• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-10 22:51

CR1992

Thor

Maikie18 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 22:34:
@CR1992 kijk eerst eens of je met een vaste temperatuur aan het verwarmen bent of op WAR. En wat dan je instellingen zijn.

Wat is je systeem inhoud?
Ik stook op stooklijn.

Maar ik denk dat ik teweinig waterinhoud heb nu dat ik je bericht zag
3 grote t33 samen 45 liter.
AirLeaf 1000 net geen 2 liter volgens mij.
En 3 kleinere 't 33 radiators nog is 15 samen.

20 a 25 voor de leidingen?
Snel geteld?

Rond de 75 liter ik denk misschien zelf dat het op koude dagen teweinig zou zijn?

Ik ben wel nog aan het verbouwen en komen volgend jaar nog 3 T33 bij.
Dus samen komt er 45 liter bij
Plus makkelijk 5 liter leiding

Zou dit teweinig zijn voor een modulerend warmtepomp of komt dit goed als het kouder is?

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-10 21:25
Ik vind dat de warmtepomp wel iets eerder aan mag nu. De stooklijn gaat tot 15 graden buitentemperatuur. Kan ik dit op de controller nog wat aanpassen naar bijvoorbeeld 17 graden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voorlopige subsidielijst 2025:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mov1yWVG_hmTtmBf8CtrPbwmqhA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jYjUrLqS1Vb1kBG6WtlquFAM.jpg?f=user_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12
Dan zet ik wel een 70 kW neer..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:14
Sjouke Jacobsen schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:05:
Ik vind dat de warmtepomp wel iets eerder aan mag nu. De stooklijn gaat tot 15 graden buitentemperatuur. Kan ik dit op de controller nog wat aanpassen naar bijvoorbeeld 17 graden?
Je stooklijn loopt niet tot 15, hij trekt die lijn gewoon netjes door.

Wel kun je ff je instelling checken welke waarde er staat bij max temp verwarmen. Dat bepaald of het te warm is buiten om te mogen verwarmen. Die kun je ergens tussen bijvoorbeeld de 18 en 22gr instellen, net wat jouw voorkeur heeft.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
CR1992 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:43:
[...]

Ik stook op stooklijn.

Maar ik denk dat ik teweinig waterinhoud heb nu dat ik je bericht zag
3 grote t33 samen 45 liter.
AirLeaf 1000 net geen 2 liter volgens mij.
En 3 kleinere 't 33 radiators nog is 15 samen.

20 a 25 voor de leidingen?
Snel geteld?

Rond de 75 liter ik denk misschien zelf dat het op koude dagen teweinig zou zijn?

Ik ben wel nog aan het verbouwen en komen volgend jaar nog 3 T33 bij.
Dus samen komt er 45 liter bij
Plus makkelijk 5 liter leiding

Zou dit teweinig zijn voor een modulerend warmtepomp of komt dit goed als het kouder is?
Je hebt genoeg liters (non-t cap 30l en tcap 50l minimaal) het gaat om je afgifte capaciteit, en je stooklijn. Staat die te laag (onder de 30met radiatoren) dan kan hij zijn warmte niet kwijt. En te hoog zweet je de keet uit zonder thermostaat.

Je moet alleen wel het minimale vermogen grofweg uitrekenen van je afgifte systeem en zorgen dat die hoger is dan de minimale afgifte (thermische vermogen) van je warmtepomp.
Tip: hoe warmer het cv water hoe hoger de afgifte is van je radiatoren 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-06 15:54
gaat ook even hier men vraag ingooien wegens veel meer lezers:). Als ik op de aanvoer naar het boilervat SWW een extra klep zet na de 3-wegklep die, samen met de 3-wegkep, sluit na opwarmen SWW, wat gebeurt er dan als deze defect gaat? Dus wanneer ze niet meer gelijktijdig opent/sluit met de 3-weg-klep en de WP in het slechtste scenario tegen een gesloten klept duwt? Wat betekent dat ze defect is gegaan in gesloten toestand en niet meer gelijktijdig opent met de 3-wegklep.

Het SWW dat niet warmt zal ik snel merken. Maar kan dit nevenschade veroorzaken?

[ Voor 16% gewijzigd door Trent op 27-09-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Trent schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 08:57:
gaat ook even hier men vraag ingooien wegens veel meer lezers:). Als ik op de aanvoer naar het boilervat SWW een extra klep zet na de 3-wegklep die, samen met de 3-wegkep, sluit na opwarmen SWW, wat gebeurt er dan als deze defect gaat? Dus wanneer ze niet meer gelijktijdig opent/sluit met de 3-weg-klep en de WP in het slechtste scenario tegen een gesloten klept duwt? Wat betekent dat ze defect is gegaan in gesloten toestand en niet meer gelijktijdig opent met de 3-wegklep.

Het SWW dat niet warmt zal ik snel merken. Maar kan dit nevenschade veroorzaken?
Uiteraard is iedereen nu nieuwsgierig wat je plannen zijn 😜

Nevenschade normaliter niet; je warmtepomp zal de meest voorkomende foutmelding geven ivm flowstoring en stoppen met werking (ook geen vorstbeveiliging mogelijk ivm geen flow)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trent
@ErikVers haha >:) Een koppige installateur gelooft niet dat de aanvoer (van 3-wegklep naar boilervat) naar boven leggen "eenpijpscirculatie" veroorzaakt. Als Ik mijn manueel kraantje vlak voor spiraal boilervat sluit, 0.25 °C verlies per uur. Staat het open, gaan we minstens naar x3,5.

Geuren, kleuren en foto's vind je hier

Met een zone/elektrischeklep, besparen we de pro gezichtsverlies en heb ik garantie:-)

[ Voor 5% gewijzigd door Trent op 27-09-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Trent schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:21:
@ErikVers haha >:) Een koppige installateur gelooft niet dat de aanvoer (van 3-wegklep naar boilervat) naar boven leggen "eenpijpscirculatie" veroorzaakt. Als Ik mijn manueel kraantje vlak voor spiraal boilervat sluit, 0.25 °C verlies per uur. Staat het open, gaan we minstens naar x3,5.

Met een zone/elektrischeklep, besparen we de pro gezichtsverlies en heb ik garantie:-)
Niet inschikken. Gewoon sifon erin. Anders heeft de volgende klant hetzelfde probleem.

Bij mijn ouders dacht ik ook dat het wel losliep op de onderste flowaansluiting op SWW vat... Dus niet, tot 1-2mtr terug voel je de leiding warm worden. Terwijl de bovenste aansluiting wel een sifon heeft, die blijft ijskoud. Terwijl er warmer water voor staat. Dat ga ik dus alsnog aanpassen.

[ Voor 17% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-09-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

Ahh meen je niet, die moet dan echt zijn houding veranderen, ben zelf ook deels vakman, en de belangrijkste les is toch; je blijft leren je hele leven lang…

Zoals hierboven ook al wordt aangegeven; absoluut niet aan toegeven, je moet zeker een warmtesifon toepassen en voorkeur niet alleen op warmwater uitgang maar ook op beide spiraal aansluitingen. Dit is één van de meest gemaakte fouten in het hydraulische circuit!

Als je foto in het topic de leidingen tussen de spaghetti goed begrijp is je dhw uitgang niet hier het probleem maar juist de spiraal leiding. In en uitgang stijgen gelijk en zit geen daling meer in.

En tip je warmtepomp kan op verschillende momenten de 3weg klep al wel op dhw zetten afhankelijk van diverse parameters. Dus dan is het geen lekken maar gewoon open verbinding met stijgende leidingen 👍

Een keerklep kan soms ook een oplossing bieden mocht een sifon toepassing niet lukken.

Vooral bij de ervaren cv monteurs komt dit helaas veel voor; voor jouw vakman een bron die ook hij zal respecteren (ipv tweakers 😜)

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 27-09-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trent
@ErikVers ik heb hem de info gegeven maar of hij terugkomt op "dat kan het zeker niet zijn", dat wil ik meemaken. Bedoel je een keerklep i.p.v. een elek. klep? Zou wel goedkoper zijn ja:). Ik ga nu terug naar het dedicated topic hierover maar bedankt voor deze mooie bron. Stel je voor, een particulier die iets weet dat de pro niet weet. Kan niet hoor:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-10 21:45
Hij is anders ook bij mij van harte welkom om na de legionellarun zn handen te branden hoor :D

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Trent schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:28:
@ErikVers ik heb hem de info gegeven maar of hij terugkomt op "dat kan het zeker niet zijn", dat wil ik meemaken. Bedoel je een keerklep i.p.v. een elek. klep? Zou wel goedkoper zijn ja:). Ik ga nu terug naar het dedicated topic hierover maar bedankt voor deze mooie bron. Stel je voor, een particulier die iets weet dat de pro niet weet. Kan niet hoor:-)
Ach je bent pas een pro als je blijft leren.

En inderdaad keerklep ipv een extra 3weg.
Beter nog en nog goedkoper ook is de “sifon/U bocht oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 27-09-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-10 00:28
Trent schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:28:
Een keerklep wordt makkelijk opengedrukt door de circulatiepomp en nooit door eenpijpsstroming.

• ErikVers
Ik doe gewoon nog eens een poging om de werking van de controller als interne thermostaat te doorgronden.

