Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:01

Carboy54

Duurzaamheid coach

martijn v o schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:01:
Ervaring.
38 graden kan niet iedereen in zijn vloer hebben als je bijvoorbeeld PVC hebt.

Radiator doet ongeveer 2000 Watt bij 75-55-20. Als je een fancoil kunt vinden die dat doet bij 30-35-20 dan moet het lukken.
En dan ook even opletten, Bij veel fancoils gaat pas de ventilator draaien bij een aanvoer van 35 of meer dus dan moet je dat ook foppen.
Die 35 graden zijn voor bepaalde modellen ventilatoren zoals speedcomfort. Een fancoil is iets anders. Google op Airleaf.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:40

martijn v o

Certified by Enphase.

De airleaf gaat pas ventileren in auto mode vanaf een watertemperatuur van 30 graden.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:55

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Toch wel interessant die Airleaf, met name de SLS modellen die ongeveer zo hoog zijn als mijn radiatoren.
Het geluid komt met 22dB in de buurt van een airco (hoog aan een wand) maar door de lage positie zou mijn bed (boxspring) het geluid wel eens verder kunnen dempen.
Ik zie in de specs van bijv. een SLS 600 C niet hoeveel water erin gaat, al stelt dat met mijn T10 radiator van 200x40cm natuurlijk ook weinig voor.
Dat ie minder breed is helpt wel wat de gordijnen betreft, daar verdwijnt ie niet geheel achter.

Hier ook nog gerommeld met koelen en ik heb een bruikbare setup uitgestippeld.
Zoals eerder hier gezien op de watertemperatuur regelen, setpoint op 18C en blijkbaar laat de safety marge hem tot 15C dalen.
Nu eens testen met een marge van 1,5C. als ie nog aan gaat.
Door het pendelen heb ik bijna geen last van condens en de afgifte is hier al zo laag dat ik het niet voorkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjRnUpPwmwNoMcqA9hLEQErlr1E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjXR6FyIIVvKXYK0rZRZ2H5A.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9R-3vkgFMtrNtvleLCd5_CfkJ8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVdZXbQ8184f7SOeLNFJtCzz.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9T7z3TZ71HOmVsPlv6_LRxMOU8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q43ihuF2X3rudMb4CdIBwagg.jpg?f=fotoalbum_medium

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:06
Speedy-Andre schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:31:
Toch wel interessant die Airleaf, met name de SLS modellen die ongeveer zo hoog zijn als mijn radiatoren.
Het geluid komt met 22dB in de buurt van een airco (hoog aan een wand) maar door de lage positie zou mijn bed (boxspring) het geluid wel eens verder kunnen dempen.
Ik zie in de specs van bijv. een SLS 600 C niet hoeveel water erin gaat, al stelt dat met mijn T10 radiator van 200x40cm natuurlijk ook weinig voor.
Dat ie minder breed is helpt wel wat de gordijnen betreft, daar verdwijnt ie niet geheel achter.

Hier ook nog gerommeld met koelen en ik heb een bruikbare setup uitgestippeld.
Zoals eerder hier gezien op de watertemperatuur regelen, setpoint op 18C en blijkbaar laat de safety marge hem tot 15C dalen.
Nu eens testen met een marge van 1,5C. als ie nog aan gaat.
Door het pendelen heb ik bijna geen last van condens en de afgifte is hier al zo laag dat ik het niet voorkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
SLS600 is extra plat, waardoor je power en volume inlevert. Waterinhoud slechts 0,61L.
Bron, pagina 39

Mag ik jullie uitnodigen naar het fancoil topic anders? 🙂 Discussies over aansturing, inhoud en andere praktische zaken zijn daar al veel besproken!

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander788
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-09-2024
Ik gebruik voor het eerst mijn vloerkoeling en heb last van wat condensatie op de tegels. Op welke watertemperatuur stellen jullie deze meestal in.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
sander788 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:35:
Ik gebruik voor het eerst mijn vloerkoeling en heb last van wat condensatie op de tegels. Op welke watertemperatuur stellen jullie deze meestal in.

Alvast bedankt!
Je Ta moet boven het dauwpunt blijven. Als je te koud water gebruikt, krijg je het effect van een blikje dat uit de koelkast komt. Niet alleen je tegels, maar ook alle leidingen.

Er zijn rekentools voor online, maar ook bijvoorbeeld in home assistant via HACS Thermal Comfort als extra. Die berekend het continue op basis van je eigen metingen en kan je als sensor uitlezen.

Handvat wat hier wel 's geroepen wordt is volgens mij 17C als ondergrens - als je niet continue kan/wil monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander788
  • Laatst online: 14-09-2024
Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga hem op 17 graden zetten en even kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb hem standaard op 16 graden aanvoer staan. Vandaag was binnen ons dauwpunt 16,3 graden.
Hij gaat dan door tot net onder de 14 (Als hij 3 minuten onder de 14 komt) en slaat dan af.
Dat was net op het randje want je kon de buizenloop al zien op de vloer.
Wel lekkere lange run vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUl_xwsW5g1S5G_TQz-PFbWKHz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P3ej2Z5Bjft6AAFDlmPktfhj.png?f=fotoalbum_large

Je kunt zien wanneer het weer omsloeg om 2000 uur dan neemt het vocht snel toe.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ueW-6nr6f0cW7v6jjpU8i1bQz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M2eEbFlAKhzmf4Wt2Rkd5YAV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door martijn v o op 20-07-2024 22:10 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
martijn v o schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:08:
Ik heb hem standaard op 16 graden aanvoer staan. Vandaag was binnen ons dauwpunt 16,3 graden.
Hij gaat dan door tot net onder de 14 (Als hij 3 minuten onder de 14 komt) en slaat dan af.
Dat was net op het randje want je kon de buizenloop al zien op de vloer.
Wel lekkere lange run vandaag.
[Afbeelding]

Je kunt zien wanneer het weer omsloeg om 2000 uur dan neemt het vocht snel toe.[Afbeelding]
Simple scriptje, als ,,, dan shift + of als dan schift - Kun je mooie met dat dauwpunt spelen..
http via heishamon
Werkt als een zonnetje

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:17
sander788 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:35:

Alvast bedankt!
Dauwpunt kan je makkelijk vinden voor jou "omgeving", namelijk vliegveld in de buurt.
https://www.knmi.nl/neder...art/vliegveldwaarnemingen
Wordt elk half uur Vervest. Bv scroll naar Amsterdam/Schiphol Op de de 2e regel staan dingen als tijd, wind en bewolking en dan 20/18. 20 is de huidige temperatuur, 18 het dauwpunt. Formaat is altijd hetzelfde. temp/dauwp staat dus voor de Q (luchtdruk)

Misschien heb je er wat aan.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
@stevenP Ja gerekend aan warmteafgifte. Als ik het goed heb, is het standaard 75/65/20 2,1 Kw. Op 40/35/20 hou je 0,5 Kw over. Op mijn stooklijn 30/25/20 is het nog maar 0,15Kw.
Zo´n Jaga type 20 doet op 35/30/20 473 watt. Houdt ook niet over.

