Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 16:14
FransvWoerkom schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:58:
[...]

Dat verhaal van ThorsD over shiften van de Ta onder invloed van de door de sensor in de controller gemeten temperatuur (PI control) klopt.

Maar jouw verhaal over het niet reageren op instellingswijziging van gewenste kamertemperatuur bij een warmtepomp die als sensor de interne thermostaat gebruikt, kan niet kloppen. Ik denk dat bij experimenten je instelling (installateur>systeem>zone en sensor>ruimtethermostaat>intern) is verdwenen. Wat staat er in het middenveld voor symbool onder de kamertemperatuur? Maak eens een foto.

Of vergeet je soms bij het verstellen van de gewenste kamertemperatuur je keuze te bevestigen met de middelste (return) toets?
Hier alles op een rijtje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esT77GGprokDwHgujgs2GApMqK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RA37dRtJ5624AuMPwilB6fHf.png?f=fotoalbum_large

Van onder naar boven:
-Het icoon in beeld op de controller.
-De zone sensor instelling.
-Status overzicht met in geel gearceerd de ingestelde temperatuur op de controller.
-Verloop van afgelopen 3 dagen waarbij in geel gearceerd een moment dat de temperatuur gemeten door controller (actual temp) voor een aantal uur 21.5 noteerd.

In bovenstaande ging de pomp niet uit. Ik heb dit nu even handmatig getest door de set temp te wijzigen naar 15 graden, de pomp ging uit. Dat bij deze bevestigd en betekend dus dat de pomp in het bovenstaande geval was uitgegaan als de actual temp niet 21.5 was maar 22.

22 - Set temp van 21 = 1 volle graad, dus niet de .5 die hier regelmatig wordt verkondigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PKRgv4EUparTDvdHq17dsqkCpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JaVGdex3Whb8wX9ozRP42Lhx.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens heb ik de Set temp ingesteld op 23 graden, de pomp gaat weer aan, maar de target temperatuur blijft idem aan toen deze stond ingesteld op 21 graden en de pomp kacheld op de zelde manier door alsof er geen grotere warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:12
Thorsd schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Bij die redenering kun je vraagtekens zetten, maar aan de andere kant begrijp ik ze ook: bij een installatie waar al wat gedoe mee is, gaan ze ieder ander mogelijk risico uit de weg. Je plan lijkt me prima.
laatst heb ik de service engineer van Panasonic over de vloer gehad.

de redenatie die ik toen kreeg, buffervat in serie met de retour baadt het niet dan schaadt het niet
je hebt dan extra volume om oa de defrosts te compenseren

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 12:53
hemertje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:11:
[...]

de redenatie die ik toen kreeg, buffervat in serie met de retour baadt het niet dan schaadt het niet
Wat tweakers maar niet schijnen te snappen is dat een vat met 35C water anders is dan een vloer van 23C.
Dus een vloer is wel een buffer van warmte maar van een lagere temp.
Als je wel een (serie)buffer toepast en deze goed installeert, dan kan dat net zorgen dat Tr hoger blijft waardoor BUHs niet aangaan en de cyclus sneller gaat. De WP start de defrost gelijk met een buffer van bv 50L a 38C, ipv de vloertemp van 23C
(Bij defrost is de koude TA al snel door de leidingen terug bij de pomp, dan houdt deze dus de T van de vloer aan vaak 22C a 23C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasghetti
Technician- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Wat tweakers maar niet schijnen te snappen is dat een vat met 35C water anders is dan een vloer van 23C.
Als je wel een (serie)buffer toepast en deze goed installeert, dan kan dat net zorgen dat Tr hoger blijft waardoor BUHs niet aangaan en de cyclus sneller gaat. De WP start de defrost gelijk met een buffer van bv 50L a 38C, ipv de vloertemp van 23C
(Bij defrost is de koude TA al snel door de leidingen terug bij de pomp, dan houdt deze dus de T van de vloer aan vaak 22C a 23C.
Al snap je het wel, waarom zou je het buffer verwarmen naar 35 als je maar 23 nodig hebt?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen COP cop en heb ook een buffervat, maar er zijn genoeg manieren om een buffervat goed toe te passen waar het niet nodig is het buffer warmer of m arginaal warmer te stoken dan nodig. Tenzij het buffer word gebruikt voor warmteopslag, maar daar heb je veel volume voor nodig en niet een buffertje van 50 of 100 liter wat vaak word toegepast in het kader van defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 12:53
Pasghetti schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:34:
[...]

Al snap je het wel, waarom zou je het buffer verwarmen naar 35 als je maar 23 nodig hebt?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen COP cop en heb ook een buffervat, maar er zijn genoeg manieren om een buffervat goed toe te passen waar het niet nodig is het buffer warmer of m arginaal warmer te stoken dan nodig. Tenzij het buffer word gebruikt voor warmteopslag, maar daar heb je veel volume voor nodig en niet een buffertje van 50 of 100 liter wat vaak word toegepast in het kader van defrosts.
Nee klopt, bij alleen maar vloerverwarming zit je lager qua Ta/Tr Stooklijn. Je buffervat wordt niet warmer dan je Stooklijn.
Bij -2C en veel defrosts zitten veel installaties met deel ltv radiatoren toch op zo’n 38/34C dan is het serie retour buffer dus 34C.
Eigenlijk moet de buffer zo groot zijn als Tdefrost (min) x flow (l/min)

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 28-01-2025 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
Ik hen ook blij met mijn 50L seriebuffer in de retour bij mijn installatie met alleen radiatoren en convectoren, vooral omdat ik middels een bypass zorg dat een groot deel van de extra flow (34 l/m terwijl ik normaal max 15 l/m draai) direct over deze buffer gaat. Zonder deze oplossing had 't een oorverdovend lawaai gegeven.

Installaties met seriebuffer voldoen nog aan de algemene consensus

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
Technician- schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:38:
[...]

Nee klopt, bij alleen maar vloerverwarming zit je lager qua Ta/Tr Stooklijn. Je buffervat wordt niet warmer dan je Stooklijn.
Bij -2C en veel defrosts zitten veel installaties met deel ltv radiatoren toch op zo’n 38/34C dan is het serie retour buffer dus 34C.
Eigenlijk moet de buffer zo groot zijn als Tdefrost (min) x flow (l/min)
Helder. Het komt er op neer dat je genoeg volume moet hebben in je installate met of zonder buffer, het moet gewoon passend zijn bij de situatie. En ik ben het met je eens dat je men vaak hoort spreken over het minimale volume wat "kan" (voor een defrost) maar dat betekend niet dat dat het minimale volume is geschikt voor die situatie.

En, buffervat is een besmette term hier. Moet je eigenlijk niet over hebben, je vloer isoleren met een eiken parketvloer gaat bij geen enkele COP cop de sirene doen loeien. Einde rant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-09 01:02
Pasghetti schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:10:
[...]

Hier alles op een rijtje:

[Afbeelding]

Van onder naar boven:
-Het icoon in beeld op de controller.
-De zone sensor instelling.
-Status overzicht met in geel gearceerd de ingestelde temperatuur op de controller.
-Verloop van afgelopen 3 dagen waarbij in geel gearceerd een moment dat de temperatuur gemeten door controller (actual temp) voor een aantal uur 21.5 noteerd.

In bovenstaande ging de pomp niet uit. Ik heb dit nu even handmatig getest door de set temp te wijzigen naar 15 graden, de pomp ging uit. Dat bij deze bevestigd en betekend dus dat de pomp in het bovenstaande geval was uitgegaan als de actual temp niet 21.5 was maar 22.

22 - Set temp van 21 = 1 volle graad, dus niet de .5 die hier regelmatig wordt verkondigd.

[Afbeelding]

Vervolgens heb ik de Set temp ingesteld op 23 graden, de pomp gaat weer aan, maar de target temperatuur blijft idem aan toen deze stond ingesteld op 21 graden en de pomp kacheld op de zelde manier door alsof er geen grotere warmtevraag is.
Ik reageerde pas nadat jij schreef dat de wp ook niet reageerde op verzetten van de gewenste kamertemperatuur naar 24 of 15°.

Wat er precies gebeurde in dat geel omcirkelde interval, kan ik niet zien. Met war heeft ook de buitentemperatuur invloed. Wel zie ik dat daarna de kamertemperatuur dagenlang varieerde tussen 20,5 en 21°. Prima toch?

Houd rekening met de traagheid van je systeem van wp naar kamertemperatuur en verwacht dus geen onmiddelijke temperatuursprongen. En nog een tip: als temperaturen belangrijk zijn, laat die dan op de linker as als je die gebruikt, dan kloppen ook de horizontale hulplijnen met de ronde waarden om de 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
FransvWoerkom schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:04:
[...]

