Dat is geen E30.RaZ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 06:51:
De BMW E30:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Staat al op Amazon: https://www.amazon.nl/LEG.../dp/B0GGSVM789/ref=sr_1_1
Volgens Lego wel
Hij staat al online ook: https://www.lego.com/nl-nl/product/bmw-m3-e30-77263
Met gratis watermerk die ze voor het gemak vergeten zijn te verwijderen
Ey!! Macarena \o/
Dat ze met al dat geld hun website niet op orde krijgen is echt schandalig. Soms is er maar 1 foto voor een set, of helemaal geen foto terwijl het product wel te bestellen is.RaZ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:39:
[...]
Volgens Lego wel![]()
Hij staat al online ook: https://www.lego.com/nl-nl/product/bmw-m3-e30-77263
Met gratis watermerk die ze voor het gemak vergeten zijn te verwijderen
Van de week de nieuwe CMF figuurtjes opgehaald, en vandaag de BAM figuren aangevuld. :strip_exif()/f/image/Qzm5PJaz4P43ikIG9L2kEBWK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jMebD2nnqcQWBgMa0HoV9S9N.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weer blij
Toch eens kijken naar een alternatief voor de 6 vitrines...
Leuk voor wat figuren, maar voor een grote collectie niet echt geschikt.
:strip_exif()/f/image/Qzm5PJaz4P43ikIG9L2kEBWK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jMebD2nnqcQWBgMa0HoV9S9N.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weer blij
Persoonlijk had ik er geen probleem van gemaakt - maar fair enough; je verwacht een “gaaf” product, en niet een met deuken.Zakkenwasser schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:26:
Vandaag binnen gekomen. Jammer met wat schade. Gelukkig wordt het allemaal netjes opgelost
[Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/0lNUDYLtgr1qsf4IGSiCESvJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p92bDr3jgclWWRTXj79f9S5Z.jpg?f=fotoalbum_large)
In deze staat (zonder omdoos, en ook nog eens open!) heb ik ooit van Amazon een levering gekregen…. Wtf?! Bleek dat er zelf 2 complete zakken ontbraken. Dat was nog heel discussie met Amazon.
Heb aardig wat tubaspelers gehaald voor een parade. Leuke minifig. De Koala verzorger staat nog op mijn lijstjePurpleBlue schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:24:
Van de week de nieuwe CMF figuurtjes opgehaald, en vandaag de BAM figuren aangevuld. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weer blij![]()
Wat ik eigenlijk probeer te bereiken is het nabouwen van de microformaat Millenium Falcon en AT-AT uit de Star Wars Advent Calendar 2024. Set nummer 75395. Van de falcon had ik al een lijstje gemaakt wat ik nodig heb, en bij een tweetal winkels (niet bricklink/owl) kijken wat dat kost. Daar werd ik onaangenaam verrast, beter kan ik dan de zakjes op Ebay voor 5p/s kopen. Tenzij bricklink/owl soelaas biedt, maar ik denk niet dat het te doen is om 1 verkoper te vinden die alles heeft. Anders betaal je je weer een breuk aan alle verzendkosten. First world problems hoor.Kerngezond schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 00:21:
[...]
Kun je me misschien vertellen welk blokje je zoekt? Het klopt zeker dat ze bij LEGO pab niet altijd alles hebben, maar het is me ook wel eens overkomen dat ik een blokje toch heb kunnen vinden omdat het gewoon een net iets andere naam had dan ik dacht. Ze geven blokjes weleens een nieuwe uitgave met bijbehorend nummer.
Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.
Nu nog de OG Snowspeeder uit 1999, setje 7130QuattroNL schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:54:
En nu sets in verschillende formaten een trend lijkt te gaan worden, hier mijn 5 Snowspeeders.
Ik heb er meer maar die zijn niet in deze 'klassieke' wit/oranje kleurstelling.
[Afbeelding] De 75144 (UCS), 75268 (rechts voor), 75009, 75074 (microfighter) en de 8089 (links achter).
Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.
Zo heb ik ook meer dan eens een bestelling ontvangen van Amazon. Je vraagt je dan toch af welk beleid daar achter zit. Is het een medewerker die gewoon een Yolo'tje doet of is er toch ergens in de hele keten een computer die No Box! zegt...himlims_ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:37:
[...]
Persoonlijk had ik er geen probleem van gemaakt - maar fair enough; je verwacht een “gaaf” product, en niet een met deuken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In deze staat (zonder omdoos, en ook nog eens open!) heb ik ooit van Amazon een levering gekregen…. Wtf?! Bleek dat er zelf 2 complete zakken ontbraken. Dat was nog heel discussie met Amazon.
Grappig dat je dat zegt, was in de Lego winkel in Den Haag en vroeg voor de T-Rex, Ninjago en Bionical, toen vertelde de verkoopster dat die samen met de tuba speler de meest populaire zijn, omdat veel mensen er meerdere kopen voor een fanfare in hun Lego stad 😁key schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:52:
[...]
Heb aardig wat tubaspelers gehaald voor een parade. Leuke minifig. De Koala verzorger staat nog op mijn lijstje
Ook een keer erger meegemaakt met Galaxy Explorerhimlims_ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 20:37:
[...]
Persoonlijk had ik er geen probleem van gemaakt - maar fair enough; je verwacht een “gaaf” product, en niet een met deuken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/pt5q1irhGYIElqKbNUP3ZhI3.jpg?f=fotoalbum_large)
maar dit was niet tijdens vervoer gebeurd.
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Dit herken ik van DPD..Zakkenwasser schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:52:
[...]
Ook een keer erger meegemaakt met Galaxy Explorer
[Afbeelding]
maar dit was niet tijdens vervoer gebeurd.
Ook al paar keer gehad met de Brickkink sets (zie dit topic)
Voordeel is dat het dan wordt opgelost door LEGO, maar zonder van het eventueel extra transport.
Ik krijg per serie 2 of meer dozen van van iemand met een webshop.key schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:52:
[...]
Heb aardig wat tubaspelers gehaald voor een parade. Leuke minifig. De Koala verzorger staat nog op mijn lijstje
Kids scannen (en voelde vroeger) de inhoud, en sorteren ze per figuur, en gaan dan minus 1 complete set weer terug. Soms neem ik een extra als ik ze leuk vindt, zoals wat space gerelateerd een tijdje terug.
Diegene hield daarna zelf ook alle tuba spelers achter voor datzelfde idee
Omg heb je een 2e hypotheek opgenomen?legalr schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:00:
De voorraad aangevuld, en dit was nog niet alles hierna nog 2 auto’s vol opgehaald.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een Bricklink shop moest van z'n inventaris af? Hoop dat je die inventaris ook digitaal hebt.
Voor eigen gebruik of heb je zelf ook een BL shop?
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Nee het was een persoon die jarenlang heeft verzameld en gesorteerd maar helaas is overleden.QuattroNL schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:33:
Een Bricklink shop moest van z'n inventaris af? Hoop dat je die inventaris ook digitaal hebt.
Het is bij elke box die ik opentrek een verassing wat ik aantref, leuke items/sets hou ik zelf de rest gaat naar onze BL store.
Dan hoef ik me voorlopig nog niet te schamen als ik deze verzameling zie
Dan heb ik een leuke taak voor je. Als je in die collectie blokje 6294879 ziet liggen dan zou ik hem graag willen hebben.legalr schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:48:
[...]
Nee het was een persoon die jarenlang heeft verzameld en gesorteerd maar helaas is overleden.
Het is bij elke box die ik opentrek een verassing wat ik aantref, leuke items/sets hou ik zelf de rest gaat naar onze BL store.
Vandaag de Dark Trooper Helmet gebouwd 2de hands en dit onderdeeltje miste. Er waren er maar 3 i.p.v. 4 geleverd. Voor nu heb ik het opgelost door er een grijze in te drukken van de Mandolorian Helmet waar ik nog reserve onderdelen van had.
Wow, wat een collectie. Hoe heb je hem gevonden? Marktplaats?legalr schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:00:
De voorraad aangevuld, en dit was nog niet alles hierna nog 2 auto’s vol opgehaald.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt me nog best lastig om hier een eerlijk bod voor te doen.
Die heeft vrijwel elke BL store liggen.Daniel. schreef op maandag 25 mei 2026 @ 01:46:
[...]
Dan heb ik een leuke taak voor je. Als je in die collectie blokje 6294879 ziet liggen dan zou ik hem graag willen hebben.![]()
[Afbeelding]
Vandaag de Dark Trooper Helmet gebouwd 2de hands en dit onderdeeltje miste. Er waren er maar 3 i.p.v. 4 geleverd. Voor nu heb ik het opgelost door er een grijze in te drukken van de Mandolorian Helmet waar ik nog reserve onderdelen van had.
Ja er was een advertentie met de tekst “veel Lego”, bij ons in het dorp, afspraak gemaakt om eerst te kijken en dan pas een bod doen. Terplekke een prijs overeen gekomen.Lennnn schreef op maandag 25 mei 2026 @ 06:17:
[...]
Wow, wat een collectie. Hoe heb je hem gevonden? Marktplaats?
Lijkt me nog best lastig om hier een eerlijk bod voor te doen.
Veel LEGO is opzich wel een goede omschrijving hiervoor ja.legalr schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:30:
[...]
Ja er was een advertentie met de tekst “veel Lego”, bij ons in het dorp, afspraak gemaakt om eerst te kijken en dan pas een bod doen. Terplekke een prijs overeen gekomen.
Ik heb nog nooit zo'n grote partij opgekocht, of iets wat hier ook maar in de buurt van komt. Wel erg leuk (los van de trieste omstandigheid waarom de LEGO werd verkocht). Wie weet wat voor geweldige minifigs er opduiken.
Verder succes met het overzetten naar jullie BL-store. Ik zou dit niet binnen een jaar weggewerkt krijgen.
Ik heb serieus geen idee hoe lang we er over doen, ik heb gelukkig ruimte in de schuur waar het kan staan.Lennnn schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:41:
[...]
Veel LEGO is opzich wel een goede omschrijving hiervoor ja.
Ik heb nog nooit zo'n grote partij opgekocht, of iets wat hier ook maar in de buurt van komt. Wel erg leuk (los van de trieste omstandigheid waarom de LEGO werd verkocht). Wie weet wat voor geweldige minifigs er opduiken.
