Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KaDoos schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:18:
[...]

Zoals @BarryH schrijft lijkt mij ook dat alleen een buffervat voor jouw een optie is.
Als je de bh heater uit zet zal hij een foutmelding geven en uit gaan als de ta niet binnen een bepaalde tijd 20 gr. is. Ik dacht dat het 10 à 20 minuten is, dit was bij mij ook het probleem als ik langere tijd weg ben en de kamer temperatuur wil verlagen. Met een buffervat voorkom je dit.
Buffervat parallel of serieel aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:30
Reiziger88 schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:50:
[...]

Dus als je wilt koelen zou je in principe de netatmo kunnen nemen en dan een relais met home assistant aansturen. Boven de 20 graden koelen en onder de 14 graden verwarmen. Of moet je dan nog handmatig panasonic aanpassen dat hij niet naar de thermostaat moet kijken?

Waarom zou je uberhaupt relais zetten. Kan je niet in home assistant rule toevoegen dat als hij boven 20 graden gaat hij instellingen aanpast naar koelen en helemaal niet naar thermostaat kijkt? En als die onder 14 graden komt hij overschakelt op thermostaat.
De buitentemp schakeling voor koelen verwarmen kun he in je panasonic zelf instellen zie service manual en dan op modus auto, staan ook voorbeeld omschakelingen bij. Enige waar je dat relais voor nodig hebt is dat je een warmte of koude vraag moet aangeven op Heat of Cool. De netatmo heeft helaas maar enkel één uitgang en dus gebruik je een zomer winterknop dan.

Alternatief is stukje duurder maar werkt wel waar voor bedoeld is; plugwise Lisa + Adam + 230v relais + koelcontact. En zoals je al aan de opsomming van onderdelen kan vermoeden; een wat duurdere optie.

Waarom zou je niet eerst met je gratis controller gaan testen?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
Wolly schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:04:
[...]

Buffervat parallel of serieel aangesloten?
Ik zou het doen zoals @BarryH schreef. Lijkt me dus dat je echt eerst het buffervat opwarmt, anders gaat hij altijd de BH gebruiken. Maar informeer ook bij een prof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:27
KaDoos schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:18:
[...]

Zoals @BarryH schrijft lijkt mij ook dat alleen een buffervat voor jouw een optie is.
Als je de bh heater uit zet zal hij een foutmelding geven en uit gaan als de ta niet binnen een bepaalde tijd 20 gr. is. Ik dacht dat het 10 à 20 minuten is, dit was bij mij ook het probleem als ik langere tijd weg ben en de kamer temperatuur wil verlagen. Met een buffervat voorkom je dit.
@Makrolon Maar dan nog. Je moet een serieus groot buffervat hebben wil je zeker zijn dat de backup heater niet aangaat. Als de thermostaat bij bv 10 graden aanslaat, en die de secundaire pomp naar de vloer aanzet die zeg 10 graden is, dan is je buffervat ook binnen no time 10 graden. En dan ben je nog niets opgeschoten. Tenzij de secundaire pomp een flink kleiner debiet heeft dan de WP waterpomp.

Maar dat kan ook makkelijker zonder buffer: Wat als je gewoon een bypass/verdeler installeert die een groot gedeelte van de flow direct terug stuurt naar de WP? Dan is de Tr snel hoog en blijft deze ook op temperatuur, en gaat de backup heater niet aan - er van uitgaande dat je het minimale vermogen dan kwijt kunt. Normaal doe je dat niet omdat je een zo laag mogelijke Ta wilt. Maar in dit geval is het anders.

Of je hebt waarschijnlijk ook wel thermostatische 3 weg regelaars waarmee je de ondergrens van de Tr instelt. (Precies als bv een thermostatische douchekraan)

Alternatief is een fancoil ophangen. Die is zo op temperatuur en heeft ook genoeg afgifte. Bij een radiator moet de Ta alweer flink hoger wil je het minimum kwijt kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Thorsd op 24-11-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
ErikVers schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:20:
[...]

De buitentemp schakeling voor koelen verwarmen kun he in je panasonic zelf instellen zie service manual en dan op modus auto, staan ook voorbeeld omschakelingen bij. Enige waar je dat relais voor nodig hebt is dat je een warmte of koude vraag moet aangeven op Heat of Cool. De netatmo heeft helaas maar enkel één uitgang en dus gebruik je een zomer winterknop dan.

Alternatief is stukje duurder maar werkt wel waar voor bedoeld is; plugwise Lisa + Adam + 230v relais + koelcontact. En zoals je al aan de opsomming van onderdelen kan vermoeden; een wat duurdere optie.

Waarom zou je niet eerst met je gratis controller gaan testen?
Je bedoelt relais is bedoelt dat netatmo in zomer of winter stand gaat? Doordat de relay op CN2 schakelt tussen de heat en cool met een zigbee relay switch ofz.

Zomerstand:
Boven een bepaald graden koelen
Onder een bepaald graden stoppen met koelen

Winterstand:
Boven een bepaald graden stoppen met verwarmen
Onder een bepaald graden beginnen met verwarmen

Met home assistant relay aanpassen van winterstand naar zomerstand. Hiermee wordt programma aangepast naar zomer of winter en wordt de relay in juiste stand gezet, zodat hij de juiste signalen doorgeeft. Warmtepomp zelf doet dit op basis van temperatuur.

Zoiets?

[ Voor 8% gewijzigd door Reiziger88 op 25-11-2024 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Reiziger88 schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:53:
[...]

Je bedoelt relais is bedoelt dat netatmo in zomer of winter stand gaat? Doordat de relay op CN2 schakelt tussen de heat en cool met een zigbee relay switch ofz.

Zomerstand:
Boven een bepaald graden koelen
Onder een bepaald graden stoppen met koelen

Winterstand:
Boven een bepaald graden stoppen met verwarmen
Onder een bepaald graden beginnen met verwarmen

Met home assistant relay aanpassen van winterstand naar zomerstand. Hiermee wordt programma aangepast naar zomer of winter en wordt de relay in juiste stand gezet, zodat hij de juiste signalen doorgeeft. Warmtepomp zelf doet dit op basis van temperatuur.

Zoiets?
In iedergeval het relais van je netatmo gaat van L naar heat met of zonder onderbreking. En je wil dus een kruisschakelaar of relais die in zomer dan niet naar heat maar naar cool de L gaat doorverbinden. Je zou ook nog kunnen kiezen voor geen Heat is altijd cool de L op doorverbinden. Oftewel in plaats dat hij de heat onderbreekt schakelt hij dan naar Cool de L door. En dan gaat gewoon op de parameters van panasonic op buitentemp de keuze maken wanneer gaat koelen of verwarmen.

Mogelijkheden ten over ik zou haast zeggen maak er een los topic over om de voor jou meest geschikte oplossing te kiezen.

Wat ik vaak doe als ik het wil vatten dan teken ik het gewoon uit met pen en papier. Daarna een foto van maken en weg met dat papier 😜👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:55
Thorsd schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:35:
[...]

@Makrolon Maar dan nog. Je moet een serieus groot buffervat hebben wil je zeker zijn dat de backup heater niet aangaat. Als de thermostaat bij bv 10 graden aanslaat, en die de secundaire pomp naar de vloer aanzet die zeg 10 graden is, dan is je buffervat ook binnen no time 10 graden. En dan ben je nog niets opgeschoten. Tenzij de secundaire pomp een flink kleiner debiet heeft dan de WP waterpomp.

Maar dat kan ook makkelijker zonder buffer: Wat als je gewoon een bypass/verdeler installeert die een groot gedeelte van de flow direct terug stuurt naar de WP? Dan is de Tr snel hoog en blijft deze ook op temperatuur, en gaat de backup heater niet aan - er van uitgaande dat je het minimale vermogen dan kwijt kunt. Normaal doe je dat niet omdat je een zo laag mogelijke Ta wilt. Maar in dit geval is het anders.

