Vergeet ook niet de verwerkingstijd / levertijd. Die is bij Lego een stuk langer dan zowat alle Bricklink winkels. Heb de PaB nu een keer gebruikt en moest 1,5 week wachten op de Lego. Als je dat niet uitmaakt is dat natuurlijk een ander verhaal.water_escape schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:05:
[...]
het bij elkaar shoppen bij PaB is alleen veel minder gebruiksvriendelijk dan op BL. Zeker als je grote aantallen zoekt.
Klopt ja en dat doe ik dan ook altijdalmightyarjen schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:49:
[...]
In je wanted list de bricks die qua kleur niet uitmaken moet je de kleur op "not applicable" zetten, volgens mij zou dat moeten werken dan?
Daarom kwam hij op pearl gold uit, die kleur had ik echt niet in mijn wanted list staan.
Dat weet ik. Die had ik in eerste instantie ook op mijn build list staan, maar daar de officiële set wel een interieur heeft, bouw ik die eerst liever dan deze 😉 Ben benieuwd naar je bouw ervaring!mawashigeri schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:16:
[...]
Mijn Razor Crest is de MOC van Jerac, niet de Lego UCS!
Heb je toevallig al meer sets van Brickvault gebouwd?
Mooi model! En mooi op tijd voor de kerst.sheane schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:16:
En toen was die af! Leuke build die goed met de familie kan! Binnenkort maar beginnen met Soundwave of Grogu voor mezelf
[Afbeelding]
Khad um besteld waarbij de melding was, dat de verzenddatum 8 december zou zijn. Echter, nu staat die al op 21 januari..... Lego zal wel denken, dan istie mooi op tijd voor kerst volgend jaar
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Ai das balen! Geen optie om hem in de winkel te halen? Ik heb hem door mijn wederhelft laten meenemen uit Utrecht omdat ik ook al de bezorgdatum zag oplopen tot na kerst!
Leut schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:23:
[...]
Mooi model! En mooi op tijd voor de kerst.
Khad um besteld waarbij de melding was, dat de verzenddatum 8 december zou zijn. Echter, nu staat die al op 21 januari..... Lego zal wel denken, dan istie mooi op tijd voor kerst volgend jaar![]()
Beetje flauwe vraag misschien, maar kun je even omcirkelen wat je precies bedoelt? Ik ben verder geen problemen tegengekomen.erazer33 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:42:
[...]
Had jij ook problemen met de wedges onder de deurpanelen, dat die niet goed op elkaar lijken aan te sluiten?
Ook nog niet gespot hier: Tortelduifjes - 21365, verkrijgbaar vanaf 1 januari voor 49,95 euro:

Telescoop voor ruimteverkenning - 31378, verkrijgbaar vanaf 1 januari voor 34,95 euro:

Telescoop voor ruimteverkenning - 31378, verkrijgbaar vanaf 1 januari voor 34,95 euro:
[ Voor 33% gewijzigd door CLB op 12-12-2025 16:13 ]
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
100%. Zo leuk deze set. Die trein heb ik ook niet gekocht, die laat ik lekker schieten.Tc99m schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:58:
[Afbeelding]
Ook nog een foto van de achterkant...
Dit hadden ze gewoon als Winter Village set moeten verkopen dit jaar i.p.v. de trein... Dit is echt precies het sfeertje dat ik leuk vind, had ik direct gekocht!
Het kan verkeren, ik hou al een tijdje 21335 (gemotoriseerde vuurtoren) in de gaten bij Bol / Lego..
Doe ik net mijn 'dagelijkse' rondje, zie ik dat ie bij Bol omhoog gegaan is (van 279 naar 290 als normale prijs), balend kijk ik wat verder, open ik toch nog eens lego.com (die had eerst dagen de melding 'niet op voorraad' en de laatste dagen 'uitverkocht', waardoor ik het daar eigenlijk had opgegeven). Maarrrrr, hij is nu weer beschikbaar voor 209 euro daar!
TLDR, De gemotoriseerde vuurtoren is weer leverbaar bij Lego.com!
Doe ik net mijn 'dagelijkse' rondje, zie ik dat ie bij Bol omhoog gegaan is (van 279 naar 290 als normale prijs), balend kijk ik wat verder, open ik toch nog eens lego.com (die had eerst dagen de melding 'niet op voorraad' en de laatste dagen 'uitverkocht', waardoor ik het daar eigenlijk had opgegeven). Maarrrrr, hij is nu weer beschikbaar voor 209 euro daar!
[ Voor 6% gewijzigd door DennisZ88 op 12-12-2025 15:51 ]
En nu weer uitverkocht?DennisZ88 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:50:
Het kan verkeren, ik hou al een tijdje 21335 (gemotoriseerde vuurtoren) in de gaten bij Bol / Lego..
Is ondertussen geregeldsheane schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:30:
Ai das balen! Geen optie om hem in de winkel te halen? Ik heb hem door mijn wederhelft laten meenemen uit Utrecht omdat ik ook al de bezorgdatum zag oplopen tot na kerst!
[...]
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
En? Heb je hem nog kunnen bestellen?DennisZ88 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:50:
Haha, ja, maar blijkbaar waren er niet veel.. Ik had hem gelijk besteld toen ik het zag. Daarna nogmaals gecheckt (of te zien of ik enige was) en toen ie daarna nog beschikbaar was, dat hier gepost
Ik heb iets vreemds met de UCS Millennium Falcon 75192. Ik heb een fake set, maar 'bear with me'. Ik had de set compleet gemaakt door de bricklink inventaris te vergelijken met de set die ik had. Vrijwel alles was compleet, dus ik ga bouwen. Ik gebruik de Lego instructies (op de iPad) omdat ik dat fijner vind. Bij stap 91 ben ik aan het zoeken naar de 3 witte 2x2 bricks met pins aan 2 zijden, maar ik zoek me een ongeluk en ik kan niets vinden. Dus ik check de bricklink inventaris, geen witte van deze te vinden. Ik check mijn oude build video van een gehuurde set:Daar zijn deze onderdelen blauw en dat was wel een echte Lego set. En die onderdelen in blauw heb ik wel en ook zitten die in de bricklink inventaris. Wat gek... Als ik zoek welke sets dat onderdeel in het wit gebruiken komt de 75192 niet voor, alleen als alternatief. Ik had het eigenloijk nog nooit gezien dat Lego af en toe alternatieve onderdelen gebruikt in sets.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Voor Lego Star Wars Fans:
Jedha City: Enorm Gemeenschappelijk Lego Model uit Rogue One: A Star Wars Story.
