Als ik me niet vergis is een evt lining gewoon afbreekbaar. Maar die zakjes zijn alsnog ruk omdat je niet goed kunt zien of er niks in is achter gebleven.dr86 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:50:
Vandaag voor het eerst een setje in elkaar gezet met die nieuwe “papieren” zakjes. Dit is toch veel milieuvervuilender dan die oude zakjes? Het is namelijk papier èn plastic samengevoegd. Dus duurder, meer grondstoffen en niet recyclebaar omdat je het niet bij papier maar ook niet bij plastic mag gooien?
Helaas, doorzichtig papier bestaat nog steeds niet.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Oeh hoor ik daar kerst-themed container terminal?almightyarjen schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:18:
[...]
Samen met de kids de kerstman postkantoor set van vorig jaar bouwen en het kerstdorp weer opbouwen.
Oh en iets met een container terminal
Bij mij staat Tudor-corner op het programma naast alle wintersetjes. Al even naar uitgekeken deze
[ Voor 13% gewijzigd door Cyclonist op 05-12-2025 23:07 ]
Zeker.. vorig jaar begonnen met de alpine lodge, ga nu beginnen met Santa’s visit. Heerlijk ff verstand op 0 en de tijd vergeten tijdens het bouwen.Gim schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:03:
Zijn er mede-Tweakers die ook al een set in gedachte hebben om tijdens de kerstvakantie te gaan bouwen? Een zen momentje tijdens alle feestdrukte, waarbij even niks ertoe doet behalve die set voor je neus... en misschien dat drankje ernaast![]()
Ik ga zelf in ieder geval op mijn dooie gemak genieten van de modular van afgelopen jaar. Elke dag een stukje![]()
Met de afgelopen twee sets allemaal net iets teveel gehaast en geprop tussen de bedrijven door. Gelukkig waren het kleinere sets, maar dan nog zonde als je sommige stappen praktisch staande aan de tafel aan het doorlopen bent alsof je elk moment weg moet. Mede daardoor dat het met de MOC challenges ook maar niet wilde lukken; een MOC bedenken zonder rust werkt niet![]()
Dus één voornemen en ik begin er al gelijk dit jaar nog mee
Hell no, ik hoop die terminal voor kerst 2026 af te hebben, dus misschien volgend jaar?Cyclonist schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:06:
[...]
Oeh hoor ik daar kerst-themed container terminal?
Ik ben samen met mn zoontjes al druk bezig met ons Winter Wonderland op te bouwen.Gim schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:03:
Zijn er mede-Tweakers die ook al een set in gedachte hebben om tijdens de kerstvakantie te gaan bouwen? Een zen momentje tijdens alle feestdrukte, waarbij even niks ertoe doet behalve die set voor je neus... en misschien dat drankje ernaast![]()
Ik ga zelf in ieder geval op mijn dooie gemak genieten van de modular van afgelopen jaar. Elke dag een stukje![]()
Met de afgelopen twee sets allemaal net iets teveel gehaast en geprop tussen de bedrijven door. Gelukkig waren het kleinere sets, maar dan nog zonde als je sommige stappen praktisch staande aan de tafel aan het doorlopen bent alsof je elk moment weg moet. Mede daardoor dat het met de MOC challenges ook maar niet wilde lukken; een MOC bedenken zonder rust werkt niet
Ieder jaar weer traditie
Voor kerst liggen wat Star Wars en Space setjes klaar om ook samen te bouwen.
Ik bouw laatste tijd eigenlijk nog het meeste met mn boys wat playsets, vind ik net zo leuk of leuker dan die dure 18+ sets.
Leuke feature blijft ook het "Samen Bouwen" met 2-3 tablets en de builder app linken.
Ik ga gringotts bouwen. En eens goed nadenken hoe ik dit mooi bij diagon alley kan verwerken.Gim schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:03:
Met de afgelopen twee sets allemaal net iets teveel gehaast en geprop tussen de bedrijven door. Gelukkig waren het kleinere sets, maar dan nog zonde als je sommige stappen praktisch staande aan de tafel aan het doorlopen bent alsof je elk moment weg moet. Mede daardoor dat het met de MOC challenges ook maar niet wilde lukken; een MOC bedenken zonder rust werkt niet![]()
Iemand tips?
Het onderste deel van gringotts hoort lager te liggen dan diagon alley.
Ze vindt het leuk om elke pagina te zoeken naar de stukjes die we nodig hebben, en ook erop klikken doet ze al. Tempo ligt uiteraard wel een stuk lager, maar het gaat om het plezier dat we er allebei aan beleven.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Ik heb o.a. het boutique hotel, de aircraft carrier met Space Shuttle en 76457 Hogsmeade op de backlog staan en ik wil ook de feestdagentrein motoriseren. Plus ik wil de layout (tafel van 120x180, midden in de woonkamerGim schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:03:
Zijn er mede-Tweakers die ook al een set in gedachte hebben om tijdens de kerstvakantie te gaan bouwen?
Te veel te doen... wat een first world problem.
Erg leuk (lijkt me). Kan niet wachten tot onze dochter (van bijna 2) kan meehelpen. Momenteel stopt ze af en toe nog wat in de mond dus dat is nu nog niet verantwoordLuPo schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:30:
Ik ben met mijn dochter van 4 jaar begonnen aan het Boetiekhotel 10297.
Ze vindt het leuk om elke pagina te zoeken naar de stukjes die we nodig hebben, en ook erop klikken doet ze al. Tempo ligt uiteraard wel een stuk lager, maar het gaat om het plezier dat we er allebei aan beleven.
1. Gewoon bouwen en bijhouden wat er mist en hopen dat het niet structureel is.
2. Handleiding volgen en alle blokjes in bouwstapzakjes doen en bijhouden wat mist.
3. De inventaris van de handleiding afvinken wat je allemaal hebt en alle blokjes gesorteerd houden.
4. In bricklink de set part-out-en en dan bijhouden welke onderdelen je hebt. Het verschil in 'want' en 'have' bijbestellen (dit kan automatisch bij bricklink).
Die laatste lijkt mij het handigst, hoewel bij optie 2 heb je de buildsteps in zakjes en kun je de set bouwen zoals Lego bedoelde. Maar als ik bedenk hoevaak ik stukjes over het hoofd zie bij het bouwen, dan lijkt met dit niet zo'n goed idee. Je kan niet controleren of je het goed gedaan hebt aan de hand van het gebouwde model. En bij optie 1 is het model klaar, dus als er weinig ontbrekende stukjes zijn, kost dit het minste tijd/werk. Moet je wel hopen dat de ontbrekende stukjes niet ergens diep in het model zitten.
Wat denken jullie? Of heb je nog een andere methode?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Optie 5:
Gewoon bouwen en wat mist, boeien? Het is toch een kloon Falcon? Je hebt er al meer tijd aan besteed dan ik zou doen (inclusief het schoonmaken, was een nieuwe kloon of misschien zelfs het origineel goedkoper als we uurloon gaan rekenen?) Valt wat te zeggen natuurlijk voor een tweede leven van het bouwwerk uit milieu oogpunt, maar er een Bricklink bestelling aan wagen om hem "compleet" te maken en dan dus kloon en Lego door elkaar te hebben? Nah, zonde van de moeite imo.