Of je hebt waarschijnlijk ook wel thermostatische 3 weg regelaars waarmee je de ondergrens van de Tr instelt. (Precies als bv een thermostatische douchekraan)

Alternatief is een fancoil ophangen. Die is zo op temperatuur en heeft ook genoeg afgifte. Bij een radiator moet de Ta alweer flink hoger wil je het minimum kwijt kunnen.
Ja het word op deze manier best een ingewikkeldere installatie. Ik neig nog steeds naar glycol en dan de vorstbeveiliging gewoon uit zetten. Want alle opties worden ingewikkeld en niet 100 procent zeker dat de buh niet aan slaat.

Ik waardeer wel het meedenken van iedereen 👌

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:05:
[...]

Ja het word op deze manier best een ingewikkeldere installatie. Ik neig nog steeds naar glycol en dan de vorstbeveiliging gewoon uit zetten. Want alle opties worden ingewikkeld en niet 100 procent zeker dat de buh niet aan slaat.

Eens, wel eens getest met standaard wel één run midden op elke dag van paar uur draaien? Dat je systeem water ook meer op temperatuur blijft, of zit er te weinig massa en isolatie in je afgifte en garage om daar in de nacht van te profiteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:59
[...]

waarom plaats je in de garage geen thermostaat die de vloerleiding in de garage aan/uit stuurt?
het hoeft er maar vorstvrij te blijven toch. thermostaat op 10GrC?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
ErikVers schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:03:
[...]
Je zou ook nog kunnen kiezen voor geen Heat is altijd cool de L op doorverbinden. Oftewel in plaats dat hij de heat onderbreekt schakelt hij dan naar Cool de L door. En dan gaat gewoon op de parameters van panasonic op buitentemp de keuze maken wanneer gaat koelen of verwarmen.
Je bedoelt dat je de L van Netatmo op zowel heat en cool aansluit met bijvoorbeeld een lasklem? En dat hij signalen naar beide doorstuurt en afhankelijk van welke modus panasonic zit de signaal oppakt als cool of als heat? Of inpreteer ik je verkeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ErikVers schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:08:
[...]

Eens, wel eens getest met standaard wel één run midden op elke dag van paar uur draaien? Dat je systeem water ook meer op temperatuur blijft, of zit er te weinig massa en isolatie in je afgifte en garage om daar in de nacht van te profiteren?
Te weinig massa denk ik... Garage is denk ik 260m3, zonder dak isolatie en vloerisolatie, met 5cm pir in de wanden. (Garage niet door mij gebouwd, anders was t beter gedaan :+)
En dan 4 radiatoren, 1 t22 80x100, t33 60x80 en 2 t33s 40x220.

Dus met massa ga ik t ook niet redden denk ik.
Hij heeft afgelopen week voor t eerst moeten verwarmen, dus heb nog niet heel veel kunnen testen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
hemertje schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:06:
[...]

waarom plaats je in de garage geen thermostaat die de vloerleiding in de garage aan/uit stuurt?
het hoeft er maar vorstvrij te blijven toch. thermostaat op 10GrC?
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar bij de garage staat een eigen 7J voor alleen de garage. Met dus thermostaat die hem aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Makrolon
Je thermostaat staat op 10°C. Is je aanvoer en retour dan <6°C in dezelfde ruimte ?
En gaat de warmtepomp aan omdat je thermostaat vraagt (10°C) of omdat je anti freeze control (6°C) aanspreekt. Of nog een andere reden?

Bij mij met 16°C water in de radiatoren start ie gewoon op de compressor.

Temperatuur iets hoger instellen? Bijvoorbeeld 12°C thermostaat.
Eventueel een bypass maken zodat je warmtepomp snel op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:46
Iemand met een 9kw J serie monobloc heeft storing H20 en krijgt m niet meer aan de praat.
6 maanden oud.
Pomp vast of geen terugkoppeling van RPM vanuit de pomp.
Wat is het meest logische dat er aan de hand kan zijn? Moet nog langs.
Zit een magneetfilter en alles wel in.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 25-11-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:59
Makrolon schreef op maandag 25 november 2024 @ 10:59:
[...]

Te weinig massa denk ik... Garage is denk ik 260m3, zonder dak isolatie en vloerisolatie, met 5cm pir in de wanden. (Garage niet door mij gebouwd, anders was t beter gedaan :+)

Hij heeft afgelopen week voor t eerst moeten verwarmen, dus heb nog niet heel veel kunnen testen.
Wat is er tegen om de Ta vast op 30° te zetten en de pana aan de thermostaat over te laten? Een df komt altijd na verwarmen, dus dan is het water in het systeem nog 30°. Eventueel kun je nog een vat in de retour opnemen om te zorgen dat er genoeg water is voor de defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Reiziger88 schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:44:
[...]

Je bedoelt dat je de L van Netatmo op zowel heat en cool aansluit met bijvoorbeeld een lasklem? En dat hij signalen naar beide doorstuurt en afhankelijk van welke modus panasonic zit de signaal oppakt als cool of als heat? Of inpreteer ik je verkeert?
Nee dat kan niet. Zo'n tig reacties geleden merkte Erik al op dat een en dezelfde thermostaat voor verwarmen een maakkontakt nodig heeft en voor koelen een verbreekkontakt. Pak een kladblok en teken het uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Reiziger88 schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:44:
[...]

Nee want dan geeft hij bij warmtevraag ook een cool signaal 😜 je wilt een relais waarbij dus een keuze maakt: warmtevraag dan heat. Geen warmtevraag dan cool. Je settings in de panasonic voorkomen onnodig koelen en verwarmen.

Mocht ik mij een keer vervelen dan zal ik het uittekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Technician- schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:17:
Iemand met een 9kw J serie monobloc heeft storing H20 en krijgt m niet meer aan de praat.
6 maanden oud.
Pomp vast, ff eruit klikken met die twee rvs klemmen en daarna aantal schroeven eruit heb je hem open. Magnetiet of groffer vuil 👍

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 25-11-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:06:
@Makrolon
Je thermostaat staat op 10°C. Is je aanvoer en retour dan <6°C in dezelfde ruimte ?
En gaat de warmtepomp aan omdat je thermostaat vraagt (10°C) of omdat je anti freeze control (6°C) aanspreekt. Of nog een andere reden?

Hij had geen warmtevraag. De anti freeze control ging aan zie printscreen welke ik deelde waarbij hij naar stage 3 ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

Ok dan heb je nog wat domotica of buffer opties over maar zou in jouw geval voor glycol gaan. Zijn diverse smaken kijk ff goed welke je pakt zodat je nog wel een klein beetje rendement behoud 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
ErikVers schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:12:
[...]

Nee want dan geeft hij bij warmtevraag ook een cool signaal 😜 je wilt een relais waarbij dus een keuze maakt: warmtevraag dan heat. Geen warmtevraag dan cool. Je settings in de panasonic voorkomen onnodig koelen en verwarmen.

Mocht ik mij een keer vervelen dan zal ik het uittekenen.
Hoe sluit je uberhaupt de Netatmo aan? Ik heb hem net binnen gekregen. Relay heeft 4 draden. Ik dacht zoiets op CN2 (als ik alleen simpel wil verwarmen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EursLBoiBQ6k8p7iq-yxcrMvZRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGNvsBaGrBq4n6F5eiQKTpDE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
[...]

Dat werkt niet lijkt mij, dan geeft hij een foutmelding dat hij geen BH heeft. Of gaat dat anders als je aangeeft dat er glycol in zit. Dat kun je uitproberen door hem even tijdelijk op glycol te zetten en te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
[...]

Nog een idee, kun je niet beginnen 1 radiator te verwarmen en daarna stuk voor stuk de andere erbij schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Reiziger88 schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:03:
[...]

Hoe sluit je uberhaupt de Netatmo aan? Ik heb hem net binnen gekregen. Relay heeft 4 draden. Ik dacht zoiets op CN2 (als ik alleen simpel wil verwarmen):

[Afbeelding]
Bijna! Je relais gedeelte van de “ketelmodule” heeft twee draden van het relais deel heb je er één ingetekend nu de ander nog 👍.

