Wat is het voordeel van een andere thermostaat tov van de standaard panasonic remote controller (zit toch ook een thermostaat in)? Plus die kan koelen met de thermostaat (lijkt me)?blb4 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:38:
[...]
Volgens mij zijn er genoeg. Wordt volgens mij sowieso veel door installateurs gedaan, er is dan niks extra nodig, gewoon de controller in de woonkamer hangen.
Wat zijn je ervaringen?bvh89 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:51:
[...]
Yes, ik gebruik de remote controller -ook- als thermostaat.
Hoe is de hysterese bv? Of schakel je niet op temperatuur?
Koel je er ook mee?
Dat je hem hamdmatig van 21 naar 19 zet bedoel je?wheli schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:27:
[...]
Zeker, werkt prima. Ik speel nog wat met temp op 19 vs 21 om zo de dure uren en koude uren te vermijden maar dat is puur hobby. Normale mensen zouden hem op 20 zetten en zn ding laten doen.
Of met een klokprogramma?
Als het geschikt is voor 230 v heeft toch alleen betrekking op de isolatie van de kabel. Dat die niet bloot kan komen te liggen? En je gevaar loopt bij aanraking. In principe kan je over elke aderdikte 230v sturen zover ik weet. Niet alle amperes alleen.blb4 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:34:
[...]
Dat 't prima gaat wil niet zeggen dat 't zo hoort. 't Gaat trouwens niet over de dikte van de aders, 't gaat er om of de kabel geschikt is voor 230V.
Je thermostaat lekker laten zitten hoor, de externe aansluiting is daarvoor gemaakt, gebruik hem zelf ook al 9 jaar zo. Reuze handig ook meerdere thermostaat parallel op die aansluiting. Is tenslotte maar simpel maak en verbreek contactTheo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:42:
[...]
Aan de andere kant, ik heb nu een goedwerkende thermostaat hangen die op de Pana is aangesloten, en deze werkt al 9 jaar zonder problemenEnkel dus wanneer dus vlak vóór een defrost de thermostaat de Pana uitzet op een dag dat het vriest en mistig is dan wil de Pana dus dichtvriezen. Maar in theorie zou er dan na 45 minuten alsnog de benodigde defrost komen.
Dus een andere thermostaat lost dan enkel het euvel op dat in die 45 minuten de Pana maar iets van half vermogen kan leveren omdat deze compleet dichtgevroren zit. Gezien dit bijna niet voorkomt denk ik dat ik de huidige thermostaat laat hangen.
Maar het is wel een goed idee om in het achterhoofd te houden; mochten we de thermostaat ooit vervangen dan zal het dus een draadloze worden die 230 volt kan en mag schakelen!
1 PVoutput . Dongen NB
‘t gaat idd om de isolatiewaarde, je moet dus gewoon een kabel nemen die geschikt is voor 230V. Als de isolatie niet geschikt is kan je - op den duur - doorslag krijgen met bv brand als gevolg.wouter_tw schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:42:
[...]
Als het geschikt is voor 230 v heeft toch alleen betrekking op de isolatie van de kabel. Dat die niet bloot kan komen te liggen? En je gevaar loopt bij aanraking. In principe kan je over elke aderdikte 230v sturen zover ik weet. Niet alle amperes alleen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Daar zijn hier hele pagina’s mee volgeschreven. Belangrijkste is de instelling op hele graden en de hysteresis van 1 graad. Velen zijn daar niet tevreden over.wouter_tw schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:27:
[...]
Wat is het voordeel van een andere thermostaat tov van de standaard panasonic remote controller (zit toch ook een thermostaat in)? Plus die kan koelen met de thermostaat (lijkt me)?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Die blijft ook zeker gewoon aan de muur hangen; juist vanwege die 12 volt die maar op de draadjes staat ipv de 230 volt die Panasonic zelf wil gebruiken voor hun thermostaat.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:49:
[...]
Je thermostaat lekker laten zitten hoor, de externe aansluiting is daarvoor gemaakt, gebruik hem zelf ook al 9 jaar zo. Reuze handig ook meerdere thermostaat parallel op die aansluiting. Is tenslotte maar simpel maak en verbreek contact
Wat is het verschil in gebruik tussen die ext.control pinnen gebruiken of de thermostat pinnen gebruiken om de Pana aan/uit te zetten? Beide doen hetzelfde volgens mij... Toen ik negen jaar gelden de Pana plaatste was die 12 vs 230 volt ook de enige reden om hiervoor te gaan. De boodschap op het display was toen een leuke bonus, want volgens mij geeft het display niks weer over de pin 10-12 thermostaat?
7400 Wp op het dak
Als je instelt in de controller dat er door een externe thermostaat bediend wordt, krijg je een thermostaat logo in het display van je controller.
Of bedoel je iets anders?
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Dan zie je idd enkel dat het 'remote' segment aangaat om aan te geven dat er een externe thermostaat is ingesteld, maar niet of deze thermostaat de Pana aan of uit heeft gezet. (als ik de handleiding goed interpreteer iig, zelf geen ervaring mee) Met de externe control pinnen laat het scherm zien wanneer deze door de thermostaat is uitgezet door 'ext sw off' te tonen wanneer de thermostaat 'm uit heeft gezet.-Junkiexp- schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:47:
Als je instelt in de controller dat er door een externe thermostaat bediend wordt, krijg je een thermostaat logo in het display van je controller.
Maar zou er een verschil zitten in manier van werken of je via de AC of DC pinnen de Pana aan en uit laat zetten door een thermostaat? Gezien er twee manieren zijn zou er een verschil moeten zijn gok ik?
7400 Wp op het dak
De issue was het ongeschikte draad voor 230 en hoe je dat simpel op lost voor een paar tientjes zonder breekwerk.Theo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:42:
[...]
Aan de andere kant, ik heb nu een goedwerkende thermostaat hangen die op de Pana is aangesloten, en deze werkt al 9 jaar zonder problemenEnkel dus wanneer dus vlak vóór een defrost de thermostaat de Pana uitzet op een dag dat het vriest en mistig is dan wil de Pana dus dichtvriezen. Maar in theorie zou er dan na 45 minuten alsnog de benodigde defrost komen.
Dus een andere thermostaat lost dan enkel het euvel op dat in die 45 minuten de Pana maar iets van half vermogen kan leveren omdat deze compleet dichtgevroren zit. Gezien dit bijna niet voorkomt denk ik dat ik de huidige thermostaat laat hangen.
Maar het is wel een goed idee om in het achterhoofd te houden; mochten we de thermostaat ooit vervangen dan zal het dus een draadloze worden die 230 volt kan en mag schakelen!
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Nee is exact hetzelfde, gewoon aan en uit.Theo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:01:
[...]
Dan zie je idd enkel dat het 'remote' segment aangaat om aan te geven dat er een externe thermostaat is ingesteld, maar niet of deze thermostaat de Pana aan of uit heeft gezet. (als ik de handleiding goed interpreteer iig, zelf geen ervaring mee) Met de externe control pinnen laat het scherm zien wanneer deze door de thermostaat is uitgezet door 'ext sw off' te tonen wanneer de thermostaat 'm uit heeft gezet.
Maar zou er een verschil zitten in manier van werken of je via de AC of DC pinnen de Pana aan en uit laat zetten door een thermostaat? Gezien er twee manieren zijn zou er een verschil moeten zijn gok ik?
Alleen de thermostaat aansluiting kan ook de koeling regelen, en dus ook omschakelen
1 PVoutput . Dongen NB
En doorslag enz.wouter_tw schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:42:
[...]
Als het geschikt is voor 230 v heeft toch alleen betrekking op de isolatie van de kabel. Dat die niet bloot kan komen te liggen? En je gevaar loopt bij aanraking. In principe kan je over elke aderdikte 230v sturen zover ik weet. Niet alle amperes alleen.
Maar nog veel belangrijker, stel jij verhuisd of een ander werkt aan je installatie. Ziet een telefoonsnoer, zit er met mijn klauwen aan en krijgt een flinke opdonder, de gevolgen kunnen heftig zijn.
Heb je een Heishamon? Dat dichtvriezen heb ik opgelost met een rule:Theo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:42:
[...]
Edit: sorry ik lees zojuist dat je een F serie hebt. Zit er in het menu van de controller een geforceerde defrost optie?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| on @Outside_Pipe_Temp then if @Outside_Temp < 5 && @Defrosting_State == 0 then $defrosttemp = round(-6 + (4 - @Outside_Temp) * -0.8) - 4; if @Outside_Pipe_Temp < $defrosttemp then @SetForceDefrost = 1; end end end |
[ Voor 4% gewijzigd door Skipper-93 op 19-01-2025 10:32 ]
Defrost je daarmee vaker dan eens per 40 minuten?Skipper-93 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:23:
[...]
Heb je een Heishamon? Dat dichtvriezen heb ik opgelost met een rule:
Edit: sorry ik lees zojuist dat je een F serie hebt. Zit er in het menu van de controller een geforceerde defrost optie?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 on @Outside_Pipe_Temp then if @Outside_Temp < 5 && @Defrosting_State == 0 then $defrosttemp = round(-6 + (4 - @Outside_Temp) * -0.8) - 4; if @Outside_Pipe_Temp < $defrosttemp then @SetForceDefrost = 1; end end end
En is dat gunstig voor de gemiddelde afgifte en COP?
Ik heb al eens zo'n 230 V schok gehad. Niet heel fijn😅 maar dat was een fout van mezelfTechnician- schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:44:
[...]
En doorslag enz.
Maar nog veel belangrijker, stel jij verhuisd of een ander werkt aan je installatie. Ziet een telefoonsnoer, zit er met mijn klauwen aan en krijgt een flinke opdonder, de gevolgen kunnen heftig zijn.
De formule is de lijn van de defrostgrafiek uit de Service handleiding -4 graden. (De WP Dit script heeft alleen nut wanneer je de CN4 External Control (laagspanning) aansluiting gebruikt voor je thermostaat. Zoals Theo aangaf, wanneer de WP uitgezet is door de thermostaat terwijl hij bijna aan een defrost toe is. Gaat hij na inschakelen x aantal minuten door voordat hij mag defrosten. De Outdoor Pipe Temp zakt dan tot -20 of lager.Tinkerer84 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:41:
[...]
Defrost je daarmee vaker dan eens per 40 minuten?
En is dat gunstig voor de gemiddelde afgifte en COP?
