Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:20
ErikVers schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:50:
[...]

Voor legionella check bij bedrijfinstellingen je tapwater setting en het tijdstip. Zorg daarnaast dat je juiste spiraal in of extern kiest en dat deze juist is aangesloten. Daarnaast activeer je dat interne spiraal bij instellen. Zorg ervoor dat die in bovenbalk controller zichtbaar is, dan mag die mee doen.

Wat betreft verwarmen dit zal door je klokprogramma komen waarbij hij op dat moment tapwatervraag had. Wat wil je hierover weten?
Kies eerst of je klokprogram via cloud of controller wilt en zorg dat na instellen die ook geactiveerd staat op één van beide en niet op beide want dat loopt niet lekker.
Dat qua legionelle staat zo ingesteld inderdaad, gister ook de tankverwarming op extern gezet. Ik heb alleen geen cntact gebrugt op de print, dat moet ook las ik ergens? Maar dan zou hij er wel mee moeten beginnen toch?

Ja maar die staat ingesteld op 40 graden, met een schakeldifferentie van 5. Dus dan zou ie pas bij 35 graden of minder moeten beginnen.
Maar ik heb nu ingesteld dat hij de tapwatertemperatuur sochtends naar 40 graden gaat zonder tapwater in te schakelen. Eens kijken of dit werkt.

Ik wil alles nu gewoon via de cloud instellen, ik ga eens kijken hoe ik het op de controller uitgeschakeld krijg!

Steralisatie stond uit zie ik net op de controller... Eerst morgen testen of hij nu niet meer de tank onnodig gaat verwarmen en dan overmogen kijken of hij nu wel een legionellarun doet!

[ Voor 6% gewijzigd door Makrolon op 20-02-2024 19:59 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:44
Makrolon schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Dat qua legionelle staat zo ingesteld inderdaad, gister ook de tankverwarming op extern gezet. Ik heb alleen geen cntact gebrugt op de print, dat moet ook las ik ergens? Maar dan zou hij er wel mee moeten beginnen toch?

Ja maar die staat ingesteld op 40 graden, met een schakeldifferentie van 5. Dus dan zou ie pas bij 35 graden of minder moeten beginnen.
Maar ik heb nu ingesteld dat hij de tapwatertemperatuur sochtends naar 40 graden gaat zonder tapwater in te schakelen. Eens kijken of dit werkt.

Ik wil alles nu gewoon via de cloud instellen, ik ga eens kijken hoe ik het op de controller uitgeschakeld krijg!

Steralisatie stond uit zie ik net op de controller... Eerst morgen testen of hij nu niet meer de tank onnodig gaat verwarmen en dan overmogen kijken of hij nu wel een legionellarun doet!
Als je Operating Mode omschakelt naar een OM met DHW dan gaat hij direct aan de gang als DHW temp < DHW target. Hij let dan niet op de ingestelde dT. Kan dit 't zijn?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
blb4 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:51:
[...]

Als je Operating Mode omschakelt naar een OM met DHW dan gaat hij direct aan de gang als DHW temp < DHW target. Hij let dan niet op de ingestelde dT. Kan dit 't zijn?
Dat denk ik dan ja.. wat gek dat hij dan niet kijkt naar de ingestelde dt, ik kan hier dus niks aan veranderen anders dan dhw altijd aan te laten staan?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Makrolon schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Dat denk ik dan ja.. wat gek dat hij dan niet kijkt naar de ingestelde dt, ik kan hier dus niks aan veranderen anders dan dhw altijd aan te laten staan?
Ik heb me nooit zo verdiept in de logica van de Panasonic (controller of cloud), ik gebruik Heishamon met NodeRed en nu Heishamon rules. Daarin kan je wat jij wenst in elk geval wel realiseren.

Wat ik wel heb langs zien komen maar waarvan ik niet weet of dat daadwerkelijk op controller of cloud is in te stellen is OM op 4 laten staan (Heat + DHW) en dan DHW target aanpassen. Je zet 'm bijvoorbeeld om 13:00u op 50 graden en dan weer om 16:00u op 42 graden.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
blb4 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:14:
[...]

Ik heb me nooit zo verdiept in de logica van de Panasonic (controller of cloud), ik gebruik Heishamon met NodeRed en nu Heishamon rules. Daarin kan je wat jij wenst in elk geval wel realiseren.

Wat ik wel heb langs zien komen maar waarvan ik niet weet of dat daadwerkelijk op controller of cloud is in te stellen is OM op 4 laten staan (Heat + DHW) en dan DHW target aanpassen. Je zet 'm bijvoorbeeld om 13:00u op 50 graden en dan weer om 16:00u op 42 graden.
Dat kan ik nog wel eens proberen!

En anders moet ik me toch maar in heishamon verdiepen 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:54
blb4 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:51:
[...]

Kleine correctie, hij let wel op target alleen dan niet naar ingestelde delta. Dus ingestelde 53 met delta van 6 dan gaat hij bij inschakelen modus DHW ook gewoon aan als tapwater 50 graden nog is.

Je kunt dit voorkomen door DHW modus aan te houden in klokprogramma en alleen met verschillende target waardes te werken. Bijvoorbeeld:
00:00 Heat+DHW 40 graden
15:00 Heat+DHW 50 graden

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 20-02-2024 22:10 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:50:
[...]

Dat kan ik nog wel eens proberen!

En anders moet ik me toch maar in heishamon verdiepen 😁
Dat is niet nodig, wel altijd leuk om te hebben alleen gebruik ik dat enkel om te kunnen weergeven in domotica.

De aansturing houd ik toch liever vrij van domotica, te vaak verhoogde hartslag van gehad terwijl via de controller nog nooit een misslag heeft gemaakt. En dat kan homeassistant en zeker mqtt niet zeggen…

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
blb4 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:14:
[...]

Klopt en kan in cloud of op controller 👍
Zolang je maar niet beide het instelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-06 22:51
Ik zie rare piekjes in het pompdebiet als er geen warmtevraag is. Heeft iemand een idee waarom dit gebeurt? Ik zag dit voorheen nooit.
Ik werk met externe thermostaat, pompdebiet staat tijdens normaal bedrijf vast op ca, 11 à 12 liter/minuut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5amjjcxYU1LGaopzGGZyLwMiSdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjTst2IRi5hl7SmPSftQAP6a.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Joris 407 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:58:
Ik zie rare piekjes in het pompdebiet als er geen warmtevraag is. Heeft iemand een idee waarom dit gebeurt? Ik zag dit voorheen nooit.
Ik werk met externe thermostaat, pompdebiet staat tijdens normaal bedrijf vast op ca, 11 à 12 liter/minuut.

[Afbeelding]
Waarom staat je debiet zo laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:24

Carboy54

Duurzaamheid coach

bbbrumbrum schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:14:
[...]

Precies niet de oorzaak maar een 7 J wil max 1200 liter per uur willen doen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Joris 407 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:58:

[Afbeelding]
Kun je inzoomen op de piekjes die jij bedoeld?

Als er geen warmtevraag is en je thermostaat staat op extern dan is er enkel met vorstbeveiliging (watertemp<5) een debiet kort terug te vinden en je statistieken.

Wat ik bijzonder vindt is dat je aanvoer netjes afdaalt terwijl je dus wel flow verschillen ziet.
Externe pomp aanwezig? Buffervat? Goed ontlucht?

Deel even je grafiek met enkel:
-Doelt temp water
-aanvoer temp
-debiet l/min
-compressor

En dan inzoomt op deel waar jij dit waarneemt.
Er zijn tig oorzaken te noemen, het kan zijn dat je toch per ongeluk naar war only of interne thermostaat bent gegaan of dat je externe thermostaat zelf puls vragen geeft, dit komt best veel voor, welke thermostaat is het?

