Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

ErikVers schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:24:
[...]

Benieuwd of je tijdens de training hier meer info of zal krijgen succes met je training.

Voor de meelezers; ik heb het vermoeden dat het een nogal specifiek iets is icm bepaalde woning en situatie omstandigheden.

Ik heb meer dan 20 van het type L in mijn service cloud hangen en met de 100e defrosts per unit tijdens alle defrost dagen van dit jaar tot nu toe 0x een H23 melding gehad gelukkig. Ik verwacht dan ook dat het of een reeks in de fabriek met fout betrof of een woning situatie combi. Ik herken het in ieder geval niet.
Met onze zachte winters is het probleem hier incidenteel. In Duitsland en landen waar defrosts veelvuldig voorkomen is het probleem bekend.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:50
ErikVers schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:24:
[...]

Benieuwd of je tijdens de training hier meer info of zal krijgen succes met je training.

Voor de meelezers; ik heb het vermoeden dat het een nogal specifiek iets is icm bepaalde woning en situatie omstandigheden.

Ik heb meer dan 20 van het type L in mijn service cloud hangen en met de 100e defrosts per unit tijdens alle defrost dagen van dit jaar tot nu toe 0x een H23 melding gehad gelukkig. Ik verwacht dan ook dat het of een reeks in de fabriek met fout betrof of een woning situatie combi. Ik herken het in ieder geval niet.
Het zou mij niet verbazen als dit een maandagochtend model is hoor. Deze specifieke unit was wel een van de eerste die ik geplaatst heb, relatief kort op de release. De handjevol andere units gelukkig geen probleem mee. Toch blijf ik het wel bijzonder vinden, want ik herken zaken in het filmpje bijvoorbeeld ook (zoals het bijzonder dichtvriezen van de unit). Ik heb de unit al verplaatst naar een gunstigere plek ook, mocht niet baten.

Voor nu maar weer terug naar de dealer met het serienummer van de nieuwe print om te checken of de nieuwe software erop staat. Vind het wel vervelend voor de klant want je wordt wel wakker met koude voeten.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:40
Carboy54 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:12:
[...]

Met onze zachte winters is het probleem hier incidenteel. In Duitsland en landen waar defrosts veelvuldig voorkomen is het probleem bekend.
Ik heb dit jaar extreem veel defrosts gezien. Een 5 tot 10 maal β€œnormaal”

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Joricobussen schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:58:
[...]

Normaal gesproken draai ik met deze buitentemperaturen volgens de stooklijn overdag en shift ik -2gr 's-nachts en de quite mode meestal uit. Tot vandaag nooit problemen gehad. Ook niet met die vorst en mist vorige maand met elk uur een defrost.

Vanwege vakantie stooklijn op -4 gezet en de QM stond 'toevallig' nog aan. Nu alles terug gezet en ik zie net ook dat de eerste defrost zonder problemen is gegaan. Hoop dus inderdaad dat het een samenloop van omstandigheden/settings is geweest.

@ErikVers, wat bedoel je trouwens met wuit mode?
EDIT: ik zie het al, quite mode natuurlijk.
Klopt type foutje :-)

Ps alle water doel temp onder de 26 zijn voor mij direct een rode vlag zeker bij vorst. Hopelijk was dit al voor jouw opstelling de oplossing dan πŸ‘πŸ‘Œ

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
kevineppo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:24:
[...]

Het zou mij niet verbazen als dit een maandagochtend model is hoor. Deze specifieke unit was wel een van de eerste die ik geplaatst heb, relatief kort op de release. De handjevol andere units gelukkig geen probleem mee. Toch blijf ik het wel bijzonder vinden, want ik herken zaken in het filmpje bijvoorbeeld ook (zoals het bijzonder dichtvriezen van de unit). Ik heb de unit al verplaatst naar een gunstigere plek ook, mocht niet baten.

Voor nu maar weer terug naar de dealer met het serienummer van de nieuwe print om te checken of de nieuwe software erop staat. Vind het wel vervelend voor de klant want je wordt wel wakker met koude voeten.
ok en nieuwste software (print) zou dit moeten oplossen?
Heb zelf idee dat ook met waterzijdige deel te maken heeft. Heb veel verschillende settings draaien van woningen met voorheen 2300m3 gas verbruik en hoge temp tot vrijwel geen draaiuren ivm houtkachel en veel verder afwezig en gelukkig bij geen van de draaiende units nog meegemaakt.

Wat waren de ingestelde waterdoel temp (target ta) ten tijden van de storing melding?

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 03-03-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:04
In de zoektocht naar de hardnekkige H70 fout bij mijn WH-MDC07J3E5 heb ik van de leverancier een mooi stroomschema gekregen om de fout te lokaliseren. Het antwoord ligt vΓ‘st voor het oprapen, maar is er een manier om handmatig de backup heater in de buitenunit, Γ³f de externe heater in de tank in te schakelen? In het menu van de controller lijk ik het maar niet te kunnen vinden. Overigens staat deze in het Nederlands, wat het wellicht wat moeilijker zoeken maakt. Bvd!

[ Voor 6% gewijzigd door Laro op 03-03-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Met een H70 fout in ieder geval niet.
Controleer de voeding (op de machine zitten twee aansluitingen).
Als daar spanning op staat en hij staat dus aan dan is de overload protection (OLP) wellicht aangesproken die kun je ook controleren.
Is dat allemaal goed dan is of de heater stuk of de printplaat.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joricobussen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-09 18:43
ErikVers schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:33:
[...]
Heb zelf idee dat ook met waterzijdige deel te maken heeft. Heb veel verschillende settings draaien van woningen met voorheen 2300m3 gas verbruik en hoge temp tot vrijwel geen draaiuren ivm houtkachel en veel verder afwezig en gelukkig bij geen van de draaiende units nog meegemaakt.

Wat waren de ingestelde waterdoel temp (target ta) ten tijden van de storing melding?
@ErikVers : waterdoel temp was 25gr, dus inderdaad onder de door jouw gestelde limiet van 26gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Joricobussen schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:07:
[...]

@ErikVers : waterdoel temp was 25gr, dus inderdaad onder de door jouw gestelde limiet van 26gr.
OkΓ©, dat bevestigt dan tot nu toe mijn vermoeden met de genoemde foutmelding in combinatie met erg lage stooklijn. (Onder de 26 bij -xx)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:50
ErikVers schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:33:
[...]

Ik zou ervan staan te kijken als het in dit geval waterzijdig is. Het is wel een direct gevoed systeem, maar er zit gewoon een goed ingeregelde vloerverwarmingsverdeler achter. Ta in verwarmingsmodus komt niet boven de 35C uit. Het gaat om een all-in-one, dus alleen voor tapwater gaat de gevraagde Ta naar de standaard 75C, met een gewenste tank temp van 52C. De laatste storing was tijdens het verwarmen in de vroege mistige uurtjes rond 2 maart.

Ter info: heb net van de dealer te horen gekregen dat ze na het controleren van het serienummer een 'nieuwe' printplaat hebben gestuurd die vermoedelijk hetzelfde euvel heeft. Lijkt erop dat er een nieuwe nieuwe printplaat komt van nΓ‘ april 2024 en dan zou het opgelost moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AgSmA8YFw1ti36Y8eIIDq369ZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mipLLIGdefcPUmuHujwHeTJY.jpg?f=fotoalbum_large

In het kader van durf te vragen, is er ook een plek binnen of buiten Tweakers waar je als installateur een beetje intervisie kan doen met mede installateurs? Als trotse ZZP zij-instromer (ruimtevaartingenieur naar warmtepomp installateur :9 ) heb ik een hoop kennis eigen gemaakt in korte tijd, maar soms helpt het heel erg om vooral storingen eens te kunnen neerleggen bij een extra paar ogen. Ik heb namelijk het gevoel dat de flowcharts voor storingen soms wel erg conservatief zijn en dat het meestal gaat om een, zoals je zelf al aangaf, waterzijdig of opstelplaats probleem.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
kevineppo schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:38:
[...]

Ik zou ervan staan te kijken als het in dit geval waterzijdig is. Het is wel een direct gevoed systeem, maar er zit gewoon een goed ingeregelde vloerverwarmingsverdeler achter. Ta in verwarmingsmodus komt niet boven de 35C uit. Het gaat om een all-in-one, dus alleen voor tapwater gaat de gevraagde Ta naar de standaard 75C, met een gewenste tank temp van 52C. De laatste storing was tijdens het verwarmen in de vroege mistige uurtjes rond 2 maart.

Ter info: heb net van de dealer te horen gekregen dat ze na het controleren van het serienummer een 'nieuwe' printplaat hebben gestuurd die vermoedelijk hetzelfde euvel heeft. Lijkt erop dat er een nieuwe nieuwe printplaat komt van nΓ‘ april 2024 en dan zou het opgelost moeten zijn.

[Afbeelding]

In het kader van durf te vragen, is er ook een plek binnen of buiten Tweakers waar je als installateur een beetje intervisie kan doen met mede installateurs? Als trotse ZZP zij-instromer (ruimtevaartingenieur naar warmtepomp installateur :9 ) heb ik een hoop kennis eigen gemaakt in korte tijd, maar soms helpt het heel erg om vooral storingen eens te kunnen neerleggen bij een extra paar ogen. Ik heb namelijk het gevoel dat de flowcharts voor storingen soms wel erg conservatief zijn en dat het meestal gaat om een, zoals je zelf al aangaf, waterzijdig of opstelplaats probleem.
Helder en dank voor je uitgebreide terugkoppeling.
Mooi dat ze het met een >04-24 hebben ondervangen. Dat verklaard wellicht ook dat ik er minder last van had, de meeste zijn van afgelopen zomer en jonger waar ik mee bezig ben geweest.

Wat betreft sparren; je kan me altijd een pb doen ik durf wel te zeggen dat ik de gangbare pana modellen redelijk uit mijn hoofd ken of weet waar te moeten zoeken bij vragen.

