Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07:43
Aurelium schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:12:
[...]

Yes, had em gevonden. Stond idd op twee uur en daarmee is de oorzaak nu verholpen. Dank allen
nu aangepast naar?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 20:02
Naar 3 uur, dat is sowieso het venster waarin de warmtepomp nu warm water mag maken (zon/kraan modus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheEye
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:50
Ik heb een vraag; ik zie in de statistieken dat het SWW vat soms (meestal niet) vrij snel een x-aantal graden daalt tijd tijdens een defrost, hoe kan dat? Komt dat doordat de pomp dan op een bepaald moment ook even draait waardoor het koude water wordt gemengd met het warme water in het SWW vat (en de hoeveelheid “warmte-energie” dus gewoon gelijk blijft in het vat)? Of onttrekt het systeem daadwerkelijk warmte uit het SWW (lijkt mij niet?)?
Ik heb een L serie en alleen gebooste radiatoren, geen buffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PsYYUIA8dQ5sSDfd7CUUS2XBS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gYKcbuQa3r7FRCRWI4YXguQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
blijkbaar is een setting zo dat hij het sww water mag gebruiken voor de defrost. Doe ik ook hier, zorgt ervoor dat de defrost vlot gaat en het verwarmingswater niet zakt in temperatuur.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheEye
Ah oke, waarschijnlijk moet ik de zetting van hieronder dan veranderen in ‘nee’ als ik dat niet meer zou willen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sM7u-gLhfeU2PVZqI9x5CUUFG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25PyF4zq5HMbUT3QLVfkzPYD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Nu online
precies

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +3 Henk 'm!
TheEye schreef op zondag 16 februari 2025 @ 07:16:
Ik heb een vraag; ik zie in de statistieken dat het SWW vat soms (meestal niet) vrij snel een x-aantal graden daalt tijd tijdens een defrost, hoe kan dat? Komt dat doordat de pomp dan op een bepaald moment ook even draait waardoor het koude water wordt gemengd met het warme water in het SWW vat (en de hoeveelheid “warmte-energie” dus gewoon gelijk blijft in het vat)? Of onttrekt het systeem daadwerkelijk warmte uit het SWW (lijkt mij niet?)?
Ik heb een L serie en alleen gebooste radiatoren, geen buffer.

[Afbeelding]
Sommige warmtepompen halen de warmte voor een defrost uit het SWW-vat (of je kunt dat zo instellen). Dat is leuk voor het comfort, maar niet voor je portemonnee, want die warmte heb je er nou net tegen een erg lage COP ingebracht.
Ik zou die instelling wijzigen en de warmte gewoon (zoals gebruikelijk) uit het CV-circuit halen. Mocht dat te veel comfortklachten geven, dan zou je nog een grote seriebuffer kunnen overwegen, waarmee je dan de temperatuurdaling tijdens een defrost wat beperkt.

De beste oplossing hiervoor is uiteraard vloerverwarming (natbouw), maar dat is wel een wat grotere operatie...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
Andrehj schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:43:
[...]

Sommige warmtepompen halen de warmte voor een defrost uit het SWW-vat (of je kunt dat zo instellen). Dat is leuk voor het comfort, maar niet voor je portemonnee, want die warmte heb je er nou net tegen een erg lage COP ingebracht.
maar wellicht wel tegen lage dynamische tarieven of met het overschot van je zonnestroom?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:47
hemertje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:22:
[...]

maar wellicht wel tegen lage dynamische tarieven of met het overschot van je zonnestroom?
Mijn mening: We moeten gewoon zo zuinig mogelijk met energie omgaan. Onafhankelijk van wat voor tarieven je hebt of je zelf een overschot hebt van zonnestroom (in de winter). Water wat met een slechte COP is verwarmd gebruiken voor een Defrost is verspilling. Als 't echt niet anders kan ivm comfort problemen heb je een verkeerde WP installatie geplaatst/laten aansmeren.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogie20
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09-09 07:36
Hallo, al een tijd lees ik de diverse topics op het gebied van warmtepompen door op tweakers. In december 2024 een Panasonic 7 kW J-serie aangekocht. Ik ben nu alles aan het verder uitdenken hoe ik de warmtepomp ga inkoppelen op het aanwezige CV systeem. Daarom een eigen topic aangemaakt https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2284492 . Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen en tips.

Groet Rene

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheEye
blb4 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:59:
[...]

Mijn mening: We moeten gewoon zo zuinig mogelijk met energie omgaan. Onafhankelijk van wat voor tarieven je hebt of je zelf een overschot hebt van zonnestroom (in de winter). Water wat met een slechte COP is verwarmd gebruiken voor een Defrost is verspilling. Als 't echt niet anders kan ivm comfort problemen heb je een verkeerde WP installatie geplaatst/laten aansmeren.
Helemaal mee eens. Dank voor de commentaren. De WP is goed aangelegd, comfort is totaal geen probleem, warm zat in huis met een goede COP.
Ik denk dat hij af en toe s nachts een defrost over sww gooit ivm stille modus s nachts. Gebruik SWW is wat mij betreft niet nodig, als het even iets af zou koelen in huis geen probleem voor mij. Heb de instelling aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 10:12
Vandaag was de airco monteur er, ik had wat problemen met een buitenunit. anyway, hij zag mijn Panasonic monobloc en hij begon over het buffervat (dat ik niet heb) ik heb een 7J, moet vloerverwarming en veel radiators toch aardig wat liters. het bleef een discussie. ik zou teveel verbruiken en bij deforst wordt er warmte uit mijn vloer getrokken. Als ik echter naar mijn verbruik kijk ziet het er goed uit. run tussen defrosts is ~1:40. Met dit weer zit ik niks geks. (dit is overigens mijn totaal verbruik, dus in de ochtend ging er nog van alles aan) De vlakke lijn zit op ~1,7kw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vkc2es15RlyGeRzJJowViIcAJXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BeosR6jF4Y2Z2iZFU1sprbOO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 16:14
The_Woesh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:05:
Vandaag was de airco monteur er, ik had wat problemen met een buitenunit. anyway, hij zag mijn Panasonic monobloc en hij begon over het buffervat (dat ik niet heb) ik heb een 7J, moet vloerverwarming en veel radiators toch aardig wat liters. het bleef een discussie. ik zou teveel verbruiken en bij deforst wordt er warmte uit mijn vloer getrokken. Als ik echter naar mijn verbruik kijk ziet het er goed uit. run tussen defrosts is ~1:40. Met dit weer zit ik niks geks. (dit is overigens mijn totaal verbruik, dus in de ochtend ging er nog van alles aan) De vlakke lijn zit op ~1,7kw

[Afbeelding]
"Hoog" verbruik zegt nite zoveel zonder context. Staat de thermostaat op 15 of 25 bijvoorbeeld. Run tussen defrosts wordt bepaald door de luchtvochtigheid en hoe hard de pomp moet werken. Veel luchtverplaatsing door de fan zorgd voor sneller ijs aangroei. Een buffervat gaat je verbuik niet omlaag brengen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 10:12
Pasghetti schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:19:
[...]

"Hoog" verbruik zegt nite zoveel zonder context. Staat de thermostaat op 15 of 25 bijvoorbeeld. Run tussen defrosts wordt bepaald door de luchtvochtigheid en hoe hard de pomp moet werken. Veel luchtverplaatsing door de fan zorgd voor sneller ijs aangroei. Een buffervat gaat je verbuik niet omlaag brengen iig.
Ik heb geen thermostaat. stooklijn a.d.h. de buiten temp. werkt prima, binnen 19-20. Maar ging mij meer om het buffervat. Als hij zou pendelen zou ik dat toch zien in het verbruik. zie ik niet dus mijn conclusie was niet nodig. Maar als er twee monteurs de hele koffietijd tegen je aanpraten dat je er wel 1 nodig hebt wordt je toch een beetje onzeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
The_Woesh schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Ik heb geen thermostaat. stooklijn a.d.h. de buiten temp. werkt prima, binnen 19-20. Maar ging mij meer om het buffervat. Als hij zou pendelen zou ik dat toch zien in het verbruik. zie ik niet dus mijn conclusie was niet nodig. Maar als er twee monteurs de hele koffietijd tegen je aanpraten dat je er wel 1 nodig hebt wordt je toch een beetje onzeker.
Zou de monteurs maar eens wat grafiekjes uit de servicecloud sturen (aanvoertemp, retourtemp, buitentemp, compressor freq). Kunnen ze zien hoe eea werkt. En ook de totaalstand van de uren versus het aantal starts.
Tenslotte zal iemand ze moeten opleiden en anders blijven ze elkaar maar napraten.