Aan kou afgifte kan ik niet rekenen, want zoals je ziet aan het thermo plaatje wordt slechts een klein deel van de radiator koud.
Overigens had ik het idee dat de eenplaats radiatoren in huis wel geheel koud werden ..

@Carboy54 Die chill van quatt heeft wel uitstraling. 2 traps warmtepomp klinkt interessant. Maar klopt mijn redenering: 3 watt koelen met cop van 4 betekent 4 watt in het cv water afgeven. Als dat daarna door de Pana met cop5 (..) wordt afgevoerd, heb ik dus 2 watt verbruikt om 3 watt te koelen. Tja, da´s niet best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:00
Technician- schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:56:
[...]

Ik krijg deze vraag zo vaak. Ik denk dat mensen in paniek gaan zoeken en vragen.
Maar waarom lezen ze niet de manual eerst waar dit soort dingen in staan?
Whats in the box? Waar zitten de aansluitingen?
Eventjes alles rustig bekijken. Dan vragen verzamelen.
Al kan ik zelf ook snel uit de bocht komen als ik iets binnen krijg en denk dat iets niet goed is, je hebt voor je gevoel soms maar 1 kans om te reclameren.
Er staat dat je hem hoort te krijgen, maar niet waar het ligt..

Zijn die rubberen kapjes voeldoende water dicht of kan je het vervangen met een wartel? Iemand ervaring welke wartels mooi passen?

[ Voor 3% gewijzigd door runeazn op 21-07-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 23:48
stevenP schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 17:39:
[...]

Waar haal je die info vandaan? met een open verdeler is max 38graden je vloer in geen probleem - toch?

Daarnaast, fancoils hebben juist een bak aan vermogen. Hier een screenshot van de Airleaf SL; een 'basis' fancoil van vergelijkbaar formaat. Inderdaad, er wordt hier gemeten met 45C water, maar dan is hij ook 4320watt. Heeft @ercolano al eens gerekend aan het afgegeven vermogen van de huidige? Een radiator met fans wordt op z'n sloffen voorbij gelopen bij een convector met fans, zeker als het zo'n opgemaliseerd ontwerp is als een fancoil.
[Afbeelding]
Het gaat er niet om welke temperatuur je vloer kan hebben, maar welke temperatuur je vloer nodig heeft. Die is vaker in de buurt van 25 dan van 45°. Als je dan je zolder wilt verwarmen met radiatoren of convectoren, al dan niet met ventilatoren, heb je ofwel heel grote apparaten met grote ventilatoren en een fikse luchtstroom nodig ofwel eigen zone-instellingen. Als je die zolder incidenteel wilt verwarmen zonder eigen warmtepomp, kun je de "simple 2-zone" oplossing van Panasonic gebruiken. Dan ben je als beide zones verwarming tegelijk verwarming nodig hebben, iets duurder uit in stroomverbruik, maar als maar één van beide zones verwarmd wordt, even duur. Je zou op een zolder ook wand/plafond verwarming/koeling kunnen aanleggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
FransvWoerkom schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:22:
[...]

Het gaat er niet om welke temperatuur je vloer kan hebben, maar welke temperatuur je vloer nodig heeft. Die is vaker in de buurt van 25 dan van 45°. Als je dan je zolder wilt verwarmen met radiatoren of convectoren, al dan niet met ventilatoren, heb je ofwel heel grote apparaten met grote ventilatoren en een fikse luchtstroom nodig ofwel eigen zone-instellingen. Als je die zolder incidenteel wilt verwarmen zonder eigen warmtepomp, kun je de "simple 2-zone" oplossing van Panasonic gebruiken. Dan ben je als beide zones verwarming tegelijk verwarming nodig hebben, iets duurder uit in stroomverbruik, maar als maar één van beide zones verwarmd wordt, even duur. Je zou op een zolder ook wand/plafond verwarming/koeling kunnen aanleggen.
Yep. Maar ik zou ipv die 2-zone oplossing op zolder een simpele split airco ophangen. Daarmee kun je heel snel daar bijverwarmen en bovendien ook nog efficiënt koelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Andrehj schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:35:
[...]

Yep. Maar ik zou ipv die 2-zone oplossing op zolder een simpele split airco ophangen. Daarmee kun je heel snel daar bijverwarmen en bovendien ook nog efficiënt koelen.
De simpele split airco is ongetwijfeld technisch simpeler dan de simpele 2-zone oplossing. Maar we weten niks over bouwkundige, architectonische, buren en andere omstandigheden. Ik weet niet wat ik zou doen met @ercolano 's huis. Alle ideeën lijken me nuttig om de beste oplossing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dylantje2 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 22:13:
[...]

Simple scriptje, als ,,, dan shift + of als dan schift - Kun je mooie met dat dauwpunt spelen..
http via heishamon
Werkt als een zonnetje
Ik ga er eens naar kijken. Mijn machine doet op de laagste stand eigenlijk teveel vermogen, ondanks dat ik bijna 100m2 vloerkoeling heb. Als ik met de vloertemperatuur hoger ga dan 16 dan gaat hij redelijk snel uit. Als ik hem op 16 zet dan blijft ie redelijk lang aan en gaat door tot 13,75 graad om dan zelf uit te gaan. De retour is dan 17 zodat de gemiddelde vloertemperatuur 15,5 graad is wat vaak nog wel goed gaat met condens.
Dus het zou in mijn geval dan meer een dauwpuntsbewaking zijn in de trend van uitschakelen, dan shiften ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
martijn v o schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:58:
[...]

Ik ga er eens naar kijken. Mijn machine doet op de laagste stand eigenlijk teveel vermogen, ondanks dat ik bijna 100m2 vloerkoeling heb. Als ik met de vloertemperatuur hoger ga dan 16 dan gaat hij redelijk snel uit. Als ik hem op 16 zet dan blijft ie redelijk lang aan en gaat door tot 13,75 graad om dan zelf uit te gaan. De retour is dan 17 zodat de gemiddelde vloertemperatuur 15,5 graad is wat vaak nog wel goed gaat met condens.
Dus het zou in mijn geval dan meer een dauwpuntsbewaking zijn in de trend van uitschakelen, dan shiften ben ik bang.
Die 15,5° is de gemiddelde leidingtemperatuur. De oppervlaktetemperatuur van de vloer is waarschijnlijk hoger door straling van plafond, muren en ramen. Het koudst is het waar de aanvoerleiding de vloer in gaat.

Er zijn ook vochtsensors voor op de vloer en je zou ook de roomsensor kunnen gebruiken om de oppervlaktetemperatuur te meten. De roomsensor gedraagt zich als de interne sensor in de afstandsbediening. Hij heeft dezelfde weerstandskarakteristiek als buffer-, buiten-, solar- en zone sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
@FransvWoerkom Alle ideeën zijn inderdaad welkom.

-Fancoil heeft alleen zin als ik een 2e zone (laat) aanleg die in de zomer <dauwpunt en in de winter > huidige stooklijn water rondpompt. Lijkt mij een dure oplossing.
- 2-traps warmtepomp zoals de chill van quatt, lijkt zeer energie inefficiënt met koelen. Verwarmen lijkt mij daar prima mee te gaan. Voelt echter ook gekunsteld, valt af.
- Split Airco, kan geïnstalleerd worden. Kan beide taken vervullen.
- accepteren dat het in de zomer warm is op kantoor en er in de winter een thermoshirt en af en toe een elec kachel moet worden bijgezet. Ook een optie.

