Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Idd dat zou neerkomen op 45kWh per dag, meer dan acceptabel zou ik zeggen.
En waarom verbruik jij dan nu al 75+22???
Een verbruik van 45 kan een 9 kW ook makkelijk weg slokken, dus dan heb je geen grotere nodig.
Dus ergens klopt er iets niet

Ik lees hierboven dat je de heater gebruikt vanaf 0 graden, dat is beetje dom natuurlijk, staat standaard vanaf -15 geloof ik.
Als hij hem tijdens defrost ook gebruikt is je retour dus nog steeds steenkoud, dan moet je dat eerst oplossen. Waarschijnlijk gaat ook je ta daardoor niet omhoog, want eerst moet de tr stijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door reneeke1970 op 22-01-2025 17:19 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:05
om 3 redenen denk ik dat hij nu een stuk meer verbruikt dan noodzakelijk:
1. hij haalt de doeltemperatuur nooit, dus hij moet structureel 100% op vol vermogen draaien
2. hij heeft 30 defrosts per dag (wellicht hebben anderen dat ook?)
3. Ik moet de BUH bijschakelen om de temperatuur in huis enigzins normaal te kunnen houden

Ik verwacht niet dat de temperatuur een hele maand lang onder 0 blijft, ik zie het alleen met de afgelopen week waar het structureel rond 0 was. Een dag dat het bijvoorbeeld 6-7 graden was overdag (snachts kouder) verbruikte hij 40kWh. Dus over een maand gemiddeld 45kWh zou best uit kunnen komen, met uitschieters naar misschien wel die 70-80, maar zolang dan het huis netjes op temperatuur is, is dat het nog waard, nu is het met 75kWh verbruik koud in huis.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 09:43

ErikKo

Rippie

koksie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:42:
Ik heb een M-serie 12 kW T-CAP en verbruik volgens de Panasonic app de afgelopen dagen tussen de 65 en 75 kWh per dag (SWW niet meegerekend). Huis uit 1989, beneden HR++ ramen, boven gewoon dubbel glas, dak flink nageisoleerd. Beneden 100 m2 vvw, boven nog eens 60 a 70 m2. Paar radiatoren in de kelder die amper meedoen. Thermostaat op 20 graden maar hij overshoot vaak naar 21 en soms zelfs 22 graden.
Hij houdt het huis overigens heerlijk warm, dus aan capaciteit geen gebrek. Wel wat veel elektra die erin gaat.
Ik vraag me af of dat niet minder kan.
Vergelijking met gasverbruik vorig jaar is helaas niet mogelijk, we zijn pas in september hier komen wonen.
Overshoot op de doeltemperatuur is waarschijnlijk een (te) hoge stooklijn. Waarop staat je stooklijn ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
reneeke1970 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Ik lees hierboven dat je de heater gebruikt vanaf 0 graden, dat is beetje dom natuurlijk, staat standaard vanaf -15 geloof ik.
Als hij hem tijdens defrost ook gebruikt is je retour dus nog steeds steenkoud, dan moet je dat eerst oplossen. Waarschijnlijk gaat ook je ta daardoor niet omhoog, want eerst moet de tr stijgen.
Humm dat klinkt wellicht interessant wat je zegt, die 0 graden is trouwens zoals de installateur hem heeft ingesteld daar ben ik niet aangekomen, maar had ook wel het idee dat het noodzakelijk zou zijn, anders loopt de temperatuur in huis verder terug ben ik bang.

Maar jou theorie is dat een BUH tijdens defrosts zorgt voor koudere retour en daarom stijgt de Ta niet? Dus ik zou kunnen proberen die BUH naar -15 te zetten? Maar die instelling geld dacht ik niet voor de BUH tijdens een defrost. Volgens mij wordt de BUH voor defrost bij de J serie sowieso standaard gebruikt zodra de Tr onder de 27 graden komt, dat zie ik ook terug in de grafieken. Daar zou ik niet zoveel aan kunnen doen, behalve wat ik begrijp die geheel geforceerd uitschakelen. Maar aangezien Panasonic (als het goed is) zou mee moeten kijken en ik nog een geschil heb met de installateur, lijkt mij dat aanpassen niet de juiste stap.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 16:14
TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Humm dat klinkt wellicht interessant wat je zegt, die 0 graden is trouwens zoals de installateur hem heeft ingesteld daar ben ik niet aangekomen, maar had ook wel het idee dat het noodzakelijk zou zijn, anders loopt de temperatuur in huis verder terug ben ik bang.

...
Als ze dit hebben ingesteld wisten ze eigenlijk al wel dat de 9 te klein is. Beetje van de zotte om hem al met 0 graden buiten mee te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:25
ErikKo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Overshoot op de doeltemperatuur is waarschijnlijk een (te) hoge stooklijn. Waarop staat je stooklijn ingesteld?
Een M (en L) start standaard gefaseerd rustig op en kun je aanpassen naar comfort (gelijk knallen)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Humm dat klinkt wellicht interessant wat je zegt, die 0 graden is trouwens zoals de installateur hem heeft ingesteld daar ben ik niet aangekomen, maar had ook wel het idee dat het noodzakelijk zou zijn, anders loopt de temperatuur verder terug.

Maar jou theorie is dat een BUH tijdens defrosts zorgt voor koudere retour en daarom stijgt de Ta niet? Dus ik zou kunnen proberen die BUH naar -15 te zetten? Maar die instelling geld dacht ik niet voor de BUH tijdens een defrost. Volgens mij wordt de BUH voor defrost bij de J serie sowieso standaard gebruikt zodra de Tr onder de 27 graden komt, dat zie ik ook terug in de grafieken. Daar zou ik niet zoveel aan kunnen doen, behalve wat ik begrijp die geheel geforceerd uitschakelen. Maar aangezien Panasonic (als het goed is) zou mee moeten kijken en ik nog een geschil heb met de installateur, lijkt mij dat aanpassen niet de juiste stap.
De lage tr is iets wat niet klopt bij ta 34,dan is er iets met de flow niet goed. Moet veel hoger zijn, en dan zal je heater ook niet inschakelen, want dat kost behoorlijk stroom.
Denk dat je secundaire pomp te langzaam draait. Kun je ook de retour meten die uit je vloer komt, dus die je buffer vat ingaat?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

Is niet raar hoor die <0
Hij komt er ook pas in na 20min <4 target standaard dus niet direct enkel als ook daadwerkelijk niet zijn doel haalt.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
koksie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:42:
Ik heb een M-serie 12 kW T-CAP en verbruik volgens de Panasonic app de afgelopen dagen tussen de 65 en 75 kWh per dag (SWW niet meegerekend). Huis uit 1989, beneden HR++ ramen, boven gewoon dubbel glas, dak flink nageisoleerd. Beneden 100 m2 vvw, boven nog eens 60 a 70 m2. Paar radiatoren in de kelder die amper meedoen. Thermostaat op 20 graden maar hij overshoot vaak naar 21 en soms zelfs 22 graden.
Hij houdt het huis overigens heerlijk warm, dus aan capaciteit geen gebrek. Wel wat veel elektra die erin gaat.
Ik vraag me af of dat niet minder kan.
Vergelijking met gasverbruik vorig jaar is helaas niet mogelijk, we zijn pas in september hier komen wonen.
Als het warmer word in de ruimte dan ingesteld op je thermostaat kun je bij een M twee dingen doen;
-checken of op efficiënt modus ipv comfort staat (gaat hij rustiger en efficienter lopen)
-je stooklijn aan de hoge watertemp een paar graden verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@TonCoronel ik zou die BUH temperatuur op max. -5 instellen dat scheelt een hoop verbruik, en de stooklijn een stuk hoger; bijvoorbeeld 40 graden aanvoer door je vloer moet kunnen (de vloertemperatuur zelf zal altijd lager uitvallen). Een 9kW op 180m2 vloerverwarming zou doorgaans geen probleem moeten zijn - de beperking is meestal het afgiftevermogen van de vloer zelf: is die berekend? Bij een hogere aanvoertemperatuur zal de afgifte toenemen.

De laatste dagen is wel erg beroerd warmtepompweer en daarmee weinig representatief. Neemt niet weg dat ie het ook met zulk weer prima moet trekken natuurlijk.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:13

Carboy54

Duurzaamheid coach

lbreman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:35:
@TonCoronel ik zou die BUH temperatuur op max. -5 instellen dat scheelt een hoop verbruik, en de stooklijn een stuk hoger; bijvoorbeeld 40 graden aanvoer door je vloer moet kunnen (de vloertemperatuur zelf zal altijd lager uitvallen). Een 9kW op 180m2 vloerverwarming zou doorgaans geen probleem moeten zijn - de beperking is meestal het afgiftevermogen van de vloer zelf: is die berekend? Bij een hogere aanvoertemperatuur zal de afgifte toenemen.

De laatste dagen is wel erg beroerd warmtepompweer en daarmee weinig representatief. Neemt niet weg dat ie het ook met zulk weer prima moet trekken natuurlijk.
Zal niet gaan werken omdat de BUH na een defrost met lage retour temperatuur sowieso aan gaat en er gewoon veel te weinig vermogen is geïnstalleerd. Hij haalt nu al by far zijn doel temperatuur niet op vol vermogen aan welke knoppen je ook gaat draaien.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Zijn de minimale vermogens van de M 9-12-16 kW ook gelijk zoals de J 5-7-9 kW?
Want dan zou ik gewoon een 16 kW neerzetten, zit ook nog 900 euro meer subsidie op en dan weet je zeker dat je goed zit.

Hier heeft de 7J de kou en mist redelijk goed doorstaan.
Gemiddeld 28 kWh per dag voor 70m2 vloerverwarming.

Ik heb de J nu precies een jaar draaien en 2000 Kwh verbuikt.

De Atlantic heeft 600 kWh verbruikt.

Totaal dus 2600 kWh, wat voorheen 1350 m3 gas was.

Nu dus 650 euro kwijt aan stroom ipv 1800 euro aan gas.
Besparing van 1150 euro + 285 euro omdat ik gasloos ben.

Dus 365 euro per jaar voor verwarming en SWW en daar krijg ik nog energiebelasting van terug.
Niet gek voor een hoekwoning uit 1969, ik vind het geweldig!

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
-Junkiexp- schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:46:
Zijn de minimale vermogens van de M 9-12-16 kW ook gelijk zoals de J 5-7-9 kW?
Want dan zou ik gewoon een 16 kW neerzetten, zit ook nog 900 euro meer subsidie op en dan weet je zeker dat je goed zit.

