PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Ongeveer 180 m2 jaren 70 twee onder een kap (met een buurman die nauwelijks verwarmt) met radiatoren (voornamelijk jaga's en t22).nMad schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:00:
[...]
Even uit interesse: wat voor woning (m2, bouwjaar, afgiftesysteem etc) moet hij warm houden? Wat was je gasverbruik voorheen?
Gasverbruik was ongeveer 2100 m3, dus ik heb het vermogen echt wel nodig. 9J is dan al wat aan de krappe kant, maar voor een grotere buitenunit zou ik een vergunning moeten aanvragen.
Woonkamer was 21.0 graad.
Stooklijn van 38 @ -10 naar 36 @ - 10 gezet, kijken hoe dat gaat.
Blijft leuk dat fine tunen.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
COP afgelopen 6 uur is 2.14. Dat is inclusief het element, maar zonder defrost verlies (mijn Kamstup meet geen koeling).
[ Voor 18% gewijzigd door RichieB op 28-12-2024 09:54 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik raad jou een airleaf convector aan.Tinkerer84 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:09:
Ik weet dat het niet ideaal weer is met deze luchtvochtigheid, maar mijn 9J haalt de target temperatuur niet tussen de defrosts door.
De compressor loopt op 77 Hz, alleen wordt er slechts 5 kW warmte geproduceerd met een COP van 2.0
De 9J zou bij een buitentemperatuur van 0 graden toch gewoon ruim 7kW moeten kunnen leveren?
[Afbeelding]
Deze doet wonderen.
Ook heb ik een aantal heatbooster van hier op het forum.
Ik denk wel dat je onder de 35 graden kunt geraken met een innova airleaf 1000
Mijn woning is van de jaren 90 met de standaard isolatie waarden van toen.
En bij - 3 blijft het nog makkelijk boven de 20 graden met de airleaf tussen de 31 en 33 graden ingesteld
[ Voor 9% gewijzigd door CR1992 op 28-12-2024 10:32 ]
Sprak gister mijn neef die zit in de installatie van warmtepompen etc , en die vroeg heb je het nog warm in huis , ik zei ja prima , dan heb je goed voor elkaar , moeilijker gaat ie het niet krijgen de warmtepomp , die met buitenlucht werkt .
Gelukkig zijn het relatief weinig dagen met dit weer , al is december dit jaar wel erg matig .
Het is leuk al die data , vind ik ook , maar een dag hoog verbruik met deze omstandigheden staar ik me maar niet blind op .
Wel zo optimaal mogelijk natuurlijk , dus we moeten aan de slag .
Heb gister de stooklijn 2 graden verlaagd over zijn geheel , kijken of ie minder uitschakel momenten heeft , en het huis nog op temperatuur blijft .
We gaan zo is de aanvoer en retour meten en kijken of dat overeen komt met wat de pana zelf aangeeft , dat had ik nog niet gedaan , had ik eerder moeten doen !
Ik heb hier een WH-MDC09J3E5 draaien. In de meterkast heb ik een kWh meter direct achter de warmtepomp hangen en daar kijk ik heel af en toe op. Daar viel al op dat er meter wel heel hard oploopt. Zojuist er eens goed naar gekeken en schrok ik me rot
:strip_exif()/f/image/mjJLYtj0EbIQVHiDzq5iWqUg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kXNEGoxpk6lHqjflxHAoutTp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8JdxRNbm06CANG1MelRxf9Km.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XhTPO6ovLuBUafdcyA8ZeaA8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/On74bECnMQRoOErdafVktioK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ny7GJ48VHvnVDlS3ocbm5krk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9MetI6UlMLlF3BGGG7vindFR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rcqk9IhmAooB1bMgF4knEagc.jpg?f=fotoalbum_large)
Airleaf versus radiatorenCR1992 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:29:
[...]
Ik raad jou een airleaf convector aan.
Deze doet wonderen.
Ook heb ik een aantal heatbooster van hier op het forum.
Ik denk wel dat je onder de 35 graden kunt geraken met een innova airleaf 1000
Mijn woning is van de jaren 90 met de standaard isolatie waarden van toen.
En bij - 3 blijft het nog makkelijk boven de 20 graden met de airleaf tussen de 31 en 33 graden ingesteld
:strip_exif()/f/image/c1brzEw9iwCuZGZNS00e0tpN.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik heb ook nog een 1.5 kW ventilatiewarmtepomp hangen, met een thermostaat op Tb helpt die bij de verwarming bij Tb < 3. Dat maakt wel een aardig verschil voor de Pana. De compressor loopt nu niet meer op max, en de wisselaar vriest langzamer in waardoor de COP wat hoger uitvalt.
Wat ook helpt als je krap zit: de stooklijn niet te stijl zetten, liever een wat te hoge Ta voordat je in het defrost bereik komt, dan hoeft niet ook nog je systeem veel extra op te warmen tijdens het defrosten. Als het kouder wordt, kun je het extra compressorvermogen bij -5 eerder laten komen door de calibratie van de Tb sensor aan te passen (en je stooklijn andersom).
[ Voor 19% gewijzigd door Thorsd op 28-12-2024 11:23 ]
Wow.Daan140 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:02:
Advies gevraagd!!!
Ik heb hier een WH-MDC09J3E5 draaien. In de meterkast heb ik een kWh meter direct achter de warmtepomp hangen en daar kijk ik heel af en toe op. Daar viel al op dat er meter wel heel hard oploopt. Zojuist er eens goed naar gekeken en schrok ik me rot. Op het scherm van de wp zie ik dat sinds de herfst steek ik er meer energie in dan eruit komt. Vorig jaar zat ik nog op een cop van 3-5 en nu onder de 1. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik zie dat het element ook al wat uren heeft gedraaid, maar ik weet niet of dit verband met elkaar houdt. Ik heb sinds gisteren een p1 meter en zie dat de wp constant 2-3 kWh vraagt met uitschieters naar boven. Herkent iemand dit of wie weet waar ik moet zoeken of kan ik beter een installateur contacten? (Zelf alles aangelegd en het heeft goed gewerkt voor 2 winters)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ken er niet genoeg van heb je nog water druk of misschien teweinig gas.
Geen idee eigenlijk
Waterdruk is goed staat op 1,5 bar.CR1992 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:13:
[...]
Wow.
Ik ken er niet genoeg van heb je nog water druk of misschien teweinig gas.
Geen idee eigenlijk
Het lijkt of je alleen op de BUH draait. Heb je meer info?Daan140 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:02:
Advies gevraagd!!!
Ik heb hier een WH-MDC09J3E5 draaien. In de meterkast heb ik een kWh meter direct achter de warmtepomp hangen en daar kijk ik heel af en toe op. Daar viel al op dat er meter wel heel hard oploopt. Zojuist er eens goed naar gekeken en schrok ik me rot. Op het scherm van de wp zie ik dat sinds de herfst steek ik er meer energie in dan eruit komt. Vorig jaar zat ik nog op een cop van 3-5 en nu onder de 1. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik zie dat het element ook al wat uren heeft gedraaid, maar ik weet niet of dit verband met elkaar houdt. Ik heb sinds gisteren een p1 meter en zie dat de wp constant 2-3 kWh vraagt met uitschieters naar boven. Herkent iemand dit of wie weet waar ik moet zoeken of kan ik beter een installateur contacten? (Zelf alles aangelegd en het heeft goed gewerkt voor 2 winters)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- foutmeldingen
- instellingen (stooklijn, BUH, etc)
- compressorstatus
- plotjes van compressor, BUH, Ta, Tr, Tb, defrost, etc van de afgelopen 24 uur (heishamon/smartcloud)
Inderdaad de WP heeft het moeilijker dan normaal. Hier ieder uur een defrost, vannacht is hij aan gebleven. Maar daar tussen draait ie toch weer mooi op minimum vermogen. Maar ik heb vanaf het begin al veel tijd gestoken in de afstelling. Eerst met zoneregelingen en dergelijke. Uiteindelijk draait hij nu op een vaste aanvoertemperatuur van 26 graden en gaat dan door tot 28. We zien dat als het buiten kouder wordt dan 2 graad hij lang kan blijven draaien maar dat het uiteindelijk toch te warm wordt binnen. Machine is dus eigenlijk iets te groot, maar dat gebruik ik dus nu om de COP beter te krijgen. COP december is 5,39 en COP afgelopen week was 5,25. COP van vandaag en gisteren zal minder zijn maar ik meet het niet elke dag. Verbruik december totaal 145 kWh.Chevy55 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:35:
Deze omstandigheden , koud en hoge vochtgheid , is waardeloos voor het redement .
Sprak gister mijn neef die zit in de installatie van warmtepompen etc , en die vroeg heb je het nog warm in huis , ik zei ja prima , dan heb je goed voor elkaar , moeilijker gaat ie het niet krijgen de warmtepomp , die met buitenlucht werkt .
Gelukkig zijn het relatief weinig dagen met dit weer , al is december dit jaar wel erg matig .
Het is leuk al die data , vind ik ook , maar een dag hoog verbruik met deze omstandigheden staar ik me maar niet blind op .
Wel zo optimaal mogelijk natuurlijk , dus we moeten aan de slag .
Heb gister de stooklijn 2 graden verlaagd over zijn geheel , kijken of ie minder uitschakel momenten heeft , en het huis nog op temperatuur blijft .
We gaan zo is de aanvoer en retour meten en kijken of dat overeen komt met wat de pana zelf aangeeft , dat had ik nog niet gedaan , had ik eerder moeten doen !
/f/image/w6ocZEzPBwGqHheHFaaLpOhq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MWG2VdTpqNQTqfzjGcSCx66X.png?f=fotoalbum_large)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Inderdaad gevalletje back-up heater die aanstaat.Thorsd schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:31:
[...]
Het lijkt of je alleen op de BUH draait. Heb je meer info?
- foutmeldingen
- compressorstatus
- plotjes van compressor, BUH, Ta, Tr, Tb, defrost, etc van de afgelopen 24 uur (heishamon/smartcloud)
Kan deze uit? Als je geen buffer hebt en radiatoren zal het moeilijk worden, heb je geen buffer en vloerverwarming waarschijnlijk wel. Ligt aan de inhoud.
