WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Hij brengt hem niet naar een temperatuur hij houdt hem op temperatuur. Gemiddeld zal dat rond de 22 graden liggen maar door de zon schiet hij wat door. En het is niet wachten tot de woonkamer weer afgekoeld is, in die 6u dat hij uit is geweest is het zo goed als niet afgekoeldRichieB schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:32:
[...]
Ok, dat kan natuurlijk. Ik zou dat niet wenselijk vinden. Eerst de WP je woonkamer naar 23 graden laten brengen en dan 6 uur wachten tot die weer is afgekoeld. Dan heb ik liever een thermostaat die hem bij 19 graden al onderbreekt.
Edit: nadat ik gisteren de instelling had aangepast is hij nog een keer uit gegaan en sindsdien niet meer terug ingekomen, dit is nu de 2e keer in 2 maanden dat ik dit heb, wellicht te maken met aanpassingen doen via de cloud want dan gaat hij bij mij ook altijd uit en moet ik hem handmatig weer inschakelen
Je ziet hier nu dat over een tijdsduur van 12 uur de temperatuur van het water maar 2,25 gedaald is

[ Voor 26% gewijzigd door Maikie18 op 14-02-2024 15:14 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Dan kan hij een extra meting doen met de motor connector los om dat te bevestigen.Carboy54 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:33:
[...]
Oorzaak is vermoedelijk de ventilatormotor waardoor de PCB outdoor defect raakt. Oplossing is beide vernieuwen onder garantie. Worden opgestuurd. ( Combinatie -20 en aardlekfout maakt deze diagnose )
In dat geval zal het filter board nog goed zijn.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Eh ja exact, ik bedoelde niet P1 (dat is meterkast) maar S0 inderdaadDylantje2 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:31:
[...]
Yep. Pana liegt [ iig de H versie ] over de latere versie hoor ik weinig. Maar zelfde software.
S0 meet alles [ heb er ook een shelly tussen hangen, dubbelcheck. ] Pane meer wss de pomp en wat andere dingen niet.
COP was ook erg lastig vanuit pana gezien, als je met andere waardes meet ook te verklaren.
Zit best veel verschil tussen, cop kijk ik niet echt naar. Maar verbruik soms stappen van 200 watt...
Zet je erbij.

Kamstrup vind ik wel erg prijzig gijntje voor wat gehobby / generd, ik overweeg dompelsensoren DS18B20 in de invoer/uitvoerblokken van vloerverwarming te stoppen, zodat ik de Td kan monitoren. Zelfde voor de tak naar de radiatoren (en later nog één naar fancoil). Ik mis dan alleen nog flowsensoren - een reguliere watermeter gaat niet werken hè?..
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
De ventilatormotor veroorzaakt de defecte pcb dus worden beide vervangen onder garantie.Speedy-Andre schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:06:
[...]
Dan kan hij een extra meting doen met de motor connector los om dat te bevestigen.
In dat geval zal het filter board nog goed zijn.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik had een andere (DOA na 1 run) variant met mijn 7J, ook de -20C op de controller maar geen aarde probleem.Carboy54 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:22:
[...]
De ventilatormotor veroorzaakt de defecte pcb dus worden beide vervangen.
Het outdoor board vervangen was de oplossing, al denk ik dat het main board een tik heeft gehad want die wil niet meer de cloud module en HeishaMon (read-only) tegelijk afhandelen (dan hangen beide).
Elk apart werkt wel consistent dus gekozen voor de HeishaMon omdat ik daarmee veel langer data kan loggen dan een week met de (service) cloud.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Anders hier: https://www.tindie.com/pr...shamon-communication-pcb/
Waarom wil je er twee?
Weet je ook dat er een apart topic voor is? HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring
[ Voor 22% gewijzigd door timovd op 14-02-2024 13:18 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Speaking of: het isoleren van het huis is hier bijna klaar en de laatste horde om van het gas af te gaan is een oplossing realiseren voor het warm tapwater. Welk boilervat gebruiken jullie? De projectie is voor ons om met z'n vieren te zijn in de komende jaren. Daarmee dacht ik zelf aan een 270-300 liter vat. RVS bij voorkeur. Ik kom zelf uit op het vat van Panasonic (PAW-TD30C1E5-A). Zijn er nog andere pareltjes die ik over het hoofd gezien heb?
[ Voor 15% gewijzigd door HomegrownBGP op 14-02-2024 14:32 ]
2 omdat me pa ook een Panasonic monoblok heeft.timovd schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:17:
@BjornKoster1989 Ik denk dat @thehog er wel een paar heeft liggen voor je.
Anders hier: https://www.tindie.com/pr...shamon-communication-pcb/
Waarom wil je er twee?
Weet je ook dat er een apart topic voor is? HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring
Is dit een bekende fout? In welke modellen kan zich dit voordoen en is er een oplossing (al dan niet een Tweakers DHZ fix)?Carboy54 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:22:
[...]
De ventilatormotor veroorzaakt de defecte pcb dus worden beide vervangen onder garantie.
WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
Die heeft een paar nadelen:HomegrownBGP schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:27:
Mijn 9J van climadirect mag ook wel in de openingspost :-).
Speaking of: het isoleren van het huis is hier bijna klaar en de laatste horde om van het gas af te gaan is een oplossing realiseren voor het warm tapwater. Welk boilervat gebruiken jullie? De projectie is voor ons om met z'n vieren te zijn in de komende jaren. Daarmee dacht ik zelf aan een 270-300 liter vat. RVS bij voorkeur. Ik kom zelf uit op het vat van Panasonic (PAW-TD30C1E5-A). Zijn er nog andere pareltjes die ik over het hoofd gezien heb?
- Oppervlakte warmtewisselaar aan de kleine kant (slechts 1.8 m²)
- Verwarmingselement erg klein (slechts 1.5 kW)
- Afmeting verwarmingselement onbekend (dus je weet niet zeker of je die door een wat potenter, liefst 3-fae, exemplaar kunt vervangen).
- Volgens mij zit het verwarmingselement achter die bobbel, dus halverwege de tank, waardoor die voor een legionellacyclus nagenoeg waardeloos is (je kunt het wel werkend krijgen met een extern toe te voegen circulatiepompje).
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 14-02-2024 16:33 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Komt regelmatig voor bij huidige J serie exemplaren. Dus buitenlandse import bezint eer gij begint. 😭gerard053 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:32:
[...]
Is dit een bekende fout? In welke modellen kan zich dit voordoen en is er een oplossing (al dan niet een Tweakers DHZ fix)?
@HomegrownBGP wat me vooral aanspreekt in dit vat mijn favoriet en al meerdere malen toegepast)Andrehj schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:32:
[...]
Die heeft een paar nadelen:Het perfecte vat heb ik ook nog niet gevonden.
- Afmeting verwarmingselement onbekend (dus je weet niet zeker of je die door een wat potenter, liefst 3-fae, exemplaar kunt vervangen).
- Volgens mij zit het verwarmingselement achter die bobbel, dus halverwege de tank, waardoor die voor een legionellacyclus nagenoeg waardeloos is (je kunt het wel werkend krijgen met een extern toe te voegen circulatiepompje).
-laag stilstandverlies (belangrijk!!)
-geen onderhoudskosten ivm rvs zonder annode
-ziet er netjes uit
-standaard met element
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Hellmann ook niet?Andrehj schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:32:
Het perfecte vat heb ik ook nog niet gevonden.
Ik heb 't 200l exemplaar, dan is die mogelijk wat kleine warmtewisselaar een minder groot probleem. Ik zie op de Kamstrup dat er boven 6500 W wordt afgegeven (zal wel wat onderweg verloren gaan, ~ 10 meter tussen WP en boiler).Andrehj schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:32:
[...]