Bij een thermostaat op CN2 of de controller zelf speelt dit probleem denk ik niet?
Zijn er mensen die hun compressor hebbe na geisoleerd (of is het geluid acceptabel)?
Ff zoeken in dit topic, wordt regelmatig besproken. Onlangs nog..wouter_tw schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:01:
Zijn er mensen die hun compressor hebbe na geisoleerd (of is het geluid acceptabel)?
Onze J9 is mij soms ook een tikkie te luid.
Nu heb ik eens met de stille modus zitten spelen maar tot mijn verbazing heeft dit helemaal geen effect op de compressor.
Ik had een stukje terug gelezen dat qm2 30/26 herz moest zijn
En qm3 tussen de 30 en 20.
Hij verstuurd het commando en er staat ook wel dat ie in stille modus staat
Zou er een instelling kunnen zijn waardoor die stille modus negeert?
(Nee ik heb nog geen heisamon)
Nu heb ik eens met de stille modus zitten spelen maar tot mijn verbazing heeft dit helemaal geen effect op de compressor.
Ja inderdaad. Ik kijk wat het weer gaat doen, temperatuur buiten en binnen, of we werken of niet etc. We hebben een systeem dat redelijk snel reageert (in periodes zonder defrost). Dus het is zelden te koud in huis.wouter_tw schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:38:
[...]
Dat je hem hamdmatig van 21 naar 19 zet bedoel je?
Of met een klokprogramma?
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Bij gebruik van ext. Control kun je de shift van de stooklijn blijven gebruiken, met de andere niet. Nadeel is dan weer dat je sanitair warmwater alleen met een truc kunt maken.Theo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:35:
[...]
Die blijft ook zeker gewoon aan de muur hangen; juist vanwege die 12 volt die maar op de draadjes staat ipv de 230 volt die Panasonic zelf wil gebruiken voor hun thermostaat.
Wat is het verschil in gebruik tussen die ext.control pinnen gebruiken of de thermostat pinnen gebruiken om de Pana aan/uit te zetten? Beide doen hetzelfde volgens mij... Toen ik negen jaar gelden de Pana plaatste was die 12 vs 230 volt ook de enige reden om hiervoor te gaan. De boodschap op het display was toen een leuke bonus, want volgens mij geeft het display niks weer over de pin 10-12 thermostaat?
hoi @De HvE en anderen,De HvE schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:49:
[...]
Hier een Nodered versie.
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 [ { "id": "a82e049cf8e30ee6", "type": "tab", "label": "Flow 1", "disabled": false, "info": "", "env": [] }, { "id": "4b8a2b43a3e96386", "type": "http request", "z": "a82e049cf8e30ee6", "name": "PVOUTPUT.ORG", "method": "POST", "ret": "txt", "paytoqs": "ignore", "url": "https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp", "tls": "", "persist": false, "proxy": "", "insecureHTTPParser": false, "authType": "", "senderr": false, "headers": [], "x": 530, "y": 340, "wires": [ [ "9eb58bb85d11318f" ] ] }, { "id": "c27a343449b5bf82", "type": "function", "z": "a82e049cf8e30ee6", "name": "Create PV Message for Solar PVOUTPUT ", "func": "//Create PVOUTPUT Message ;\nmsg.headers={};\nvar WattTotaalWP = \"hier jouw waarde\";\nvar KwhTotaalWP = \"hier jouw waarde\";\nvar KwhHeaterWP = \"hier jouw waarde\"; \nvar TempWPBuiten = \"hier jouw waarde\";\nvar CopWP = \"hier jouw waarde\";\n\n//Create time\nif (!msg.timestamp) msg.timestamp = Math.round(+new Date());\nvar dt = new Date(msg.timestamp);\n//var month = (\"0\" + (dt.getMonth() + 1)).slice(-2);\nvar month = (dt.getMonth() + 1).toString().padStart(2, \"0\");\nvar day = dt.getDate();\nvar year = dt.getFullYear();\nvar hours = dt.getHours();\nvar mins = dt.getMinutes();\nvar datum = \"\" + year + month + day;\nvar tijd = hours + \":\" + mins; \n\n//Create Headers\nmsg.headers[\"X-Pvoutput-Apikey\"] = \"xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx\" //ÿour api\"\nmsg.headers[\"X-Pvoutput-SystemId\"] = 123456 //\"your system id\";\nmsg.headers[\"content-type\"]=\"application/x-www-form-urlencoded\"\n\n//Create Payload \nmsg.payload = \"&d=\" + datum + \"&t=\" + tijd + \"&v1=\" + KwhTotaalWP + \"&v2=\" + WattTotaalWP + \"&v3=\" + KwhHeaterWP + \"&v5=\" + TempWPBuiten;\n\n//optional you can also sent other value to pvoutput.org \n//This can be done in a second flow also\n//the flows will be combined by PVOUTPUT.ORG\n//you have to retrieve value from (smart) energy meter and outside temperature indicator\n//v3 = 12345 //energy used today (watts)\n//v4 = 1234.5 //energy used currently (watts)\n//v5 = 12.3 //temeprature \n//v6 = 123.4 //voltage\n//msg.payload = \"&d=\"+d+\"&t=\"+t+\"&v3=\"+v3+\"&v4=\"+v4+\"&v5=\"+v5+\"&v6=\"+v6;\n\nreturn msg;\n", "outputs": 1, "timeout": "", "noerr": 0, "initialize": "", "finalize": "", "libs": [], "x": 460, "y": 260, "wires": [ [ "9f07905d4937525e", "4b8a2b43a3e96386" ] ] }, { "id": "9eb58bb85d11318f", "type": "debug", "z": "a82e049cf8e30ee6", "name": "MSG Return PVoutput", "active": false, "tosidebar": true, "console": false, "tostatus": true, "complete": "payload", "targetType": "msg", "statusVal": "payload", "statusType": "auto", "x": 840, "y": 340, "wires": [] }, { "id": "9f07905d4937525e", "type": "debug", "z": "a82e049cf8e30ee6", "name": "Send to PVoutput", "active": false, "tosidebar": true, "console": false, "tostatus": true, "complete": "payload", "targetType": "msg", "statusVal": "payload", "statusType": "auto", "x": 830, "y": 260, "wires": [] }, { "id": "e8f68a03eaf001a9", "type": "comment", "z": "a82e049cf8e30ee6", "name": "Verbruik warmtepomp doorsturen naar PVoutput", "info": "", "x": 500, "y": 200, "wires": [] }, { "id": "6fa733da0dc73299", "type": "cronplus", "z": "a82e049cf8e30ee6", "name": "5 min Trigger", "outputField": "payload", "timeZone": "Europe/Amsterdam", "persistDynamic": false, "commandResponseMsgOutput": "output1", "outputs": 1, "options": [ { "name": "schedule1", "topic": "topic1", "payloadType": "date", "payload": "", "expressionType": "cron", "expression": "0 0/5 * * * ? *", "location": "", "offset": "0", "solarType": "all", "solarEvents": "sunrise,sunset" } ], "x": 130, "y": 260, "wires": [ [ "c27a343449b5bf82" ] ] } ]
wil iemand eens met me meedenken hoe ik deze aan de gang krijg?
heb het in men NR gezet maar PVOutput ontvangt niets?
wil iemandeens meekijken met me met wat ik verkeerd doe?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| //Create PVOUTPUT Message ; msg.headers={}; var WattTotaalWP = "panasonic_heat_pump/s0/Watt/1"; var KwhTotaalWP = "panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1"; var KwhHeaterWP = "panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/2"; var TempWPBuiten = "panasonic_heat_pump/main/Outside_Temp"; var CopWP = "hier jouw waarde"; //Create time if (!msg.timestamp) msg.timestamp = Math.round(+new Date()); var dt = new Date(msg.timestamp); //var month = ("0" + (dt.getMonth() + 1)).slice(-2); var month = (dt.getMonth() + 1).toString().padStart(2, "0"); var day = dt.getDate(); var year = dt.getFullYear(); var hours = dt.getHours(); var mins = dt.getMinutes(); var datum = "" + year + month + day; var tijd = hours + ":" + mins; //Create Headers msg.headers["X-Pvoutput-Apikey"] = "XXXXXXXXXXXXXX" //ÿour api" msg.headers["X-Pvoutput-SystemId"] = XXXX //"your system id"; msg.headers["content-type"]="application/x-www-form-urlencoded" //Create Payload msg.payload = "&d=" + datum + "&t=" + tijd + "&v1=" + KwhTotaalWP + "&v2=" + WattTotaalWP + "&v3=" + KwhHeaterWP + "&v5=" + TempWPBuiten; //optional you can also sent other value to pvoutput.org //This can be done in a second flow also //the flows will be combined by PVOUTPUT.ORG //you have to retrieve value from (smart) energy meter and outside temperature indicator //v3 = 12345 //energy used today (watts) //v4 = 1234.5 //energy used currently (watts) //v5 = 12.3 //temperature //v6 = 123.4 //voltage //msg.payload = "&d="+d+"&t="+t+"&v3="+v3+"&v4="+v4+"&v5="+v5+"&v6="+v6; return msg; |
/f/image/CBUTxTaUMmtPzkpBG1XR0awd.png?f=fotoalbum_large)
welke variabele is "var CopWP" in Heishamon / MQTT?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Beneden een aantal graden gaat hij hier in QM3 naar 51Hz, normaal blijft hij rond de 36 hangen.messplaya schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:56:
Onze J9 is mij soms ook een tikkie te luid.
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp
De hysterese is matig dus de temperatuur schommelt wel wat, maar voor mij wel acceptabel. De temperatuur staat altijd op 21 graden ingesteld dus zodra het 20 graden is gaat de warmtepomp aan en bij 22 graden slaat de WP af.wouter_tw schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:33:
[...]
Wat zijn je ervaringen?
Hoe is de hysterese bv? Of schakel je niet op temperatuur?
Koel je er ook mee?
Voor de mensen die trouwens moeite hebben met het overzetten naar een nieuwe account/opnieuw koppelen van de CZ-TAW1 heeft het volgende mij geholpen.
- Harde reset (WPS en Check knop) 20 seconden indrukken - handleiding heeft 10 seconden aan maar de Panasonic service desk gaf 20 seconden aan.
- Dan apparaat indien nodig verwijderen uit je online omgeving
- 24 uur wachten en dan opnieuw toevoegen.
