Eigenlijk met name om rachelwerk te voorkomen. Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat de koude kant is afgewerkt met dampdichte folie. Ik baseer dat op de bouwtekening waar "DPC folie" staat. Het doel van meer isolatie is 2-voudig meer warmte binnenhouden in de winter, maar met name ook in de zomer de warmte buiten houden. Vandaar de keuze voor houtvezel, naast het duurzamere aspect van houtvezel. We zouden wel meer dan 4 cm kwijt kunnen, nadeel is alleen dat ons dak niet alleen de zolder beslaat maar ok de 2de verdieping en daar wordt meer dan 4cm een stuk meer gedoe. Hieronder foto's van de huidige situatie op de zolder en de 2de verdieping.Franciesco schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:47:
@Djvdb Met welk doel wil je de houtvezelplaten verlijmen? Als je nog een folie en afwerklaag gaat toevoegen ontkom je meestal niet aan rachelwerk of iets vergelijkbaars. Daarmee kan het isolatiemateriaal vaak ook tegen gehouden worden.
Los daarvan is houtvezel niet echt geschikt voor verlijming: het is zacht en zuigend. Als tijdelijke ondersteuning kan het misschien, maar daar heb ik geen ervaring mee en daar zijn ook andere methodes voor zoals tijdelijke latten, metaalband en nietjes.
Misschien kun je wat meer vertellen over de wensen en het dak inclusief foto's?
Weet je overigens zeker dat de koude kant van het dak voorzien is van dampdichte folie? Dat is niet erg gebruikelijk bij een hellend dak.
Mocht die dampdichte folie inderdaad aanwezig zijn, dan is in de meeste gevallen een klimaatfolie aan de warme kant een goede combinatie met een dampopen isolatiemateriaal zoals de door jou genoemde houtvezel. Zoals we hier vaker melden is een simulatie in Ubakus aan te raden voor meen inzicht.
Is 4cm isolatiemateriaal het maximale wat je extra kwijt kunt of wilt? Want het levert niet heel veel winst op. Maar wel veel werk en kosten. Dus als het enigszins kan is isoleren tot een totale Rc waarde van 5 of meer wat mij betreft slim om te doen mocht je de situatie willen verbeteren.
Een eventuele andere optie kan nog zijn om de zolder vloer te isoleren daar zit veel ruimte onder. Ik zal eens naar Ubakus gaan kijken
Situatie vliering:
:strip_exif()/f/image/XY3MxR6WkQNlu1UOKmg9MngZ.gif?f=fotoalbum_large)
Situatie 2de verdieping:
:strip_exif()/f/image/fN6Gy6yBtkFdCunyXlNbFY29.gif?f=fotoalbum_large)
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier