Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:01
Smid98 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:34:
Tijdje terug een post geplaatst met wat vragen omtrent de installatie. Hiervoor wat tips gekregen (bedankt hiervoor!) en er geen gras over laten groeien. Zie hier voor en na:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zelf ben ik zeer tevreden met het resultaat van de installateur. Nu begint het grote "spelen" met alles voor de gewenste afstelling van de WP zelf. De controller hangt nu in de woonkamer en werkt als thermostaat + WAR (21 graden). Nog 2 kleine (dummy) vragen voor mijn eigen leercurve. Ik wil spoedig een CZ-taw1 gaan aanschaffen zodat ik wat meer inzicht kan krijgen. Is deze zelf een beetje makkelijk te installeren en in gebruik te nemen? Op het YT filmpje lijkt het plug and play.

Het valt me op dat de WP nu vaker van weinig tot geen verbruik heeft en dan naar heel hoog gaat (kort) overdag. S'nachts doet de WP meer verbruiken constant maar nog korte hoge pieken erbij. (gemeten met P1 meter dus er zijn natuurlijk andere apparaten bij betrokken) Is hier tegenop te tweaken door bijvoorbeeld met de WAR te spelen? Of met andere instellingen? Of is dit iets wat bij een WP hoort/huis specifiek is? Ik snap natuurlijk dat monitoring hier key voor is.

Over het algemeen helpt dit forum mij enorm in het leren _/-\o_ !
Ook mooi dat ze ‘m van een beetje overhellend naar links nu een beetje overhellend naar rechts hebben geplaatst 😀

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
cz-taw1 is makkelijk te plaatsen,
wellicht zelfs op MP op de kop te tikken
Als je wat meer domotica ambities hebt is heisamon de betere optie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smid98
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-05 09:23
blb4 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:59:
[...]

Ook mooi dat ze ‘m van een beetje overhellend naar links nu een beetje overhellend naar rechts hebben geplaatst 😀
Dat is denk ik meer mijn dr Bibber hand en foto talent🤣. Maar het heft elkaar wel op dat het recht is 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan31
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-09 20:31
Hallo iedereen,

Thuis bezig met een Panasonic aquarea monoblock 9kw 1 fase warmtepomp.

Echter heb ik nu eigenlijk wel een vraag,
De buiten unit pakt z’n spanning van de binnen unit via de communicatie kabel. Maar kan ik ook gewoon apart voeding naar de buiten unit brengen? Ivm 3 fase en de spanning in het huis verdelen. Dus binnen unit bv fase 2 en buiten unit fase 3 ?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:18
Een monoblock heeft geen binnen unit.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 16:14
En grotere vermogens ga je niet over een 0.8mm communicatie laten lopen.

Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat je de design en of installatie handleiding nooit hebt opgengeslagen. Begin nou eens met die door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:52
Nathan31 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:04:
Hallo iedereen,

De buiten unit pakt z’n spanning van de binnen unit via de communicatie kabel. Maar kan ik ook gewoon apart voeding naar de buiten unit brengen? Ivm 3 fase en de spanning in het huis verdelen. Dus binnen unit bv fase 2 en buiten unit fase 3 ?

Alvast bedankt.
Ik denk dat je een bi block of een all in one hebt?
Als je dit kan aangeven incl of het een J of L betreft kunnen wij je wellicht helpen.

Een fase verdeling kan natuurlijk altijd en dat moet zelfs en doe je in je meterkast, zodat je niet je Quooker, oven en de vaatwasser op dezelfde fase zit, dat is om meerdere redenen onhandig.

En hoe je dit op je wp aansluit binnen en of buiten is type afhankelijk.

Ik doe ff de aanname dat je een L hebt;
Powersuply 1 doe je op ene fase en Powersuply 2 doe je op de andere in de meterkast. Je sluit ze beide in de binnenunit op de print aan. Supply 1 gaat naar compressor ed. dat hoef je niks voor te sturen. Je sluit de 4-aderige naar buiten aan zoals voorgeschreven. Supply 2 draait backup (die normaal vrijwel nooit aan zal gaan en in je binnenunit zit. Meer kun je niet verdelen.

[ Voor 17% gewijzigd door ErikVers op 11-12-2024 19:57 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:02
Nathan31 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:04:
Hallo iedereen,

Alvast bedankt.
Als je een bibloc hebt, gaat de spanning van de binnenunit naar de buitenunit. De communicatie tussen binnen- en buitenunit gaat over een vierde ader en de nul in diezelfde kabel en op dezelfde fase. Dat moet je niet anders laten lopen omdat er dan ófwel geen communicatie is ófwel een aardlekschakelaar uit gaat. Je kunt wel in de bibloc de twee voedingen op verschillende fasen van je groepenkast aansluiten. De ene voeding is voor de binnenunit, buitenunit en communicatie; de andere voor de backup-heater en evt. sww tank heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathan31
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-09 20:31
Pasghetti schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:15:
En grotere vermogens ga je niet over een 0.8mm communicatie laten lopen.

Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat je de design en of installatie handleiding nooit hebt opgengeslagen. Begin nou eens met die door te lezen.
De 0.8 kabel die jij verweerd dat ik die gebruik is natuurlijk niet voor dit type toepasbaar als je ook spanning over de andere aders laat lopen. Als je een pomp van Alklima hebt kan je de 0.8 kabel wel toepassen ivm aparte voeding kabel.

Van beroep elektricien dus het komt vast goed hoor :).
Alleen vroeg me gewoon af of ik ook apart voeding naar de buitenunit kan brengen ivm fase verdeling, (Panasonic monoblock aquarea 9kw L generatie bi-bloc) . Kan in dat geval altijd nog aparte communicatie
kabel gebruiken.

Tenzij je de nul voor communicatie ook nodig hebt van de binnenunit, lijkt me toch sterk?

[ Voor 5% gewijzigd door Nathan31 op 13-12-2024 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:03
Ik vind het ingewikkeld dat je het over een monoblock én een binnenuit hebt...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nathan31 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:39:
[...]

De 0.8 kabel die jij verweerd dat ik die gebruik is natuurlijk niet voor dit type toepasbaar als je ook spanning over de andere aders laat lopen. Als je een pomp van Alklima hebt kan je de 0.8 kabel wel toepassen ivm aparte voeding kabel.

Van beroep elektricien dus het komt vast goed hoor :).
Alleen vroeg me gewoon af of ik ook apart voeding naar de buitenunit kan brengen ivm fase verdeling, (Panasonic monoblock aquarea 9kw L generatie bi-bloc) . Kan in dat geval altijd nog aparte communicatie
kabel gebruiken.

Tenzij je de nul voor communicatie ook nodig hebt van de binnenunit, lijkt me toch sterk?
Panasonic gebruikt voor de meeste warmtepompen/airco's communicatie tussen binnen- en buitendeel via het lichtnet. Zelfs binnenin de monoblocs gebeurt dat tussen hoofdprint en printplaat voor compressor- en koelmiddel besturing en beveiliging. Daarmee hebben ze een beproefde techniek waarbij de veiligheid en betrouwbaarheid niet afhankelijk zijn van overschatting van eigen vaardigheden bij een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Signor Doekie schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:43:
[...]

Kun je wat meer info over de isolatie set geven? Waaruit bestaat de set en wat voor prijskaartje hangt hier aan en last but not least, waar is deze te verkrijgen?

Nou, even zoeken en gevonden:
https://www.rjtec-shop.eu/de/panasonic-cz-ug30.html

V.w.b. de bitumen antidreun kun je ook bij bv
hier terecht : https://www.akoestiekwinkel.nl/vibraflex?gad_source=1
Kan iemand wat praktijk ervaring hiermee delen:
- hoe ingewikkeld is het
- hoeveel scheelt het qua geluid?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

200,- voor zo'n setje klinkt erg duur. Een wasmachinemat en eerder genoemde akoestische isolatie is een stuk goedkoper en lijkt mij prima zelf te doen.
Bij mij overigens niet nodig, want de unit staat verderop in de tuin. Hooguit zou ik de thermische isolatie in de unit willen onderzoeken of dit te verbeteren is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:07
Even een korte vraag waar ik het antwoord niet zo snel op kan vinden, als ik een externe thermostaat op cn4 aansluit, en hij schakelt af, werkt de antivries vd Panasonic dan nog wel gewoon?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Makrolon schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 07:50:
Even een korte vraag waar ik het antwoord niet zo snel op kan vinden, als ik een externe thermostaat op cn4 aansluit, en hij schakelt af, werkt de antivries vd Panasonic dan nog wel gewoon?
Ja werkt gewoon mits niet uitgeschakeld in het menu.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:59
BarryH schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:10:
[...]