Had de stappen eerder al vaak uitgevoerd maar het wachtwoord prompt bleef komen en kon geen nieuw wachtwoord registreren. Het 24 uur wachten heeft nu gelijk gewerkt.
Hopelijk helpt dit iemand!
- Harde reset (WPS en Check knop) 20 seconden indrukken - handleiding heeft 10 seconden aan maar de Panasonic service desk gaf 20 seconden aan.
Had de stappen eerder al vaak uitgevoerd maar het wachtwoord prompt bleef komen en kon geen nieuw wachtwoord registreren. Het 24 uur wachten heeft nu gelijk gewerkt.
hierboven las ik dat de hysterese 1 graden is. Jij stelt 2 graden (22 - 20 = 2 graden verschil tussen aan/uit)bvh89 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:46:
[...]
De hysterese is matig dus de temperatuur schommelt wel wat, maar voor mij wel acceptabel. De temperatuur staat altijd op 21 graden ingesteld dus zodra het 20 graden is gaat de warmtepomp aan en bij 22 graden slaat de WP af.
edit het is 0,5
bij 20,49 dus en 21,51
[ Voor 4% gewijzigd door wouter_tw op 19-01-2025 17:48 ]
Bedankt ik kreeg het vorige keer niet voor elkaar.BrcBas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:49:
Voor de mensen die trouwens moeite hebben met het overzetten naar een nieuwe account/opnieuw koppelen van de CZ-TAW1 heeft het volgende mij geholpen.
Als wat minder koud is ga ik het weer proberen, heeft altijd goed gewerkt hier maar na de overstap naar glasvezel niet meer.
Mis de nuttige informatie toch wel, zeker nu het wat kouder is.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Als iemand aan een installatie werkt wordt hij geacht de stroom eraf te halen, daar is toch die werkschakelaar voor die hier zo gepusht wordt. Maar je verwacht inderdaad geen 230v op een thermostaat.Technician- schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:44:
[...]
En doorslag enz.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Zeer regelmatige H70 storing, na uitval automaat
Beste allemaal,
Met jullie info heb ik in september 2023 mijn WH-MDC07J3E5 opgestart. Het is een normale opstelling met verwarming en tapwater.
Het stookseizoen '23/'24 verliep eigenlijk zonder problemen.
Het stookseizoen '25 wordt vanaf de eerste 'koude' dag (12-12) geplaagd door een hardnekkige H70 fout.
Het resetten van deze storing op de controller laat de WP wel weer draaien, maar zodra de backupheater wordt aangesproken, komt de storing weer. Zolang het niet zo koud is, en de WP uit zichzelf ontdooit, is het niet zo'n probleem. Maar, als het zoals nu vriest, dan loopt het systeem eigenlijk voor geen meter.
De installatieautomaat in de WP zelf blijkt telkens afgevallen te zijn.
Nadat ik hem weer inschakel, gaat het weer even goed, maar voordat ik zover ben heb ik natuurlijk al meer dan tien mailtjes ontvangen.
Na enige tijd komt het zonder echte reden weer terug (deze winter al 4 keer)
Dit weekend heb ik het volgende geprobeert:
- Clixons op de backupheater bekeken, deze waren niet getriggerd.
- Bekabeling gecontroleerd, dat klopt. (overigens aparte voeding)
- Gecontroleerd of ontluchter achter het inspectieluik open stond. Dat was het geval, maar het is moeilijk te controleren of hij ook écht werkt aangezien je hem niet handmatig kunt ontluchten.
Het enige dat ik nog niet gecontroleerd heb:
- Het opgenomen vermogen door de backup heater (om te zien of het vermogen inderdaad te hoog is)
- Continuiteit tussen de backup heater en de behuizing, om te zien of het een aardlekfout betreft)
- Installatieautomaat vervangen om te zien of dáár het probleem in zit.
Ik kom de H70 fout wel zo nu en dan tegen hier op Tweakers, maar een evidente oplossing ben ik niet tegengekomen.
Bijgevoegd:
- Foutmelding
- Grafiek op het moment van een éérste fout.
- Clixons
- Afgevallen installatieautomaat.
Hebben jullie nog suggesties die ik over het hoofd zie? Ik begin haast te vermoeden dat de BH zélf een probleem heeft.
Bvd!
Beste allemaal,
Met jullie info heb ik in september 2023 mijn WH-MDC07J3E5 opgestart. Het is een normale opstelling met verwarming en tapwater.
Het stookseizoen '23/'24 verliep eigenlijk zonder problemen.
Het stookseizoen '25 wordt vanaf de eerste 'koude' dag (12-12) geplaagd door een hardnekkige H70 fout.
Het resetten van deze storing op de controller laat de WP wel weer draaien, maar zodra de backupheater wordt aangesproken, komt de storing weer. Zolang het niet zo koud is, en de WP uit zichzelf ontdooit, is het niet zo'n probleem. Maar, als het zoals nu vriest, dan loopt het systeem eigenlijk voor geen meter.
De installatieautomaat in de WP zelf blijkt telkens afgevallen te zijn.
Nadat ik hem weer inschakel, gaat het weer even goed, maar voordat ik zover ben heb ik natuurlijk al meer dan tien mailtjes ontvangen.
Na enige tijd komt het zonder echte reden weer terug (deze winter al 4 keer)
Dit weekend heb ik het volgende geprobeert:
- Clixons op de backupheater bekeken, deze waren niet getriggerd.
- Bekabeling gecontroleerd, dat klopt. (overigens aparte voeding)
- Gecontroleerd of ontluchter achter het inspectieluik open stond. Dat was het geval, maar het is moeilijk te controleren of hij ook écht werkt aangezien je hem niet handmatig kunt ontluchten.
Het enige dat ik nog niet gecontroleerd heb:
- Het opgenomen vermogen door de backup heater (om te zien of het vermogen inderdaad te hoog is)
- Continuiteit tussen de backup heater en de behuizing, om te zien of het een aardlekfout betreft)
- Installatieautomaat vervangen om te zien of dáár het probleem in zit.
Ik kom de H70 fout wel zo nu en dan tegen hier op Tweakers, maar een evidente oplossing ben ik niet tegengekomen.
Bijgevoegd:
- Foutmelding
- Grafiek op het moment van een éérste fout.
- Clixons
- Afgevallen installatieautomaat.
Hebben jullie nog suggesties die ik over het hoofd zie? Ik begin haast te vermoeden dat de BH zélf een probleem heeft.
Bvd!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
@Laro, deze beveiliging in de WP is geen installatieautomaat maar een aardlekschakelaar. Ik denk dat je daarmee bij de oorzaak kan komen, er is dus hoogst waarschijnlijk een aardlek.
Als je in dit topic zoekt staan er diverse meldingen van H70. Voor nu zou je kunnen proberen om in het hamburger menu de BH uit te schakelen, dan blijft hij volgens mij wel draaien. Echter wel in de gaten houden of er fatsoenlijk gedefrost word.Laro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:34:
Zeer regelmatige H70 storing, na uitval automaat
Scherp, daar heb ik overheen gekeken. Slordig. Daarmee sluit ik uit dat het daadwerkelijk een "overload" is, maar moet het dus óf een aardlekfout in de bekabeling zijn, óf een fout in de aardlekschakelaar. De aardlekautomaat in de meterkast wordt immers niet aangesproken.blb4 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:41:
@Laro, dit beveiliging ide de WP is geen installatieautomaat maar een aardlekschakelaar. Ik denk dat je daarmee bij de oorzaak kan komen, er is dus hoogst waarschijnlijk een aardlek.
Dat zal ik ook proberen. Daarmee bereik ik volgens mij hetzelfde als de foutmelding resetten. Daarmee geef ik opdracht om de operatie voort te zetten met inbegrip van de storing. Het defrosten werkt dan niet meer met de BH. Zal hij dan sowieso interne warmte gebruiken om te defrosten? Overigens is dit tijdelijke workaround, want de aardlekfout is het primaire probleem.Cubico schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:45:
[...]
Als je in dit topic zoekt staan er diverse meldingen van H70. Voor nu zou je kunnen proberen om in het hamburger menu de BH uit te schakelen, dan blijft hij volgens mij wel draaien. Echter wel in de gaten houden of er fatsoenlijk gedefrost word.
En de storing H70 krijg je waarschijnlijk ook niet, maar zoals reeds gezegd, probleem moet wel worden verholpen. Je hebt anders ook geen vorst beveiliging.Laro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:54:
[...]
Scherp, daar heb ik overheen gekeken. Slordig. Daarmee sluit ik uit dat het daadwerkelijk een "overload" is, maar moet het dus óf een aardlekfout in de bekabeling zijn, óf een fout in de aardlekschakelaar. De aardlekautomaat in de meterkast wordt immers niet aangesproken.
[...]
Dat zal ik ook proberen. Daarmee bereik ik volgens mij hetzelfde als de foutmelding resetten. Daarmee geef ik opdracht om de operatie voort te zetten met inbegrip van de storing. Het defrosten werkt dan niet meer met de BH. Zal hij dan sowieso interne warmte gebruiken om te defrosten? Overigens is dit tijdelijke workaround, want de aardlekfout is het primaire probleem.
Defecte aardlekschakelaar had ik ook bedacht, vandaar hoogst waarschijnlijk een aardlekfout. Mogelijk dat 't idd gewoon handig is even een nieuwe te kopen om uit te sluiten dat het een defecte aardlekschakelaar is. Of je wisselt ze even om...Laro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:54:
[...]
Scherp, daar heb ik overheen gekeken. Slordig. Daarmee sluit ik uit dat het daadwerkelijk een "overload" is, maar moet het dus óf een aardlekfout in de bekabeling zijn, óf een fout in de aardlekschakelaar. De aardlekautomaat in de meterkast wordt immers niet aangesproken.
Bij nader inzien, ik kan hem ook tijdelijk overbruggen. Hij is immers ook al aangesloten achter een B16 0,03A Aardlekautomaat, dus ik heb daarmee feitelijk een dubbele aardlekschakelaar in het systeem zitten. Wordt vervolgd.blb4 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:35:
[...]
Defecte aardlekschakelaar had ik ook bedacht, vandaar hoogst waarschijnlijk een aardlekfout. Mogelijk dat 't idd gewoon handig is even een nieuwe te kopen om uit te sluiten dat het een defecte aardlekschakelaar is. Of je wisselt ze even om...