[ Voor 36% gewijzigd door ErikVers op 21-02-2024 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Het probleem met tapwater lijkt opgelost!

Wat gebeurde er nou, om 21u zette ik met t klokprogramma het tapwater niet aan of uit, maar wel naar setpoint 57 graden. Ik heb dit niet bewust ingesteld maar blijkbaar is dat ongemerkt gebeurt. Hij stond dan nog uit. Om 13u de volgende dag ging tapwater aan, en het setpoint naar 40 graden. Blijkbaar zit er iets vertraging op dat setpoint verzetten waardoor hij elke keer toch even aansloeg en er een halve kWh doorheen gooide voor hij weer uit ging.

[ Voor 8% gewijzigd door Makrolon op 21-02-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
bbbrumbrum schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:14:
[...]

Na veel proberen hierop uitgekomen. Hogere flow zorgde voor te snel oplopende Tr dacht ik en deels ook geluid in leidingen.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
ErikVers schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:33:
[...]

Kun je inzoomen op de piekjes die jij bedoeld?

Als er geen warmtevraag is en je thermostaat staat op extern dan is er enkel met vorstbeveiliging (watertemp<5) een debiet kort terug te vinden en je statistieken.

Wat ik bijzonder vindt is dat je aanvoer netjes afdaalt terwijl je dus wel flow verschillen ziet.
Externe pomp aanwezig? Buffervat? Goed ontlucht?

Deel even je grafiek met enkel:
-Doelt temp water
-aanvoer temp
-debiet l/min
-compressor

En dan inzoomt op deel waar jij dit waarneemt.
Er zijn tig oorzaken te noemen, het kan zijn dat je toch per ongeluk naar war only of interne thermostaat bent gegaan of dat je externe thermostaat zelf puls vragen geeft, dit komt best veel voor, welke thermostaat is het?
Ik doe alles fout wat op het forum gepredikt wordt. Samengevat: alleen radiatoren, parallelbuffervat van 200 liter op t-stukken. Zoneregeling middels Evohome. Wel heb ik tussen de thermostaat en de warmtepomp een tijdrelais wat het thermostaatsignaal vertraagd af laat vallen. Er is dus een externe pomp aanwezig, deze draait continu (wordt niet gestuurd).
Maar tot op heden zag ik dit gedrag nooit. Ik hoor wel eens wat lucht door de leidingen stromen bij het opstarten van de warmtepomp.

Als de externe thermostaat pulsvragen heeft, zou de compressor dan ook niet aan moeten gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTizY95UlVb-v98Os4aGLMuySoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMUmgVnnF1WAqq3yWvy0nme6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Carboy54 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:23:
[...]

Precies niet de oorzaak maar een 7 J wil max 1200 liter per uur willen doen.
Maximaal ja, maar dat hoeft niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06 12:03
Carboy54 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:23:
[...]

maar een 7 J wil max 1200 liter per uur willen doen.
Waarom wordt dit altijd zo steevast door een aantal getoeterd. Die 1200 is leuk als je een dT van 5 weet te halen. Zit je lager, dan zal toch echt je flow omhoog moeten.

Pana schrijft nergens max, maar geeft aan dat je bij 35 graden aanvoer en een dT van 5 graden, bij 20 liter per minuut (1200l per uur) het vermogen uit onderstaand tabelletje mag verwachten.
Iets met Q=m*c*dT
Niets meer, niets minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVY6_yDB4f1YunY2lxM8o7z6UOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0764kBZCqmQ1eNJlcmc0Apfx.png?f=fotoalbum_large

• Joris 407
wereldreiziger2 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 04:30:
[...]

Waarom wordt dit altijd zo steevast door een aantal getoeterd. Die 1200 is leuk als je een dT van 5 weet te halen. Zit je lager, dan zal toch echt je flow omhoog moeten.

Pana schrijft nergens max, maar geeft aan dat je bij 35 graden aanvoer en een dT van 5 graden, bij 20 liter per minuut (1200l per uur) het vermogen uit onderstaand tabelletje mag verwachten.
Iets met Q=m*c*dT
[Afbeelding]
Inderdaad, het is gewoon een opgave van welk vermogen te behalen is bij welke flow.

Maar als je de flow omhoog gooit wordt delta T alleen maar kleiner hoor

• wereldreiziger2
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-06 12:03
Joris 407 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:11:
[...]

Inderdaad, het is gewoon een opgave van welk vermogen te behalen is bij welke flow.

Maar als je de flow omhoog gooit wordt delta T alleen maar kleiner hoor
Zeker waar. Maar niet iedere situatie is hetzelfde. Ik kan ook op een dT van 5 gaan zitten, moet ik m’n vvw groepen verder knijpen. Maar dan moet m’n aanvoer temperatuur omhoog om het beneden warm te houden. En dat kost me meer stroom dan die paar watt voor de waterpomp.

• Makrolon
Waar hebben jullie de dt op ingesteld dan? Ik zou de aanvoer temperatuur wel naar beneden kunnen gooien maar dan slaat de wp af omdat ie 2 graden boven setpoint komt. Ik heb de dt nu op de standaard 5 graden ingesteld staan en pompsnelheid automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
wereldreiziger2 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 04:30:
[...]

Iets met Q=m*c*dT
[Afbeelding]
In de handleiding staat welke flow je in moet stellen per type
Dit stel je in bij max pump flow.

De pana doet de rest afhankelijk van diverse parameters en niet enkel op de deltaT

• ErikVers
Joris 407 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:42:
[...]

Ik doe alles fout wat op het forum gepredikt wordt. Samengevat: alleen radiatoren, parallelbuffervat van 200 liter op t-stukken. Zoneregeling middels Evohome. Wel heb ik tussen de thermostaat en de warmtepomp een tijdrelais wat het thermostaatsignaal vertraagd af laat vallen. Er is dus een externe pomp aanwezig, deze draait continu (wordt niet gestuurd).
Maar tot op heden zag ik dit gedrag nooit. Ik hoor wel eens wat lucht door de leidingen stromen bij het opstarten van de warmtepomp.

Als de externe thermostaat pulsvragen heeft, zou de compressor dan ook niet aan moeten gaan?

[Afbeelding]
Haha mooi, beetje zelfspot kan geen kwaad :-)
Dan haak ik even af wat de oorzaak kan zijn. Je zult hem af moeten pellen per onderdeel.

Tip sluit je tweede pomp aan op dat tijdrelais of op tweede pomp aansluiting pana dat scheelt onnodige circulatie met warmte verlies en stroomverbruik tot gevolg.

Zone regeling en parallelvat is weinig mis mee geeft alleen nogal wat gezoek als er iets niet lekker loopt, en vandaar dat hier dan allerlei alarm bellen afgaan. Let wel op dat je buffer aansluit als type E dat voorkomt onnodig hoge stooklijn en warmteverlies in je buffervat. Daarnaast is de Evohome wel een hoofdpijndossier voor velen, en in principe zou jouw work arround afdoende moeten werken. En natuurlijk je tweepomp enkel vraag gestuurd laten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7wg6KCFFplkDRyZeHuXEhWRzPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gyYObBXwuQ32fENrMyj209q9.png?f=fotoalbum_large

Ik zelf zou beginnen bij evohome daarvan weten we zeker dat die pulsen warmte vraag geeft. En die kunnen ook door je tijdrelais heen afhankelijk van hoe die staat.
Inderdaad zou je compressor dan aanslaan, wel is dat pas na 3 minuten en afhankelijk van target en werkelijke aanvoer en dan nog de trigger op welk moment hij uit ging, compressor gaat dus niet altijd mee.