De L en N heb je goed. Dat is voeding voor de module zelf en doet nog niks met het relais.

Beetje flauw misschien maar je afbeelding is ketelmodule in geheel. Voor juiste weergave heb je nog in dat onderdeel het relais zitten. In jip en janneke; Deze moet voeding krijgen vanuit de L (dat is dan je com) en dan wel of niet dit doorgeven aan heat (dat is je no). Als het goed is staat dit ook in de losse handleiding die erbij zit waar ze ook de functie van de kleuren draad uitleggen: bruin(L) / blauw (N) en grijs(com) / zwart (schakel)

De nu grijze draad moet de zwarte zijn, maakt functioneel niks uit maar zwart is dus de te schakelen draad, grijs is je voedende (com) draad van je relais, die moet je nog intekenen op de;…..

[ Voor 37% gewijzigd door ErikVers op 25-11-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
ErikVers schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:05:
[...]

Bijna! Je relais gedeelte van de “ketelmodule” heeft twee draden van het relais deel heb je er één ingetekend nu de ander nog 👍.

De L en N heb je goed. Dat is voeding voor de module zelf en doet nog niks met het relais.

Beetje flauw misschien maar je afbeelding is ketelmodule in geheel. Voor juiste weergave heb je nog in dat onderdeel het relais zitten. In jip en janneke; Deze moet voeding krijgen vanuit de L (dat is dan je com) en dan wel of niet dit doorgeven aan heat (dat is je no). Als het goed is staat dit ook in de losse handleiding die erbij zit waar ze ook de functie van de kleuren draad uitleggen: bruin(L) / blauw (N) en grijs(com) / zwart (schakel)

De nu grijze draad moet de zwarte zijn, maakt functioneel niks uit maar zwart is dus de te schakelen draad, grijs is je voedende (com) draad van je relais, die moet je nog intekenen op de;…..
Om je verhaal te bevestigen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu98VVPdeEG8I0hcd6AQLtoJYws=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vLtFKiTVXsAvB84BoXCl4RNJ.jpg?f=user_large

Zo dus?

Grijs = L = COM
Zwart = Schakel = NO

Bruin en Blauw zou ik zelfs kunnen oppakken vanuit een stopcontact om de thermostaat te voeden? (Heb nu maar een kabel met 2 draded getrokken, maar kan even naar de winkel om een 4 draads kabel te halen:)

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Reiziger88 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:21:
[...]

Om je verhaal te bevestigen:

[Afbeelding]

Zo dus?

Grijs = L = COM
Zwart = Schakel = NO

Bruin en Blauw zou ik zelfs kunnen oppakken vanuit een stopcontact om de thermostaat te voeden? (Heb nu maar een kabel met 2 draded getrokken, maar kan even naar de winkel om een 4 draads kabel te halen:)

Thanks!
Klopt zo, niks meer aan doen behalve t aansluiten en bij sensor kiezen voor > thermostaat > extern

Nb zou voeding niet extern pakken maar gewoon van de printplaat om geen verkeerde stromen op je print af te vuren potentieel.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 25-11-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
KaDoos schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:49:
[...]

Nog een idee, kun je niet beginnen 1 radiator te verwarmen en daarna stuk voor stuk de andere erbij schakelen?
Ja maar dan krijg ik alsnog een ingewikkelde installatie :+

Dat van even tijdelijk op glycol zetten is een goed idee! Kijken wat hij dan doet. Wel even in de gaten houden dat ie niet alsnog bevriest natuurlijk 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Dre schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:06:
@Makrolon

Ja blijkbaar wel. 10 graden op de Panasonic controller is ook 8 echte graden, dus als hij aanvoer en retour wel goed meet ligt dat al dichter bij elkaar natuurlijk.

Hij start bij warmtevraag wel gewoon op compressor, dat gaat gewoon goed. Maar bij Panasonic hebben ze t zo gemaakt dat als hij dreigt te bevriezen hij niet gewoon de compressor aan slingert maar alles met t 3 kw backup element gaat doen. Ik snap die keuze echt niet, op de compressor heeft ie ta/te zo boven de 26 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
ErikVers schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:26:
[...]

Ok dan heb je nog wat domotica of buffer opties over maar zou in jouw geval voor glycol gaan. Zijn diverse smaken kijk ff goed welke je pakt zodat je nog wel een klein beetje rendement behoud 👍
Ga me er eens in verdiepen!

Zo vaak per jaar hoeft hij nou ook niet iets te doen, dus dat beetje rendement verlies is niet zo erg. Rendement gaat ook hard achteruit met een buh die 4u achter elkaar draait :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Makrolon schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:32:
[...]

Ja blijkbaar wel. 10 graden op de Panasonic controller is ook 8 echte graden, dus als hij aanvoer en retour wel goed meet ligt dat al dichter bij elkaar natuurlijk.

Hij start bij warmtevraag wel gewoon op compressor, dat gaat gewoon goed. Maar bij Panasonic hebben ze t zo gemaakt dat als hij dreigt te bevriezen hij niet gewoon de compressor aan slingert maar alles met t 3 kw backup element gaat doen. Ik snap die keuze echt niet, op de compressor heeft ie ta/te zo boven de 26 graden.
Er zitten helaas wel meer vreemde software keuzes in de Panasonic. Een open source warmtepomp zou leuk zijn 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:36:
[...]

Er zitten helaas wel meer vreemde software keuzes in de Panasonic. Een open source warmtepomp zou leuk zijn 8)
Klopt voor ons vreemd voor hun vast een goede reden 😜🙈

Wat je opmerking mij wel aan het denken zetten; met alle kennis die wij hier hebben icm HA en Heishamon is het eigenlijk al een opensource warmtepomp geworden. Elke software keuze is te vermijden zo kun je bijvoorbeeld dit besproken probleem met een garage voor zijn door gewoon de vraag temperatuur omhoog te gooien zodra de parameters dreigen te worden vervuld. Dan start de compressor voordat de backup in komt.

Zo heb ik wel eens een tijdje zo een defrost die binnen 30 minuten voordat warmtepomp toch uit zou gaan dan voorkomen door de warmtepomp gewoon eerder te laten afschakelen via HA.

Wel ben ik nu meer van het omgaan met de kabouters ipv ze te proberen te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op maandag 25 november 2024 @ 21:32:
[...]

HA en Heishamon een automation; als water is <10 na flow>5l/min voor meer dan 3min set target room temp to 20 voor 60 min 👍😜✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ErikVers schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:19:
[...]

Klopt voor ons vreemd voor hun vast een goede reden 😜🙈

Wat je opmerking mij wel aan het denken zetten; met alle kennis die wij hier hebben icm HA en Heishamon is het eigenlijk al een opensource warmtepomp geworden. Elke software keuze is te vermijden zo kun je bijvoorbeeld dit besproken probleem met een garage voor zijn door gewoon de vraag temperatuur omhoog te gooien zodra de parameters dreigen te worden vervuld. Dan start de compressor voordat de backup in komt.

Zo heb ik wel eens een tijdje zo een defrost die binnen 30 minuten voordat warmtepomp toch uit zou gaan dan voorkomen door de warmtepomp gewoon eerder te laten afschakelen via HA.

Wel ben ik nu meer van het omgaan met de kabouters ipv ze te proberen te omzeilen.
Hoe detecteer je een aankomende defrost. Want dat is eigenlijk het enige moment voor mij om QM0 aan te zetten in plaats van QM3.

Heishamon is up-and-running, maar ik ben nog niet met de Rules aan het werk gegaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Dre schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:25:
[...]

Hoe detecteer je een aankomende defrost. Want dat is eigenlijk het enige moment voor mij om QM0 aan te zetten in plaats van QM3.

