Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-08 22:54
Bij de aanschaf van een Pelletketel, Zonneboiler, Lucht/Water Warmtepomp is vanaf 1 januari 2018 wat veranderd voor de subsidie aanvraag. De installatie moet door een Erkend installateur worden aangelegt en moet een factuur van worden ingezonden voor de subsidie aanvraag.

Waar is deze nieuwe regel goed voor? Voor de handige Doe-Het-Zelver, die zelf zn installatie aan wil/kan leggen, is dit niet erg efficient.

Zijn er mannieren zodat ik Zelf de installatie aan kan leggen, en evengoed ISDE Subsidie kan ontvangen?
Denk aan keuring van de installatie ect.

Iemand hier ervaring mee, of zijn er mensen die een beetje met het zelfde dilemma zitten?

Alvast bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 20:15

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:07
Ik heb alles zelf geïnstalleerd, wat foto's genomen, er een verhaaltje bij getypt en de factuur er bij geüpload.
busscherski schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:49:
Ik heb vandaag bericht gekregen dat de subsidie verleend is.
Sneller dan verwacht.
Ondanks de vakantieperiode heb ik het bericht in 17 dagen in mijn brievenbus. Is dit een record?

[...]

[Afbeelding: subsidie verleend]

Ik heb een .pdf gemaakt met onderstaand stukje text en wat foto`s en dat geupload naar het portal.
Dit stukje text heb ik bij in de .pdf gezet:

[...]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tot dusver geen probleem daarmee dus. Laten we hopen dat het morgen ook nog zo is.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
https://www.rvo.nl/subsid...duurzame-energie-isde/faq

Veilig installeren door een deskundig installateur?
Verbergen
Het is van belang dat een apparaat deskundig is geïnstalleerd volgens de voorschriften. Voorschriften staan bijvoorbeeld in brancherichtlijnen en ook in het Bouwbesluit. U voorkomt hiermee ook onveilige situaties zoals brandgevaar of milieuoverlast.

Daarom geldt per 1 januari 2018 ook de subsidievoorwaarde dat u kunt aantonen dat het apparaat is geïnstalleerd door een deskundige installateur. Een bewijs is bijvoorbeeld een factuur van de installateur of de aannemer. Als er geen vermelding op de factuur staat, kan een door een installateur ingevulde checklist van de installatie of een foto van de installatie voldoende zijn.

Ik heb zelf het RVO opgebeld, met deze vraag, en hun zeggen dat het door een Erkend Installateur moet aangesloten zijn met factuur van de aanleg van de installatie. Als er geen Factuur is, mag je dus ook aantonen dmv Fotos van de installatie dat het vakkundig geinstalleerd is.

Dus komt er op neer, als je zelf handig genoeg ben, mag je dit zelf aansluiten, fotos maken, verhaaltje erbij met je ervaringen enz. Dan wordt er niet moeilijk gedaan als het er netjes uitziet, en krijg je je Subsidie bedrag netjes uitgekeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@BjornKoster1989
Wat hierboven dus ook een aantal keer gepost is :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornKoster1989
@Rol-Co

Klopt, maar had gebeld voor ik weer had gekeken in dit topic bericht.
Maar dan is er nu dus wel dubbel bewijs.

Bedankt @AUijtdehaag @busscherski @ElMacaroni @Rol-Co voor julie informatie.

Blij dit te lezen, anders werdt het voor mij veel minder intressant een installatie aan te schaffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@BjornKoster1989 Ik ben benieuwd of dit uiteindelijk ook gelukt is zo?

En of op dit moment foto's nog voldoende zijn om ISDE subsidie te krijgen als je het zelf doet?

Ook benieuwd omdat in 2021 isolatiemateriaal bij de ISDE regeling komt te zitten..

Als je het leest lijkt het meer een "Aannemer subsidie". Die passen natuurlijk allemaal hun prijzen op de subsidie aan.. :p

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 20:39
maratropa schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:27:
@BjornKoster1989 Ik ben benieuwd of dit uiteindelijk ook gelukt is zo?

En of op dit moment foto's nog voldoende zijn om ISDE subsidie te krijgen als je het zelf doet?

Ook benieuwd omdat in 2021 isolatiemateriaal bij de ISDE regeling komt te zitten..
oh ja ook isolatie? is ISDE subsisie al bekend voor 2021?

als dat zo is kan ik mijn vloerisolatie beter uitstellen tot 2021 :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Slaveofthewave schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:42:
[...]

oh ja ook isolatie? is ISDE subsisie al bekend voor 2021?

als dat zo is kan ik mijn vloerisolatie beter uitstellen tot 2021 :9
Ik had de RVO gebeld (voor iets anders maar dit ook gevraagd) maar die wisten nog niks alleen dat het pas op het eind van het jaar duidelijk is. Ze verbonden met door met iemand van de SEEH maar die kon me ook niks vertellen. Behalve dat isolatie bij de ISDE regeling gaat idd..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 12:31
Heeft iemand in 2021 of 2022 nog ervaring gehad met het aanvragen van de ISDE subsidie bij het zelf installeren van bijvoorbeeld een warmtepomp? Ik wil graag een warmtepomp-boiler, maar men heeft gelobbyd voor een voorwaarde dat het is geïnstalleerd door een erkend installateur.

Ik bedoel het installeren van een boiler is nou niet bepaald rocket-science… en vind deze voorwaarde toch weer typische Nederlandse betutteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

DjCoke schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:12:
Heeft iemand in 2021 of 2022 nog ervaring gehad met het aanvragen van de ISDE subsidie bij het zelf installeren van bijvoorbeeld een warmtepomp? Ik wil graag een warmtepomp-boiler, maar men heeft gelobbyd voor een voorwaarde dat het is geïnstalleerd door een erkend installateur.

Ik bedoel het installeren van een boiler is nou niet bepaald rocket-science… en vind deze voorwaarde toch weer typische Nederlandse betutteling.
Ik heb in maart zelf een warmtepomp geïnstalleerd en heb een ZZP-er met de juiste KVK inschrijving gezocht die voor mij een rekening van €150,- wilde opstellen waarin staat aansluiten en in bedrijfstellen van .....
Werkt prima.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@klump4u Op 150 euro krijg je niet veel subsidie terug...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:56:
€150,- voor aansluiten en in bedrijf stellen en €2950,- voor de warmtepomp zelf.
Deze twee rekeningen ingediend en kreeg er gewoon €2700,- subsidie over.
(de €300,- van materiaal heb ik er nog geeneens bij gedaan)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online

H-W

Tja dat blijft fraude natuurlijk, uiteindelijk heeft die zzp-er alleen maar een factuur opgemaakt waar hij niks voor gedaan heeft. Gelukkig heeft RvO het zo druk dat de controle waarschijnlijk wat achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 12:31
H-W schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:59:
Tja dat blijft fraude natuurlijk, uiteindelijk heeft die zzp-er alleen maar een factuur opgemaakt waar hij niks voor gedaan heeft. Gelukkig heeft RvO het zo druk dat de controle waarschijnlijk wat achterblijft.
Als die zzp’er het heeft gecontroleerd dan moet het toch goed zijn?

Ik zit ermee dat ik en geen installateurs krijg en de korting op de boiler 750 euro is. Ik krijg daarvoor geen installateur. Dan kan ik beter de korting zelf slikken. Dat lijkt me niet de bedoeling van de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

H-W schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:59:
Je kunt het ook omdraaien, gelukkig weer iemand van het gas af die het anders misschien niet gedaan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Het zou wettelijk geregeld moeten worden dat je ook een gedeeltelijke subsidie kan krijgen als de installateur alleen maar gecontroleerd heeft.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ze zouden die monopolie van installateurs eraf moeten halen. Lekker gelobbyd Techniek Nederland :(
AUijtdehaag schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:56:
Subsidie is een vast bedrag ongeacht waarvoor je de warmtepomp aanschaft. Je kan dus meer subsidie krijgen dan de warmtepomp (+installatie) gekost heeft. Zelf ervaring mee O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Stuur anders eens een mailtje naar Tom van der Lee van Groenlinks. Hij is degene die deze voorwaarde erin heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Dre schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:21:
Ze zouden die monopolie van installateurs eraf moeten halen. Lekker gelobbyd Techniek Nederland :(
Ergens is dit wel begrijpelijk, het geld blijft meer in Nederland maar van de andere kant een monoblock of warmtepompboiler kan iedereen met twee rechtse handen plaatsen en aansluiten en dit zou alleen maar leiden tot sneller en meer verdwijning van gasaansluitingen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Nu online

H-W

Tja, in de voorwaarden van RvO staat duidelijk:
De uitvoering is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De uitvoering mag u niet zelf doen.
Nu zal ik de laatste zijn die met zijn vingertje omhoog staat om dit in te wrijven maar houd er wel rekening mee. Mocht iemand die toch controleren dan wordt je aanvraag afgewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ach, wat is uitvoering? Een installatiebedrijf wat de zekering overhaalt ? Of op afstand via het internet in bedrijf stelt?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

H-W schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:18:
Tja, in de voorwaarden van RvO staat duidelijk:

[...]