Grappig; ik zeg altijd we hoeven geen raket naar de maan te sturen hΓ©, het is maar een warmtepomp. Dat is in jouw geval wel letterlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 04-03-2025 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYER
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-03 20:05
Beste allemaal,
ik heb een probleem met mijn Panasonic Aquarea LT Monoblock, 7 kW, Gen. J (nieuw, geinstalleed in december vorig jaar):
hij gaat af en toe uit en daarna niet meer aan van zelf terwijl de temperatuur instelling (op zijn controller-thermostaat) staat op boven 20 graden en de temperatuur binnen is 17 graden. Als ik de temperatuur instelling verander (een graad omhoog) dan gaat hij weer aan. Ik zie geen foutmelding staan op dit moment of iets dergelijk afwijkend. Hij werkt op de stooklijn en is zo geregeld dat moet bijna nooit uit gaan. Ik gebruik de warmtepomp alleen voor de verwarming. Wat zou het kunnen zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door SYER op 05-03-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joricobussen
ErikVers schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:21:
[...]

OkΓ©, dat bevestigt dan tot nu toe mijn vermoeden met de genoemde foutmelding in combinatie met erg lage stooklijn. (Onder de 26 bij -xx)
Nog even een update over de H23 storing. Na het resetten en het terugzetten van de shift van -4 naar -2 en het uitzetten van de quite mode, al 48uur geen probleem meer gehad.
Het had waarschijnlijk dus te maken met de lage stooklijn van 25gr bij vorst en wellicht ook nog de quite mode die op 3 stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:39
SYER schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:06:
Beste allemaal,
ik heb een probleem met mijn Panasonic Aquarea LT Monoblock, 7 kW, Gen. J (nieuw, geinstalleed in december vorig jaar):
hij gaat af en toe uit en daarna niet meer aan van zelf terwijl de temperatuur instelling (op zijn controller-thermostaat) staat op boven 20 graden en de temperatuur binnen is 17 graden. Als ik de temperatuur instelling verander (een graad omhoog) dan gaat hij weer aan. Ik zie geen foutmelding staan op dit moment of iets dergelijk afwijkend. Hij werkt op de stooklijn en is zo geregeld dat moet bijna nooit uit gaan. Ik gebruik de warmtepomp alleen voor de verwarming. Wat zou het kunnen zijn?
(te) lage stooklijn? Algemeen advies om deze niet onder de 26 graden in te stellen.

Als de WP afstaat omdat Ta 2 graden boven target, dan moet deze eerst weer 3 graden onder target zakken voordat de WP weer aan gaat. Als je een lage target hebt, kan dat best heel lang duren (helemaal als je een misfire/valse start heb gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loodschenker
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 06-04 14:37
Welkom op Tweakers :)
Laten we het centraal houden in Nieuwbouwhuis panasonic warmtepomp installatie zonder sww zodat we geen dubbele discussie krijgen. Dubbelposten is niet de bedoeling.

[ Voor 84% gewijzigd door Proton_ op 05-03-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYER
Thorsd schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:49:
[...]

(te) lage stooklijn? Algemeen advies om deze niet onder de 26 graden in te stellen.

Als de WP afstaat omdat Ta 2 graden boven target, dan moet deze eerst weer 3 graden onder target zakken voordat de WP weer aan gaat. Als je een lage target hebt, kan dat best heel lang duren (helemaal als je een misfire/valse start heb gehad).
Dank voor het antwoord! Een voorbeeld: wij waren op vakantie en ik liet de WP gewoon draaien zoals normaal. Toen wij na 3 dagen thuis kwamen (vanochtend, 5 maart) stond hij uit vanaf de ochtend van 4 maart (ik kan het zien van de meterstand data en een aparte temperatuur meterΒ met datalogger). De temperatuur in het huis was 17 graden en de instelling op de controller was 22 of iets dergelijk (hij staat altijd hoog maar verwarmt nooit boven 20 vanwege de ingestelde stooklijn). Ik zou verwachten dat, ten minste, in de nacht zou koud genoegΒ buiten zijn dat de WP aan gaan.Β Dat gebeurde niet. Ik kon hem weer opstarten door de power mode aan te zetten.
De laagste temparatuur op de stooklijn is 27 graden. Hij gaat tot 42 graden onder 0(buiten) en op 12 graden buiten gaat hij naar 27 graden water. Ik zal wel proberen naar 28 graden water brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door SYER op 05-03-2025 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:25
SYER schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Dank voor het antwoord! Een voorbeeld: wij waren op vakantie en ik liet de WP gewoon draaien zoals normaal. Toen wij na 3 dagen thuis kwamen (vanochtend, 5 maart) stond hij uit vanaf de ochtend van 4 maart (ik kan het zien van de meterstand data en een aparte temperatuur meterΒ met datalogger). De temperatuur in het huis was 17 graden en de instelling op de controller was 22 of iets dergelijk (hij staat altijd hoog maar verwarmt nooit boven 20 vanwege de ingestelde stooklijn). Ik zou verwachten dat, ten minste, in de nacht zou koud genoegΒ buiten zijn dat de WP aan gaan.Β Dat gebeurde niet. Ik kon hem weer opstarten door de power mode aan te zetten.
De laagste temparatuur op de stooklijn is 27 graden. Hij gaat tot 42 graden onder 0(buiten) en op 12 graden buiten gaat hij naar 27 graden water. Ik zal wel proberen naar 28 graden water brengen.
Hij slaat pas aan bij -2 onder target, dus als je 27 wenst, blijft hij circuleren totdat hij 25 ziet en dan slaat hij aan.
Als je hem aan en uit zet is hij vergeten dat hij -2 moet zien, en gaat hij gelijk verwarmen

Oh @Thorsd had het ook al uitgelegd, hij heeft gelijk het is zelfs -3

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 05-03-2025 18:16 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SYER
reneeke1970 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:14:
[...]

Hij slaat pas aan bij -2 onder target, dus als je 27 wenst, blijft hij circuleren totdat hij 25 ziet en dan slaat hij aan.
Als je hem aan en uit zet is hij vergeten dat hij -2 moet zien, en gaat hij gelijk verwarmen

Oh @Thorsd had het ook al uitgelegd, hij heeft gelijk het is zelfs -3
Ik ben nu aan he testen. Hij ging weer uit (na 1 uur in de boost mode). Het water is nu op 30 graden (in en uit) en de target temperatuur is 28. Als het water onder 25 is moet hij weer zelf aan gaan.

Update: Hij ging weer zelf aan toen de watertemparatuur was ca 24 en de gewenste temperatuur was 29.

[ Voor 7% gewijzigd door SYER op 05-03-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-09 23:02
Joricobussen schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:32:
[...]

Ik heb zowel toegang tot de comfort Cloud app als de service Cloud. Hoe kan ik de WP resetten via de comfort Cloud?

EDIT: het is gelukt middels de service Cloud "fout herstellen".

Ik kreeg meteen nog een keer dezelfde foutmelding, maar de compressor is nu wel aangegaan. Afwachten dus.

Mijn warmtepomp komt uit ItaliΓ« dus ik ben bang dat ik van de service in NL niet veel kan verwachten. Of zou het in dit geval niet uitmaken?
Ik had ook een H23 storing vorig jaar en ook de Wp uit Italie (bottega idraulica) gehaald. Die van mij had in de eerste week al H23 storing. De storing kwam heel onregelmatig terug. De laatste keer was April 2024. Ik heb van November 2023 tot augustus 2024 moeten duwen en trekken en heb uiteindelijk een nieuwe warmtepomp opgestuurd gekregen. Ze hebben de oude laten staan.

Je staat in je recht als je garantie claimt, alleen is het voor een leverancier in italie wel wat makkelijker om je te negeren. Ik heb ze uiteindelijk een juridische mail gestuurd en toen was het vrij vlot los.

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:14
Ik heb toch weer even een vraag mbt de werking van de warmtepomp.

Situatie:
Stooklijn + kamerthermostaat

Kamerthermostaat staat op 19 graden ingesteld

Overdag is de warmtepomp uit, scherm van de kamerthermostaat geeft een themperatuur aan van 21 graden.
Snachts om 1 uur zakt de kamerthermostaat van 21 naar 20 graden. Vervolgens gaat de warmtepomp aan en staat heel de nacht te stampen, kamerthermostaat heeft om 5 uur sochts weer 21 graden aan, maar warmtepomp blijft doordraaien. Handmatig de temperatuur op het scherm aanpassen naar 18 en terug naar 19 laat de warmtepomp gewoon doordraaien.
Pas na een reset van de stroom blijft de warmtepomp uit.

Waarom gaat hij aan als temp van 21 -> 20 zakt terwijl thermostaat op 19 staat ingesteld
Waarom gaat hij niet uit als de temp inmiddels 2 graden boven ingestelde temperatuur komt?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Externe thermostaat? Hoe aangesloten?

Post eens een uitdraai van de gevraagde, in- en uitlet watertemperatuur rond het moment van (niet) afslaan, daarin zie je wss waarom hij doet wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Nee interne kamerthermostaat/controller van Panasonic zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NAyG_CCaBvp-mvPV9sa_E1duxY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NApURzZD95vYxIlr1XQqyK4u.png?f=user_large

Even de " ingestelde TA" piek vanaf half 8 negeren, dat komt omdat ik de WP gereset had en daarmee de stooklijn ook. die staat inmiddels weer terug.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:57
TonCoronel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:59:
Nee interne kamerthermostaat/controller van Panasonic zelf.

[Afbeelding]

Even de " ingestelde TA" piek vanaf half 8 negeren, dat komt omdat ik de WP gereset had en daarmee de stooklijn ook. die staat inmiddels weer terug.
Kan je de gemeten kamertemperatuur en de gewenste kamertemperatuur erbij zetten?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Heb wat moeite met het goed krijgen van die info in de grafiek. Ik kan de ingestelde temp niet in de grafiek krijgen, maar ik kan je verzekeren dat die vast staat op 19 graden, de hele dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dohOTXteW4ErbEFozsKZGSmFJZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i9up34QGwh6Tst4KbGuWvSG3.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:14
TonCoronel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:48:
Ik heb toch weer even een vraag mbt de werking van de warmtepomp.

