Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:30
com2,1ghz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:55:
[...]

Ja dat is nou het vervelende. De gemeente heeft dit namelijk uitbesteed: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736507/1 en verleent deze subsidie aan dat bedrijf. Dat bedrijf regelt weer de aannemers die de werkzaamheden uitvoeren.

Ik heb aangegeven dat ik graag PIR zou willen maar dat zou geen optie zijn volgens hun.
Dus de concerns zijn dat mocht je een keer een leiding door het dak trekken dat het vrijwel niet te doen is om PIF dicht te maken?

[...]

Ik weet dus niet wat voor isolatie dat is en of dat tegenwoordig nog goed isoleert. Het is dat mijn zolder nu niet afgewerkt is sinds de dakkapellen zijn geplaatst en ik op deze manier ook meteen de afwerking kan laten doen.
[Afbeelding]

En ja bewezen techniek. Dan schakel ik een professional in en mag ik alsnog zijn oplossing in twijfel trekken wat ik weer zo jammer vind.
PIR kan zeker een optie zijn, maar hebben ze waarschijnlijk geen zin in omdat het meer werk is dan een paar rollen PIF er in een uurtje tegen aan mieteren en dan met gierende banden naar de volgende klant te rijden :+.

Mijn ervaring is dat vaklui vaak dingen doen uit beweegredenen zoals gevoel en "zo doen we dat altijd", maar tijden veranderen. Het is daarom belangrijk zelf ook onderzoek te doen, dingen te berekenen en het is uiteindelijk de opdrachtgever die bepaalt wat er gebeurd. Of de aannemer het er nou mee eens is of niet, hij krijgt zijn geld voor werkzaamheden waar jij opdracht toe geeft.

Zo vond de installateur hier het eigenlijk onzin dat ik hem op de bovenverdieping grote T22 radiatoren liet plaatsen in plaats van de bestaande T1's die er hingen. "veel te groot en veel te veel warmte afgifte", wat zou kloppen bij 70-80 graden water aanvoer. Ik had de warmte afgifte berekend bij 40-45 graden, maar daar kon hij niet bij. En nog een voorbeeld: de vloerverwarming-aanleg-meneer vond de bestaande 4-5 cm piepschuim onder de betonvloer meer dan genoeg en na isolatie absoluut niet nodig toen ik vertelde dat ik de kruipruimte op termijn nog wou na isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
com2,1ghz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:55:
[...]

Ja dat is nou het vervelende. De gemeente heeft dit namelijk uitbesteed: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR736507/1 en verleent deze subsidie aan dat bedrijf. Dat bedrijf regelt weer de aannemers die de werkzaamheden uitvoeren.

Ik heb aangegeven dat ik graag PIR zou willen maar dat zou geen optie zijn volgens hun.
Dus de concerns zijn dat mocht je een keer een leiding door het dak trekken dat het vrijwel niet te doen is om PIF dicht te maken?
er zijn er nog meer hoor : zo kan je waar je PIF gebruikt doorgaans ook PIR gebruiken de "geen optie" is dus waarschijnlijk gemotiveerd vanuit hun denkbeeld en niet vanuit meedenken met de klant.

Toen ik een jaar of 20 geleden voor het eerst met die isolatie-folies in aanraking kwam op beursen en nog jong en goedgelovig was. Had ik de neiging om ze te geloven als ze van onder hun calimero eierdopje riepen dat ze werden tegengewerkt door de grote jongens (isover, rockwool etc) Dit, omdat de traditionele berekeningen werken met warmte weerstand en niet zo zeer met reflectie. Als we er iets langer over nadenken weten we dat ongeveer alle isolatie fabrikanten producten hebben met reflectie ( aluminium folie) die hebben dus bar weinig te verliezen. Daarnaast wordt het ook wel een beetje vermoeiend als men 20 jaar lang dezelfde complottheorieen gebruikt om eigen falen te maskeren, want uiteindelijk leverde ze zelf niet de juiste gegevens aan. Als je na 20 jaar nog altijd niet het telsell nivo bent ontstegen zal het product waarschijnlijk niet zo heel bijzonder zijn. Dat het product ooit goed gekeurd is voor een subsidie mag dan ook een klein wonder heten.

