Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Ik wil het netjes voor elkaar hebben , maar ook gewoon lekker warm
Nee er zijn een paar deuren die blijven gewoon open , de betrefende gang is 10mtr , niet verwarmen werkt niet voor ons .hemertje schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:32:
[...]
trek onder je deur door?
tijd voor een valdorpel of deurborstel....
Dat was ook mijn gedachte , topPasghetti schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:32:
[...]
Ik heb 1 pijps-systeem (serie geschakeld) met 50/50 onderblok. Maar ik bedoel tegen Chevy, zet alles open, en "knijp" alleen om de radiatoren in balanse te houden. Op lage temperatuur heeft het niet veel nut om de radiator in de hal op lagere temperatuur te hebben.
Hier in huis worden alle ruimtes behalve onze slaapkamer 24/7 op 20 graden gehouden, comfort is ook wat waard, we hebben een seizoen met een airco verwarmd en de tegenvaller was gewoon de koude ruimtes waar niet verwarmd werd.Chevy55 schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:30:
Nog wel een ding , in ons huis een bugalow , ruimtes koud laten , hal voordeur en naar achterkant huis , krijg je trek van over de vloer , dus niet of nauwelijks verwarmen werkt niet , en zorgt er voor dat je temperatuur in woongedellte gaat verhogen om te compenseren , uiteindelijk bleek het minder energie te kosten om het daar aan te zetten .
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 7,6š
Hoe werkt het voor nadelen , aanschafprijs is me duidelijk , is het een betere oplossing om dichtvriezen te voorkomen ?
Nee, die gebruik je enkel als je alle gaten dicht hebt gemaakt en het condenswater met een slangetje afvoert naar bv riool.Chevy55 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:37:
Iemand ervaring met de optional basepan heater ?
Hoe werkt het voor nadelen , aanschafprijs is me duidelijk , is het een betere oplossing om dichtvriezen te voorkomen ?
Die paar watt van zon heater gaat niet voorkomen dat al die kuubs lucht die door je condensor gaan hem laat dicht vriezen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Heb ik er wel een slang aan zitten , naar de regenafvoer in mijn geval , maar er zitten nog gaten genoeg in de basepan mocht dat dicht gaan zitten zag ik , al kan ik me voorstellen dar er bij koud weer en veel wind daar een blok ijs kan ontstaan onder de unit .
Hier een Nodered versie.hemertje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:58:
[...]
mooie grafieken in PV-Output
heb je meer info hoe dit voor elkaar te krijgen?
:strip_exif()/f/image/HNuhbtkrdZdOHM5y0N8FDrpU.jpg?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
| [ { "id": "a82e049cf8e30ee6", "type": "tab", "label": "Flow 1", "disabled": false, "info": "", "env": [] }, { "id": "4b8a2b43a3e96386", "type": "http request", "z": "a82e049cf8e30ee6", "name": "PVOUTPUT.ORG", "method": "POST", "ret": "txt", "paytoqs": "ignore", "url": "https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp", "tls": "", "persist": false, "proxy": "", "insecureHTTPParser": false, "authType": "", "senderr": false, "headers": [], "x": 530, "y": 340, "wires": [ [ "9eb58bb85d11318f" ] ] }, { "id": "c27a343449b5bf82", "type": "function", "z": "a82e049cf8e30ee6", "name": "Create PV Message for Solar PVOUTPUT ", "func": "//Create PVOUTPUT Message ;\nmsg.headers={};\nvar WattTotaalWP = \"hier jouw waarde\";\nvar KwhTotaalWP = \"hier jouw waarde\";\nvar KwhHeaterWP = \"hier jouw waarde\"; \nvar TempWPBuiten = \"hier jouw waarde\";\nvar CopWP = \"hier jouw waarde\";\n\n//Create time\nif (!msg.timestamp) msg.timestamp = Math.round(+new Date());\nvar dt = new Date(msg.timestamp);\n//var month = (\"0\" + (dt.getMonth() + 1)).slice(-2);\nvar month = (dt.getMonth() + 1).toString().padStart(2, \"0\");\nvar day = dt.getDate();\nvar year = dt.getFullYear();\nvar hours = dt.getHours();\nvar mins = dt.getMinutes();\nvar datum = \"\" + year + month + day;\nvar tijd = hours + \":\" + mins; \n\n//Create Headers\nmsg.headers[\"X-Pvoutput-Apikey\"] = \"xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx\" //Ćæour api\"\nmsg.headers[\"X-Pvoutput-SystemId\"] = 123456 //\"your system id\";\nmsg.headers[\"content-type\"]=\"application/x-www-form-urlencoded\"\n\n//Create Payload \nmsg.payload = \"&d=\" + datum + \"&t=\" + tijd + \"&v1=\" + KwhTotaalWP + \"&v2=\" + WattTotaalWP + \"&v3=\" + KwhHeaterWP + \"&v5=\" + TempWPBuiten;\n\n//optional you can also sent other value to pvoutput.org \n//This can be done in a second flow also\n//the flows will be combined by PVOUTPUT.ORG\n//you have to retrieve value from (smart) energy meter and outside temperature indicator\n//v3 = 12345 //energy used today (watts)\n//v4 = 1234.5 //energy used currently (watts)\n//v5 = 12.3 //temeprature \n//v6 = 123.4 //voltage\n//msg.payload = \"&d=\"+d+\"&t=\"+t+\"&v3=\"+v3+\"&v4=\"+v4+\"&v5=\"+v5+\"&v6=\"+v6;\n\nreturn msg;\n", "outputs": 1, "timeout": "", "noerr": 0, "initialize": "", "finalize": "", "libs": [], "x": 460, "y": 260, "wires": [ [ "9f07905d4937525e", "4b8a2b43a3e96386" ] ] }, { "id": "9eb58bb85d11318f", "type": "debug", "z": "a82e049cf8e30ee6", "name": "MSG Return PVoutput", "active": false, "tosidebar": true, "console": false, "tostatus": true, "complete": "payload", "targetType": "msg", "statusVal": "payload", "statusType": "auto", "x": 840, "y": 340, "wires": [] }, { "id": "9f07905d4937525e", "type": "debug", "z": "a82e049cf8e30ee6", "name": "Send to PVoutput", "active": false, "tosidebar": true, "console": false, "tostatus": true, "complete": "payload", "targetType": "msg", "statusVal": "payload", "statusType": "auto", "x": 830, "y": 260, "wires": [] }, { "id": "e8f68a03eaf001a9", "type": "comment", "z": "a82e049cf8e30ee6", "name": "Verbruik warmtepomp doorsturen naar PVoutput", "info": "", "x": 500, "y": 200, "wires": [] }, { "id": "6fa733da0dc73299", "type": "cronplus", "z": "a82e049cf8e30ee6", "name": "5 min Trigger", "outputField": "payload", "timeZone": "Europe/Amsterdam", "persistDynamic": false, "commandResponseMsgOutput": "output1", "outputs": 1, "options": [ { "name": "schedule1", "topic": "topic1", "payloadType": "date", "payload": "", "expressionType": "cron", "expression": "0 0/5 * * * ? *", "location": "", "offset": "0", "solarType": "all", "solarEvents": "sunrise,sunset" } ], "x": 130, "y": 260, "wires": [ [ "c27a343449b5bf82" ] ] } ] |
[ Voor 208% gewijzigd door De HvE op 31-12-2024 10:37 ]
Mwha nice... ud huis is de uitdaging maar zeker niet kansloos. Al zeggen sommige adviseurs van wel enzTeutonMartin schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:05:
[...]
Zal me in dit topic ook even voorstellen.
Ik ben Martin, woon in een vrijstaande oude stolpboerderij in NH die ik geheel zelf aan het opknappen ben. Ik werk als binnenvaart schipper en in de weken dat ik vrij ben daag ik mezelf graag uit nieuwe dingen te proberen en te maken en uit te zoeken.
Heb 2 jaar geleden bij deWarmte PompAO besteld als hybride setup. Wist eigenlijk niks van warmtepompen, boerderij voor nu enkel beneden bewoond met 140m2 vloerverwarming en 1 kamer zonder die voorzien is van een jaga met 140mm heatfans met heathbooster van sdr, ook diverse extra normale radiatoren in huis (die met deze lage temperatuur natuurlijk waardeloos zijn) kwam van een verbruik van 1800 a 2000m3 gas per jaar (met nacht verlaging en verlaging als we van huis waren). Ben op de eerste verdieping nog deels aan het in timmeren waardoor er nog +/- 45m2 bij komt. Idee was dus flink veel gas besparen (had 40 zonnepanelen geplaatst op me schuurdak dus met salderen meer dan genoeg). Warmtepomp (zeker niet pompAO door nog steeds startup problemen, kansloze eigen instelmogelijkheden) beviel zo goed dat ik er eigenlijk wel verder mee wou. Heb inmiddels ook een LG warmtepompboiler op zolder staan en dus nu de Panasonic 7J (die ik via een vriend heel goedkoop kon aanschaffen en nu dus koelmodus kan activeren via de warmte a 750 euro, backup element heb via dewarmte a 750 euro, PompAO verplaats en me gehele installatie heb verbeterd wat me totaal maar 1350 zelf heeft gekost).