Hier heeft de 7J de kou en mist redelijk goed doorstaan.
Gemiddeld 28 kWh per dag voor 70m2 vloerverwarming.

Ik heb de J nu precies een jaar draaien en 2000 Kwh verbuikt.

De Atlantic heeft 600 kWh verbruikt.

Totaal dus 2600 kWh, wat voorheen 1350 m3 gas was.

Nu dus 650 euro kwijt aan stroom ipv 1800 euro aan gas.
Besparing van 1150 euro + 285 euro omdat ik gasloos ben.

Dus 365 euro per jaar voor verwarming en SWW en daar krijg ik nog energiebelasting van terug.
Niet gek voor een hoekwoning uit 1969, ik vind het geweldig!
De L is er verschil, de 5L kan verder terug moduleren de 7L en 9 L en gaan ongeveer net zo laag als de 5-7-9J rond de 2500W

De M moduleert net als een T cap en ik die even de aanname dat ze alle drie inderdaad net zo laag gaan, ergens minimaal 3.5-4.0kW wellicht kan een M gebruiker dit bevestigen?

Netjes trouwens jouw omzetting van m3 naar kWh 👍👌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TonCoronel
lbreman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:35:

Ik wil het best proberen, maar mijn gedachte blijft BUH uit, aanvoer temp nog lager omdat ie al op 100% draait en de doeltemperatuur al niet haalt en het huis dan verder afkoelt. Zelfde dus voor de stooklijnaanpassing, kan hem wel naar 40 zetten, maar toen hij op direct 57 graden stond kwam hij ook niet boven de 34 graden op 100% vermogen.

Denk idd vanwege prijsverschil icm subsidie de 16kW gewoon de logische / verstandige keuze is, nu het gevecht nog aan gaan hoe dit alles wordt opgelost.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Ik wil het best proberen, maar mijn gedachte blijft BUH uit, aanvoer temp nog lager omdat ie al op 100% draait en de doeltemperatuur al niet haalt en het huis dan verder afkoelt. Zelfde dus voor de stooklijnaanpassing, kan hem wel naar 40 zetten, maar toen hij op direct 57 graden stond kwam hij ook niet boven de 34 graden op 100% vermogen.

Denk idd vanwege prijsverschil icm subsidie de 16kW gewoon de logische / verstandige keuze is, nu het gevecht nog aan gaan hoe dit alles wordt opgelost.
Het maakt helaas of uiteraard niet veel uit, max productie is max productie. Ja hoe warmer outlet hoe minder productie capaciteit, maar hij komt daar niet eens dus is ook niet relevant. Stel dat hij wel 55 maakte dan kakt je capaciteit iets in en had je kunnen kiezen om met hogere flow hem te verlagen en dan zal je capaciteit toenemen. Alleen in de praktijk bij voldoende afgifte gebeurd dit vanzelf en haalt hij zijn target gewoon niet. Vandaar dat daar ook de buh instellingen op zijn gestoeld .

Een buh is voor uitzonderingen, jij mag zelf bepalen of je dat dit weer vind en je eigen buitentemp kiezen waarbij hij gaat mee helpen 👍

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 22-01-2025 18:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:35

martijn v o

Certified by Enphase.

Zo na een run van 134 uur en 62 defrosten vond de machine het wel tijd om uit te gaan.
Wij trouwens ook :-).

Machine aan 17 januari 2025 om 0400 uur.
Machine uit 22 januari 2025 1800 uur.
Verbruikt: 78,91 kWh.
Draaiuren 134 uur
Gemiddeld dus 588 Watt per uur.
Aanvoertemperatuur op 28 graden ingesteld.
BUH is uitgeschakeld.
En de machine wekt geen warm water op dat doet de ventilatiewarmtepompboilermachine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gD73LEUrYgcI0k3Tdzm0xF8JutI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YfvyjRQx0mqz90cU0ZsMfvQV.png?f=fotoalbum_large

Temperatuur binnen voor mij te hoog voor mijn echtgenote prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHveKdSm8Wz3uXh1l6kq_viXR0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lit1SPtzqGEqjaPKGdYbzkPT.png?f=fotoalbum_large

En wat is het rendement van deze dagen met buitentemperaturen nabij nul?

Warmtemeter heeft in die periode 1,148 GJ geregistreerd. Dat is 318,9 kWh.
Dat geeft een COP van: 4,04.
Super tevreden hiermee. Mijn gemiddelde COP is in januari het laagste van het jaar met 4,5 gemiddeld.

[ Voor 5% gewijzigd door martijn v o op 22-01-2025 21:07 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
martijn v o schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:45:
Zo na een run van 134 uur en 62 defrosten vond de machine het wel tijd om uit te gaan.

Draaiuren 134 uur

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Super tevreden hiermee. Mijn gemiddelde COP is in januari het laagste van het jaar met 4,5 gemiddeld.
Super ook goed om dit geluid hier te laten horen!

We focussen ons nu op totaal ondergedimensioneerde of zelfs niet gedimensioneerde opstellingen met verkeerde instellingen. Terwijl met de juiste voorbereiding en inbedrijfstelling dit het eindresultaat kan zijn, lekker hoor geniet ervan.

Ik doel uiteraard op je cop en de binnentemp.
Het verbruik wat je erin stopt is natuurlijk afhankelijk van je isolatie en afgifte en die zijn bij jou wel op de rit 😜👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48

Draaiuren 134 uur

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Erg netjes, aanvoertemperatuur rond de 28 graden gok ik zo?

Ik zat met de afgelopen dagen zo rond de 950-1000 watt continu tussen de defrost in.
Aanvoer rond de 32 graden
BUH zal ook wel wat hebben aangestaan maar die monitor ik niet.
Over een heel jaar volgend de controller 5 uur aangestaan dus dat is peanuts.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:49

Draaiuren 134 uur

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Netjes, mooi overzicht. Maar verbruik van de BUH lijkt hier niet bij te zitten? En meet je de onttrokken warmte tijdens defrosts ook? Dit zit vaak rond de 0,4 kWh per defrost. Dus bij 62 stuks is dit bijvoorbeeld al 25 kWh. Meenemen van deze zaken in de COP berekening kunnen een behoorlijk verschil maken weet ik uit ervaring :)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

-Junkiexp- schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:04:
[...]

Erg netjes, aanvoertemperatuur rond de 28 graden gok ik zo?

Ik zat met de afgelopen dagen zo rond de 950-1000 watt continu tussen de defrost in.
Aanvoer rond de 32 graden
BUH zal ook wel wat hebben aangestaan maar die monitor ik niet.
Over een heel jaar volgend de controller 5 uur aangestaan dus dat is peanuts.
Aanvoer temperatuur ingesteld op 26 graden maar vaak komt ie erover een 26,75 gemiddeld omdat ik iets teveel vermogen heb op minimum.
BUH staat uitgeschakeld en doet niet mee. ik zal de aanvoertemperatuur en uitgeschakelde BUH nog toevoegen in mijn post.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

nMad schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:19:
[...]

Netjes, mooi overzicht. Maar verbruik van de BUH lijkt hier niet bij te zitten? En meet je de onttrokken warmte tijdens defrosts ook? Dit zit vaak rond de 0,4 kWh per defrost. Dus bij 62 stuks is dit bijvoorbeeld al 25 kWh. Meenemen van deze zaken in de COP berekening kunnen een behoorlijk verschil maken weet ik uit ervaring :)
Verbruik BUH is nul want deze is uitgeschakeld.
De onttrokken energie meet ik niet, althans niet in die mate dat ik het aftrek van de opgewekte energie omdat mijn warmtemeter dat niet telt. De onttrokken energie zit uiteindelijk wel verdisconteerd in de ruimtetemperatuur. De energie van de defrosten door de machine zit wel meegeteld in het energieverbruik van de machine uiteraard. Ik zal mijn post aanvullen dat de BUH is uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdongen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-09 20:19
Ik merk dat de warmtepomp (monobloc L-serie (9kW) met R290) de target aanvoer- en buffertemperaturen niet haalt met deze temperaturen en luchtvochtigheid. Zouden jullie eens willen meedenken?

Met deze weersomstandigheden heb ik gemiddeld ~30 defrost cycles per dag, met steeds verwarmingsruns van 30~40 minuten. De target outlet temperatuur (35ºC) wordt dan steeds niet gehaald, en is gemiddeld zo'n 5 graden lager, denk ik (zie ook grafiekjes hieronder). Ik heb daarom de target temp op 37ºC gezet, dan koelt het binnen in elk geval niet af, maar ook die wordt steeds niet gehaald bij dergelijke weersomstandigheden.
  • De COP voor verwarmen is verder oké (rond de 4).
  • Verbruik is rond de 25 kWh / dag.
  • Daarnaast zie ik dat de backup heater nooit aangaat, geen idee of dat prima is.
  • Sturing is in modus 'interne thermostaat' (thermostaat van de Panasonic hangt in de huiskamer, bedraad verbonden).
  • Verwarming zijn radiatoren op begane grond (waar keuken is), vloerverwarming op 1e verdieping (huiskamer) en radiatoren op slaapkamers en badkamer (2e verdieping).
Is er iets dat jullie gek vinden klinken / eruit vinden zien? Zou ik zaken nog anders in moeten stellen? Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-t4VghngHCf9GiMDwsZmB8iYiFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oI190NmoLPJZiVpZACXabFsS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gn5ubv4KverMCqLNtT23YJX9jK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vEk3rEJfLFb0PXmueir3mcZn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD6XWAcv-pWJZ-EA2fPz8kCuMV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TVP6NjGa1v3NXwrAuumMRVij.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door pdongen op 22-01-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Naar welke frequentie schiet de compressors een defrost?
Heb je iets van een geluidreductie stand in gebruik?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdongen
bartvl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:58:
Naar welke frequentie schiet de compressors een defrost?
Heb je iets van een geluidreductie stand in gebruik?
Tijdens defrost is de frequentie van de compressor zo’n 60 Hz. Ik heb geen geluidsreductiemodus aanstaan, ook geen schema voor geluidsreductie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmxEdn6CAbpuFlSidhrw_xGernA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aExGD4UDLxiWjZ97kdYs3ge.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxht-jt3SAznyeqQ7jYsK7lM7no=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucsmpz7qy05FqB4OUG5flzBO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 12:53
ErikVers schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Super ook goed om dit geluid hier te laten horen!

We focussen ons nu op totaal ondergedimensioneerde of zelfs niet gedimensioneerde opstellingen met verkeerde instellingen. Terwijl met de juiste voorbereiding en inbedrijfstelling dit het eindresultaat kan zijn, lekker hoor geniet ervan.