- hoe ingewikkeld is het
Ik heb niet deze set maar de eigen rjtec schalldammung (optie bij WP zelf). Zelf zeggen ze dat het op het oor het compressorgeluid halveert. Ik denk dat wel ongeveer klopt, het meeste geluid komt van de ventilator (9j).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
klump4u schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:39:
[...]

Ja werkt gewoon mits niet uitgeschakeld in het menu.
Top, thanks

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ErikVers
BarryH schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:10:
[...]

- hoe ingewikkeld is het
Let op dat je wel combineert met voorgeschreven type.

Ik ben van plan deze te bestellen en eens om mijn oude H compressor heen wikkelen. Zal het resultaat laten weten hier.
Kosten vallen mij mee en is geschikt voor het doel.

Dus ben benieuwd.

Edit: ivm verzendkosten en de minimale bestelhoeveelheid er gelijk 3 besteld. Misschien van 1 een mal maken op maat voor een ander en zal eens kijken of mijn airco er ook eentje wil 😜✅

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 14-12-2024 20:37 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik eens een computerkast geisoleerd om het geluid te verminderen.
In het bestelde setje leek spul te zitten wat erg op (bitumen) dakleer lijkt: zwaar, vrij dik en geen weerkaatsend oppervlak. Misschien heeft iemand nog wat restjes liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

nokiaan958GB schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:07:
Ik eens een computerkast geisoleerd om het geluid te verminderen.
In het bestelde setje leek spul te zitten wat erg op (bitumen) dakleer lijkt: zwaar, vrij dik en geen weerkaatsend oppervlak. Misschien heeft iemand nog wat restjes liggen.
Dit ook eens gebruikt in het portier van mijn auto "anti-dreunmatten" werd het genoemd. Geen zacht/absorberend spul gebruiken in een portier, want dat gaat vocht opnemen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Laatst online: 22:35
ErikVers schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:46:
[...]

Ik ben van plan deze te bestellen en eens om mijn oude H compressor heen wikkelen. Zal het resultaat laten weten hier.

Dus ben benieuwd.

Edit: ivm verzendkosten en de minimale bestelhoeveelheid er gelijk 3 besteld. Misschien van 1 een mal maken op maat voor een ander en zal eens kijken of mijn airco er ook eentje wil 😜✅
Laat het resultaat maar even weten.
Ik heb zelf een 9J monobloc draaien. En zou heel graag het compressor geluid verminderen.
Voor op lage Hz, is de compressor te horen. Het is te doen, maar voor mij hoe stiller hoe beter.
Mocht iemand anders zijn 7J of 9J stiller hebben gekregen dan hoor ik het ook graag.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:14
ron36 schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:10:
[...]

Ik heb zelf een 9J monobloc draaien. En zou heel graag het compressor geluid verminderen.
Voor op lage Hz, is de compressor te horen. Het is te doen, maar voor mij hoe stiller hoe beter.
Mocht iemand anders zijn 7J of 9J stiller hebben gekregen dan hoor ik het ook graag.
Kappen eraf halen rondom compressor gedeelte en dat spul van rjtech bestellen of dit zelf uitsnijden uit akoestische plaat (zwaar materiaal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
ron36 schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:10:
[...]

Doe ik zeker, t is besteld en zal wat low profil metingen erbij doen. Ga hem zeker niet vol proppen maar gewoon enkel net als ze bij de L doen hem een jasje geven om de compressor.

Wellicht in t bovenpaneel onderkant binnenin wat antidreun plakken nog en verder is het wat het dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Hebben jullie ook zo zitten tobben om de cloud adapter werkend een krijgen?
Vorig stookseizoen ging dat niet zonder slag of stoot en is het uiteindelijk wel gelukt.
Afgelopen mei overgegaan naar glasvezel en ondanks dezelfde SSID geen verbinding meer.
Geen aandacht meer aan besteed maar ik vind het toch wel leuk om alles te analyseren.
Kom niet meer door het proces heen als de adapter in AP modus staat.
Mijn telefoon verliest dan verbinding met het tijdelijke netwerk wat de adapter aanmaakt.
Als ik dan handmatig wil verbinden via de wifi instellingen van mijn telefoon moet ik een wifi wachtwoord ingeven wat nergens te vinden is.
Heel erg frusterend.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy55
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:26
Heb dat probleem ook gehad , nieuwe provider en router gekregen , de oude provider hield er mee op .
In ons geval hielp het om alles te resetten , de app verwijderdt , internet module te resetten(van de panasonic) , en dan alles weer opnieuw aan te melden , dat is nu een half jaar terug en sindsdien geen problemen meer gehad .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:19
@-Junkiexp- Je kan met een USB flash drive je wifi SSID en wachtwoord instellen voor de CZ-TAW1. Zie bijv. deze of deze instructies. Het komt neer op het aanmaken van een settings.txt bestand met als inhoud:
code:
1
2
SSID=YourSSIDHere
KEY=APasswordBetterThanThis

Na het plaatsen van de flash drive in de USB poort moet je de WPS knop 10 seconden ingedrukt houden.

De officiele handleiding spreekt over de "SSID-instelsoftware" op de CDROM, maar die doet hetzelfde.

[ Voor 19% gewijzigd door RichieB op 16-12-2024 13:02 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
-Junkiexp- schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:49:
Hebben jullie ook zo zitten tobben om de cloud adapter werkend een krijgen?
Vorig stookseizoen ging dat niet zonder slag of stoot en is het uiteindelijk wel gelukt.
Afgelopen mei overgegaan naar glasvezel en ondanks dezelfde SSID geen verbinding meer.
Geen aandacht meer aan besteed maar ik vind het toch wel leuk om alles te analyseren.
Kom niet meer door het proces heen als de adapter in AP modus staat.
Mijn telefoon verliest dan verbinding met het tijdelijke netwerk wat de adapter aanmaakt.
Als ik dan handmatig wil verbinden via de wifi instellingen van mijn telefoon moet ik een wifi wachtwoord ingeven wat nergens te vinden is.
Heel erg frusterend.
AP modus? Tijdelijk netwerk? Heb je het over de Panasonic CZ-TAW1(B) of over de Heishamon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
FransvWoerkom schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:57:
[...]

AP modus? Tijdelijk netwerk? Heb je het over de Panasonic CZ-TAW1(B) of over de Heishamon?
Over de CZ-TAW.
Die maakt een AP aan waar je tijdelijk op moet verbinden om je wifi gegevens in te stellen.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:03
-Junkiexp- schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:47:
[...]

Over de CZ-TAW.
Die maakt een AP aan waar je tijdelijk op moet verbinden om je wifi gegevens in te stellen.
Heb je geen WPS-optie? Dat werkte hier zonder gedoe :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Of bedraad, dat werkte hier zonder gedoe :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 15:38
[...]

Over de CZ-TAW.
Ik heb dat laatst gedaan door de USB-stick methode zoals besproken, werkt goed. Ik had hem eerst via Ethernet aangesloten en wilde toen naar Wifi. Geen WPS beschikbaar hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Makrolon schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:32:
Of bedraad, dat werkte hier zonder gedoe :9
Ik heb geen ethernet bij de wp liggen helaas.
Wel een pvc buis 50 ingegraven waar de kabels doorheen lopen voor de voeding.
Daar zitten trekdraden in dus met een beetje moeite krijg ik daar wel UTP door getrokken.

