Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Bij mijn 7J niet, met vorst gaat de expansievat heater aan (30W) en als de aanvoer laag genoeg is draait de pomp even.reneeke1970 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:46:
Als de vorst beveiliging is ingeschakeld gaat toch altijd de pomp circuleren?
En zullen die kleppen toch nooit open gaan?
Althans wanneer je de controller als thermostaat gebruikt of een externe thermostaat.
Met WAR zou de pomp blijven draaien maar of die klepjes daardoor warm genoeg blijven...
De buiten voeler aanpassen zou kunnen maar die heb ik liever realistisch ingesteld staan.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Tja ik heb een g....Speedy-Andre schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:03:
[...]
Bij mijn 7J niet, met vorst gaat de expansievat heater aan (30W) en als de aanvoer laag genoeg is draait de pomp even.
Althans wanneer je de controller als thermostaat gebruikt of een externe thermostaat.
Met WAR zou de pomp blijven draaien maar of die klepjes daardoor warm genoeg blijven...
De buiten voeler aanpassen zou kunnen maar die heb ik liever realistisch ingesteld staan.
Maar als ik hem uitzet omdat de houtkachel brand ,gaat hij met vorst toch gewoon circuleren, weet niet precies vanaf welke temp, maar in ieder geval nog net boven nul ,vandaar dat ik hem maar niet meer uitzet, zinloze handeling haha,
1 PVoutput . Dongen NB
Wel goed om te weten; caleffi schrijft ook een vulautomaat voor. Dat is naar ik aanneem om deze reden en om vorstschade en drukverlies tr voorkomen. Zie datasheet.
Dit is dan ook onderdeel van de officiële oplossing.
:strip_exif()/f/image/HNSBOW9iwNKnCItsXoIxBSa3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door ErikVers op 03-02-2025 17:34 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Elke keer zuurstofrijk water aanvullen is ook niet echt aan te raden.ErikVers schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:24:
T gaat meestal net goed en soms net niet. Verlagen van buitentempsensor is meestal afdoende. Soms kan isoleren met isolatietape ook een deel van de oplossing zijn. Let op wel onder en bovenkant vrij houden en dit is niet volgens fabrikant voorschrift.
Wel goed om te weten; caleffi schrijft ook een vulautomaat voor. Dat is naar ik aanneem om deze reden en om vorstschade en drukverlies tr voorkomen. Zie datasheet.
Dit is dan ook onderdeel van de officiële oplossing.
Eens.Wolly schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:26:
[...]
Elke keer zuurstofrijk water aanvullen is ook niet echt aan te raden.
Wel is het onderdeel van de fabriek aanbeveling. ik zou de kleppen sowieso liever niet monteren, maar zie link. Zonder vulautomaat garanderen ze niet de juiste werking.
https://www.caleffi.com/s...xternal-file/01376_NL.pdf
[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 03-02-2025 17:37 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Vervuild water lozen ook nietWolly schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:26:
[...]
Elke keer zuurstofrijk water aanvullen is ook niet echt aan te raden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Worden zelden gemonteerd die vul installatie. Afgelopen winter 2 x Panasonic gered door die vorst kleppen na langdurige stroom uitval. Gewoon bij goed geïsoleerde woningen de zaak laten door draaien. Bij minder geïsoleerde speelt het probleem niet omdat de warmtepomp dan meer vraag heeft bij koude nachten. Is overigens een Panasonic dingetje met hun starre vorstbeveiliging die niet instelbaar is op vaste 3 graden.ErikVers schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:30:
[...]
Eens.
Wel is het onderdeel van de fabrieks voorschriften. ik zou de kleppen sowieso liever niet monteren, maar zie link
https://www.caleffi.com/s...xternal-file/01376_NL.pdf
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Als de pomp pas bij 3 graden of lager gaat draaien, gaan de kleppen eerder open voordat de elektronica ingrijpt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
In het menu kan hij gewoon uit gezet worden hoor, en ik dacht vanaf vier graden. Gelukkig wijkt mijne 2/3 graden af en draait hij pas bij 1/2 graad boven nultimovd schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:41:
@reneeke1970 v.z.i.w. kan de vorstbeveiliging niet uitgeschakeld worden. Onder een bepaalde temperatuur (6°C?) gaat de pomp lopen en wordt dus warmte uit het huis onttrokken. Dit zorgt er voor dat de kleppen boven de 3°C blijven en dus niet open zullen gaan.
Als de pomp pas bij 3 graden of lager gaat draaien, gaan de kleppen eerder open voordat de elektronica ingrijpt.
1 PVoutput . Dongen NB
Gaan inderdaad bij watertemp <6 (uiteraard zie service manaul 😜)timovd schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:41:
@reneeke1970 v.z.i.w. kan de vorstbeveiliging niet uitgeschakeld worden. Onder een bepaalde watertemperatuur (6°C?) gaat de pomp lopen en wordt dus warmte uit het huis onttrokken. Dit zorgt er voor dat de kleppen boven de 3°C blijven en dus niet open zullen gaan.
Alleen soms in praktijk met iets afwijkende sensor of veel koude liggen de waarde te dicht bij elkaar (watertemp ondergrens pana en de vaste waarde van de kleppen) ik vermoed dan jan met vaste waarde < 3 de waarde van buitentemp bedoeld
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 03-02-2025 19:05 ]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Jan bedoeld dat de opening temperatuur van de Caleffi's 3 graden te dicht ligt bij de feitelijke start temperatuur van de electronische vorstbeveiliging van de Panasonic. Die temperatuur kan inwendig 6 graden zijn in de pomp maar met de koude neus van de Caleffi's buiten de pomp is dat bij lange stilstand te laag dus .ErikVers schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:02:
[...]
Gaan inderdaad bij watertemp <6 (uiteraard zie service manaul 😜)
Alleen soms in praktijk met iets afwijkende sensor of veel koude liggen de waarde te dicht bij elkaar (watertemp ondergrens pana en de vaste waarde van de kleppen) ik vermoed dan jan met vaste waarde < 3 de waarde van buitentemp bedoeld
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Een klein beetje water gaat eruit, en omdat er warmer water naar toe gaat sluiten ze dan weer.Makrolon schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:14:
Maar wat gebeurt er dan met vorst kleppen en een vul automaat? Dan gooien die kleppen aan de ene kant al het water er uit en aan de andere kant blijft de volautomaat vullen? Of werkt dat anders?
Maar ideaal is het allemaal niet.
[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 03-02-2025 19:24 ]
Dus die vorstkleppen zijn met de gedachte dat er dan warmer water van binnen komt? Ik dacht dat ze het hele systeem leeg zouden laten lopen als er een lange stroomstoring zou zijn. Maar dat is dus niet de intentie?ErikVers schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:23:
[...]
Een klein beetje water gaat eruit, en omdat er warmer water naar toe gaat sluiten ze dan weer.
Maar ideaal is het allemaal niet.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Zoals ik het lees is vrij letterlijk; “aanbevolen voor juiste werking”Makrolon schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:27:
[...]
Dus die vorstkleppen zijn met de gedachte dat er dan warmer water van binnen komt? Ik dacht dat ze het hele systeem leeg zouden laten lopen als er een lange stroomstoring zou zijn. Maar dat is dus niet de intentie?
Jan merkt terecht op dat bijna niemand die mee monteert.
Ik merk op dat de fabrikant ze adviseert voor de juiste werking. 1x raden wat er gebeurd als je systeem drukloos loopt ivm kleppen zonder vulautomaat en daarna deel kapot vriest ivm flow storing en je gaat daarom bij caleffi klagen?
[ Voor 26% gewijzigd door ErikVers op 03-02-2025 20:55 ]
Ik beveel jou Piet aan om je Caleffi te installeren. Voeding centrum advieseerd 2 stuks fruit per dag. Panasonic raad aan een parallel B*ffer ivm aansprakelijkheid.ErikVers schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:52:
[...]
