]

Aha, dat verklaard die hoge COP. De WP berekend 't uitgaande vermogen op basis van dT en flow: Pout = 70 x dT x flow (liter/minuut). Dus door jou aanpassing van de retourtemperatuur met -2 is de dT nu dus 2 graden te hoog, daardoor de berekende P out en COP dus veel te hoog.
Amai kennis ten top. Heel erg bedankt voor de info. Een hoge cop is leuk maar het moet natuurlijk wel correct zijn hé. Nogmaals bedankt voor alle info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Th la schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:10:
[...]

Bedankt voor het meedenken ziet er inderdaad realistischer uit. Vraag mij wel nog steeds af waarom dit dan door deze aanpassing te doen zoveel verbetert is? Vroeger had ik gemiddeld een cop van 5
Omdat je opwekking wordt berekend door verschil tussen aanvoer en retour in combinatie met je flow. Als één van deze drie niet klopt kan hij je opwekking niet goed uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 16:13
Carboy54 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:30:
[...]

Vol verwachting klopt ons hart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Weet een van jullie het verschil tussen de mdc07j3e5 en het zelfde typenummer met een -b er achter toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
sjimmie schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:59:
@Makrolon ik vermoed dat jouw thermostaat de "interne thermostaat" is. Die stuurt meer en anders dan een externe thermostaat. Met de interne thermostaat kunnen er meerdere dingen gebeuren. Zo te zien heb jij wisselend dat de thermostaat de watertemperatuur omlaag zet omdat de ingestelde thermostaat-temperatuur is bereikt en een andere keer zal de WP even niet verwarmen omdat de delta-T te klein wordt (wat vaker voorkomt in deze tijd van het jaar).
Klopt inderdaad, ik kijk het wel even aan en anders moet ik toch maar eens een externe thermostaat gaan gebruiken... De ingebouwde is ook inderdaad niet zo best, gaat aan bij 21 en verwarmd dan door tot 23... (Jaja, is vaak gezegd maar ik was eigenwijs en dacht dat het wel mee zou vallen 😁) had niet verwacht dat die interne thermostaat nog meer gekke dingen zou veroorzaken.
ErikVers schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:34:
[...]

Als hij door nachtverlaging ver van doel is (ruimte is 20,5 en doel 19 bijvoorbeeld) dan stopt waterpomp en gaat hij ruststand. De stooklijn word dan weergegeven zonder compensation curve. De waarde target ta20 is met compensation curve. Hij zal dus dicht bij gewenste kamer temp zitten vermoed ik en daarom daarheen schieten. Wil je dit niet dan zul je met een externe thermostaat moeten werken met als bijkomend voordeel dat dan een minder grote hysterese hebt en je geen onnodig stroomverbruik krijgt van de waterpomp.
Het is me nu duidelijk, thnx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

shadylog schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:38:
[...]

Vol verwachting klopt ons hart :)
Rapportage volgt waarschijnlijk morgen met redelijk wat info over de M serie. Nu even wachten op de presentatie slides van dit nieuwe model. Lennard kijkt met belangstelling naar de techniek van de L serie😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjCdUSTwHXlHp7-JEsFzf1TcpZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LMrRb3QXPcGmIhvuEePRu5N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 06-03-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Makrolon schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:47:
[...]

Klopt inderdaad, ik kijk het wel even aan en anders moet ik toch maar eens een externe thermostaat gaan gebruiken... De ingebouwde is ook inderdaad niet zo best, gaat aan bij 21 en verwarmd dan door tot 23... (Jaja, is vaak gezegd maar ik was eigenwijs en dacht dat het wel mee zou vallen 😁) had niet verwacht dat die interne thermostaat nog meer gekke dingen zou veroorzaken.

[...]

Het is me nu duidelijk, thnx.
Heb er nu verschillende ingesteld en geregeld met zowel interne als externe thermostaat (veel mensen willen het eerst aanzien met de interne).

Maar moet zeggen, dat is niks die interne in de kamer. Ten eerste is die lelijk, ten tweede niet gebruiks vriendelijk ten derde regelt deze niet mooi.

De geteste thermostaat met wifi Honeywell T6R gaf een mooie bediening (app). Daar kan dan het schema ook in. En diep in het menu is Hysterese en start stops Max per uur in te stellen (minimum op 3, standaard op 6, maar 3 is de te kiezen stand)

Dat maakt het voor gebruikers veeel mooier en vriendelijker en comfortabeler.
Ga deze verplicht erbij doen, dat scheel veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:22
Netatmo thermostaat is ook een aanrader met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Technician- schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:05:
[...]