Als hij gaat defrosten en de retourtemperatuur komt onder de (ik geloof) 12 graden (of was het 18?) dan wil hij de heater inschakelen om te voorkomen dat de aanvoer te koud wordt of je wisselaar bevriest.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
@Carboy54 kan je deze vergelijk ook geven met aanvoer Ta=30, Tr=25, gewenst 20 graden ? Dat zijn namelijk meer doorsnee temperaturen voor mensen met een vloerverwarming in combinatie met radiatoren. Dan kakt ook de airleaf aardig in lijkt me, of niet ?
Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV
Op 30 graden komt er nog een mooi vermogen uit de airleafercolano schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:03:
[...]
@Carboy54 kan je deze vergelijk ook geven met aanvoer Ta=30, Tr=25, gewenst 20 graden ? Dat zijn namelijk meer doorsnee temperaturen voor mensen met een vloerverwarming in combinatie met radiatoren. Dan kakt ook de airleaf aardig in lijkt me, of niet ?
Lager zou ik niet gaan
2100 kuub zou op basis van de koevlaasformule uitkomen op 10.2 kW.Tinkerer84 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:45:
Ongeveer 180 m2 jaren 70 twee onder een kap (met een buurman die nauwelijks verwarmt) met radiatoren (voornamelijk jaga's en t22).
Gasverbruik was ongeveer 2100 m3, dus ik heb het vermogen echt wel nodig. 9J is dan al wat aan de krappe kant, maar voor een grotere buitenunit zou ik een vergunning moeten aanvragen.
Een 9J levert maar 7.5 kW bij A-7W35 (en bij hogere watertemperaturen nog minder) en is dus ca 36% te klein voor je woning...
Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat daar je probleem zit.
Dan kun je toch beter een vergunning aanvragen dan bij vorst in de kou zitten? Overigens zijn er diverse andere merken die wel vergunningsvrij (lager dan ~1 meter) een warmtepomp hebben met meer vermogen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Op basis van gasverbruik op dag- en uurbasis kwam ik uit op ongeveer 6 kW bij 0 graden dus dat durfde ik wil aan met een 9J. Voor die enkele dag dat het daadwerkelijk -7C is trek ik dan wel een wollen trui aan of laat ik de BUH meedraaien.Andrehj schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:51:
[...]
2100 kuub zou op basis van de koevlaasformule uitkomen op 10.2 kW.
Een 9J levert maar 7.5 kW bij A-7W35 (en bij hogere watertemperaturen nog minder) en is dus ca 36% te klein voor je woning...
Dan kun je toch beter een vergunning aanvragen dan bij vorst in de kou zitten? Overigens zijn er diverse andere merken die wel vergunningsvrij (lager dan ~1 meter) een warmtepomp hebben met meer vermogen.
Maar mijn conclusie nu is dus dat bij zeer hoge luchtvochtigheid de 9J geen 6 kW kan leveren bij 0 graden, en daar had ik op basis van de specificaties niet op gerekend.
Nog wat foto’s toegevoegd. Ik heb geen heishamon of andere meetapparatuur. Ik kan alleen zaken van het schermpje aflezen. Ik heb nu even op directe stooklijn en op direct verwarmen gedaan maar er komt gewoon niet warmer water uit dan 20 graden. Vrouwlief en kinderen klaagden ook al tijdje dat het wat koud was :-).Thorsd schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:31:
[...]
Het lijkt of je alleen op de BUH draait. Heb je meer info?
- foutmeldingen
- compressorstatus
:strip_exif()/f/image/AjYku4gCraJbSoEsXLfI7stR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tq3G5xAGYKhVo2BCvaUJLmdd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jwbu44H1LmDdGNsrmUvBzjdd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P8FVPBsGDiLIdWjhmaKEB7QO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/thGEzzmDYc4eXKHf3GGiM0hv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v5I749HkA3jQg3vGLON22slg.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat je probleem dan is opgelost !
[ Voor 91% gewijzigd door De HvE op 28-12-2024 16:36 ]
/f/image/mytIpR6e06hOf1YEpEmwU4ns.png?f=fotoalbum_large)
Stooklijn op 35 / 27 voor de Taanvoer. Bij te lage temperatuur gaat Panasonic namelijk over op BUH. Overigens moet je wel die temperatuur zien te halen
Ik heb inmiddels de Panasonic thuis onder de carport staan. Nog netjes ingepakt. Waarschijnlijk dat ik hem pas in februari installeren en in gebruik nemen.
Nu vraag ik me af of ik hem ook nog tegen de vorst moet beschermen.
Je kunt die Ta21 bij Tb15gr ook omzetten naar een stooklijn met minimale Ta van 25gr: https://vscope.at/heizkurve/Daan140 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:17:
[...]
Nog wat foto’s toegevoegd. Ik heb geen heishamon of andere meetapparatuur. Ik kan alleen zaken van het schermpje aflezen. Ik heb nu even op directe stooklijn en op direct verwarmen gedaan maar er komt gewoon niet warmer water uit dan 20 graden. Vrouwlief en kinderen klaagden ook al tijdje dat het wat koud was :-).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je de BUH nu uitstaan? Desnoods gewoon fysiek de aardlek van PS2 in de unit uitzetten.Daan140 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:17:
Stooklijn op 41 27 gezet. Ruim 1 uur laten draaien, maar kwam niet boven de 24 graden uit. Ik heb weer aantal foto’s gemaakt maar de korte samenvatting is dat cop onder 1 blijft. En verbruik constant tussen 1,5 en 3,5 kWh is. Verschil tussen verschil tussen Ta en Tr is maximaal 2 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enig idee waarom de flowwaardes alle kanten op gaat? Anders die ook ff vastzetten op max ~25ltr oid.
welk type heb je ook alweer?
naar mijn idee heb jeje pompdebiet ook veel te hoog staan, namelijk 33 liter/min?
zie de eerste posting van dit draadje
Flow
Let op deze ook instellen bij ingebruik namen via installateurs menu bij max pump flow. Daar waar je ook het ontluchtingsprogramma moet draaien.
Afgerond is de in te stellen uitkomst (je wijzigt het hexa getal)
- 5kW 15L/min
- 7kW 20 L/min
- 9kW 25 L/min
[ Voor 58% gewijzigd door hemertje op 28-12-2024 20:30 ]
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Alleen als er water in zit.2stimpy schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:15:
Ff snel een vraagje tussendoor.
Ik heb inmiddels de Panasonic thuis onder de carport staan. Nog netjes ingepakt. Waarschijnlijk dat ik hem pas in februari installeren en in gebruik nemen.
Nu vraag ik me af of ik hem ook nog tegen de vorst moet beschermen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hij is nieuw in de verpakking, ik weet alleen niet of ze worden getest en er eventueel water in achter blijft.
Dat is nou precies een vraag die je even aan je leverancier moet stellen. Dan ligt daar ook de verantwoordelijkheid.2stimpy schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:53:
Hij is nieuw in de verpakking, ik weet alleen niet of ze worden getest en er eventueel water in achter blijft.
Zit geen water in. Wat denk je dat het met de logistiek zou doen als dat wel het geval was.2stimpy schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:53:
[...]
Sorry dit snap ik niet zo goed? Nu had ik Ta 27 bij Tb 15 en Ta 41 bij Tb -5, moet ik daar nog iets aan aanpassen?Je kunt die Ta21 bij Tb15gr ook omzetten naar een stooklijn met minimale Ta van 25gr: https://vscope.at/heizkurve/
Ja ik denk wel dat BUH uitstaat, wel bij menu functie instellen en dan vrijg. Back up heat., die staat op nee. Er is nog een andere plek (risicovoller) lees ik op forum maar ik zie deze niet zo snel. Ik kan hem morgen ook in de buiten unit uitzetten, maar daar moet ik dak voor op dus ga ik morgen bij daglicht doen.Heb je de BUH nu uitstaan? Desnoods gewoon fysiek de aardlek van PS2 in de unit uitzetten.
Enig idee waarom de flowwaardes alle kanten op gaat? Anders die ook ff vastzetten op max ~25ltr oid.
Die flowwaardes wisselen idd regelmatig. Ik zal deze ook morgen aanpassen.
Er zit wel water in omdat deze in de fabriek is afgeperst en dat doen ze met water.Pasghetti schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:56:
[...]
Zit geen water in. Wat denk je dat het met de logistiek zou doen als dat wel het geval was.
Dus vorstvrij opslaan.
Ik heb de 9 j versie. Ik heb in dat laatste uur draaien ook veel lagere waardes gezien rond de 10 liter per minuut, maar ik zal morgen dit proberen aan te passen.hemertje schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:29:
@Daan140
welk type heb je ook alweer?
naar mijn idee heb jeje pompdebiet ook veel te hoog staan, namelijk 33 liter/min?
zie de eerste posting van dit draadje
Flow
Let op deze ook instellen bij ingebruik namen via installateurs menu bij max pump flow. Daar waar je ook het ontluchtingsprogramma moet draaien.
Afgerond is de in te stellen uitkomst (je wijzigt het hexa getal)
- 5kW 15L/min
- 7kW 20 L/min
- 9kW 25 L/min
Dan zou dat op de doos moeten staan, bij mij was dat alleen een pijltje omhoog.martijn v o schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:01:
[...]
Er zit wel water in omdat deze in de fabriek is afgeperst en dat doen ze met water.
Dus vorstvrij opslaan.
En waarom zou je af fabriek de kosten van transport en opslag onnodig ingewikkeld en duur maken. Onzin.
En die blazen ze af met perslucht neem ik aan. Dat zou je zelf nogmaals kunnen doen. Maak er meteen een filmpje van, want deze discussie komt regelmatig terug.martijn v o schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:01:
[...]
Er zit wel water in omdat deze in de fabriek is afgeperst en dat doen ze met water.
Dus vorstvrij opslaan.
Anders zouden deze met geconditioneerde trailers vervoerd moeten worden.
[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-12-2024 21:05 ]
Zit hooguit wat rest water van het testen in
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
Geen centje pijn. Logisch ook, ze gaan er echt geen liters water in laten zitten dat is veel te risicovol.
Laten we het topic hier verder niet mee vervuilen.
Ik vind dit wel raar, ik monitor de Pana 9j van een maatje van mij (Lars). Wat ouder huis, wel begane grond vvw, maar met deze temperaturen komt de TA ook wel tegen de 36 aan en haalt 9kw+ (wel gemeten door heishamon / pana) maar dit zit wel een heel stuk weg van 5kwTinkerer84 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:09:
Ik weet dat het niet ideaal weer is met deze luchtvochtigheid, maar mijn 9J haalt de target temperatuur niet tussen de defrosts door.
