Het Grote Lego Topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 157 ... 165 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:44
AppieNL schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:59:
Leuke video een bouwer van een zeeschildpad met realistische beweging en hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen.
[YouTube: Over-Engineering A LEGO Sea Turtle Machine]

Edit: staat blijkbaar ook op Lego Ideas: https://beta.ideas.lego.c...7b-4e14-9721-62285c9dab76
Het zal mijn eigen dirty mind zijn, maar het lijkt mij toch meer op een wippende zeeschildpad. :+

• Kerngezond
einz schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:59:
Iemand al eens lego grondplaten in de vaatwasser gedaan? Leek me wel een geschikt plan maar ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben?
Wees daar voorzichtig mee want een vaatwasser kan nog best heet worden, boven de temperatuur waarop LEGO vervormt. Je zou het kunnen proberen met één plaat en dan kijken hoe hij er uitkomt. Kijk dan ter controle vooral of LEGO steentjes er nog net zo makkelijk opgedrukt kunnen worden. Zelf doe ik het in ieder geval nooit. Ik doe altijd gewoon een handwasje met niet al te heet water.

• Mappy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:18

Mappy

Piramide van Austerlitz

Kerngezond schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:18:
Wees daar voorzichtig mee want een vaatwasser kan nog best heet worden, boven de temperatuur waarop LEGO vervormt. Je zou het kunnen proberen met één plaat en dan kijken hoe hij er uitkomt.
Ja, ik dacht dus ik volg jouw tip met 1 standaard grijze baseplate. Had 'm netjes plat gelegd zodat ie niet zou vervormen, nog een glas erop gezet zodat ie ook niet zou verplaatsen. Maar dit is het resultaat :(
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fthumbs.worthpoint.com%2Fzoom%2Fimages1%2F1%2F0520%2F04%2Fvintage-1970s-1980s-lego-pieces-gray_1_14bc05f1cd7d9e7945ec68596f5f6857.jpg&f=1&nofb=1&ipt=3226666494e857c141dea0c4b16d589f048074f9b06dd3c0b690e5a4338114ca
O-)

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:43
Iemand al eens lego grondplaten in de vaatwasser gedaan? Leek me wel een geschikt plan maar ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben?
Geen grondplaten, maar wel plates en bricks. Let op welk programma je selecteert. Te heet en je kunt alles weggooien.

Bij lage temperaturen wordt het wel schoon, maar het voelt alsof er een soort laagje op blijft.

Ik doe het niet meer.

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:01
Lennnn schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:07:
[...]

Geen grondplaten, maar wel plates en bricks. Let op welk programma je selecteert. Te heet en je kunt alles weggooien.

Bij lage temperaturen wordt het wel schoon, maar het voelt alsof er een soort laagje op blijft.

Ik doe het niet meer.
Plates en bricks in de vaatwasser? Hoe doe je dat dan, vliegen die dingen dan niet door de hele vaatwasser en komen ze niet vast te zitten bij de afvoer/het filter?

scintillating

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Gewoon in een 'waszak' ofzo dunkt me...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:12

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Een flinke tijd geleden heb ik hier foto's geplaatst van m'n aanpassing van 31146 om meer te lijken op z'n grote broer, Model Team 5571. APClll in "Het Grote Lego Topic - Deel 8"

Ik ben er nog eens goed voor gaan zitten, en heb dat ding nagebouwd met digitale ipv plastic blokjes. Lang verhaal kort: na veel prutsen en klooien*, is 'ie nu ook (gratis) voor jullie beschikbaar:

* Ik ben beroepsmatig gewend om in Creo Parametric in 3D te werken, dus ik had constant ruzie met de muisbewegingen/toetscommando's voor pannen en zoomen in stud.io. En m'n 3D muis werkte ook al niet. }:| :$

https://rebrickable.com/m.../APCIII/mini-giant-truck/

Afbeeldingslocatie: https://cdn.rebrickable.com/media/thumbs/mocs/moc-244531/779995.png/1000x800.png?1766181035.3299558

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:43
Tc99m schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:57:
[...]

Plates en bricks in de vaatwasser? Hoe doe je dat dan, vliegen die dingen dan niet door de hele vaatwasser en komen ze niet vast te zitten bij de afvoer/het filter?
CLB schreef op zondag 21 december 2025 @ 00:08:
Gewoon in een 'waszak' ofzo dunkt me...
Zo dus inderdaad. :)

Maar ik was voortaan met de hand. Dus sopje maken, laten weken, aantal keer in een bak met water om de zeep eraf te halen, sla centrifuge en laten drogen. Het meeste is dan wel goed schoon.

• WenJam
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:39
Het is inderdaad niet de beste lego foto van AI (New Kids foto), heb ook niet zoveel met AI maar was benieuwd hoe het eruit zou zien.
Die van de witte auto ziet er nog best leuk uit, maar er gaat natuurlijk niets boven echt Lego sets!
Vorige week nog Hogwarts Castle and Grounds (76419) gebouwd en was erg leuk.
Een aantal uur zoet mee geweest, mooi display setje ook.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:25

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik had mijn smerige blokjes in een emmer met Biotex gedaan. Dagje laten weken. Afspoelen. Werkte best aardig en vrij weinig moeite.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• The Eagle
  • Laatst online: 18:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vaatwasser zou ik niet doen. Probleem zit hem, nog los van de temperatuur, met name in het glansspoelmiddel en het regeneratie zout dat gebruikt worden. Niet heel goed voor de blokjes ;)

Wasmachine op 30 graden in een kussensloop kan prima. Grondplaten uitgezonderd, die klappen dubbel. Maar een spons en gewoon afwasmiddel en een beetje water doet daar ook wonderen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle

The Eagle

Net trouwens de Gameboy in elkaar gezet. Wat zit dat ding gaaf in elkaar zeg, hele gave bouwtechnieken gebruikt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:37

QuattroNL

It is I.

M'n vrouw is ook maar eens aan een setje uit m'n backlog begonnen.
Rara welke set is het? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCIFo1_YF0_Kncc-wpGB5-2_tXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhwI3RmRcfSqbbFtySZEKEdd.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:55

GeeBee

Oddball

QuattroNL schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:33:
Ach, je kan met AI best wel op een leuke manier foto's 'ver-Lego-en'.
Zo heb ik mijn eigen auto ver-Lego-ed.
Ik ga eens proberen om 'm zo met bestaande parts na te bouwen.
Er staan al een paar leuke Quattro’s op Rebrickable:
https://rebrickable.com/mocs/?q=Audi%20Quattro

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Ja had ze zien staan en ook daarvan wil ik er een gaan maken (heb al een bouwbeschrijving gekocht).
De witte auto die ik postte is, uiteraard, geen Audi quattro maar mijn daily :9
Leuke quizvraag: raad de auto a.d.h.v. het (AI) plaatje :+

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

QuattroNL schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:24:
[...]

Ja had ze zien staan en ook daarvan wil ik er een gaan maken (heb al een bouwbeschrijving gekocht).
Audi S4?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

QuattroNL schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:08:
[Afbeelding]
Vincent van Gogh. Zonnebloem? 🌻

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• GeeBee

GeeBee

Oddball

QuattroNL schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:24:
[...]