Heb er nu verschillende ingesteld en geregeld met zowel interne als externe thermostaat (veel mensen willen het eerst aanzien met de interne).

Maar moet zeggen, dat is niks die interne in de kamer. Ten eerste is die lelijk, ten tweede niet gebruiks vriendelijk ten derde regelt deze niet mooi.

De geteste thermostaat met wifi Honeywell T6R gaf een mooie bediening (app). Daar kan dan het schema ook in. En diep in het menu is Hysterese en start stops Max per uur in te stellen (minimum op 3, standaard op 6, maar 3 is de te kiezen stand)

Dat maakt het voor gebruikers veeel mooier en vriendelijker en comfortabeler.
Ga deze verplicht erbij doen, dat scheel veel gedoe.
Al wat uitgebreider ook met de T6R getest? Ik lees wel veel gebruikers die hem te veel vinden meedenken en onverklaarbaar regelgedrag ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
ASW1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:18:
Netatmo thermostaat is ook een aanrader met een warmtepomp.
Dat had ik ook eerder hier gelezen onlangs, kleine update ik heb er twee keer één gekocht; beide defect… twijfel of ik voor poging drie ga 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ErikVers schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:43:
[...]

Al wat uitgebreider ook met de T6R getest? Ik lees wel veel gebruikers die hem te veel vinden meedenken en onverklaarbaar regelgedrag ondervinden.
Ja dat komt door hoe je hem instelt. En veel mensen worden panisch als een pomp 2x per uur aanschakelt maar daar zijn ze prima voor gemaakt.

Heel simpel: aanleren uitzetten, optimale start ook uit
Max start stops op 3 per uur ipv 6 zetten.

En een draadloze thermostaat is ideaal.
Omdat de unit 230V uitgeeft op de thermostaat kabel. Neem je gewoon een 2x1 stuurstroomkabel van WP naar binnen en daar zet je het ontvanger kastje in de buurt van een wcd want die moet ook voeding hebben. Geen gekloot met relais of 230V op je thermostaat

[ Voor 22% gewijzigd door Technician- op 07-03-2024 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Ik heb een Emos thermostaat besteld zojuist, wij hebben een schuifpui op het zuiden en met zonnige dagen loopt de temperatuur nogal op.
Binnen 22 graden en de wp loopt rustig door.
Nu heb ik ingesteld dat de wp uit moet gaan bij een Tb van >12 graden maar de wp staat zelf op het oosten dus daar blijft het vrij lang koud.

[ Voor 3% gewijzigd door -Junkiexp- op 07-03-2024 00:38 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Technician- schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:54:
[...]

Ja dat komt door hoe je hem instelt. En veel mensen worden panisch als een pomp 2x per uur aanschakelt maar daar zijn ze prima voor gemaakt.

Omdat de unit 230V uitgeeft op de thermostaat kabel. Neem je gewoon een 2x1 stuurstroomkabel van WP naar binnen en daar zet je het ontvanger kastje in de buurt van een wcd want die moet ook voeding hebben. Geen gekloot met relais of 230V op je thermostaat
Ik word er niet panisch van wil alleen wel zeker weten dat hij niet aangaat voordat er warmtevraag is of uitgaat tereijl er nog warmtevraag is. Dat is met veel thermostaten te veel gevraagd 😂

Draadloos icm 230v is inderdaad ideaal.
Nu nog 230v draadloos maken (zonder vlamboog) dat zou helemaal mooi zijn haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:54:
[...]

Kun je de max start stops ook op 1 (of nog minder) zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bbbrumbrum schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Kun je de max start stops ook op 1 (of nog minder) zetten?
Nee dat kan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Zoek eigenlijk nog steeds een andere oplossing:
Een RF thermostaat met 3 uitgangen pot vrij.
1. WP Heat 2. WP Cool 3. CV aan
Liefst met een internet verbinding die de buiten temp weet. Of een RF buitensensor.
Deze kan dan bivalent de cv laten overnemen.

De T6 Pro (type 2003) kan dit allemaal. Ook goed instelbaar wat er moet gebeuren. B.v. kan je de cv aansturen als langere tijd de ruimtetemp niet gehaald wordt over X tijd bij buiten < X

Maar, icm de pana gaat dat weer niet want die heeft 230V op de thermostaat aansluiting en de T6 pro heeft 24V nodig (ook als voeding)

En de T6 pro heeft de contacten in de thermostaat. Dus dat betekent ook een multikabel naar je thermostaat.

Hij was perfect als die RF was met een module potentiaalveij bij de ketel die ook 230v kan schakelen.
De T6R heeft dat wel maar die mist een uitgang koeling en 2e warmtebron.