Ik doel uiteraard op je cop en de binnentemp.
Het verbruik wat je erin stopt is natuurlijk afhankelijk van je isolatie en afgifte en die zijn bij jou wel op de rit 😜👍
Vind dat Panasonics het in vergelijking tot andere warmtepompen het heel goed doen bij slechte omstandigheden. De grote verdamper en goede defrost strategie zorgen daar voor. Zie gewoon hele nette cops, bij die hele vochtige koude dagen.

Een te kleine warmtepomp zal het altijd waardeloos doen want vriest te snel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
pdongen schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:52:
Ik merk dat de warmtepomp (monobloc L-serie (9kW) met R290) de target aanvoer- en buffertemperaturen niet haalt met deze temperaturen en luchtvochtigheid. Zouden jullie eens willen meedenken?

Met deze weersomstandigheden heb ik gemiddeld ~30 defrost cycles per dag, met steeds verwarmingsruns van 30~40 minuten. De target outlet temperatuur (35ºC) wordt dan steeds niet gehaald, en is gemiddeld zo'n 5 graden lager, denk ik (zie ook grafiekjes hieronder). Ik heb daarom de target temp op 37ºC gezet, dan koelt het binnen in elk geval niet af, maar ook die wordt steeds niet gehaald bij dergelijke weersomstandigheden.
  • De COP voor verwarmen is verder oké (rond de 4).
  • Verbruik is rond de 25 kWh / dag.
  • Daarnaast zie ik dat de backup heater nooit aangaat, geen idee of dat prima is.
  • Sturing is in modus 'interne thermostaat' (thermostaat van de Panasonic hangt in de huiskamer, bedraad verbonden).
  • Verwarming zijn radiatoren op begane grond (waar keuken is), vloerverwarming op 1e verdieping (huiskamer) en radiatoren op slaapkamers en badkamer (2e verdieping).
Is er iets dat jullie gek vinden klinken / eruit vinden zien? Zou ik zaken nog anders in moeten stellen? Alvast bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je ook een 24uur overzicht van hz?

Is hier al paar keer door mij benoemd alleen ik ben er in de praktijk achtergrkomen dat de optie voor slow start (efficient noemt pana het tov comfort) bij de M en L zeker tijdens defrost een uitdaging kan worden als de warmtepomp niet heel erg is overgedimensioneerd.
Hij start namelijk steeds vrij rustig op en pas na x min gaat hij weer de volgende stap optoeren terwijl je dan veel tijd aan het verliezen bent die al zeer beperkt is icm de defrosts.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 23-01-2025 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdongen
ErikVers schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:56:
[...]

Heb je ook een 24uur overzicht van hz?

Is hier al paar keer door mij benoemd alleen ik ben er in de praktijk achtergrkomen dat de optie voor slow start (efficient noemt pana het tov comfort) bij de M en L zeker tijdens defrost een uitdaging kan worden als de warmtepomp niet heel erg is overgedimensioneerd.
Hij start namelijk steeds vrij rustig op en pas na x min gaat hij weer de volgende stap optoeren terwijl je dan veel tijd aan het verliezen bent die al zeer beperkt is icm de defrosts.
Zeker, dit is die van 20 januari j.l.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqLV2DvCyivBzj70arhiSeUXVmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMMiQBTCsi8UqJh36oZGh9Vj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
pdongen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:08:
[...]

[Afbeelding]
Daar zie je dat hij opbouwend loopt tussen de defrosts.

In de basis is dat op deellast starten van de L mooi en zorgt bij beperkte afgifte ervoor dat je geen overshoot meer hebt op je stooklijn. Alleen in jouw geval geeft dit te weinig vermogen. Je instal setting van efficiënt naar comfort zetten zal een 20% meer vermogen geven omdat je dan een vlakke streep tussen de defrosts zal zien ipv de huidige trapvorm oplopend.

Succes en laat je je ervaring hier weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09 14:00
Ik zie in de settings van mij M geen efficiënt, wel eco of comfort. Volgens de app zijn beiden niet aan. Is dat wat jij bedoelt met efficiënt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:17
TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:22:
Hoi allemaal,

Ik heb vorige maand een aantal zaken laten installeren ter vervanging van mijn gas gestookte CV ketel. Ivm een rieten kap en geen mogelijkheid voor het plaatsen van een WP op het dak. Dus ben uitgekomen op:
- Warmtepompboiler op zolder met dakdoorvoer door het riet voor afvoer koude lucht
- Airco's slaapkamers boven voor primair verwarmen en koelen in de zomer (heb 48 zonnepanelen)
- Warmtepomp voor puur vloerverwarming beneden etage en badkamer/toilet.

Ik denk dat de installateur een te kleine warmtepomp heeft geplaatst. Ik zie hier het verbruik van anderen, schrik niet, de afgelopen 4 dagen is het verbruik van mijn 9J gemiddeld 75kWh per dag! met gemiddeld 30 defrosts per dag.

Na installatie was er geen stooklijn ingesteld, die stond op direct en op 57 graden... met alleen vloerverwarming, er zijn nieuwe passieve kunstof vloerverwarming verdelers geplaatst met flowmeters) en er vindt dus geen vermenging van retour water plaatst. 57 graden de vloer in slingeren lijkt mij natuurlijk van de zotte. 'Gelukkig' kreeg de warmtepomp de Ta niet boven de 34 graden ondanks heel de dag op vol vermogen te draaien.

Dus toen het boven de 5 graden was heb ik maar zelf een stooklijn ingesteld, beetje op basis van de informatie uit dit topic en na wat trial and error. Stooklijn loopt van -4 naar 15 graden en dan van 35 naar 29 graden, deltaT van 5 graden. Dit liep op zich prima tot de temperatuur onder de 5 graden zakt. Dan is het dus inderdaad 30 defrosts per dag, de aanvoer temperatuur wordt niet meer gehaald, die zou vanochtend bijvoorbeeld 35 graden moeten zijn maar de hele dag komt deze niet boven de 31, met als gevolg dat in de laatste 5 dagen mijn huis van 21 graden naar 18 is afgekoeld en hij dit maar net aan in stand kan houden, maar dus wel heel de dag op 100% vermogen te draaien.

Uiteraard contact met de installateur, die gaf in eerste instantie toe niet een fatsoenlijke berekening te hebben gemaakt maar zou de warmtepomp door Panasonic zelf laten analyseren, dit loopt nog steeds maar de eerste reactie was wel, op zich zou de pomp het aan moeten kunnen maar je aanvoer temperatuur moet omhoog. Ja leuk statement maar hoe krijg je de aanvoer temperatuur omhoog, zelfs toen die op direct op 57 graden stond ingesteld kwam de Ta niet boven de 34 graden (bij 10 graden buiten temperatuur).

Uiteraard blijf ik door gaan met de installateur, maar ben wel benieuwd hoe je kunt vaststellen dat een warmtepomp onderbemeten is, danwel gewoon verkeerd staat ingesteld.

Ter info verder:
- Vloerverwarming voor de beneden etage is +- 160m2, badkamer + toilet op 1e etage ook zo'n 20m2.
- Een deel van die 160m2 is in de schuur/garage die gewoon onderdeel is van de woning, heb wel de flow bijvoorbeeld van die groepen iets teruggedraaid.
- Heb een HeishaMon geinstalleerd zodat ik zelf zicht krijg op wat het apparaat doet en is geconfigueerd.
- Bij de installatie is een buffervat (100 liter) toegepast met een secundaire pomp die alleen draait als de WP draait, die wordt dus aangestuurd door de WP. Denk dat dit verder niet een (grote) impact heeft op het probleem.
- Vrijstaand huis is uit 2002, middelmatig geisoleerd denk ik, wel hele dikke muren, maar wel geventileerde spouwmuur, uiteraard wel dubbelglas e.d. maar geen tripple A HR. etc.
- Met de CV ketel kon ik makkelijk het hele huis (inclusief radiatoren in de slaapkamers) op temperatuur houden.
@TonCoronel
Even van een andere kant belicht. Begrijp ik het goed dat je huis 180 m2 vrijstaand is? Dat verbruik van 3450 m3 gas per jaar is dan wel zeer hoog te noemen.

Kan je niet iets doen aan je warmteverlies? Wat heb je eigenlijk voor isolatie? Kan je dat niet verbeteren met muurisolatie en een WTW bijv? Ook nog eens beter voor het comfort.

Verder is dat parallel buffervat inefficiënt en slecht voor je COP. Zie de bronnen waar ik eerder wel eens naar verwezen heb:
SebastiaanPs in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"
SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
SebastiaanPs schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:52:
[...]

@TonCoronel
Even van een andere kant belicht. Begrijp ik het goed dat je huis 180 m2 vrijstaand is? Dat verbruik van 3450 m3 gas per jaar is dan wel zeer hoog te noemen.

Kan je niet iets doen aan je warmteverlies? Wat heb je eigenlijk voor isolatie? Kan je dat niet verbeteren met muurisolatie en een WTW bijv? Ook nog eens beter voor het comfort.

Verder is dat parallel buffervat inefficiënt en slecht voor je COP. Zie de bronnen waar ik eerder wel eens naar verwezen heb:
SebastiaanPs in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"
SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Nee het huis is ongeveer 365m2 vrijstaand, beneden etage 160m2, 1e etage ook, maar ivm schuine muren mag je niet alles meetellen en dan nog een vrij grote zolder.

Het huis is gebouwd in 2002, heel degelijk groot stevig huis, met een rieten kap, ik heb het 3,5 jaar geleden gekocht, dus weet niet exact wat er aan isolatie in zit. Ik heb hele dikke buitenmuren, maar wel gewoon een geventileerde spouwmuur. Daar kwam ik achter toen de installateur airco's had opgehangen maar de gaten in de binnen en buitenmuur gewoon had opengelaten, later wel de buitenmuur had dichtgepurred maar alsnog een koude luchtstroom naar binnen kwam. Verder heb ik geen kruipruimte, dus hoe/wie/wat/waar er voor vloerisolatie in zit, ook hier geen idee. Uiteraard wel alles dubbelglas, maar ook daar zal het niet HR+++ glas zijn.

Tuurlijk zit ik ook te denken aan bijvoorbeeld spouwmuurisolatie en HR+++ glas, maar dat zijn investeringen ver boven de 10K in mijn geval. Een correct bemeten warmtepomp op de huidige situatie zou denk ik voor mij een stuk voordeliger zijn. misschien niet over een periode van 10+ jaar, maar ik kan altijd nog dergelijke verbeteringen doorvoeren.
WTW mogelijk ook nog interessant waarbij ik de verse 'warme' lucht op zolder laat uitblazen, omdat daar de warmtepompboiler staat. Dit gaatd enk ik niet enorm schelen en is een klusje voor later.