Dank!
Ik doorzocht de Panasonic monoblock topics naar info omtrent het "minimale vermogen" van de Aquarea L-series.
Ik vind hier een samenvatting van de minimale vermogens van een aantal Panasonic warmtepompen: twain4me in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Ik ben aan het vergelijken met de Vaillant Arotherm Plus serie (55/6 of 75/6).
M.a.w. ik mik op 5 of 7 kW (WH-WDG05LE5 of WH-WDG07LE5)
Ik vind echter in de startpost van "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" een zeer uitgebreid document van de vermogens (Pg. 34) van die Arotherm Plus serie (https://downloads.vaillan...e-01-18012023-2564719.pdf).
Bestaat er ook zo'n document van de Aquarea L-series van Panasonic? Wie helpt me op weg?
Alvast bedankt!
Ik vind hier een samenvatting van de minimale vermogens van een aantal Panasonic warmtepompen: twain4me in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Ik vind echter in de startpost van "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" een zeer uitgebreid document van de vermogens (Pg. 34) van die Arotherm Plus serie (https://downloads.vaillan...e-01-18012023-2564719.pdf).
Bestaat er ook zo'n document van de Aquarea L-series van Panasonic? Wie helpt me op weg?
Alvast bedankt!
jij zegt dat je kunt uitzetten dat de Tr na 20 minuten 20 graden of hoger moet zijn? Waar en wat kun je daar instellen. Kun je dat helemaal uitzetten of kun je de waarde aanpassen?ErikVers schreef op woensdag 4 december 2024 @ 08:05:
[...]
Zou kunnen, wel is mijn ervaring dat de tr onder de 20 na x (20?) compressor minuten hij altijd aan gaat. Dit is enkel in custom menu uit te zetten.
Die kijkt niet naar de vrijgave in het “instellen” (klant)menu. Zelfde sturing (lees geen sturing) als bij de J en H tijdens de defrost met water <27
Zijn enkel korte spikes, in mijn ogen niks spannends op jaar basis zolang je wel de juiste WAR hebt ingesteld. Zie mijn andere berichtreeks bij iemand die de wens temp op 20 had gezet dan krijg je dus heel veel draaiuren van je BUH vandaar sat het altijd goed is om het aantal startstops tov je draaiuren en je buh uren jaarlijks te beoordelen.
Bij mijn 7j was de backup heater de oorzaak van de H70 error. Zie onderstaand instructie van Robert om dit uit te sluiten:Laro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:55:
[...]
Bij nader inzien, ik kan hem ook tijdelijk overbruggen. Hij is immers ook al aangesloten achter een B16 0,03A Aardlekautomaat, dus ik heb daarmee feitelijk een dubbele aardlekschakelaar in het systeem zitten. Wordt vervolgd.
Dank!
- Can you try to turn on the backup heater in the quick menu (force heater). Will the RCD go off?
- In this case, please replace RCD PS1 with RCD PS2 to check if one of them is broken.
- If it is not the RCD, please check if the heater connectors have contact to the case. Maybe the heater cable is defective or the heater itself is defective.
Alvorens laatste controle uit te voeren wel even de twee kabels losmaken van backup heater
jij zegt als je de bh heater uitzet in het verborgen menu dat er dan een foutmelding komt als na 20 minuten verwarmen de Tr niet boven de 19,5 is?KaDoos schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:59:
[...]
Bij de J geldt dat als de Tr niet binnen iets van 20 minuten op 20° is dan wil hij de BH bijschakelen. Als die dan uitgezet is in het verborgen menu geeft hij een foutmelding en stopt ermee.
19,5 is trouwens ook al goed, in dit geval rond hij die naar boven af.
Is die waarde ook niet aan te passen van die 20 minuten of 19,5 in het menu?
staat hier toevallig ook iets over in de handleiding?
[ Voor 4% gewijzigd door wouter_tw op 20-01-2025 17:05 ]
Hallo allemaal,
Ik ben zelf installateur van warmtepompen maar ben nog niet erg bedreven met panasonic.
Met name over de Aquarea service cloud.
Ik heb bij een klant een L serie geinstalleerd en ook op zijn account de comfort cloud app geinstalleerd.
Dit werkt allemaal en de klant kan zelf wat parameters aanpassen.
Nu zijn er wat problemen en zou ik via de Aquarea serivce cloud graag inzicht krijg in de parameters.
Hier heb ik een instalateurs account en vraag ik bij de klant netjes aan of ik toegang mag tot de gegevens.
De klant ontvangt een mail met daarin een uitnodiging met een url om toegang te geven.
Als deze wordt geopend komt na het inloggen dit venster naar voren:
/f/image/OcIydaVTPqUKr8LDlwYLOsOm.png?f=fotoalbum_large)
Als de klant op ok druk kan hij een nieuw appartaat registreren.
Mijn vraag wat gaat hier fout ?
Alvast bedankt!
Ik ben zelf installateur van warmtepompen maar ben nog niet erg bedreven met panasonic.
Ik heb bij een klant een L serie geinstalleerd en ook op zijn account de comfort cloud app geinstalleerd.
Nu zijn er wat problemen en zou ik via de Aquarea serivce cloud graag inzicht krijg in de parameters.
Hier heb ik een instalateurs account en vraag ik bij de klant netjes aan of ik toegang mag tot de gegevens.
De klant ontvangt een mail met daarin een uitnodiging met een url om toegang te geven.
/f/image/OcIydaVTPqUKr8LDlwYLOsOm.png?f=fotoalbum_large)
Alvast bedankt!
Zie de tekst waar je op reageert; je kunt hem enkel helemaal uitzetten of beschikbaar houden. Dat uitzetten is op eigen risico. Bijvoorbeeld als je netbeheerder dit vereist.wouter_tw schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:24:
[...]
jij zegt dat je kunt uitzetten dat de Tr na 20 minuten 20 graden of hoger moet zijn? Waar en wat kun je daar instellen. Kun je dat helemaal uitzetten of kun je de waarde aanpassen?
Ik adviseer dat niet te doen maar wil je dat wel dan kan dit in het Custom menu ook wel verborgen menu genoemd met de toets combinatie die in je handleiding staat Ik noem hem expres niet zodat je de handleiding ook eigen maakt. Dat menu is niet voor niks verborgen en bedoeling om dat alleen te gebruiken als je weer waar je mee bezig bent 👍
Inschakel drempel waarde aanpassen gaat niet. Het is dus enkel aan of uit.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Welkom 👍Hefje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:05:
Hallo allemaal,
[Afbeelding]
Alvast bedankt!
Waarschijnlijk voor klant account dus comfort cloud een foutief email adres gebruikt. Dus waar geen units aan hangen.
Beste kun je via de klant app de unit delen zie prt scrn(
:strip_exif()/f/image/bVsju47eq7FR2bynZi7VyrQZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 20-01-2025 17:35 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Waarom zou een netbeheerder dit vereisen?ErikVers schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:28:
[...]
Zie de tekst waar je op reageert; je kunt hem enkel helemaal uitzetten of beschikbaar houden. Dat uitzetten is op eigen risico. Bijvoorbeeld als je netbeheerder dit vereist.
Ik adviseer dat niet te doen maar wil je dat wel dan kan dit in het Custom menu ook wel verborgen menu genoemd met de toets combinatie die in je handleiding staat Ik noem hem expres niet zodat je de handleiding ook eigen maakt. Dat menu is niet voor niks verborgen en bedoeling om dat alleen te gebruiken als je weer waar je mee bezig bent 👍
Inschakel drempel waarde aanpassen gaat niet. Het is dus enkel aan of uit.
Ja ik weet wel de toetscombinatie naar het menu.
Maar iemand melde dat je dan een foutmelding gaat krijgen als hij na 20 minuten zn Tr niet haalt (als je hem dus uitzet, waarschijnijk omdat hij de Backup heater dan niet kan aanspreken)
Dit zei @KaDoos op 9 januari
"
Bij de J geldt dat als de Tr niet binnen iets van 20 minuten op 20° is dan wil hij de BH bijschakelen. Als die dan uitgezet is in het verborgen menu geeft hij een foutmelding en stopt ermee.
"
[ Voor 16% gewijzigd door wouter_tw op 20-01-2025 17:43 ]
de vakantietimer vraagt een verschuiftemperatuur als je hem instelt. Wat wordt hieronder verstaan? De verlaging van de stooklijn temperatuur? Als je een war stooklijn temperatuur hebt van rond de 26 graden en een shift van -2 (goed geisoleerd nieuwbouw huis) kun je hem dan uberhaulpt nog wel lager zetten en hoeveel max?
:strip_exif()/f/image/AwQUWWlqqyGx306wx1l5dvKU.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn 7J maakt af en toe best een zwaar zoemgeluid, zeker als deze richting een defrost gaat zoals op het moment van de foto.
Ik heb ontdekt dat als ik op deze plaat aan de achterkant lichte druk uitoefenen de zware zoem weg is.
Volgens mij resoneert de compressor daar tegenaan in mijn geval.
Dat zou het goed hoorbare compressor geluid bij 19 hz ook wel kunnen verklaren.
Eind van de week als het wat warmer is eens op onderzoek uit.
Het eerste huis staat hier op een meter of 9 dus verwacht niet dat iemand er last van heeft maar toch wel fijn als ik hem weer net ietsje stiller kan maken
Dank voor je reactie. Gisteravond wéér de aardlekschakelaar eruit geklapt, dus vanavond bypass ik de RCD (moest het even opzoeken, staat voor Residual Current Devices = Aardlekschakelaar). PS1 is denk ik Power Supply 1 en 2. Door het bypassen is de alamat in de meterkast het primaire aanspreekpunt. Als het verholpen is, weet ik dat ik de "RCD" in de kast de boosdoener is.Avans17 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:45:
[...]
Bij mijn 7j was de backup heater de oorzaak van de H70 error. Zie onderstaand instructie van Robert om dit uit te sluiten:
- Can you try to turn on the backup heater in the quick menu (force heater). Will the RCD go off?
- In this case, please replace RCD PS1 with RCD PS2 to check if one of them is broken.
- If it is not the RCD, please check if the heater connectors have contact to the case. Maybe the heater cable is defective or the heater itself is defective.
Alvorens laatste controle uit te voeren wel even de twee kabels losmaken van backup heater
Ik koppel het nog even terug als ik verder ben.
Groeten!