Nu zal ik de laatste zijn die met zijn vingertje omhoog staat om dit in te wrijven maar houd er wel rekening mee. Mocht iemand die toch controleren dan wordt je aanvraag afgewezen.
Dan ben ik blij dat ze zo slecht opletten want we hebben 2 x een aanvraag ingediend met alleen een rekening van de warmtepomp en een rekening van €150,- zijnde aansluiten in bedrijfstellingskosten. Heb nog geeneens rekeningen van het gebruikte materiaal hoeven te overleggen.
Maar al met al ben ik dadelijk met aftrek van subsidie voor €3200,- van het gas af en voor dat geld heb ik dan een Wpb, warmtepomp en een nieuwe keuken met nieuwe inductiekookplaat, wasemkap en oven (koelkast en vaatwasser zet ik over) en voor €900,- 3800Wp zonnepanelen bijgelegd om alles af te dekken.
Ik lach me rot om die verhalen van dat je meer als €30.000,- kwijt bent om van het gas af te gaan. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:02

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja hoe doe jij dat dan?
3200 na aftrek subsidie is 6500 euro met subsidie.
Keuken kost dat alleen al en dan heb je nog geen warmtepompboiler (1000 euro) en een warmtepomp (4000) euro. dan heb je ook nog aansluitmateriaal nodig.
Als ik het zo lees dan moet jij minister van duurzaamheid worden en dan zijn we goedkoop van het gas en Rusland af.

[ Voor 20% gewijzigd door martijn v o op 26-06-2022 11:03 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

martijn v o schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:02:
Ja hoe doe jij dat dan?
3200 na aftrek subsidie is 6500 euro met subsidie.
Keuken kost dat alleen al en dan heb je nog geen warmtepompboiler (1000 euro) en een warmtepomp (4000) euro. dan heb je ook nog aansluitmateriaal nodig.
Als ik het zo lees dan moet jij minister van duurzaamheid worden en dan zijn we goedkoop van het gas en Rusland af.
Haha, nee ik heb niks met dat kont gedraai en machtsmisbruik.
Warmtepompboiler €1500 + €250 materiaal - €1250 subsidie(2018) = €500,-
Warmtepomp €2950 + €300 materiaal + €150 rekening - €2700 subsidie = €700,-
Keuken 3,80meter recht met inductieplaat, wasemkap en oven van Ikea (Enhet) net €2000,-
Alles zelf plaatsen en maken want ik ben bakker van beroep >:) (altijd interesse in techniek gehad)
1 set zonnepanelen 2000Wp voor €500,- opgehaald.
1 set zonnepanelen 1800Wp voor €400,- opgehaald.
Ik had al 4980Wp liggen vanaf 2012.
In 2006 spouwmuur laten vullen met korrels €1600,-( was toen helaas geen subsidie maar wel 450m3) gasreductie.
In 1999 dakisolatie aangebracht van binnenuit. €0,- werd vergoed door Essent toentertijd.
Heb alles gewoon dubbel glas uit 1986 en geen bodem isolatie.
Verwarmings afgifte alles radiatoren.
En nog vorig jaar n.a.v. een erfenisje boven en onder een LG l/l warmtepomp laten plaatsen ( anderen besteden dit misschien aan een leuk tripje)maar hoofdzakelijk om te koelen en altijd makkelijk om als extra warmte te hebben mocht de l/w pomp het niet trekken.
De €2200, van de 2 airco’s neem ik niet mee inde berekening en de spouwmuur isolatie ook niet omdat dat toen al was gedaan om het gas te reduceren en voor comfort.
Gewoon slim keuzes maken, wij rijden een Fiat Panda en gaan gewoon maar 1 keer per jaar op vakantie naar Spanje. (Ook daar kun je slimme keuzes in maken wan ik ben verplicht om in de dure bouwvak te gaan.
Hypotheek is €300,- bruto en energierekening -€800,-
Zorgverzekering is duurste kostenpost hier maar we mogen niet klagen met de geboden zorg in NL.

[ Voor 10% gewijzigd door klump4u op 26-06-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020

martijn v o

Certified by Enphase.

Op zo'n manier.
Ik herken het wel hier ook de hypotheek en energierekening die lager zijn dan de autokosten.

Hier een rekening gehad van 125 euro voor het in bedrijf stellen. Deze rekening samen met de rekening van de WP uit Duitsland opgestuurd voor de subsidie.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonWi
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-02 09:24
Zijn er nog tips om een inbedrijfsstellingsfactuur te kunnen krijgen. Wellicht firma's die dat ook als dienst leveren (regio Nijmegen)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savage008
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:27
Hoi ,

ik heb ook de vraag voor een in bedrijfstelling/keuring door een instalateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Zou het eventueel mogelijk zijn om tegen een lage prijs zelf een diploma te halen om een (monoblock) waterpomp te mogen installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
_starbuck_ schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 13:25:
Zou het eventueel mogelijk zijn om tegen een lage prijs zelf een diploma te halen om een (monoblock) waterpomp te mogen installeren?
Je mag een monoblock ook zonder diploma zelf installeren.
Om voor ISDE subsidie in aanmerking te komen moet je de inbedrijfstelling laten verrichten door iemand met een KvK inschijving met een SBI code beginnend met 41 42 of 43, iets uit de bouwsector dus.
Met een factuur voor de monoblock zelf en een factuurtje voor inbedrijfstelling kom je voor de ISDE in aanmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:33
klump4u schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:36:
[...]

Haha, nee ik heb niks met dat kont gedraai en machtsmisbruik.
Warmtepompboiler €1500 + €250 materiaal - €1250 subsidie(2018) = €500,-
Warmtepomp €2950 + €300 materiaal + €150 rekening - €2700 subsidie = €700,-
Keuken 3,80meter recht met inductieplaat, wasemkap en oven van Ikea (Enhet) net €2000,-
Alles zelf plaatsen en maken want ik ben bakker van beroep >:) (altijd interesse in techniek gehad)
1 set zonnepanelen 2000Wp voor €500,- opgehaald.
1 set zonnepanelen 1800Wp voor €400,- opgehaald.
Ik had al 4980Wp liggen vanaf 2012.
In 2006 spouwmuur laten vullen met korrels €1600,-( was toen helaas geen subsidie maar wel 450m3) gasreductie.
In 1999 dakisolatie aangebracht van binnenuit. €0,- werd vergoed door Essent toentertijd.
Heb alles gewoon dubbel glas uit 1986 en geen bodem isolatie.
Verwarmings afgifte alles radiatoren.
En nog vorig jaar n.a.v. een erfenisje boven en onder een LG l/l warmtepomp laten plaatsen ( anderen besteden dit misschien aan een leuk tripje)maar hoofdzakelijk om te koelen en altijd makkelijk om als extra warmte te hebben mocht de l/w pomp het niet trekken.
De €2200, van de 2 airco’s neem ik niet mee inde berekening en de spouwmuur isolatie ook niet omdat dat toen al was gedaan om het gas te reduceren en voor comfort.
Gewoon slim keuzes maken, wij rijden een Fiat Panda en gaan gewoon maar 1 keer per jaar op vakantie naar Spanje. (Ook daar kun je slimme keuzes in maken wan ik ben verplicht om in de dure bouwvak te gaan.
Hypotheek is €300,- bruto en energierekening -€800,-
Zorgverzekering is duurste kostenpost hier maar we mogen niet klagen met de geboden zorg in NL.
hier ook hetzelfde verhaal
WPB voor 350 en Wp voor 900 na subsidie... 2100 aan isolatie en 2000 aan ventilatie (WTW) en niemand die je geloofd of zoiets heeft van "hey zou je dat met mij ook kunnen?"

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 22:51
ASW1 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

Om voor ISDE subsidie in aanmerking te komen moet je de inbedrijfstelling laten verrichten door iemand met een KvK inschijving met een SBI code beginnend met 41 42 of 43, iets uit de bouwsector dus.
Met een factuur voor de monoblock zelf en een factuurtje voor inbedrijfstelling kom je voor de ISDE in aanmerking.
Ik heb mijn Vaillant monoblock besteld via bedrijf doehetzelfenergie.nl. Ik heb alles voorbereid. Hij kwam de pomp brengen, plaatsen (moet wel samen want 220 kg!) en in bedrijf stellen. Je kan hem vragen of hij ook in bedrijf stelling van andere merken doet. Prima kerel. Subsidie zonder problemen verleend. April 2022 was dat.

[ Voor 3% gewijzigd door Snyper op 01-11-2022 16:42 ]

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arenddriest
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-01-2024
Hallo,

ook ik ben op zoek naar een installateur die een keuring wil doen op een door mijzelf geinstalleerde warmtepomp (omgeving Gouda)
Ik heb de installatie (Panasonic 5kw air-water monoblock) helemaal klaar staan voor ingebruikstelling.

alvast bedankt,
Arend

[ Voor 10% gewijzigd door arenddriest op 22-08-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09 21:27

DIY

arenddriest schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:12:
Hallo,

ook ik ben op zoek naar een installateur die een keuring wil doen op een door mijzelf geinstalleerde warmtepomp (omgeving Gouda)
Ik heb de installatie (Panasonic 5kw air-water monoblock) helemaal klaar staan voor ingebruikstelling.

alvast bedankt,
Arend
Ik heb je een DM gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 11:15
Kijk, ik zit in precies hetzelfde schuitje en gooi hier even een balletje op.

Ook ik ben op zoek naar een installateur die een keuring wil doen op een door mijzelf geïnstalleerde warmtepompboiler, omgeving Deventer (Harfsen).

Ik heb de installatie (Ariston Nuos Evo) helemaal klaar staan voor ingebruikstelling.

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
ASW1 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

Hoe kom je aan de info van die sbi codes? Ik wil m zelf gaan installeren namelijk en ben even aan t onderzoeken of ik de juiste sbi code heb bij mn inschrijving.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Makrolon schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:38:
[...]