Ook eerder door @ipoffice benoemd in deze post ipoffice in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

Let op het gaat enkel om de PI control logic (de rest volg ik wel 😜👍)

Gegevens;
Vvw 90m2 + continu open
Goed geïsoleerde woning rc5+
5 H
Voor de test vaste stooklijn 27gr
Werk normaal met de netatmo aan uit externe thermostaat (top ding)

Uitdaging;
Bij binnen temp net boven-rond ingestelde waarde schiet de target temp vanwege de PI control logic direct naar 20gr.

Hierdoor een aantal (+/- 5 op een dag incidenteel in voor en na seizoen) onnodige runs van maar enkel minuten per dag. Niet schokkend wel voor mijn gevoel onnodig.

Wijziging van vast stooklijn naar war en andere waarde maken geen verschil en schiet dus naar vraag temp 20. Dit is mijn inziens meer bedoeld als water circulatie temp alleen nadeel is dus dat de compressor eerst aanslaat en natuurlijk onmogelijk met deltaT 2 zelfs met een H dit te laten draaien.

Vraag;
1-Zijn er meerdere die net rond en boven de gevraagde ruimte temp de target temp naar 20 schiet? (Uiteraard icm interne thermostaat)
edit: deze vraag is beantwoord aangezien @ipoffice ook de 20waarde terugziet icm andere stooklijn.

2-Ik had gehoopt de “PI control logic” te kunnen begrijpen / de logica te doorgronden. Helaas doet de service manual hier geen uitspraken verder over dan in printscreen hieronder. Iemand een pana uitleg van deze logica?

3- Zijn er onderbouwde inzichten dat de PI logic zelf lerend is of blijft het hetzelfde gedrag vertonen?

Let op:
Svp geen discussie over
welke thermostaten nog meer goed werken of andere goed bedoelde tips, het gaat mij echt om de “PI Control Logic” dank voor eventuele praktijk ervaring of aanvullende PI info 👍 zodat we deze eventueel in de Topic Start kunnen opnemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otavQ4CsgDBwsPFtjEVaGc5hfck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CHZPPglZwDzvfwIWXir0gwh4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0v3Qb3N2LXAcuyjMTLrR_Vl1ljI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e7739opDfMcf1rERq2IAzNB3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDLXzqq7mL6Op9IvJNGDNyTlTvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DSsEunD2VS3GidlxF2i1OOvv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door ErikVers op 28-09-2024 15:06 ]

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-10 22:40
Ik wil de Panasonic Network Adaptor installeren op mijn Pana J serie monoblock.
Is het OK om de adaptor binnenin de behuizing van de monoblock te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992
  • Laatst online: 28-10 22:51

CR1992

Thor

Ik geloof dat het mag, maar er bestaan ook verlengkabels hiervoor zodat je het toch binnen kan zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:21
CR1992 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:52:
Ik geloof dat het mag, maar er bestaan ook verlengkabels hiervoor zodat je het toch binnen kan zetten
Je kan er zelf ook gewoon een stukje utp tussen solderen om een langere kabel te maken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Elsdeniep schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:44:
Ik wil de Panasonic Network Adaptor installeren op mijn Pana J serie monoblock.
Is het OK om de adaptor binnenin de behuizing van de monoblock te plaatsen?
Zeker als je de adapter aansluit met een netwerkkabel aan je thuisnetwerk. Als je de wifi wilt gebruiken, moet je er op letten of de wifi het in de afgesloten metalen behuizing wel goed doet. Zo niet, dan kun je een repeater of tweede access point misschien dichterbij zetten óf de CZ-TAW binnen hangen met een verlengkabel.

• Elsdeniep
Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal hem netjes binnenin monteren. Als het signaal te zwak is, kan ik altijd nog verlengen.
Het ging mij er even om of het toegestaan is (weersinvloeden, signaal, etc.).

• Elsdeniep
FransvWoerkom schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:56:
[...]
Zeker als je de adapter aansluit met een netwerkkabel aan je thuisnetwerk.
Dat is precies wat ik wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Elsdeniep schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:59:
[...]

Dat is precies wat ik wil doen.
Als dat eenmaal werkt hoef je er niet meer bij te kunnen, met wifi is het een ander verhaal want dan mag je knoppen op de module indrukken als ie het AP kwijt is en een wps knop van een router of AP.
Erg leuk als dat in de winter gebeurt en de wp op een dak staat :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Technician-
  • Laatst online: 22:29

Ik heb dat topic gelezen, en ik geloof het ook niet.
Die 3-wegklep heeft gelekt!

Ik geloof wel in einrohrzirkulation natuurlijk, maar in jouw situatie aan CV, gebeurd dit normaal al veel minder, is je leiding compleet geïsoleerd en is er maar een klein hoogte verschil.
De hoeveelheid warmte die zou weglekken volgens de gegevens zouden zorgen dat de opstelruimte continue >30C is geweest. (2-3kwh per 24u)

Dit effect komt vooral voor bij de sanitaire inhoud, en kan ook bij de cv inhoud maar dan moet je wel een flinke stijging hebben en met zoveel verlies ongeissolleert in een tochtige ruimte.

Dan is er nog iemand die een foto post, zo moet het! Die gaat omhoog en dan weer naar beneden. Maar die kon beter gewoon een haakspuntstuk gepakt hebben en direct opzij en naar beneden.

• ErikVers
Technician- schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:51:
[...]

Ik geloof wel in einrohrzirkulation natuurlijk, maar in jouw situatie aan CV, gebeurd dit normaal al veel minder, is je leiding compleet geïsoleerd en is er maar een klein hoogte verschil.
De hoeveelheid warmte die zou weglekken volgens de gegevens zouden zorgen dat de opstelruimte continue >30C is geweest. (2-3kwh per 24u)

Dit effect komt vooral voor bij de sanitaire inhoud, en kan ook bij de cv inhoud maar dan moet je wel een flinke stijging hebben en met zoveel verlies ongeissolleert in een tochtige ruimte.

Dan is er nog iemand die een foto post, zo moet het! Die gaat omhoog en dan weer naar beneden. Maar die kon beter gewoon een haakspuntstuk gepakt hebben en direct opzij en naar beneden.
Het is niet perse lekken; er zijn best wat momenten dat hij op standje dhw blijft staan ook al is hij klaar met verwarmen van je dhw. Dan is het dus een openverbinding, de klep sluit lang niet altijd naar heat modus dit afhankelijk van diverse parameters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Tip; mooie korting t/m 30 september op de Netatmo website 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKcKeJRaqW-Aeg6cqbet6ba9wpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxV0SxHcTgMLXXbN4SLc6xtI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door ErikVers op 28-09-2024 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
ErikVers schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:05:
[...]

Het is niet perse lekken; er zijn best wat momenten dat hij op standje dhw blijft staan ook al is hij klaar met verwarmen van je dhw. Dan is het dus een openverbinding, de klep sluit lang niet altijd naar heat modus dit afhankelijk van diverse parameters.
Uit eigen ervaring weet ik nu:

Met DHW only staat de driewegklep altijd op “room”, behalve tijdens een DHW run.

Op stand DHW+heat gaat de driewegklep naar “tank” als de buitentemperatuur boven de max temperatuur voor verwarmen komt.

Voor mij is het ook belangrijk dat hij dicht staat door geen warmtesifon op aanvoer tank. Dus heb WP buiten verwarmseizoen op DHW only staan.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
nMad schreef op zondag 29 september 2024 @ 07:37:
[...]

Uit eigen ervaring weet ik nu:

Met DHW only staat de driewegklep altijd op “room”, behalve tijdens een DHW run.

Op stand DHW+heat gaat de driewegklep naar “tank” als de buitentemperatuur boven de max temperatuur voor verwarmen komt.

Voor mij is het ook belangrijk dat hij dicht staat door geen warmtesifon op aanvoer tank. Dus heb WP buiten verwarmseizoen op DHW only staan.
Klopt, goede uitleg en veel gebruikers laten hem gewoon icm interne of externe thermostaat op dhw+heat staan waardoor je dus bij temp buiten boven max verwarmen temp de klep op dhw hebt staan. Je hebt dus met name de maanden midden in het jaar best veel kans op warmtesifon ook via het spiraal. Als je toch met een thermostaat werkt zou je ook die max buitentemp omhoog kunnen gooien, al is dat niet ideaal.

De casus waar ik op reageerde had men het over lekken van een klep uit te sluiten alleen vraag ik mij af of installateur zich er bewust van is dat een 10% van de tijd de klep sowieso helemaal openstaat richting dhw. 👍

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 29-09-2024 08:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikVers
Update op pi logic test

Vandaag interessante info; met een strak blijvende binnen temperatuur (ook achter de komma) en een rustig oplopende retour temp (deltaT 4-5) tikt een “kabouter” de target na een run van 2 uur plotseling van 26 naar 20 en stopt uiteraard de compressor.

Na een korte analyse van de data is mijn conclusie dat de redelijk snel oplopende buitentemperatuur dit heeft veroorzaakt. Hoewel dus gister een chaos was met nodeloze start en stops. Is vandaag hij slimmer dan een externe thermostaat.