Ik reageerde pas nadat jij schreef dat de wp ook niet reageerde op verzetten van de gewenste kamertemperatuur naar 24 of 15°.

Wat er precies gebeurde in dat geel omcirkelde interval, kan ik niet zien. Met war heeft ook de buitentemperatuur invloed. Wel zie ik dat daarna de kamertemperatuur dagenlang varieerde tussen 20,5 en 21°. Prima toch?

Houd rekening met de traagheid van je systeem van wp naar binnentemperatuuren verwacht dus geen onmiddelijke temperatuursprongen. En nog een tip: als temperaturen belangrijk zijn, laat die dan op de linker as als je die gebruikt, dan kloppen ook de horizontale hulplijnen met de ronde waarden om de 5 graden.
Die opwarming naar 21 was door 1) snelle opwarming van buitentemperatuur en 2) directe zo ninval. Niets mis mee en Ik zelf ben ook zeer tevreden over de stabiliteit van de binnen temperatuur gestuurd door de WAR.

Ik verwacht ook geen directe temperatuur verandering binnen als ik de via de controller de set temp wijzig, wat ik wél verwacht als ik hem 1 of 2 graden hoger zet, dat de warmptepomp daar gehoor aan geeft. Zowel de target wijzigd niet zoals te zien op de 2e screenshot en de TA veranderd niet.

Ik wil dat een leek de binnentemperatuur kan regelen zoals je dat verwacht van een thermostaat gezien ik terug wil naar Italie en dit huis wil verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:17
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:15:
[...]

Nee, vanaf +3 en hoger blijft de ta 27.
Hoe dan?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
Stook lijn loopt van -7 tot +3,dus daarboven blijft hij plat.
En lager dan -7 blijft ie ook hetzelde

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
reneeke1970 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 05:36:
[...]

Stook lijn loopt van -7 tot +3,dus daarboven blijft hij plat.
En lager dan -7 blijft ie ook hetzelde
Ah ok. Ik dacht dat dit gewoon doorging met +-0,8 per graad hoger of lager

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pasghetti schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Die opwarming naar 21 was door 1) snelle opwarming van buitentemperatuur en 2) directe zo ninval. Niets mis mee en Ik zelf ben ook zeer tevreden over de stabiliteit van de binnen temperatuur gestuurd door de WAR.

Ik verwacht ook geen directe temperatuur verandering binnen als ik de via de controller de set temp wijzig, wat ik wél verwacht als ik hem 1 of 2 graden hoger zet, dat de warmptepomp daar gehoor aan geeft. Zowel de target wijzigd niet zoals te zien op de 2e screenshot en de TA veranderd niet.

Ik wil dat een leek de binnentemperatuur kan regelen zoals je dat verwacht van een thermostaat gezien ik terug wil naar Italie en dit huis wil verhuren.
Ik denk dat je teveel verwacht van een leek. Wat je van de pana verwacht, is me nog steeds niet duidelijk. Dat hij vroem, vroem zegt als je de gewenste kamertemperatuur met een graad verhoogt?

Als je wilt dat de leek het thermostaat gevoel krijgt, moet je een externe thermostaat aansluiten. Ik vrees dat de meeste leken de thermostaat dan als aan-uitknop zullen gebruiken en zich zullen beklagen over de overshoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:56
Ik denk wat @Pasghetti bedoelt, is dat als je WAR draait in combinatie met de thermostaat in de Panasonic controller je de stooklijn niet meer kan beïnvloeden. Dat is niet intuïtief en WAF/leek onvriendelijk. Als het te koud is wil je gewoon op het pijltje omhoog kunnen drukken. Mijn vrouw en kinderen weten nu wel dat het dan 1 of 2 uur kan duren voordat je het echt merkt, maar ik krijg het niet uitgelegd dat de WP niet harder gaat draaien als je gewenste kamertemperatuur verhoogt. Dus nu draaien we WAR-only (wat prima werkt in de winter) maar als het straks weer warmer wordt en de woonkamer flink op kan warmen door de zon moet ik iets anders verzinnen. Ik denk dat ik dan de zone-regeling maar weer aan zet. Die snapt iedereen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
FransvWoerkom schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:44:
[...]

Ik denk dat je teveel verwacht van een leek. Wat je van de pana verwacht, is me nog steeds niet duidelijk. Dat hij vroem, vroem zegt als je de gewenste kamertemperatuur met een graad verhoogt?

Als je wilt dat de leek het thermostaat gevoel krijgt, moet je een externe thermostaat aansluiten. Ik vrees dat de meeste leken de thermostaat dan als aan-uitknop zullen gebruiken en zich zullen beklagen over de overshoot.
Wat ik verwacht is dat men zelf het binnenklimaat kan bepalen, en daarmee bedoel ik niet de temperatuur van 20 naar 24 wijzgien voordat je onder de douche stapt en dan vervolgens terug zet naar 20, maar simpelweg het binnenklimaat insteld. De een voelt zich behaaglijk met 19 graden de ander (zoals ik) bij 21.

Op dit moment lijkt het zo te zijn dat ze mij moeten inschakelen de stooklijn aan te passen. Lijkt me toch dat het niet zo is, dat iedereen die een panasonic heeft laten installeren de installteur moet bellen om de temperatuur in huis te wijzigen.

In principe ga ik ervanuit dat alles wat via de normale functies van de controller met minimale kennis zou moeten kunnen opereren. Voor het installatie en verborgen menus ga ik ervanuit dat je daar een leek niet mee moet opzadelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5pQaUl4_tCfraWfNRnA7STPrC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMWUB9uoRFZLdf9cIp8LrxZH.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je het moment van mijn handmatige test met de controller. Hij stond op 21, gewijzigd naar 15, pomp uit. Na een paar minuten gewijzigd naar 23, pomp aan, maar Target en TA blijven ongewijzigd. Ik heb dit anderhalf uur laten lopen, maar als ik dit 2 dagen had laten lopen was de temperatuur alsnog hetzelfde gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
RichieB schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:48:
Ik denk wat @Pasghetti bedoelt, is dat als je WAR draait in combinatie met de thermostaat in de Panasonic controller je de stooklijn niet meer kan beïnvloeden. Dat is niet intuïtief en WAF/leek onvriendelijk. Als het te koud is wil je gewoon op het pijltje omhoog kunnen drukken. Mijn vrouw en kinderen weten nu wel dat het dan 1 of 2 uur kan duren voordat je het echt merkt, maar ik krijg het niet uitgelegd dat de WP niet harder gaat draaien als je gewenste kamertemperatuur verhoogt. Dus nu draaien we WAR-only (wat prima werkt in de winter) maar als het straks weer warmer wordt en de woonkamer flink op kan warmen door de zon moet ik iets anders verzinnen. Ik denk dat ik dan de zone-regeling maar weer aan zet. Die snapt iedereen.
Ik denk idd dat je begrijpt wat ik bedoel. Het is wel zorgwekkend dat je schrijft dat het niet mogelijk is. Bizar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
RichieB schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:48:
Ik denk wat @Pasghetti bedoelt, is dat als je WAR draait in combinatie met de thermostaat in de Panasonic controller je de stooklijn niet meer kan beïnvloeden.
Uhm, als je WAR draait dan heb je de controller toch op "room sensor: water temp" + "compensaton curve" staan? Dan kun je nog gewoon shiften.
Pas als je een externe thermostaat op aansluit op de CN2 is de tijdelijke shift in de stooklijn is niet meer aanwezig.

En als je de interne thermostaat instelt, draai je geen WAR meer.

Of ben ik nu gek :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
Nnoitra schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Uhm, als je WAR draait dan heb je de controller toch op "room sensor: water temp" + "compensaton curve" staan? Dan kun je nog gewoon shiften.
Pas als je een externe thermostaat op aansluit op de CN2 is de tijdelijke shift in de stooklijn is niet meer aanwezig.

Spijtig genoeg moet ik je vertellen dat je idd gek bent :9

Ik draai WAR + internal.

Je kunt inderdaad draaien op Water Temp, dan kun je shiften, maar dan zie je dus de water temperatuur op de controller, niet de ruimte temperatuur. Dus als je ook maar 1 eco bewust persoon in je huishouden hebt, dan komt er gemekker over het feit dat de "thermostaat" niet op 25 graden hoeft te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Nnoitra schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Ik gebruik extern en shift gewoon, externe aansluiting is niks meer of minder dan de gewone aan uit knop

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:34
Pasghetti schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:42:
[...]

De WAR bepaalt de target, niet de thermostaat. De thermostaat zorgt dat de WP uitgezet wordt als het te warm in huis wordt (of als je de controller gebruikt denk ik dat de PI logic de target naar beneden kan shiften).