Hoe kom je aan de info van die sbi codes? Ik wil m zelf gaan installeren namelijk en ben even aan t onderzoeken of ik de juiste sbi code heb bij mn inschrijving.
Gewoon Googlen 8)7
Wat is een “bouwinstallatiebedrijf” eigenlijk?
Volgens de RVO is dat een bedrijf dat bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven met een
Standaard Bedrijfsindeling (SBI code, bestaat uit 4 of 5 cijfers) voor “Bouwinstallatie”. Dat zijn alle
bedrijven die staan ingeschreven met een SBI code die begint met 43.2 met daaronder de
subcategorieën:
43.21 Elektrotechnische bouwinstallatie
43.22 Loodgieters- en fitterswerk; installatie van sanitair en van verwarmings- en
luchtbehandelingsapparatuur
43.22.1 Loodgieters- en fitterswerk, installatie van sanitair
43.22.2 Installatie van verwarmings- en luchtbehandelingsapparatuur
43.29 Overige bouwinstallatie
De laatste “Overige bouwinstallatie” omvat o.a.: - installatie, reparatie en onderhoud van liften,
roltrappen en bliksemafleiding; hekwerken en traliewerken; - aanbrengen van isolatiemateriaal tegen
warmte, geluid of trillingen, van isolatiemateriaal aan buizen, leidingen, ketels e.d.;
verlichtingssystemen, scoringsborden e.d. in stadions e.a. sportaccommodaties; schermdoeken,
verduisteringsinstallaties in tuinderskassen; benzineservicestations; stalinrichtingen.
Of een bedrijf ooit een warmtepomp of zonneboiler heeft geïnstalleerd en daar verstand van heeft is
blijkbaar niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Makrolon schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:38:
[...]

Het is inmiddels meer dan een jaar geleden en mijn geheugen laat me in de steek waar ik dit destijds vandaan haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
ASW1 schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:00:
[...]

Het is inmiddels meer dan een jaar geleden en mijn geheugen laat me in de steek waar ik dit destijds vandaan haalde.
Haha snap ik, toch bedankt voor je reactie

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
klump4u schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:22:
[...]

Gewoon Googlen 8)7
Wat is een “bouwinstallatiebedrijf” eigenlijk?
Volgens de RVO is dat een bedrijf dat bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven met een
Standaard Bedrijfsindeling (SBI code, bestaat uit 4 of 5 cijfers) voor “Bouwinstallatie”. Dat zijn alle
bedrijven die staan ingeschreven met een SBI code die begint met 43.2 met daaronder de
subcategorieën:
43.21 Elektrotechnische bouwinstallatie
43.22 Loodgieters- en fitterswerk; installatie van sanitair en van verwarmings- en
luchtbehandelingsapparatuur
43.22.1 Loodgieters- en fitterswerk, installatie van sanitair
43.22.2 Installatie van verwarmings- en luchtbehandelingsapparatuur
43.29 Overige bouwinstallatie
De laatste “Overige bouwinstallatie” omvat o.a.: - installatie, reparatie en onderhoud van liften,
roltrappen en bliksemafleiding; hekwerken en traliewerken; - aanbrengen van isolatiemateriaal tegen
warmte, geluid of trillingen, van isolatiemateriaal aan buizen, leidingen, ketels e.d.;
verlichtingssystemen, scoringsborden e.d. in stadions e.a. sportaccommodaties; schermdoeken,
verduisteringsinstallaties in tuinderskassen; benzineservicestations; stalinrichtingen.
Of een bedrijf ooit een warmtepomp of zonneboiler heeft geïnstalleerd en daar verstand van heeft is
Thanks, heb gelijk de wijziging door gezet bij de KvK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-08 01:55

R-P

klump4u schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:22:
[...]
Heb in 2001 een VERPLICHTE keuring uit laten voeren om aanspraak te kunnen maken op zonnepanelen-subsidie. Kwam een blaagje met een laptop langs die 10 vragen stelde en de antwoorden inklopte. 180 gulden iirc voor iets wat je online in 3 minuten zou kunnen doen. Geen enkel antwoord werd gecontroleerd en kennis bij dat ventje was groep 4 lagere school. Kan er nu, ruim 20 jaar later nog woest om worden, zwakzinnige onzin die we in NL verzinnen. Begrijp me niet verkeerd: ik ben helemaal voor regelgeving en de handhaving daarvan, maar mag het alsjeblieft enig nut hebben?

Zen....

Ik sta al in de KvK voor een ANBI stichting en ben (los daarvan en van huis uit) afgestudeerd elektrotechnicus. Daar is vast geen combinatie van te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:45

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:40:
[...]

Ik zou dit soort info niet zo open delen.

De RVO gaat niet over die fiscale regels waar over werd geschreven, snap dat dit volgens hun prima is. Het zal allemaal ook best goed gaan, dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat iets ook fiscaal klopt.
@dof Dit soort acties gaan goed totdat de RVO er een stokje voor steekt en dan is iedereen hier de klos en mag en kan er helemaal niets meer! Dus kies alleen voor de officiële weg door een in bedrijf stelling van een certified Panasonic installateur voor die paar centen met vaak ook nog een toegevoegde waarde. Tenslotte is de premie minimaal 3000 euro en 75% van de aanschaf waarde.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:29

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:41:
[...]

@dof Dit soort acties gaan goed totdat de RVO er een stokje voor steekt en dan is iedereen hier de klos en mag en kan er helemaal niets meer! Dus kies alleen voor de officiële weg door een in bedrijf stelling van een certified Panasonic installateur voor die paar centen met vaak ook nog een toegevoegde waarde. Tenslotte is de premie minimaal 3000 euro en 75% van de aanschaf waarde.
Jij slaat wel weer door naar de andere kant.
Waarom zou je in Godsnaam voor een certified Panasonic installateur kiezen?
Daar is geen technische reden voor en ook geen wettelijke of belastingtechnische.
Je zet ook mensen op het verkeerde been door te zeggen dat de 'officiele weg' een inbedrijfstelling door een certified Panansonic installateur is.
Net zo min als aan jezelf factureren niet de goede info is, is dit bovenstaande het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:39:
[...]

Daar is geen technische reden voor en ook geen wettelijke of belastingtechnische.
Je zet ook mensen op het verkeerde been door te zeggen dat de 'officiele weg' een inbedrijfstelling door een certified Panansonic installateur is.
Net zo min als aan jezelf factureren niet de goede info is, is dit bovenstaande het ook niet.
Omdat ik vrees dat vroeg of laat de RVO het tweakers feestje gaat bederven. Ik weet dat ze mee kijken dat heb ik uit betrouwbare bron gehoord. Tweakers is openbaar en geen dark web. Het mag uiteraard ook een ander bekwaam bedrijf zijn die bewezen heeft kennis van zaken te hebben maar wij zitten hier tenslotte op het Panasonic topic. 🥴 RVO wil dat voor de subsidiepot kwaliteit is gegarandeerd en is dat zo gek? Het zijn tenslotte belasting centen van ons allemaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 14-03-2024 14:46 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:42:
[...]

Omdat ik vrees dat vroeg of laat de RVO het tweakers feestje gaat bederven. Ik weet dat ze mee kijken dat heb ik uit betrouwbare bron gehoord. Tweakers is openbaar en geen dark web. Het mag uiteraard ook een ander bekwaam bedrijf zijn maar wij zitten hier tenslotte op het Panasonic topic. 🥴
Vast wel, maar dat is nog reden om andere onjuiste informatie hier te droppen.
Dadelijk denkt een nieuwe lezer hier: Oh, het moet dus door een certified Panasonic Installateur gedaan worden.
"officieel" en "Panasonic" hebben in de regels van de RVO niets met elkaar van doen.
Je moet het laten installeren door een installatiebedrijf. Niet meer en niet minder. Hoeft niet erkend te zijn, niet certified, niet van Panasonic. Gaat alleen om de inschrijving van de KvK.

Je hebt nog wat toegevoegd.
Er blijkt nergens uit dat de RVO wil dat kwaliteit is gegarandeerd. Als ze dat zouden willen, hadden ze beter een controle instantie oid in het leven kunnen roepen.
Installateur is hij/zij die zich bij de KvK laat inschrijven als installateur.

[ Voor 13% gewijzigd door Rzaan op 14-03-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:47:
[...]

Vast wel, maar dat is nog reden om andere onjuiste informatie hier te droppen.
Dadelijk denkt een nieuwe lezer hier: Oh, het moet dus door een certified Panasonic Installateur gedaan worden.
"officieel" en "Panasonic" hebben in de regels van de RVO niets met elkaar van doen.
Je moet het laten installeren door een installatiebedrijf. Niet meer en niet minder. Hoeft niet erkend te zijn, niet certified, niet van Panasonic. Gaat alleen om de inschrijving van de KvK.
Er is niets onjuist aan. Iedereen mag doen wat hij wil. Feit is wel dat je in dit stadium hier voorzichtig moet zijn met allerlei constructies te bedenken en dat niet geoorloofde oplossingen ertoe kunnen leiden dat niemand straks meer zelf kan installeren. De combinatie van certified en Panasonic heeft na honderden in bedrijf stellingen in ieder geval nooit geleid tot een afwijzing of vragen niet bij ons en ook niet bij andere Panasonic leveranciers voor zover mij bekend. En oh ja een controle instantie zit je daar op te wachten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Het is wel onjuist.
Je moet je eigen stuk nog eens lezen.
Je zegt 'kies alleen voor de officiële weg door een in bedrijf stelling van een certified Panasonic installateur'.
Dat is niet de officiële weg.

