Mosin schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:23:
[...]
Bedankt voor je medeleven en informatieve reactie
Ik twijfel inderdaad niet aan de verkoop van Lego Star Wars, het is misschien wel een van hun populairste categoriën.
In dit geval wil ik een beetje de balans vinden tussen waarde/verkoop/gemak en lig wel op een lijn met jou advies.
Waar baseren jullie trouwens de waarde op? Ik zat op Brickwatch, Bricklink en Marktplaats te kijken. Je ziet wel dat de prijzen soms verschillen. Met name de eerste 2 sites neem ik serieus.
Brickwatch is natuurlijk actuele verkoop (met hier en daar nog een enkele doos in voorraad met een hogere prijs) maar doorgaans kortingprijzen, Bricklink is 'de' LEGO marktplaats voornaamelijk sets die niet meer te koop zijn, de prijzen zijn hier doorgaans hoger omdat je als verkoper ook fees moet afleggen, vaak ook nog handelings- en verpakkingskosten, Marktplaats zijn de prijzen die een verkoper er voor wil (soms onderhandelbaar), verzendkosten betaal je zelf, verpakking is voor de verkoper.
Mijn waarde schat ik een beetje op MP, dit omdat dit het meest toeganglijk is en bricklink vaak toch wat hogere prijzen hanteert (om de fees de dekken), Maar ik zelf bepaal de waarde ook op diverse punten (en dan mag het ook wel wat meer kosten):
- Reputatie (koop liever bij iemand die wat langer op MP zit met meerdere 5 sterren)
- Doos + manual + reserve onderdelen?
- Alle minifiguren aanwezig en correct (soms wordt er wat gemixt met andere onderdelen om het 'aantal' compleet te maken maar zijn de figuren incorrect voor de set)
- hoe ziet de set eruit? Ontzettend stoffig, verkleurd, speelset?
- Is het een gesloten doos (MIB)?
Hier betaal ik graag wat meer voor, een ander zal dat misschien minder interesseren maar voor mij van belang als ik het in de toekomst weer wil verkopen. Sets zonder dozen, verkreukelde boekjes etc laat ik gewoon staan, dan maar iets meer betalen. Maar ga jij 10% boven de gemiddelde prijs zitten terwijl je hetzelfde aanbied als overige verkopers, zullen verkopers natuurlijk eerst de goedkopere aanbiedingen kopen.