Zoals ik het lees is vrij letterlijk; “aanbevolen voor juiste werking”
Jan merkt terecht op dat bijna niemand die mee monteert.
Ik merk op dat de fabrikant ze adviseert voor de juiste werking. 1x raden wat er gebeurd als je systeem drukloos loopt ivm kleppen zonder vulautomaat en daarna deel kapot vriest ivm flow storing en je gaat daarom bij caleffi klagen?
Aanbevolen zegt niets, is geen juridische term.
heb je dat berekent, bepaald of gewoon proefondervonden?ErikVers schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:23:
[...]
Door te bepalen (in te schatten) hoeveel draaiuren je nodig hebt om woning op basis temp te houden. Voor mijn woning zijn dat 12 uren op 28gr. Hij start daarom om 10:00 en stopt op klokprgrm om 24:00.
Ik speel weleens met de flow icm heishamon dat bepaald het af gegeven vermogen in mijn geval maar in basis staat die op een 10 L/min en koelt het teveel af steek ik een keer de houtkachel aan.
In voor en najaar wordt het boven 20.3 dan shift -2 en 20.5 is dhw only modus. Deze beide fine tun-ingen uiteraard via domotica. Vind zelf niet fijn om belangrijke zaken via domotica te doen, hier enkel de fijnaanpassingen en monitoring.
je past dus nachtverlaging toe?
verhoog je savonds dan nog de temperatuur voor 24:00u zodat de WP kan afkoelen tot 10:00u?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Ik werk ook met nachtverlaging hoor. In de praktijk draait de wp van 8:30 tot 1:00 en van 1:00 tot 8:30 doet ie niks.hemertje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:34:
[...]
heb je dat berekent, bepaald of gewoon proefondervonden?
verhoog je savonds dan nog de temperatuur voor 24:00u zodat de WP kan afkoelen tot 10:00u?
Wij hebben wel vloerverwarming in een 9cm dekvloer. Anders zou het niet kunnen denk ik.
[ Voor 9% gewijzigd door Makrolon op 03-02-2025 21:57 ]
Nu zie ik hier diverse mensen de pulsgevers gebruiken die aangesloten word op de heishamon.
Ik denk er over om de Homewizard kwh meters te installeren.
Daarmee is meer inzicht te krijgen in het verbruik in combinatie met vermogen.
Zitten aan mijn idee ook nadelen ten opzichte van de pulsgevers op de Heihamon?(behalve de prijs uiteraard)
Daarom heb je er ook 2 nodig, 1 hoger dan de ander.Dre schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:40:
Bij vorstkleppen vraag ik me ook af wat er zou gebeuren als het systeem drukloos is. Kan me nog herinneren dat het leeg laten lopen van een boiler niet zomaar vanzelf ging. Gewoon een aftap onderop de boiler opengedraaid, maar het water bleef in de boiler zitten(uiteindelijk de warmwaterleiding los gemaakt voor lucht)
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Berekend: (warmteverlies berekening kun je gewoon de buitentemp aanpassen en zo weet je wat het is tijdens de meest voorkomende gemiddelde 24uurs temperatuur.hemertje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:34:
[...]
heb je dat berekent, bepaald of gewoon proefondervonden?
Dit is dus maatwerk en zoals ik het toepas als nachtuitschakeling dat adviseer ik enkel met zeer goede isolatie EN massa.
Normaal adviseer ik nachtverlaging dmv externe thermostaat en hoeveel (x verlaging en x uren) is daarin maatwerk.
Uiteraard na dit berekend te hebben ben ik hiermee al een aantal jaren thuis en bij klanten mee gaan veld testen.
Best, ik voorspel enkel hoe de fabrikant dit ziet als het niet heeft gefunctioneerd. Wat jij ermee doet is uiteraard aan jezelf.Pasghetti schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:10:
[...]
Ik beveel jou Piet aan om je Caleffi te installeren. Voeding centrum advieseerd 2 stuks fruit per dag. Panasonic raad aan een parallel B*ffer ivm aansprakelijkheid.
Aanbevolen zegt niets, is geen juridische term.
Ik gebruik zelf ook een Homewizard meter. Die kunnen overigens ook pulsen geven dus sluit elkaar niet uit. Ik gebruik de pulsaansluiting niet en heb dus geen elektriciteitsverbruik en COP berekening door Heishamon. Niet erg verder, doe ik gewoon achteraf in Home Assistant.2stimpy schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:27:
Ik wil het stroomverbruik van de warmtepomp ook gaan monitoren in homeassistant.
Nu zie ik hier diverse mensen de pulsgevers gebruiken die aangesloten word op de heishamon.
Zitten aan mijn idee ook nadelen ten opzichte van de pulsgevers op de Heihamon?(behalve de prijs uiteraard)
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Zou gewoon nu met HW doen inderdaad.2stimpy schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:27:
Ik wil het stroomverbruik van de warmtepomp ook gaan monitoren in homeassistant.
ik kom net als een aantal anderen nog uit het tijdperk van de puls S0 meters. Die route is prima alleen wat complexer (bedraad)
Nadelen zou ik het niet willen noemen wel een aantal kenmerken;
HW
Dubbel ipv enkel din metet
Stroomverbruik in verband met wifi
Aanschafkosten.
Heb het zelfde standpunt.ErikVers schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:59:
[...]
Zou gewoon nu met HW doen inderdaad.
ik kom net als een aantal anderen nog uit het tijdperk van de puls S0 meters. Die route is prima alleen wat complexer (bedraad)
Nadelen zou ik het niet willen noemen wel een aantal kenmerken;
HW
Dubbel ipv enkel din metet
Stroomverbruik in verband met wifi
Aanschafkosten.
Ik neem ook aan (maar heb geen HW meter en dus ook nooit eentje opengemaakt
Maar goed, dat is een common sense aanname, geen bewijs
Misschien dat iemand es eentje kan openmaken (anders wil ik het wel doen
Om even in zelfde off-topic lijn te blijven:
'k Heb een 10 tal action powerplugs gekocht (7€/st) die je kunt reflashen naar Esphome, dus kunt aansluiten op HA, die ook V, A en W meten en ook te calibreren zijn (in esphome yaml script). Dit pas gedaan nadat ik eentje had opengemaakt en positief verrast werd door de kwaliteit (behuizing & componenten & constructie).
Zo heb ik eenvoudige en goedkope energiemeters voor allerlei verbruikers, mooi in HA met alle stats. Mocht je het interne relais niet vertrouwen voor de relatief hoge stroom van de WP (relais zien er overigens netjes uit) dan kun je die natuurlijk gewoon overbruggen.
Nou weer over naar Pana Monoblocks en de vervelende defrost mania die ons teistert
[ Voor 35% gewijzigd door dof op 04-02-2025 12:02 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
en de uitkomst is dus positief lees ik tussen de regels doorErikVers schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:08:
[...]
Berekend: (warmteverlies berekening kun je gewoon de buitentemp aanpassen en zo weet je wat het is tijdens de meest voorkomende gemiddelde 24uurs temperatuur.
Dit is dus maatwerk en zoals ik het toepas als nachtuitschakeling dat adviseer ik enkel met zeer goede isolatie EN massa.
Normaal adviseer ik nachtverlaging dmv externe thermostaat en hoeveel (x verlaging en x uren) is daarin maatwerk.
Uiteraard na dit berekend te hebben ben ik hiermee al een aantal jaren thuis en bij klanten mee gaan veld testen.