Naast al het kerstlego heb ik de Brick Bank nog liggen gedemonteerd. Dat was mijn plan. Maar alles zit in één grote zakGim schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:03:
Zijn er mede-Tweakers die ook al een set in gedachte hebben om tijdens de kerstvakantie te gaan bouwen? Een zen momentje tijdens alle feestdrukte, waarbij even niks ertoe doet behalve die set voor je neus... en misschien dat drankje ernaast
Drankje erbij, Top 2000 aan.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
ik doe meestal ofwelzonoskar schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:27:
Nu de UCS Millennium Falcon schoon is, ben ik aan het denken wat de handigste manier is om te achterhalen of de set compleet is. Ik heb in ieder geval al 1 gebroken liftarm, dus die moet ik nieuw bestellen, maar ik vermoed dat een aantal greebling stukjes ook wel zal missen. Dus ik heb een aantal aanpakken op een rijtje gezet:
2. Handleiding volgen en alle blokjes in bouwstapzakjes doen en bijhouden wat mist.
3. De inventaris van de handleiding afvinken wat je allemaal hebt en alle blokjes gesorteerd houden.
4. In bricklink de set part-out-en en dan bijhouden welke onderdelen je hebt. Het verschil in 'want' en 'have' bijbestellen (dit kan automatisch bij bricklink).
Die laatste lijkt mij het handigst, hoewel bij optie 2 heb je de buildsteps in zakjes en kun je de set bouwen zoals Lego bedoelde. Maar als ik bedenk hoevaak ik stukjes over het hoofd zie bij het bouwen, dan lijkt met dit niet zo'n goed idee. Je kan niet controleren of je het goed gedaan hebt aan de hand van het gebouwde model. En bij optie 1 is het model klaar, dus als er weinig ontbrekende stukjes zijn, kost dit het minste tijd/werk. Moet je wel hopen dat de ontbrekende stukjes niet ergens diep in het model zitten.
- met pc/laptop erbij, een site als deze: https://www.brick-checklist.com/?set=75192-1 (inladen duurt even - grote set
)
- met de (android) tablet erbij een app als "Brick Manager" (van Jasper van den Bergh -werkt enkel goed in verticale positie)
De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...
Ooh leuk ja, ik heb zo ook LEGO “opgedrongen” aan ons dochtertje. Echt leuke vader-dochter momenten waren dat, en zijn gelukkig want bij ons thuis is het aangeslagenLuPo schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:30:
Ik ben met mijn dochter van 4 jaar begonnen aan het Boetiekhotel 10297.
Heeft wel als nadeel zat ze nu bijna 7 is en 18+ sets bouwt, die ik dus steeds moet kopen en dan het liefst zelf wil bouwen maar s’avonds niet verder mag als ze naar bed is 🙃
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Daarom hebben we hier eigenlijk ieder onze eigen sets hier, waarvan soms wel wat wordt gemengd om te spelen, als het speelsets zijn. Maar anders kan ik niet bouwen hahaDonstil schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:31:
[...]
Ooh leuk ja, ik heb zo ook LEGO “opgedrongen” aan ons dochtertje. Echt leuke vader-dochter momenten waren dat, en zijn gelukkig want bij ons thuis is het aangeslagen![]()
Heeft wel als nadeel zat ze nu bijna 7 is en 18+ sets bouwt, die ik dus steeds moet kopen en dan het liefst zelf wil bouwen maar s’avonds niet verder mag als ze naar bed is 🙃
Container terminal draait 24/7/365 he. Voornamelijk bemand door mensen die geen kerst vieren en een voorman met een zweep die zich rijkelijk laat betalen qua feestdagen toeslagCyclonist schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:06:
[...]
Oeh hoor ik daar kerst-themed container terminal?
Bij mij staat Tudor-corner op het programma naast alle wintersetjes. Al even naar uitgekeken deze
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb hetzelfde (maar dan omgekeerd, heb gringotts al gebouwd, ga nu diagon alley erbij zetten. Ik denk dat ik gewoon het onderste gedeelte in de kast eronder ga plaatsen, het zijn toch 2 losse delen.Lennnn schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:24:
[...]
Ik ga gringotts bouwen. En eens goed nadenken hoe ik dit mooi bij diagon alley kan verwerken.
Iemand tips?
Het onderste deel van gringotts hoort lager te liggen dan diagon alley.
Ik heb wel eens aan zoiets gedacht: https://uniquedisplay.co....uF5SCtj9nnhgIJRVEXFpWnq0P maar weet niet of ik het nu zo mooi vind. Het neemt nogal veel plaats in, een donkere versie zou trouwens mooier zijn, maar dan moet ik bedenken hoe ik het verder ga opvullen).
A nice, ga ik zeker eens naar kijken.AppieNL schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:24:
[...]
Wat je nog kan doen, is van de overgebleven parts voor de BotW boom een mini BotW Deku Tree maken. Zie ook zijn Reddit topic. Je maakt eigenlijk alleen de boom extra, de rest zijn builds uit de gewone instructies voor dit resultaat:
[Afbeelding]
Heb je ze "allebei"
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Iemand ervaring met een lichtset in de Titanic, is dit moeilijk achteraf in te bouwen?
1x 40703 - Micro NINJAGO® City
1x 40778 - Winters paviljoen
Geen idee waar die vandaan kwam, maar stond in mijn mandje, en nu ook in de order.
Bij het item zelf staat: "Momenteel niet beschikbaar"
Ben benieuwd of ik hem ontvang, of dan het geannuleerd wordt.
De mensen van Light My Bricks (een duurdere onder de aanbieders, maar wel met goede instructies en superplatte en daardoor vrijwel onzichtbare kabeltjes) bieden de instructies op hun site aan - voor de Titanic kan je die hier bekijken. De tweede optie is voor het naderhand inbouwen, die kan je doorbladeren om te kijken of het wat voor je is.Binnetie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:58:
Heerlijke tijd om weer te bouwen. Lekker zen bezig zijn haha. Helaas heb ik bijna de Titanic af (jaartje mee bezig geweest) en heb ik nu stress wat ik hierna wil gaan bouwen. Of ik ga voor een leuke lichtset in de Titanic, dat kan ook.
Iemand ervaring met een lichtset in de Titanic, is dit moeilijk achteraf in te bouwen?
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Ik denk Jazz Club EN Boutique Hotel.Gim schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:03:
Beide net besteld namelijk.....
Ze zijn die sets aan het dumpen, eerder deze week was er al een andere NINJAGO-microset beschikbaar.PurpleBlue schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:30:
Zojuist een bestelling gedaan bij de LEGO shop, en zag ik in mijn winkelmand 2x GWP?
1x 40703 - Micro NINJAGO® City
1x 40778 - Winters paviljoen
Geen idee waar die vandaan kwam, maar stond in mijn mandje, en nu ook in de order.
Bij het item zelf staat: "Momenteel niet beschikbaar"
Ben benieuwd of ik hem ontvang, of dan het geannuleerd wordt.