Maar ga eerst eens de usb drive proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]
Over de CZ-TAW.
Heb je een link naar de betreffende handleiding? Ik ken alleen de WPS en usb stick methode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevy55
Sinds maart vorig jaar verwarm ik mijn huis met 9kw J monoblock zonder buffervat of ww boiler , volledig van gas af .
Het is een bungalow uit 1970 , en ik gebruik het systeem toen aangelegd , stalen buizen onder de vloer , en gezien het grote glas oppervlak zit er onder vrijwel elk raam een radiator , in die tijd enkel glas en een diesel gestookte cv hoge temperatuur uiteraard , 11 radiatoren in totaal , soms meer dan 3mtr lang ,
Later is nog een vloerverwarming in de aanbouw een serre bijgekomen , die heeft vooral de functie om het in de winter vorstvrij te houden , wordt bij kou en geen zon afgesloten van woonkamer .
Gebruik de Pana bijgeleverde bediening , als ruimte thermostaat woonkamer keuken , en na wat inregelen en aanpassen , werkt het nu erg prettig , radiatoren in woonkamer en keuken wat een open ruimte is zijn met ventilatoren uitgerust .
Achterkant , alles is uitgerust met thermostaatkranen , slaapkamer wil ik niet te warm , badkamer als bypass , woonkamer heeft ook thermostaatkranen , die lope uiteindelijk dicht als de cv houtkachel aan is en op temperatuur .
Hysteresis van thermostaat is wel aan de ruime kant , duurt soms net effe te lang voor ie weer inschakeld , vooral merkbaar als het buiten wat warmer is boven de 10c buiten temperatuur ,
Het hele huis is natuurlijk na geisoleerd , dak , vloeren , muren ,cv buizen , alles Hr++ glas , ventileren hou ik zelf toezicht op , met roosters boven de ramen , en co en vocht-meter .
Het was toch even spannend de eerste koude week of het goed ging komen maar het is heerlijk warm in huis , en inmiddels bericht gestuurd om gas te laten verwijderen .
Bij aanleg vorig jaar , besloten om voor warm water een appparte warmtepompboiler te plaatsen .

Dank aan alle gebruikers van deze topic(panasonic) heeft me super geholpen met de juiste berekeningen en keuzes maken .

Echte vorst hebben we natuurijk nog niet gehad(max -3c) , maar denk niet dat het een probleem wordt na de afgelopen maand met de hoge luchtvochtigheid etc , voor backup en sfeer in de avond is er een hout cv kachel aanwezig .
Had al zonnepanelen , daar heb ik nu de omvomer van vervangen door een deye hybride 3fase , en 5000w extra panelen bijgeplaats nu totaal 10000w aan zonnepanelen , en 20 kw aan accu's dit alles is aangelgd om zoveel mogelijk eigen opgewekte energie te gebruiken .

Nu de vraag , sorry voor de lange inleiding !

Zit nu sinds maart vorig jaar dus dikke 8 maanden op 0,81 schakelingen aan/uit per uur, vroeg me af of dat redelijk is ?
Waar zitten jullie op , en wat is acceptabel , lees dat max 6 aan/uit per uur een grens is , daar zit ik gelukkig ver weg van .
Alles zelf aangelegd , de warmtepomp staat op het platte dak , rubber mat met rubber blokken op stenen stoeprand gelijmd en nog veren(trillingsdempers ertussen ) geen last van geluid zo , buren ook niet die zitten 400mtr verderop :*)

Groet Olaf

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 06:44
Chevy55 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:05:
Sinds maart vorig jaar verwarm ik mijn huis met 9kw J monoblock zonder buffervat of ww boiler , volledig van gas af .
Het is een bungalow uit 1970 , en ik gebruik het systeem toen aangelegd , stalen buizen onder de vloer , en gezien het grote glas oppervlak zit er onder vrijwel elk raam een radiator , in die tijd enkel glas en een diesel gestookte cv hoge temperatuur uiteraard , 11 radiatoren in totaal , soms meer dan 3mtr lang ,
Later is nog een vloerverwarming in de aanbouw een serre bijgekomen , die heeft vooral de functie om het in de winter vorstvrij te houden , wordt bij kou en geen zon afgesloten van woonkamer .
Gebruik de Pana bijgeleverde bediening , als ruimte thermostaat woonkamer keuken , en na wat inregelen en aanpassen , werkt het nu erg prettig , radiatoren in woonkamer en keuken wat een open ruimte is zijn met ventilatoren uitgerust .
Achterkant , alles is uitgerust met thermostaatkranen , slaapkamer wil ik niet te warm , badkamer als bypass , woonkamer heeft ook thermostaatkranen , die lope uiteindelijk dicht als de cv houtkachel aan is en op temperatuur .
Hysteresis van thermostaat is wel aan de ruime kant , duurt soms net effe te lang voor ie weer inschakeld , vooral merkbaar als het buiten wat warmer is boven de 10c buiten temperatuur ,
Het hele huis is natuurlijk na geisoleerd , dak , vloeren , muren ,cv buizen , alles Hr++ glas , ventileren hou ik zelf toezicht op , met roosters boven de ramen , en co en vocht-meter .
Het was toch even spannend de eerste koude week of het goed ging komen maar het is heerlijk warm in huis , en inmiddels bericht gestuurd om gas te laten verwijderen .
Bij aanleg vorig jaar , besloten om voor warm water een appparte warmtepompboiler te plaatsen .

Dank aan alle gebruikers van deze topic(panasonic) heeft me super geholpen met de juiste berekeningen en keuzes maken .

Echte vorst hebben we natuurijk nog niet gehad(max -3c) , maar denk niet dat het een probleem wordt na de afgelopen maand met de hoge luchtvochtigheid etc , voor backup en sfeer in de avond is er een hout cv kachel aanwezig .
Had al zonnepanelen , daar heb ik nu de omvomer van vervangen door een deye hybride 3fase , en 5000w extra panelen bijgeplaats nu totaal 10000w aan zonnepanelen , en 20 kw aan accu's dit alles is aangelgd om zoveel mogelijk eigen opgewekte energie te gebruiken .

Zit nu sinds maart vorig jaar dus dikke 8 maanden op 0,81 schakelingen aan/uit per uur, vroeg me af of dat redelijk is ?
Waar zitten jullie op , en wat is acceptabel , lees dat max 6 aan/uit per uur een grens is , daar zit ik gelukkig ver weg van .
Alles zelf aangelegd , de warmtepomp staat op het platte dak , rubber mat met rubber blokken op stenen stoeprand gelijmd en nog veren(trillingsdempers ertussen ) geen last van geluid zo , buren ook niet die zitten 400mtr verderop :*)

Groet Olaf
Mooi verhaal, prima score!
Zou misschien nog wel lager kunnen als je zoveel buffer hebt (moet je even wat grafieken delen) maar ik zit ook op zoiets.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pasghetti
Ik heb gelezen 180.000 schakelingen en idem draaiuren in een van de Panasonic wp topics. Geen idee of dat klopt maar is dus 1 schakel op 1 uur.

Persoonlijk zou ik me er niet al te druk over maken, zeker niet in een goed geisoleerd huis. Je hebt nu eenmaal te maken met het minimum vermogen van de pomp.

In mijn geval draait de pomp continu zolang de buitentemperatuur rond de 5 of daar onder is. Daarboven moet hij stoppen omdat hij zijn warmte niet kwijft kan. Wil ik dus langere runs wat iedereen lijkt te willen hier zal ik mijn hr++ moeten vervangen door enkelglas.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
0,8 schakelingen per uur, dan is je hysterese toch miniem? Of verlies je dan erg veel warmte?

Ik denk dat dat ook echt iets is voor radiatoren, met mijn vloerverwarming schakelt hij 1 of 2 per dag tussen de 2 en 10c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

Groet Olaf
door mijn vloerverwarming zit ik met mijn 9J ongeveer op 0,50 en dan schrik ik niet van jouw 0,81.

De interne thermostaat zou in theorie al te vaak in- en uitschakelen enigszins beperken.
Heb je al eens wat met je stooklijn gespeeld? Stelt dat je met 1 graden lager de hut nog warm krijgt dan zal jouw 9J vast langere runs kunnen draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy55
Wolly schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:15:
0,8 schakelingen per uur, dan is je hysterese toch miniem? Of verlies je dan erg veel warmte?