Als je de stooklijn hoog genoeg zet, kan iedereen zelf op de thermostaat de ruimtetemperatuur bepalen (met een bepaalde max die impliciet door de stooklijn en het weer bepaald wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
Thorsd schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:06:
[...]

De WAR bepaalt de target, niet de thermostaat. De thermostaat zorgt dat de WP uitgezet wordt als het te warm in huis wordt (of als je de controller gebruikt denk ik dat de PI logic de target naar beneden kan shiften).

Als je de stooklijn hoog genoeg zet, kan iedereen zelf op de thermostaat de ruimtetemperatuur bepalen (met een bepaalde max die impliciet door de stooklijn en het weer bepaald wordt).
Ik denk het niet. Als je mijn recente screenshot rebij pakt, dan zie je dat hij op een gegeven moment uitgaat, dat kwam omdat ik via de controller de temperatuur terug had gezet van 23 naar 20.

Je ziet dat de target hetzelfde blijft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• blb4
Moeten we niet eens proberen een tabelletje als deze te vervolmaken:

Nummer#1#2#3#4#5
RegelingCompensation (WAR only)WAR + internal room thermostatWAR + Room ThermistorWAR + external thermostat (CN2)WAR + remote control (CN4)
Omschrijving(alleen) compensatie buitentempWAR is basis, ruimteregeling door controller als thermostaat met PI logicals #2 maar met aparte kamertemperatuursensorWAR is basis, kan alleen ingrijpen (t.o.v. #1) als stooklijn te hoog staatWAR is basis, kan alleen ingrijpen (t.o.v. #1) als stooklijn te hoog staat
handmatig +/- 5⁰C Shift mogelijkjanee (wordt door PI logic gebruikt)nee (wordt door PI logic gebruikt)neeja
hysteresisnvt+/- 0.5+/- 0.5thermostaatafhankelijkthermostaatafhankelijk
omgaan externe omstandigheden (zoninstraling, feestje, houtkachel, raam open)--+ zelfstandig+ zelfstandig+/- snelheid reageren bij te lage kamertemperatuur hangt af van hoeveel de stooklijn te hoog staat+ handmatig
geschiktheid voor traag afgiftesysteem++++++
geschiktheid voor snel afgiftesysteem-++++
geschiktheid voor nargeleling (master/slave)-----
mogelijkheid gebruik timerfunctie+++++
nadeelafwijking gemeten kamertemperatuur door interne opwarming in controller t/m J typeDHW productie niet mogelijk als CN4 is uitgeschakeld. Als OM op 4 staat wordt direct DHW productie opgestart

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Pasghetti schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:09:
[...]

Spijtig genoeg moet ik je vertellen dat je idd gek bent :9
Of een vliegtuig! :+
Je kunt inderdaad draaien op Water Temp, dan kun je shiften, maar dan zie je dus de water temperatuur op de controller, niet de ruimte temperatuur. Dus als je ook maar 1 eco bewust persoon in je huishouden hebt, dan komt er gemekker over het feit dat de "thermostaat" niet op 25 graden hoeft te staan.
Kun je dan niet beter die persoon een beetje opvoeden / leren hoe het werkt? :P
reneeke1970 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:09:
[...]

Ik gebruik extern en shift gewoon, externe aansluiting is niks meer of minder dan de gewone aan uit knop
Dan heb jij 'm via CN4: externe bediening aangesloten. Ik benoemde CN2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
Nnoitra schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:23:
[...]
Kun je dan niet beter die persoon een beetje opvoeden / leren hoe het werkt? :P
Als je dat suggereert, denk ik niet dat je ooit oog in oog met een klimaat drammer hebt gestaan |:(

@blb4 Hoe werkt #1 (War only)? Ik "moet" bij zone & sensor iets selecteren. Of moet je dan de controller eraf halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
Pasghetti schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:33:
[...]

Als je dat suggereert, denk ik niet dat je ooit oog in oog met een klimaat drammer hebt gestaan |:(

@blb4 Hoe werkt #1 (War only)? Ik "moet" bij zone & sensor iets selecteren. Of moet je dan de controller eraf halen?
Nope, en dat bevalt prima! :+

WAR-only is sturing op watertemperatuur.

[ Voor 24% gewijzigd door Nnoitra op 30-01-2025 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Pasghetti schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:33:
[...]

Controler moet altijd aangesloten zijn, anders doet tie niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
blb4 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Controler moet altijd aangesloten zijn, anders doet tie niks.
Ok, dan is dat waarschijnlijk WAR + Water temp.

Misschien handig omdat er bij bij #1 bij te zetten voor de duidelijkheid. En wat mij betreft kun ja dan als nadeel ook bij #1 vermelden dat op de controller dan geen thermostaat temperatuur word weergegeven maar de watertemperatuur.

In mijn ogen is #1 dan ook eigenlijk beter geschikt voor je zwembad oid, minder voor een woning.

Maar goed, ik denk dat ik #5 eens ga proberen want dan zou ik als het goed moeten krijgen wat ik wil. Controller + WAR + functie voor een graadje meer of minder. En DHW doet de WP bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:10
blb4 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:17:

Nummer#1#2#3#4#5
RegelingCompensation (WAR only)WAR + internal room thermostatWAR + Room ThermistorWAR + external thermostat (CN2)WAR + remote control (CN4)
Omschrijving(alleen) compensatie buitentempWAR is basis, ruimteregeling door controller als thermostaat met PI logicals #2 maar met aparte kamertemperatuursensorWAR is basis, kan alleen ingrijpen (t.o.v. #1) als stooklijn te hoog staatWAR is basis, kan alleen ingrijpen (t.o.v. #1) als stooklijn te hoog staat
handmatig +/- 5⁰C Shift mogelijkjanee (wordt door PI logic gebruikt)nee (wordt door PI logic gebruikt)neeja
omgaan externe omstandigheden (zoninstraling, feestje, houtkachel, raam open)--+ zelfstandig+ zelfstandig+/- snelheid reageren bij te lage kamertemperatuur hangt af van hoeveel de stooklijn te hoog staat+ handmatig
nadeelafwijking gemeten kamertemperatuur door interne opwarming in controller t/m J typeDHW productie niet mogelijk als CN4 is uitgeschakeld. Als OM op 4 staat wordt direct DHW productie opgestart
mooie opzet. kan daar dan ook vaste Ta bij? en vaste Ta met externe thermostaat (wat ik momenteel heb).
draai al een aantal weken op 26° en zelfs met de defronst mania mijn jaren 60 huis warm gehouden
Nnoitra schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:40:
[...]

WAR-only is sturing op watertemperatuur.
zou het omschrijven als WAR-only is sturing op buitentemperatuur, wat aanpassing van Ta oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
[...]
@Dylantje2 Kan deze bijdrage worden gepinned?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• blb4
Nieuwe poging (met splitsing tussen Compensation curve en Direct):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s6zCr3u-UTbsFtNk0nTIyZfiXUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jeDztwWkAtpFwNHfW8jHIAvM.png?f=fotoalbum_large

Update 20250131/20250201, bijgewerkt dat bij water temp Direct Ta alleen via 't installer menu of remote kan worden bijgesteld en - hieruit voortvloeiend - de brainwave de opmerking dat 't nadeel van niet kunnen shiften bij instelling Direct kan worden voorkomen bij #1b en #5b door wel de instelling Compensation Curve te gebruiken en dan een vlakke stooklijn in te stellen :')

[ Voor 155% gewijzigd door blb4 op 01-02-2025 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
RichieB schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:41:
[...]

@Dylantje2 Kan deze bijdrage worden gepinned?
@ErikVers

Zou je mss... Ik ben druk met hele andere dingen, dus tijd is mijn vijand

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
blb4 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:42:
[Afbeelding]
goede toevoeging zo. _/-\o_
Met vaste Ta geef je aan dat er veel handmatig bij regelen noodzakelijk is. ik ervaar dat in mijn situatie helemaal niet eigenlijk.
Zolang het huis warm wordt, en de WP nog op thermostaat uit gaan bij bereiken van ingestelde ruimte temperatuur, hoe ik niets bij te stellen to nu toe. ben wel benieuwd tot hoeveel vorst ik de 26°C Ta kan volhouden.

Net wel even gekeken of ik de Ta snel bij zou kunnen regelen, maar zodra ik pijl om hoog of omlaag druk krijg ik een externe thermostaat symbool in beeld. even snel bijregelen gaat dus niet zover ik weet. dat moet dan in het installer menu.

