Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogie20
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-05 17:24
Hallo,

In december 2024 op de valreep besloten om een Panasonic monobloc warmtepomp type wh-mdc07j3e5 te kopen. De aanschaf prijs was lager dan het mogelijk te ontvangen subsidie bedrag. Vloerverwarning en CV haard met OEG hygiene boiler 500 liter 2 jaar geleden geinstalleerd. Sindsdien staat de aanvoer temperatuur van de CV ketel op 45 graden C. Het toerental van de CV ketel ventilator begrenst op 2100 rpm. De CV ketel levert dan zo'n 6 kW en per uur is het gasverbruik dan 0,7 m3. Met deze instellingen blijft het op de begane grond goed op temperatuur. Boven in de slaapkamers en zolder is het bij een buitentemperatuur beneden 5 graden C frisjes. Nog 2 "volwassen" kinderen thuis wonend die veel tijd op de slaapkamer en zolder doorbrengen (als ze thuis zijn). Ze trekken het maar meer comfort vinden ze wel wenselijk. Overweging is dan ook om eventueel fancoils te gaan aanschaffen.

Historisch gasverbruik:
Ongeveer 1600 m³/jaar. Deze maand op begande grond al het glas laten vervangen door HR++ glas en in juni 2024 vloer laten na-isoleren met 9 cm PUR. Het huis is bouwjaar 1986 en heeft een spouwmuur met 7 cm steenwol isolatie. Totale oppervlakte 210 m2, inhoud 700 m3.
Afgiftesysteem:
- 90 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, 12 groepen, 9 daarvan staan altijd open.
- verdelers hebben nu nog een pomp maar deze kan er redelijk eenvoudig tussen uit
- 9 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden ?? kW, waterinhoud in totaal ?? liter
Boiler
:
- 500 liter OEG Pure verswaterboiler met 1 buiswarmtewisselaar onder in het vat voor evt. gebruik zonneboiler, 500 liter CV water in de boiler dat indien er hout wordt gestookt in de CV haard d.m.v. een Laddomat 11-30 LM6-A wordt verwarmd, tevens 60 liter expansievat op de verswaterboiler aangesloten.
- geen DWTW
- 7500 Wp zonnepanelen met SMA Sunnyboy 6kW omvormer
Warmtepompvoorkeur:
Panasonic monobloc warmtepomp type wh-mdc07j3e5
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf plaatsen warmtepomp en grindkoffer en voorbereiding leidingwerk/kabels. Installatie leidingwerk en elektra aansluiting uit te besteden aan ??
Schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDOpx1rmqQH-T3pWT4UjokabIR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lTbaP218feHH3N5gpebjkxby.png?f=fotoalbum_large
Vragen:
- Zoals te zien in het schema is de overweging om de warmtepomp en de CV ketel aan te sluiten op een open verdeler. Mocht blijken dat de warmtepomp alleen voldoende is dan kan de CV ketel alsnog uit het systeem worden gehaald. Dan zou ik de 2e zone met een separate pomp (mogelijk de pomp die nu in de verdeler zit, Wilo para ku 25/6-43/scu) willen bedrijven. Deze pomp moet dan aan indien thermostaat TT3 warmtevraag geeft en er warmte in de verswaterboiler beschikbaar is.
- Ik ben van plan om de optionele print CZ-NS4P te gaan bestellen. Voor het monitoren tevens de Heishamon (large version). Homeassistant draait hier zo'n 2 jaar op een NUC. Om de teruglevering straks zoveel mogelijk te beperken is er dan weer een optie bij met de warmtepomp/externe booster tank heater. De EV6 en Citroen eC4 staan door de week overdag niet vaak op de oprit aan de laadpaal. Hieronder hoe dan volgens mij het eea wat betreft kabels moet worden aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sUUJ6XV6du2Jj4RdDwAVGD1VTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1HB7jya2onDEkPEPGLZOAZnG.png?f=fotoalbum_large

Al het advies is welkom en ik sta open voor alle tips.

[ Voor 23% gewijzigd door Boogie20 op 16-02-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:49
Als je meerdere bronnen hebt, is een parallelbuffer (of open verdeler) aan te raden. Hier heb ik gezien dat er anders vreemde situaties kunnen ontstaan (bv bij een defrost van de Pana waarbij de waterpomp op max gaat werd een ander weggedrukt, waarna die extra druk gaf, waarna de Pana na de defrost een flow error geeft).

Ik zie wel een soort van open verdeler in je tekening, maar dat is volgensmij niet helemaal hoe je een open verdeler aansluit (normaal gaat de retour ook doorheen, en er is een secundaire pomp nodig).