Verder succes met het overzetten naar jullie BL-store. Ik zou dit niet binnen een jaar weggewerkt krijgen.
ik worstelde wel om een de onderdelen op een handige manier toe te voegen aan mijn eigen store. Hiervoor gebruikte ik ik BrickStore maar is soms omslachtig en kwam nu op het idee om zonder programmeerkennis een “app” te bouwen die me daar bij helpt met behulp van Claude en ik moet zeggen een dagje mee aan het spelen geweest en dit werkt echt prettig.
De app is een volledig voorraadbeheer app voor de BrickLink store waarmee je onderdelen, minifiguren en sets kunt toevoegen via handmatige invoer of AI-herkenning via de camera, inclusief automatische prijssuggesties, locatiebeheer per bakje, duplicaatdetectie en een Part-Out wizard voor complete sets.
:strip_exif()/f/image/dfkCgONUpTJ3Zho0NzkHHl9U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WhjdOYaLCKQ5UsMvh9ao8DS6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AF01dKSbjvMYAnh8uSVRMCFb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5xATdDWdey5p4961l8u8XR8O.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door legalr op 25-05-2026 07:56 ]
Het ziet er leuk uit, maar wat kan de app wat Brickstore niet kan? De herkenning via camera, prijs suggestie, part outen van sets zit toch al in de app?legalr schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:48:
[...]
Ik heb serieus geen idee hoe lang we er over doen, ik heb gelukkig ruimte in de schuur waar het kan staan.
ik worstelde wel om een de onderdelen op een handige manier toe te voegen aan mijn eigen store. Hiervoor gebruikte ik ik BrickStore maar is soms omslachtig en kwam nu op het idee om zonder programmeerkennis een “app” te bouwen die me daar bij helpt met behulp van Claude en ik moet zeggen een dagje mee aan het spelen geweest en dit werkt echt prettig.
De app is een volledig voorraadbeheer app voor de BrickLink store waarmee je onderdelen, minifiguren en sets kunt toevoegen via handmatige invoer of AI-herkenning via de camera, inclusief automatische prijssuggesties, locatiebeheer per bakje, duplicaatdetectie en een Part-Out wizard voor complete sets.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een locatiesuggestie voor nieuwe onderdelen zou wel handig zijn. Nu zoek ik het onderdeel handmatig op in mijn store (ook via brickstore) om vervolgens een logische plek te kiezen.
Ik had het voornamelijk gemaakt voor de locatiesuggestie gebouwd, als ik dan een nummer invoer + kleur en gebruikt of nieuw dan komt de app automatisch met de locatie waar ik het blokje heb liggen.
daar begon het mee maar voor je het weet ben je lekker bezig en verzin je steeds meer.
daar begon het mee maar voor je het weet ben je lekker bezig en verzin je steeds meer.
Dat doe je nu via brickstore toch met het kopiëren van bestaande waardes? Dat is maar een paar tellen werk.legalr schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:23:
Ik had het voornamelijk gemaakt voor de locatiesuggestie gebouwd, als ik dan een nummer invoer + kleur en gebruikt of nieuw dan komt de app automatisch met de locatie waar ik het blokje heb liggen.
Desalniettemin nog steeds leuk om mee bezig te zijn natuurlijk. Ik zou vooral verbeteringen zien in hoe je voorraad is opgebouwd. We gebruiken bijna allemaal dezelfde systemen. Als een bakje vol is, wat kun je dan het beste doen? Wat waarheen verplaatsen bijvoorbeeld.
En wat ik met copy values nu mis is dat sommige blokjes nieuw zijn. Dan moet ik zelf een logische locatie verzinnen. Als alle huidige kleuren van hetzelfde blokje al op locatie X liggen, dan mag die nieuwe kleur daar ook automatisch naar toe.
Nice, Ik heb er ook al een paar keer aan getwijfeld aan een 3D geprinte figure.Superkiwi schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:12:
Gisteren kwam ik op de Leurse havenfeesten langs een kraampje met 'minifigs'. Gemaakt met een 3d-printer en dat zie je wel maar ik kon deze toch niet laten liggen.
Hier samen met de originele minifig:[Afbeelding]
Voordeel is dat ze in veel figuren te vinden zijn, maar ik blijf liever zoeken naar zo'n origineel winkel display figuur
De dag erna waren de resterende figuurtjes al in huis gehaaldKerngezond schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:46:
Nou, als je met negen figuurtjes naar buiten loopt, dan kunnen die overige drie er ook nog wel bij.![]()
Ik vind ze bijna allemaal weer leuk en spaar gewoon de hele serie, maar ik vind het Trash Monster wel echt enorm goor!
Nog kort overwogen om wat extra tuba spelers in huis te halen, maar ik hou het bij eentje. Geen parade in het winterdorp, maar gewoon een tuba speler die bij de rest van de muzikanten (o.a. van GWP afgelopen jaar) en het koortje komt te staan.
Daar had iemand teveel zwarte PLA overSuperkiwi schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:12:
Gisteren kwam ik op de Leurse havenfeesten langs een kraampje met 'minifigs'. Gemaakt met een 3d-printer en dat zie je wel maar ik kon deze toch niet laten liggen.
Hier samen met de originele minifig:[Afbeelding]
Ga je zijn cape ook nog maken?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De eerste beelden van het T Rex-skelet naast dat van de Triceratops verschijnen online...
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/juAYYsKZ1cFEx9SY8yjlHjEL.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/juAYYsKZ1cFEx9SY8yjlHjEL.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door CLB op 27-05-2026 09:04 ]
Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit
Wel een leuk gezicht. Idealiter was de Triceratops wat groter geweest, maar hij blijft groot genoeg om nog op schaal te zijn met de Tyrannosaurus.CLB schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:19:
De eerste beelden van het T Rex-skelet naast dat van de Triceratops verschijnen online...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vind ik niet, ben je wel eens in Naturalis geweest? Hier kan je ze beide vergelijken en de triceratops is niet heel veel kleiner dan de T-RexKerngezond schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:23:
[...]
Wel een leuk gezicht. Idealiter was de Triceratops wat groter geweest, maar hij blijft groot genoeg om nog op schaal te zijn met de Tyrannosaurus.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Klopt, maar er is natuurlijk veel variatie in hoe groot dieren zijn, en dat geldt zeker ook voor dinosaurussen. Ik zie het tweetal als een zeer grote Tyrannosaurus met een adolescente Triceratops. En dat is nog even volledig bezijden wat Jurassic Park met de lengte van dinosaurussen doet want die maken rustig een Mosasaurus van 35 meter.gielie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:27:
[...]
Vind ik niet, ben je wel eens in Naturalis geweest? Hier kan je ze beide vergelijken en de triceratops is niet heel veel kleiner dan de T-Rex
[Afbeelding]
Eigenlijk is de triceratops redelijk op schaal maar is de t-rex veel te grootKerngezond schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:35:
[...]
Klopt, maar er is natuurlijk veel variatie in hoe groot dieren zijn, en dat geldt zeker ook voor dinosaurussen. Ik zie het tweetal als een zeer grote Tyrannosaurus met een adolescente Triceratops. En dat is nog even volledig bezijden wat Jurassic Park met de lengte van dinosaurussen doet want die maken rustig een Mosasaurus van 35 meter.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Ik moet het nog even bedenken allemaal... Naast elkaar vind ik het er niet uitzien. Heb nu de T-Rex en Triceratopsschedel bij elkaar, dat is tof. En dan had ik in gedachten om de Triceratops en T-Rexschedel ook bij elkaar te zetten, maar ik denk dat dat toch niet gaat werken ook.
Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit
Eigenlijk zou je een hele kudde van die Triceratops moeten hebben, omdat ze in kuddes leefden. Dan kan je een stoet maken zoals ze stonden opgesteld in Naturalis in Leiden, of ze in een kring zetten. Dan zou je ook nog een kleine triceratops kunnen maken om in het midden te zetten, die wordt beschermd door de grote :)
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
hoe gaat de prijs bepalen van zoiets? per kg?legalr schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:30:
[...]
Ja er was een advertentie met de tekst “veel Lego”, bij ons in het dorp, afspraak gemaakt om eerst te kijken en dan pas een bod doen. Terplekke een prijs overeen gekomen.
Dat is natuurlijk allebei relatief, want het is maar net welke schaal je gebruikt. Ze zijn sowieso niet op Minifig-schaal.gielie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:16:
[...]
Eigenlijk is de triceratops redelijk op schaal maar is de t-rex veel te groot
Ik overweeg een metroliner en cupcar te kopen, want die wilde ik vroeger altij, maar die zijn aardig prijzig.
Hoe ervaren anderen het om een vroegere "droomset" nu als volwassene te kopen? Het waard of meer een gevalletje van don't meet your childhood heroes?
Hoe ervaren anderen het om een vroegere "droomset" nu als volwassene te kopen? Het waard of meer een gevalletje van don't meet your childhood heroes?
Ooit eens de 8880 gekocht en geen spijt van. Het was niet te vergelijken met de moderne Lego en het is niet zo dat ik alle functies veel heb gebruikt maar hem vooral als show model neer heb gezet. Inmiddels staat hij alweer flink wat jaren op zolder in zijn doos.Menesis schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:45:
Ik overweeg een metroliner en cupcar te kopen, want die wilde ik vroeger altij, maar die zijn aardig prijzig.
Het feit dat ik 'm kon kopen en bouwen na al die jaren vind ik nog altijd het mooiste.
Ik heb dit een paar jaar geleden gedaan met een 7740 Intercity. Die was tweedehands toch al snel richting of zelfs boven de 200 euro. Lang gewacht en ineens kwam er eentje voorbij voor 150, helemaal compleet met doos (licht beschadigd) en stickers. Snel gereageerd en mazzel gehad, want toen ik hem op kwam halen gaf hij aan al biedingen richting de 200 euro te hebben gekregen, maar hij de deal met mij na wilde komen.Menesis schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:45:
Voelde heel leuk, op zolder met de kids een treinbaan gebouwd met de 7745 en 7710 die ik nog had en een jaartje laten staan. Toen alles weer opgeruimd en nu staat hij in een plastic container op de vliering. Hij mag eigenlijk wel weg, maar afscheid nemen is toch een beetje lastig, haha. Maar de kans is vrij groot dat ik hem komend jaar weer ga doorverkopen.
Voor mij was het het waard. En... als je achteraf toch spijt hebt, je bent hem denk ik zo weer kwijt voor hetzelfde bedrag (of een beetje minder).
Jaren geleden van een medetweaker de city monorail overgenomen voor een acceptabel bedrag. Opgebouwd, staat nu in een plastic luchtdichte bak.Menesis schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:45:
Best wel groot om op te zetten. Maar tegelijkertijd zeldzaam genoeg om hem (nog) niet aan mijn kinderen door te geven, of te verkopen.
Treinbaan had ik vroeger ook niet, inmiddels wel. Doe er weinig mee. Maar staat ook niet in de weg
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Denk dat het wel afhangt van de set. De sets die ik toen echt fantastisch vond zijn nu peperduur vanwege de hele 'old space' gekte. Vind ik niet meer de moeite waard (ook omdat het er gelijk meerdere zijn). Later vond ik Wall-E en de Millenium Falcon beide fantastische sets. Ik heb Wall-E nooit gekocht en eerlijk mis ik dat niet met wat ik nu wel ter display kan hebben staan van modernere sets. De Falcon is er wel gekomen.Menesis schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:45:
Vorige week via Bricklink de Lego 76832 XL-15 van Lightyear besteld en gisteren binnen gekregen.
Gisterenavond gebouwd en vandaag uit elkaar en dan de Arwing van Starfox via rebrickable bestellen en bouwen. Eigenlijk de reden dat ik die wilde hebben.
Sowieso Starfox fan, dus dat model zal waarschijnlijk blijven staan.
Gisterenavond gebouwd en vandaag uit elkaar en dan de Arwing van Starfox via rebrickable bestellen en bouwen. Eigenlijk de reden dat ik die wilde hebben.
Sowieso Starfox fan, dus dat model zal waarschijnlijk blijven staan.
Zoektocht naar de juiste schaal van Lego Architecture & Icon sets
Zoals jullie niet is ontgaan, heeft Lego in de afgelopen decennia een flinke collectie uitgebracht van bekende gebouwen en soms ook vervoersmiddelen. Voor elke set wordt vaak aan de hand van de beschikbare steentjes gekeken welke schaal de set zal worden. In dit stukje wil ik jullie graag meenemen in mijn zoektocht naar wat precies de schaal van elke set is. En hoe deze sets zich, qua schaal, tot elkaar verhouden!Onder het mom van; misschien heeft iemand er wat aan en wordt zo heel wat tijd bespaart
Aanleiding
Een tijdje terug was ik zelf gefascineerd door het feit dat de Titanic ongeveer dezelfde schaal is (1:200) als het Vrijheidsbeeld. Dit maakt een mooie symbolische (en licht ironischeVandaar de centrale vraag, kloppen deze verhalen een beetje?
Selectie van sets
Voor de onderstaande tabel heb ik eerst een lijst gemaakt van Lego Icons sets (voorheen Creator) vanaf grofweg 2008 & Lego Architecture sets vanaf 2015.Deze keuze is vanwege mijn persoonlijke voorkeur voor de nieuwere meer gedetailleerdere sets. Op een uitzondering na zijn de oudere sets naar mijn mening wat grover, doordat er toen minder keuze was aan gespecialiseerde steentjes. Dit wordt versterkt omdat de vroegere Architecture en Creator sets vaak ook kleiner zijn, waardoor er minder ruimte overblijft voor detail.
Daarnaast is een criterium dat de sets normaal in winkels of de Lego webshop te krijgen zijn, daarom zit bijvoorbeeld de LEGO Campus (4000038) uit 2022 er niet bij. Als laatst zijn de skylines ook uitgesloten, de Brick Architect heeft al aangetoond dat deze sets niet erg schaalvast zijn.
Werkwijze
Om een zo accuraat mogelijke schaalgrootte te berekenen, heb ik zo goed mogelijk geprobeerd om de lengte, breedte en hoogte van zowel het schaalmodel van Lego én het echte bouwwerk te bepalen.Als eerste zoek ik het formaat van de gehele Lego set op in centimeters. Daarna kijk ik naar het werkelijke formaat van het gebouw, dus zonder de vaak aanwezige zwarte basis, eventueel trottoir of andere vorm van ondergrond. Met een online stud converter heb ik de overbodige millimeters / centimeters van het formaat van de Lego set afgehaald.
Naast het formaat van het bouwwerk in Lego, is ook het formaat van het bouwwerk (in meters) in het echt belangrijk! Dit is soms veel Googlen en dubbelchecken, vooral omdat er meerdere gebouwen zijn waarvan niet alle afmetingen en details bekend zijn. Hoe hoog is bijvoorbeeld de Zuidelijke paleiswand bij het Louvre? En hoe breed is een brugpijler van de Tower Bridge?! In het geval een bepaalde maat niet bekend is, heb ik met Google Maps in satellietbeelden de afstand gemeten en gedubbelcheckt met een wel bekende afmeting.
Om de gemiddelde schaal te berekenen heb ik de lengte, breedte en hoogte van het echte bouwwerk van meters omgerekend naar centimeters en dit vervolgens gedeeld door de optelsom van de lengte, breedte en hoogte van het schaalmodel in Lego. Hier komt de respectievelijke schaal van het Lego model uit. Dit is uitgedrukt in hoe een enkele centimeter van het schaalmodel zich verhoudt naar de hoeveelheid centimeters van het bouwwerk in het echt. Bijvoorbeeld de schaal 1:50 betekent dat 1 centimeter in het schaalmodel gelijk staat aan 50 centimeter van het echte bouwwerk. De daadwerkelijke schaal kan ietsjes afwijken, omdat de afmetingen van het bouwwerk in het echt vaak wordt afgerond naar hele meters en de afmetingen van het Lego model naar hele centimeters.
Wie zich afvraagt of dit alles niet gewoon een klus voor AI is; ik heb een poging gewaagd! Maar de berekeningen werden alleen gedaan met een vergelijking tussen de hoogte van de Lego set (dus inclusief de ondergrond en eventuele natuurlijke omgeving) in vergelijking met het bouwwerk in het echt. Dus minder accuraat dan ik graag zou willen...
Uitkomsten
Hieronder, gesorteerd op setnummer, de uitkomsten. Helemaal rechts staat een opmerking veld voor bijzonderheden die ik ontdekte tijdens het uitzoekwerk. Dit uit Excel afkomstige tabel heb ik via een converter naar UBB code omgezet. Dit is een soort HTML-code die door dit forum wordt gebruikt voor tekstopmaak en het invoegen van bijvoorbeeld een afbeelding of tabel. Bij het tabel heb ik als enige toevoeging voor de leesbaarheid elke tweede rij een grijze achtergrond gegeven.Jammer genoeg vervalt een gedeelte van de Excel functionaliteit door de beperkingen van UBB Code, zoals het kunnen sorteren van bijvoorbeeld de schaalwaardes. Voel je vrij om deze tabel terug te vertalen naar Excel om toch hiermee te spelen!
| # | Naam | Lengte (cm) | Breedte (cm) | Hoogte (cm) | Echte lengte (m) | Echte breedte (m) | Echte hoogte (h) | Lengte (schaal) | Breedte (schaal) | Hoogte (schaal) | Gemiddelde schaal | Opmerking |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 10189 / 10256 | Taj Mahal | 51 | 51 | 43 | 95 | 95 | 73 | 1:186 | 1:186 | 1:170 | 1:181 | Lego 10256 is een re-release van 10189, het grootste verschil is de toevoeging van de Brick Seperator. |
| 10214 | Tower Bridge | 102 | 22.8 | 45 | 207 | 45 | 65 | 1:203 | 1:197 | 1:144 | 1:187 | - |
| 10234 | Sydney Opera House | 62.2 | 36.4 | 28 | 183 | 120 | 65 | 1:294 | 1:330 | 1:232 | 1:291 | - |
| 10253 | Big Ben | 42.4 | 18.4 | 59.04 | 74.5 | 30 | 96 | 1:176 | 1:163 | 1:163 | 1:167 | - |
| 10276 | SPQR Colosseum | 56 | 44 | 24 | 189 | 156 | 48 | 1:338 | 1:355 | 1:200 | 1:317 | - |
| 10294 | Titanic | 135 | 16 | 40 | 269 | 28 | 53 | 1:199 | 1:175 | 1:133 | 1:183 | - |
| 10307 | Eiffel tower | 55.4 | 55.4 | 147.08 | 124.9 | 124.9 | 330 | 1:225 | 1:225 | 1:224 | 1:225 | - |
| 21022 | Lincoln Memorial | 8.8 | 5.8 | 5.36 | 57.8 | 36.1 | 30 | 1:657 | 1:622 | 1:560 | 1:621 | - |
| 21023 | Flatiron Building | 9.6 | 5.6 | 14.04 | 60 | 26 | 86.9 | 1:625 | 1:464 | 1:619 | 1:591 | - |
| 21024 | Louvre | 26.4 | 17.4 | 12.84 | 100 | 64 | 35 | 1:379 | 1:368 | 1:273 | 1:351 | Hoogte van de Zuidwant van het paleis is een schatting, is niet bekend… |
| 21029 | Buckingham Palace | 18.4 | 17 | 9.04 | 154 | 108 | 43 | 1:837 | 1:635 | 1:476 | 1:686 | Het paleis is 24 meter hoog en de vlaggenmast is 19 meter lang. |
| 21030 | US Capitol Building | 43.36 | 13.36 | 15.04 | 229 | 80 | 88 | 1:528 | 1:599 | 1:585 | 1:553 | - |