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Op deze 4 maanden oude vraag is volgens mij nooit antwoord gekomen maar ik heb precies dezelfde vraagMakrolon schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:09:
Is de water flow tijdens defrost ook de begrenzen? Ik werd vannacht wakker omdat hij ging defrosten om 3 uur (normaal staat de unit dan niet te draaien maar na instellings wijziging was het weekschema weer eens uitgeschakeld...)
De radiator op de slaapkamer staat niet open maar geeft toch een harde ruis tijdens de 40l/m tijdens een defrost...
Met hulp van @ErikVers heb ik de 'radiator hammer' nu onder controle door de flow mechanisch te beperken tot 30 l/min tijdens een defrost. Liever zou ik het softwarematig willen doen. Kan dat?
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Alle max.pomp settings worden tijdens een defrost genegeerd helaas.Mechanische oplossingen zijn hierbij de enige optie. Evt. zou een drukverschilregelaar uitkomst kunnen bieden. Dan sluit je een deel vd flow kort op een plek waar deze geen kwaad kan.wheli schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:41:
[...]
Op deze 4 maanden oude vraag is volgens mij nooit antwoord gekomen maar ik heb precies dezelfde vraag![]()
Met hulp van @ErikVers heb ik de 'radiator hammer' nu onder controle door de flow mechanisch te beperken tot 30 l/min tijdens een defrost. Liever zou ik het softwarematig willen doen. Kan dat?
Oke helaas, dank voor je antwoordCr3ator schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:49:
[...]
Alle max.pomp settings worden tijdens een defrost genegeerd helaas.Mechanische oplossingen zijn hierbij de enige optie. Evt. zou een drukverschilregelaar uitkomst kunnen bieden. Dan sluit je een deel vd flow kort op een plek waar deze geen kwaad kan.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Dat is ook hoe ik 't doe, een drukverschilregelaar waardoor een groot deel van de flow direct naar de seriebuffer wordt afgebogen ipv via de gehele afgifte installatie.Cr3ator schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:49:
[...]
Alle max.pomp settings worden tijdens een defrost genegeerd helaas.Mechanische oplossingen zijn hierbij de enige optie. Evt. zou een drukverschilregelaar uitkomst kunnen bieden. Dan sluit je een deel vd flow kort op een plek waar deze geen kwaad kan.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Lees dit artikel van Gawalo. Omdat ik abonnee ben kan ik dit artikel delen en kun jij het gratis lezen.
https://www.gawalo.nl/155...xz256qp4McplOLj7lTxfZk%3D
De meeste installateurs kennen de voordelen van een buffervat voor een warmtepompinstallatie wel, weet Jos de Leeuw van kennisinstituut ISSO. Hij adviseert om bij een all electric warmtepomp altijd een buffervat te installeren, maar toch is een buffervat niet in iedere situatie noodzakelijk.
Een buffervat heeft als enige doel om het verwarmingssysteem van een warmtepomp te ondersteunen. Een warmtepomp verwarmt niet alleen het water dat door de radiatoren of de vloerverwarming stroomt, maar ook het water in het buffervat. Hierdoor neemt de thermische capaciteit van het hele systeem toe. Daardoor verbetert de efficiëntie van de warmtepomp. Dit heeft als gevolg, en dat is ook meteen zijn voornaamste voordeel van de toepassing, dat een buffervat zorgt voor een rustig werkende warmtepompinstallatie.
Rustige werking
“Een rustige werking houdt in dat een warmtepomp maximaal zes keer per uur mag schakelen: drie keer aan en drie keer uit en bij voorkeur zelfs minder. Dit komt erop neer dat een warmtepomp minimaal tien minuten aan moet blijven. Als een warmtepomp vaker aan en uit gaat schakelen – het zogeheten pendelen – dan is dat slecht voor de energetische prestatie van de warmtepomp. Daarnaast gaat met name de compressor, het belangrijkste onderdeel binnen een warmtepomp, sneller slijten. Een oorzaak van dit pendelen kan zijn dat in het systeem alle afsluiters dicht staan of dat er te weinig warmte-inhoud aanwezig is. Een buffervat voorkomt deze snellere slijtage en zorgt ervoor dat een warmtepomp rustig kan blijven doordraaien.”
Dit vertelt projectcoördinator Klimaatinstallaties in Gebouwen Jos de Leeuw van ISSO, kennisinstituut voor de installatiesector. Zijn vakgebied omvat klimaatinstallaties in de breedste zin van het woord, waaronder verwarming, luchtbehandeling en duurzame installatieconcepten, en hij heeft meegeschreven aan onder meer de ISSO-publicatie 72 ‘Ontwerpen van bodem gebonden water/water-warmtepompen in woningen’ en de ISSO-publicatie 98 ‘Lucht/water-warmtepompen in woningen’. In deze publicaties heeft hij ook aandacht besteed aan het nut en de noodzaak van de installatie van een buffervat als onderdeel van een warmtepompsysteem.
Rond het vriespunt
Met name in de winterse periode met temperaturen rond en onder het vriespunt toont een buffervat zijn meerwaarde, geeft De Leeuw aan. “Een lucht/water-warmtepomp met een buitenunit haalt energie uit de buitenlucht. Als de temperatuur van de buitenlucht rond of onder 0 graden Celsius is, ontstaat er ijsvorming op de verdamper van de warmtepomp. De werking van de verdamper vermindert hierdoor en dan is het nodig om de verdamper te ontdooien. Dit ontdooien kan goed met de warmte uit een buffervat.”
Het is ook een mogelijkheid om de verdamper te ontdooien met de warmte uit de vloerverwarming bij voldoende warmte-inhoud, geeft De Leeuw aan. “Het kan echter gebeuren dat tijdens het ontdooiproces een warmtepomp te veel warmte uit de vloerverwarming haalt, waardoor de temperatuur en het comfort in de ruimte met vloerverwarming te veel dalen. Daarom adviseer ik om bij de installatie van een all electric warmtepomp ook altijd te kiezen voor een buffervat.” Bij een hybride warmtepomp is een buffervat niet nodig, omdat een cv-ketel wordt ingezet bij temperaturen van 4 graden Celsius en lager, legt hij uit.
Serie of parallel?
Voor het aansluiten van een buffervat kan een installateur kiezen uit twee verschillende opties, namelijk serie of parallel. “Bij een serie-geschakelde aansluiting stuurt een warmtepomp het verwarmde water direct naar de radiatoren en aanwezige vloerverwarming, daarna gaat het water naar het buffervat”, vertelt De Leeuw. “In geval van een parallelle aansluiting voegt de installateur een koppeling aan zowel de aanvoer- als de retourleiding toe, om beide leidingen op het buffervat aan te sluiten. Daarnaast is bij een parallel geplaatst buffervat een extra toerengeregelde pomp nodig. Deze pomp zorgt er niet alleen voor dat er altijd voldoende doorstroming is, maar ook dat er een constant drukverschil over de afgiftegroepen .
Het voordeel van de serie-aansluiting is volgens De Leeuw dan ook dat deze manier van aansluiten eenvoudiger en goedkoper is dan de parallelle aansluiting. “Bij de serie-aansluiting is de investering van een extra pomp namelijk niet nodig. Deze aansluiting garandeert wel voldoende warmte-inhoud, maar zorgt niet altijd voor voldoende volumestroom door de warmtepomp. Een parallelle aansluiting heeft als voordeel dat het voorkomt dat een warmtepomp te veel starts en stops gaat maken en dus gaat pendelen.”