Mocht door vorst ik toch een hogere Ta nodig hebben zal ik de stooklijn inzetten onder die temperatuur waarbij de Ta te laag zou blijken te zijn. bv -3 Ta26, -10 Ta 29.

we gaan het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

timovd

Voorsprong door techniek

blb4 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:42:
[Afbeelding]
Ik mis alleen nog directe stooklijn een vaste temperatuur (maar dat is ook de meest simpele regeling). Zo heb ik het thuis draaien. Beneden fancoils met een kamerthermostaat die de snelheid van de fans (en daarmee het afgegeven vermogen) regelen. De thermostaat heeft WiFi en kan ik aansturen met HA, dus in theorie kan ik WAR regelen via HA, maar nooit de behoefte gehad.
De controller hangt in de meterkast en door de Heishamon zit ik daar nooit aan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdongen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 20:19
pdongen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:26:
[...]

Dankjewel voor het advies en het meedenken :) Ik neem aan dat je de setting 'Heating control' bedoelt, zie plaatje? Ik zal hem eens op comfort zetten en kijken wat het doet als het weer van dat lekkere defrost-weer wordt. En dan rapporteer ik hier mijn bevindingen.

[Afbeelding]
Zoals beloofd, mijn bevindingen, want het is (helaas) weer defrost-weer. Ik heb 'Heating control' nu op 'Comfort' staan en lo and behold, nu haal ik inderdaad wel mijn target-temperatuur, alhoewel ik er dan wel 1,5ºC overheen schiet, maar dat was de verwachting en ook wel comfortabel (zoals de naam al suggereert):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBBs1DIM9ADuKu2rdqdIx2f3za4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DNefIGIhXDUikU9foJFxtWv0.png?f=fotoalbum_large

Voor de volledigheid, hier het (oude) gedrag op standje 'Efficiency':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD6XWAcv-pWJZ-EA2fPz8kCuMV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TVP6NjGa1v3NXwrAuumMRVij.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqLV2DvCyivBzj70arhiSeUXVmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMMiQBTCsi8UqJh36oZGh9Vj.jpg?f=fotoalbum_large

Het kost wat meer energie, maar het is wel fijn. Dank @ErikVers voor de tip!

[ Voor 4% gewijzigd door pdongen op 31-01-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
timovd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Ik mis alleen nog directe stooklijn (maar dat is ook de meest simpele regeling). Zo heb ik het thuis draaien. Beneden fancoils met een kamerthermostaat die de snelheid van de fans (en daarmee het afgegeven vermogen) regelen. De thermostaat heeft WiFi en kan ik aansturen met HA, dus in theorie kan ik WAR regelen via HA, maar nooit de behoefte gehad.
De controller hangt in de meterkast en door de Heishamon zit ik daar nooit aan.
Wat bedoel je precies met direct stooklijn? Direct (dus vaste waarde) of een compensation curve met dezelfde temperatuur voor lage en hoge buitentemp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@blb4 vast waarde.

edit: oeps, gemist.

[ Voor 36% gewijzigd door timovd op 31-01-2025 13:10 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Die staat nu toch in de tabel? Ik voeg trouwens de optie toe om een vlakke compensation curve in te voeren ipv directe waarde, dan kan je namelijk wel shiften.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
blb4 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:04:
[...]

Die staat nu toch in de tabel? Ik voeg trouwens de optie toe om een vlakke compensation curve in te voeren ipv directe waarde, dan kan je namelijk wel shiften.
Oh dat ga ik dan even proberen, tnx voor dit inzicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Maurice1066 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:41:
[...]

Oh dat ga ik dan even proberen, tnx voor dit inzicht :)
Ja, dat kwartje viel bij mij ook net :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:25
Pasghetti schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:52:
[...]

Helder. Het komt er op neer dat je genoeg volume moet hebben in je installate met of zonder buffer, het moet gewoon passend zijn bij de situatie. En ik ben het met je eens dat je men vaak hoort spreken over het minimale volume wat "kan" (voor een defrost) maar dat betekend niet dat dat het minimale volume is geschikt voor die situatie.

En, buffervat is een besmette term hier. Moet je eigenlijk niet over hebben, je vloer isoleren met een eiken parketvloer gaat bij geen enkele COP cop de sirene doen loeien. Einde rant.
Het is simpel; producent schrijft een vereiste voor. Daar houd je je dus minimaal aan. Beter is natuurlijk om niet de grenzen op te zoeken. Alleen waarom iets toevoegen als je ruim binnen de normen zit.

@Technician- het enige wat erop tegen is voor een buffer in serie is de aanschaf kosten, installatie tijd en ruimte. En als het in een niet te verwarmen ruimte staat uiteraard je stilstandverlies.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 31-01-2025 17:51 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

Nummer#1#2#3#4#5
Goed plan al moet ik even de tijd vinden om geen eventuele onzin van derden over te nemen als zei de een waarheid. 👍
En nee dan doel ik niet op jouw inzet en de tabel alleen moet ik het ff tot mij nemen!

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
pdongen schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Zoals beloofd, mijn bevindingen, want het is (helaas) weer defrost-weer. Ik heb 'Heating control' nu op 'Comfort' staan en lo and behold, nu haal ik inderdaad wel mijn target-temperatuur, alhoewel ik er dan wel 1,5ºC overheen schiet, maar dat was de verwachting en ook wel comfortabel (zoals de naam al suggereert):.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]

Het kost wat meer energie, maar het is wel fijn. Dank @ErikVers voor de tip!
Graag gedaan man daar zijn we hier voor!

En super dat je nu je vermogen kunt opwekken die je nodig hebt 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Dylantje2 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:40:
[...]

@ErikVers

Zou je mss... Ik ben druk met hele andere dingen, dus tijd is mijn vijand
Gedeelde vijand maakt elkaar toch vrienden?
Ik ga mijn best doen, pff had niet mijn beste week van mijn leven, ik ga ff ofline 👍🙈👋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
hemertje schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:11:
[...]

Tja het schaad je portemonee, tijd van installatie en nuttige m2 woonopervlak. Maar als nodig is natuurlijk toepassen en is dat het niet dan niet, waarom worden simpele zaken altijd zo ingewikkeld gemaakt? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

Sorry ik kan deze post ff niet volgen, ik ben een tweaker dus klopt dit wel met je “niet schijnen te snappen”

-ta35 en een buffer ipv vloer van 23 om buh te voorkomen? Leg uit 💁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
ErikVers schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:07:
[...]

Tja het schaad je portemonee, tijd van installatie en nuttige m2 woonopervlak. Maar als nodig is natuurlijk toepassen en is dat het niet dan niet, waarom worden simpele zaken altijd zo ingewikkeld gemaakt? |:(
Oftewel wanneer heeft het zin?
Hier radiatoren en ca. 90liter systeeminhoud (deel wat altijd open staat). En eigenlijk zijn defrosts niet erg merkbaar. Een SWW run van 1,5 uur merk ik wel (dus die parameters inmiddels aangepast)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
BarryH schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:19:
[...]

Oftewel wanneer heeft het zin?
Hier radiatoren en ca. 90liter systeeminhoud (deel wat altijd open staat). En eigenlijk zijn defrosts niet erg merkbaar. Een SWW run van 1,5 uur merk ik wel (dus die parameters inmiddels aangepast)
Zodra je niet aan de gestelde norm voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
ErikVers schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:25:
[...]

Zodra je niet aan de gestelde norm voldoet.
En die norm is dan de minimale systeeminhoud volgens de documentatie?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
BarryH schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:27:
[...]

En die norm is dan de minimale systeeminhoud volgens de documentatie?
Zeker, en dat is je minimum. (35L)

Aan een ieder om te bepalen wat je doet als je op 40-45 L uitkomt, ik zou t dan gewoon zonder doen, een ander plaatst hem wel, prima zijn keuze.

Alleen bij 70L volg ik dat niet, en vraag ik wel waarom?

Ps ik heb wel vaker dat ik iemand anders niet volg, ik ben een man van data en feiten, een ander neemt wel eens een beslissing op gevoel. Ik ben niet zo iemand 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Beetje gezocht , maar niet echt een antwoord

Los van filter; wat is er aan onderhoud nodig eigenlijk?

Staat nu al 5 jaar te zoemen. 2x filter gedaan; maar dat is het wel eigenlijk

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Crazy- schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:17:

Zie: Cr3ator in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Cr3ator schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:22:
[...]

Herhaald uit: Cr3ator in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Ik doe jaarlijks voor het eerste gebruik (in september dus):

- Visuele inspectie: kabels en unit controleren op beschadigingen
- Koppelingen controleren op lekkages / corrosie.
- Isolatiemateriaal checken
- Schoonspoelen met een tuinslang vd condensor (indien nodig) - evt. speciale reiniger gebruiken (of Dasty)
- Magneetfilter reinigen (in de unit en het extra vuilfilter binnen)
- In de unit (kappen los) controleren op ongedierte, zooi, lekkages, etc.
- Even alle kappen en chassisdelen checken op rammeltjes -> dempen/vastzetten
- Vrij & soepel kunnen draaien van de fan controleren
- CV-druk controleren en evt. aanvullen
- Meterstanden compressor en backupheater vastleggen
- Ontluchtingsprogramma draaien

En dan genieten van een comfortabel warm huis de hele winter.