| 21031 / 21055 | Burj Khalifa | 7.4 | 7.4 | 38.04 | 175 | 175 | 829.8 | 1:2365 | 1:2365 | 1:2181 | 1:2233 | Lego 21055 is een identieke re-release van 21031. |
| 21035 | Guggenheim Museum | 18.2 | 12 | 11.04 | 64 | 38 | 29 | 1:352 | 1:317 | 1:263 | 1:318 | - |
| 20136 | Arc de Triomphe | 8.8 | 4 | 10.54 | 45 | 22 | 50 | 1:511 | 1:550 | 1:474 | 1:501 | - |
| 21037 | Lego House | 20.4 | 16.6 | 5.36 | 100 | 80 | 23 | 1:490 | 1:482 | 1:429 | 1:479 | - |
| 21041 | Great Wall of China | 3.2 | 3.2 | 5.12 | 6 | 6 | 10 | 1:188 | 1:188 | 1:195 | 1:191 | Als referentiekader zijn de proporties van een gemiddelde uitkijktoren genomen. |
| 21042 | Statue of Liberty | 12.4 | 12.4 | 43.36 | 27.1 | 27.1 | 93 | 1:219 | 1:219 | 1:214 | 1:216 | - |
| 21045 | Trafalgar Square | 23.2 | 18.4 | 11.36 | 126 | 86 | 51.6 | 1:543 | 1:467 | 1:454 | 1:498 | Als hoogte Nelson's Column genomen. |
| 21046 | Empire State Building | 16.2 | 9.8 | 54.36 | 187 | 129 | 443.2 | 1:1154 | 1:1316 | 1:815 | 1:945 | - |
| 21054 | The White House | 43 | 13.6 | 10.04 | 201 | 63 | 21 | 1:467 | 1:463 | 1:209 | 1:428 | (R.I.P. East Wing) |
| 21056 | Taj Mahal | 20.2 | 20.2 | 19.04 | 95 | 95 | 73 | 1:470 | 1:470 | 1:383 | 1:442 | - |
| 21058 | Great Pyramid of Giza | 28.8 | 28.8 | 17.1 | 230.35 | 230.35 | 146.6 | 1:800 | 1:800 | 1:857 | 1:813 | Piramide zonder omliggende bebouwing, breedte is verdubbeld i.v.m. schaalberekening. |
| 21060 | Himeji Castle | 31.2 | 25.4 | 18.36 | 92.5 | 84 | 46.4 | 1:296 | 1:331 | 1:253 | 1:297 | Zuidelijke binnenplaats is flink versmald. |
| 21061 | Notre-Dame de Paris | 38 | 16.4 | 32 | 128 | 48 | 96 | 1:337 | 1:293 | 1:300 | 1:315 | - |
| 21062 | Trevi Fountain | 36.4 | 36.4 | 24.04 | 30 | 49.15 | 26.3 | 1:82 | 1:135 | 1:109 | 1:109 | - |
| 21063 | Neuschwanstein Castle | 36.5 | 12 | 23 | 135 | 30 | 65 | 1:370 | 1:250 | 1:283 | 1:322 | - |
Conclusie
Voor het gebruiksgemak staat ook hieronder een leesbaarder grafiekje (klik erop om deze te vergroten), om alle bovengenoemde Lego sets te sorteren op de gemiddelde schaal! Het is interessant om te zien dat er een paar clusters zijn van sets die ongeveer dezelfde schaal hebben.Rond 1:200 is er een groot cluster aan sets. Het blijkt dat de Titanic qua schaal prima past bij de Eiffeltoren, de Taj Mahal uit 2008 en de Tower Bridge! Echter zit er wel een aardig verschil tussen de schaal van de Eiffeltoren en de Notre-Dame. De laatstgenoemde set past beter in het rijtje met het Louvre, het Colosseum en Himeji Castle die allemaal rond de 1:300 zitten. Als laatste zijn er ook verschillende sets die rond de schaal van 1:500 zitten, zoals de Lego House, Traffalgar Square en de Arc de Triomphe. De overduidelijke uitschieter is de Burj Khalifa, maar voor een groter schaalmodel heb je al snel een gat in je dak nodig...
Met andere woorden; de schaalpuristen hebben nu een excuus om hun Lego-collectie opnieuw in te delen. En anders geniet gewoon van de eventuele Lego schaalmodellen die je hebt, een net wat andere schaal bijt elkaar als het goed is niet
👏🏿TestDummie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:23:Zoektocht naar de juiste schaal van Lego Architecture & Icon sets
Zoals jullie niet is ontgaan, heeft Lego in de afgelopen decennia een flinke collectie uitgebracht van bekende gebouwen en soms ook vervoersmiddelen. Voor elke set wordt vaak aan de hand van de beschikbare steentjes gekeken welke schaal de set zal worden. In dit stukje wil ik jullie graag meenemen in mijn zoektocht naar wat precies de schaal van elke set is. En hoe deze sets zich, qua schaal, tot elkaar verhouden!![]()
Onder het mom van; misschien heeft iemand er wat aan en wordt zo heel wat tijd bespaart
Aanleiding
Een tijdje terug was ik zelf gefascineerd door het feit dat de Titanic ongeveer dezelfde schaal is (1:200) als het Vrijheidsbeeld. Dit maakt een mooie symbolische (en licht ironische) combinatie als je deze sets bij elkaar zet. Echter hoorde ik later dat de Eiffeltoren ook ongeveer die schaal zou zijn, die weer op zijn beurt goed qua proporties te combineren is met de Notre-Dame. Los van een oud bericht van de Brick Architect over de Architecture skylines kwam ik niet verder dan aannames en kleinschalige vergelijkingen...
Vandaar de centrale vraag, kloppen deze verhalen een beetje?![]()
Selectie van sets
Voor de onderstaande tabel heb ik eerst een lijst gemaakt van Lego Icons sets (voorheen Creator) vanaf grofweg 2008 & Lego Architecture sets vanaf 2015.
Deze keuze is vanwege mijn persoonlijke voorkeur voor de nieuwere meer gedetailleerdere sets. Op een uitzondering na zijn de oudere sets naar mijn mening wat grover, doordat er toen minder keuze was aan gespecialiseerde steentjes. Dit wordt versterkt omdat de vroegere Architecture en Creator sets vaak ook kleiner zijn, waardoor er minder ruimte overblijft voor detail.
Daarnaast is een criterium dat de sets normaal in winkels of de Lego webshop te krijgen zijn, daarom zit bijvoorbeeld de LEGO Campus (4000038) uit 2022 er niet bij. Als laatst zijn de skylines ook uitgesloten, de Brick Architect heeft al aangetoond dat deze sets niet erg schaalvast zijn.
Werkwijze
Om een zo accuraat mogelijke schaalgrootte te berekenen, heb ik zo goed mogelijk geprobeerd om de lengte, breedte en hoogte van zowel het schaalmodel van Lego én het echte bouwwerk te bepalen.
Als eerste zoek ik het formaat van de gehele Lego set op in centimeters. Daarna kijk ik naar het werkelijke formaat van het gebouw, dus zonder de vaak aanwezige zwarte basis, eventueel trottoir of andere vorm van ondergrond. Met een online stud converter heb ik de overbodige millimeters / centimeters van het formaat van de Lego set afgehaald.
Naast het formaat van het bouwwerk in Lego, is ook het formaat van het bouwwerk (in meters) in het echt belangrijk! Dit is soms veel Googlen en dubbelchecken, vooral omdat er meerdere gebouwen zijn waarvan niet alle afmetingen en details bekend zijn. Hoe hoog is bijvoorbeeld de Zuidelijke paleiswand bij het Louvre? En hoe breed is een brugpijler van de Tower Bridge?! In het geval een bepaalde maat niet bekend is, heb ik met Google Maps in satellietbeelden de afstand gemeten en gedubbelcheckt met een wel bekende afmeting.
Om de gemiddelde schaal te berekenen heb ik de lengte, breedte en hoogte van het echte bouwwerk van meters omgerekend naar centimeters en dit vervolgens gedeeld door de optelsom van de lengte, breedte en hoogte van het schaalmodel in Lego. Hier komt de respectievelijke schaal van het Lego model uit. Dit is uitgedrukt in hoe een enkele centimeter van het schaalmodel zich verhoudt naar de hoeveelheid centimeters van het bouwwerk in het echt. Bijvoorbeeld de schaal 1:50 betekent dat 1 centimeter in het schaalmodel gelijk staat aan 50 centimeter van het echte bouwwerk. De daadwerkelijke schaal kan ietsjes afwijken, omdat de afmetingen van het bouwwerk in het echt vaak wordt afgerond naar hele meters en de afmetingen van het Lego model naar hele centimeters.
Wie zich afvraagt of dit alles niet gewoon een klus voor AI is; ik heb een poging gewaagd! Maar de berekeningen werden alleen gedaan met een vergelijking tussen de hoogte van de Lego set (dus inclusief de ondergrond en eventuele natuurlijke omgeving) in vergelijking met het bouwwerk in het echt. Dus minder accuraat dan ik graag zou willen...![]()
Uitkomsten
Hieronder, gesorteerd op setnummer, de uitkomsten. Helemaal rechts staat een opmerking veld voor bijzonderheden die ik ontdekte tijdens het uitzoekwerk. Dit uit Excel afkomstige tabel heb ik via een converter naar UBB code omgezet. Dit is een soort HTML-code die door dit forum wordt gebruikt voor tekstopmaak en het invoegen van bijvoorbeeld een afbeelding of tabel. Bij het tabel heb ik als enige toevoeging voor de leesbaarheid elke tweede rij een grijze achtergrond gegeven.
Jammer genoeg vervalt een gedeelte van de Excel functionaliteit door de beperkingen van UBB Code, zoals het kunnen sorteren van bijvoorbeeld de schaalwaardes. Voel je vrij om deze tabel terug te vertalen naar Excel om toch hiermee te spelen!