Voor meer (detail)foto's en uitleg (in Duits) zie Stonewars.de
Jedha City: Enorm Gemeenschappelijk Lego Model uit Rogue One: A Star Wars Story.
Voor meer (detail)foto's en uitleg (in Duits) zie Stonewars.de
Hi, dat "kopt" ik heb de set ook gehad en die fout zat er bij mij ook in.zonoskar schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:18:
Ik heb iets vreemds met de UCS Millennium Falcon 75192. Ik heb een fake set, maar 'bear with me'. Ik had de set compleet gemaakt door de bricklink inventaris te vergelijken met de set die ik had. Vrijwel alles was compleet, dus ik ga bouwen. Ik gebruik de Lego instructies (op de iPad) omdat ik dat fijner vind. Bij stap 91 ben ik aan het zoeken naar de 3 witte 2x2 bricks met pins aan 2 zijden, maar ik zoek me een ongeluk en ik kan niets vinden. Dus ik check de bricklink inventaris, geen witte van deze te vinden. Ik check mijn oude build video van een gehuurde set:
[YouTube: Lego 75192 USC Millennium Falcon speed build and review.]
Daar zijn deze onderdelen blauw en dat was wel een echte Lego set. En die onderdelen in blauw heb ik wel en ook zitten die in de bricklink inventaris. Wat gek... Als ik zoek welke sets dat onderdeel in het wit gebruiken komt de 75192 niet voor, alleen als alternatief. Ik had het eigenloijk nog nooit gezien dat Lego af en toe alternatieve onderdelen gebruikt in sets.
Ik zou het doen!
Ik heb mijn set inmiddels weg gedaan maar ik weet zeker dat er in de papieren versie blauwe gebruikt worden, ik heb dit probleem dus niet ervaren.rammes schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:27:
[...]
Hi, dat "kopt" ik heb de set ook gehad en die fout zat er bij mij ook in.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Op Marktplaats kom ik diverse sets tegen van McDonald’s, waarschijnlijk zat het in het kerstpakket. Geen idee of het originele Lego is.Tc99m schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:56:
[Afbeelding]
Het kerstgeschenk voor LEGO medewerkers dit jaar...
Gewoon... WAUW![]()
Ik gok op Chinese meuk. Leuk ook die taalfout op de achterkant (bouwse i.p.v. bouw ze).
Dit jaar het kerst dorp voorzien van USB powered LEDs. Het afzonderlijk inschakelen van alle batterijen blokjes werd teveel een belemmering om het elke dag aan te zetten. Hoewel AliExpress lampjes mag ie denk ik toch wel in dit topic
.
Edit: nog wat foto's toegevoegd.:strip_exif()/f/image/lPlX6An4elxtST4ih9NFaQiz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WGvTJ7CwctGknGpQVFhptTvr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/03l5Z1p92IEXz2GmUpLji3lq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KbMOmihpor02zqfitiOBPbDA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Oatjlzef6ePblKxXmVQ4ajEx.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: nog wat foto's toegevoegd.
:strip_exif()/f/image/lPlX6An4elxtST4ih9NFaQiz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WGvTJ7CwctGknGpQVFhptTvr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/03l5Z1p92IEXz2GmUpLji3lq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KbMOmihpor02zqfitiOBPbDA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Oatjlzef6ePblKxXmVQ4ajEx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door naizzen op 14-12-2025 11:47 ]
Leuk! In de 50 jaar dat ik met Lego speel hebben ze nog nooit ook maar een redelijk verlichtingssysteem gehad, dus dit valt buiten de 'alleen Lego' richtlijnen wat mij betreft.naizzen schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:01:
Dit jaar het kerst dorp voorzien van USB powered LEDs. Het afzonderlijk inschakelen van alle batterijen blokjes werd teveel een belemmering om het elke dag aan te zetten. Hoewel AliExpress lampjes mag ie denk ik toch wel in dit topic.[Afbeelding]
In mijn jeugd gebruikten we altijd lampjes van de treinbaan, wel oppassen want die werden een stuk warmer dan die laffe Lego lampjes! Leds zijn een stuk veiliger wat dat betreft.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Als de set echte LEGO-stenen bevatte, dan had dat wel op de doos gestaan (i.p.v. 'bouwstenen'). Wel een geinig kerstcadeau, al vind ik het standaard McDonald's restaurant qua ontwerp weinig inspirerend...wlchris schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:26:
[...]
Op Marktplaats kom ik diverse sets tegen van McDonald’s, waarschijnlijk zat het in het kerstpakket. Geen idee of het originele Lego is.
[Afbeelding]
Wij kregen vorig jaar allemaal een custom minifig van onszelf bij ons kerstpakket. Dat was echt een hele leuke verrassing.
[ Voor 9% gewijzigd door Tc99m op 14-12-2025 11:59 ]
scintillating
Je kunt het rapporterenReinier schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:43:
[Afbeelding]
Mag dus NIET als LEGO op Marktplaats geadverteerd worden. Maar dat interesseert MP niks.
scintillating
Doe ik niet meer. Ik heb ook duizend keer Chinese zakmessen die als Zwitsers of als Victorinox vermeld stonden gerapporteerd (dat vond ik valse concurrentie omdat ik er zelf in handelde). MP couldn't care less.Tc99m schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:54:
[...]
Je kunt het rapporterenmaar voor veel mensen zijn alle bouwblokjes gewoon "lego" (net zoals ik ook wel eens Frisbee, Vaseline en Luxaflex zeg).
Uit nieuwsgierigheid; welke lampjes heb jij gehaald en wat waren de totale kosten?naizzen schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:01:
Dit jaar het kerst dorp voorzien van USB powered LEDs. Het afzonderlijk inschakelen van alle batterijen blokjes werd teveel een belemmering om het elke dag aan te zetten. Hoewel AliExpress lampjes mag ie denk ik toch wel in dit topic.