Wie zoekt mee naar de perfecte oplossing?

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 07-03-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:07:
\
Wie zoekt mee naar de perfecte oplossing?
Haha, je weet ons antwoord al: CV-ketel naar de stort en zorgen dat de WP het zelf aan kan.

Je ziet het ook in de start-up WP topics... Zoveel gelul over thermostaten.

Laat het regelen aan de WP over, de thermostaat dient gewoon een ruimtetemperatuursensor te zijn obv de WP eerder kan af/aanslaan door onverwachte externe factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bbbrumbrum schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Haha, je weet ons antwoord al: CV-ketel naar de stort en zorgen dat de WP het zelf aan kan.

Je ziet het ook in de start-up WP topics... Zoveel gelul over thermostaten.

Laat het regelen aan de WP over, de thermostaat dient gewoon een ruimtetemperatuursensor te zijn obv de WP eerder kan af/aanslaan door onverwachte externe factoren.
De Panasonic stuurt de cv ketel niet goed aan.
Dat zou wel moeten kunnen via hybrid+
Maar dat moet wel goed kunnen. In de VS doen ze niet anders. Dat heet dual fuel.
Daar wordt het -20C en onder -15C doen warmtepompen niet meer.

Het is opzich simpel, onder <10C WP uit cv aan.
Maar wel goed regelend op ruimtetemp.

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 07-03-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:58:
[...]

De Panasonic stuurt de cv ketel niet goed aan.
Dat zou wel moeten kunnen via hybrid+
Maar dat moet wel goed kunnen. In de VS doen ze niet anders. Dat heet dual fuel.
Daar wordt het -20C en onder -15C doen warmtepompen niet meer.

Het is opzich simpel, onder <10C WP uit cv aan.
Maar wel goed regelend op ruimtetemp.
Maar zonder CV is dat “probleem” geen probleem meer toch?

Als je onder de 10grC WP al uitzet laat je wel geld liggen.
Beter om dat pas bij de DF drempeltemp te doen.

De WPs waar we het hier over hebben doen het bij -20, -25 of -28 nog, afhankelijk van exact model.

[ Voor 77% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-03-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bbbrumbrum schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:20:
[...]

Maar zonder CV is dat “probleem” geen probleem meer toch?

Als je onder de 10grC WP al uitzet laat je wel geld liggen.
Beter om dat pas bij de DF drempeltemp te doen.

De WPs waar we het hier over hebben doen het bij -20, -25 of -28 nog, afhankelijk van exact model.
-10C maar een oplossing komt er wel daar gaat het om.
Heb spullen besteld en ga testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 07-03-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-06 20:19
Hi all! Ik heb een offerte voor een Panasonic warmtepompinstallatie ontvangen. (WH-SDC0509L3E5 + WH-WDG09LE5 + 200L Tapwater + 100L Buffer)
Vorige winter 1300 m^3 verstookt en dit jaar een stuk minder omdat we veel isolatie hebben toegevoegd (het lukt het huis warm te houden op 45 C aanvoer met radiatoren). Kanttekening: douchewater wordt momenteel via een 80L elektrische boiler verwarmd maar wil ik ook naar wp veranderen. Huis is geschikt voor 4/5 pers. Afgelopen winter was het maximale dagverbruik gas 15 m3. Volgens mijn berekening zou 6.5 kW voldoende moeten zijn. 9 kW zou dan een prima overdimensionering zijn voor koudere dagen dan dat we dit jaar hebben gehad. Ik vind het leuk om in HA te knutselen maar in de basis moet het systeem natuurlijk op zichzelf werken.

Mijn vragen aan jullie zijn:
1. Hoe bevalt panasonic als merk? Ik lees hier e.e.a. over matige precisie van sensors en warmteschommelingen van 2 graden maar doen andere merken dit beter? Een 3rd party thermostaat in de woonkamer is geen bezwaar als dit helpt. Ik heb ook wel naar Nibe gekeken maar dat is toch wel een maatje duurder spul.
2. installatie: 200L lijkt me voor 2 personen ruim voldoende.. maar voor 5 wel weer krap.
3. Prijs.. ik schrok behoorlijk van het totaalplaatje. Als ik naar de adviesprijslijst kijk en een snelle webshop scan doe lijken de HW prijzen in m'n offerte niet af te wijken. Wel gaat er een vrij hoog bedrag (5.5k) naar de monteurs. Voor 5.5k kan je 2 professionals een week aan het werk zetten, zoveel tijd zal het ze toch niet kosten? ('aansluitmaterialen' is een aparte post van nog eens 2k) Nu wil ik niet op de laatste 100 piek bezuinigen en lijkt de partij die ik heb gevonden zeer professioneel en kundig, maar toch even de check of dit klopt. Financieel is deze investering lastig te rechtvaardigen. Prijsverschil gas/kwh is (zonder salderen) nog niet voldoende om een terugverdientijd groter dan de levensduur van de installatie te halen. Daar komt bij dat de gaskraan weg kan... maar 3x25A toch wel krap lijkt te worden. En met 3x35A ben ik het voordeel van geen gas weer kwijt.
Mocht er iemand even kritisch naar de gehele offerte willen kijken dan deel ik die graag in privebericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:39:
[...]