Bedankt, Het is geluktErikVers schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:31:
[...]
Welkom 👍
Waarschijnlijk voor klant account dus comfort cloud een foutief email adres gebruikt. Dus waar geen units aan hangen.
Beste kun je via de klant app de unit delen zie prt scrn([Afbeelding]
Op je eerste vraag;wouter_tw schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:39:
[...]
Waarom zou een netbeheerder dit vereisen?
Ja ik weet wel de toetscombinatie naar het menu.
Maar iemand melde dat je dan een foutmelding gaat krijgen als hij na 20 minuten zn Tr niet haalt (als je hem dus uitzet, waarschijnijk omdat hij de Backup heater dan niet kan aanspreken)
Dit zei @KaDoos op 9 januari
"
"
Dat kun je beter aan de netbeheerder vragen 😜 ik denk niet dat die waarschuwing richting netbeheerder voor de nl markt is.
Een gok is dat iemand maar 1x25A heeft wat in sommige landen best in te denken is.
Wat betreft foutcode;
Op die parameter denk ik niet direct een foutcode, dit zou je kunnen testen. De reden dat ik waarschuw is dat elke woning anders is en bij sommige het best kan werken terwijl bij een ander zijn warmtewisselaar direct knapt en je je wp kan afvoeren.
Ik heb er wel eens zonder gedraaid gewoon om te testen alleen omdat warmtepomp niet overgedimensioneerd is, blijft hij met defrost mania zonder backup op hele hoge hz draaien wat ik irritant vind en aangezien buh een verwaarloosbaar bedrag in verhouding extra kost accepteer ik het gedrag en kijk ik nog meer uit naar een toekomstige L die dit anders doet.
Laten we niet vergeten dat Panasonic een van de beste of misschien wel de beste defrost strategie heeft met de juiste parameters en juiste eindresultaat, ik zie het zat anders om mij heen bij andere merken.
Ik kwam hier dus exact hetzelfde verhaal doen. Hier een 9J en op die plek komt er inderdaad een "zoom"/vibratie.-Junkiexp- schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:55:
[Afbeelding]
Mijn 7J maakt af en toe best een zwaar zoemgeluid, zeker als deze richting een defrost gaat zoals op het moment van de foto.
Ik heb ontdekt dat als ik op deze plaat aan de achterkant lichte druk uitoefenen de zware zoem weg is.
Het eerste huis staat hier op een meter of 9 dus verwacht niet dat iemand er last van heeft maar toch wel fijn als ik hem weer net ietsje stiller kan maken
Een van mijn RVS Flex'en duwt er tegenaan, en vibreert mee wat het erger maakt natuurlijk. Ik heb er nu een rubber plaatje tussengestoken.
Ook op de geluidsreducerende stand is het geluid er, best hard.
En ik heb dezelfde bedoeling: ik heb van die "soundproofing" rubbers besteld voor wagens, bij beter weer zal ik hem opengooien en zien wat ik kan doen.
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Is niet aan te passen, je kunt wel de offset van Ta en Tr maximaal 2° hoger zetten, maar dan moet je wel weten wat je doet, want je wilt wel dat de pomp beveiliging blijft draaien.wouter_tw schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:02:
[...]
jij zegt als je de bh heater uitzet in het verborgen menu dat er dan een foutmelding komt als na 20 minuten verwarmen de Tr niet boven de 19,5 is?
Is die waarde ook niet aan te passen van die 20 minuten of 19,5 in het menu?
staat hier toevallig ook iets over in de handleiding?
Maar wanneer je een Ta van minstens 26° hebt ingesteld zal het geen probleem geven.
Gisteren op precies dezelfde plek van mijn 7J een klap gegeven omdat er iets meetrilde!-Junkiexp- schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:55:
[Afbeelding]
Was daarna weg, maar zal zeker weer terug komen.
Wil bij beter weer toch ook eens kijken om wat geluidsreducerend materiaal in de unit te krijgen.
Hou je ons op de hoogte!?
En @JunkieXPloyske schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:42:
[...]
Gisteren op precies dezelfde plek van mijn 7J een klap gegeven omdat er iets meetrilde!
Was daarna weg, maar zal zeker weer terug komen.
Wil bij beter weer toch ook eens kijken om wat geluidsreducerend materiaal in de unit te krijgen.
Hou je ons op de hoogte!?
Is in het andere topic al best veel door mij en andere over gepost, zoekwoord b700 👍
ErikVers in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Ook deze post is een relevantie aanvulling; ron36 in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 21-01-2025 10:57 ]
Ik ben, voor alle duidelijkheid, in m'n bovenstaande vraag, op zoek naar iets gelijkaardigs aan onderstaande (voor de Vaillant Arotherm Plus 55/6):roofburner schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:58:
Ik doorzocht de Panasonic monoblock topics naar info omtrent het "minimale vermogen" van de Aquarea L-series.
Alvast bedankt!
/f/image/YobElpK9ncISR3BQwmsm0W73.png?f=fotoalbum_large)
Nog niet genoemd is de aansluiting van de externe heater van je sww tank. Fout H70 treedt pas op als de backup heater aan wordt gezet. Het kan zijn dat de rccd van PS2 er dan al langer uit ligt door een aardfout van de tank heater.Laro schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:31:
[...]
Dank voor je reactie. Gisteravond wéér de aardlekschakelaar eruit geklapt, dus vanavond bypass ik de RCD (moest het even opzoeken, staat voor Residual Current Devices = Aardlekschakelaar). PS1 is denk ik Power Supply 1 en 2. Door het bypassen is de alamat in de meterkast het primaire aanspreekpunt. Als het verholpen is, weet ik dat ik de "RCD" in de kast de boosdoener is.
Ik koppel het nog even terug als ik verder ben.
Groeten!
Dank voor de toevoeging, die ga ik ook op mijn verdachtenlijstje zetten.FransvWoerkom schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:22:
[...]
Nog niet genoemd is de aansluiting van de externe heater van je sww tank. Fout H70 treedt pas op als de backup heater aan wordt gezet. Het kan zijn dat de rccd van PS2 er dan al langer uit ligt door een aardfout van de tank heater.
De grafiek t.t.v. de storign van gisteravond was overigens net ná een SWW opwarmrun. Daarna begon het systeem met ruimteverwarming. Na ongeveer drie kwartier kwam er een een defrost aan. Hoewel niet zichtbaar, vermoed ik dat bij die defrost de BH in de WP aangesproken werd, en de aardlekschakelaar wederom getriggerd werd.
/f/image/CTRbmW5ROGqEt1D7ETHwV8si.png?f=fotoalbum_large)
je kunt hem dus wel uitzetten in het verborgen menu, maar dat betekent dat als de Tr niet na 20 minuten boven 19,5 graden, er dus een foutmelding verschijnt?KaDoos schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:05:
[...]
Is niet aan te passen, je kunt wel de offset van Ta en Tr maximaal 2° hoger zetten, maar dan moet je wel weten wat je doet, want je wilt wel dat de pomp beveiliging blijft draaien.
Maar wanneer je een Ta van minstens 26° hebt ingesteld zal het geen probleem geven.
Is die offset ook via heishamon in te stellen? Als je de offset hoger instelt zal hij dus een Tr van 17,5 goed genoeg vinden begrijp ik?
Ja maar de pompbeveiliging schakelt dan in bij +4 (ipv +6), dat is dan toch prima, en gaat dan uit bij +6 (ipv +8). Dat zal ik wel aandurven.
Waarom zou dat bij een Ta van minstens 26 geen probleem geven? Het gaat toch om de Tr die boven de 19,5 moet zijn? Als je dan met een hele koude vloer start, red die het mogelijk niet om binnen 20 minuten op Tr >19,5 te zitten....
Weet natuurlijk alleen niet op dat invloed heeft op COP etc. Want de echt temperatuur wijkt af van wat de warmtepomp denkt. Plus een SWW run gaat dus ook maar tot 57 ipv normaal 59?
[ Voor 8% gewijzigd door wouter_tw op 21-01-2025 13:50 ]
Deze net even gecontroleerd en helaas pindakaas, deze stonden beide helemaal open.Carboy54 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 18:31:
[...]
Controleer eens of beide inbussen van de afsluiters 100% open staan.
De afgelopen dagen met mist en vorst is het huis op de gewenste temperatuur gebleven. De wp leverd dus gewoon het gewenste vermogen bij de lastige weersomstandigheden van de afgelopen week. Volgens de controller zelfs meer dan 5kW. Het is alleen de vraag of dit bij -15 ook nog zo is.
Iemand een idee hoe de buitentemp sensor van de 7J werkt?
Ik zie dat slangetje aan de achterkant van de unit.
Bij mij staat de unit aan de zijgevel op het zuiden. Het is hier nu 3 graden, maar door de zon denkt de buitenunit dat het 8 graden is.
Slangetje zit niet in de zon, maar in de schaduw tussen de unit en zijgevel. Afstand muur is een cm of 20.
Kan je daar nog iets aan doen? Afgezien van een externe sensor aansluiten
Ik zie dat slangetje aan de achterkant van de unit.
Bij mij staat de unit aan de zijgevel op het zuiden. Het is hier nu 3 graden, maar door de zon denkt de buitenunit dat het 8 graden is.
Slangetje zit niet in de zon, maar in de schaduw tussen de unit en zijgevel. Afstand muur is een cm of 20.
Kan je daar nog iets aan doen? Afgezien van een externe sensor aansluiten
Ik probeer bij de 9J warmtepomp van mijn ouders een CZ-TAW1B te koppelen maar dit wil helaas niet echt lukken.
Verder dan een groen ledje bij Power kom ik niet.
Status & Link led zijn uit. Ik kan niet switchen naar WPS of Ethernet.
Reset 10 seconden (of langer) ingedrukt houden doet niks.
Check 10 seconden (of langer) lang ingedrukt houden doet niks.
Harde reset met WPS & Check knop 20 seconden doet niks.
Natuurlijk een Panasonic account aangemaakt en DeviceID ingevoerd in app bij toevoegen apparaat en verdere instructies gevolgt. In de app aangegeven dat status en link ledjes niet branden. Instructies gevolgd en moet dan 2 minuten wachten. Er gebeurt he-le-maal niks. De knopjes zouden ondertussen bijna verslijten van de combi's die ik geprobeerd heb.
Ik heb WPS op router aangezet en op de WPS knop op cz-taw1b gedrukt. Doet niks.