Edit; nu ik dezelfde data op 28-09 (gister) projecteer zie ik dat daar de buitentemp nogal fluctueerde en dat de chaos waarschijnlijk heeft veroorzaakt. Als dat ook de eind conclusie gaat worden zal ik wellicht de buitentemp sensor gaan verplaatsen.

Tussenstand na 2 dagen;

Thermostaat
extern versus intern: 1-1

28-09

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eULHsvhT0vznAUVPANY41cFWYnk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZC1Us8g6fpAv15yVXuaYV8ht.png?f=fotoalbum_large

29-09

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNSS5aBypA_i_DtKOjniR2lJTvg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OQ4I6UdVzmuBrjvJ3up5cCXf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door ErikVers op 29-09-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Speedy-Andre schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:10:
[...]
Als dat eenmaal werkt hoef je er niet meer bij te kunnen, met wifi is het een ander verhaal want dan mag je knoppen op de module indrukken als ie het AP kwijt is en een wps knop van een router of AP.
Dank voor de extra uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 15:36
Iemand een idee of je de Honeywell Evohome nog enigszins kan gebruiken als thermostaat bij een Pana 7J?
Of beter een andere thermostaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:12
@loyske Ik zit met hetzelfde. Ik heb het Evohome programma in de hoofdverblijven vast gezet op 25 °C zodat de ventielen altijd open staan. In de slaapkamers heb ik wel het programma behouden. Evohome stuurt mijn 9J niet aan, die staat op WAR + interne thermostaat (hangt in de woonkamer). Ik ga kijken hoe dat bevalt dit stookseizoen. Daarna gaan wellicht een boel van mijn Evohome radiatorknoppen op marktplaats.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-10 20:47
Als ik verwarm op ruimtethermostaat, inwendig in de controller. Gebruikt hij dan gewoon de stooklijn, en dan is de thermostaat puur voor de aan uit? thermostaat op 20 dan gaat hij aan bij 19 en uit bij 21gr? En water temperatuur volgt hij volgens stooklijn?

T aanvoer - retour staat op de standaard 5gr

Als ik bij sensor water temperatuur selecteer, dan gaat hij dus sturen puur op de stooklijn? Waar schakelt hij dan op af? te hoge retour temperatuur?

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

loyske schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:54:
Iemand een idee of je de Honeywell Evohome nog enigszins kan gebruiken als thermostaat bij een Pana 7J?
Bijna iedere on/off thermostaat met een niet te grote hysterese max 0,5 graad die 230 volt mag schakelen is te gebruiken.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:21
ron36 schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:04:
Als ik verwarm op ruimtethermostaat, inwendig in de controller. Gebruikt hij dan gewoon de stooklijn, en dan is de thermostaat puur voor de aan uit? thermostaat op 20 dan gaat hij aan bij 19 en uit bij 21gr? En water temperatuur volgt hij volgens stooklijn?

Als ik bij sensor water temperatuur selecteer, dan gaat hij dus sturen puur op de stooklijn? Waar schakelt hij dan op af? te hoge retour temperatuur?
Klopt precies wat je zegt.

Als je hem puur op stooklijn zet dan bepaalt hij aan de hand van de buitentemperatuur welke aanvoer temp zn doel word, komt de retour te warm terug waardoor de aanvoer 2 graden boven doeltemp komt dan schakelt ie uit.

Nadeel van puur op stooklijn vind ik dat je waterpomp 24u per dag draait.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
ron36 schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:04:

Stooklijn klopt, war of vast net wat je had ingesteld alleen dan nog wel inclusief “pi logic” zie een post van mij hierboven.

En in praktijk rekent hij op de achtergrond netjes met 0,5 graden aan en uit dus aan bij 19,5 en uit bij 20,5

Als je kiest voor sensor watertemp dan gaat hij bij voldoende afgifte nooit meer uit 😜 in de praktijk op je max buitentemp en op een “overshoot” omdat afgifte te klein/verzadigd raakt.

[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 29-09-2024 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Er is een warmtepomp stuur module. Die kun je zo instellen dat minder vaak gaat schakelen. De oude/standaard is niet geschikt om als externe thermostaat aan te sluiten ivm de vele schakelingen.

https://www.bolasystems.c...jnb4YZ0d7DaBoCz90QAvD_BwE

[ Voor 21% gewijzigd door ErikVers op 29-09-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
Technician- schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:51:
[...]

maar ze is dus al vervangen (klep van merk Caleffi), zonder resultaat. Is er dan iets met het gebruikte type zoals kan de druk niet aan o.i.d?
ErikVers schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:05:
[...]

Volgens de Aquarea cloud-GUI, gaat hij op "ROOM" na de DHW-cyclus. WP staat op DHW-only modus voor de testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Trent schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:37:
[...]

maar ze is dus al vervangen (klep van merk Caleffi), zonder resultaat. Is er dan iets met het gebruikte type zoals kan de druk niet aan o.i.d?

[...]

Volgens de Aquarea cloud-GUI, gaat hij op "ROOM" na de DHW-cyclus. WP staat op DHW-only modus voor de testen.
Helder. Dan zal daar weinig kunnen lekken op dat moment via de aanvoer. Al warmtecamera gebruikt? En kan best dat dan via spiraal onderste aansluiting alsnog warmte lekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-10 22:34
Kan wel via de BDR91T ingesteld op 1 schakeling per uur of met een 'gewone' BDR91 maar dan nog via een tijdrelais, ingesteld op vertraagd afvallend signaal.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:00
Als je lekker wil klooien dan gebruik je Evohome met Opentherm ketelmodule die je op Heishamon icm rules aansluit.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-10 23:53
ErikVers schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:30:
Update op pi logic test

Vandaag interessante info; met een strak blijvende binnen temperatuur (ook achter de komma) en een rustig oplopende retour temp (deltaT 4-5) tikt een “kabouter” de target na een run van 2 uur plotseling van 26 naar 20 en stopt uiteraard de compressor.

Na een korte analyse van de data is mijn conclusie dat de redelijk snel oplopende buitentemperatuur dit heeft veroorzaakt. Hoewel dus gister een chaos was met nodeloze start en stops. Is vandaag hij slimmer dan een externe thermostaat.

Edit; nu ik dezelfde data op 28-09 (gister) projecteer zie ik dat daar de buitentemp nogal fluctueerde en dat de chaos waarschijnlijk heeft veroorzaakt. Als dat ook de eind conclusie gaat worden zal ik wellicht de buitentemp sensor gaan verplaatsen.

Tussenstand na 2 dagen;

Thermostaat

28-09

[Afbeelding]

29-09

[Afbeelding]
Zelf haal ik de buitentemperatuur van internet en gebruik deze voor de aansturing. Maar met dat ik dit typ bedenk ik me dat jij mogelijk geen Heishamon gebruikt. Dan misschien interessant voor anderen ;)

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
ErikVers schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:58:
[...]

Helder. Dan zal daar weinig kunnen lekken op dat moment via de aanvoer. Al warmtecamera gebruikt? En kan best dat dan via spiraal onderste aansluiting alsnog warmte lekt?
Aan de aanvoerkant - voor vers heet water - van de boilerspiraal (boiler input zeg maar) zit als eerste onderdeel vanuit de boiler bekeken een bolkraan. Deze zit dus op 5 cm van de boiler(spiraal). Dus ze zit op de leiding tussen boiler en WP. Als deze bolkraan manueel dicht staat, is het gigaverlies weg.
Op dat pad zit ook de 3 wegskraan.

Ik kan ook visueel zien dat de 3-wegskraan op "room" staat na de DHW-cyclus. Nu heb ik begrepen dat het kort verkeerd gelegd leidingkje niet zo' n enorm verlies kan veroorzaken door louter éénpijpscirculatie, of...wel? Dus de Caleffi moet dan doorlaten? De outlet temp van de WP blijft ook erg hoog na een DHW-cylclus. Dus de leiding na de klep verder naar de WP toe ook. Tenzij dat bolkraantje toe staat. Zelfs zonder warmtecamera zéér duidelijk. De boiler koelt bijna synchroon af met de outlet temp. Of de outlet temp met de boiler.

Dus ik zou persoonlijk eerst de thermosifon maken. Evalueren, dan ander merk 3-wegskraan, evalueren en tenslotte bolkraan vervangen met gelijk schakelende elektrische 2-wegkraan. Die laatste werkt gegarandeerd:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
WOrange schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:59:
[...]

Zelf haal ik de buitentemperatuur van internet en gebruik deze voor de aansturing. Maar met dat ik dit typ bedenk ik me dat jij mogelijk geen Heishamon gebruikt. Dan misschien interessant voor anderen ;)
Ja die gebruik ik wel (al vanaf software versie 1.0 😜) maar wil dit soort basis dingen niet via domotica aansturen. Wel bedankt voor je tip en is natuurlijk een prima optie (alleen niet voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Trent schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:41:
[...]

Aan de aanvoerkant - voor vers heet water - van de boilerspiraal (boiler input zeg maar) zit als eerste onderdeel vanuit de boiler bekeken een bolkraan. Deze zit dus op 5 cm van de boiler(spiraal). Dus ze zit op de leiding tussen boiler en WP. Als deze bolkraan manueel dicht staat, is het gigaverlies weg.