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 17-02-2025 11:42 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
[...]

Die grafiek die je hebt gepost zegt niet veel, je moet de comperssor frequentie erbij zetten op zijn minst.

Als een buffervat meer rust in je systeem kan brengen kan dat wel zorgen voor minder defrosts dus een lager verbruik, maar daar zullen dan wel goede arguementen voor moetn zijn. Wat waren de argumenten van deze monteurs?

Mijn 7J verbuikte zon 0.8KW gemiddeld afgelopen 24 uur, dat is minder dan bij jou, maar zegt ook niets want mijn huis is wellicht of kleiner dan de jouwe of beter geisoleerd. Dus alleen maar jeppen over verbruik zonder context zegt niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:42
[...]

Joh, laat je niet gek maken en laat de "deskundigen" lekker lullen. Er zijn hier legio voorbeelden van installaties die aangelegd zijn door dit soort "deskundigen" met buffervaten die het niet geweldig goed doen.
Zelf heb ik een 5J in mijn tweekapper met beneden ca 50m2 ingefreesde vvw en boven radiatoren waarvan er twee open staan en geen buffer. Deze draaid al 5 seizoenen probleemloos met een gemiddeld jaar verbruik van ca1400kWh waarvan ca 10% voor de buh. Ta is tussen de 28° en 30°.
Bij onze zoon in zijn 100 jaar oude tweekapper staat ook een 5J met ca 80m2 droogbouw vvw met een buis diameter van 14mm, 12 groepen totaal van ca 60m.
Ook zonder buffer en zonder problemen in het afgelopen seizoen en het is constant 20° in huis. De wp moet er hier wel flink harder aan trekken dan bij mij maar tot op heden gaat het prima zelfs in de defrost mania periode met mist en rond het vriespunt. De defrosts gebeuren hier vnl op de compressor daar de ta hier op 33° en de tr op 28° staat bij deze temperaturen en dit is ondanks droogbouw binnen niet te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:46
[...]

Zo mooi is je grafiek anders niet, heb je niet een wat duidelijkere?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
Even een heel onnozele vraag, veel van jullie hebben een losse KWH meter (homewizard of andere).

* Zien jullie grote afwijkingen tussen panasonic meting en een andere meter die MIOD gecertificeerd zijn?
* Krijg je een kastje met 2 KWh meters van Homewizard in de buiten unit (heeft er iemand een foto?) In de meterkast gaat waarschijnlijk niet lukken ivm beschikbare kabel lengtes en aansluit plekken zeg maar.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Fantastic_fox schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:31:
Even een heel onnozele vraag, veel van jullie hebben een losse KWH meter (homewizard of andere).

* Zien jullie grote afwijkingen tussen panasonic meting en een andere meter die MIOD gecertificeerd zijn?
* Krijg je een kastje met 2 KWh meters van Homewizard in de buiten unit (heeft er iemand een foto?) In de meterkast gaat waarschijnlijk niet lukken ivm beschikbare kabel lengtes en aansluit plekken zeg maar.
De kWh meting van de Panasonic is redelijk, een probleem is dat deze in grote stappen gaat. Omdat kWh meters niet zo heel duur zijn en je dan zekerheid hebt worden deze dus veel geplaatst. Ze worden soms idd in de WP geplaatst, ff op zoeken in de 2 Pana topics.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:43
Even kleine update. Mijn 9kW J serie is inmiddels vervangen voor de 16kW M serie. Eindelijk een warm huis!

Nog wel zelf even spelen met de juiste instellingen en stooklijn, dat behoeft nog wat finetuning.

Ik heb ook een HomeWizard kWh meter er tussen zitten, met de J serie zag je grote afwijkingen, maar de M serie lijkt wel gewoon correct het verbruik door te geven, ik zie zo goed als geen afwijking in verbuikt (op een paar watt na).

Enige nadeel tot nu toe van de M serie is dat deze onder het raam van onze slaapkamer staat en wij nu een irritante brom horen (die komt en gaat), mogelijk resoneert er iets. De warmtepomp staat op opstelblokken en die staan weer op een grindbed, er is geen directe verbinding naar de muur toe, ook de leidingen liggen niet tegen de muur aan. Moet nog (laten) onderzoeken waar de resonantie vandaan komt al vermoedt ik dat het de grote fans zijn die resoneren tegen de behuizing (ofwel de lucht die door de behuizing/gril geblazen wordt lijkt trillingen te veroorzaken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
dit stukje uit de TS is niet meer actueel. de url werkt niet meer.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

Dat past wel. kijk maar naar de foto's in de OP, bovenin is wel plek. ECHTER: gaat die wifi van die meters werken vanuit de metalen kast die de buitenunit heeft?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasghetti
TonCoronel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:56:
Even kleine update. Mijn 9kW J serie is inmiddels vervangen voor de 16kW M serie. Eindelijk een warm huis!

Nog wel zelf even spelen met de juiste instellingen en stooklijn, dat behoeft nog wat finetuning.

Ik heb ook een HomeWizard kWh meter er tussen zitten, met de J serie zag je grote afwijkingen, maar de M serie lijkt wel gewoon correct het verbruik door te geven, ik zie zo goed als geen afwijking in verbuikt (op een paar watt na).

Enige nadeel tot nu toe van de M serie is dat deze onder het raam van onze slaapkamer staat en wij nu een irritante brom horen (die komt en gaat), mogelijk resoneert er iets. De warmtepomp staat op opstelblokken en die staan weer op een grindbed, er is geen directe verbinding naar de muur toe, ook de leidingen liggen niet tegen de muur aan. Moet nog (laten) onderzoeken waar de resonantie vandaan komt al vermoedt ik dat het de grote fans zijn die resoneren tegen de behuizing (ofwel de lucht die door de behuizing/gril geblazen wordt lijkt trillingen te veroorzaken.
Mooi! Kan ook het plaatwerk zijn wat resoneert. Is al diverse keren gerapporteerd hier.

Ik ben zelf wel benieuwd naar het verschil in opgenomen verbruik tussen die 9J die zich uit de naad moet werken vs de 16 op de sloffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pasghetti schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Mooi! Kan ook het plaatwerk zijn wat resoneert. Is al diverse keren gerapporteerd hier.

Ik ben zelf wel benieuwd naar het verschil in opgenomen verbruik tussen die 9J die zich uit de naad moet werken vs de 16 op de sloffen.
De 16 doet zeker de helft meer, als het niet verdubbeld is haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonCoronel
Pasghetti schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Het verschil is er zeker! maar dan in posief resultaat voor de 16kW.

Ik heb even 2 dagen grofweg vergelijkbaar gezocht, met de 9J was het een graad warmer die dag maar wel vochtiger. Dus 100% valt het niet te vergelijken.

Doeltemperatuur beneden etage is 20 graden (probeer ik met WAR te bereiken) en 1e etage is 17 graden in alle slaapkamers, hier verwarm ik dus bij met airco's.

19 Januari 9J:
Warmtepomp : 77kWh
Airco's: 19kWh
Totaal: 96kWh
Gemiddelde temperatuur begane grond: 18.1 graden

18 Februari 16M:
Warmtepomp: 65kWh
Airco's: 3kWh
Totaal: 68kWh
Gemiddelde temperatuur begane grond: 20.0 graden

Dat is een verschil dat er mag wezen zou ik zeggen. Al met al op de trillingen na heel erg tevreden. Ook hoe het bedrijf het dus heeft opgelost, zowel technisch als financieel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
TonCoronel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:56:
[...]

Het verschil is er zeker! maar dan in posief resultaat voor de 16kW.
...
Dat vermoeden had ik al. De boel zal wel een stuk rustiger lopen. Weet niet hoe het zat met de luchtvochtigheid op die 2 dagen maar ik denk dat je ook nu een stuk minder defrosts hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Klopt de oude warmtepomp had zodra de temperatuur onder de 5 graden kwam er gemiddeld 30 op 1 dag.