Ik moet ff zoeken, ik heb ergens gelezen dat de exacte plek van dat element niet zo heel veel uitmaakt omdat de energie zeer lokaal wordt afgegeven waardoor er relatief grote temperatuurverschillen ontstaan in de boiler en dat daardoor aardig wat stroming ontstaat. De gelaagdheid wordt daarmee doorbroken en daardoor stijgt ook de temperatuur onderin de boiler. Zodra ik de bron gevonden heb zal ik dat hier melden.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Wat levert vervangen onder garantie dan op? Een aanpassing op de pomp of beveiliging op de printplaat?Carboy54 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:22:
[...]
Komt regelmatig voor bij huidige J serie exemplaren. Dus buitenlandse import bezint eer gij begint. 😭
Anders wordt het toch wachten op weer een defecte unit?
WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L
Welk vat van hen zou in aanmerking komen? Ze hebben maar één lijn Warmwasserspeicher, en die zijn niet eens speciaal voor een WP, dus met te kleine spiraal. En bovendien ook niet van RVS.bbbrumbrum schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:25:
Hellmann ook niet?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Aaahhhh het kwartje valt nu pas bij mij, je zoekt een traditioneel boilervat.Andrehj schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:12:
[...]
Welk vat van hen zou in aanmerking komen? Ze hebben maar één lijn Warmwasserspeicher, en die zijn niet eens speciaal voor een WP, dus met te kleine spiraal. En bovendien ook niet van RVS.
Je hebt dat niet meer nodig met hun vaten.
Het beste hygienevat heeft een (ff uit mn hoofd) 9m2 koperen hygienespiraal. Als je vat (bovenin) 40gr is, zal daar altijd 40gr SWW uitkomen.
Vond de €2600 die ze destijds vroegen voor de 500ltr te duur. Tegenwoordig zou dat een koopje zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-02-2024 19:24 ]
Ik heb stooklijn aan de hoge kant ingesteld met thermostaat. Wil niet continu verwarmen dus vandaar aan de hoge kant, dat hij het ook echt warmer maakt.
Nu draait de warmtepomp al zon anderhalf uur met een aanvoer van zon 31,75 en retour van 27,25. Met een opgenomen vermogen van zon 500watt. Zie de aanvoer wel heel langzaam omhoog lopen, de retour blijft stabiel. Dan schiet opeens de aanvoer omhoog naar 32,25 en vervolgens slaat de wp af. De retour nogsteeds 27,25.
Hoe is dit te verklaren? Hij heeft de temperatuur op de thermostaat nog niet gehaald dus had liever dat ie gewoon door draaide.
Als hij zn warmte niet kwijt kan zou je verwachten dat de retour stijgt toch?
:strip_exif()/f/image/YSzrYmNzWDlbDH5ZVcZ38Gt8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Makrolon op 14-02-2024 19:47 ]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Zet even je actuele doel temperatuur en hz compressor erbij en je ziet waar het door komt 👍✅Makrolon schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 19:45:
Ik ben lekker aan t experimenteren met de pana, het gaat opzich best goed en ik snap er steeds meer van maar nu gebeurt er iets wat ik niet kan verklaren.
Ik heb stooklijn aan de hoge kant ingesteld met thermostaat. Wil niet continu verwarmen dus vandaar aan de hoge kant, dat hij het ook echt warmer maakt.
Nu draait de warmtepomp al zon anderhalf uur met een aanvoer van zon 31,75 en retour van 27,25. Met een opgenomen vermogen van zon 500watt. Zie de aanvoer wel heel langzaam omhoog lopen, de retour blijft stabiel. Dan schiet opeens de aanvoer omhoog naar 32,25 en vervolgens slaat de wp af. De retour nogsteeds 27,25.
Hoe is dit te verklaren? Hij heeft de temperatuur op de thermostaat nog niet gehaald dus had liever dat ie gewoon door draaide.
Als hij zn warmte niet kwijt kan zou je verwachten dat de retour stijgt toch?
[Afbeelding]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Welke is de actuele doel temperatuur?ErikVers schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:19:
[...]
Zet even je actuele doel temperatuur en hz compressor erbij en je ziet waar het door komt 👍✅
Gevonden, ik moest t in een onderliggend menu selecteren.
:strip_exif()/f/image/Spnqkj2FN8bLwja8EY3qAtIO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door Makrolon op 14-02-2024 20:32 ]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Wat mij dit jaar was opgevallen dat de as van de ventilator na 2 jaar al flink aan het roesten was.Carboy54 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:22:
[...]
Komt regelmatig voor bij huidige J serie exemplaren. Dus buitenlandse import bezint eer gij begint. 😭
Woon je vlak bij de kust?De HvE schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:03:
[...]
Wat mij dit jaar was opgevallen dat de as van de ventilator na 2 jaar al flink aan het roesten was.
Als de watertemperatuur voor 3 minuten op 2 graden of meer boven de gewenste temperatuur zit, dan stopt de warmteproductie.Makrolon schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:22:
[...]
Welke is de actuele doel temperatuur?
[Afbeelding]
- elektrisch verwarmingselement van 1,5kW (1-fase 230Vac) met 1 1/4" schroefmaatAndrehj schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:32:
[...]
- Er is ook een versie met een 2,3m2 spiraal. Type PAW-TD30C1E5-HI. Ongeveer 300 euro duurder.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Op internet lees ik onderstaand, in dat geval heb ik aan de factuur van een bouwbedrijf niet voldoende?
Volgens de RVO is dat een bedrijf dat bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven met een
Standaard Bedrijfsindeling (SBI code, bestaat uit 4 of 5 cijfers) voor “Bouwinstallatie”. Dat zijn alle
bedrijven die staan ingeschreven met een SBI code die begint met 43.2 met daaronder de
subcategorieën
Al een losse goede WPB overwogen ipv een boilervat? Met bijv. de Atlantic Explorer zijn op het forum goede ervaringen. De voor- en nadelen zijn al regelmatig voorbij gekomen op dit topic, financieel maakt het door de subsidie niet uit.HomegrownBGP schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:27:
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Dat lijkt me dan niet voldoende. Ik heb mezelf met de juiste codes geregistreerd destijds, je bouwbedrijf kan de code eenvoudig toevoegen aan hun registratie als ze ook installaties (willen) doen.Brokencore schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:19:
Mag een bouwbedrijf mijn Monoblock installeren i.v.m. subsidie? Of moet daar echt een "erkend installateur" voor langskomen? Bouwbedrijf heeft SBI-code: 4120 - Algemene burgerlijke en utiliteitsbouw.
Op internet lees ik onderstaand, in dat geval heb ik aan de factuur van een bouwbedrijf niet voldoende?
[...]
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Panasonic laat zijn boilers maken bij OSO. Ik lever naast de Pana ook hun DSG boiler is dezelfde maar dan met 3.2 ipv 1.8 m2 spiraal en element van 2500 watt. Moet wel een losse Pana sensor bij worden besteld.HomegrownBGP schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:27:
Anders wordt het toch wachten op weer een defecte unit?
[/quote]
Laatst geleverde linker ventilator unit in de nalevering zag er beter uit dan de standaard gemonteerde unit. Beide uit China.
:strip_exif()/f/image/ZJb3aLj8PLFBtYvTuyiCFGBn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door Carboy54 op 14-02-2024 22:47 ]
En dat gaat dan om de aanvoer als ik je goed begrijp? Dus er kan op dat moment gewoon niet meer warmte door mn vloer afgegeven worden en dit is logisch gedrag?Pejdref schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:06:
[...]
Als de watertemperatuur voor 3 minuten op 2 graden of meer boven de gewenste temperatuur zit, dan stopt de warmteproductie.
Kan ik nog iets doen om hem wel door te laten lopen?
