@
Grrrrrene En de Nederlandse pers is dan ook nog eens zo 'dom' om de standpunten uit de Britse pers over te nemen. Afgelopen slingerde de buren van het AD het artikel
"Internationale media hekelen ‘roekeloze’ Max Verstappen: ‘Hamilton heeft ongetwijfeld een mening’" online. De (te) lange kop suggereert wat mij betreft al direct dat de schuld internationaal bij Verstappen wordt gelegd. De inleiding is al iets genuanceerder:
De saga Max Verstappen-Lando Norris kwam met de kleine botsing in Oostenrijk tot een nieuw hoogtepunt en kan een opmaat zijn naar nóg meer strijd op het randje. Voer voor discussie in de internationale media, waar met name de Britse pers al een einde maakt aan de vriendschap van de coureurs. Verstappen wordt daarvoor veelvuldig als schuldige aangewezen, maar hij krijgt steun uit Franse hoek.
Maar als we dan de geciteerde publicaties bekijken, wordt er vooral gekeken bij de Britten, namelijk bij
The Guardian en
The Daily Mail, waar compleet de schuld bij Max wordt gelegd. Aan het einde van het artikel staat er dan ook nog een citaat van het Franse
L'Equipe die het heel wat genuanceerder stelt. Het Belgische
Het Laatste Nieuws tel ik niet mee, want dat is simpelweg de Belgische variant van het AD. En als slager hoor je niet je eigen vlees te keuren.
Mijn punt is vooral dat het, uit de titel, enigszins lijkt alsof Verstappen compleet wordt gefileerd door 'internationale media', terwijl het eigenlijk maar om
2 Engelse publicaties gaat

. Dat zegt natuurlijk iets over het AD en DPG, maar ook over de stemmingmakerij die er heerst op 'nieuwswebsites' en social media. Want ook de NOS doet er met
"Aanvaring Verstappen en Norris hing in de lucht: 'Kan eindigen met ernstig ongeluk'" wat mij betreft gewoon aan mee. En het feit dat je in deze tijd blijkbaar geen conflicten meer kunt hebben met vrienden of collega's. Het is volgens mij heel normaal en gezond om af en toe eens te botsen. En dan heb ik het niet eens over het feit dat deze jongens reageren met de adrenaline op hun tong.
Maar er is blijkbaar geen plek meer voor een normale, rustige analyse van dit geheel. Dat zal vast komen door algoritmes en advertenties, maar dat vind ik echt enorm jammer. Ik bedoel als zelfs Jeremy Clarkson zo reageert:
Kun je volgens mij wel stellen dat de media nu te ver gaat met analyseren van dit simpele incident. Ik denk dat we vooral blij moeten zijn dat deze twee kemphanen op de baan het tegen elkaar opnemen. En dat we auto's hebben die met elkaar kunnen racen in plaats van week in, week uit een hele dure parade rijden. Dat brengt uiteindelijk emotie en dus mooie televisie

.