Situatie:
Stooklijn + kamerthermostaat

Kamerthermostaat staat op 19 graden ingesteld

Overdag is de warmtepomp uit, scherm van de kamerthermostaat geeft een themperatuur aan van 21 graden.
Snachts om 1 uur zakt de kamerthermostaat van 21 naar 20 graden. Vervolgens gaat de warmtepomp aan en staat heel de nacht te stampen, kamerthermostaat heeft om 5 uur sochts weer 21 graden aan, maar warmtepomp blijft doordraaien. Handmatig de temperatuur op het scherm aanpassen naar 18 en terug naar 19 laat de warmtepomp gewoon doordraaien.
Pas na een reset van de stroom blijft de warmtepomp uit.

Waarom gaat hij aan als temp van 21 -> 20 zakt terwijl thermostaat op 19 staat ingesteld
Waarom gaat hij niet uit als de temp inmiddels 2 graden boven ingestelde temperatuur komt?
Uhm..
Je zegt "stooklijn".. Bedoel je dan dat je de WAR (compensation of direct) gebruikt?
In dat geval stel je helemaal geen doel temperatuur in op de Pana Controller.

Wat heb je in de controller bij de "installer setup" -> "zone & sensor" staan?
Als je op je thermostaat/kamertemperatuur wil regelen, moet die vziw op "room thermostat" staan.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Gebruik inderdaad WAR: "Compensation Curve" niet direct en zone & sensor staat op "Internal Thermostat", verder ook geen gebruik van Powerfull mode of Quite mode etc.

Volgens mij gebruik ik dan dus echt WAR + Panasonic Thermostaat/controller gezamelijk.

Daar lijkt het ook op want exact op het moment dat de thermostaat van 21 naar 20 ging, ging de warmtepomp aan, alleen dat hij hij bij een ingestelde temperatuur van 19 volgens mij pas bij 18.5 moeten gaan doen en weer uit moeten gaan bij 19.5, beide gebeurd dus niet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
TonCoronel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:02:
Gebruik inderdaad WAR: "Compensation Curve" niet direct en zone & sensor staat op "Internal Thermostat", verder ook geen gebruik van Powerfull mode of Quite mode etc.

Volgens mij gebruik ik dan dus echt WAR + Panasonic Thermostaat/controller gezamelijk.

Daar lijkt het ook op want exact op het moment dat de thermostaat van 21 naar 20 ging, ging de warmtepomp aan, alleen dat hij hij bij een ingestelde temperatuur van 19 volgens mij pas bij 18.5 moeten gaan doen en weer uit moeten gaan bij 19.5, beide gebeurd dus niet.
Ik zou dat eens gaan dubbelchecken.
Volgens mij is de combinatie compensation curve + thermostaat alleen mogelijk bij een externe thermostaat (op CN2 of CN4).

Voor WAR - Compensation Curve moet je sensor op water temperatuur staan.

Zie Pana service manual, pagina 64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Hmmm dan ben ik echt even abuis...

Ik dacht dat je met de eigen Panasonic Controller de mogelijkheid had voor WAR + Kamerthermostaat, maar jij geeft aan dat dit helemaal niet mogelijk is, dat dit alleen met een externe controller kan? Gek genoeg kan ik dus wel dit gewoon instellen (Compensation Curve + Internal Thermostat"

Dat betekend dus eigenlijk ook dat de hele controller/thermostaat nutteloos is (afgezien van instellingen veranderen) op het moment dat je WAR wilt toepassen?

Puur en alleen op WAR regelen is zo gevoelig en moeilijk dat ik gewoon de mogelijkheid wil hebben om wanneer de temperatuur is bereikt hij gewoon uit gaat. Zou toch raar zijn als je dan ook weer een andere controller moet gaan kopen? Of alleen Direct kan stoken?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
TonCoronel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:54:
Hmmm dan ben ik echt even abuis...

Ik dacht dat je met de eigen Panasonic Controller de mogelijkheid had voor WAR + Kamerthermostaat, maar jij geeft aan dat dit helemaal niet mogelijk is, dat dit alleen met een externe controller kan?
Met de Panasonic Controller als Kamerthermostaat kun je alleen handmatig shiften icm WAR.
Gek genoeg kan ik dus wel dit gewoon instellen (Compensation Curve + Internal Thermostat"
Compensation curve instellen kan volgens mij idd wel, maar ik weet niet of die wel gebruikt wordt als je de sensor op Internal Thermostat zet.
Dat betekend dus eigenlijk ook dat de hele controller/thermostaat nutteloos is (afgezien van instellingen veranderen) op het moment dat je WAR wilt toepassen?
Met de controller kun je de Ta shiften, als het te snel of te langzaam warm wordt.
Puur en alleen op WAR regelen is zo gevoelig en moeilijk dat ik gewoon de mogelijkheid wil hebben om wanneer de temperatuur is bereikt hij gewoon uit gaat. Zou toch raar zijn als je dan ook weer een andere controller moet gaan kopen? Of alleen Direct kan stoken?
Als je stuurt op WAR, kun je een externe (kamer)thermostaat gebruiken om de WP te laten stoppen.
Je hebt geen externe pana controller nodig.
Maar de WAR sturing regelt dat zelf ook wel tot op zekere hoogte, maar die kan geen rekening houden met bv extreme zon inval en dergelijke.

[ Voor 15% gewijzigd door Nnoitra op 06-03-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joricobussen
Beninho schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:39:
[...]

Ik had ook een H23 storing vorig jaar en ook de Wp uit Italie (bottega idraulica) gehaald. Die van mij had in de eerste week al H23 storing. De storing kwam heel onregelmatig terug. De laatste keer was April 2024. Ik heb van November 2023 tot augustus 2024 moeten duwen en trekken en heb uiteindelijk een nieuwe warmtepomp opgestuurd gekregen. Ze hebben de oude laten staan.

Je staat in je recht als je garantie claimt, alleen is het voor een leverancier in italie wel wat makkelijker om je te negeren. Ik heb ze uiteindelijk een juridische mail gestuurd en toen was het vrij vlot los.
Daar heb ik mijn warmtepomp ook vandaan. Is het probleem nu opgelost met de nieuwe unit? Ik neem aan dat je alleen een nieuwe buitenunit hebt gekregen? Iemand een idee hoe lang je garantie hebt? De pomp is bij mij nu 1,5jaar oud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
Nnoitra schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:30:
[...]

Met de Panasonic Controller als Kamerthermostaat kun je alleen handmatig shiften icm WAR.

[...]

Compensation curve instellen kan volgens mij idd wel, maar ik weet niet of die wel gebruikt wordt als je de sensor op Internal Thermostat zet.

[...]

Met de controller kun je de Ta shiften, als het te snel of te langzaam warm wordt.

[...]
Als je stuurt op WAR, kun je een externe (kamer)thermostaat gebruiken om de WP te laten stoppen.
Je hebt geen externe pana controller nodig.
Maar de WAR sturing regelt dat zelf ook wel tot op zekere hoogte, maar die kan geen rekening houden met bv extreme zon inval en dergelijke.
Bedankt voor de toelichting al blijf ik het een vreemd verhaal vinden, waarom kan je de controller/warmtepomp instellen met een compensation curve maar vervolgens sta je het ook toe om in te stellen dat de interne thermostaat gebruikt moet worden.

Ik kan dus met deze instellingen heel leuk een 'gewenste temperatuur' instellen op het display/controller/thermostaat (geef het een naam) echter dat wordt genegeert, daarnaast kan ik door die instelling dus ook niet de stooklijn shiften (omdat hij op internal thermostaat staat ingesteld).
Dit had Panasonic toch software matig kunnen afdichten?

Sowieso weet ik 100% zeker dat op dit moment de compensation curve wordt gebruikt, je kunt duidelijk zien dat de ingestelde Ta aangepast wordt naar aanleiding van de buiten temperatuur, zoals in deze grafiek ook zichtbaar is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30PvU-XSO9BnBaQeM2qpZW1CgAo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J4biv8XmBRo9vN7q0sbgWKml.png?f=user_large
Wederom even die piek negeren ivm reset stooklijn.
Dus als je compensation curve instelt dat wordt blijkbaar de waarde van internal thermostaat genegeerd ipv andersom.

Er lijkt dus voor mij niks anders op te zitten dan NOG een kamer thermostaat te monteren en die op één of andere manier ook nog te zien verbinden met de warmtepomp (bijna niet te doen in mijn situatie). Of ik moet hem op direct instellen met het gevolg dat hij 20 x per dan aan en uit gaat?

Dan blijf ik ook nog wel met de vraag zitten. Wat heeft de warmtepomp doen besluiten om vanacht om 01.00 aan te gaan? Op basis van welke waarde? de Ta was op dat moment 6 graden, maar dat was hij al een tijdje.

EDIT:

Als ik toch deze documentatie van Panasonic moet geloven moet het toch mogelijk zijn om de compensation curve met internal thermostat te gebruiken, of lees ik dat verkeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzJ7bIlGL65qEigGJb2V-fmeErU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8oxhSCysd37NpLqIVuCOH0D0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door TonCoronel op 06-03-2025 13:20 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
TonCoronel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:15:
[...]

Bedankt voor de toelichting al blijf ik het een vreemd verhaal vinden, waarom kan je de controller/warmtepomp instellen met een compensation curve maar vervolgens sta je het ook toe om in te stellen dat de interne thermostaat gebruikt moet worden.

Ik kan dus met deze instellingen heel leuk een 'gewenste temperatuur' instellen op het display/controller/thermostaat (geef het een naam) echter dat wordt genegeert, daarnaast kan ik door die instelling dus ook niet de stooklijn shiften (omdat hij op internal thermostaat staat ingesteld).

Sowieso weet ik 100% zeker dat op dit moment de compensation curve wordt gebruikt, je kunt duidelijk zien dat de ingestelde Ta aangepast wordt naar aanleiding van de buiten temperatuur, zoals in deze grafiek ook zichtbaar is:
[Afbeelding]
Dus als je compensation curve instelt dat wordt blijkbaar de waarde van internal thermostaat genegeerd ipv andersom.