Wat ook nog kan is dat je tweede pomp flow geeft over je flow sensor van de pana, daar kom je achter door tweede pomp even uit te zetten en kijken wat je dan waar neemt.

Leuk man nu begint je zoek tocht, werk gewoon als een monteur: sluit één voor één dingen uit door te testen een installateur begint ook bij de meest voor de hand liggende oorzaken en hoopt vooral niet dat een pcb of sensor in de pana defect is.

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 22-02-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:43
Maikie18 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:00:
[...]

Er is ook een setting maximale sww tijd. Wellicht heeft hij al een korte sww run gedaan en is hij weer terug naar verwarmen overgeschakeld. Heb je al in de logs gekeken?
Ik ga verder in de service cloud duiken de komende dagen. Helaas hebben die logs een geheugen van een goudvis dus kan ik niet meer in terugkijken. edit: ohnee, bij data log blijft het staan

@sjimmie ik heb 'm geforceerd door 1min op enkel sww te zetten, toen schoot hij over en maakte keurig een run naar de 54

[ Voor 7% gewijzigd door stevenP op 22-02-2024 13:27 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Joris 407
ErikVers schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:31:
[...]

Haha mooi, beetje zelfspot kan geen kwaad :-)
Dan haak ik even af wat de oorzaak kan zijn. Je zult hem af moeten pellen per onderdeel.

Tip sluit je tweede pomp aan op dat tijdrelais of op tweede pomp aansluiting pana dat scheelt onnodige circulatie met warmte verlies en stroomverbruik tot gevolg.

Zone regeling en parallelvat is weinig mis mee geeft alleen nogal wat gezoek als er iets niet lekker loopt, en vandaar dat hier dan allerlei alarm bellen afgaan. Let wel op dat je buffer aansluit als type E dat voorkomt onnodig hoge stooklijn en warmteverlies in je buffervat. Daarnaast is de Evohome wel een hoofdpijndossier voor velen, en in principe zou jouw work arround afdoende moeten werken. En natuurlijk je tweepomp enkel vraag gestuurd laten draaien.

[Afbeelding]

Ik zelf zou beginnen bij evohome daarvan weten we zeker dat die pulsen warmte vraag geeft. En die kunnen ook door je tijdrelais heen afhankelijk van hoe die staat.
Inderdaad zou je compressor dan aanslaan, wel is dat pas na 3 minuten en afhankelijk van target en werkelijke aanvoer en dan nog de trigger op welk moment hij uit ging, compressor gaat dus niet altijd mee.

Wat ook nog kan is dat je tweede pomp flow geeft over je flow sensor van de pana, daar kom je achter door tweede pomp even uit te zetten en kijken wat je dan waar neemt.

Leuk man nu begint je zoek tocht, werk gewoon als een monteur: sluit één voor één dingen uit door te testen een installateur begint ook bij de meest voor de hand liggende oorzaken en hoopt vooral niet dat een pcb of sensor in de pana defect is.
Bedankt voor je antwoord. Ik ben best tevreden met hoe de boel draait hoor. Heb er al best wat tijd inzitten met monitoren en instellingen proberen en nu tevreden. Nu geeft ie die rare pompdebietpiekjes maar heb er geen last van. Ik dacht: misschien heeft iemand ervaring hiemee. 2e pomp laten aansturen door de wp is nog wel een wens, maar da moet er nog een draad door huis en dat is wel een klusje, zie ik tegen op, heb het druk zat. Ik denk dan dat die piekjes dan door de thermostaat komen. Evohome gooi ik er niet snel uit, de interface is wel echt makkelijk en nadelen heb ik redelijk ondervangen.
Groter verbeterpunt bij mij is de afgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Joris 407 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:15:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik ben best tevreden met hoe de boel draait hoor. Heb er al best wat tijd inzitten met monitoren en instellingen proberen en nu tevreden. Nu geeft ie die rare pompdebietpiekjes maar heb er geen last van. Ik dacht: misschien heeft iemand ervaring hiemee. 2e pomp laten aansturen door de wp is nog wel een wens, maar da moet er nog een draad door huis en dat is wel een klusje, zie ik tegen op, heb het druk zat. Ik denk dan dat die piekjes dan door de thermostaat komen. Evohome gooi ik er niet snel uit, de interface is wel echt makkelijk en nadelen heb ik redelijk ondervangen.
Groter verbeterpunt bij mij is de afgifte.
👍
Wellicht kun je dan je tweede pomp aan sturen op het relais van je evohome en anders een temp gestuurde schakelaar er tussen of domotica, succes met je afgifte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Hier de 7 j nu 35 dagen draaien met een totaalverbruik van 320 kwh.
Gemiddeld erg warm geweest voor deze periode natuurlijk.
Ik hoop dat het nog wel wat kouder wordt om te kijken hoe het eea zich dan gedraagd.
20 januari was de eerste dag draaien en toen was het 2 graden overdag, toen kwamen we net uit een relatief koude periode.

Ik heb zelfs in die 35 dagen welgeteld 1 defrost gehad :D

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Pff wat duurt t lang om het 300l vat naar 60 graden te krijgen voor legeonella zeg. Al vanaf 13:15 bezig en nu bijna klaar. Tot 45 graden op de compressor en nu op t element in het vat.

Dit had ik me nooit gerealiseerd en heb ik eigenlijk ook nergens gelezen, maar ik denk dat ookal denk je t niet nodig te hebben je sowieso beter een 300l.vat of groter kan nemen. Ik heb m nu op 40 graden staan en daar kunnen we achter elkaar mee douchen, dit doet de warmtepomp op zn slofjes. Maar moet je het vat op 50 graden of hoger instellen omdat je anders niet genoeg hebt kost dit elke dag extra vermogen van de wp om deze temperatuur te bereiken.

Ik dacht trouwens dat de tank heater op dezelfde zekering als de compressor zou zitten, toen ik 18-19 ampère zag snel de voorplaat er afgeschroefd en amperetang er omheen, blijkt dus dat hij bij de backup heater op zit. Dit betekend dus dat de backup heater en de tank verwarming nooit tegelijk aan kunnen, mochten we opeens een horror winter krijgen of als je warmtepomp kapot is en je op t electrische element moet draaien.

[ Voor 25% gewijzigd door Makrolon op 24-02-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:46
Makrolon schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:09:
Pff wat duurt t lang om het 300l vat naar 60 graden te krijgen voor legeonella zeg. Al vanaf 13:15 bezig en nu bijna klaar. Tot 45 graden op de compressor en nu op t element in het vat.

Dit had ik me nooit gerealiseerd en heb ik eigenlijk ook nergens gelezen, maar ik denk dat ookal denk je t niet nodig te hebben je sowieso beter een 300l.vat of groter kan nemen. Ik heb m nu op 40 graden staan en daar kunnen we achter elkaar mee douchen, dit doet de warmtepomp op zn slofjes. Maar moet je het vat op 50 graden of hoger instellen omdat je anders niet genoeg hebt kost dit elke dag extra vermogen van de wp om deze temperatuur te bereiken.

Ik dacht trouwens dat de tank heater op dezelfde zekering als de compressor zou zitten, toen ik 18-19 ampère zag snel de voorplaat er afgeschroefd en amperetang er omheen, blijkt dus dat hij bij de backup heater op zit. Dit betekend dus dat de backup heater en de tank verwarming nooit tegelijk aan kunnen, mochten we opeens een horror winter krijgen of als je warmtepomp kapot is en je op t electrische element moet draaien.
Aan de anderkan verbaas ik me hoe snel mijn wpb (Calypso split) vind dat de LR klaar is. Na opwarmen door wp, 20-30min en klaar zegt die. Kan er weinig aan meten of veranderen maar het voelt een beetje krom zo snel.