Ethernet kabel aangesloten, verrassing: doet niks. Op router zie je wel ledje branden dat ethernetkabel geconnect is maar dataledje knippert nooit.
De exacte instructies in de app gevolgd maar helaas. Ook via browser geprobeerd; geen succes.
Alles van de stroom en opnieuw: Geen verandering.
Ik weet even niet meer wat te doen. Mis ik nog iets wat ik kan proberen?
Nou heb ik bij mij thuis een 5J staan met een CZ-TAW1 (let op; zonder de b) aangesloten op ethernet en deze werkte meteen. Kan het aan de B versie liggen? Deze is bij de 9J geleverd.
Natuurlijk een Panasonic account aangemaakt en DeviceID ingevoerd in app bij toevoegen apparaat en verdere instructies gevolgt. In de app aangegeven dat status en link ledjes niet branden. Instructies gevolgd en moet dan 2 minuten wachten. Er gebeurt he-le-maal niks. De knopjes zouden ondertussen bijna verslijten van de combi's die ik geprobeerd heb.
Ethernet kabel aangesloten, verrassing: doet niks. Op router zie je wel ledje branden dat ethernetkabel geconnect is maar dataledje knippert nooit.
De exacte instructies in de app gevolgd maar helaas. Ook via browser geprobeerd; geen succes.
Nou heb ik bij mij thuis een 5J staan met een CZ-TAW1 (let op; zonder de b) aangesloten op ethernet en deze werkte meteen. Kan het aan de B versie liggen? Deze is bij de 9J geleverd.
Simpele test: heb je over de utp bij de module internet op bv jouw laptop?Theezakje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:50:
Ik probeer bij de 9J warmtepomp van mijn ouders een CZ-TAW1B te koppelen maar dit wil helaas niet echt lukken.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Afgelopen 4 dagen hier elke dag 48kw gebruikt:O. Constant op 2 kw. Hier binnen is het dan rond de 21,5 graad. Wat is de verbruik bij jullie rond deze koude dagen?
Bij mij vergelijkbaar (rond de 40 kwh). Een erg groot deel gaat op aan defrosts; iedere 45 minuten springt de BUH aan voor 8 minuten voor een defrost. Dat alleen is al 13 kwh op een enkele dag.Reiziger88 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:05:
Afgelopen 4 dagen hier elke dag 48kw gebruikt:O. Constant op 2 kw. Hier binnen is het dan rond de 21,5 graad. Wat is de verbruik bij jullie rond deze koude dagen?
Ik zit ook al een week op ca 40 kWh per dag… en ook iedere 45 minuten een Defrost van 8 minuten.
Dat gaat wel geheel op cv-temperatuur en compressor.
Dan knalt de compressor weer 45 minuten lang naar 72 hz om de stooklijn weer te halen 🫣.
Geen ideaal weer voor een warmtepomp op radiatoren 😇.
(L-serie hier)
De back-upheater heeft de afgelopen anderhalf jaar dat ie in dienst is tot nu toe 0 kWh verbruikt. Alles gaat dus nog op de compressor. Ook de legionella- en dagelijkse tapwaterruns.
Dat gaat wel geheel op cv-temperatuur en compressor.
Dan knalt de compressor weer 45 minuten lang naar 72 hz om de stooklijn weer te halen 🫣.
Geen ideaal weer voor een warmtepomp op radiatoren 😇.
(L-serie hier)
De back-upheater heeft de afgelopen anderhalf jaar dat ie in dienst is tot nu toe 0 kWh verbruikt. Alles gaat dus nog op de compressor. Ook de legionella- en dagelijkse tapwaterruns.
[ Voor 24% gewijzigd door bartvl op 22-01-2025 08:36 ]
Life is not about specs, it is about joy!
wat een getallen.....ik zit op 18Kw en dat voor al mijn verbruik dus ook andere apparatuur en elektrich koken. Temp in huis 20 graden, water pana 26 graden
Hoe groot is je huis? Ik zit wel op 250m2, bouwjaar 2005. Maar goed, had ook liever minder KW, dacht dat ik hem misschien beter kan afstellen, maar ik denk dat dit het gewoon is.aflam schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:41:
wat een getallen.....ik zit op 18Kw en dat voor al mijn verbruik dus ook andere apparatuur en elektrich koken. Temp in huis 20 graden, water pana 26 graden
Hier vorige week gemiddeld zo'n 43kwh/dag. Afgelopen vier dagen zelf 53kwh/dag. (alles: koken, water etc.) 5 personen, 180m², bouwjaar 1875
9J, vvw en radiatoren, aanvoertemperatuur ligt nu op zo'n 32 graden. Iedere +- 50 minuten een defrost.
Onze nog af te werken badkamer (bijbouw) is momenteel wel zo lek als een zeef qua energie, de vvw daar ligt aan, maar het is daar nauwelijks 15 graden ofzo. Daar valt wel nog winst te rapen komende weken/maanden.
9J, vvw en radiatoren, aanvoertemperatuur ligt nu op zo'n 32 graden. Iedere +- 50 minuten een defrost.
Onze nog af te werken badkamer (bijbouw) is momenteel wel zo lek als een zeef qua energie, de vvw daar ligt aan, maar het is daar nauwelijks 15 graden ofzo. Daar valt wel nog winst te rapen komende weken/maanden.
[ Voor 14% gewijzigd door betaplayer op 22-01-2025 09:45 . Reden: Data afgelopen 4 dagen toegevoegd. ]
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Ik zit deze maand op een gemiddelde van 22kw per dag , de hoogste uitschieter is 39kw per dag , alles radiatoren , en de temperatuur als het 0 graden is buiten , op 37c .
De buiten temperatuur onder de 5c en mist is geen fijne combinatie voor het verbruik .
De buiten temperatuur onder de 5c en mist is geen fijne combinatie voor het verbruik .
9J EN 180M2 bungalow 1970 alles nageisoleerd en hr++
[ Voor 9% gewijzigd door Chevy55 op 22-01-2025 11:39 ]
kW is vermogen
kWh is verbruik
kWh is verbruik
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Dan denk er een h achter
[ Voor 10% gewijzigd door Chevy55 op 22-01-2025 13:17 ]
Pffft, de defrosts van de afgelopen weken hebben er wel ingehakt qua statistieken.
Gemiddelde draaitijd per start/stop is teruggevallen naar 2 uur, en dat is een langdurig gemiddelde over stookseizoen '23/'24 en het huidige
Dit gemiddelde stond een paar weken terug nog op 2,6 uur.
Gemiddelde draaitijd per start/stop is teruggevallen naar 2 uur, en dat is een langdurig gemiddelde over stookseizoen '23/'24 en het huidige
Dit gemiddelde stond een paar weken terug nog op 2,6 uur.
Hoi allemaal,
Ik heb vorige maand een aantal zaken laten installeren ter vervanging van mijn gas gestookte CV ketel. Ivm een rieten kap en geen mogelijkheid voor het plaatsen van een WP op het dak. Dus ben uitgekomen op:
- Warmtepompboiler op zolder met dakdoorvoer door het riet voor afvoer koude lucht
- Airco's slaapkamers boven voor primair verwarmen en koelen in de zomer (heb 48 zonnepanelen)
- Warmtepomp voor puur vloerverwarming beneden etage en badkamer/toilet.
Ik denk dat de installateur een te kleine warmtepomp heeft geplaatst. Ik zie hier het verbruik van anderen, schrik niet, de afgelopen 4 dagen is het verbruik van mijn 9J gemiddeld 75kWh per dag! met gemiddeld 30 defrosts per dag.
Na installatie was er geen stooklijn ingesteld, die stond op direct en op 57 graden... met alleen vloerverwarming, er zijn nieuwe passieve kunstof vloerverwarming verdelers geplaatst met flowmeters) en er vindt dus geen vermenging van retour water plaatst. 57 graden de vloer in slingeren lijkt mij natuurlijk van de zotte. 'Gelukkig' kreeg de warmtepomp de Ta niet boven de 34 graden ondanks heel de dag op vol vermogen te draaien.
Dus toen het boven de 5 graden was heb ik maar zelf een stooklijn ingesteld, beetje op basis van de informatie uit dit topic en na wat trial and error. Stooklijn loopt van -4 naar 15 graden en dan van 35 naar 29 graden, deltaT van 5 graden. Dit liep op zich prima tot de temperatuur onder de 5 graden zakt. Dan is het dus inderdaad 30 defrosts per dag, de aanvoer temperatuur wordt niet meer gehaald, die zou vanochtend bijvoorbeeld 35 graden moeten zijn maar de hele dag komt deze niet boven de 31, met als gevolg dat in de laatste 5 dagen mijn huis van 21 graden naar 18 is afgekoeld en hij dit maar net aan in stand kan houden, maar dus wel heel de dag op 100% vermogen te draaien.
Uiteraard contact met de installateur, die gaf in eerste instantie toe niet een fatsoenlijke berekening te hebben gemaakt maar zou de warmtepomp door Panasonic zelf laten analyseren, dit loopt nog steeds maar de eerste reactie was wel, op zich zou de pomp het aan moeten kunnen maar je aanvoer temperatuur moet omhoog. Ja leuk statement maar hoe krijg je de aanvoer temperatuur omhoog, zelfs toen die op direct op 57 graden stond ingesteld kwam de Ta niet boven de 34 graden (bij 10 graden buiten temperatuur).
Uiteraard blijf ik door gaan met de installateur, maar ben wel benieuwd hoe je kunt vaststellen dat een warmtepomp onderbemeten is, danwel gewoon verkeerd staat ingesteld.
Ter info verder:
- Vloerverwarming voor de beneden etage is +- 160m2, badkamer + toilet op 1e etage ook zo'n 20m2.
- Een deel van die 160m2 is in de schuur/garage die gewoon onderdeel is van de woning, heb wel de flow bijvoorbeeld van die groepen iets teruggedraaid.
- Heb een HeishaMon geinstalleerd zodat ik zelf zicht krijg op wat het apparaat doet en is geconfigueerd.
- Bij de installatie is een buffervat (100 liter) toegepast met een secundaire pomp die alleen draait als de WP draait, die wordt dus aangestuurd door de WP. Denk dat dit verder niet een (grote) impact heeft op het probleem.