Mijn SCOP met PompAO over nu geheel 2024 was 5,2. Het te kort aan vermogen hebben we aangevuld met onze houtkachel als het kouder werd en de temperatuur in huis dus terug liep. Hier wilde ik een oplossing voor, zodat dit ook zou werken als ik niet thuis zou zijn.
Dat is waar ik nu dus sta, sinds een week de gok gewaagd alles weg te sloten, 2 verschillende pompen in serie geplaatst, open verdeler geplaatst, CV koppeling weg gehaald etc etc.
PompAO stond afgesteld op enkel verlies compenseren (zān laag mogelijke stooklijn dus), Netatmo omdat in de ochtend en de avond nog wel eens de houtkachel voor de gezelligheid wordt gebruikt en een setup zonder thermostaat er dan wel voor zou zorgen dat het heel erg warm in huis wordt.
Idee was dus als volgt, PompAO heeft naar mijn idee een goede SCOP, die wou ik dus graag zo laten draaien als ie nu deed, om de koudere temperaturen en de weersomstandigheden waarmee ik bij pompAO handmatig de stooklijn moest verhogen op te vangen was dit te automatiseren met de panasonic die standaard staat ingesteld op een hogere stooklijn, zo kunnen ze in trapjes werken, zoals vandaag 28 retour, 30 pompAO uit, 30 Panasonic in en 32 Panasonic weer uit, samen hobbelen inplaats van bijvoorbeeld 1 van de 2 die alleen van 28 naar 32 gaat. Naar mijn idee moet die dan namelijk veel harder werken wat meer energie kost dan beide op een laag pitje.
Maar goed, toekomst gaat uitwijzen of het geheel goed samen gaat werken, ik volg dit en andere warmtetopics al een lange tijd, vergaar de informatie en ga dan zelf aan de slag met trail en error
Oude radiatoren zij zeker niet waardeloos!!! De regel hoe meer afgifte hoe beter. dus extra staal altijd welkom, mss een paar erbij hangen en dan werkt het gewoon ook met een wp,
Ik zou alleen je 7kw als basis gebruiken...
En je ander systeem aan laten gana als je 7 het niet red.
Soort van master slave systeem ipv cascade
de slave bijv in het systeem zetten met een t water die extra power geeft.
Dan een domotica systeem, als t ware van pana te laag dan ander wp aan. oid..
Dit zou betekenen dat de pomp meeste van de tijd gewoon uit staat en dan aan gaat als de pana het niet trekt.
alle extra pompen, kleppen, thermostaatkranen, enz enz zijn vaak meer ballast dan winst.
Dus een KISS systeem, dan kun j zlefs met staal [dus zonder vvw ] je huis lekker warm krijgen, kan ik uit ervaring zeggen
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ja als dat het probleem is dan kan de basepan heater wel uitkomst bieden. Ik dacht dat het je te doen was om het aantal defrost te verminderen. Daar doet het niks tegen.Chevy55 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:45:
Ahh oke dank , ik vroeg het me af wat de meerwaarde is .
Heb ik er wel een slang aan zitten , naar de regenafvoer in mijn geval , maar er zitten nog gaten genoeg in de basepan mocht dat dicht gaan zitten zag ik , al kan ik me voorstellen dar er bij koud weer en veel wind daar een blok ijs kan ontstaan onder de unit .
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Tsja daarom zeg ik.... De para meters geven aan dat het nodig is. Of het nu overdag is of in de nacht.Dre schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:26:
[...]
Ik weet niet hoe jou dagritme eruit ziet, maar om 02:48 uur de BUH aanzetten vind ik niet zo slim van de Japanners. Had daar graag zelf een keuze in willen maken.
Als we het gaan hebben over fouten/bugs in Panasonic heb ik wel een lijstje wat ze slecht doen c.q. beter zouden kunnen doen (met name software)
Wel eens gelezen hier, dat een te koude TR er voor kan zorgen dat er schade aan wisselaars, of platen aangericht kan worden..
Ik weet er wel ook wel een paar. Ik ben benieuwd naar je lijstje :-)
Maar meeste zijn niet grootste probleem..IMO
Kennis heeft veel LG en Mitsi geplaatst.
Doet nu meer Pana... En is er erg van onder indruk. Pana is toch wel een soort plug en play.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Stap over op war only...Chevy55 schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:22:
[Afbeelding]
radiatoren nagelopen op hun afgifte debiet , eigenlijk alles vol open staan nu , ook de twee kleinere , die moeten eigenlijk terug geregeld worden , maar gaan dan snel veel lawaai maken , zou de pompsnelheid aan kunnen gaan passen , maar besloten het zo te laten, als het daar te warm wordt ,de thermostaatkraan zijn werk te laten doen .
Stooklijn aangepast , beetje gerekend en gedaan .
werkt nog steeds met ruimte thermostaat , de controller van de pana .
Maar geen enkele schakeling meer sinds vanochtend , wil 20c overdag in woonkamer , en daar zit ie tegenaan , ik denk dat ik de stooklijn met 1 graad verhoog , vond het net niet helemaal lekker warm , en dan is kijken hoe het blijft .
Zie een hele discusie over hoe groot of klein de warmtepomp moet zijn , dit geval een pana 9J bungalow is 180m2 , radiatoren , alles is goed nageisoleerd , dak vloer muren , alles HR++ glas , ook de afgelopen dagen met mist en rond 0C warm huis , toen een cop op die dag van 3.8 .
Zie grafiek , had 0,8 schakelingen per uur eerder ,nu 1 over de hele dag , met dank aan de beterweters
Je flow is?
Bij je fluitende radiatoren, een voetventiel erbij plaatsen, ventiel en kraan iets knijpen geeft geen geluid meer.
En als je thermostaatkranen erin hebt ERUIT die dingen.
Regel alles op je Tretour!
Dus pompsnelheid wel goed instellen.....Pasghetti schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:55:
[...]
Pompsnelheid hoef je niet aan te zitten, tenzij je met een vast debiet werkt ipv deltaT. Max debiet instellen in het install menu, voor 9J geloof ik 25 liter.
Zoals te zien op jouw grafiek zaktie zelf al terug naar 10 liter, daaronder gaatie niet. Onder 7 liter krijg je foutmelding.
Kijk naar mijn systeem ts inlog te vinden....Chevy55 schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:30:
Nog wel een ding , in ons huis een bugalow , ruimtes koud laten , hal voordeur en naar achterkant huis , krijg je trek van over de vloer , dus niet of nauwelijks verwarmen werkt niet , en zorgt er voor dat je temperatuur in woongedellte gaat verhogen om te compenseren , uiteindelijk bleek het minder energie te kosten om het daar aan te zetten .
Als je snapt dat er aders door je huis lopen ipv radiatoren...
Kun je per ruimte je temperatuur regelen zonder dat je echt een probleem hebt met je wp, als je maar GEEN thermostaatkranen gebruikt.
Ik heb meerder ruimtes aparte T binnen, terwijl de TR bijna gelijk loopt. En mijn flow klopt met wat pana wilt.
Zonder poespas.
WP, radiatoren, en klein stukje vvw wat als radiator werkt.
WAR erop en nooit meer ellende...

Zie je 1 pijp systeem als een lichaam..
1 aanvoer en 1 retour wss op 2 radiatoren.
Meet de TR van dat lichaam, doe dat bij alle lichamen en stel je voor dat de ene radiator van het lichaam in de kamer zit en de ander in de hal. Kun je in voetblok regelen wat ik bedoel. Kamer warmer hal wat kouder.
En waarom ruimtes naast je warme ruimte ook wat opwarmen?
Accumulerend vermogen je gebouw, doet wat met je warmte in huis.
Klopt het dat een defrost cycle als 2 telt op de Bedrijfscycli ?
Lijkt logisch , uit omschakelen , weer uit en terug schakelen naar verwarmen .
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2280662
En al wat verder?Daan140 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:11:
3 dagen geleden wat berichten in dit forum geplaatst over mijn wp waarbij Ta niet warm wordt en wp heel veel verbruikt. Gisteren wat andere dingen gecheckt en er nu apart topic voor aangemaakt.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2280662
Heeft iemand dat eerder gehad? Klinkt als een probleem met de pomp maar de defrost gaat prima.
Er zit een magneet filter in het systeem die ik 2x per jaar leeg.
Edit: dichterbij het leidingwerk
Nog een aanvulling: de defrost pieken op 69 hz. Ik heb de warmtepomp vanochtend SWW laten maken waarbij hij op 58 hz piekt. 2 defrosts over de tank, beide zonder het geluid. Daarna weer volle bak aan (69 hz) om de Ta de halen maar ook nu weer geen vreemd geluid.
Mijn voorlopige conclusies:
- Leidingen tussen de WP en de boiler zijn goed.
- Compressor etc lijkt goed
- Mogelijk problemen zijn te relateren aan de defrost + lage buitentemperatuur??
- Of te wijten aan een deel van het afgiftesysteem met te weinig flow. Maar dan zou ik het vorig jaar ook gehad moeten hebben lijkt me?