Zal vast alles te meken hebben waar de sensor en element zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Maurice1066 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:56:
[...]

Aan de anderkan verbaas ik me hoe snel mijn wpb (Calypso split) vind dat de LR klaar is. Na opwarmen door wp, 20-30min en klaar zegt die. Kan er weinig aan meten of veranderen maar het voelt een beetje krom zo snel.

Zal vast alles te meken hebben waar de sensor en element zit.
Dat kan toch niet? Een wpb heeft volgens mij nog minder vermogen ook? Of je moet je temperatuur al vrij hoog hebben staan.

Hij heeft denk ik echt 2 uur gedaan over 50 tot 60 graden met t 1.5kw electrische element.

Sensor bij mijne zit ongeveer in t midden.

Ik twijfel wel een beetje hoe erg zon legionella run nou echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:46
Makrolon schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Dat kan toch niet? Een wpb heeft volgens mij nog minder vermogen ook? Of je moet je temperatuur al vrij hoog hebben staan.

Hij heeft denk ik echt 2 uur gedaan over 50 tot 60 graden met t 1.5kw electrische element.

Sensor bij mijne zit ongeveer in t midden.

Ik twijfel wel een beetje hoe erg zon legionella run nou echt nodig is.
In theorie zou een split als de mijne 4.4kw hebben meem ik me te herinneren toen ik hem uitzocht, ik denk dat hij daar nooit aan Komt. Opgenomen vermogen start meestal bij 300W en stijgt langzaam naar de 600W aan het einde van de run. Met een cop van zeg 3, zou dat 1800w thermisch zijn op de compressor. Bij een LR neemt de BUH van 1,8kW het over. Vat staat op 50gr ingesteld.
Een gemiddelde normale run duurt 4 a 6 uur hier. Regendouche 4x5 a 8 minuten per dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-06 13:52
Carboy54 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Oorzaak is vermoedelijk de ventilatormotor waardoor de PCB outdoor defect raakt. Oplossing is beide vernieuwen onder garantie. Worden opgestuurd. ( Combinatie -20 en aardlekfout maakt deze diagnose )
Aardlekfout was inmiddels om onduidelijke reden verdwenen, maar dat zorgde er wel voor dat ik iig DHW kon maken op de backup heater (door de 3-weg klep vast te zetten op DHW en de wp op 'Heat' te laten draaien tot de gewenste temperatuur. Door middel van Heishamon geautomatiseerd.

Afgelopen donderdag de onderdelen (pas) gekregen, maar vandaag aan de slag gegaan. PCB vervangen en de ventilatormotor. Was vrij eenvoudig, en alle kabels waren netjes kleurgecodeerd, dus easy peasy.

De WP aangezet, géén error en buitentemp was netjes 7 graden. So far so good. Pomp ging lopen, en dan krijg je het tikken van het opstarten van de compressor(?). Helaas na een tik of 2/3 vloog de aardlek er weer uit, terug bij af. Weer -20 buiten, H90 fout is terug.
Duidelijke aardfout gemeten bij beide N als L tov aarde. Vermoeden ging dan ook uit naar de compressor, die losgehaald, doorgemeten, niks opvallends gemeten, weer vastgemaakt, en aardfout verdwenen. Niks anders noemenswaardig aangeraakt. Ik kan 'm lastig verklaren. Voordeel dat we iig weer DHW kunnen maken.

Gelukkig heb ik airco's én doet het backup element het weer. We wachten geduldig af.

Disclaimer, @Carboy54 heeft zijn uiterste best gedaan om de onderdelen sneller te leveren, maar Panasonic en/of leverancier hadden minder haast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tp8GNym1dy7qqJnQsIxrH9qNIn8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z0RB5d4ium3nbW7T0sJYPwOR.png?f=fotoalbum_large

Ik had hier gisterenochtend even een ijzig momentje...
Compressor gelijk naar 84 hz en pompdebiet naar 208 liter per minuut :P

[ Voor 8% gewijzigd door -Junkiexp- op 24-02-2024 20:58 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407

Klinkt alsof er iets niet goed gaat. Hij hoort op de compressor tot ca. 55 graden te gaan, dan verder op het element.
Ik heb ook een 7J en een extern element en legionella duurt hier niet langer dan 5 kwartier. Van minimaal 40 graden naar 63graden.

Edit: vandaag net een run gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnghQKspWS_pbjNwg7ZVgR1Ncx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGuQwQLlcUet5tFpkIOqrh9P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Joris 407 op 24-02-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Joris 407 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Klinkt alsof er iets niet goed gaat. Hij hoort op de compressor tot ca. 55 graden te gaan, dan verder op het element.
Ik heb ook een 7J en een extern element en legionella duurt hier niet langer dan 5 kwartier. Van minimaal 40 graden naar 63graden.

Edit: vandaag net een run gehad:
[Afbeelding]
Ook 300ltr? Welk vat met hoeveel m2 spiraal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
bbbrumbrum schreef op zondag 25 februari 2024 @ 07:55:
[...]

Ook 300ltr? Welk vat met hoeveel m2 spiraal?
Ja, zie de grafiek. Ik heb zo'n DJG300 boiler. 2.9m2 spiraaloppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Joris 407 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:11:
[...]

Ja, zie de grafiek. Ik heb zo'n DJG300 boiler. 2.9m2 spiraaloppervlak.
Misschien zit daar t verschil in dan, mijn Panasonic vat heeft een wisselaar van 1.8m2. ik zag op het laatst dat de retour en aanvoer allebei 53 graden waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Makrolon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:08:
[...]

Misschien zit daar t verschil in dan, mijn Panasonic vat heeft een wisselaar van 1.8m2. ik zag op het laatst dat de retour en aanvoer allebei 53 graden waren.
Panasonic boilers worden gemaakt bij OSO. Hun DGC boilers doen zelfs 3.2 m2 met 2500 watt element standaard en zien er hetzelfde uit.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Carboy54 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:19:
[...]

Panasonic boilers worden gemaakt bij OSO. Hun DGC boilers doen zelfs 3.2 m2 met 2500 watt element standaard en zien er hetzelfde uit.
Ja maar die heb ik dus niet :X of je moet me die per ongeluk geleved hebben :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Makrolon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Ja maar die heb ik dus niet :X of je moet me die per ongeluk geleved hebben :9
Jij noemde DJG die lever ik niet. Het is in dat geval een DGC dus 😃 ik lever uitsluitend Pana en de DGC van OSO. Zelfde boiler andere specs.

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 25-02-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Carboy54 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:43:
[...]

Jij noemde DJG die lever ik niet. Het is in dat geval een DGC dus 😃 ik lever uitsluitend Pana en de DGC van OSO. Zelfde boiler andere specs.
Nee joris noemde die. Ik heb het standaard Panasonic boilervat bij jou vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

I-King schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:02:
[...]

Aardlekfout was inmiddels om onduidelijke reden verdwenen, maar dat zorgde er wel voor dat ik iig DHW kon maken op de backup heater (door de 3-weg klep vast te zetten op DHW en de wp op 'Heat' te laten draaien tot de gewenste temperatuur. Door middel van Heishamon geautomatiseerd.

Afgelopen donderdag de onderdelen (pas) gekregen, maar vandaag aan de slag gegaan. PCB vervangen en de ventilatormotor. Was vrij eenvoudig, en alle kabels waren netjes kleurgecodeerd, dus easy peasy.