Er lijkt dus voor mij niks anders op te zitten dan NOG een kamer thermostaat te monteren en die op één of andere manier ook nog te zien verbinden met de warmtepomp (bijna niet te doen in mijn situatie). Of ik moet hem op direct instellen met het gevolg dat hij 20 x per dan aan en uit gaat?

Dan blijf ik ook nog wel met de vraag zitten. Wat heeft de warmtepomp doen besluiten om vanacht om 01.00 aan te gaan? Op basis van welke waarde? de Ta was op dat moment 6 graden, maar dat was hij al een tijdje.

EDIT:

Als ik toch deze documentatie van Panasonic moet geloven moet het toch mogelijk zijn om de compensation curve met internal thermostat te gebruiken, of lees ik dat verkeerd:
[Afbeelding]
I stand corrected.
Ik maakte dezelfde denkfout als een tijdje terug |:(
Hier een mooi overzicht van de verschillende opties:
blb4 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jlh53kzpBNSpKV6nGVKsDdz2ac=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jeDztwWkAtpFwNHfW8jHIAvM.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Nnoitra op 06-03-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Ah gelukkig zijn we het daar toch over eens geworden :)
Ik heb dus optie #2A.

Dan blijft dus mijn initiele vraag staan WAAROM!! ga je aan als ik dat niet wil en WAAROM ga je niet uit als dat zou moeten... komt zeker dat PI Logic weer om de hoek kijken (waar ik echt niks van begrijp).

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
Nnoitra schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:21:
[...]

Ik zou dat eens gaan dubbelchecken.
Volgens mij is de combinatie compensation curve + thermostaat alleen mogelijk bij een externe thermostaat (op CN2 of CN4).

Voor WAR - Compensation Curve moet je sensor op water temperatuur staan.

Zie Pana service manual, pagina 64
Nee hoor, kamerthermostaat heeft betrekking op regeling van de kamertemperatuur. WAR of Direct heeft te maken met de regeling van de watertemperatuur. De instellingen staan los van elkaar.

Alleen bij keuze van de controller+pana software als thermostaat, wat @TonCoronel heeft, zie je in het display de ingestelde en actuele kamertemperatuur in plaats van de ingestelde en actuele watertemperatuur. Die kun je dan ook niet shiften. Dat laat je aan de PI control van de pana over. Voordeel is dat dat automatisch gaat en je zo niet de kans loopt dat de ingestelde stooklijn te laag is om de gewenste kamertemperatuur te halen. Nadeel is dat die PI control langer duurt dan even met de hand shiften van de WAR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
FransvWoerkom schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:30:
[...]

Nee hoor, kamerthermostaat heeft betrekking op regeling van de kamertemperatuur. WAR of Direct heeft te maken met de regeling van de watertemperatuur. De instellingen staan los van elkaar.

Alleen bij keuze van de controller+pana software als thermostaat, wat @TonCoronel heeft, zie je in het display de ingestelde en actuele kamertemperatuur in plaats van de ingestelde en actuele watertemperatuur. Die kun je dan ook niet shiften. Dat laat je aan de PI control van de pana over. Voordeel is dat dat automatisch gaat en je zo niet de kans loopt dat de ingestelde stooklijn te laag is om de gewenste kamertemperatuur te halen. Nadeel is dat die PI control langer duurt dan even met de hand shiften van de WAR.
Ik had mijn fout hierboven al toegegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nnoitra schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:14:
[...]

Ik had mijn fout hierboven al toegegeven :)
Sorry, gemist. Ik had het reply venster nog open staan om iets te controleren en daar kwam wat tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
FransvWoerkom schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Sorry, gemist. Ik had het reply venster nog open staan om iets te controleren en daar kwam wat tussen.
Np d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
TonCoronel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:15:
[...]

[Afbeelding]

EDIT:

[Afbeelding]
Compensation curve is dat hij reageert op buitentemp en op basis van die waarde klje water temp bepaald. Los daarvan, oftewel daarnaast is het de interne thermostaat die dan wel of niet ervoor zorgt of spul mag draaien (op de berekende watertemp). En dan is met interne thermostaat ook nog eens de PI logic die mee gaat rekenen πŸ˜œπŸ‘

Het waarom die jij vraagt;
Compensation curve (WAR) is enkel maar op basis van buitentemp. Die houdt dus geen rekening met wind, vocht en zon instraling. Of het maken van lasagne of de twintig man visite. Het mooie van combi WAR + (externe bij voorkeur) thermostaat is dat je het beste van twee werelden hebt. Je bepaald eerst goed je war. Daarna hoef je met de thermostaat dat bij extreme hij afschakelt en dan hoef je er eigenlijk nooit meer naar om te kijken. Op wat finetuning na.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 06-03-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Ja dat alles is ook mijn gedachte allemaal...

Maar voor mij verklaard het nog steeds niet waarom hij aan ging terwijl het dus warmer was dan the thermostaat (misschien door die PI Unlogic...) en terwijl de interne thermostaat 2 graden hoger meet dan waar hij op ingesteld stond ook niet uit ging.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:37:
[...]

Compensation curve is dat hij reageert op buitentemp en op basis van die waarde klje water temp bepaald. Los daarvan, oftewel daarnaast is het de interne thermostaat die dan wel of niet ervoor zorgt of spul mag draaien (op de berekende watertemp). En dan is met interne thermostaat ook nog eens de PI logic die mee gaat rekenen πŸ˜œπŸ‘

Het waarom die jij vraagt;
Compensation curve (WAR) is enkel maar op basis van buitentemp. Die houdt dus geen rekening met wind, vocht en zon instraling. Of het maken van lasagne of de twintig man visite. Het mooie van combi WAR + (externe bij voorkeur) thermostaat is dat je het beste van twee werelden hebt. Je bepaald eerst goed je war. Daarna hoef je met de thermostaat dat bij extreme hij afschakelt en dan hoef je er eigenlijk nooit meer naar om te kijken. Op wat finetuning na.
Het jammere van WAR + Externe thermostaat is dan weer dat je de stooklijn iets te hoog moet zetten omdat er anders de kans is dat de pana de met de thermostaat ingestelde kamertemperatuur niet haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
TonCoronel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:19:

Maar voor mij verklaard het nog steeds niet waarom hij aan ging terwijl het dus warmer was dan the thermostaat (misschien door die PI Unlogic...) en terwijl de interne thermostaat 2 graden hoger meet dan waar hij op ingesteld stond ook niet uit ging.
Het zou ons enorm helpen als je fatsoenlijke logging van je pana had, bijvoorbeeld met een cloud adapter of een heishamon met bijbehorende logging. We moeten nu raden wat je instellingen zijn, de buitentemperatuur, je afgiftesysteem (trage vloerverwarming?), compressor frequentie, flow, energieopwekking/gebruik, defrosts... Staan er nog dingen in de weektimer? Staat je stooklijn niet te hoog? Enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominiqus
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-08 19:22
De link naar de S0 meter van de beginpost werkt niet meer.
https://www.elektramat.nl...-45a-1-fase-digitaal-mid/
Zijn er alternatieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 21:00
dominiqus schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:58:
De link naar de S0 meter van de beginpost werkt niet meer.
https://www.elektramat.nl...-45a-1-fase-digitaal-mid/
Zijn er alternatieven?
Ik denk dat het deze was :
https://www.elektramat.nl...se-digitaal-mid-85008001/

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
FransvWoerkom schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Het zou ons enorm helpen als je fatsoenlijke logging van je pana had, bijvoorbeeld met een cloud adapter of een heishamon met bijbehorende logging. We moeten nu raden wat je instellingen zijn, de buitentemperatuur, je afgiftesysteem (trage vloerverwarming?), compressor frequentie, flow, energieopwekking/gebruik, defrosts... Staan er nog dingen in de weektimer? Staat je stooklijn niet te hoog? Enz.
Zie hier een dashboard die ik normaal gebruik om beetje in te gaten houden wat de pomp doet, even een offset gemaakt zodat de vorige nacht getoond wordt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlFk9ogoocIxuX9xKqMfxD0bEf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aBs7bejz1al1BkVzXMEChrKz.png?f=fotoalbum_large
O even de grafiek linksboven, die temperatuur daar is niet van de interne thermostaat maar van een andere sensor (netatmo) in de woonkamer, omdat die van Panasonic natuurlijk maar per hele graad weergeeft.

Stooklijn staat op:
van -3 tot 11 graden buitentemperatuur
van 38 tot 25 graden Ta

Afgiftesysteem is +- 180m2 vloerverwarming, geen DHW, heb ik een warmtepompboiler voor

Geen weektimer, geen silent mode, geen boost niks

[ Voor 7% gewijzigd door TonCoronel op 07-03-2025 13:39 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-09 17:59

ewf

Even een vraag over elektriciteit.

Hoe lang mag je bij een 1 x 35A aansluiting 9 Γ  10KW trekken voordat de hoofdzekering eruit ligt??

Las laatst dat dat wel zo'n 15 minuten is bij 20% overbelasting was.....

Als dat zo is hoef ik niet naar een 3-fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
ewf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:32:

Hoe lang mag je bij een 1 x 35A aansluiting 9 Γ  10KW trekken voordat de hoofdzekering eruit ligt??

Ik zou 'm hier eens neergooien: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:13
Duurt een uurtje of 2 voordat de zekering eruit gaat.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
ewf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:32:

Zoiezo niet snel nodig en ALS je naar 3-fase gaat moet je weer opletten niet over de 25A te gaan

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
FransvWoerkom schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:26:
[...]

Het jammere van WAR + Externe thermostaat is dan weer dat je de stooklijn iets te hoog moet zetten omdat er anders de kans is dat de pana de met de thermostaat ingestelde kamertemperatuur niet haalt.
Je kan hem toch ook gewoon op dezelfde waarde laten staan als met war only?

Dan uiteraard wel accepteren dat soms ruimtetemp eronder schiet en soms erboven. Waarbij bij erboven de thermostaat hem uiteraard uit schakelt.

Ik probeer altijd zo in te stellen dat thermostaat enkel bij uitzondering ingrijpt. Uitdagend maar het kan vaak wel met 80-90% zonder ingrijpen thermo.