Kleinere woningen
Vooral in appartementen en kleine woningen kiezen installateurs er veelal voor om een buffervat serie-geschakeld aan te sluiten. Voor grotere woningen en met name utiliteitsgebouwen valt in bijna alle gevallen de keuze op een parallel geschakelde aansluiting van een buffervat. “Aangezien het buffervat parallel is aangesloten op de warmtepomp, is het met een parallelle aansluiting mogelijk om verwarmd water op te slaan in het buffervat en vervolgens op ieder gewenst moment pieken in de warmtevraag op te vangen door het buffervat te ontladen.” “
Daarnaast zitten in utiliteitsgebouwen veelal meer installaties achter een warmtepomp dan bij woningen. Bovendien zijn die installaties ook vaak over verschillende delen van een gebouw via een groep verspreid, bijvoorbeeld aan de noord- en zuidkant met verschillende warmteverliezen. Dat zorgt voor langere leidingafstanden dan bij woningen. Door die langere afstanden is het mogelijk om, aan de hand van een of meer buffervaten, ook tijd te creëren om vraag en aanbod van warmte op elkaar af te stemmen.”
Inhoud buffervat
Buffervaten zijn beschikbaar in verschillende inhoudsmaten. Voor woningen gaat het veelal om buffervaten met een inhoud die varieert tussen de 50 en 200 liter. Buffervaten voor de utiliteitsbouw kunnen een inhoud tussen de 500 en 2.000 liter hebben. Deze inhoudsmaten zijn wel afhankelijk van de grootte van de (opwek)installatie. Om een buffervat met de best passende inhoud te kiezen, is een berekening van de warmtevraag van belang.
Als vuistregel stellen bijvoorbeeld de site Warmtepomp-weetjes.nl en de groothandel Eco2all dat een buffervat met een waterinhoud van minimaal 20 liter nodig is per kilowatt (kW) vermogen van een lucht/water-warmtepomp voor woningen. Bij zo’n warmtepomp met een maximaal vermogen van 8 kW komt dit theoretisch neer op een buffervat van 160 liter. Deze inhoudsmaat is wel afhankelijk van het temperatuurtraject, geeft De Leeuw aan. “Als het mogelijk is de warmtepomp terug te regelen naar een lager minimaal vermogen, dan is het mogelijk een kleiner buffervat toe te passen. Bij lucht/water-warmtepompen is dat tegenwoordig bijna altijd het geval.”
Ik vind het een slecht verhaal en weinig toevoegen op wat al in onze FAQ staat: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Argumenten zijn ook erg bijzonder: Hij adviseert ook bij VVW een buffervat om te voorkomen dat bij een defrost de temperatuur in de ruimte te veel zakt en geeft toe dat een serieel buffervat het efficiëntst is en daar dus meestal voor gekozen wordt.
Maar vergeet vervolgens dat juist een serieel buffervat bij een defrost (i.c.m. VVW) helemaal niks doet, omdat het in de retour zit, en het koude water dus als eerste de vloer in wordt gepompt....

Gelukkig is het bij natbouw VVW geen enkel probleem, en heeft de vloer ruim voldoende buffer om dit hele probleem te voorkomen.
[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 04-02-2025 20:17 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit vind ik wel een pareltje:
Als mijn WP 6 keer per uur zou schakelen zou ik de installateur direct laten langskomen. Als die dan vervolgens zou zeggen "Meneer, dit is een rustige werking, alleen als het er meer worden is er iets aan de hand." sta ik niet voor mezelf in.Een rustige werking houdt in dat een warmtepomp maximaal zes keer per uur mag schakelen: drie keer aan en drie keer uit en bij voorkeur zelfs minder.
[ Voor 41% gewijzigd door RichieB op 04-02-2025 20:49 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Je zal zo'n joker als installateur hebben

met dit weer is 6x per week al veel voor de meeste hier.RichieB schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:46:
Elk artikel dat alleen maar de voordelen benoemt maar de nadelen onbesproken laat kan ik niet serieus nemen. In de inleiding wordt nog gezegd dat een buffervat niet in iedere situatie noodzakelijk is, maar die situaties worden verder niet benoemd. Het artikel gaat er gewoon van uit dat je altijd een buffervat plaatst.
[...]
Als mijn WP 6 keer per uur zou schakelen zou ik de installateur direct laten langskomen. Als die dan vervolgens zou zeggen "Meneer, dit is een rustige werking, alleen als het er meer worden is er iets aan de hand." sta ik niet voor mezelf in.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Er zijn natuurlijk hardware matige oplossingen, maar zou het ook software matig kunnen ?
Zou een opzet interessant zijn waarbij software (rules/node-red/HA) de EVA in de gaten houdt en vlak voor een defrost overgaat op DHW only en direct een defrost triggered ? Dan aan het einde van de defrost als de comressor voor de 2e keer naar 0Hz gaat, weer overschakelen naar Heat. Beetje inschattend zou je >10 defrost over een 300l boiler kunnen laten lopen voordat deze "leeg" is (wel je delta-t of doeltemp van de boiler manipuleren). Natuurlijk s-morgens op tijd een WAF-run.
Vrees dat er weer wat defrosts aan zitten te komen richting weekend, als het idee niet helemaal kansloos wordt beoordeeld door jullie ga ik het handmatig eens uitproberen.
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Wel een ander ding , ik heb me toch wel verkeken op hoe gevoelig het systeem is , vooral op inputs van de buiten temperatuur , nu ik de buiten sensor geinstalleerd heb op een goed plaats uit de zon , ben ik een behoorlijk aantal starts kwijt , ijken ervan en zorgen voor juiste weergave is belangrijk .
Wel een mijlpaal vandaag , ze hebben mijn gasmeter en aansluiting fysiek verwijderd , toch wel een ding vond ik , dus koffie met taartje vandaag !
Welk type buitensensor heb je gekocht en waar?Chevy55 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:38:
De defrost dat is inderdaad wel een dingetje , met dit soort weer , werkt bij mij verder prima , genoeg capaciteit in systeem ,en er vanaf kom je niet , maar hoe minder hoe mooier .
Wel een ander ding , ik heb me toch wel verkeken op hoe gevoelig het systeem is , vooral op inputs van de buiten temperatuur , nu ik de buiten sensor geinstalleerd heb op een goed plaats uit de zon , ben ik een behoorlijk aantal starts kwijt , ijken ervan en zorgen voor juiste weergave is belangrijk .
Wel een mijlpaal vandaag , ze hebben mijn gasmeter en aansluiting fysiek verwijderd , toch wel een ding vond ik , dus koffie met taartje vandaag !
Stuur hem een mail .
Ach die hele discussie, is al even geleden gevoerd over 2 pana topics.ErikVers schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:50:
[...]
Hey, mooi om te horen dat je wp zoals ik het lees goed bevalt!
Mocht je zaken zoeken dan kun je hiervoor ook in dit of het andere (Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2) pana topic zoeken. Er zit hiervoor een zoekbalk bovenaan dit topic, probeer de term “onderhoud” eens en je krijgt heel veel hits 👍
Ps blijft verwarrend twee pana topics, als ik het wat rustiger heb (wat denk ik nooit gaat gebeuren) start ik misschien een
“Algemeen Panasonic Aquarea L/W”
Ik leg bij deze alvast de naam hier vast 😜😇✌️
al is A2W misschien nog mooier dan L/W.
Thumbs up interpreteer ik als een boost om dit wel of niet te gaan uitvoeren. Ik zal dan wel wensen minder op gevoel en meer data gedreven dit aan te pakken.
Ps dit is niet om dit topic of het andere pana topic te kapen alleen omdat huidige TS @Dylantje2 al vaker heeft aangegeven hier minder mee bezig te zijn momenteel.
Mocht iemand dit initatief niet waarderen of juist mee te willen participeren stuur mij gerust een pb. (Mee participeren zal max 2 - 3 mensen zijn)
Er was juist toen al discussie om het grote wp topic als uitgangspunt te houden voor alle wp algemene kennis. En dan per merk en subtopic te houden. De algemene merkloze vragen vervuilen de merk topics. Panasonic toen gestart om juist merk specifiek onderscheid te maken. Werkte heel goed, want je kreeg de mensen bij dezelfde wp. Algemeen hulp in grote topic. Kennis bij de sub.. er waren mensen die toen een pana advies topic wilde maken, vandaar de 2de. Het gevaar om nog een topic te maken is dat er 3 komen.. ook niet handig. De reden was voor een mono topic. Omdat spilt anders is .