De nieuwe heeft er met het echt koude weer van de afgelopen nachten (-4 tot 2 graden) max 15 op een dag.
Maar krijgt er pas last van bij 2 graden of kouder. Vaak maar max 5-10 defrosts op een dag.

Luchtvochtigheid nogmaals is ook wel echt lager dan vorige maand dus het blijft nog een beetje appels met peren vergelijken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 16:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
pc_freak1 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:09:
[...]

dit stukje uit de TS is niet meer actueel. de url werkt niet meer.
Thanks..
Nu wel?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TonCoronel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:38:
Klopt de oude warmtepomp had zodra de temperatuur onder de 5 graden kwam er gemiddeld 30 op 1 dag.

De nieuwe heeft er met het echt koude weer van de afgelopen nachten (-4 tot 2 graden) max 15 op een dag.
Maar krijgt er pas last van bij 2 graden of kouder. Vaak maar max 5-10 defrosts op een dag.

Luchtvochtigheid nogmaals is ook wel echt lager dan vorige maand dus het blijft nog een beetje appels met peren vergelijken.
Kun je totaal niet vergelijken, ik heb vandaag 3 defrost ,en op 19-1 wel twintig.
Jij vergelijkt een dag vol met defrost en buh gebruik met een volledige zonnige dag. Je airco toont al aan dat le boven verdieping door de zon word verwarmt.
Je kunt alleen eventueel het opgenomen vermogen vergelijken, maar die lees jij niet uit geloof ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:31:
[...]

Kun je totaal niet vergelijken, ik heb vandaag 3 defrost ,en op 19-1 wel twintig.
Jij vergelijkt een dag vol met defrost en buh gebruik met een volledige zonnige dag. Je airco toont al aan dat le boven verdieping door de zon word verwarmt.
Je kunt alleen eventueel het opgenomen vermogen vergelijken, maar die lees jij niet uit geloof ik
Vandaar denk ik ook niet dat ik echt appels met appels kan vergelijken...ik heb alleen 2 dagen qua temperatuur vergeleken, niet zon, luchtvochtoigheid, wind etc.
ik weet niet welke waarde het "opgenomen vermogen" in Heishamon weergeeft? Maar aangezien ik die gereset heb heb ik de waardes van de 9J sowieso niet meer.

Heb je wellicht een betere vergelijkbare dag? in Januari en Februari dat het vergelijk eerlijker is?

Overigens denk ik dat de airco's sinds de installatie van de 16M minder te doen hebben omdat de warmtepomp de beneden etage beter op temperatuur houd (en warme lucht steigt). Daarnaast lopen de leidingen voor de vloerverwarming voor toilet/washok/badkamer over de 1e etage en heb ik de radiatoren momenteel meedraaien (geen laag temperatuur maar de leidingen geven ook warmte af, panelen zijn lauwtjes.
Belangrijkste voor mij is dat het huis op temperatuur is en daarbij het verbruik lager 'lijkt te zijn'.

[ Voor 3% gewijzigd door TonCoronel op 18-02-2025 15:51 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TonCoronel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Vandaar denk ik ook niet dat ik echt appels met appels kan vergelijken...ik heb alleen 2 dagen qua temperatuur vergeleken, niet zon, luchtvochtoigheid, wind etc.
ik weet niet welke waarde het "opgenomen vermogen" in Heishamon weergeeft? Maar aangezien ik die gereset heb heb ik de waardes van de 9J sowieso niet meer.

Heb je wellicht een betere vergelijkbare dag? in Januari en Februari dat het vergelijk eerlijker is?

Overigens denk ik dat de airco's sinds de installatie van de 16M minder te doen hebben omdat de warmtepomp de beneden etage beter op temperatuur houd (en warme lucht steigt). Daarnaast lopen de leidingen voor de vloerverwarming voor toilet/washok/badkamer over de 1e etage en heb ik de radiatoren momenteel meedraaien (geen laag temperatuur maar de leidingen geven ook warmte af, panelen zijn lauwtjes.
Belangrijkste voor mij is dat het huis op temperatuur is en daarbij het verbruik lager 'lijkt te zijn'.
Heb geen verstand van hh,ik heb externe kWh meter voor alleen de wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
Ik gebruik naast de Heishamon ook een HomeWizard kWh meter voor mijn informatie, dus wellicht kan ik wel info aanleveren die jij bedoelt met "opgenomen vermogen"?

Opgenomen vermogen is toch het vermogen (watt) dat daadwerkelijk door de meter gaat, dus echt verbuikt wordt? En afgegeven vermogen het vermogen dat de machine produceert aan warmte?

De info die ik vermelde was ook het opgenomen vermogen en niet afgegeven vermogen. Wellicht lijkt dat niet helemaal uit verbruiken van 96kW :) , maar dat is dus in mijn geval de daadwerkelijke verbruik door de meter heen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasghetti
TonCoronel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:33:
Ik gebruik naast de Heishamon ook een HomeWizard kWh meter voor mijn informatie, dus wellicht kan ik wel info aanleveren die jij bedoelt met "opgenomen vermogen"?

Opgenomen vermogen is toch het vermogen (watt) dat daadwerkelijk door de meter gaat, dus echt verbuikt wordt? En afgegeven vermogen het vermogen dat de machine produceert aan warmte?

De info die ik vermelde was ook het opgenomen vermogen en niet afgegeven vermogen. Wellicht lijkt dat niet helemaal uit verbruiken van 96kW :) , maar dat is dus in mijn geval de daadwerkelijke verbruik door de meter heen.
Ik zou me er niet al te druk over maken. Feit is dat die 9J bij lagere temperaturen op zijn tanden liep en dan komt hij bij 1 defrost in de vicieuze cirkel. Dat zal met de 16 gewoon een stuk minder zijn.

Hoe dan ook, warm huis, lekker man. Daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TonCoronel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:33:

Inderdaad, wattage wat door de meter gaat.
Hoeveel was dat vanmorgen toen het vroor?
2000 of 3000 watt? Ik zeg maar wat...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:31

Vraag 1: ik vond het verschil wat ik hier voorbij zag komen best indrukwekkend:
ercolano in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"
Ik zou persoonlijk dus zeker een losse kWh meter plaatsen - dit zijn nou ook de kosten niet

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Nu online
Ja, dankjewel voor het bijwerken!

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:29

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Tot hoeveel graden kan een 7J het SWW vat verwarmen zonder gebruik te maken van de backup heater of ingebouwde verwarmingselement in het SWW vat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
buzzlightyear schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:54:
Tot hoeveel graden kan een 7J het SWW vat verwarmen zonder gebruik te maken van de backup heater of ingebouwde verwarmingselement in het SWW vat?
Het water in het circuit gaat tot ca 57 graden. Daarboven wordt overgeschakeld naar het elektrisch element.
Dus hangt het af van je warmtewisselaar hoe warm je SWW water dan is.
Ik kom, met een kleine warmtewisselaar, tot ca. 45-48 graden.
Maar moet me er nog verder in verdiepen hoe / of ik dat kan optimaliseren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn ervaring is dat boven 51 ingestelde temperatuur het elektrisch element gaat verwarmen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:22
Dit is hoe een J serie om gaat met de tank element of backup heater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80S7YB2b86qvWuXCncytZuPjRAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AVT66LBY77c42VQj01HrcqGI.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-09 22:11
Inmiddels draait de Pana hier al bijna 5 jaar probleemloos. Echter nu gaan wij de huisaansluiting laten aanpassen (Stedin) ivm elektrische auto van 1x35A naar 3x25A.

Het zou dan wenselijk zijn als de warmtepomp en de backup heater verdeeld zijn over 2 van de 3 fasen. Weet iemand of dit technisch mogelijk is?

Momenteel liggen er al 2 kabels om de WP en de BH te voorzien van elektriciteit, beide afzonderlijk afgezekerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bart997 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:14:
Inmiddels draait de Pana hier al bijna 5 jaar probleemloos. Echter nu gaan wij de huisaansluiting laten aanpassen (Stedin) ivm elektrische auto van 1x35A naar 3x25A.

Het zou dan wenselijk zijn als de warmtepomp en de backup heater verdeeld zijn over 2 van de 3 fasen. Weet iemand of dit technisch mogelijk is?