- Vrijstaand huis is uit 2002, middelmatig geisoleerd denk ik, wel hele dikke muren, maar wel geventileerde spouwmuur, uiteraard wel dubbelglas e.d. maar geen tripple A HR. etc.
- Met de CV ketel kon ik makkelijk het hele huis (inclusief radiatoren in de slaapkamers) op temperatuur houden.
Ik heb vorige maand een aantal zaken laten installeren ter vervanging van mijn gas gestookte CV ketel. Ivm een rieten kap en geen mogelijkheid voor het plaatsen van een WP op het dak. Dus ben uitgekomen op:
- Warmtepompboiler op zolder met dakdoorvoer door het riet voor afvoer koude lucht
- Airco's slaapkamers boven voor primair verwarmen en koelen in de zomer (heb 48 zonnepanelen)
Ik denk dat de installateur een te kleine warmtepomp heeft geplaatst. Ik zie hier het verbruik van anderen, schrik niet, de afgelopen 4 dagen is het verbruik van mijn 9J gemiddeld 75kWh per dag! met gemiddeld 30 defrosts per dag.
Na installatie was er geen stooklijn ingesteld, die stond op direct en op 57 graden... met alleen vloerverwarming, er zijn nieuwe passieve kunstof vloerverwarming verdelers geplaatst met flowmeters) en er vindt dus geen vermenging van retour water plaatst. 57 graden de vloer in slingeren lijkt mij natuurlijk van de zotte. 'Gelukkig' kreeg de warmtepomp de Ta niet boven de 34 graden ondanks heel de dag op vol vermogen te draaien.
Dus toen het boven de 5 graden was heb ik maar zelf een stooklijn ingesteld, beetje op basis van de informatie uit dit topic en na wat trial and error. Stooklijn loopt van -4 naar 15 graden en dan van 35 naar 29 graden, deltaT van 5 graden. Dit liep op zich prima tot de temperatuur onder de 5 graden zakt. Dan is het dus inderdaad 30 defrosts per dag, de aanvoer temperatuur wordt niet meer gehaald, die zou vanochtend bijvoorbeeld 35 graden moeten zijn maar de hele dag komt deze niet boven de 31, met als gevolg dat in de laatste 5 dagen mijn huis van 21 graden naar 18 is afgekoeld en hij dit maar net aan in stand kan houden, maar dus wel heel de dag op 100% vermogen te draaien.
Uiteraard contact met de installateur, die gaf in eerste instantie toe niet een fatsoenlijke berekening te hebben gemaakt maar zou de warmtepomp door Panasonic zelf laten analyseren, dit loopt nog steeds maar de eerste reactie was wel, op zich zou de pomp het aan moeten kunnen maar je aanvoer temperatuur moet omhoog. Ja leuk statement maar hoe krijg je de aanvoer temperatuur omhoog, zelfs toen die op direct op 57 graden stond ingesteld kwam de Ta niet boven de 34 graden (bij 10 graden buiten temperatuur).
Uiteraard blijf ik door gaan met de installateur, maar ben wel benieuwd hoe je kunt vaststellen dat een warmtepomp onderbemeten is, danwel gewoon verkeerd staat ingesteld.
Ter info verder:
- Vloerverwarming voor de beneden etage is +- 160m2, badkamer + toilet op 1e etage ook zo'n 20m2.
- Een deel van die 160m2 is in de schuur/garage die gewoon onderdeel is van de woning, heb wel de flow bijvoorbeeld van die groepen iets teruggedraaid.
- Heb een HeishaMon geinstalleerd zodat ik zelf zicht krijg op wat het apparaat doet en is geconfigueerd.
- Bij de installatie is een buffervat (100 liter) toegepast met een secundaire pomp die alleen draait als de WP draait, die wordt dus aangestuurd door de WP. Denk dat dit verder niet een (grote) impact heeft op het probleem.
- Vrijstaand huis is uit 2002, middelmatig geisoleerd denk ik, wel hele dikke muren, maar wel geventileerde spouwmuur, uiteraard wel dubbelglas e.d. maar geen tripple A HR. etc.
- Met de CV ketel kon ik makkelijk het hele huis (inclusief radiatoren in de slaapkamers) op temperatuur houden.
@TonCoronel, of je WP juist gedimensioneerd is hangt af van je warmteverlies. Er staat in de TS en de andere topics over WP's heel veel informatie over de (juiste) dimensionering. De simpelste berekening kan je maken als je je jaarlijkse gasverbruik weet (moet de woning niet te veel aangepast zijn in de tussentijd) of dat je je gasverbruik weet van een zeer koude dag (en de buitentemperatuur op die dag
). Zoek even op Koevlaas formule.
kort:
"Om een inschatting te maken hoeveel vermogen je nodig hebt voor je totale woning zou je kunnen beginnen met de Koevlaas formule (let op, betreft hier verbruik voor je hele woning inclusief SWW).
Koevlaasformule is: Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 kWh warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 h > Afronden naar boven."
Met een 9 kW WP kan je dus maximaal 1850 m³ jaarlijks gasverbruik vervangen.
P.S. Natuurlijk moet je installateur een passende warmtepomp voorstellen en installeren, maar een te kleine WP is weer eens iets nieuws, meestal wordt een (veel) te grote WP aangeboden.
kort:
"Om een inschatting te maken hoeveel vermogen je nodig hebt voor je totale woning zou je kunnen beginnen met de Koevlaas formule (let op, betreft hier verbruik voor je hele woning inclusief SWW).
Koevlaasformule is: Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 kWh warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 h > Afronden naar boven."
Met een 9 kW WP kan je dus maximaal 1850 m³ jaarlijks gasverbruik vervangen.
P.S. Natuurlijk moet je installateur een passende warmtepomp voorstellen en installeren, maar een te kleine WP is weer eens iets nieuws, meestal wordt een (veel) te grote WP aangeboden.
[ Voor 32% gewijzigd door blb4 op 22-01-2025 14:42 ]
Krijg de indruk dat deze installateur niet weet waarmee hij bezig is. 160m2 ongeregelde vvw met een buffer?? En dan met een 9kW J serie die vermoedelijk veel te klein is. Wat was jullie oorspronkelijke gasverbruik gemiddeld?TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:22:
Hoi allemaal,
Ter info verder:
Ja precies daar zit ik ook aan te denken, mijn gasverbuik afgelopen 12 maanden was 3450m3 gas, ik haal daar dan 500m3 af voor warm water (las ergens 100m3 per persoon, 5 personen in huis). Op mijn 1e etage stonden de thermostaatknoppen allemaal op 17-18 graden max. Ik ga dan uit van dus max 2500m3 gas voor vloerverwarming, dat komt dan neer op 12kW benodigd vermogen, waar al uit blijkt dat hij onderbemeten is, dat zegt mijn gevoel ook. Echter uit de gegevens die HeishaMon laat zien aan mij, vroeg ik me af of je het daar ook echt kunt uithalen (als bewijs) danwel dat blijkt dat hij ook nog niet goed geconfigureerd is.
In eerste instantie gaf de installateur ook toe dat wanneer ze niet goed gedimensioneerd hebben ze op hun kosten een correcte plaatsen, daar lijken ze dus langzaam op terug te komen en ik wil daar ook op voorbereid zijn met 'bewijs'.
In eerste instantie gaf de installateur ook toe dat wanneer ze niet goed gedimensioneerd hebben ze op hun kosten een correcte plaatsen, daar lijken ze dus langzaam op terug te komen en ik wil daar ook op voorbereid zijn met 'bewijs'.
Omgerekend via de Koevlaas formule heb je dus 14- 16 kW nodig met een 40 mm aanvoerleiding ook rekening houdend met het vermogens verlies bij -7 graden. Dus dat wordt een 2e 9J er naast en een installateur met kennis van zaken !TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:44:
Ja precies daar zit ik ook aan te denken, mijn gasverbuik afgelopen 12 maanden was 3450m3 gas, ik haal daar dan 500m3 af voor warm water (las ergens 100m3 per persoon, 5 personen in huis). Op mijn 1e etage stonden de thermostaatknoppen allemaal op 17-18 graden max. Ik ga dan uit van dus max 2500m3 gas voor vloerverwarming, dat komt dan neer op 12kW benodigd vermogen, waar al uit blijkt dat hij onderbemeten is, dat zegt mijn gevoel ook. Echter uit de gegevens die HeishaMon laat zien aan mij, vroeg ik me af of je het daar ook echt kunt uithalen (als bewijs) danwel dat blijkt dat hij ook nog niet goed geconfigureerd is.
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 22-01-2025 14:52 ]
Los van het warmteverlies van de woning. Je 9KW pomp verdeeld over 160m2 komt neer op max 56 watt per m2. Ervanuitgaande dat de pomp bij elke temperatuur ook 9KW afgeeft en de badkamer niet meegerekend. Anders is het nóg lager.
Op basis van Koevlaas zou je voor verwarming en warm water op een WP van ruim 16 kW uitkomen. idd, Met een beetje aftrek voor warm water kom je dan zeker op 12 kW uit.
Ik denk dat dat bewijs vooral uit je historische gasverbruik moet komen en je hebt nu ook bewijs dat de hut niet warm te houden was toch>
Ik denk dat dat bewijs vooral uit je historische gasverbruik moet komen en je hebt nu ook bewijs dat de hut niet warm te houden was toch>
Hoe kom je dan op 16kW?Carboy54 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:49:
[...]
Omgerekend via de Koevlaas formule heb je dus 16 kW nodig met een 40 mm aanvoerleiding ook rekening houdend met het vermogens verlies bij -7 graden.
2500 x 8 / 1650 = 12.12kW, moet je dat dan afronden naar boven en na 12kW komt de 16kW van Panasonic?
Idd het harde bewijs is dat het huis af koelt, maar zat meer te denken dat inderdaad in mijn geval misschien de stooklijn anders moet (al lijkt me dat sterk want hij haalt de Ta nooit) of dat de Delta T wellicht bij mij wel naar 10 moet ofzo, zulke dingen?blb4 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:51:
Op basis van Koevlaas zou je voor verwarming en warm water op een WP van ruim 16 kW uitkomen. idd, Met een beetje aftrek voor warm water kom je dan zeker op 12 kW uit.