Edit: nog wat foto's toegevoegd.[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wil zelf volgend jaar alles gaan verlichten binnen mijn dorp. Is ongeveer even groot qua schaal als ik dat zo zie.
Wat een leuk presentje van de baas. Maar om er dan €200-€270 voor te vragen is wel wat aan de hoge kant.wlchris schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:26:
[...]
Op Marktplaats kom ik diverse sets tegen van McDonald’s, waarschijnlijk zat het in het kerstpakket. Geen idee of het originele Lego is.
[Afbeelding]
Ik heb alles besteld bij Cimifun Store;Tijll schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:32:
[...]
Uit nieuwsgierigheid; welke lampjes heb jij gehaald en wat waren de totale kosten?
Wil zelf volgend jaar alles gaan verlichten binnen mijn dorp. Is ongeveer even groot qua schaal als ik dat zo zie.
https://a.aliexpress.com/_EyMqQLE
De kosten liepen uiteindelijk aardig op, maar heb ook nog veel lampjes ongebruikt. Grove schatting 150€. Maar dat lijkt me een fractie van de originele dedicated light kits.
Wel grappig dat je dat zegt. In de video bouw ik ook vanaf mijn iPad. Toen gaven de instructies dus aan blauwe te gebruiken, terwijl deze nu witte gebruiken. Dus ergens tussen toen (3 jaar geleden en nu is het digitale bestand aangepast. En het gaat om een set uit 2017, dus niet echt een recente set waar ze even een fout herstellen.gielie schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:09:
[...]
Ik heb mijn set inmiddels weg gedaan maar ik weet zeker dat er in de papieren versie blauwe gebruikt worden, ik heb dit probleem dus niet ervaren.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Illuminati confirmedzonoskar schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:58:
[...]
Wel grappig dat je dat zegt. In de video bouw ik ook vanaf mijn iPad. Toen gaven de instructies dus aan blauwe te gebruiken, terwijl deze nu witte gebruiken. Dus ergens tussen toen (3 jaar geleden en nu is het digitale bestand aangepast. En het gaat om een set uit 2017, dus niet echt een recente set waar ze even een fout herstellen.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
zonoskar schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:58:
[...]
Wel grappig dat je dat zegt. In de video bouw ik ook vanaf mijn iPad. Toen gaven de instructies dus aan blauwe te gebruiken, terwijl deze nu witte gebruiken. Dus ergens tussen toen (3 jaar geleden en nu is het digitale bestand aangepast. En het gaat om een set uit 2017, dus niet echt een recente set waar ze even een fout herstellen.
/f/image/EO53v69uxYfPVeOKJesJL7jf.png?f=fotoalbum_large)
Mijn digitale kopie, gedownload in 2021.
Ik heb van mijn werkgever voor Sinterklaas een bouw-vrachtwagen gekregen in de bedrijfskleuren. De verpakking in dezelfde stijl als deze van de McDonalds. Nergens een merk kunnen vinden, dus geen Lego. De randen van de blokjes waren wat scherp, maar prima passing.wlchris schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:26:
[...]
[Afbeelding]
Er staan er een paar op Bricklink. Heb er eentje besteld. Mooi handeltje voor de Hongaarse Lego medewerkers.Tc99m schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:56:
[Afbeelding]
Gewoon... WAUW![]()
Prachtige set idd, past niet alleen perfect in het winterdorp maar ook heel mooi tussen de modulaire gebouwen.Tc99m schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:56:
[Afbeelding]
Gewoon... WAUW![]()
-knip- geen V&A
[ Voor 22% gewijzigd door ZieMaar! op 16-12-2025 07:33 ]
AMD Thunderbird 1,2 Ghz, ASUS V7700 GeForce 2 Ultra 64 MB DDR, 768 MB PC133, Maxtor 20,4 Gb, SB Live! Value, Altec Lansing 885, Philips 109E en dat allemaal draait op Win98SE
Zoiets kreeg ook eens van mijn werkgever. Er zit een klein bedrijfje in Nederland wat dit soort modellen maakt met echte Lego onderdelen en dan ook doosjes en handleidingen erbij doet. Best leuk bedacht overigens.Arosa schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:57:
[...]
Ik heb van mijn werkgever voor Sinterklaas een bouw-vrachtwagen gekregen in de bedrijfskleuren. De verpakking in dezelfde stijl als deze van de McDonalds. Nergens een merk kunnen vinden, dus geen Lego. De randen van de blokjes waren wat scherp, maar prima passing.
Wel een potentieel gevaar voor deze onderneming, aangezien Lego niet bepaald happig is op deze praktijken. Vorig jaar was eens iemand die treinen ontwierp en verkocht van o.a. de NS. Lego heeft hem nogal ouderwets gekielhaald en genadeloos onderuit geschoffeld, helaas... gesommeerd de praktijken te beeindigen.
Je mag gewoon sets ontwerpen en verkopen met generieke/LEGO-compatible bouwstenen (dat is ook wat merken als COBI en BlueBrixx doen). Je mag zelfs zelf ontworpen sets verkopen met officiële LEGO-stenen, zo lang het maar duidelijk is dat het een eigen ontwerp is en LEGO er niks mee te maken heeft.Leut schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:45:
[...]
Wel een potentieel gevaar voor deze onderneming, aangezien Lego niet bepaald happig is op deze praktijken. Vorig jaar was eens iemand die treinen ontwierp en verkocht van o.a. de NS. Lego heeft hem nogal ouderwets gekielhaald en genadeloos onderuit geschoffeld, helaas...
LEGO gaat er alleen voorliggen op het moment dat jij sets gaat verkopen waarvan bijv. het ontwerp op de verpakking te veel op dat van LEGO lijkt, en als jij stenen met een LEGO-merkje gaat aanpassen. Dat was het probleem met die ontwerper/verkoper van treinen (als jij tenminste ook HA Bricks bedoelt
LEGO heeft hem toen gesommeerd daarmee te stoppen. Daar heeft hij geen gehoor aan gegeven en vervolgens heeft LEGO hem inderdaad aangeklaagd. Genadeloos zou ik het dus niet noemen, het was de eigen keus om het tot een rechtszaak te laten komen en vrij voorspelbaar dat hij dat zou verliezen want er waren eerder al vergelijkbare zaken geweest die in het voordeel van LEGO werden beslist.
[ Voor 11% gewijzigd door Tc99m op 15-12-2025 10:59 ]
scintillating
Ik zou het gewoon dom noemen (van de verkoper, niet Lego). Het aanpassen van Lego steentjes en dan huilie huilie doen als de maker van het niet aangepaste steentje vraagt of je daar mee wil stoppen? Gewoon dom. Hij heeft gekregen wat die verdient.Tc99m schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:55:
[...]
Genadeloos zou ik het dus niet noemen, het was de eigen keus om het tot een rechtszaak te laten komen en vrij voorspelbaar dat hij dat zou verliezen want er waren eerder al vergelijkbare zaken geweest die in het voordeel van LEGO werden beslist.
Ik weet dat er ook consumenten zijn met een fake Lego set die dan gaan vragen bij Lego om vervangende steentjes als er wat mist, want zoals hier al gezegd een paar posts terug, de massa ziet alle bouwstenen als Lego. Daar hoeft deze verkoper met lagers in de steentjes niet ook nog eens bij.
Dat is ook de basis geweest van een rechtzaak in Duitsland, een tijd terug. Daar ging het erom, of Lego gezien kan worden als "Gattungsbegriff", ofwel een generieke naam voor klembouwsteentjes. Denk aan Luxaflex bij jalouzien, Spa Rood bij bruisend mineraalwater. In eerste aanleg heeft de rechter dat afgewezen, en is de naam Lego een zelfstandig merk, en mag je de alternatieven dus geen Lego noemen.AppieNL schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:22:
de massa ziet alle bouwstenen als Lego.
Voor Lego is dat natuurlijk ook heel belangrijk, als een van de meest waardevolle speelgoedfabrikanten ter wereld. Net als dat ze copyright op de minifigs heel hard verdedigen, en dat ook moeten blijven doen (want anders raken ze dat copyright kwijt...).
Maar goed, dat moet je maar net weten, en inderdaad zal dat voor de massa "wurscht" zijn...
Zag er net iemand mee lopenwlchris schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:26:
[...]
[Afbeelding]
Zit iets van McDonals in hetzelfde pand.
Tackle hem/haar! (aangezien ze voor 200+ euro op MP gaan blijkbaarjip_86 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:52:
[...]
Zag er net iemand mee lopen![]()
Zit iets van McDonals in hetzelfde pand.
scintillating
naizzen schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:01:
Dit jaar het kerst dorp voorzien van USB powered LEDs. Het afzonderlijk inschakelen van alle batterijen blokjes werd teveel een belemmering om het elke dag aan te zetten. Hoewel AliExpress lampjes mag ie denk ik toch wel in dit topic.
Edit: nog wat foto's toegevoegd.[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(my 2ct; koop eoa setje behorend bij een modular = sowieso 1x lantaarn + 2/3 usb met diverse lampejs voor <10euro)
Heb je misschien ook een tip voor een verkoper waar je zelf goede ervaringen mee hebt? Ik vind het lastig om door de bomen door het bos nog te zien.himlims_ schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:56:
[...]
ik blijf er bij; -alle- lego wordt beter van (ali-expres) lampjes! zo veel meer sfeer en vibes
![]()
(my 2ct; koop eoa setje behorend bij een modular = sowieso 1x lantaarn + 2/3 usb met diverse lampejs voor <10euro)
Mijn geld zit in stenen... :')
Dat wist Lego zelfs al in de jaren '80himlims_ schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:56:
[...]
ik blijf er bij; -alle- lego wordt beter van (ali-expres) lampjes! zo veel meer sfeer en vibes

sorry, ik kon het niet laten deze weer een keertje te posten
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Het is ook echt een prachtig plaatje, ik kon als kind uren naar dit soort foto's staren.Kapoen schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:24:
[...]
Dat wist Lego zelfs al in de jaren '80
[Afbeelding]
sorry, ik kon het niet laten deze weer een keertje te posten
scintillating
-knip-
[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 16-12-2025 07:34 ]
AMD Thunderbird 1,2 Ghz, ASUS V7700 GeForce 2 Ultra 64 MB DDR, 768 MB PC133, Maxtor 20,4 Gb, SB Live! Value, Altec Lansing 885, Philips 109E en dat allemaal draait op Win98SE
Nou, over AliExpress lampjes gesproken: een waarschuwing van mijn kant.
Wij hadden van die lampjes van de intratuin. Maar die waren maar 1,5m. Dus ik had via AE van 5m gevonden om o.a. onze Harry Potter kasteel te verlichten.
:strip_exif()/f/image/LIEzYUaiVhL21XPseK9HTwsp.jpg?f=fotoalbum_large)
(Sorry voor de slechte foto, maar om een idee te geven)
Dus alles mooi in het kasteel verwerkt, op verschillende plekken zo'n lampje achter een lego lampje om deze zo te laten schijnen. Zit ik op de bank, ruik ik ineens een brandlucht en zie ik rook uit het kasteel. Blijken die lampjes zo heet te worden dat ze inbranden!
:strip_exif()/f/image/vbvn27Ih2Oe9LSgXYbmEAFBK.jpg?f=fotoalbum_large)
Helemaal ingebrand/ gesmolten. Dat steentje kunnen we afschrijven.
Dus voel eerst even of ze warm worden.
Wij hadden van die lampjes van de intratuin. Maar die waren maar 1,5m. Dus ik had via AE van 5m gevonden om o.a. onze Harry Potter kasteel te verlichten.
:strip_exif()/f/image/LIEzYUaiVhL21XPseK9HTwsp.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus alles mooi in het kasteel verwerkt, op verschillende plekken zo'n lampje achter een lego lampje om deze zo te laten schijnen. Zit ik op de bank, ruik ik ineens een brandlucht en zie ik rook uit het kasteel. Blijken die lampjes zo heet te worden dat ze inbranden!