Momenteel liggen er al 2 kabels om de WP en de BH te voorzien van elektriciteit, beide afzonderlijk afgezekerd.
Ik heb hier de BH en de WP op aparte fasen, dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07:48
Inderdaad hier een 9j idem geen enkel probleem .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:54
bart997 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:14:
Ik zou het eerst op 1x35A proberen, meestal is dat prima.
Als je niet tevreden bent over de laadsnelheid kun je altijd nog over naar 3x25A.

Heb zelf de overstap wel gemaakt en daar een beetje spijt van, je hele installatie wordt ook gecompliceerder, ook met laden op zonnestroom, misschien een thuisaccu later, allemaal makkelijker wanneer alles op dezelfde fase zit. Je moet het iig niet als noodzaak zien dat die 3 fasen er zijn voordat de auto er is.
Buurman hier stond ook op de wachtlijst voor 3 fasen, ondertussen kwam de EV en een lader geinstalleerd, hij heeft daar een paar weekjes mee gedraaid en toen de aanvraag voor 3 fasen weer ingetrokken, want het ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:31

Carboy54

Duurzaamheid coach

ASW1 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:31:
[...]

Ik zou het eerst op 1x35A proberen, meestal is dat prima.
Als je niet tevreden bent over de laadsnelheid kun je altijd nog over naar 3x25A.

Heb zelf de overstap wel gemaakt en daar een beetje spijt van, je hele installatie wordt ook gecompliceerder, ook met laden op zonnestroom, misschien een thuisaccu later, allemaal makkelijker wanneer alles op dezelfde fase zit. Je moet het iig niet als noodzaak zien dat die 3 fasen er zijn voordat de auto er is.
Buurman hier stond ook op de wachtlijst voor 3 fasen, ondertussen kwam de EV en een lader geinstalleerd, hij heeft daar een paar weekjes mee gedraaid en toen de aanvraag voor 3 fasen weer ingetrokken, want het ging prima.
Warmtepomp met EV is gewoon 3 fasen. Een EV op 1 fase laden is niet slim. Met Tibber via grid rewards laden over 3 fasen kost mij gemiddeld 0.15 per kWh.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Carboy54 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Warmtepomp met EV is gewoon 3 fasen. Een EV op 1 fase laden is niet slim. Met Tibber via grid rewards laden over 3 fasen kost mij gemiddeld 0.15 per kWh.
offtopic:
Het hangt eraf wat je wil.
Wil je vooral je eigen zonnestroom in je auto hebben, dan is 1fase laden essentieel om te kunnen
en dan is 1x35A gewoon prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
BarryH schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:18:
[...]

offtopic:
Het hangt eraf wat je wil.
Wil je vooral je eigen zonnestroom in je auto hebben, dan is 1fase laden essentieel om te kunnen
en dan is 1x35A gewoon prima.
want?
de slimme meter verrekent de 3 fases gewoon intern

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@hemertje laten we dit hier bespreken:

Thuisladen van je EV deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gyjo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:08
Ik was even benieuwd of ik de J serie ook alleen op tapwater bedrijf kan laten draaien, zonder een aangesloten cv systeem? (Afgezien van expansievat(al zit er al een kleine in de pomp) en overdrukventiel)

Heb eigenlijk nu wat tijd over om hem in de voortuin te plaatsen, maar het cv systeem wil ik nog even zo laten ivm de winter. Kan dit, of gaat dit niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

gyjo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:37:
Ik was even benieuwd of ik de J serie ook alleen op tapwater bedrijf kan laten draaien, zonder een aangesloten cv systeem? (Afgezien van expansievat(al zit er al een kleine in de pomp) en overdrukventiel)

Heb eigenlijk nu wat tijd over om hem in de voortuin te plaatsen, maar het cv systeem wil ik nog even zo laten ivm de winter. Kan dit, of gaat dit niet werken?
Zonder te weten hoe je systeem eruit gaat zien geen idee :)
Stel stel dat er een vat is waar de cv via een spiraal en/of een 3-wegklep op zou komen dan kan je dat deel weglaten denk ik.
Verder hangt het helemaal af van hoe het er uiteindelijk uit komt te zien of je dingen kan weglaten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gyjo
Speedy-Andre schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:50:
[...]

Zonder te weten hoe je systeem eruit gaat zien geen idee :)
Stel stel dat er een vat is waar de cv via een spiraal en/of een 3-wegklep op zou komen dan kan je dat deel weglaten denk ik.
Verder hangt het helemaal af van hoe het er uiteindelijk uit komt te zien of je dingen kan weglaten.
Ik was van plan om een PAW-TD30C1E5HI buffervat aan te sluiten, en de driewegklep er wel in te zetten maar dan op de tapwaterstand en niet in de warmtepomp aan te sluiten. Dus hij kan dan echt alleen maar de spiraal het vat aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-09 22:11
Carboy54 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Wij doen alles elektrisch in huis, er is geen gasaansluiting meer beschikbaar.
Naast de WP, ook een WP boiler, inductie, 2 wasautomaten, wasdroger, 3kW stoomgenerator als de vrouw strijkt, Quooker en grote koi -vijver en straks dus ook EV.

Ik krijg nu van Tibber al regelmatig pushberichten dat ik de hoofdzekering overbelast, dus 3x25A lijkt me een must. Ik zie bij actueel gebruik ook weleens 10.000W+, verbaas mij er nog altijd over dat de hoofdzekering er nog nooit uitgeklapt is.

Maar goed om te lezen dat de WP en BH allebei op een eigen fase kunnen, dat komt de verdeling dan weer ten goede. Dank allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:50

Ik denk dat het gaat, gewoon aansluiten, instellen dat je een sww tank hebt, en dan of de motor van de 3 weg klep halen of hem idd niet aansluiten. Wel zorgen dat hij op de tank staat uiteraard.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4

Zoe niet weten waarom niet. OM mode = 3 is alleen DHW. Als je ook van plan bent er later Heat mee te doen dan alvast handig om 3-weg klep te monteren maar dat zou ook later kunnen, je moet dan toch met de installatie aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

gyjo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:55:
[...]

Ik was van plan om een PAW-TD30C1E5HI buffervat aan te sluiten, en de driewegklep er wel in te zetten maar dan op de tapwaterstand en niet in de warmtepomp aan te sluiten. Dus hij kan dan echt alleen maar de spiraal het vat aanspreken.
Ik betwijfel of die 3-wegklep de cv kant goed afsluit, ik denk dat ie zal lekken omdat er druk op komt met rondpompen en verwarmen.
Zolang de wp in SWW modus staat weet ie niet dat er geen cv circuit op zit, echter mag je al wel kiezen of je het element in de boiler of die van de wp wil gebruiken voor een legionella run.
Als het toch tijdelijk is dan is die hele klep niet nodig, wel zo doen dat de klep er later eenvoudig tussen kan.
Verder zou ik alles wat is voorgeschreven voor tapwater monteren.
Of dit met vorst goed gaat is de vraag, in principe kan de wp (en de pomp) lang stil staan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
bart997 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:55:
[...]

Wij doen alles elektrisch in huis, er is geen gasaansluiting meer beschikbaar.
Naast de WP, ook een WP boiler, inductie, 2 wasautomaten, wasdroger, 3kW stoomgenerator als de vrouw strijkt, Quooker en grote koi -vijver en straks dus ook EV.

Ik krijg nu van Tibber al regelmatig pushberichten dat ik de hoofdzekering overbelast, dus 3x25A lijkt me een must. Ik zie bij actueel gebruik ook weleens 10.000W+, verbaas mij er nog altijd over dat de hoofdzekering er nog nooit uitgeklapt is.

Maar goed om te lezen dat de WP en BH allebei op een eigen fase kunnen, dat komt de verdeling dan weer ten goede. Dank allemaal.
(Hoofd)zekeringen schakelen niet af bij zeer korte overbelasting, dat gaat volgens een uitschakelcurve, hoe hoger de overbelasting hoe sneller afschakelen. Maar 20% overbelasting kan aardig wat tijd worden volgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Speedy-Andre schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:09:
[...]