Ik heb (3) laatst een keer gedaan voor een set die ik tweedehands had gekocht. Alles zat al compleet door elkaar in de doos dus alles eerst grof gesorteerd (op grootte) en toen met de lijst er bij (ik heb een online lijst gebruikt) alles gesorteerd om te kijken wat er mistte. Uiteindelijk hoefde ik alleen maar 2 1x2 plates te bestellen Maar die set was niet zo groot.... 456 parts.... ik weet niet of ik dat met een UCS Falcon zou willen doen. Misschien als ik een grote tafel voor een week of twee kan reserveren en dan in etappes kan werkenzonoskar schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:27:
Nu de UCS Millennium Falcon schoon is, ben ik aan het denken wat de handigste manier is om te achterhalen of de set compleet is. Ik heb in ieder geval al 1 gebroken liftarm, dus die moet ik nieuw bestellen, maar ik vermoed dat een aantal greebling stukjes ook wel zal missen. Dus ik heb een aantal aanpakken op een rijtje gezet:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CjwVX7uYBPPbNqpRU4hbJvoU.jpg?f=user_large)
Het kerstdorp staat hier ook weer! De verlichting is een lichtsnoer dat bij een Rituals feestdagenset zat een paar jaar geleden.
Ik zou eerst alles sorteren (begin met grove sortering en dan steeds verder) en pas als je van elk part alle stukjes bij elkaar hebt gaan tellen en nakijken in de lijst.zonoskar schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:27:
Mijn ervaring met afvinken terwijl je nog aan het sorteren bent is dat ik altijd wel de tel kwijtraak (en het sowieso meer tijd kost). Op bovenstaande manier gebeurt dat niet, of wel maar dan tel je die stukjes even opnieuw en weet je het weer zeker.
Leuk project hoor!
Mijn geld zit in stenen... :')
Ook @zonoskarSTLT schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:37:
[...]
Mijn ervaring met afvinken terwijl je nog aan het sorteren bent is dat ik altijd wel de tel kwijtraak
Als je een Android telefoon hebt, raad ik je "Brickmanager" aan.
Ideaal om sets te controleren, en bij te houden wat je gehad/geteld hebt.
Zie https://play.google.com/s....psychosoft.brick_manager
Oh die is echt nice!! Instant buy als het een set zou zijn. Boeien als die een paar ruggen zou kosten, dit is het ultieme centerpiece voor je winterdorp. Jippiekayee mofoWild Chocolate schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:24:
Voor wie nog inspiratie zoekt voor zijn of haar kerstdorp:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kwam hem op Motor-forum tegen, heb helaas geen oorspronkelijke bron om naar te verwijzen.
Ja, ik heb alles gesorteerd voordat ik begon met tellen.STLT schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:37:
[...]
Ik zou eerst alles sorteren (begin met grove sortering en dan steeds verder) en pas als je van elk part alle stukjes bij elkaar hebt gaan tellen en nakijken in de lijst.
Mijn ervaring met afvinken terwijl je nog aan het sorteren bent is dat ik altijd wel de tel kwijtraak (en het sowieso meer tijd kost). Op bovenstaande manier gebeurt dat niet, of wel maar dan tel je die stukjes even opnieuw en weet je het weer zeker.
Leuk project hoor!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3rmmfENZwLK7qOE5BPOPpBCY.jpg?f=user_large)
(meer bakjes had ik niet)
Ik heb besloten voor de bricklink optie. Ik heb alleen af en toe last van dat de getallen die ik invoer, niet blijven staan. Soms heb een onderdeel wat ik compleet had, maar dan staat in bricklink dat ik 1 mis. Heel erg vreemd. Net alsof scrollen met de muis er voor kan zorgen dat het aantal veranderd als je die geselecteerd hebt, alleen als ik dat opzettelijk probeer gebeurt er niets. Dus nu save ik na elke ingave, maar dat is wel erg onhandig. Bricklink zegt overigens dat ik op 44% ben, dus het schiet al op in 1 avond.
Overigens, de bak met Techinc spul is de grootste en zit het meeste in, dus ik snap best dat als je Technic niks vind, dat deze set een uitdaging vormt.
[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 07-12-2025 00:37 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Hier op dit moment bezig met het uitzoeken Lego van de kinderen, tot nu toe 72 setjes uitgezocht, van redelijk grote, 1500 stukjes tot kleine, 25 stukjes.zonoskar schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:35:
[...]
Ja, ik heb alles gesorteerd voordat ik begon met tellen.
[Afbeelding]
Ik heb besloten voor de bricklink optie. Ik heb alleen af en toe last van dat de getallen die ik invoer, niet blijven staan. Soms heb een onderdeel wat ik compleet had, maar dan staat in bricklink dat ik 1 mis. Heel erg vreemd. Net alsof scrollen met de muis er voor kan zorgen dat het aantal veranderd als je die geselecteerd hebt, alleen als ik dat opzettelijk probeer gebeurt er niets. Dus nu save ik na elke ingave, maar dat is wel erg onhandig. Bricklink zegt overigens dat ik op 44% ben, dus het schiet al op in 1 avond.
Overigens, de bak met Techinc spul is de grootste en zit het meeste in, dus ik snap best dat als je Technic niks vind, dat deze set een uitdaging vormt.
Ik doe het uitzoeken heel basic, maar werkt goed voor mij, ik werk met een laptop.
Ik ga op Brick Owl naar inventaris van de set, selecteer op kleur, maak printscreens en streep door wat ik heb. Ik weet dan precies wat ik mis.
Het is monniken werk, maar werkt voor mij goed
Ik loop al het internet af te struinen, maar.......
Voor mij zou dit een veel te grove sortering zijn, maar ik heb dan ook honderden bakjes en dekseltjes zodat ik helemaal door kan sorterenzonoskar schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:35:
[...]
Ja, ik heb alles gesorteerd voordat ik begon met tellen.
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe foutloos het gaat lukken op deze manier! Lekker dat je al op 44% zit.
Dank voor de tip, ik ga hem installeren en bekijken.PurpleBlue schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:50:
[...]
Ook @zonoskar
Als je een Android telefoon hebt, raad ik je "Brickmanager" aan.
Ideaal om sets te controleren, en bij te houden wat je gehad/geteld hebt.
Zie https://play.google.com/s....psychosoft.brick_manager
Yep, moet eigenlijk simpel de boom in. Plat lukt me wel, maar 3d......wordt mij wat te ingewikkeldHelloIamAldo schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:30:
Als in, die ook fysiek op de boom kan? Denk dat je gewicht heel snel een probleem wordt, dat worden geen complexe constructies maar gewoon wat plates in een stervorm.
https://rebrickable.com/m...ngel-tree-topper/#detailsVersaevel schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:55:
Kersthangers genoeg van lego, maar weet iemand hier een piek te vinden (moc).
Ik loop al het internet af te struinen, maar.......
Of wat simpeler:
https://rebrickable.com/m...hnic-star-topper/#details
Light my Bricks heb ik eerder eens bekeken. En moet zeggen het ziet er niet gek uit! Hele duidelijke instructies. Echt stapsgewijs.Tarin schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:42:
[...]
De mensen van Light My Bricks (een duurdere onder de aanbieders, maar wel met goede instructies en superplatte en daardoor vrijwel onzichtbare kabeltjes) bieden de instructies op hun site aan - voor de Titanic kan je die hier bekijken. De tweede optie is voor het naderhand inbouwen, die kan je doorbladeren om te kijken of het wat voor je is.
Ik zag een goedkopere aanbieder, dan zit je rond de 100 euro. Maar de filmpjes en ervaringen lieten zien dat het een heel erg gemartel is met inbouwen. Volgens mij was het Game of Brinks. Daar is de handleiding dmv foto's. Maar las ik dat mensen niet de juiste stukjes weghaalden en daardoor stukjes in de romp vielen die er niet uit kwamen. Zit je met een gat in je romp... Oh wacht dat had de Titanic ook
Nee even serieus, LMB heeft hele duidelijke instructies en goed materiaal. Het is alleen wel 150 euro duurder voor een lichtset. Ik ken mezelf, als het te veel gemartel wordt ben ik bang dat ik het dan naast me neerleg.
Ik heb de LMB ingebouwd in de Motorized Lighthouse en de Deku Tree nadat ik de sets opgebouwd had, ze bieden hele duidelijke instructies, kabeltjes zijn heel dun en dus makkelijk weg te werken, maar het is wel een gepriegel omdat je flink wat af moet breken om overal bij te komen.Binnetie schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:11:
[...]
Light my Bricks heb ik eerder eens bekeken. En moet zeggen het ziet er niet gek uit! Hele duidelijke instructies. Echt stapsgewijs.
Ik zag een goedkopere aanbieder, dan zit je rond de 100 euro. Maar de filmpjes en ervaringen lieten zien dat het een heel erg gemartel is met inbouwen. Volgens mij was het Game of Brinks. Daar is de handleiding dmv foto's. Maar las ik dat mensen niet de juiste stukjes weghaalden en daardoor stukjes in de romp vielen die er niet uit kwamen. Zit je met een gat in je romp... Oh wacht dat had de Titanic ook.
Nee even serieus, LMB heeft hele duidelijke instructies en goed materiaal. Het is alleen wel 150 euro duurder voor een lichtset. Ik ken mezelf, als het te veel gemartel wordt ben ik bang dat ik het dan naast me neerleg.
Ik heb ook gekeken naar de set voor de Titanic, maar dat leek mij toch teveel werk met afbreken en weer opbouwen. Als ik hem een keer helemaal af moet breken en opnieuw opbouwen zou ik het wel overwegen om het dan te doen, maar voor nu laat ik het zo.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ILRxXZECH9tL1Ky1EaEjFUSF.jpg?f=user_large)
Vandaag begonnen met de Decoratieve Kerstboom. Wat een set!
Met zijn drieen voor het eerst samen bouwen met de Builder-app. Zit goed in elkaar. Je geeft telkens gebouwde stukken door aan de ander, heel goed gedaan.
Jammer dat je dan alsnog op een scherm werkt, maar goed het zij zo.
Ik heb hem van het weekend gebouwd, maar er zaten iets van 5-6 boekjes met bouwinstructies bij, voor ieder deel eentje, dus je hoeft niet van het scherm te bouwen.Gunner schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:59:
[Afbeelding]
Vandaag begonnen met de Decoratieve Kerstboom. Wat een set!
Met zijn drieen voor het eerst samen bouwen met de Builder-app. Zit goed in elkaar. Je geeft telkens gebouwde stukken door aan de ander, heel goed gedaan.
Jammer dat je dan alsnog op een scherm werkt, maar goed het zij zo.
nee het hoeft niet als je niet wil dan bouw je elk een aantal boekjes of nummers. Maar ik vind het wel een leuk extraatje om je gebouwde stukjes soms door te moeten geven.Transportman schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:37:
[...]
Ik heb hem van het weekend gebouwd, maar er zaten iets van 5-6 boekjes met bouwinstructies bij, voor ieder deel eentje, dus je hoeft niet van het scherm te bouwen.
Wel leuk: er zitten express een aantal 1x4 plates reserve in van elke kleur. Als je dus ergens een foutje hebt gemaakt is dat geen probleem en heb je je eigen unieke versie gecreëerd (by design).
Nice! Ik herinner me dat het wel even goed turen was
Fun fact: ik heb deze set tweedehands voor 25eu via Marktplaats op de kop getikt. De verkoper accepteerde mijn openingsbod van 75eu niet omdat de set helemaal door elkaar lag en volgens hem een flinke kluif van een puzzel zou gaan worden. Als echte LEGO bouwer houd je natuurlijk wel van een puzzeltje en een kleine uitdaging, dus ik was natuurlijk blij verrast!
Niet echt. Althans, niet speciaal eentje. De kerstvakantie wordt voor mij vooral een tijd om de grote tafel eens wat meer onder handen te nemen. Ik merk dat als ik druk ben ik het ‘s avonds lekker vind om een beetje hersenloos LEGO-sets volgens instructie te maken, maar als ik in de vakantie wat meer ruimte in mijn hoofd heb kan ik echt creatief worden.Gim schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:03:
De Book Shop vind ik objectief gezien niet de beste modular die er is, maar constaterende dat over smaak niet valt te twisten is het toch mijn favoriet en nu het ter sprake komt kan ik het niet nalaten nog een keertje mijn aanpassingen te showen:Gim schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:35:
[...]
Als je op dit moment alléén de Tudor Corner hebt, dan zou ik Boutique Hotel of Jazz Club in eerste instantie overwegen omdat die uit productie gaan en momenteel nog in de aanbieding zijn bij Intertoys.
Denk je er nog meer te gaan bouwen?
Boutique Hotel heeft een heel fraai uiterlijk met die vorm en Jazz Club schijnt los van z'n kleurstelling aan de buitenkant weer een heel fraai interieur te hebben (de kas op het dak vind ik ook geinig). Ik heb Jazz Club nog niet gebouwd dus kan alleen zeggen wat ik las en zag. Als ik moest kiezen tussen die twee, dan zou ik voor Boutique Hotel gaan, maar ja... dan loop je wel de pizzeria van de andere mis![]()
Book Shop is uit productie dus dat kan duurder uitvallen ofschoon ik hem wel al een paar keer 2e hands aangeboden heb zien worden voor een leuk prijsje. Voordeel van Book Shop is dat ie uit twee delen bestaat en je dus wat flexibeler op één of twee plekken kunt plaatsen. De Book Shop vond ik wel een leuke bouw, maar ook weer niet de meest spannende. Door hem op te splitsen kon ik er wel twee schappen netjes mee opvullen![]()
Tudor Corner en Boutique Hotel staan misschien niet zo goed naast elkaar, maar hey... je kunt ze altijd los neerzetten of als je er toch meer gaat kopen, dan lost dat probleem zich ook op
:strip_exif()/f/image/Qt5YXTLXDEZn2D9dCCMTt3Kc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3MUEKS7n1ZE8t4kVm5nGG7r0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l8CJS8U7yyQfdelBXLb7mGJI.jpg?f=fotoalbum_large)
Een van de projecten in de kerstvakantie zal het aankleden van de omgeving van dit gebouw worden.