Dat is een door jouw bedachte weg. Die misschien wel meer dan prima is. Maar daarmee is het nog niet 'officieel'.
Zeg dan: Ik zou adviseren om te kiezen voor een inbedrijfstelling door een Certified Panasonic installateur.
Niks mis mee. Is een mening. Mag.
Maar doe niet net alsof het moet via een certified Panasonic dealer omdat dit officieel moet.

Ik zit nergens op te wachten. Je leest niet goed. Daarom staat er ook 'of iets dergelijks' achter. De regeling die nu toegepast wordt door de RVO garandeert echter geen vakwerk noch een veilige of deskundige installatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Rzaan op 14-03-2024 15:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

ErikVers schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:40:
[...]

Ik zou dit soort info niet zo open delen.

De RVO gaat niet over die fiscale regels waar over werd geschreven, snap dat dit volgens hun prima is. Het zal allemaal ook best goed gaan, dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat iets ook fiscaal klopt.
Even off-topic

Ik wil met open vizier spelen, en doe volgens mij gewoon niets fout. Dat ik nu een bedrijf begonnen ben is een goed recht, en wordt zelfs erg gestimuleerd door de overheid. Dat kan ieder ander ook doen, en dat wordt ook veel gedaan. Dat ik voor mezelf een rekening heb geschreven? Misschien was het iets correcter voor de wet als ik m'n m'n partner daar had gebruikt. Maar in wezen is dat natuurlijk hetzelfde (ook al is dat voor de wet anders).

Wat IMO in het systeem wel fout is, is dat KvK of overheid niet met een minimum soort certificatie werkt.
In het verre verleden had je daarvoor het gilde systeem, dat je moest aantonen dat je de ambacht geleerd had van een -ook weer een ervaren ambachtsman of vrouw- etc. Dat gaf tenminste nog een bepaald soort certificatie. Ik heb meeste van @flippy en de rest hier op tweakers opgestoken, waarvoor dank _/-\o_
Certified by tweakers (zonder examen) :) .

Wat meekijken van RVO betreft.

Ik denk niet dat de ambtenaren meekijken en ook niet dat deze (en hun opdrachtgevers, c.q. betrokken politieke partijen) bezwaar zouden hebben tegen zelf doen. Waar ik wel weet van heb is dat brancheverenigingen en hun lobbyisten (lopen honderden van op het binnenhof) bij dit soort subsidies hun voet tussen de deur zetten en extra goodies regelen voor hun branche. Dus ik denk dat de branche vertegenwoordigers meelezen en regels trachten aan te scherpen in het voordeel van hun branche.
Daar moeten we mijn inziens van af.

Nu maar weer over Pana wp's :)

[ Voor 5% gewijzigd door dof op 14-03-2024 21:41 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dof schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:31:
[...]

Even off-topic

Ik wil met open vizier spelen, en doe het volgens mij gewoon niets fout. Dat is nu een bedrijf begonnen ben is een goed recht, en wordt zelfs erg gestimuleerd door de overheid. Dat kan ieder ander ook doen, en dat wordt ook veel gedaan. Dat ik voor mezelf het heb gedaan is vrij normaal als je b.v. je echtgenoot daarvoor gebruikt (dat maakt natuurlijk geen verschil).
Wa sowieso niet mag, is als eenmanszaak aan jezelf factureren. Die zijn namelijk voor de wet één en dezelfde persoon. Wat de RVO daarvan vindt, doet niet ter zake. Kan ook zijn dat ze er overheen gekeken hebben.
Maar het mag niet.
Je mag wel aan je partner factureren. Zolang de zakelijkheid maar niet in het geding komt. Je mag elkaar bijvoorbeeld niet bevoordelen door te hoge of te lage facturen te verstrekken.

De wet kent ook nog zoiets als de 'kennelijke bedoeling'. Dat houdt in dat als de overheid denkt dat je iets alleen maar hebt gedaan om de wet te omzeilen, dan kunnen ze je toch aanpakken. Gebeurt niet gauw.
Maar - anecdote - in het verleden schreven mensen auto's steeds elke 3 maanden naar elkaar over. Als je dan geen wegenbelasting had betaald, kon je maar steeds een boete krijgen tot 3 maanden geleden.
Daar waren ze op een gegeven moment klaar mee, en toen kreeg je gewoon de maximale boete.
Deze anecdote is off topic en alleen ter vermaak in deze barre tijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het is jammer dat de RVO eist dat het geïnstalleerd moet worden door een bedrijf met de juiste KvK inschrijving. Mijn ervaring is dat deze bedrijven veelal een slechter presterend systeem neerzetten dan de hobbyist. De hobbyist heeft de tijd om uitgebreid te meten en het systeem zo optimaal mogelijk in te regelen. De hobbyist heeft belang om een zo laag mogelijke energierekening en een warmtepomp die zo lang mogelijk meegaat.

Wat mij betreft stellen ze in de subsidie eisen dat je minimaal X posts moet hebben in het DED forum van Tweakers voor het krijgen van ISDE subsidie :+

Overigens begrijp ik best dat de rvO (rijksdienst voor Ondernemend nederland) subsidie aan ondernemers wilt geven, maar doe het dat niet onder het mom van zogenaamde kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Dre schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:06:
Het is jammer dat de RVO eist dat het geïnstalleerd moet worden door een bedrijf met de juiste KvK inschrijving. Mijn ervaring is dat deze bedrijven veelal een slechter presterend systeem neerzetten dan de hobbyist. De hobbyist heeft de tijd om uitgebreid te meten en het systeem zo optimaal mogelijk in te regelen. De hobbyist heeft belang om een zo laag mogelijke energierekening en een warmtepomp die zo lang mogelijk meegaat.
Helemaal mee eens, maar 't is wishful thinking helaas...
Wat mij betreft stellen ze in de subsidie eisen dat je minimaal X posts moet hebben in het DED forum van Tweakers voor het krijgen van ISDE subsidie :+
Mits er genoeg thumbjes up gaan natuurlijk :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dre schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:06:
N=1
Een hobbyist kan het net zo verneuken als een installateur.
Wil je als RVO kwaliteit nastreven, zul je met iets anders op de proppen moeten komen.
Ik heb de oplossing ook niet, maar dit werkt ook niet en geeft schijn-kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:33
Rzaan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:39:
[...]

Hij heeft vind ik wel gelijk. Koop de unit bij een Panasonic Pro dealer en laat die ook installeren (evt veel zelf voorbereiden)
Waarom? Niet voor de RVO maar voor de Panasonic fabrieksgarantie.
Anders is deze weg.

Hoeveel mensen mij wel niet benaderen: heb een WP in Duitsland gekocht wil jij een inbedrijfstelling uitschrijven ?
Nee tuurlijk niet, ten eerste maak je de markt kapot. Ten tweede bel je toch met gezeik (ja maar hij zette de spanning erop)
En Panasonic geeft alleen de volledige garantie bij levering via een van de weinige geselecteerde groothandels naar een pro dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Of mensen die zeggen: ik heb geen geld voor: inbedrijfstelling, vorstkleppen, extra groep etc.
Begin er dan niet aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:08:
[...]

Hoeveel mensen mij wel niet benaderen: heb een WP in Duitsland gekocht wil jij een inbedrijfstelling uitschrijven ?
Nee tuurlijk niet, ten eerste maak je de markt kapot. Ten tweede bel je toch met gezeik (ja maar hij zette de spanning erop)
En Panasonic geeft alleen de volledige garantie bij levering via een van de weinige geselecteerde groothandels naar een pro dealer.
Mja, als Pana NL zich niet de EU markt uit zou prijzen (valt tegenwoordig heel erg mee overigens, is meer iets van een paar jaar geleden) dan gaan mensen ook niet naar het buitenland. Maar die discussie is al heel vaak gevoerd.

[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-03-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Misschien kan Panasonic Nederland wel lobbyen voor importheffing op warmtepompen uit Duitsland en Maleisië en dergelijke. Met de KvK eisen hou je de buitenlandse installateurs al een beetje buiten de markt rond de grensgebieden. Eventueel nog prijsafspraken maken zodat iedereen een goeie boterham kan verdienen en goeie service kan verlenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Hij heeft vind ik wel gelijk. Koop de unit bij een Panasonic Pro dealer en laat die ook installeren (evt veel zelf voorbereiden)
Anders is deze weg.
Nee, hij heeft geen gelijk. En dat is geen mening maar een feit.
Je mag vinden dat je een Panasonic door een Certified Panasonic Installateur moet laten installeren. En misschien heeft hij daar een punt.
Maar hij zei: Volg de officiele weg en laat hem door een Panasonic installateur installeren.
Maar dat is niet de officiele weg. De officiele weg is dat je hem door een installatiebedrijf moet laten installeren wil je in aanmerking komen voor subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Rzaan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:46:
[...]