Als iemand nog ideeƫn heeft graag!
Tussen de zwarte pijlen maakte hij dit geluid (mogelijk langer), daarna niet meer.
:strip_exif()/f/image/T3sdKR7DCMuJKp5H6OvESByR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 67% gewijzigd door wheli op 04-01-2025 14:30 ]
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Is normaal, zul je wel meer zien de aankomende dagen.Smid98 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 00:49:
Is dit een normaal beeld van de achterkant als het vriest/koud is? Helemaal vol ijs.
Toen kwam ik dit topic tegen en lees ik over tweakers die met heisamon de compressor op 17hz krijgen. Dat lijkt me extreem stille modus of heb ik dat mis
Ik ben best bereid om zo'n ding aan te schaffen maar de techniek gaat me boven de pet.
Toevallig tweakers in Twente die ermee zouden willen helpen?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Tevens: volgens mij is 19hz het minimum voor de j serie
[ Voor 4% gewijzigd door ConQuestador op 04-01-2025 22:32 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Wat heb ik hiervoor moeten doen:
Hardware
Een losse shelly + extra relais geplaatst. De shelly leest zowel het DWH signaal uit van de warmtepomp, als het defrost signaal. Op de shelly draait esphome waarin wat logica zit. Indien de warmtepomp iets wilt met DWH, dan driewegklep ook op DWH zetten. Als er een defrost is, en de instelling "Defrost via Boilervat" staat aan, dan gaat het boilervat ook open.
Dit bleek helaas niet voldoende. Op het moment dat de driewegklep wordt omgezet duurt het ongeveer 30 seconden voordat de inlet boven de 27 graden komt. De defrost is dan al even gaande. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat als de inlet tijdens de defrost onder de 27 komt, de BU voor de rest van de defrost run aan zal blijven. Ook het "eventjes" verhogen van de inlet heeft dus geen zin. Conclusie voor mij was dus dat de inlet al hoger dan 27 graden moet zijn voordat de defrost begint.
Software
Aan de hand van de buitentemperatuur en de EVA temperatuur is volgens de service manual te bepalen wanneer de defrost aan gaat. Ik heb deze curve over gezet in home assistant. Zodra de EVA onder de curve komt springt een automation aan die het boilervat handmatig via de shelly open zet. Dat is ongeveer een minuut eerder dan de kabouters de defrost zouden beginnen. Ook controleert de automation daarna of de inlet boven de 27 graden uit komt. Zodra dat gebeurt wordt handmatig de defrost geactiveerd. Wat ik wil voorkomen is dat de warmtepomp afslaat omdat het water te warm is (pendelen). Het boilervat gaat weer uit wanneer de defrost voltooid is.
Met deze logica heb ik net dus een defrost gehad tijdens verwarming, zonder dat de BU heeft aangestaan. Wat opvalt is dat de compressor wel even tot 57Hz is gegaan terwijl deze in een vergelijkbare defrost mƩt BU maar tot 30 Hz is gebleven. Op zich niet gek, want in de korte tijd ontbreekt toch 3kW aan energie van de BU die er nu niet meer is.
Nu ga ik dit even aankijken en finetunen. Zo zou deze logica prima in de nieuwe Heishamon kunnen dankzij de rules en externe relais. Ook ben ik benieuwd hoe snel het boilervat nu afkoelt. Ook moeten er condities komen wanneer het boilervat niet gebruikt mag worden, bijvoorbeeld rond momenten dat er gedoucht moet worden. En ik ben benieuwd of het totale verbruik hierdoor vermindert, dus een hogere COP geeft.
Ook vind ik het mooi dat het afgenomen vermogen nu veel "rustiger" is, en er niet op sommige momenten met gemak 5kW uit het net wordt getrokken. Nu blijft dit max 2kW. Hoef ik me wat minder schuldig te voelen over de door mijn veroorzaakte netcongestie problemen. Ook kan ik hiermee meer gaan sturen op de dynamische tarieven als ik dat zou willen.
Zijn er nog tips, ideeƫn? Hebben anderen dit ook al voor elkaar gekregen? (heb het niet kunnen vinden)
Gaaf dat je het voor elkaar hebt gekregen!ranjo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:49:
Defrosten via het Boilervat. Er zijn tegenwoordig warmtepompen die het kunnen, maar mijn 7J kan dit standaard niet, maar nu welIk heb er wel wat trucjes voor uit moeten halen. Zojuist heb ik de eerste defrost run gehad via mijn boilervat, zonder dat het backup element aan heeft hoeven gaan!
Wat heb ik hiervoor moeten doen:
Hardware
Een losse shelly + extra relais geplaatst. De shelly leest zowel het DWH signaal uit van de warmtepomp, als het defrost signaal. Op de shelly draait esphome waarin wat logica zit. Indien de warmtepomp iets wilt met DWH, dan driewegklep ook op DWH zetten. Als er een defrost is, en de instelling "Defrost via Boilervat" staat aan, dan gaat het boilervat ook open.
Dit bleek helaas niet voldoende. Op het moment dat de driewegklep wordt omgezet duurt het ongeveer 30 seconden voordat de inlet boven de 27 graden komt. De defrost is dan al even gaande. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat als de inlet tijdens de defrost onder de 27 komt, de BU voor de rest van de defrost run aan zal blijven. Ook het "eventjes" verhogen van de inlet heeft dus geen zin. Conclusie voor mij was dus dat de inlet al hoger dan 27 graden moet zijn voordat de defrost begint.
Software
Aan de hand van de buitentemperatuur en de EVA temperatuur is volgens de service manual te bepalen wanneer de defrost aan gaat. Ik heb deze curve over gezet in home assistant. Zodra de EVA onder de curve komt springt een automation aan die het boilervat handmatig via de shelly open zet. Dat is ongeveer een minuut eerder dan de kabouters de defrost zouden beginnen. Ook controleert de automation daarna of de inlet boven de 27 graden uit komt. Zodra dat gebeurt wordt handmatig de defrost geactiveerd. Wat ik wil voorkomen is dat de warmtepomp afslaat omdat het water te warm is (pendelen). Het boilervat gaat weer uit wanneer de defrost voltooid is.
Met deze logica heb ik net dus een defrost gehad tijdens verwarming, zonder dat de BU heeft aangestaan. Wat opvalt is dat de compressor wel even tot 57Hz is gegaan terwijl deze in een vergelijkbare defrost mƩt BU maar tot 30 Hz is gebleven. Op zich niet gek, want in de korte tijd ontbreekt toch 3kW aan energie van de BU die er nu niet meer is.
Nu ga ik dit even aankijken en finetunen. Zo zou deze logica prima in de nieuwe Heishamon kunnen dankzij de rules en externe relais. Ook ben ik benieuwd hoe snel het boilervat nu afkoelt. Ook moeten er condities komen wanneer het boilervat niet gebruikt mag worden, bijvoorbeeld rond momenten dat er gedoucht moet worden. En ik ben benieuwd of het totale verbruik hierdoor vermindert, dus een hogere COP geeft.
Ook vind ik het mooi dat het afgenomen vermogen nu veel "rustiger" is, en er niet op sommige momenten met gemak 5kW uit het net wordt getrokken. Nu blijft dit max 2kW. Hoef ik me wat minder schuldig te voelen over de door mijn veroorzaakte netcongestie problemen. Ook kan ik hiermee meer gaan sturen op de dynamische tarieven als ik dat zou willen.
Zijn er nog tips, ideeƫn? Hebben anderen dit ook al voor elkaar gekregen? (heb het niet kunnen vinden)
Maar je kan de buh ook gewoon uit zetten toch als je niet wil dat ie helpt met defrosten?
Dat kan je wel doen maar hoe kan hij zichzelf defrosten als de temp van het cv water te laag is om dat te kunnen bewerkstelligen?Makrolon schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:59:
[...]
Gaaf dat je het voor elkaar hebt gekregen!
Maar je kan de buh ook gewoon uit zetten toch als je niet wil dat ie helpt met defrosten?
De J zet de BUH aan bij inlet < 27 graden.
Misschien is t met radiatoren anders maar onze j heeft nooit problemen met defrosten zonder buh.Pasghetti schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:02:
[...]
Dat kan je wel doen maar hoe kan hij zichzelf defrosten als de temp van het cv water te laag is om dat te kunnen bewerkstelligen?
Hoor je dit bonken ook buiten uit de WP komen (aan de rechterkant waar de waterpomp zit)?wheli schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 06:23:
Mijn 7J draait nu voor de 2e winter. Sinds gisteren maakt hij tijdens de defrosts een bonkend geluid (negeer de peuter zie en moeder roept)
Heeft iemand dat eerder gehad? Klinkt als een probleem met de pomp maar de defrost gaat prima.
Nog een aanvulling: de defrost pieken op 69 hz. Ik heb de warmtepomp vanochtend SWW laten maken waarbij hij op 58 hz piekt. 2 defrosts over de tank, beide zonder het geluid. Daarna weer volle bak aan (69 hz) om de Ta de halen maar ook nu weer geen vreemd geluid.
- Mogelijk problemen zijn te relateren aan de defrost + lage buitentemperatuur??