Aanvulling: De manual geeft op pag.157 de volgende punten aan:

1 Water pressure > 0.5bar
2 Pressure relief valve : werking
3 Air purge valve : juiste stand
4 Indoor unit control board area ("Thorough visual inspection of the control board and look for defects, i.e. loose connection, melting of wire insulator and etc")
5 RCCB/ELCB : werking interne aardlekschakelaars
6 Reset overload protector : werking
en in het Maintenance menu kun je de werking van actuators controleren, zoals de driewegklep als je een SWW-tank hebt.

Qua kosten: tsja.. het is zeker niet veel complexer dan de controle van een cv-ketel. En geen gedoe met rookgasanalyse / afstelling en reinigen van het branderhuis en vervangen van pakkingen, ionisatiestroom meten, etc...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
ErikVers schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:53:
[...]

Goed plan al moet ik even de tijd vinden om geen eventuele onzin van derden over te nemen als zei de een waarheid. 👍
En nee dan doel ik niet op jouw inzet en de tabel alleen moet ik het ff tot mij nemen!
Ik vind deze. “omgaan externe omstandigheden (zoninstraling, feestje, houtkachel, raam open)” bij #1 niet helemaal correct. Want daardoor loopt Tr op en gaat hij alsnog gewoon uit, pomp blijft dan draaien en op een bepaald moment, soms pas uren later, komt de compressor dan weer bij.

Misschien is het ook nog een idee om toe te voegen bij welke de pomp allemaal blijft draaien

[ Voor 7% gewijzigd door Maikie18 op 01-02-2025 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Maikie18 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:05:
[...]

Ik vind deze. “omgaan externe omstandigheden (zoninstraling, feestje, houtkachel, raam open)” bij #1 niet helemaal correct. Want daardoor loopt Tr op en gaat hij alsnog gewoon uit, pomp blijft dan draaien en op een bepaald moment, soms pas uren later, komt de compressor dan weer bij.

Misschien is het ook nog een idee om toe te voegen bij welke de pomp allemaal blijft draaien
Ik denk dat het complex gaat worden om interpretatie van een toepassing of iets dus wel of niet fijn werkt in een tabel te vatten.

Ik werk zelf icm #1
Vaste stooklijn en zorg dat mijn wp nooit uitgaat op tr. Houtkachel knal ik hem met defrost de kamteetemp wat omhoog en zorg dat de WP nooit meer uren kan draaien dan dat hij op basis van afgifte capaciteit kan verwerken. Een overshoot is daarmee niet aanwezig.

Je punt waterpomp draaien goed punt!
In welke fase wil je dat weten dan nemen we de status weergaven in die fase eventueel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

Nummer#1#2#3#4#5
Ik borduur graag door op je voorstel.
Een eerste verzoek:

-Vind jij het oke dat ik hem in excel online beschikbaar maak?
Uiteraard op enkel weergeven en kunnen aanpassing via dit topic worden besproken.
Zo ja stuur mij svp via pb de excel.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 01-02-2025 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
ErikVers schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:39:
[...]
Ik werk zelf icm #1
Vaste stooklijn en zorg dat mijn wp nooit uitgaat op tr.
Hoe krijg je dat voor elkaar @ErikVers ?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• ErikVers
Crazy- schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 19:17:

Hey, mooi om te horen dat je wp zoals ik het lees goed bevalt!

Mocht je zaken zoeken dan kun je hiervoor ook in dit of het andere (Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2) pana topic zoeken. Er zit hiervoor een zoekbalk bovenaan dit topic, probeer de term “onderhoud” eens en je krijgt heel veel hits 👍

Ps blijft verwarrend twee pana topics, als ik het wat rustiger heb (wat denk ik nooit gaat gebeuren) start ik misschien een
“Algemeen Panasonic Aquarea L/W”

Ik leg bij deze alvast de naam hier vast 😜😇✌️
al is A2W misschien nog mooier dan L/W.

Thumbs up interpreteer ik als een boost om dit wel of niet te gaan uitvoeren. Ik zal dan wel wensen minder op gevoel en meer data gedreven dit aan te pakken.

Ps dit is niet om dit topic of het andere pana topic te kapen alleen omdat huidige TS @Dylantje2 al vaker heeft aangegeven hier minder mee bezig te zijn momenteel.

Mocht iemand dit initatief niet waarderen of juist mee te willen participeren stuur mij gerust een pb. (Mee participeren zal max 2 - 3 mensen zijn)

[ Voor 48% gewijzigd door ErikVers op 02-02-2025 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
hemertje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:50:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar @ErikVers ?
Door te bepalen (in te schatten) hoeveel draaiuren je nodig hebt om woning op basis temp te houden. Voor mijn woning zijn dat 12 uren op 28gr. Hij start daarom om 10:00 en stopt op klokprgrm om 24:00.

Ik speel weleens met de flow icm heishamon dat bepaald het af gegeven vermogen in mijn geval maar in basis staat die op een 10 L/min en koelt het teveel af steek ik een keer de houtkachel aan.
In voor en najaar wordt het boven 20.3 dan shift -2 en 20.5 is dhw only modus. Deze beide fine tun-ingen uiteraard via domotica. Vind zelf niet fijn om belangrijke zaken via domotica te doen, hier enkel de fijnaanpassingen en monitoring.

Kleine nuance op #1 ik gebruik hem icm wen vaste stooklijn. Die staat er nog niet bij dus wellicht dat #1b @blb4 ?

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 01-02-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

Nummer#1#2#3#4#5
Denk dat bij regeling je “WAR” moet vervangen voor “Sensor Water”
En dan eronder in volgende regel of WAR of Vaste stooklijn betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
blb4 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Ja, dat kwartje viel bij mij ook net :)
net geprobeerd om vlakke compensation curve in te stellen en dan te kunnen shiften, maar met externe thermostaat krijg ik bij pijl om hoog of omlaag het thermostaat symbooltje te zien, en bij interne thermostaat wordt dan de room temperature.

shiften is toch gewoon pijl omhoog/omlaag bij een J?

als ik hem op water temp instel, dus zonder de thermostaat kan ik wel shiften. maar ik kan niet zonder de begrenzing van de thermostaat hier, dan wordt het te warm in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 14:49
Hola, wat is de minimale flow van een 5j? Of misschien beter gesteld, wie heeft de laagste flow hier met een 5j? :)
In mijn toekomstige woning wil ik een 5j gaan plaatsen, de woning is volledig voorzien van Jaga's 20's

Het jaarlijkse gasverbruik is 600 kuub per jaar (dat is inc tapwater), dus de warmtebehoefte zijn zeer laag te noemen.
Dus een 5j zal het sowieso op z'n slofjes redden. Ben voornemens een 25 of 50 liter vat in de retour te doen sowieso voor een rustigere regeling maar ook voor de defrosts.

Het enige waar ik een beetje huiverig voor ben is de flow en ruis. Er zullen zo'n 5 a 6 jaga's continue meedraaien in het circuit.
Wat ik ook wil doen is iig een bypass maken in het systeem zodat ik voorbereid ben om ruis te voorkomen / beperken.

Mijn huidige 9j z'n minimale flow ligt rond de 9,26 liter per minuut. In de specs zie ik dat de 5j wel een andere pomp heeft (Thans deze neemt minder energie op).
9,26 door 5 a 6 jaga's heen klappen (om over de defrosts nog maar niet te spreken) gaat wel ruis creëren vermoed ik zo.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Heeft zo'n serie vat ook nut als je Ta max 30 graden is (en je Tr onder de 27)? Bij defrosts misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Daannn1987 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:33:
Hola, wat is de minimale flow van een 5j? Of misschien beter gesteld, wie heeft de laagste flow hier met een 5j? :)
In mijn toekomstige woning wil ik een 5j gaan plaatsen, de woning is volledig voorzien van Jaga's 20's

Het jaarlijkse gasverbruik is 600 kuub per jaar (dat is inc tapwater), dus de warmtebehoefte zijn zeer laag te noemen.
Dus een 5j zal het sowieso op z'n slofjes redden. Ben voornemens een 25 of 50 liter vat in de retour te doen sowieso voor een rustigere regeling maar ook voor de defrosts.