Maar @ErikVers je mag dit topic omtoveren naar wat jij wilt. Denk dat 3 helemaal niet gaat werken. En ik merk dat een h toch anders is dan k versie. En als je de interesse hebt om dit topic te verbeteren, scheelt dat alleen maar zoek werk. En om de kennis in dit topic kwijt te raken is ook zonde...
En iets minder tijd betekent niet dat ik niets lees 👍😉
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dank voor je reactie, ik ga er even op broeden en kom na dit stookseizoen met een aanpak 👍👌Dylantje2 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 07:15:
[...]
Ach die hele discussie, is al even geleden gevoerd over 2 pana topics.
Er was juist toen al discussie om het grote wp topic als uitgangspunt te houden voor alle wp algemene kennis. En dan per merk en subtopic te houden. De algemene merkloze vragen vervuilen de merk topics. Panasonic toen gestart om juist merk specifiek onderscheid te maken. Werkte heel goed, want je kreeg de mensen bij dezelfde wp. Algemeen hulp in grote topic. Kennis bij de sub.. er waren mensen die toen een pana advies topic wilde maken, vandaar de 2de. Het gevaar om nog een topic te maken is dat er 3 komen.. ook niet handig. De reden was voor een mono topic. Omdat spilt anders is .
Maar @ErikVers je mag dit topic omtoveren naar wat jij wilt. Denk dat 3 helemaal niet gaat werken. En ik merk dat een h toch anders is dan k versie. En als je de interesse hebt om dit topic te verbeteren, scheelt dat alleen maar zoek werk. En om de kennis in dit topic kwijt te raken is ook zonde...
En iets minder tijd betekent niet dat ik niets lees 👍😉
Maar ik heb nu al een paar keer gezien dat als de SWW temperatuur onder een bepaalde waarde komt (25C?) dat de warmtepomp dan vol gas geeft met 87 Hz.
Iemand een idee vanaf welke SWW temperatuur dit gebeurd? Ik zie ook niet direct de optie om dit uit te schakelen.
staat idd exact zo in de handleiding.Tinkerer84 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:31:
Ik heb mijn 9J SWW instelling op variable/eco staan en normaal gaat de SWW run dan op 34 Hz.
Maar ik heb nu al een paar keer gezien dat als de SWW temperatuur onder een bepaalde waarde komt (25C?) dat de warmtepomp dan vol gas geeft met 87 Hz.
Iemand een idee vanaf welke SWW temperatuur dit gebeurd? Ik zie ook niet direct de optie om dit uit te schakelen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Heeft geen haast.ErikVers schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:42:
[...]
Dank voor je reactie, ik ga er even op broeden en kom na dit stookseizoen met een aanpak 👍👌
Maar de reden om niet 101 te doen was heel duidelijk, Groote topic zit zoveel kennis die al ingaat op systemen en en algemene vragen, dat er toen geen interesse was voor een 101 pana. Juist dit topic was/is bedoeld voor gebruikers van.. En daarin beter te worden qua settings enz enz En het verschil moet zijn denk ik. Ik HEB een pana en nu.... Wat kan ik ermee. En juist door te delen en ervaringen van gebruikers te bespreken moest het onderscheidend zijn aan teveel algemene info..
Als je er zoiets moois van kan/wil maken, helemaal prima. Evt. mijn inlog enz hoeft niet in topicstart te staan, als de oorsprong /oorspronkleijke idee een beetje intakt blijft , ikke blij..
Maar aub geen 3de topic..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Tot een paar dagen geleden stond de MDC07J3E5 nog op rJtec.eu echter kan ik hem daar inmiddels niet meer vinden.
Indien hij inderdaad uitlopend is, komt er dan een nieuw model monoblock warmtepomp van panasonic voor in de plaats?
Nee hoor kan ze gewoon bestellen. Vandaag nog gesprek gehad met Panasonic op de beurs. Maar subsidie via het aangescherpte toezicht van de RVO per 9 januari bij zelf installatie met alleen factuur pomp en bonnetje ibs kan je nu wel vergeten. Die worden inmiddels rücksichtslos afgewezen. Wellicht de oorzaak geen idee.Woody179 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:19:
Kan het zijn dat de J serie van panasonic uitlopend is?
Tot een paar dagen geleden stond de MDC07J3E5 nog op rJtec.eu echter kan ik hem daar inmiddels niet meer vinden.
Indien hij inderdaad uitlopend is, komt er dan een nieuw model monoblock warmtepomp van panasonic voor in de plaats?
[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 07-02-2025 22:29 ]
ALs er geen sensor zit voor druk betekent het dan dat ie dan flow gerbuikt en eventueel op uit gaat als die er niet is ?
Bij de J serie helaas niet. Te lage druk geeft flow storingen.Chevy55 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:05:
Is de waterdruk ook ergens af te lezen , kan het nergens vinden in het menu service cloud etc , zit een drukmeter in de panasonic maar die staat op het dak , heb er een gemonteerd waar ik water vul en aftap , maar vroeg het me af , dus gaan zoeken maar nergens kunnen vinden .
ALs er geen sensor zit voor druk betekent het dan dat ie dan flow gerbuikt en eventueel op uit gaat als die er niet is ?
Dan heb ik goed gezocht en niet gevonden , dat klopt dus , vroeg het me gewoon af , en inderdaad helaas !Carboy54 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:07:
[...]
Bij de J serie helaas niet. Te lage druk geeft flow storingen.
Is wel jammer vind ik. Heb al een paar BUH OLPs gereset, en dat was vaak omdat er geen flow meer is en te weinig waterdruk.Carboy54 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:07:
[...]
Bij de J serie helaas niet. Te lage druk geeft flow storingen.
Ps hoe hoorde je van RVO die inbedrijstellingen afkeurt? De officiële eisen zijn niet veranderd.
Je verkocht toch zelf ook inbedrijfstellingen?
[ Voor 19% gewijzigd door Technician- op 08-02-2025 11:26 ]
Deze man schrijft ook ISSO publicaties waaraan de hele markt zich dient te houden (bij nieuwbouw).RichieB schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:46:
Elk artikel dat alleen maar de voordelen benoemt maar de nadelen onbesproken laat kan ik niet serieus nemen. In de inleiding wordt nog gezegd dat een buffervat niet in iedere situatie noodzakelijk is, maar die situaties worden verder niet benoemd. Het artikel gaat er gewoon van uit dat je altijd een buffervat plaatst.
[...]
Als mijn WP 6 keer per uur zou schakelen zou ik de installateur direct laten langskomen. Als die dan vervolgens zou zeggen "Meneer, dit is een rustige werking, alleen als het er meer worden is er iets aan de hand." sta ik niet voor mezelf in.
Het zal echt geen pannenkoek zijn, alleen je merkt dat hij normaal aan grotere bedrijfsinstallaties werkt en berekend.
Hij gaat nog uit van ongeveer de aan/uit warmtepompen van weleer. Dit is trouwens bij water/water nog steeds het geval. In dat opzicht klopt zijn verhaal ook wel een beetje.
Ook bv bij vloerverwarming deels en radiatoren deels kan er bij defrost een deel koudwater zo teruglopen de warmtepomp in. Waardoor de defrost minder efficiënt verloopt. In die situaties is een serie buffer misschien wel een hele nuttige. Maar moet dan ook minstens 100L zijn zodat deze de gehele defrost water levert van +25C
In geval van alleen maar velden met direct groepen vloerverwarming heeft een buffer geen zin, dat klopt.