Voor mijn situatie wordt het optie 3 of 4.
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
martijn v o schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:58:
[...]

En mss via war.... :-) Ik kan nog jaartje salderen dus .....Beetje sparen. Koelen wel ooit geprobeerd. maar teveel vocht. en met dit weer:-)

Beetje druk met ander project...:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2256668

Mss voor een off grid, systeem

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 22-07-2024 17:38 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knellis
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
Vraagje betreffende de monoblock flow sensor. Mijn is opgevallen dat deze in stilstand tussen de 6 en 11 L/min aangeeft na nu een paar jaar goed gedraaid te hebben (was altijd netjes 0 in stilstand) De pomp staat daadwerkelijk stil. .Systeem heeft geen buffervat daar vloerverwarmingssysteem voldoende inhoud heeft en flow is ook uitgesloten door aanvoer/retour afsluiters die ik heb dicht gezet te hebben.

De voeding van de monoblock afhalen lost niks op. Geen storingen verder aanwezig en daadwerkelijk flow over het systeem brengen resulteert ook niet in een verandering.

Heeft iemand nog tips ? Wat ik zoiezo wil doen is de sensor(buis) er uit halen en even schoonmaken.
kalibreren heb ik niet als optie gevonden in de servicemanual.

gr. Corné

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
knellis schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:00:
Vraagje betreffende de monoblock flow sensor. Mijn is opgevallen dat deze in stilstand tussen de 6 en 11 L/min aangeeft na nu een paar jaar goed gedraaid te hebben (was altijd netjes 0 in stilstand) De pomp staat daadwerkelijk stil. .Systeem heeft geen buffervat daar vloerverwarmingssysteem voldoende inhoud heeft en flow is ook uitgesloten door aanvoer/retour afsluiters die ik heb dicht gezet te hebben.

De voeding van de monoblock afhalen lost niks op. Geen storingen verder aanwezig en daadwerkelijk flow over het systeem brengen resulteert ook niet in een verandering.

Heeft iemand nog tips ? Wat ik zoiezo wil doen is de sensor(buis) er uit halen en even schoonmaken.
kalibreren heb ik niet als optie gevonden in de servicemanual.

gr. Corné
Met een beetje geluk is het een slecht contact. Even het witte stekkertje CN-FLWSEN los en weer vast aan de hoofdprint. Uiteraard bij uitgeschakelde netspanning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV3rkwIqfRIwtum572OOaJ42pKU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rUtDTVpPSqxtbM37PU495Sy7.png?f=fotoalbum_large

Als je de sensor eruit wilt halen, denk eraan dat er water onder druk in het expansievat zit. Beter eerst eruit laten lopen met het hendeltje van het overdrukventiel bij gesloten afsluiters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online
ercolano schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:33:
Even kort ter ter leering ende vermaeck koelverhaal en aanvullende vraag.

Vandaag weer even met koelen aan het stoeien geweest. Instelling direct 18gr (want de METAR gaf 18 als dauwpunt). Beneden vw die op zich lekker afkoelt, op zolder waar de koeling nodig is en alleen een radiator hangt doet het niet veel. Bijgevoegd plaatje verteld het verhaal natuurlijk.[Afbeelding]

Binnen een uur kan hij ze kou niet meer kwijt en springt even uit. Heeft dus allemaal niet zo veel zin hier.

Nu de vraag, ik zou graag in de zomer aanvullende koeling en in de winter aanvullende warmte hier op zolder hebben.
Is dat een kwestie van radiator er uit en fan coil er in ? (tips ?)
Of losse split airco instaleren ? (Heb al zo´n verijdbare airo op de ventilatiebox hangen, maar dit ding maakt veel teveel lawaai en doet te weinig).
Ik zie dat Quatt met een water-water chiller komt @ErikVers . Zijn er vergelijkbare systemen die in een set-up met de Pana werken ? En zo ja heeft dat zin.

Wat is wijsheid ?
Hey thanks voor je bericht en aangezien je mijn naam noemde reageer natuurlijk hierop.

Ja een fancoil kan een hele goede oplossing zijn. Geeft veel extra verwarm en koel vermogen. Wel blijft natuurlijk het in de meeste gevallen raadzaam om boven dauwpunt te blijven of je moet het compleet dampdicht al hebben voorbereid en je vvw slim kunnen mixxen.

Ik zou vooral je de tip geven in het fancoil topic te duiken en uiteindelijk gewoon eens eentje aan te schaffen (90% heeft het er over en koopt niks 😜)

Wat betreft quatt chill. Is een slimme oplossing icm met hun buitenunit. Eigenlijk een extra warmtepomp die je cvwater als waterbron gebruikt en best ver door kan koelen (condenserend) zo op t eerste oog ook wel wat nadelen te noemen en zie hem echt icm quatt. De fancoil is veel bredere inzetbaar-goedkoper-meer vermogen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knellis
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
FransvWoerkom schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 01:06:
[...]

Met een beetje geluk is het een slecht contact. Even het witte stekkertje CN-FLWSEN los en weer vast aan de hoofdprint. Uiteraard bij uitgeschakelde netspanning.

[Afbeelding]

Als je de sensor eruit wilt halen, denk eraan dat er water onder druk in het expansievat zit. Beter eerst eruit laten lopen met het hendeltje van het overdrukventiel bij gesloten afsluiters.
Dank je voor de tip. Het zat hem in de vervuiling. Zwarte aanslag eruit gehaald op elektrode en nu netjes 0.1 l/min en flow als hij in bedrijf is. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:03
Ik heb geen devices met optische stations in huis. Zou iemand misschien de 'Network tool' (HTML-bestand) voor de CZ-TAW1B die op bijgeleverde CD-ROM staat kunnen delen?

Mijn CZ-TAW1B wil niet met WPS connecten, waarschijnlijk omdat mijn basisstation van mijn Mesh netwerk in de kelder staat, en verder alleen maar satellieten in de buurt van de warmtepomp. Ik heb begrepen dat het ook via een settings.txt bestand kan, maar ik heb spaties en speciale tekens in de netwerknaam van mijn wifi en als ik dat invul op deze manier:

code:
1
2
SSID=netwerk naam
KEY=wachtwoord

werkt het niet. Dus ik ben benieuwd of dat HTML bestandje het bestand anders zou vullen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:24
redah schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 17:13:
Ik heb geen devices met optische stations in huis. Zou iemand misschien de 'Network tool' (HTML-bestand) voor de CZ-TAW1B die op bijgeleverde CD-ROM staat kunnen delen?