# Naam Lengte (cm) Breedte (cm) Hoogte (cm) Echte lengte (m) Echte breedte (m) Echte hoogte (h) Lengte (schaal) Breedte (schaal) Hoogte (schaal) Gemiddelde schaal Opmerking 10189 / 10256 Taj Mahal 51 51 43 95 95 73 1:186 1:186 1:170 1:181 Lego 10256 is een re-release van 10189, het grootste verschil is de toevoeging van de Brick Seperator. 10214 Tower Bridge 102 22.8 45 207 45 65 1:203 1:197 1:144 1:187 - 10234 Sydney Opera House 62.2 36.4 28 183 120 65 1:294 1:330 1:232 1:291 - 10253 Big Ben 42.4 18.4 59.04 74.5 30 96 1:176 1:163 1:163 1:167 - 10276 SPQR Colosseum 56 44 24 189 156 48 1:338 1:355 1:200 1:317 - 10294 Titanic 135 16 40 269 28 53 1:199 1:175 1:133 1:183 - 10307 Eiffel tower 55.4 55.4 147.08 124.9 124.9 330 1:225 1:225 1:224 1:225 - 21022 Lincoln Memorial 8.8 5.8 5.36 57.8 36.1 30 1:657 1:622 1:560 1:621 - 21023 Flatiron Building 9.6 5.6 14.04 60 26 86.9 1:625 1:464 1:619 1:591 - 21024 Louvre 26.4 17.4 12.84 100 64 35 1:379 1:368 1:273 1:351 Hoogte van de Zuidwant van het paleis is een schatting, is niet bekend… 21029 Buckingham Palace 18.4 17 9.04 154 108 43 1:837 1:635 1:476 1:686 Het paleis is 24 meter hoog en de vlaggenmast is 19 meter lang. 21030 US Capitol Building 43.36 13.36 15.04 229 80 88 1:528 1:599 1:585 1:553 - 21031 / 21055 Burj Khalifa 7.4 7.4 38.04 175 175 829.8 1:2365 1:2365 1:2181 1:2233 Lego 21055 is een identieke re-release van 21031. 21035 Guggenheim Museum 18.2 12 11.04 64 38 29 1:352 1:317 1:263 1:318 - 20136 Arc de Triomphe 8.8 4 10.54 45 22 50 1:511 1:550 1:474 1:501 - 21037 Lego House 20.4 16.6 5.36 100 80 23 1:490 1:482 1:429 1:479 - 21041 Great Wall of China 3.2 3.2 5.12 6 6 10 1:188 1:188 1:195 1:191 Als referentiekader zijn de proporties van een gemiddelde uitkijktoren genomen. 21042 Statue of Liberty 12.4 12.4 43.36 27.1 27.1 93 1:219 1:219 1:214 1:216 - 21045 Trafalgar Square 23.2 18.4 11.36 126 86 51.6 1:543 1:467 1:454 1:498 Als hoogte Nelson's Column genomen. 21046 Empire State Building 16.2 9.8 54.36 187 129 443.2 1:1154 1:1316 1:815 1:945 - 21054 The White House 43 13.6 10.04 201 63 21 1:467 1:463 1:209 1:428 (R.I.P. East Wing) 21056 Taj Mahal 20.2 20.2 19.04 95 95 73 1:470 1:470 1:383 1:442 - 21058 Great Pyramid of Giza 28.8 28.8 17.1 230.35 230.35 146.6 1:800 1:800 1:857 1:813 Piramide zonder omliggende bebouwing, breedte is verdubbeld i.v.m. schaalberekening. 21060 Himeji Castle 31.2 25.4 18.36 92.5 84 46.4 1:296 1:331 1:253 1:297 Zuidelijke binnenplaats is flink versmald. 21061 Notre-Dame de Paris 38 16.4 32 128 48 96 1:337 1:293 1:300 1:315 - 21062 Trevi Fountain 36.4 36.4 24.04 30 49.15 26.3 1:82 1:135 1:109 1:109 - 21063 Neuschwanstein Castle 36.5 12 23 135 30 65 1:370 1:250 1:283 1:322 - Conclusie
Voor het gebruiksgemak staat ook hieronder een leesbaarder grafiekje (klik erop om deze te vergroten), om alle bovengenoemde Lego sets te sorteren op de gemiddelde schaal! Het is interessant om te zien dat er een paar clusters zijn van sets die ongeveer dezelfde schaal hebben.
Rond 1:200 is er een groot cluster aan sets. Het blijkt dat de Titanic qua schaal prima past bij de Eiffeltoren, de Taj Mahal uit 2008 en de Tower Bridge! Echter zit er wel een aardig verschil tussen de schaal van de Eiffeltoren en de Notre-Dame. De laatstgenoemde set past beter in het rijtje met het Louvre, het Colosseum en Himeji Castle die allemaal rond de 1:300 zitten. Als laatste zijn er ook verschillende sets die rond de schaal van 1:500 zitten, zoals de Lego House, Traffalgar Square en de Arc de Triomphe. De overduidelijke uitschieter is de Burj Khalifa, maar voor een groter schaalmodel heb je al snel een gat in je dak nodig...![]()
Met andere woorden; de schaalpuristen hebben nu een excuus om hun Lego-collectie opnieuw in te delen. En anders geniet gewoon van de eventuele Lego schaalmodellen die je hebt, een net wat andere schaal bijt elkaar als het goed is niet![]()
[Afbeelding]
Je tabel kan eventueel ook in google sheets en gedeeld worden!
Dan ga ik met de schaal wel heel erg scheef.
Als herinnering aan de reis naar Billund het Lego House en koffer gezellig naast elkaar.
Mooi werk! Interessant om te zien hoeveel de verhoudingen afwijken tussen hoogte en lengte/breedte, soms een factor 1.5 of meer!TestDummie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:23:
Om de gemiddelde schaal te berekenen heb ik de lengte, breedte en hoogte van het echte bouwwerk van meters omgerekend naar centimeters en dit vervolgens gedeeld door de optelsom van de lengte, breedte en hoogte van het schaalmodel in Lego. Hier komt de respectievelijke schaal van het Lego model uit.
If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!
En ook interessant om te zien dat vaak de hoogte de grootste (kleinste?) schaal heeft. Als in, de Lego modellen zijn relatief hoger dan de echte gebouwen.TestDummie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:23:Zoektocht naar de juiste schaal van Lego Architecture & Icon sets
Zoals jullie niet is ontgaan, heeft Lego in de afgelopen decennia een flinke collectie uitgebracht van bekende gebouwen en soms ook vervoersmiddelen. Voor elke set wordt vaak aan de hand van de beschikbare steentjes gekeken welke schaal de set zal worden. In dit stukje wil ik jullie graag meenemen in mijn zoektocht naar wat precies de schaal van elke set is. En hoe deze sets zich, qua schaal, tot elkaar verhouden!![]()
Onder het mom van; misschien heeft iemand er wat aan en wordt zo heel wat tijd bespaart
Aanleiding
Een tijdje terug was ik zelf gefascineerd door het feit dat de Titanic ongeveer dezelfde schaal is (1:200) als het Vrijheidsbeeld. Dit maakt een mooie symbolische (en licht ironische) combinatie als je deze sets bij elkaar zet. Echter hoorde ik later dat de Eiffeltoren ook ongeveer die schaal zou zijn, die weer op zijn beurt goed qua proporties te combineren is met de Notre-Dame. Los van een oud bericht van de Brick Architect over de Architecture skylines kwam ik niet verder dan aannames en kleinschalige vergelijkingen...
Vandaar de centrale vraag, kloppen deze verhalen een beetje?![]()
Selectie van sets
Voor de onderstaande tabel heb ik eerst een lijst gemaakt van Lego Icons sets (voorheen Creator) vanaf grofweg 2008 & Lego Architecture sets vanaf 2015.
Deze keuze is vanwege mijn persoonlijke voorkeur voor de nieuwere meer gedetailleerdere sets. Op een uitzondering na zijn de oudere sets naar mijn mening wat grover, doordat er toen minder keuze was aan gespecialiseerde steentjes. Dit wordt versterkt omdat de vroegere Architecture en Creator sets vaak ook kleiner zijn, waardoor er minder ruimte overblijft voor detail.
Werkwijze
Om een zo accuraat mogelijke schaalgrootte te berekenen, heb ik zo goed mogelijk geprobeerd om de lengte, breedte en hoogte van zowel het schaalmodel van Lego én het echte bouwwerk te bepalen.
Als eerste zoek ik het formaat van de gehele Lego set op in centimeters. Daarna kijk ik naar het werkelijke formaat van het gebouw, dus zonder de vaak aanwezige zwarte basis, eventueel trottoir of andere vorm van ondergrond. Met een online stud converter heb ik de overbodige millimeters / centimeters van het formaat van de Lego set afgehaald.
Wie zich afvraagt of dit alles niet gewoon een klus voor AI is; ik heb een poging gewaagd! Maar de berekeningen werden alleen gedaan met een vergelijking tussen de hoogte van de Lego set (dus inclusief de ondergrond en eventuele natuurlijke omgeving) in vergelijking met het bouwwerk in het echt. Dus minder accuraat dan ik graag zou willen...![]()
Uitkomsten
Hieronder, gesorteerd op setnummer, de uitkomsten. Helemaal rechts staat een opmerking veld voor bijzonderheden die ik ontdekte tijdens het uitzoekwerk. Dit uit Excel afkomstige tabel heb ik via een converter naar UBB code omgezet. Dit is een soort HTML-code die door dit forum wordt gebruikt voor tekstopmaak en het invoegen van bijvoorbeeld een afbeelding of tabel. Bij het tabel heb ik als enige toevoeging voor de leesbaarheid elke tweede rij een grijze achtergrond gegeven.
Jammer genoeg vervalt een gedeelte van de Excel functionaliteit door de beperkingen van UBB Code, zoals het kunnen sorteren van bijvoorbeeld de schaalwaardes. Voel je vrij om deze tabel terug te vertalen naar Excel om toch hiermee te spelen!