Leuk feitje: Het sprookjesbos van de Efteling is ontworpen door Anton Pieck. Hij eiste bij de bouw dat het uit de losse pols moest zonder meetlint en schietlood zodat alles schots en scheef zou worden. Om dit nog extra te stimuleren gaf hij de werklieden elke ochtend een stevige borrel.schumi1986 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:16:
Hier ook maar weer eens verder met de bouw van 75313.
En omdat het Zaterdag is een glaasje Redbreast 12 Whiskey
[Afbeelding]
1. 42082 Rode kraanGim schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:03:
Zijn er mede-Tweakers die ook al een set in gedachte hebben om tijdens de kerstvakantie te gaan bouwen?
2. Jerac Razor Crest
3. 10497 Galaxy Explorer
4. 10355 Renegade

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
De sint heeft de kinderen wat leuk bouw plezier gegeven.
De oudste snapte alleen niet waarom er papieren zakjes in de plastic zakjes zaten.
ICE ICE Baby
En voor het Volk van Laaf kregen ze dan LSD?Kerngezond schreef op maandag 8 december 2025 @ 03:04:
[...]
Leuk feitje: Het sprookjesbos van de Efteling is ontworpen door Anton Pieck. Hij eiste bij de bouw dat het uit de losse pols moest zonder meetlint en schietlood zodat alles schots en scheef zou worden. Om dit nog extra te stimuleren gaf hij de werklieden elke ochtend een stevige borrel.
En daarover gesproken: De Efteling in Lego: hobbyist bouwt Volk van Laaf perfect na
Mijn hoed af voor deze bouwkunsten
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Nice!!! En dat uit simpelweg 2x de bookshop of er nog wel wat extra's aan toe moeten voegen?Kerngezond schreef op maandag 8 december 2025 @ 03:03:
[...]
De Book Shop vind ik objectief gezien niet de beste modular die er is, maar constaterende dat over smaak niet valt te twisten is het toch mijn favoriet en nu het ter sprake komt kan ik het niet nalaten nog een keertje mijn aanpassingen te showen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een van de projecten in de kerstvakantie zal het aankleden van de omgeving van dit gebouw worden.
Dat geeft weinig hoop op een AT-AT die stevig op zijn poten staatKerngezond schreef op maandag 8 december 2025 @ 03:04:
[...]
Leuk feitje: Het sprookjesbos van de Efteling is ontworpen door Anton Pieck. Hij eiste bij de bouw dat het uit de losse pols moest zonder meetlint en schietlood zodat alles schots en scheef zou worden. Om dit nog extra te stimuleren gaf hij de werklieden elke ochtend een stevige borrel.
Ja, leuk die extra stukjes, staat pas aangegeven op de laatste bladzijde. Ik was al aan het tellen, kloppen de rijen wel. Zelfs ff AI mee laten tellen... Maar blijkt dus zo te horen. Ik heb ergens een foutje gemaakt, ik zat zaterdagavond-laat nog even te bouwen, had een paar rijen dubbel gemaakt. Dat is weer netjes opgelost maar niet geheel volgens het boekje. Maar nu de "muur" er achter staat, vind ik hem echt gaaf worden! Heb de set al vervloekt, maar nu is alles weer goed!Cheezus schreef op zondag 7 december 2025 @ 16:21:
[...]
Wel leuk: er zitten express een aantal 1x4 plates reserve in van elke kleur. Als je dus ergens een foutje hebt gemaakt is dat geen probleem en heb je je eigen unieke versie gecreëerd (by design).
Is inderdaad ff turen, vloeken, en blij zijn met het eindresultaat!iDutch schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:45:
[...]
Nice! Ik herinner me dat het wel even goed turen wasMaar het eindresultaat is echt top!
Fun fact: ik heb deze set tweedehands voor 25eu via Marktplaats op de kop getikt. De verkoper accepteerde mijn openingsbod van 75eu niet omdat de set helemaal door elkaar lag en volgens hem een flinke kluif van een puzzel zou gaan worden. Als echte LEGO bouwer houd je natuurlijk wel van een puzzeltje en een kleine uitdaging, dus ik was natuurlijk blij verrast!
mijn fun fact: Ik had een bestelling(je) geplaatst bij lego, maar kwam niet tot de 60 euro voor de gratis verzending, The starry night was toen de oplossing
Ik zit er dit jaar over te denken om de winterse setting iets kleiner te maken. A-Frame Cabin, Alpine Lodge, water/ijs partij, genoeg bomen of boompjes en de kerstman die op bezoek komt. Oh ja, en natuurlijk de dreigende aantocht van de AT-AT door de bomen heen
Maar ja, voor dat ik er erg in heb is de setting dadelijk waarschijnlijk toch weer uitgebreid met een GWP gazebo en extra gebouwen
Rebrickable (€2,50)
[ Voor 31% gewijzigd door Gim op 08-12-2025 10:24 ]
Ik zat ook te twijfelen over die MOC, ziet er leuk uit. Ga jij hem maken?Gim schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:19:
Ik kwam deze MOC nog tegen toen ik voor de diverse WV sets naar alternatieve builds aan het zoeken was. Is een Alpine Lodge MOC.
Ik zit er dit jaar over te denken om de winterse setting iets kleiner te maken. A-Frame Cabin, Alpine Lodge, water/ijs partij, genoeg bomen of boompjes en de kerstman die op bezoek komt. Oh ja, en natuurlijk de dreigende aantocht van de AT-AT door de bomen heen![]()
Maar ja, voor dat ik er erg in heb is de setting dadelijk waarschijnlijk toch weer uitgebreid met een GWP gazebo en extra gebouwenMaar de intentie is in ieder geval, keuzes maken en pogen het klein en leuk te maken.
Rebrickable (€2,50)
[Afbeelding]
Ze is inmiddels 8 en (ook omdat ze de set al 'kent') doet een deel van het bouwen zelf.
heerlijk om te zien
next in line: Santa's visit.
Ik overweeg om mijn belofte (aan mijzelf) om geen lego meer te kopen dit jaar te gaan breken en als nog een Alpine Lodge op de kop te tikken, voordat de prijzen de pan uitrijzen na 1 januari. Die vind ik er toch wel erguh leuk uitzien.
Ik ben niet van de volledige kerstdorpen, maar die Alpine Lodge had ik eigenlijk enkele weken in de aanbieding moeten halen.
Dit weekend heb ik zelf de Great Wave (31208) gebouwd. het ziet er erg mooi uit, maar het is niet een set die ik weer zal afbreken en over 1 jaar nog een keer doen. Prima om ´s avonds rustig wat te clicken.... maar no way dat ik die nogmaals uit elkaar ga halen.
Het is total tegengesteld wat ik tegenwoordig met lego doe (alles weer uit elkaar halen en later nog eens bouwen), maar dit is er eentje dit in de verkoop gaat als ik er op uitgekeken ben.
"I would like to cancel my subscription to your problems"
Da's inderdaad knap! Al die steentjes voor de bestrating, daar zou ik echt het geduld niet voor hebben.Kapoen schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:56:
[...]