Ik kan ook visueel zien dat de 3-wegskraan op "room" staat na de DHW-cyclus. Nu heb ik begrepen dat het kort verkeerd gelegd leidingkje niet zo' n enorm verlies kan veroorzaken door louter éénpijpscirculatie, of...wel? Dus de Caleffi moet dan doorlaten? De outlet temp van de WP blijft ook erg hoog na een DHW-cylclus. Dus de leiding na de klep verder naar de WP toe ook. Tenzij dat bolkraantje toe staat. Zelfs zonder warmtecamera zéér duidelijk. De boiler koelt bijna synchroon af met de outlet temp. Of de outlet temp met de boiler.

Dus ik zou persoonlijk eerst de thermosifon maken. Evalueren, dan ander merk 3-wegskraan, evalueren en tenslotte bolkraan vervangen met gelijk schakelende elektrische 2-wegkraan. Die laatste werkt gegarandeerd:)
Helder je bedoelt cv aanvoer spiraal.
Dan sifon en eventueel andere klep, zijn de kosten ook niet uiteraard maar zou wel sifon iig doen.

Let wel op je water aansluitingen zoals je in berichten hierboven kon lezen. Dus vermoedelijk iets andere plaatsing dan huidige klep. Wel heeft deze de juiste print aansluitingen al;

https://tameson.nl/produc...1inch-3-weg-230vac-3-punt

[ Edit; als je een andere klep pakt die ik thuis ooit heb gehad heb je volgens mij hetzelfde leiding trace en kun je van onderuit wel invoeden en dan naar links of rechts. Die past er denk ik makkelijker tussen. Heb iig goede ervaring met de dichting van deze klep. Check zelf ff een inst handleiding, dit is het type; Afriso AZV-643, G1" AB ingang onderin en A of B als uitgang. edit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETmiqTTLO9Q1pjHkZnPA_8NK930=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gvnVqkBuuxp74HuCEDRCJeq1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door ErikVers op 30-09-2024 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:18
Update op pi logic test

... tikt een “kabouter” de target na een run van 2 uur plotseling van 26 naar 20 en stopt uiteraard de compressor.
Vorig jaar heel wat naar de PI kabouter zitten staren. Idd target temperaturen die opeens alle kanten op knalden, maar ook een "hudige temp" die in midden in de nacht in 1 minuut een wandeling maakt van 20.5 via 19.0 naar 20.0 (zie screenshot). PI-Unlogic was mijn conclusie.
Voor mij was de oplossing stooklijn+externe aan/uit thermostaat. (*offtopic PI *) Ander voordeel is dat bij aanschakelen de pomp direct gas geeft en er dus minder kans is op een directe overshoot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32Wl0pr_uIouigiTHB2UwSOvSS4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F9KNSezXJeJYvIknSRc4gStz.jpg?f=user_large

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Panasonic en Tado introduceren hun eerste geïntegreerde oplossing:

https://www.warmte365.nl/...rde-oplossing-69a8b1.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 15:36
blb4 schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:19:
[...]

Als je lekker wil klooien dan gebruik je Evohome met Opentherm ketelmodule die je op Heishamon icm rules aansluit.
Ik ga je topic eens checken en me erin verdiepen ;)
Uiteraard ook Heishamon.
Maar laat ik eerst maar eens de boel installeren en beginnen met een grindbak :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Mooi dat dit verder wordt ontwikkeld, wel jammer dat 't proprietary oplossing is.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-10 09:25
Ik ga misschien een hele domme vraag stellen, maar ik stel hem toch :) Ik heb een Panasonic WH-SDC0509L3E5, L-serie dus. Deze staat ingesteld met de volgende temp curve (gemeten op het water):

Bij -10 is de target temp 45 graden, bij +10 is de target temp 30 graden. Daarnaast staat de cutoff voor de buitentemperatuur op 15 graden.

De warmtepomp draaide sinds donderdag eigenlijk prima, bounced een beetje tussen de 400 en 500 watt. Vandaag heb ik tot mijn schrik de warmtepomp uit moeten zetten, want ik vond het wel erg warm in huis (23 graden) en zag na snel onderzoek dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OdVfS55.png
(de 94W is omdat ik 'm uit had gezet, hij zat op ruim 1500watt)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8ZkAotU.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NuyQuPq.png

Waarbij de buitentemperatuur toen ik dit zag -aldus de warmtepomp- 17 graden was. Boven de cutoff van 15 graden.

Kan iemand een poging doen dit te verklaren? Hij kabbelt dagen rond de 30 graden (wat de bedoeling is, volgens de settings), en gaat vandaag ineens stampen naar bijna 70 graden, wat ver buiten de door mij gedefinieerde grenzen ligt. Hoe hoger de temperatuur buiten, hoe meer energie hij ging verbruiken, en hoe verder de COP omlaag ging. Terwijl het juist andersom zou moeten zijn, warmer buiten is minder hard werken toch :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 00:41
@redah heb je een boiler aangesloten? en denkt de WP daar hetzelfde over?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ik krijg bericht dat Panasonic NL de garantievoorwaarden heeft aangepast. (Tussen Panasonic en koper (installateur))

Heeft iemand deze al juridisch laten toetsen? Bericht mag in DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Trent schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:41:
[...]

Op je foto kan ik net niet zien om welk type Caleffi het gaat. Ik zie wel 5 aansluitingen: 1 en 2 het motortje, 3 en 4 een schakelcontact en 5 de veiligheidsaarde. Heb je een schema van de aansluiting aan de warmtepomp? Heb je een duidelijke foto van de Caleffi of een link naar de datasheet op de website van Caleffi?

@ErikVers Ik denk dat deze driewegklep een zoneventiel van de serie 643 is. Bij bekrachtiging van de motor loopt deze de ene kant op. Bij uitschakelen met een veer de andere kant. Er zit een nc eindcontact in. Dus naar de ene kant komt de druk van het rubber balletje van de veer, aan de andere kant van de motor. Als je het contact in serie met de motor zet, gaat de klep niet helemaal dicht. Dan lekt de klep dus. Vandaar mijn vraag hoe het zit aangesloten. Is een langzaam openend (75s) wel geschikt als driewegklep?

[ Voor 14% gewijzigd door FransvWoerkom op 30-09-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
FransvWoerkom schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:00:
[...]

Op je foto kan ik net niet zien om welk type Caleffi het gaat. Ik zie wel 5 aansluitingen: 1 en 2 het motortje, 3 en 4 een schakelcontact en 5 de veiligheidsaarde. Heb je een schema van de aansluiting aan de warmtepomp? Heb je een duidelijke foto van de Caleffi of een link naar de datasheet op de website van Caleffi?

@ErikVers Ik denk dat deze driewegklep een zoneventiel van de serie 643 is. Bij bekrachtiging van de motor loopt deze de ene kant op. Bij uitschakelen met een veer de andere kant. Er zit een nc eindcontact in. Dus naar de ene kant komt de druk van het rubber balletje van de veer, aan de andere kant van de motor. Als je het contact in serie met de motor zet, gaat de klep niet helemaal dicht. Dan lekt de klep dus. Vandaar mijn vraag hoe het zit aangesloten. Is een langzaam openend (75s) wel geschikt als driewegklep?
Uhm nee hij is niet veer gestuurd; stroom eraf dan staat hij stil. maar voor beide kanten eigen draad en gaat die kant enkel via stroom bekrachtigd. Hij lekt ook niet tenminste nooit waargenomen, ook niet tijdens koeling. Gaat vrij snel en iig snel genoeg ja. Heb er nog eentje probleemloos in een installatie zitten. Tegenwoordig pak ik die tamson enkel omdat die rechtdoor kan tereijl het andere type altijd links of rechtsaf “slaat”

Ik kan mij herinneren dat ze echt lucht dicht zijn (blaas altijd ff voordat ik monteer, gewoon voor t gevoel of goed werkt)

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 30-09-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
@FransvWoerkom jawel, binnenkant is misschien niet zo duidelijk, kan ik morgen opnieuw vastleggen, maar ik had er bij toeval al genomen.Een schema heb ik niet precies, ik wil de binnenunit wel proberen open te maken om de draadjes te volgen? En spot on, 5 aansluitingen en het type heb je ook juist.

Ik snap je uitleg niet helemaal je zit een paar klassen hoger met kennis:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pYJdhxS4PnxREh-0HNZjvSft50=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1kyNF2vyIOUvsuO6NdrCO0L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpSPLwjPUB9YZy1mCPUcuSpzdN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JgtZitYdARIdvvtxbeUcQNzh.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Trent op 30-09-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:40
Ik heb dit weekend de 9J weer opgestart voor het stookseizoen.
Eén ding valt me op. Af en toe start hij op om te gaan verwarmen. De pomp gaat draaien, maar de compressor start niet.. Het signaal om te verwarmen krijgt hij van de thermostaat. Ik heb de grafieken met een voorval bijgevoegd.
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEyFogGPivyW6oEA1semYZJR1u0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kK2rwvJN6y2aL6nKsNUCg21.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door superjoost op 30-09-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
superjoost schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:50:
Ik heb dit weekend de 9J weer opgestart voor het stookseizoen.
Eén ding valt me op. Af en toe start hij op om te gaan verwarmen. De pomp gaat draaien, maar de compressor start niet.. Het signaal om te verwarmen krijgt hij van de thermostaat. Ik heb de grafieken met een voorval bijgevoegd.
Weet iemand waar dit aan kan liggen? [Afbeelding]
Met interne thermostaat is dit normaal gedrag (zoek eens in deze of andere pana topic op “pi logic”) , met externe zal je verder moeten gaan zoeken want dat is geen normaal gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trent
ErikVers schreef op maandag 30 september 2024 @ 07:08:
[...]