De compressor loopt op 77 Hz, alleen wordt er slechts 5 kW warmte geproduceerd met een COP van 2.0
De 9J zou bij een buitentemperatuur van 0 graden toch gewoon ruim 7kW moeten kunnen leveren?
[Afbeelding]
even een snapshot van z'n dashboard;
https://snapshots.raintan...wJ0TP0I5y4BOhmlQoupVmeKO7
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Heb je de wifi module? Dan kan je een service cloud account aanmaken en veel meer zienDaan140 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:17:
Stooklijn op 41 27 gezet. Ruim 1 uur laten draaien, maar kwam niet boven de 24 graden uit. Ik heb weer aantal foto’s gemaakt maar de korte samenvatting is dat cop onder 1 blijft. En verbruik constant tussen 1,5 en 3,5 kWh is. Verschil tussen verschil tussen Ta en Tr is maximaal 2 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nee helaas niet.BarryH schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:32:
[...]
Heb je de wifi module? Dan kan je een service cloud account aanmaken en veel meer zien
Hier ook een vrijstaand huis (1985 en 200m2) met een 9J. Gaat prima en lekker op temperatuur.
Voormalig verbruik (vorige eigenaren) was 3600 m3/jr. Hier intussen wel e.e.a. aan isolatie gedaan dus dat maakt wel uit, maar 't blijft een huis uit ~1985 dus niet alles qua isolatie is mogelijk.
.
Nu is het uiteraard defrost mania tijd (gebruikelijk bij 0-5 C en hoge vochtigheid) en dus een lastige tijd voor de WP. Dat wordt beter als het kouder wordt (of warmer...). Ik zit het gewoon uit met acceptatie dat verbruik hoger is qua kosten (overigens qua kosten nog altijd lager dan de ~20 m3 die zulke dagen op gas kostten).
Mijn advies zou zijn; probeer eens heel basic de "direct" aansturing. Dus gewoon zelf de Ta zetten met de geadviseerde Td van 5. Even geen stooklijn en geen thermostaat interrupties toestaan.
En kijk wat de 9J dan doet. Ik doe niet anders want directe aansturing past ons het beste qua warmte wensen en onze dynamiek. 'k Doe niet aan stooklijn en ook geen thermostaat (heb ze wel maar gebruik ze niet). Buiten de defrost mania heb ik runs van letterlijk weken...
Hier met vvw op begane grond (wnkmr, serre en keuken) en radiatoren (op slaapkamers), huis ~200 m2.
Bij huidige Tb is onze Ta rond 30-31 C om de woonruimtes op 19-20 C te hebben (onze wens). Bij verdere koude zetten we de Ta iets omhoog, en bij -7 C is de Ta 35 (kouder nog niet meegemaakt). Dus ondergrens Ta is hier 30 C en bovengrens 35 C.
Directe aansturing van Ta en Td is het meest simpel en helder en dan schakel je allerlei verstorende variabelen uit. Hier wel met Heishamon en HA, wat prachtige informatie geeft en ook remote bediening mogelijk (gebruik geen pana cloud module). Beste manier om het gedrag van je wp te leren kennen.
Naar het verbruik niet al teveel kijken ofwel vergelijken met wat je verbruikte tijdens je gas - tijd. Dit zijn nou gewoon de duurste dagen van het jaar. Door de defrosts krijgt de WP de kans niet om te stabiliseren op lage stand.
Dat een 9 kW (J type) monobloc op zulke dagen ~2 kW per uur verbruikt is natuurlijk niet zo gek. Dat het vervelend is is wat anders. Dat vond ik ook toen we (in eerste maanden in dit huis, voor de WP) in de gasketel ~20 m3 / dag verbruikten (met minder comfort, ook omdat we minder vvw hadden) ...
Terzijde; de BUH staat tijdens een defrost cycle ( bij Pana J 9 minuten) maar een paar minuten aan. Dat kost per defrost cycle maar (~4 minuten x 3 kW x kWh prijs) en dus weinig. Zet je die BUH uit dan moet de machine het met het warme water in de cv leidingen doen en onttrek je dus meer warmte uit het huis. 't Is linksom of rechtsom, defrosts behandeling heeft energie nodig.
Mijn total BUH time in twee jaar gebruik is 60 hr (is tellertje in de Pana) en dat is feitelijk alleen voor de honderden defrosts geweest (behalve een beetje geëxperimenteer in het begin).
Het kan natuurlijk zijn dat er bij jullie wat anders aan de hand is, maar eerst zou ik dan eens testen met directe Ta aansturing en BUH aan. En van daaruit verder zoeken...
[ Voor 10% gewijzigd door dof op 29-12-2024 07:12 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Misschien dat je eens van de basis uit moet gaan beginnen, en naar fabrieksinstellingen moet gaan !
Het is echt de luchtvochtigheid die een grote invloed heeft. Bij een gelijk aantal defrosts en vergelijkbare temperatuur haal ik vandaag wel de ingestelde Ta. Het enige verschil is dat vandaag de luchtvochtigheid 93% is en geen 99% zoals gisteren.Daannn1987 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:11:
[...]
Ik vind dit wel raar, ik monitor de Pana 9j van een maatje van mij (Lars). Wat ouder huis, wel begane grond vvw, maar met deze temperaturen komt de TA ook wel tegen de 36 aan en haalt 9kw+ (wel gemeten door heishamon / pana) maar dit zit wel een heel stuk weg van 5kw
Verder maakt een 5 graden lager Ta ook nogal een verschil
[ Voor 3% gewijzigd door Tinkerer84 op 29-12-2024 09:54 ]
Kun je ook het gemiddeld opgewekt vermogen plotten? Bv over 6 uur. Die kan flink lager zijn dan de piek van 9+. Ik zal hier zelf ook even een worst case plot van opzoeken en delen.Daannn1987 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:11:
[...]
Ik vind dit wel raar, ik monitor de Pana 9j van een maatje van mij (Lars). Wat ouder huis, wel begane grond vvw, maar met deze temperaturen komt de TA ook wel tegen de 36 aan en haalt 9kw+ (wel gemeten door heishamon / pana) maar dit zit wel een heel stuk weg van 5kw
En wat @Tinkerer84 zegt, de luchtvochtigheid, is de grote variabele.
Als ik even de periode pak waar de pana 0 graden meet zit de mean op 7,52 toch nog beduidend hoger dan 5Thorsd schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:06:
[...]
Kun je ook het gemiddeld opgewekt vermogen plotten? Bv over 6 uur. Die kan flink lager zijn dan de piek van 9+. Ik zal hier zelf ook even een worst case plot van opzoeken en delen.
En wat @Tinkerer84 zegt, de luchtvochtigheid, is de grote variabele.
/f/image/U7WnianAj0i4UdTZgFluVLSv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Daannn1987 op 29-12-2024 12:17 ]
RV was daar ook ±96% en defrosts om de 45 minuten, dus het slechtste wat je kan hebben voor een WP zo ongeveer. Je ziet het vermogen na een half uur ook goed inkakken omdat de unit dicht vriest..Tinkerer84 schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:52:
[...]
Het is echt de luchtvochtigheid die een grote invloed heeft. Bij een gelijk aantal defrosts en vergelijkbare temperatuur haal ik vandaag wel de ingestelde Ta. Het enige verschil is dat vandaag de luchtvochtigheid 93% is en geen 99% zoals gisteren.
Verder maakt een 5 graden lager Ta ook nogal een verschil
[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 29-12-2024 12:20 ]
Ik heb in de unit buiten de zekering van de BUH uitgezet. Daarnaast pompsnelheid aangepast naar max 24 liter. Om 12.30 via directe stooklijn op 27 graden de wp aangezet. Watertemperatuur was bij aanvang 15 graden en is in de twee uur maximaal 22 graden geweest. Ook 3 keer de foutmelding h70 gekregen en wp moeten resetten. Verschil tussen Ta en Tr is maximaal 2 graden geweest en Cop was op 1 enkel moment na altijd onder 1. De fan buiten draait. Ik weet niet zo goed hoe nu verder, iemand nog ideeën of moet ik kijken of ik een installateur kan vinden (omgeving Zoetermeer)?
H70: Backup Heater OLP (over load protection)Daan140 schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:38:
Update:
Ik heb in de unit buiten de zekering van de BUH uitgezet. Daarnaast pompsnelheid aangepast naar max 24 liter. Om 12.30 via directe stooklijn op 27 graden de wp aangezet. Watertemperatuur was bij aanvang 15 graden en is in de twee uur maximaal 22 graden geweest. Ook 3 keer de foutmelding h70 gekregen en wp moeten resetten. Verschil tussen Ta en Tr is maximaal 2 graden geweest en Cop was op 1 enkel moment na altijd onder 1. De fan buiten draait. Ik weet niet zo goed hoe nu verder, iemand nog ideeën of moet ik kijken of ik een installateur kan vinden (omgeving Zoetermeer)?
The internal electrical backup heater has built in over heat thermostats. If one of these trip and become open circuit, H70 occurs.
The system will also show H70 when the backup heater power supply is missing. This error will only occur at the time when the
backup heater is activated.
Dat je de H70 error krijgt als de backup heater geen stroom heeft is te verwachten. Maar ik zag dat je ook al eens eerder de H70 error had.Daan140 schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:38:
Update:
Heb je al eens goed ontlucht? Staat de ontluchter bovenop de backup heater open? En is de waterdruk voldoende?
Verder zou ik het ook niet weten, ik vermoed dat er toch meer aan de hand is.
[ Voor 6% gewijzigd door Tinkerer84 op 29-12-2024 14:06 ]
Direct na een defrost was het opgewekte vermogen wel iets van 7,5 kW, maar na ongeveer 10 minuten zakt dat langzaam in tot 5 kW. En het opgewekte vermogen tijdens een defrost is energie die je uit je water onttrekt, dus die zou je eigenlijk moeten aftrekken van het gemiddelde in plaats van optellen.Daannn1987 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:19:
[...]
RV was daar ook ±96% en defrosts om de 45 minuten, dus het slechtste wat je kan hebben voor een WP zo ongeveer. Je ziet het vermogen na een half uur ook goed inkakken omdat de unit dicht vriest..
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XhTPO6ovLuBUafdcyA8ZeaA8.jpg?f=user_large)
Je wp heeft al veel langer een probleem, hoe kan je in de zomer zoveel verbruiken?
Hoewel ik misschien te vaak m'n verbruik check en log gebeurt dat hier totaal niet tenzij het helemaal fout gaat.
