Hier alles op een rijtje:FransvWoerkom schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:58:
[...]
Dat verhaal van ThorsD over shiften van de Ta onder invloed van de door de sensor in de controller gemeten temperatuur (PI control) klopt.
Maar jouw verhaal over het niet reageren op instellingswijziging van gewenste kamertemperatuur bij een warmtepomp die als sensor de interne thermostaat gebruikt, kan niet kloppen. Ik denk dat bij experimenten je instelling (installateur>systeem>zone en sensor>ruimtethermostaat>intern) is verdwenen. Wat staat er in het middenveld voor symbool onder de kamertemperatuur? Maak eens een foto.
Of vergeet je soms bij het verstellen van de gewenste kamertemperatuur je keuze te bevestigen met de middelste (return) toets?
/f/image/RA37dRtJ5624AuMPwilB6fHf.png?f=fotoalbum_large)
Van onder naar boven:
-Het icoon in beeld op de controller.
-De zone sensor instelling.
-Status overzicht met in geel gearceerd de ingestelde temperatuur op de controller.
-Verloop van afgelopen 3 dagen waarbij in geel gearceerd een moment dat de temperatuur gemeten door controller (actual temp) voor een aantal uur 21.5 noteerd.
In bovenstaande ging de pomp niet uit. Ik heb dit nu even handmatig getest door de set temp te wijzigen naar 15 graden, de pomp ging uit. Dat bij deze bevestigd en betekend dus dat de pomp in het bovenstaande geval was uitgegaan als de actual temp niet 21.5 was maar 22.
22 - Set temp van 21 = 1 volle graad, dus niet de .5 die hier regelmatig wordt verkondigd.
/f/image/JaVGdex3Whb8wX9ozRP42Lhx.png?f=fotoalbum_large)
Vervolgens heb ik de Set temp ingesteld op 23 graden, de pomp gaat weer aan, maar de target temperatuur blijft idem aan toen deze stond ingesteld op 21 graden en de pomp kacheld op de zelde manier door alsof er geen grotere warmtevraag is.