:strip_exif()/f/image/vbvn27Ih2Oe9LSgXYbmEAFBK.jpg?f=fotoalbum_large)
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Altijd goed om alert op te zijn, bij mij gaat het ook uit als er niemand thuis is.Pazo schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Lego compatibel lampjes worden totaal niet warm, maar het blijft Alie.
Werk je voor Lego?
Ben wel benieuwd hoe het achter de schermen gaat bij het uitreiken van deze sets.
Krijg je die persoonlijk overhandigd of wordt ie opgestuurd?
Zijn er bijvoorbeeld mensen die hun set direct uit zichzelf te koop aanbieden of weggegeven. Of zijn er collega's die proberen zoveel mogelijk sets van collega's te kopen voor de handel?
Andere leuke feitjes?
[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 16-12-2025 07:35 ]
Dat is rot! Precies daarom heb ik niet zo'n zin om zelf maar eentje uit te zoeken. Het kan natuurlijk alsnog misgaan, maar als iemand al meermaals van dezelfde verkoper besteld heeft en er tevreden over is zou ik het wel willen uitproberen.Pazo schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee precies, een willekeurig LED snoer in lego steentjes proppen lijkt me ook een minder goed idee dan LEDjes specifiek gemaakt voor gebruik in LEGO sets.. toch zou je ook van zo'n snoer niet verwachten dat ze echt heet worden.naizzen schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:22:
[...]
Altijd goed om alert op te zijn, bij mij gaat het ook uit als er niemand thuis is.
De Lego compatibel lampjes worden totaal niet warm, maar het blijft Alie.
Sowieso een goed idee om, welke verlichting je ook gebruikt, ze alleen aan te zetten als je in de buurt bent
Incendio? 😬Pazo schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er staan 2 inventarissen op Rebrickable. Blijkbaar was de eerste uitgave blauw en is het later gewijzigd. Als het goed is, heb je wel het papieren boek(je) bij de juiste kleur.Xqlus1ve schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:36:
[...]
[Afbeelding]
Mijn digitale kopie, gedownload in 2021.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FIED579Hf1qaUfFBClPmedWB.jpg?f=user_large)
En ja… de witte part 300000 moet zijn 30000, heb ik al doorgegeven. Update: En is inmiddels doorgevoerd
[ Voor 7% gewijzigd door GeeBee op 16-12-2025 07:04 ]
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
YouTube: Using LEGOs to design letters | University of Illinois Chicago
https://www.thisiscolossa...etterforms-lego-printing/
Leuke combinatie van typesetting met Lego. Echt mooi dat er aan de ene kant zo veel beperkingen worden opgelegd, en er aan de andere kant dan toch zo veel variatie uit voort komt.
https://www.thisiscolossa...etterforms-lego-printing/
Leuke combinatie van typesetting met Lego. Echt mooi dat er aan de ene kant zo veel beperkingen worden opgelegd, en er aan de andere kant dan toch zo veel variatie uit voort komt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eYIuIZGnPfp3Jof07CHDPHd8.jpg?f=user_large)
Je kunt ze ook niet alleen laten.... Net op tijd, anders was die hele kerstboom omver geflikkerd
In de store in Amsterdam had er zich ook al 1 verstopt...Leut schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:24:
[Afbeelding]
Je kunt ze ook niet alleen laten.... Net op tijd, anders was die hele kerstboom omver geflikkerd
:strip_exif()/f/image/eeKCVf9mUG3kpEFR84ZA1m75.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens met dank aan wat lieve medewerkers onder andere wat oudere B.A.M. torsos kunnen scoren..
[ Voor 19% gewijzigd door PurpleBlue op 16-12-2025 13:49 ]
Dank voor deze links, heb je toevallig ook ervaring met 1 van de genoemde of allicht andere?Backpacker schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:14:
Welke webshop met lichtsetjes is nu het meest aan te raden? Ik snap dat het goedkoper kan als je zelf met Ali Express onderdelen aan de slag gaat, maar die tijd ontbreekt mij op dit moment en ik zou voor deze kerst graag de lego kerstboom en arrenslee willen verlichten.
Ik ben dus op zoek naar advies voor welke setjes het beste worden geacht, ook in eventuele aansturingsmogelijkheden via HomeAssistant (geen must, wel leuk)
De setjes die ik al heb gevonden zijn;
Kerstboom 40573
Light my Brick.EU
- duur
- op voorraad
- lijken te hebben nagedacht met het 2.0 ontwerp
Lightailing
- niet op voorraad momenteel
- stuk goedkoper dan Light my Bricks
Game of Bricks
- op voorraad
- Standard variant die volgens mij te vergelijken is is goedkoper dan Light my Bricks
LeLightGo
- op voorraad
- Lijkt dezelfde kit te zijn als Game of Bricks
Arrenslee 40499
Light my Bricks
Lightailing
Game of Bricks
LeLightGo
Heb net van het werk de 40573 gekregen, paar lampjes erin is natuurlijk wel leuk, smarthome hoeft niet specifiek.
-edit-
Kak, deze set heeft geen genummerde zakjes
Ik wou hem in delen opbouwen maar alle steentjes moeten in 1 keer, dan van het weekend maar, geen zin om iets kwijt te raken. ( ja kan in een bakje maar ik ken mijzelf..)
[ Voor 5% gewijzigd door Humma Kavula op 16-12-2025 19:58 ]
naizzen schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:33:
[...]
Werk je voor Lego?
Ben wel benieuwd hoe het achter de schermen gaat bij het uitreiken van deze sets.
Krijg je die persoonlijk overhandigd of wordt ie opgestuurd?
Zijn er bijvoorbeeld mensen die hun set direct uit zichzelf te koop aanbieden of weggegeven. Of zijn er collega's die proberen zoveel mogelijk sets van collega's te kopen voor de handel?
Andere leuke feitjes?
Members only: Even alleen voor Tweakers i.v.m. kansje op herleidbaarheid:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door Tc99m op 16-12-2025 14:31 ]
scintillating
Koop “gewoon” de gene die in de aktie is, of goedkoopste is. Die zitten allemaal aangesloten op een usb-hub, die aan/uit gaat via hue stekker (die stekker gaat aan/uit via bewegingssensor)STLT schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:22:
[...]