Zelf zeggen ze dat het product alleen optimaal werkt met een spouw aan beide kanten van de folie, die worden echter zelde aangebracht en dan blijft alleen de echte RD waarde over ( die ze dus niet willen noemen)
Ik weet dus niet wat voor isolatie dat is en of dat tegenwoordig nog goed isoleert. Het is dat mijn zolder nu niet afgewerkt is sinds de dakkapellen zijn geplaatst en ik op deze manier ook meteen de afwerking kan laten doen.
[Afbeelding]

En ja bewezen techniek. Dan schakel ik een professional in en mag ik alsnog zijn oplossing in twijfel trekken wat ik weer zo jammer vind.
Als we een tv of wasmachine uitzoeken lezen we testen en kijken we reviews als we voor duizenden euro's aan het huis laten verspijkeren moeten we dan die mensen op hun blauwe ogen geloven? Je moet om jezelf te beschermen jezelf inlezen en idd nagenoeg alles in twijfel trekken of iemand betalen om je belangeloos te adviseren. Als jij het als "baat het niet, dan schaat het niet" 2000 euro afwerking ziet mag je dat natuurlijk zelf weten. iedereen bepaald zijn eigen motivaties. Voor het jaartal van je huis is 10cm pir (?) best aardige isolatie en als je verbruik nu 400m3 gas is (is dat in of excl warm water?) valt er ook niet heel veel meer te besparen en is isoleren financieel niet heel zinvol. Persoonlijk zou ik het niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:19
@twain4me @Terrz bedankt voor de wake up call. PIF folie is dus eigenlijk helemaal geen optie en wordt dus meer gedaan omdat het de aannemer berer uit komt.

Het schimmige aan deze situatie vind ik dat ik de bedragen vrij fors vind omdat er subsidie is. Ook voor het plaatsen van HR++ op de 1e verdieping kreeg ik bedragen te horen van 3000 euro terwijl ik zelf meerdere offertes heb van 1800-2000 euro.

Ik zal hier verder naar kijken. Ik heb in ieder geval een aftimmering nodig om de boel mooi te maken. Moet even kijken of we de diepte van de gording volledig meenemen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Ik heb jullie advies nodig wat ik moet doen. Blijkbaar een adviseur + isolatieaannemer inschakelen is niet voldoende en ook niet wat ik uiteindelijk wil.

Dit is mijn zolder. Zat voorheen glaswol met gipsplaten. Ik had voorheen achter een klein dakkapel en voor niets. We hebben 2 nieuwe prefab dakkapellen laten plaatsen. Sindsdien heb ik de "industriele" look op mijn werkkamer.
We willen de zolder renoveren en onze slaapkamer van maken. Bij de helft waar de washok en de trap zit wil ik een vliering maken waar we spullen in kunnen bewaren zoals de koffers die je op de foto ziet. De andere helft waar de slaapkamer komt wil ik wel een hoog plafond.

Wat betreft de isolatie heb ik echt geen flauw idee wat ik moet doen. Ik ben al maanden aan het zoeken en kijken. Ene zegt PIR platen recht erop, ander zegt nee ventilatielatten. Wel of geen folie.Of helemaal niet isoleren.
Nou is mijn gasverbruik dusdanig laag(verwarmen, warm water en koken) rond de 300-400m3. Dit mede door slimme radiatorknoppen(met home assistant) en een prima afgestelde CV ketel.

Ik moet de zolder goed hebben afgewerkt. Stucen is geen probleem want heb een zwager die dat doet.

De uitdaging die ik heb is dat de prefab dakkapel zo geplaats is waarbij de gordingen met de nieuwe balken niet dezelfde dikte hebben. Aan een kant lijkt de boel ook krom. Nou stoort dit mij maar ik heb besloten mijzelf dom te houden en denken dat een dakkapelbedrijf het beter weet dan ik. Toen ik erover begon kreeg ik een verhaal dat dit zo hoort. Ik kan hierdoor volgens mij niet even zomaar PIR met gips in 1 gebruiken vanwege de hoogteverschillen. Al die voorbeelden op internet gaan over perfecte balken.

Zoals hieboven gepost kom ik in aanmerking voor 4000 euro subsidie die loopt via een isolatieadviesbedrijf en die een aannemer heeft gestuurd om de boel in te meten. Ik ws niet thuis dus ik kon niet al mijn vragen bij hem kwijt. Via de mail liep het ook een beetje stroef. Hun enige optie is PIF roof folie Rd 3.5 met hansapanelen die overschilderbaar zijn. Totaal kosten 6000 euro. Oftewel 2000 euro uit mijn eigen zak. Maar dan zit ik weer met mijn dak die afgewerkt is met hansapanelen en mijn dakkapel waar gipsplaten op zitten. Er is expliciet gezegd dat de binnenkart van de dakkapel niet wordt afgewerkt.