Ik heb nul verstand van automodellen :)
Lexus 350?

[ Voor 5% gewijzigd door GeeBee op 22-12-2025 00:03 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

QuattroNL schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:08:
[Afbeelding]
qua grote zou ik zeggen The Wave van Hokusai.

Maar zoveel schilderijen zijn er helaas niet.

• MMulder13
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:17
The Eagle schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:55:
Net trouwens de Gameboy in elkaar gezet. Wat zit dat ding gaaf in elkaar zeg, hele gave bouwtechnieken gebruikt :)
Helemaal mee eens! Dit weekend met veel plezier gebouwd, wat mij betreft een aanrader.

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Gunner schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:56:
[...]

Vincent van Gogh. Zonnebloem? 🌻
Check! _/-\o_

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Zou m'n zoon wel willen maar nee.
GeeBee schreef op maandag 22 december 2025 @ 00:02:
[...]
Ik heb nul verstand van automodellen :)
Lexus 350?
Voor iemand die er nul verstand van heeft zit je er verrassend dichtbij. Het is een Lexus IS300h.

Back to de blokjes dan maar weer :9

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Omdat hij voor mijn vrouw onder de kerstboom ligt sla ik erop aan. Anders had ik het nooit geraden.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-01 12:30
RaZ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:21:
En ik verwacht geen modelletjes van een karretje wat niet een snelle bak is, want dan is het geen Speed Champion.
Een groene mini met een zwarte motorkap met een relaxstoel op het dak: Mr.Bean's Mini
Een Londense taxi
Een AMC Pacer van Wayne's World
De Mystery Machine uit Scooby Doo
Zijn allemaal niet echt snelle auto's.

In plaats van Speed champions zou er gewoon een lijn Movie champions moeten komen.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:01

Tarin

Just plain weird.

Wij hebben ook een set uit de backlog gebouwd - de Royal Atreides Ornithopter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_s4hsFC66fJE0n6hAciQjqnXQI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2EZPjHiLQhz9OvZx3iZDCWXZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9Z_5IMSgsvrKkF33hv-T3LB8xA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3emToZEDM0x6iHMzKY7NkVnb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qPytAgN8LSqmNperiwUYWiCf9Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2iurnOsQGn0ONyqjxZGP8jEt.jpg?f=user_large

Ik vond het een leuke build, het is een groot ding maar voelt stevig aan maar niet enorm massief. Het mechanisme voor de vleugels en het landingsgestel zijn mooi verbouwd maar wel wat lastig bereikbaar. De cockpit en het uitklappen van de vleugels zijn imposant, maar uitgeklapt past hij nergens (behalve onder een glazen koffietafel ofzo)..
Ook grappig dat de minifigs verdeeld zitten over de 10 zakjes :).
Helaas is het technic gedeelte tijdens het bouwen nogal star en redelijk priegelig - vooral het vleugel-mechaniek is even opletten (8 maal vrijwel gelijke ophanging met minimale maar wel heel belangrijke verschillen). Mijn vrouw vond het jammer dat het vooral zwart en grijs was; de Deku Tree is als volgende aan de beurt.
Maar de combinatie van technisch en traditionelere bouwwijzen is erg leuk en het resultaat is mooi om te zien :).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pat911 schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:43:
[...]

[...]

Zijn allemaal niet echt snelle auto's.

In plaats van Speed champions zou er gewoon een lijn Movie champions moeten komen.
Dat was ook m'n betoog :P Leuke gedetaileerde modelletjes die dan geen snelle bolide is, zou ik ook m'n geld aan kapot slaan :P

Ey!! Macarena \o/

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-01 12:30
RaZ schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:08:
[...]

Dat was ook m'n betoog :P Leuke gedetaileerde modelletjes die dan geen snelle bolide is, zou ik ook m'n geld aan kapot slaan :P
Je had het over "speed champions schaal" lees ik nu. Ik dacht dat je die modellen in de serie wilde zien, my bad.

Oude racewagens of rallyklassiekers mogen van mij ook zeker uit worden gebracht. Mag ook wel in de Speed champions serie, want die waren toen wel heel snel.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pat911 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:12:
[...]

Je had het over "speed champions schaal" lees ik nu. Ik dacht dat je die modellen in de serie wilde zien, my bad.

Oude racewagens of rallyklassiekers mogen van mij ook zeker uit worden gebracht. Mag ook wel in de Speed champions serie, want die waren toen wel heel snel.
Ja, en nog steeds :P

Speed Champions zijn op schaal, dan hoef ik echt geen klassiekers van 15 studs breedt want die passen dan niet bij de speed champions :P

Dat is dan een totaal andere collectie op een totaal andere schaal, en koop ik ze gewoon niet :P

Ey!! Macarena \o/

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lcq2TyWm1kww8SW7_3IiVil-TOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/69VPlqZTDh46ybu3irhPqNXF.png?f=fotoalbum_large

Lego winterdorp staat weer in huis (al paar weken, maar kreeg de foto niet geupload omdat die te groot was)
Moet binnenkort wel gaan bedenken hoe ik dit ga doen. Over een paar jaar past dit niet meer op de eettafel :P

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Tarin schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:59:
Mijn vrouw vond het jammer dat het vooral zwart en grijs was [knip]
Inderdaad een geweldig model en één van de weinige die ik nieuw gekocht heb de laatste jaren.
Het grijs/zwart kan nog beter: alle onderdelen in andere kleuren (rode asjes enz) kunnen/ moeten ook in zwart :)
https://racingbrick.com/2...e-10327-dune-ornithopter/
Kost maar enkele euro's.

Of zelfs een gedeeltelijke rebuild
https://rebrickable.com/m...r-modified-build/#details
Kost €60 aan extra onderdelen dus aan de prijs :)

[ Voor 18% gewijzigd door GeeBee op 22-12-2025 12:05 ]

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

SunnieNL schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:54:
[Afbeelding]

Lego winterdorp staat weer in huis (al paar weken, maar kreeg de foto niet geupload omdat die te groot was)
Moet binnenkort wel gaan bedenken hoe ik dit ga doen. Over een paar jaar past dit niet meer op de eettafel :P
Ik dacht serieus ff, "wat doet de raket van Kuifje nou in een kerstdorp?" 8)7

Nomen nescio

• davidov
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:28
SunnieNL schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:54:
[Afbeelding]

Zweeft er nou een kerstboom ondersteboven voor het hoofd van het rendier op het dak? :?
Is het optisch bedrog oid? Ik snap niet hoe het zit, zit het vastgelijmd aan het dak ofzo? Magisch iig :o

• almightyarjen
  • Nu online

almightyarjen

When does the hurting stop?

davidov schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:30:
[...]