Ik denk dat dat ook echt iets is voor radiatoren, met mijn vloerverwarming schakelt hij 1 of 2 per dag tussen de 2 en 10c.
Ik had begrepen dat het met de thermostaat te maken heeft die pas op 1 vole graad schakelt , 20c ingesteld , warmtepomp pas weer aan zodra ie onder de 19c is gekomen , dan is even fris zeg maar .

Ik heb vloerverwarming overwogen , maar de grote ramen en sere op zuiden , waar we heel blij mee zijn , zorgt voor veel zonne warmte zelfs op wintere dagen (als ie schijnt ) , met vloerverwarming in woonkamer wordt het dan met een warme vloer veel te warm , daarna is het weer lang te koud omdat met een zonnige dag de vloer helemaal afkoelt .
Dus 1 of 2 x schakelen is denk ik niet haalbaar , denk ook dat met het tempo en ontwikkelen van deze manier van verwarmen met warmtepomp , waarschijnlijk beter af ben om met 10 max 15jaar een nieuwe te plaatsen .

Gezien ik nog een oude draaischijfmeter heb , en pas een paar maanden de Deye omvormer , moet ik het verbruik ook nog goed in beeld krijgen , heb begrepen dat wat via de app binnenkrijg niet hell accuraat is wat verbruik betreft .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy55
nokiaan958GB schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:30:
[...]

door mijn vloerverwarming zit ik met mijn 9J ongeveer op 0,50 en dan schrik ik niet van jouw 0,81.

De interne thermostaat zou in theorie al te vaak in- en uitschakelen enigszins beperken.
Heb je al eens wat met je stooklijn gespeeld? Stelt dat je met 1 graden lager de hut nog warm krijgt dan zal jouw 9J vast langere runs kunnen draaien.
Daar heb je een punt , ik moet er wat meer mee spelen , zeker in begin wel gedaan , maar vooral gegaan voor een lekkere temepratuur in huis , moet nu maar is gaan kijken of het met graadje bij graadje minder op de stooklijn ook nog kan .

• blb4
@Chevy55 , wat je eens kan doen ik kijken wat de frequentie is van de compressor zo door de dag heen. Als deze voor 't overgrote deel laag is (<22 Hz) dan is de uitschakeling logisch omdat je anders teveel vermogen je hut inbrengt. Als deze altijd een stuk hoger is dan is er wat te optimaliseren (langere runs met lager vermogen).
Bij mij ging 't (met alleen radiatoren/convectoren) vandaag zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjsqPxKaJYq__R6pdZfA0JWGvRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S6Y9OcoXJIUTYzLnrdDPOlWx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door blb4 op 19-12-2024 22:00 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy55
blb4 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:58:
@Chevy55 , wat je eens kan doen ik kijken wat de frequentie is van de compressor zo door de dag heen. Als deze voor 't overgrote deel laag is (<22 Hz) dan is de uitschakeling logisch omdat je anders teveel vermogen je hut inbrengt. Als deze altijd een stuk hoger is dan is er wat te optimaliseren (langere runs met lager vermogen).
Bij mij ging 't (met alleen radiatoren/convectoren) vandaag zo:

[Afbeelding]
Waar of hoe kom ik aan de grafiek die je laat zien , gebruik nu de app comfort cloud van panasonic ?
Daar zie ik hem niet .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binifada
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-09 10:21

Binifada

Ingenieur in ruste

Chevy55 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:24:
[...]

Waar of hoe kom ik aan de grafiek die je laat zien , gebruik nu de app comfort cloud van panasonic ?
Daar zie ik hem niet .
de afbeelding is waarschijnlijk gemaakt met Grafana. Dergelijke complexe afbeeldingen zijn niet mogelijk met de Panasonic tools

Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Binifada schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:43:
[...]

de afbeelding is waarschijnlijk gemaakt met Grafana. Dergelijke complexe afbeeldingen zijn niet mogelijk met de Panasonic tools
@Chevy55 , idd grafana

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Binifada schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:43:
[...]

Standaard service cloud komt best in de buurt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq4btPf48jKKZ45V_GfICHZ0EQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aIkcS7316z1bYCrLyggMMXNd.png?f=fotoalbum_large

En dan in home assistant met de aquarea smart integration:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15ZyPCxWezwngjlr1Tf4HXHLdl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/weZzmJgkLesBX8nBfVLp5LQd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door BarryH op 21-12-2024 09:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
Chevy55 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:37:
[...]

Ik had begrepen dat het met de thermostaat te maken heeft die pas op 1 vole graad schakelt , 20c ingesteld , warmtepomp pas weer aan zodra ie onder de 19c is gekomen , dan is even fris zeg maar .

Ik heb vloerverwarming overwogen , maar de grote ramen en sere op zuiden , waar we heel blij mee zijn , zorgt voor veel zonne warmte zelfs op wintere dagen (als ie schijnt ) , met vloerverwarming in woonkamer wordt het dan met een warme vloer veel te warm , daarna is het weer lang te koud omdat met een zonnige dag de vloer helemaal afkoelt .
Dus 1 of 2 x schakelen is denk ik niet haalbaar , denk ook dat met het tempo en ontwikkelen van deze manier van verwarmen met warmtepomp , waarschijnlijk beter af ben om met 10 max 15jaar een nieuwe te plaatsen .

Gezien ik nog een oude draaischijfmeter heb , en pas een paar maanden de Deye omvormer , moet ik het verbruik ook nog goed in beeld krijgen , heb begrepen dat wat via de app binnenkrijg niet hell accuraat is wat verbruik betreft .
Dat is helaas een vaak terugkerend misverstand;
De room of remote controller kun je als thermostaat (intern) inzetten en is instelbaar op 1 graad en via custom menu te kalibreren per 0.5 graden.

Hij meet daarnaast op 0.5 op de achtergrond en heeft een hysterese van 0.5.

Dus 20.0 ingesteld is op 20.5 uit en 19.5 weer aan.

Nb een kleinere hysterese pas ik vaak zelf niet eens toe met de netatmo. Die kan op 0.1 en staat bij mij gewoon op 0.5. Ik wil namelijk met een zo strak mogelijke WAR dat hij alleen op de externe thermostaat uit gaat als het echt “te” warm gaat worden en dan mag hij ook wel even uit blijven. Het is ook echt war+thermostaat.

Anders gezegd geeft een iets grotere hysterese zoals 0.5 hem de ruimte om te kunnen blijven draaien en is het doel om met je stooklijn er binnen te blijven en gaat in voor en najaar en uiteraard de zomer je installatie netjes uit bij geen warmtevraag zonder er nog naar om te kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 21-12-2024 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ik draai hier sinds kort met de Emos P5616OT thermostaat ingesteld op een hysterese van 0.2, werkt perfect nu de stooklijn nog wat te hebben bijgesteld.
Op dit moment draait de 7J al 68 uur non stop.
Thermostaat ingesteld als begrenzer op 21 graden en continue tussen de 20.4 en 20.8 in huis.
Had eerst de stooklijn wat lager staan, dan is het tussen de 19.8 en 20.2 in huis maar als de temperatuur buiten dan boven de 7/8 kan de wp niet continue doordraaien en heb ik praktisch hetzelfde verbruik doordat compressor eerst weer een tijdje op een hogere frequentie moet draaien.

Heb de gehele zolder vloerverwarming nu ook meedraaien op 2l/min per groep en daar wordt het ook wel tegen de 20 graden, voor het mooie iets te warm. Maar begin van 2025 leg ik op de 1e verdieping ook vloerverwarming aan en dan kan ik de groepen van zowel de 1e verdieping als de zolder iets knijpen.

Ik had overigens eerst de bedrade versie van de Emos thermostaat gekocht maar niet goed nagedacht dat ik geen kabels had liggen waar ik 220v op kan schakelen in de buurt waar de thermostaat kwam te hangen.

Dus de bedrade versie ligt hier niets te doen, als iemand die wil overnemen voor een klein prijsje hoor ik het wel (Amazon prijs 33 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
-Junkiexp- schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:04:
Ik draai hier sinds kort met de Emos P5616OT thermostaat ingesteld op een hysterese van 0.2, werkt perfect nu de stooklijn nog wat te hebben bijgesteld.
Op dit moment draait de 7J al 68 uur non stop.
Thermostaat ingesteld als begrenzer op 21 graden en continue tussen de 20.4 en 20.8 in huis.
Had eerst de stooklijn wat lager staan, dan is het tussen de 19.8 en 20.2 in huis maar als de temperatuur buiten dan boven de 7/8 kan de wp niet continue doordraaien en heb ik praktisch hetzelfde verbruik doordat compressor eerst weer een tijdje op een hogere frequentie moet draaien.