Mijn CZ-TAW1B wil niet met WPS connecten, waarschijnlijk omdat mijn basisstation van mijn Mesh netwerk in de kelder staat, en verder alleen maar satellieten in de buurt van de warmtepomp. Ik heb begrepen dat het ook via een settings.txt bestand kan, maar ik heb spaties en speciale tekens in de netwerknaam van mijn wifi en als ik dat invul op deze manier:

code:
1
2
SSID=netwerk naam
KEY=wachtwoord

werkt het niet. Dus ik ben benieuwd of dat HTML bestandje het bestand anders zou vullen :)
Als je omgeving Apeldoorn woont mag je de cd wel op komen halen, heb m niet op de pc staan en ben ook niet zo handig met verzenden

Oh laat maar, in je eerste zin zeg je eigenlijk dat je geen cd rom speler hebt zie ik nu :+

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 02-08-2024 17:38 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kan hem net zo goed hier dumpen :)
Het heet settings.html.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:03
Speedy-Andre schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 18:24:
Ik kan hem net zo goed hier dumpen :)
Het heet settings.html.

***members only***
Top, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:25
Hoi vraagje voor de ervaringsspecialisten.

De L-serie, krijg je daar dezelfde thermostaat bij als de J-serie?
Wat is wijsheid cq is het mooist en stuurt het mooiste? Een externe thermostaat toepassen?
Is dit net als de J-serie weer een 230V versie of relais toepassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Technician- schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:21:

Wat is wijsheid cq is het mooist en stuurt het mooiste? Een externe thermostaat toepassen?
Volgens mij kreeg je bij de J-serie nergens een thermostaat. Alleen een controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:21:

De controller kan je als interne thermostaat configureren met een vaste hysterese van 1 dat dan helaas weer wel. Bijna zelfde als bij de J serie.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 13-08-2024 17:19 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
FransvWoerkom schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Volgens mij kreeg je bij de J-serie nergens een thermostaat. Alleen een controller.
Potato potatoe
Verder zure nietszeggende reactie.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 13-08-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:18:
[...]

De controller kan je als interne thermostaat configureren met een vaste hysterese van 1 dat dan helaas weer wel. Bijna zelfde als bij de J serie.
Dank voor je antwoord, de gebruikelijke controller zit er dus bij?
Zelfde (lelijke) uiterlijk ja? :'(
Dus een externe thermostaat is wellicht beter met een hysterese van 0,2K?

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 13-08-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:52:
[...]

Dank voor je antwoord, de gebruikelijke controller zit er dus bij?
Zelfde (lelijke) uiterlijk ja? :'(
Dus een externe thermostaat is wellicht beter met een hysterese van 0,2K?
Klopt en de kleur is deels antraciet nu. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan een externe thermostaat. Het blind plaatje voor de controller bij demontage kost ook een lieve duit. Ongeveer 40 euro voor een afdekkapje. Daar heb je al een halve thermostaat voor 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Technician- schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:51:
[...]

Potato potatoe
Verder zure nietszeggende reactie.
Zeg dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:35
Nu de kogel is door de kerk, zoals eerder gemeld heb ik me dood geërgerd aan het feit dat de beloofde koeloplossing van Quatt de CHill is geworden. Daar kan ik niks mee met mijn LT vloerverwarmingsysteem.

De Quatt gaat eruit eind sept/begin Oktober en wordt vervangen door een all electric oplossing Panasonic ALL-IN-ONE met een buffervat, een smart grid upgrade etc.

De Heishamon adapter heb ik ook al binnen :-)

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

rvdgaag schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:31:
Nu de kogel is door de kerk, zoals eerder gemeld heb ik me dood geërgerd aan het feit dat de beloofde koeloplossing van Quatt de CHill is geworden. Daar kan ik niks mee met mijn LT vloerverwarmingsysteem.

De Quatt gaat eruit eind sept/begin Oktober en wordt vervangen door een all electric oplossing Panasonic ALL-IN-ONE met een buffervat, een smart grid upgrade etc.

De Heishamon adapter heb ik ook al binnen :-)
Bij gebrek aan beter rommelen ze bij Quatt maar wat aan. 8Kw nodig? Dan plaatsen wij er 2. ( Soms een goede oplossing maar niet standaard ) Koelen? dan plaatsen ze en lokale Chill. SWW? dat kan nog steeds niet na 3 jaar. Goedkoop is soms duurkoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Pff, zullen we proberen elkaar en andere partijen niet af te zeiken?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Carboy54 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

Bij gebrek aan beter rommelen ze bij Quatt maar wat aan. 8Kw nodig? Dan plaatsen wij er 2. ( Soms een goede oplossing maar niet standaard ) Koelen? dan plaatsen ze en lokale Chill. SWW? dat kan nog steeds niet na 3 jaar. Goedkoop is soms duurkoop.
Niet helemaal mee eens, ik wilde koelen en ze hadden aangegeven met een koeloplossing te komen. Helaas pakte dat anders uit dan verwacht. De Quatt heeft hier als hybride 1 jaar prima gewerkt.

Inmiddels heb ik dit voorjaar de complete beneden etage laten infrezen met LT vloerverwarming en een nieuwe eiken vloer erop die voor koelen en verwarmen geschikt is. De lancering van de Chill oplossing heeft mij doen besluiten om mijn Quatt all electric optie te laten vallen en naar Panasonic te gaan.

Dit grapje kost me een kuist geld maar dat interesseert me niks, gas kan eruit en Mr Putin fuck you met je gas.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
rvdgaag schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Niet helemaal mee eens, ik wilde koelen en ze hadden aangegeven met een koeloplossing te komen. Helaas pakte dat anders uit dan verwacht. De Quatt heeft hier als hybride 1 jaar prima gewerkt.

Inmiddels heb ik dit voorjaar de complete beneden etage laten infrezen met LT vloerverwarming en een nieuwe eiken vloer erop die voor koelen en verwarmen geschikt is. De lancering van de Chill oplossing heeft mij doen besluiten om mijn Quatt all electric optie te laten vallen en naar Panasonic te gaan.

Dit grapje kost me een kuist geld maar dat interesseert me niks, gas kan eruit en Mr Putin fuck you met je gas.
Overschat niet het effect van koelen met vloerverwarming.
Ik heb boven en beneden vloerverwarmin ingefreesd. Afgelopen maandag begon de warmte en heeft mijn vloerkoeling de hele dag gedraaid. Resultaat was dikke prima, vooral beneden werkte het goed (immers: het plafond werd ook koel door de VVW van de bovenverdieping), en ik was tevreden met het resultaat.
Vanaf dag 2 heb ik 'm vrijwel niet meer kunnen gebruiken. De luchtvochtigheid was omhoog geknald door het koelen naar 75%, en het dauwpunt lag rond de 20 graden. Dit was gewoon te warm om nog te kunnen draaien, en dus heeft de WP niet meer gedraaid daarna.

Als je echt effectief wilt koelen zal je ook het vocht moeten afvoeren (airco of condenserend koelen met WP).

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Laatst online: 14:23
ConQuestador schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

Overschat niet het effect van koelen met vloerverwarming.
Ik heb boven en beneden vloerverwarmin ingefreesd. Afgelopen maandag begon de warmte en heeft mijn vloerkoeling de hele dag gedraaid. Resultaat was dikke prima, vooral beneden werkte het goed (immers: het plafond werd ook koel door de VVW van de bovenverdieping), en ik was tevreden met het resultaat.
Vanaf dag 2 heb ik 'm vrijwel niet meer kunnen gebruiken. De luchtvochtigheid was omhoog geknald door het koelen naar 75%, en het dauwpunt lag rond de 20 graden. Dit was gewoon te warm om nog te kunnen draaien, en dus heeft de WP niet meer gedraaid daarna.