Zweeft er nou een kerstboom ondersteboven voor het hoofd van het rendier op het dak? :?
Is het optisch bedrog oid? Ik snap niet hoe het zit, zit het vastgelijmd aan het dak ofzo? Magisch iig :o
Ik denk dat de kerstboom in het gewei van het rendier hangt, leuk detail :D

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-01 11:12
Tarin schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:59:
Wij hebben ook een set uit de backlog gebouwd - de Royal Atreides Ornithopter:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vond het een leuke build, het is een groot ding maar voelt stevig aan maar niet enorm massief. Het mechanisme voor de vleugels en het landingsgestel zijn mooi verbouwd maar wel wat lastig bereikbaar. De cockpit en het uitklappen van de vleugels zijn imposant, maar uitgeklapt past hij nergens (behalve onder een glazen koffietafel ofzo)..
Ook grappig dat de minifigs verdeeld zitten over de 10 zakjes :).
Helaas is het technic gedeelte tijdens het bouwen nogal star en redelijk priegelig - vooral het vleugel-mechaniek is even opletten (8 maal vrijwel gelijke ophanging met minimale maar wel heel belangrijke verschillen). Mijn vrouw vond het jammer dat het vooral zwart en grijs was; de Deku Tree is als volgende aan de beurt.
Maar de combinatie van technisch en traditionelere bouwwijzen is erg leuk en het resultaat is mooi om te zien :).
De orni heb ik onder mijn Liebher 13000 gehangen, is die ook een keer nuttig :)

Verder heb ik een klassieker bij elkaar gezocht (ik mis alleen nog 2 dolkjes):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OD1TXRbYiKjx1kq7xrSEANpFeqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igmwiSo3ms2J5wpH7xCzqKHV.jpg?f=fotoalbum_large

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:13
Op basis van dat setje heb ik zo'n 2 jaar geleden dit nog gemaakt (misschien al gepost, zo ja, sorry dubbelpost):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53888121032_73b6d3d6c3_b.jpg20240729_173553 by Appie NL, on Flickr
Heeft toen nog wat rond "gevaren" op een beurs in de Aquazone layout (die ook op LW was). De "bodem" was toen nog wat verder aangekleed met nog een haai en wat visjes, maar daar heb ik blijkbaar geen foto van. Schroef en roer konden bewegen.

Dit was het onderstel (met een nog oude versie van de onderzeeër).
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53860141602_9ee90fd255_b.jpg20240716_185832 by Appie NL, on Flickr

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:29
De Lego employee gift is binnen voor 170€ via Bricklink.
Wilde jullie de foto's niet onthouden voordat ik ga bouwen. :)
De doos is tot de nok toe gevuld met papieren zakjes. De boekjes zitten in een bedrukte enveloppe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cW-6JxngvzMYZH4iqJg6SCrRR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gImTnFFrIPAU9PjWp2Fodt9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwu-6v_dhNwsPmB8ZRH-h2eZRFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYsmFcK1UeGdYuHqMv7svnhH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Rckq2tmrohCTreSqkhu4M5KhqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NjSk1fRMZ5NVtxGqFmSiip7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nq1PrMn8WhxKMgO2kYbJwHXic1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3KPy9rYsZTA8CJAro4IKCUE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZv1vk5DfjQVnLuEwmjTx1Rx3Bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrSjym7GoYfOoxBUZxkGovAx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7lbrGjWfyhErGl-60Vjvh63cT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0T8tnEIyjPTgXPJxS1fQ8A4.jpg?f=fotoalbum_large

• key
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12

key

Erg mooie set. Ik heb al gezocht naar de beschrijving en de onderdelenlijst, helaas nog zonder succes.
Zat er aan te denken om de onderdelen te bestellen, mits betaalbaar.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:22

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

key schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:18:
Erg mooie set. Ik heb al gezocht naar de beschrijving en de onderdelenlijst, helaas nog zonder succes.
Zat er aan te denken om de onderdelen te bestellen, mits betaalbaar.
Lang leve Reddit :) hier alvast de beschrijvingen per zakje:

https://drive.google.com/...loCPW8dEB_ANFh35zZjlGnn4y

en de partslist op Rebrickable:

https://rebrickable.com/sets/4002025-1/toy-store/#parts

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 23-12-2025 10:05 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• SunnieNL
Bra-Jo schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:11:
[...]

Ik dacht serieus ff, "wat doet de raket van Kuifje nou in een kerstdorp?" 8)7
Hehe, dat is een overgebleven haloween versiering met een verjaardagsmuts op :P
Tenminste, ik denk dat je rechts achterin bedoelt?

• SunnieNL
almightyarjen schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:47:
[...]

Ik denk dat de kerstboom in het gewei van het rendier hangt, leuk detail :D
Klopt helemaal :)
zitten wel meer kleine leuke dingen in, maar denk dat de foto nu zover geccompressed is dat je dat niet meer allemaal kan zien

• key

key

Dat is al iets, bedankt!

Via reddit staat ook een Lego Builder app link naar de beschrijving. Helaas zonder succes, ik krijg hem niet geopend.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

key schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:47:
[...]

Dat is al iets, bedankt!

Via reddit staat ook een Lego Builder app link naar de beschrijving. Helaas zonder succes, ik krijg hem niet geopend.
die zag ik ook, maar dan moet je een app hebben geïnstalleerd eerst, geen idee hoe dat zit, ik pak gewoon altijd een PDF vandaar dat ik even doorzocht naar een gewone instructie zonder gedoe :) .

• Archer_VC10
  • Laatst online: 30-01 16:03
Ik lees geruchten over een Minas Tirith set in 2026. Nummer 11377 met ruim 8000 steentjes. Vooral geruchten of zou het echt gaan gebeuren?

• QuattroNL

QuattroNL

It is I.

Archer_VC10 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:09:
Ik lees geruchten over een Minas Tirith set in 2026. Nummer 11377 met ruim 8000 steentjes. Vooral geruchten of zou het echt gaan gebeuren?
Moest echt even opzoeken wat dat voor iets moest zijn maar nu snap ik 'm.
Voor degenen die net zoals ik een groot vraagteken boven hun hoofd hadden: het is de hoofdstad van Gondor uit LotR.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3SwgoemcFkknt3PpYQ4IzLXQKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6gMSTCdnmJRlyP5mCQXFDbO.jpg?f=fotoalbum_large

• Archer_VC10
Ik zat net op mijn telefoon en dat post wat minder makkelijk voor plaatjes en zo...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8or3nuLVek0aUvQMwySUw1BDVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnmbW6JSDHfPeuoHJHP68g4c.jpg?f=fotoalbum_large

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:51
Dan moet dan toch wel een kolossale set worden, om ook maar enig detail te krijgen?

• Flabergasted
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:48

Flabergasted

Prepare to die !

Archer_VC10 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:56:
Ik zat net op mijn telefoon en dat post wat minder makkelijk voor plaatjes en zo...
Bron........ ?