Ik betwijfel of die 3-wegklep de cv kant goed afsluit, ik denk dat ie zal lekken omdat er druk op komt met rondpompen en verwarmen.
Zolang de wp in SWW modus staat weet ie niet dat er geen cv circuit op zit, echter mag je al wel kiezen of je het element in de boiler of die van de wp wil gebruiken voor een legionella run.
Als het toch tijdelijk is dan is die hele klep niet nodig, wel zo doen dat de klep er later eenvoudig tussen kan.
Verder zou ik alles wat is voorgeschreven voor tapwater monteren.
Of dit met vorst goed gaat is de vraag, in principe kan de wp (en de pomp) lang stil staan.
De veiligheidsmechanismes zullen gewoon werken. Ik zou er ook voor kiezen die klep er nog niet tussen te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
blb4 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:13:
[...]

De veiligheidsmechanismes zullen gewoon werken. Ik zou er ook voor kiezen die klep er nog niet tussen te zetten.
Ik juist wel, anders dubbel werk...
Gewoon afsluit dop van twee euro op de CV kant draaien.

1 PVoutput . Dongen NB

• Makrolon
reneeke1970 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 05:37:
[...]

Ik juist wel, anders dubbel werk...
Gewoon afsluit dop van twee euro op de CV kant draaien.
Zo zou ik t ook doen idd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• FransvWoerkom
  • Laatst online: 00:54
gyjo schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:55:
[...]

Pas op dat er dan in de leiding geen stroming door temperatuurverschil kan ontstaan die je tank 's nachts afkoelt in de warmtepomp buiten. Denk eraan dat de pana de sww run eindigt met het flushen van het hete water tussen tank en wp in je systeem. Ik weet niet wat hij doet als dat wordt verhinderd door eventueel afsluiten van de 3-wegklep. Als je je buffervat echt nodig denkt te hebben, kun je dat of een stuk pijp alvast aansluiten. Eventuele warmte daarin wordt dan gebruikt voor defrosts.

• blb4
FransvWoerkom schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:28:
[...]

Pas op dat er dan in de leiding geen stroming door temperatuurverschil kan ontstaan die je tank 's nachts afkoelt in de warmtepomp buiten. Denk eraan dat de pana de sww run eindigt met het flushen van het hete water tussen tank en wp in je systeem. Ik weet niet wat hij doet als dat wordt verhinderd door eventueel afsluiten van de 3-wegklep. Als je je buffervat echt nodig denkt te hebben, kun je dat of een stuk pijp alvast aansluiten. Eventuele warmte daarin wordt dan gebruikt voor defrosts.
Daarom zou ik ook zeggen die 3-weg klep er gewoon niet in te zetten of in elk geval niet te bedienen (dus altijd op Tank zetten). Dan is 't circuit altijd 't circuit naar de boiler. Moet die flush niet te intelligent zijn en temperatuurgebaseerd zijn want dan zal die ff blijven draaien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
IFTTT: "We are writing to inform you that the AQUAREA Smart Cloud service will be removed from IFTTT on Friday, February 28, 2025. Unfortunately, the Panasonic team is no longer available to support the integration."

Zelf geen last van met de Heishamon, maar volgens mij gebruikt een aantal tweakers deze koppeling.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 22:00
Tiesert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:21:
IFTTT: "We are writing to inform you that the AQUAREA Smart Cloud service will be removed from IFTTT on Friday, February 28, 2025.
Inderdaad dezelfde mail heb ik ook van IFTTT ontvangen. Eerder stopte Tado er al mee dus ik heb het net een maandje weer draaien via netatmo maar helaas....

Kortom ik heb nog 4 dagen de tijd om een nieuwe oplossing te fixen. Kortom ik mag gaan uitzoeken welke thermostaat een goede oplossing is. Bij voorkeur draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
bazzzzzz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Inderdaad dezelfde mail heb ik ook van IFTTT ontvangen. Eerder stopte Tado er al mee dus ik heb het net een maandje weer draaien via netatmo maar helaas....

Kortom ik heb nog 4 dagen de tijd om een nieuwe oplossing te fixen. Kortom ik mag gaan uitzoeken welke thermostaat een goede oplossing is. Bij voorkeur draadloos.
Volgens mij draait het nu al niet meer. Heb gisteren een draadloze thermostaat besteld, EMOS P5616OT
Komt zo binnen, moet dan nog aansluiten en ervaring opdoen

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
t.oswald schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Volgens mij draait het nu al niet meer. Heb gisteren een draadloze thermostaat besteld, EMOS P5616OT
Draait toch nog, waarneming was niet correct

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
ercolano schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Nou, als je het voor een hele maand bekijkt:
[Afbeelding]

Eigen Cop = Pana opwek / Eigen Kwh.
Hey heb jij op beide (compressor en Back-up element) een Kwh meter? ik heb niet echt netjes plaats in de meterkast voor 2 stuks dus wilde eigenlijk alleen de groep met de WP/Compressor doen.

Zie jij als je er twee gebruikt ook verschillen op de back-up element groep tussen wat PAnasonic geeft vs Hoewziard?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:35
bazzzzzz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Ik heb een tijd terug deze gekocht:
uitvoering: Netatmo Kamerthermostaat
Kan als ik me niet vergis op zowel de CN2 als CN4.

Moet 'm nog wel aansluiten :+

[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 25-02-2025 11:37 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 10:24
Fantastic_fox schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Hey heb jij op beide (compressor en Back-up element) een Kwh meter? ik heb niet echt netjes plaats in de meterkast voor 2 stuks dus wilde eigenlijk alleen de groep met de WP/Compressor doen.

Zie jij als je er twee gebruikt ook verschillen op de back-up element groep tussen wat PAnasonic geeft vs Hoewziard?
Afwijking op het BUH lijkt minder. Volgens service cloud heb ik 125 uur element gebruikt =375Kwh. Volgens de teller 412 Kwh.

Grootste verschil zit bij de wp zelf, dat lijkt me de belangrijkste om te meten.

Weet niet hoe jou kabels lopen, maar hier gaat alles op zolder naar buiten. Heb dus op zolder een klein installatie/verdeel kastje opgehangen met daarin de aardleks en kwh tellers, ipv het in de meterkast weg te werken.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
t.oswald schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Deze thermostaat gaat het niet worden. De WiFi zender heeft stroom nodig van de “ketel” en dat werkt niet met CN4. Dus moest ik op zoek naar 230V.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 25-02-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
ercolano schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Afwijking op het BUH lijkt minder. Volgens service cloud heb ik 125 uur element gebruikt =375Kwh. Volgens de teller 412 Kwh.

Grootste verschil zit bij de wp zelf, dat lijkt me de belangrijkste om te meten.

Weet niet hoe jou kabels lopen, maar hier gaat alles op zolder naar buiten. Heb dus op zolder een klein installatie/verdeel kastje opgehangen met daarin de aardleks en kwh tellers, ipv het in de meterkast weg te werken.
Nou in de meterkast naast de automaten lukt het me er eentje te plaatsen, alternatief is om dit in een apart minikastje te doen tussen meterkast en buiten unit maar dat is niet zo handig. Of anders in de buiten unit of kruipruimte en die laatste twee zijn minder handig eigenlijk.

Vandaar mijn idee om er maar een te gebruiken en die in de meterkast te zetten (als dit lukt met een beetje plaatsmaken en anders haal ik wel zo'n klein kastje met een rail waarop die dan kan).

Ik had gedacht dat hij met de Back-up heater eigenlijk geen afwijking zou hebben maar dit is toch nog een kleine 10%. Van de andere kant mijn bck up staat op bijspringen bij -20 dus daarom vind ik dat niet zo heel spannend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 10:24
Fantastic_fox schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:28:
[...]

Nou in de meterkast naast de automaten lukt het me er eentje te plaatsen, alternatief is om dit in een apart minikastje te doen tussen meterkast en buiten unit maar dat is niet zo handig. Of anders in de buiten unit of kruipruimte en die laatste twee zijn minder handig eigenlijk.

Vandaar mijn idee om er maar een te gebruiken en die in de meterkast te zetten (als dit lukt met een beetje plaatsmaken en anders haal ik wel zo'n klein kastje met een rail waarop die dan kan).