De WP aangezet, géén error en buitentemp was netjes 7 graden. So far so good. Pomp ging lopen, en dan krijg je het tikken van het opstarten van de compressor(?). Helaas na een tik of 2/3 vloog de aardlek er weer uit, terug bij af. Weer -20 buiten, H90 fout is terug.
Duidelijke aardfout gemeten bij beide N als L tov aarde. Vermoeden ging dan ook uit naar de compressor, die losgehaald, doorgemeten, niks opvallends gemeten, weer vastgemaakt, en aardfout verdwenen. Niks anders noemenswaardig aangeraakt. Ik kan 'm lastig verklaren. Voordeel dat we iig weer DHW kunnen maken.

Gelukkig heb ik airco's én doet het backup element het weer. We wachten geduldig af.

Disclaimer, @Carboy54 heeft zijn uiterste best gedaan om de onderdelen sneller te leveren, maar Panasonic en/of leverancier hadden minder haast.
Het lag zeker niet aan in dit geval DHPS. Panasonic wil niet rechtstreeks aan de klant versturen 😡. Altijd via de distributeurs en daar gaat het dus mis. Gevalletje arrogantie van de macht dus. Lekker klantvriendelijk 😫

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Makrolon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:08:
[...]

Dat zou kunnen. Ik heb wel gezocht naar een boiler met groot spiraaloppervlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:39

Check even de instelling van DHW capaciteit. Deze staat default op variabel en zorgde er bij mij ook voor dat het heel lang duurde / langzaam ging. Nu op standaard knalt die in 1x door naar 53 in korte tijd.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-06 22:47

Je moet het durven maar ik doe al tijden geen legionella runs meer, het setpoint staat op 44C en soms naar 53C.
Zal binnenkort weer eens een monster naar het lab sturen maar heb ook geen legionella groei.

Vind dat zo jammer dat het element uren staat te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 10:27
Technician- schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:12:
[...]

Je moet het durven maar ik doe al tijden geen legionella runs meer, het setpoint staat op 44C en soms naar 53C.
Zal binnenkort weer eens een monster naar het lab sturen maar heb ook geen legionella groei.

Mag ik vragen wat zo'n test bij het lab je kost? Ik kom alleen vrij prijzige opties tegen á 95 euro per test en dergelijke.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Maikie18 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Check even de instelling van DHW capaciteit. Deze staat default op variabel en zorgde er bij mij ook voor dat het heel lang duurde / langzaam ging. Nu op standaard knalt die in 1x door naar 53 in korte tijd.
Effe gecheckt, die staat bij mij al op standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Ja twijfel ik ook over, maar ik zat vanmiddag te lezen over legionella en wil toch geen risico lopen denk ik.

Ik ga hem handmatig maar elke 2 weken doen. T scheelt wel dat je als je vat op 60 zit hij een dag later geen sww run hoeft te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Wouter2403 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:19:
[...]

Mag ik vragen wat zo'n test bij het lab je kost? Ik kom alleen vrij prijzige opties tegen á 95 euro per test en dergelijke.
Ja dat dus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 20:59

dof

[...]

Ik doe geen -reguliere- legionella runs meer. Als de stroom (dynamisch contract) weer eens heel goedkoop is (af en toe zondagmiddags b.v.) dan zet ik de heater er bij aan en is ie zo >60 C voor weinig geld...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:39
Makrolon schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:25:
[...]

Effe gecheckt, die staat bij mij al op standaard.
Op basis van welke informatie heb je die dan omgezet? Heb je geen log dat zegt misschien meer

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

De nieuwe Panasonic L en M serie:

https://www.installatie.n...aan-serie-voor-panasonic/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik ben erg benieuwd naar de specs en prijzen van de M-serie. Dat zal wel weer een stapje omhoog gaan tov de huidige prijslijst.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RichieB schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:39:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar de specs en prijzen van de M-serie. Dat zal wel weer een stapje omhoog gaan tov de huidige prijslijst.
Daar ben ik ook bang voor en ik hoop dat ze de magere inwendige isolatie in de huidige L serie dan ook in overeenstemming brengen met het prijsniveau van beide modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-06 07:34
Naast isolatie benieuwd naar het minimum vermogen en geluid gezien deze volgens het artikel alleen als T-CAP komt. Hiermee lijkt het nog niet direct de opvolger voor de J serie als monobloc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het elektriciteitsverbruik van de Panasonic J-serie wijkt flink af van het werkelijk verbruik. En *toevallig* veel lager, dus lijkt ie heel zuinig. Zijn er meer mensen die dat geconstateerd hebben? En hebben jullie ongeveer dezelfde afwijking?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9E1x28Nn3S4L4h1ufb95tyU9fKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoah8ilKJSCZw7JSlA77rOX7.jpg?f=fotoalbum_large
0,4 kW Pana en 624 Watt energiemeter (die overeenkomt met andere energiemeters)
56% afwijking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fO7ySarIRSMIiH05eMu3OHuJ0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNyDnadtFKZRfP13gJJ8Utx7.jpg?f=fotoalbum_large
1,0 kW Pana en 1147 Watt energiemeter (die overeenkomt met andere energiemeters)
15% afwijking

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 26-02-2024 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Dre schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:08:
Het elektriciteitsverbruik van de Panasonic J-serie wijkt flink af van het werkelijk verbruik. En *toevallig* veel lager, dus lijkt ie heel zuinig. Zijn er meer mensen die dat geconstateerd hebben? En hebben jullie ongeveer dezelfde afwijking?

[Afbeelding]
56% afwijking

[Afbeelding]
1,0 kW Pana en 1147 Watt energiemeter (die overeenkomt met andere energiemeters)
15% afwijking
Dit onderwerp is vaak in dit topic en 't Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie topic langsgekomen. Opgenomen vermogen en energie moet je meten met een externe kWh meter als je dat een beetje betrouwbaar wil doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-06 13:52
@Dre Panasonic is vrij accuraat, maar rondt af op 200W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHc5eMm-kVqzT-qCVXEaDlUcB-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hpe48FxkoY1E5bJPmyuyQpyN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
I-King schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:10:

[Afbeelding]
En wat de Panasonic aangeeft is alleen 't vermogen van de compressor.
Dit houd in dat er, vooral in standby tot minimaal vermogen fors verschil is tussen weergave Panasonic en externe kW(h) meter:
statusWPextern kW(h)
WP standby09W
alleen waterpomp018-30W
Compressor minimaal400W550W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:43
Het gekke is dat ik met mijn 12 t-cap juist vaak een hoger vermogen op de Pana zie dan op de s0 meter.

Hierdoor is mijn zelf berekende cop regelmatig iets hoger dan de cop uit de Pana.

(Alles 3dubbel gecheckt, maar lijkt echt zonte zijn)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ConQuestador schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:14:
Het gekke is dat ik met mijn 12 t-cap juist vaak een lager vermogen op de Pana zie dan op de s0 meter.

Hierdoor is mijn zelf berekende cop regelmatig iets hoger dan de cop uit de Pana.

(Alles 3dubbel gecheckt, maar lijkt echt zonte zijn)
Da’s toch dezelfde constatering; WP geeft lager vermogen aan dan externe kW(h) meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 13:43
blb4 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:51:
[...]