Het lijkt me duidelijk dat je WP te klein is om de hut warm te stoken. Maar als noodoplossing met dit defrostweer: Wat nu als je boven alle airco's laat meeverwarmen.TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:22:
Hoi allemaal,
Ter info verder:
Dan lekt de warmte niet naar boven toe en hoeft je WP alleen de benedenverdieping te verwarmen. Mogelijk trekt hij het dan wel.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
@TonCoronel 500m3 voor SWW ...... Wij doen 150m3 met 4 personen. iets minder optimistische berekening volgens Koevlaas zou zijn (3450-150)*8/1650 = 16. Oftewel huidige pomp lijkt stevig ondergedimensioneerd. Zet er maar een 2e 9 naast. En verder, direct stoken op 57 de vloer in ... Vergoed de installateur ook de nieuwe vloer ?
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Mijn airco's staan om die reden inderdaad van sochtends 10.00 totdat we naar bed gaan op max temperatuur te verwarmen, daar komt dus nog eens 22kWh per dag bij van de Airco's aan verbruik.ConQuestador schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:54:
[...]
Het lijkt me duidelijk dat je WP te klein is om de hut warm te stoken. Maar als noodoplossing met dit defrostweer: Wat nu als je boven alle airco's laat meeverwarmen.
Dan lekt de warmte niet naar boven toe en hoeft je WP alleen de benedenverdieping te verwarmen. Mogelijk trekt hij het dan wel.
edit: dit klopt niet helemaal, ze verwarmen tot 17 graden, zodat de ergste kou weg blijft, dat kost al 22kWh per dag momenteel.
[ Voor 9% gewijzigd door TonCoronel op 22-01-2025 14:58 ]
En nog steeds koelt je huis af ???TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:55:
[...]
Mijn airco's staan om die reden inderdaad van sochtends 10.00 totdat we naar bed gaan op max temperatuur te verwarmen, daar komt dus nog eens 22kWh per dag bij van de Airco's aan verbruik.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Jup, van 21.0 naar 18.3 over de laatste 7 dagen dagen tijd.
Uitgaande van een 7 Kwh tekort geinstaleerd vermogen, die airo's leveren (22Kwh x cop3) = 66Kwh warmte op, dus minder dan 3 aanvullende Kwhs per uur. Kom je er nog steeds 4 te kort.
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
3000x8,8:1650 en dan een M serie T Cap 16 kW want die blijft die 16 kW ook leveren onder 0TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:51:
[...]
Hoe kom je dan op 16kW?
2500 x 8 / 1650 = 12.12kW, moet je dat dan afronden naar boven en na 12kW komt de 16kW van Panasonic?
Gezien alle reacties, tunen van de instellingen gaat sowieso dus niks opleveren, aanpassing stooklijn danwel DeltaT gaat niks uithalen?
dan is de vraag zou de 12kW voldoende moeten zijn of moet je echt naar 16kW, wat wellicht ook betekend aanpassing aan al het bestaande aangelegde leidingwerk...
Kijk als de 12kW het 99% van de dagen trekt en die paar dagen per jaar niet, dan vindt ik het niet erg om mijn openhaard aan te steken en in die paar dagen zal het dan niet 3 graden afkoelen zoals dat nu wel gebeurd. Maar blijf ik een structureel probleem houden met 12kW dan moet het niet anders dan naar 16kW.
dan is de vraag zou de 12kW voldoende moeten zijn of moet je echt naar 16kW, wat wellicht ook betekend aanpassing aan al het bestaande aangelegde leidingwerk...
Kijk als de 12kW het 99% van de dagen trekt en die paar dagen per jaar niet, dan vindt ik het niet erg om mijn openhaard aan te steken en in die paar dagen zal het dan niet 3 graden afkoelen zoals dat nu wel gebeurd. Maar blijf ik een structureel probleem houden met 12kW dan moet het niet anders dan naar 16kW.
12kw is ook onderbemeten voor je afgifte (vloerverwaring 180m2). Als je allerlei isolerende maatregelen nog gaat doorvoeren, kan je wellicht met 12 kw uit, anders gewoon 16kw. En dan idd de T-CAP zodat hij ook daadwerkelijk 16 kan afgeven bij lagere buitentemperaturen.
M serie 12 kW T Cap plus airco,s 4 kW erbij is een gokje.TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:16:
Gezien alle reacties, tunen van de instellingen gaat sowieso dus niks opleveren, aanpassing stooklijn danwel DeltaT gaat niks uithalen?
En je verbruikt nu al 75 +22 kWh.....TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:57:
Jup, van 21.0 naar 18.3 over de laatste 7 dagen dagen tijd.
Gaat leuk worden straks met 200 kWh per dag.
1 PVoutput . Dongen NB
Hoe bedoel je? Dat ik met een 12/16kW pomp wel 200kWh per dag zou kunnen gaan verbruiken? Ik hoop het niet... als ik een jaar terug kijk dan was Januari 2024 de 'slechtste' maand met 750M3 gas, dat is dus +- 25M3 per dag (inclusief warm water en slaapkamers). Met een COP van ~4 zou ik toch maar rond de 50-60kWh moeten verbruiken op de slechtste dagen? Alleen die defrosts verpesten het natuurlijk ook flink, dat wel, maar mag hopen geen 200kWh, dan is een warmtepomp in mijn geval 2 x zo duur stoken als op gas.reneeke1970 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:34:
[...]
En je verbruikt nu al 75 +22 kWh.....
Gaat leuk worden straks met 200 kWh per dag.
Ter referentie:TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:45:
[...]
Hoe bedoel je? Dat ik met een 12/16kW pomp wel 200kWh per dag zou kunnen gaan verbruiken? Ik hoop het niet... als ik een jaar terug kijk dan was Januari 2024 de 'slechtste' maand met 750M3 gas, dat is dus +- 25M3 per dag (inclusief warm water en slaapkamers). Met een COP van ~4 zou ik toch maar rond de 50-60kWh moeten verbruiken op de slechtste dagen? Alleen die defrosts verpesten het natuurlijk ook flink, dat wel, maar mag hopen geen 200kWh, dan is een warmtepomp in mijn geval 2 x zo duur stoken als op gas.
Januari 2023 heb ik 500M3 gas verstookt.
Januari 2024 heb ik verwarmd met een 12J T-CAP en 900kWh verbruikt.
Als je dat extrapoleert dan zou je een verbruik van zo'n 1350 kWh in de slechtste maand mogen verwachten.
Om die vraag te beantwoorden kan je kijken naar je max verbruik gas op 1 dag. De 12 kan 12+3(of zelfs meer) produceren icm buh.TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:16:
De 16 is na aftrek niet echt duurder en net zo groot, alleen snap je overwegingen mbt leidingwerk. Succes!
Idd dat zou neerkomen op 45kWh per dag, meer dan acceptabel zou ik zeggen.ConQuestador schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:53:
[...]
Ter referentie:
Januari 2023 heb ik 500M3 gas verstookt.
Januari 2024 heb ik verwarmd met een 12J T-CAP en 900kWh verbruikt.
Als je dat extrapoleert dan zou je een verbruik van zo'n 1350 kWh in de slechtste maand mogen verwachten.
Ik heb een M-serie 12 kW T-CAP en verbruik volgens de Panasonic app de afgelopen dagen tussen de 65 en 75 kWh per dag (SWW niet meegerekend). Huis uit 1989, beneden HR++ ramen, boven gewoon dubbel glas, dak flink nageisoleerd. Beneden 100 m2 vvw, boven nog eens 60 a 70 m2. Paar radiatoren in de kelder die amper meedoen. Thermostaat op 20 graden maar hij overshoot vaak naar 21 en soms zelfs 22 graden.
Hij houdt het huis overigens heerlijk warm, dus aan capaciteit geen gebrek. Wel wat veel elektra die erin gaat.
Ik vraag me af of dat niet minder kan.
Vergelijking met gasverbruik vorig jaar is helaas niet mogelijk, we zijn pas in september hier komen wonen.
Hij houdt het huis overigens heerlijk warm, dus aan capaciteit geen gebrek. Wel wat veel elektra die erin gaat.
Ik vraag me af of dat niet minder kan.
Vergelijking met gasverbruik vorig jaar is helaas niet mogelijk, we zijn pas in september hier komen wonen.
[ Voor 13% gewijzigd door koksie op 22-01-2025 16:44 ]
Een 9J gebruikt per dag op de compressor dus zonder BUH maximaal ~50 kWh bij 0 graden buiten en Ta ~35 (eigen meting van dit weekend waar de compressor op max draaide). Dat heeft effectief 144 kWh warmte het huis in gebracht (dus met aftrek voor warmte kwijt aan defrosts), gemiddeld effectief vermogen 6.1kW door de defrosts, COP 2.8.TonCoronel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:45:
[...]
Hoe bedoel je? Dat ik met een 12/16kW pomp wel 200kWh per dag zou kunnen gaan verbruiken? Ik hoop het niet... als ik een jaar terug kijk dan was Januari 2024 de 'slechtste' maand met 750M3 gas, dat is dus +- 25M3 per dag (inclusief warm water en slaapkamers). Met een COP van ~4 zou ik toch maar rond de 50-60kWh moeten verbruiken op de slechtste dagen? Alleen die defrosts verpesten het natuurlijk ook flink, dat wel, maar mag hopen geen 200kWh, dan is een warmtepomp in mijn geval 2 x zo duur stoken als op gas.
Om zo 25m3 te vervangen heb je 25*9=225 kWh effectief warmte in huis nodig. Als je er nog een 9J naast zet, zou je ongeveer 80 kWh totaal kwijt zijn.
Als je nu op veel meer komt, is dat misschien door de BUH?
Klopt de BUH gaat onder de 0 graden meewerken, vanacht/vanochtend was het bij ons onder de 0. Maar daarnaast voor defrosts gebruikt hij hem denk ik ook want dan zie ik ook ver verbuik gaan pieken, pomp frequentie ook naar 85hz.Thorsd schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:47:
[...]
Een 9J gebruikt per dag op de compressor dus zonder BUH maximaal ~50 kWh bij 0 graden buiten en Ta ~35 (eigen meting van dit weekend waar de compressor op max draaide). Dat heeft effectief 144 kWh warmte het huis in gebracht (dus met aftrek voor warmte kwijt aan defrosts), gemiddeld effectief vermogen 6.1kW door de defrosts, COP 2.8.
Om zo 25m3 te vervangen heb je 25*9=225 kWh effectief warmte in huis nodig. Als je er nog een 9J naast zet, zou je ongeveer 80 kWh totaal kwijt zijn.
Als je nu op veel meer komt, is dat misschien door de BUH?