Het enige waar ik een beetje huiverig voor ben is de flow en ruis. Er zullen zo'n 5 a 6 jaga's continue meedraaien in het circuit.
Wat ik ook wil doen is iig een bypass maken in het systeem zodat ik voorbereid ben om ruis te voorkomen / beperken.

Mijn huidige 9j z'n minimale flow ligt rond de 9,26 liter per minuut. In de specs zie ik dat de 5j wel een andere pomp heeft (Thans deze neemt minder energie op).
9,26 door 5 a 6 jaga's heen klappen (om over de defrosts nog maar niet te spreken) gaat wel ruis creëren vermoed ik zo.
Je hebt 15 l/min nodig om 5000W met een deltaT van 5 te verplaatsen. Dit staat los van panasonic of de J in het specifiek.

Wil je dus met 9-10 liters max draaien dan kun je zelf uitrekenen hoeveel vermogen je kan verplaatsen.

Om je wat op weg te helpen;
W=liters per minuut gewenst x 333
De 333 komt natuurlijk voort uit 5000W/15
Je mag ook met 350 rekenen (9000W/25Lperminuut

Ga je met grotere deltaT werken verlaag je ook je flow alleen is deltaT 5 wel een beetje de basis voor LTV

Ps
Goed idee ltv radiatoren als je geen vvw kan toepassen. Alleen let wel op; je krijgt geen rustigere regeling door een vat in de retour. Wel is het vereiste bij te beperkte cv water inhoud wat met jaga’s inderdaad goed het geval kan zijn 👍

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 01-02-2025 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
ErikVers schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:47:
[...]

Je hebt 15 l/min nodig om 5000W met een deltaT van 5 te verplaatsen. Dit staat los van panasonic of de J in het specifiek.

Wil je dus met 9-10 liters max draaien dan kun je zelf uitrekenen hoeveel vermogen je kan verplaatsen.

Om je wat op weg te helpen;
W=liters per minuut gewenst x 333
De 333 komt natuurlijk voort uit 5000W/15
Je mag ook met 350 rekenen (9000W/25Lperminuut

Ga je met grotere deltaT werken verlaag je ook je flow alleen is deltaT 5 wel een beetje de basis voor LTV

Ps
Goed idee ltv radiatoren als je geen vvw kan toepassen. Alleen let wel op; je krijgt geen rustigere regeling door een vat in de retour. Wel is het vereiste bij te beperkte cv water inhoud wat met jaga’s inderdaad goed het geval kan zijn 👍
Goed punt, nu zal deze woning nooit 5000 nodig hebben. Ik heb in een eenzelfde woning gewoond 9 jaar lang, en deze 8 jaar lang verwarmd met een ELGA (standalone) maar toen wel met vloerverwarming. De Elga deed bij -8 nog maar 2.7kw aan verwarming leveren, dit was op het randje maar net genoeg.
Deze woning is precies hetzelfde alleen voorzien van jagas ipv vloerverwarming, en deze heeft hr++ glas overal ipv dubbelglas

Dus stel er is 3 kw nodig , zou ik theoretisch gezien met een dt en flow van 9 liter per minuut uit moeten kunnen. Rustigere regeling verwacht ik primair tijdens en na de defrost. Maar dat is een verwachting, tijd zal het leren .

In mijn huidige huis heb ik een 9j die altijd de buh bijpakt tijdens een defrost omdat de stooklijn hier best wel laag ligt. Dat tikt best wel aan met dit soort dagen, terwijl hij het eigenlijk op zn sloffen kan. ook dat hoop ik te voorkomen door een buffervat . Meen dat de buh standaard bijgepakt wordt bij een tr lager dan 27

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 01-02-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Interessante discussie

Panasonic geeft toch minimale liters/minuut op.

Nu lees ik dat je met minder uit kan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikVers
hemertje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:58:
Interessante discussie

Die liters zijn wat er minimaal nodig is om het apparaat wat je gekocht hebt te kunnen laten doen wat hij maximaal kan.

Sommige zijn ook wel eens in de war met dat minimale en maximale pumpspeed, wellicht geeft bovenstaande dat wat meer inzicht?

Wil je hem smoren dan is het dat een optie alleen onder de 8 liters per minuut krijg je een foutcode.

Let op;
Mijn advies is altijd; stel bij max pump speed de waarde in die hoort bij je warmtepomp. Doe je dit niet dan ben je eigenwijs en dat is ook wijs. Als je weet wat je doet iig, weet je dit niet dan volg je adviesen of ga je testen.

We hebben het nu over iemand die bang is stroming geluid te krijgen al kan ik me dat met 10-15 liter per minuut en meerdere jaga’s niet echt voorstellen.

[ Voor 40% gewijzigd door ErikVers op 01-02-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
hemertje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:58:
Interessante discussie

Heb jij ergens de flow rates in de handleiding / spec sheet gevonden die matchen met de werkelijkheid?

De pomp van de pana moduleert en je kan dit eventueel inperken met de instellingen. De 9.25 l/m waar mijn huidige 9j naar terugmoduleert vind ik echt nergens terug, vandaar dat ik de praktijkervaringen hier vraag.
Mijn huidige 9j heb ik compleet niet beperkt, maar hier heb ik 12 groepen vvw, vele radiatoren etc en haal ik makkelijk 40 liter /minuut zonder dat ik ook maar iets hoor

Als de pana meer flow nodig heeft dan dat mijn afgifte toestaat kan ik dat eventueel over de bypass gooien m.i.

[ Voor 20% gewijzigd door Daannn1987 op 01-02-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ErikVers schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Die liters zijn wat er minimaal nodig is om het apparaat wat je gekocht hebt te kunnen laten doen wat hij maximaal kan.

Sommige zijn ook wel eens in de war met dat minimale en maximale pumpspeed, wellicht geeft bovenstaande dat wat meer inzicht?

Wil je hem smoren dan is het dat een optie alleen onder de 8 liters per minuut krijg je een foutcode.

Let op;
Mijn advies is altijd; stel bij max pump speed de waarde in die hoort bij je warmtepomp. Doe je dit niet dan ben je eigenwijs en dat is ook wijs. Als je weet wat je doet iig, weet je dit niet dan volg je adviesen of ga je testen.

We hebben het nu over iemand die bang is stroming geluid te krijgen al kan ik me dat met 10-15 liter per minuut en meerdere jaga’s niet echt voorstellen.
Toch zal het je verbazen, er zitten Jaga pro thermostaat ventielen in die al snel ruizen weet ik uit ervaring.

Hier een filmpje van John Visser (ben niet z'n fan maar soms heeft hij wel goede filmpjes )
YouTube: Hoe kan je zelf een Jaga convectorradiator waterzijdig inregelen..

Hier stel je zo'n jaga ventiel in, in het binnenwerk zit een soort carrousel met rondjes die bepalen hoeveel water erdoorheen stroomt. Dat mikt echt bijzonder nauw, 0,1mm de verkeerde kant op draaien geeft al ruis.
Tuurlijk kan je deze ook weer vervangen door ander spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Daannn1987 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:25:
[...]

Toch zal het je verbazen, er zitten Jaga pro thermostaat ventielen in die al snel ruizen weet ik uit ervaring.

Hier een filmpje van John Visser (ben niet z'n fan maar soms heeft hij wel goede filmpjes )
YouTube: Hoe kan je zelf een Jaga convectorradiator waterzijdig inregelen..

Hier stel je zo'n jaga ventiel in, in het binnenwerk zit een soort carrousel met rondjes die bepalen hoeveel water erdoorheen stroomt. Dat mikt echt bijzonder nauw, 0,1mm de verkeerde kant op draaien geeft al ruis.
Tuurlijk kan je deze ook weer vervangen door ander spul.
Ok je hebt het over jaga, ik liever over ltv radiatoren. Normaal kan daardoorheen (ook wel een fancoil genoemd) heel veel flow omdat er veel vermogen kan worden afgegeven. Met de juiste afsluitklep en debietregelaar zou dit volgens mij geen probleem moeten zijn. Ik pak niet de jaga proventielen maar gewoon standaard hoog debiet spul, zou ff moeten zoeken welke het is maar is die met oranje accenten.

Een kleine ltv rad pakt al 2.5 kW dan heb je het maar zo over 5-7 liter per minuut per apparaat. Gesuis is dan toch nooit je uitdaging?

Filmpje even gekeken wellicht had jij hem ook op een halve stand gezet wat je gesuis veroorzaakte?
We gaan wat off topic trouwens.

Waterzijdig inregelen op basis van retour temp is wel veel belangrijker hiermee nog dan normaal.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 01-02-2025 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ErikVers schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Ok je hebt het over jaga, ik liever over ltv radiatoren. Normaal kan daardoorheen (ook wel een fancoil genoemd) heel veel flow omdat er veel vermogen kan worden afgegeven. Met de juiste afsluitklep en debietregelaar zou dit volgens mij geen probleem moeten zijn. Ik pak niet de jaga proventielen maar gewoon standaard hoog debiet spul, zou ff moeten zoeken welke het is maar is die met oranje accenten.