Uiteraard als iemand gewoon war only wenst en dan af en toe wil shiften dus met de controler of domotica bezig wil zijn helemaal prima. Dat vinden wij tweakers vaak prima, zeker in het begin.
Alleen de gemiddelde consument wil niet wekelijks aan zijn warmtepomp iets aanpassen.

[ Voor 29% gewijzigd door ErikVers op 07-03-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
TonCoronel schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:19:

Je wil weten waarom je warmtepomp aan ging?
Op welke instelling had je hem staan en dan doel ik wat betreft stooklijn op WAR/DIRECT en voor de thermostaat; NIKS/INTERN/EXTERN

Dan kan ik wel antwoord geven op je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
TonCoronel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:13:
[...]

Zie hier een dashboard die ik normaal gebruik om beetje in te gaten houden wat de pomp doet, even een offset gemaakt zodat de vorige nacht getoond wordt.[Afbeelding]
O even de grafiek linksboven, die temperatuur daar is niet van de interne thermostaat maar van een andere sensor (netatmo) in de woonkamer, omdat die van Panasonic natuurlijk maar per hele graad weergeeft.

Stooklijn staat op:
van -3 tot 11 graden buitentemperatuur
van 38 tot 25 graden Ta

Afgiftesysteem is +- 180m2 vloerverwarming, geen DHW, heb ik een warmtepompboiler voor

Geen weektimer, geen silent mode, geen boost niks
Waarom mis ik data lijnen van bijvoorbeeld thermostaat van voor 00:00 dat is juist interessant om de veranderende waarde te herleiden.

Voorzover ik nu kan zien zie in knipsel de dalende kamer temperatuur en gaat je warmtepomp aan. Zie knipsel.

Ps tip zet een klokprogram aan zodat je overdag met top cop draait ipv nu met lage cop in de nacht en allemaal onnodige defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYbPVxwYyMuehUOsEj3oeOgczU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1sIpKcxNmaF7SilENwP9byc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 07-03-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-09 23:02
Joricobussen schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:56:
[...]

Daar heb ik mijn warmtepomp ook vandaan. Is het probleem nu opgelost met de nieuwe unit? Ik neem aan dat je alleen een nieuwe buitenunit hebt gekregen? Iemand een idee hoe lang je garantie hebt? De pomp is bij mij nu 1,5jaar oud
Ah, hoe is je contact met ze? Ik heb een nieuwe binnen- en buiten unit ontvangen. Ja, het probleem is opgelost, ik heb deze hele winter geen H23 gehad. Ik heb een brief geschreven rondom EU Directive 2019/771. Of hij een maand of 1.5 jaar oud is lijkt me niet relevant, het is immers nog ruim binnen de te verwachten levensduur en het probleem heeft veel weg van een productiefout.

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
ErikVers schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:42:
[...]

Je wil weten waarom je warmtepomp aan ging?
Op welke instelling had je hem staan en dan doel ik wat betreft stooklijn op WAR/DIRECT en voor de thermostaat; NIKS/INTERN/EXTERN

Dan kan ik wel antwoord geven op je vraag.
Zoals eerder aangegeven staat hij op WAR/Interne thermostaat.

Ja HA icm Apexcharts doet iets raars in die grafieken, op het moment dat de waarde niet veranderd in de tijdspan van begin grafiek toont hij het niet. dat betekend dus onder andere dat de interne thermostaat die hele periode die ontbreekt in de grafiek dus 21 graden was.

Dus nogmaals interne thermostaat staat ingesteld op 19 graden, op het moment dat de gemeten temperatuur zakte van 21 naar 20 ging de WP aan en zelfs toen gemeten temp naar 20 naar 21 ging bleef hij draaien.

Inderdaad is het doel om met nachtverlaging te werken, zeker nu de temperatuur verschillen 10-15 graden zijn tussen overdag en nacht. dit vanacht al even toegepast en door het zonnetje heeft de warmtepomp niet hoeven draaien de hele dag.

[ Voor 10% gewijzigd door TonCoronel op 07-03-2025 21:54 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
TonCoronel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:52:
[...]

Ja HA icm Apexcharts doet iets raars in die grafieken, op het moment dat de waarde niet veranderd in de tijdspan van begin grafiek toont hij het niet. dat betekend dus onder andere dat de interne thermostaat die hele periode die ontbreekt in de grafiek dus 21 graden was.

Dus nogmaals interne thermostaat staat ingesteld op 19 graden, op het moment dat de gemeten temperatuur zakte van 21 naar 20 ging de WP aan en zelfs toen gemeten temp naar 20 naar 21 ging bleef hij draaien.

Inderdaad is het doel om met nachtverlaging te werken, zeker nu de temperatuur verschillen 10-15 graden zijn tussen overdag en nacht. dit vanacht al even toegepast en door het zonnetje heeft de warmtepomp niet hoeven draaien de hele dag.
Ok tja ik onthoud niet iedereen zijn genoemde settings 😜

Maar dan ging inderdaad je warmtepomp aan ivm dalende ruimte temp. wel iets eerder dan je inderdaad zou verwachten alleen kan dat ook met snelheid van dalen of de exacte waarde (die je niet kan zien maar wel fijner op achtergrond wordt gemeten) zijn geweest πŸ‘

Ps
Wil je een voorspelbaarder gedrag dan kun je kiezen voor een externe thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
TonCoronel schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:52:
[...]

Dat is nou juist mijn probleem. Dat je twijfelt ( of zeker weet) dat de interne thermostaat van de pana (met PI-logic) niet deugt en dat je dat denkt aan te tonen met een andere thermometer en logging die het nu juist in het relevante tijdvak niet goed deed.

Als je de kamertemperatuur op een 0,5Β° wilt loggen, gebruik je de variabele Zone1: Actual (water outlet/room...)temp. Als je de ingestelde kamertemperatuur (van de interne thermostaat) wilt loggen, gebruik je de variabele Zone1: (water shift/water/room...) SET temp. heat mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:15
-Junkiexp- schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:47:
[...]

Over de CZ-TAW.
Die maakt een AP aan waar je tijdelijk op moet verbinden om je wifi gegevens in te stellen.
ik probeer nu een CZ-TAW aan te slingern maar man ofh man wat een klote-ding is dat zeg. ben al meer dan een uur aan het kutten met brakke info uit de handleiding etc maar er gebeurt gewoon helemaal nils. Ja nou ik heb een groen ledje en een blauwe die knippert maar meer is er niet te zien / merken. [/rant]

concrete vraag: ik heb die speciale eigen Access Point van die adapter ook 1 keer gezien in mijn vele pogingen dat ding te verbinden, maar:

wat is de PIN/wachtwoord die je moet invullen? @JunkieXP

hierbij wat ontdekkingen over die CZ-TAW op een rijtje:

1. je kan via WPS verbinden blijkbaar met je draadloze netwerk. Doet hier alleen helemaal niks noppes nadaa. Iemand een idee of dat komt doordat zo'n ding WPA2 niet snapt?

2. je kan 'm resetten door 10-20 seconden de "WPS" en "Check" knop in te drukken (staat bij mij niet in de handleiding maar beetje hier uit forum-info geplukt)

3. in theorie kun je met een USB-stick ook de gegevens in dat ding laden zodat hij met WiFi kan verbinden, dat staat o.a. hier uitgelegd. Helaas dikke pindakaas, ook dat heeft hier nul komma nul effect.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 13-03-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De CZ-TAW1 is idd een draak van een ding met wifi, daarom gebruik ik hem met ethernet.
Het zou kunnen dat je hem op ethernet hebt staan door de pogingen hem te verbinden, dan zie je het AP niet.
De administratieve kant is net zo omslachtig als je ook de service cloud wil gebruiken :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Fr33z schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:45:
[...]

ik probeer nu een CZ-TAW aan te slingern maar man ofh man wat een klote-ding is dat zeg. ben al meer dan een uur aan het kutten met brakke info uit de handleiding etc maar er gebeurt gewoon helemaal nils. Ja nou ik heb een groen ledje en een blauwe die knippert maar meer is er niet te zien / merken. [/rant]

concrete vraag: ik heb die speciale eigen Access Point van die adapter ook 1 keer gezien in mijn vele pogingen dat ding te verbinden, maar:

1. je kan via WPS verbinden blijkbaar met je draadloze netwerk. Doet hier alleen helemaal niks noppes nadaa. Iemand een idee of dat komt doordat zo'n ding WPA2 niet snapt?

2. je kan 'm resetten door 10-20 seconden de "WPS" en "Check" knop in te drukken (staat bij mij niet in de handleiding maar beetje hier uit forum-info geplukt)

3. in theorie kun je met een USB-stick ook de gegevens in dat ding laden zodat hij met WiFi kan verbinden, dat staat o.a. hier uitgelegd. Helaas dikke pindakaas, ook dat heeft hier nul komma nul effect.
Al gecheckt of je wifi goed genoeg is bij de adapter? Vaak is een extra wifi adapter en of het ontvangst de boosdoener. Ik snap je frustratie alleen probeer hem ff af te pellen;
Wifi wps enkel van dichtstbijzijnde punt open gezet?
Wifi op andere punten uitgezet om mispairing te voorkomen?

Uit mijn hoofd is wachtwoord er eentje die jezelf mag bedenken, let op zonder leestekens. Enkel cijfers en letters.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 13-03-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Speedy-Andre schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:51:
De CZ-TAW1 is idd een draak van een ding met wifi, daarom gebruik ik hem met ethernet.
Het zou kunnen dat je hem op ethernet hebt staan door de pogingen hem te verbinden, dan zie je het AP niet.
De administratieve kant is net zo omslachtig als je ook de service cloud wil gebruiken :+
Alle begin is moeilijk 😜

Meeste wat misgaat zijn: wifi ontvangst te beperkt en wachtwoorden met leestekens. Als je eenmaal de valkuilen kent en geduld hebt in de aanmeld stappen is het een stabiel systeem met veel info bij je klanten πŸ‘

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
[...]

Heb je het al geprobeerd via/met de Smart Cloud?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantastic_fox
[...]