Nee, hij heeft geen gelijk. En dat is geen mening maar een feit.
Je mag vinden dat je een Panasonic door een Certified Panasonic Installateur moet laten installeren. En misschien heeft hij daar een punt.
Maar hij zei: Volg de officiele weg en laat hem door een Panasonic installateur installeren.
Maar dat is niet de officiele weg. De officiele weg is dat je hem door een installatiebedrijf moet laten installeren wil je in aanmerking komen voor subsidie.
Ik zeg toch voor de Panasonic garantie.
Lezen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dre schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:28:
Misschien kan Panasonic Nederland wel lobbyen voor importheffing op warmtepompen uit Duitsland en Maleisië en dergelijke. Met de KvK eisen hou je de buitenlandse installateurs al een beetje buiten de markt rond de grensgebieden. Eventueel nog prijsafspraken maken zodat iedereen een goeie boterham kan verdienen en goeie service kan verlenen.
Het is 2024....
  • Importheffing uit Duitsland bestaat niet meer.
  • Nederland bepaalt niet of er importheffingen op apparaten uit Maleisie mogen komen. Dat bepaalt de EU.
  • Je mag hem ook door een buitenlandse installateur laten installeren. De KvK-eis geldt alleen voor Nederlandse bedrijven. Er is vrijheid van verkeer, goederen en diensten binnen de EU.
  • Prijsafspraken zijn verboden.
Knap dat je in zo'n korte alinea zoveel fouten kunt proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Technician- schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:51:
[...]

Ik zeg toch voor de Panasonic garantie.
Lezen!
Ik las wel wat jij schreef.
Maar dat is niet wat hij zei en waar ik kritiek op had.

Er is vanalles te zeggen om het door een Panasonic Installateur te laten doen. Maar laat hem dat dan schrijven. En doe niet net alsof je dat moet doen omdat dat de officiele weg is. Of bijna doen voorkomen dat de RVO dit ook wil. Want dat is wat er in de post stond.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:08

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Anders is deze weg.

Dat is alleen in NL het geval omdat importeurs hier het liefst helemaal geen service zouden verlenen en dat zo lastig maken dat de klant vanzelf afdruipt en elders een oplossing zoekt.
Mijn 7J uit Dld die zo goed als DOA was werd gewoon onder garantie voorzien van nieuwe onderdelen.
Nu ben ik als elektronicus handig genoeg om zelf een diagnose te stellen en de reparatie uit te voeren, daar ging de leverancier in mee die blijkbaar ondanks dat alles onderdelen kon krijgen.
Overigens ging ik daar shoppen vanwege zowel de leverbaarheid (op voorraad) als de prijs.

Als het daar kan dan kan dat hier ook, eigenlijk werd ik bestempeld als een 'certified installer' :+
Verder zit de isde regeling best absurd in elkaar, de particulier vraagt subsidie aan met het oogmerk om de reeds dikke marge van de installateur nog meer te spekken 8)7
Welke markt maak je kapot als er überhaupt te weinig installatie capaciteit is?
Ik ontlast de markt zelfs door mijn eigen kennis en ervaring gratis in te zetten.
Als dat geen isde bonus waard is dan weet ik het niet meer :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Laatst online: 16:39
[...]

Anders is deze weg.

De markt is hard veranderd in een paar jaar tijd. Inmiddels is d'r voor een nette prijs een warmtepomp te koop in NL, waarbij eerst de prijzen onbeschoft hoog waren tov omringende landen. De echte reden dat je in het buitenland moet shoppen is wel voorbij nu.
Bedrijven moeten zich aan concurrentie wetgeving houden waardoor er een Europees speelveld ontstaat, wat concurrentie bevorderd. Al proberen sommige importeurs zich hard tegen proberen te verzetten, als ze gewoon goede service tegen goede prijs zouden leveren is er niets aan de hand. De taart is groot...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Voor wat betreft de subsidieaanvraag, ik ben zelf een installatiebedrijf en toevallig Panasonic dealer en heb voor de zekerheid aan mijn vriendin gefactureerd.
En niet alleen de warmtepomp maar ook gewoon de aansluitmateriaal en ook wat arbeid.
Het eea moet wel realistisch blijven en mede door de subsidie is het dan alsnog een koopje.
En ja daardoor gaat het bedrag inclusief btw ook omhoog en mijn IB ook maar dat voelt voor mij wel goed.
Het hoeft niet allemaal voor niets, het is een subsidie geen vergoeding.
Wat er toen met die gratis wp boilers gebeurde vond ik ook echt belachelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door -Junkiexp- op 14-03-2024 22:47 ]

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

-Junkiexp- schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 22:44:

Zo gratis waren ze niet, wel heel aantrekkelijk rond 2017/2018 omdat een aankoop bon genoeg was voor de hoge isde zonder een verplichte 'deskundige' installatie eis.
Die eis kwam er begin 2018 alsnog en de isde ging een eind omlaag vanwege het beperkte vermogen.
Beetje vreemd om daar naar te kijken ipv de functie maar goed.

Er is nog een buitenbeentje met (te) veel isde, de Hewalex omdat ie geschikt is voor zowel sww als cv.
Die kan je nog wel goedkoop vinden maar een bruikbaar vat erbij maakt het in totaal minder interessant.
Oude techniek trouwens met R410a, ik schrapte hem omdat ie hier met lucht uit huis zou gaan werken die ik met airco's verwarmde wat al krap bemeten was.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
Voor wat betreft de subsidieaanvraag, ik ben zelf een installatiebedrijf en toevallig Panasonic dealer en heb voor de zekerheid aan mijn vriendin gefactureerd.
En niet alleen de warmtepomp maar ook gewoon de aansluitmateriaal en ook wat arbeid.
Het eea moet wel realistisch blijven en mede door de subsidie is het dan alsnog een koopje.
En ja daardoor gaat het bedrag inclusief btw ook omhoog en mijn IB ook maar dat voelt voor mij wel goed.
Ik ben ook installateur, heb op de ingediende factuur alleen materiaal gezet, geen arbeidsuren en naar mezelf gefactureerd. Voelde ook best goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Anders is deze weg.

Ik ben het grotendeels met je eens maar blijft de vraag waarom kan dezelfde WP in Duitsland dan wel een stuk goedkoper zijn dan hier? Die €500,- verschil zit hem toch niet in garantie e.d.

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 16-03-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Baxke schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:12:
[...]

Ik ben ook installateur, heb op de ingediende factuur alleen materiaal gezet, geen arbeidsuren en naar mezelf gefactureerd. Voelde ook best goed :)
Het mag alleen niet.
Het mag niet als je ZZP'er bent want zelfde persoon.
Het mag ook niet als je bijv. een BV bent, want je mag geen 0 factuur voor arbeid versturen als die arbeid wel verricht is. Dit mag alleen in uitzonderingsgevallen en daar hoort dit niet bij, denk ik.

Kan me wel voorstellen dat je het gedaan hebt, want het voelt nogal gek om voor iets dat je zelf kunt een ander in te huren. En ook jezelf betalen is best vreemd. (Lees = ik had het ook gedaan als ik in jouw positie zat. Alleen zou ik het iets anders aangekleed hebben om minder argwaan te wekken bij de RVO)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:53
250 Euro bruto ingebruikstelling was hier gewoon voldoende en dat was dit voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oilman schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:14:
[...]

250 Euro bruto ingebruikstelling was hier gewoon voldoende en dat was dit voorjaar.
Toch staat er in de faq bij RVO heel duidelijk dat een inbedrijfstelling niet mag, het moet een installatie zijn.
Hoe strikt ze daar mee omgaan is me niet duidelijk maar het staat er al langer zo.
Ze kunnen er uit opmaken dat er geen installatie is verricht of hooguit een klein deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Oilman schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:14:
[...]

De regels zijn ook niet helemaal duidelijk. In de wet staat nergens precies omschreven wat 'installatie' inhoudt. Dus de ene medewerker vindt wellicht ingebruikstelling als omschrijving voldoende, een ander niet.
Laat gewoon op de factuur schrijven 'installatie' i.p.v. 'ingebruikstelling' en je loopt geen risico.
€ 250 voor installatie is helemaal geen gek bedrag. Het wordt anders als er € 10 had gestaan.

N=1 ervaringen die goed afgelopen zijn, geven geen garantie voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:23:
[...]

Toch staat er in de faq bij RVO heel duidelijk dat een inbedrijfstelling niet mag, het moet een installatie zijn.
Het jammere is, dat de RVO (en de achterliggende teksten) nergens omschrijven wat installatie is. Diezelfde teksten geven overigens ook niet aan wat een 'installateur' is. Wel enigszins, maar nergens staat in de officiele tekst de precieze Kvk-code.
Blijkbaar zeggen ze in hun FAQ's wat ze bedoelen. Dat geldt alleen niet. Het moet verankerd zijn in officiele teksten. Nu zou ik als klant niet op mijn strepen gaan staan, want als ze weigeren kom je in een bezwaar-molen terecht, en dat moet je altijd voorkomen.
Ik heb deze week akkoord gekregen voor 2 andere maatregelen en die heb ik precies volgens de regels ingediend. Maar zelfs als je die zorgvuldig zou doorpluizen, zou je nog foutjes kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
Rzaan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:35:
[...]

Het mag alleen niet.
Het mag niet als je ZZP'er bent want zelfde persoon.
Het mag ook niet als je bijv. een BV bent, want je mag geen 0 factuur voor arbeid versturen als die arbeid wel verricht is. Dit mag alleen in uitzonderingsgevallen en daar hoort dit niet bij, denk ik.

Kan me wel voorstellen dat je het gedaan hebt, want het voelt nogal gek om voor iets dat je zelf kunt een ander in te huren. En ook jezelf betalen is best vreemd. (Lees = ik had het ook gedaan als ik in jouw positie zat. Alleen zou ik het iets anders aangekleed hebben om minder argwaan te wekken bij de RVO)
Ik heb het nagevraagd bij de rijksdienst voor ondernemend nederland. Daar gaf men aan dat ik het op deze manier mocht doen. Facturen werden zonder probleem goedgekeurd. Ik ben overigens zzp' er.