Ik had gedacht dat hij met de Back-up heater eigenlijk geen afwijking zou hebben maar dit is toch nog een kleine 10%. Van de andere kant mijn bck up staat op bijspringen bij -20 dus daarom vind ik dat niet zo heel spannend...
ik kijk er eerlijk gezegd ook van op wat de afwijking is. Zal komende keer bij gebruik eens kijken wat de P1 meter geeft en wat de Kwh teller geeft. Kwh teller kan natuurlijk ook afwijken...

overigens wordt mijn BUH ook gebruikt bij een sterilisatie run en bij een ontdooi cyclus.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
t.oswald schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:08:
[...]

Deze thermostaat gaat het niet worden. De WiFi zender heeft stroom nodig van de “ketel” en dat werkt niet met CN4
De ontvanger werkt gewoon op 230V toch?

En in de handleiding lijkt het een potentiaalvrij relais te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Wie o wie kan me helpen met deze error

Mijn installateur wilde me toegang geven tot de data, eerst zijn account eruit gegooid erna de wp verwijderd en geprobeerd de taw module opnieuw toe te voegen.

Dit lukte niet, nu net een rest geprobeerd zonder succes (zelfde melding) en erna de wps en check knop 10s ingedrukt om terug te gaan naar fabrieks instellingen maar dat is ook de oplossing niet.

Bediening binnen werkt gewoon wel, ik kan eventueel de stroom er nog even afhalen maar ben bang dat ik dan nog meer instellingen kwijt ben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKzxHUs9QS8F6C2ynJENYVw5CTw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QCbARVkKokGEr6EOftL4b1ap.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Fantastic_fox schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:16:
Wie o wie kan me helpen met deze error

Mijn installateur wilde me toegang geven tot de data, eerst zijn account eruit gegooid erna de wp verwijderd en geprobeerd de taw module opnieuw toe te voegen.

Dit lukte niet, nu net een rest geprobeerd zonder succes (zelfde melding) en erna de wps en check knop 10s ingedrukt om terug te gaan naar fabrieks instellingen maar dat is ook de oplossing niet.

Bediening binnen werkt gewoon wel, ik kan eventueel de stroom er nog even afhalen maar ben bang dat ik dan nog meer instellingen kwijt ben

[Afbeelding]
Ik weet t niet meer zeker, maar ligt dat er niet aan dat t wachtwoord niet aan de eisen voldoet oid, maar dat ie dat niet als melding geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 15:14
Makrolon schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Ik weet t niet meer zeker, maar ligt dat er niet aan dat t wachtwoord niet aan de eisen voldoet oid, maar dat ie dat niet als melding geeft.
Zou zomaar kunnen ja, en wachtwoordvereisten is dan vooral géén speciale tekens :P

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Makrolon schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:28:
[...]

De oplossing voor error e31-0081-0001 druk wps en check in gedurende 10s en wacht een tijdje als je vervolgens de internet module probeert toe te voegen stelt de app een vraag mbt lampjes op de module (sorry geen printscreen gemaakt) dit betekend dat hij in de koppel modus staat en dan lukt het wel.

Nu loop ik er alleen nog tegenaan (in comfort cloud) dat ik elke keer bij het toevoegen van aquarea service cloud onderstaande melding krijg en die krijg ik vaker in de app (als in heel vaak) weet iemand daar een truuk voor nu krijg ik de service cloud nl niet toegevoegd doordat de inactiviteit elke keer alles wist en ik opnieuw moet beginnen. Beide op ipad en iphone trouwens.

Is er een webversie van (zonder dat je iets op je laptop hoeft te installeren want dat kan op mijn werk laptop niet🤪)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ve_5GRf0mfNndAwLIvJM6TmB7Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFaMKNE80VDoE9b665YNpta9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Fantastic_fox op 25-02-2025 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ercolano schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:46:
[...]

De pana meet niks op Power Supply 2 waar de BUH (en evt tank heater) aan zitten, maar meet de tijd en vermenigvuldigt die met het nominale vermogen van BUH en TH. Vooral door van 230V afwijkende netspanning en tolerantie in vermogen is die "meting" niet echt nauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
Wolly schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:19:
[...]

De ontvanger werkt gewoon op 230V toch?

En in de handleiding lijkt het een potentiaalvrij relais te zijn.
Klopt, moest wel even op zoek naar 230V. Draait nu proef, ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen,

Is er iemand die deze error ook constat heeft in de Panasonic comfort cloud?

Ik probeer het aanvraag formulier van Aquarea Service cloud in te vullen maar krijg dus deze melding als ik het formulier invul.

Is er echt geen optie om dit op een website te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ve_5GRf0mfNndAwLIvJM6TmB7Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFaMKNE80VDoE9b665YNpta9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Familie van mijn wil een panamono kit ADC09L3E5 WP 9L R290 aanschaffen laten installeren.

Mijn vraag is, zit er energiemeting in het menu, elektra verbruik en warmtelevering voor boiler en Wp apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tomexergie schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:29:
Familie van mijn wil een panamono kit ADC09L3E5 WP 9L R290 aanschaffen laten installeren.

Mijn vraag is, zit er energiemeting in het menu, elektra verbruik en warmtelevering voor boiler en Wp apart?
1. Het betreft een all-in-one BiBloc waarbij de koppeling tussen buiten en binnendeel met water is gevuld. In het binnendeel zit de boiler ingebouwd.

2. Er zit energiemeting in het menu. Continuvermogen en verbruikte en opgewekte energie per dag, week en jaar met beperkte logging (per 2 uur tot een dag terug enz) en met afzonderlijke meting van woningverwarming, tankverwarming en koeling. Met smart cloud en service cloud met hogere resolutie en langer geheugen. De verbruiksmeting betreft uitsluitend de compressor en de resolutie is 0,2kW en 0,2kWh. De meting van de opgewekte energie gebeurt door gemeten flow en gemeten dT te vermenigvuldigen en te integreren. Daarvoor moeten wel de Ta en Tr sensors gecalibreerd worden. De flowmeter is vrij nauwkeurig (1,5% fs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
FransvWoerkom schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:18:
[...]

1. Het betreft een all-in-one BiBloc waarbij de koppeling tussen buiten en binnendeel met water is gevuld. In het binnendeel zit de boiler ingebouwd.

2. Er zit energiemeting in het menu. Continuvermogen en verbruikte en opgewekte energie per dag, week en jaar met beperkte logging (per 2 uur tot een dag terug enz) en met afzonderlijke meting van woningverwarming, tankverwarming en koeling. Met smart cloud en service cloud met hogere resolutie en langer geheugen. De verbruiksmeting betreft uitsluitend de compressor en de resolutie is 0,2kW en 0,2kWh. De meting van de opgewekte energie gebeurt door gemeten flow en gemeten dT te vermenigvuldigen en te integreren. Daarvoor moeten wel de Ta en Tr sensors gecalibreerd worden. De flowmeter is vrij nauwkeurig (1,5% fs).
Bedankt, toch wel een pluspunt van Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Laatst online: 24-09 19:38
BarryH schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:04:
@koenkonijn en de heisamon softstart al aangezet (dus vermogen gelijk minimaal en niet eerst even snel naar de gewenste Ta?
Waar kan ik deze optie aanzetten? Ik gebruik de heishamon op me 7J en lees de data uit in home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joricobussen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-09 18:43
Ik heb een Panasonic L serie sinds 1jaar en deze geeft sinds vanmorgen code H23 (fout sensor van koelmiddel). Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Het probleem lijkt tijdens of na een defrost te zijn ontstaan.Via de service Cloud krijg ik de WP ook niet aan.

Ter info: ik draai op watertemperatuur en heb wegens vakantie de stooklijn op -4 gezet. De stooklijn 26gr@-5 en 31gr@-10. De WP stond nog op fluister modus 3.

Het lastige is ook dat ik op vakantie ben en op afstand de WP niet kan aanzetten. Ik kan evt. mijn schoonvader vragen om een keer de stroom er af te halen in de hoop dat een reset helpt.

[ Voor 22% gewijzigd door Joricobussen op 03-03-2025 07:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Joricobussen schreef op maandag 3 maart 2025 @ 07:20:
Ik heb een Panasonic L serie sinds 1jaar en deze geeft sinds vanmorgen code H23 (fout sensor van koelmiddel). Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Het probleem lijkt tijdens of na een defrost te zijn ontstaan.Via de service Cloud krijg ik de WP ook niet aan.