Heishamon is up-and-running, maar ik ben nog niet met de Rules aan het werk gegaan ;)
In de manual (dacht iig in die van de H) staan de waardes bij welke buitentemp welke “outdoor pipe temp” waardes hij gaat defrosten. Blijf je een 2 graden daarvan af dan zit je goed. Wel moet je vanaf 4 tot -15 dus de automations (19in dit geval) maken ✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Overigens ben ik het niet met je eens dat de software keuzes van Panasonic een goede reden kunnen hebben. Gewoon iets simpels als de 1 minuut volgas nablazen na elke run slaat toch helemaal nergens op nu het +10°C is ? Zit je dan met QM3 en gaat dat ding alsnog herrie maken 3x per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ErikVers schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 20:33:
[...]

Al gekeken in de grafieken van je warmtepomp?
De backup is pas fase 3 van vorstbeveiliging en die komt erin als echt goed koud water is. Je verwarmd die ruimte bijna niet. En hij gaat dan pas weer uit boven 28. Kan best ff duren dan met maar 3kw.

Onderstaande is bij de J

[Afbeelding]
Mijn Pana heeft een setting in het menu :
Setting of outdoor ambient temperature to turn ON the backup heater.
Die staat default op 0c. Heb je die al gecontroleerd?

@Makrolon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ErikVers schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:23:
[...]

HA en Heishamon een automation; als water is <10 na flow>5l/min voor meer dan 3min set target room temp to 20 voor 60 min 👍😜✅
Hmm. Wat gaat sneller zijn, heishamon kopen en leren hoe dat allemaal werkt inc nodered en ha? Want nul ervaring met beide.

Of uitzoeken welke glycol ik moet hebben en t systeem daar mee vullen? :+

Wil opzich best heishamon installeren maar ik weet niet hoe moeilijk dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Wolly schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:56:
[...]

[...]

@Makrolon
Daar kan ik nog wel even naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Wolly schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:56:
[...]

[...]

@Makrolon
@Makrolon Dat gaat over mee helpen verwarmen.

De genoemde uitdaging gaat over die anti freeze control. Die kun je enkel uitzetten door anti freeze op no te zetten maar dan bevriest ook je water bij geen warmtevraag/gebruik warmtepomp.

@Makrolon glycol vullen is 200 x sneller dan de leercurve HA + Heishamon. Achteraf weet je pas wat je beste optie was.

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 26-11-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ErikVers schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:31:
[...]

Dat gaat over mee verwarmen.
Dit gaat over die anti freeze control. Die kun je enkel uitzetten door anti freeze op no te zetten maar dan bevriest ook je water bij geen warmtevraag/gebruik warmtepomp.

@Makrolon glycol vullen is 200 x sneller dan de leercurve HA + Heishamon. Achteraf weet je pas wat je beste optie was.
Correct, maar op basis van wat @Makrolon zegt leid ik niet af dat de anti freeze regeling roet in het eten gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Wolly schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:33:
[...]

Correct, maar op basis van wat @Makrolon zegt leid ik niet af dat de anti freeze regeling roet in het eten gooit.
Ik begrijp je niet?
Heb je de handleiding tekst gezien? En zijn probleem schets?

Jij deelt iets over mee verwarmen van de backup. Dat is een situatie dat dus warmte vraag is en de compressor aan het draaien is. Dat was beide niet het geval. Er was in ieder geval geen compressor die mee deed want dat was wat de melder juist vervelend vond. Als er wel compressor frequentie is dan is het inderdaad niet de anti freeze control.

Die parameters uit anti freeze kon hij helaas wel allemaal afvinken. Waardoor hij van enkel water circulatie naar backup aanspringen ging. Of zag ik een waarde over het hoofd, bedoel je dat? Want jij twijfelt of het de anti freeze control was? Dat kan hé ik ben ook maar een mens 😜👍

Let op: de eerder gedeelde waarde zijn voor een J
Met name op backup aan met een H en J in anti freeze zijn wat wijzigingen bij nog kouder weer nog hogere watertemp al aan.
Met defrosts met of zonder backup zijn tussen J en L ed ook weer wijzigingen (element gaat bij L veel later pas aan bij defrosts op veel lagere water temperaturen pas) oftewel check altijd de juiste manual ipv knipsels hier.

[ Voor 42% gewijzigd door ErikVers op 26-11-2024 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:48
ErikVers schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:34:
[...]

Paar vragen, dan kan ik wel een antwoord geven op je vraag voor DHW.

-verder geen klokprogramma lopen?
-welke tijden heb je staan bij inst installateur bedrijfsinstellingen tapwater en dan bij max min verwarmen en max min tank
-Wat voor warmtepomp heb je?
All in one of een bi bloc of monbloc?
- welk type H-J-K-L?

Vanaf de K en L kun je dhw defrost op ja zetten dan kom je dus steeds met defrosten aan je tapwater die daardoor weer vaak moet worden bijgewarmd. Als je dan op max 90 min hebt staan bij verwarmen tank (wat een gangbare waarde is) dan heb je maar zo dat met het weer van afgelopen dagen dit te weinig is. Dan moet je of de minuten fors verruimen of beter nog gewoon defrost dhw uit zetten.
Daarnaast heeft de all in one de optie om smart dhw aan te zetten. Dan heb je tijdens 20:00 en 05:00 geen dhw bedrijf.

Je thermostaat heb je al reactie op.

Ps als het zo warm word dan staat ook je WAR (weersafhankelijke regeling:stooklijn) te hoog en dat is zonde van het rendement. Ja je thermostaat zal dat oplossen maar met lagere watertemperaturen piekt hij minder en zal je minder stroom verbruiken.
All-in-one van Panasonic, type K, deze set: https://www.aircon.panaso...adc0309k3e5b-wh-udz03ke5/

Gisteren bleek dat mijn aanname klopte; er was een communicatiestoring geweest een tijdje geleden en sindsdien ging die over naar de thermostaat van de binnenunit. Thermostaat/bedieningspaneel is eruit gehaald (ik gebruik hem toch niet want er hangt al een thermostaat in de woonkamer en eigenlijk stelde ik de weektimer in vanuit de app) en verder nog wat instellingen bijgewerkt.

Achteraf had ik de installateur al eerder moeten laten weten, maarja, met wat drukte en weinig thuis kwam het er niet zo van. Ik dacht ook dat het een kwestie was van wennen maar met de koude dagen viel het wel heel erg op. Nu draait alles weer zoals verwacht :)

Dank voor alle vragen en input, probleem is door de installateur inmiddels opgelost. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:17:
6 maanden oud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjWPqBY7j1ySt07VuXz19eyUzKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NkxMo9PH4v9ITiPqq2yh6sc.jpg?f=fotoalbum_large

Komt veel voor. Pomp vastgelopen door vuil deeltjes. Zit er extra magneet filter in het systeem geplaatst

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Slickk schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 08:57:
[...]

All-in-one van Panasonic, type K, deze set: https://www.aircon.panaso...adc0309k3e5b-wh-udz03ke5/

Gisteren bleek dat mijn aanname klopte; er was een communicatiestoring geweest een tijdje geleden en sindsdien ging die over naar de thermostaat van de binnenunit. Thermostaat/bedieningspaneel is eruit gehaald (ik gebruik hem toch niet want er hangt al een thermostaat in de woonkamer en eigenlijk stelde ik de weektimer in vanuit de app) en verder nog wat instellingen bijgewerkt.

Achteraf had ik de installateur al eerder moeten laten weten, maarja, met wat drukte en weinig thuis kwam het er niet zo van. Ik dacht ook dat het een kwestie was van wennen maar met de koude dagen viel het wel heel erg op. Nu draait alles weer zoals verwacht :)

Dank voor alle vragen en input, probleem is door de installateur inmiddels opgelost. _/-\o_
Ok let bij de all in one nog wel op dat smart dhw uit hebt staan en defrost dhw enkel op ja als je radiatoren hebt en dan ook genoeg minuten voor dhw opwarmen (300) ingeeft anders krijg je bij volgende defrost periode geheid weer koud tapwater 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Makrolon schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:00:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar bij de garage staat een eigen 7J voor alleen de garage. Met dus thermostaat die hem aanstuurt.
oke, dan heb ik je verkeerd begrepen

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slickk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:48
ErikVers schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:59:
[...]