Op mijn factuur staan alleen de materialen en geen arbeidsuren. De omschrijving van de factuur is:

Leveren, installeren en gebruiksklaar opleveren van warmtepomp Panasonic Monobloc Aquarea WH-MDC05J3E5. Meldcode KA17458.
Datum inbedrijstelling (installatiedatum) 29 oktober 2023.

Ik heb geen probleem met belasting betalen, maar ik ga echt geen arbeidsuren factureren voor werkzaamheden aan mijn eigen woning :)

[ Voor 20% gewijzigd door Baxke op 16-03-2024 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Baxke schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Ik heb het nagevraagd bij de rijksdienst voor ondernemend nederland. Daar gaf men aan dat ik het op deze manier mocht doen. Facturen werden zonder probleem goedgekeurd. Ik ben overigens zzp' er.

Op mijn factuur staan alleen de materialen en geen arbeidsuren. De omschrijving van de factuur is:

Leveren, installeren en gebruiksklaar opleveren van warmtepomp Panasonic Monobloc Aquarea WH-MDC05J3E5. Meldcode KA17458.
Datum inbedrijstelling (installatiedatum) 29 oktober 2023.

Ik heb geen probleem met belasting betalen, maar ik ga echt geen arbeidsuren factureren voor werkzaamheden aan mijn eigen woning :)
Dat komt waarschijnlijk omdat de medewerker van de RVO niet weet hoe de wet in elkaar zit. Van hen mag het wel, maar van de wet niet.
Maar je rekent wel arbeidsuren, want er staat 'installeren' op je factuur en dat is arbeid. Dat die verpakt zitten in de totaalprijs doet daar niet aan af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ErikVers schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:45:
[...]

Je hebt helemaal gelijk alleen de schrijver heeft dit al meerdere keren te horen gekregen dat de isde niet de belastingdienst is, meneer of mevrouw wil dat niet horen, prima dat mag.

Zullen we dit onderwerp svp laten rusten?
Ik vind het prima. Maar als er personen iets schrijven wat feitelijk onjuist is, vind ik dat dit beantwoord en gecorrigeerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Ik vind het prima. Maar als er personen iets schrijven wat feitelijk onjuist is, vind ik dat dit beantwoord en gecorrigeerd moet worden.
En dat tig x. Het is hier geen discussie platform waar je verplicht bent iedere keer op te reageren. Ik spreek vele tweakers die hierdoor de moed opgeven ON topic heren en dames!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Pasghetti schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:06:
[...]

Volledig mee eens.

Ben wel bang dat je je day-job kunt opzeggen als je alle onzin wat hier als waarheid/advies wordt verkocht allemaal wil ontrachten.
Van techniek heb ik geen verstand. Dus daar bemoei ik me niet gauw mee.
Van regels en wetten des temeer.
Iemand mag ook iets vinden waar ik het niet mee eens ben. Dat is iets anders. Als je vindt dat je het beste je Panasonic door een Certified Installateur kunt laten aanleggen, lijkt me dat wat overtrokken. Maar ja, als je dat denkt. Niks mis mee. Maar laten we nou niet net doen alsof dat de officiële weg is en dan ook nog RVO in het geheel betrekken. Het RVO vindt niet zoveel en als ze al iets vinden, zitten ze er vaak naast, zo blijkt.
Zolang het RVO nog goed vindt dat iemand aan zichzelf factureert, hoeven we ook niet bang te zijn voor een aanscherping van de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rzaan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:01:
[...]

Je bent een slecht verliezer. Je schreef gewoon een leugen op.
Ik snap wel dat jij op dit forum zit om je eigen handel te verkopen. Maar dat geeft je nog niet het recht om nietsvermoedende lezers voor te houden dat het RVO alleen installatie van een Panasonic door een Certified Panasonic Installateur als de officiële weg ziet.

En spreek vooral voor jezelf, want dat jij van mensen van het RVO een en ander hoort, zoals je eerder aangaf en nu weer wat je zogenaamd hoort van Tweakers... Doe me een lol.
Je mag van mij hier spammen wat je wil. Maar als je liegt jokt, zal ik het steeds weer aangeven.
Laatste reactie! Ik heb genoemd dat allerlei manieren om de RVO te misleiden met ongeoorloofde constructies ertoe kan leiden dat het doe het zelf feestje met een officiële in bedrijf stelling straks ook kan worden geweigerd. En dus alleen nog gehele installaties worden toegestaan. Daar worden heel veel tweakers incl. Ondergetekende niet blij van. Niet dat jij daar wakker van ligt want jij hebt je subsidie al lang binnen. Ook weet ik van diverse importeurs dat de RVO op de hoogte is van dergelijke praktijken en gaf ik dus niet meer dan een advies een in bedrijf stelling te laten uitvoeren door een officiële ( Panasonic ) installateur of gelijksoortig om ook in de toekomst verzekerd te blijven van het recht op subsidie in deze vorm. Daar is niets leugenachtigs aan ! Overigens heb ik er geen enkel commercieel belang bij ik laat alle in bedrijf stellingen over aan zelfstandige ondernemers door het land en ja die zijn toevallig ook certified Panasonic. Lennard, Joris en Erik. Daar verdien ik geen cent aan.!

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 16-03-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:25:
[...]

Laatste reactie! Ik heb genoemd dat allerlei manieren om de RVO te misleiden met ongeoorloofde constructies ertoe kan leiden dat het doe het zelf feestje met een officiële in bedrijf stelling straks ook kan worden geweigerd. En dus alleen nog gehele installaties worden toegestaan. Daar worden heel veel tweakers incl. Ondergetekende niet blij van. Niet dat jij daar wakker van ligt want jij hebt je subsidie al lang binnen. Ook weet ik van diverse importeurs dat de RVO op de hoogte is van dergelijke praktijken en gaf ik dus niet meer dan een advies een in bedrijf stelling te laten uitvoeren door een officiële ( Panasonic ) installateur of gelijksoortig om ook in de toekomst verzekerd te blijven van het recht op subsidie in deze vorm. Daar is niets leugenachtigs aan !
Zoals je het nu schrijft niet nee.
Dus hebben mijn correctie toch zin gehad en heb je een nuance aangebracht.

Want eerder schreef je iets heel anders:
Carboy54 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:41:
Dus kies alleen voor de officiële weg door een in bedrijf stelling van een certified Panasonic installateur voor die paar centen met vaak ook nog een toegevoegde waarde.
Dat was een leugen. Of in ieder geval een (bewuste?) onwaarheid.

Ik heb mijn subsidie nog niet gehad voor mijn WP, maar die ga ik gewoon krijgen. Want ik hou me aan de regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carboy54 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:25:
[...]
Overigens heb ik er geen enkel commercieel belang bij ik laat alle in bedrijf stellingen over aan zelfstandige ondernemers door het land en ja die zijn toevallig ook certified Panasonic. Lennard, Joris en Erik. Daar verdien ik geen cent aan.!
OK, als jij het zegt.

Laten we het hierbij houden, want je laatste post geeft goed aan hoe het hoort volgens de regels.
En inderdaad, mensen moet niet gaan klooien, of in ieder geval niet opzichtig gaan klooien met de regels.

[ Voor 24% gewijzigd door Rzaan op 16-03-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Rzaan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:43:
[...]

OK, als jij het zegt.

Laten we het hierbij houden, want je laatste post geeft goed aan hoe het hoort volgens de regels.
En inderdaad, mensen moet niet gaan klooien, of in ieder geval niet opzichtig gaan klooien met de regels.
Nou daar staat inbedrijfstellingen.
De exacte tekst van de RVO is dat een “installateur” (in de zin van het woord gekoppeld aan de code van inschrijving KVK) de montage moet doen. Niet inbedrijfstelling.
Daar worden al veel subsidies op geweigerd.

Dus resumé: de warmtepomp wordt middels offerte en factuur aantoonbaar gemonteerd door een installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Nou daar staat inbedrijfstellingen.
De exacte tekst van de RVO is dat een “installateur” (in de zin van het woord gekoppeld aan de code van inschrijving KVK) de montage moet doen. Niet inbedrijfstelling.
Daar worden al veel subsidies op geweigerd.

Dus resumé: de warmtepomp wordt middels offerte en factuur aantoonbaar gemonteerd door een installateur.
Ik snap wat je bedoelt, en ik zou ook die weg volgen bij het inleveren van de documenten.

Echter: Wat de RVO schrijft, is onjuist. (waarmee ik niet bedoel: Ze kunnen de pot op)
Het gaat erom wat de Minister voor Klimaat en Energie heeft gepubliceerd in de Staatscourant.
Daar moeten wij het als Nederlanders mee doen, en daar mag je organisaties ook op aanspreken. Wat ik niet zou doen, want het sop is de kool niet waard.

In de "Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies" omschrijft de Minister enkele termen.
Hij noemt bijvoorbeeld welke bedrijven de installatie mogen uitvoeren:
Bouwinstallatiebedrijf: bedrijf dat in een handelsregister van een lidstaat van de Europese Unie of een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte is ingeschreven in de sectie bouwinstallatiebedrijf of een vergelijkbare sectie;
Nergens wordt een SBI-code genoemd in de regelgeving.
Die heeft de RVO er zelf bij bedacht.
"bouwinstallatiebedrijf of een vergelijkbare sectie" is best breed. Dat zul je toch met me eens zijn. Ik denk (maar weet het niet zeker) dat de Minister de SBI-codes niet noemt vanwege Europese regelgeving. Want je mag volgens Europees Recht een Duits of Spaans bedrijf de installatie laten doen. Een Nederlands bedrijf zou dan kunnen zeggen "ja, maar ho effe, de Duitse/Spaanse regelgeving is veel soepeler. Als Fritz/Pablo het mag, dan mag ik het ook" Dus om daar niet mee in de problemen te komen, is hij volgens mij met opzet vaag.