Ter info: ik draai op watertemperatuur en heb wegens vakantie de stooklijn op -4 gezet. De stooklijn 26gr@-5 en 31gr@-10. De WP stond nog op fluister modus 3.

Het lastige is ook dat ik op vakantie ben en op afstand de WP niet kan aanzetten. Ik kan evt. mijn schoonvader vragen om een keer de stroom er af te halen in de hoop dat een reset helpt.
Bekend L serie probleem. Iets met werking expansie ventiel en sensorwaarde in defrost time. Contact opnemen met Panasonic. Voor nu even stroomloos maken voor 2 minuten.

YouTube: Fehler H23 der Panasonic L Wärmepumpe Analyse und Lösungsfindung #wä...

[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 03-03-2025 09:01 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joricobussen
Carboy54 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Bekend L serie probleem. Iets met werking expansie ventiel en sensorwaarde in defrost time. Contact opnemen met Panasonic. Voor nu even stroomloos maken voor 2 minuten.

YouTube: Fehler H23 der Panasonic L Wärmepumpe Analyse und Lösungsfindung #wä...
Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal het filmpje vanavond gaan bekijken. Kun je misschien in het kort uitleggen waar deze fout door veroorzaakt wordt? Mijn Duits is (nog) niet zo goed. Dan kan ik wellicht wat in de instellingen veranderen waardoor het in de vakantie iig niet weer gebeurt.

Maar als ik het goed begrijp hoeft het niet te betekenen dat er iets kapot is. Gewoon resetten en fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:57
Joricobussen schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal het filmpje vanavond gaan bekijken. Kun je misschien in het kort uitleggen waar deze fout door veroorzaakt wordt? Mijn Duits is (nog) niet zo goed. Dan kan ik wellicht wat in de instellingen veranderen waardoor het in de vakantie iig niet weer gebeurt.

Maar als ik het goed begrijp hoeft het niet te betekenen dat er iets kapot is. Gewoon resetten en fingers crossed.
Wat een toeval, ik was net wat informatie bij elkaar aan het sprokkelen om naar Panasonic te sturen toen ik dit berichtje tegenkwam. "Fijn" dat ik niet de enige ben.

Ik heb de helft van de video gekeken en een samenvatting laten maken en er is niet zoveel wat je kan doen. Volgens de service manual moet eerst een sensor en PCB van de buitenunit worden vervangen. Maar dat had ik al gedaan en heeft maar beperkt effect gehad.

Volgens de video, en van wat ik ook heb ervaren, ontstaat de fout bij het ontdooien. Er is een vermoeden dat het een fout is in de aansturing van het expansieventiel. In de video wordt gesuggereerd dat het een combinatie is van software en hardware (fabricage toleranties).

De komende week wordt het mooi weer en wat warmer van wat ik heb gezien, dus de kans op defrosts is vrij klein. Wat je al zou kunnen doen is een schema instellen dat de unit 's nachts niet aan gaat maar alleen overdag om die kans nog kleiner te maken. Verder weet ik niet of je zelf in de comfort cloud kan, maar de error is wel op afstand te resetten. En mocht het al gebeuren dan blijft van wat ik heb gezien de vorstbeveiliging nog wel gewoon actief.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joricobussen
kevineppo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Wat een toeval, ik was net wat informatie bij elkaar aan het sprokkelen om naar Panasonic te sturen toen ik dit berichtje tegenkwam. "Fijn" dat ik niet de enige ben.

Ik heb de helft van de video gekeken en een samenvatting laten maken en er is niet zoveel wat je kan doen. Volgens de service manual moet eerst een sensor en PCB van de buitenunit worden vervangen. Maar dat had ik al gedaan en heeft maar beperkt effect gehad.

Volgens de video, en van wat ik ook heb ervaren, ontstaat de fout bij het ontdooien. Er is een vermoeden dat het een fout is in de aansturing van het expansieventiel. In de video wordt gesuggereerd dat het een combinatie is van software en hardware (fabricage toleranties).

De komende week wordt het mooi weer en wat warmer van wat ik heb gezien, dus de kans op defrosts is vrij klein. Wat je al zou kunnen doen is een schema instellen dat de unit 's nachts niet aan gaat maar alleen overdag om die kans nog kleiner te maken. Verder weet ik niet of je zelf in de comfort cloud kan, maar de error is wel op afstand te resetten. En mocht het al gebeuren dan blijft van wat ik heb gezien de vorstbeveiliging nog wel gewoon actief.
Ik heb zowel toegang tot de comfort Cloud app als de service Cloud. Hoe kan ik de WP resetten via de comfort Cloud?

EDIT: het is gelukt middels de service Cloud "fout herstellen".

Ik kreeg meteen nog een keer dezelfde foutmelding, maar de compressor is nu wel aangegaan. Afwachten dus.

Mijn warmtepomp komt uit Italië dus ik ben bang dat ik van de service in NL niet veel kan verwachten. Of zou het in dit geval niet uitmaken?

[ Voor 10% gewijzigd door Joricobussen op 03-03-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Joricobussen schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:32:
[...]

Ik heb zowel toegang tot de comfort Cloud app als de service Cloud. Hoe kan ik de WP resetten via de comfort Cloud?

EDIT: het is gelukt middels de service Cloud "fout herstellen".

Ik kreeg meteen nog een keer dezelfde foutmelding, maar de compressor is nu wel aangegaan. Afwachten dus.

Mijn warmtepomp komt uit Italië dus ik ben bang dat ik van de service in NL niet veel kan verwachten. Of zou het in dit geval niet uitmaken?
Service verleent de distributeur in 1e instantie in dit geval in Italië en Panasonic NL wast zijn handen in onschuld. Het is een fabricage fout en komt in de winter zeker terug. In het geposte filmpje in Duitsland weigerden ze al ondersteuning bij zelf montage. Succes in ieder geval. Dit zijn de consequenties bij het kopen van Panasonic in het buitenland hier vaak genoeg beschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:57
@Carboy54 Ik doe zelf ook installaties, gewoon via een van de vier Nederlandse distributeurs. Die van mij levert zelf 2e lijns service met ik dan als 1e lijn. Maar ik ben nog niet geinformeerd over het meer voorkomen van deze storing. Van wat ik begreep van het filmpje hadden ze een zogenaamde hotfix, maar weet jij meer van een definitieve fix?

Bij een persoon de buiten PCB en sensor vervangen maar hoewel het probleem minder (lees, niet meer elke defrost) was kreeg ik afgelopen nacht nog steeds een storings mailtje.

Heb toevallig volgende week weer training in Den Bosch, zal dan ook even informeren. Zullen nu wel platliggen ivm carnaval.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joricobussen
kevineppo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:27:
@Carboy54 Ik doe zelf ook installaties, gewoon via een van de vier Nederlandse distributeurs. Die van mij levert zelf 2e lijns service met ik dan als 1e lijn. Maar ik ben nog niet geinformeerd over het meer voorkomen van deze storing. Van wat ik begreep van het filmpje hadden ze een zogenaamde hotfix, maar weet jij meer van een definitieve fix?

Bij een persoon de buiten PCB en sensor vervangen maar hoewel het probleem minder (lees, niet meer elke defrost) was kreeg ik afgelopen nacht nog steeds een storings mailtje.

Heb toevallig volgende week weer training in Den Bosch, zal dan ook even informeren. Zullen nu wel platliggen ivm carnaval.
Ik ben benieuwd of je wat te weten komt volgende week over deze foutmelding en wat een evt. oplossing zou kunnen zijn. Ik hoor het graag. Het vervangen van PCB en temperatuursensor zou ik zelf nog wel kunnen (mits er geen koudemiddel bijgevuld hoeft te worden), maar als dit het probleem niet oplost schiet dat natuurlijk niet echt op. Is het vervangen van de buitenunit dan voorlopig de enige echte oplossing?

Voorlopig maar afwachten dan en hopen dat de WP met de niet-vakantie instellingen weer blijft draaien zoals de afgelopen 1,5jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gyjo
Hi! Ik ben nu mijn boodschappenlijst aan het doen en wilde nog even weten of jullie nog tips hebben voor betaalbare vloerverwarmingsverdelers? Mijn huidige zijn stalen pompverdelers en deze wil ik vervangen voor pomploze.