Helder je bedoelt cv aanvoer spiraal.
klopt helemaal.
Dan sifon en eventueel andere klep, zijn de kosten ook niet uiteraard maar zou wel sifon iig doen.

Let wel op je water aansluitingen zoals je in berichten hierboven kon lezen. Dus vermoedelijk iets andere plaatsing dan huidige klep. Wel heeft deze de juiste print aansluitingen al;

https://tameson.nl/produc...1inch-3-weg-230vac-3-punt
Die had ik ook op het oog maar deze kan niet langs onder gevoed worden zoals je opmerkt. Ik ga de Afriso AZV-643, G1" eens bekijken. Maar best speciaal als die Caleffi het niet zou doen. Maar alles kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Trent schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:44:
@FransvWoerkom jawel, binnenkant is misschien niet zo duidelijk, kan ik morgen opnieuw vastleggen, maar ik had er bij toeval al genomen.Een schema heb ik niet precies, ik wil de binnenunit wel proberen open te maken om de draadjes te volgen? En spot on, 5 aansluitingen en het type heb je ook juist.

Ik snap je uitleg niet helemaal je zit een paar klassen hoger met kennis:)

[Afbeelding][Afbeelding]
Het is dus inderdaad een 642/643 serie. Bij spanning op het motortje via de blauwe en bruine draad gaat de klep de ene kant op, wordt de spanning uitgeschakeld dan duwt een veer de klep de andere kant op. Alleen de blauwe en bruine draad dienen aangesloten op de warmtepomp. Blauw aan N (Nul), bruin aan Open of Close. De zwarte en grijze draad zijn van het schakelcontact en zijn voor een andere toepassing. Mochten de grijze en zwarte draad ook zijn aangesloten, dan verklaart dat het lek.

Ik kan zo niet zeggen of de bruine draad aan Open of Close moet, want ik weet niet welke kant van de klep de spanningloze is. Dat zou de tankspiraal moeten zijn.

@ErikVers zie
YouTube: Zoneventielen - Verschillende installatiemogelijkheden met zoneventi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
FransvWoerkom schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:00:
[...]

Om spraakverwarring te voorkomen; welke “deze” bedoel je?
De 643 die ik tip is van Afriso en is geen veerbelaste klep en al jaren goede ervaring mee. De andere “deze” :-) de klep van @Trent is de caleffi 642/3 en heb ik geen ervaring mee en mij (nog) niet in verdiept.

Wat betreft aansluiting is de Afriso een drie punts en de omschakeltijd is 8 seconden. Maar ik vermoed dat jij de klep 642/3 van trent bedoeld 😜👍✅

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 30-09-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
@FransvWoerkom duidelijk & dank voor de extra uitleg. Ik kijk bij de binnenunit of grijs en zwart aangesloten zijn. Als het goed gaat, rapporteer ik morgen terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
redah schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:22:
Ik ga misschien een hele domme vraag stellen, maar ik stel hem toch :) Ik heb een Panasonic WH-SDC0509L3E5, L-serie dus. Deze staat ingesteld met de volgende temp curve (gemeten op het water):

Bij -10 is de target temp 45 graden, bij +10 is de target temp 30 graden. Daarnaast staat de cutoff voor de buitentemperatuur op 15 graden.

De warmtepomp draaide sinds donderdag eigenlijk prima, bounced een beetje tussen de 400 en 500 watt. Vandaag heb ik tot mijn schrik de warmtepomp uit moeten zetten, want ik vond het wel erg warm in huis (23 graden) en zag na snel onderzoek dit:

[Afbeelding]
(de 94W is omdat ik 'm uit had gezet, hij zat op ruim 1500watt)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarbij de buitentemperatuur toen ik dit zag -aldus de warmtepomp- 17 graden was. Boven de cutoff van 15 graden.

Kan iemand een poging doen dit te verklaren? Hij kabbelt dagen rond de 30 graden (wat de bedoeling is, volgens de settings), en gaat vandaag ineens stampen naar bijna 70 graden, wat ver buiten de door mij gedefinieerde grenzen ligt. Hoe hoger de temperatuur buiten, hoe meer energie hij ging verbruiken, en hoe verder de COP omlaag ging. Terwijl het juist andersom zou moeten zijn, warmer buiten is minder hard werken toch :?
Zo dom lijkt je vraag niet hoor en kan me goed voorstellen dat je schrikt. Kun je zien welke modus actief was? Heat of dhw?

Eerste gedachte is domotica (heishamon?)
Vanaf 29sep om 22:00 zie je al een aardig schommelende aanvoer lijn, en op de 30e om 8:00 wordt het nog interessanter. Kan het zijn dat domotica ook op je stooklijn/target mag schrijven en steeds verder liet oplopen?

Dhw dacht ik ook aan maar daar zit een max werkingstijd normaal aan van standaard een 60 of 90 minuten of je moet hem op meer dan 6uur voor die modus hebben staan dan zou dat kunnen.

Dat hij bij 17 graden buiten nog draaide met ingestelde 15 klopt, zie servicemanual. Je moet er eerst uit mijn hoofd met 2 graden overheen en dan blijft hij uit totdat weer onder ingesteld max buitentemp voor verwarmen komt.

Weet je daarnaast zeker dat dit je ingestelde stooklijn nog steeds is? Soms bij vrijgave van koelen of iets wijzigen in t verborgen menu gooit hij je stooklijn ed ook naar default settings. Al denk ik ook niet dit het is want default is iets van max 55 en daar ga je aardig overheen 🙈

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 30-09-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:34:
[...]

Om spraakverwarring te voorkomen; welke “deze” bedoel je?
De 643 die ik tip is van Afriso en is geen veerbelaste klep en al jaren goede ervaring mee. De andere “deze” :-) de klep van @Trent is de caleffi 642/3 en heb ik geen ervaring mee en mij (nog) niet in verdiept.

Wat betreft aansluiting is de Afriso een drie punts en de omschakeltijd is 8 seconden. Maar ik vermoed dat jij de klep 642/3 van trent bedoeld 😜👍✅
Inderdaad was mijn reactie op de post van Trent over de mogelijk "lekkende" Caleffi driewegklep. Daar noemde ik jou omdat Trent op jou reageerde. Ik bemoeide me er mee omdat me opviel dat niemand serieus naar die klep en de aansluiting aan de wp had gekeken. Ik weet niet waarom Afriso zich er mee bemoeide ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
FransvWoerkom schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:36:
[...]

Inderdaad was mijn reactie op de post van Trent over de mogelijk "lekkende" Caleffi driewegklep. Daar noemde ik jou omdat Trent op jou reageerde. Ik bemoeide me er mee omdat me opviel dat niemand serieus naar die klep en de aansluiting aan de wp had gekeken. Ik weet niet waarom Afriso zich er mee bemoeide ;)
Helder en Afriso omdat ik adviseerde die klep te gebruiken. Daarvan weet ik dat goed werkt en goed is aan te sluiten. Ik deed de aanname dat de installateur wel wist hoe hij zijn “eigen” kleppen mest aansluiten maar tja dat is natuurlijk niet zeker.

👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-10 21:33
Waarschijnlijk heb ik er overheen gelezen, maar ik kan nergens in het Design manual iets vinden over de maximale leidinglengtes en het hoogteverschil van de WP naar 3-weg of SWW dan wel vloerverwarming en in welke situatie er een extra pomp benodigd zou zijn.

In onze situatie is de lengte (middels Uponor 32x3mm) van de wp naar ingang 3-weg klep ~14m en het hoogteverschil ~8m. Vanuit de 3-weg naar de vloerverwarming is nog eens ~3m. Op onze huidige vloerverwarming verdeler (8 groepen a 75m2) zit een Grundfos Alpha 2L 25-60 180 pomp. Nu lees ik met enige regelmaat dat het beter is om deze eruit te halen. Is dit in onze sitauatie ook zo? Door de toepassing van de kleinere 14x2mm leidingen en de te overbruggen hoogte/lengte, krijgt de pomp in de WP het volume er snel genoeg doorheen?

Kortom, is de WP krachtig genoeg om dit aan te kunnen, of kan ik toch beter de pomp aansluiten op de main pcb van de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superjoost
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:40
ErikVers schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:01:
[...]

Met interne thermostaat is dit normaal gedrag (zoek eens in deze of andere pana topic op “pi logic”) , met externe zal je verder moeten gaan zoeken want dat is geen normaal gedrag.
Dankje, ik heb een externe thermostaat. Waar zou ik nog kunnen zoeken? Ik heb verder geen foutmeldingen of vreemde zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
FransvWoerkom schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:16:
[...]