• Archer_VC10
Diverse posts op X, maar die komen van allerlei Lego gerelateerde accounts. Hier is er eentje die naar Bricktap wijst: https://x.com/DiscussingFilm/status/2003513104278454640 en deze: https://x.com/BrickTapNews/status/2002901565288706149

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:29
XFlame schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:02:
Dan moet dan toch wel een kolossale set worden, om ook maar enig detail te krijgen?
Misschien dit gerucht?
12,000-piece LEGO Architecture set rumoured for 2026

BrickTap reports that of the four Architecture sets currently rumoured for 2026 – only one of which has been revealed so far in 21064 Paris – City of Love – one will include more than 12,000 pieces and retail for $600 in the US. That would make it the biggest LEGO set of all time by piece count, outstripping 10307 Eiffel Tower’s 10,001 pieces and even 31203 World Map’s 11,695 pieces.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:02
XFlame schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:02:
1 kan wordt het volgens mij een soort van miniatuur versie van de stad, als je hem dan omkeert krijg je verschillende scenes in minifig schaal. Beetje zoals de Death Star alleen dan de achter de stad.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:58
Zijn er mensen die ervaring hebben met een hele set aan losse steentjes kopen via Bricklink? Ik wil graag de Brick Bank (2360 steentjes) kopen maar vind die erg aan de prijs, dus ik overweeg om de duurdere steentjes te vervangen voor andere modellen of kleuren. Probleem is dat ik bij de hele "buy your wanted list" functionaliteit überhaupt al sterk de indruk heb dat die helemaal niet voor de goedkoopste optie gaat, als ik wat steekproeven doe voor stuks met grote aantallen of hoge prijs zijn het vaak juist vrij dure stores die naar boven komen. Doe ik iets verkeerd?

• almightyarjen
  • Nu online

almightyarjen

Beter laat dan nooit, het kerstdorp staat :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKw8VavizARNelzpk6coiNEqLT4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Khz2HNdKxNtDs9rdmIRXxl8X.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv4d8a8SSZrIrCqMimJsTtA6psM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aCCVk2jnwnlqM4natk246rTS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgJ6JCiFM-eOcppSULHfKWj6xUA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KpNq5yt7vc9IN8Gvut2SWZKQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdN6sq0_6HPORKWlnqG_GcEWyHs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T93QBuZj8VSyZUFW7RYA2uEe.jpg?f=user_large

• almightyarjen
  • Nu online

almightyarjen

Logico schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:38:
Zijn er mensen die ervaring hebben met een hele set aan losse steentjes kopen via Bricklink? Ik wil graag de Brick Bank (2360 steentjes) kopen maar vind die erg aan de prijs, dus ik overweeg om de duurdere steentjes te vervangen voor andere modellen of kleuren. Probleem is dat ik bij de hele "buy your wanted list" functionaliteit überhaupt al sterk de indruk heb dat die helemaal niet voor de goedkoopste optie gaat, als ik wat steekproeven doe voor stuks met grote aantallen of hoge prijs zijn het vaak juist vrij dure stores die naar boven komen. Doe ik iets verkeerd?
Hij zoekt naar zo min mogelijk winkels, met als gevolg dat dat niet altijd de laagste prijs is. Wat ik doe is van onderdelen waarvan ik er veel nodig heb of waarvan ik weet dat die zeldzaam zijn daarvan de winkel te selecteren en dan de wagentjes in die winkels zoveel mogelijk proberen te vullen vanuit de wanted list. De rest laat ik automatisch bij elkaar zoeken. Dit is handwerk en kan aardig wat tijd kosten, maar het wordt er wel goedkoper door :)

• The Eagle

The Eagle

Geen industriegebied met container terminal om de hoek? Valt me een beetje tegen @almightyarjen.
Heb je de kans om Moerdijk met kerst te modelleren, pak je hem niet :+

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:37

Reinier

\o/

almightyarjen schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:41:
[...]

Hij zoekt naar zo min mogelijk winkels, met als gevolg dat dat niet altijd de laagste prijs is.
Nee het systeem is gewoon überbrak. Ik heb tig screenshots waar dat uit blijkt.
Vorige week kwam hij met 76 winkels aan zetten :') Opnieuw en het waren er 4 of 5. Voor €100 ofzo meer, dat wel.

• Kerngezond
Het notitiebord is in de aanbieding:

https://www.lego.com/nl-nl/product/message-board-41839

Het bouwsel zelf kan me eerlijk gezegd niet zo boeien, maar voor die prijs is het best een indrukwekkende verzameling losse steentjes. Ik heb even de meest voorkomende en nuttige steentjes in PAB gegooid en ik kom dan al op een waarde van meer dan 100 euro.

Wat me nog het meest tegenstaat is dat je er ook een verzameling steentjes bijkrijgt waar je niet altijd op zit te wachten. Wat doet een mens met 30 beam frames? :|

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:13

SomerenV

It's something!

@Logico Tweedehands heb je hem voor 350 euro op Bricklink bij een Nederlandse winkel. Ik denk niet dat je hem voor minder kunt bricklinken, om nog maar te zwijgen over de extra tijd die je er dan aan kwijt bent. Je zou kunnen kijken of je een partslist kunt vinden om te uploaden bij pick a brick van LEGO zelf. Da's soms namelijk goedkoper en geen gedoe met tig winkels.

Maar ik denk persoonlijk dat je hem beter gewoon tweedehands kunt kopen. Ja da's duur vergeleken met de nieuwprijs, maar 2400 steentjes los kopen gaat niet veel goedkoper zijn ben ik bang.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• AppieNL
Kerngezond schreef op woensdag 24 december 2025 @ 01:39:
Wat doet een mens met 30 beam frames? :|
Snel en stevig de hoogte of breedte in bouwen?

Voor LW had ik er makkelijk 30 zitten in de goud sorteer machine en dat was dan nog zelfs zijn grotere broer van 7x11.

• key

key

Fraggert schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:49:
[...]

die zag ik ook, maar dan moet je een app hebben geïnstalleerd eerst, geen idee hoe dat zit, ik pak gewoon altijd een PDF vandaar dat ik even doorzocht naar een gewone instructie zonder gedoe :) .
https://www.lego.com/nl-n...44047%2FNW9SRWTNNMXSHW9SH

Deze werkt wel bij mij via de builder app

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Die link gaat bij mij naar een pagina waar ik iets met een app moet doen en daaronder een veld met een melding over insider punten.

die link brengt mij niet naar een bouwhandleiding.

dat bedoelde ik dus eerder....ik wilde iets zoeken zonder de builder app.

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 24-12-2025 10:34 ]

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:38

neevedr

Dat was ik niet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1dMyE0DfyM9AHbCnQiBi0S0-Yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/casSnK4IXShtqExgusJ4fmRN.jpg?f=fotoalbum_large

Af en toe bij de kringloop neuzen kan nog wel eens wat leuks opleveren. Deze LEGO Technic 8024 had ik vroeger zelf ook. o<:)

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:58
SomerenV schreef op woensdag 24 december 2025 @ 01:46:
@Logico Tweedehands heb je hem voor 350 euro op Bricklink bij een Nederlandse winkel. Ik denk niet dat je hem voor minder kunt bricklinken, om nog maar te zwijgen over de extra tijd die je er dan aan kwijt bent. Je zou kunnen kijken of je een partslist kunt vinden om te uploaden bij pick a brick van LEGO zelf. Da's soms namelijk goedkoper en geen gedoe met tig winkels.

Maar ik denk persoonlijk dat je hem beter gewoon tweedehands kunt kopen. Ja da's duur vergeleken met de nieuwprijs, maar 2400 steentjes los kopen gaat niet veel goedkoper zijn ben ik bang.
Ik weet het inderdaad, maar tweedehands heb ik geen goede ervaring mee. Parisian Restaurant waarbij al het wit knalgeel is, de steentjes stonken en plakten en zelfs tiles van 2x1 doorgeknipt zijn om er 2 van 1x1 van te maken. Toen omgeruild voor een ander exemplaar maar daarbij was precies hetzelfde aan de hand. Dus dat was eens maar nooit meer en koop ik alles new & sealed. En nieuw is de Brick Bank 550 euro oid, daar moet wel onder te duiken zijn door alle stukjes los te kopen.