-10C maar een oplossing komt er wel daar gaat het om.
Heb spullen besteld en ga testen.
-10? Dus max een dag per jaar? Of waar komt de installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Threbez schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:40:
Hi all! Ik heb een offerte voor een Panasonic warmtepompinstallatie ontvangen. (WH-SDC0509L3E5 + WH-WDG09LE5 + 200L Tapwater + 100L Buffer)
Vorige winter 1300 m^3 verstookt en dit jaar een stuk minder omdat we veel isolatie hebben toegevoegd (het lukt het huis warm te houden op 45 C aanvoer met radiatoren). Kanttekening: douchewater wordt momenteel via een 80L elektrische boiler verwarmd maar wil ik ook naar wp veranderen. Huis is geschikt voor 4/5 pers. Afgelopen winter was het maximale dagverbruik gas 15 m3. Volgens mijn berekening zou 6.5 kW voldoende moeten zijn. 9 kW zou dan een prima overdimensionering zijn voor koudere dagen dan dat we dit jaar hebben gehad. Ik vind het leuk om in HA te knutselen maar in de basis moet het systeem natuurlijk op zichzelf werken.

1. Hoe bevalt panasonic als merk? Ik lees hier e.e.a. over matige precisie van sensors en warmteschommelingen van 2 graden maar doen andere merken dit beter? Een 3rd party thermostaat in de woonkamer is geen bezwaar als dit helpt. Ik heb ook wel naar Nibe gekeken maar dat is toch wel een maatje duurder spul.
2. installatie: 200L lijkt me voor 2 personen ruim voldoende.. maar voor 5 wel weer krap.
3. Prijs.. ik schrok behoorlijk van het totaalplaatje. Als ik naar de adviesprijslijst kijk en een snelle webshop scan doe lijken de HW prijzen in m'n offerte niet af te wijken. Wel gaat er een vrij hoog bedrag (5.5k) naar de monteurs. Voor 5.5k kan je 2 professionals een week aan het werk zetten, zoveel tijd zal het ze toch niet kosten? ('aansluitmaterialen' is een aparte post van nog eens 2k) Nu wil ik niet op de laatste 100 piek bezuinigen en lijkt de partij die ik heb gevonden zeer professioneel en kundig, maar toch even de check of dit klopt. Financieel is deze investering lastig te rechtvaardigen. Prijsverschil gas/kwh is (zonder salderen) nog niet voldoende om een terugverdientijd groter dan de levensduur van de installatie te halen. Daar komt bij dat de gaskraan weg kan... maar 3x25A toch wel krap lijkt te worden. En met 3x35A ben ik het voordeel van geen gas weer kwijt.
Mocht er iemand even kritisch naar de gehele offerte willen kijken dan deel ik die graag in privebericht.
Waarom zou een WP die max ~3kW trekt (zonder BUH) problematisch zijn met een 17kW aansluiting?

Waarom een 100ltr buffervat? Hoe ziet je afgiftesysteem er uit?

Je doet wat aannames qua terugverdientijd etc, wel zo handig om je uitgangspunten en berekeningen dan ook te delen, incl offerte.

7kW past beter bij je (historisch!) gasverbruik en maximale dagverbruik. Heb de specs vd L niet direct helder, hoeveel vermogen doet de 9kW bij A-7W35?

Óverdimensioneren is niet persé slim, maar in het geval vd J-monos geen probleem omdat ze zelfde minimale vermogen hebben en de extra aanschaf word gedekt door hogere subsidie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon

3x25 is echt meer dan voldoende voor een standaard all electric huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bbbrumbrum schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:47:
[...]