Heb je misschien ook een tip voor een verkoper waar je zelf goede ervaringen mee hebt? Ik vind het lastig om door de bomen door het bos nog te zien.
Loop je bij ons de hal in, gaat de verlichting van diagonal ally (Harry Potter) aan. Dat draait nu jaar of 2-3 zonder doorgebrande lampjes
Beste fans!
Voor het eerst in jaren ontvang ik dit jaar een cadeaubon als kerstpakket. Omdat ik het wel aan wat speciaals wil uitgeven, moest ik gelijk denken aan een mooi Lego setje, om het plezier van vroeger naar het heden te brengen! En als ik dit Topic zo eens doorlees, is dat plezier er zeker nog te vinden voor volwassenen.
Ik ben dus opzoek naar een setje van 50,- / 75,- welke leuk is om te bouwen en mooi op display kan blijven staan in een kast/bureau. Nu zie ik alleen door de bomen het bos niet meer! Als luchtvaartfan moest ik aan een vliegtuigje denken, echter zijn die nagenoeg allemaal erg groot.
Is het gek om hier suggesties te vragen? Anders wordt het een klassieke Bonsai
Voor het eerst in jaren ontvang ik dit jaar een cadeaubon als kerstpakket. Omdat ik het wel aan wat speciaals wil uitgeven, moest ik gelijk denken aan een mooi Lego setje, om het plezier van vroeger naar het heden te brengen! En als ik dit Topic zo eens doorlees, is dat plezier er zeker nog te vinden voor volwassenen.
Ik ben dus opzoek naar een setje van 50,- / 75,- welke leuk is om te bouwen en mooi op display kan blijven staan in een kast/bureau. Nu zie ik alleen door de bomen het bos niet meer! Als luchtvaartfan moest ik aan een vliegtuigje denken, echter zijn die nagenoeg allemaal erg groot.
10363 wellicht?Docslik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:11:
Beste fans!
https://www.brickwatch.ne...nci-s-Flying-Machine.html
Bla bla bla...
Ik hoop dat die er een beetje bij past, beetje wenig sneeuwthe_ra2_master schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:03:
[Afbeelding]
Wat een prachtige aanvulling voor het kerstdorp 🤩
Ik wacht nog op een Speed Champion Zamboni voor mijn kerstdorp
Ey!! Macarena \o/
Je snapt toch wel dat het never bij 1 setje gaat blijven...Docslik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:11:
Beste fans!
Ik zou het doen!
Nee joh, dat kan ie nu nog echt niet bevroeden! Ik ging voor 1 set, om me weer eens als kind met lego te vermaken. Daar zou het ook bij blijven. Dacht ik. Toen kreeg ik van partner nog een set, ik vond 'm in eerste instantie niet eens zo mooi want leek helemaal niet op mijn vroegere lego. Maar toen ik ging bouwen ontdekte ik hoe ongelofelijk gaaf het was, deze nieuwerwetse set. Tja, dat was het begin van het einde van mijn spaarrekeningrammes schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:12:
[...]
Je snapt toch wel dat het never bij 1 setje gaat blijven...
De beste tip is dus eigenlijk: begin er niet aan. Ik herhaal: begin er niet aan!
In dat geval; iemand nog andere leuke tips voor de kerstperiode?!STLT schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:27:
[...]
De beste tip is dus eigenlijk: begin er niet aan. Ik herhaal: begin er niet aan!
Heb ondertussen enkele tips gekregen, waarvoor dank! Vanavond eens even verder in verdiepen!
Inmiddels aan de vijfde auto begonnen van het vervangen van lelijke kleuren 
De DeLorean, Porsche 911, Countach en Mustang heb de overhaul al gehad
Het is voor 99% LEGO, hier en daar gebruik ik onderdelen van GoBricks. Zoals bijvoorbeeld die 3 lange asjes met een stop aan het eind die LEGO alleen maar in bruin maakt. GoBricks heeft die in vrijwel alle kleuren. En de pasvorm is vrijwel net zo goed als LEGO, heel iets strakker soms.
/f/image/mJhWwEQjdBIfyl4FC1UlE088.png?f=fotoalbum_large)
Het is voor 99% LEGO, hier en daar gebruik ik onderdelen van GoBricks. Zoals bijvoorbeeld die 3 lange asjes met een stop aan het eind die LEGO alleen maar in bruin maakt. GoBricks heeft die in vrijwel alle kleuren. En de pasvorm is vrijwel net zo goed als LEGO, heel iets strakker soms.
/f/image/mJhWwEQjdBIfyl4FC1UlE088.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand een part list van de Type-15 Shuttlepod "40768" die je bij de enterprise kreeg, die doos zal me wat, ik wil alleen de shuttle in elkaar zetten. ga er geen 100 euro voor betalen.
Staat toch gewoon in de bouwinstructies ?cherrycoke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:25:
Heeft iemand een part list van de Type-15 Shuttlepod "40768" die je bij de enterprise kreeg, die doos zal me wat, ik wil alleen de shuttle in elkaar zetten. ga er geen 100 euro voor betalen.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
ahja die instructies staan online natuurlijkGunner schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:27:
[...]
Staat toch gewoon in de bouwinstructies ?
Of je zoekt de partslist op Bricklink op.cherrycoke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:25:
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Ey!! Macarena \o/
Wauw ... als Lego dit toch eens over zou nemenTheDeeGee schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:43:
Inmiddels aan de vijfde auto begonnen van het vervangen van lelijke kleuren
[Afbeelding]
[Afbeelding]
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
De Gameboy zit vol leuke bouwtechnieken, kost minder dan 50. En ook wel leuk om neer te zetten.Docslik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:11:
Beste fans!
Ik denk dat hier de meeste sets die bedoeld zijn om te laten staan wel tussen staan:Docslik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:11:
Beste fans!
https://www.brickwatch.ne...dults-Welcome?order=price
Niet zoveel vliegthema, tenzij Star Wars of Marvel ofzo. Meeste vliegtuigen in die prijsklasse zijn meer echt speelsetjes (met losse dingen erbij).