Ik zie geen flow errors, de pomp lijkt nog goed te werken.
Gezien de 512 uren van de BUH zal die aan gaan als het water niet warm (genoeg) wordt.
Ik zou de BUH maar weer aan zetten in de wp, dat uit/aan na een H70 is niet goed voor de wp.
Mijn indruk is dat de compressor niet goed werkt, kijk eens in de menu's daar van wat de temperaturen doen.
De ventilator zou ook dit soort gedrag kunnen veroorzaken als ie niet of onregelmatig draait.
Een visuele inspectie van de wp door iemand die er verstand van heeft lijkt me nu de beste optie.
Met een HeisHamon of Pana wifi module krijg je veel meer inzicht in wat de wp doet en is het eenvoudiger om te checken dan steeds naar het paneel te gaan.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dus zonder BUH ging je watertemperatuur wel omhoog van 15 naar 22 graden. De COP <1 kan ik dan alleen verklaren dat er een sensor niet goed werkt?Daan140 schreef op zondag 29 december 2024 @ 13:38:
Update:
Heb je zicht vanuit je huis op je warmtepomp ? Kan je zien of die constant in het ijs staat ?
Wat je kan proberen. Je afgifte kleiner maken dus minder groepen open te zetten. Hoeveel groepen heb je totaal verspreid over je huis ?
Ik zou beginnen met alleen de woonkamer open te zetten de rest dicht. En dan eens kijken of de temperatuur op wilt komen. Als dat werkt dan stap voor stap je huis weer op temperatuur brengen. Indien dit niet werkt dan zou ik toch maar een wifi module gaan aanschaffen of installateur uitnodigen. Want met alleen de plaatjes van het schermpje kan niemand de oorzaak vinden.
Klopt deze melding heb ik vorig jaar ook al eens gehad. Toen was ik vergeten de zekering in de meterkast om te zetten bij het in gebruik nemen van de wp in het nieuwe stookseizoen. Dit jaar ook een keer, maar waar dat door is veroorzaakt is een raadsel. Systeem is al 2 jaar in gebruik en er zit ook een aut. ontluchter in het systeem. Waterdruk is rond 1.6-1.7 bar.Tinkerer84 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:04:
[...]
Dat je de H70 error krijgt als de backup heater geen stroom heeft is te verwachten. Maar ik zag dat je ook al eens eerder de H70 error had.
Heb je al eens goed ontlucht? Staat de ontluchter bovenop de backup heater open? En is de waterdruk voldoende?
Verder zou ik het ook niet weten, ik vermoed dat er toch meer aan de hand is.
BUH staat weer aan 😊.Je wp heeft al veel langer een probleem, hoe kan je in de zomer zoveel verbruiken?
Hoewel ik misschien te vaak m'n verbruik check en log gebeurt dat hier totaal niet tenzij het helemaal fout gaat.
Ik zie geen flow errors, de pomp lijkt nog goed te werken.
Gezien de 512 uren van de BUH zal die aan gaan als het water niet warm (genoeg) wordt.
Ik zou de BUH maar weer aan zetten in de wp, dat uit/aan na een H70 is niet goed voor de wp.
Mijn indruk is dat de compressor niet goed werkt, kijk eens in de menu's daar van wat de temperaturen doen.
De ventilator zou ook dit soort gedrag kunnen veroorzaken als ie niet of onregelmatig draait.
Een visuele inspectie van de wp door iemand die er verstand van heeft lijkt me nu de beste optie.
Met een HeisHamon of Pana wifi module krijg je veel meer inzicht in wat de wp doet en is het eenvoudiger om te checken dan steeds naar het paneel te gaan.
Waar kan ik dat van die temperatuur terugvinden in het menu? Ik ga die wifi module maar aanschaffen.
Ik heb bij de run van vandaag al de woonkamer dicht gezet. Dus ongeveer de helft van de groepen dicht gezet. (10 bg, 8 1e, 4 2e verdieping). De wp staat op de 2e verdieping op het dak. Daar ben ik vandaag een paar keer naar toe gelopen en geen enkele keer ijs gezien. Je zou toch verwachten dat als je 27 graden water verwacht dat hij deze temperatuur als aanvoer makkelijk moet halen. Ik denk dat de vloertemperatuur hier een graad of 17 is, dus ook niet steenkoud. Die wifi module moet ik idd aanschaffen.Swenno schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:46:
@Daan140 ff een hypothese je huis is koud je hebt geen warmte in je vloer zitten door een nog onbekende oorzaak. Nu gaat de warmtepomp volgas draaien en schiet dus elke keer in defrost omdat je maximale vermogen vraagt omdat alles koud is.
Heb je zicht vanuit je huis op je warmtepomp ? Kan je zien of die constant in het ijs staat ?
Wat je kan proberen. Je afgifte kleiner maken dus minder groepen open te zetten. Hoeveel groepen heb je totaal verspreid over je huis ?
Ik zou beginnen met alleen de woonkamer open te zetten de rest dicht. En dan eens kijken of de temperatuur op wilt komen. Als dat werkt dan stap voor stap je huis weer op temperatuur brengen. Indien dit niet werkt dan zou ik toch maar een wifi module gaan aanschaffen of installateur uitnodigen. Want met alleen de plaatjes van het schermpje kan niemand de oorzaak vinden.
De problemen die ik heb kunnen mogelijk door iets kleins worden veroorzaakt maar misschien ook niet en gaat het een dure reparatie worden zonder garantie omdat de wp drie jaar oud is.
Ik lees dat de subsidies per 1-1-25 omlaag gaan. Stel dat ik dit jaar nog een nieuwe wp koop uit Duitsland. Die kost dan ruim 3600,- inclusief verzendkosten (vorige keer bij rjtec besteld en zelf opgehaald in Duitsland op een adres over de grens). Als de subsidie nu nog 3250,- is (voorwaarde in 2024 aangeschaft, installatie mag in 2025 plaatsvinden), en dan laten installeren voor een schappelijke prijs, dan ben ik na aftrek subsidie rond de € 600,- kwijt voor een nieuwe. Ik kan me van vroeger herinneren dat je wel een tweede wp kan aanschaffen maar niet eerder dan 1 jaar na aanschaf van de vorige. Aan de andere kant heb ik ook een wp boiler 3 jaar geleden aangeschaft en daar ook subsidie voor gekregen. Ik kan er nu niet echt meer iets over terugvinden. Wel lees ik dat je niet twee keer subsidie kan krijgen voor dezelfde maatregel, maar is dat dan ook voor een wp van toepassing? Hebben mensen hier ervaring mee?
En zie ik iets over het hoofd / zijn er addertjes onder het gras?
Of is dit heel slecht idee en korting deze gedachtegang weer snel laten varen……
Je hebt helemaal gelijk. Ga ik doen!BarryH schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:34:
@Daan140 ik ben echt de draad kwijt. Dit soort problemen in dit topic oplossen werkt niet. Graag posts naar eigen topic verplaatsen, dan is alle info bij elkaar.
Vier jaar geleden heb ik mijn Panasonic 5j bij Rjtec aangeschaft en ik heb hier een paar weken geleden weer een Panasonic 5j besteld en thuis op de stoep afgeleverd gekregen en inmiddels is de subsidie ook al weer op de rekening gestort. Als het langer dan een jaar geleden is dat je subsidie hebt gehad voor een wp kan dat gewoon nogmaals. Gauw bestellen bij Rjtec, goedkoper dan een monteur en onderdelen.Daan140 schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:49:
Een hele andere vraag: misschien ben ik al wat te ver vooruit aan het lopen op de zaken
De problemen die ik heb kunnen mogelijk door iets kleins worden veroorzaakt maar misschien ook niet en gaat het een dure reparatie worden zonder garantie omdat de wp drie jaar oud is.
Ik lees dat de subsidies per 1-1-25 omlaag gaan. Stel dat ik dit jaar nog een nieuwe wp koop uit Duitsland. Die kost dan ruim 3600,- inclusief verzendkosten (vorige keer bij rjtec besteld en zelf opgehaald in Duitsland op een adres over de grens). Als de subsidie nu nog 3250,- is (voorwaarde in 2024 aangeschaft, installatie mag in 2025 plaatsvinden), en dan laten installeren voor een schappelijke prijs, dan ben ik na aftrek subsidie rond de € 600,- kwijt voor een nieuwe. Ik kan me van vroeger herinneren dat je wel een tweede wp kan aanschaffen maar niet eerder dan 1 jaar na aanschaf van de vorige. Aan de andere kant heb ik ook een wp boiler 3 jaar geleden aangeschaft en daar ook subsidie voor gekregen. Ik kan er nu niet echt meer iets over terugvinden. Wel lees ik dat je niet twee keer subsidie kan krijgen voor dezelfde maatregel, maar is dat dan ook voor een wp van toepassing? Hebben mensen hier ervaring mee?
En zie ik iets over het hoofd / zijn er addertjes onder het gras?
Of is dit heel slecht idee en korting deze gedachtegang weer snel laten varen……
Ook @Tinkerer84Daannn1987 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:14:
[...]
Als ik even de periode pak waar de pana 0 graden meet zit de mean op 7,52 toch nog beduidend hoger dan 5
[Afbeelding]
Even voor de context: dit is de slechtste situatie die ik kon vinden in een paar jaar tijd - meestal is het dus beter! Ook is de 9J hier krap bemeten, dus in de meeste andere installaties zal het ook beter zijn.
Tb rond de 0 graden, 100% RLV - mist, Ta komt nu niet meer voorbij de 34, compressor loopt op max. Dit is gemeten met een Kamstrup en de mean zit op de power-instant, en die neemt het negatieve vermogen van de defrosts mee.
Je ziet aan de zaagtand van het afgegeven vermogen dat de wisselaar snel dichtvriest, en pas na 40 min mag er weer een defrost komen dus er wordt relatief lang met een dichte wisselaar gedraaid en dus lage opbrengst en COP.
In dit geval is het gebruik van de BUH een goed idee.