Het staat er vrij duidelijk omschreven toch? Precies welke sbi codes in aanmerking komen voor subsidie.Brokencore schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:19:
Mag een bouwbedrijf mijn Monoblock installeren i.v.m. subsidie? Of moet daar echt een "erkend installateur" voor langskomen? Bouwbedrijf heeft SBI-code: 4120 - Algemene burgerlijke en utiliteitsbouw.
[...]
Maar het is voor het bedrijf 10 minuten werk om een sbi code te laten toevoegen bij de KvK. Dus ik zou ze gewoon vragen dat even te regelen.
Nee ver er vandaan, maar had verwacht dat de as van de ventilator van rvs zou zijn, niet dus.
Bij mijn andere japanner (airco Mitsubishi Electric) is dit wel het geval.
Spuit nu bij onderhoud de as in met vet, dit om de roest bij voorste lager zo veel als mogelijk weg te houden.
Zie op foto van CarBoy54 hierboven ook al roestvorming op as rechter ventilator motor.
Toch een puntje van aandacht voor DIY boys hier !
[ Voor 27% gewijzigd door De HvE op 15-02-2024 07:31 ]
Nu weet je waarom hij uit gaat.Makrolon schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:22:
[...]
Welke is de actuele doel temperatuur?
[Afbeelding]
Als je wilt dat hij langer draait moet je je doel temp verhogen.
Wat ik eerder zou adviseren is om met externe thermostaat zelf je draai uren te bepalen. In die bepaalde draaiuren kan hij dan wel zijn warmte kwijt omdat hij even mocht afkoelen in de vloer zelf. In de ruimte temp merk je hier vaak vrijwel niks van en kun je juist zelf gaan sturen ipv overgeleverd zijn aan het toeval.
Ik zelf stel hem van 00:00-10:00 1 graad lager in dan de rest vd dag. Mocht je dit te veel uren uit vinden pas dan de 00:00 aan naar langer doordraaien en laat de 10:00 zo veel als mogelijk wel staan.
Ik heb dat al, in de praktijk komt het er nu op neer dat hij van 14 tot 21u draait en de rest vd dag uit is met deze buitentemperaturen. Opzich prima, alleen zou t liefste hebben dat hij dan in die tijd wel continue draait tot hij de 22 graden op de controller bereikt. Dat doet ie nu dus niet.ErikVers schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:34:
[...]
Nu weet je waarom hij uit gaat.
Als je wilt dat hij langer draait moet je je doel temp verhogen.
Wat ik eerder zou adviseren is om met externe thermostaat zelf je draai uren te bepalen. In die bepaalde draaiuren kan hij dan wel zijn warmte kwijt omdat hij even mocht afkoelen in de vloer zelf. In de ruimte temp merk je hier vaak vrijwel niks van en kun je juist zelf gaan sturen ipv overgeleverd zijn aan het toeval.
Ik zelf stel hem van 00:00-10:00 1 graad lager in dan de rest vd dag. Mocht je dit te veel uren uit vinden pas dan de 00:00 aan naar langer doordraaien en laat de 10:00 zo veel als mogelijk wel staan.
Als ik de stooklijn uit zet doet ie het wel maar dan gaat hij volgas draaien en word de aanvoer 38 graden.
Maar ik kijk het even aan zo. Het was gisteravond opzich niet oncomfortabel in huis. En het verbruik is super, met de airco had ik een kleine 10 kWh nodig voor de hele dag, nu met de pana zon 5kwh en beter comfort 👌
Wel fijn dat iedereen hier zo behulpzaam is!
Grindput heb ik eind december al gemaakt, gewoon cm of 30 afgegraven, opsluitbanden er in, grof grind er in. Als ik ooit nog eens zin heb gooi ik er nog fijn antraciet grind overheen om het netjes te maken. Maar het zit niet in t zicht bij ons dus misschien gebeurt dat wel nooit
:strip_exif()/f/image/XtIonuHylFkg2vklfdAuOQ6O.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen afgelopen vrijdag begonnen met de installatie. Eerst gaten geboord:
:strip_exif()/f/image/7ZAShlMr2PCeFQH2N4vfKHG7.jpg?f=fotoalbum_large)
Achter deze gaten zit de kelder, daar hing ook de cv ketel en heb ik ook het boilervat gezet.
Ik heb geen detai fotos gemaakt, maar ik heb 2 zwarte aircogoten over de gaten heen gezet, vanuit de kelder komt 32mm uponor, met 2 bochten de aircogoot in, aan het eind 2 puntstukken 5/4e naar de flexibele slangen.
:strip_exif()/f/image/vvtxByG9V1qatwQKhPTItOEv.jpg?f=fotoalbum_large)
om de uponor heb ik gesloten armaflex buisisolatie gedrukt, als het straks droog is ga ik met losse armaflex het flexibele deel ook nog isoleren.
De 2 voedingskabels en stuurstroom heb ik bij de airogoten in gedrukt.
En daar staat hij dan:
:strip_exif()/f/image/PHte2S0euwxygGF9R7l5njfz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DWqq7NEoInlHDr226nyRnYtK.jpg?f=fotoalbum_large)
waar de buizen de kelder in komen durf ik geen foto te maken, das zon puinhoop met buizen kabels en draden... Maar de 2x uponor32 komt binnen, heb ik 2 buiseinden 28mm aan geperst, daar gaat ie naar 2 afsluiters, dan het caleffi vuilfilter, 3 weg klep en t stuk, 2 t stukken 28 met weer 2 buiseinden naar 32 uponor naar de vloerverwarming en nog wat aftakkingen naar de bovenverdieping.
En dan komen die 2x uponor 32 uit bij de vloerverwarmingverdeler, dit heb ik vorig jaar allemaal gedaan. Huis is een vrijstaande jaren 30 woning waar ik een aanbouw heb gezet en de rest vd woonkamer de vloer opnieuw op heb gebouwd met beton, isolatie en vloerverwarming.
:strip_exif()/f/image/STsxmb8f1Qc3N0Uek0w6zNiN.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan het boilervat, 2x uponor 25 vanaf de 3weg klep en t stuk, boilervat van panasonic (met dank aan carboy voor het leveren!) aan en afvoer van t water is uponor 20. De koppelingen ga ik nog isoleren, want die worden toch wel warm.
:strip_exif()/f/image/zww1nyBjEZSlb283wtg1SBsS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZH275KS9hlZ6qTSUbbu4PYnt.jpg?f=fotoalbum_large)
En de aansluiting in de meterkast, de linker aardlek is voor de pana, vanaf daar naar de kwh meter van homewizard en dan naar de 2 b16 eindgroepen. De aardleks in de pana heb ik vervangen door 2 c16 eindgroepen nav een bericht van iemand hier, als er nu een aardlek op treed hoeft de pana niet opengeschroeft te worden.
:strip_exif()/f/image/NgNMDfUGeKURKxMZj79EIXpA.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels draait ie en ben ik lekker aan t tweaken!
Qua tijd, ik ben 3 uur met de grindbak bezig geweest, en zon 2,5 dag voor de rest vd installatie en het leidingwerk. Ik had gedacht dat t sneller zou gaan maar je bent snel veel tijd kwijt met die lompe leidingen.
Qua kosten, de hele installatie kost 4200 euro na subsidie. Ik wilde eigenlijk een wpb, dan was het goedkoper geworden waarschijnlijk, maar ik vind dit toch een mooiere installatie en geen wpb die kapot kan gaan. Misschien had ik als ik t nog een keer zou doen een atlantic met extra spiraal genomen en deze dan ook nog op de wp aangesloten.
Hoop dat iemand wat aan t verslag heeft! Op of aanmerkingen hoor ik ook graag, denk dat t een technisch goede installatie is geworden.