-10? Dus max een dag per jaar? Of waar komt de installatie?
Ik stel een technische vraag, zoek een thermostaat die bivalent kan aansturen.
Maakt niet uit als je geen antwoord hebt. Maar als je het antwoord niet hebt kun je beter gewoon niks zeggen misschien zodat meer technisch onderlegde mensen wel de vraag kunnen beantwoorden. Bedankt vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
@Technician- Er bestaat niet zoiets als de perfecte thermostaat die iemand jou kan aanraden want iedereen heeft andere eisen en wensen en niemand heeft precies wat jij hebt. de enige manier om een echt perfecte match te krijgen tussen wat jij van de thermostaat eist/wenst + wat bij jouw spullen past + wat ook nog eruit ziet zoals jij wilt is een DIY thermostaat. En ook die zal waarschijnlijk niet perfect voor jou zijn want jij wilt dan weer niet zelf bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Met 200 liter boiler kan je beter een all in one nemen. Minder materiaal en arbeid als voordeel. Deze maand leveren levert nog 750 euro cash back op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat te doen met een defecte Panasonic warmtepomp?

Betreft dit exemplaar van een kennis van me:
Dre in "Panasonic WH-MDC05F3E5 verbruik hoog en hoge druk (H98)"

Is er iemand die belang heeft om te repareren of anders voor onderdelen. Was er niet ooit iemand die een F-serie had gekocht zonder afstandsbediening op dit forum. Warmtepomp is nog gevuld met vers koudemiddel. Leuk voor iemand die het kan repareren of anders onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 21:49
Carboy54 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:03:
[...]

Rapportage volgt waarschijnlijk morgen met redelijk wat info over de M serie. Nu even wachten op de presentatie slides van dit nieuwe model. Lennard kijkt met belangstelling naar de techniek van de L serie😊

[Afbeelding]
Weet je ook al wanneer die M serie op de markt komt in Nederland? en heb je al wat extra informatie buiten het promotiefilmpje van panasonic wat je met ons wilt delen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
Dank allen voor de feedback! Heb hieronder wat reacties geschreven.
bbbrumbrum schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:56:
[...]

Waarom zou een WP die max ~3kW trekt (zonder BUH) problematisch zijn met een 17kW aansluiting?

Waarom een 100ltr buffervat? Hoe ziet je afgiftesysteem er uit?

Je doet wat aannames qua terugverdientijd etc, wel zo handig om je uitgangspunten en berekeningen dan ook te delen, incl offerte.

7kW past beter bij je (historisch!) gasverbruik en maximale dagverbruik. Heb de specs vd L niet direct helder, hoeveel vermogen doet de 9kW bij A-7W35?

Óverdimensioneren is niet persé slim, maar in het geval vd J-monos geen probleem omdat ze zelfde minimale vermogen hebben en de extra aanschaf word gedekt door hogere subsidie.
Ik zit zelf ook even te stoeien met stroomverbruik. Binnenunit 16A + buitenunit 20A is echt heel veel stroom. (qua afzekeren). Daadwerkelijk verbruik ligt natuurlijk veel lager. Mijn angst is dat als ik een 20A buitenunit heb ik geen 11kw autolader meer kan nemen. Kookplaat kan op de 2 andere fasen. Bedenk wel, de aansluiting is 3x25A. Niet 1x75A.

Huidige afgiftesysteem is (thermostaat)radiatoren en dat wordt vloerverwarming+(thermostaat)radiatoren. 100L of 50L is zowel qua geld als qua ruimte niet een heel groot punt. Zou ik denk ik ook op 50L kunnen zetten.

Uitgangspunten terugverdientijd: van 2000kwh/j+1300m3 naar 4000kwh/j: scheelt (nu) ~80e/mnd. Afgerond op 1000e/jr verschil is de terugverdientijd 15 tot 20 jaar. (dus wel net positief, en als gas duurder wordt heel positief, maar als elektriciteit duurder wordt weer matig positief) Maar ook los van het financiele stuk: duurzaam leven is ook wat waard.

Qua performance: "COP 2.8, vermogen 7kw bij -7/35". Let wel, het huis heeft nog best veel uitbouwmogelijkheden, en ook een paar bespaarmogelijkheden. Enige reservecapaciteit vind ik dus wel prettig maar het moet niet te gek worden.
Makrolon schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 06:52:
3x25 is echt meer dan voldoende voor een standaard all electric huis.
Eens, maar met 1 hele zware aansluiting wordt het lastig ook een laadpaal te plaatsen.
Carboy54 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:25:
Met 200 liter boiler kan je beter een all in one nemen. Minder materiaal en arbeid als voordeel. Deze maand leveren levert nog 750 euro cash back op!
Wat is een all-in-one? Een split met koelkastmodel binnenunit komt heel slecht uit qua ruimtelijke indeling. (kelder te laag, zolder heeft 4schuine vlakken). Maar als je nog andere mooie cashback-deals weet hoor ik het graag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
Threbez schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:19:
Dank allen voor de feedback! Heb hieronder wat reacties geschreven.