Het is een verhaal wat is gemaakt voor de standaard (domme) installateur.
Door dan maar algemeen te stellen doe een buffer van 20L per KW zit je dan in de meeste situaties altijd goed.
Die nuance zou wel gemaakt moeten worden.
Omdat al deze partijen waaronder leveranciers met trucjes zoals videobellen en bonnetjes over de toonbank voor in de bedrijf stellingen telefonisch en ook schriftelijk zijn gesommeerd dit niet meer aan te bieden. De eisen installatie door een installatiebedrijf met de juiste SBI code en dat de subsidie 30% moest bedragen van de totale kosten is niet gewijzigd sinds de publicatie in de Staatscourant van 2023 wel het verscherpte toezicht per 8 januari 2025. Wij zijn altijd fysiek ter plaatse geweest in combinatie met de levering van de warmtepomp en hebben ons beleid op verzoek van de RVO iets aangepast om de subsidie zeker te stellen. Veel twijfelachtige aanvragen die niet aan bovenstaande eisen voldoen worden nu door de RVO persoonlijk benaderd en vaak ook afgewezen.Technician- schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:24:
[...]
Is wel jammer vind ik. Heb al een paar BUH OLPs gereset, en dat was vaak omdat er geen flow meer is en te weinig waterdruk.
Ps hoe hoorde je van RVO die inbedrijstellingen afkeurt? De officiële eisen zijn niet veranderd.
Je verkocht toch zelf ook inbedrijfstellingen?
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 08-02-2025 17:09 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Carboy54 op 08-02-2025 17:09 ]
Dan kan de hobby-installateur zich beter bij de KvK inschrijven voor € 82,25Carboy54 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:59:
[...]
Omdat al deze partijen waaronder leveranciers met trucjes zoals videobellen en bonnetjes over de toonbank voor in de bedrijf stellingen telefonisch en ook schriftelijk zijn gesommeerd dit niet meer aan te bieden. De eisen installatie door een installatiebedrijf met de juiste SBI code en dat de subsidie 30% moest bedragen van de totale kosten is niet gewijzigd sinds de publicatie in de Staatscourant van 2023 wel het verscherpte toezicht per 8 januari 2025. Wij zijn altijd fysiek ter plaatse geweest in combinatie met de levering van de warmtepomp en hebben ons beleid op verzoek van de RVO iets aangepast om de subsidie zeker te stellen. Veel twijfelachtige aanvragen die niet aan bovenstaande eisen voldoen worden nu door de RVO persoonlijk benaderd en vaak ook afgewezen.
De ISDE subsidie voor ondernemend Nederland komt dan met minimale overhead op de goeie plek terecht. Het verdienmodel met 'inbedrijfstellen' via videobellen vind ik niet de beste manier om technisch personeel aan het 'werk' te houden
Klopt dat is gewoon een vorm van oplichting waardoor dit nu is ontstaan. Maar ook met een eigen inschrijving val je random op bij de RVO. Je voldoet ook vaak niet aan de 30% regeling en dan is daar 1+1 vaak 2 en reden voor extra onderzoek. En laat vooral het woord zelf geïnstalleerd niet vallen want dan wordt je sowieso afgewezen.Dre schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:46:
[...]
Dan kan de hobby-installateur zich beter bij de KvK inschrijven voor € 82,25Veel simpeler en geen verspilling van arbeidspotentieel bij videobellende installateurs.
De ISDE subsidie voor ondernemend Nederland komt dan met minimale overhead op de goeie plek terecht. Het verdienmodel met 'inbedrijfstellen' via videobellen vind ik niet de beste manier om technisch personeel aan het 'werk' te houden
Ik lees nergens dat de subsidie (maximaal?) 30% moet zijn van het installatiebedrag?Carboy54 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:59:
[...]
De eisen installatie door een installatiebedrijf met de juiste SBI code en dat de subsidie 30% moest bedragen van de totale kosten is niet gewijzigd
Zie het iig niet bij de voorwaarden van de RVO staan https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
Heb zelf enorm geluk gehad met de subsidie, zelfinstallatie Pana7J + WPB was eind 2023 klaar en heb toen zowel ISDE subsidie kunnen pakken als subsidie van de gemeente Amsterdam (extra €2500) waardoor ik het bijna kostenneutraal heb kunnen uitvoeren (eigen uren even niet meegerekend)
Voelt alsof ik op precies het goede moment door het gat gesprongen ben.
Er is niks mis met zelf installeren, mits je dus bij de KvK ingeschreven staat onder de juiste categorie.Carboy54 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:52:
[...]
Klopt dat is gewoon een vorm van oplichting waardoor dit nu is ontstaan. Maar ook met een eigen inschrijving val je random op bij de RVO. Je voldoet ook vaak niet aan de 30% regeling en dan is daar 1+1 vaak 2 en reden voor extra onderzoek. En laat vooral het woord zelf geïnstalleerd niet vallen want dan wordt je sowieso afgewezen.
100% subsidie is volgens mij geen probleem toch? Het hangt er ook sterk vanaf welke bonnentjes je indient (uitbouw woning, nieuwe vloerverwarming, nieuwe vloer, nieuwe badkamer, nieuwe meterkast, aankoop woning, etc
@ASW1 de RVO verwijst in een brief naar ons naar de wet en die is gepubliceerd in de staatscourant. De hoogte van de subsidie is gebaseerd op 30% van de kosten van het installeren van de warmtepomp. Enig verschil is dat in de wet sprake is van installeren en op de site van de RVO volledig installeren door een bouwinstallatie bedrijf. Omdat de gemiddelde kosten iets lager worden geprognosticeerd in 2025 is daarom de subsidie dit jaar verlaagd.ASW1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:55:
[...]
Ik lees nergens dat de subsidie (maximaal?) 30% moet zijn van het installatiebedrag?
Zie het iig niet bij de voorwaarden van de RVO staan https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
Heb zelf enorm geluk gehad met de subsidie, zelfinstallatie Pana7J + WPB was eind 2023 klaar en heb toen zowel ISDE subsidie kunnen pakken als subsidie van de gemeente Amsterdam (extra €2500) waardoor ik het bijna kostenneutraal heb kunnen uitvoeren (eigen uren even niet meegerekend)
Voelt alsof ik op precies het goede moment door het gat gesprongen ben.
https://www.rvo.nl/subsid...publicaties-staatscourant
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 08-02-2025 19:05 ]
Heb je een link naar de daadwerkelijke publicatie? Zoals het nu is is het een bronvermelding zonder bron.Carboy54 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:03:
[...]
@ASW1 de RVO verwijst in een brief naar ons naar de wet en die is gepubliceerd in de staatscourant. De hoogte van de subsidie is gebaseerd op 30% van de kosten van het installeren van de warmtepomp. Enig verschil is dat in de wet sprake is van installeren en op de site van de RVO volledig installeren door een bouwinstallatie bedrijf. Omdat de gemiddelde kosten iets lager worden geprognosticeerd in 2025 is daarom de subsidie dit jaar verlaagd.
https://www.rvo.nl/subsid...publicaties-staatscourant
Een beetje totaal installatie kost 10K en dat past mooi bij de 30% regeling.
Nu zie ik ook bij een webshop die verkoopt China Made 16kw units daar houdt je na subsidie nog €1500 over. Als er daar een paar facturen van binnenkomen bij RVO met een €500 montage is het snel gedaan natuurlijk met het hele subsidie verhaal.
Waar voor een A merk en gewoon netjes geïnstalleerd de subsidie gewoon past, maak je het met het kopen van ubergoedkoop spul een beetje kapot voor een ander eigenlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 08-02-2025 19:46 ]
Ah ok dan begrijp ik het; ik dacht eerst dat je stelde dat het een voorwaarde was voor subsidie.Carboy54 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:03:
[...]