• AppieNL
Logico schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:23:
[...]

Ik weet het inderdaad, maar tweedehands heb ik geen goede ervaring mee. Parisian Restaurant waarbij al het wit knalgeel is, de steentjes stonken en plakten en zelfs tiles van 2x1 doorgeknipt zijn om er 2 van 1x1 van te maken. Toen omgeruild voor een ander exemplaar maar daarbij was precies hetzelfde aan de hand. Dus dat was eens maar nooit meer en koop ik alles new & sealed. En nieuw is de Brick Bank 550 euro oid, daar moet wel onder te duiken zijn door alle stukjes los te kopen.
Op Bricklink zou ik nog steeds rekenen op €0,10 tot €0,20 per steentje inclusief verzendkosten. Dus je set van 2400 steentjes zal zo'n €240 tot €480 gaan kosten. Dit is nog los van de gigantische tijd die er in gaat zitten om shops uit te pluizen, wanted lists te dubbel checken en een kans van 95% dat als je denkt klaar te zijn en alles is onderweg je toch iets was vergeten te bestellen :')

Je bent, denk ik, minimaal een dag kwijt aan al die Bricklink orders (ooit zelf voor 1500 onderdelen een dag bezig geweest voor een creatie van iemand anders). Je ervaring met tweedehands is slecht, maar ik zou er serieus eerder naar kijken dan dit ondernemen. Tweedehands op Bricklink is wellicht een goede optie, want bij een hoop verkopers kan je ook om foto's vragen indien gewenst. Op Bricklink zijn ze vaak eerlijker (dan bijvoorbeeld marktplaats) over de staat van de set omdat je anders negatieve feedback achter kan laten.

En als een nieuwe €550 kost en je hier dus waarschijnlijk minimaal 1 "werkdag" aan kwijt bent, kan je je ook afvragen hoeveel je "winst" nu echt is om de onderdelen los te bestellen.

Uiteraard doe wat je zelf leuk vind, maar just my 2 cents.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Logico schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:23:
[...]

Wat @AppieNL zegt, je moet alles bij elkaar tussen de 0.10 en 0.20 rekenen per steentje als je een volledige set wilt bricklinken (en dan eerder 0.20 dan 0.10), en het neemt gewoon echt enorm veel tijd in beslag. Nou heb ik zelf nooit een set gebricklinkt, maar wel grotere orders de deur uit gedaan en dat is gewoon echt een hoop gedoe. Ik wijk daarvoor eerder uit naar LEGO zelf. Ook niet perfect, maar onder de streep vaak op z'n minst net zo duur en soms zelfs goedkoper. Én je hebt gegarandeerd nieuwe steentjes. Alles wat LEGO niet heeft doe ik dan via Bricklink. Als ik bij een moc vooral bouw met gangbaar spul dan is de prijs redelijk laag te houden (richting de 0.10 per steentje), maar bepaalde onderdelen kunnen echt heel snel roet in het eten gooien. Dan zou je in jouw geval de dure onderdelen kunnen swappen voor minder dure onderdelen, maar dat allemaal uitvogelen kost ook weer een hoop tijd.

Deze set is gebaseerd op een bestaande (maar exclusieve set). M'n vader werkte voor een bedrijf dat onder andere met dat soort machines werkte, dus ik wilde hem die cadeau doen. Ik had instructies gevonden, de set digitaal nagemaakt, wat onderdelen omgewisseld voor beter verkrijgbaar (lees: goedkoper) spul en kwam uiteindelijk uit op 580 onderdelen. Dat heeft me in totaal 110 euro gekost volgens mij.

Ik blijf er dus bij dat de set tweedehands kopen de beste optie is. Kost je echt enorm veel uren minder en zal qua kosten niet veel schelen. Zelfs nieuw kopen voor 550 euro zal onder aan de streep niet veel duurder zijn dan wanneer je het bij elkaar gaat bricklinken.

Wat je ook nog zou kunnen doen, maar da's wellicht vloeken in de kerk: uitwijken naar een bepaalde Chinese winkel. Dan kost het je 80 euro. Aangezien de set toch al jaren uit de handel is... Parts kopen bij Webrick zou ook nog kunnen, maar is alsnog niet perse heel goedkoop, en die hebben ook niet alles. Dan ben je alles bij elkaar alsnog ~200 euro kwijt, als het niet meer is. Dus ja, pick your poison.
AppieNL schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:18:
[...]
en een kans van 95% dat als je denkt klaar te zijn en alles is onderweg je toch iets was vergeten te bestellen :')
Been there done that... Ik had het laatst nog met m'n trein. Ik dacht dat ik alles had, maar blijkbaar had ie wat onderdelen van m'n Wanted List niet overgenomen om te kopen, en daar kom je dan natuurlijk nét achter wanneer alles besteld is. Gelukkig viel de financiële schade mee O-)

[ Voor 8% gewijzigd door SomerenV op 24-12-2025 21:06 ]

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
De Pickup Truck uit 2021 heeft inmiddels ook de overhaul gehad waarbij alle lelijke kleuren vervangen zijn :)

De ophanging voor is aangepast met nieuwe onderdelen uit 2025 waardoor het nu mogelijk is de banden binnen de wielkasten te houden (achter was dit al mogelijk).

Ook de velgen aangepast, ziet er toch wat stoerder uit zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMZXt-ZjoTtwR-9I8ImUliH8zNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbtZVglAKgPeQRuswjXKr6PP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62yM3BknHUrPi-PTix6fNj11TWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Lgvn10v5qgQ1LyWBidot59L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMoSjJfnY9AmHGu8dQGYGcGUquE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAUUWfhe7cNYXpgYWw3lnvnW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWk_2HdPi7Jy_GDyoTzqAVLcPF4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rvm7e0MvMLCkjebcDrXx3ciD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sShOb_GKFbw7SP4NNBLgwNneZ9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSJzXONI0hADkudv8SjdI3on.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 53% gewijzigd door TheDeeGee op 24-12-2025 21:09 ]

• Kerngezond
AppieNL schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:56:
[...]

Snel en stevig de hoogte of breedte in bouwen?

Voor LW had ik er makkelijk 30 zitten in de goud sorteer machine en dat was dan nog zelfs zijn grotere broer van 7x11.
Nu je het zegt, goede tip! :)

• Kerngezond
Logico schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:38:
Dit is letterlijk wat ik van plan ben om nog een keer te doen, maar dan gewoon met LEGO-pab online. Ik heb al eens een beginnetje gemaakt en dat ging best voorspoedig eigenlijk. Alleen een enkel opdrukje op glas wat ik vervang door een gewoon raampje. Het enige waar ik nog even op wacht is het benodigde geld. :')

• Kerngezond
Hé, dat is een leuke shadow drop: https://www.lego.com/nl-n...echargeable-battery-88021

Afbeeldingslocatie: https://www.lego.com/cdn/cs/set/assets/bltb8ffff6fd8cebbee/88021_Box1_v46_en-gb.png?format=webply&fit=bounds&quality=60&width=800&height=800&dpr=2

Ik zie alleen nog even niet precies hoe hij nou werkt.