- Of te wijten aan een deel van het afgiftesysteem met te weinig flow. Maar dan zou ik het vorig jaar ook gehad moeten hebben lijkt me?
Tussen de zwarte pijlen maakte hij dit geluid (mogelijk langer), daarna niet meer.
[Afbeelding]
Het zou met lucht in radiatoren te maken kunnen hebben. Dat heb ik eerder bij de WP van mijn broer meegemaakt, daar ging het bonken over nadat de automatische ontluchters boven in huis hun werk gedaan hadden.
Al klinkt dit wel heel erg constant. Je hebt toevallig nergens terugslagkleppen in de installatie zitten?
Is de gemeten water flow constant tijdens het defrosten?
Klinkt het geluid harder in de buurt van de driewegklep?
Ik bezorg jullie wat foto's van stooklijnen, Verbruiksgrafieken, etc?
![]() | ![]() | ![]() |
Hoe zet ik de pomp uit om naar het installateursmenu te gaan? Echt al 3 manuals afgezocht
Woning: vrijstaande nieuwbouw met gelijkvloers en +1, volledige vloerverwarming buiten twee slaapkamers, 140m² totale oppervlakte, waarvan 120m² met vloerverwarming. Overal betonnen vloer.
WP in gebruik sinds juli 24, vloerverwarming sinds oktober 24.
De vloerverwarming springt meestal s nachts aan, maar dus niet 24/7.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 99% gewijzigd door gazmask op 05-01-2025 13:26 ]
Het aan/uit knopje rechtsonder op de controller?gazmask schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:01:
Ik wil m'n instellingen eens door jullie laten controleren nu mijn K 7kw de eerste winter in gaat.
Ik bezorg jullie wat foto's van stooklijnen, Verbruiksgrafieken, etc? Hoe zet ik de pomp uit om naar het installateursmenu te gaan? Echt al 3 manuals afgezocht
Thorsd schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:14:
[...]
Het aan/uit knopje rechtsonder op de controller?

:strip_exif()/f/image/zWIh71nrNfSgP9E3J8ULK5XJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door gazmask op 05-01-2025 13:23 ]
Dit ziet er zo op 't eerste gezicht niet verkeerd uit. Wat me wel opvalt is je opmerking over vooral 's nachts verwarmen, dat kan beter overdag, dan is de buitentemperatuur meestal hoger en dat levert een hogere COP op.gazmask schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:01:
Ik wil m'n instellingen eens door jullie laten controleren nu mijn K 7kw de eerste winter in gaat.
Ik bezorg jullie wat foto's van stooklijnen, Verbruiksgrafieken, etc?
Hoe zet ik de pomp uit om naar het installateursmenu te gaan? Echt al 3 manuals afgezochtedit: sorry, lomp
Woning: vrijstaande nieuwbouw met gelijkvloers en +1, volledige vloerverwarming buiten twee slaapkamers, 140m² totale oppervlakte, waarvan 120m² met vloerverwarming. Overal betonnen vloer.
WP in gebruik sinds juli 24, vloerverwarming sinds oktober 24.
De vloerverwarming springt meestal s nachts aan, maar dus niet 24/7.
De stooklijn staat gelukkig niet veel te hoog maar zou m.i. nog wel wat lager mogen in een nieuwbouwwoning met vvw. Ik heb in mijn jaren 50 woning met radiatoren/convectoren de stooklijn al een stuk lager:
/f/image/ok9rFZuwv3WWhm4ZViiX2AR9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door blb4 op 05-01-2025 13:38 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Waar pas ik dat aan? Lijkt me ook aangenamer om overdag de vloerverwarming te voelen als je door het huis wandeltblb4 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:29:
[...]
Dit ziet er zo op 't eerste gezicht niet verkeerd uit. Wat me wel opvalt is je opmerking over vooral 's nachts verwarmen, dat kan beter overdag, dan is de buitentemperatuur meestal hoger en dat levert een hogere COP op.
Ik denk dat je temperaturen veel te hoog zijn ingesteld zeker gezien de leeftijd en dus isolatie van het huis. Je draait minder dan 1 uur per start/stop, COP is aan de lage kant.
Ter vergelijking mijn matig geisoleerd huis met vloerverwarming is de stooklijn -7/30 - +7/24. COP rond de 8,1500 uren op 500 start/stops.
Er kunnen timers ingesteld zijn. En ik gok dat je the controller gebruikt als thermostaat dus dat je niet volledig WAR draait?gazmask schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:36:
[...]
Waar pas ik dat aan? Lijkt me ook aangenamer om overdag de vloerverwarming te voelen als je door het huis wandelt
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dan stook je warmer (snap ik wel met radiatoren), zodat je Tr boven de 27 ligt. Hier red ik dat ook niet (zie ook andere Pana topic).Makrolon schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:35:
[...]
Misschien is t met radiatoren anders maar onze j heeft nooit problemen met defrosten zonder buh.
Of heb jij je BUH hard uitgezet, zodat ie ook met een Tr onder 27 defrost met retourwater?
[ Voor 11% gewijzigd door MisterMailman op 05-01-2025 13:43 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Nee wij hebben vloerverwarming;) maar de buh staat hard uit inderdaad.MisterMailman schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:42:
[...]
Dan stook je warmer (snap ik wel met radiatoren), zodat je Tr boven de 27 ligt. Hier red ik dat ook niet (zie ook andere Pana topic).
Of heb jij je BUH hard uitgezet, zodat ie ook met een Tr onder 27 defrost met retourwater?
Ik was van plan hem weer aan te zetten, maar als ik dan lees dat t verbruik dan op zulke dagen verdubbeld laat ik hem wel uit..
Wat is de temperatuur van je retour bij huidige temperaturen (0-3 graden)? En hoe lang duurt 1 defrost cycle? En voor het volledig beeld hoeveel liter inhoud zit er in je afgifte?Makrolon schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:45:
[...]
Nee wij hebben vloerverwarming;) maar de buh staat hard uit inderdaad.
Ik was van plan hem weer aan te zetten, maar als ik dan lees dat t verbruik dan op zulke dagen verdubbeld laat ik hem wel uit..
[ Voor 11% gewijzigd door Pasghetti op 05-01-2025 13:55 ]
In het stookseizoen is de stroomprijs in de nacht doorgaans het laagst. Je kunt naar COP kijken maar je kunt ook naar kosten (eigenlijk de waarde van energie) kijken. Als je het nu nog niet doet dan zal het voor velen vanaf 2027 de overweging zijn om juist in de nacht niet te stoppen met verwarmen.blb4 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:29:
[...]
Dit ziet er zo op 't eerste gezicht niet verkeerd uit. Wat me wel opvalt is je opmerking over vooral 's nachts verwarmen, dat kan beter overdag, dan is de buitentemperatuur meestal hoger en dat levert een hogere COP op.
De stooklijn staat gelukkig niet veel te hoog maar zou m.i. nog wel wat lager mogen in een nieuwbouwwoning met vvw. Ik heb in mijn jaren 50 woning met radiatoren/convectoren de stooklijn al een stuk lager:
[Afbeelding]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Wij hebben een volledige betonnen woning met betonpanelen als buitenwand met 16cm isolatie dus dat moet wel goed zitten - kan je concreter omschrijv n wat je bedoelt?Pasghetti schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:38:
[...]
Ik denk dat je temperaturen veel te hoog zijn ingesteld zeker gezien de leeftijd en dus isolatie van het huis. Je draait minder dan 1 uur per start/stop, COP is aan de lage kant.
Ter vergelijking mijn matig geisoleerd huis met vloerverwarming is de stooklijn -7/30 - +7/24. COP rond de 8,1500 uren op 500 start/stops.
Zet ik de stooklijn voor de vloerverwerwarming op andere waarden?
Ja, 1 thermostaat beneden en 1 boven, 2 zonesblb4 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:41:
[...]
Er kunnen timers ingesteld zijn. En ik gok dat je the controller gebruikt als thermostaat dus dat je niet volledig WAR draait?
[ Voor 17% gewijzigd door gazmask op 05-01-2025 13:58 ]
Ik zou zo laag mogelijk beginnen, krijg je het niet warm genoeg dan een graatje bijplussen. Je hebt geen 30 graden nodig bij 5 graden buiten. Dat verklaard dat je hele korte runs hebt.gazmask schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:56:
[...]
Wij hebben een volledige betonnen woning met betonpanelen als buitenwand met 16cm isolatie dus dat moet wel goed zitten - kan je concrete maken wat je bedoelt?
Zet ik de stooklijn voor de vloerverwerwarming op andere waarden?
[edit] Zie dat je 2 zones hebt, heb je een buffervat?
[ Voor 5% gewijzigd door Pasghetti op 05-01-2025 14:02 ]
Retour zit op 30, kleine 10 minuten zo te zien?Pasghetti schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:52:
[...]
Wat is de temperatuur van je retour bij huidige temperaturen (0-3 graden)? En hoe lang duurt 1 defrost cycle? En voor het volledig beeld hoeveel liter inhoud zit er in je afgifte?