Da’s toch dezelfde constatering; WP geeft lager vermogen aan dan externe kW(h) meter.
Ik had het verkeerd opgeschreven, mijn werkelijk gemeten vermogen is juist lager dan die van de Pana

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:16

[Afbeelding]
Nou, als je het voor een hele maand bekijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2efzce0whZ9it9qvTEXAP7MYqI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aom9iSRxuWkJTSjzqtmNj7Iv.jpg?f=user_large

Eigen Cop = Pana opwek / Eigen Kwh.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Is H70 error nou een gevolg van te heet water over de TSA of te koud water doordat de BHU niet aanstaat?
Geval bij iemand die hybride draait zonder aangesloten BUH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:50
Technician- schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:24:
Is H70 error nou een gevolg van te heet water over de TSA of te koud water doordat de BHU niet aanstaat?
Gevolg van 'Pana wil BUH inschakelen maar die werkt niet'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Technician- schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:24:
Ik had dit ook, ik moest de doorverbinding van de droogkookbeveiliging op de print van de wp nog maken en toen was t opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Oké maar iedereen praat elkaar tegen.
Wat triggert exact error B70?

En kan je niet programmeren dat CV ketel de functie van BUH overneemt.
Op de print staat ook boiler/defrost contact

[ Voor 46% gewijzigd door Technician- op 27-02-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Technician- schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:14:
Oké maar iedereen praat elkaar tegen.
Wat triggert exact error B70?
De OLP (overload protector) van de BH (backup heater).
Zie de handleiding, onder het hoofdstuk storingen..

H70 Back-up verwarming abnormaliteit Melding na 60 seconden. Aansluitingen voeding, de OLP (over load protection) is afgevallen, hoofd-print van buitenunit. Mogelijke oplossing: OLP ( beveiliging ) of hoofd-print ( Main PCB) defect. De OLP heeft een reset mogelijkheid.

https://www.google.com/search?q=panasonic+h70+error

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-06 13:24

[Afbeelding]
Hij rond af naar beneden, als het afgerond was dan zouden er momenten zijn dat hij een waarde toont boven het feitelijke verbruik en zou je dat op de grafiek moeten zien.

Toch een klein stukje sjoemel regel code als je het mij vraagt, voor hetzelfde geld doe je daadwerkelijk afronden en dan zal over een grote sample dichter bij daadwerkelijk gemeten liggen dan nu het geval is.

Vreem dat het bij @ConQuestador hoger uitpakt. Is dat ook het geval over een periode van zeg 1 maand?

Of wellicht een andere software versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avans17
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-06 10:35
sjimmie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:42:
[...]

De OLP (overload protector) van de BH (backup heater).
Zie de handleiding, onder het hoofdstuk storingen..

H70 Back-up verwarming abnormaliteit Melding na 60 seconden. Aansluitingen voeding, de OLP (over load protection) is afgevallen, hoofd-print van buitenunit. Mogelijke oplossing: OLP ( beveiliging ) of hoofd-print ( Main PCB) defect. De OLP heeft een reset mogelijkheid.

https://www.google.com/search?q=panasonic+h70+error
In mijn geval (7j) werd de H70 storing veroorzaakt door defecte BH en hierdoor werd de aardlekschakelaar getriggerd. Dit is te controleren door de twee kabels onderop BH los te koppelen en weerstand te meten tussen contact en behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Best blij met hoe hij nu draait 😎 verbruik echt een stuk lager dan eerder met de airco.
Ik hoor alleen sinds gister een soort fluitje/bijgeluid uit de wp komen. Morgen even nakijken of ik iets zie wat aanloopt oid..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydH2AAX07c4C_8m-ETH0LcNLBrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJ3eGoegrJYBcbEcHLKqct1d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Laatst online: 16-06 14:26
Sinds een tijdje gebruik ik een externe thermostaat om mijn 3 fase J serie te schakelen.
Dit gaat helemaal prima, maar het doen van een legionella run/sterilisatie heb ik wat moeite mee sinds ik schakel met een externe thermostaat.

Het gewoon warm water maken in de boiler met de warmtepomp gaat prima, doet hij gewoon elke dag, maar zodra ik aangeef dat ik een sterilisatie wil doen gebeurt er verder niets.

Ik heb een geupdate Heisamon waarmee ik de WP beheer (samen met HA).
Dit zijn mijn settings die uit mijn vorige situatie kwamen zonder externe thermostaat:
- Tankverwarming: Extern
- Tapwater: Max verw. tijd: 3:30
- Tapwater: Opwarmtijd: 2:00
- Tapwater: Schakel differentie: -12C
- Aansluiting tank: Ja

Volgens mij zijn dat alle tapwater instellingen.

Er staat stroom op de automaten in de WP, maar na het aanzetten via HA van de sterilisatie komt er geen 230V op de boiler aansluiting op de PCB.
Ik heb de WP al een keer van de stroom gehad (reboot).
De OLP brug is doorverbonden trouwens.

Waar zou ik nog meer moeten/kunnen kijken om wel weer een sterilisatie te kunnen doen?
Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Freez schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:41:
Sinds een tijdje gebruik ik een externe thermostaat om mijn 3 fase J serie te schakelen.
Dit gaat helemaal prima, maar het doen van een legionella run/sterilisatie heb ik wat moeite mee sinds ik schakel met een externe thermostaat.

Het gewoon warm water maken in de boiler met de warmtepomp gaat prima, doet hij gewoon elke dag, maar zodra ik aangeef dat ik een sterilisatie wil doen gebeurt er verder niets.

Ik heb een geupdate Heisamon waarmee ik de WP beheer (samen met HA).
Dit zijn mijn settings die uit mijn vorige situatie kwamen zonder externe thermostaat:
- Tankverwarming: Extern
- Tapwater: Max verw. tijd: 3:30
- Tapwater: Opwarmtijd: 2:00
- Tapwater: Schakel differentie: -12C
- Aansluiting tank: Ja

Volgens mij zijn dat alle tapwater instellingen.

Er staat stroom op de automaten in de WP, maar na het aanzetten via HA van de sterilisatie komt er geen 230V op de boiler aansluiting op de PCB.
Ik heb de WP al een keer van de stroom gehad (reboot).
De OLP brug is doorverbonden trouwens.

Waar zou ik nog meer moeten/kunnen kijken om wel weer een sterilisatie te kunnen doen?
Zie ik iets over het hoofd?
Wat is de Operating Mode? Sterilisatie doet 't alleen als er DHW in de OM zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Kent iemand de Bivalent werking?
De WP stuurt netjes de cv aan onder de bivalent temp, nu 3C.
Pana 9J

Alleen is cv aansturen: Cv vrijgeven en moet die een eigen thermostaat hebben?
Of zal de pana de cv uitschakelen als de kamer setpoint temperatuur of stooklijn temp gehaald is.

Ja ik weet het, all electric is beter, maar deze kennis wil nu via de cv ivm variabel contract onder de 0-3C op cv stoken maar wel dat de cv afslaat als kamer op temp is.

Nu gebeurt dit: instelling: alternatief bivalent
WP gaat uit -> cv aan.
Kamer temp wordt 23 C
Cv blijft gewoon aangestuurd.

Is dat normaal?

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 28-02-2024 00:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 00:14:
Kent iemand de Bivalent werking?
De WP stuurt netjes de cv aan onder de bivalent temp, nu 3C.
Pana 9J

Alleen is cv aansturen: Cv vrijgeven en moet die een eigen thermostaat hebben?
Of zal de pana de cv uitschakelen als de kamer setpoint temperatuur of stooklijn temp gehaald is.

Ja ik weet het, all electric is beter, maar deze kennis wil nu via de cv ivm variabel contract onder de 0-3C op cv stoken maar wel dat de cv afslaat als kamer op temp is.

