PIR kan zeker een optie zijn, maar hebben ze waarschijnlijk geen zin in omdat het meer werk is dan een paar rollen PIF er in een uurtje tegen aan mieteren en dan met gierende banden naar de volgende klant te rijdencom2,1ghz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:55:
[...]
Ja dat is nou het vervelende. De gemeente heeft dit namelijk uitbesteed: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736507/1 en verleent deze subsidie aan dat bedrijf. Dat bedrijf regelt weer de aannemers die de werkzaamheden uitvoeren.
Ik heb aangegeven dat ik graag PIR zou willen maar dat zou geen optie zijn volgens hun.
Dus de concerns zijn dat mocht je een keer een leiding door het dak trekken dat het vrijwel niet te doen is om PIF dicht te maken?
[...]
Ik weet dus niet wat voor isolatie dat is en of dat tegenwoordig nog goed isoleert. Het is dat mijn zolder nu niet afgewerkt is sinds de dakkapellen zijn geplaatst en ik op deze manier ook meteen de afwerking kan laten doen.
[Afbeelding]
En ja bewezen techniek. Dan schakel ik een professional in en mag ik alsnog zijn oplossing in twijfel trekken wat ik weer zo jammer vind.
Mijn ervaring is dat vaklui vaak dingen doen uit beweegredenen zoals gevoel en "zo doen we dat altijd", maar tijden veranderen. Het is daarom belangrijk zelf ook onderzoek te doen, dingen te berekenen en het is uiteindelijk de opdrachtgever die bepaalt wat er gebeurd. Of de aannemer het er nou mee eens is of niet, hij krijgt zijn geld voor werkzaamheden waar jij opdracht toe geeft.
Zo vond de installateur hier het eigenlijk onzin dat ik hem op de bovenverdieping grote T22 radiatoren liet plaatsen in plaats van de bestaande T1's die er hingen. "veel te groot en veel te veel warmte afgifte", wat zou kloppen bij 70-80 graden water aanvoer. Ik had de warmte afgifte berekend bij 40-45 graden, maar daar kon hij niet bij. En nog een voorbeeld: de vloerverwarming-aanleg-meneer vond de bestaande 4-5 cm piepschuim onder de betonvloer meer dan genoeg en na isolatie absoluut niet nodig toen ik vertelde dat ik de kruipruimte op termijn nog wou na isoleren.