En voor het Volk van Laaf kregen ze dan LSD?![]()
En daarover gesproken: De Efteling in Lego: hobbyist bouwt Volk van Laaf perfect na
Mijn hoed af voor deze bouwkunsten
Er moest wel wat bij. Een aantal aspecten van dit ontwerp werkte niet bij het verdubbelen van de set. Maar het aantal extra onderdelen was relatief bescheiden. Het was leuk om te bouwen. Het was in de basis een bouwwerk wat een YouTuber gemaakt had, maar ik heb hem naar eigen smaak een beetje aangepast. Ik moest vooral veel zelf interpreteren omdat die YouTuber er een leuk filmpje van had gemaakt maar geen gebruiksaanwijzing, dus ik heb echt het filmpje vele malen afgespeeld, gepauzeerd en teruggespoeld. Dat vond ik een verrassend leuke uitdaging!OmeAnne schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:42:
[...]
Nice!!! En dat uit simpelweg 2x de bookshop of er nog wel wat extra's aan toe moeten voegen?
De instructies heb ik in elk geval wel gekocht. Of ik hem dit jaar bouw zal er vanaf hangen hoe ik e.e.a. vind staan wanneer ik bijv. Alpine Lodge nabij A-Frame zet en of ik er een leuke verhaal setting bij kan bedenken. Maar het idee van, eens wat anders dit jaar... zie het er wel van komenSTLT schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:03:
Ik zat ook te twijfelen over die MOC, ziet er leuk uit. Ga jij hem maken?
[ Voor 8% gewijzigd door Gim op 08-12-2025 13:52 ]
Kan je helaas niet verder helpen, deze site is ook niet meer zo actief als-ie ooit was: https://www.pabfinder.com/stores/nlKellso schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:58:
Weet iemand toevallig welke lego steentjes er in de pick a brick wall van Den Haag zijn?
Dat van die borrel wordt in Efteling-fankringen als (waarschijnlijk) apocrief beschouwdKerngezond schreef op maandag 8 december 2025 @ 03:04:
[...]
Overigens zou ik je dat vooral niet tegen laten houden om een borrel te nemen als je met LEGO aan de slag gaat!
scintillating
In de app BrickAssist is redelijk recent nog een update gedaan van de PaB inventory van de winkel in Den Haag (4 december). Hiermee krijg je wel een goede indicatie wat je kunt verwachten als het goed is!Kellso schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:58:
Weet iemand toevallig welke lego steentjes er in de pick a brick wall van Den Haag zijn?
Bedankt voor het leuke linkje! Klinkt inderdaad als een sterk verhaal. Ik had het verhaal zonder controle overgenomen van Per Seconde Wijzer.Tc99m schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:38:
[...]
Dat van die borrel wordt in Efteling-fankringen als (waarschijnlijk) apocrief beschouwdhij heeft wel eens in een interview gezegd "Ik had liever metselaars gehad die stomdronken waren, want dan hadden ze een muur gemetseld zoals ik die gewenst had", maar er is geen bewijs voor (hij was er ook maar 1 keer per week voor inspectie). Maar voor de Efteling is het natuurlijk een te leuke anekdote om steeds te ontkrachten als die weer eens opduikt.
Overigens zou ik je dat vooral niet tegen laten houden om een borrel te nemen als je met LEGO aan de slag gaat!
Ik weet niet of alcohol en LEGO samengaan bij mij. Bij het hersenloos bouwen vanaf instructie zou het kunnen werken maar ik geloof niet zo in creativiteit en verdovende middelen. Ik heb weleens een keer Space Engineers (open world building game) gespeeld terwijl ik stoned was, maar dat was een regelrechte mislukking. Ik heb in volledige ontspanning door m’n basis gewandeld maar ik heb geen blokje op de ander gezet.
Dankje!iDutch schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:54:
[...]
In de app BrickAssist is redelijk recent nog een update gedaan van de PaB inventory van de winkel in Den Haag (4 december). Hiermee krijg je wel een goede indicatie wat je kunt verwachten als het goed is!
https://www.brickfanatics...-street-next-to-building/
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Het viel mij op dat een aantal van de witte "Slope 30 1 x 2 x 2/3" niet goed op elkaar aansluiten, alsof sommige een kleine offset opzij hebben.
Iemand anders hier last van?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7tbTTBMKnc53O83hcRyDb0Uw.jpg?f=user_large)
Eerste bestelling ooit bij Lego zelf, omdat ze daar beide te koop waren en bij andere winkels niet.
Nog wel paar euro verzendkosten en pakket kwam stukken later binnen dan gedacht, jammer maar so be it.
Reiskoffertje kan mooi bij de Lego Wereldbol - 21332 staan, Altaar van de Doden vindt vast wel een plekje.
Wil wel eerst nog de Grote Piramide van Gizeh bouwen, die ligt al maanden stof te happen
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Volgens mij had Bol.com in de voorgaande jaren in december nog altijd een dagdeal met goede LEGO deals. Daarnaast zijn er vanaf morgen weer dubbele Insiders-punten + GWP.einz schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:24:
Weten jullie of er voor de kerst doorgaans nog wat aanbiedingen komen? Of maakt dat niet zoveel uit.
https://www.bricktastic.n...punten-vanaf-10-december/
Past heel goed, in reviews was het ook al wel te zien, maar dit is wel een heel mooie verzameling met alle combinaties.Jakkus schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:32:
Leuk om te zien: foto's van de nieuwe modular naast andere modulars
https://www.brickfanatics...-street-next-to-building/
Hier is mijn Natuurhistorisch museum net binnen na de aanbieding van 195 bij Dreamland. Voor dat geld kon ik hem niet laten staan en dat geeft mij weer excuus om er meer toe te voegen later
Gaaf hoor, ik heb me in weten te houden. Ook de McLaren P1 bewust laten schieten, want ik moet nog een stuk of 6 sets bouwenjip_86 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:25:
[...]
Hier is mijn Natuurhistorisch museum net binnen voor na de aanbieding van 195 bij Dreamland. Voor dat geld kon ik hem niet laten staan en dat geeft mij weer excuus om er meer toe te voegen later
Was wel heel lastig om niet te kopen voor resp. €195 en €250
Hij is nog niet 100% af, wellicht kun je het op de foto zien. Heb het er al eerder over gehad, maar degene die bij Lego m'n bestelling heeft afgehandeld heeft er werkelijk een bende van gemaakt dat is niet normaal meer. Heel veel stenen vergeten, waarvan ik helft al in eerdere bestelling heb laten corrigeren. En nu af kunnen maken, maar er ontbreken hier en daar dingen, die ik bij Lego al heb aangegeven en hopelijk snel eraan komt.
Set ziet er leuk uit, maar is vrij hoog m.b.t. andere modulars. Ook is hij vreselijk vierkant. Dat zie je op foto's op de website niet zo, maar links, rechts en achter is gewoon een gladde muur. Achter wat ramen, maar daar wil je eigenlijk niet naar kijken. Van binnen ziet het er wel heel leuk uit.
VRAAG: Heeft iemand wel eens stickers ergens besteld voor een custom project? Ik heb een PDF die ik ergens naartoe kan laten sturen zodat ik stickers heb voor m'n post kantoor. Ziet het er iets beter uit dan nu.