Heb de gehele zolder vloerverwarming nu ook meedraaien op 2l/min per groep en daar wordt het ook wel tegen de 20 graden, voor het mooie iets te warm. Maar begin van 2025 leg ik op de 1e verdieping ook vloerverwarming aan en dan kan ik de groepen van zowel de 1e verdieping als de zolder iets knijpen.

Ik had overigens eerst de bedrade versie van de Emos thermostaat gekocht maar niet goed nagedacht dat ik geen kabels had liggen waar ik 220v op kan schakelen in de buurt waar de thermostaat kwam te hangen.

Dus de bedrade versie ligt hier niets te doen, als iemand die wil overnemen voor een klein prijsje hoor ik het wel (Amazon prijs 33 euro)
Ja t mooie van dat type is dat je hem ook als niet OT kan gebruiken en het dus werkt ook zo rechtstreeks op de print van je panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Heeft iemand al eens een cascade aangesloten van 2st pana 5J of gelijkwaardig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
J weet ik niet, eerdere versies sowieso wel. Ff zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy55
ErikVers schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:26:
[...]

Dat is helaas een vaak terugkerend misverstand;
De room of remote controller kun je als thermostaat (intern) inzetten en is instelbaar op 1 graad en via custom menu te kalibreren per 0.5 graden.

Hij meet daarnaast op 0.5 op de achtergrond en heeft een hysterese van 0.5.

Dus 20.0 ingesteld is op 20.5 uit en 19.5 weer aan.

Nb een kleinere hysterese pas ik vaak zelf niet eens toe met de netatmo. Die kan op 0.1 en staat bij mij gewoon op 0.5. Ik wil namelijk met een zo strak mogelijke WAR dat hij alleen op de externe thermostaat uit gaat als het echt “te” warm gaat worden en dan mag hij ook wel even uit blijven. Het is ook echt war+thermostaat.

Anders gezegd geeft een iets grotere hysterese zoals 0.5 hem de ruimte om te kunnen blijven draaien en is het doel om met je stooklijn er binnen te blijven en gaat in voor en najaar en uiteraard de zomer je installatie netjes uit bij geen warmtevraag zonder er nog naar om te kijken.
Dat wist ik dus niet , had de info van een andere gebruiker, dus niet verder naar gezocht , daar ga ik dan is mee aan de slag .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Chevy55 schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:19:
[...]

Dat wist ik dus niet , had de info van een andere gebruiker, dus niet verder naar gezocht , daar ga ik dan is mee aan de slag .
Dat vermoeden had ik al vandaar dat ik reageer, succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
ErikVers schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:52:
[...]

Ja t mooie van dat type is dat je hem ook als niet OT kan gebruiken en het dus werkt ook zo rechtstreeks op de print van je panasonic.
Klopt gewoon op CN2 aangesloten.
Als ik in de zomer één kabel verwissel zou ik hem ook wel voor de koeling kunnen gebruiken.
Maar daar maak ik eigenlijk geen gebruik van L/L werkt toch een stuk beter daarvoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Technician- schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:10:
Heeft iemand al eens een cascade aangesloten van 2st pana 5J of gelijkwaardig?
Ik heb bij een klant 2 stuks 7J draaien in cascade. 1 doet SWW en ondersteuning van de andere, die primair CV doet. De 'SWW'-unit zit via de 3-wegklep op een 50L 'open verdeler' / seriebuffer op de aanvoer van de CV-unit. Temperatuur 'verwarming uit' van de ondersteunende unit = 5C. WAR gelijk aan de CV-unit +3C. Pompsnelheid op dT: CV-unit op 5C, SWW-unit bij verwarming 2C. Dat draait erg netjes.

Huis is redelijk geisoleerd en heeft erg trage vloerverwarming. Temperatuur in huis is super vlak en de runs zijn lang. Enige is dat wanneer de temperatuur in huis omlaag wordt gezet in de nacht, de SWW-unit dit niet 'weet' en dus het 50L buffervat op temperatuur blijft houden. Dat geeft dan 2x per uur een korte run.

(Dit is dus zonder de Panasonic cascademanager en zonder optionele print.)

[ Voor 25% gewijzigd door Cr3ator op 23-12-2024 19:54 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Cr3ator schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:49:
[...]

Ik heb bij een klant 2 stuks 7J draaien in cascade. 1 doet SWW en ondersteuning van de andere, die primair CV doet. De 'SWW'-unit zit via de 3-wegklep op een 50L 'open verdeler' / seriebuffer op de aanvoer van de CV-unit. Temperatuur 'verwarming uit' van de ondersteunende unit = 5C. WAR gelijk aan de CV-unit +3C. Pompsnelheid op dT: CV-unit op 5C, SWW-unit bij verwarming 2C. Dat draait erg netjes.

Huis is redelijk geisoleerd en heeft erg trage vloerverwarming. Temperatuur in huis is super vlak en de runs zijn lang. Enige is dat wanneer de temperatuur in huis omlaag wordt gezet in de nacht, de SWW-unit dit niet 'weet' en dus het 50L buffervat op temperatuur blijft houden. Dat geeft dan 2x per uur een korte run.

(Dit is dus zonder de Panasonic cascademanager en zonder optionele print.)
Deze willen ook periodiek omschakelen en CV ondersteuning (denk alhoewel niet nodig)
Heb nog een Cenvax WK305 die wil ik dan gebruiken. deze stuurt dan de WAR en zal de 2e pomp aanschakelen en periodiek omwisselen.
Dan zal de WAR van de WP ietsje hoger moeten dan de ingestelde WAR van de regelaar. Of gelijk.
De sec pomp kan de WK305 ook sturen met zomers anti vastzitten.
Een a/u thermostaat kan evt nog de kamertemperatuur begrenzen.

Zou het werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Technician- schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:03:
[...]

Deze willen ook periodiek omschakelen en CV ondersteuning (denk alhoewel niet nodig)
Heb nog een Cenvax WK305 die wil ik dan gebruiken. deze stuurt dan de WAR en zal de 2e pomp aanschakelen en periodiek omwisselen.
Dan zal de WAR van de WP ietsje hoger moeten dan de ingestelde WAR van de regelaar. Of gelijk.
De sec pomp kan de WK305 ook sturen met zomers anti vastzitten.
Een a/u thermostaat kan evt nog de kamertemperatuur begrenzen.

Zou het werken?
Ik heb geen ervaring met de Cenvax regelaar, maar het lijkt mij dat dit wel te maken is. De controller zou het makkelijker moeten (kunnen) maken (maar misschien ook nodeloos complex ;)).

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Cr3ator schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:43:
[...]

Ik heb geen ervaring met de Cenvax regelaar, maar het lijkt mij dat dit wel te maken is. De controller zou het makkelijker moeten (kunnen) maken (maar misschien ook nodeloos complex ;)).
Een Panasonic cascaderegelaar is vlg mij behoorlijk prijzig niet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter

Groet Olaf
Thermostaat kranen eruit. Waterzijdig inregelen [ of de t retouren] En dan op war gaan werken.. Zul je NOG meer genot uit je oude systeem halen:-)
En je schakelingen zullen bijna verdwijen. An en uit niet goed voor je pomp...

FIJNE dagen allemaal!!!! O-)

En leuk te zien dat er nog zoveel genoten wordt van het forum!! _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ErikVers
Dylantje2 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:56:
[...]

En luk te zien dat er nog zoveel genoten wordt van het forum!! _/-\o_ _/-\o_
Jij ook man en helemaal met je eens, blijft mooi spul dat Panasonic!!

Dank aan de kabouters en degene die ze proberen te begrijpen 😜👍🤙🫡✅🎉

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 25-12-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

Groet Olaf
Stooklijn al goed gezet?