Als je echt effectief wilt koelen zal je ook het vocht moeten afvoeren (airco of condenserend koelen met WP).
een oplossing lijkt mij hiervoor WTW ventilatie met zoiets als in onderstaande link. als je daar ook je koude water doorheen stuurt kun je lucht aanvoeren die minder vochtig is, en langer koelen? en je koelt tevens ook de inkomende ventilatielucht.
https://www.ventilatielan...r-rechts-kwr-250-01/8488/

ik vraag me af hoe effectief zoiets zou zijn. ik zit er wel naar te kijken voor mijn opstelling met wp en wtw ventilatie, vooral voor verwarmen in de winter, boven heb ik airco's en dan zou warmere ventilatielucht het net een paar graden warmer kunnen houden dat je die airco's voor verwarmen niet aan zou hoeven te zetten misschien. maar wel duur en ingewikkeld geintje "even te proberen".

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
pc_freak1 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

een oplossing lijkt mij hiervoor WTW ventilatie met zoiets als in onderstaande link. als je daar ook je koude water doorheen stuurt kun je lucht aanvoeren die minder vochtig is, en langer koelen? en je koelt tevens ook de inkomende ventilatielucht.

ik vraag me af hoe effectief zoiets zou zijn. ik zit er wel naar te kijken voor mijn opstelling met wp en wtw ventilatie, vooral voor verwarmen in de winter, boven heb ik airco's en dan zou warmere ventilatielucht het net een paar graden warmer kunnen houden dat je die airco's voor verwarmen niet aan zou hoeven te zetten misschien. maar wel duur en ingewikkeld geintje "even te proberen".
Je koelt de lucht af, maar onvochtigt het niet, de relatieve luchtvochtigheid zal dus stijgen.

Je mag het van mij proberen, ik ben benieuwd naar je ervaringen, maar ik denk zelf dat het niet afdoende gaat werken.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:58
ConQuestador schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:36:
[...]

Je koelt de lucht af, maar onvochtigt het niet, de relatieve luchtvochtigheid zal dus stijgen.

Je mag het van mij proberen, ik ben benieuwd naar je ervaringen, maar ik denk zelf dat het niet afdoende gaat werken.
Wat mogelijk ook zou kunnen is een losse lucht-ontvochtiger. Is natuurlijk niet ideaal want zo'n ding werkt lokaal (per ruimte) en ze produceren ook heel wat herrie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:00
pc_freak1 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

Dan zou ik eerder voor iets als een Zehnder Comfopost kiezen, die onttrekt wel vocht middels condensatie.

Wat betreft de effectiviteit heeft de comfopost een koel capaciteit van ongeveer 3-5 kW, afhankelijk van luchtdebiet en lucht temperatuur.

Grote nadeel is dat er water van 7 graden in gaat, wat betekent dat de efficiëntie gewoon bar slecht is, of je moet werken met een hogere watertemperatuur en navenant lagere koel capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-08 16:10
Vandaag mijn 12kw LG vervangen door de Pana 12kW T-cap gen M!

Alles lijkt mooi te werken, maar er is helaas nog geen documentatie beschikbaar. Zijn er al meer mensen met een M aan de gang gegaan?

Er lijken zeer weinig aansluitmogelijkheden op te zitten. Ik heb de hoofd-print nog niet bekeken (goed weggestopt), maar hoop dat daar meer aansluitingen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:55
joep2020 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:03:

Alles lijkt mooi te werken, maar er is helaas nog geen documentatie beschikbaar. Zijn er al meer mensen met een M aan de gang gegaan?

Er lijken zeer weinig aansluitmogelijkheden op te zitten. Ik heb de hoofd-print nog niet bekeken (goed weggestopt), maar hoop dat daar meer aansluitingen zitten.
Gefeliciteerd! Die van mij wordt de 23/24e geplaatst door @DutchWing en de week erop in bedrijf gesteld. Welke binnenunit heb je? En welke aansluitmogelijkheden mis je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep2020
@koksie waarschijnlijk kan ik meer aansluiten, maar dat zal dan op de verstopte hoofdprintplaat zitten.

Wat er zichtbaar is:
-3weg klep
-Boiler contact
-DHW sensor
-Afstandbediening

Ik heb een buffervat en extra pomp. Voor nu mist een contact voor een externe pomp. Ik heb de versie met alleen de afstandsbediening, in de controlbox heb je wel alle aansluitmogelijkheden.
Documentatie is heel summier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
joep2020 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:08:
@koksie waarschijnlijk kan ik meer aansluiten, maar dat zal dan op de verstopte hoofdprintplaat zitten.

Wat er zichtbaar is:
-3weg klep
-Boiler contact
-DHW sensor
-Afstandbediening

Ik heb een buffervat en extra pomp. Voor nu mist een contact voor een externe pomp. Ik heb de versie met alleen de afstandsbediening, in de controlbox heb je wel alle aansluitmogelijkheden.
Documentatie is heel summier.
Bij wordt ook de versie met alleen de afstandsbediening geïnstalleerd, zonder buffervat dus ook zonder extra pomp. Wellicht heeft Dutchwing de installatiehandleiding voor je, of heb je die al en is die te summier?

Ik kan sowieso weinig vinden online over geluidsniveau, etc. In een screenshot van de installatiehandleiding die Dutchwing me stuurde, vond ik die gegevens wel. Maar online kon ik het niet vinden. Het type is denk ik nog zo nieuw dat er weinig van te vinden is.
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep2020
koksie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:49:
[...]

Bij wordt ook de versie met alleen de afstandsbediening geïnstalleerd, zonder buffervat dus ook zonder extra pomp. Wellicht heeft Dutchwing de installatiehandleiding voor je, of heb je die al en is die te summier?
De manual die ik had is een paar bladzijden lang...
koksie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:49:
[...]

Ik kan sowieso weinig vinden online over geluidsniveau, etc.

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen ermee!
Voor alsnog zeer positief. Bij het maken van sanitair water (5kW elektrisch) hoorde ik alleen de fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:03
SWW kan met deze buitentemperaturen natuurlijk ook met een laag toerental compressor gemaakt worden ;)

Zie die van mij niet boven de 35 hz uitkomen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

joep2020 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:03:

Dan ben je een van de eerste, leuk :)

Installatiehandleiding en servicehandleiding moet je voor nu nog even bij je leverancier opvragen.

Indien je extra aansluitmogelijkheden nodig hebt, dan moet je helaas de controlbox erbij kopen.

Vergeet ook niet de transportbeugel bij de compressor te verwijderen!

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 17-08-2024 11:59 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

DutchWing schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:45:
[...]

Dan ben je een van de eerste, leuk :)

Installatiehandleiding en servicehandleiding moet je voor nu nog even bij je leverancier opvragen.

Indien je extra aansluitmogelijkheden nodig hebt, dan moet je helaas de controlbox erbij kopen.