/f/image/VJagaOPEJXB7dcJ8KrHLbKyV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Thorsd op 29-12-2024 18:56 ]
Wat wil je weten?hemertje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:58:
[...]
mooie grafieken in PV-Output
heb je meer info hoe dit voor elkaar te krijgen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
| return { active = true, logging = { --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug marker = 'WP to PVOutput' }, on = { timer = { 'every 5 minutes' -- The number of minutes between posts to PVoutput (normal is 5 but when in donation mode it's max 1) }, httpResponses = { 'triggerPVoutput' } }, execute = function(domoticz,item) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- PVoutput parameters ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- local PVoutputApi = 'Jouw APi' -- Your PVoutput api key local PVoutputSystemID = 'Jouw pvo SID' -- Your PVoutput System ID local PVoutputURL = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp' -- The URL to the PVoutput Service ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Domoticz Sensor parameters ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- --domoticz.log('WP to PVOutput script running', domoticz.LOG_DEBUG) if (item.isTimer) then local EnergyConsumption = domoticz.devices(16520).counterToday *1000 -- Sh WP Tot Tel local PowerConsumption = domoticz.devices(16520).usage -- Sh WP Tot Tel local Flow = domoticz.devices(12524).rawData[1] -- ''WP: Flow [ NR ] local Taanvoer = domoticz.devices(12257).rawData[1] -- WP: Aanvoer [ ESP ] local Tretour = domoticz.devices(12258).rawData[1] -- WP: Retour [ ESP ] local TDiff = math.abs(domoticz.utils.round((Taanvoer-Tretour),2)) -- local PowerProduced = domoticz.devices(12513).rawData[1] -- WP: Vermogen [ Script ] -- local EnergyProduced = domoticz.devices(ProducedSensor).counterToday*1000 -- local Cop = domoticz.devices(12514).rawData[1] -- WP: COP [ Script ] domoticz.log('EnergyConsumption is :'..EnergyConsumption..' Wh', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('PowerConsumption is :'..PowerConsumption..' watt', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Flow is :'..Flow..' l/min', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Taanvoer is :'..Taanvoer..' graden', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Tretour is :'..Tretour..' graden', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('TDiff is :'..TDiff..' graden', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Cop is :'..Cop..' W/W', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Call PVOutput url with callback', domoticz.LOG_DEBUG) --ASYNC openUrl domoticz.openURL({ url = PVoutputURL..'?d='..os.date("%Y%m%d")..'&t='..os.date("%H:%M")..'&v1='..EnergyConsumption..'&v2='..PowerConsumption.. '&v6='..Cop ..'&v7='..TDiff..'&v8='..Flow..'&v9='..Cop..'&v10='..PowerProduced, method = 'GET', callback = 'triggerPVoutput', headers = { ['X-Pvoutput-Apikey'] = PVoutputApi, ['X-Pvoutput-SystemId'] = PVoutputSystemID } }) end if (item.isHTTPResponse) then domoticz.log('Callback from url requested. Statuscode:'..item.statusCode, domoticz.LOG_DEBUG) if (item.ok) then local valid = string.find(item.data, "OK 200: Added Status") if (valid ~= nil) then domoticz.log('Response received from PVOutput: '..item.data, domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Current status successfully uploaded to PVoutput.', domoticz.LOG_INFO) else domoticz.log('Current status NOT successfully uploaded to PVoutput -> '..item.data, domoticz.LOG_ERROR) end else domoticz.log('Current status NOT successfully uploaded to PVoutput. Statuscode:'..item.statusCode, domoticz.LOG_ERROR) end end end } |
Waarbij ik aannneem dat je idx wisselen met die van jouw lukt:-)/?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Mijn kranen en voetventielen zijn goedkoop... En KISS devices.Knopsje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:28:
[...]
Ik heb hier toevallig gisteren een topic over geopend: Knopsje in "Welke kranen voor radiatoren in combinatie met warmtepomp"
Ik draai nu alleen op vloerverwarming van de begane grond maar wil de radiatoren op de bovenverdiepingen gaan aansluiten. Wat voor kranen / voetventielen zou jij aanraden om het zo goed mogelijk waterzijdig te kunnen inregelen?
Eenmaal ingeregeld hoef/moet je er niets meer mee.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Waar laat je het vermogen van de bh dan???Andrehj schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:51:
[...]
2100 kuub zou op basis van de koevlaasformule uitkomen op 10.2 kW.
9 plus 3 is?
@Dylantje2Dylantje2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:47:
[...]
Wat wil je weten?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 return { active = true, logging = { --level = domoticz.LOG_DEBUG, -- Uncomment to override the dzVents global logging setting and use debug marker = 'WP to PVOutput' }, on = { timer = { 'every 5 minutes' -- The number of minutes between posts to PVoutput (normal is 5 but when in donation mode it's max 1) }, httpResponses = { 'triggerPVoutput' } }, execute = function(domoticz,item) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- PVoutput parameters ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- local PVoutputApi = 'Jouw APi' -- Your PVoutput api key local PVoutputSystemID = 'Jouw pvo SID' -- Your PVoutput System ID local PVoutputURL = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp' -- The URL to the PVoutput Service ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- -- Domoticz Sensor parameters ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- --domoticz.log('WP to PVOutput script running', domoticz.LOG_DEBUG) if (item.isTimer) then local EnergyConsumption = domoticz.devices(16520).counterToday *1000 -- Sh WP Tot Tel local PowerConsumption = domoticz.devices(16520).usage -- Sh WP Tot Tel local Flow = domoticz.devices(12524).rawData[1] -- ''WP: Flow [ NR ] local Taanvoer = domoticz.devices(12257).rawData[1] -- WP: Aanvoer [ ESP ] local Tretour = domoticz.devices(12258).rawData[1] -- WP: Retour [ ESP ] local TDiff = math.abs(domoticz.utils.round((Taanvoer-Tretour),2)) -- local PowerProduced = domoticz.devices(12513).rawData[1] -- WP: Vermogen [ Script ] -- local EnergyProduced = domoticz.devices(ProducedSensor).counterToday*1000 -- local Cop = domoticz.devices(12514).rawData[1] -- WP: COP [ Script ] domoticz.log('EnergyConsumption is :'..EnergyConsumption..' Wh', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('PowerConsumption is :'..PowerConsumption..' watt', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Flow is :'..Flow..' l/min', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Taanvoer is :'..Taanvoer..' graden', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Tretour is :'..Tretour..' graden', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('TDiff is :'..TDiff..' graden', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Cop is :'..Cop..' W/W', domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Call PVOutput url with callback', domoticz.LOG_DEBUG) --ASYNC openUrl domoticz.openURL({ url = PVoutputURL..'?d='..os.date("%Y%m%d")..'&t='..os.date("%H:%M")..'&v1='..EnergyConsumption..'&v2='..PowerConsumption.. '&v6='..Cop ..'&v7='..TDiff..'&v8='..Flow..'&v9='..Cop..'&v10='..PowerProduced, method = 'GET', callback = 'triggerPVoutput', headers = { ['X-Pvoutput-Apikey'] = PVoutputApi, ['X-Pvoutput-SystemId'] = PVoutputSystemID } }) end if (item.isHTTPResponse) then domoticz.log('Callback from url requested. Statuscode:'..item.statusCode, domoticz.LOG_DEBUG) if (item.ok) then local valid = string.find(item.data, "OK 200: Added Status") if (valid ~= nil) then domoticz.log('Response received from PVOutput: '..item.data, domoticz.LOG_DEBUG) domoticz.log('Current status successfully uploaded to PVoutput.', domoticz.LOG_INFO) else domoticz.log('Current status NOT successfully uploaded to PVoutput -> '..item.data, domoticz.LOG_ERROR) end else domoticz.log('Current status NOT successfully uploaded to PVoutput. Statuscode:'..item.statusCode, domoticz.LOG_ERROR) end end end }
Waarbij ik aannneem dat je idx wisselen met die van jouw lukt:-)/?
ja dat lukt me wel
waar plaats is deze code?
in /homeassistant/configuration.yaml ?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Die moet je niet meenemen in de overweging welke WP je koopt. En wel om twee redenen:Dylantje2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:52:
Waar laat je het vermogen van de bh dan???
- De BUH heeft COP 1, terwijl een WP rond het vriespunt op ca COP 4 draait. Scheelt een factor 4 op energieverbruik.
- Als heel NL over 10 of 20 jaar een WP heeft en bij zware vorst overal de BUH's aan gaan gaat het elektriciteitsnet plat en heeft niemand meer verwarming.
AI, geen hA hier... dit is domoticz met dzvents......hemertje schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:56:
[...]
@Dylantje2
ja dat lukt me wel![]()
waar plaats is deze code?
in /homeassistant/configuration.yaml ?
ik gebruikte al domoticz voor HA starte, dus helaas geen kennis van ha.
Uhm... Deeltje met je eens. ander deeltje zeker niet.Andrehj schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:00:
[...]
Die moet je niet meenemen in de overweging welke WP je koopt. En wel om twee redenen:Gewoon een passende WP uitzoeken (dus met betafactor 1) is technisch geen enkel probleem en in alle gevallen de beste oplossing.
- De BUH heeft COP 1, terwijl een WP rond het vriespunt op ca COP 4 draait. Scheelt een factor 4 op energieverbruik.
- Als heel NL over 10 of 20 jaar een WP heeft en bij zware vorst overal de BUH's aan gaan gaat het elektriciteitsnet plat en heeft niemand meer verwarming.
Hoeveel weken per jaar kom je tekort, voor een zware wp..BH doet dan zijn ding] Juist de bh is bedoelt voor de extremen.
Teveel wp zijn over gedimensioneerd. En dat geeft ook problemen, ook op het net, maar dat is niet mijn hoofdpijn]
Omdat mensen een bh gaan gebruiken zou het net plat gaan... En daardoor moet jij een zware wp kopen, zodat je het hele seizoen een te zwaare wp hebt, die niet verder terug moduleert..
Er zitten wat rare aannames in..
Cop 4 rondt het vriespunt geen probleem.. bij de meeste wp, ALS het maar geen 90+ RV is..
Maar dan wel eens voor een mindere techneut, koop iets zwaarders..
Of als je pellet/houtkachel/ ekachel als backup hebt, waag een gokje, net als... [ me myself and 1 And much more]
Mijn bewijs, velen zeiden te klein gaat nooit werken..
Mijn waf, als je dat eruit doet, ga jij er ook uit..
2018 tot nu, heerlijk ding die te kleine 5H. :-)
[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 30-12-2024 12:43 ]
Dat klinkt goed. Om het concreet te maken, welke kranen en voetventielen gebruik je? Voetventiel is denk ik vrij simpel, bijvoorbeeld een Heimeier Regulux. Maar de kraan vind ik lastig, daar zijn zo veel opties in...Dylantje2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:49:
[...]
Mijn kranen en voetventielen zijn goedkoop... En KISS devices.