@Fr33z N=1 maar bij mij was het ook even een gekloot en die zat op de kabel maar wat ik heb gedaan na 25 pogingen en een heel hoop frustratie is het volgende:

App op telefoon verwijderd, en op nieuw gedownload (weet niet of dit helpt), check en WPS ingedrukt houden 10s en dan even wachten (pak een koffie maar wacht niet te lang want het schijnt dat hij 30 minuten in AP modus staat.

App inloggen en de CZ module opnieuw proberen toe te voegen (wel even kijken in de handleiding dat hij in Wifi mode staat (dat is iets met de lampjes).

Het gaat goed op het moment dat je de CZ module gaat toevoegen en hij je vraagt om te kijken welke lampjes je allemaal ziet branden is mijn ervaring, alle andere keren dat het niet lukte vroeg hij dit niet.

Wachtwoord heb je zelf aangemaakt of moet je nog zelf aanmaken en inderdaad geen speciale tekens alleen cijfers en Letters

Misschien heb je er iets aan

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Fantastic_fox schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:42:
[...]

@Fr33z N=1 maar bij mij was het ook even een gekloot en die zat op de kabel maar wat ik heb gedaan na 25 pogingen en een heel hoop frustratie is het volgende:

App op telefoon verwijderd, en op nieuw gedownload (weet niet of dit helpt), check en WPS ingedrukt houden 10s en dan even wachten (pak een koffie maar wacht niet te lang want het schijnt dat hij 30 minuten in AP modus staat.

App inloggen en de CZ module opnieuw proberen toe te voegen (wel even kijken in de handleiding dat hij in Wifi mode staat (dat is iets met de lampjes).

Het gaat goed op het moment dat je de CZ module gaat toevoegen en hij je vraagt om te kijken welke lampjes je allemaal ziet branden is mijn ervaring, alle andere keren dat het niet lukte vroeg hij dit niet.

Wachtwoord heb je zelf aangemaakt of moet je nog zelf aanmaken en inderdaad geen speciale tekens alleen cijfers en Letters

Misschien heb je er iets aan
dannkjewel. Ik ben een stap verder maar het blijft gepruts. Ik heb nu een groen lampje bij LINK en een blauw knipperende bij STATUS dus nu ben ik bij de laatste stap wachtwoord toevoegen voor de gebruiker in de app. Helaas krijg ik keer op keer een melding "E03-0081-0030" ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ErikVers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:15:
[...]

Alle begin is moeilijk 😜

Meeste wat misgaat zijn: wifi ontvangst te beperkt en wachtwoorden met leestekens. Als je eenmaal de valkuilen kent en geduld hebt in de aanmeld stappen is het een stabiel systeem met veel info bij je klanten πŸ‘
Dankje voor de geduldige begeleiding. Ik was echt gefrustreerd van dat stomme apparaat maar het begint langzaam langzaam langzaam in te dalen hoe het zou kunnen werken. Word wel gestoord van de hoeveelheid wachtwoorden en accounts die er bij komen kijken om 1 zo'n ding te laten werken zeg. Heb al 2 emails en passwords voor de Service cloud gemaakt, 1 pass/user combo voor de Smart Cloud ofzo en dan nu weer een ander wachtwoord in de App op je telefoon om aan die adapter te knopen :?

Mijn bereik is prima bij de unit, daar ligt het niet aan. Wat ik niet doorhad is dat je dus eerst deze stappen moet nemen:

---------------------------------------
stap -2: download de app "Comfort cloud" van panasonic op je smartphone

stap -1: maak een account in die app of via de pc op de Smart Cloud via https://aquarea-smart.panasonic.com/

stap 0: open de app, log in met je smart cloud login en ga naar "Air to water heat pump" --> C-TAW1 adapter of volg de wizard op je laptop/computer.

daarna krijg je eindelijk wat uitleg over de lampjes en welke stappen

stap 1: als het meezit kun je nu in een bepaalde volgorde een staat bereiken waarbij je het ID van de adapter in moet vullen en dat ding via WPS of andere methodes aan de WiFi probeert te knopen. Nu kun je ook de usb-stcik methode gebruiken blijkbaar.

stap 2: je moet bij het instellen WEER een wachtwoord bedenken

stap 3: profit? >:)

edit: nou breekt m'n klomp, het werkt :9 Ik heb het nu op mijn laptop gefixt door de stappen voor het toevoegen van de adapter te doorlopen in de Smart Cloud (dus hier: https://aquarea-smart.panasonic.com/ ) ik kreeg dus allemaal foutmeldingen bij die laatste stap van het wachtwoord maken maar dat kwam omdat het DEVICE ID dus ook Case SenSiTive is bij panasonic. Bij mij zit er een "b" in dat ID en die had ik kleine letter b geschreven terwijl er een hoofdletter B op de sticker staat |:(

edit2: als je dan ook nog wilt dat het in de Service Cloud gaat werken dan:

- zorg eerst dat je een service cloud account aan hebt gemaakt en dat allemaal hebt geverifieerd enzo
- dan doe je in de smart cloud een aanvraag / application voor "Aquarea Service Cloud" waarmee je het bedrijf met de service-cloud account vraagt je apparaat te beheren

- vul dan de juiste emailadressen en andere meuk in

- log in op de service cloud en accepteer het request

- gefeliciteerd. je kunt nu op twee plekken dingen zien van je warmtepomp 8)

[ Voor 27% gewijzigd door Fr33z op 13-03-2025 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Fr33z schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:13:
[...]

Dankje voor de geduldige begeleiding. Ik was echt gefrustreerd van dat stomme apparaat maar het begint langzaam langzaam langzaam in te dalen hoe het zou kunnen werken. Word wel gestoord van de hoeveelheid wachtwoorden en accounts die er bij komen kijken om 1 zo'n ding te laten werken zeg. Heb al 2 emails en passwords voor de Service cloud gemaakt, 1 pass/user combo voor de Smart Cloud ofzo en dan nu weer een ander wachtwoord in de App op je telefoon om aan die adapter te knopen :?

Mijn bereik is prima bij de unit, daar ligt het niet aan. Wat ik niet doorhad is dat je dus eerst deze stappen moet nemen:

---------------------------------------
stap -2: download de app "Comfort cloud" van panasonic op je smartphone

stap -1: maak een account in die app of via de pc op de Smart Cloud via https://aquarea-smart.panasonic.com/

stap 0: open de app, log in met je smart cloud login en ga naar "Air to water heat pump" --> C-TAW1 adapter of volg de wizard op je laptop/computer.

daarna krijg je eindelijk wat uitleg over de lampjes en welke stappen

stap 1: als het meezit kun je nu in een bepaalde volgorde een staat bereiken waarbij je het ID van de adapter in moet vullen en dat ding via WPS of andere methodes aan de WiFi probeert te knopen. Nu kun je ook de usb-stcik methode gebruiken blijkbaar.

stap 2: je moet bij het instellen WEER een wachtwoord bedenken

stap 3: profit? >:)

edit: nou breekt m'n klomp, het werkt :9 Ik heb het nu op mijn laptop gefixt door de stappen voor het toevoegen van de adapter te doorlopen in de Smart Cloud (dus hier: https://aquarea-smart.panasonic.com/ ) ik kreeg dus allemaal foutmeldingen bij die laatste stap van het wachtwoord maken maar dat kwam omdat het DEVICE ID dus ook Case SenSiTive is bij panasonic. Bij mij zit er een "b" in dat ID en die had ik kleine letter b geschreven terwijl er een hoofdletter B op de sticker staat |:(

edit2: als je dan ook nog wilt dat het in de Service Cloud gaat werken dan:

- zorg eerst dat je een service cloud account aan hebt gemaakt en dat allemaal hebt geverifieerd enzo
- dan doe je in de smart cloud een aanvraag / application voor "Aquarea Service Cloud" waarmee je het bedrijf met de service-cloud account vraagt je apparaat te beheren

- vul dan de juiste emailadressen en andere meuk in

- log in op de service cloud en accepteer het request

- gefeliciteerd. je kunt nu op twee plekken dingen zien van je warmtepomp 8)
Graag gedaan en een herkenbaar proces met hobbels. Al moet ik zeggen dat Tado of Netatmo het zeker niet beter doen dus het zal vast niet meevallen zoiets ogenschijnlijk simpels.

Dank voor je uitéén zetting mocht je nog een keer iets bijschaven tekstueel van A naar Z stuur hem daarna gerust in pb naar mij zodat ik hem in de TS kan plakken πŸ‘

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ErikVers schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:20:
[...]

Graag gedaan en een herkenbaar proces met hobbels. Al moet ik zeggen dat Tado of Netatmo het zeker niet beter doen dus het zal vast niet meevallen zoiets ogenschijnlijk simpels.

Dank voor je uitéén zetting mocht je nog een keer iets bijschaven tekstueel van A naar Z stuur hem daarna gerust in pb naar mij zodat ik hem in de TS kan plakken πŸ‘
zal eens kijken of dat lukt. Heeft iemand een tip voor een lasdoos waar de C-TAW-module in past? ik heb net een standaarddoos van Attema gehaald die is 100x100mm en natuurlijk exact 20mm te kort ofzo. Ik wil.de unit aan de buitenkant van de pana plaatsen. Achterlijk ontwerp van Panasonic want de printplaat in de module is klein genoeg om wel in een lasdoos te passen.... zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Fr33z niet het antwoord wat je wilt horen wss maar ik heb hem gewoon met dubbelzijdige tape geplakt boven de grote printplaat daar heb je als het goed is genoeg ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fantastic_fox schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:40:
@Fr33z niet het antwoord wat je wilt horen wss maar ik heb hem gewoon met dubbelzijdige tape geplakt boven de grote printplaat daar heb je als het goed is genoeg ruimte
Maar geeft dan regelmatig storingen in deze kooi.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Carboy54 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:48:
[...]