@HomegrownBGP Ik heb ook dat 300l Pana vat. Het 1.5 Kwh element is naar mijn mening te klein (lees, dan duurt het langgg) voor de legionella run.Andrehj schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:32:
[...]
Overigens meet mijn meross stopcontact dat hij maar 1,2 Kwh trekt. Ik gebruik dus het interne element van 3 Kwh. Is daar iets op tegen behalve verlies van warmte tussen de wp en de boiler ? Daarentegen wordt er minder cop=1 electra gebruikt bij het interne element dan bij het exteren element ( zie 12.4.3 8 van het servcie manual) Het boiler element schakel ik handmatig bij als ik er zin in heb, die zit dus op een stekker achter een smartplug.
Spiraal is wellicht klein, maar kan het vermogen van mijn 9J kwijt, dus wat mij betreft prima.
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Probeer het water iets harder te laten stromen, dan krijg je meer afgifte.Makrolon schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 06:30:
[...]
En dat gaat dan om de aanvoer als ik je goed begrijp? Dus er kan op dat moment gewoon niet meer warmte door mn vloer afgegeven worden en dit is logisch gedrag?
Kan ik nog iets doen om hem wel door te laten lopen?
Eventueel op vaste pomp snelheid ipv dt.
Dan draai je op "Direct" neem ik aan en kun je zelf een nieuw setpoint invoeren, bv 31 graden ofzo.Makrolon schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:27:
[...]
Als ik de stooklijn uit zet doet ie het wel maar dan gaat hij volgas draaien en word de aanvoer 38 graden.
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp
Dat ziet er goed uit! Ben zelf ook bezig met het plaatsen en aansluiten van een Pana monoblock. Even een vraag, waar heb je die flex slangen vandaan? Zijn ze zuurstofdicht? Of maakt dat kleine stuk niks uit?Makrolon schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:15:
Misschien leuk om nog even de installatie te delen:
Grindput heb ik eind december al gemaakt, gewoon cm of 30 afgegraven, opsluitbanden er in, grof grind er in. Als ik ooit nog eens zin heb gooi ik er nog fijn antraciet grind overheen om het netjes te maken. Maar het zit niet in t zicht bij ons dus misschien gebeurt dat wel nooit
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Achter deze gaten zit de kelder, daar hing ook de cv ketel en heb ik ook het boilervat gezet.
Ik heb geen detai fotos gemaakt, maar ik heb 2 zwarte aircogoten over de gaten heen gezet, vanuit de kelder komt 32mm uponor, met 2 bochten de aircogoot in, aan het eind 2 puntstukken 5/4e naar de flexibele slangen.
[Afbeelding]
om de uponor heb ik gesloten armaflex buisisolatie gedrukt, als het straks droog is ga ik met losse armaflex het flexibele deel ook nog isoleren.
En daar staat hij dan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
waar de buizen de kelder in komen durf ik geen foto te maken, das zon puinhoop met buizen kabels en draden... Maar de 2x uponor32 komt binnen, heb ik 2 buiseinden 28mm aan geperst, daar gaat ie naar 2 afsluiters, dan het caleffi vuilfilter, 3 weg klep en t stuk, 2 t stukken 28 met weer 2 buiseinden naar 32 uponor naar de vloerverwarming en nog wat aftakkingen naar de bovenverdieping.
En dan komen die 2x uponor 32 uit bij de vloerverwarmingverdeler, dit heb ik vorig jaar allemaal gedaan. Huis is een vrijstaande jaren 30 woning waar ik een aanbouw heb gezet en de rest vd woonkamer de vloer opnieuw op heb gebouwd met beton, isolatie en vloerverwarming.
[Afbeelding]
Dan het boilervat, 2x uponor 25 vanaf de 3weg klep en t stuk, boilervat van panasonic (met dank aan carboy voor het leveren!) aan en afvoer van t water is uponor 20. De koppelingen ga ik nog isoleren, want die worden toch wel warm.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En de aansluiting in de meterkast, de linker aardlek is voor de pana, vanaf daar naar de kwh meter van homewizard en dan naar de 2 b16 eindgroepen. De aardleks in de pana heb ik vervangen door 2 c16 eindgroepen nav een bericht van iemand hier, als er nu een aardlek op treed hoeft de pana niet opengeschroeft te worden.
[Afbeelding]
Qua tijd, ik ben 3 uur met de grindbak bezig geweest, en zon 2,5 dag voor de rest vd installatie en het leidingwerk. Ik had gedacht dat t sneller zou gaan maar je bent snel veel tijd kwijt met die lompe leidingen.
Qua kosten, de hele installatie kost 4200 euro na subsidie. Ik wilde eigenlijk een wpb, dan was het goedkoper geworden waarschijnlijk, maar ik vind dit toch een mooiere installatie en geen wpb die kapot kan gaan. Misschien had ik als ik t nog een keer zou doen een atlantic met extra spiraal genomen en deze dan ook nog op de wp aangesloten.
Hoop dat iemand wat aan t verslag heeft! Op of aanmerkingen hoor ik ook graag, denk dat t een technisch goede installatie is geworden.
http://www.warmtepomponline.com/dolfotten schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:51:
[...]
Dat ziet er goed uit! Ben zelf ook bezig met het plaatsen en aansluiten van een Pana monoblock. Even een vraag, waar heb je die flex slangen vandaan? Zijn ze zuurstofdicht? Of maakt dat kleine stuk niks uit?
Dat kleine stukje zou niet moeten uitmaken heb ik begrepen.
Cubico schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:30:
[...]
Dan draai je op "Direct" neem ik aan en kun je zelf een nieuw setpoint invoeren, bv 31 graden ofzo.
Ik ga er nog wat mee experimenteren!KaDoos schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:54:
[...]
Probeer het water iets harder te laten stromen, dan krijg je meer afgifte.
Eventueel op vaste pomp snelheid ipv dt.
Dank voor de input! Bij mij zal het vat dicht op de WP staan (+/- 1,5 meter aan buis er tussen). Dat is zo'n slechte oplossing dan nog niet inderdaad. Ik zie dat de kosten voor de High Efficiency nog weer een aardig stuk hoger liggen. Ik vraag me dus af of dat per se nuttig is gezien jouw ervaringen.ercolano schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:28:
[...]
@HomegrownBGP Ik heb ook dat 300l Pana vat. Het 1.5 Kwh element is naar mijn mening te klein (lees, dan duurt het langgg) voor de legionella run.
Overigens meet mijn meross stopcontact dat hij maar 1,2 Kwh trekt. Ik gebruik dus het interne element van 3 Kwh. Is daar iets op tegen behalve verlies van warmte tussen de wp en de boiler ? Daarentegen wordt er minder cop=1 electra gebruikt bij het interne element dan bij het exteren element ( zie 12.4.3 8 van het servcie manual) Het boiler element schakel ik handmatig bij als ik er zin in heb, die zit dus op een stekker achter een smartplug.
Spiraal is wellicht klein, maar kan het vermogen van mijn 9J kwijt, dus wat mij betreft prima.
Een WP-boiler is wel mooi, maar kan ik minder goed kwijt. Die zou ik dan snel op zolder kwijt moeten, waar hij boven mijn hoofd staat, plus dat ik daarvoor niet de warmte van binnen in het huis wil gebruiken. En dan het additionele apparaat dat onderhoud behoeft, terwijl de 9J het prima af zou kunnen m.i.
Als je een kleine WP hebt, niet direct een issue, zeker met een goed geisoleerd huis.
in mijn geval heb ik een groot huis, dat niet tochtdicht is, dus bij koude wil ik zo snel mogelijk dat vat verwarmd hebben, zodat m'n huis niet teveel afkoelt.
ik heb een Nibe 9040FEDC, daar zit een spiraal in met 5m2 oppervlakte. dat werkt icm een 12kw warmtepomp lekker snel.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Als je de keuze hebt de levensduur van een indirecte boiler is langer dan van een warmtepomp boiler. Regelmatig issues met met name R290 warmtepomp boilers binnen 2 jaar.HomegrownBGP schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:38:
[...]