Nu gebeurt dit: instelling: alternatief bivalent
WP gaat uit -> cv aan.
Kamer temp wordt 23 C
Cv blijft gewoon aangestuurd.

Is dat normaal?
Hier volgt, geheel in Tweakers-stijl ongevraagd advies:
Wilde mijn zwager waar we een 9J hebben geinstalleerd ook.
Ik zei: gaan we niet doen, is onzin. Uiteindelijk wil je die CV-ketel toch naar de stort en moet de WP het alsnog in z'n eentje doen, beter meteen goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bbbrumbrum schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:22:
[...]

Hier volgt, geheel in Tweakers-stijl ongevraagd advies:
Wilde mijn zwager waar we een 9J hebben geinstalleerd ook.
Ik zei: gaan we niet doen, is onzin. Uiteindelijk wil je die CV-ketel toch naar de stort en moet de WP het alsnog in z'n eentje doen, beter meteen goed doen.
Panasonic maakt reclame met een Bivalent regeling ingebouwd. Hybrid +.
Dat je eerst met oude radiatoren met ketel draait en daarna verbeterd en gas weg doet.

Maar ergens moet het werken maar het werkt niet.
Weet iemand waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
blb4 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:04:
[...]

Wat is de Operating Mode? Sterilisatie doet 't alleen als er DHW in de OM zit.
De operating mode is "Heat+DHW", ik heb het inderdaad ook met "DHW Only" geprobeerd, maar ook dan lijkt er niets te gebeuren...

Ik heb wel het idee dat er misschien iets niet aan de vereisten voldoet om de sterilisatie aan te zetten zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:26:
[...]

Panasonic maakt reclame met een Bivalent regeling ingebouwd. Hybrid +.
Dat je eerst met oude radiatoren met ketel draait en daarna verbeterd en gas weg doet.

Maar ergens moet het werken maar het werkt niet.
Weet iemand waarom?
Verbeteren moet je doen voordat de WP komt, zodat je al zeker weet dat je Ta<40gr kunt draaien.

Maargoed, dat is wederom geen antwoord. Maar ook weer wel: waarom tijd steken in een dood paard? Of staat er bvb over een tijdje een grondige renovatie incl VVW gepland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
bbbrumbrum schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:54:
[...]

Verbeteren moet je doen voordat de WP komt, zodat je al zeker weet dat je Ta<40gr kunt draaien.

Maargoed, dat is wederom geen antwoord. Maar ook weer wel: waarom tijd steken in een dood paard? Of staat er bvb over een tijdje een grondige renovatie incl VVW gepland?
Hybrid +

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Freez schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:20:
[...]

De operating mode is "Heat+DHW", ik heb het inderdaad ook met "DHW Only" geprobeerd, maar ook dan lijkt er niets te gebeuren...

Ik heb wel het idee dat er misschien iets niet aan de vereisten voldoet om de sterilisatie aan te zetten zeg maar.
Heb je hem wel handmatig proberen te starten? Bij mij doet ie op schema ook niet. Maar handmatig wel. Ik zet nu mn dhw om 13u aan en heb sterilisatie ook op 13u ingesteld. Ik wil nog proberen om daar een uurtje tussen te zetten, kijken of hij dan wel uit zichzelf start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
Makrolon schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Heb je hem wel handmatig proberen te starten? Bij mij doet ie op schema ook niet. Maar handmatig wel. Ik zet nu mn dhw om 13u aan en heb sterilisatie ook op 13u ingesteld. Ik wil nog proberen om daar een uurtje tussen te zetten, kijken of hij dan wel uit zichzelf start.
Zojuist nog een keer geprobeerd, eerst warm water gemaakt (tot 53 graden) met de WP.
Na 30 min de sterilisatie aangezet (Aquarea Force Sterilization), maar nog geen verandering.

Ik zal nog een keer proberen de schedule in te stellen op de remote, misschien triggert die wel de juiste onderdelen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:34

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Makrolon schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:38:
[...]

Ik lees even mee… hoe start je de sterilisatie run handmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Freez schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Zojuist nog een keer geprobeerd, eerst warm water gemaakt (tot 53 graden) met de WP.
Na 30 min de sterilisatie aangezet (Aquarea Force Sterilization), maar nog geen verandering.

Ik zal nog een keer proberen de schedule in te stellen op de remote, misschien triggert die wel de juiste onderdelen :?
't zou me niet verbazen als daar verschil in zit, 't hele DHW / sterilisatiegebeuren blijft toch een beetje vaag (ook voor mij in elk geval).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
buzzlightyear schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Ik lees even mee… hoe start je de sterilisatie run handmatig?
Als je in de service cloud daar op aanvraag klikt ging hij bij mij de sterilisatie run starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuTFdQYdR1McLZv4HIhUDrBoF80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEEFlVl2pwiMa1VRoKlGoBo7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ben eruit met Panasonic

Bivalente mogelijkheden:

Instelling:
Alternatief
OF WP OF CV
Instelbare bivalent temp. daaronder schakelt het “boiler” contact die de cv ketel aanschakelt
MAAR deze schakelt niet af als de ruimte op temp is. Dus dan kan het zo 25C worden in huis
Parallel bedrijf
WP en CV
Hoe de CV afschakelt is onbekend
Parallel geavanceerd bedrijf
WP en CV en alleen cv met meerdere instellingen.
In deze modus schakelt de cv ook af bij bepaalde waardes, de stooklijn wordt gevolgd alsmede de ruimte temperatuur

MAAR
Hiervoor dient de optionele print toegepast te worden en een buffervatsensor. De sensor MOET erop zitten.
Uitleg, de cv aansturing is nu “beheersbaar” omdat de WP “weet” welke temperatuur er gemaakt wordt.

BUH B70 error betekent dat het controle circuit geen stroom meer als de BUH wordt ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:42
Freez schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Bij mij start om 13:00 de DHW run (OM naar Heat+DHW) en om 13:15 sterilisatie (1x in de week).
De tank verwarming / tank heater moet wel aan staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8yfa_AOhaqAlUGDaEvmCSocjxQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JlAAaPPp1tLOCtAxSxpuVrwf.png?f=user_large

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 20:59

dof

bbbrumbrum schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:54:
[...]

Helemaal mee eens.

Gelukkig kan ik het me - als dhz installateur die ook wel eens anderen helpt - veroorloven om te zeggen;
"... ik wil je wel helpen, maar wel op mijn manier (zonder buffervaten, zones, hybride, etc)". :)

Ben ik nou ook een eigenwijze installateur ? :+

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
dof schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:36:
[...]

Helemaal mee eens.

Gelukkig kan ik het me - als dhz installateur die ook wel eens anderen helpt - veroorloven om te zeggen;
"... ik wil je wel helpen, maar wel op mijn manier (zonder buffervaten, zones, hybride, etc)". :)

Er zijn gelukkig ook installateurs die er zo instaan; all-electric of je zoekt maar een ander. Enige dat ze nog met CV ketels doen is 'm van de muur af rukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dof schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:36:
[...]

Helemaal mee eens.

Dat is absolute onzin natuurlijk en vanaf 2026 ook nog verplicht, om naast de ketel ook een WP te nemen met vervanging.
Ook een hybride opstelling kan makkelijk 70% van het gasverbruik wegnemen met goede COP door de zachte Nederlandse winters
En het feit dat mensen wel vaak naar HR+ glas zijn gegaan en daardoor overschot hebben ik radiatoter oppervlakte (bij 80/60) zodat ze nu ook met 55/35 kunnen draaien en dan is 45/40 ook al een optie, met wat boosters.