Mbt buffervat, tjah als ik zo'n artikel lees dan zou ik die er ook uit willen, maar als je de documentatie van Panasonic leest raden ze het altijd aan, dat is een lastig gevecht met de installateur natuurlijk, mogelijk kan ik hem achteraf nog verwijderen, maar met een 'all-in' klus weet ik niet of het voor nu verstandig is tegen het advies van installateur en Panasonic in te gaan.

Verder lees ik meerdere keren mensen de M serie T-Cap aanraden, ik heb nu een J serie T-Cap monoblock, wat is het grote voordeel te gaan vragen naar een M serie16 kW T-Cap monoblock (bestaan die wel?) ipv J serie?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazmask
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-02 17:17
pdongen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:08:
[...]

[Afbeelding]
Waar haal je dat grafiekje uit, via een heishamon?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
TonCoronel schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:34:
Nee het huis is ongeveer 365m2 vrijstaand,
Oké dat maakt een hoop duidelijk, met zoveel m2 ga je het nooit redden met deze warmtepomp, ook niet met extra isolatie en hulp van de airco’s. Dan zul je toch echt een extra warmtepomp of een groter model nodig hebben. Succes.

Edit: wel bizar dat jouw installateur deze warmtepomp geadviseerd heeft 7(8)7

[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 23-01-2025 08:55 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Laatst online: 23:34
[...]

Mbt buffervat, tjah als ik zo'n artikel lees dan zou ik die er ook uit willen, maar als je de documentatie van Panasonic leest raden ze het altijd aan, dat is een lastig gevecht met de installateur natuurlijk, mogelijk kan ik hem achteraf nog verwijderen, maar met een 'all-in' klus weet ik niet of het voor nu verstandig is tegen het advies van installateur en Panasonic in te gaan.
Als ze toch nog terug moeten komen (:/) en niet zeker over de buffer bent, vraag of ze in de aanvoer een bypass om de buffer en sec pomp heen leggen met drie extra kogelkranen. Dan kan je kiezen of je de buffer parallel wilt, of simpel in serie in de retour. Dan kan je daar zelf op "eigen risico" mee experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdongen
ErikVers schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:17:
[...]

Daar zie je dat hij opbouwend loopt tussen de defrosts.

In de basis is dat op deellast starten van de L mooi en zorgt bij beperkte afgifte ervoor dat je geen overshoot meer hebt op je stooklijn. Alleen in jouw geval geeft dit te weinig vermogen. Je instal setting van efficiënt naar comfort zetten zal een 20% meer vermogen geven omdat je dan een vlakke streep tussen de defrosts zal zien ipv de huidige trapvorm oplopend.

Succes en laat je je ervaring hier weten?
Dankjewel voor het advies en het meedenken :) Ik neem aan dat je de setting 'Heating control' bedoelt, zie plaatje? Ik zal hem eens op comfort zetten en kijken wat het doet als het weer van dat lekkere defrost-weer wordt. En dan rapporteer ik hier mijn bevindingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXbGeeH5FPs4RUSfUUuTwlPcAOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5KNj4rTByEVSyLXPRBdiNTQ8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
[...]

Het huis is gebouwd in 2002, heel degelijk groot stevig huis, met een rieten kap, ik heb het 3,5 jaar geleden gekocht, dus weet niet exact wat er aan isolatie in zit. Ik heb hele dikke buitenmuren, maar wel gewoon een geventileerde spouwmuur.
't zou bizar zijn en tegen bouwbesluit als er in 2002 zonder spouwmuurisolatie is gebouwd.
WTW mogelijk ook nog interessant waarbij ik de verse 'warme' lucht op zolder laat uitblazen, omdat daar de warmtepompboiler staat. Dit gaatd enk ik niet enorm schelen en is een klusje voor later.
zonder WTW is 't ventilatieverlies vaak iets van 30% van een woning, dat is m.i. best wel enorm.
De inefficiëntie van een buffer is een feit maar is niet significant in jou geval, zonder buffer ga je niet ineens wel voldoende vermogen hebben.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Nee het huis is ongeveer 365m2 vrijstaand, beneden etage 160m2, 1e etage ook, maar ivm schuine muren mag je niet alles meetellen en dan nog een vrij grote zolder.

Het huis is gebouwd in 2002, heel degelijk groot stevig huis, met een rieten kap, ik heb het 3,5 jaar geleden gekocht, dus weet niet exact wat er aan isolatie in zit. Ik heb hele dikke buitenmuren, maar wel gewoon een geventileerde spouwmuur. Daar kwam ik achter toen de installateur airco's had opgehangen maar de gaten in de binnen en buitenmuur gewoon had opengelaten, later wel de buitenmuur had dichtgepurred maar alsnog een koude luchtstroom naar binnen kwam. Verder heb ik geen kruipruimte, dus hoe/wie/wat/waar er voor vloerisolatie in zit, ook hier geen idee. Uiteraard wel alles dubbelglas, maar ook daar zal het niet HR+++ glas zijn.

Tuurlijk zit ik ook te denken aan bijvoorbeeld spouwmuurisolatie en HR+++ glas, maar dat zijn investeringen ver boven de 10K in mijn geval. Een correct bemeten warmtepomp op de huidige situatie zou denk ik voor mij een stuk voordeliger zijn. misschien niet over een periode van 10+ jaar, maar ik kan altijd nog dergelijke verbeteringen doorvoeren.

Verder lees ik meerdere keren mensen de M serie T-Cap aanraden, ik heb nu een J serie T-Cap monoblock, wat is het grote voordeel te gaan vragen naar een M serie16 kW T-Cap monoblock (bestaan die wel?) ipv J serie?
Als ik bij Panasonic op cursus een paar jaar geleden aan gaf dat vaak een buffer niet nodig was werd ik er bijna uit gezet 🙃 Afgelopen jaar cursus L en M serie wat schetst mijn verbazing?? Onder voorwaarden is een buffer niet nodig. Ik draai al 10 jaar hier zonder buffer en een partij als Itho geeft dat voor de Amber gewoon in hun installatie instructies aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-09 16:12
Carboy54 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:55:
[...]

Simpele test: heb je over de utp bij de module internet op bv jouw laptop?
Niet getest toen ik er was. Wel geprobeerd op zowel een switch als direct op modem. Wel patchvolgorde gecheckt, die was ok. Wanneer ik er weer ben zal ik de kabel even testen.
UTP is getest op laptop: werkt.

Maar sowieso zonder UTP zou je toch ook gewoon de modus van de TAW naar WPS of ETH moeten kunnen zetten? Dus dan een blauw of groen lampje na 10 seconden CHECK ingedrukt te hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door Theezakje op 23-01-2025 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
pdongen schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:26:
[...]

Dankjewel voor het advies en het meedenken :) Ik neem aan dat je de setting 'Heating control' bedoelt, zie plaatje? Ik zal hem eens op comfort zetten en kijken wat het doet als het weer van dat lekkere defrost-weer wordt. En dan rapporteer ik hier mijn bevindingen.

[Afbeelding]
Zeker die ja. En graag gedaan 👍

Je zal merken dat hij een heel ander opstart gedrag gaat vertonen. Hierdoor tussen de defrosts ook meer capaciteit beschikbaar heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
ErikVers schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:56:
[...]

Zeker die ja. En graag gedaan 👍

Je zal merken dat hij een heel ander opstart gedrag gaat vertonen. Hierdoor tussen de defrosts ook meer capaciteit beschikbaar heeft.
Ik ga toch echt niet terugverlangen naar de defrost-mania dagen achter ons :) .

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
koksie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:45:
Ik zie in de settings van mij M geen efficiënt, wel eco of comfort. Volgens de app zijn beiden niet aan. Is dat wat jij bedoelt met efficiënt?
Tip je kan beter iemand via “quote” op zijn bericht reageren. Dan ziet diegene dat je op zijn bericht reageert en kan ik daarop reageren.

Nu zag ik toevallig je post en ik vermoed dat jij in de app kijkt?

Zou je adviseren om in de controller dit te bekijken en in te stellen. Het staat in het installatie menu en dan onder iets van Heating Control

Het betreft (niet voor niks) een installateurs setting en die je niet in de klanten app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
blb4 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Ik ga toch echt niet terugverlangen naar de defrost-mania dagen achter ons :) .
Dat waren ook niet mijn woorden en zeker niet waar ik op reageerde 😜

ik reageerde op dat hij de juiste setting had gevonden waar ik hem op tipte om aan te passen. Of begrijp ik je verkeerd? Nee defrost mania is ook niet mijn liefde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Carboy54 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:38:
[...]

Als ik bij Panasonic op cursus een paar jaar geleden aan gaf dat vaak een buffer niet nodig was werd ik er bijna uit gezet 🙃 Afgelopen jaar cursus L en M serie wat schetst mijn verbazing?? Onder voorwaarden is een buffer niet nodig. Ik draai al 10 jaar hier zonder buffer en een partij als Itho geeft dat voor de Amber gewoon in hun installatie instructies aan:
[Afbeelding]
Op zich geven de designhandboeken van Panasonic ook gewoon schema's zonder buffer (en de daarbij vereiste systeeminhoud en minimale debiet) en was ik gisteren bij Itho voor training waar ik een erg buffer-lievende trainer trof.. Vanuit de fabrikant snap ik het ook wel, want nooit gezeur aan de kant van de warmtepomp. 'Het wordt niet warm in huis' -> Tsja, de buffer wordt wel warm, dus de warmtepomp doet t. Dus ligt het aan de afgiftekant / installateur.

Maar bij Pana was ook een installateur aanwezig die, ongeacht de bestaande situatie, ALTIJD een 20L seriebuffer plaatste, want 'baat t niet, dan schaadt het niet'. Behalve voor de portomonnee vd klant...

Zoveel mensen, zoveel meningen, maar ik plaats als het niet hoeft liever geen onnodig energie verspillende apparatuur.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
blb4 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:26:
[...]

't zou bizar zijn en tegen bouwbesluit als er in 2002 zonder spouwmuurisolatie is gebouwd.

[...]

zonder WTW is 't ventilatieverlies vaak iets van 30% van een woning, dat is m.i. best wel enorm.

[...]