[...]

Ik zit zelf ook even te stoeien met stroomverbruik. Binnenunit 16A + buitenunit 20A is echt heel veel stroom. (qua afzekeren). Daadwerkelijk verbruik ligt natuurlijk veel lager. Mijn angst is dat als ik een 20A buitenunit heb ik geen 11kw autolader meer kan nemen. Kookplaat kan op de 2 andere fasen. Bedenk wel, de aansluiting is 3x25A. Niet 1x75A.

Huidige afgiftesysteem is (thermostaat)radiatoren en dat wordt vloerverwarming+(thermostaat)radiatoren. 100L of 50L is zowel qua geld als qua ruimte niet een heel groot punt. Zou ik denk ik ook op 50L kunnen zetten.

Uitgangspunten terugverdientijd: van 2000kwh/j+1300m3 naar 4000kwh/j: scheelt (nu) ~80e/mnd. Afgerond op 1000e/jr verschil is de terugverdientijd 15 tot 20 jaar. (dus wel net positief, en als gas duurder wordt heel positief, maar als elektriciteit duurder wordt weer matig positief) Maar ook los van het financiele stuk: duurzaam leven is ook wat waard.

Qua performance: "COP 2.8, vermogen 7kw bij -7/35". Let wel, het huis heeft nog best veel uitbouwmogelijkheden, en ook een paar bespaarmogelijkheden. Enige reservecapaciteit vind ik dus wel prettig maar het moet niet te gek worden.

[...]

Eens, maar met 1 hele zware aansluiting wordt het lastig ook een laadpaal te plaatsen.

[...]

Wat is een all-in-one? Een split met koelkastmodel binnenunit komt heel slecht uit qua ruimtelijke indeling. (kelder te laag, zolder heeft 4schuine vlakken). Maar als je nog andere mooie cashback-deals weet hoor ik het graag!
Als je een laadpaal met load balancing neemt is dat geen enkel probleem, die houd zelf rekening met hoeveel vermogen er op dat moment over is op je hoofdzekering.

En die aansluit waardes lijken allemaal heel heftig, maar je warmtepomp zal het meeste van de tijd met minder dan 1000watt op 1 fase je huis warm houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Threbez
Makrolon schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:25:
[...]
Als je een laadpaal met load balancing neemt is dat geen enkel probleem, die houd zelf rekening met hoeveel vermogen er op dat moment over is op je hoofdzekering.
Ah, prima. Ik was even bang dat ik een paar keer per jaar een doorslaande hoofdzekering zou krijgen als de auto oplaadt en de WP aanslaat. Dat lijkt me toch net niet helemaal de bedoeling. Zolang ik geen wietplantage/bitcoinfarm begin zie ik geen situatie waarin 17kW (!!!) ontoereikend is voor een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:09
Threbez schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:38:
[...]

Ah, prima. Ik was even bang dat ik een paar keer per jaar een doorslaande hoofdzekering zou krijgen als de auto oplaadt en de WP aanslaat. Dat lijkt me toch net niet helemaal de bedoeling. Zolang ik geen wietplantage/bitcoinfarm begin zie ik geen situatie waarin 17kW (!!!) ontoereikend is voor een woning.
Een zekering kan best even boven de 25A leveren dus het aanslaan van de warmtepomp als de oven aan staat en je de auto aan het laden ben is echt niet snel een probleem. En inderdaad, load balancing voor een autolader
Is handig.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

JaNuZz schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:06:
[...]

Weet je ook al wanneer die M serie op de markt komt in Nederland? en heb je al wat extra informatie buiten het promotiefilmpje van panasonic wat je met ons wilt delen ? :)
Zodra ik de sheets heb post ik alle mij bekende info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Ik heb een 2e 7J besteld om de garage vorstvrij te houden 😎 daarna kan de gasaansluiting weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 15:35
Threbez schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:19:

is geen enkel probleem:
heb zelf in principe twee woningen (want: mantelzorg woning erbij) op 3x25A
ik heb hier een 12kw WP staan, 11kw +3,5 kw kookplaat, 2 laadpalen (11kw 3 fase en een 5kw 1 fase)
gaat prima en alles uitgemeten en overschrijd (afgezien van een inschakelstroom) nooit geen fase qua capaciteit..

