Ik doe gewoon nog eens een poging om de werking van de controller als interne thermostaat te doorgronden. 
Ook eerder door @
ipoffice benoemd in deze post 
ipoffice in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Let op het gaat enkel om de PI control logic (de rest volg ik wel 😜👍)
Gegevens;
Vvw 90m2 + continu open 
Goed geïsoleerde woning rc5+
5 H
Voor de test vaste stooklijn 27gr
Werk normaal met de netatmo aan uit externe thermostaat (top ding)
Uitdaging;
Bij binnen temp net boven-rond ingestelde waarde schiet de target temp vanwege de PI control logic direct naar 20gr. 
Hierdoor een aantal (+/- 5 op een dag incidenteel in voor en na seizoen) onnodige runs van maar enkel minuten per dag. Niet schokkend wel voor mijn gevoel onnodig. 
Wijziging van vast stooklijn naar war en andere waarde maken geen verschil en schiet dus naar vraag temp 20. Dit is mijn inziens meer bedoeld als water circulatie temp alleen nadeel is dus dat de compressor eerst aanslaat en natuurlijk onmogelijk met deltaT 2 zelfs met een H dit te laten draaien. 
Vraag;
1-Zijn er meerdere die net rond en boven de gevraagde ruimte temp de target temp naar 20 schiet? (Uiteraard icm interne thermostaat) 
edit: deze vraag is beantwoord aangezien @
ipoffice ook de 20waarde terugziet icm andere stooklijn. 
2-Ik had gehoopt de “PI control logic” te kunnen begrijpen / de logica te doorgronden. Helaas doet de service manual hier geen uitspraken verder over dan in printscreen hieronder. Iemand een pana uitleg van deze logica?
3- Zijn er onderbouwde inzichten dat de PI logic zelf lerend is of blijft het hetzelfde gedrag vertonen? 
Let op:
Svp geen discussie over welke thermostaten nog meer goed werken of andere goed bedoelde tips, het gaat mij echt om de “PI Control Logic” 
dank voor eventuele praktijk ervaring of aanvullende PI info 👍 zodat we deze eventueel in de Topic Start kunnen opnemen. 
/f/image/CHZPPglZwDzvfwIWXir0gwh4.png?f=fotoalbum_large) 
/f/image/e7739opDfMcf1rERq2IAzNB3.png?f=fotoalbum_large) 
/f/image/DSsEunD2VS3GidlxF2i1OOvv.png?f=fotoalbum_large) 
                                                [
                        Voor 30% gewijzigd door
                                                     ErikVers                                                 op 28-09-2024 15:06
                                            ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20”  |