Hoeveel liter precies weet ik niet. 60m2 vloerverwarming hoh 10 en 1 t22 radiator van 60x80
:strip_exif()/f/image/7fLRiX8Ej7wx60SCvA5Bgv9m.jpg?f=fotoalbum_large)
10 minuten is de standaard lengte, 30 graden is hoog genoeg om de BUH niet aan te hoeven spreken los van het feit of je dat uit hebt gezet.Makrolon schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:05:
[...]
Retour zit op 30, kleine 10 minuten zo te zien?
Hoeveel liter precies weet ik niet. 60m2 vloerverwarming hoh 10 en 1 t22 radiator van 60x80
[Afbeelding]
Iemand anders ervaring met defrosten met temp <27 zonder backup heater?
OK, voor diegenen met een lang geheugen, ik had beloofd jullie op de hoogte te houden. Het duurde allemaal enorm lang (iedereen die op elkaar aan het wachten was, toen de warmtepomp die verplaatst moest worden omdat er een garage aangelegd moest worden, etc). Anyways.....reinhrst schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:40:
[...]
Ik houd jullie even op de hoogte (van mijn probleem met H21 error, en water pressure 0.00 bar), wellicht dat iemand er een keer iets aan heeft:
Installateur gister langs geweest, met de grote Panasonic beslissingsboom (zo'n diagram met blokjes "check pressure > 1.0", en dan een lijntje met "ja" en een lijntje met "nee") op z'n telefoon.
Die heeft niet eens binnen gekeken, maar gelijk buitenunit opengeschroefd en daar staan meten aan de CN-HPS (High pressure sensor?). Stond volgens hem 25V tussen de + en - van die connector, dus conclusie: we gaan buiten moederboord vervangen (onder garantie). Zal mij benieuwen.....
Overigens waren er ook twee mannetjes van panasonic bij, die de installatie (niet de WP) wilden controleren. Die gaven aan dat moederboord waarschijnlijk stuk is omdat ipv twee 1 fase groepen, de warmtepomp aangesloten zit op 1 3-fasen stop (waarbij twee fasen niet gebruikt worden, en de derde fase (+ N) doorgelust zijn naar beide ingangen.....
Laat ik duidelijk zijn, dit is gedaan door de installateur, en toen ik het zag wist ik ook gelijk dat dat niet zo kan, alleen ik laat hem graag zijn eigen troep opruimen, zeker nu er iets stuk is.... Tegelijkertijd kan ik me niet voorstellen dat dit een oorzaak kan zijn van het probleem. Kan me voorstellen dat mij 16A zekering eruit klapt als WP + heater beide aangaan, maar voor de rest niet echt. Anyways, niet mijn probleem, zolang het maar allemaal gefixt is tegen de tijd dat het weer kouder wordt
Ik laat het weten als er vorderingen zijn!
(PS: Panasonic mannetjes vonden installatie OK, maar wilden wel graag een extra circulatiepomp en een buffervat...)
Samenvatting: Series L gaf een H21 error (water pressure 0.00 bar). Zoals iedereen die de foto op dit forum zag al zei, zat er water in de sensor, maar daar hebben de experts zo'n 7 maanden over gedaan. Voor context: dit is een huis dat ik heb in Polen, dus wellicht dat ze in Nederland inmiddels iets slimmer/sneller zijn.
- Eerst wilden ze het PCB van de buitenunit vervangen, maar dit wilden ze niet doen totdat de binnenunit op 2 losse groepen aangesloten was. Zoals iedereen op dit forum al zei kan dat nooit invloed hebben (behalve dat je stop er wat sneller uitslaat), maar Panasonic gaf aan dat dit wellicht de oorzaak was. Het feit dat ik aangaf dat in de servicemanual fout H21 niet eens veroorzaakt kon worden door een fout in het buiten PCB, werd compleet genegeerd.
- Vervangen van het PCB van de buitenunit had (surprise) 0 effect
- Na uitgebreid bellen met Panasonic (door de installateur) de volgende conclusie: het is volgens de beslisboom waarschijnlijk de pressure sensor, maar omdat dat een hoop werk is te vervangen, stellen wij voor om de binnen PCB eerst te vervangen. Opnieuw 0 effect.
- Na uiteindelijk dan toch maar de pressure sensor vervangen, had dit ook geen effect. Het bleek dat de kabel zelf ook waterschade had, dus vervangen moet worden. Dus weer ruim een week wachten op een nieuwe kabel (het was inmiddels -2 buiten, en ik zat mijn huis een beetje op temperatuur te houden met elektrische kacheltjes). Gelukkig wel systemen die het water automatisch uit de warmtepomp laten lopen als het te koud wordt.
- Ik was afwezig toen de nieuwe kabel binnenkwam maar de installateur heeft hem geĆÆnstalleerd, volgens hem werkte het heel even, maar schoot de afgelezen druk toen naar 4 bar en bleef hij daar staan (wat weer een andere error tot gevolg had). Waarschijnlijk (besefte ik me later) heeft hij bij het bijvullen van de installatie de kraan niet dichtgedraaid, en mijn waterleiding heeft inderdaad meer dan 4 bar druk).....
- Uiteindelijk Panasonic weer langsgekomen. Die hebben (ook terwijl ik er niet was, en dus niet heb kunnen zien wat ze deden (en sowieso willen ze alleen maar met de installateur praten, niet met mij, wat in dit geval minder erg is omdat mijn Pools niet goed genoeg is)) weer e.e.a. vervangen. Daarna (volgens mijn installateur) aangegeven dat ze volgende keer niet meer de zaken onder garantie willen vervangen omdat de druk op mijn waterleiding te hoog is. Ik gok dat ze de installateur op z'n donder hebben gegeven dat hij de druk in het systeem te hoog heeft laten oplopen, en dat die nu mij de schuld probeert te geven.
Anyways, de warmtepomp draait weer, mijn energierekening is weer 1/5e van wat ie vorige maand was. En we hadden onszelf HEEL VEEL problemen kunnen besparen als de installateur gewoon direct naar mij en jullie geluisterd had. Goede les voor een volgende keer (maar mijn volgende WP komt weer gewoon in Nederland en dan vraag ik @koevlaas2 of iemand anders die er wel verstand van heeft deze te installeren, en zijn we allemaal een stuk blijer
Claude
Ik draai al twee jaar met vloerverwarming, zonder BUH (interne heater hard uitgezet in het verborgen menu). Ta meestal rond de 27 graden en retour rond de 23/24. Ik woon in een bos (veel vocht) en 20+ defrosts op een dag komt regelmatig voor. De warmtepomp heeft geen enkel probleem met een defrost op "koud" water, de retourtemperatuur zakt met minder dan ƩƩn graad.Pasghetti schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:07:
[...]
Iemand anders ervaring met defrosten met temp <27 zonder backup heater?
Niet zo gek, want de WP haalt maar ~0,4 kWh thermisch uit het huis om de defrost uit te voeren. Dat is bij mij minder dan het elektrisch element zou gebruiken gedurende de 9-10 minuten dat een defrost duurt. Dit komt omdat het BUH al aangezet wordt voordat het echte defrosten begint
Zover ik begreep schakelen nieuwere Panasonics de BUH pas in bij inlet <= 7 graden, dus de bij mij 23 lijkt me plenty.
[ Voor 6% gewijzigd door dlrozendaal op 05-01-2025 14:37 ]
Bedankt. Mijn situatie is vergelijkbaar. Voor de volledigheid hoeveel liter syteeminhoud heb je (of hoeveel m2 vloerverwarming met HOH afstand en diameter leiding)?dlrozendaal schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:37:
[...]
Ik draai al twee jaar met vloerverwarming, zonder BUH (interne heater hard uitgezet in het verborgen menu). Ta meestal rond de 27 graden en retour rond de 23/24. Ik woon in een bos (veel vocht) en 20+ defrosts op een dag komt regelmatig voor. De warmtepomp heeft geen enkel probleem met een defrost op "koud" water, de retourtemperatuur zakt met minder dan ƩƩn graad.
Niet zo gek, want de WP haalt maar ~0,4 kWh thermisch uit het huis om de defrost uit te voeren. Dat is bij mij minder dan het elektrisch element zou gebruiken gedurende de 9-10 minuten dat een defrost duurt. Dit komt omdat het BUH al aangezet wordt voordat het echte defrosten begint
Zover ik begreep schakelen nieuwere Panasonics de BUH pas in bij inlet <= 7 graden, dus de bij mij 23 lijkt me plenty.
Ongeveer 200 liter (110 m2 met verschillende soorten VVW, 22m Terrendis buitenleiding, ...).Pasghetti schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:41:
[...]
Bedankt. Mijn situatie is vergelijkbaar. Voor de volledigheid hoeveel liter syteeminhoud heb je (of hoeveel m2 vloerverwarming met HOH afstand en diameter leiding)?
Hangt van je type contract af maar 't kan zeker een overweging zijn. Helemaal met vloerverwarming in een betonvloer.Knowbody schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:54:
[...]
In het stookseizoen is de stroomprijs in de nacht doorgaans het laagst. Je kunt naar COP kijken maar je kunt ook naar kosten (eigenlijk de waarde van energie) kijken. Als je het nu nog niet doet dan zal het voor velen vanaf 2027 de overweging zijn om juist in de nacht niet te stoppen met verwarmen.