Een kleine ltv rad pakt al 2.5 kW dan heb je het maar zo over 5-7 liter per minuut per apparaat. Gesuis is dan toch nooit je uitdaging?

Filmpje even gekeken wellicht had jij hem ook op een halve stand gezet wat je gesuis veroorzaakte?
We gaan wat off topic trouwens.

Waterzijdig inregelen op basis van retour temp is wel veel belangrijker hiermee nog dan normaal.
De woning staat al vol met Jaga's vanaf de bouw. Beneden een mooie houten vloer, beetje zonde om die gelijk eruit te rammen. Kan altijd nog... Ik ga niet investeren in ltv radiatoren, dan zou ik gelijk voor vloerverwarming gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
Daannn1987 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:14:
[...]

Heb jij ergens de flow rates in de handleiding / spec sheet gevonden die matchen met de werkelijkheid?

De pomp van de pana moduleert en je kan dit eventueel inperken met de instellingen. De 9.25 l/m waar mijn huidige 9j naar terugmoduleert vind ik echt nergens terug, vandaar dat ik de praktijkervaringen hier vraag.
Mijn huidige 9j heb ik compleet niet beperkt, maar hier heb ik 12 groepen vvw, vele radiatoren etc en haal ik makkelijk 40 liter /minuut zonder dat ik ook maar iets hoor

Als de pana meer flow nodig heeft dan dat mijn afgifte toestaat kan ik dat eventueel over de bypass gooien m.i.
Zie de eerste posting van dit draadje

Mijn 7kW WP heb ik in het menu ingesteld op maximaal 20l/min

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Daannn1987 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:48:
[...]

De woning staat al vol met Jaga's vanaf de bouw. Beneden een mooie houten vloer, beetje zonde om die gelijk eruit te rammen. Kan altijd nog... Ik ga niet investeren in ltv radiatoren, dan zou ik gelijk voor vloerverwarming gaan
Snapje.

Tip;
Jaga is een merk, ik kan nu niet echt op je post iets zinnigs reageren. Maar als je afgifte hebt wat jouw warmtebehoefte kan afgeven met water <35 dan is het ltv. Je kan dit ook berijken door t aantal te vergroten. Misschien anders ff verder sparren in t jaga topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Daannn1987 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:28:
[...]

Goed punt, nu zal deze woning nooit 5000 nodig hebben. Ik heb in een eenzelfde woning gewoond 9 jaar lang, en deze 8 jaar lang verwarmd met een ELGA (standalone) maar toen wel met vloerverwarming. De Elga deed bij -8 nog maar 2.7kw aan verwarming leveren, dit was op het randje maar net genoeg.
Deze woning is precies hetzelfde alleen voorzien van jagas ipv vloerverwarming, en deze heeft hr++ glas overal ipv dubbelglas

Dus stel er is 3 kw nodig , zou ik theoretisch gezien met een dt en flow van 9 liter per minuut uit moeten kunnen. Rustigere regeling verwacht ik primair tijdens en na de defrost. Maar dat is een verwachting, tijd zal het leren .

In mijn huidige huis heb ik een 9j die altijd de buh bijpakt tijdens een defrost omdat de stooklijn hier best wel laag ligt. Dat tikt best wel aan met dit soort dagen, terwijl hij het eigenlijk op zn sloffen kan. ook dat hoop ik te voorkomen door een buffervat . Meen dat de buh standaard bijgepakt wordt bij een tr lager dan 27
Je kan eens testen in je huidige woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Maurice1066 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:15:
[...]

net geprobeerd om vlakke compensation curve in te stellen en dan te kunnen shiften, maar met externe thermostaat krijg ik bij pijl om hoog of omlaag het thermostaat symbooltje te zien, en bij interne thermostaat wordt dan de room temperature.

shiften is toch gewoon pijl omhoog/omlaag bij een J?

als ik hem op water temp instel, dus zonder de thermostaat kan ik wel shiften. maar ik kan niet zonder de begrenzing van de thermostaat hier, dan wordt het te warm in huis.
Ik heb de tabel naar Erik gestuurd, die gaat 'm denk ik ff helemaal nakijken en dan ergens neerzetten maar 't klopt, die optie om wel te kunnen shiften door gebruik te maken van een vlakke compensation curve werkt alleen voor de opties #1b en #5b. Die kan je vervangen door #1a resp. #5a (met vlakke stooklijn) en dan kan je wel shiften. Als je dus met externe thermostaat werkt zou je kunnen kijken of 't in jou geval zou werken om ipv de officiële remote thermostaat ingang op CN2 de remote control ingang op CN4 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
ErikVers schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:45:
[...]

Ik borduur graag door op je voorstel.
Een eerste verzoek:

-Vind jij het oke dat ik hem in excel online beschikbaar maak?
Uiteraard op enkel weergeven en kunnen aanpassing via dit topic worden besproken.
Zo ja stuur mij svp via pb de excel.
Wellicht telt het als nadeel :)

Hoe kun je overigens voorkomen dat hij nooit op tr uit gaat. Daar heb je toch geen invloed op, dat is o.a door de zoninstraling

[ Voor 13% gewijzigd door Maikie18 op 01-02-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Maikie18 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:51:
[...]

Wellicht telt het als nadeel :)

Hoe kun je overigens voorkomen dat hij nooit op tr uit gaat. Daar heb je toch geen invloed op, dat is o.a door de zoninstraling
Wat bedoel je met het in “het als nadeel”?

Je kunt voorkomen dat hij uit gaat door meer afgifte te hebben dan minimaal vermogen en meer warmteverlies dan afgifte. Je kan gewoon de uren waarin hij draait zelf kiezen via het klokprogramma en hem daarmee meer of minder draaiuren geven.
Als je afgifte systeem groot genoeg is loopt je tr op een gegeven moment niet verder op.

Makkelijker is iets meer draaiuren te geven altijd icm thermostaat te werken, want waarom zou je in een auto gaan rijden zonder een rem?
Voor mij is war je gaspedaal die je meer of minder indrukt en de thermostaat de rem.

[ Voor 32% gewijzigd door ErikVers op 01-02-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:26
Hebben jullie nog verbinding met de pana-cloud? Bij mij is de verbinding sinds 14u weg.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:17
Joris 407 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:57:
Hebben jullie nog verbinding met de pana-cloud? Bij mij is de verbinding sinds 14u weg.
Werkt hier in het noorden gewoon. Misschien ff je router opnieuw starten werkte bij tijdje terug.

[ Voor 11% gewijzigd door Cubico op 01-02-2025 20:10 ]

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:35

martijn v o

Certified by Enphase.

Joris 407 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:57:
Ja hier doet hij het ook nog gewoon.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
ErikVers schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:04:
[...]
altijd icm thermostaat te werken, want waarom zou je in een auto gaan rijden zonder een rem?
Voor mij is war je gaspedaal die je meer of minder indrukt en de thermostaat de rem.
Omdat de Japanse kabouters hebben bedacht dat als je een rem wilt gebruiken je het gaspedaal niet meer makkelijk kan bedienen. Met rem geactiveerd rij je op cruise control in een voorgeprogrammeerd stand die je alleen kan aanpassen in het installers menu. Zonder rem kan je het gaspedaal wel vrij bedienen door tussen -5 en +5 de gewenste stand te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:26
Cubico schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:08:
[...]

Werkt hier in het noorden gewoon. Misschien ff je router opnieuw starten werkte bij tijdje terug.
Ik heb even dat cloud -kastje gereset, nou doet ie het weer, bedankt

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
ErikVers schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:04:
[...]

Wat bedoel je met het in “het als nadeel”?

Je kunt voorkomen dat hij uit gaat door meer afgifte te hebben dan minimaal vermogen en meer warmteverlies dan afgifte. Je kan gewoon de uren waarin hij draait zelf kiezen via het klokprogramma en hem daarmee meer of minder draaiuren geven.
Als je afgifte systeem groot genoeg is loopt je tr op een gegeven moment niet verder op.

Makkelijker is iets meer draaiuren te geven altijd icm thermostaat te werken, want waarom zou je in een auto gaan rijden zonder een rem?
Dat de pomp blijft draaien. In plaats van een apart kopje hoort dat misschien wel in het nadeel vakje voor #1.

