(Mogelijk) Defecte warmtepomp Panasonic T-CAP WH-MXC09J3E8

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Het gaat om een twee jaar jonge Panasonic T-CAP WH-MXC09J3E8.

Sinds gisteren 7:00, na een defrost, vertoont deze warmtepomp afwijkend gedrag. De compressor liep op de maximale frequentie (48Hz, 9kW begrenzing), maar er werd geen energie afgegeven aan het CV-water (Ta = Tr, flow 32l/min). De discharge temperatuur daarentegen was ruim 110°C en er was nauwelijks druk (7kg/cm², normaal 20-30 kg/cm²). Ook bleef de EVA outlet temperatuur zeer hoog na de defrost (18 à 34°C, -6°C zou normaal zijn).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5HmRmwi.jpeg

Daarop besloten het apparaat opnieuw te starten en daarna zelfs de spanning er één minuut volledig vanaf gelaten. Dit hielp beide niet. Om het huis toch warm te krijgen de gasketel geactiveerd. 's Middags heb ik een nieuwe poging gedaan (de spanning is er niet meer af geweest) en toen werkte de warmtepomp weer normaal.

Vandaag was er bij twee defrost pogingen tussen 7:30 en 9:00 weer een probleem, maar met andere symptomen. De warmtepomp lijkt geen goede defrost te kunnen doen. De defrost start, maar de outdoor piping temperatuur komt niet boven de 0°C (normaal 30°C) en EVA outlet niet boven de 19°C (normaal 55°C). Uiteindelijk daalt de outdoor piping temperatuur tot -24°C, omdat de verdamper volledig in het ijs zit. Bij de derde defrost poging lijkt het probleem voorbij en verdwijnt het ijs van de verdamper.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/poEhGDj.jpeg

Het lijkt erop dat de 4-weg klep soms niet goed functioneert of kan het ook een expansieventiel / T-CAP bypass ventiel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-09 01:02
doek55 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:58:
Het gaat om een twee jaar jonge Panasonic T-CAP WH-MXC09J3E8.

Sinds gisteren 7:00, na een defrost, vertoont deze warmtepomp afwijkend gedrag. De compressor liep op de maximale frequentie (48Hz, 9kW begrenzing), maar er werd geen energie afgegeven aan het CV-water (Ta = Tr, flow 32l/min). De discharge temperatuur daarentegen was ruim 110°C en er was nauwelijks druk (7kg/cm², normaal 20-30 kg/cm²). Ook bleef de EVA outlet temperatuur zeer hoog na de defrost (18 à 34°C, -6°C zou normaal zijn).

[Afbeelding]

Daarop besloten het apparaat opnieuw te starten en daarna zelfs de spanning er één minuut volledig vanaf gelaten. Dit hielp beide niet. Om het huis toch warm te krijgen de gasketel geactiveerd. 's Middags heb ik een nieuwe poging gedaan (de spanning is er niet meer af geweest) en toen werkte de warmtepomp weer normaal.

Vandaag was er bij twee defrost pogingen tussen 7:30 en 9:00 weer een probleem, maar met andere symptomen. De warmtepomp lijkt geen goede defrost te kunnen doen. De defrost start, maar de outdoor piping temperatuur komt niet boven de 0°C (normaal 30°C) en EVA outlet niet boven de 19°C (normaal 55°C). Uiteindelijk daalt de outdoor piping temperatuur tot -24°C, omdat de verdamper volledig in het ijs zit. Bij de derde defrost poging lijkt het probleem voorbij en verdwijnt het ijs van de verdamper.

[Afbeelding]

Het lijkt erop dat de 4-weg klep soms niet goed functioneert of kan het ook een expansieventiel / T-CAP bypass ventiel zijn?
Het lijkt erg op de mode 2 defrost waarbij de compressor de warmte voor het opwarmen van de verdamper opwekt zonder die uit het cv water te halen. Kenmerkend is dan het uitschakelen van de circulatiepomp en een stroomverbruik van 4-5kW. Zie hfdst 15.2.2, blz 145 van de Service Manual.