Het geluid is het hardst aan de voorkant van het huis (de warmtepomp staat aan de achterkant). Buiten hoor je het eigenlijk helemaal niet. Geen terugslagkleppen. Waterflow zal ik even checken, nog niet een hele defrost gekeken. Maar het feit dat de waterdruk fors daalt als de flow oploopt doet me vermoeden van niet.Skipper-93 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:32:
[...]
Hoor je dit bonken ook buiten uit de WP komen (aan de rechterkant waar de waterpomp zit)?
Het zou met lucht in radiatoren te maken kunnen hebben. Dat heb ik eerder bij de WP van mijn broer meegemaakt, daar ging het bonken over nadat de automatische ontluchters boven in huis hun werk gedaan hadden.
Al klinkt dit wel heel erg constant. Je hebt toevallig nergens terugslagkleppen in de installatie zitten?
Is de gemeten water flow constant tijdens het defrosten?
Klinkt het geluid harder in de buurt van de driewegklep?
Bij de driewegklep hoor je overigens ook niets.
Dan lijkt lucht in het systeem mij de meest voor de hand liggende verklaring, maar het is moeilijk beoordelen vanaf afstandwheli schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:26:
[...]
Het geluid is het hardst aan de voorkant van het huis (de warmtepomp staat aan de achterkant). Buiten hoor je het eigenlijk helemaal niet. Geen terugslagkleppen. Waterflow zal ik even checken, nog niet een hele defrost gekeken. Maar het feit dat de waterdruk fors daalt als de flow oploopt doet me vermoeden van niet.
Bij de driewegklep hoor je overigens ook niets.
Ik heb een J-gen Tcap, en defrost ook zonder buh. De Ta in buffervat zakt terug naar de Tr in het buffervat. Als de Heishamon ziet dat het proces is begonnen (Defrosting_State = 1) zet ik even de bufferpomp uit.ranjo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:49:
Defrosten via het Boilervat.
[ Voor 5% gewijzigd door Tiesert op 05-01-2025 17:45 ]
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Ja ik denk het ook. Ik moet tussen 2 kleine kinderen inclusief slaapjes laveren dus hopelijk lukt het ƩƩn dezer dagen om het zelf te fiksen. Ik zal het laten weten als het opgelost is. Iedereen alvast bedankt voor het meedenken. Mijn grootste zorg is dat ik mijn installateur moet bellen, ik verwacht daar alleen maar onzin en een hoge rekening vanSkipper-93 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:35:
[...]
Dan lijkt lucht in het systeem mij de meest voor de hand liggende verklaring, maar het is moeilijk beoordelen vanaf afstand

Ok, morgen even aanpassen en zal even per week bekijken. Ik wil dus eigenlijk langere runs bereiken (met een lagere aanvoertemperatuur) dan deze kortere/warmere?Pasghetti schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:00:
[...]
Ik zou zo laag mogelijk beginnen, krijg je het niet warm genoeg dan een graatje bijplussen. Je hebt geen 30 graden nodig bij 5 graden buiten. Dat verklaard dat je hele korte runs hebt.
[edit] Zie dat je 2 zones hebt, heb je een buffervat?
Ik heb een WH-ADC0309K3E5B AQUAREA ALL-ONE 2 ZONES 7 KW MONO + UDZ07KE5, zonder buffervat. We zijn maar met 2 personen in het huis. Of toch een essentieel dingetje?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Reactie misschien wat laat, ik heb overal vloerverwarming en de Tr altijd lager dan 27. De BH is uitgeschakeld en hij doet een DF gewoon altijd op de compressor.Pasghetti schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:02:
[...]
Dat kan je wel doen maar hoe kan hij zichzelf defrosten als de temp van het cv water te laag is om dat te kunnen bewerkstelligen?
Nu alleen lang weg en dan schakel ik hem wel in, de ta staat nu zo laag ingesteld dat ik geen risico wil lopen,
Misschien durf ik het ook wel aan danKaDoos schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:11:
[...]
Reactie misschien wat laat, ik heb overal vloerverwarming en de Tr altijd lager dan 27. De BH is uitgeschakeld en hij doet een DF gewoon altijd op de compressor.
Nu alleen lang weg en dan schakel ik hem wel in, de ta staat nu zo laag ingesteld dat ik geen risico wil lopen,
Waar zet je 'm op de juiste manier uit? In de Service Cloud zie ik het niet direct, of moet dat via het 'verborgen menu' op de controller?
Via het verborgen menu, menu(rechtsboven) + pijl links + pijl naar beneden 10 sec.MisterMailman schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:13:
[...]
Misschien durf ik het ook wel aan danVoelt toch als energieverspilling, om elke defrost op de BH te doen.
Waar zet je 'm op de juiste manier uit? In de Service Cloud zie ik het niet direct, of moet dat via het 'verborgen menu' op de controller?
Daarna wel aan denken om je stooklijn weer terug te zetten, die wordt dan nl. aangepast en dat wil je niet.
Ik gok dat je 'uitsluitend' bedoelde ipv 'volledig'. Omdat de WAR van de pana geen rekening houdt met windsnelheid en richting en zon kun je prima de WAR iets te hoog zetten en met een thermostaat voorkomen dat de kamertemperatuur doorschiet bij windstilte of zon.blb4 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:41:
[...]
Er kunnen timers ingesteld zijn. En ik gok dat je the controller gebruikt als thermostaat dus dat je niet volledig WAR draait?

Bij mij staat die op Kamerthermostaat binnen (4) en met de pijltjes kan ik dan ook instellen welke binnentemperatuur ik wil hebben.
Hoe zet je de WP op een van die andere modi en wat kun je dan instellen?
1. Stooklijn (circulatiewatertemperatuur hangt af van de omgevingstemperatuur buiten)
2. Kamerthermostaat buiten
3. Circulatiewatertemperatuur (directe waarde)
4. Kamerthermostaat binnen
5. Zwembadtemperatuur
Signatures zijn voor boomers.
Idd. Alhoewel er hier geloof ik wel een paar zij. Die volledig WAR draaien maar die hebben āt dan regelmatig te warm of te koud. Of bezig met ramen open of juist dicht te zetten en de houtkachel op te stoken. š. Volledig WAR lijkt mij idd niks.FransvWoerkom schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:34:
[...]
Ik gok dat je 'uitsluitend' bedoelde ipv 'volledig'. Omdat de WAR van de pana geen rekening houdt met windsnelheid en richting en zon kun je prima de WAR iets te hoog zetten en met een thermostaat voorkomen dat de kamertemperatuur doorschiet bij windstilte of zon.
Op basis van mijn radiatoren en de hytools app lijkt bij 11 graden het minimale vermogen toch wel 2800-2900 watt te zijn. Maar met een warmtemeter zou je dit pas echt kunnen bepalen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je stelt dat in onder Installateur>Systeem>Zone en sensor>Sensor. Los van de keuze van de sensor stel je onder Installateur>Bedrijfsinstellingen>Verwarmen in hoe de watertemperatuur wordt ingesteld.Maasluip schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:14:
Het display van de Aquarea heeft verschillende modi om temperatuur van zones en sensortypes aan te geven:
[Afbeelding]
Bij mij staat die op Kamerthermostaat binnen (4) en met de pijltjes kan ik dan ook instellen welke binnentemperatuur ik wil hebben.
Hoe zet je de WP op een van die andere modi en wat kun je dan instellen?
[...]
Alleen bij de keuze van de interne sensor (in controller) of de kamerthermistor kun je op de controller de temperatuur instellen. Kies je voor een externe thermostaat, dan stel je daar de kamertemperatuur in en kun je op de controller of met de weektimer de watertemperatuur plussen of minnen.
Dat klopt wel, zelfs nog meer. Mijn 7J draaide tussen 11:00u en 13:00u bij 11 graden buitentemperatuur en 32 graden aanvoer stabiel op z'n laagste vermogen:BarryH schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:07:
Heeft iemand al eens in detail het minimale vermogen van de 9J (of een 7J / 5J) in kaart gebracht?
Op basis van mijn radiatoren en de hytools app lijkt bij 11 graden het minimale vermogen toch wel 2800-2900 watt te zijn. Maar met een warmtemeter zou je dit pas echt kunnen bepalen
Pin: +/- 510W, Pout: +/- 3200W. COP is dan dus > 6.
/f/image/hm0MDvTTGKsVEHtAlpqm5clC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 07-01-2025 01:20 ]
Als het kouder is wordt het wel lager.BarryH schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:07:
Heeft iemand al eens in detail het minimale vermogen van de 9J (of een 7J / 5J) in kaart gebracht?
Volgens mij is het minimum vermogen ~500W (minimale opgenomen elektrisch vermogen) x COP
edit:
Ik heb nu bijvoorbeeld de compressor op 19Hz, 526W opgenomen en 2222W geproduceerd.
Elektrisch vermogen meet ik extern, productie via sensoren van de WP.