Ok let bij de all in one nog wel op dat smart dhw uit hebt staan en defrost dhw enkel op ja als je radiatoren hebt en dan ook genoeg minuten voor dhw opwarmen (300) ingeeft anders krijg je bij volgende defrost periode geheid weer koud tapwater 👍
Ah, tapwater scheen dat de threshold op 10 graden stond, dat is nu bijgesteld naar 4. Dus zodra die onder de 41 komt gaat die weer verwarmen ipv als die onder de 35 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Makrolon schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 06:58:
[...]

Hmm. Wat gaat sneller zijn, heishamon kopen en leren hoe dat allemaal werkt inc nodered en ha? Want nul ervaring met beide.

Of uitzoeken welke glycol ik moet hebben en t systeem daar mee vullen? :+

Wil opzich best heishamon installeren maar ik weet niet hoe moeilijk dat is.
Glycol lijkt me quick en dirty de snelste oplossing, terwijl Heishamon een investering voor de toekomst is. Als je en beetje handig bent lukt het wel.
Alternatief zou nog kunnen zijn om Rules op de Heishamon te gebruiken, en pas later de stack met InfluxDB, NodeRed, MQTT en Grafana op te bouwen.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 22:05
Voor de verwarming in mijn nieuwe schuur ben ik nog steeds op zoek naar een geschikte betaalbare warmtepomp. De panasonic 5 kw mono staat ook op mijn lijstje.

Nu kwam een locale installateur met het verhaal dat de panasonic geen backup heater heeft. En doordat ik waarschijnlijk een vrij lage retour temperatuur zal hebben van ca 25 graden kan de monoblok niet defrosten volgens hem. Hij biedt er daarom een binnendeel bij aan die de backupheater heeft om te kunnen defrosten.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22
2stimpy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:37:
Voor de verwarming in mijn nieuwe schuur ben ik nog steeds op zoek naar een geschikte betaalbare warmtepomp. De panasonic 5 kw mono staat ook op mijn lijstje.

Nu kwam een locale installateur met het verhaal dat de panasonic geen backup heater heeft. En doordat ik waarschijnlijk een vrij lage retour temperatuur zal hebben van ca 25 graden kan de monoblok niet defrosten volgens hem. Hij biedt er daarom een binnendeel bij aan die de backupheater heeft om te kunnen defrosten.

onzin, de 5J heeft gewoon een backup header.

en 25 graden retour is echt niet enorm laag ofzo

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
ConQuestador schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:38:
[...]

onzin, de 5J heeft gewoon een backup header.

en 25 graden retour is echt niet enorm laag ofzo
Hij heeft de r290 variant aangeboden, dat zal de L model zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
2stimpy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:47:
[...]

Hij heeft de r290 variant aangeboden, dat zal de L model zijn.
De L heeft altijd een binnen deel. Dat is niet iets wat je kunt kiezen. Je kan enkel kiezen over wel of niet ook tapwatertank á 180L bij in zit. Een backupheater heeft de L dan ook altijd. De grap is wel weer dat de L deze niet gebruikt bij defrosten ook niet bij lage water temperaturen. Pas als hij echt onderuit gaat ergens onder de tien graden water temp (zie manual in de TS en zoek in die pdf op defrost)

Ik vermoed dat de door jou gesproken installateur de aanname doet dat de defrost parameters nog gelijk zijn met modellen die een paar jaar terug op de markt kwamen (toen bij H en J was element aan bij water onder 27graden) en dat is niet zo 😜👍

Voor verwarming in een schuur is wellicht een J een wat budget vriendelijkere keuze al heeft de L een aantal voordelen, die zullen wat mij betreft niet gelijk de doorslag geven bij een schuur. En dat zeg ik die de L sterk prefereert boven andere types.

[ Voor 35% gewijzigd door ErikVers op 27-11-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
ErikVers schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:03:
[...]

De L heeft altijd een binnen deel. Dat is niet iets wat je kunt kiezen. Je kan enkel kiezen over wel of niet ook tapwatertank á 180L bij in zit. Een backupheater heeft de L dan ook altijd. De grap is wel weer dat de L deze niet gebruikt bij defrosten ook niet bij lage water temperaturen. Pas als hij echt onderuit gaat ergens onder de tien graden water temp (zie manual in de TS en zoek in die pdf op defrost)

Ik vermoed dat de door jou gesproken installateur de aanname doet dat de defrost parameters nog gelijk zijn met modellen die een paar jaar terug op de markt kwamen (toen bij H en J was element aan bij water onder 27graden) en dat is niet zo 😜👍

Voor verwarming in een schuur is wellicht een J een wat budget vriendelijkere keuze al heeft de L een aantal voordelen, die zullen wat mij betreft niet gelijk de doorslag geven bij een schuur. En dat zeg ik die de L sterk prefereert boven andere types.
Bedankt voor de uitleg. Het is inderdaad niet de bedoeling om een hele dure installatie in de schuur te hebben. 15 graden is warm zat en als dat af en toe 14 is of 16 of 17 dan is dat ook niet erg.
geen warm water of iets dergelijks. Vandaar op zoek naar een budgetvriendelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
2stimpy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:28:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Het is inderdaad niet de bedoeling om een hele dure installatie in de schuur te hebben. 15 graden is warm zat en als dat af en toe 14 is of 16 of 17 dan is dat ook niet erg.
geen warm water of iets dergelijks. Vandaar op zoek naar een budgetvriendelijke oplossing.
Dan zou ik een simpele 5j pakken.

Of alternatieve gedachte: waarom niet gewoon een airco? Qua comfort minder fijn dan w/l, maar in dit geval maakt dat niet uit, en dat is nog veel simpeler.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ConQuestador schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:18:
[...]

Of alternatieve gedachte: waarom niet gewoon een airco? Qua comfort minder fijn dan w/l, maar in dit geval maakt dat niet uit, en dat is nog veel simpeler.
Airco kan je niet laag instellen. Meeste hebben een minimum temperatuur van 16 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 16:14
Makrolon schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:29:
[...]

Airco kan je niet laag instellen. Meeste hebben een minimum temperatuur van 16 graden.
Als ik jouw situatie neem met de gebdoden mogelijke oplossingen is een warmtepomp (in ieder geal de J series) eigenlijk ook niet geschikt om een object op relatief lage (10-15 graden) temperaturen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 16:14
ErikVers schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:03:
[...]

...bij H en J was element aan bij water onder 27graden...
Is dat ergens na te lezen, in de service manual vindt ik daar niets over. Welke sensor meet hij voor die 27 graden bijv?

Verklaard wel waarom bij mij de BH aangaat bij een defrost. Zo rond 2 graden is bij mij de Ta 28 en Tr 24 graden. Tikt wel aan bij een mania. zit nu al op 6+ uur bij zon anderhalve dag aan lage temperatuur bij hoge luchtvohtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Pasghetti schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:15:
[...]

Is dat ergens na te lezen, in de service manual vindt ik daar niets over. Welke sensor meet hij voor die 27 graden bijv?

Verklaard wel waarom bij mij de BH aangaat bij een defrost. Zo rond 2 graden is bij mij de Ta 28 en Tr 24 graden. Tikt wel aan bij een mania. zit nu al op 6+ uur bij zon anderhalve dag aan lage temperatuur bij hoge luchtvohtigheid.
In design manual en dan zoeken op defrost. Gaat om de inlet watertemp (retour)

Edit zoeken bij de J op deice. Zie pagina 120 van de J
Daar waar rode streep heb gezet is niet meer van toepassing voor de L en staat dus ook niet meer in die service manual.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDMKDD83X5fLVCZJ0J_McLDnPa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dd3GL3cNSWZxdEHYamOPiUeV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door ErikVers op 27-11-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Makrolon schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:29:
[...]

We gaan wat offtopic maar een airco kan ook prima @Pasghetti je pakt dan een losse thermostaat die bij je gewenste temp hem inschakelt en je lucht uit airco wordt dan wat jij instelt op de airco. Kijk maar eens op website van sensibo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
2stimpy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:28:
[...]