De inefficiëntie van een buffer is een feit maar is niet significant in jou geval, zonder buffer ga je niet ineens wel voldoende vermogen hebben.
Mjah ben toch wel redelijk zeker van dat er geen spouwmuurisolatie is, dat is wel gebleken.

Die WTW is idd nogmaals zeker wel interessant, zit dan wel even met dakdoorvoeren in de rietenkap, maar mogelijk kan ik bestaande kanalen gebruiken.

Maar nog even terugkomende op dit punt:

Ik vindt de Panasonic website zo onoverzichtelijk, kan niet eens zo snel een M serie T-Cap Monoblock vinden? Wel op andere site hoor zoals deze: https://www.groene-energi...r-3-fasen-16kw-t-cap.html. Ik dacht alleen dat de R290 een lagere COP had dan de R32?

[ Voor 12% gewijzigd door TonCoronel op 23-01-2025 10:19 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
ErikVers schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Dat waren ook niet mijn woorden en zeker niet waar ik op reageerde 😜

ik reageerde op dat hij de juiste setting had gevonden waar ik hem op tipte om aan te passen. Of begrijp ik je verkeerd? Nee defrost mania is ook niet mijn liefde.
Mogelijk dat @pdongen nu denkt "kom maar op met die Defrosts" om te zien hoe de setting "Comfort" 't doet, ik ben nu idd wel weer ff blij met lange runs :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdongen
gazmask schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Waar haal je dat grafiekje uit, via een heishamon?
Home Assistant, maar de data komt inderdaad via een Heishamon (large), en die fungeert als proxy voor Panasonic cloud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdongen
blb4 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Mogelijk dat @pdongen nu denkt "kom maar op met die Defrosts" om te zien hoe de setting "Comfort" 't doet, ik ben nu idd wel weer ff blij met lange runs :) .
Haha, zeker niet, ik vind het wel lekker warm nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Cr3ator schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:11:
[...]

Op zich geven de designhandboeken van Panasonic ook gewoon schema's zonder buffer (en de daarbij vereiste systeeminhoud en minimale debiet) en was ik gisteren bij Itho voor training waar ik een erg buffer-lievende trainer trof.. Vanuit de fabrikant snap ik het ook wel, want nooit gezeur aan de kant van de warmtepomp. 'Het wordt niet warm in huis' -> Tsja, de buffer wordt wel warm, dus de warmtepomp doet t. Dus ligt het aan de afgiftekant / installateur.

Maar bij Pana was ook een installateur aanwezig die, ongeacht de bestaande situatie, ALTIJD een 20L seriebuffer plaatste, want 'baat t niet, dan schaadt het niet'. Behalve voor de portomonnee vd klant...

Zoveel mensen, zoveel meningen, maar ik plaats als het niet hoeft liever geen onnodig energie verspillende apparatuur.
Een 20L serie buffer is zo gek nog niet.
Bij een woning met 15+ groeps openloop vloerverwarming is het idd niets toevoegend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
ErikVers schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:02:
[...]

Tip je kan beter iemand via “quote” op zijn bericht reageren. Dan ziet diegene dat je op zijn bericht reageert en kan ik daarop reageren.
Je hebt gelijk natuurlijk, zo beter denk ik :).
Nu zag ik toevallig je post en ik vermoed dat jij in de app kijkt?.
Klopt. Maar ook via de Service Cloud kan ik het niet vinden. Nu gewoon via de controller gedaan en daar vind ik hem inderdaad. Ik moet dan drie stappen instellen, Ik heb voor nu de standaard waardes die erin stonden, gehanteerd. 20 minuten per stap, volgens de manual. Eens kijken of dat iets uitmaakt in verbruik (lastig te vergelijken) en comfort (vrij eenvoudig te voelen).

Edit: inmiddels wel gevonden in de Service Cloud onder het tabblad System Setup. Lezen is ook een vak :F
Zou je adviseren om in de controller dit te bekijken en in te stellen. Het staat in het installatie menu en dan onder iets van Heating Control

Het betreft (niet voor niks) een installateurs setting en die je niet in de klanten app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
ErikKo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:23:
[...]

Staat nu op -10 -> 35, 15 ->25.

Vandaag voelt het frisjes in huis, controller geeft aan dat het 20 graden is in huis maar een weerstation dat ik ernaast heb gezet, vindt dat het 18.9 graden is. Eens afwachten of dat nog wat corrigeert of dat de controller niet lekker de temp blijft meten. Dan zou ik 'm moeten corrigeren wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
Vandaag moest de installateur nog wat andere werkzaamheden afronden mbt de Airco's. Precies toen ze bezig waren ging de warmtepomp in storing (H20). En nog toevalliger, precies toen belde Panasonic de installateur dat ze dit probleem ook zagen en net aan het monitoren waren. Uiteraard nu het boven de 6 graden is en de warmtepomp het wel trekt. Installateur (de uitvoerende persoon) was ook al overtuigd dat de pomp veel te klein bemeten was, na doorgeven van huidig gas verbruik gaf ook Panasonic aan dat een 16kW nodig is. H20 storing wel direct verholpen zodat nu het huis nog even warm blijft.

Ga begin volgende week even om tafel met de partij om gezamelijk vast te stellen, wat er gaat komen (J, M, Monoblock of toch bi-block etc). Buffer nog even ter sprake gebracht maar daar wilde ze niet van wijken. Gaf zelf inderdaad ook al aan dat leidingwerk vervangen moest worden, wellicht dan toch wel afspreken om bypass te plaatsen om te testen. Levert natuurlijk wel extra bochten e.d. op.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
TonCoronel schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:10:
Vandaag moest de installateur nog wat andere werkzaamheden afronden mbt de Airco's. Precies toen ze bezig waren ging de warmtepomp in storing (H20). En nog toevalliger, precies toen belde Panasonic de installateur dat ze dit probleem ook zagen en net aan het monitoren waren. Uiteraard nu het boven de 6 graden is en de warmtepomp het wel trekt. Installateur (de uitvoerende persoon) was ook al overtuigd dat de pomp veel te klein bemeten was, na doorgeven van huidig gas verbruik gaf ook Panasonic aan dat een 16kW nodig is. H20 storing wel direct verholpen zodat nu het huis nog even warm blijft.

Ga begin volgende week even om tafel met de partij om gezamelijk vast te stellen, wat er gaat komen (J, M, Monoblock of toch bi-block etc). Buffer nog even ter sprake gebracht maar daar wilde ze niet van wijken. Gaf zelf inderdaad ook al aan dat leidingwerk vervangen moest worden, wellicht dan toch wel afspreken om bypass te plaatsen om te testen. Levert natuurlijk wel extra bochten e.d. op.
Wat is je opstelling nu?

Had jij geen J 9kw op een parallel buffer?

Voordeel van parallel buffer op een 32mm leiding is dat je er zeer veel liters per min over kunt pompen dus ook veel vermogen.
Bij een max flow test met een 14KW Daikin zag ik wel 60l/min op 30 meter Uponor 32.

Dus een makkelijke oplossing voor de installateur is de monobloc omwisselen voor bv de M serie op hoger vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasghetti
Technician- schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Wat is je opstelling nu?

Voordeel van parallel buffer op een 32mm leiding is dat je er zeer veel liters per min over kunt pompen dus ook veel vermogen.
Bij een max flow test met een 14KW Daikin zag ik wel 60l/min op 30 meter Uponor 32.

Dus een makkelijke oplossing voor de installateur is de monobloc omwisselen voor bv de M serie op hoger vermogen.
Is dat 100l buffertje niet veel te klein voor 40-50 liter per minuut?

Denk niet dat je dan nog kan spreken over gelaagdheid in het buffer, ofwel menging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Pasghetti schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Denk niet dat je dan nog kan spreken over gelaagdheid in het buffer, ofwel menging.
Als de afgiftekant er net zo hard aan staat te trekken dan kan 't allemaal meevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

blb4 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Als de afgiftekant er net zo hard aan staat te trekken dan kan 't allemaal meevallen.
Dan heeft die 100 liter dus geen enkele toegevoegde waarde meer met een dergelijke grote vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Technician- schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Wat is je opstelling nu?

Idd J 9kW met 100L buffer. Maandag staat de afspraak, buffervat zal wederom onderwerp van gesprek zijn, kijken wat het gaat worden, mijn insteek zal een M serie 16kW zijn zonder buffer, maar ook even kijken naar de totale kosten en welke oplossing ze zelf mee komen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
TonCoronel schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:02:
[...]

Idd J 9kW met 100L buffer. Maandag staat de afspraak, buffervat zal wederom onderwerp van gesprek zijn, kijken wat het gaat worden, mijn insteek zal een M serie 16kW zijn zonder buffer, maar ook even kijken naar de totale kosten en welke oplossing ze zelf mee komen.
Buffer kan ook in de retour in serie, mits de pomp in de WP voldoende opvoerhoogte heeft voor alle groepen en het “open loop” is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasghetti
Technician- schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Buffer kan ook in de retour in serie, mits de pomp in de WP voldoende opvoerhoogte heeft voor alle groepen en het “open loop” is.
Dan is het dus effectief een volumizer, dat heeft alleen nut als hij ook wil koelen met de pomp en dan alsnog staat die 100 extra liters in geen verhouding met een 16kw pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Pasghetti schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Dan is het dus effectief een volumizer, dat heeft alleen nut als hij ook wil koelen met de pomp en dan alsnog staat die 100 extra liters in geen verhouding met een 16kw pomp.
Ja dat weet ik. Wat wil je zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-09 01:02
Pasghetti schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Het buffervat is voor opslag en afgifte van warmte. Zonder menging lukt dat niet. Het is maar zeer zelden dat primaire en secundaire flow gelijk zijn en er geen flow door het vat is. En als er flow is, naar boven of naar beneden, is er menging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToineZ
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-09 14:05
Cr3ator schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:11:
[...]

Ik snap je bovenstaande redenering / redenering van Pana & Itho.
Uit nieuwsgierigheid: worden er bij dergelijke trainingen dan ook getallen aan gehangen? Hoe helpt het, hoeveel energie kan er in een buffervat (en natuurlijk bij welke temp) etc. etc ? Want als 'ze' met goede voorbeelden komen, ben ik bereid om het te geloven, of in ieder geval een poging te doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Ondanks dat mogelijk (hopelijk) deze week nog de installateur met een oplossing gaat komen (lees vervangen 9kW voor 16kW) vandaag weer iets nieuws meegemaakt.