• Chevy55
en poosje niet meer aan geweest , de stooklijn , inmiddels zijn mijn schakel momenten naar .071 per draaiuur gezakt , dat is gemeten vanaf opstarten vorig jaar maart .(dat is dus in een paar weken tijd 0.10 gezakt , dus schakelt nu veel minder dat is duidelijk)
Ik heb nu maar is notie gemaakt , een groot aantal schakel momenten , zijn ontstaan bij het opstarten , en teveel aanpassen in de eerste 6 maanden .
Het klimaat/ warmte is nu heerlijk in huis , en besloten om het paar maanden ongemoeid te laten , en dan is wat aanpassingen te gaan doen .
Voor een beter vergelijk .

Maar wat is een goede stooklijn ?

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy55 op 26-12-2024 17:51 ]

• CR1992
  • Laatst online: 18:00

CR1992

Thor

Chevy55 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 17:47:
[...]

en poosje niet meer aan geweest , de stooklijn , inmiddels zijn mijn schakel momenten naar .071 per draaiuur gezakt , dat is gemeten vanaf opstarten vorig jaar maart .(dat is dus in een paar weken tijd 0.10 gezakt , dus schakelt nu veel minder dat is duidelijk)
Ik heb nu maar is notie gemaakt , een groot aantal schakel momenten , zijn ontstaan bij het opstarten , en teveel aanpassen in de eerste 6 maanden .
Het klimaat/ warmte is nu heerlijk in huis , en besloten om het paar maanden ongemoeid te laten , en dan is wat aanpassingen te gaan doen .
Voor een beter vergelijk .

Maar wat is een goede stooklijn ?
Ik vind het een hele moeilijke.
Ik hem hem nog maar een paar maanden.
Ook veel afschakelmomenten. Door fine tunen.
Ik zat gisteren aan 0.89 maar gaat nu ook weer al lager liggen. Omdat hem vandaag niet is uitgeweest. Vandaag naar 0.87

Ik wou hem soms tezuinig laten lopen waardoor deze ook uitvalt.
Beter een iets hogere stooklijn of meer radiators open in mijn geval en iets meer verbruik. dan dat hem zijn warmte niet kwijt kan. En zeker dat eerste half uur.

• Chevy55
[...]

Thermostaat kranen eruit. Waterzijdig inregelen [ of de t retouren] En dan op war gaan werken.. Zul je NOG meer genot uit je oude systeem halen:-)

Waterzijdig inregelen , was eerst niet mogelijk , maar inmiddels in alle radiatoren debiet regelaars aangebracht , en in de basis is het nu goed , maar was het een beetje zat met de warmte camera , kan nog wat extra aandacht gebruiken .
Wat de WAR en geen thermostaatkranen , ik heb dat het geprobeerd was wel met hr ketel , en resultaat veel te warme slaapkamers , en woonkamer aan de kook zodra de zon op het huis stond , dan moet de boel gewoon vrij snel afschakelen , en dat gaat nu prima .
Woongedeelte op zuiden 12mtr breed met 10 mtr glas en serre van 8mtr breed ervoor , in de winter met zon erop ,is er geen verwarming nodig , in serre is regeling aanwezig om koude buitenlucht naar binnen te halen alshet daar te warm wordt , dat kan ook winterdag nodig zijn , dit is met uitgeschakelde zonne wering , en dat is gratis warmte .
Het werkt nu toch ook met een stooklijn , behalve dat er een kamerthermostaat in grijpt als het te warm wordt in dit geval keuken/woonkamer .
Ik denk het te begrijpen , maar misschien zit ik er helemaal naast ?

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Chevy55 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:05:
[...]

Waterzijdig inregelen , was eerst niet mogelijk , maar inmiddels in alle radiatoren debiet regelaars aangebracht , en in de basis is het nu goed , maar was het een beetje zat met de warmte camera , kan nog wat extra aandacht gebruiken .
Wat de WAR en geen thermostaatkranen , ik heb dat het geprobeerd was wel met hr ketel , en resultaat veel te warme slaapkamers , en woonkamer aan de kook zodra de zon op het huis stond , dan moet de boel gewoon vrij snel afschakelen , en dat gaat nu prima .
Woongedeelte op zuiden 12mtr breed met 10 mtr glas en serre van 8mtr breed ervoor , in de winter met zon erop ,is er geen verwarming nodig , in serre is regeling aanwezig om koude buitenlucht naar binnen te halen alshet daar te warm wordt , dat kan ook winterdag nodig zijn , dit is met uitgeschakelde zonne wering , en dat is gratis warmte .
Het werkt nu toch ook met een stooklijn , behalve dat er een kamerthermostaat in grijpt als het te warm wordt in dit geval keuken/woonkamer .
O je er naast zit zijn de meningen over verdeeld.
maar ik heb koele slaapkamers, warme kamer, enz en alles alleen werkend op war.
Stel je voor net een opstart run, en dan pats uit.. Meer heb je denk ik niet nodig :-)

Maar het kan natuurlijk wel, icm een thermostaat.
En waterzijdig, of T rtour gestuurd

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Een vraagje gebruiken jullie de back up heater? En Zoja wat zijn jullie instellingen?

Het is vandaag hier zeer mistig en ik dacht is de backup heater te gebruiken om minder defrost te hebben?

Maar ik heb nog veel defrost eigenlijk.
De warmtepomp gaat eigenlijk iedere keer terug vol vermogen geven. Ik had gehoopt met de back up heater deze op een laag vermogen te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
CR1992 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:31:
Een vraagje gebruiken jullie de back up heater? En Zoja wat zijn jullie instellingen?

Het is vandaag hier zeer mistig en ik dacht is de backup heater te gebruiken om minder defrost te hebben?

De warmtepomp gaat eigenlijk iedere keer terug vol vermogen geven. Ik had gehoopt met de back up heater deze op een laag vermogen te houden?
Dat werkt zo niet. Gewoon accepteren dat je met dit mistige weer veel defrosts hebt is verreweg het beste.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Andrehj schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:00:
[...]

Dat werkt zo niet. Gewoon accepteren dat je met dit mistige weer veel defrosts hebt is verreweg het beste.
Ooh oke.
Ik dacht dat de back up heater daar tegen helpte.
Dan zet ik deze beter volledig uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Staat al veelvuldig beschreven in het topjc.

Hem volledig uitzetten (in het verborgen menu) zou ik zéker (!!!) NIET doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

bbbrumbrum schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:54:
Staat al veelvuldig beschreven in het topjc.

Hem volledig uitzetten (in het verborgen menu) zou ik zéker (!!!) NIET doen!
Ooh oke omdat niet alle merken een back up heater hebben.
Op hoeveel graden raad je aan om deze te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Chevy55 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 19:05:
[...]

Lijk me een prima oplossing zo, hier een soortgelijke situatie met zoninstraling. Ik neem aan dat de radiatoren in de woonkamer gewoon open zijn aangezien je daar ook de thermostaat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
CR1992 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:31:

Compressor op vol vermogen is nog steeds voordeliger dan de BUH. Als je WP krap bemeten is en als je door alle defrosts niet genoeg vermogen hebt, kun je het gebruik wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Thorsd schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:31:
[...]

Compressor op vol vermogen is nog steeds voordeliger dan de BUH. Als je WP krap bemeten is en als je door alle defrosts niet genoeg vermogen hebt, kun je het gebruik wel overwegen.
Ooh oke.
nee heb hem niet nodig .
Het is zelf warmer omdat deze volgens mij doorschiet na iedere defrost.
ik ga boven de 40 kw uitkomen vandaag .
dit lijkt me toch veel? warmtepomp is 9 kw
Maar deze schiet iedere keer door na een defrost.

wat is jullie verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

CR1992 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:45:
[...]

Ooh oke.
nee heb hem niet nodig .

wat is jullie verbruik?
Panasonic regelt te laat terug waardoor deze te hoog in temperatuur kan komen en dan direct uitschakelt. Pendelen als een gek :/. Quiet Mode 3 activeren helpt hierin een beetje om het vermogen te reduceren zodat je minder overschoot krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:39
[...]

Ooh oke.
nee heb hem niet nodig .

wat is jullie verbruik?
Vandaag tot nu to 6,5 KWh opgenomen vermogen bij mij.