Als je naar de Posts hiervoor van @Makrolon kijkt zie je de problemen bij zo’n lage temperatuur.
Ik zou toch even goed kijken. Misschien is de L dan toch een betere optie. De J gaat bij die temperaturen alles op de BH doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Pasghetti schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:08:
[...]

Als ik jouw situatie neem met de gebdoden mogelijke oplossingen is een warmtepomp (in ieder geal de J series) eigenlijk ook niet geschikt om een object op relatief lage (10-15 graden) temperaturen te houden.
Als er zometeen glycol in zit wel. ;) en als.je.vloerverwarming aanlegt in een nieuw te bouwen schuur komt je retourwater veel warmer terug waardoor er geen problemen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Wat bij mij de doorslag gaf trouwens om niet voor een airco te gaan was dat je voor een warmtepomp subsidie krijgt. Al weet ik niet of dat voor een nieuw te bouwen schuur ook geld.

En voorij speelde mee dat ik nu een 2e Panasonic als reserve heb staan mocht er iets zijn met die van de woning. Daarom ook voor exact dezelfde gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
KaDoos schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:31:
[...]

Als je naar de Posts hiervoor van @Makrolon kijkt zie je de problemen bij zo’n lage temperatuur.
Ik zou toch even goed kijken. Misschien is de L dan toch een betere optie. De J gaat bij die temperaturen alles op de BH doen.
Alles.... alleen de defrost hoor, en dat is nu eenmaal de prijs van lage temperatuur stoken (zoals bij vloerverwarming).

Overigens kan je de buh ook uitschakelen en hem dwingen toch via het water te defrosten, maar daar zitten risico's aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
ConQuestador schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:06:
[...]

Alles.... alleen de defrost hoor, en dat is nu eenmaal de prijs van lage temperatuur stoken (zoals bij vloerverwarming).

Overigens kan je de buh ook uitschakelen en hem dwingen toch via het water te defrosten, maar daar zitten risico's aan.
ik kwam er van de week achter dat de BUH bij mij al sinds de installatie uitstaat
dus defrosten doet ie al die tijd al via de WP zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2stimpy
ConQuestador schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:18:
[...]

Ik ben het zat om koude voeten te hebben in de schuur. En ook al isoleer je de vloer dan nog zal hij koud zijn.
Makrolon schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:35:
[...]

Als er zometeen glycol in zit wel. ;) en als.je.vloerverwarming aanlegt in een nieuw te bouwen schuur komt je retourwater veel warmer terug waardoor er geen problemen optreden.
Wat bedoel je daar precies mee? ik ben van plan de buizen 18 mm hoh 150 mm te leggen. vloer wordt 200 mm dik

Een kennis van me heeft een LG 7 kw in de schuur en dat werkt op zich ook goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:28
hemertje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:15:
[...]

ik kwam er van de week achter dat de BUH bij mij al sinds de installatie uitstaat
dus defrosten doet ie al die tijd al via de WP zelf
Er zijn twee verschillende 'BUH uitzetten' opties, in verschillende menu's, ik heb het idee dat die hier soms door elkaar lopen.

1 is de ongevaarlijke optie, waarbij je de BUH aan- of uitzet om mee te helpen bij het verwarmen als het buiten onder een gestelde temperatuur is. De BUH mag dan wel nog aangaan voor defrosts (als inlet <27 graden), als antivries bescherming (dat is iets anders dan defrost), als verwarming als inlet te lang onder de 20 graden blijft of als hulp bij een DHW run/sterilisatierun boven de 53 graden.
De andere optie is om de BUH vollledig uit te schakelen, dan zal die dus nooit aangaan, ook niet als het zootje kapot dreigt te vriezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
2stimpy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:25:
[...]

Ik ben het zat om koude voeten te hebben in de schuur. En ook al isoleer je de vloer dan nog zal hij koud zijn.

[...]

Wat bedoel je daar precies mee? ik ben van plan de buizen 18 mm hoh 150 mm te leggen. vloer wordt 200 mm dik

Het probleem bij mijn warmtepomp is dat als het koud is en er is geen warmtevraag de aanvoer en retour onder de 6 graden komen. Hij gaat dan het water rond pompen om water hoger dan x graden terug te krijgen (weet de exacte waarde niet) ik heb radiatoren dus die houden die warmte niet zo goed vast waardoor het water te koud terug komt en dat zorgt voor de problemen bij mij.

Als je vloerverwarming hebt zit er veel meer massa in je systeem, waardoor t water altijd wel warm genoeg terug komt zodat je de problemen die ik heb niet krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

Het ging juist om vorst beveiliging waarbij water onder de 6graden kwam en bleef ook na minuten circulatie ivm te weinig stoken en daardoor uren backup. Niet om de spikes tijdens een defrost.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 27-11-2024 22:22 ]

• KaDoos
[...]

Ok, bij mijn vloerverwarming doet hij dan bijna alles omdat Tr te laat op temperatuur komt. Met radiatoren zal dit wellicht anders zijn.

• ConQuestador
KaDoos schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:53:
[...]

Ok, bij mijn vloerverwarming doet hij dan bijna alles omdat Tr te laat op temperatuur komt. Met radiatoren zal dit wellicht anders zijn.
Dat gedrag kan je uitzetten zonder al teveel risico's

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikVers
ConQuestador schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:32:
[...]

Dat gedrag kan je uitzetten zonder al teveel risico's
Als je een niet verwarmde ruimte hebt zal uiteindelijk je vorstbeveiliging je niet meer helpen als je de backup hebt uitgezet. Hoe moet hij zichzelf dan vorstvrij houden? Compressor gaat niet aan en als er geen warmte meer uit verblijfsruimte (koude garage) komt dan wordt het wel spannend. Je kan het testen maar zou dan niet de thermostaat op 10 graden maar wel wat hoger zetten(15?) ook gelijk beter voor je spullen daar in de garage. Defrosten tijdens opstarten is ook spannender, je kunt het niet vergelijken met een defrost zonder element waarbij er een woning van 19+ is waar warmte uit kan worden gehaald.

• ConQuestador
ErikVers schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:32:
[...]

Als je een niet verwarmde ruimte hebt zal uiteindelijk je vorstbeveiliging je niet meer helpen als je de backup hebt uitgezet. Hoe moet hij zichzelf dan vorstvrij houden? Compressor gaat niet aan en als er geen warmte meer uit verblijfsruimte (koude garage) komt dan wordt het wel spannend. Je kan het testen maar zou dan niet de thermostaat op 10 graden maar wel wat hoger zetten(15?) ook gelijk beter voor je spullen daar in de garage. Defrosten tijdens opstarten is ook spannender, je kunt het niet vergelijken met een defrost zonder element waarbij er een woning van 19+ is waar warmte uit kan worden gehaald.
Ik had het idee dat we het nu hadden over de buh die bijspringt als je niet binnen x uur de gevraagde ta haalt.

Het uitzetten van de buh voor de defrosts is een ander geval en daar zitten zeker wel risico's aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:46
2stimpy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:25:
[...]

[...]

Je kan ook een Haier SuperAqua nemen. Die hebben zo weinig voorwaarden en geen BUH die draait gewoon zonder problemen.
Heb er ergens een staan. Die ook op een ultra lage temp draait.
Kan je gewoon aansturen met een aan/uit thermostaat. De temp van de cv bepaal je op de regelaar.
Mooiste is dan krijg je nog geld toe ook.
Moet je wel aangeven dat het deel van je woning is. Bij subsidie wordt er niet om gevraagd maar weet de regels voor een (woon/werk) schuur niet.
Ik denk zo, het is voor comfort dus subsidie anders moet je al met pelletkachels aan de slag ofzo.

• ErikVers
ConQuestador schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:01:
[...]

Ik had het idee dat we het nu hadden over de buh die bijspringt als je niet binnen x uur de gevraagde ta haalt.

Het uitzetten van de buh voor de defrosts is een ander geval en daar zitten zeker wel risico's aan ;)
Ik had het nog over het oorspronkelijke probleem van dit draadje: backup die aangaat in fase 3 van de vorstbeveiliging en daar werd op gereageerd dat uit kan. Ja dat kan maar dan de hardway met kans op foutmelding en geen flow.

