siggy schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:28:
[...]
Het probleem is enerzijds de
plotselinge overreactie en anderzijds, wat je al zegt, de subjectiviteit van iets wat vrij exact behandeld kan worden. Het is gezegd tijdens een live interview en het is (om wat voor belachelijke reden dan ook) niet toegestaan. Als dat de regels zijn, prima. Maar de FIA wringt zich nu in bochten om voor exact hetzelfde woord andere straf te verzinnen. De overtreding is begaan. Sinds wanneer is een 'sorry' dan genoeg om eenzelfde straf voor eenzelfde vergrijp te ontkomen? Stel je voor, Max had direct na Norris van de baan te rijden 5 ronden lang zijn 'excuses' over de boordradio verklaard, maar zijn positie niet teruggegeven, denken we dan echt dat de stewards dat als 'mitigating factor' zal betitelen? Nee uiteraard niet, de overtreding is gebeurd.
Eens. Het is heel simpel om te handhaven. En het is te accepteren als de handhaving eerlijk is. Toch faalt het bij de FIA.
Wat 'kanker' betreft, ik heb werkelijk nooit begrepen waarom dat een issue is. Heb ook genoeg kennissen en familieleden aan kanker verloren.....voor mij een vloekwoord als elk ander.
Zo sta ik er ook in. Als ik het iemand hoor zeggen, word ik er niet anders van. Ik vind het meestal wel iets negatiefs zeggen over de persoon die met veel krachttermen spreekt in openbare situaties. Van Dick Schoof zou men het niet accepteren (waardoor het blijft bij tjongejongejonge).
Ik vind eerlijk gezegd de radiocommunicatie tijdens het rijden van veel coureurs, en zeker Max, niet sterk. Zinnen als "The car is not steering at all." of "I have no grip at all with these tires" of "What is this idiot doing". Dat is pure frustratie en mist de professionele details die het team op dat moment nodig heeft om Max optimaal te kunnen bedienen.
Als ze het dan echt menen, wordt het: "I have no f*cking grip". Als de auto in de fik staat of je crasht met hoge snelheid, dan doe ik niet moeilijk over frustatie en vloeken. Als ik teamleider was, had ik wel iets gezegd over duidelijk en effectief communiceren onder de normale omstandigheden. Ze verdienen miljoenen en rijden in de koningsklasse, maar komen regelmatig over als verwende snotneuzen.
"They race me so hard." - Albon (tijdens een race in 2020).
Van mij mag ook alles gezegd worden, maar dat betekent niet dat het altijd wijze woorden zijn die respect verdienen en dat alles in het openbaar moet kunnen. Racistische uitingen worden door ons terecht ook afgekeurd. De woorden op zich zijn prima maar de strekking is wat anders...
Welk beeld schept het als sporters elkaar, de teams en de FIA/stewards steeds uitschelden? Zelfs als fervent vloeker ben ik daar niet voor.
F1 - A gentlemen's sport...