Wat bedoel je met 40kw? Opgenomen vermogen is KWh, niet kw. Als dat opgenomen vermogen is kli8dat veel, maar ken je situatie niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

Ooh oke.
nee heb hem niet nodig .

wat is jullie verbruik?
Iets meer info dan alleen 40kw verbruik
Heb je grafieken?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798

Vandaag wat DF, en een 9 zou meer kunnen verbruiken....

Ik kijk per maand/jaar wel eens:
https://pvoutput.org/aggr...d=15321&sid=15798&v=0&t=y

[ Voor 20% gewijzigd door Dylantje2 op 27-12-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
[...]

Ooh oke.
nee heb hem niet nodig .

wat is jullie verbruik?
Het is makkelijk om per ongeluk appels met peren te vergelijken, dat hangt helemaal van af van je huis (bouwjaar, oppervlakte, isolatie), vvw of radiatoren, buffervat of niet, locatie, hoe warm je het wilt en systeeminstellingen (stooklijn)... Als je veel defrosts hebt, kan het wel ineens flink meer zijn dan.

Om te vergelijken is het in ieder geval nuttig om alles hierboven op te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Dylantje2 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:55:
[...]

Heb je grafieken?

gisteren avond had ik hem uitgezet .Deze morgen aangezet en deze nacht ook natuurlijk omdat het gaat vriezen.
maar ik heb gewoon zeer veel defrost waardoor het verbruik omhoog schiet.
Ik heb hem ingesteld op 33 graden .
Dit is toch nog niet abnormaal veel voor een warmtepomp?
Hier is het wel heel de dag mistig vandaag . zelf nu nog.
maar door de defrost krijg je constant opstart pieken wat veel verbruikt.

Ik heb dit nog al is gehad en toen zette ik hem op eco en toen viel het al beter mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naZZoN4Mgl7FBAsNJGV77oA4Y20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YI9yF2RSRvZkVz44zXLLOgPj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Thorsd schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:04:
[...]

Het is makkelijk om per ongelijk appels met peren te vergelijken, dat hangt helemaal van af van je huis (bouwjaar, oppervlakte, isolatie), vvw of radiatoren, buffervat of niet, locatie, hoe warm je het wilt en systeeminstellingen (stooklijn)... Als je veel defrosts hebt, kan het wel ineens flink meer zijn dan.

Om te vergelijken is het in ieder geval nuttig om alles hierboven op te noemen.
Dat klopt .
Het is met radiatoren en meestal tussen de 30 en 33 graden ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CR1992 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:04:
[...]

gisteren avond had ik hem uitgezet .Deze morgen aangezet en deze nacht ook natuurlijk omdat het gaat vriezen.
maar ik heb gewoon zeer veel defrost waardoor het verbruik omhoog schiet.
Ik heb hem ingesteld op 33 graden .
Dit is toch nog niet abnormaal veel voor een warmtepomp?
Hier is het wel heel de dag mistig vandaag . zelf nu nog.
maar door de defrost krijg je constant opstart pieken wat veel verbruikt.

Ik heb dit nog al is gehad en toen zette ik hem op eco en toen viel het al beter mee.

[Afbeelding]
An en uit zetten doet niet veel goeds..
Vaste TA is ook not done. Jouw WP is koning in moduleren.
Door je mss wel te hoge Ta gaat hij df
Terwijl je het huis mss wel te hadrd heb laten afkoelen, waardoor..
En ja mist en rond de 5 graden ruk temp..

Maar ik denk dat je wel meer moet gaan delen wil je hem goed werkend hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ik heb hem nu van plus 1 naar 0 gezet zodat deze van 33 naar 32 graden gaat ik denk wel dat ik nu minder defrost heb maar daardoor heb ik een extra kamer moeten opwarmen en gaat deze richting de 5 kW opwekking.
Er staan nu 6 radiators op aangestuurd

Indien ik deze 6de radiator niet opzet gaat deze volgens mij pendelen na een defrost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-wfwWTsdfqqBGvbngGJvGMvp2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCk8TCek5OubH0KWDy7ShPvw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlR0cp3qT1RGWAzVi1Dnrtq088Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XivICx5xfG10FW7FOBtUY0a5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8rIc-MRqNUqkBRaQZFW-Opwosc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSdv3OfJWzg5ApIXeBTwV9F6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlcTSz19iNw5QLznExi9pQZSkZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laJaHNVMwRg80gcoAK1QH8SW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
CR1992 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:39:
Ik heb hem nu van plus 1 naar 0 gezet zodat deze van 33 naar 32 graden gaat ik denk wel dat ik nu minder defrost heb maar daardoor heb ik een extra kamer moeten opwarmen en gaat deze richting de 5 kW opwekking.

Indien ik deze 6de radiator niet opzet gaat deze volgens mij pendelen na een defrost

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat je stuitert net als ik ooooit begonnen ben...

Dus doe eens stapje voor stapje iets..
Heb je meet instrumenten om je temp retouren te meten?

Met alleen vebruik en ik denk dat het minder df wordt heb je niets aan.

Een IR thermometer zou kunnen mooier een domotica systeem of goedkope ali sensoren...

Hij stuitert, punt.. Dat komt omdat je niet de paramters goed hebt staan..
Wat is de flow die je pomp wilt hebben?
Wat is de flow in je systeem?
Een WAR stooklijn moet je hebben, hoe dan ook,.
Hoe is je stooklijn.

Lees maar eens terug.. je zult meer info moeten delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

De pomp staat op een delta t van 3 graden
Stooklijn kan ik enkel laten zien als hem uitstaat.
Zojuist weer een defrost waardoor warmtepomp weer naar vol vermogen gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EIKTmu8FL17DuW1eTnYbT95mv8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZE4GODOP3tBpT8VgCso1ooCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afFj5HATWAYmwL830qKB3LNtNFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpxOKXqHURMjOLzCIE4lusNj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yB0R3aRnBCLEHLHGcU6Ga4wExgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ti0rhbmcz9Tf4t2dC22Os4A2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Is aan het teruglopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Zsw_tdi04sLTfX0wmoHDwhu3sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOAByXespl5c0upb6v7vI9q1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:50
CR1992 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Defrosts moet je gewoon accepteren. Ze horen bij een bepaalde buitentemperatuur/vochtigheid combinatie. Je kunt ze alleen voorkomen door de Wp uit te zetten. Ik woon in het westen en daar heb ik nu net nog geen last van defrosts omdat de temperatuur nog niet onder de 3 is gekomen.
(Als het kouder wordt heb je er geen last meer van, maar dat heb je nog niet mogen meemaken)

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasghetti
Uiteindelijk is het accepteren ja. Je kunt het wel beperking door zo laag mogelijk te draaien. Minder vermogen betekend lagere fan snelheid dus de aanvriezing gaat trager.

Ik heb door mijn delta te verlagen van 5 naar 3 de hele stooklijn een graad omlaag kunnen brengen met hetzelfde comfort. Merkbaar verschil in aantal defrosts.

Er zit wél een nuance aan, te weten dat als de inlet temp <27 is de backup heater voor 10 minuten word ingeschakeld, dus er zit ergens een sweet spot.

Geen idee wat het opgenomen verbruik is zonder backup heater, maar bij mij omdat mijn inlet temp laag is bij defrost temperaturen schakeld hij dus altijd de backup heater in. Dat verbruik tikt best aan.

Vorige maand rond de 300KW verbruikt aan de WP en alleen al 24KW ( 8uur x 3KW) aan backup heater berbruikt (de 300 is incl de 24 BUH). In totaal was er zon anderhalve dag aan defrost condities in de hele maand.

Persoonlijk valt me dit tegen. Helaas kwam ik dit detail niet tegen toen ik mijn huiswerk aan het doen was, anders had ik wellicht voor een andere pomp gekozen. Iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Pasghetti schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:08:
Uiteindelijk is het accepteren ja. Je kunt het wel beperking door zo laag mogelijk te draaien. Minder vermogen betekend lagere fan snelheid dus de aanvriezing gaat trager.

Ik heb door mijn delta te verlagen van 5 naar 3 de hele stooklijn een graad omlaag kunnen brengen met hetzelfde comfort. Merkbaar verschil in aantal defrosts.