Dank voor de input! Bij mij zal het vat dicht op de WP staan (+/- 1,5 meter aan buis er tussen). Dat is zo'n slechte oplossing dan nog niet inderdaad. Ik zie dat de kosten voor de High Efficiency nog weer een aardig stuk hoger liggen. Ik vraag me dus af of dat per se nuttig is gezien jouw ervaringen.
Een WP-boiler is wel mooi, maar kan ik minder goed kwijt. Die zou ik dan snel op zolder kwijt moeten, waar hij boven mijn hoofd staat, plus dat ik daarvoor niet de warmte van binnen in het huis wil gebruiken. En dan het additionele apparaat dat onderhoud behoeft, terwijl de 9J het prima af zou kunnen m.i.
/f/image/iWODVTBqK0jj601jTLsBgoZm.png?f=fotoalbum_large)
Kan iemand mij uitleggen wat de functies zijn van de onderste rij instellingen?
Want er is mij niet helemaal duidelijk hoe ik deze moet interpreteren.
Ik heb nu ingesteld dat de verwarming aan mag met een buitentemperatuur van 12 graden en uit mag met een buitentemperatuur van 13 graden.
Edit: is de onderste rij niet voor de backupheater?
Moet 'verwarming' niet 'verwarmer' oftewel backupheater zijn?
[ Voor 19% gewijzigd door -Junkiexp- op 16-02-2024 12:03 ]
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Yep.-Junkiexp- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:44:
Edit: is de onderste rij niet voor de backupheater?
Moet 'verwarming' niet 'verwarmer' oftewel backupheater zijn?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Dankjewel. Kom wel vaker niet zo handige vertalingen tegen.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
En de laatste van de bovenste rij hoort ook bij de Backup Heater.-Junkiexp- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:22:
[...]
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp
Ik heb destijds gezorgd dat ik de taal in het Engels kreeg, daar stond het dan in ieder geval iets minder verwarrend. (inmiddels gebruik ik de pana cloud niet meer)-Junkiexp- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:22:
[...]
De middelste niet? Daarme geef je dus echt aan wanneer de warmtepomp in zijn geheel niet aan mag gaan?Cubico schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:24:
[...]
En de laatste van de bovenste rij hoort ook bij de Backup Heater.
Wauw ziet er goed uit! Wat voor boor / boormachine is dat?Makrolon schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:15:
[Afbeelding]
Thnx! Dat is een kernboormachine, met een diamantboor 63mm.Oid schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:20:
[...]
Wauw ziet er goed uit! Wat voor boor / boormachine is dat?
Nice, van jezelf of gehuurd?Makrolon schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:00:
[...]
Thnx! Dat is een kernboormachine, met een diamantboor 63mm.
Offtopic:
Ben jij een gelijknamige user op Fok! Forum?
Volgens mij herinner ik mij iets van de bouw van een garage heul lang geleden?
[ Voor 11% gewijzigd door -Junkiexp- op 16-02-2024 19:01 ]
Mis eerlijk gezegd wat foto's, vooral van je verdeler aansluiting.BjornKoster1989 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:19:
[...]
Systeem? Panasonic 7kw Monoblock H-serie buitenopstelling eerste verdieping op plat dak.
Rvs 28mm flexibel naar binnen, zolder U vorm ook 28mm, 3x met 15 naar 1e verdieping naar 3 platte (lage temperatuur) radiatoren. Ook vanaf zolder met 22 naar baganegrond naar een verdeler zonder pomp (100% in en 100% uit) hier 5 groepen van ca 80m lang. Alle leidingen in de Armaflex isolatie. Magneetfilter zit vlak voor retour ingang wp in de retourleiding.
radiatoren? Ja 3 lage temp (staan minimaal open)
vvw verdeler? Yes, met 5 groepen.
leidingen? Vvw leidingen 16mm
Thermostaatkranen? Nee.
Wat heb je voor software hangen? Enkel stroom monitoring en zon waardeloze Panasonic Aquarea wifi module (je kan er niks mee zien)
Heb je waterzijdig, tr getweakt? Nee, wp doet alles zelf met WAR.
Domotica? Alleen Energie met Homewizard Energy plug.
Welke buffer en hoe alles aangesloten? Geen buffer
Totale lengtes aan leidingen:
28mm ca 50m
22mm ca 11m
15mm ca 14m
3 platte lage temp radiatoren van ca 1000x1000mmx80 (vlakke voorplaat)
400m 16mm vloerverwarmingsleiding.
Onder de 5 graden moduleerd hij mooi en draait hij 24/7 door (modulerend) en boven de 5 graden (zeg 10) 5 min uit, 15 min aan, 5 min uit, 15 min aan.
Pompsnelheid ca 20 liter per minuut.
DeltaT 5 graden
Stooklijn -10 40 graden, +15 25 graden
Hele jaar constant 21-22 graden in huis.
Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegt.
En je jaga's
Deze klopt niet en is wss al een stukje van de oplossing: Heb je waterzijdig, tr getweakt? Nee, wp doet alles zelf met WAR.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Wie verzint zoiets..blb4 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 00:36:
[...]
Wat 't belangrijkste is is dat ze op elkaar zijn afgestemd. Dat is redelijk simpel te doen, als de compressor uit staat maar de waterpomp draait wel den moeten Toutlet en Tinlet zo goed als gelijk zijn. Als dat niet 't geval is dan kan je 1 van beide een offset geven. Of de exacte temperatuur wel of niet klopt maakt niet veel uit, vermogen = 70 x dT x flow.
Tr en TA zijn zelden gelijk, ook niet bij een uurtje of wat uit.
Als het binnen warmer is of buiten kouder zal er altijd verschil zijn
Ijken met ijswater
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Jammer van die haalse bocchten op ej verdelersMakrolon schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:15:
Misschien leuk om nog even de installatie te delen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En daar staat hij dan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Magneet filter?
Mooi KNIPWerk:-)
Je beseft je dat beide sensoren in de monoblock zitten? Als de compressor uit staat en de waterpomp draait dan zou je daar echt geen noemenswaardig verschil moeten meten.Dylantje2 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:52:
[...]
Wie verzint zoiets..
Ijken met ijswater
Ik weet waar ze zitten mijn dallas zit er bijna naast...Tinkerer84 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:58:
[...]
Je beseft je dat beide sensoren in de monoblock zitten? Als de compressor uit staat en de waterpomp draait dan zou je daar echt geen noemenswaardig verschil moeten meten.
Dat advies van leidingen is een ....
Zijn veel meer variabelen, dus ook niet zuiver.
Zet hem dan wat uren stil.
Alleen dan heb je ze gelijk, maar geen goede weergave, firmware is/was te beperkt.
Ik mis 2 graden..
Die is van mezelf.-Junkiexp- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:59:
[...]
Nice, van jezelf of gehuurd?
Offtopic:
Ben jij een gelijknamige user op Fok! Forum?
Volgens mij herinner ik mij iets van de bouw van een garage heul lang geleden?
Haha, dat klopt inderdaad! Dat was bij mn vorige huis. Met de kennis van de bouw van die garage heb ik bij dit huis 5 meter aangebouwd.
Ja, toen wist ik nog niet alle ins en outs van warmtepompen en dat dat niet ideaal zou zijn. Maar ondervind volgens mij nu niet echt nadelige effecten.Dylantje2 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:55:
[...]
Jammer van die haalse bocchten op ej verdelers
Magneet filter?
Mooi KNIPWerk:-)
Ik heb een extra magneet filter er tussen zitten!