De Warmtepomp is ineens gestopt met werken, tenminste om één of andere reden heeft de warmtepomp de aanvoer temperatuur ineens naar 20 graden verlaagd vanochtend na half 10, net nadat een defrost cycle klaar was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LF713oXHCnFjnW7S4rklemJicMc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DXIeG2WdNMFj68jJgoaISTwE.png?f=user_large

Ik gebruik een stooklijn en hij had hem gewoon op 33/34 moeten laten staan. Gevolg uiteraard is ook weer dat het huis afkoelt. De gemeten temperatuur van de binnenmodule zat ook al een graad lager dan waar hij op ingesteld stond, volgens het display stond de warmtepomp ook gewoon aan en warmte te produceren, echter afgezien van de circulatie pomp gebeurde er niks, compressor was uit, geen heater aan niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1MtaKzhcLE2bp8pepO8XnPrVeE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TUcRY6hR1VGb8A5V877NwSV4.png?f=user_large

Nu net heb ik via het display de warmtepomp eerst uitgezet en daarna weer aan en nu begint hij weer met draaien. Enig idee wat dit kan veroorzaken?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
TonCoronel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:08:
Ondanks dat mogelijk (hopelijk) deze week nog de installateur met een oplossing gaat komen (lees vervangen 9kW voor 16kW) vandaag weer iets nieuws meegemaakt.

De Warmtepomp is ineens gestopt met werken, tenminste om één of andere reden heeft de warmtepomp de aanvoer temperatuur ineens naar 20 graden verlaagd vanochtend na half 10, net nadat een defrost cycle klaar was.

[Afbeelding]

Ik gebruik een stooklijn en hij had hem gewoon op 33/34 moeten laten staan. Gevolg uiteraard is ook weer dat het huis afkoelt. De gemeten temperatuur van de binnenmodule zat ook al een graad lager dan waar hij op ingesteld stond, volgens het display stond de warmtepomp ook gewoon aan en warmte te produceren, echter afgezien van de circulatie pomp gebeurde er niks, compressor was uit, geen heater aan niks.

[Afbeelding]

Nu net heb ik via het display de warmtepomp eerst uitgezet en daarna weer aan en nu begint hij weer met draaien. Enig idee wat dit kan veroorzaken?
Wellicht pendelen?
Bij hogere buitentemperatuur ligt het minimale vermogen van de wp hoger.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Maar het was 2 graden buiten toen hij stopte, doeltemperatuur in huis was nog niet gehaald en was weer flink aan het defrosten de periode er voor(minimaal elk uur) . En met het uit en aanzetten van de WP ging de doeltemperatuur ineens wel weer naar de 33 graden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:55

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik dacht dat mijn software aan het klieren was, maar jij hebt dit dus ook. Paars = doeltemperatuur.

Na een defrost deed de mijne vannacht dit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ah_IrTHs5WdIAXS7yU_w8PuN-ww=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xfgFY4Z2ii7McwoqtmAh5k3s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:55
RemySoeters schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:58:
[...]

Ik dacht dat mijn software aan het klieren was, maar jij hebt dit dus ook.
Paars = doeltemperatuur water.
Na een defrost deed de mijne vannacht dit;
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je de controller als thermostaat gebruikt, kan deze de stooklijn shiften op basis van de gemeten ruimtetemperatuur (de zgn PI logic).

Als je een externe thermostaat gebruikt, gebeurt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
Thorsd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Als je de controller als thermostaat gebruikt, kan deze de stooklijn shiften op basis van de gemeten ruimtetemperatuur (de zgn PI logic).

Hoe werkt dat dan precies? Bij mij (7J series) staat de Zone 1 room op internal thermostat en ik heb een stooklijn ingesteld. Bij mij volgt hij louter de stooklijn, los van wat er gemeten (of ingesteld) is op de controller. Ik kan dus de controller op 24 graden instellen en hij gaat niet harder lopen. Kan hem op 15 graden instellen en hij gaat niet uit.

@TonCoronel Kan het zijn dat er zonlicht valt op de pomp? Ik heb dat in bepaalde delen van het jaar met als gevolg dat de buitentemp sensor opliep naar boven de 20 en dus de pomp uitging vanwege de instelling "outdoor temp for heating off" op 20 graden. Ik heb dat nu op 35 staan en looptie gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Pasghetti schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Hoe werkt dat dan precies? Bij mij (7J series) staat de Zone 1 room op internal thermostat en ik heb een stooklijn ingesteld. Bij mij volgt hij louter de stooklijn, los van wat er gemeten (of ingesteld) is op de controller. Ik kan dus de controller op 24 graden instellen en hij gaat niet harder lopen. Kan hem op 15 graden instellen en hij gaat niet uit.

@TonCoronel Kan het zijn dat er zonlicht valt op de pomp? Ik heb dat in bepaalde delen van het jaar met als gevolg dat de buitentemp sensor opliep naar boven de 20 en dus de pomp uitging vanwege de instelling "outdoor temp for heating off" op 20 graden. Ik heb dat nu op 35 staan en looptie gewoon door.
Hoe het precies werkt is ons onbekend. Maar de PI suggereert een proportioneel-integrator regeling. Als je in dit en andere Panasonic topics zoekt, is er ook aardig wat over geschreven.

Dit is wat de service manual zegt, de B hier is de extra shift van target Ta. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhnEL7KQi6eGIzQ4D7-f1oQA3tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zv4u7RrCiIyz3JprAoOycMol.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
Thorsd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:52:
[...]

Hoe het precies werkt is ons onbekend. Maar de PI suggereert een proportioneel-integrator regeling. Als je in dit en andere Panasonic topics zoekt, is er ook aardig wat over geschreven.

Dit is wat de service manual zegt, de B hier is de extra shift van target Ta. [Afbeelding]
Dat is waarschijnlijk als je de zone sensor insteld op water temperature maar dan is de getoonde temperatuur op de controller de watertemperatuur, niet de ruimte temperatuur wel kun je dan zoals idd in de manual staat "shiften".

Zoals ik aangaf en eigenlijk mijn vraag/opmerking was, is dat ingesteld op internal sensor (remote controller) de pomp niet luisterd naar de instelling, louter naar de stooklijn, met set temperatuur ingesteld op 20 graden, actual zone temp is 21 graden loopt de pomp vrolijk door. En zoals gemeld kan ik via de controller de set temp wijzigen, heeft de pomp ook geen oren naar.

Dus als bij Ton het hetzelfde is ingesteld als bij mij, shift hij dus niet (ineens 20 graden) op basis van de gemeten ruimte temperatuur, max shift is ook maar 5, en komt het euvel ergens anders vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Thorsd schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Ok, die kan ik op zich volgen, behalve dat de controller/thermosstaat zelf aangaf dat het 21 graden binnen was terwijl de ingestelde temperatuur 22 graden was. (zit bijna 2 graden afwijking ondanks ijken sensor).
Pasghetti schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Als ik hem op 20 zet dan gaat de pomp wel uit, dus hij reageert wel op de thermostaat bij mij naar mijn weten, zal dat nog eens testen, maar ben er redelijk zeker van.

Mogelijk viel er vanochtend in de ochtend iets van zon op de pomp, maar de externe temperatuur sensor bleef 2-3 graden aangeven.

Ik probeer verder het andere verhaal te volgen, maar denk dat dit boven mijn pet gaat... ik ben een leek op dit gebied, maar ik zie:
- Thermostaat/controller geeft aan dat de warmtepomp draait (tenminste dat er productie is)
- Warmtepomp draait niet
- Compressor draait ook niet
- Circulatiepomp draait wel
- Doeltemperatuur van kamer is niet gehaald, zit er 1 graden onder
- Huis koelt verder af, 1,5 graad onder gewenste temp.
- Pomp gaat 'ineens' weer draaien als ik hem via de controller uit en aan zet.

Wellicht gebeurd er iets heel logisch op basis van die "PI" maar die komt nog niet helemaal binnen bij mij.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
TonCoronel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:16:
[...]

Ok, die kan ik op zich volgen, behalve dat de controller/thermosstaat zelf aangaf dat het 21 graden binnen was terwijl de ingestelde temperatuur 22 graden was. (zit bijna 2 graden afwijking ondanks ijken sensor).

[...]

Als ik hem op 20 zet dan gaat de pomp wel uit, dus hij reageert wel op de thermostaat bij mij naar mijn weten, zal dat nog eens testen, maar ben er redelijk zeker van.

Mogelijk viel er vanochtend in de ochtend iets van zon op de pomp, maar de externe temperatuur sensor bleef 2-3 graden aangeven.

...
Als hij bij jou wel reageerd op wat je insteld op de controller, dan ga ik er bijna vanuit dat hij dat meeneemt in de logica. Waarom dat bij mij niet gebeurd (en ik heb vaker gelezen bij andere ook niet) blijft dan vooralsnog mijn vraag.

De pomp acteerd op basis van die sensor, als hij 2/3 aangeeft dan is dat geen reden om af te slaan dat zou pas gebeuren als hij de "outdoor temp for heating off" instelling haalt. Dus dat kun je iig uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TonCoronel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:16:
[...]

[...]

Ik probeer verder het andere verhaal te volgen, maar denk dat dit boven mijn pet gaat... ik ben een leek op dit gebied, maar ik zie:
- Thermostaat/controller geeft aan dat de warmtepomp draait (tenminste dat er productie is)
- Warmtepomp draait niet
- Compressor draait ook niet
- Circulatiepomp draait wel
- Doeltemperatuur van kamer is niet gehaald, zit er 1 graden onder
- Huis koelt verder af, 1,5 graad onder gewenste temp.
- Pomp gaat 'ineens' weer draaien als ik hem via de controller uit en aan zet.

Wellicht gebeurd er iets heel logisch op basis van die "PI" maar die komt nog niet helemaal binnen bij mij.
Als de waterpomp draait zit hij boven ta en is hij aan het wachten totdat hij -2 onder ta zit, dan gaat hij weer verwarmen. Als je hem uit en aan zet vergeet hij het wachten en gaat hij gelijk verwarmen als hij onder ta zit.
Dit trucje gebruik ik ook wel eens als ik geen zin heb om eerst mijn 400 liter buffer vat af te laten koelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Alleen de gevraagde Ta was 34, 1 graad hoger dan de aanvoer temp zelf op het momemt dat hij de Ta naar 20 bijstelde, daarna is deze afgekoeld (omdat de circulatiepomp dus wel bleef draaien) naar 22 graden en niet meer zelf aangesprongen dus.

[ Voor 15% gewijzigd door TonCoronel op 26-01-2025 21:42 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
Pasghetti schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:02:
[...]