Dat het plaatsen van een VV velen malen beter is is navenant. Niet iedereen heeft daar het geld, tijd of planning (direct) voor maar zitten wel met een oude ketel en goede subsidie en investeren vast in een electric ready warmtepomp.
Echter bijna geen enkele warmtepomp stuurt netjes de ketel aan in bivalente werking.

Behalve de (te) kleine units als de Intergas extended. En Remeha. Maar die partijen komen hardwarematig weer te kort.

De Japanse partijen zouden het heel goed kunnen maar snappen de Europese markt nog niet zo goed.

Voordat de EU de LW WP omarmde namen mensen buiten Europa gewoon genoegen met een stooklijn en een kleine plus/min. Dat de kamertemperatuur dan van 20 naar 23 gaat maakt men niks uit:

Wij willen heel precies regelen, dat is hier de markt en zijn we gewend van opentherm. Een hystese van 0,2 is onze benchmark.

En daar is nog veel winst te halen, ik ken geen enkel product dat EN krachtig genoeg is voor een hele woning bij koude en opentherm makkelijk een cv aanstuurt, al was het maar om 3K bij de stooklijn op tenplussen bij -10C of kleine ondersteuning bij defrost.

Terwijl dat heel makkelijk te maken cq aansturen zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blb4 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Er zijn gelukkig ook installateurs die er zo instaan; all-electric of je zoekt maar een ander. Enige dat ze nog met CV ketels doen is 'm van de muur af rukken.
Wel voorzichtig wezen want er zit aardig wat verkoopbaar spul in met een ouder model :)
Laatst kon ik mijn Awb 3HR van 2006 nog verkopen (in 2016 van de muur gehaald) omdat losse onderdelen schreeuwend duur blijken te zijn.

Verder wel eens met de dhz installateur dat ie zo weinig mogelijk poespas in z'n systeem bouwt, met name als een noob er mee om moet kunnen gaan.
Ik zou een wp bij een zekere buurman niet aanraden, die krijgt werkelijk alles kaduuk of van slag door er alleen maar naar te kijken :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Speedy-Andre schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:58:
[...]

Wel voorzichtig wezen want er zit aardig wat verkoopbaar spul in met een ouder model :)
Laatst kon ik mijn Awb 3HR van 2006 nog verkopen (in 2016 van de muur gehaald) omdat losse onderdelen schreeuwend duur blijken te zijn.

Verder wel eens met de dhz installateur dat ie zo weinig mogelijk poespas in z'n systeem bouwt, met name als een noob er mee om moet kunnen gaan.
Ik zou een wp bij een zekere buurman niet aanraden, die krijgt werkelijk alles kaduuk of van slag door er alleen maar naar te kijken :+
Ik had een oude Daalderop combifort ketel met 80 liter kopen boiler. Dat leverde uitgeklaarde gehaald € 170 aan oude metalen op. Daarvoor kocht ik een 2de hands Remeha cv ketel en wat aansluitmateriaal om te kunnen warmtepompstagelopen (die combifort kon niet lager dan 60 graden aanvoer worden ingesteld. Na 1,5 jaar dienst heb ik die Remeha weer verkocht voor iets van € 70.

Dus ja, dat van de muur trekken moet je met wat beleid doen en dat ding kan je dus vaak nog ten gelde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:47
Technician- schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:47:
Echter bijna geen enkele warmtepomp stuurt netjes de ketel aan in bivalente werking.

Behalve de (te) kleine units als de Intergas extended. En Remeha. Maar die partijen komen hardwarematig weer te kort..
Kun je uitleggen wat Remeha (Elga Ace?) hardwarematig te kort komt? Ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:56:
[...]

Kun je uitleggen wat Remeha (Elga Ace?) hardwarematig te kort komt? Ik begrijp niet wat je daarmee bedoelt.
Juist de monoblocs, zeg Vaillant, Daikin, Pana,
Hebben met een 7,8,9 kw de juiste capaciteit voor de meeste grotere en in basis oudere huizen.
Deze halen allemaal meer dan 7kw bij -7c en meer door een korte extreme dag, met BUH >10kw.

De Elga ace 6kw heeft minder dan 4Kw! Bij -7C

De filosofie om een WP te bieden die bivalent stuurt en waarna na meer verbetering later een tank aan kan en all electric kan is opzich een mooie visie.
De Elga gaat je dat niet lukken.

Trouwens ik heb zelf een Remeha Eria all electric WP en das echt een drama ding pur sang zeg

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 28-02-2024 22:08 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dre schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:08:

[Afbeelding]
56% afwijking

[Afbeelding]
15% afwijking
@Carboy54 Kan iemand van Panasonic Nederland wat zeggen over de elektrische energiemeting. De afwijking en gekozen resolutie (0,2 kW) lijkt me een slordigheid van de programmeur dan daadwerkelijk technische beperking van het meetsysteem. Overigens neem ik aan dat het daadwerkelijk gemeten wordt, of is het een gokje op basis van temperaturen en compressor frequentie ofzo.

• Freez
cerebrum schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:36:
[...]

Bij mij start om 13:00 de DHW run (OM naar Heat+DHW) en om 13:15 sterilisatie (1x in de week).
De tank verwarming / tank heater moet wel aan staan:
[Afbeelding]
Bedankt, ik ga hier eens mee aan de slag.
Ik had altijd de gedachte dat je een sterilisatie run altijd kon "triggeren", en dat het niet zo zeer afhankelijk was van de DHW run (met de WP zelf).

Inderdaad maar eens kijken of ik de tijd wat korter op elkaar kan zetten, dus net zoals jij 15 min uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJP1987
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-02 20:56
Heren! Ik heb twee vragen:

warmtepomp (de all in one kit van Panasonic adc09k3.

Ik krijg het niet voor elkaar om via de app (Aquarea smart cloud) het verbruik in te zien. Koppelen met internet is gelukt en ik kan de instellingen van de werking (temperaturen wp en water) wel via de app instellen. Via het scherm van de unit ook een schema gemaakt maar ook deze zie ik niet terug in de app.

Ook zoek ik een draadloze thermostaat geschikt voor de k serie om in de woonkamer te hangen. Ik heb nog een Nest liggen maar volgens mij gaat deze niet samen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
GJP1987 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:17:
Via het scherm van de unit ook een schema gemaakt maar ook deze zie ik niet terug in de app.
Klopt, dat zijn 2 aparte schema's.
GJP1987 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:17:
Ook zoek ik een draadloze thermostaat geschikt voor de k serie om in de woonkamer te hangen.
Voor een thermostaat geldt "zoveel mensen, zoveel wensen". Er is geen "one size fits all" thermostaat.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 16:13
Dat T-CAP komt voor de L-serie is mooi toch?. Zitten er ook nadelen aan T-CAP ? Bijv moduleert de compressor nog steeds laag genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

shadylog schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:55:
[...]

Dat T-CAP komt voor de L-serie is mooi toch?. Zitten er ook nadelen aan T-CAP ? Bijv moduleert de compressor nog steeds laag genoeg?
Huidige T Caps zijn 3 fase met 5 Kw minimum vermogen voor 9 Kw dus ongeveer het dubbele. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 16:13
Carboy54 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:07:
[...]

Huidige T Caps zijn 3 fase met 5 Kw minimum vermogen voor 9 Kw dus ongeveer het dubbele. 8)7
Dat snap ik dus niet de L lijn is maar 3-9 KW wat gaan ze dan toevoegen aan de L lijn? Zo'n enorme toename in minimum vermogen is toch niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:07:
[...]

Hé?
Das gewoon ruk toch?
Pagina: 1 ... 3 ... 39 Laatste