Maar geeft dan regelmatig storingen in deze kooi.
Oeps ik was erbij vergeten te vermelden dat die van mij op een utp kabel is verbonden dus ik heb hier geen last van :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:50
Fr33z schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:06:
[...]

zal eens kijken of dat lukt. Heeft iemand een tip voor een lasdoos waar de C-TAW-module in past? ik heb net een standaarddoos van Attema gehaald die is 100x100mm en natuurlijk exact 20mm te kort ofzo. Ik wil.de unit aan de buitenkant van de pana plaatsen. Achterlijk ontwerp van Panasonic want de printplaat in de module is klein genoeg om wel in een lasdoos te passen.... zucht
Ik heb de bijgeleverde draad gewoon verlengt met een utp kabel en die unit in huis gehangen. Is dat geen optie?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 15:14
[...]

Heeft iemand een tip voor een lasdoos waar de C-TAW-module in past? ik heb net een standaarddoos van Attema gehaald die is 100x100mm en natuurlijk exact 20mm te kort ofzo.
Ik had hetzelfde, maar hier past ie prima in: SPELSBERG Kabeldoos HP 150-L 119x164x77 mm IP55 https://www.hornbach.nl/p...9x164x77-mm-ip55/8280325/

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Makrolon schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:50:
[...]

Ik heb de bijgeleverde draad gewoon verlengt met een utp kabel en die unit in huis gehangen. Is dat geen optie?
nee gaat niet in mijn geval want alles gaat eerst de kruipruimte door via een stukje grondleiding. heb juist een mooi afdakje bij de WP die hemelsbreed ook maar 3m van t access point af staat. Dus dat ding gewoon buiten onder t afdak doen is ideaal. Nu nog ergens zo'n oversized lasdoos vandaan toveren zonder 14 euro te betalen. die van de hornbach ziet er goed uit maar kom ik nooit en is 30min rijden uit de route dus ik zoek nog ff verder.

[ Voor 44% gewijzigd door Fr33z op 15-03-2025 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 15:14

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

Knip; zie dat je al voldoende tips hebt ontvangen πŸ‘πŸ‘Œ

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 15-03-2025 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:23
Ik heb een eigenaardig probleem en ben benieuwd of iemand hier dit ook heeft of heeft meegemaakt.

Set-up: Panasonic monobloc H + Home Assistant via Heishamon.

Afgelopen week was het ideaal weer om als test mijn wp overdag te laten draaien en dan snachts uit, aangezien het overdag rond de 8 graden is en snachts -2.

Probleem: Als ik de wp op afstand uitzet via HA met heishamon. Gaat de wp na enige tijd weer vanzelf aan. Dit kan na 2,5 uur zijn of na 1 uur er is geen peil op te trekken.

Vannacht heb ik de wp met de hand uitgezet via de controller, maar ook toen ging hij na een aantal uren weer aan. Later heb ik de wp -5 geshift, zodat als hij weer aanspringt hij niet gelijk op volle vermogen aangaat, maar ik zie dat als hij aangesprongen is, de shift weer op 0 of +1 staat. Alsof er een spookje mee loopt te spelen.

Iemand ideen of tips om dit aan te pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKxYG01HjvDftmojmdTR1BrdQtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoLfMWYNhDOvTJt6HWc4KRCF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Herkz op 16-03-2025 12:35 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:27
Herkz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:33:

Schedule op de Panasonic of de app/cloud? Of andere domotica?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
BazemanKM schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:36:
[...]

Schedule op de Panasonic of de app/cloud? Of andere domotica?
Nee op Home assistant en heishamon na verder niks.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ik heb een eigenaardig probleem en ben benieuwd of iemand hier dit ook heeft of heeft meegemaakt.

Afgelopen week was het ideaal weer om als test mijn wp overdag te laten draaien en dan snachts uit, aangezien het overdag rond de 8 graden is en snachts -2.

Probleem: Als ik de wp op afstand uitzet via HA met heishamon. Gaat de wp na enige tijd weer vanzelf aan. Dit kan na 2,5 uur zijn of na 1 uur er is geen peil op te trekken.

Vannacht heb ik de wp met de hand uitgezet via de controller, maar ook toen ging hij na een aantal uren weer aan. Later heb ik de wp -5 geshift, zodat als hij weer aanspringt hij niet gelijk op volle vermogen aangaat, maar ik zie dat als hij aangesprongen is, de shift weer op 0 of +1 staat. Alsof er een spookje mee loopt te spelen.

[Afbeelding]
Bescherming tegen vorst zorgt dat de pana zelf, in ieder geval het watercircuit, boven de 3Β° blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
FransvWoerkom schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:29:
[...]

Bescherming tegen vorst zorgt dat de pana zelf, in ieder geval het watercircuit, boven de 3Β° blijft.
Ik zie inderdaad dat de waterpomp vanaf bepaalde temperaturen gaat draaien. Maar in 1 nacht of beter, na 2,5 uur is mijn systeemwater niet onder de 3 graden. 70m2 vloerverwarming die daarvoor de hele dag heeft gebufferd.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikVers

[Afbeelding]
Ik vermoed dat je een klokprogramma in je controller of in de app geactiveerd nog hebt staan πŸ‘

Kijk eens goed naar je controller, de comfort cloud app en je automations in HA. Sommige automations hebben een delay tijd waarna ze weer naar default (oorspronkelijk) springen wellicht dat daar ergens zit of een andere trigger in HA om weer te activeren?

Je kan als je starttijd weet ook in je logboek HA kijken of vanuit je domotica wordt getriggerd of dat dus aan pana kant zit.

Foto controller display?

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 16-03-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
ErikVers schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Ik vermoed dat je een klokprogramma in je controller of in de app geactiveerd nog hebt staan πŸ‘

Kijk eens goed naar je controller, de comfort cloud app en je automations in HA. Sommige automations hebben een delay tijd waarna ze weer naar default (oorspronkelijk) springen wellicht dat daar ergens zit of een andere trigger in HA om weer te activeren?

Je kan als je starttijd weet ook in je logboek HA kijken of vanuit je domotica wordt getriggerd of dat dus aan pana kant zit.

Foto controller display?
Bedankt voor je waardevolle bijdrage!

Ik heb gisteravond nog de controller gecontroleerd. Geen klokprogramma's actief. Wel zag ik dat de tijd in de controller 25 minuten achterliep op de werkelijke tijd. Deze dus gelijk aangepast.

Verder zie ik in de HA logs, dat de WP in wordt geschakeld. Aquarea main power aangezet getriggerd door actie schakelaar: aanzetten. Dat is dus wel vreemd, omdat ik dat dus absoluut niet heb gedaan.

Gisteravond heb ik de wp weer uitgezet en is vannacht niet meer aan gegaan. Zou het wat te maken kunnen hebben met de tijd die verschillend stond t.o.v. HA?

Vanavond weer even proberen en kijken wat hij doet.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Herkz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Ik heb gisteravond nog de controller gecontroleerd. Geen klokprogramma's actief. Wel zag ik dat de tijd in de controller 25 minuten achterliep op de werkelijke tijd. Deze dus gelijk aangepast.

Verder zie ik in de HA logs, dat de WP in wordt geschakeld. Aquarea main power aangezet getriggerd door actie schakelaar: aanzetten. Dat is dus wel vreemd, omdat ik dat dus absoluut niet heb gedaan.

Gisteravond heb ik de wp weer uitgezet en is vannacht niet meer aan gegaan. Zou het wat te maken kunnen hebben met de tijd die verschillend stond t.o.v. HA?

Ik zou zelf denken dan in de panacloud maar de tijd zou iig dan steeds uiteraard hetzelfde moeten zijn waarop die aangaat. Kan ook zijn dat je in een andere device nog een comfort cloud klokprogramma hebt staan.

Ik zou in HA alle automations anders ff deactiveren dan weet je snel genoeg of vanuit HA ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
Herkz schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:03:
[...]

Als je in de more-info dialog van de Aquare main power switch op de 3 puntjes klikt rechtsboven kun je kiezen voor "Related"
Daar staan alle automations waar deze eventueel gebruikt wordt. Wellicht die eens langslopen.
(in de more-info van de automation via 3 puntjes > Edit entity > traces (rechtsbovenin) kun je dan weer zien waardoor de automation getriggerd werd.)

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
ErikVers schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 23:22:
[...]

Knip; zie dat je al voldoende tips hebt ontvangen πŸ‘πŸ‘Œ
Nou ik heb het opgelost... Die engineers van panasonic vind ik maar dombo's met hun ontwerp dat net te groot is voor een lasdoos. Daarom even met de botte bijl gehakt :9 Niet mooi, werkt wel nu. Nu eindelijk monitoring en rustig kijken wat er nou aan de hand is als het mis(t)gaat. Ik doe dit hele circus nu omdat ik sinds een week of 2 een WP heb die soms ineens dichtvriest en dan niet meer ontdooit. Wordt vervolgt dus. Hij hangt nu met een tapeje buiten, ga ik nog rechtzetten zometeen. De WP staat er dus ongeveer 30cm onder (die grote witte hoek aan de rechter-onderzijde). stukje flexbuis als mantelbuis gebruikt om de kabel extra te beschermen tegen eventuele vogels ofzo. Dekseltje gaat zo op de lasdoos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wI4a0lXflDKptkZ8Iu9Kn0qShg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgPWIU5DkitKQSfyPVlHtEmc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zzsBpI8BMWCEyiCd7I3xAv5DHU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JV5KJ6Zbv0jKesPZohr9O68.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6__eRbGXq3vLBsjU_2IuTjXBTP8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WN8FXe9N1o4kizI5jeRl4qZj.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 17-03-2025 21:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
Fr33z schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:20:
[...]

Nou ik heb het opgelost... Die engineers van panasonic vind ik maar dombo's met hun ontwerp dat net te groot is voor een lasdoos. Daarom even met de botte bijl gehakt :9 Niet mooi, werkt wel nu. Nu eindelijk monitoring en rustig kijken wat er nou aan de hand is als het mis(t)gaat. Ik doe dit hele circus nu omdat ik sinds een week of 2 een WP heb die soms ineens dichtvriest en dan niet meer ontdooit. Wordt vervolgt dus. Hij hangt nu met een tapeje buiten, ga ik nog rechtzetten zometeen. De WP staat er dus ongeveer 30cm onder (die grote witte hoek aan de rechter-onderzijde). stukje flexbuis als mantelbuis gebruikt om de kabel extra te beschermen tegen eventuele vogels ofzo. Dekseltje gaat zo op de lasdoos.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik vrees dat die engineers van Pana dezelfde mening over jouw werk zouden hebben (grapje hé, niet serieus op reageren) 😜🫑

Ps toch nieuwsgierig waarom je niet gewoon een grotere lasdoos laat komen of ophaalt.