Vergeet ook niet de transportbeugel bij de compressor te verwijderen!
@joep2020 Klopt voor de extra aansluitingen heb je bij de M serie 4 mogelijke opties. De voordeligste is zelfs zonder back up en alleen kleine controller. Daarnaast is de T Cap in Nederland niet populair. Hopelijk komt er snel een betaalbare M serie zonder T Cap als vervanger voor de populaire J serie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9M6D74VhvdxZ0TDUNo79LbPRR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a0GqKfOMWAHewj23yPFkbPXZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Carboy54 op 17-08-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Carboy54 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:33:
[...]

@joep2020 Klopt voor de extra aansluitingen heb je bij de M serie 4 mogelijke opties. De voordeligste is zelfs zonder back up en alleen kleine controller. Daarnaast is de T Cap in Nederland niet populair. Hopelijk komt er snel een betaalbare M serie zonder T Cap als vervanger voor de populaire J serie.

[Afbeelding]
Waarom is de T-CAP in Nederland minder populair? Zit daar een bepaald nadeel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

koksie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:41:
[...]

Waarom is de T-CAP in Nederland minder populair? Zit daar een bepaald nadeel aan?
Aanzienlijk hoger minimum vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Carboy54 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:47:
[...]

Aanzienlijk hoger minimum vermogen.
Ach ja, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:33:
[...]

[Afbeelding]
Wat ik begreep van Panasonic komt deze er helemaal (nog) niet. Iig niet op een korte termijn. Nl is maar een hele kleine markt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Technician- schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:00:
[...]

Wat ik begreep van Panasonic komt deze er helemaal (nog) niet. Iig niet op een korte termijn. Nl is maar een hele kleine markt natuurlijk.
Maar het NL klimaat en huisgrootte lijkt me niet uniek in EU en ook de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 15:00:
[...]

En zullen ze ook meer concurrerende prijzen neer moeten zetten voor een M enkel fase. Voor wat betreft de introductie is Panasonic altijd vaag.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 18-08-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

En zullen ze ook meer concurrerende prijzen neer moeten zetten voor een M enkel fase. Voor wat betreft de introductie is Panasonic altijd vaag.
Die kleine M zou een directe concurrent zijn voor de L serie. Zo werd verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

Die kleine M zou een directe concurrent zijn voor de L serie. Zo werd verteld.
En die is te duur in deze wispelturig markt. De goedkopere versies zijn uitgekleed zonder BUH en print. Zit zelfs standaard in de goedkope J serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:04:
[...]

En die is te duur in deze wispelturig markt. De goedkopere versies zijn uitgekleed zonder BUH en print. Zit zelfs standaard in de goedkope J serie.
Dat denk ik niet helemaal.
Je ziet dat de nieuwe propaanmarkt (bijna) allemaal op die prijzen zitten door toepassen hydrosplit. En gewoon kans op meer (financieel) rendement.

En ze willen zich graag profileren als hoger segment. Dus de prijzen zijn vergelijkbaar met propaanmachines van Mitsubishi, Vaillant en de Duitsers (Alpha, Wolf) en Nibe.

Keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

Dat denk ik niet helemaal.
Je ziet dat de nieuwe propaanmarkt (bijna) allemaal op die prijzen zitten door toepassen hydrosplit. En gewoon kans op meer (financieel) rendement.

En ze willen zich graag profileren als hoger segment. Dus de prijzen zijn vergelijkbaar met propaanmachines van Mitsubishi, Vaillant en de Duitsers (Alpha, Wolf) en Nibe.

Keuze.
De meest simpele M serie T Cap niet hydro split zonder BUH kost bruto € 8.281. De All in One € 13.610 beide in 9 Kw 3 fase. In de shop weliswaar voordeliger maar of de gemiddelde Panasonic liefhebber in de huidige concurrerende markt dit interessant vindt is maar de vraag. De J serie gebruikers zullen hier vaak anders over denken als vervanger. Voor de toekomstige niet T-Cap zal Panasonic toch een ander prijsbeleid moeten gaan voeren financieel rendement of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 19-08-2024 14:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Met die bedragen en mogelijk geen saldering wordt een gasketel weer interessant voor DHZ.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
klump4u schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:47:
Met die bedragen en mogelijk geen saldering wordt een gasketel weer interessant voor DHZ.
Die keuze maak je dan wel voor de komende 10-15 jaar. En op basis van de afgelopen 3 jaar kan je wel concluderen dat je onmogelijk 10 jaar vooruit kan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

sjimmie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:34:
[...]

Die keuze maak je dan wel voor de komende 10-15 jaar. En op basis van de afgelopen 3 jaar kan je wel concluderen dat je onmogelijk 10 jaar vooruit kan denken.
Dus wordt het gewoon kiezen wat op dat moment het voordeligst uit pakt, mits je natuurlijk niet de gasmeter hebt laten weghalen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

De meest simpele M serie T Cap niet hydro split zonder BUH kost bruto € 8.281. De All in One € 13.610 beide in 9 Kw 3 fase. In de shop weliswaar voordeliger maar of de gemiddelde Panasonic liefhebber in de huidige concurrerende markt dit interessant vindt is maar de vraag. De J serie gebruikers zullen hier vaak anders over denken als vervanger. Voor de toekomstige niet T-Cap zal Panasonic toch een ander prijsbeleid moeten gaan voeren financieel rendement of niet.
Even bot gezegd, ik heb het idee dat Panasonic niet meer op de J serie type klant zit te wachten.
Dat zijn geen domme jongens die doen dit bewust uiteraard, niet dat ze perongeluk een dure unit gemaakt hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 19-08-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 14:23
Carboy54 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Ik heb mijn 7J voor minder dan 4000 gekocht. Wat maakt deze types dan zoveel duurder? Stukje inflatie prima natuurlijk maar 13k is toch debiel veel geld.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wheli schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:23:
[...]

Ik heb mijn 7J voor minder dan 4000 gekocht. Wat maakt deze types dan zoveel duurder? Stukje inflatie prima natuurlijk maar 13k is toch debiel veel geld.
Aandeelhouders willen ook graag geld verdienen, mijn 5J koste €2995,- en dat maakte voor mij de overstap naar wp interessant komende van 800m3 gas, maar er zullen wel genoeg goedkopre alternatieven zijn als de vervanging ooit daar is. een Amber 6,5 kost ook 'maar' €4245,- zie ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

klump4u schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:47:
'k Heb al eens gekeken naar propaan (gasfles) BUH :+

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
offtopic en niet constructief

[ Voor 109% gewijzigd door We Are Borg op 21-08-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[Off-topic] https://solarmagazine.nl/...starief-voor-zonnepanelen
Er gaan al industriële bedrijven kopje onder vanwege de energiekosten.[/off-topic]
Wat de prijzen betreft graaft Panasonic z'n eigen graf, straks kan niemand hun wp's nog betalen.
Zeker als de installateurs hun bekende schep er bovenop doen.
Aan de andere kant worden hybirde wp's onwaarschijnlijk goedkoop aangeboden incl. installatie, dat geld zal uiteraard in een ander vorm terug moeten komen als het ding er eenmaal staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Toen ik offertes vroeg kreeg ik ook een voor een hybride WP, dat was een 6 kW WP+CV ketel.
Wat voor andere oplossingen zijn er dan nog die onwaarschijnlijk goedkoop kunnen zijn? Want als je de CV ketel weghaalt daar had ik ook genoeg aan (heb nu 7 kW WP).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjimmie
offtopic reactie