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
sjimmie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:55:
@Technician- Er bestaat niet zoiets als de perfecte thermostaat die iemand jou kan aanraden want iedereen heeft andere eisen en wensen en niemand heeft precies wat jij hebt. de enige manier om een echt perfecte match te krijgen tussen wat jij van de thermostaat eist/wenst + wat bij jouw spullen past + wat ook nog eruit ziet zoals jij wilt is een DIY thermostaat. En ook die zal waarschijnlijk niet perfect voor jou zijn want jij wilt dan weer niet zelf bouwen.
Daar gaat het niet om. Ik zal nogmaals de vraag stellen. En ik weet zeker dat dit OEM ergens bestaat of al eerder is toegepast.
Brink gebruikt bv de T6 Pro om bivalent te sturen.

De vraag is uitermate belangrijk, het gaat niet om een installatie maar om veel meer en in de toekomst nog vele meer. Ik merk dat veel mensen Duel Fuel willen draaien. Met variabele contracten en de wens de gas cv te laten zitten zijn er vele momenten waarbij de gasprijs icm cop WP het toelaat op dat moment met gas te stoken.

Daikin BV heeft dit bivalente mogelijke draaien heel netjes geregeld, wel met optionele print.
Daar kun je ook op energieprijs regelen.

Wat een ander vind is niet van belang in deze.
Het gaat om een oplossing van een thermostaat/regeling die fabrikaat onafhankelijk bivalent kan regelen op 1 eenvoudige aansluitmanier.
En dat mist aan de T6 Pro, die moet met 8 aderige kabel 24V in de woonkamer aangesloten worden.

Er zijn ook tal van DIY opties die niet voldoen in deze vraag. Het moet OEM zijn en het moet een module zijn die vlak bij de WP geplaatst kan worden en deze moet een bedieningsvriendelijke HMI in de kamer hebben die er mooi uitziet.

Als Honeywell de T6R zou uitbreiden met een heat/cool contact en Aux contact zou dit perfect zijn.
Wellicht is hiervoor plek in een ander of nieuw topic. Deze vraag ontstond vanuit tig gebruikers van Pana J series vandaar
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
Technician- schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:41:
[...]
...

De vraag is uitermate belangrijk, het gaat niet om een installatie maar om veel meer en in de toekomst nog vele meer. Ik merk dat veel mensen Duel Fuel willen draaien. Met variabele contracten en de wens de gas cv te laten zitten zijn er vele momenten waarbij de gasprijs icm cop WP het toelaat op dat moment met gas te stoken.

...
Worden daarbij ook de vaste kosten van de aansluiting ed in meegenomen? Als je minder dan 300 kuub per jaar gebruikt zijn het hele dure kuubs nog los van de prijs per kuub,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Pasghetti schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Worden daarbij ook de vaste kosten van de aansluiting ed in meegenomen? Als je minder dan 300 kuub per jaar gebruikt zijn het hele dure kuubs nog los van de prijs per kuub,
Nee uiteraard niet. Maar nogmaals daar gaat het niet om. Veel mensen willen dual fuel, dus gewoon gas behouden voor het geval dat. Voor het geval er toch een “groen gas” of waterstof komt in de toekomst of als gerustelling, of om gewoon warm water op gas te behouden.
Dat gevoel of die wens is niet te betwisten. Dat is nou eenmaal zo, en het feit dat er veel bivalent installaties verkocht worden.

Maar de vraag is en blijft; en ik hoop dat iemand dit technisch eens heeft uitgezocht of er een bivalente regelaar is die deze wens fabrikaat onafhankelijk kan voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Technician- schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 20:15:
[...]

Nee uiteraard niet. Maar nogmaals daar gaat het niet om. Veel mensen willen dual fuel, dus gewoon gas behouden voor het geval dat. Voor het geval er toch een “groen gas” of waterstof komt in de toekomst of als gerustelling, of om gewoon warm water op gas te behouden.
Dat gevoel of die wens is niet te betwisten. Dat is nou eenmaal zo, en het feit dat er veel bivalent installaties verkocht worden.

Maar de vraag is en blijft; en ik hoop dat iemand dit technisch eens heeft uitgezocht of er een bivalente regelaar is die deze wens fabrikaat onafhankelijk kan voorzien.
Maar waarom willen ze het behouden?

Is die “angst” gefundeerd?

Dat er veel hybride installaties zijn is logisch, word natuurlijk volle bak door installateurs gepusht, nu lekker makkelijk er bij knopen. En over 10 jaar nog een keer kassa als de ketel er toch uit moet.
En tot die tijd doodleuk vertellen dat de WP zelf niet onder het vriespunt kan enzo.

SWW met CV is mooi voor het eerste jaar, daarna merken mensen dat de WP eigenlijk toch wel gewoon een betrouwbaar ding is en willen ze die €300 vastrecht ook de deur uit.