• Reinier

Reinier

\o/

Snap ik niet. In welke hub moet ie? Want hij is 6 volt?

• AppieNL
@Kerngezond en @Reinier
Dit is de accu voor de grijze Lambo Technic set (42214) en waarschijnlijk ook nieuwe lichting van de zwarte Porsche Technic set 42176.

Voor de Lambo is dit onderdeel een klein beetje aangepast zodat die 3L pins met stopbush die je ziet op het doosje erin kunnen om de accu (nog) vast(er) te maken aan de hub. Dit had de originele hub van de Porsche nog niet.

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:37
Ben nu bezig met de Deathslice en ik moet zeggen “erg leuke build”. Ik ben bij zakje 12 en het plezier in het bouwen is weer helemaal terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cp2Cn5nkre_WfbfPf60HUMyQ2-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piDGDEJI8slmzIbDf4ueJWFO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2elYsxu4k4o9AXye6_BBCU_mvfM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohK8s5nJPZrD9aR7IoR0IrAL.jpg?f=fotoalbum_tile
Disney is wel lekker inclusief, van de 4 stormtroopers 2 man en 2 vrouw en van alle etniciteiten.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-01 12:30

Secsytime

Automagisch

gielie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:10:
Ben nu bezig met de Deathslice en ik moet zeggen “erg leuke build”. Ik ben bij zakje 12 en het plezier in het bouwen is weer helemaal terug.
[Afbeelding][Afbeelding]
Disney is wel lekker inclusief, van de 4 stormtroopers 2 man en 2 vrouw en van alle etniciteiten.
Was Star Wars toch weer inclusiever dan dat we dachten he.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Secsytime schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:29:
[...]

Vrouwen zijn tegenwoordig ook included over het hoofd gezien dat er vrouwen in de foto staan, het is dat ze de clones geen kleuren kunnen geven :+

[ Voor 9% gewijzigd door Xqlus1ve op 25-12-2025 11:07 ]

• The Eagle

The Eagle

En daarom waren minifigs dus van huis uit geel en met een simpele glimlach, juist zodat er geen enkele discriminatie of uitsluiting kon ontstaan.

Maar we zijn weer terug bij af geloof ik.

• gielie
Secsytime schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:29:
[...]

De hogere rangen zijn wel allemaal man, ik weet niet of dat nog wel kan.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• almightyarjen
  • Nu online

almightyarjen

The Eagle schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:17:
En daarom waren minifigs dus van huis uit geel en met een simpele glimlach, juist zodat er geen enkele discriminatie of uitsluiting kon ontstaan.

Eens! :Y

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ach, ik vind dat niet zo heel erg ;)

De GhostBusters Ecto-1 8 studs breedt model-auto'tje uit 2014 heeft 4 mini-figs. 3 witte gezichtjes en 1 zwarte. Sets die onder licentie worden uitgebracht denk ik dat dat wel een vereiste is dat Harry Potter geen geel ventjes was, en de Black Panther ook geen geel mannetje was.

Kijkend naar Lego City sets, allemaal gele gezichtjes.

Bovenstaande conclusie is overigens wel een aanname, en ik kan dus de plank finaal misslaan :+

Ey!! Macarena \o/

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-01 12:30

Secsytime

Automagisch

gielie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:43:
[...]

De hogere rangen zijn wel allemaal man, ik weet niet of dat nog wel kan.
Ben je nou aan het gender assumen?

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Tijd voor een MMYA pet! Make Minifigs Yellow Again :D

Edit: we hebben al een real life geel mannetje als supporter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOFjsDdSqgD32JO6mo0XfQ2QEAU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ltnnWZP5pYcrrOjmavquuZ8Z.png?f=fotoalbum_large

:7

Fijne feestdagen trouwens iedereen! o<:)

[ Voor 80% gewijzigd door SomerenV op 25-12-2025 15:04 ]

• gielie
Secsytime schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:22:
[...]

Ben je nou aan het gender assumen?
Oeps 8)7

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Mijn eerste bijdrage in dit topic, dat ik al heel lang lees, volg en regelmatig voorzie van duimpjes voor sommige van jullie prachtige posts.

Meestal heb ik weinig tot niets toe te voegen omdat wat ik zou zeggen, bijna altijd al eens gezegd is. Echter vond ik het nu wel leuk te delen welke rol ons favoriete speelgoed gespeeld heeft bij het wereldkundig maken van ons leuke nieuws :)

Vandaar dat we de ijsberen (en beertje!) die op het kaartje staan, ook in Lego variant bij elkaar hebben gesprokkeld, en natuurlijk de draagzak en baby. Het blijft mooi speelgoed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQCpqe1NLUmfkPUSbG0vW9DtSCY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/haaElrXT9EFjG4KktRvjtti4.png?f=user_large

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• pi!
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

pi!

@Omni Van harte gefeliciteerd, mooi gedaan ook met de kubus!

Winterdorp 2025: Plots trilde de glühwein in de kopjes, met luid gestamp verscheen een gigantische AT-AT Walker op het marktplein. De machine was uitgeput; krakend zakte hij door zijn knieën naast de grote kerstboom. Een Stormtrooper stak zijn hoofd uit de cockpit en riep schor: "Is de chocomel al klaar? Mijn kachel is stuk en m'n voeten zijn bevroren!"

De dorpelingen twijfelden niet en namen bezit van de machine. Ze gaven de grijze kolos een feestelijke make-over, verfden glazuurranden op het staal, plakten snoepkleurige schilden op de flanken en hingen hem vol met kerstverlichting. De AT-AT liet het zich tevreden welgevallen... Terwijl de Stormtrooper van zijn chocomel genoot, besloot het dorp dat dit de beste kerstattractie was die ze in tijden hadden gehad!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyGWjG7InMObybghiSPsjNMUSOs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVJBVPFod1j2ouQa3iq34sey.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJk_ygLirZbnmy-CXymKKiBid-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8B4Z2f8EhFVdxBXvgDBWdxb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oxp7J-uuAAottpBR5kK9Qrp8Xpo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25g2CPexSwBH6sLAAeM2O5Xa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD7PYLGttZ6PBMddZOwSmnHxBWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmbU9b1EMMqjvG0WQxltOoFG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0U51U-jlD0xG9nWh85pD7EHvx0g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sf0UbunFAet79nDuum0Oo864.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrRjpFRf8ufu7xjEhfkRkazAZW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HaTNYbAOZrgFCOdml3SbAYsp.jpg?f=fotoalbum_tile
Een beetje van mezelf en een beetje van Maggi... Weer erg leuk om mee bezig te zijn en kleine verhaaltjes en lolletjes er in te verwerken. Fijne feestdagen en "have a tea break while you're at it" :)

[ Voor 25% gewijzigd door pi! op 26-12-2025 11:33 . Reden: nog een paar plaatjes toegevoegd... ]

• Kerngezond
AppieNL schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:09:
@Kerngezond en @Reinier
Dit is de accu voor de grijze Lambo Technic set (42214) en waarschijnlijk ook nieuwe lichting van de zwarte Porsche Technic set 42176.