Toch even noemen: het is meestal hoe simpeler, hoe beter en efficiënter de installatie meestal is. Extra warmtebronnen, buffervaten, pompen, kleppen en regelingen maken het al snel complex. Dus bedenk waar je echt naar toe wilt/nodig hebt, en maak het dan zo simpel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:25
Als je de vloerverwarming verdeler pomploos maakt, dan kan het water van 55 graden uit het voorraadvat TC1 zo in je vloer. Dat lijkt me niet de bedoeling.
De combinatie met dat voorraadvat en CV-ketel via een open verdeler maakt het behoorlijk complex en slecht voor de COP. En zoals hierboven ook al opgemerkt zal er een extra pomp na de open verdeler nodig zijn.
Edit: misschien zijn een paar keerkleppen ipv de extra pomp ook voldoende.

[ Voor 9% gewijzigd door jaari op 17-02-2025 13:41 ]

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogie20
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-05 17:24
@Thorsd wellicht is de aanduiding open verdeler niet geheel correct. I.i.g. zit ik te denken aan een opzet zoals ik deze gevonden heb op warmtepomp-tips.nl volgens onderstaande afbeelding Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fm516BRwxgDZN6kF-tGbwD6yb6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSBGUji7R5rxlrZe9psbnG5c.jpg?f=fotoalbum_large
In dit voorbeeld is er geen secundaire pomp gebruikt. Is dit voorbeeld niet correct en gaat dit niet werken?. Als toevoeging op de start-post ben ik van plan om in eerste instantie een hybride/bivalent opstelling van de warmtepomp en de huidige CV ketel me thoutkachel/laddomat te maken. Als ik dan na een tijd tot de conclusie kom dat de warmtepomp voldoende warmte-energie kan leveren dan wil ik de CV ketel uit het systeem gaan halen. Dan wil het systeem als het ware gaan wijzigen naar een 2-zone systeem. Voor de 2e zone wordt dan een pomp en een mengklep op het hygiene buffervat aangesloten. De houtkachel met laddomat blijft dan nog op het hygiene buffervat aangesloten. Zodat de waterzijdige warmte van de houtkachel met deze 2e zone pomp in het CV circuit. De warmtepomp zal dan er voor zorgen dat in de meeste gevallen het hygiene buffervat tot 50-55 °C wordt verwarmd. Dit om zoveel mogelijk in de middag om terug levering te beperken. Indien dan hout gestookt gaat worden dan kan met een pomp Voor zone 1 heb ik dan geen pomp aangesloten. Is hier een probleem te verwachten omdat de warmtepomp verwacht dat de zone 1 pomp wel aanwezig is? @jaari omdat de pomp van zone-2 alleen draait als de warmtepomp ook draait dan is het toch niet te verwachten dat er alleen maar water van 55 graden wordt geleverd? Mogelijk dat dit eventueel wel kan tijdens een defrost? Maar omdat dit maar een korte periode is dan is hier toch geen probleem mee te verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:49
Boogie20 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:48:
@Thorsd wellicht is de aanduiding open verdeler niet geheel correct. I.i.g. zit ik te denken aan een opzet zoals ik deze gevonden heb op warmtepomp-tips.nl volgens onderstaande afbeelding [Afbeelding]
In dit voorbeeld is er geen secundaire pomp gebruikt. Is dit voorbeeld niet correct en gaat dit niet werken?.
Dat maakt het duidelijker, de klep is dan een temperatuurgeregelde mengklep. Op die manier kun je alleen de VVW met de WP gebruiken. De radiatoren moeten dan altijd met de CV ketel. De regelklep heb je dan alleen als de WP te licht is voor alleen de VVW, zodat je daar de Ta kunt boosten. Opzich zou de 7J 90m2 VVW makkelijk aankunnen. Dan heb je die hele verdeler en klep niet nodig.

Het lijkt mij nuttiger dat je de WP voor zowel radiatoren als VVW kunt gebruiken. En die paar dagen per jaar dat de WP het niet trekt, dan de CV wat laten meehelpen (of de houtkachel). Maar het hangt allemaal een beetje van de verhoudingen radiatoren/VVW en gewenste temperatuur af.

In de Pana installatiehandleiding staan ook nog een aantal bivalent opstellingen, als je daarbij in de buurt blijft heb je de hoogste kans van slagen. Je systeem is niet echt standaard, dus de beste manier om te kijken of het werkt, is het maar gewoon proberen en aan te passen als iets niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:25
Boogie20 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:48:
@Jaari omdat de pomp van zone-2 alleen draait als de warmtepomp ook draait dan is het toch niet te verwachten dat er alleen maar water van 55 graden wordt geleverd? Mogelijk dat dit eventueel wel kan tijdens een defrost? Maar omdat dit maar een korte periode is dan is hier toch geen probleem mee te verwachten?
Dat nieuwe plaatje maakt het duidelijker. Er zit hier overigens weldegelijk een extra circulatiepomp in. De temperatuur die naar de vloer gaat is nu geregeld met een geregelde driewegklep. Zo zie ik geen problemen. Ook niet tijdens defrost.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Pagina: 1