Wat mij betreft is er nu wel genoeg over geschreven ik meld mij af op dit onderwerp 🤣👋👋

• hemertje
Pejdref schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:53:
[...]

Er zijn twee verschillende 'BUH uitzetten' opties, in verschillende menu's, ik heb het idee dat die hier soms door elkaar lopen.

1 is de ongevaarlijke optie, waarbij je de BUH aan- of uitzet om mee te helpen bij het verwarmen als het buiten onder een gestelde temperatuur is. De BUH mag dan wel nog aangaan voor defrosts (als inlet <27 graden), als antivries bescherming (dat is iets anders dan defrost), als verwarming als inlet te lang onder de 20 graden blijft of als hulp bij een DHW run/sterilisatierun boven de 53 graden.
De andere optie is om de BUH vollledig uit te schakelen, dan zal die dus nooit aangaan, ook niet als het zootje kapot dreigt te vriezen.
Voor de DHW run/sterilisatierun staat ie uit
De BUH heeft in totaal 37 uur gedraaid, naar ik neem aan om bevriezen tegen te gaan

Backup heater hours (DHW) 0

Backup heater hours (HEAT) 37

[ Voor 3% gewijzigd door hemertje op 28-11-2024 20:59 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:44
Een (domme?) vraag over de verborgen menu's uit de OP:

“Verborgen menu’s”

Sensoren ijken, systeemtest, ww reset: Unit uitzetten. Dan terug toets, enter toets en pijltje naar recht tegelijk . Vanuit dat menu kan je de sensoren anders instellen.

Ik heb dit net geprobeerd. Dus
1/ Unit uitzetten met knop rechtsonder
2/ Terugtoets, enter toets EN pijltje naar rechts tegelijk ingedrukt

Kort, lang beide geprobeerd maar het verborgen menu blijft verborgen.
In de service manual kan ik het ook niet vinden.

Wat doe ik fout?
bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
BarryH schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:29:

“Verborgen menu’s”

Sensoren ijken, systeemtest, ww reset: Unit uitzetten. Dan terug toets, enter toets en pijltje naar recht tegelijk . Vanuit dat menu kan je de sensoren anders instellen.

Wat doe ik fout?
bedankt
In je voernoot staat Elga L/W WP.
Wellicht dat het daar misgaat? 😜

Maar zonder gekheid; zie je service manual en zoek op “custom” menu. Die toets combi is voor bijvoorbeeld de J anders dan die jij noemde uit de TS.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 28-11-2024 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
BarryH schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:29:

“Verborgen menu’s”

Wat doe ik fout?
bedankt
Zorg dat je de toetsen alleen met je vingertoppen aanraakt. Als je hem vol pakt doet hij het bij mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJP1987
  • Registratie: November 2023
Beste lezers!

Momenteel hebben we de warmtepomp van Panasonic (de all in one kit van Panasonic adc09k3) bijna een jaar in gebruik. We stoken nu op doorvoertemperatuur? aanvoertemperatuur? (Setting smartcloud) de vloerverwarming in de woonkamer. Dit gaat op zich prima maar het liefst ga ik toch werken met een thermostaat in de woonkamer.

We hebben nog een Nest thermostaat tweede generatie hangen in de woonkamer. Valt hier iets mee te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
De nest kan 230 volt gebruiken dus die kan je prima gebruiken als thermostaat op je Panasonic.
Alleen de hysterese is niet instelbaar op de Nest (toevallig van de week uitgezocht)

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Ik snap hier niks van, hij gooit de doeltemperatuur opeens 10 graden naar beneden... Daardoor is ie nu enorm aan t pendelen, terwijl hij met hogere doeltemperatuur prima een langere run had kunnen maken tot de ruimte doeltemperatuur bereikt was. Iemand enig idee waarom ie dit doet?

Dit gaat over de garage trouwens. Dus met radiatoren, ruimtetemperatuur nu ingesteld ol 12 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5dKq_IsSfYEMGpfurGM9ky-Km0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5oYizJHsM1nVaDTXV65oT72.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:27
Makrolon schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:53:
Ik snap hier niks van, hij gooit de doeltemperatuur opeens 10 graden naar beneden... Daardoor is ie nu enorm aan t pendelen, terwijl hij met hogere doeltemperatuur prima een langere run had kunnen maken tot de ruimte doeltemperatuur bereikt was. Iemand enig idee waarom ie dit doet?

Dit gaat over de garage trouwens. Dus met radiatoren, ruimtetemperatuur nu ingesteld ol 12 graden.

[Afbeelding]
Gebruik je the Pana controller als ruimtethermostaat? In dat geval kan die de target Ta bijstellen door de interne "PI logic". Bij een externe thermostaat heb je dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Thorsd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:04:
[...]

Gebruik je the Pana controller als ruimtethermostaat? In dat geval kan die de target Ta bijstellen door de interne "PI logic". Bij een externe thermostaat heb je dit niet.
Dat klopt inderdaad.
Wat irritant, misschien toch maar externe thermostaat er naast hangen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJP1987
  • Registratie: November 2023
Is dit zelf te doen? En zo ja hoe? Of een kenner naar laten kijken?
-Junkiexp- schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:30:
De nest kan 230 volt gebruiken dus die kan je prima gebruiken als thermostaat op je Panasonic.
Alleen de hysterese is niet instelbaar op de Nest (toevallig van de week uitgezocht)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
GJP1987 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:07:
Is dit zelf te doen? En zo ja hoe? Of een kenner naar laten kijken?

[...]
Het is goed te doen. Gebruik de zoek functie in dit topic op thermostaat en je vindt genoeg inspiratie. Wees je wel bewust dat op de print bij de aansluiting voor externe thermostaat ook 230V op de L staat 😜. Deze moet je via je thermostaat (minimaal 2x0.8mm2 trek zelf altijd 4x0.8mm2) naar de “heat” op je print laten schakelen. Let op dat je geen 230V op je room controller zet.

Zegt bovenstaande je weinig dan zou ik een “kenner” ernaar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
cerebrum schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:36:
[...]

Bij mij start om 13:00 de DHW run (OM naar Heat+DHW) en om 13:15 sterilisatie (1x in de week).
De tank verwarming / tank heater moet wel aan staan:
[Afbeelding]
Dit is wel een mindfuck van panasonic: als je geen tank heater hebt, maar alleen het ingebouwde element, moet je als user wel tankheater aanzetten om je SWW tank te kunnen opwarmen op het in de panasonic monoblock ingebouwde elektrische element.....

[ Voor 1% gewijzigd door BarryH op 03-12-2024 19:59 . Reden: verduidelijking ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Let wel op je woorden he :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upZfrrZWAf1N7beds3y1RaopELU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bWriJspyWjJxBksXbcDfJcr.jpg?f=fotoalbum_small

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
BarryH schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:39:
[...]

Dit is wel een mindfuck van panasonic: als je geen tank heater hebt, maar alleen het ingebouwde element, moet je als user wel tankheater aanzetten om je SWW tank te kunnen opwarmen op het ingebouwde elektrische element.....
Heb je dat geprobeerd? Het staat niet in de manuals en cerebrum heeft het over de tankheater(=externe element); ik neem aan dat hij die heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 03-12-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
FransvWoerkom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:45:
[...]

Heb je dat geprobeerd? Het staat niet in de manuals en cerebrum heeft het over de tankheater(=externe element); ik neem aan dat hij die heeft.
Net hiermee mn eerste succesvolle sterilization run naar 60 graden gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
FransvWoerkom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:45:
[...]

Tankheater = niet externe perse. Dit gaat over een heater vrijgave voor de tank 😜
In installatie menu kun je aangeven of die heater intern (pana) of extern (in de tank) is.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 03-12-2024 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
BarryH schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:39:
[...]