Heb je de backup heater uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 22:40

dof

Durf er niet direct een oordeel over te vellen maar het zijn wel allemaal rode vlaggen die op probleem/problemen met koelgas circuit te maken lijken te hebben. Dus in die richting verder zoeken (lekken? component daar niet goed? kast eens openschroeven en checken?)

Lees ook de thread van een andere kapotte (niet T cap) monobloc, wellicht haal je daar ook ideeën uit voor verder onderzoek.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:19:
[...]

Het lijkt erg op de mode 2 defrost waarbij de compressor de warmte voor het opwarmen van de verdamper opwekt zonder die uit het cv water te halen. Kenmerkend is dan het uitschakelen van de circulatiepomp en een stroomverbruik van 4-5kW. Zie hfdst 15.2.2, blz 145 van de Service Manual.

Heb je de backup heater uitgeschakeld?
Het is niet mode 2, want dan draait de compressor op 85Hz. Nu draaide deze op 42Hz en het verbruik was ook slechts 400W.
De compressor lijkt op dat moment zonder weerstand te draaien. Bij het probleem gisteren draaide de compressor op 48Hz met een verbruik van 600W. Bij die frequentie verwacht ik een verbruik van ongeveer 3kW.

De backup heater is aangesloten maar wordt niet gebruikt. Voor koude defrosts gebruikt de T-CAP dan mode 2. Er is ook geen foutmelding aanwezig.

[ Voor 8% gewijzigd door doek55 op 04-02-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
dof schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:21:
Durf er niet direct een oordeel over te vellen maar het zijn wel allemaal rode vlaggen die op probleem/problemen met koelgas circuit te maken lijken te hebben. Dus in die richting verder zoeken (lekken? component daar niet goed? kast eens openschroeven en checken?)

Lees ook de thread van een andere kapotte (niet T cap) monobloc, wellicht haal je daar ook ideeën uit voor verder onderzoek.
Ik weet niet of het een R32 lek kan zijn, aangezien de warmtepomp nu weer goed werkt met een normale COP van ongeveer 3,5 bij Ta 35°C. Ik zal die thread eens doornemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:36

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@doek55 Mijn eerste ingeving is dat de 4-wegklep niet lekker wil schakelen. Hierdoor kan je dus het probleem krijgen dat je vast blijft zitten in koelen of verwarmen. Met defrosts ga je dan problemen krijgen omdat je telkens moet schakelen.

Tijdens de eerste keer lijkt hij te blijven koelen (maar wel heel matig) en je laatste beschrijving lijkt er op dat hij niet ging koelen en dus bleef verwarmen.

Als je geluk hebt zit het stekkertje van de 4-wegklep los (CN-HOT), maar anders moet er inderdaad iemand gaan kijken wat er mis is met de klep zelf, in het koudemiddelcircuit.

Aangezien de T-CAP wat complexer is kan het ook nog iets zijn met de 2-wegklep (CN-V1) of (bypass) EV, zijnde CN-EV1 en CN-EV2. Sowieso zou ik dus in ieder geval even de connectors inspecteren of er niet eentje los zit. Ik heb zelf ooit een 7J ontvangen waarbij 1 van de dikke zwarte draden op main PCB los zat waardoor waarschijnlijk de fan/PCB zijn gesneuveld |:(

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:06

ErikVers

e-Duurzaam

@doek55 hier nog verder mee gekomen of geen storing meer gehad?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
ErikVers schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:28:
@doek55 hier nog verder mee gekomen of geen storing meer gehad?
Ik heb geen klachten meer gehad, maar ben even door de data gegaan en zie dat er op 4-2 22:30 toch nog een mislukte defrost poging is gedaan. De daaropvolgende defrost was wel succesvol. Ik ben van plan dit weekend de stekkers op de printplaat te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
Ik heb de stekkers (CN-V1, CN-HOT, CN-EV1 en CN-EV2) los gehad, maar kon niets ontdekken. Behalve dat deze en veel andere kabels vrij strak staan en aan de stekkers trekken. Dat heb ik zoveel mogelijk proberen op te lossen.