Voor de Lambo is dit onderdeel een klein beetje aangepast zodat die 3L pins met stopbush die je ziet op het doosje erin kunnen om de accu (nog) vast(er) te maken aan de hub. Dit had de originele hub van de Porsche nog niet.
Ah, dat verklaart het een en ander. Zou leuk zijn als er ook nog een battery pack voor de gewone Hub komt zodat we niet steeds batterijen hoeven te verwisselen voor onze treinen. :P

• Kerngezond

Ik ben het niet met je eens dat we daarmee weer terug bij af zijn. Als de gele hoofdjes niet meer zouden bestaan zou ik het wel met je eens zijn, maar de verschillende huidskleuren zijn specifiek gekozen om ze meer te laten lijken op bestaande figuren. Want het idee dat gele poppetjes losstaan van bestaande huidskleuren is sympathiek bedacht, maar uiteindelijk roept het toch eerder associaties op met blanke of Aziatische mensen dan met donkere mensen. Obi-Wan Kenobi zal je misschien nog herkennen maar Mace Windu als geel LEGO-poppetje werkt niet (ik kan me vergissen, maar volgens mij was hij de eerste die een “kleurtje” kreeg als LEGO-poppetje).
Zodoende zul je huidskleurige poppetjes als het goed is alleen zien in thema’s op licentie zoals Star Wars en Jurassic World terwijl je in LEGO-city alleen gele hoofdjes zult zien. En laten we wel wezen, LEGO-city is nog steeds de grootste productgroep.

Ik vind het wel prima zoals het nu is. In mijn LEGO-wereldje leven de verschillende soorten LEGO-poppetjes naast elkaar: gele poppetjes, “gekleurde” poppetjes (prikkelende naam verzonnen voor alles wat een realistische huidskleur heeft), en Friends mini dolls.

Het verhaal bij mijn LEGO-wereldje is dat de gele poppetjes de dominante en ondernemende groep is die vooral de stad bevolkt, de gekleurde in kleine groepen in het landelijk gebied leven (het zijn bij mij vooral Jurassic World karakters dus dat past qua outfit), en de Friends mini dolls zijn de teruggetrokken elitaire levensgenieters. :)

• Kerngezond
pi! schreef op donderdag 25 december 2025 @ 17:37:
@Omni Van harte gefeliciteerd, mooi gedaan ook met de kubus!

Winterdorp 2025: Plots trilde de glühwein in de kopjes, met luid gestamp verscheen een gigantische AT-AT Walker op het marktplein. De machine was uitgeput; krakend zakte hij door zijn knieën naast de grote kerstboom. Een Stormtrooper stak zijn hoofd uit de cockpit en riep schor: "Is de chocomel al klaar? Mijn kachel is stuk en m'n voeten zijn bevroren!"

De dorpelingen twijfelden niet en namen bezit van de machine. Ze gaven de grijze kolos een feestelijke make-over, verfden glazuurranden op het staal, plakten snoepkleurige schilden op de flanken en hingen hem vol met kerstverlichting. De AT-AT liet het zich tevreden welgevallen... Terwijl de Stormtrooper van zijn chocomel genoot, besloot het dorp dat dit de beste kerstattractie was die ze in tijden hadden gehad!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Een beetje van mezelf en een beetje van Maggi... Weer erg leuk om mee bezig te zijn en kleine verhaaltjes en lolletjes er in te verwerken. Fijne feestdagen en "have a tea while you're at it" :)
Oeh, lekker gewerkt! Dit is precies mijn stijl van LEGO bouwen. Lekker veel detail, een verhaaltje erachter maar het vooral ook niet te serieus nemen. :D

• AppieNL
@Kerngezond De eerste minifig die niet geel was, was Lando Calrissian van Cloud City 10123 uit 2003. De "blanke" poppetjes in die set waren nog wel geel (of nou ja, Darth Vader had wel een grijs hoofd).

De eerste Mace Windu minifig is blijkbaar uit 2005.

• Docslik
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-01 07:29
GeeBee schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:10:
[...]

* Ga eerst bedenken wat je leuk vindt. Er zijn heel veel thema’s. Waar ligt normaal je belangstelling? Daar is vast wel iets bij te vinden.
* Is nieuw belangrijk of mag 2e hands ook? Kopen via bv Marktplaats kan leuke sets voor weinig opleveren als je geduld hebt (de hierboven genoemde Indy-set kan al vanaf €25,-) maar hou rekening met net-niet-compleet ook al staat het in de tekst.
Voor het vinden van nieuwe sets, zou ik brickwatch.net adviseren. Daar kun je bv je budget opgeven en dan verder zoeken.
Bv dit: https://www.brickwatch.ne...ch?minbudget=60&budget=80
* Hoe sterk is je zelfbeheersing? De grens van 0 sets is beter te handhaven, dan de grens van 1 :+
Vorige week heb ik enkele tips van jullie gekregen voor mijn eerste échte Lego set in jaren! En toegegeven, ik ging er misschien wat bleu in! Mede door jullie antwoorden en linkjes, ben ik eens wat verder gaan kijken dan de (vaak dure) officiele lego.com website!

Ondanks dat mijn hart heel erg naar de Concorde trok, vind ik die (voorlopig) iets te veel van het goede. Maar nu heb ik een set gevonden die me ook een erg goed gevoel geeft, wellicht wat saaier qua historie ivm sommige gebouwen of voertuigen, maar de lovende recensies hebben mij over de streep getrokken!

De komende dagen ga ik lekker aan de slag met de Japanse tuin! Word er al helemaal rustig van!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wy8mOZ2FiWtbMQR8POUhf0qgK0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVu2md8mqQnBS9grJIT2v5r7.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals dank voor jullie hulp! Alle reacties zijn bekeken en hebben we me verder de Lego wereld ingetrokken!

The first of many?! :D

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Heel veel plezier met de leuke set.
Uiteindelijk gaat het, wat mij betreft, om de bouwervaring. Dus echt een goede zen- set gekozen: geluk is de weg, niet de bestemming :)

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Kerngezond schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:00:
[...]

Ah, dat verklaart het een en ander. Zou leuk zijn als er ook nog een battery pack voor de gewone Hub komt zodat we niet steeds batterijen hoeven te verwisselen voor onze treinen. :P
Nog niet zelf geprobeerd, maar misschien iets om te testen: er zijn 1,5V accus’s met ingebouwde USB-C aansluiting zoals Ansmann.
De meeste accus’s hebben een nominale spanning van 1,2V waarmee je capaciteit en dus snelheid inlevert ten opzichte van gewone batterijen. Met deze dus niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBPNnXQerdwIvEnfGlS0uhdFig8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v7kUxkTgsY12gVGWBDDvMCUC.jpg?f=user_large

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:20

DropjesLover

Dit dus ->

GeeBee schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:45:
[...]

Nog niet zelf geprobeerd, maar misschien iets om te testen: er zijn 1,5V accus’s met ingebouwde USB-C aansluiting zoals Ansmann.
De meeste accus’s hebben een nominale spanning van 1,2V waarmee je capaciteit en dus snelheid inlevert ten opzichte van gewone batterijen. Met deze dus niet.
[Afbeelding]
Ik hoor al jaren van dergelijke lithium AA batterijen, maar heb ze nog nooit ergens werkelijk beschikbaar of met reviews gezien.