Dit is wel een mindfuck van panasonic: als je geen tank heater hebt, maar alleen het ingebouwde element, moet je als user wel tankheater aanzetten om je SWW tank te kunnen opwarmen op het ingebouwde elektrische element.....
Dat vind ik nog niet zo bijzonder. Je moet dat zien als klanten menu met een keuze voor vrijgave van een e element. Omdat wij hier klant en installateur vaak in één zijn kan het wat dubbel overkomen omdat je twee rollen vervuld.

Wel vind ik de keuze in installatie menu altijd eentje om op te letten; intern is degene die niet IN je tank zit meer intern je pana 👍😜🙈

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 03-12-2024 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:53:
[...]

Tankheater = niet externe perse. Dit gaat over een heater vrijgave voor de tank 😜
In installatie menu kun je aangeven of die heater intern (pana) of extern (in de tank) is.
Jullie hebben gelijk. In de manuals staat *Available only if connected to the tank. Het is ook een gebruikersinstelling. De gebruiker heeft er niks mee te maken hoe de installateur dat heeft ingericht. Ik heb hem vier jaar geleden aan gezet in de veronderstelling dat het om het ding ging dat op de printplaat met booster heater wordt aangeduid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 10:22
Ik heb een Panasonic Aguarea generatie L. De buitenunit weegt 100kg en wil ik graag aan de muur bevestigen. Nu moet de buitenunit minimaal 30cm vanaf de muur blijven. Dus ik zoek beugels met "lepels" van ongeveer een meter. En die kan ik niet vinden, iemand een tip?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Joris273 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:40:
Ik heb een Panasonic Aguarea generatie L. De buitenunit weegt 100kg en wil ik graag aan de muur bevestigen. Nu moet de buitenunit minimaal 30cm vanaf de muur blijven. Dus ik zoek beugels met "lepels" van ongeveer een meter. En die kan ik niet vinden, iemand een tip?
Het feit dat die beugels niet of nauwelijks te krijgen zijn zou je al genoeg moeten zeggen.
Die WP hoort in de tuin op de grond.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:05

hnq

Joris273 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:40:
Deze heb ik gebruikt voor een j bij iemand waarbij er geen plek in de tuin was. Probleemloos. Die 30cm mag echt wel wat minder zijn.https://benem.nl/wandconsole-fischer-ksu-s-600.html
Wel ook deze gebruikt:https://www.mijnklimaatsh...nde-wandplug-m8-4-st.html

[ Voor 3% gewijzigd door hnq op 03-12-2024 21:56 ]

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:43
ErikVers schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:53:
[...]

Hij staat bij mij vooral aan omdat de externe heater anders niet werkt.
Dit is wellicht wel de verklaring voor het gedrag wat ik onlangs omschreef (de interne heater springt bij als er omgeschakeld wordt naar DHW en de Tr gaat onder 20C, terwijl room heater uit staat).

In DHW modus is de interne heater dus ook een tankheater.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
cerebrum schreef op woensdag 4 december 2024 @ 06:27:
[...]

Hij staat bij mij vooral aan omdat de externe heater anders niet werkt.
Dit is wellicht wel de verklaring voor het gedrag wat ik onlangs omschreef (de interne heater springt bij als er omgeschakeld wordt naar DHW en de Tr gaat onder 20C, terwijl room heater uit staat).

In DHW modus is de interne heater dus ook een tankheater.
Zou kunnen, wel is mijn ervaring dat de tr onder de 20 na x (20?) compressor minuten hij altijd aan gaat. Dit is enkel in custom menu uit te zetten.
Die kijkt niet naar de vrijgave in het “instellen” (klant)menu. Zelfde sturing (lees geen sturing) als bij de J en H tijdens de defrost met water <27

Zijn enkel korte spikes, in mijn ogen niks spannends op jaar basis zolang je wel de juiste WAR hebt ingesteld. Zie mijn andere berichtreeks bij iemand die de wens temp op 20 had gezet dan krijg je dus heel veel draaiuren van je BUH vandaar sat het altijd goed is om het aantal startstops tov je draaiuren en je buh uren jaarlijks te beoordelen.

[ Voor 18% gewijzigd door ErikVers op 04-12-2024 08:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:54
Voor mensen die combinatie Panasonic + HeishaMon + Home Assistant gebruiken en geïnteresseerd zijn in een accuratere COP & COP per tijdseenheid, zie:

nMad in "Panasonic + Heishamon + Home assistant optimalisatie topic"

[ Voor 10% gewijzigd door nMad op 04-12-2024 12:56 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:17
RaymondD schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:01:
[...]

Tapwater om direct te gebruiken: nee.

Tapwater om op te slaan in een boilervat om later gebruiken ja. Dan heb je naast de monobloc een boilervat met spiraal (bijv. deze panasonic: PAW-TD20C1E5-A) en een driewegklep nodig.

In de praktijk: Ik draai 1 keer per dag om 14:00 een SWW run met de warmtepomp die een uur of anderhalf uur duurt. Hiermee wordt het 300l boilervat verwarmd tot zo'n 48 graden. Daarmee heb ik ruim voldoende sanitair warm water voor de 24 uur daarna. De volgende dag begint het circus opnieuw. Kost ca. 1,5kWh elektriciteit per dag.
Ik vond deze respons dmv de zoekfunctie.

Dit betekent toch dat je icm de L/W monoblock een boiler aangesloten hebt (waar je warm leiding water door de spiraal stroomt?) en dat die een PTC verwarmingselement heeft om af en toe naar 65°C te verwarmen?

Ik zie dit wel als een goede aanvulling op hoe ik nu verwarm. Momenteel verwarm ik met L/L, dat gaat prima maar ik wil de radiatoren niet uit mijn huis halen.

Dus een L/W monoblock (voor een goede prijs) icm zo'n boiler lijkt mij wel een mooie aanvulling...

Dan wil ik een thermostaat in mijn hal hangen (die is nu feitelijk onverwarmd als ik met L/L verwarm) en dan daar op 16-17°C verwarmen. De woonkamer stook ik dan verder wel op met L/L (dat gaat voldoende snel en zuinig)

Want ik heb namelijk nog geen oplossing voor SWW. En dit lijkt me best een goed plan.

Losse monobloc en aparte WPB lijkt me erg omslachtig, dan heb je 3 compressors om 1 huis te verwarmen en van warm water te voorzien, dat is wel erg overdreven

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smid98
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-05 09:23
Tijdje terug een post geplaatst met wat vragen omtrent de installatie. Hiervoor wat tips gekregen (bedankt hiervoor!) en er geen gras over laten groeien. Zie hier voor en na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3JcUIVY3oQq6PFVRD5ueW3scS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgzaGBpMOiyv8SZZDU09a8uT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM3pbyw-BxWsqDZXgttRps-hkn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMeXUafABLFdp4AFaC8z0blW.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf ben ik zeer tevreden met het resultaat van de installateur. Nu begint het grote "spelen" met alles voor de gewenste afstelling van de WP zelf. De controller hangt nu in de woonkamer en werkt als thermostaat + WAR (21 graden). Nog 2 kleine (dummy) vragen voor mijn eigen leercurve. Ik wil spoedig een CZ-taw1 gaan aanschaffen zodat ik wat meer inzicht kan krijgen. Is deze zelf een beetje makkelijk te installeren en in gebruik te nemen? Op het YT filmpje lijkt het plug and play.

Het valt me op dat de WP nu vaker van weinig tot geen verbruik heeft en dan naar heel hoog gaat (kort) overdag. S'nachts doet de WP meer verbruiken constant maar nog korte hoge pieken erbij. (gemeten met P1 meter dus er zijn natuurlijk andere apparaten bij betrokken) Is hier tegenop te tweaken door bijvoorbeeld met de WAR te spelen? Of met andere instellingen? Of is dit iets wat bij een WP hoort/huis specifiek is? Ik snap natuurlijk dat monitoring hier key voor is.

Over het algemeen helpt dit forum mij enorm in het leren _/-\o_ !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Smid98 Dit topic en het warmtepomp faq topic goed doorlezen. en dan .b.v. je stooklijn verlagen

Pagina: 1 ... 26 ... 40 Laatste