[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 21-08-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 14:23
Maasluip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:42:
Toen ik offertes vroeg kreeg ik ook een voor een hybride WP, dat was een 6 kW WP+CV ketel.
Wat voor andere oplossingen zijn er dan nog die onwaarschijnlijk goedkoop kunnen zijn? Want als je de CV ketel weghaalt daar had ik ook genoeg aan (heb nu 7 kW WP).
Quatt en PompAO plaatsen voor minder dan 4k een warmtepomp bij. Ik ben met een buurman aan het rekenen geweest, goedkoopste all electric van een louche type was 15k, een gerenommeerd installateur had 4 opties tussen de 24 en 29k. Quatt vroeg of ze 1 week later konden komen dan kreeg hij korting 3500 euro totaal dacht ik.
Ik snap zeker dat mn buurman daarvoor gekozen heeft maar vind het nog zonde.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die nieuwkomers idd, echter ben ik niet voor zulke dingen met hun houtje touwtje methodes.
Wil je daar mee naar FE dan ben je alsnog aan de beurt wat de meerprijs betreft.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-08-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Wie hebben er hier de L serie?
Wat zijn de ervaringen/bijzonderheden?
Hoe bevalt de praktijk met een allinone binnenunit?

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:22
Technician- schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:36:
Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Ik overweeg ook een generatie-L met all-in-one binnenunit aan te schaffen. Ik heb al een 9kW J-serie monoblock die in de panasonic-cloud zit.

• rvdgaag
Joris273 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Ik ben benieuwd naar de antwoorden. Ik overweeg ook een generatie-L met all-in-one binnenunit aan te schaffen. Ik heb al een 9kW J-serie monoblock die in de panasonic-cloud zit.
Met een week of 3 wordt er bij mij een all-in-one K series geinstalleerd

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:08
Hoe ben je tot de keuze voor een K series gekomen? Wat waren je overwegingen hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:36:
Enkele tientallen geleverd. Werken in de praktijk goed. Wel klachten over matige afwerking binnen unit. De aansluitingen in de All In One bovenop de unit zitten heel losjes in elkaar en beschadigen snel. Al enkele van deze pijpjes na moeten bestellen. Tot nu toe geen lekkages. Punt van aandacht is de levensduur van de kunststof grille en de matige isolatie van de leidingen. Meerprijs afdekplaatje van de afneembare controller is veel te hoog en wordt niet standaard mee geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

Enkele tientallen geleverd. Werken in de praktijk goed. Wel klachten over matige afwerking binnen unit. De aansluitingen in de All In One bovenop de unit zitten heel losjes in elkaar en beschadigen snel. Al enkele van deze pijpjes na moeten bestellen. Tot nu toe geen lekkages. Punt van aandacht is de levensduur van de kunststof grille en de matige isolatie van de leidingen. Meerprijs afdekplaatje van de afneembare controller is veel te hoog en wordt niet standaard mee geleverd.
Ah dank; van de week een geïnstalleerd en zocht me rot naar het afdekplaatje, denk dat moet toch geleverd zijn? Haha niet dus.

De aansluitingen op de binnenunit zijn idd prutserig gemaakt. De isolatie in de binnenunit is niet dampdicht. Doorvoeren zijn rubbers met een kruis ipv wartels.
Een manometer ontbreekt.
Eigenlijk is het waardeloos dat de controller ook de thermostaat is. Wil je nu wat checken tijdens draaien moet je heel hard heen en weer rennen tussen zolder en bgg. Of een 2e controller meenemen en aansluiten.
Als al met al het geheel betrouwbaar en efficiënt is dan maakt dat veel goed. Het is geen “monteursmodelletje”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
martois schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:25:
Hoe ben je tot de keuze voor een K series gekomen? Wat waren je overwegingen hierin?
met mijn historie in de zakelijke en consumenten electronica was Panasonic voor mij de enige keuze als het gaat om kwaliteit en betrouwbaarheid.

De K series omdat ik ALL-IN-ONE een mooi concept vindt, deze met 5 kW (meer heb ik niet nodig door de uitstekende isolatie van mijn huis) effcient met max 40 graden aanvoer temperatuur mijn hele huis prima moet kunnen verwarmen. De L series met R290 is toch meer gericht op een hogere aanvoertemperatuur en die heb ik niet nodig, sterker nog gaat fout met mijn vloerverwarming/vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

rvdgaag schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

met mijn historie in de zakelijke en consumenten electronica was Panasonic voor mij de enige keuze als het gaat om kwaliteit en betrouwbaarheid.

De K series omdat ik ALL-IN-ONE een mooi concept vindt, deze met 5 kW (meer heb ik niet nodig door de uitstekende isolatie van mijn huis) effcient met max 40 graden aanvoer temperatuur mijn hele huis prima moet kunnen verwarmen. De L series met R290 is toch meer gericht op een hogere aanvoertemperatuur en die heb ik niet nodig, sterker nog gaat fout met mijn vloerverwarming/vloer.
Ee draaien duizenden R290 warmtepompen in soortgelijke situaties met vvw. Geen idee waarom dat fout zou moeten gaan. Max. temperatuur instellen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
Carboy54 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Ee draaien duizenden R290 warmtepompen in soortgelijke situaties met vvw. Geen idee waarom dat fout zou moeten gaan. Max. temperatuur instellen en klaar.
Dus jij zou een L series pakket dan met R290 ? De M series is minimaal 9kW en dat is veel te veel vermogen voor mijn woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:58
rvdgaag schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:05:
[...]

Dus jij zou een L series pakket dan met R290 ? De M series is minimaal 9kW en dat is veel te veel vermogen voor mijn woning.
Dat lijk mij een no-go, weet niet wat 't minimale vermogen is van zo'n 9 kW M serie maar je gaat ongetwijfeld in 't voor- en naseizoen moeite krijgen 't minimale vermogen weg te stouwen in je huis.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

rvdgaag schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:05:
[...]

L serie 5 Kw. R290 heeft de toekomst. De M serie T Cap is voor de gemiddelde NL woning vaak niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:08
Carboy54 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

L serie 5 Kw. R290 heeft de toekomst. De M serie T Cap is voor de gemiddelde NL woning vaak niet geschikt.
Vanwege het te hoge minimaal vermogen?

Ik ben me aan het oriënteren op een L 7kw of M 9kw all-in-one oplossing voor onze vrijstaande woning met +- 220m2 vloeroppervlak. Warmteverliesberekening is nog lastig te maken, omdat de hele woning met de jaren gerenoveerd en geïsoleerd wordt. Er zit wel enigszins haast bij, omdat we een hele oude ketel hebben die niet meer het eeuwige leven heeft. Hogere aanvoertemp is nu nog nodig, omdat hij eerst op de bestaande radiatoren aangesloten zal worden voor over te stappen op vvw + fancoils.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
martois schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:59:
[...]

Vanwege het te hoge minimaal vermogen?