Eenmaal ingeregeld hoef/moet je er niets meer mee.
Met beta-factor 1 heb je 100% van het jaar een te zware warmtepomp. Niet mijn keuze.Andrehj schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:00:
[...]
Die moet je niet meenemen in de overweging welke WP je koopt. En wel om twee redenen:Gewoon een passende WP uitzoeken (dus met betafactor 1) is technisch geen enkel probleem en in alle gevallen de beste oplossing.
Over 10 of 20 jaar zitten we op dynamische tarieven en zitten de BUH's allemaal met een extra trui aan
Knopsje schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:25:
[...]
Dat klinkt goed. Om het concreet te maken, welke kranen en voetventielen gebruik je? Voetventiel is denk ik vrij simpel, bijvoorbeeld een Heimeier Regulux. Maar de kraan vind ik lastig, daar zijn zo veel opties in...
/f/image/49KV2Aw0R3swBd8r8nao4rRB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vncwM3Gixkir34eFpSTmvEuW.png?f=fotoalbum_large)
Niet meer en niet minder... in deze geest [ Nooit een termostaat of iets met flowregeling]
Liever de oven aan dan de BUH

Er zijn er teveel die denken slimmer te zijn dan japanners [ en hun cultuur in hoe erg het is om fouten te maken] en daardoor instellingen aan gaan passen waarvan je kunt afvragen waarom..Dre schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:48:
Overigens lijkt het me wel raadzaam om de BUH zo bewust mogelijk te gebruiken. Het zal niet de eerste warmtepomp zijn waarbij bijvoorbeeld de compressor niet goed werkt en de BUH het onbewust meedraait 24/7.
Liever de oven aan dan de BUH
Vandaag voor het eerst sinds hele winter de BH aangeweest.:
/f/image/kiVvO620ZyCbjqTNkQpfFVpa.png?f=fotoalbum_large)
Onder het mom van hij zal het nodig gehad hebben:
/f/image/c0pHeoUAGnapvTL91GtMCcJQ.png?f=fotoalbum_large)
5 minuten....
Ergens een setpoint niet gehaald...
Ondanks al paar dagen df mania, deed hij niet mee...
[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 30-12-2024 13:42 ]
Ik heb inmiddels een cascade setup geplaatst. Ik was in het bezit van een PompAO (van dewarmte) en heb er nu in serie een Panasonic 7J bijgeplaatst.Technician- schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:10:
Heeft iemand al eens een cascade aangesloten van 2st pana 5J of gelijkwaardig?
Ik wacht nog op de heishamon om het geheel goed op elkaar in te regelen.
Maak op dit moment gebruik van de Netatmo aan/uit die zit aangesloten op de PompAO deze staat altijd ingesteld op 21,5 graden met hysteris van 0,2, PompAO draait op een stooklijn van 8/29 a -2/34. (Helaas heeft PompAO geen API en kan ik stooklijnen etc biet automatiseren via HA). Vanaf een buitentemperatuur van tussen de 0 en 4 graden (afhankelijk van luchtvochtigheid) merkte ik dat pompAO onvoldoende vermogen heeft om me woning op temperatuur te houden.
Voor nu wordt de Panasonic 7J aangezet door een zigbee switch via HA die de temperatuur van de Netatmo gebruikt. Deze staat op een 2 graden hogere stooklijn afgesteld dan de pompAO 8/31 a -2/36. Als door extremere weersomstandigheden (harde wind), of als het vermogen van pompAO niet meer voldoende is dan zakt de temperatuur in huis rustig. Als deze onder de 21 graden zakt schakelt HA de 7J bij en als de temperatuur in huis weer de 21,5 bereikt gaat hij weer uit.
Voor nu ben ik redelijk tevreden maar denk dat ik straks met de Heishamon het geheel nog wel een stuk beter kan laten samen werken.
Ik las in een eerder bericht van je dat beide flows bij elkaar opgeteld veel te hoog zouden zijn. In mijn geval gebeurd het volgende, pompAO draait alleen op 21l/min, Panasonic 7J draait alleen op 22l/min, gezamelijk draaien ze op 28 a 29l/min.
Huh? Juist niet. Op 100% draait een WP namelijk lang niet zo efficient als rond de 50%. Het grootste deel van het jaar draait de WP dus op een veel lager vermogen dan die 100% en daardoor op maximale efficiëntie.Dre schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:38:
Met beta-factor 1 heb je 100% van het jaar een te zware warmtepomp. Niet mijn keuze.
Daarom ben ik ook een groot voorstander van het opheffen van de salderingsregeling. Dan is het in één klap over met het COP=1 verwarmen en gaan mensen weer nadenken over efficiëntie.Over 10 of 20 jaar zitten we op dynamische tarieven en zitten de BUH's allemaal met een extra trui aanOf ze isoleren de woning wat extra of wachten op opwarming van de aarde :
mmm spannend. Ik vraag me af of het effectief gaat worden..TeutonMartin schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:21:
[...]
Ik heb inmiddels een cascade setup geplaatst. Ik was in het bezit van een PompAO (van dewarmte) en heb er nu in serie een Panasonic 7J bijgeplaatst.
Ik wacht nog op de heishamon om het geheel goed op elkaar in te regelen.
Maak op dit moment gebruik van de Netatmo aan/uit die zit aangesloten op de PompAO deze staat altijd ingesteld op 21,5 graden met hysteris van 0,2, PompAO draait op een stooklijn van 8/29 a -2/34. (Helaas heeft PompAO geen API en kan ik stooklijnen etc biet automatiseren via HA). Vanaf een buitentemperatuur van tussen de 0 en 4 graden (afhankelijk van luchtvochtigheid) merkte ik dat pompAO onvoldoende vermogen heeft om me woning op temperatuur te houden.
Voor nu wordt de Panasonic 7J aangezet door een zigbee switch via HA die de temperatuur van de Netatmo gebruikt. Deze staat op een 2 graden hogere stooklijn afgesteld dan de pompAO 8/31 a -2/36. Als door extremere weersomstandigheden (harde wind), of als het vermogen van pompAO niet meer voldoende is dan zakt de temperatuur in huis rustig. Als deze onder de 21 graden zakt schakelt HA de 7J bij en als de temperatuur in huis weer de 21,5 bereikt gaat hij weer uit.
Voor nu ben ik redelijk tevreden maar denk dat ik straks met de Heishamon het geheel nog wel een stuk beter kan laten samen werken.
Ik las in een eerder bericht van je dat beide flows bij elkaar opgeteld veel te hoog zouden zijn. In mijn geval gebeurd het volgende, pompAO draait alleen op 21l/min, Panasonic 7J draait alleen op 22l/min, gezamelijk draaien ze op 28 a 29l/min.
Ik zou de WP AO eraf gooien.
De Pana als hoofd WP inzetten met de controller in de woonkamer regelen.
Ik zou de 2e WP inzetten als BUH voor de Panasonic, daar zit een contact (potvr uitgang) op die dat kan.
Dan de AO als bypass verdeler erop zetten, net zoals intergas de CV ketel inkoppelt met de verdeler.
Wat bedoel je precies met effectief? Waarom precies spannend?Dylantje2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:23:
[...]
mmm spannend. Ik vraag me af of het effectief gaat worden..
Heb de afgelopen dagen al mooie lange gezamenlijke runs gehad met deze eigenlijk erg simpele opstelling. Verwacht zelf dat dit alleen maar beter kan worden.
Juist gezamenlijk draaien met 2 warmtepompen rond de temperaturen dat veel defrost opspelen of als het nog kouder wordt zorgt naar mijn idee voor dat beide op een lage HZ draaien.
Zie hier zelfs met deze warme temperaturen een mooi gezamenlijk gedeeld vermogen:
/f/image/Dj2UnXm7xhKanSLAQ20tuCWG.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uxlOBdHlCSIirioHQyAFc1dl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ken je systeem niet en de reden:TeutonMartin schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:40:
[...]
Wat bedoel je precies met effectief? Waarom precies spannend?
Heb de afgelopen dagen al mooie lange gezamenlijke runs gehad met deze eigenlijk erg simpele opstelling. Verwacht zelf dat dit alleen maar beter kan worden.
Juist gezamenlijk draaien met 2 warmtepompen rond de temperaturen dat veel defrost opspelen of als het nog kouder wordt zorgt naar mijn idee voor dat beide op een lage HZ draaien.
Zie hier zelfs met deze warme temperaturen een mooi gezamenlijk gedeeld vermogen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je 2 nodig..
Heb je 2x 660 watt nodig?
Wat is je cop?
Waarom niet 1 en dan ietsje groter?
2x kosten
Zelfs 2x zelfde merk zou ik er twijfelen...
enz enz enz
Maar tweakers doen dingen die anderen niet doen, dus ik ben benieuwd
Ja mensen willen het vooral warm hebben dus gaan ze als snel voor een maatje groter, voor de zekerheid. Ook installaties bureaus doen dat want ze willen geen zeurende klant in de winter.Andrehj schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:22:
[...]
Huh? Juist niet. Op 100% draait een WP namelijk lang niet zo efficient als rond de 50%. Het grootste deel van het jaar draait de WP dus op een veel lager vermogen dan die 100% en daardoor op maximale efficiëntie.
[...]
Daarom ben ik ook een groot voorstander van het opheffen van de salderingsregeling. Dan is het in één klap over met het COP=1 verwarmen en gaan mensen weer nadenken over efficiëntie.
En hoewel het hele warmtepomp gebeuren redelijk simpel is en je slechts op een aantal zaken (goed) moet letten doen mensen hele rare dingen.
Zo hebben mensen bij mij in de wijk een hele dure warmteverliesberekening laten maken door een stel slimme koppen, uitgekomen op een 16kw warmtepomp en deze vervolgens aangesloten op 75 m2 vloerverwarming.
Dusja, in dit geval is die verliesberekening waardeloos en hadden ze gewoon het vermogen van de vloer als uitgangspunt voor de grootte van de pomp moeten nemen.
Ik zie toch ook veel advies en installatiebureaus met te kleine warmtepompjes komen.Pasghetti schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:51:
[...]
Ja mensen willen het vooral warm hebben dus gaan ze als snel voor een maatje groter, voor de zekerheid. Ook installaties bureaus doen dat want ze willen geen zeurende klant in de winter.
En hoewel het hele warmtepomp gebeuren redelijk simpel is en je slechts op een aantal zaken (goed) moet letten doen mensen hele rare dingen.