# Naam Lengte (cm) Breedte (cm) Hoogte (cm) Echte lengte (m) Echte breedte (m) Echte hoogte (h) Lengte (schaal) Breedte (schaal) Hoogte (schaal) Gemiddelde schaal Opmerking 10189 / 10256 Taj Mahal 51 51 43 95 95 73 1:186 1:186 1:170 1:181 Lego 10256 is een re-release van 10189, het grootste verschil is de toevoeging van de Brick Seperator. 10214 Tower Bridge 102 22.8 45 207 45 65 1:203 1:197 1:144 1:187 - 10234 Sydney Opera House 62.2 36.4 28 183 120 65 1:294 1:330 1:232 1:291 - 10253 Big Ben 42.4 18.4 59.04 74.5 30 96 1:176 1:163 1:163 1:167 - 10276 SPQR Colosseum 56 44 24 189 156 48 1:338 1:355 1:200 1:317 - 10294 Titanic 135 16 40 269 28 53 1:199 1:175 1:133 1:183 - 10307 Eiffel tower 55.4 55.4 147.08 124.9 124.9 330 1:225 1:225 1:224 1:225 - 21022 Lincoln Memorial 8.8 5.8 5.36 57.8 36.1 30 1:657 1:622 1:560 1:621 - 21023 Flatiron Building 9.6 5.6 14.04 60 26 86.9 1:625 1:464 1:619 1:591 - 21024 Louvre 26.4 17.4 12.84 100 64 35 1:379 1:368 1:273 1:351 Hoogte van de Zuidwant van het paleis is een schatting, is niet bekend… 21029 Buckingham Palace 18.4 17 9.04 154 108 43 1:837 1:635 1:476 1:686 Het paleis is 24 meter hoog en de vlaggenmast is 19 meter lang. 21030 US Capitol Building 43.36 13.36 15.04 229 80 88 1:528 1:599 1:585 1:553 - 21031 / 21055 Burj Khalifa 7.4 7.4 38.04 175 175 829.8 1:2365 1:2365 1:2181 1:2233 Lego 21055 is een identieke re-release van 21031. 21035 Guggenheim Museum 18.2 12 11.04 64 38 29 1:352 1:317 1:263 1:318 - 20136 Arc de Triomphe 8.8 4 10.54 45 22 50 1:511 1:550 1:474 1:501 - 21037 Lego House 20.4 16.6 5.36 100 80 23 1:490 1:482 1:429 1:479 - 21041 Great Wall of China 3.2 3.2 5.12 6 6 10 1:188 1:188 1:195 1:191 Als referentiekader zijn de proporties van een gemiddelde uitkijktoren genomen. 21042 Statue of Liberty 12.4 12.4 43.36 27.1 27.1 93 1:219 1:219 1:214 1:216 - 21045 Trafalgar Square 23.2 18.4 11.36 126 86 51.6 1:543 1:467 1:454 1:498 Als hoogte Nelson's Column genomen. 21046 Empire State Building 16.2 9.8 54.36 187 129 443.2 1:1154 1:1316 1:815 1:945 - 21054 The White House 43 13.6 10.04 201 63 21 1:467 1:463 1:209 1:428 (R.I.P. East Wing) 21056 Taj Mahal 20.2 20.2 19.04 95 95 73 1:470 1:470 1:383 1:442 - 21058 Great Pyramid of Giza 28.8 28.8 17.1 230.35 230.35 146.6 1:800 1:800 1:857 1:813 Piramide zonder omliggende bebouwing, breedte is verdubbeld i.v.m. schaalberekening. 21060 Himeji Castle 31.2 25.4 18.36 92.5 84 46.4 1:296 1:331 1:253 1:297 Zuidelijke binnenplaats is flink versmald. 21061 Notre-Dame de Paris 38 16.4 32 128 48 96 1:337 1:293 1:300 1:315 - 21062 Trevi Fountain 36.4 36.4 24.04 30 49.15 26.3 1:82 1:135 1:109 1:109 - 21063 Neuschwanstein Castle 36.5 12 23 135 30 65 1:370 1:250 1:283 1:322 - Conclusie
Voor het gebruiksgemak staat ook hieronder een leesbaarder grafiekje (klik erop om deze te vergroten), om alle bovengenoemde Lego sets te sorteren op de gemiddelde schaal! Het is interessant om te zien dat er een paar clusters zijn van sets die ongeveer dezelfde schaal hebben.
Rond 1:200 is er een groot cluster aan sets. Het blijkt dat de Titanic qua schaal prima past bij de Eiffeltoren, de Taj Mahal uit 2008 en de Tower Bridge! Echter zit er wel een aardig verschil tussen de schaal van de Eiffeltoren en de Notre-Dame. De laatstgenoemde set past beter in het rijtje met het Louvre, het Colosseum en Himeji Castle die allemaal rond de 1:300 zitten. Als laatste zijn er ook verschillende sets die rond de schaal van 1:500 zitten, zoals de Lego House, Traffalgar Square en de Arc de Triomphe. De overduidelijke uitschieter is de Burj Khalifa, maar voor een groter schaalmodel heb je al snel een gat in je dak nodig...![]()
Met andere woorden; de schaalpuristen hebben nu een excuus om hun Lego-collectie opnieuw in te delen. En anders geniet gewoon van de eventuele Lego schaalmodellen die je hebt, een net wat andere schaal bijt elkaar als het goed is niet![]()
[Afbeelding]
Edit: precies wat @Mappy hierboven zegt
Bla bla bla...
Tijdens Covid ben ik, dankzij Bricktsar youtube filmpjes waarin hij dat ook deed, de eerste modular (cafe corner) beginnen bricklinken. Was toen een fijne afleiding en al snel verlegde ik mijn interesse (zoektocht) naar de eerste 3 "modulars" (dus ook Market Street en Green Grocer). Dat scheelde verzendkosten sinds de meeste stukjes toch makkelijk tweedehands te vinden zijn.
De duurste stukjes probeer ik te verkrijgen via goedkopere tweedehands sets waar die stukjes inzitten. Verder ben ik vooral geintereseerd in de gebouwen; de minifigs vind ik minder belangrijk dus zoek ik niet echt naar.
Market street was vrij makkelijk. Heb wel een bepaald ruimtesetje meermaals tweedehands gekocht voor de railing van de balkonnetjes. De andere 2 heb ik nooit 100% kunnen vervolledigen:
-> Corner Cafee bevat driemaal een "light-blueish gray turntable" die al lang niet meer geproduceerd is.
-> Green grocer bevat 2 simpele blokjes in "sand green" die lang uit productie waren. Van elk van die blokjes zijn ongeveer 50 stuks nodig.
Ge kunt u wel inbeelden hoe blij ik ben met de laatste modular van lego. Deze bevat namelijk beide sand green blokjes die uit productie waren. Ben dus al maanden naar "steentjes en onderdelen" aan't kijken in de hoop dat ze verschijnen.
Covid is al enkele jaren voorbij, en vandaag bestelde ik eindelijk 60 stuks van 1 van de ontbrekende stukjes van Green Grocer: 1X2 Sand Green Brick With Groove. Nu nog wachten tot de 1x8 brick in sand green terug beschikbaar is.
Nog even en mijn Green Grocer is kompleet. Heeft wel enkele jaren geduurd.
De duurste stukjes probeer ik te verkrijgen via goedkopere tweedehands sets waar die stukjes inzitten. Verder ben ik vooral geintereseerd in de gebouwen; de minifigs vind ik minder belangrijk dus zoek ik niet echt naar.
Market street was vrij makkelijk. Heb wel een bepaald ruimtesetje meermaals tweedehands gekocht voor de railing van de balkonnetjes. De andere 2 heb ik nooit 100% kunnen vervolledigen:
-> Corner Cafee bevat driemaal een "light-blueish gray turntable" die al lang niet meer geproduceerd is.
-> Green grocer bevat 2 simpele blokjes in "sand green" die lang uit productie waren. Van elk van die blokjes zijn ongeveer 50 stuks nodig.
Ge kunt u wel inbeelden hoe blij ik ben met de laatste modular van lego. Deze bevat namelijk beide sand green blokjes die uit productie waren. Ben dus al maanden naar "steentjes en onderdelen" aan't kijken in de hoop dat ze verschijnen.
Covid is al enkele jaren voorbij, en vandaag bestelde ik eindelijk 60 stuks van 1 van de ontbrekende stukjes van Green Grocer: 1X2 Sand Green Brick With Groove. Nu nog wachten tot de 1x8 brick in sand green terug beschikbaar is.
Waarom niet de standaard vervangende onderdelen gebruiken i.p.v. de bizar dure exacte originele versies?
je bent volgens mij al paar jaar “stille” volger van de topic reeks. Dan heb je de projecten en mogelijkheden van @Jakkus toch wel gezien?op gebied van architectuur/stad/modulars, is er stiekem best veel mogelijk.andorig schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:15:
Tijdens Covid ben ik, dankzij Bricktsar youtube filmpjes
Initieel had ik een vergelijkbare dezelfde mindset of mentaliteit als die van jou. Nu aantal jaartjes (en blokjes) later, sta ik er toch anders in. Vind ik meer voldoening(uitdaging?) in MOC en creaties van andere interessanter, maak meer gebruik van rebrickable instructies of juiste eigen werk/creativiteit gaan waarderen.
minder “drang of fomo” als gaat om de modulars. (Euro’s spelen ook mee) en gaan orginele gebouwen vaker op de schop.
Twee nieuwe Star Wars sets aangekondigd, beiden verkrijgbaar vanaf 1 augustus.
LEGO Star Wars Imperial Remnant AT-AT with INT-4 official images!
LEGO Star Wars 75453 Offworld Sandcrawler and Mudhorn revealed!
75454 Imperial Remnant AT-AT with INT-4
Uit Star Wars Rebels / The Mandalorian and Grogu
1453 onderdelen, €159.99

75453 Offworld Sandcrawler and Mudhorn
Uit de tweede aflevering van The Mandalorian
1683 onderdelen, €199.99
LEGO Star Wars Imperial Remnant AT-AT with INT-4 official images!
LEGO Star Wars 75453 Offworld Sandcrawler and Mudhorn revealed!
75454 Imperial Remnant AT-AT with INT-4
Uit Star Wars Rebels / The Mandalorian and Grogu
1453 onderdelen, €159.99

75453 Offworld Sandcrawler and Mudhorn
Uit de tweede aflevering van The Mandalorian
1683 onderdelen, €199.99
scintillating
Iemand de shitstorm al gezien die ontstaan is bij Bricks and Minifigs in de VS?
Het begon allemaal met deze video.
Ik zou het doen!
Tldr? Heb geen spanning om 1.5 uur te kijkenrammes schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:15:
[YouTube: I tracked down the thief who stole $200,000 of LEGO]
Wat een kut bedrijf zeg.antonvdijk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:17:
[...]
Tldr? Heb geen spanning om 1.5 uur te kijken
Die youtuber heeft van alles geprobeerd, uiteindelijk zaak voor laten komen en gewonnen omdat ze niet reageerde.
Toen ze dat doorhadden hebben ze de winkel gesloten. Zoiets is het.
En die collectie is nog niet terug bij de eigenaar.