@ASW1 de RVO verwijst in een brief naar ons naar de wet en die is gepubliceerd in de staatscourant. De hoogte van de subsidie is gebaseerd op 30% van de kosten van het installeren van de warmtepomp.
Dus €7000,- voor alleen een apparaat om te verwarmen mits je afgifte voldoende is. Makkelijk om dan een cv ketel te kiezen. Pas nog eentje (5kW) bij mijn dochter geïnstalleerd, 2 zaterdagen werk. Old school 22mm cv buis met knelkoppelingen, meerlagenbuis met knel van buiten naar binnen, nog geen €400,- materiaal. Maar niet iedereen heeft zo’n handige vader natuurlijk.Technician- schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:44:
Nou ja klopt ook wel, in Nl is het altijd moet goedkoop, goedkoper.
Nu zie ik ook bij een webshop die verkoopt China Made 16kw units daar houdt je na subsidie nog €1500 over. Als er daar een paar facturen van binnenkomen bij RVO met een €500 montage is het snel gedaan natuurlijk met het hele subsidie verhaal.
Waar voor een A merk en gewoon netjes geïnstalleerd de subsidie gewoon past, maak je het met het kopen van ubergoedkoop spul een beetje kapot voor een ander eigenlijk.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Het is een voorwaarde op basis waarvan de RVO blijkbaar controles doet.ASW1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:01:
[...]
Ah ok dan begrijp ik het; ik dacht eerst dat je stelde dat het een voorwaarde was voor subsidie.
Zolang je je aan de regels houdt, is er niets aan de hand.Carboy54 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 01:47:
[...]
Het is een voorwaarde op basis waarvan de RVO blijkbaar controles doet.
Ik heb de zoek functie gebruikt maar heb eigenlijk alleen gevonden dat ik in het menu het backup element geheel kan uitschakelen maar dan zou deze ook niet meer werken als vorstbeveiliging?
Ehm misschien komt dat omdat de prijzen in nl zo hoog zijn cq. gehouden worden?Technician- schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:44:
Nou ja klopt ook wel, in Nl is het altijd moet goedkoop, goedkoper.
Snel voorbeeldje:
50m Uponor 25/2,5 in nl: 331,- incl. BTW.
50m Pipetec 26/3 in duitsland: 118,-
(En getest: kwalitatief zeker gelijkwaardig)
Panasonic 5 L All in one in NL: 7400,-.
In Spanje: 5200,-
Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl
Was dat maar waar.. Totale installatie A-merk: doe er maar minstens 5k bij.Technician- schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:44:
Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Beetje nare verrassing als je thuiskomt...
[ Voor 17% gewijzigd door MisterMailman op 09-02-2025 19:27 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Dat kan je er natuurlijk voor betalen. Maar is echt niet nodig. 10-12k voor Amerk voor subsidie is voldoende (in normale gevallen)hnq schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:02:
[...]
Was dat maar waar.. Totale installatie A-merk: doe er maar minstens 5k bij.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja de sensor zit rechtsonder in de controller met veel te weinig scheiding naar de printplaat en de 'power on' led. Dat beinvloed de sensor. Toen ik de warmtepomp voor het eerst had en ook op de controller draaide, gelijk daar een soort van modificatie ingezet. ik geloof een stukje isolatiemateriaal ofzoiets. Kan zijn dat inmiddels de nieuwere controllers beter zijn op dat vlak hoor maar als ik uitga van jouw bericht vermoed ik dat daar geen enkele verbetering in zit.MisterMailman schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:27:
Fijne thermometer/thermostaat op de controller van de J: service cloud zegt 21, eigen meting zegt 17.7
Overigens is de plaats van de controller in de woonkamer natuurlijk ook sterk afhankelijk van de gemeten temperatuur en uiteindelijk het gevoel van comfort. Getal 21 moet je misschien meer zien als een comfort getal ipv een temperatuur.
Doetie dat alleen als je thuis komt?MisterMailman schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:27:
Fijne thermometer/thermostaat op de controller van de J: service cloud zegt 21, eigen meting zegt 17.7
op mp staan alternatieven, zoals draadloze panasonic thermostaat. Ben je van dat geneuzel af (inclusief verspringende doeltemperaturen en daarmee samenhangende afslaan van de pomp). Heb je ook nog een kleine hystereseMisterMailman schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:27:
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Ik heb hem op -2 gezet. Meer kan niet. Hij is nu bijna correct.yuumai schreef op zondag 9 februari 2025 @ 22:30:
Je kan de sensoren waaronder ook deze interne sensor calibreren, de offset is stabiel.
Signatures zijn voor boomers.
Als ik in de weer app kijk van mijn telefoon staat er : 2 graden, voelt als -8
Als ik in de app kijk van de thermostaat staat er: 1 graden
Als ik dan kijk in de service cloud: Outdoor temp. 3 °C
Los ik dat op met dat kalibreren? en hoe serieus moet ik die -8 nemen
'voelt als' is gevoelstemperatuur. Dat is een 'verzonnen' waarde voor hoe je obv de wind en luchtvochtigheid een temperatuur ervaart. Daar hoef je, in daarwerkelijk harde data / metingen, helemaal niks mee.Oid schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:01:
Nu we het toch over sensoren hebben, gelijk ook een vraagje. ik heb zelf deze gekocht: PANASONIC PAW-A2W-TSOD
Als ik in de weer app kijk van mijn telefoon staat er : 2 graden, voelt als -8
Als ik in de app kijk van de thermostaat staat er: 1 graden
Als ik dan kijk in de service cloud: Outdoor temp. 3 °C
Los ik dat op met dat kalibreren? en hoe serieus moet ik die -8 nemen
Verder is een meting +/- 1C tov een andere sensor heel netjes. Zeker als ze niet fysiek naast elkaar liggen. Temperatuur is sowieso een lastig te meten grootheid en ook lokaal erg afhankelijk van allerlei andere warmtebronnen etc. Jouw sensor hangt bij je huis, waarschijnlijk beschut en daarmee iets warmer dan die van het weerstation in het vrije veld. etc.
[ Voor 20% gewijzigd door Cr3ator op 10-02-2025 11:01 ]
Ik was overgestapt van direct naar thermostaat ivm vakantie. Dus na een weekje weg had ik gehoopt/verwacht dat het iets warmer in huis zou zijnFransvWoerkom schreef op maandag 10 februari 2025 @ 00:19:
[...]
Doetie dat alleen als je thuis komt?
Ik ken de verschillen / problemen met de controller, dus mss had ik iets eerder moeten testen
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Klopt. Ik heb een tsod buiten onder een onverwarmd overhangend stuk dak. Ik woon 20km van knmi station Nieuw Beerta. Meestal verschillen de metingen minder dan 1° behalve als het 's nachts koud en windstil is. Dan "voelt" mijn buitensensor kennelijk de invloed van het huis.Cr3ator schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:57:
[...]
'voelt als' is gevoelstemperatuur. Dat is een 'verzonnen' waarde voor hoe je obv de wind en luchtvochtigheid een temperatuur ervaart. Daar hoef je, in daarwerkelijk harde data / metingen, helemaal niks mee.
Verder is een meting +/- 1C tov een andere sensor heel netjes. Zeker als ze niet fysiek naast elkaar liggen. Temperatuur is sowieso een lastig te meten grootheid en ook lokaal erg afhankelijk van allerlei andere warmtebronnen etc. Jouw sensor hangt bij je huis, waarschijnlijk beschut en daarmee iets warmer dan die van het weerstation in het vrije veld. etc.
Dank je wel dan ga ik het voor nu zo latenCr3ator schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:57:
[...]
'voelt als' is gevoelstemperatuur. Dat is een 'verzonnen' waarde voor hoe je obv de wind en luchtvochtigheid een temperatuur ervaart. Daar hoef je, in daarwerkelijk harde data / metingen, helemaal niks mee.