Zo hebben mensen bij mij in de wijk een hele dure warmteverliesberekening laten maken door een stel slimme koppen, uitgekomen op een 16kw warmtepomp en deze vervolgens aangesloten op 75 m2 vloerverwarming.
Dusja, in dit geval is die verliesberekening waardeloos en hadden ze gewoon het vermogen van de vloer als uitgangspunt voor de grootte van de pomp moeten nemen.
Of ze kijken naar WVB en vermogen bij +7/35C (ipv -7C)
Een iets te grote WP is nog altijd beter dan een te kleine WP (een veel te grote is dan ook weer waardeloos)
10-20% prima, 30 is ook nog wel ok, nog groter is onzin. Zeker als er nog issolatie maatregelen gaan volgen.Technician- schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:58:
[...]
Ik zie toch ook veel advies en installatiebureaus met te kleine warmtepompjes komen.
Een iets te grote WP is nog altijd beter dan een te kleine WP (een veel te grote is dan ook weer waardeloos)
Is er niet een bouwbesluit, norm oid op basis van welke temperatuur de WVB wordt gemaakt? Maken met +7 is grove nalatigheid imo heb je toch niets aan. Karakterestiek van de pomp en vermogen is wel even anders bij -7 vs +7.
Zal me in dit topic ook even voorstellen.Dylantje2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:42:
[...]
Ik ken je systeem niet en de reden:
Heb je 2 nodig..
Heb je 2x 660 watt nodig?
Wat is je cop?
Waarom niet 1 en dan ietsje groter?
2x kosten
Zelfs 2x zelfde merk zou ik er twijfelen...
enz enz enz
Maar tweakers doen dingen die anderen niet doen, dus ik ben benieuwd
Ik ben Martin, woon in een vrijstaande oude stolpboerderij in NH die ik geheel zelf aan het opknappen ben. Ik werk als binnenvaart schipper en in de weken dat ik vrij ben daag ik mezelf graag uit nieuwe dingen te proberen en te maken en uit te zoeken.
Heb 2 jaar geleden bij deWarmte PompAO besteld als hybride setup. Wist eigenlijk niks van warmtepompen, boerderij voor nu enkel beneden bewoond met 140m2 vloerverwarming en 1 kamer zonder die voorzien is van een jaga met 140mm heatfans met heathbooster van sdr, ook diverse extra normale radiatoren in huis (die met deze lage temperatuur natuurlijk waardeloos zijn) kwam van een verbruik van 1800 a 2000m3 gas per jaar (met nacht verlaging en verlaging als we van huis waren). Ben op de eerste verdieping nog deels aan het in timmeren waardoor er nog +/- 45m2 bij komt. Idee was dus flink veel gas besparen (had 40 zonnepanelen geplaatst op me schuurdak dus met salderen meer dan genoeg). Warmtepomp (zeker niet pompAO door nog steeds startup problemen, kansloze eigen instelmogelijkheden) beviel zo goed dat ik er eigenlijk wel verder mee wou. Heb inmiddels ook een LG warmtepompboiler op zolder staan en dus nu de Panasonic 7J (die ik via een vriend heel goedkoop kon aanschaffen en nu dus koelmodus kan activeren via de warmte a 750 euro, backup element heb via dewarmte a 750 euro, PompAO verplaats en me gehele installatie heb verbeterd wat me totaal maar 1350 zelf heeft gekost).
Mijn SCOP met PompAO over nu geheel 2024 was 5,2. Het te kort aan vermogen hebben we aangevuld met onze houtkachel als het kouder werd en de temperatuur in huis dus terug liep. Hier wilde ik een oplossing voor, zodat dit ook zou werken als ik niet thuis zou zijn.
Dat is waar ik nu dus sta, sinds een week de gok gewaagd alles weg te sloten, 2 verschillende pompen in serie geplaatst, open verdeler geplaatst, CV koppeling weg gehaald etc etc.
PompAO stond afgesteld op enkel verlies compenseren (z’n laag mogelijke stooklijn dus), Netatmo omdat in de ochtend en de avond nog wel eens de houtkachel voor de gezelligheid wordt gebruikt en een setup zonder thermostaat er dan wel voor zou zorgen dat het heel erg warm in huis wordt.
Idee was dus als volgt, PompAO heeft naar mijn idee een goede SCOP, die wou ik dus graag zo laten draaien als ie nu deed, om de koudere temperaturen en de weersomstandigheden waarmee ik bij pompAO handmatig de stooklijn moest verhogen op te vangen was dit te automatiseren met de panasonic die standaard staat ingesteld op een hogere stooklijn, zo kunnen ze in trapjes werken, zoals vandaag 28 retour, 30 pompAO uit, 30 Panasonic in en 32 Panasonic weer uit, samen hobbelen inplaats van bijvoorbeeld 1 van de 2 die alleen van 28 naar 32 gaat. Naar mijn idee moet die dan namelijk veel harder werken wat meer energie kost dan beide op een laag pitje.
Maar goed, toekomst gaat uitwijzen of het geheel goed samen gaat werken, ik volg dit en andere warmtetopics al een lange tijd, vergaar de informatie en ga dan zelf aan de slag met trail en error
[ Voor 5% gewijzigd door TeutonMartin op 30-12-2024 17:10 ]
Ja tuurlijk wel, de WVB is gebasseerd op de slechtste omstandigheden en regio afhankelijk.Pasghetti schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:05:
[...]
10-20% prima, 30 is ook nog wel ok, nog groter is onzin. Zeker als er nog issolatie maatregelen gaan volgen.
Is er niet een bouwbesluit, norm oid op basis van welke temperatuur de WVB wordt gemaakt? Maken met +7 is grove nalatigheid imo heb je toch niets aan. Karakterestiek van de pomp en vermogen is wel even anders bij -7 vs +7.
Maar veel kunnen niet goed de databoeken van warmtepompen lezen.
Wat ik probeer te zeggen is, 10% te groot is niet erg, 10% te klein is al direct waardeloos.
2 warmtepompen in serie blijft waardeloos, er zal er altijd een draaien op veel te hoge ingaande temperatuur en een waardeloze COP hebben.TeutonMartin schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:05:
[...]
Zal me in dit topic ook even voorstellen.
Ik ben Martin, woon in een vrijstaande oude stolpboerderij in NH die ik geheel zelf aan het opknappen ben. Ik werk als binnenvaart schipper en in de weken dat ik vrij ben daag ik mezelf graag uit nieuwe dingen te proberen en te maken en uit te zoeken.
Heb 2 jaar geleden bij deWarmte PompAO besteld als hybride setup. Wist eigenlijk niks van warmtepompen, boerderij voor nu enkel beneden bewoond met 140m2 vloerverwarming en 1 kamer zonder die voorzien is van een jaga met 140mm heatfans met heathbooster van sdr, ook diverse extra normale radiatoren in huis (die met deze lage temperatuur natuurlijk waardeloos zijn) kwam van een verbruik van 1800 a 2000m3 gas per jaar (met nacht verlaging en verlaging als we van huis waren). Ben op de eerste verdieping nog deels aan het in timmeren waardoor er nog +/- 45m2 bij komt. Idee was dus flink veel gas besparen (had 40 zonnepanelen geplaatst op me schuurdak dus met salderen meer dan genoeg). Warmtepomp (zeker niet pompAO door nog steeds startup problemen, kansloze eigen instelmogelijkheden) beviel zo goed dat ik er eigenlijk wel verder mee wou. Heb inmiddels ook een LG warmtepompboiler op zolder staan en dus nu de Panasonic 7J (die ik via een vriend heel goedkoop kon aanschaffen en nu dus koelmodus kan activeren via de warmte a 750 euro, backup element heb via dewarmte a 750 euro, PompAO verplaats en me gehele installatie heb verbeterd wat me totaal maar 1350 zelf heeft gekost).
Mijn SCOP met PompAO over nu geheel 2024 was 5,2. Het te kort aan vermogen hebben we aangevuld met onze houtkachel als het kouder werd en de temperatuur in huis dus terug liep. Hier wilde ik een oplossing voor, zodat dit ook zou werken als ik niet thuis zou zijn.
Dat is waar ik nu dus sta, sinds een week de gok gewaagd alles weg te sloten, 2 verschillende pompen in serie geplaatst, open verdeler geplaatst, CV koppeling weg gehaald etc etc.
PompAO stond afgesteld op enkel verlies compenseren (z’n laag mogelijke stooklijn dus), Netatmo omdat in de ochtend en de avond nog wel eens de houtkachel voor de gezelligheid wordt gebruikt en een setup zonder thermostaat er dan wel voor zou zorgen dat het heel erg warm in huis wordt.
Idee was dus als volgt, PompAO heeft naar mijn idee een goede SCOP, die wou ik dus graag zo laten draaien als ie nu deed, om de koudere temperaturen en de weersomstandigheden waarmee ik bij pompAO handmatig de stooklijn moest verhogen op te vangen was dit te automatiseren met de panasonic die standaard staat ingesteld op een hogere stooklijn, zo kunnen ze in trapjes werken, zoals vandaag 28 retour, 30 pompAO uit, 30 Panasonic in en 32 Panasonic weer uit, samen hobbelen inplaats van bijvoorbeeld 1 van de 2 die alleen van 28 naar 32 gaat. Naar mijn idee moet die dan namelijk veel harder werken wat meer energie kost dan beide op een laag pitje.
Maar goed, toekomst gaat uitwijzen of het geheel goed samen gaat werken, ik volg dit en andere warmtetopics al een lange tijd, vergaar de informatie en ga dan zelf aan de slag met trail en error
Daarom neem ik ook altijd een V8 4.0 liter motor, die heeft een hogere efficiency dan de kleinere motorenAndrehj schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:22:
[...]
Huh? Juist niet. Op 100% draait een WP namelijk lang niet zo efficient als rond de 50%. Het grootste deel van het jaar draait de WP dus op een veel lager vermogen dan die 100% en daardoor op maximale efficiëntie.
[...]

De meeste tijd van het jaar hebben we geen elfstedentocht
Daarom ben ik wel eens benieuwd of die berekeningen kloppen met de werkelijkheid. 16 kW aansluiten op 75m2 vloerverwarmingTechnician- schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:58:
[...]
Ik zie toch ook veel advies en installatiebureaus met te kleine warmtepompjes komen.

Absoluut slecht advies, op 95% zitten.Dre schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:18:
[...]
