Mede door de goede ervaringen op dit forum zijn wij ons ook aan het oriënteren op de Panasonic J WP van 9kw.
Paar vraagjes.
Iemand ervaring met Panasonic PAW-TD23B6E5 boiler/buffer - 230/60? Ziet er uit als een mooie unit, maar op basis van de vuistregels zouden wij minimaal 300l moeten hebben. Volgens installateur zou dit echter voldoende moeten zijn omdat deze unit weinig warmteverlies heeft. Ik weet niet goed of de installateur het vooral voor zichzelf makkelijk wil maken, omdat dit immers de installatie vergemakkelijkt, of dat het werkelijk een goede optie is voor ons.
Kan de combitank icm 9kw? Volgens deze beschrijving kan dat niet. “ Vanwege de beperkte 22mm aansluitingen is deze combinatie alleen geschikt voor de 5kW en 7kW warmtepompen, voor de grotere versies is de capaciteit te beperkt.”
https://www.groene-energi...0l--26-buffervat-60l.html
Een installateur zegt echter dat het wel kan.
Een andere installateur adviseert 7kw omdat dit ook genoeg zou zijn. Ik kies zelf liever voor de 9 kw omdat deze tot hetzelfde minimale vermogen kan terugmoduleren. En dan ben je gewoon voorbereid op de toekomst. Ik kan de bron echter niet terugvinden waar dat zou staan, behalve dan de topic start:
"Minimaal vermogen Panasonic’s
Het minimale vermogen hangt van een aantal factoren, waaronder buitentemperatuur, warmtevraag en watertemperatuur af. Omdat de datasheets niet spreken over minimaal vermogen, hier een indicatie van het minimale vermogen. Het minimale vermogen dat gehaald kan worden ligt lager, maar is in de praktijk bij gebruik van een stooklijn niet haalbaar. Dan zijn waarden zoals in onderstaande tabel staan meer realistisch.
Indicatie minimaal vermogen.
Model Minimaal vermogen in de praktijk
MDC05H3E5 1400 Watt
MDC07H3E5 2500 Watt
MDC05J3E5 2500 Watt
MDC07J3E5 2500 Watt
MDC09J3E5 2500 Watt"
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie~:text=afgifte%20te%20realiseren.-,Minimaal%20vermogen%20Panasonic%E2%80%99s,2500%20Watt,-Zelf%20een%20monoblock
Weet iemand de bron? Alvast bedankt!