Verder noemt de Minister inderdaad 'installatie'. Maar installatie is een paraplu-begrip. Daar kan nogal wat onder vallen. Jij gebruikt zelf 'montage'. Maar dat zullen sommigen weer interpreteren als 'ergens neerzetten/aanhangen/ophangen'. Waarom is ingebruikstelling niet net zo goed installatie? De begrippen worden nergens helder omschreven.
Dat de RVO het wel doet, is voor hun rekening. Nogmaals, ik zou op de factuur altijd 'installatie' laten zetten. Ook als iemand alleen maar het laatste snoertje aangesloten en daarna de schakelaar heeft omgedraaid. Is niet strafbaar, want installatie wordt nergens omschreven. Dus je liegt niet.

Kortom, het is een redelijk woordspel en janboel. Dat komt vooral omdat het een gedrocht van een regeling is (qua tekst dan) De subsidie is natuurlijk fijn en laten we die koesteren.

Je zei ook nog 'Offerte'. Offerte hoeft niet, want een offerte is geen officieel document zoals een factuur dat wel is. Een offerte is een contractvoorstel en wordt een contract als de offerte ondertekend is. Dat is een civielrechtelijk bindend document maar is geen verplicht document.

Nu is dat allemaal de theorie, maar we hebben te maken met de mensen van de RVO en die interpreteren dat anders. Dus wil je geen gezeik: Gewoon lekker doen wat zei vragen. Iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Rzaan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:34:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, en ik zou ook die weg volgen bij het inleveren van de documenten.

Echter: Wat de RVO schrijft, is onjuist. (waarmee ik niet bedoel: Ze kunnen de pot op)
Het gaat erom wat de Minister voor Klimaat en Energie heeft gepubliceerd in de Staatscourant.
Daar moeten wij het als Nederlanders mee doen, en daar mag je organisaties ook op aanspreken. Wat ik niet zou doen, want het sop is de kool niet waard.

In de "Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies" omschrijft de Minister enkele termen.
Hij noemt bijvoorbeeld welke bedrijven de installatie mogen uitvoeren:
Bouwinstallatiebedrijf: bedrijf dat in een handelsregister van een lidstaat van de Europese Unie of een van de overige staten die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte is ingeschreven in de sectie bouwinstallatiebedrijf of een vergelijkbare sectie;
Nergens wordt een SBI-code genoemd in de regelgeving.
Die heeft de RVO er zelf bij bedacht.
"bouwinstallatiebedrijf of een vergelijkbare sectie" is best breed. Dat zul je toch met me eens zijn. Ik denk (maar weet het niet zeker) dat de Minister de SBI-codes niet noemt vanwege Europese regelgeving. Want je mag volgens Europees Recht een Duits of Spaans bedrijf de installatie laten doen. Een Nederlands bedrijf zou dan kunnen zeggen "ja, maar ho effe, de Duitse/Spaanse regelgeving is veel soepeler. Als Fritz/Pablo het mag, dan mag ik het ook" Dus om daar niet mee in de problemen te komen, is hij volgens mij met opzet vaag.

Verder noemt de Minister inderdaad 'installatie'. Maar installatie is een paraplu-begrip. Daar kan nogal wat onder vallen. Jij gebruikt zelf 'montage'. Maar dat zullen sommigen weer interpreteren als 'ergens neerzetten/aanhangen/ophangen'. Waarom is ingebruikstelling niet net zo goed installatie? De begrippen worden nergens helder omschreven.
Dat de RVO het wel doet, is voor hun rekening. Nogmaals, ik zou op de factuur altijd 'installatie' laten zetten. Ook als iemand alleen maar het laatste snoertje aangesloten en daarna de schakelaar heeft omgedraaid. Is niet strafbaar, want installatie wordt nergens omschreven. Dus je liegt niet.

Kortom, het is een redelijk woordspel en janboel. Dat komt vooral omdat het een gedrocht van een regeling is (qua tekst dan) De subsidie is natuurlijk fijn en laten we die koesteren.

Je zei ook nog 'Offerte'. Offerte hoeft niet, want een offerte is geen officieel document zoals een factuur dat wel is. Een offerte is een contractvoorstel en wordt een contract als de offerte ondertekend is. Dat is een civielrechtelijk bindend document maar is geen verplicht document.

Nu is dat allemaal de theorie, maar we hebben te maken met de mensen van de RVO en die interpreteren dat anders. Dus wil je geen gezeik: Gewoon lekker doen wat zei vragen. Iedereen blij.
Voor zover ik weet is de offerte 1vd3 verplicht in te dienen documenten bij de RVO aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Voor zover ik weet is de offerte 1vd3 verplicht in te dienen documenten bij de RVO aanvraag.
Nee, ik heb net een aanvraag gedaan (weliswaar niet voor de WP, maar voor een WPB en zolder-isolatie)
Verplicht zijn factuur waar ook ergens op moet af te leiden zijn welk merk, type, en eventueel hoeveel m² gebruikt is. En daar komt de meldcode uit voort. En een afschrift van de betaling.
Foto's worden ook gevraagd, maar of dat echt een verplichting is, vraag ik me af.

Ik heb van sommige zaken ook geen offerte. Gewoon gezegd: Dat wil ik graag kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Rzaan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:49:
[...]

Nee, ik heb net een aanvraag gedaan (weliswaar niet voor de WP, maar voor een WPB en zolder-isolatie)
Verplicht zijn factuur waar ook ergens op moet af te leiden zijn welk merk, type, en eventueel hoeveel m² gebruikt is. En daar komt de meldcode uit voort. En een afschrift van de betaling.
Foto's worden ook gevraagd, maar of dat echt een verplichting is, vraag ik me af.

Ik heb van sommige zaken ook geen offerte. Gewoon gezegd: Dat wil ik graag kopen.
Ik help vaak mensen met het aanvragen van de subsidie. Weet vrij zeker dat er 3 documenten geeist worden, offerte met montage, factuur met meldcode, betaalbewijs factuur.
Je kunt ook nog een paar extra documenten meesturen. Via mijn zelf gemaakte app werkformulier maak ik altijd een uitgebreide inbedrijfstelformulier met veel foto’s, van de typeplaatjes, leidingloop, vorstkleppen enz. De aansluitingen op de klemmen en foto’s van de max gehaalde flow in het systeem (o.a.) en flow in nominaal bedrijf bij delta T 5 na opwarmen. (Geen ruis anders Max flow aanpassen)
De afgifte met thermografie foto’s, evt even afstellen op delta T 5k

Maar resumé, die stuur ik altijd mee als 4e formulier in pdf.

Wil niet veel zeggen maar van de tig indieningen was het geld terug binnen 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18:23

ErikVers

e-Duurzaam

Rzaan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Ook dat klopt alleen was je al minimaal de 4e persoon die dit met feitelijke en juiste punten probeerde. De persoon wenst gewoon te doen wat hem goed dunkt. Ook prima natuurlijk alleen zet dan inderdaad niet andere svp op het verkeerde been. RVO ISDE en de Belastingdienst zijn natuurlijk twee totaal verschillende dingen. Het was all of topic, het moet daar over Panasonic warmtepompen gaan niet over het verschil tussen een eenmanszaak en de BV 👍👋

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Even voor de duidelijkheid de huidige tekst op de site van RVO.
Weet zeker dat een paar maanden terug daar ook offerte stond. Dat is schijnbaar aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fILtK37xNn01LC2J5e1I0EDD9u0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cw0QrzhVpopcxp3WLOaaVV8S.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het laatste bolletje. Dat lees ik als een offerte.
Want daarop staat altijd precies wat er wordt gevraagd. Adres enz klant en installatiebedrijf.
De exacte types warmtepomp, de meldcode enz.

Ook bolletje 2 verwijst naar een document waarop alles is vermeld, de offerte.

Maar wel interabel te lezen en je zou denk ik ook zelf een document kunnen maken en deze een installateur kunnen laten tekenen.
Gewoon in Word, de exacte types, meldcode foto’s, en dan de gegevens installateur en deze ook laten tekenen.
(Vermoed ik want daarvoor is ruimte in het lezen van de vereisten)

[ Voor 20% gewijzigd door Technician- op 16-03-2024 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baxke
Een offere is niet nodig, je zou een apparaat op regiebasis kunnen laten installeren en daar vervolgens een factuur van krijgen. Vorig najaar stond het woord offerte er niet in iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Ik help ook regelmatig mijn klanten voor de Elga Ace van Remeha en die loopt via een extern bedrijf die dit indiend en die vragen geen offerte.
Ook voor mijn eigen Panasonic werd er niet om gevraagd en ik had het geld met 2 a 3 weken in februari dit jaar.
Een offerte voegt ook niets toe omdat de factuur kan verschillen als er bijvoorbeeld meerwerk bijkomt.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Technician- schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:08:
Even voor de duidelijkheid de huidige tekst op de site van RVO.
Weet zeker dat een paar maanden terug daar ook offerte stond. Dat is schijnbaar aangepast.
Ik denk dat je je vergist. Heb me redelijk met die materie beziggehouden, maar ik heb het nooit zien staan.
Alle gegevens die je noemt, kunnen en mogen gewoon op een factuur staan.
Dat is wat de RVO eigenlijk ook aangeeft: Zorg ervoor dat je het op je factuur hebt staan.
Het adres en de gegevens van het bedrijf zijn sowieso altijd al verplicht op een factuur. Ook wat er geleverd is. Zelfs op een kassabon van de Blokker.
Het is gewoon het gemakkelijkste.
Toen ik mijn WPB kocht zette de leverancier er uit zichzelf de meldcode bij.
De installateur schreef alleen het merk en type op. Maar daar had de meldcode ook gewoon bijgezet kunnen worden.