Misschien helpt het als je iets meer vertelt in welke richting je het zoekt of wat je overige hobby’s en interesses zijn. Er is zo veel om uit te kiezen tegenwoordig.Docslik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:11:
Beste fans!
Er is zeker veel te kiezen, maar voor mezelf ook in het achterhoofd (wat te vragen voor kerst) en deze vraag, hoop ik dat het voor Lego goed uit pakt hoe ze het met die Formule 1 auto's gedaan hebben (bijv 77243 / 42206).Kerngezond schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 03:56:
[...]
Misschien helpt het als je iets meer vertelt in welke richting je het zoekt of wat je overige hobby’s en interesses zijn. Er is zo veel om uit te kiezen tegenwoordig.
Lego zou dat wat mij betreft veel vaker moeten doen (een miniatuur versie voor een lekker schappelijk bedrag en een monster voor een monster bedrag..)
Deze Ford Mustang Dark Horse is wel heel goed verbouwd zeg 

En de commentaren op reddit: als lego dit ook zo maken en verkopen, men dit leuker vindt dan die stortvloed aan F1 en hypercars/supercars.
Nu ben ik wel van mening dat ze wat meer normale karretje modelletjes van mogen maken, want deze render is gewoon heel goed gelukt en zou ik die ook kopen

En de commentaren op reddit: als lego dit ook zo maken en verkopen, men dit leuker vindt dan die stortvloed aan F1 en hypercars/supercars.
Nu ben ik wel van mening dat ze wat meer normale karretje modelletjes van mogen maken, want deze render is gewoon heel goed gelukt en zou ik die ook kopen
Ey!! Macarena \o/
Graag ook een Opel manta GSERaZ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:05:
[Afbeelding]
Oeh, dan wel een groene met 5 idiote brabo's
Ey!! Macarena \o/
Hier zou ik voor tekenen. Minder hypercars, minder supercars, meer alledaagse wagens, of meer classic wagens. Classic F1 Speed Champions zou ik heel tof vinden, of meer rally-wagens. Maar dan wel verspreid uitgebracht, dus niet dat je opeens 10x één soort categorie voor je kiezen krijgt. Speed Champions vond ik in het begin heel tof, maar de laatste paar uitgaven vind ik echt niks. Alleen van F1 heb ik wat wagentjes, maar het merendeel daarvan heb ik gekregen.RaZ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:05:
[Afbeelding]
Bluh, genAI slop hoeft van mij niet. Al genoeg ellende op de wereld.
Ach, je kan met AI best wel op een leuke manier foto's 'ver-Lego-en' (of wat voor stijl of thema je wilt). Van het resultaat weet je dat het nep is maar het kan in sommige situaties gewoon leuk zijn.
Als mensen AI-beelden als echt gaan verkondigen, ja dat is kwalijk.
Zo heb ik mijn eigen auto ver-Lego-ed.
Ik ga eens proberen om 'm zo met bestaande parts na te bouwen (wat zeker een uitdaging gaat worden want AI verzint er allerlei soorten blokjes bij). En ik vermoed dat het geen SpeedChampions-schaal wordt...
Ik ga eens proberen om 'm zo met bestaande parts na te bouwen (wat zeker een uitdaging gaat worden want AI verzint er allerlei soorten blokjes bij). En ik vermoed dat het geen SpeedChampions-schaal wordt...
[ Voor 53% gewijzigd door QuattroNL op 19-12-2025 18:39 ]
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Ik koop die Speed Champions omdat het leuke schaalmodel auto'tjes zijn. En ik verwacht geen modelletjes van een karretje wat niet een snelle bak is, want dan is het geen Speed Champion.
Dit zijn dan een paar uit de hoed gegrepen auto'tjes die best in speed champions schaal en details uitgebracht mogen worden:
Een groene mini met een zwarte motorkap met een relaxstoel op het dak: Mr.Bean's Mini
Een Amerikaanse Politie wagen zwart met wit (Ford Crown geloof ik)
Een roze Caddy met een minifig met vetkuif en een gitaar: Elvis' Car
Een Londense taxi
Een gele Amerikaanse taxi (Al zou de gele vliegende taxi uit The 5th Element ook wel kunnen)
Een AMC Pacer van Wayne's World
De Mystery Machine uit Scooby Doo
En als je 100 jaar terug de tijd in gaat en modelletjes maakt van het begin van het auto tijdperk
Dit zijn dan een paar uit de hoed gegrepen auto'tjes die best in speed champions schaal en details uitgebracht mogen worden:
Een groene mini met een zwarte motorkap met een relaxstoel op het dak: Mr.Bean's Mini
Een Amerikaanse Politie wagen zwart met wit (Ford Crown geloof ik)
Een roze Caddy met een minifig met vetkuif en een gitaar: Elvis' Car
Een Londense taxi
Een gele Amerikaanse taxi (Al zou de gele vliegende taxi uit The 5th Element ook wel kunnen)
Een AMC Pacer van Wayne's World
De Mystery Machine uit Scooby Doo
En als je 100 jaar terug de tijd in gaat en modelletjes maakt van het begin van het auto tijdperk
Ey!! Macarena \o/
Wissel je cadeaukaart in (of koop er iets anders mee) en qua lego trek je dan set 77012 van Marktplaats / Bricklink:Docslik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:11:
Beste fans!
![]() | ![]() | ![]() |
* Ga eerst bedenken wat je leuk vindt. Er zijn heel veel thema’s. Waar ligt normaal je belangstelling? Daar is vast wel iets bij te vinden.Docslik schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:11:
Ik ben dus opzoek naar een setje van 50,- / 75,-.
* Is nieuw belangrijk of mag 2e hands ook? Kopen via bv Marktplaats kan leuke sets voor weinig opleveren als je geduld hebt (de hierboven genoemde Indy-set kan al vanaf €25,-) maar hou rekening met net-niet-compleet ook al staat het in de tekst.
Voor het vinden van nieuwe sets, zou ik brickwatch.net adviseren. Daar kun je bv je budget opgeven en dan verder zoeken.