Ik denk wat hij bedoelt is een soort controller/houder met een vaste (naar wel verwisselbare) accu, en een usb-c om makkelijk op te laden.

Je zou zeggen, dat moet prima mogelijk zijn...
Zoiets, in een Lego format
https://www.otronic.nl/en...arger-and-9v-step-up.html

[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 26-12-2025 11:07 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Op dit moment zijn wij met het gezin in een vakantiehuis (Airbnb) in de Adrennen en vandaag is een heerlijke dag voor (bord)spelletjes. En wat blijkt? Lego Monkey Palace lijkt een grote hit te worden. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-XEvNQoUAyccqi_CKPBE3sNIHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvqQBENTzUHbzDv4yeCQvKvP.jpg?f=fotoalbum_large

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:20
Yonix schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:40:
Op dit moment zijn wij met het gezin in een vakantiehuis (Airbnb) in de Adrennen en vandaag is een heerlijke dag voor (bord)spelletjes. En wat blijkt? Lego Monkey Palace’ lijkt een grote hit te worden. :D

[Afbeelding]
Cool! Het is gewoon een hele degelijke deck builder met 3D ruimtelijk denken.

• GeeBee

GeeBee

Oddball

DropjesLover schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:02:
[...]

Ik hoor al jaren van dergelijke lithium AA batterijen, maar heb ze nog nooit ergens werkelijk beschikbaar of met reviews gezien.

Ik denk wat hij bedoelt is een soort controller/houder met een vaste (naar wel verwisselbare) accu, en een usb-c om makkelijk op te laden.

Je zou zeggen, dat moet prima mogelijk zijn...
Zoiets, in een Lego format
https://www.otronic.nl/en...arger-and-9v-step-up.html
Ja een compatibel accupack is makkelijker, of een direct oplaadbare hub zoals deze er ooit was:
https://rebrickable.com/p...gray-bottom-rechargeable/

Het voordeel van accu's is wel dat je die kunt vervangen als ze kapot zijn. Dat is dan weer goedkoper dan een nieuwe LEGO hub. Daarnaast zijn AA's universeel, ze passen altijd. Nou ja.. ok... bijna altijd want sommigen zijn net een mm langer.

Kortom: een hub met losse accu's die direct in de hub oplaadbaar zijn, dát moeten we hebben :)

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:01

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ze bestaan voor de Powered Up Hub, maar wel alternatief merk en ze zijn hartstikke duur: 79 euro.

Keybrick One

Als Lego dit voor pak hem beet 30-40 euro zou uitbrengen, dat zou echt top zijn.

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Docslik schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:19:
[...]
Nogmaals dank voor jullie hulp! Alle reacties zijn bekeken en hebben we me verder de Lego wereld ingetrokken!

Dat is geen vraag vrees ik, welkom bij een nieuwe hobby zou ik zeggen _/-\o_

Je meldde zelf al de bonsaï set, die kan ik van harte aanbevelen. Onverwacht (ik heb niet zoveel met planten) is het één van mijn favoriete sets in mijn collectie geworden (en de laatste pagina's van de handleiding zijn hilarisch). Eén klein minpuntje van deze set, je zal blijven zitten met een zak onderdelen (letterlijk) aangezien je moet kiezen tussen een zomerse of winterse variant.

Veel plezier en vooral rust/relaxatie gewenst met je (toekomstige? ;)) bouwsels!

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Kerngezond
Docslik schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:19:
[...]

Vorige week heb ik enkele tips van jullie gekregen voor mijn eerste échte Lego set in jaren! En toegegeven, ik ging er misschien wat bleu in! Mede door jullie antwoorden en linkjes, ben ik eens wat verder gaan kijken dan de (vaak dure) officiele lego.com website!

Ondanks dat mijn hart heel erg naar de Concorde trok, vind ik die (voorlopig) iets te veel van het goede. Maar nu heb ik een set gevonden die me ook een erg goed gevoel geeft, wellicht wat saaier qua historie ivm sommige gebouwen of voertuigen, maar de lovende recensies hebben mij over de streep getrokken!

De komende dagen ga ik lekker aan de slag met de Japanse tuin! Word er al helemaal rustig van!
[Afbeelding]

Hele goede keuze! Ik heb hem zelf ook en het is inderdaad kwalitatief een goede set. Je kan er zelfs nog een paar eigen minifiguurtjes inzetten als je het leuk zou vinden want hij is op die schaal.

• Kerngezond
vanenkelen schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:36:
Ze bestaan voor de Powered Up Hub, maar wel alternatief merk en ze zijn hartstikke duur: 79 euro.

Keybrick One

Als Lego dit voor pak hem beet 30-40 euro zou uitbrengen, dat zou echt top zijn.
Ik ben wel benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met dit ding. Ik denk er al langer over na om er eentje te kopen.

• Reinier

Reinier

\o/

Een paar dagen terug mocht mijn zoon in de LEGO store in Parijs een klein setje van zijn eigen geld kopen. Hoogtepunt van de vakantie ;)
Twee dagen later weer koffers inpakken vanwege de terugreis: setje verdwenen :') Gejat of door de schoonmaak als trash weggegooid (zat in zo'n papieren LEGO-tasje).
Sneu voor dat joch. Dus maar even online opnieuw besteld.

[ Voor 8% gewijzigd door Reinier op 26-12-2025 18:45 ]

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6PUaBnQCufux3Dj_VfJ8J6k9VA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/568ueNvCTrQwDtbqCbedC0Kl.jpg?f=fotoalbum_medium

Nou ja, dit heb ik nog niet eerder gehad: ontbrekende stickers!
En niet eens het hele vel, dat zou ik nog begrijpen :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUp3yo3EWGO7aljmf4GS7FslRj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cm3FDFOI1xoornM4YdciI1C4.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste kerstdag een hele hoop steentjes cadeau gekregen en omdat de avonden kindvrij waren lekker kunnen knutselen aan m'n Sprinter en tevens eerste LEGO-trein. Ik bedacht me dat ik zelfs nog nooit een LEGO-spoor vast had gehad :+ Tot nu toe is het best een degelijk ontwerp en er zitten echt maar een paar kleine foutjes in. Qua bestelde steentjes gaat het tot nu toe ook bijna helemaal goed. 2 soorten steentjes vergeten te bestellen, of tijdens het bestellen iets fout gegaan, maar dat fix ik nog wel.

Er komt wel nog een V2 om de issues te fixen, maar verder heel tevreden met het resultaat to nu toe. Hij loopt ook goed, gaat goed door de bocht heen en ziet er echt meteen herkenbaar uit :D Toen ik gisterenmiddag ermee bezig was op de keukentafel stond er van de locomotief alleen een onderstel. M'n zoontje kwam thuis van opa en oma, liep naar de tafel, kijkt mij aan terwijl hij naar dat onderstel wijst en deed met zo'n :o -gezicht 'choo choo' O+ De kleine heer blij, dus papa ook blij!

Pagina: 1 ... 157 ... 165 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics: :)Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked >:) .