Mijn gedachte is altijd bij dit soort zaken: Verplaats je in de persoon die het moet beoordelen. Die wil ook niet teveel werk en geen gezeik. Ook niet van zijn baas als hij gecontroleerd wordt.
Dus makkelijk, overzichtelijk, helder, zodat hij het met 1 blik bijna kan goedkeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 17-03-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Rzaan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Ik denk dat je je vergist. Heb me redelijk met die materie beziggehouden, maar ik heb het nooit zien staan.
Alle gegevens die je noemt, kunnen en mogen gewoon op een factuur staan.
Dat is wat de RVO eigenlijk ook aangeeft: Zorg ervoor dat je het op je factuur hebt staan.
Het adres en de gegevens van het bedrijf zijn sowieso altijd al verplicht op een factuur. Ook wat er geleverd is. Zelfs op een kassabon van de Blokker.
Het is gewoon het gemakkelijkste.
Toen ik mijn WPB kocht zette de leverancier er uit zichzelf de meldcode bij.
De installateur schreef alleen het merk en type op. Maar daar had de meldcode ook gewoon bijgezet kunnen worden.

Mijn gedachte is altijd bij dit soort zaken: Verplaats je in de persoon die het moet beoordelen. Die wil ook niet teveel werk en geen gezeik. Ook niet van zijn baas als hij gecontroleerd wordt.
Dus makkelijk, overzichtelijk, helder, zodat hij het met 1 blik bijna kan goedkeuren.
Dat is opzich helemaal raar, dat RVO gaat bepalen wat je op je factuur zet.
Zelf zet de meldcode altijd als regel onder de factuurregel. Inderdaad dat lijkt me als controleur ook makkelijk.

Ook als je de stappen doorloopt in de beveiligde omgeving weet ik 100% zeker dat er een aantal velden waren upload document - Offerte - factuur* - betaalbewijs *
Met sterretje was dan minimaal vereist

Denk zelf dat RvO graag een offerte en factuur zien die gewoon matchen.
Denk ook dat de inbedrijfstelling met foto’s e.d. ook graag verkregen wordt. Dat is voor hun een extra controle toets op fraude.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

De RVO geeft aan dat uit de factuur te herleiden moet vallen welke meldcode van toepassing is. De geleverde goederen en diensten moeten sowieso verplicht op de factuur staan.
Door de meldcode erbij te zetten, maak je het ze alleen maar makkelijker.
Een factuur is in de wet een belangrijk document. Vooral de Belastingdienst ziet dit zo.
Een offerte is 'niks'. Die kan naderhand wijzigen. Heeft geen legale status. Je zou net zo goed een folder mee kunnen sturen.

Maar als jij het zeker weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:48:
[...]

Dat is opzich helemaal raar, dat RVO gaat bepalen wat je op je factuur zet.
Zelf zet de meldcode altijd als regel onder de factuurregel. Inderdaad dat lijkt me als controleur ook makkelijk.

Ook als je de stappen doorloopt in de beveiligde omgeving weet ik 100% zeker dat er een aantal velden waren upload document - Offerte - factuur* - betaalbewijs *
Met sterretje was dan minimaal vereist

Denk zelf dat RvO graag een offerte en factuur zien die gewoon matchen.
Denk ook dat de inbedrijfstelling met foto’s e.d. ook graag verkregen wordt. Dat is voor hun een extra controle toets op fraude.
Nee, offerte is nooit gevraagd, is ook onzinnig want dat is niet hard. RVO ambtenaar wil gewoon een paar harde gegevens zodat het kwartiertje of halfuurtje dat hij/zij er aan besteedt dit efficient kan afhandelen. Meldcode & factuur, adresgegevens.

Vandaar dat ik ook denk dat "inbedrijfstelling" (raar woord ook) er uit is gehaald ten faveure van "installatie". Ook al is dat het monteren van de flexslang aan de WP (is ook niet te specificeren wat dat allemaal kan zijn).

Trouwens, bij m'n laatste subsidie aanvraag wilde ik graag meerdere foto's (als extra documenten) uploaden en dat werd ook al tegengegaan want hield bij 1 of 2 bijlages op. Toen zelf maar even wat foto's in 1 foto gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Rzaan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:03:
De RVO geeft aan dat uit de factuur te herleiden moet vallen welke meldcode van toepassing is. De geleverde goederen en diensten moeten sowieso verplicht op de factuur staan.
Door de meldcode erbij te zetten, maak je het ze alleen maar makkelijker.
Een factuur is in de wet een belangrijk document. Vooral de Belastingdienst ziet dit zo.
Een offerte is 'niks'. Die kan naderhand wijzigen. Heeft geen legale status. Je zou net zo goed een folder mee kunnen sturen.

Maar als jij het zeker weet...
Ik werk al ellenlang in de installatie techniek en de offerte maakt onherroepelijk deel uit van de factuur. Bijna elk bedrijf hanteert een factuur met aanneemsom 100% obv Ref offerte.
In een regel en daaruit volgt dat de offerte onderdeel is van de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dof schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:44:

Trouwens, bij m'n laatste subsidie aanvraag wilde ik graag meerdere foto's (als extra documenten) uploaden en dat werd ook al tegengegaan want hield bij 1 of 2 bijlages op. Toen zelf maar even wat foto's in 1 foto gestopt.
Foto's uploaden moet per foto. Enorm gedoe. Dus ik ben er mee gestopt na een foto of 5. Ik had er nog meer kunnen uploaden volgens mij, maar teveel gedoe.

Wat ik wel onduidelijk vond: Ik wilde een factuur van de leverancier van mijn WPB uploaden en de factuur van de installateur. Je kunt echter maar 1 factuur uploaden en de andere wordt dan automatisch een 'bijlage'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Technician- schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:37:
[...]

Ik werk al ellenlang in de installatie techniek en de offerte maakt onherroepelijk deel uit van de factuur. Bijna elk bedrijf hanteert een factuur met aanneemsom 100% obv Ref offerte.
In een regel en daaruit volgt dat de offerte onderdeel is van de factuur.
Natuurlijk niet. Het is aan jezelf of je een offerte stuurt.
Zijn genoeg bedrijven die helemaal geen offerte maken. Een offerte is geen officieel iets. Pas als je er een maakt en de klant ondertekent hem, heb je een bewijs dat de klant het met het voorstel eens is. Mocht er gedoe komen, dan kun je in een rechtszaak aantonen dat dat de overeenkomst was.
Voor de rest is het niks.

Offerte is ook nooit door de RVO genoemd. Je bent echt abuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Rzaan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:39:
[...]

Foto's uploaden moet per foto. Enorm gedoe. Dus ik ben er mee gestopt na een foto of 5. Ik had er nog meer kunnen uploaden volgens mij, maar teveel gedoe.

Wat ik wel onduidelijk vond: Ik wilde een factuur van de leverancier van mijn WPB uploaden en de factuur van de installateur. Je kunt echter maar 1 factuur uploaden en de andere wordt dan automatisch een 'bijlage'.
Ok vorig jaar blokkeerde hij bij 2 foto's meen ik, vandaar dat ik in 1 foto meerdere fotos had geplakt. Stel me voor dat ambtenaar geen foto reportage wil moeten bekijken 😊

Met rekeningen gewoon zelfde doen en de twee rekening pdf'jes even naar 1 pdf'je combineren en goed benoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

dof schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:21:
[...]

Ok vorig jaar blokkeerde hij bij 2 foto's meen ik, vandaar dat ik in 1 foto meerdere fotos had geplakt. Stel me voor dat ambtenaar geen foto reportage wil moeten bekijken 😊

Met rekeningen gewoon zelfde doen en de twee rekening pdf'jes even naar 1 pdf'je combineren en goed benoemen.
Ik heb de 2de factuur als bijlage gedaan. Blijkbaar vonden ze dat prima, want na 2 weken kreeg ik akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Even een check om te vragen of ik het juist aanpak.
Ik heb de volgende maatregelen laten uitvoeren:
-warmtepomp 2023
-warmtepompboiler 2023
-dakisolatie 2023
-glas vervangen 2022

Ik wil nu de ISDE subsidie aanvragen, maar ik lees dat je glas slechts 1x aan kunt vragen.
Er zijn echter plannen om nog meer te gaan vervangen dit jaar, als we dat voor november doen dan valt het nog binnen de periode van 2 jaar om dit toe te kunnen voegen aan het glas dat we al in 2022 vervangen hebben.

Ik wil echter liever niet wachten met de andere subsidies, maar de subsidie is meer met 2 maatregelen dus dan moet ik er 1 bewaren zodat ik eind dit jaar de aanvraag kan doen.

Mijn idee is nu om op dit moment subsidie aan te vragen voor:
-dakisolatie
-warmtepomp

En dan later dit jaar:
-glas
-warmtepompboiler

Is dit een goed plan of kunnen jullie daar nog gaten in schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met glas heb je een minimum oppervlak nodig, red je dat met het werk van 2022 en het aanstaande?
Bij mij zit glas (in bestaande kozijnen) in de planning binnen 2 jaar als de wp wordt goedgekeurd.

Pagina: 1 2 Laatste