Bv dit: https://www.brickwatch.ne...ch?minbudget=60&budget=80
* Hoe sterk is je zelfbeheersing? De grens van 0 sets is beter te handhaven, dan de grens van 1
[ Voor 12% gewijzigd door GeeBee op 20-12-2025 10:15 ]
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Leuke video een bouwer van een zeeschildpad met realistische beweging en hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen.Edit: staat blijkbaar ook op Lego Ideas: https://beta.ideas.lego.c...7b-4e14-9721-62285c9dab76
[ Voor 21% gewijzigd door AppieNL op 20-12-2025 12:02 ]
Iemand al eens lego grondplaten in de vaatwasser gedaan? Leek me wel een geschikt plan maar ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben?
EDIT: Het probleem is opgelost. Op Pagina 100 van de handleiding staat waar je de extra onderdelen vandaan moet pakken het hoogteverschil op te lossen!
Ik kom toch nog even terug op het ombouwen van de Lego Feestelijke Kersttrein 10361 met een 9 Volt motor uit de oude set uit mijn kindertijd. Ik loop tegen het probleem aan dat de oude motor net wat lager ligt dan de aandrijving van de nieuwe kersttrein. Ik heb geprobeerd om de motor onder de tweede wagon te plaatsen en op die manier de trein aan te drijven maar merk dan dat de tweede wagon niet zwaar genoeg is om de trein voort te duwen. Als ik deze wagon verzwaar door er (bij wijze van proefopstelling) een steen op de leggen werkt dit wel.
Is er iemand die succesvol de trein heeft omgebouwd naar de 9 Volt versie van vroeger? Ik quote hieronder even mijn oorspronkelijke bericht in dit topic:
Ik kom toch nog even terug op het ombouwen van de Lego Feestelijke Kersttrein 10361 met een 9 Volt motor uit de oude set uit mijn kindertijd. Ik loop tegen het probleem aan dat de oude motor net wat lager ligt dan de aandrijving van de nieuwe kersttrein. Ik heb geprobeerd om de motor onder de tweede wagon te plaatsen en op die manier de trein aan te drijven maar merk dan dat de tweede wagon niet zwaar genoeg is om de trein voort te duwen. Als ik deze wagon verzwaar door er (bij wijze van proefopstelling) een steen op de leggen werkt dit wel.
Is er iemand die succesvol de trein heeft omgebouwd naar de 9 Volt versie van vroeger? Ik quote hieronder even mijn oorspronkelijke bericht in dit topic:
Hoogheid schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:26:
Even een vraagje waar ik hier misschien een antwoord op ga krijgen. Mijn zoontje is echt helemaal gek op kersttreintjes. Ieder jaar krijgt hij van mijn moeder een (goedkope) kersttrein en vrijwel ieder jaar gaat er vrij snel iets kapot omdat goedkoop toch vaak duurkoop blijkt te zijn.
Nu heeft Lego dit jaar een kersttrein (set 10361) uitgebracht en overwegen wij sterk om deze te kopen voor hem. Mijn concrete vraag is nu het volgende: Ik heb de Lego 4559 trein op 9 Volt nog uit mijn kindertijd en ben benieuwd of ik de moderne trein op de motor van mijn 9 volt trein kan bouwen en laten rijden. Ik weet dat de moderne treinen wat breedte betreft op het oude spoor passen maar zou het lukken om de nieuwe trein op de oude motor te bouwen en deze te laten rijden op de oude rails met de 9 Volt aansturen.
Hieronder foto's van de sets waar het om gaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Hoogheid op 20-12-2025 13:26 ]
die Yoda heeft dan een flinke tijd in je backlog gezeten.sheane schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:09:
En stukje backlog klaar! Was een leuke build en de schattigheid factor werd hier in huis ook gewaardeerd
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen ervaring mee, maar je moet met LEGO wel oppassen voor heet water. Veel warmer dan 30/40 graden lijkt mij niet raadzaam.einz schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:59:
Iemand al eens lego grondplaten in de vaatwasser gedaan? Leek me wel een geschikt plan maar ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben?
En vaatwasmiddel is flink agressief, dus daar zou ik ook voorzichtig mee zijn.iDutch schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:16:
[...]
Geen ervaring mee, maar je moet met LEGO wel oppassen voor heet water. Veel warmer dan 30/40 graden lijkt mij niet raadzaam.
Als ze echt vies zijn eerst weken in warm water voordat je met een zachte borstel de prut ervanaf poetst. Vaatwasser niet doen.
HelloIamAldo schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:47:
Bluh, genAI slop hoeft van mij niet. Al genoeg ellende op de wereld.
Daar geef je al het verschil aan. Jouw foto is best leuk gedaan, maar die New Kids foto is echt enorm slecht. Ik heb het laatst ook eens geprobeerd maar de meeste AI tools begrijpen op dit moment nog niet goed wat nou eigenlijk een LEGO-blokje precies is.QuattroNL schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:33:
Ach, je kan met AI best wel op een leuke manier foto's 'ver-Lego-en' (of wat voor stijl of thema je wilt). Van het resultaat weet je dat het nep is maar het kan in sommige situaties gewoon leuk zijn.
[Afbeelding]
Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
- De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
- Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
- Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
- Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
- Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
- Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
:strip_exif()/f/image/UOQx34IaOkRhe5BTnP5MJTPb.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1a0c55HpAZtuWxmsZgrRKUBv.jpg?f=user_large)
/f/image/xAndbTtzDWoAaGuUlweefZHZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UGeXDwrrOACoof4deGsrIB3Z.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HsoS4usl2dfo4LTaToBCJ3zM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jwR0PNnjAmgIKwSQTzonTPvo.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/PuZKqa63mPAeD2CCVJlRAdAB.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DMnzkVNUkak6DmIZIPNCNBQq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yC7bWWXaGiypSO9LwZg3zQOf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/l3gr34V0DBilz1bADjfRPfxO.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/aekHNDSSyCSSvpgienLqITIC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zKPumOl1xJX1zdyYV1GoL2wl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rUXdA4R1BD4pw61MVVc3fF22.jpg?f=fotoalbum_large)