[ Voor 13% gewijzigd door cerebrum op 07-01-2025 06:44 ]
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
@BarryH Minimaal afgegeven vermogen is niet alleen afhankelijk van de WP maar ook van het afgiftesysteem. Als ik de Ta laag zet dan heb ik bijna geen afgifte meer met mijn standaard T22 radiatoren. Kan wel onder de 2 kW komen icm een beroerde COP.cerebrum schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 06:38:
[...]
Als het kouder is wordt het wel lager.
Volgens mij is het minimum vermogen ~500W (minimale opgenomen elektrisch vermogen) x COP
edit:
Ik heb nu bijvoorbeeld de compressor op 19Hz, 526W opgenomen en 2222W geproduceerd.
Elektrisch vermogen meet ik extern, productie via sensoren van de WP.
Mijn buurman met dezelfde WP en woning maar met vloerverwarming heeft met diezelfde lage Ta een veel hogere afgifte en COP en zit dan dichter tegen de 3 kW.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ā19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Vind dat wel leuk om op te slaan / te volgen.
Of wordt het toch ouderwets overtypen vanaf de controller?
Overigens net de BUH hard uitgeschakeld ivm lage Tr bij defrosts, kijken hoe dat gaat vandaag
Hoe bedoel je 'hard'? Als je de 230V-voeding hebt uitgezet zul je snel de unit in storing hebben. Als je m op de controller hebt uitgezet, is het okee-ish. (Risico op een bevroren platenwisselaar bij te lage Tr., etc...).MisterMailman schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:59:
[...]
Overigens net de BUH hard uitgeschakeld ivm lage Tr bij defrosts, kijken hoe dat gaat vandaag
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
In het verborgen menuCr3ator schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:15:
[...]
Hoe bedoel je 'hard'? Als je de 230V-voeding hebt uitgezet zul je snel de unit in storing hebben. Als je m op de controller hebt uitgezet, is het okee-ish. (Risico op een bevroren platenwisselaar bij te lage Tr., etc...).
Zie discussie hierboven: mijn Tr is altijd onder de 27gr (maar rond de 25gr), waardoor elke defrost op de BUH ging. Terwijl ik met vvw genoeg massa heb om zonder BUH te moeten kunnen.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Wij hebben dezelfde WP. Hoe zet je de bufferpomp uit? De externe pomp wordt bij ons aangestuurd en gevoed via de Pana WP, dus naar mijn weten kunnen wij deze niet beinvloeden.Tiesert schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:40:
[...]
Ik heb een J-gen Tcap, en defrost ook zonder buh. De Ta in buffervat zakt terug naar de Tr in het buffervat. Als de Heishamon ziet dat het proces is begonnen (Defrosting_State = 1) zet ik even de bufferpomp uit.
Verder valt mij op dat de pomp van de T-CAP uit wordt gezet tijdens een defrost. Althans volgens Heishamon gaat de pump flow naar 0.13L/min tijdens een defrost.
Als ik de data van 28 september 2024 's avonds erbij pak: toen was het 9 a 10 °C buiten en deed mijn 9J een run op 19 Hz van 3 kW met af en toe 2,9 kW en heel even 2,8 kW volgens mijn Kamstrup. Ik heb ook enkel radiatoren.BarryH schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:07:
/f/image/gFoU4SZaggeyA8bIFM58KI1r.png?f=fotoalbum_large)
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb de 12kw M. Laagste wat ik heb gezien in 880W, normaal rond de 900~910W minimum elektrisch.RaymondD schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:22:
Weet iemand wat het minimum vermogen van een M series T-CAP is?
Je heb wel (absoluut, totaal waardeloze) grafieken in de service cloud (klikken op settings vervolgens heb je onderaan een button "user screen link").MisterMailman schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:59:
Qua realtime monitoring gebruik nu de Servicecloud icm CZ-TAW1. Maar op de controller kun je mooie grafiekjes van verbruik/COP/opwekking toveren. Kun je die ook uit de Servicecloud halen?
Vind dat wel leuk om op te slaan / te volgen.
Of wordt het toch ouderwets overtypen vanaf de controller?
Defrost zit er vandaag niet in, althans nite hier. Ik ben ook aan het kijken hoe het zonder de BUH gaat.
Ah ja, daarmee kom je in de Smartcloud. 't Is iets, maar inderdaad niet veel (in vergelijking met controller).Pasghetti schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:52:
[...]
Je heb wel (absoluut, totaal waardeloze) grafieken in de service cloud (klikken op settings vervolgens heb je onderaan een button "user screen link").
Ik heb er hier vandaag al 2 te pakken: 5 minuten zonder BUH, niks aan het handjeDefrost zit er vandaag niet in, althans nite hier. Ik ben ook aan het kijken hoe het zonder de BUH gaat.
Hier ook zonder centje pijn. Na defrost totaal ontdooit rooster exact als met BUH. Retour zakt tijdens defrost zon 2 graden.MisterMailman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:47:
[...]
Ah ja, daarmee kom je in de Smartcloud. 't Is iets, maar inderdaad niet veel (in vergelijking met controller).
[...]
Ik heb er hier vandaag al 2 te pakken: 5 minuten zonder BUH, niks aan het handje
Context:
68m2 vloerverwearming +/- 76 liter inhoud. Retour temp 23/24 graden. Ik draai 7J en die doet zon 6,8 KW bij -7 dus ik heb de BUH nooit nodig voor ondersteuning bij verwarmen (warmteverlies bij -7 is bij mijn zon 4,5 KW).
Ik zou willen dat je de T-CAP ook kon forceren de defrost gewoon via het water te doen. Met mijn 200m2 vloerverwarming is er warm water genoeg, alleen door de vloerverwarming zit ik altijd onder de magische 27 graden, dus gaat de defrost altijd COP1 welke 12~15 minuten duurt. Vandaag 5 gezien, maar laatst ieder uur wel 1 (dan ben je dus 25% van de tijd aan het defrosten).Pasghetti schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:27:
[...]
Hier ook zonder centje pijn. Na defrost totaal ontdooit rooster exact als met BUH. Retour zakt tijdens defrost zon 2 graden.
Context:
68m2 vloerverwearming +/- 76 liter inhoud. Retour temp 23/24 graden. Ik draai 7J en die doet zon 6,8 KW bij -7 dus ik heb de BUH nooit nodig voor ondersteuning bij verwarmen (warmteverlies bij -7 is bij mijn zon 4,5 KW).
Maarja, helaas lijkt hier geen oplossing voor te zijn, dus maar gewoon accepteren dat defrosten zwaar inefficient gaat.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Kan je bij de T-CAP (welke serie heb je?) de BUH via het verborgen menu niet uitzetten? Dat is wat ik heb gedaan.ConQuestador schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:00:
[...]
Ik zou willen dat je de T-CAP ook kon forceren de defrost gewoon via het water te doen. Met mijn 200m2 vloerverwarming is er warm water genoeg, alleen door de vloerverwarming zit ik altijd onder de magische 27 graden, dus gaat de defrost altijd COP1 welke 12~15 minuten duurt. Vandaag 5 gezien, maar laatst ieder uur wel 1 (dan ben je dus 25% van de tijd aan het defrosten).
Maarja, helaas lijkt hier geen oplossing voor te zijn, dus maar gewoon accepteren dat defrosten zwaar inefficient gaat.
Bij mij was het verbruik van de BUH 10% van het totaal verbruik, louter en alleen voor defrosts. Zwaar overdreven zeker gezien nu blijkt dat het probleemloos zonder kan. Ik ben blij dat ik daar van af ben.
[edit] Bij mij was het ook nog eens zo dat bij een defrost menia (elk uur zoals jij beschrijft) dat de temperatuur in huis zon halve graad opliep, ben benieuwd of dat straks ook is afgelopen.
[ Voor 13% gewijzigd door Pasghetti op 08-01-2025 17:23 ]
T-CAPs doen de defrost onder de 27 graden niet met de BUH, maar hebben een "mode 2" deice functie. Hierbij wordt de compressor op maximale toeren gejaagd en hiermee wordt alles ontdooid. Leuke feature... maar niet uit te zetten.Pasghetti schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:09:
[...]
Kan je bij de T-CAP (welke serie heb je?) de BUH via het verborgen menu niet uitzetten? Dat is wat ik heb gedaan.
Bij mij was het verbruik van de BUH 10% van het totaal verbruik, louter en alleen voor defrosts. Zwaar overdreven zeker gezien nu blijkt dat het probleemloos zonder kan. Ik ben blij dat ik daar van af ben.
[edit] Bij mij was het ook nog eens zo dat bij een defrost menia (elk uur zoals jij beschrijft) dat de temperatuur in huis zon halve graad opliep, ben benieuwd of dat straks ook is afgelopen.
Vreemd, bij de non t-cap J serie gaat, zowel met als zonder BUH, de compressor op volle toeren, echter niet met COP 1.ConQuestador schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:36:
[...]
T-CAPs doen de defrost onder de 27 graden niet met de BUH, maar hebben een "mode 2" deice functie. Hierbij wordt de compressor op maximale toeren gejaagd en hiermee wordt alles ontdooid. Leuke feature... maar niet uit te zetten.