Deze ochtend heb ik weer het probleem met defrosten. De warmtepomp is deze ochtend opgestart en heeft twee keer succesvol een defrost gedaan en daarna twee keer niet en vervolgens gaat het weer goed.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M3KZEfh.jpeg

Je ziet in de data dat tijdens de eerste twee defrost pogingen de Ta en Tr exact gelijk blijven. Het lijkt erop dat er geen/nauwelijks koudemiddel door de condensor stroomt.

Hoe kan het koudemiddel zonder weerstand door het systeem stromen?

Volgens de service manual wordt tijdens defrost mode 1 alleen de 4-weg klep en het expansieventiel aangepast. Tijdens defrost mode 2 worden ook de 2-weg klep en bypass expansieventiel gebruikt, maar dat zou hier niet van toepassing moeten zijn, want dat is alleen bij Tr <27°C en dan gaat de compressor naar 85Hz en waterpomp uit.

Wat kan dit gedrag dan verklaren?
1: Het expansieventiel CN-EV1 gaat volledig open. Zou je dan niet alsnog een minimaal verschil tussen Ta en Tr moeten meten?
2: De 4-weg klep CN-HOT blijft tussen twee standen hangen waardoor er kortsluiting in het systeem ontstaat. Is dat fysiek mogelijk?
3: Er gebeurt toch iets met de 2-weg klep of het bypass ventiel.

Wat misschien toch een probleem met het expansieventiel aangeeft is onderstaand gedrag, waarbij de druk tijdelijk extreem hoog wordt, tot 40 bar terwijl de service manual aangeeft dat 23-29 bar normaal is.
Waterzijdig is er altijd flow (geen kleppen of kranen op de radiatoren) en 100l buffervat in serie in de retour.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DpRQktL.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pUXjL37.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
doek55 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:44:
Ik heb de stekkers (CN-V1, CN-HOT, CN-EV1 en CN-EV2) los gehad, maar kon niets ontdekken. Behalve dat deze en veel andere kabels vrij strak staan en aan de stekkers trekken. Dat heb ik zoveel mogelijk proberen op te lossen.

Deze ochtend heb ik weer het probleem met defrosten. De warmtepomp is deze ochtend opgestart en heeft twee keer succesvol een defrost gedaan en daarna twee keer niet en vervolgens gaat het weer goed.

[Afbeelding]

Je ziet in de data dat tijdens de eerste twee defrost pogingen de Ta en Tr exact gelijk blijven. Het lijkt erop dat er geen/nauwelijks koudemiddel door de condensor stroomt.

Hoe kan het koudemiddel zonder weerstand door het systeem stromen?

Volgens de service manual wordt tijdens defrost mode 1 alleen de 4-weg klep en het expansieventiel aangepast. Tijdens defrost mode 2 worden ook de 2-weg klep en bypass expansieventiel gebruikt, maar dat zou hier niet van toepassing moeten zijn, want dat is alleen bij Tr <27°C en dan gaat de compressor naar 85Hz en waterpomp uit.

Wat kan dit gedrag dan verklaren?
1: Het expansieventiel CN-EV1 gaat volledig open. Zou je dan niet alsnog een minimaal verschil tussen Ta en Tr moeten meten?
2: De 4-weg klep CN-HOT blijft tussen twee standen hangen waardoor er kortsluiting in het systeem ontstaat. Is dat fysiek mogelijk?
3: Er gebeurt toch iets met de 2-weg klep of het bypass ventiel.