Er zit wél een nuance aan, te weten dat als de inlet temp <27 is de backup heater voor 10 minuten word ingeschakeld, dus er zit ergens een sweet spot.

Geen idee wat het opgenomen verbruik is zonder backup heater, maar bij mij omdat mijn inlet temp laag is bij defrost temperaturen schakeld hij dus altijd de backup heater in. Dat verbruik tikt best aan.

Vorige maand rond de 300KW verbruikt aan de WP en alleen al 24KW ( 8uur x 3KW) aan backup heater berbruikt (de 300 is incl de 24 BUH). In totaal was er zon anderhalve dag aan defrost condities in de hele maand.

Persoonlijk valt me dit tegen. Helaas kwam ik dit detail niet tegen toen ik mijn huiswerk aan het doen was, anders had ik wellicht voor een andere pomp gekozen. Iets om rekening mee te houden.
Kan jij bij een deltaT=3 en de pompsnelheid het hele vermogen kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
BarryH schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:10:
[...]

Kan jij bij een deltaT=3 en de pompsnelheid het hele vermogen kwijt?
Kort, ja. Lang, ik heb een 7J aangesloten op zon 68 m2 vloerverwarming. Dat matched goed, echter mijn warmteverlies bij -7 is zon 4500 watt, dus de 7 is wat dat betreft overbemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

t.oswald schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 18:49:
[...]

Defrosts moet je gewoon accepteren. Ze horen bij een bepaalde buitentemperatuur/vochtigheid combinatie. Je kunt ze alleen voorkomen door de Wp uit te zetten. Ik woon in het westen en daar heb ik nu net nog geen last van defrosts omdat de temperatuur nog niet onder de 3 is gekomen.
(Als het kouder wordt heb je er geen last meer van, maar dat heb je nog niet mogen meemaken)
Nee idd. Maar gelijk vandaag kwam ik goedkoper uit met mazout en misschien zelf gas. Maar kan moeilijk de warmtepomp uitzetten als het zo koud is? De pomp blijft normaal om de zoveel tijd draaien maar blijft een mono bloc he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Pasghetti schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:08:

Op hoeveel graden staat jouwe ingesteld nu?
En wat is jouw verbruik?

[ Voor 4% gewijzigd door CR1992 op 27-12-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
CR1992 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:25:
[...]

Op hoeveel graden staat jouwe ingesteld nu?
En wat is jouw verbruik?
Kan het wel melden, maar heeft geen zin toch zonder context? Je moet dus jezelf vergelijken met jezelf dmv meten is weten, test forumuleren, uitvoeren, beoordelen.

Je kunt de pomp trouwens best even uitzetten hoor met 22+ graden in huis, heb je ook geen defrosts :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Pasghetti schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:13:
[...]

Kort, ja. Lang, ik heb een 7J aangesloten op zon 68 m2 vloerverwarming. Dat matched goed, echter mijn warmteverlies bij -7 is zon 4500 watt, dus de 7 is wat dat betreft overbemeten.
ok. Ik heb dT=4 nodig, want moet bij -10 7300 watt warmte verplaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
Dylantje2 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:55:
[...]

Heb je grafieken?

mooie grafieken in PV-Output

heb je meer info hoe dit voor elkaar te krijgen?

_/-\o_

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
[...]

Ik heb hier toevallig gisteren een topic over geopend: Knopsje in "Welke kranen voor radiatoren in combinatie met warmtepomp"
Ik draai nu alleen op vloerverwarming van de begane grond maar wil de radiatoren op de bovenverdiepingen gaan aansluiten. Wat voor kranen / voetventielen zou jij aanraden om het zo goed mogelijk waterzijdig te kunnen inregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Hier vandaag met mijn 9J 1 lange prachtig mooie run O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TudcNi97LBVZmuE_XzgHE4yLEg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SFgdRQ8PEW07zmv8uDVi27Cl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-09 11:41
Ik weet dat het niet ideaal weer is met deze luchtvochtigheid, maar mijn 9J haalt de target temperatuur niet tussen de defrosts door.
De compressor loopt op 77 Hz, alleen wordt er slechts 5 kW warmte geproduceerd met een COP van 2.0

De 9J zou bij een buitentemperatuur van 0 graden toch gewoon ruim 7kW moeten kunnen leveren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6W9KPBxvA5W6HeflIemRWZQegwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLmDw4BJiiekeF3vsYxHQ5Zz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tinkerer84 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:09:
Ik weet dat het niet ideaal weer is met deze luchtvochtigheid, maar mijn 9J haalt de target temperatuur niet tussen de defrosts door.
De compressor loopt op 77 Hz, alleen wordt er slechts 5 kW warmte geproduceerd met een COP van 2.0

De 9J zou bij een buitentemperatuur van 0 graden toch gewoon ruim 7kW moeten kunnen leveren?
[Afbeelding]
ja. tijd voor eigen topic waarin je goed je situatie beschrijft +# foto's, want nu kan niemand zien of dit defrosts zijn (zet de outdoor piping temperature er maar bij) of pendelen doordat de wp zn warmte niet kwijt kan

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 27-12-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
BarryH schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:33:
[...]

ja. tijd voor eigen topic waarin je goed je situatie beschrijft +# foto's, want nu kan niemand zien of dit defrosts zijn (zet de outdoor piping temperature er maar bij) of pendelen doordat de wp zn warmte niet kwijt kan
Dit zijn defrosts, ongeveer elke 40 minuten.
Direct na een defrost levert hij wel 8 kW, maar het lijkt er op dat het vermogen vrij snel weer terugloopt door dichtvriezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4a5XYPH6UnSiVzpqivF3KvQKY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8USLUbXEAKbk4m0ruRBEiEx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
Tinkerer84 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:09:

[Afbeelding]
Wat je ziet klopt wel, ik zie hetzelfde soms ook gebeuren (9j). En nee, hij kan helaas niet gewoon 7kW leveren zoals in de spec, dat hangt van de luchtvochtigheid af. Als die hoog is, vriest de wisselaar sneller in en zijn er meer defrosts. Waarschijnlijk is de luchtvochtigheid zoals gebruikt in de spec lager. Ik had me hier ook wat in vergist.

Je kunt de BUH vrijgeven als je het niet meer warm genoeg in huis krijgt. Als het kouder wordt, wordt de lucht minder vochtig en gaat het weer beter. Bij -5 komt er ook extra compressorvermogen vrij.

Ik neem aan dat je QM al uit hebt, en de Ta nodig hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Thorsd op 28-12-2024 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron36
  • Laatst online: 22:35
ErikVers schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:46:
[...]

Dus ben benieuwd.

Heb zelf de soni SB 700 uit het linkje ook besteld enkele dagen geleden, duurt wat langer ivm feestdagen. Maar als hij binnen is en gemonteerd zal ik ook mijn bevindingen delen.

Als ik het compressor geluid merkbaar kan verminderen zou ik al erg tevreden zijn.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
Thorsd schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:50:
[...]

Wat je ziet klopt wel, ik zie hetzelfde soms ook gebeuren (9j). En nee, hij kan helaas niet gewoon 7kW leveren zoals in de spec, dat hangt van de luchtvochtigheid af. Als die hoog is, vriest de wisselaar sneller in en zijn er meer defrosts. Waarschijnlijk is de luchtvochtigheid zoals gebruikt in de spec lager. Ik had me hier ook wat in vergist.

Je kunt de BUH vrijgeven als je het niet meer warm genoeg in huis krijgt. Als het kouder wordt, wordt de lucht minder vochtig en gaat het weer beter. Bij -5 komt er ook extra compressorvermogen vrij.

Ik neem aan dat je QM al uit hebt, en de Ta nodig hebt.
QM staat inderdaad uit een deze Ta heb ik nodig (of eigenlijk iets lager als ik hem daadwerkelijk zou halen)

Toch jammer dat de 9J in deze omstandigheden het opgegeven vermogen in de spec sheet niet haalt. Voor nu heb ik de BUH vrijgegeven, maar dat kost op deze manier 15 kWh extra per dag, niet ideaal.

Misschien dat ik hier en daar nog een klein beetje extra kan isoleren maar ik denk niet dat dat heel veel verschil gaat maken.
Pagina: 1 ... 27 ... 40 Laatste