Ik vind een schema geen goede oplossing want dat moet je weer compenseren met een hogere aanvoer. Ik gebruik gewoon 24/7 #1 zonder poespas. Enige wat ik heel af en toe doe, misschien 1x in de 2 weken, is een shift.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
Onderzoek toont effect van warmtepompen op elektriciteitsnet

Meer dan 700.000 woningen en gebouwen in Nederland hebben een warmtepomp. Maar welk effect heeft dit op het elektriciteitsnet? Onderzoek van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) laat zien dat volledig elektrische warmtepompen het elektriciteitsnet meer belasten dan hybride warmtepompen, maar minder dan zonnepanelen of elektrische voertuigen.

Lees verder op:
https://www.rvo.nl/nieuws...mpen-op-elektriciteitsnet

Over dit onderzoek

Onderzoeksbureau BDH deed het onderzoek in opdracht van RVO, dat hiervoor samenwerkte met Techniek Nederland en Netbeheer Nederland. Lees alle onderzoeksresultaten en conclusies in onderstaand rapport.

Download het rapport op:
https://www.rvo.nl/sites/...ningen-met-warmtepomp.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 13:01

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Daar staat tie al in :) : dunklefaser in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
250203: We zoeken ff verder....

[ Voor 20% gewijzigd door blb4 op 03-02-2025 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 13:01
Het zal wel aan mij liggen dan, maar ik zie m niet :P

Is overigens beetje open deur onderzoek, als je de conclusie leest. Maar hopelijk kom de warmtepomp nu wel een keer van het beeld af dat ze hét probleem van het elektriciteitsnet zijn.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:10:
[...]

Dat de pomp blijft draaien. In plaats van een apart kopje hoort dat misschien wel in het nadeel vakje voor #1.

Ik vind een schema geen goede oplossing want dat moet je weer compenseren met een hogere aanvoer. Ik gebruik gewoon 24/7 #1 zonder poespas. Enige wat ik heel af en toe doe, misschien 1x in de 2 weken, is een shift.
Exact, dat doe ik hier ook, 24/7 rond de 20.5 graad op war only.
Shiften voor de vrouw doe ik met hout CV, bespaart gelijk wat stroom....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09 18:13
ErikVers schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:50:
[...]

Hey, mooi om te horen dat je wp zoals ik het lees goed bevalt!

Mocht je zaken zoeken dan kun je hiervoor ook in dit of het andere (Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2) pana topic zoeken. Er zit hiervoor een zoekbalk bovenaan dit topic, probeer de term “onderhoud” eens en je krijgt heel veel hits 👍

Ps blijft verwarrend twee pana topics, als ik het wat rustiger heb (wat denk ik nooit gaat gebeuren) start ik misschien een
“Algemeen Panasonic Aquarea L/W”

Ik leg bij deze alvast de naam hier vast 😜😇✌️
als is A2W misschien nog mooier dan L/W.

Thumbs up interpreteer ik als een boost om dit wel of niet te gaan uitvoeren. Ik zal dan wel wensen minder op gevoel en meer data gedreven dit aan te pakken.

Ps dit is niet om dit of het andere topic te kapen alleen omdat huidige TS @Dylantje2 al vaker heeft aangegeven hier minder mee bezig te zijn momenteel.

Mocht iemand dit initatief niet waarderen of mee te willen participeren stuur mij gerust een pb. (Zal max 2 - 3 mensen zijn)
Liever niet, dan hebben we dadelijk drie topics om in de gaten te houden.
Misschien kun je in overleg de naam van dit topic aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
Nee hoor, de andere 2 sluiten :P

Ik heb wel zeer benieuwd naar een samenvatting van deze twee draadjes van de experts hier

Offtopic
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom het eerste draadje is gesloten en men dan overstapt naar een volgende? Ik zie dat ook bij andere onderwerpen binnen Tweakers.

De forum software loopt tegen het maximale reacties aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Maikie18 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:10:
[...]

Tja ik wil toch max gebruik van pv stroom en de hogere buitentemp (cop) en kan ook geen 24uur in voor en najaar aan minimaal vermogen kwijt, dan zweet ik de tent uit, zo ieder zijn toepassing 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 10:23
Beste Tweakers,

Graag jullie advies over de caleffi vorstbeveiliging kleppen icm een externe thermostaat.
Ook wij lopen tegen het probleem aan dat de vorstbeveiliging van de WP te laat inschakelt waardoor water wegloopt uit de kleppen. In het forum lees ik een aantal suggesties:
• De kleppen isoleren – Gedaan, maar onvoldoende effect
• Warmtelint - Lijkt mij niet gewenst bij een technische storing (beveiliging blijft uiteraard wel werken bij een stroomstoring)
• De onderzijde van de klep afplakken met een stukje tape – durf ik niet aan ivm de werking wanneer dit wel nodig is
• Terug overschakelen op WAR zodat de pomp aan blijft staan – niet gewenst ivm beperkte warmtevraag
• Automatisch vulinstallatie – Wat mij betreft een laatste redmiddel

Nu begreep ik dat de vorstbeveiliging van de van de WP inschakelt bij een bepaalde Tb en Ta/r. Zou het mogelijk zijn om de temperatuur sensoren bewust twee graden lager te kalibreren (en hiervoor de corrigeren in de stooklijn zodat deze beveiliging eerder inschakelt?

Ik maak (bewust) geen gebruik van de heisamon gezin mijn programeer vaardigheden en koudwatervrees :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
Snow84 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:41:
Beste Tweakers,

Graag jullie advies over de caleffi vorstbeveiliging kleppen icm een externe thermostaat.
Ook wij lopen tegen het probleem aan dat de vorstbeveiliging van de WP te laat inschakelt waardoor water wegloopt uit de kleppen. In het forum lees ik een aantal suggesties:
• Warmtelint - Lijkt mij niet gewenst bij een technische storing (beveiliging blijft uiteraard wel werken bij een stroomstoring)
• De onderzijde van de klep afplakken met een stukje tape – durf ik niet aan ivm de werking wanneer dit wel nodig is
• Terug overschakelen op WAR zodat de pomp aan blijft staan – niet gewenst ivm beperkte warmtevraag

Nu begreep ik dat de vorstbeveiliging van de van de WP inschakelt bij een bepaalde Tb en Ta/r. Zou het mogelijk zijn om de temperatuur sensoren bewust twee graden lager te kalibreren (en hiervoor de corrigeren in de stooklijn zodat deze beveiliging eerder inschakelt?

Ik maak (bewust) geen gebruik van de heisamon gezin mijn programeer vaardigheden en koudwatervrees :)

Alvast bedankt!
Vorst kleppen er tussen uit?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Makrolon schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:59:
[...]

Vorst kleppen er tussen uit?
Wat een gedoe steeds met die vorstkleppen, blij dat ik ze niet heb.

Was 't niet mogelijk de buitentemperatuur sensor te calibreren (met +/- 2 graden)? Dat zou 't eenvoudigste zijn. Wel je stooklijn dan ook wat aanpassen.

[ Voor 26% gewijzigd door blb4 op 03-02-2025 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:13

Carboy54

Duurzaamheid coach

Snow84 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:41:
Beste Tweakers,

Alvast bedankt!
De vorstbeveiliging van Panasonic is helaas niet instelbaar en de Caleffi grijpt in op 3 graden. Remedie is het systeem niet te ver te laten afkoelen. Vaak is ook 24/7 verwarmen in koude periodes het beste en de oplossing.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
blb4 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Was 't niet mogelijk de buitentemperatuur sensor te calibreren (met +/- 2 graden)? Dat zou 't eenvoudigste zijn. Wel je stooklijn dan ook wat aanpassen.
Inderdaad, ik ben ook blij dat ik ze niet heb.

Ik zou dan eerder een lithium accu met kleine omvormer en een schakeling overwegen die de stroom overneemt als die uit valt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-09 11:22
In mijn eigen topic had ik een algemene installatie vraag gesteld over de Panasonic Aquarea All-in-One.
Is het handiger om deze vraag hierheen te kopiëren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

blb4 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Hier sensor op -2 gekalibreerd en nooit issues met de vorstklep. Bij een lange vakantie stond de WP uit en is de pomp af en toe aangesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 10:23
@timovd Goed te horen! Heb je alleen de Tb met -2 gekalibreerd of heb je ook de Tr en Ta met -2 verlaagd?

Ik realiseer mij nu dat wanneer ik de Ta en Tr verlaag ik de doel temp ook moet verlagen van 26C naar 24C waardoor ik weer tegen het probleem aan loop dat hij niet wil herstarten na een stop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Snow84 goeie vraag! Ik dacht het wel, kan zijn dat de ene met 1,5 en de andere met 2,0 is verlaagd. Dat is weer even geleden en kan ik niet zo even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Als de vorst beveiliging is ingeschakeld gaat toch altijd de pomp circuleren?
En zullen die kleppen toch nooit open gaan?

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 33 ... 40 Laatste