Wat misschien toch een probleem met het expansieventiel aangeeft is onderstaand gedrag, waarbij de druk tijdelijk extreem hoog wordt, tot 40 bar terwijl de service manual aangeeft dat 23-29 bar normaal is.
Waterzijdig is er altijd flow (geen kleppen of kranen op de radiatoren) en 100l buffervat in serie in de retour.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als de flow nul is, is ook Ta=Tr. Ik blijf denken dat hij in mode 2 defrost en om 9:20 in mode 1. Je kunt ook flow, EVA temp en defrost mode in je grafiek zetten in plaats van die exotische temperaturen.

Bij mijn mxc12h stijgt de druk achter de compressor elke dag tot tegen de 40 bar bij sww verwarming. De discharge temp wordt dan ook 100°.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
FransvWoerkom schreef op maandag 10 februari 2025 @ 01:04:
[...]

Als de flow nul is, is ook Ta=Tr. Ik blijf denken dat hij in mode 2 defrost en om 9:20 in mode 1. Je kunt ook flow, EVA temp en defrost mode in je grafiek zetten in plaats van die exotische temperaturen.

Bij mijn mxc12h stijgt de druk achter de compressor elke dag tot tegen de 40 bar bij sww verwarming. De discharge temp wordt dan ook 100°.
Fijn om te weten dat 40 bar voor kan komen. In mijn geval is het echter wel bij een Ta van slechts 25-30°C en 48Hz compressor frequentie. Het bypass ventiel gaat dan open en de druk daalt weer.

Ik probeerde aan te geven dat de flow niet nul is en het onder andere daarom geen mode 2 kan zijn. Zie onderstaand de waarden tijdens een mislukte defrost.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OLTR5tV.jpeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

doek55 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:44:
Ja dat kan (en klinkt ook als meest waarschijnlijk in dit geval): https://www.dodomachine.c...ation-and-cause-analysis/

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Het is er natuurlijk niet de tijd van het jaar voor, maar heb je al eens gewoon koelen geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
Dat zou ik kunnen proberen, maar het probleem treedt niet vaak genoeg op. De warmtepomp heeft sinds zondagochtend weer prima gefunctioneerd. Pas op dit moment gaat er weer een defrost poging fout. Ik activeer nu handmatig een defrost om te kijken of dat helpt. Bij de tweede handmatig geactiveerde defrost is het probleem weer weg.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aarG3nB.jpeg

Ik moet een keer tijdens het probleem de temperatuur van de 4-weg klep uitgangen kunnen voelen/meten om te bepalen of deze halverwege blijft hangen. Dan weet ik in ieder geval dat het probleem daar zit. Er kunnen dan nog wel meerdere oorzaken zijn voor het slecht schakelen van de klep, lees ik in de link van @Rimco https://www.dodomachine.c...ation-and-cause-analysis/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@doek55 Je kan er voor het gemak een paar DS18B20 aan hangen met isolatie en een tie wrap oid. Zowel met een Heishamon uit te lezen of anders een Shelly plus met add-on. Kan ook met een losse ESP en ESPhome, maar de eerste 2 opties kunnen zonder solderen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
Het probleem blijkt toch in de 4-weg klep te zitten. Met het koude weer werden de mislukte defrosts veel frequenter (50% gaat nu fout). Ik heb met behulp van een magneet op de behuizing van de 4-weg klep kunnen constateren dat deze soms niet volledig naar links schuift tijdens een defrost. Een paar tikjes op de behuizing zorgt ervoor dat deze wel naar links schuift en de warmtepomp dus kan koelen/ontdooien.

Nu moet ik nog achterhalen of het een fysiek probleem in de klep is of dat er onvoldoende koudemiddel aanwezig is om voor voldoende drukverschil te zorgen, maar ik zie geen sporen van een mogelijk lek.

Hieronder een filmpje van de positie van de 4-weg klep tijdens een defrost. De compressor loopt continu, maar begint pas meer geluid te maken wanneer de 4-weg klep in de juiste positie staat.
[Video: https://i.imgur.com/Xq1vBgy.mp4]
Pagina: 1