Hierna de Ewok en Gameboy nog en daarna nog wat modulars. Maar ik moet eerst m'n kamer opruimen. Staat nu een 3D printer in de weg en nog wat andere zaken, waar Lego moet komen.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Heeft de bovenste verdieping nog nut? Anders zou je die alsnog kunnen verlagen zodat de facade ook wat uitsteekt boven het dakDennis van der Stelt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:27:
Set ziet er leuk uit, maar is vrij hoog m.b.t. andere modulars. Ook is hij vreselijk vierkant. Dat zie je op foto's op de website niet zo, maar links, rechts en achter is gewoon een gladde muur. Achter wat ramen, maar daar wil je eigenlijk niet naar kijken. Van binnen ziet het er w
Daar zit juist het leukste in (vind ik), de postsortering. De tussenverdieping is een museum, leuk maar zou voor mij minder prio hebben. De postkoets kan buiten tentoongesteld worden en er kan nog wel iets bij de postsortering. Persoonlijk zou ik het wel gewoon zo laten.Pat911 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:02:
[...]
Heeft de bovenste verdieping nog nut? Anders zou je die alsnog kunnen verlagen zodat de facade ook wat uitsteekt boven het dak
Tegen het vierkante zou ik dan het idee van Jip gebruiken. En qua achterkant: klimplanten? Wat groen breekt altijd wel fijn. Een noodtrap kan ook nog.
Qua hoogte: maakt het echt uit dat het afwijkt? Bij de modulars van lego zelf hebben ze ook allemaal verschillende hoogtes. Of heb je zelf alle modulars wel in ongeveer dezelfde hoogtes?
Mooie moc hoor. https://rebrickable.com/m...oclassical-style/#details
Museumverdieping
Sorteercentrum
Ik krijg het niet voor elkaar. De wielen die de schoorsteen laten bewegen slippen over de rails (achteruitrijden fixt dit, want dan komt er iets meer kracht op die asdavidov schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:33:
[...]
Aanvankelijk kon die van mij niet eens rijden, maar ik bleek 2 foutjes gemaakt te hebben (zowel in het mechaniek voor de locomotief, als het mechaniek van de ijsbeer). Dat lag dus echt niet aan de set zelf.
Ben toen gaan zoeken op internet waar het aan kan liggen, en ja; zoek en gij zult vinden, dan kom je idd veel reacties tegen van mensen die aangeven dat het niet goed werkt. Uiteindelijk de oplossing gevonden door ouderwets mn bouwwerk met de instructies na te lopen..... Dus mijn conclusie was toch achteraf dat er geen probleem is met de set, maar dat een foutje bij veel mensen waaronder mezelf snel gemaakt is.... en klagen tegen/over Lego is natuurlijk nog altijd net iets makkelijker dan toegeven dat de fout bij jezelf ligt
Nadat de foutjes hersteld waren kan hij prima rijden, geen enkel probleem.
Overigens gebruik ik IKEA LADDA-batterijen (750mAh) maar die zijn binnen no time op. Idem met mijn 60198 goederentrein. Ik ben de accu's continu aan het opladen. Ook vind ik het coil-whine-achtige geluid mateloos irritant. Kan ik me van mijn gemotoriseerde 7710 niet herinneren
de schoorsteen doet het hier goed, maar nog niet gemotoriseerd, misschien alles even strak aandrukken? het kan zijn dat deze ergens aanloopt als de schoorsteen wat scheef is.Reinier schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:04:
[...]
Ik krijg het niet voor elkaar. De wielen die de schoorsteen laten bewegen slippen over de rails (achteruitrijden fixt dit, want dan komt er iets meer kracht op die as). Ik heb de boel al grotendeels opnieuw gebouwd. Mijn zesjarige junior had hem in elkaar gezet dus ik gaf hem uiteraard meteen de schuld
Overigens gebruik ik IKEA LADDA-batterijen (750mAh) maar die zijn binnen no time op. Idem met mijn 60198 goederentrein. Ik ben de accu's continu aan het opladen. Ook vind ik het coil-whine-achtige geluid mateloos irritant. Kan ik me van mijn gemotoriseerde 7710 niet herinneren
dat de 7710 beter reed is niet gek, een heel andere loc, met een 12v motor. Misschien even de technic asjes nalopen, en allemaal ruimte geven in plaats van alles strak tegen de bricks aan drukken. dit zou nog wel frictie kunnen opleveren
Het lijkt nu gefixt. De wielen zaten iets te strak, niet alleen liep het daardoor niet soepel maar de rubber ringetjes om de wielen raakten de rails niet.
Oh die ijsbeer is echt debiel aan het shaken als je de trein wat harder laat rijden
Op de achtergrond de kersttrein (10361) die de kids samen bouwen, en de vuurtoren (21335) in aanbouw.
:strip_exif()/f/image/C21SExa6zTaVi8bZ8VPjTgXl.jpg?f=fotoalbum_large)
Tevens zijn de kids bezig met de kerst items een plaatsje te geven.
Iemand nog een tip voor extra witte baseplates voor een goede prijs?
:strip_exif()/f/image/SYyv3FqirU1HAq3UZD3X9qIi.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gebruik van elementen in een set op een niet zichtbare plaats blijft mij altijd verbazen.
Naast kleurgebruik (zal vast voor een goede oriëntatie zijn) wordt er hier een Minifigure ring gebruikt als spacer, en krijg je er 2 extra als "spare" bij
:strip_exif()/f/image/KrlDMrhS2jq6skQnQuNEbRvY.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopelijk deze week nog tijd om de kerstman te bouwen, en de trein om te bouwen naar 9V met de kids samen.
Volgende week namelijk geen tijd voor, dan zit ik voor studie een week lang vlak bij de LEGO store in Amsterdam
[ Voor 5% gewijzigd door PurpleBlue op 10-12-2025 20:32 ]
Tof! Nog iemand die interesse heeft in die razor crest. Vind hem zelf ook tof, maar het gebrek aan interieur maakt dat ik die voorlopig niet gaat bouwen. Eerst de UCCS Slave 1, en dan verder inkopen voor de UCCS falcon🥹mawashigeri schreef op maandag 8 december 2025 @ 03:49:
[...]
1. 42082 Rode kraan
2. Jerac Razor Crest
3. 10497 Galaxy Explorer
4. 10355 Renegade
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
En ik wil 300 2x2 tiles in DBG én 150 2x2 tiles in whatever kleur. Komt-ie met pearl gold aan wat exact tweemaal zo duur is. Waarom niet 450 keer die van 10 cent? Die verkoper heeft er zat.
/f/image/2bqjmEvQDuIHY0IX1dABdeKW.png?f=fotoalbum_large)
Doe ik nou iets mafs
Ik moet dus elke keer de gegenereerde carts nauwkeurig nalopen.