Dat is waarschijnlijk als je de zone sensor insteld op water temperature maar dan is de getoonde temperatuur op de controller de watertemperatuur, niet de ruimte temperatuur wel kun je dan zoals idd in de manual staat "shiften".

Zoals ik aangaf en eigenlijk mijn vraag/opmerking was, is dat ingesteld op internal sensor (remote controller) de pomp niet luisterd naar de instelling, louter naar de stooklijn, met set temperatuur ingesteld op 20 graden, actual zone temp is 21 graden loopt de pomp vrolijk door. En zoals gemeld kan ik via de controller de set temp wijzigen, heeft de pomp ook geen oren naar.

Dus als bij Ton het hetzelfde is ingesteld als bij mij, shift hij dus niet (ineens 20 graden) op basis van de gemeten ruimte temperatuur, max shift is ook maar 5, en komt het euvel ergens anders vandaan.
De Panasonic in mijn garage deed het ook hoor. Doeltemperatuur 20 graden naar beneden shiften waardoor hij ging pendelen... Nu met externe thermostaat loopt hij mooi rustig.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TonCoronel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 21:41:
Alleen de gevraagde Ta was 34, 1 graad hoger dan de aanvoer temp zelf op het momemt dat hij de Ta naar 20 bijstelde, daarna is deze afgekoeld (omdat de circulatiepomp dus wel bleef draaien) naar 22 graden en niet meer zelf aangesprongen dus.
Met een gewenste ta 20, gaat hij pas verwarmen bij 18.
Vraag is dus eigenlijk waarom hij zelf naar ta 20 springt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
ja dat is inderdaad mijn vraag.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:06
Wellicht een weekschema in de cloud of controller wat naar dhw only schakelt?
Of holiday mode ofzo?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Helemaal niks van dat helaas, ik gebruik geen dhw, puur vloerverwarming, er is geen schema ingesteld, ook niet op de cloud of controller. Nouja ik laat het er maar bij voor nu, voor mij in ieder geval onbegrijpelijk wat er gebeurd is. Ik haal ook niet uit heishamon/HA wat er voor gezorgt heeft dat hij dit gedaan heeft. Tijdens een defrost past hij de Ta aan, kan ik uit de grafieken halen, heb het idee dat er een bug is geweest waarbij hij de Ta niet meer terug heeft gezet nadat de defrost cycle was afgerond.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
TonCoronel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:57:
Helemaal niks van dat helaas, ik gebruik geen dhw, puur vloerverwarming, er is geen schema ingesteld, ook niet op de cloud of controller. Nouja ik laat het er maar bij voor nu, voor mij in ieder geval onbegrijpelijk wat er gebeurd is. Ik haal ook niet uit heishamon/HA wat er voor gezorgt heeft dat hij dit gedaan heeft. Tijdens een defrost past hij de Ta aan, kan ik uit de grafieken halen, heb het idee dat er een bug is geweest waarbij hij de Ta niet meer terug heeft gezet nadat de defrost cycle was afgerond.
Als de buitentemperatuurmeting klopt, en je verder geen programma hebt lopen dan, is het waarschijnlijk de target correctie van de controller. Zie ook Makrolon in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3" De PI logic in de controller is een black box die de Ta setpoint kan aanpassen. Als de uitkomst (ruimtetemperatuur) verder goed is, kun je het daarbij laten zonder te weten wat er precies gebeurt. Als je meer inzicht en controle wilt: gewoon een externe thermostaat gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 09:43

ErikKo

Rippie

Ik had voorheen ook erg veel last van de PI Logic. Toen de stooklijn te hoog stond afgesteld leek het erop dat de PI Logic ingrijpt om een overshoot van de temperatuur te voorkomen. Inherent aan een PID regeling krijg je met overshoot overcompensatie zowel boven- als onder de setpoint.

Ik heb de afgifte in onze woning verbeterd, en de stooklijn verlaagd. De temperatuur reageert nu veel rustiger, en de temperatuur in de woonkamer schommelt nu prima rond de doeltemperatuur.

In andere woorden, mijn ervaring:
Als je stooklijn te hoog staat, en het te snel opwarmt, trekt de PI Logic te snel aan de aanvoertemperatuur.
Met een betere stooklijn, en een rustige opwarming, is de PI Logic prima, en zal deze op de juiste momenten de aanvoertemperatuur naar 20C trekken, en weer vrijgeven wanneer het afkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasghetti
ErikKo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:31:
Ik had voorheen ook erg veel last van de PI Logic. Toen de stooklijn te hoog stond afgesteld leek het erop dat de PI Logic ingrijpt om een overshoot van de temperatuur te voorkomen. Inherent aan een PID regeling krijg je met overshoot overcompensatie zowel boven- als onder de setpoint.

Ik heb de afgifte in onze woning verbeterd, en de stooklijn verlaagd. De temperatuur reageert nu veel rustiger, en de temperatuur in de woonkamer schommelt nu prima rond de doeltemperatuur.

In andere woorden, mijn ervaring:
Als je stooklijn te hoog staat, en het te snel opwarmt, trekt de PI Logic te snel aan de aanvoertemperatuur.
Met een betere stooklijn, en een rustige opwarming, is de PI Logic prima, en zal deze op de juiste momenten de aanvoertemperatuur naar 20C trekken, en weer vrijgeven wanneer het afkoelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84z9kblpsDlSTVxSt93bYVLOzvo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gPITHt77r44g4jPSRCaF01v8.png?f=user_large

Ik denk ook dat een verkeerd ingestelde stooklijn de oorzaak is van "onlogisch" gedrag. Als je de afgite curve bekijkt van de 5/7/9 J series zie je dat het min/max vermogen bij elk van de 3 modellen op een andere buitentemperatuur plaatsvind. Hoewel het warmteverlies van je huis linear is mbt buitentemp, is de afgifte van de pomp dat niet. De PI logic compenseerd daarvoor.

Ik heb een 7 en mijn stooklijn gaat van -7 tot +7, bij de 5 zou dat -13 tot 7 zijn.

De curve voor de 9 is wel apart, de max is bij 7 graden, geen idee wat de optimale min zou moeten zijn :>

Bij de 9 is er dus wel een grote drop tussen 2 en 4 graaden buitentemperatuur. De wijziging van de PI logic in het geval van @TonCoronel gebeurde ook rond de 3 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Pasghetti schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:48:
[...]

De curve voor de 9 is wel apart, de max is bij 7 graden, geen idee wat de optimale min zou moeten zijn :>

Bij de 9 is er dus wel een grote drop tussen 2 en 4 graaden buitentemperatuur. De wijziging van de PI logic in het geval van @TonCoronel gebeurde ook rond de 3 graden.
Het lijkt erop dat de 9-curve aangeeft wat het machinetype maximaal zou kunnen, de 7 en 5 zijn softwarematig beperkt op een mooie lijn. Deze liggen allemaal onder de 9-curve. (Volgensmij heeft @TonCoronel een 9 T-cap, die weer een andere curve heeft.)

Maar een integrator in de regeling kan soms inderdaad onverwachte dingen doen. Waar de P (proportioneel) alleen het huidige verschil met de setpoint meeneemt in de uitsturing, neemt de I component (integrator) ook de som van de voorgaande fouten over de tijd mee.

Als de WP onderbemeten is, kan de regeling snel uit de bocht vliegen omdat deze meer vermogen verwacht te krijgen dan er beschikbaar is. (In de praktijk zijn er in een regelsysteem nog een flink aantal meer parameters om het geheel te beheersen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pasghetti schreef op zondag 26 januari 2025 @ 19:02:
[...]

Dat verhaal van ThorsD over shiften van de Ta onder invloed van de door de sensor in de controller gemeten temperatuur (PI control) klopt.

Maar jouw verhaal over het niet reageren op instellingswijziging van gewenste kamertemperatuur bij een warmtepomp die als sensor de interne thermostaat gebruikt, kan niet kloppen. Ik denk dat bij experimenten je instelling (installateur>systeem>zone en sensor>ruimtethermostaat>intern) is verdwenen. Wat staat er in het middenveld voor symbool onder de kamertemperatuur? Maak eens een foto.

Of vergeet je soms bij het verstellen van de gewenste kamertemperatuur je keuze te bevestigen met de middelste (return) toets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22-09 23:26
Heb al een poos externe buitentemperatuur-sensor liggen , en vandaag ga ik hem maar is aansluiten , vroeg me nu af is deze op 220v ?
Kan het gewoon even meten , maar pana staat op het dak .
Had het probleem al eerder dat de pana zodra de zong gaat schijnen , de buiten sensor voor de temperatuur verkeerde waardes geeft , en zo ongewenste schakelmomenten geeft, gister gaf de sensor al 20c aan vol in de zon , de werkelijke temperatuur was toen 10c .

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy55 op 28-01-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-09 18:31
Pasghetti schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:48:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk ook dat een verkeerd ingestelde stooklijn de oorzaak is van "onlogisch" gedrag. Als je de afgite curve bekijkt van de 5/7/9 J series zie je dat het min/max vermogen bij elk van de 3 modellen op een andere buitentemperatuur plaatsvind. Hoewel het warmteverlies van je huis linear is mbt buitentemp, is de afgifte van de pomp dat niet. De PI logic compenseerd daarvoor.

Ik heb een 7 en mijn stooklijn gaat van -7 tot +7, bij de 5 zou dat -13 tot 7 zijn.

Ik heb de 9j. Stooklijn staat op -7/35 en +3/27. Dit werkt prima. Vanaf 3-8 graden heb ik onafgebroken runs op 21/22 hz. Gisteren was het 8 graden buitentemperatuur en dan draait hij toch netjes de hele dag door. Controller (die ik ook als thermostaat gebruik) liep op van 21 naar 22 graden (vooral ook door de zon), maar in de avond zakte hij alweer naar 21. Dus op dit moment geen nachtverlaging nodig. Tot -3 gaat het ook prima. Hij draait max op 57 hz (stille modus) en geeft dan 7-7,5 kW max vermogen. De echte vuurdoop met strenge vorst moet ik nog ervaren. Dan verwacht ik dat de stille modus eraf moet.

Bij de aanschaf heb ik nog wel getwijfeld tussen de 7j of 9j. Bij -10 verwacht ik toch echt wel die 7,5 kW nodig te hebben. En dan zie je de 7j toch teveel vermogen verliezen. Tegelijk was ik bang dat de 9j bij hogere buitentemperaturen te weinig terug zou moduleren. Dat laatste valt mij dus alles mee, en ben blij dat ik toch voor de 9j ben gegaan.