Ik ben me aan het oriënteren op een L 7kw of M 9kw all-in-one oplossing voor onze vrijstaande woning met +- 220m2 vloeroppervlak. Warmteverliesberekening is nog lastig te maken, omdat de hele woning met de jaren gerenoveerd en geïsoleerd wordt. Er zit wel enigszins haast bij, omdat we een hele oude ketel hebben die niet meer het eeuwige leven heeft. Hogere aanvoertemp is nu nog nodig, omdat hij eerst op de bestaande radiatoren aangesloten zal worden voor over te stappen op vvw + fancoils.
In de tussentijd de radiatoren gewoon boosten, (veel) hogere temp is nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bbbrumbrum schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

In de tussentijd de radiatoren gewoon boosten, (veel) hogere temp is nergens voor nodig.
Draai hier al 8 jaar op T22 met heatfans zowel met R32 en R290.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Carboy54 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

Kan ik beamen inderdaad, ik heb een 9kw L voor een klant geplaatst. Wat ik bijzonder vindt is de overdruk en aftap helemaal onderop. Heb goed moeten klooien om deze op een afvoer aan te kunnen sluiten. Hoe pak jij die gemiddeld aan @Carboy54 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
stevenP schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

Kan ik beamen inderdaad, ik heb een 9kw L voor een klant geplaatst. Wat ik bijzonder vindt is de overdruk en aftap helemaal onderop. Heb goed moeten klooien om deze op een afvoer aan te kunnen sluiten. Hoe pak jij die gemiddeld aan @Carboy54 ?
Ik heb een draadknie gepakt en afgedopt. Zodat je er later een slang aan kunt maken.

De overdruk gebruik ik niet omdat er een inlaatcombinatie opzit op normale hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:52:
[...]

Ik heb een draadknie gepakt en afgedopt. Zodat je er later een slang aan kunt maken.

De overdruk gebruik ik niet omdat er een inlaatcombinatie opzit op normale hoogte.
Ik heb er een die lekt met een inlaatcombinatie van 6 Bar terwijl deze overdruk ventiel 8 bar is. Die units ook??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
Carboy54 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:55:
[...]

Ik heb er een die lekt met een inlaatcombinatie van 6 Bar terwijl deze overdruk ventiel 8 bar is. Die units ook??
Dat weet ik niet, direct afgedopt. Zit ook veel te laag.
2 overstorten in serie is toch onzin. En als je een 2e beveiliging zou willen toepassen zou ik die boven in de waterleiding maken.
Het maakt echt niet uit waar die zit maar Panasonic kiest een plek uit 3cm van de vloer.
Hoe kun je die ooit aansluiten op een sifon?

Had wel een cv overstort in de buitenunit die bij 2 bar al begin te lekken en niet stopte.
Ding is ook van plastic, twijfelachtige kwaliteit als je het mij vraagt.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 23-08-2024 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online
stevenP schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:35:
[...]

Advies is om gewoon een inlaatcombinatie te plaatsen en de 1/2” aansluiting onderin de all in one af te doppen. (Advies is al preventief van panaNL vanwege locatie van de originele overstort en het soms gaan lekken ervan)

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
ErikVers schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:14:
[...]

Advies is om gewoon een inlaatcombinatie te plaatsen en de 1/2” aansluiting onderin de all in one af te doppen. (Advies is al preventief van panaNL vanwege locatie van de originele overstort en het soms gaan lekken ervan)
Ik heb ze nu samen (het overdruk en die in het midden) op een airco condenswater opvoerpompje gezet. Werkt ook, maar was er niet trots op. Wat jij zegt lijkt mij eigenlijk verreweg het gemakkelijkst, maar kon toentertijd geen confirmatie vinden of afdoppen okay is (ook garantiewise)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online
stevenP schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

Ik heb ze nu samen (het overdruk en die in het midden) op een airco condenswater opvoerpompje gezet. Werkt ook, maar was er niet trots op. Wat jij zegt lijkt mij eigenlijk verreweg het gemakkelijkst, maar kon toentertijd geen confirmatie vinden of afdoppen okay is (ook garantiewise)
Snap ik, was mooier geweest als dit gedeeld werd in bijvoorbeeld de nl handleiding, maar is dus per land anders, bij ons in NL is dit met een externe inlaatcombinatie de werkwijze, dit deelde men op de pana training. Net zoals dat wij eigenlijk nooit een tapwater expansievat gebruiken ondanks dat hier best voordelen aan zitten.

Ik vond het zelf daarvoor ook al wel een vreemde positie voor een afvoer en is ook op dit topic vorig jaar wel eens ter sprake geweest 👍

Je airco pompje kan eventueel dus op marktplaats 🫵

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 27-08-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:27
Hoe zit het met de montage van de binnenunit van de bi-bloc L serie? Ik heb geen ruimte voor de volledige binnenunit inclusief vat en moet een horizontaal SWW vat plaatsen, maar als ik de vereiste ruimte in de Panasonic handleiding lees kan ook dat krap worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzc1E4Ub--Rcl3pinng2kxIqGnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYMWJxySu66bvw42Tv1tDXxY.jpg?f=fotoalbum_large

Er moet dus een goede meter onder de binnenunit zitten, maar dat haal ik nooit want daaronder komt het liggende vat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2QJ-e_0NBniBsViRJMK3xRU00Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jg3Bhc0u6m5CTXphJ4i5ZLwc.jpg?f=fotoalbum_large

Hij moet naast de gasmeter komen (want ik kan niet wachten totdat die verwijderd wordt) en onderin de kelderkast komt het buffervat.

Iemand die ervaringen heeft of fotos van de montage van de binnenunit zonder boiler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hnq
  • Laatst online: 13:48

hnq

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2JETwjZU0-m0Q8J1zC1NgDesdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkJsrCG0mKPP3CN2UNHWgeWX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door hnq op 27-08-2024 20:57 ]

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:27
Dank! Dus.... waarom ze die minimum hoogte aanbevelen? Zodat je het bedieningspaneel op ooghoogte hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Laatst online: 13:48

hnq

TheJVH schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:42:
[...]

Dank! Dus.... waarom ze die minimum hoogte aanbevelen? Zodat je het bedieningspaneel op ooghoogte hebt?
Ja, dat je dus niet door de knieën hoeft :) Andere reden is er volgens mij niet.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

TheJVH schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:00:
Hoe zit het met de montage van de binnenunit van de bi-bloc L serie? Ik heb geen ruimte voor de volledige binnenunit inclusief vat en moet een horizontaal SWW vat plaatsen, maar als ik de vereiste ruimte in de Panasonic handleiding lees kan ook dat krap worden:

[Afbeelding]

Er moet dus een goede meter onder de binnenunit zitten, maar dat haal ik nooit want daaronder komt het liggende vat:

[Afbeelding]

Hij moet naast de gasmeter komen (want ik kan niet wachten totdat die verwijderd wordt) en onderin de kelderkast komt het buffervat.

Iemand die ervaringen heeft of fotos van de montage van de binnenunit zonder boiler?
Halve meter is prima. Kan je ook nog overal bij. Persoonlijk vind ik de getoonde MLB aan de krappe kant. Zorg voor minimaal 26 mm. inwendig vlgs voorschrift. Het bedieningspaneel kan ook worden verplaatst naar andere locaties

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 28-08-2024 09:28 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 40 Laatste