Ik heb hier nog nooit de vraag langs zien komen om een installatie te bouwen die hybride werkt voor CV. Het is gewoon onzinnig. Iets grotere WP kost navenant niets meer en dan ben je meteen echt klaar. Uiteindelijk moet het gas er toch uit.

Misschien een los topic openen voor deze specifieke vraag? Heeft immers niet perse met Panasonic te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 08-03-2024 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Technician- schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:41:
[...]

Er zijn ook tal van DIY opties die niet voldoen in deze vraag.
Je slaat de plank mis met de definitie van DIY. Mijn DIY doet precies wat ik ervan wilde en de DIY van iemand anders kan precies doen wat diegene zou willen.

DIY betekent dat je bouwt wat je wilt. Uiteraard ga je niet de DYI van iemand anders gebruiken want dan verwijder je de Y. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:01

Rzaan

Altijd zoekende

sjimmie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Je slaat de plank mis met de definitie van DIY. Mijn DIY doet precies wat ik ervan wilde en de DIY van iemand anders kan precies doen wat diegene zou willen.

DIY betekent dat je bouwt wat je wilt. Uiteraard ga je niet de DYI van iemand anders gebruiken want dan verwijder je de Y. 😉
DIY betekent toch dat je zelf iets bouwt? Maakt niet uit wie het bedacht heeft. Of bedoel je iets anders in de context hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
sjimmie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Ik denk dat je het deel mist. OEM oplossing voor tientallen gebruikers van oa de Panasonic J serie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Pasghetti schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:23:
[...]

@Technician-
Ja het komt iig op de M, dit betreft een “Advanced bivalent” aansturing. Hierbij kun je met een oem optionele kWh meter je sturing doen op basis van op te geven kosten of op rendement. Ik zou er zelf niet voor kiezen. Als je dit wel perse wel wilt aansturen zou ik op beide warmtebronnen een schakelrelais zetten en deze via domotica gaan aansturen. Dan ben je super flexibel (ondenkbaar veel mogelijkheden) en voor een gering bedrag klaar.

Meer dan wat hierboven staat was nog niet bekend en is nog niet door PanaNL getest.

Ik zou eerder een bliq powerflow aanschaffen en bijbehorende batterij en sturing. Dan kun je je laadpaal en warmtepomp aansturen icm dynamisch tarief op de spotmarket. Al gaan we nu wel een beetje off topic…

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 08-03-2024 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ErikVers schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 23:27:
[...]

@Technician-
Ja het komt iig op de M, dit betreft een “Advanced bivalent” aansturing. Hierbij kun je met een oem optionele kWh meter je sturing doen op basis van op te geven kosten of op rendement. Ik zou er zelf niet voor kiezen. Als je dit wel perse wel wilt aansturen zou ik op beide warmtebronnen een schakelrelais zetten en deze via domotica gaan aansturen. Dan ben je super flexibel (ondenkbaar veel mogelijkheden) en voor een gering bedrag klaar.

Meer dan wat hierboven staat was nog niet bekend en is nog niet door PanaNL getest.

Ik zou eerder een bliq powerflow aanschaffen en bijbehorende batterij en sturing. Dan kun je je laadpaal en warmtepomp aansturen icm dynamisch tarief op de spotmarket. Al gaan we nu wel een beetje off topic…
Nee dit is wel waar het om gaat en waar het (rap) naar toe gaat. Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Trouwens is het nu klaar met de J serie monoblocs. De groothandels doen deze er nu uit en ze worden niet meer aangevuld door Panasonic.
De 9J is al uitverkocht en de 7J en 5J volgen snel. Daarna zal de propaan monobloc in de schappen komen.
Er zal een tussenperiode zijn dat je geen monobloc pana kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:57:
Trouwens is het nu klaar met de J serie monoblocs. De groothandels doen deze er nu uit en ze worden niet meer aangevuld door Panasonic.
De 9J is al uitverkocht en de 7J en 5J volgen snel. Daarna zal de propaan monobloc in de schappen komen.
Er zal een tussenperiode zijn dat je geen monobloc pana kunt krijgen.
Voorlopig heb ik alles heel ruim op voorraad genomen van 5 tot 9 J serie. De M zal veel duurder worden gezien de uitvoeringen en techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:00:
[...]

Voorlopig heb ik alles heel ruim op voorraad genomen van 5 tot 9 J serie. De M zal veel duurder worden gezien de uitvoeringen en techniek.
Dat zou ik ook doen als ik de ruimte had.
Ze kosten ook geen drol meer nu :D
Pagina: 1 ... 4 ... 39 Laatste