Wat bedoel je met knipwerk?
Ja, mooi hè? ‘t klopt ook gewoon, ik schrijft toch compressor uit, waterpomp draait? ‘t temperatuurverschil tussen beide meetpunten is dan verwaarloosbaar klein want ‘t warmteverlies binnen de WP is zeer klein. Dus als in die situatie Toutlet en Tinlet gelijk zijn dan heb je een redelijk betrouwbare weergave van ‘t uitgaande vermogen tijdens bedrijf. Als ze niet gelijk zijn dan kan je ze kalibreren zodat ze wel gelijk zijn waarbij ‘t niet van belang is of ze daadwerkelijk de juiste temperatuur aangeven.Dylantje2 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:52:
[...]
Wie verzint zoiets..
Ijken met ijswater
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Je voegen in de gevel.. duurste wat er te maken isMakrolon schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 23:26:
[...]
Ja, toen wist ik nog niet alle ins en outs van warmtepompen en dat dat niet ideaal zou zijn. Maar ondervind volgens mij nu niet echt nadelige effecten.
Ik heb een extra magneet filter er tussen zitten!
Wat bedoel je met knipwerk?
Ohhh, bedoelde je dat! Leuk dat het je opvalt. Ja het huis had knipvoegen dus de uitbouw moest dat ook vond ik. Dat heb ik wel laten doen, vak apart.Dylantje2 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:12:
[...]
Je voegen in de gevel.. duurste wat er te maken is
Off topic..Makrolon schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:19:
[...]
Ohhh, bedoelde je dat! Leuk dat het je opvalt. Ja het huis had knipvoegen dus de uitbouw moest dat ook vond ik. Dat heb ik wel laten doen, vak apart.
maar ff nieuwsgierig. [ ik kan het ook namelijk, maar doe ander werk ] kosten per m2 ong..
Als ik met pensioen ga kan ik gaan beunen..
En had nog wat anders geks, ik heb warm water ingesteld.op.40 graden met een differentiatie van -5 graden. Dan zou hij toch pas weer moeten gaan verwarmen bij 35 graden? Hij gaat nu elke dag dat vat weer naar 43 graden brengen ook al is hij nog 40 oid...
Wat is je ervaring met het geluid van de L serie?Joricobussen schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:57:
Beste Tweakers,
Sinds 1 februari heb ik een Panasonic 7kW L-serie in gebruik genomen. Vooralalsnog werkt het prima en wordt alles lekker warm met de radiatoren+zelfgemaakte boosters.
Ik heb alleen het probleem dat bij een buitentemperatuur tussen 0 en 4gr de vorstbeveiligingskleppen op de buiten-unit gaan lekken. Dit kan ik zien doordat de systeemdruk 's-nachts 0,25bar daalt. Vanaf 22.00uur gaat de verwarming uit tot de volgende dag 15.00uur.
Ik kan een aantal oplossingen bedenken, maar deze zijn niet ideaal. Weet iemand een goede oplossing om dit te voorkomen?
Mogelijke oplossingen die ik kan bedenken:
1. 's-nachts geen nachtverlaging toepassen (heeft niet de voorkeur aangezien we het grootste deel van de dag niet thuis zijn en ook bij vakanties niet ideaal).
2. Vulautomaat zodat het systeem wel op druk blijft (liever niet omdat interne lekkage van het systeem moeilijk te controleren is)
3. Isoleren slangen+fittingen naast vorstkleppen. Vraag me af of die halve meter extra isolatie helpt.
4. Is het mogelijk om de temperatuur waarbij de vorstbeveiliging van de Panasonic start in te stellen en te verhogen zodat het water niet kouder dan 4gr (volgens spec. T waarbij klep open gaat) wordt?
Hoe is je buitenopstelling t.o.v. je huis en de buren?
Heb je referentiemateriaal met andere systemen?
Alvast bedankt.
Het eerste probleem wordt, voor zover ik me herinner, veroorzaakt doordat je in zowel de cloud als via de controller iets instelt. Je moet er 1 kiezen.Makrolon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:14:
Ik weet niet of t aan mij ligt, maar elke keer gaat de week timer automatisch uit... Volgens mij bij elke instelling die ik wijzig moet ik goed.kijken of de week timer niet uitgeschakeld is, en de smart cloud is niet altijd up to date, dus dan staat ie daar nog aan maar is ie gewoon uit gegaan 🙈🙈
En had nog wat anders geks, ik heb warm water ingesteld.op.40 graden met een differentiatie van -5 graden. Dan zou hij toch pas weer moeten gaan verwarmen bij 35 graden? Hij gaat nu elke dag dat vat weer naar 43 graden brengen ook al is hij nog 40 oid...
Het andere gebeurt doordat je elke dag blijkbaar eens van mode wisselt.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Wat is dat van een ontzettende bug van Panasonic?Joris 407 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:19:
[...]
Het eerste probleem wordt, voor zover ik me herinner, veroorzaakt doordat je in zowel de cloud als via de controller iets instelt. Je moet er 1 kiezen.
Zou bijna die wifi module bij mensen weglaten, geeft alleen maar meer vragen
Zo werkt het al jaren. Je gebruikt of de controller of de app voor de instellingen niet beide.Technician- schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:53:
[...]
Wat is dat van een ontzettende bug van Panasonic?
Bug?Technician- schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:53:
[...]
Mensen vinden dat heel raar.Carboy54 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:41:
[...]
Zo werkt het al jaren. Je gebruikt of de controller of de app voor de instellingen niet beide.
Er vindt geen synchronisatie plaats en als je dat weet is er niets raars aan. Ook niet bij hun airco's. Doen mijn Mitsubishi airco's ook niet. Krijg er nooit klachten over. Heeft met een bug niets te maken.
Ik zal het ze meegeven.Carboy54 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:53:
[...]
Er vindt geen synchronisatie plaats en als je dat weet is er niets raars aan. Ook niet bij hun airco's. Doen mijn Mitsubishi airco's ook niet. Krijg er nooit klachten over. Heeft met een bug niets te maken.
Ik zie dat ze ongeveer 8000 euro kosten, daar gaat subsidie (ongeveer 3200 euro en nu 750 euro cashback) vanaf. Dan kom je al gauw in de buurt van wat de warmte kost incl. koeling. Echter is de warmte incl. installatie. Maar dat is dan wel weer een hybride. Ik wil vooral weten wat de 'meer investering' is om gelijk gasloos te gaan. Ik lees hier op Tweakers heel erg dat hybride vaak een nutteloze/overbodige tussenstap is.
Globaal: Jaren 30 woning, dak geisoleerd RC5, glas variërend van HR++(7 ruiten) tot enkel glas 1 ruit (wordt nog vervangen) en vloerisolatie is ook onderweg. Gasverbruik rond de 1000m3 incl. sww. Ik dacht zelf aan de 7kw L serie.
Interpolis, glashelder!
Ja ik heb ingesteld dat hij van 13 tot 15 tapwater mag maken, dat werkt dus niet zo? Ik wil niet dat hij wanneer t hem uitkomt tapwater maakt, bv midden in de nacht oid.Joris 407 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:19:
[...]
Het eerste probleem wordt, voor zover ik me herinner, veroorzaakt doordat je in zowel de cloud als via de controller iets instelt. Je moet er 1 kiezen.
En ik mag de controller dus niet meer aanraken als ik de app gebruik?
It's a feature. Zo had ik voorheen twee verschillende programma's zomer/winter. Cloud override controller als ik mij niet vergis.Technician- schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:53:
[...]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat maakt het nog geen "bug", hooguit iets wat je graag anders zou willen.
En als je het weet is er prima mee te leven.