Niet dat we er direct wat aan hebben maar de WAR regeling is natuurlijk geen WAR maar ToAR oid, alleen dus afhankelijk van de buitentemperatuur terwijl warmteverlies ook afhankelijk is van zaken die mogelijk wel in de gevoelstemperatuur zijn meegenomen zoals windsnelheid, windrichting en luchtvochtigheid.
Wat me opvalt is dat de warmtepomp de ene keer op vol vermogen aan de slag gaat en in één uur met zo'n 4000 elektriciteitsverbruik dat vat op temperatuur brengt (frequency 78 Hz). Andere keren gaat hij veel rustiger aan de slag en pruttelt met 1500 watt twee uur lang voort (frequency 34 hz). Qua temperatuur van het vat bereikt hij tot wel 49 graden als hij op 78 Hz aan de slag gaat. Wanneer hij langzamer van start gaat bereikt hij meestal 45 graden, maar gisteren zelfs maar 43 graden (dat merkte ik deze ochtend bij het douchen, vandaar dat ik even de data in gedoken ben).
Hieronder de grafiek met de gele lijn de tanktemperatuur en de groene lijn de compressor.
Iemand enig idee of ik hier iets in kan tweaken? Of waar dit inconsistente gedrag vandaan komt? Wellicht heeft het een relatie met het douchegedrag? Gisterochtend heeft maar één van ons gezin gedouched voordat de cyclus weer in ging. De starttemperatuur was gisteren 25 graden, op andere dagen meer rond de 22 of 23
(ik heb geen sterilisatie aanstaan, geen heater voor tank, geen holiday timer, geen quietmode)
/f/image/gWx48IS3cTLKRCENP5r1efEK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Aurelium op 10-02-2025 17:23 ]
Je kunt in je instellingen kiezen voor standaard of variabel. Hierin kun je een keuze maken waarbij ik vermoed dat nu op variabel staat.Aurelium schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:17:
Ha, een vraagje omtrent het maken van sanitair warm water. Ik heb de panasonic zo ingesteld dat deze van 12:00 tot 15:00 warm water mag gaan maken, target temperatuur is 47 graden. De sensor zit onderin het vat dus na een of twee douchebeurten zakt deze terug naar zo'n 24 graden (vanwege de douche WTW verwacht ik dat dat ongeveer de aanvoer van het 'koude' water is.
Wat me opvalt is dat de warmtepomp de ene keer op vol vermogen aan de slag gaat en in één uur met zo'n 4000 elektriciteitsverbruik dat vat op temperatuur brengt (frequency 78 Hz). Andere keren gaat hij veel rustiger aan de slag en pruttelt met 1500 watt twee uur lang voort (frequency 34 hz). Qua temperatuur van het vat bereikt hij tot wel 49 graden als hij op 78 Hz aan de slag gaat. Wanneer hij langzamer van start gaat bereikt hij meestal 45 graden, maar gisteren zelfs maar 43 graden (dat merkte ik deze ochtend bij het douchen, vandaar dat ik even de data in gedoken ben).
Hieronder de grafiek met de gele lijn de tanktemperatuur en de groene lijn de compressor.
Iemand enig idee of ik hier iets in kan tweaken? Of waar dit inconsistente gedrag vandaan komt? Wellicht heeft het een relatie met het douchegedrag? Gisterochtend heeft maar één van ons gezin gedouched voordat de cyclus weer in ging. De starttemperatuur was gisteren 25 graden, op andere dagen meer rond de 22 of 23
(ik heb geen sterilisatie aanstaan, geen heater voor tank, geen holiday timer, geen quietmode)
[Afbeelding]
Daarnaast is het afhankelijk van tapwater temp en zeker van buitentemp afhankelijk tot welk vermogen hij de hz opvoert. Hierdoor zit er inderdaad bijna nooit eenzelfde vermogenspatroon in aangezien het de ene keer makkelijker zal gaan dan de andere keer.
Als je dhw op variabel staat, dan gebeurt het opwarmen vaak kalm aan.Aurelium schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:17:
Ha, een vraagje omtrent het maken van sanitair warm water. Ik heb de panasonic zo ingesteld dat deze van 12:00 tot 15:00 warm water mag gaan maken, target temperatuur is 47 graden. De sensor zit onderin het vat dus na een of twee douchebeurten zakt deze terug naar zo'n 24 graden (vanwege de douche WTW verwacht ik dat dat ongeveer de aanvoer van het 'koude' water is.
[Afbeelding]
Als de sww temperatuur op/onder 25 graden komt, gaat het dhw snel op temperatuur gebracht worden
Top, dank. Dat verklaart in ieder geval de verschillende opwarmstrategie. Dan blijft de vraag nog waarom er ondanks de target temp van 47 een range bereikt wordt tussen de 43 en 49 graden?BarryH schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:11:
[...]
Als je dhw op variabel staat, dan gebeurt het opwarmen vaak kalm aan.
Als de sww temperatuur op/onder 25 graden komt, gaat het dhw snel op temperatuur gebracht worden
Dat kan met timers te maken hebben, er is een timer die aangeeft hoelang je zonder HEAT mag zitten, als voor die timer afloopt DHW nog niet op temperatuur is schakelt de WP weer naar ROOM voor een tijd die je met een andere timer zet. Welke timers 't precies zijn weet ik ff niet....Aurelium schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:20:
[...]
Top, dank. Dat verklaart in ieder geval de verschillende opwarmstrategie. Dan blijft de vraag nog waarom er ondanks de target temp van 47 een range bereikt wordt tussen de 43 en 49 graden?
Ja, dat kan. Je kan in het installer menu de buitentemperatuur instellen waaronder het element gaat meehelpen met het verwarmen. Je kan die instellen van 15 °C tot -20 °C.TeutonMartin schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:23:
Is er een mogelijkheid om bij de panasonic 7J het gebruik van het element te beperken tijdens defrosts boven een bepaalde buiten temperatuur?
Als je hem op -20 °C zet zal hij niet mee gaan helpen lijkt me.Of geheel enkel tijdens defrosts uit te schakelen?
Inderdaad, dat is niet aan te raden.Ik heb de zoek functie gebruikt maar heb eigenlijk alleen gevonden dat ik in het menu het backup element geheel kan uitschakelen maar dan zou deze ook niet meer werken als vorstbeveiliging?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ahja, heb wel een idee waar die instellingen zitten. Ik zal eens op onderzoek uitgaan.blb4 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:27:
[...]
Dat kan met timers te maken hebben, er is een timer die aangeeft hoelang je zonder HEAT mag zitten, als voor die timer afloopt DHW nog niet op temperatuur is schakelt de WP weer naar ROOM voor een tijd die je met een andere timer zet. Welke timers 't precies zijn weet ik ff niet....
Aurelium schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:29:
[...]
Ahja, heb wel een idee waar die instellingen zitten. Ik zal eens op onderzoek uitgaan.
/f/image/PwjkWpb6oZq4J997WuLvAG6w.png?f=fotoalbum_large)
Deze instelling is alleen voor als de WP zijn target niet haalt.RichieB schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:28:
[...]
Ja, dat kan. Je kan in het installer menu de buitentemperatuur instellen waaronder het element gaat meehelpen met het verwarmen. Je kan die instellen van 15 °C tot -20 °C.
[...]
Als je hem op -20 °C zet zal hij niet mee gaan helpen lijkt me.
[...]
Inderdaad, dat is niet aan te raden.
De enige manier om gebruik van de BUH tijdens defrost te beperken is zorgen dat de retourtemperatuur niet te laag wordt (>27 graden bij de J)
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Yes, had em gevonden. Stond idd op twee uur en daarmee is de oorzaak nu verholpen. Dank allen