Eerste keer een MOC van Rebrickable gebouwd. Origineel is de Millennium Falcon™ (75375).
Leuk om een keer te bouwen. Er werd best creatief omgegaan met de beschikbare stenen. Sommige instructies waren wel wat meer klikken per stap dan bij LEGO zelf, maar het ging prima. En het resultaat is supergaaf!
Leuk om een keer te bouwen. Er werd best creatief omgegaan met de beschikbare stenen. Sommige instructies waren wel wat meer klikken per stap dan bij LEGO zelf, maar het ging prima. En het resultaat is supergaaf!
Niks mis mee. Het enige blokje wat ik duur betaald heb is 1 bepaald deurtje in Corner Caffee (zwart frame met doorschijnende vlakjes) dat denk ik nooit meer terug komt en werkelijk in bijna geen enkele set zit.737freak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:40:
Waarom niet de standaard vervangende onderdelen gebruiken i.p.v. de bizar dure exacte originele versies?
Andere "bizar dure" blokjes heb ik tweedehands goedkoop gevonden in sets (meestal niet via bricklink).
Van sommige blokjes gebruik ik inderdaad een recentere versie als je het verschil toch niet ziet (bv open stud versus closed stud).
En dan is er de categorie waarvan ik gewoon wacht tot Lego ze terug in productie brengt (zoals nu gebeurd is met mijn ontbrekende stukjes van Green Grocer).
Al met al denk ik dat ik niet veel meer dan 1000euro heb uitgegeven voor de eerste 3 modulars tesamen. De investering zit vooral in tijd; het zoeken naar de juiste tweedehands set en geduld hebben (en vooraf een maximum prijs voor jezelf bepalen). Vergeet ook niet dat het me bezig hield tijdens Covid. Vandaag zou ik er waarschijnlijk niet meer aan beginnen. Persoonlijke opinie: Lego produceert sowieso zoveel goed sets (en ook slechte) nu dat het niet meer te volgen is (zowel financieel als ruimte).
oude man wil zij 200k StarWars LEGO collectie verkopen via Bricks and Minifigs. De mensen die de winkel runden gingen wat anders doen, de winkel werd dezelfde dag overgenomen door iemand van BAM hoofdkantoor en eigenaar is nu zijn collectie kwijt BAM zegt jammer spullen zijn van ons. YouTuber Reckless Ben gaat er achteraan.antonvdijk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:17:
[...]
Tldr? Heb geen spanning om 1.5 uur te kijken
Ik zou het doen!
BTW, de wielen zijn binnen. Het is echter wel 40 euro geworden voor 1 auto, ik had wat te snel gelezen en gedacht dat je 2 wielen kreeg per bestelling. Gelukkig had ik 4 setjes (= 1 velg + 1 band) besteld, dus nu net genoeg voor 1 auto.zonoskar schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:51:
Voor de puristen, even wegkijken. Voor de Formule 1 fans:spoiler:Voor degene die zich kapot ergeren aan de onwil van Lego om fatsoenlijke wielen uit te brengen voor hun Technic F1 auto's, je kan nu wielen kopen bij CaDA in de correcte maat. Je moet dan alleen ook andere hubs kopen, want bij CaDA zitten de pinnetjes aan de velg en bij Lego aan de hub (92909). Maar Lego maakt ook de hub met pinholes: 35189. Ik heb dit ook al in het andere topic gepost, maar ik gok dat daar niet zoveel mensen zitten die hier baat bij hebben aangezien CaDA en Rastar al de correcte wielen meeleveren, alleen Lego niet. Ik heb 2 setjes gekochtvoor 20 euro per setje. Het duurt wel even voordat het er is. Het zijn zwarte velgen met de medium (gele) band, die ook in de Alpine set (C64012w) van CaDA zitten.
spoiler::no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ngZ7vETIR6mlUv7kKgqfz86A.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ngZ7vETIR6mlUv7kKgqfz86A.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 29-05-2026 21:11 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Allemachtig... het wordt nog veel gekker. Op reddit lijstje follow up: https://www.reddit.com/r/lego/comments/1tqdlou/bricks_and_minifigs_controversy_news_megathread/rammes schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:15:
Steam profiel UPlay JirnsumNL
Heb net even nagekeken en ben dus al "aktief" op tweakers sinds 2009. :-).himlims_ schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 00:09:
[...]
je bent volgens mij al paar jaar “stille” volger van de topic reeks. Dan heb je de projecten en mogelijkheden van @Jakkus toch wel gezien?op gebied van architectuur/stad/modulars, is er stiekem best veel mogelijk.
De droom is inderdaad een stad met mocs (em treinen) in onze kelder. Momenteel geniet ik echter het meeste van samen bouwen met mijn kinderen. Vooral mijn dochter (8 jaar) bouwt heel graag met plannetjes en af en toe bouwen we samen een recente modular (waarbij ik vooral de blokjes zoek). Dit gaat verbazend goed mits ik geen verschillend genummerde zakjes samen gooi (zelf doe ik dat graag).
Mijn zoon (10 jaar) daarentegen bouwt liever vanuit zijn fantasie. We hebben gelukkig ook veel (vooral tweedehands) losse blokjes. Leuk dat ze zo verschillend zijn.
Pfff wat een horror story, brengt het bloed goed aan het koken.rammes schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:15:
Ja 1 van de 10 zaken gewonnen, maar winkel gesloten voordat ze de andere 9 konden indienen; komen ze mooi onder het gedoe uit.ZveenT schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:23:
[...]
Wat een kut bedrijf zeg.
Die youtuber heeft van alles geprobeerd, uiteindelijk zaak voor laten komen en gewonnen omdat ze niet reageerde.
Toen ze dat doorhadden hebben ze de winkel gesloten. Zoiets is het.
En die collectie is nog niet terug bij de eigenaar.
It gets even worse. Als ik de berichten mag geloven van mensen die de 2e video hebben gezien (nu nog niet op YT).... Zo zou B&M nu iedereen met wie ze mot hebben aanmelden bij de politie wegens heroïne bezit en allerlei andere valse beschuldigingen, huisdoorzoeking bij youtuber en aanhoudingen (inmiddels gevlucht naar Mexico). Politie werkt volledig mee met B&M en zegt zelfs dat de legale route bewandelen geen zin heeft "want we doen hier dingen anders". Eigenaren B&M kennen de politie en bezoeken dezelfde kerk en hechte gemeenschap etc.
Maarrrrr het merk heeft nu wel een dik imago probleem want het is kennelijk redelijk viral gegaan in de VS. Zelfs een Duitse lego winkel die hier niks mee te maken heeft maar een semi lijkende naam heeft ontvangt nu tientallen doodsbedreigingen, wat dus maar het topje van de ijsberg moet zijn.
De vorige eigenaren die ook een hoop geld kwijt zijn geraakt en hiertoe gedwongen waren worden nu ook beschuldigd van heroïne bezit en weet ik veel. Zij zijn iig 5 dagen terug een crowdfunding begonnen voor een rechtszaak, staat net 30k op de teller.
Ben blij dat ik dit in de EU voorlopig nog niet 123 zie gebeuren, voel me dan toch een stuk vrijer en beter beschermd dan die slachtoffers zich nu moeten voelen.
$ 200.000,- aan lego verzamelen trouwens, mijn hemel, normaal denk ik dat ik van Lego niet genoeg kan krijgen maar denk niet dat ik het met zulke aantallen en bedragen nog leuk zou vinden om eerlijk te zijn. 200.000+ blokken aan je been
Staan wel op youtube:It gets even worse. Als ik de berichten mag geloven van mensen die de 2e video hebben gezien (nu nog niet op YT)....
Follow up: YouTube: I got swatted because of legos
Tweede follow up: YouTube: Bricks and Minifigs responded to my video
Derde follow up: YouTube: I got Bricks and Minifigs leaked Email
EDIT: en het verhaal van de vorige eigenaren: YouTube: They Took Our LEGO Store & Life Savings. Help Us Fight Back.
[ Voor 14% gewijzigd door Jirnsum op 29-05-2026 21:44 ]
Steam profiel UPlay JirnsumNL
Toch maar begonnen met bouwen en dan de normale versie... Maar wil wel zelf wat proberen te modden met de 'overkapping', zodat je toch gedeeltelijk naar binnen kunt kijken.CLB schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:59:
Zojuist wel de Grote Piramide van Gizeh besteld![]()
Eerst maar eens de 'normale' versie opbouwen denk, of toch direct de bekende Rebrickable-moc, neerzetten...
Ach nu pas twee zakjes gedaan, is leuke set so far!
Hopelijk kan iemand mij helpen, ik ben bezig met het bouwen van de Tudor Corner, nu ben ik aangekomen bij zakje 10, en heb ik 2 grote platen nodig (zie afbeelding), maar deze ben ik nog niet tegengekomen bij de 1e 10 zakjes, zie er ook + bijstaan, maar heb geen ander zakje dan de zakjes 1 t/m 20, zou er nog een zakje extra bij moeten zitten?
Zodra ik weet wat ik exact mis, weet ik wat ik aan moet vragen bij de Lego klantenservice (het is me opgevallen dat hij ook bij zakje 15 gevraagd word, maar weet niet of ik nog meer mis dan deze 4 platen).
Zodra ik weet wat ik exact mis, weet ik wat ik aan moet vragen bij de Lego klantenservice (het is me opgevallen dat hij ook bij zakje 15 gevraagd word, maar weet niet of ik nog meer mis dan deze 4 platen).
Als het goed is heb je 1 ongenummerde zak met grote onderdelen, die zou je in eerdere stappen ook al gebruikt moeten hebben?
Als het goed is zou je toch een extra zakje moeten hebben. Dat wordt in de handleiding aangegeven door een +symbool met een 2x2 blokje.gex schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:59:
[Afbeelding]
[ Voor 14% gewijzigd door wouter3 op 30-05-2026 10:28 ]
gex schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:59:
Hopelijk kan iemand mij helpen, ik ben bezig met het bouwen van de Tudor Corner, nu ben ik aangekomen bij zakje 10, en heb ik 2 grote platen nodig (zie afbeelding), maar deze ben ik nog niet tegengekomen bij de 1e 10 zakjes, zie er ook + bijstaan, maar heb geen ander zakje dan de zakjes 1 t/m 20, zou er nog een zakje extra bij moeten zitten?