Mijn Razor Crest is de MOC van Jerac, niet de Lego UCS!Sabbas-nl schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:59:
Tof! Nog iemand die interesse heeft in die razor crest. Vind hem zelf ook tof, maar het gebrek aan interieur maakt dat ik die voorlopig niet gaat bouwen. Eerst de UCCS Slave 1, en dan verder inkopen voor de UCCS falcon🥹
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Even een algemene vraag. Ik heb helemaal geen ervaring met BrickLink dus misschien heb ik iets niet begrepen, maar wat is nou eigenlijk het voordeel van BrickLink ten opzichte van de officiële LEGO PAB-winkel? Ik zie dat je € 0,10 betaalt voor een 2x2 plate, terwijl je via de officiële LEGO-winkel € 0,07 voor datzelfde steentje betaalt.Reinier schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:11:
Even ranten: ik heb altijd, altijd, altijd ruzie met BrickLink. Gisteren wilde ik een wanted list bestellen en die kwam op iets van €160 uit. Twee minuten later nogmaals laten uitrekenen en toen was het bijv. €120. Toen weer €150 ofzo. Ik snap dat er continu dingen gekocht en aangevuld worden maar dit was maf. Hoe rekent dat ding
En ik wil 300 2x2 tiles in DBG én 150 2x2 tiles in whatever kleur. Komt-ie met pearl gold aan wat exact tweemaal zo duur is. Waarom niet 450 keer die van 10 cent? Die verkoper heeft er zat.
[Afbeelding]
Doe ik nou iets mafs
Kruidvat? Vanavond is er de 20% korting op twee artikelen? Dat is dan 20% korting op €7,99.PurpleBlue schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:24:
Iemand nog een tip voor extra witte baseplates voor een goede prijs?
Dan heb je twee baseplates goedkoper.
Beide zijn goede opties in de juiste setting. Bij PaB krijg je nieuwe Lego stenen en maar 1 keer verzendkosten. Je kan echter alleen kiezen uit het huidige aanbod, dus je hebt vaker dat je asnog wat bij BL moet bestellen. Daarnaast betaal je de Lego kilo prijs lijkt het. En als je bestelling te klein is, betaal je een euro of 6 extra als handlingskosten.Kerngezond schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:27:
[...]
Even een algemene vraag. Ik heb helemaal geen ervaring met BrickLink dus misschien heb ik iets niet begrepen, maar wat is nou eigenlijk het voordeel van BrickLink ten opzichte van de officiële LEGO PAB-winkel? Ik zie dat je € 0,10 betaalt voor een 2x2 plate, terwijl je via de officiële LEGO-winkel € 0,07 voor datzelfde steentje betaalt.
Bij BL heeft er altijd wel iemand het steentje wat je zoekt, maakt niet uit hoe oud. Maar daar betaal je dan ook voor. Hoe zeldzamer het onderdeel, hoe hoger de prijs. En andersom. Verder is het wat meer uitzoekwerk om de juiste combinatie van winkels te vinden. En je betaalt bij elke winkel verzendkosten. Je kan bij BL ook gewoon maar 1 steentje bestelen, al komt er dan vaak wel handlingskosten bij, maar die zijn vaak maar 1 of 2 euro. Vooral de verzendkosten kunnen snel oplopen, bij bestelling bij 3 winkels kan dit al snel oplopen naar 10-15 euro.
Dus soms is PaB goedkoper en soms BL. Ik had bijv deze nodig: https://www.bricklink.com...age?P=11215&C=86#T=P&C=86 (bracket 5x2). Bij BL is die ongeveer 1 cent, bij Lego 35 cent.
/edit: @Reinier Ja, de rekenmodule is een beetje vreemd. Ik had een lijst en die kostte voor NL leveranciers 6 euro. Ik dacht, misschien is er in de EU een goedkopere aanbieder, maar dat kwam dan op 7 euro (excl verzendkosten) uit. Net alsof NL niet in de EU ligt? Overigens waren 2 van de winkels ook in NL, maar 1 in Slovenie. Kies dan alleen winkels in NL als dat goedkoper is....
[ Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 10-12-2025 21:57 ]
Ik ga er altijd maar vanuit dat ik stiekem te veel betaal

Verkrijgbaar vanaf 1 januari voor 19,99 euro.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
In je wanted list de bricks die qua kleur niet uitmaken moet je de kleur op "not applicable" zetten, volgens mij zou dat moeten werken dan?Reinier schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:11:
Even ranten: ik heb altijd, altijd, altijd ruzie met BrickLink. Gisteren wilde ik een wanted list bestellen en die kwam op iets van €160 uit. Twee minuten later nogmaals laten uitrekenen en toen was het bijv. €120. Toen weer €150 ofzo. Ik snap dat er continu dingen gekocht en aangevuld worden maar dit was maf. Hoe rekent dat ding
[Afbeelding]
Doe ik nou iets mafs
het bij elkaar shoppen bij PaB is alleen veel minder gebruiksvriendelijk dan op BL. Zeker als je grote aantallen zoekt.zonoskar schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:50:
[...]
Beide zijn goede opties in de juiste setting. Bij PaB krijg je nieuwe Lego stenen en maar 1 keer verzendkosten. Je kan echter alleen kiezen uit het huidige aanbod, dus je hebt vaker dat je asnog wat bij BL moet bestellen. Daarnaast betaal je de Lego kilo prijs lijkt het. En als je bestelling te klein is, betaal je een euro of 6 extra als handlingskosten.
Bij BL heeft er altijd wel iemand het steentje wat je zoekt, maakt niet uit hoe oud. Maar daar betaal je dan ook voor. Hoe zeldzamer het onderdeel, hoe hoger de prijs. En andersom. Verder is het wat meer uitzoekwerk om de juiste combinatie van winkels te vinden. En je betaalt bij elke winkel verzendkosten. Je kan bij BL ook gewoon maar 1 steentje bestelen, al komt er dan vaak wel handlingskosten bij, maar die zijn vaak maar 1 of 2 euro. Vooral de verzendkosten kunnen snel oplopen, bij bestelling bij 3 winkels kan dit al snel oplopen naar 10-15 euro.
Dus soms is PaB goedkoper en soms BL. Ik had bijv deze nodig: https://www.bricklink.com...age?P=11215&C=86#T=P&C=86 (bracket 5x2). Bij BL is die ongeveer 1 cent, bij Lego 35 cent.
/edit: @Reinier Ja, de rekenmodule is een beetje vreemd. Ik had een lijst en die kostte voor NL leveranciers 6 euro. Ik dacht, misschien is er in de EU een goedkopere aanbieder, maar dat kwam dan op 7 euro (excl verzendkosten) uit. Net alsof NL niet in de EU ligt? Overigens waren 2 van de winkels ook in NL, maar 1 in Slovenie. Kies dan alleen winkels in NL als dat goedkoper is....
Water-Escape
Had jij ook problemen met de wedges onder de deurpanelen, dat die niet goed op elkaar lijken aan te sluiten?Kerngezond schreef op donderdag 11 december 2025 @ 06:21:
Zo, even wat voorpret voordat ik aan de grote D ga beginnen.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
- De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
- Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
- Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
- Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
- Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
- Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
:strip_exif()/f/image/IsHAnUtGInEURoRMzNq7jCPE.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/mHt4PE3eBOwaBFbzwgYp6lFu.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/VnurDheDNzEJnv5i1n6yGKUv.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WzhVN5zfyNuewn7q1EmkYsWP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jyS02lzz7UZKnZUQ369pyJm9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yb2hdUmahgCSHRDLWVlPvY0H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8XeVUkzgiNiv9N5ghnlDBzVm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/shHC4JCUpCMUnFH7g4yB5c3W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iW9HhPPQmbIdNOqSFT0j9LWM.jpg?f=fotoalbum_large)