Daarom neem ik ook altijd een V8 4.0 liter motor, die heeft een hogere efficiency dan de kleinere motorenNee, ik zou kijken naar 95% van de draaiuren in welk vermogen je dan zit, die paar uur per jaar elfstedentocht(<1%) maakt echt niet het grote verschil in je SCOP. Zie plaatje:
[Afbeelding]
De meeste tijd van het jaar hebben we geen elfstedentocht
[...]
Daarom ben ik wel eens benieuwd of die berekeningen kloppen met de werkelijkheid. 16 kW aansluiten op 75m2 vloerverwarming
Het probleem is dat het thermische vermogen rond de 0C en luchtvochtigheid >95% lager is dan bij -7C < 40% lv
En die omstandigheden hebben we nu al weken achter elkaar.
Lekker als je dan je huis niet warm krijgt.
Duidelijk blijven, selecteer je warmtepomp op 100% of iets meer van benodigde vermogen bij -7C.
Ik weet niet hoe jou dagritme eruit ziet, maar om 02:48 uur de BUH aanzetten vind ik niet zo slim van de Japanners. Had daar graag zelf een keuze in willen maken.Dylantje2 schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:39:
[...]
Er zijn er teveel die denken slimmer te zijn dan japanners [ en hun cultuur in hoe erg het is om fouten te maken] en daardoor instellingen aan gaan passen waarvan je kunt afvragen waarom..
Vandaag voor het eerst sinds hele winter de BH aangeweest.:
[Afbeelding]
Onder het mom van hij zal het nodig gehad hebben:
[Afbeelding]
5 minuten....
Ergens een setpoint niet gehaald...
Ondanks al paar dagen df mania, deed hij niet mee...
Als we het gaan hebben over fouten/bugs in Panasonic heb ik wel een lijstje wat ze slecht doen c.q. beter zouden kunnen doen (met name software

Als we deze omstandigheden al weken achter elkaar hebben zal dat wel in de 95% vallen.Technician- schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:24:
[...]
Absoluut slecht advies, op 95% zitten.
Het probleem is dat het thermische vermogen rond de 0C en luchtvochtigheid >95% lager is dan bij -7C < 40% lv
En die omstandigheden hebben we nu al weken achter elkaar.
Lekker als je dan je huis niet warm krijgt.
Duidelijk blijven, selecteer je warmtepomp op 100% of iets meer van benodigde vermogen bij -7C.
En hoe ga je om in rijtjeswoning met buren die beiden op op vakantie zijn en je visite hebt die het op de slecht geïsoleerde zolder 23°C wilt krijgen met het T11 radiatortje. Moet dat ook in de 100% vallen bij -20°C buiten. Keuzes
Overigens is voor bovenstaande wel wat te zeggen (=altijd warm), maar niet mijn advies omdat je gedurende het grootste gedeelte van het jaar een suboptimale installatie hebt.
[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 30-12-2024 17:38 ]
De wp van het huis draait perfect op de interne sensor van de controller.
Die van de garage helaas niet, hij blijft de doeltemperatuur zelf verlagen naar 20 graden waardoor hij 4 of meer starts maakt per uur...
Dus nu een toon die ik nog had liggen op de cn4 aangesloten en een stooklijn ingesteld. Eens kijken of hij nu wat rustiger en efficiënter wil worden.
:strip_exif()/f/image/02BS2ghc3P6OAZ1q5X7TLD3r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4usnbwHKMjXYxo0WkvophbA4.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Bleek dat toon toch niet zo geschikt is voor een warmtepomp, die zet hem erg vaak aan en uit. Dus heb er nu een tijdrelais tussen gezet die hem minimaal 45 minuten aan houd.
[ Voor 7% gewijzigd door Makrolon op 30-12-2024 21:04 ]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
:strip_exif()/f/image/HV5iRVCaVbCkbcFKuanEwF9O.jpg?f=fotoalbum_large)
radiatoren nagelopen op hun afgifte debiet , eigenlijk alles vol open staan nu , ook de twee kleinere , die moeten eigenlijk terug geregeld worden , maar gaan dan snel veel lawaai maken , zou de pompsnelheid aan kunnen gaan passen , maar besloten het zo te laten, als het daar te warm wordt ,de thermostaatkraan zijn werk te laten doen .
Stooklijn aangepast , beetje gerekend en gedaan .
werkt nog steeds met ruimte thermostaat , de controller van de pana .
Maar geen enkele schakeling meer sinds vanochtend , wil 20c overdag in woonkamer , en daar zit ie tegenaan , ik denk dat ik de stooklijn met 1 graad verhoog , vond het net niet helemaal lekker warm , en dan is kijken hoe het blijft .
Zie een hele discusie over hoe groot of klein de warmtepomp moet zijn , dit geval een pana 9J bungalow is 180m2 , radiatoren , alles is goed nageisoleerd , dak vloer muren , alles HR++ glas , ook de afgelopen dagen met mist en rond 0C warm huis , toen een cop op die dag van 3.8 .
Zie grafiek , had 0,8 schakelingen per uur eerder ,nu 1 over de hele dag , met dank aan de beterweters
[ Voor 63% gewijzigd door Chevy55 op 30-12-2024 19:15 ]
Pompsnelheid hoef je niet aan te zitten, tenzij je met een vast debiet werkt ipv deltaT. Max debiet instellen in het install menu, voor 9J geloof ik 25 liter.Chevy55 schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:22:
[Afbeelding]
radiatoren nagelopen op hun afgifte debiet , eigenlijk alles vol open staan nu , ook de twee kleinere , die moeten eigenlijk terug geregeld worden , maar gaan dan snel veel lawaai maken , zou de pompsnelheid aan kunnen gaan passen , maar besloten het zo te laten, als het daar te warm wordt ,de thermostaatkraan zijn werk te laten doen .
Stooklijn aangepast , beetje gerekend en gedaan .
werkt nog steeds met ruimte thermostaat , de controller van de pana .
Maar geen enkele schakeling meer sinds vanochtend , wil 20c overdag in woonkamer , en daar zit ie tegenaan , ik denk dat ik de stooklijn met 1 graad verhoog , vond het net niet helemaal lekker warm , en dan is kijken hoe het blijft .
Zie een hele discusie over hoe groot of klein de warmtepomp moet zijn , dit geval een pana 9J bungalow is 180m2 , radiatoren , alles is goed nageisoleerd , dak vloer muren , alles HR++ glas , ook de afgelopen dagen met mist warm huis .
Zie grafiek , had 0,8 schakelingen per uur nu 1 over de hele dag , met dank aan de beterweters
Zoals te zien op jouw grafiek zaktie zelf al terug naar 10 liter, daaronder gaatie niet. Onder 7 liter krijg je foutmelding.
De 2 kleine radiatoren , in gang en halletje , die gaan suizen vooral in de opstartfase , als ik daar de debiet ga regelen gaan ze echt teveel lawaai maken , maar alleen in de opstart fase , gebruik nu een nacht verlaging van 1 graad eigenlijk 2 , overdag 20c avond 21c en nacht 19c , vandaar ook de piek bij het opstarten , huis blijft vrijwel warm gedurende de nacht , als het niet waait , heb in de avond vaak de hout cv aan , zeker nu voetjes omhoog en de top 2000 aan .Pasghetti schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:55:
[...]
Pompsnelheid hoef je niet aan te zitten, tenzij je met een vast debiet werkt ipv deltaT. Max debiet instellen in het install menu, voor 9J geloof ik 25 liter.
Zoals te zien op jouw grafiek zaktie zelf al terug naar 10 liter, daaronder gaatie niet. Onder 7 liter krijg je foutmelding.
Nu is het niet hinderlijk als ik ze goed afregel wel , de pompsnelheid heb ik nog niet aangezeten , maar kun je die ook alleen in de opstartfase wat terug schroeven ?
Geen idee wat jij een klein radiatortje noemt. Ik heb in de hal boven een type 11 van 50x50. Op 70/50/20 geeft hij zon 400 wat., op 23 graden dattie nu loopt, geeftie misschien 30--40 wat, die heb ik dus vol openstaan want de ruimte opwarmen doet hij niet meer,
Zijn ook type 11 , zullen en 80x100cm zijn .Pasghetti schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:13:
Je kunt de max pomp flow wel beperken maar daarmee beperk je ook het afgifte vermogen van de pomp. Afhankelijk van de situatie is daar ruimte voor, of niet.
Geen idee wat jij een klein radiatortje noemt. Ik heb in de hal boven een type 11 van 50x50. Op 70/50/20 geeft hij zon 400 wat., op 23 graden dattie nu loopt, geeftie misschien 30--40 wat, die heb ik dus vol openstaan want de ruimte opwarmen doet hij niet meer,
Waarom dan vol open? Daarmee creëer je gewoon een bypassPasghetti schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:13:
Je kunt de max pomp flow wel beperken maar daarmee beperk je ook het afgifte vermogen van de pomp. Afhankelijk van de situatie is daar ruimte voor, of niet.
waarom zou je de gang en halletje willen verwarmen, een ruimte waar je 10sec blijft?Chevy55 schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:08:
[...]
De 2 kleine radiatoren , in gang en halletje , die gaan suizen vooral in de opstartfase , als ik daar de debiet ga regelen gaan ze echt teveel lawaai maken , maar alleen in de opstart fase , gebruik nu een nacht verlaging van 1 graad eigenlijk 2 , overdag 20c avond 21c en nacht 19c , vandaar ook de piek bij het opstarten , huis blijft vrijwel warm gedurende de nacht , als het niet waait , heb in de avond vaak de hout cv aan , zeker nu voetjes omhoog en de top 2000 aan .
Nu is het niet hinderlijk als ik ze goed afregel wel , de pompsnelheid heb ik nog niet aangezeten , maar kun je die ook alleen in de opstartfase wat terug schroeven ?
persoonlijk zou ik die gewoon dichtdraaien
ik zou me dan ook concentreren op de verblijfsruimten en die zoneren, de rest dicht
op onze slaapkamers staan sinds de bouw in 2005 de radiatoren dicht, nog nooit gebruikt, daar blijft het redelijk op temperatuur
Ik heb 1 pijps-systeem (serie geschakeld) met 50/50 onderblok. Maar ik bedoel tegen Chevy, zet alles open, en "knijp" alleen om de radiatoren in balanse te houden. Op lage temperatuur heeft het niet veel nut om de radiator in de hal op lagere temperatuur te hebben.mister_muller schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:28:
[...]
Waarom dan vol open? Daarmee creëer je gewoon een bypass