Benieuwd naar je verhaal over t dichtvriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ErikVers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:05:
[...]

Ik vrees dat die engineers van Pana dezelfde mening over jouw werk zouden hebben (grapje hé, niet serieus op reageren) 😜🫑

Ps toch nieuwsgierig waarom je niet gewoon een grotere lasdoos laat komen of ophaalt.

Benieuwd naar je verhaal over t dichtvriezen.
sure. ik ben ook maar een hobbyist en deze oplossing is lelijk. Maar het had best 3cm korter gekunt die plastic doos van ze.

de reden dat ik geen grotere lasdoos heb is dat ik er geen tijd en geld voor over had. die afwijkende maat is hier in de buurt niet te koop. deze lasdoos had ik liggen en kostte me 2 euro. een grotere bestellen is eurootje of 14 plus paar dagen wachten. Dus dan maar 5 min met de multitool aan de slag, die lag hier al in de schuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Fr33z schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:00:
[...]
[...] Dus dan maar 5 min met de multitool aan de slag, die lag hier al in de schuur.
Je had ook de printplaat uit de behuizing kunnen halen en alleen de printplaat in de lasdoos kunnen stoppen. Geen zaag voor nodig en herstelbaar.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
zeker maar dan waren de lichtjes en de knopjes niet meer bruikbaar/zichtbaar. En dit was 5 minuten werk. Herstelbaar maakt me niet uit, heb dat ding voor 85 euro van marktplaats en hij gaat toch nooit op een andere manier nodig zijn waarbij het erg is dat er een randje af is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 22:05
Ik kon in de installatiehandleiding niet eenduidig vinden hoe de controller aangesloten moet worden.

Ben trouwens nog niet helemaal zeker waar deze op aangesloten moet worden.

Maar van wat ik weet heb je de controller dus echt nodig om het apparaat aan de praat te krijgen.

Nu zit aan de onderkant een aansluitblok met 4 aansluitingen.

Een aansluiting voor remote controller en external controller.

Mijn vermoeden is dat hij op de 2 contacten van de remote controller moet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT-__GD1SlAMCe1K9el5JjWvAbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Z1tx8qBgnmD8ZQeuzlEIpnv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door 2stimpy op 21-03-2025 15:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:53
Op pagina 58 van de installatiehandleiding staat het toch vrij duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAK1rgxkCik87WHzymRx17nxjLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMNytc0t7doRvPXCU24h8nxs.png?f=fotoalbum_large
Je sluit hem dus inderdaad aan op de Remote Controller aansluitingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:42
2stimpy schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:59:
Ik kon in de installatiehandleiding niet eenduidig vinden hoe de controller aangesloten moet worden.

Ben trouwens nog niet helemaal zeker waar deze op aangesloten moet worden.

Maar van wat ik weet heb je de controller dus echt nodig om het apparaat aan de praat te krijgen.

Nu zit aan de onderkant een aansluitblok met 4 aansluitingen.

Een aansluiting voor remote controller en external controller.

Mijn vermoeden is dat hij op de 2 contacten van de remote controller moet?

[Afbeelding]
Inderdaad op de twee contacten waar remote controller op staat. External control CN4 is voor een eventuele thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
Signor Doekie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Inderdaad op de twee contacten waar remote controller op staat. External control CN4 is voor een eventuele thermostaat.
Om precies te zijn: External control is voor external control (middels een extern contact voorkomen dat de WP wat gaat doen). Je kan β€˜t misbruiken oneigenlijk gebruiken als thermostaat met wat voordelen (je kan o.a. nog steeds shiften terwijl dat niet kan als je de gewone thermostaat aansluiting gebruikt) maar de WP doet ook geen DHW run als hij door External Control uit is gezet.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 22:05
Knopsje schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:12:
Op pagina 58 van de installatiehandleiding staat het toch vrij duidelijk:
[Afbeelding]
Je sluit hem dus inderdaad aan op de Remote Controller aansluitingen.
Thanks, Als ik het nu idd zo zie wel. maar eerst dus ff niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:42
blb4 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Om precies te zijn: External control is voor external control (middels een extern contact voorkomen dat de WP wat gaat doen). Je kan β€˜t misbruiken als thermostaat met wat voordelen (je kan o.a. nog steeds shiften terwijl dat niet kan als je de gewone thermostaat aansluiting gebruikt) maar de WP doet ook geen DHW run als hij door External Control uit is gezet.
Een aan/uit thermostaat is dus inderdaad precies dat, een externe schakelaar, wat bij mijn 5J al 5 jaar naar volle tevredenheid de temperatuur regelt met een hysterese van 0.4Β° in combinatie met war. De discussie over dit contract of de CN2 wordt hier al een tijdlang gevoerd. Beide hebben zijn voor- en nadelen, dat moet een ieder voor zichzelf bepalen.
Waarom het gebruik van een thermostaat op CN4 nu aangemerkt moet worden als "misbruik" is mij volkomen onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:14
Ik heb wat hulp nodig met het volgende;

Wij hebben een Panasonic monobloc welke perfect werkt. 100m2 vloerverwarming op de begane grond en 2 badkamers met vloerverwarming als afgifte systeem. Temperaturen van 23 (10 graden) - 29 (-5 graden) als output.

Tot nu toe zeer tevreden, maar ik heb geen buffervat. Nu zit ik te denken of ik met buffervat een paar uur kan overbruggen. Dus tussen 14h en 18h de buffer temperatuur laten oplopen en dan de warmtepomp β€˜s avonds en β€˜s nachts uit of lager zetten.

Mijn vraag: hoe bereken ik hoe veel buffer ik kan opwarmen met een vat van 100l en een temp verhoging van 2 of 5 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Signor Doekie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:05:
[...]

Een aan/uit thermostaat is dus inderdaad precies dat, een externe schakelaar, wat bij mijn 5J al 5 jaar naar volle tevredenheid de temperatuur regelt met een hysterese van 0.4Β° in combinatie met war. De discussie over dit contract of de CN2 wordt hier al een tijdlang gevoerd. Beide hebben zijn voor- en nadelen, dat moet een ieder voor zichzelf bepalen.
Waarom het gebruik van een thermostaat op CN4 nu aangemerkt moet worden als "misbruik" is mij volkomen onduidelijk.
Je moet natuurlijk gewoon doen wat voor jou werkt; misbruik is wat zwaar idd, oneigenlijk gebruik is beter; β€˜t is zo niet bedoeld door Panasonic.
Maar, zoals jij & ik al aangaven, er zitten voor- & nadelen aan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Maeslant schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:26:

Wij hebben een Panasonic monobloc welke perfect werkt. 100m2 vloerverwarming op de begane grond en 2 badkamers met vloerverwarming als afgifte systeem. Temperaturen van 23 (10 graden) - 29 (-5 graden) als output.

Tot nu toe zeer tevreden, maar ik heb geen buffervat. Nu zit ik te denken of ik met buffervat een paar uur kan overbruggen. Dus tussen 14h en 18h de buffer temperatuur laten oplopen en dan de warmtepomp β€˜s avonds en β€˜s nachts uit of lager zetten.

Mijn vraag: hoe bereken ik hoe veel buffer ik kan opwarmen met een vat van 100l en een temp verhoging van 2 of 5 graden
Met 100l en 5 graden verhoging sla je geen deuk in een pakje boter. Zoek ff op hoeveel energie β€˜t kost (en dus ook weer vrijkomt) om 1 liter water 1 graad te verwarmen. Doe dat x 100 x 5 en je weet hoeveel energie je dan extra in dat buffer hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Minimum 7J is geloof ik 10 liter/min.
Met 10 liter/minuut is een 100 liter boiler in 10 minuten doorspoeld.
wil je dat een paar uur (dan maak ik daar even 2 uur van) dan moet je buffer dus 1200 liter zijn.
Voor 4 uur dus 2400 liter.

En dan hou ik geen rekening met extra ivm gelaagdheidsverstoringen.

En als je de WP wil uitzetten heb je een extra pomp nodig.
Als je dan de energie van die extra pomp rekent samen met het feit dat het warmer maken van het buffer slechter is voor de COP van de machine, en je uiteraard ook het buffer moet kopen en dat moet isoleren, en als je wil koelen dampdicht wil isoleren dan is het geheel een kostenplaatje van heel veel.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:50

Je kan toch bufferen in je vloer? Hier doet de wp tussen 1:00 en 8:30 niks.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
.

[ Voor 99% gewijzigd door BarryH op 21-03-2025 22:34 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikVers

Het korte antwoord is dat je als je iets nuttigs wil dan in 1000 liter of meer moet denken. De vraag is die ruimte in huis, het warmteverlies van de tijdelijk hogere stooklijn en het rendementsverlies overall + de nodige investering in tijd en euro’s je doel waard zijn?

Mocht je aan de grootte in liters willen rekenen, maak gerust gebruik van mijn excel;

https://1drv.ms/x/s!AnNONMKqtNr7jrhKon6d-6Wwiz1emQ

Zoals je in onderstaande kan zien kun je met veel moeite 5kWh opslaan.

Stel dat je gewoon een 10kWh accu (voor €5250,- ex btw als je al hybride omvormer hebt) laat installeren kun je thermisch wel 30-50kWh van maken en veel breder gaan inzetten. En kost minder ruimte en minder gedoe?

Of een 5kWh voor nog minder geld al zou ik zelf gelijk iets meer neerzetten richting de >10kWh icm warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HABKN0PjB2yE3Rrxt__2GPt0GYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9CfIRunUGTGsUvaU52VYrix.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door ErikVers op 21-03-2025 23:59 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 40 Laatste