Het is dus inderdaad een 642/643 serie. Bij spanning op het motortje via de blauwe en bruine draad gaat de klep de ene kant op, wordt de spanning uitgeschakeld dan duwt een veer de klep de andere kant op. Alleen de blauwe en bruine draad dienen aangesloten op de warmtepomp. Blauw aan N (Nul), bruin aan Open of Close. De zwarte en grijze draad zijn van het schakelcontact en zijn voor een andere toepassing. Mochten de grijze en zwarte draad ook zijn aangesloten, dan verklaart dat het lek.

Ik kan zo niet zeggen of de bruine draad aan Open of Close moet, want ik weet niet welke kant van de klep de spanningloze is. Dat zou de tankspiraal moeten zijn.
Dat ziet er goed uit (voor de bruine draad heeft hij ook blauwe kabel gebruikt om verder te gaan naar de WP), maar zwart en grijs zitten wel in één en dezelfde wago... Op het eerste zicht kan dat geen kwaad? verder zit het op de 2-way valve aansluiting en ik zie nog een 3-way valve optie vrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvS2EwX-ZEqLLdj-HAFr9MAJNtw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1jwLY34vyUVB4UjfVcX9QS9h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QonhKkrV8raUCRnrFQTAFS62WQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fq4g8wqzBp3KeID8SH9iSCz3.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door Trent op 01-10-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
superjoost schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Dankje, ik heb een externe thermostaat. Waar zou ik nog kunnen zoeken? Ik heb verder geen foutmeldingen of vreemde zaken.
Wat is je doel temperatuur, was is je werkelijke aanvoer en retour? Ten tijden van start eerste en juist die tweede niet compressor run.

Vermoed dat je water nog warm genoeg was. Je kan nog ff checken of wel aangaat als je setpoint aanpast.

Andere tip;
Als je maar zo een korte tijd (30min) hebt zitten tussen stop en start van je warmtevraag dan kan het zijn dat je hysterese te klein staat afgesteld.

[ Voor 25% gewijzigd door ErikVers op 01-10-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:32

hnq

Technician- schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:44:
Ik krijg bericht dat Panasonic NL de garantievoorwaarden heeft aangepast. (Tussen Panasonic en koper (installateur))

Heeft iemand deze al juridisch laten toetsen? Bericht mag in DM.
Wat mij betreft is de meest opvallende wijziging in de voorwaarden dat er geen sprake meer is van de eis dat de wp via een nl distributeur aangeschaft moet worden mbt service en garantie.
Misschien zie ik iets over het hoofd maar dat lijkt me goed nieuws.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Trent schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Dat ziet er goed uit (voor de bruine draad heeft hij ook blauwe kabel gebruikt om verder te gaan naar de WP), maar zwart en grijs zitten wel in één en dezelfde wago... Op het eerste zicht kan dat geen kwaad? verder zit het op de 2-way valve aansluiting en ik zie nog een 3-way valve optie vrij.

[Afbeelding][Afbeelding]
De 3-wegklep voor dhw hoort natuurlijk aan de 3-wegklep aansluiting!

De 2-wegklep aansluiting is ergens anders voor. Zonder speciale fancoils voor koeling gebruik je die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
@FransvWoerkom zou dat echt zoveel uitmaken? Ik bestel dit WE een andere klep ik moet iets proberen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hnq schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:47:
[...]

Wat mij betreft is de meest opvallende wijziging in de voorwaarden dat er geen sprake meer is van de eis dat de wp via een nl distributeur aangeschaft moet worden mbt service en garantie.
Misschien zie ik iets over het hoofd maar dat lijkt me goed nieuws.
Je ziet iets over het hoofd:

Panasonic NL is verplicht Europese garantie uit te voeren bij een diagnose gesteld door een gecertificeerde Panasonic installateur of distributeur. Dat was in het verleden ook al zo. Dat zal echter niet eenvoudig worden bij grijze import om die als tweaker te vinden die zelf installeert. Daarnaast kan je rekenen op een zeer trage afhandeling indien er toch volgens de wet hulp geboden moet worden door Panasonic NL ook dat gebeurde in het verleden al.

Nieuw is dat een Pro Partner van Panasonic NL bij de juiste registratie de garantie mag verlengen met 3 jaar dus in totaal 5 jaar. Dat geldt uiteraard niet voor grijze import en bij tweakers uitsluitend indien de in bedrijf stelling is uitgevoerd door een Pro Partner of gecertificeerde installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Carboy54 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:28:
[...]

Panasonic NL is verplicht Europese garantie uit te voeren bij een diagnose gesteld door een gecertificeerde Panasonic installateur of distributeur. Dat was in het verleden ook al zo. Dat zal echter niet eenvoudig worden bij grijze import om die als tweaker te vinden die zelf installeert. Daarnaast kan je rekenen op een zeer trage afhandeling indien er toch volgens de wet hulp geboden moet worden door Panasonic NL ook dat gebeurde in het verleden al.

Nieuw is dat een Pro Partner van Panasonic NL bij de juiste registratie de garantie mag verlengen met 3 jaar dus in totaal 5 jaar. Dat geldt uiteraard niet voor grijze import en bij tweakers uitsluitend indien de in bedrijf stelling is uitgevoerd door een Pro Partner of gecertificeerde installateur.
Ehm, ik heb het toch niet over grijze import?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Trent schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:58:
@FransvWoerkom zou dat echt zoveel uitmaken? Ik bestel dit WE een andere klep ik moet iets proberen:)
Je driewegklep doet het nu gewoon niet. Wordt niet aangestuurd. Staat geen spanning op. Je kunt nu waarschijnlijk ook niet gewoon je huis verwarmen. Een extra klep aan dezelfde aansluitingen helpt niet. Aan de aansluitingen voor een tweewegklep hoort gewoon niks.

Je moet die twee blauwe draden van de driewegklep los halen van de aansluiting tweewegklep en aan de aansluitingen Nul en Open of Close voor de driewegklep schroeven of het een installateur laten doen. In NL zou je trouwens die bruine draad met een bruine draad moeten verlengen en die vervolgens aan Open of Close schroeven. Die zwarte en grijze draad heb je niet nodig en mogen bij elkaar in een wago. Vergeet niet de twee schakelaars uit te zetten!

Je hebt het afgelopen halfjaar zowel je tank als je huis opgewarmd. Door de zomer heb je dat misschien niet in de gaten gehad behalve dat de warmte van je tank zo snel mogelijk je huis in liep.

Wijs je installateur er op dat er handboeken zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door FransvWoerkom op 01-10-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:28:
[...]

Misschien heb ik het fout want heb (nog) geen versies naast elkaar gelegd.
Maar ik lees het zo:
Garantie van 5 naar 2 jaar, tenzij Panasonic Pro dealer, en inbedrijfstelling ingevuld en geregistreerd. Dan 5 jaar (fabrieksgarantie)

Aangezien Panasonic haar producten door heel de EU wil garanderen en EU wetgeving dat ook eist ook service aan uit andere EU landen gekochte apparatuur. De Prodealer mag dan wel de klant een vergoeding vragen (i.i.g. vergoed Panasonic behoudens het onderdeel zelf en binnen 2 jaar niets)

Nieuw is dat apparatuur geregistreerd moet worden en een inbedrijfstelling document vlg Panasonic upgeload moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hnq schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

Ehm, ik heb het toch niet over grijze import?
Als het niet is geleverd door een van de vijf NL distributeurs is het dus altijd grijze import en dus 2 jaar garantie indien geleverd en geïnstalleerd door een gecertificeerde installateur of leverancier met een gecertificeerde monteur die de in bedrijf stelling doet en registreert. Via een NL Pro dealer 5 jaar garantie. Althans zo lees ik het uit de nieuwe voorwaarden. Vrijdag is er een uitvoerige toelichting op de nieuwe voorwaarden voor ons.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 01-10-2024 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:30
Update op pi logic test

Tussenstand na 2 dagen;

Thermostaat

28-09

[Afbeelding]

29-09

[Afbeelding]
Wat is je stooklijn dan? Vind van 26 naar 20 namelijk nogal wat

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Carboy54 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:56:
[...]

Als het niet is geleverd door een van de vijf NL distributeurs is het dus altijd grijze import en dus 2 jaar garantie indien geleverd en geïnstalleerd door een gecertificeerde installateur of leverancier met een gecertificeerde monteur die de in bedrijf stelling doet en registreert. Via een NL Pro dealer 5 jaar garantie. Althans zo lees ik het uit de nieuwe voorwaarden. Vrijdag is er een uitvoerige toelichting op de nieuwe voorwaarden voor ons.
Benieuwd waar jij NL leest. In de hele tekst wordt dat namelijk niet genoemd. In tegenstelling tot de oude tekst. Dat lijkt me ook in overeenstemming met de europese wetgeving trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTiGu99-fabDKFAwJDD0Uurie2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQ4lKo6yM7LohVZh73LH6DAh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hnq schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:25:
[...]

Benieuwd waar jij NL leest. In de hele tekst wordt dat namelijk niet genoemd. In tegenstelling tot de oude tekst. Dat lijkt me ook in overeenstemming met de europese wetgeving trouwens.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEy5qdsKKEbg6L7v6e6m7yLEg_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EAjxirqbSEpEAPhr1MKpai9o.png?f=fotoalbum_large

Dit lijkt mij duidelijk voor tweakers als installateur en moet er dus in dat geval een in bedrijf stelling worden gedaan door een gecertificeerde installateur of leverancier. Zoals reeds gemeld worden wij vrijdag nader geinformeerd over de nieuwe voorwaarden.