Zo werken cloud en heishamon ook niet goed samen, en kan je in heishamon zelf helemaal niets met geen van de twee schedules (wat dan ook geen bug in heishamon is).
Dat tijdschema kun je prima zo instellen, maar je moet ook ergens instellen bij welke temperatuurdaling hij dat moet doen. Als je niet wilt dat hui het snachts doet dan moet je in het tijdschema instellen dat hij dan alleen mag verwarmen (symbool zonnetje) en dan bijvoorbeeld vanaf 8u weer zonnetje + kraantje, en van 13u -15u alleen kraantje.Makrolon schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:20:
[...]
Ja ik heb ingesteld dat hij van 13 tot 15 tapwater mag maken, dat werkt dus niet zo? Ik wil niet dat hij wanneer t hem uitkomt tapwater maakt, bv midden in de nacht oid.
En ik mag de controller dus niet meer aanraken als ik de app gebruik?
Voor tijdschema of controller of cloud volgens mij. Maar ik doe bijna niks met de cloud, alleen monitoren en heel soms iets van afstand forceren (verwarming eerder aan dan schema bijvoorbeeld)
[ Voor 9% gewijzigd door Joris 407 op 19-02-2024 13:42 ]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Bij mij kostte het 32 professionele manuren plus uiteraard materiaalkosten.TheIbex schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:48:
Wat zou de installatie van een Panasonic L serie all in one ongeveer moeten kosten? Het zijn natuurlijk minder koppelingen en leidingen dan bij een losse boiler, maar volgens mij is het weer bewerkelijker dan een hybride bijhaken op de bestaande CV leidingen.
Ik zie dat ze ongeveer 8000 euro kosten, daar gaat subsidie (ongeveer 3200 euro en nu 750 euro cashback) vanaf. Dan kom je al gauw in de buurt van wat de warmte kost incl. koeling. Echter is de warmte incl. installatie. Maar dat is dan wel weer een hybride. Ik wil vooral weten wat de 'meer investering' is om gelijk gasloos te gaan. Ik lees hier op Tweakers heel erg dat hybride vaak een nutteloze/overbodige tussenstap is.
Globaal: Jaren 30 woning, dak geisoleerd RC5, glas variërend van HR++(7 ruiten) tot enkel glas 1 ruit (wordt nog vervangen) en vloerisolatie is ook onderweg. Gasverbruik rond de 1000m3 incl. sww. Ik dacht zelf aan de 7kw L serie.
Verder is je afgiftesysteem bepalend of je all electric kan, niet per se je isolatiewaarde (maakt het wel makkelijker). Had je de FAQ al doorgelezen?
hybride is waarschijnlijk korte termijn goedkoper maar lange termijn niet.
En heb je het PompAO topic ook al gelezen? Veel gedoe omdat de frontend nog niet op orde is en je moet werken met een vrij hoog minimaal vermogen (dus snel pendelen) en een gecombineerde stooklijn die het geheel complexer maakt.
Tldr: investeer wat meer en ga voor all electric zoals je al had gelezen hier.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Het zoals jij noemt bijhaken in de CV installatie is voor een Pana AIO niet ingewikkelder dan een hybride als de basis voldoet en door het AIO concept zit alles er al in incl. 185 liter boiler en driewegklep etc. Technisch en kwalitatief niet te vergelijken met AO de warmte.TheIbex schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:48:
Wat zou de installatie van een Panasonic L serie all in one ongeveer moeten kosten? Het zijn natuurlijk minder koppelingen en leidingen dan bij een losse boiler, maar volgens mij is het weer bewerkelijker dan een hybride bijhaken op de bestaande CV leidingen.
Stom toeval, ik stond vandaag te kijken naar de controller van mijn schoonmoeder (9K all in one, heb ik geplaatst). Er staat geen programma ingesteld, voor zover ik vinden kan ook geen nachtverlaging oid - gewoon altijd 20gr.Joris 407 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:40:
[...]
Dat tijdschema kun je prima zo instellen, maar je moet ook ergens instellen bij welke temperatuurdaling hij dat moet doen. Als je niet wilt dat hui het snachts doet dan moet je in het tijdschema instellen dat hij dan alleen mag verwarmen (symbool zonnetje) en dan bijvoorbeeld vanaf 8u weer zonnetje + kraantje, en van 13u -15u alleen kraantje.
Voor tijdschema of controller of cloud volgens mij. Maar ik doe bijna niks met de cloud, alleen monitoren en heel soms iets van afstand forceren (verwarming eerder aan dan schema bijvoorbeeld)
SWW staat op 53 met een dt van 6, maar toch zie je hier vat op 39 en de pomp die nog vrolijk door pruttelt voor CV.. ik snap er niks van.
Er mag van mij ten alle tijden verwarming of sww gedraaid worden, er zijn 2 badkamers waardoor er soms onverwachts gedoucht wordt oid.
:strip_exif()/f/image/80uQ3pJFPq1SJcDMM3990ou1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben niet bekend met de K, maar zou niet moeten kunnen lijkt me. Weer een gevalletje controller vs cloud?stevenP schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:49:
[...]
Stom toeval, ik stond vandaag te kijken naar de controller van mijn schoonmoeder (9K all in one, heb ik geplaatst). Er staat geen programma ingesteld, voor zover ik vinden kan ook geen nachtverlaging oid - gewoon altijd 20gr.
SWW staat op 53 met een dt van 6, maar toch zie je hier vat op 39 en de pomp die nog vrolijk door pruttelt voor CV.. ik snap er niks van.
Er mag van mij ten alle tijden verwarming of sww gedraaid worden, er zijn 2 badkamers waardoor er soms onverwachts gedoucht wordt oid.
[Afbeelding]
Als je 20 op het scherm ziet kan het best 19,6 graden zijn en hij wil verwarmen tot 20,4 graden.stevenP schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:49:
[...]
Stom toeval, ik stond vandaag te kijken naar de controller van mijn schoonmoeder (9K all in one, heb ik geplaatst). Er staat geen programma ingesteld, voor zover ik vinden kan ook geen nachtverlaging oid - gewoon altijd 20gr.
[Afbeelding]
Ik zou de installateur vragen

Nee zover snap ik 'm. ;-) maar ik had echt het idee dat sww de prio krijgt over het huis verwarmen. Immer is een klein uurtje sww voldoende voor veel doucheplezier maar kan het een paar uur duren voor hij het huis weer op temp heeft (zeker met de mooie hysterise van 1.0).nokiaan958GB schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:36:
[...]
Als je 20 op het scherm ziet kan het best 19,6 graden zijn en hij wil verwarmen tot 20,4 graden.
Ik zou de installateur vragen
Maar heb ik dat zo verkeerd? En zoja, is daar een setting voor? Ik ga die service cloud nog verder moeten uitpluizen blijkt.. ik draai zelf heishamon en geen sww (althans, wpb) dus andere situatie.
Er is een setting met de SWW dT voordat hij weer gaat opwarmen, maar die kan volgens mij niet hoger dan 10 graden.
En er is een tijd die de verwarming mag blijven draaien voordat een SWW run gestart wordt, die is max een paar uur.
Heb je nog wat later op de avond gekeken of de run alsnog is gedaan?
Wij hebben ook prio bij SWW en veel sporters en douchers.
Ben er zo klaar mee dat ik er een 270 explorer v4 naast ga zetten nog.
Er is ook een setting maximale sww tijd. Wellicht heeft hij al een korte sww run gedaan en is hij weer terug naar verwarmen overgeschakeld. Heb je al in de logs gekeken?stevenP schreef op maandag 19 februari 2024 @ 23:06:
[...]
Nee zover snap ik 'm. ;-) maar ik had echt het idee dat sww de prio krijgt over het huis verwarmen. Immer is een klein uurtje sww voldoende voor veel doucheplezier maar kan het een paar uur duren voor hij het huis weer op temp heeft (zeker met de mooie hysterise van 1.0).