Kan je iets als out pipe temp monitoren? Als die bij mij (9J gewoon) hard daalt volgt er een defrostjoep2020 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:57:
Hier een T-cap M 12kW, deze heeft niet eens een BUH...
Wel de vraag waarom hij best vaak een defrost doet, terwijl er bijna geen ijs te zien is... ergens toch een instelling die ik heb gemist?
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ben te lui om het op te zoeken maar grofweg komt het hier op neer:
Outdoor temp < 5 && outdoorpiping < outdoortemp-5 voor 3 minuten start de defrost cycle.
Als je een externe buitentemperatuur sensor hebt kan dat zorgen voor meer of minder ijsgroei ten tijde van het starten van de cyclus.
Ik zag een aantal posts terug een foto van iemand met een giga bonk ijs, dat heb ik zelf nooit gezien. Bij mij is het een dun laagje ijs, ik draai met de standaard buitentemp sensor van de pomp zelf
Nog even een update (en auto-quote): ik heb met de installateur gebeld, die vond mijn ideeƫn heel goed haha.wheli schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 06:23:
Mijn 7J draait nu voor de 2e winter. Sinds gisteren maakt hij tijdens de defrosts een bonkend geluid (negeer de peuter zie en moeder roept)
[Afbeelding]
Daarna alle radiatoren (opnieuw) ontlucht en op zijn advies met een Bahco tegen de automatische ontluchter getikt. 3 keer het ontluchtingsprogramma gedraaid. Voorlopig heb ik geen bonken meer gehoord.
Ik denk wel dat de automatische ontluchter nog steeds verstopt is trouwens. Het is de 'paw-btank50l-2' overigens. Heeft ƩƩn van jullie nog tips hoe ik deze zelf kan vervangen? Bepaalde merken die mogelijk minder snel dichtlopen? Of gewoon een handmatige ontluchter erop? Nog een kraantje ertussen? Ik twijfel of ik dit zelf kan of de monteur (binnen de garantie? minder dan 2 jaar geleden geinstalleerd) moet laten komen.
Dank, ik ga de outdoorpipe eens bekijken. Eerder groeide hij ook dicht, zoveel dat er geen lucht meer door kon, maar geen bonken ijs.Pasghetti schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:35:
Is gewoon een tabel voor in de service manual.
Ben te lui om het op te zoeken maar grofweg komt het hier op neer:
Outdoor temp < 5 && outdoorpiping < outdoortemp-5 voor 3 minuten start de defrost cycle.
Als je een externe buitentemperatuur sensor hebt kan dat zorgen voor meer of minder ijsgroei ten tijde van het starten van de cyclus.
Ik zag een aantal posts terug een foto van iemand met een giga bonk ijs, dat heb ik zelf nooit gezien. Bij mij is het een dun laagje ijs, ik draai met de standaard buitentemp sensor van de pomp zelf
Lijkt wel redelijk willekeurig dan, bij de een bijna niks en bij de ander een schaatsbaan
Ik weet niet precies hoe het bij de M zit, maar bij de J heb je een "auto defrost" optie. Als die aan staat wordt er onder een bepaalde Tb iedere x tijd een defrost gedaan, of het nu nodig is of niet.joep2020 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:03:
[...]
Dank, ik ga de outdoorpipe eens bekijken. Eerder groeide hij ook dicht, zoveel dat er geen lucht meer door kon, maar geen bonken ijs.
Lijkt wel redelijk willekeurig dan, bij de een bijna niks en bij de ander een schaatsbaan
Als auto defrost op manual staat, wordt het alleen gedaan als het nodig is.
Er is wel een maximum frequentie, iets van max 1x per 40 minuten. Dus als het heel vochtig is en veel vermogen gevraagd wordt, is kan de ijsbonk groter zijn dan als dat niet het geval is.
En toch als je de BH in hebt geschakeld zou hij normaal moeten werken.Thorsd schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:13:
[...]
Ik weet niet precies hoe het bij de M zit, maar bij de J heb je een "auto defrost" optie. Als die aan staat wordt er onder een bepaalde Tb iedere x tijd een defrost gedaan, of het nu nodig is of niet.
Als auto defrost op manual staat, wordt het alleen gedaan als het nodig is.
Er is wel een maximum frequentie, iets van max 1x per 40 minuten. Dus als het heel vochtig is en veel vermogen gevraagd wordt, is kan de ijsbonk groter zijn dan als dat niet het geval is.
Bij een setpoint , doet de bh eea extra.
Weet niet of jullie die hebben uit gezet.. Maar bij DF kan de bh soms ook meewerken, en komt hij eerder weer in de arbeidmode.
Probeer eens BH aan, en dan bij 0 graden oid meedoen.
Wie weet,
De M (zonder bi-block of all-in-one) heeft überhaupt geen BH. Aanzetten kan dan niet
Vanaf welke Tr kunnen er problemen ontstaan? Hier ook poos met de backup heater uitgeschakeld gedraaid zonder problemen. Ging enkel met de vorst een paar nachten weg dus voor de zekerheid aangezet om bevriezingsgevaar bij storingen te voorkomen...Cr3ator schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:15:
[...]
Hoe bedoel je 'hard'? Als je de 230V-voeding hebt uitgezet zul je snel de unit in storing hebben. Als je m op de controller hebt uitgezet, is het okee-ish. (Risico op een bevroren platenwisselaar bij te lage Tr., etc...).
Ontstaat het probleem als de Tr richting de 0 graden gaat of kan het intern (veel) al eerder mis gaan? Las dat de nieuwe modellen bij <7 graden de buh aanzetten.
Is het softwarematig van de backup heater eventueel ook via Heishamon te regelen? Of eventueel handmatig aan te zetten indien hij in het verborgen menu uit staat?
Bij de J geldt dat als de Tr niet binnen iets van 20 minuten op 20° is dan wil hij de BH bijschakelen. Als die dan uitgezet is in het verborgen menu geeft hij een foutmelding en stopt ermee.Brokencore schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:26:
[...]
Vanaf welke Tr kunnen er problemen ontstaan? Hier ook poos met de backup heater uitgeschakeld gedraaid zonder problemen. Ging enkel met de vorst een paar nachten weg dus voor de zekerheid aangezet om bevriezingsgevaar bij storingen te voorkomen...
Ontstaat het probleem als de Tr richting de 0 graden gaat of kan het intern (veel) al eerder mis gaan? Las dat de nieuwe modellen bij <7 graden de buh aanzetten.
Is het softwarematig van de backup heater eventueel ook via Heishamon te regelen? Of eventueel handmatig aan te zetten indien hij in het verborgen menu uit staat?
19,5 is trouwens ook al goed, in dit geval rond hij die naar boven af.
Nu zijn er 3 stille modi in te stellen.
Welke verschillen zou ik moeten zien in de statistieken bij de verschillende modus?
Ik ben er nu maar heel even mee bezig en duurt natuurlijk bij elke stap even om het verschil te kunnen zien en horen maar ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn en kan ik naast alle temperaturen ook ergens ventilator snelheid zien?
Met HeishaMon kan je direct 't effect zien (aan de fan-speed idd).messplaya schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:19:
Onze 9J is naar mijn mening aan de luide kant.
Welke verschillen zou ik moeten zien in de statistieken bij de verschillende modus?
Ik ben er nu maar heel even mee bezig en duurt natuurlijk bij elke stap even om het verschil te kunnen zien en horen maar ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn en kan ik naast alle temperaturen ook ergens ventilator snelheid zien?
Jeisha 5 kWmessplaya schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:19:
Onze 9J is naar mijn mening aan de luide kant.
:strip_exif()/f/image/nePRhxipzILvfajHRcHyo9i2.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit ook de buitentemperatuur er niet als variabele in?
Wat @blb4 zegt idd. HeishaMon. Bij een dubbele fan wijkt de max snelheid af tussen boven en onder. Bij een hogere Quiet Modus zullen ze langzamer draaien en minder geluid produceren, behalve bij een defrost. Je COP zal we lager uitvallen bij een hogere Quiet modus! In de afbeelding de 12kW T-cap op dit moment.messplaya schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:19:
r ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn en kan ik naast alle temperaturen ook ergens ventilator snelheid zien?
:strip_exif()/f/image/6xH3JqIJWjdP093twO1xA1OL.jpg?f=fotoalbum_large)
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
mmm ik hen een oudje de h versie, dus sorriejoep2020 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:21:
@Dylantje2
De M (zonder bi-block of all-in-one) heeft überhaupt geen BH. Aanzetten kan dan niet
:strip_exif()/f/image/NNSH5ZIv78VJei4uaLDgD4SN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu 2 dagen de warmtepomp op een lagere stooklijn gezet, maar is dat normaal dat ik zoveel verbruik? Da's ongeveer ā¬5 verbruik op 1 dag.
En mijn warm water is naar 36° gezakt terwijl dit altijd op 50 staat. Waarom geef de WP voorrang aan de vloerverwarming en moet ik met lauw water douchen?
:strip_exif()/f/image/nJpY4kNvAFZAaOCV42quwdSZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is de hele dag 0 liter warm water verbruikt
[ Voor 23% gewijzigd door gazmask op 09-01-2025 22:02 ]