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 01-10-2024 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Maikie18 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:18:
[...]

Wat is je stooklijn dan? Vind van 26 naar 20 namelijk nogal wat
Klopt, die 20 is ook denk ik geen stooklijn waarde maar een ondergrens voor de “pi logica”. Daarmee houdt hij denk ik je vloer op temp dus stel dat je daar aardig onder komt zal hij alsnog aan gaan maar is er niet echt een warmtevraag, meer ondergrens voor cv temp.

De stooklijn is voor de test 27. Normaal 26-31
De 26 die nu vaak terug zie is dus een correctie min1 op de stooklijn.

Vandaag was het ook een goede dag voor “PI logic” hij ging al na 2-3 uur weer uit en het eindresultaat tot nu toe voor vandaag is een hele strakke binnentemperatuur door de vooruitziende pana blik 😜 (de tweede sensor staat op een andere plek, wat dichter bij een raam, de pana aan een binnenmuur)

Geen korte runs vandaag, en al eerder uit dan op hysterese. Want de binnentemp was vrijwel gelijk nog. (Vrijgave voor verwarmen is ivm nachtverlaging tussen 10:00/24:00)
De run om 15:00 is uiteraard voor DHW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HGaF551deh8_v1U4dP3Bh5xbow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfAa5dhQOk6CfCwrOyF82Rxr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 01-10-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
@FransvWoerkom ze doet wel iets hoor. Half mislukt filmpje (pijnlijke hand:-)) maar dat hendeltje beweegt als ik de Pana van SWW naar VVW zet en andersom.

Naar SWW lijkt mij elektrisch (hendel naar boven). VVW gaat trager met de veer wellicht (Hendel naar onderen)

Nu ga ik even kijken of dat hendeltje naar beneden gaat als hij klaar is met de SWW-cyclus :/

[ Voor 28% gewijzigd door Trent op 01-10-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Trent schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:29:
@FransvWoerkom ze doet wel iets hoor. Half mislukt filmpje (pijnlijke hand:-)) maar dat hendeltje beweegt als ik de Pana van SWW naar VVW zet en andersom.

Naar SWW lijkt mij elektrisch (hendel naar boven). VVW gaat trager met de veer wellicht (Hendel naar onderen)

Nu ga ik even kijken of dat hendeltje naar beneden gaat als hij klaar is met de SWW-cyclus :/
Merkwaardig. Ik zal bij mij ook eens kijken wat de aansluiting van de 2-wegklep doet. Die is bedoeld om een 2-wegklep aan te sluiten die een verwarmingscircuit afsluit bij koelen.In de hydraulische schema's in de service manuals zit hij voor de radiatoren en vloerverwarming waar alleen gekoeld wordt met fancoils. Ik kan alleen maar bedenken dat het ook niet de bedoeling is om koelen en tankverwarming te combineren. In de Operating Instructions lees ik dat bij de combinatie van Cool + Tank mode de tank uitsluitend kan worden opgewarmd met de booster heater ín de tank. Niet met de warmtepomp. Maar het ontgaat me waarom de tweewegklep ook bediend wordt bij schakelen tussen verwarmen en sww.

Bij de Caleffi klep is de lange tijd de tijd dat het motortje is geactiveerd. De korte tijd is de tijd dat de veer de klep terug duwt. De 3-wegklep hoort ook zo gemonteerd te worden dat het motortje wordt geactiveerd bij opwarmen van de tank en dat hij na het teruglopen door de veer de rest van de dag weer kan verwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door FransvWoerkom op 02-10-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
@FransvWoerkom de klep blijft zo te zien nu op 'SWW' staan. Dus klep lekt niet. Staat vol open 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Trent schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:16:
@FransvWoerkom de klep blijft zo te zien nu op 'SWW' staan. Dus klep lekt niet. Staat vol open 😒
Bedoel je dat hij klaar is met sww en dat de klep open blijft staan van tank naar warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
@FransvWoerkom klopt. Klep zou moeten omschakelen naar 'vloerverwarming'. Of zie ik dat fout? Panasonic noemt dat 'Room'. Dat gebeurt dus niet of dat moet met vertraging gaan, dat controleer ik morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Trent schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:49:
@FransvWoerkom klopt. Klep zou moeten omschakelen naar 'vloerverwarming'. Of zie ik dat fout? Panasonic noemt dat 'Room'. Dat gebeurt dus niet of dat moet met vertraging gaan, dat controleer ik morgen.
Nee, dat gebeurt pas als je de wp uit zet of omschakelt naar verwarmen. Hij blijft dus open staan. Dat is een enorm lek waarlangs de warmte uit je tank door thermosifon effect ontsnapt naar je warmtepomp en je huis.

De driewegklep hoort aan de andere aansluitingen.

Voor meer info zie Service Manual paragraaf 14.23 voor de tweewegklep (die je dus niet hebt) en paragraaf 14.22 voor de driewegklep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trent
@FransvWoerkom akkoord over het gevolg en dat ze fout is aangesloten. Maar volgens de Pana staat hij wel degelijk op 'room' na de DHW-cyclus. WP staat ook nog aan zoals je in het screenshot ziet. Mss zal juist aansluiten dit oplossen en gaat de klep écht op 'Room'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pexLBFWkZ3_wRZnEVDcs6QnuXsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oMGFGfVVkbbUpSaxYLoi6H7L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Trent op 01-10-2024 23:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Trent schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:48:
@FransvWoerkom akkoord over het gevolg en dat ze fout is aangesloten. Maar volgens de Pana staat hij wel degelijk op 'room' na de DHW-cyclus. WP staat ook nog aan zoals je in het screenshot ziet. Mss zal juist aansluiten dit oplossen en gaat de klep écht op 'Room'.

[Afbeelding]
Ja, hier staat 3-way valve: Room

Maar nu heeft hij het over het bevel dat hij aan de aansluiting van de driewegklep heeft gegeven middels de aansluitingen 4, 5 en 6 van Connector 1. En daar zit jouw driewegklep niet aan; die zit aan 2 en 3.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nMad
@Trent Wat een stomme fout zeg van de installateur. Fijn dat je erachter bent gekomen dmv hulp in dit topic. Wel jammer dat de compressor al bijna 1300 draaiuren heeft, dus blijkbaar staat het al een tijdje zo.

Edit, logica m.b.t. 2- & 3-weg klep uit de manual.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4ZB26Tt2n1t-gVEH_z380fY9sQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TpVQmBmhqgxxnFFvjJtYtAhP.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door nMad op 02-10-2024 10:44 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
FransvWoerkom schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:00:
[...]

Merkwaardig. Ik zal bij mij ook eens kijken wat de aansluiting van de 2-wegklep doet. Die is bedoeld om een 2-wegklep aan te sluiten die een verwarmingscircuit afsluit bij koelen.In de hydraqulische schema's in de service manuals zit hij voor de radiatoren en vloerverwarming waar alleen gekoeld wordt met fancoils. Ik kan alleen maar bedenken dat het ook niet de bedoeling is om koelen en tankverwarming te combineren. In de Operating Instructions lees ik dat bij de combinatie van Cool + Tank mode de tank uitsluitend kan worden opgewarmd met de booster heater ín de tank. Niet met de warmtepomp. Maar het ontgaat me waarom de tweewegklep ook bediend wordt bij schakelen tussen verwarmen en sww.

Bij de Caleffi klep is de lange tijd de tijd dat het motortje is geactiveerd. De korte tijd is de tijd dat de veer de klep terug duwt. De 3-wegklep hoort ook zo gemonteerd te worden dat het motortje wordt geactiveerd bij opwarmen van de tank en dat hij na het teruglopen door de veer de rest van de dag weer kan verwarmen.
@Trent, Ik heb de logica ook niet helemaal weten te doorgronden, maar zoekende naar 2 ways valve in de service manual zie je wel dat er verschillende condities zijn waarop de 2 ways valve aansluiting OPEN of CLOSE gaat, zie:
14.1.2.3 Heat Mode Operation (2 ways valve OPEN)
14.1.3.2 Cool Mode Operation (2 ways valve CLOSE)
14.1.9 Tank Mode Operation (2 ways valve CLOSE)
14.1.10 Heat + Tank Mode Operation (2 ways valve OPEN)
14.1.11 Cool + Tank Operation (2 ways valve CLOSE)
14.9 Forece Heater Mode (2 ways valve OPEN)
14.23 Pump Down Mode (2 ways valve CLOSE)

Duidelijk dat dit niet een logica is waarmee je je 3 weg klep voor schakelen tussen Tank (Boiler) en de overige operation modes wil regelen!!