Maar heb ik dat zo verkeerd? En zoja, is daar een setting voor? Ik ga die service cloud nog verder moeten uitpluizen blijkt.. ik draai zelf heishamon en geen sww (althans, wpb) dus andere situatie.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Bovenstaande op basis van een 9J, waar ik ook met deze instellingen heb lopen worstelen. Als dit het probleem is, "opwarmtijd tank" verhogen (heb zelf 160 staan. Wel eens gezien dat tijdens defrost mania de sterilisatie niet binnen 2 uur ging) en evt "werkingstijd verwarmen" verlagen.
nogmaals, op basis van een J.
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Volgens mij staat de max verwarming tijd standaard op iets van 8 uur, ik vermoed inderdaad dat dit het probleem is.sjimmie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:14:
@stevenP eens, op basis van wat je zegt zou ik ook wel onderhand een SWW run verwachten.
Er is een setting met de SWW dT voordat hij weer gaat opwarmen, maar die kan volgens mij niet hoger dan 10 graden.
En er is een tijd die de verwarming mag blijven draaien voordat een SWW run gestart wordt, die is max een paar uur.
Heb je nog wat later op de avond gekeken of de run alsnog is gedaan?
Dan zet je toch gewoon de WACHT tijd zo kort mogelijk en de LOOP tijd zo lang mogelijk?Technician- schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:00:
Meeste warmtepompen hebben een achterlijke regel, als er CV vraag is dan moet deze X tijd doorlopen (bij mij 3 uur) voordat SWW wordt gemaakt.
Dat kan je zelf oplossen.
[ Voor 4% gewijzigd door sjimmie op 20-02-2024 09:28 ]
Da's de max, er is ook een min volgens mij.Tinkerer84 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:13:
[...]
Volgens mij staat de max verwarming tijd standaard op iets van 8 uur, ik vermoed inderdaad dat dit het probleem is.
Ik kwam dit toevallig tegen.sjimmie schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:04:
[...]
Dat maakt het nog geen "bug", hooguit iets wat je graag anders zou willen.
En als je het weet is er prima mee te leven.
Zo werken cloud en heishamon ook niet goed samen, en kan je in heishamon zelf helemaal niets met geen van de twee schedules (wat dan ook geen bug in heishamon is).
Voor de liefhebbers Heishamon Both + ESP32
https://github.com/salakrzy/HeishaMonBoth
Nee want de wachttijd is geblokkeerd op min 2 uur en het wordt bij div SWW gewoon te koud in de woonkamer omdat we met Strada’s verwarmensjimmie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:28:
[...]
Dan zet je toch gewoon de WACHT tijd zo kort mogelijk en de LOOP tijd zo lang mogelijk?
Dat kan je zelf oplossen.
De Pana kun je de tijd voor verwarmen max en tapwater max beide naar voorkeur instellen 👍Technician- schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:00:
Meeste warmtepompen hebben een achterlijke regel, als er CV vraag is dan moet deze X tijd doorlopen (bij mij 3 uur) voordat SWW wordt gemaakt.
Hij knalt dus gewoon aan zodra tapwater onder setpoint minus delta gaat. Uitgaande van eerdere runs die netjes zijn afgerond.
Wat er bij @Peter P wordt waargenomen is dat een tapwaterrun de max werkingstijd is verstreken terwijl vat nog niet op temp was (of direct na die max tijd er weer wat uit is gedoucht) en daarna gaat hij eerst netjes zijn ingesteld verwarmingsuren afmaken. Mocht je dit resultaat niet waarderen dan verleng je de tapwater duur of kort je het erna verwarmen wat in. Of je doet beide 👍😋
[ Voor 34% gewijzigd door ErikVers op 20-02-2024 14:27 ]
Iets langere max tapwater loopduur en hogere target? Eventueel met tapwater circulatie over t vat zodat hele vat op temp komt of los extra meer sww liters warm houden. Mocht dit niet voldoen is inderdaad je afgifte icm isolatie woning ed niet geschikt om lang te onderbreken wil je iets standaloneTechnician- schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:55:
[...]
Nee want de wachttijd is geblokkeerd op min 2 uur en het wordt bij div SWW gewoon te koud in de woonkamer omdat we met Strada’s verwarmen
De legeonellarun kan ik nog niet verklaren, voor t tapwater heb ik wel een idee, ik heb ingesteld dat ie tussen 13 en 15 tapwater mag doen. Maar gister avond staat er bij 'instellen' (waar nu 40 staat) 57. Dit zet ie dan om 13u naar 40, maar misschien dat hij het dan toch nog even gaat verwarmen door dat t setpoint voor dat tapwater bedrijf aan gaat op 57 graden staat?
:strip_exif()/f/image/tsl65S8JCDPZV7gKC45FAy7m.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand enig idee hoe ik kan voorkomen dat ie steeds t tapwater blijft verwarmen? De differentiatie staat op -8 ingesteld dus dat kan t niet zijn.
En wat moet ik nog meer instellen om die legeonellarun aan de gang te krijgen?
Ik heb geen ervaring met andere warmtepompen, maar mijn 7kW unit maakt veel minder geluid dan de 3,5kW airco die er naast hangt. Ik moet er wel bij zeggen dat het nog niet echt koud is geweest en de compressor nog maar maximaal 50Hz heeft gedraaid bij het opstarten, maar tot nu toe vind ik hem heel erg stil.Johan-1986 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:08:
[...]
Wat is je ervaring met het geluid van de L serie?
Hoe is je buitenopstelling t.o.v. je huis en de buren?
Heb je referentiemateriaal met andere systemen?
Alvast bedankt.
Ik heb de buitenunit op beugels aan de zijgevel gemonteerd boven de garage, naar de buren gericht (geschakelde woning). Hierbij zit er geen rubber/demper tussen de unit en de beugel. wel heb ik een rubbermat tussen de gevel en de beugel zitten. Vooralsnog heb ik geen last van trillingen in huis, wat ik bij de airco wel heb.
Voor legionella check bij bedrijfinstellingen je tapwater setting en het tijdstip. Zorg daarnaast dat je juiste spiraal in of extern kiest en dat deze juist is aangesloten. Daarnaast activeer je dat interne spiraal bij instellen. Zorg ervoor dat die in bovenbalk controller zichtbaar is, dan mag die mee doen.Makrolon schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:20:
Ik snap er niks van, hij blijft t tapwater verwarmen terwijl het nog niet nodig is... Vandaag ook weer, staat ingesteld.op 40 graden, gaat ie hem even naar 42 graden verwarmen... Terwijl ik had ingesteld dat ie ook legeonellarun moet doen, dat doet ie dan weer niet.
De legeonellarun kan ik nog niet verklaren, voor t tapwater heb ik wel een idee, ik heb ingesteld dat ie tussen 13 en 15 tapwater mag doen. Maar gister avond staat er bij 'instellen' (waar nu 40 staat) 57. Dit zet ie dan om 13u naar 40, maar misschien dat hij het dan toch nog even gaat verwarmen door dat t setpoint voor dat tapwater bedrijf aan gaat op 57 graden staat?
[Afbeelding]
Iemand enig idee hoe ik kan voorkomen dat ie steeds t tapwater blijft verwarmen? De differentiatie staat op -8 ingesteld dus dat kan t niet zijn.
En wat moet ik nog meer instellen om die legeonellarun aan de gang te krijgen?
Wat betreft verwarmen dit zal door je klokprogramma komen waarbij hij op dat moment tapwatervraag had. Wat wil je hierover weten?
Kies eerst of je klokprogram via cloud of controller wilt en zorg dat na instellen die ook geactiveerd staat op één van beide en niet op beide want dat loopt niet lekker.