[Afbeelding]
Toevallig heb ik de Tudor Corner hier klaar staan om te bouwenCheezus schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:06:
Als het goed is heb je 1 ongenummerde zak met grote onderdelen, die zou je in eerdere stappen ook al gebruikt moeten hebben?
:strip_exif()/f/image/yd0o7ujOjbybS9aHtIMDCQDE.jpg?f=fotoalbum_large)
De plates zitten dus in een apart (ongenummerd) plastic zakje. Je hebt ze inderdaad pas vanaf zak 10 nodig. Het kan in theorie dat het ergens in het productieproces mis is gegaan en dit zakje ontbreekt, maar dat is wel ongebruikelijk.
Voordat je de klantenservice belt zou ik daarom eerst nog even goed controleren of je ergens in de doos (of in de buurt van waar de doos heeft gestaan) nog een zakje met een paar grote plates hebt liggen.
scintillating
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Lq8Y06rL0wN30aIoOcUCbWo1.jpg?f=user_large)
Links of rechts?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Links, glad is beter en veel minder stukjes past beter bij een auto voor kinderen.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Bedankt voor je bericht, het hele plastic zakje ontbreekt dus, nog nooit eerder meegemaakt, zal van de week bellen met de klantenservice.Tc99m schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:29:
[...]
[...]
Toevallig heb ik de Tudor Corner hier klaar staan om te bouwen(en de doos is nu open dus ik moet wel, good weather be damned!).
[Afbeelding]
De plates zitten dus in een apart (ongenummerd) plastic zakje. Je hebt ze inderdaad pas vanaf zak 10 nodig. Het kan in theorie dat het ergens in het productieproces mis is gegaan en dit zakje ontbreekt, maar dat is wel ongebruikelijk.
Voordat je de klantenservice belt zou ik daarom eerst nog even goed controleren of je ergens in de doos (of in de buurt van waar de doos heeft gestaan) nog een zakje met een paar grote plates hebt liggen.
Vond ik ook al. Maar lego vond dat het moest zoals rechts. Het is wel 4 blokjes meer, misschien daarom?
Nog een. Deze
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BlrnbKQffKezHjC58qTWbdBb.jpg?f=user_large)
Of deze?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cynlolYpKdqmVSfphMA7IVnH.jpg?f=user_large)
Dus print of gewoon met blokjes. De print loopt wel lichtjes schuin omhoog.
[ Voor 51% gewijzigd door zonoskar op 30-05-2026 14:27 ]
Niet ergens achter gevallen/onbewust aan de kant gelegd bij het uitpakken, of een partner/kind/huisdier die er mee aan de haal is gegaan?gex schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:18:
[...]
Bedankt voor je bericht, het hele plastic zakje ontbreekt dus, nog nooit eerder meegemaakt, zal van de week bellen met de klantenservice.
Het zakje weegt 70 gram, dus tijdens de QC moet dit zijn opgevallen, het komt echt maar heel zelden voor dat een heel zakje mist. Ze zullen er waarschijnlijk niet moeilijk over doen, maar het is voor jou leuker als je direct verder kunt en niet een paar weken moet wachten op een nieuw zakje.
Vervangende onderdelen aanvragen kan overigens via de website: https://www.lego.com/nl-nl/service/replacement-parts ; hoef je niet voor te bellen. Succes!
scintillating
Gisteren de F1 Audi gebouwd, en vandaag de F1 Academy. Waren beide hele leuke builds en zijn totaal anders dan de vorige F1 serie (2025 en eerder). * RaZ is in z'n nopjes
Ey!! Macarena \o/
Wat een onbegrijpelijke misser blijft dat toch van LEGO.zonoskar schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:10:
[...]
BTW, de wielen zijn binnen. Het is echter wel 40 euro geworden voor 1 auto, ik had wat te snel gelezen en gedacht dat je 2 wielen kreeg per bestelling. Gelukkig had ik 4 setjes (= 1 velg + 1 band) besteld, dus nu net genoeg voor 1 auto.spoiler:
De grote GT40 (MOC van de GT) heeft een klein broertje gekregen.
Niet letten op de slecht uitgelijnde lange sticker op de zijkant. Dat is gecorrigeerd na het vinden van deze tip van @himlims_
De sticker kwam goed los door het stickervel onder een hoekje heen en weer te schuiven en kon uiteindelijk opnieuw geplakt worden.
De GT40 was een fijne build. Jammer dat het feest voorbij is na 6 zakjes
![]() | ![]() |
De sticker kwam goed los door het stickervel onder een hoekje heen en weer te schuiven en kon uiteindelijk opnieuw geplakt worden.
Dan haal je em uit elkaar en maak je em toch nog een keer?Peter PV schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:36:
Nee, heb direct alles gesorteerd op volgorde en had alleen zakje 1 t/m 20, heb het na dit bericht nog extra gecheckt.Tc99m schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:53:
[...]
Niet ergens achter gevallen/onbewust aan de kant gelegd bij het uitpakken, of een partner/kind/huisdier die er mee aan de haal is gegaan?
Het zakje weegt 70 gram, dus tijdens de QC moet dit zijn opgevallen, het komt echt maar heel zelden voor dat een heel zakje mist. Ze zullen er waarschijnlijk niet moeilijk over doen, maar het is voor jou leuker als je direct verder kunt en niet een paar weken moet wachten op een nieuw zakje.
Vervangende onderdelen aanvragen kan overigens via de website: https://www.lego.com/nl-nl/service/replacement-parts ; hoef je niet voor te bellen. Succes!
Peter PV schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:36:
De grote GT40 (MOC van de GT) heeft een klein broertje gekregen.Niet letten op de slecht uitgelijnde lange sticker op de zijkant. Dat is gecorrigeerd na het vinden van deze tip van @himlims_
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 31-05-2026 03:06 ]
Is voor mij wel de tofste build ooit tot nu toe denk ik, zitten echt ingenieuze dingetjes in.CLB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:03:
Toch maar begonnen met bouwen van de pyramide van Gizeh en dan de normale versie... Maar wil wel zelf wat proberen te modden met de 'overkapping', zodat je toch gedeeltelijk naar binnen kunt kijken.
Ben benieuwd naar die 'overkapping' en die wat aanpassen, zit een heel binnenwerk in, dus is tricky.
En die schaal is heel tof om mee te werken vind ik blijkbaar. Vandaag hopelijk afbouwen.
Tussen de mensen in dit topic moest vast wel iemand zijn die eerder al hetzelfde probleem had. Dus even zoeken en bingo.himlims_ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 02:50:
[...]
haha kuddos, een verwijzing naar post uit 2024. ik zou je graag karma doneren . maar die feature request is afgewezen. mocht iemand nog suggesties, of alternatieve manier gevonden hebben die voor jou werkt? hoor t graag
Je intentie wordt alvast zeer gewaardeerd!
Oi, da's gaaf
Ben blij dat Lego niks heeft wat compatible is met hun 8 studs Speed Champions
Ey!! Macarena \o/
Voor komende seizoen (of misschien zelfs al dit jaar?) kan de huidige BWT gesponsorde (roze) Alpine F1 wagen ook opnieuw uitgebracht gaan worden met een nieuwe livery. BWT is exit, Gucci is de nieuwe sponsor.RaZ schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:11:
Gisteren de F1 Audi gebouwd, en vandaag de F1 Academy. Waren beide hele leuke builds en zijn totaal anders dan de vorige F1 serie (2025 en eerder). * RaZ is in z'n nopjes
https://www.alpinef1.com/...ecoming-its-title-partner
[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 31-05-2026 18:53 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Was @SomerenV niet bezig met een truck+trailer. En of eoa parkeer garage/lift?RaZ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:16:
Oi, da's gaaf![]()
Ja en nee. Mijn minifig-scale wagens zijn een kleinere schaal dan de Speed Champions. ~1:42 terwijl Speed Champions 1:30 ofzo zijn? Geen gebouwen overigens, alleen voertuigen en accessoires.himlims_ schreef op zondag 31 mei 2026 @ 21:02:
[...]
Was @SomerenV niet bezig met een truck+trailer. En of eoa parkeer garage/lift?
Cabine is 7 studs breed en de bak 8 studs. Als je daar een Speed Champions wagentje langs zet ziet het er waarschijnlijk wat vreemd uit
Nog een paar, om het weekend mee af te sluiten:737freak schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:06:
Middagje tuinieren; bomen voor in de stad:
:strip_exif()/f/image/3WoXBJcY604a2x1DZqrMnZh6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rjUbumBRxhb7sena8kwFGYnh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RJdfadloSvyYYuemueH7Fs22.jpg?f=fotoalbum_large)
Het valt me op dat je een paar hele kleine basisplaten hebt. Hoe kom je daaraan?737freak schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:06:
Middagje tuinieren; bomen voor in de stad:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
- De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
- Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
- Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
- Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
- Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
- Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
:strip_exif()/f/image/BHZFvHCB0prugoCCLC5z2tXV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4CiCkbaa3z4dj9c9iDLjxaXw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9RJ7v2C2euExjCdz4wSLjwyO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XI24phqdYXBrlyGeKdvgW6Kj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q2KMNyA0lc0h0f5OJYwZgvMl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aDGUG0LmNDWUB2QgQifIQXFl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o6XMh8Cxe9EmyiRLRBLCNuCE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VrLfQshUNrTIx1hbJpFkkpI4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WSDaAtk0qgRsgYltWhfEXijJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t30KqspsSd7tHwbDKHwZhsG2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sRjAOondLjpZDH4mtzFS8GUv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VpdwE6683PvsICuzeJacOQeh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/jydxpgJ6yht02KvAD7FiXBVP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h6sYegL026sPG3JgVWRVjLZ0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EBNvS81b14xNVKemMV7r9dx0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3m04iha2sU12tiSxPHqmBNom.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QQCuxKUNjLIQepRcIqfjJdqI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LbdavNMt4H4fIxP0YBEYQT4N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wvZnNyWIKlUEnTVSY8nFn0XL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kLNKT934obM4E8L2WBnhCfUG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CVS4WqQeJtCK1jKijiitlSSS.jpg?f=fotoalbum_large)