Heb 3 verdelers nodig (dus loopt al snel in de kosten) en ik dacht eerst gewoon RVS verdelers te kopen (Bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/dp/...=UTF8&th=1#productDetails), maar nu lees ik toch wisselende verhalen over koelen met RVS. Dus leun nu toch naar composiet, maar dit wordt snel een dure hobby en kan niet echt betaalbare vinden (<250 euro incl afsluiters en Euroconis)
Enige wat een beetje in de buurt komt is https://alupex.be/Plastie...sverdeler-(set)-6-kringen

Wat is jullie mening/tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Joricobussen Het probleem bij Panasonic is dat zij zelf inderdaad pas op de derde lijn aanspreekbaar zijn. 1e is de gecertificeerde leverancier/installateur 2e distributeur 3e Panasonic. Bij een probleem moet volgens de garantievoorwaarden de gecertificeerde installateur een diagnose stellen en in overleg gaan met de distributeur die eventueel Panasonic inschakelt. Met een buitenlandse warmtepomp loop je hier al vast. De installatie moet door een gecertificeerde installateur zijn geïnstalleerd anders vervalt de garantie. Belangrijk is dat je als leverancier dus goede afspraken maakt met de zone managers van Panasonic Nederland. Er moet daarom altijd fysiek een in bedrijf stelling plaats vinden bij zelf installeren om aanspraak te kunnen maken op de garantie. Onlangs nog werd bij een klant met een vastgelopen compressor na 1 week door de servicemonteur notabene nog gezegd zelf geïnstalleerd dan is het geen garantie. Pas na interventie door onze zone manager werd alsnog de gehele warmtepomp omgeruild.

Zelf installeren van een buitenlandse warmtepomp kan dan ook tot onverwachte teleurstellingen leiden los van het feit waar je een gecertificeerde installateur gaat vinden voor een diagnose bij dergelijke grijze import.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Nu online
gyjo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:14:
Hi! Ik ben nu mijn boodschappenlijst aan het doen en wilde nog even weten of jullie nog tips hebben voor betaalbare vloerverwarmingsverdelers? Mijn huidige zijn stalen pompverdelers en deze wil ik vervangen voor pomploze.

Heb 3 verdelers nodig (dus loopt al snel in de kosten) en ik dacht eerst gewoon RVS verdelers te kopen (Bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/dp/...=UTF8&th=1#productDetails), maar nu lees ik toch wisselende verhalen over koelen met RVS. Dus leun nu toch naar composiet, maar dit wordt snel een dure hobby en kan niet echt betaalbare vinden (<250 euro incl afsluiters en Euroconis)
Enige wat een beetje in de buurt komt is https://alupex.be/Plastie...sverdeler-(set)-6-kringen

Wat is jullie mening/tip?
Als je niet condenserend gaat koelen (rond de 18 graden) is de RVS verdeler prima, zal niet echt veel condens opbouwen, ga je lager koelen dan moet je een composiet verdeler gebruiken !

Hier heb je vrij voordelige : https://www.technim.nl/ve...tof-verdeler-zonder-pomp/

[ Voor 5% gewijzigd door rvdgaag op 03-03-2025 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:23

Benieuwd of je tijdens de training hier meer info of zal krijgen succes met je training.

Voor de meelezers; ik heb het vermoeden dat het een nogal specifiek iets is icm bepaalde woning en situatie omstandigheden.

Ik heb meer dan 20 van het type L in mijn service cloud hangen en met de 100e defrosts per unit tijdens alle defrost dagen van dit jaar tot nu toe 0x een H23 melding gehad gelukkig. Ik verwacht dan ook dat het of een reeks in de fabriek met fout betrof of een woning situatie combi. Ik herken het in ieder geval niet.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:23
Joricobussen schreef op maandag 3 maart 2025 @ 07:20:

Dat betekend dat je met een extreem lage doeltemp werkte 22bij -5 is nogal uniek. Al eens getest ook met gewoon normale stooklijn?
26 bij -5 is al heel laag maar dan -4 op target geeft een wel heel unieke configuratie. Daarnaast zorgt quit mode 3 voor beperkte vermogens iets wat nadelig kan werken met defrosten.

Had je ook problemen met target 26+ en zonder wuit mode? Tip; Dat zou ik als onder grens voor je water aanhouden.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:39
Carboy54 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:52:
[...]

@Joricobussen Het probleem bij Panasonic is dat zij zelf inderdaad pas op de derde lijn aanspreekbaar zijn. 1e is de gecertificeerde leverancier/installateur 2e distributeur 3e Panasonic. Bij een probleem moet volgens de garantievoorwaarden de gecertificeerde installateur een diagnose stellen en in overleg gaan met de distributeur die eventueel Panasonic inschakelt. Met een buitenlandse warmtepomp loop je hier al vast. De installatie moet door een gecertificeerde installateur zijn geïnstalleerd anders vervalt de garantie. Belangrijk is dat je als leverancier dus goede afspraken maakt met de zone managers van Panasonic Nederland. Er moet daarom altijd fysiek een in bedrijf stelling plaats vinden bij zelf installeren om aanspraak te kunnen maken op de garantie. Onlangs nog werd bij een klant met een vastgelopen compressor na 1 week door de servicemonteur notabene nog gezegd zelf geïnstalleerd dan is het geen garantie. Pas na interventie door onze zone manager werd alsnog de gehele warmtepomp omgeruild.

Zelf installeren van een buitenlandse warmtepomp kan dan ook tot onverwachte teleurstellingen leiden los van het feit waar je een gecertificeerde installateur gaat vinden voor een diagnose bij dergelijke grijze import.
Dat vind ik wel een nadeel hoor (nou weet ik niet hoe andere merken hiermee omgaan).

Zou dat ook de reden zijn dat je voor Panasonic niet gewoon een servicecontract af kunt sluiten bij de reguliere grotere servicebedrijven? Ik heb er een paar bekeken, en als je daar een beetje verder klikt en het merk moet opgeven staat eigenlijk alles erbij, maar Panasonic niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joricobussen
ErikVers schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:28:
[...]

Dat betekend dat je met een extreem lage doeltemp werkte 22bij -5 is nogal uniek. Al eens getest ook met gewoon normale stooklijn?
26 bij -5 is al heel laag maar dan -4 op target geeft een wel heel unieke configuratie. Daarnaast zorgt quit mode 3 voor beperkte vermogens iets wat nadelig kan werken met defrosten.

Had je ook problemen met target 26+ en zonder wuit mode? Tip; Dat zou ik als onder grens voor je water aanhouden.
Normaal gesproken draai ik met deze buitentemperaturen volgens de stooklijn overdag en shift ik -2gr 's-nachts en de quite mode meestal uit. Tot vandaag nooit problemen gehad. Ook niet met die vorst en mist vorige maand met elk uur een defrost.

Vanwege vakantie stooklijn op -4 gezet en de QM stond 'toevallig' nog aan. Nu alles terug gezet en ik zie net ook dat de eerste defrost zonder problemen is gegaan. Hoop dus inderdaad dat het een samenloop van omstandigheden/settings is geweest.

@ErikVers, wat bedoel je trouwens met wuit mode?
EDIT: ik zie het al, quite mode natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Thorsd schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:54:
[...]

Dat vind ik wel een nadeel hoor (nou weet ik niet hoe andere merken hiermee omgaan).

Zou dat ook de reden zijn dat je voor Panasonic niet gewoon een servicecontract af kunt sluiten bij de reguliere grotere servicebedrijven? Ik heb er een paar bekeken, en als je daar een beetje verder klikt en het merk moet opgeven staat eigenlijk alles erbij, maar Panasonic niet.
Dat speelt inderdaad met name bij Panasonic door het grote aanbod grijze import. Panasonic Europa heeft zijn zaakjes slecht voor elkaar op dit gebied. Grote verschillen in prijzen in de EU liggen daaraan ten grondslag. Bij een merk als de Itho Amber speelt dat als NL merk niet maar daar heb je weer te maken met dozenschuivers die de units voor €100 over de toonbank flikk........ en later niet thuis zijn voor ondersteuning en service De Nederlandse Weheat verkoopt rechtstreek aan hun gecertificeerde leveranciers/installateurs en daar speelt dit probleem niet.

Pagina: 1 ... 35 ... 40 Laatste