TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:22:
Hoi allemaal,
Ik heb vorige maand een aantal zaken laten installeren ter vervanging van mijn gas gestookte CV ketel. Ivm een rieten kap en geen mogelijkheid voor het plaatsen van een WP op het dak. Dus ben uitgekomen op:
- Warmtepompboiler op zolder met dakdoorvoer door het riet voor afvoer koude lucht
- Airco's slaapkamers boven voor primair verwarmen en koelen in de zomer (heb 48 zonnepanelen)
- Warmtepomp voor puur vloerverwarming beneden etage en badkamer/toilet.
Ik denk dat de installateur een te kleine warmtepomp heeft geplaatst. Ik zie hier het verbruik van anderen, schrik niet, de afgelopen 4 dagen is het verbruik van mijn 9J gemiddeld
75kWh per dag! met gemiddeld 30 defrosts per dag.
Na installatie was er geen stooklijn ingesteld, die stond op direct en op 57 graden... met alleen vloerverwarming, er zijn nieuwe passieve kunstof vloerverwarming verdelers geplaatst met flowmeters) en er vindt dus geen vermenging van retour water plaatst. 57 graden de vloer in slingeren lijkt mij natuurlijk van de zotte. 'Gelukkig' kreeg de warmtepomp de Ta niet boven de 34 graden ondanks heel de dag op vol vermogen te draaien.
Dus toen het boven de 5 graden was heb ik maar zelf een stooklijn ingesteld, beetje op basis van de informatie uit dit topic en na wat trial and error. Stooklijn loopt van -4 naar 15 graden en dan van 35 naar 29 graden, deltaT van 5 graden. Dit liep op zich prima tot de temperatuur onder de 5 graden zakt. Dan is het dus inderdaad 30 defrosts per dag, de aanvoer temperatuur wordt niet meer gehaald, die zou vanochtend bijvoorbeeld 35 graden moeten zijn maar de hele dag komt deze niet boven de 31, met als gevolg dat in de laatste 5 dagen mijn huis van 21 graden naar 18 is afgekoeld en hij dit maar net aan in stand kan houden, maar dus wel heel de dag op 100% vermogen te draaien.
Uiteraard contact met de installateur, die gaf in eerste instantie toe niet een fatsoenlijke berekening te hebben gemaakt maar zou de warmtepomp door Panasonic zelf laten analyseren, dit loopt nog steeds maar de eerste reactie was wel, op zich zou de pomp het aan moeten kunnen maar je aanvoer temperatuur moet omhoog. Ja leuk statement maar hoe krijg je de aanvoer temperatuur omhoog, zelfs toen die op direct op 57 graden stond ingesteld kwam de Ta niet boven de 34 graden (bij 10 graden buiten temperatuur).
Uiteraard blijf ik door gaan met de installateur, maar ben wel benieuwd hoe je kunt vaststellen dat een warmtepomp onderbemeten is, danwel gewoon verkeerd staat ingesteld.
Ter info verder:
- Vloerverwarming voor de beneden etage is +- 160m2, badkamer + toilet op 1e etage ook zo'n 20m2.
- Een deel van die 160m2 is in de schuur/garage die gewoon onderdeel is van de woning, heb wel de flow bijvoorbeeld van die groepen iets teruggedraaid.
- Heb een HeishaMon geinstalleerd zodat ik zelf zicht krijg op wat het apparaat doet en is geconfigueerd.
- Bij de installatie is een buffervat (100 liter) toegepast met een secundaire pomp die alleen draait als de WP draait, die wordt dus aangestuurd door de WP. Denk dat dit verder niet een (grote) impact heeft op het probleem.
- Vrijstaand huis is uit 2002, middelmatig geisoleerd denk ik, wel hele dikke muren, maar wel geventileerde spouwmuur, uiteraard wel dubbelglas e.d. maar geen tripple A HR. etc.
- Met de CV ketel kon ik makkelijk het hele huis (inclusief radiatoren in de slaapkamers) op temperatuur houden.