Enige aandachtspuntje is het bekende snelle optoeren na een defrost. De K- en L-serie doen dit al beter, begrijp ik.

Tot dusver een tevreden j9 gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
Vandaag doet hij weer het zelfde, alleen nu geen defrost en de temperatuur op de thermostaat is deze keer wel bereikt (22 graden), lijkt er dus toch op dat de thermostaat (in dit geval) de WP heeft laten uitschakelen, al snap ik nog steeds niet dat hij bijvoorbeeld wel de interne en externe circulatiepomp laat draaien, maar dat zal wel zo horen.

Verder gisteren goed gesprek gehad met de installateur en die zijn met een nette oplossing gekomen. Initieel de J 9kW willen uitwisselen voor een J 16 kW. Toch nagevraagd naar de mogelijkheden om voor de M serie te gaan, kosten technisch iets duurder (ivm de externe controller box) maar zoveel scheelde het niet. Zijn er dus zowel technisch als financieel goed uit gekomen, volgende week zal hij vervangen worden.
Gezamelijk ook met Panasonic gesproken, die blijven volhouden dat een buffervat de way to go is, met name ook vanwege de defrosts die de warmte uit de woning trekt als je geen buffervat gebruikt. Voor nu laat ik dat gewoon gebeuren, kan altijd er nog tussenuit, maar eerst maar eens een werkende en stabiele setup realiseren.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Mooi dat het zo goed wordt opgelost @TonCoronel! Maar dat buffervatverhaal blijft bijzonder. Een defrost is hooguit een keer 0,5kWh (ervaring 9J, mogelijk dat de M met dubbele verdamper dus ~1kWh nodig heeft). Dat maakt echt geen indruk op 180m2 vloerverwarming (180m2*15cm beton = 27m3 = ~65MJ/K = 18 kWh/K). Worst case ongeveer 0,05C afkoeling per defrost dus :P

Ondanks dat hun eigen design manual de buffer optioneel noemt, wil PanaNL er blijkbaar niet aan. Rekenen en systeemdenken wordt blijkbaar als te moeilijk gezien.

[ Voor 18% gewijzigd door Cr3ator op 28-01-2025 10:14 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@TonCoronel helemaal eens met bovenstaande.
Laat het dan met kogelkranen aanleggen, zodat je de buffer zelf kunt schakelen tussen serieel of parallel.
De aanvoer laat je dan met de kranen wel/niet door de buffer en secundaire pomp gaan. De retour blijft ongewijzigd.
Een beetje zoals hier door @Andrehj werd aangeven met een tekening.
Een parallelle buffer is echt enorm zonde voor je efficiëntie/COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Cr3ator schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:12:
Mooi dat het zo goed wordt opgelost @TonCoronel! Maar dat buffervatverhaal blijft bijzonder. Een defrost is hooguit een keer 0,5kWh (ervaring 9J, mogelijk dat de M met dubbele verdamper dus ~1kWh nodig heeft). Dat maakt echt geen indruk op 180m2 vloerverwarming (180m2*15cm beton = 27m3 = ~65MJ/K = 18 kWh/K). Worst case ongeveer 0,05C afkoeling per defrost dus :P

Ondanks dat hun eigen design manual de buffer optioneel noemt, wil PanaNL er blijkbaar niet aan. Rekenen en systeemdenken wordt blijkbaar als te moeilijk gezien.
@TonCoronel Panasonic NL? Dat ligt er maar net aan wie je daar in de catacomben spreekt. Voldoende externe publicaties online die in jouw situatie een buffer onder voorwaarden afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Chevy55 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:11:
Heb al een poos externe buitentemperatuur-sensor liggen , en vandaag ga ik hem maar is aansluiten , vroeg me nu af is deze op 220v ?
Kan het gewoon even meten , maar pana staat op het dak .
Had het probleem al eerder dat de pana zodra de zong gaat schijnen , de buiten sensor voor de temperatuur verkeerde waardes geeft , en zo ongewenste schakelmomenten geeft, gister gaf de sensor al 20c aan vol in de zon , de werkelijke temperatuur was toen 10c .
Nee hoor, dit is gewoon een passieve thermistor net als de andere sensors. Hij zit aan het 5V circuit op het main pcb met één aansluiting aan aarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22-09 23:26
FransvWoerkom schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:07:
[...]

Nee hoor, dit is gewoon een passieve thermistor net als de andere sensors. Hij zit aan het 5V circuit op het main pcb met één aansluiting aan aarde.
Top dank U.

heb hem inmiddels aangesloten , had ik eerder moeten doen , vandaag geen zon en heeft sinds ik hem stroomloos gemaakt heb , voor aansluiten sensor , continue gelopen , gister met de zon op de sensor van de pana meerdere keren aan uit , het viel me op dat het vooral met half bewolkt weer , de schakel momenten veel vaker waren , nog even afwachten , maar nu hangt de externe sensor uit de zon op 2,5mtr hoog .
Zou het probleeem over moeten zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
Carboy54 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:26:
[...]

@TonCoronel Panasonic NL? Dat ligt er maar net aan wie je daar in de catacomben spreekt. Voldoende externe publicaties online die in jouw situatie een buffer onder voorwaarden afraden.
Tjah ik denk ik probeer het gewoon nog een keer zelf, net PanasonicNL gebeld, die blijven aangeven dat ook bij een M serie dit wordt aangeraden ivm mogelijk pendelen. Ik heb vloeroppervlakte etc doorgenomen, maar dan nog adviseren ze een buffervat. Ik heb ook nog gerefereerd naar de installatie handleiding van de M serie waar een opstelling zonder buffervat in staat, maar ook daarvan geven ze aan dat het een 'mogelijkheid' is maar sterk afraden.
Verder hebben ze daar in meegenomen dat in hun hernieuwde berekenen dat er 13kW nodig is, een 16kW is dus overbemeten en risico op pendelen neemt daardoor nog meer toe.

Tijdens installatie zal ik de installateur nogmaals even lief aankijken en een bypass laten plaatsen indien de ruimte het toelaat, zoniet dan gaan we er mee leven (voor nu).

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
TonCoronel schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:50:
[...]

Tjah ik denk ik probeer het gewoon nog een keer zelf, net PanasonicNL gebeld, die blijven aangeven dat ook bij een M serie dit wordt aangeraden ivm mogelijk pendelen. Ik heb vloeroppervlakte etc doorgenomen, maar dan nog adviseren ze een buffervat. Ik heb ook nog gerefereerd naar de installatie handleiding van de M serie waar een opstelling zonder buffervat in staat, maar ook daarvan geven ze aan dat het een 'mogelijkheid' is maar sterk afraden.
Verder hebben ze daar in meegenomen dat in hun hernieuwde berekenen dat er 13kW nodig is, een 16kW is dus overbemeten en risico op pendelen neemt daardoor nog meer toe.

Tijdens installatie zal ik de installateur nogmaals even lief aankijken en een bypass laten plaatsen indien de ruimte het toelaat, zoniet dan gaan we er mee leven (voor nu).
Bij die redenering kun je vraagtekens zetten, maar aan de andere kant begrijp ik ze ook: bij een installatie waar al wat gedoe mee is, gaan ze ieder ander mogelijk risico uit de weg. Je plan lijkt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Met 2 meter extra leiding en paar kraantjes kan je het zelf uitzoeken 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Pendelen hangt af van het laagste vermogen wat ze kunnen leveren, als dat bij de 16 aanzienlijk hoger is dan moet je dat even goed bekijken ja.
En buffer vat..... Ik zou panasonic maar geloven, beetje efficiency winst is niks tov altijd een goed draaiend systeem te creëren met een buffer.
Heb hier al vaak problemen gezien die met een buffer niet hadden voorgekomen.
Details ga ik niet benoemen, heb geen zin in eindeloze discussies, lees dit forum maar jaartje of drie terug haha.
Ik ben zeer content met mijn 400 liter buffer, en bij nieuw systeem zou ik het weer doen, oke ietsje kleiner kan wel, maar niet onder 200.
Succes met je keuze

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Carboy54 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Met 2 meter extra leiding en paar kraantjes kan je het zelf uitzoeken 🤗
Misschien wel eens aardig vast te leggen wat je in zo'n situatie dat installateur (en fabrikant) per se met een parallel buffervat willen werken en je daarin mee moet gaan dan nog extra kan laten aanleggen om de installatie om te bouwen naar A) buffervat alleen nog in de retour (mocht je te weinig systeeminhoud hebben) of B ) helemaal geen buffervat. En dan dus in beide gevallen ook niet de extra circulatiepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:17
Sjouke Jacobsen schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:27:
[...]

Ik heb de 9j. Stooklijn staat op -7/35 en +3/27. Dit werkt prima. Vanaf 3-8 graden heb ik onafgebroken runs op 21/22 hz. Gisteren was het 8 graden buitentemperatuur en dan draait hij toch netjes de hele dag door. Controller (die ik ook als thermostaat gebruik) liep op van 21 naar 22 graden (vooral ook door de zon), maar in de avond zakte hij alweer naar 21. Dus op dit moment geen nachtverlaging nodig. Tot -3 gaat het ook prima. Hij draait max op 57 hz (stille modus) en geeft dan 7-7,5 kW max vermogen. De echte vuurdoop met strenge vorst moet ik nog ervaren. Dan verwacht ik dat de stille modus eraf moet.

Bij de aanschaf heb ik nog wel getwijfeld tussen de 7j of 9j. Bij -10 verwacht ik toch echt wel die 7,5 kW nodig te hebben. En dan zie je de 7j toch teveel vermogen verliezen. Tegelijk was ik bang dat de 9j bij hogere buitentemperaturen te weinig terug zou moduleren. Dat laatste valt mij dus alles mee, en ben blij dat ik toch voor de 9j ben gegaan.

Enige aandachtspuntje is het bekende snelle optoeren na een defrost. De K- en L-serie doen dit al beter, begrijp ik.

Tot dusver een tevreden j9 gebruiker.
Het lijkt me sterk dat hij met die stooklijn continue blijft draaien bij +8. Dan heb je een aanvoer van 23 graden

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:59:
[...]

Het lijkt me sterk dat hij met die stooklijn continue blijft draaien bij +8. Dan heb je een aanvoer van 23 graden
Nee, vanaf +3 en hoger blijft de ta 27.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-09 18:31
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:15:
[...]

Nee, vanaf +3 en hoger blijft de ta 27.
Precies. 8 graden is wel de max hoor. Bij hogere temperaturen gaat ie op nachtverlaging.
Pagina: 1 ... 32 ... 40 Laatste