Dit is redelijke dommigheid van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
@blb4 @nMad snap de logica ook niet zo helemaal

Je wil dus eigenlijk dit:

maar ik heb nu dit:

@FransvWoerkom ik zal met de multimeter eens meten of er spanning zit op het 2-way contact (gaat "ja" zijn). Op het 3-way contact zou dit "nee" moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Trent schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:57:
@blb4 @nMad snap de logica ook niet zo helemaal

Je wil dus eigenlijk dit:

maar ik heb nu dit:

@FransvWoerkom ik zal met de multimeter eens meten of er spanning zit op het 2-way contact (gaat "ja" zijn). Op het 3-way contact zou dit "nee" moeten zijn.
Waarom wil je doorgaan met de aansluiting van de 2-wegklep? Zet gewoon je 3-wegklep aan de aansluiting die daarvoor bedoeld is en laat hier die 2-wegklep aan mensen die fancoils in plaats van radiatoren willen bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
@FransvWoerkom wil er niet mee doorgaan. Uit nieuwsgierigheid wil ik het documenteren/verifiëren:-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Trent schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:31:
@FransvWoerkom wil er niet mee doorgaan. Uit nieuwsgierigheid wil ik het documenteren/verifiëren:-)
Wat ik ik elk geval zie is dat het gebruik van het 2 ways valve contact foute schakelingen van de klep geeft, b.v.:

Je zou deze aansluiting kunnen gebruiken als je altijd schakelt tussen Heat Mode (OPEN) en Tank Mode (CLOSE). Maar een zeer gebruikelijke stand is Heat + Tank waarbij deze aansluiting dus altijd OPEN geeft terwijl je de klep wil schakelen als de WP daadwerkelijk wisselt tussen Heat en Tank.

Vervolgens hangt 't er natuurlijk ook nog vanaf hoe die klep daarwerkelijk gemonteerd is, deze zou zo gemonteerd kunnen zijn dat in 1 stand je vloer en de boiler beide verwarmd worden en de andere stand alleen de vloer oid.

Er zijn dus 2 acties nodig:
1: klep aansluiten op 't 3 ways valve contact;
2: controleren wat de klepstanden exact zijn en of de leidingen zo zijn aangesloten dat in stand Heat de warmte alleen naar je verwarmingscircuit gaat en in stand Tank alleen naar de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent
Wat extra info(voor de experten hier al even duidelijk - gewoon voor leken zoals ik).
  1. Het NO contact voor 2-way valve geeft geen spanning bij een SWW-run. Klep is zo bedraad/gemaakt/geplaatst dat ze dan op tank gaat.
  2. Na de SSW-run doet dit contact niets. Het zal maar spanning krijgen wanneer de WP op VVW gaat. Ergo, veel wamteverlies want de klep zou, na de SWW-run, moeten "omdraaien" naar VVW (ROOM) zoals de Aquarea Cloud aangeeft.
  3. Het NO 3-way valve contact geeft wél spanning bij een SSW-run. Je kan de draadjes dus niet zomaar versteken tussen NO 2-way en NO 3-way(!!!)
  4. Na de SSW-run zal het NO 3-way contact zonder spanning vallen (en dat blijft zo tot er een volgende SSW-run start). Idem voor een VVW-run: dan komt er geen spanning op NO 3-way contact. Dus er moet in de klep bedrading veranderd worden, de klep moet gedraaid worden of mogelijk kan het 3-way NC contact in de plaats gebruikt worden (niet zeker van, educated guess).
Mijn grote dank aan iedereen om mee te denken @ErikVers @FransvWoerkom @nMad @blb4 zijn slimme gasten

[ Voor 4% gewijzigd door Trent op 02-10-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Trent schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:07:
Wat extra info(voor de experten hier al even duidelijk - gewoon voor leken zoals ik).
  1. Het NO contact voor 2-way valve geeft geen spanning bij een SWW-run. Klep is zo bedraad/gemaakt/geplaatst dat ze dan op tank gaat.
  2. Na de SSW-run doet dit contact niets. Het zal maar spanning krijgen wanneer de WP op VVW gaat. Ergo, veel wamteverlies want de klep zou, na de SWW-run, moeten "omdraaien" naar VVW (ROOM) zoals de Aquarea Cloud aangeeft.
  3. Het NO 3-way valve contact geeft wél spanning bij een SSW-run. Je kan de draadjes dus niet zomaar versteken tussen NO 2-way en NO 3-way(!!!)
  4. Na de SSW-run zal het NO 3-way contact zonder spanning vallen (en dat blijft zo tot er een volgende SSW-run start). Idem voor een VVW-run: dan komt er geen spanning op NO 3-way contact. Dus er moet in de klep bedrading veranderd worden, de klep moet gedraaid worden of mogelijk kan het 3-way NC contact in de plaats gebruikt worden (niet zeker van, educated guess).
Mijn grote dank aan iedereen om mee te denken @ErikVers @FransvWoerkom @nMad @blb4 zijn slimme gasten
Kleine toevoeging;
De aansluitingen op de print bij 2-way zijn voor een twee weg klep 😜
En die is bedoeld om tijdens koelbedrijf bepaalde delen van je afgifte eventueel af te sluiten. Zoals een badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-10 20:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UY3FxoTjNrSgYM1bPhToBYDsyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uN7WXkA28gCTY5kr9uhUpRyY.png?f=fotoalbum_large

Ik ben nog aan het proefdraaien met een eenvoudige installatie vergeleken met de meeste hier.
We verwarmen nu 1 week, paar dagen getest met sturing op de interne thermostaat op de controller, en nu paar dagen met sturing op water temperatuur.

De lengtes van de runs die hij loopt(1,5-2uur) ben ik niet eens heel ontevreden over, omdat het buiten relatief warm is is het lastig binnen veel vermogen kwijt en te kunnen, en met 500watt maakt hij met dit weer misschien wel 4000-5000watt warmte. Dus beetje pendelen is logisch denk ik. Buiten wat kouder dan moeten de runs wel goedkomen denk ik.

Nu mijn vraag, waarom start hij soms mooi rustig, en start hij soms wel als een dolle?

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
Ik heb een poging gedaan om een Panasonic WP (via HeishaMon) dashboard in HA te maken. Ben een nieuwe gebruiker van HA, dus hij is verre van perfect. Maar leuk begin dacht ik zo. Wellicht zijn hier andere HA gebruikers die er wat mee kunnen.. of willen verbeteren..?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTw-CLWdjZGWiFFqn83d-Rn_s6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zghujKE2dHIjZEu6S8Yrlvuc.png?f=fotoalbum_large

https://pastebin.com/2Pn575my

[ Voor 30% gewijzigd door nMad op 03-10-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:17
ron36 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:54:
[Afbeelding]

Ik ben nog aan het proefdraaien met een eenvoudige installatie vergeleken met de meeste hier.
We verwarmen nu 1 week, paar dagen getest met sturing op de interne thermostaat op de controller, en nu paar dagen met sturing op water temperatuur.

De lengtes van de runs die hij loopt(1,5-2uur) ben ik niet eens heel ontevreden over, omdat het buiten relatief warm is is het lastig binnen veel vermogen kwijt en te kunnen, en met 500watt maakt hij met dit weer misschien wel 4000-5000watt warmte. Dus beetje pendelen is logisch denk ik. Buiten wat kouder dan moeten de runs wel goedkomen denk ik.

Nu mijn vraag, waarom start hij soms mooi rustig, en start hij soms wel als een dolle?
pendelen voorkom je inderdaad niet met dit weer. Je zou hooguit iets kunnen bereiken met een aan/uit thermostaat met een grotere hysterese?

De K en L serie kun je rustiger laten starten in een 'efficient' mode. J's kunnen dat niet. Heb je Quiet mode 3 al geprobeerd? Anders een iets lagere stooklijn wellicht, maar dat zou ook weer meer pendelen kunnen veroorzaken.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
ron36 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:54:
[Afbeelding]

Leg in je grafiek de buitentemperatuur er maar eens naast.

Waarschijnlijk is het dan net kouder buiten waardoor hogere hz worden vrijgegeven of worden ingeschat nodig te hebben 👍

Als het niet kouder buiten was op dat moment, zal het komen door verschil in de grootte tussen je doel (target) en werkelijke cv temperaturen (inlet/outlet).

Pendelen is uiteraard afhankelijk ook van je afgifte.
Ik denk dat de runs die je nu maakt hartstikke netjes al zijn en weinig aanpassing nodig hebben.

Wat betreft opstarten;
Ik heb een 80m2 vvw (voldoende afgifte) en lekker wat beton (als buffer) erboven. Dan start hij altijd rond de juiste hz op en hoeft maar weinig af te toeren. In mijn geval vaak een 10hz terug na een minuut of 10 en daar draait hij dan een paar uur op totdat ruimte warm genoeg is. En hoeft in mijn geval zeker niet te gaan pendelen (ook als het een J was geweest niet want het is nu een graad of 13) waarom vertel ik dit? Om aan te geven dat het niet enkel product oorzakelijk is, maar een onbalans betreft tussen de door pana verwachte afgifte en de werkelijke. Dan lijkt het raar opstart gedrag, terwijl een net wat ander afgifte systeem een heel ander gedrag geeft. Of jij hem acceptabel vindt is aan jou 👍

Het is maar net welke afgifte je eraan hebt hangen. Mocht je echt pendel gedrag waarnemen, gooi dan je doel temperatuur eens 2-5 graden omhoog (niet omlaag) en je zal zien dat het een stuk beter gaat. Ja kost je cop maar een korte run kost je meer cop verlies. En let op qm kost ook rendement.

[ Voor 36% gewijzigd door ErikVers op 03-10-2024 10:39 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 42 Laatste