Dit leek mij een prima optie gezien ik "maar" voor 2000 euro mijn hele zolder dak kan laten isoleren en aftimmeren. Enig concern die ik heb is of ze dit netjes kunnen dien gezien de bestaande situatie. Bij nader inzien met de posts hierboven zou PIF folie niet handig zijn en misschien in praktijk niet de juiste Rd waarde zal hebben. Misschien een beetje zonde van de inspanning.

Nu heb ik gekeken naar de alternatieven om het zelf te doen. PIR+gipsplaat in een. Zo vastlijmen/schroeven en je hebt je isolatie en afwerking in 1. Ik ben bang dat dit niet gaat werken vanwege de afwijkingen in hoogtes van de balken en het krom lopen van een balk die geplaats is. Ook dat de ene gording in dezelfde hoek staat als het dak, en de andere weer rechtop. Daar moet maatwerk gedaan worden om die PIR+gips passend te krijgen.

Een ander optie is gewoon weer gaan voor glaswol. Het jeukt al terwijl ik dit typ. Maar hiermee heb ik meer mogelijkheden om de afwerking goed te krijgen waarbij gipsplaten komen. dan kan ik weer houten regels plaatsen en bij de ene plek een cm dieper en bij de andere plek weer niet. Uiteindelijk wordt het 1 egaal oppervlakte van gipsplaten die gestuuct kunnen worden.

Wat zeggen jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bK3bw2IzJNyk4i4qseStwkFyqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLJEcKM1euPFTfhw6EOulNkn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLXpOaU75VFW2sIGuQPfMTwfraA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4FNESSpA6XpSuVtKFdJs26a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/espDmcxBDhSvXo3VkW1hKPbU0Y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Az8fGvp5k0uznXvGbVBpqQ4o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UJi03FAaQ2leZl0xxOduk-dWs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoaD5z09ooApyJaLEqV8FCkC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hGu2fOnB_ZR_jZcRGNEQFW1I1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyLC96RnY3roCA0dSlKVArH4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iOrzAu0iqFG7L8Rtt22wqTgXoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVUJd9d07IGy6wfTtyPD4TMz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0Ud95dn4AfUI5XmCkJXLZC9AYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzXUyjhG9yxvkrbl4NfEBuAL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF9jUxe-apFhRdpRyo6QcvEza-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1hAnlGVmNYi9zPafscGqsk0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dfa3ICaO3n8vMkZrXeZ7uxzuaJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3DRObs29Yxbw8OJSLQ0nvRS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NifeC4t7gq6rh8VHLcJo_OBhC7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yszGkefd7t19YFWit1evrKqV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:10
com2,1ghz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:15:
Ik heb jullie advies nodig wat ik moet doen. Blijkbaar een adviseur + isolatieaannemer inschakelen is niet voldoende en ook niet wat ik uiteindelijk wil.

Dit is mijn zolder. Zat voorheen glaswol met gipsplaten. Ik had voorheen achter een klein dakkapel en voor niets. We hebben 2 nieuwe prefab dakkapellen laten plaatsen. Sindsdien heb ik de "industriele" look op mijn werkkamer.
We willen de zolder renoveren en onze slaapkamer van maken. Bij de helft waar de washok en de trap zit wil ik een vliering maken waar we spullen in kunnen bewaren zoals de koffers die je op de foto ziet. De andere helft waar de slaapkamer komt wil ik wel een hoog plafond.

Wat betreft de isolatie heb ik echt geen flauw idee wat ik moet doen. Ik ben al maanden aan het zoeken en kijken. Ene zegt PIR platen recht erop, ander zegt nee ventilatielatten. Wel of geen folie.Of helemaal niet isoleren.
Nou is mijn gasverbruik dusdanig laag(verwarmen, warm water en koken) rond de 300-400m3. Dit mede door slimme radiatorknoppen(met home assistant) en een prima afgestelde CV ketel.

Ik moet de zolder goed hebben afgewerkt. Stucen is geen probleem want heb een zwager die dat doet.

De uitdaging die ik heb is dat de prefab dakkapel zo geplaats is waarbij de gordingen met de nieuwe balken niet dezelfde dikte hebben. Aan een kant lijkt de boel ook krom. Nou stoort dit mij maar ik heb besloten mijzelf dom te houden en denken dat een dakkapelbedrijf het beter weet dan ik. Toen ik erover begon kreeg ik een verhaal dat dit zo hoort. Ik kan hierdoor volgens mij niet even zomaar PIR met gips in 1 gebruiken vanwege de hoogteverschillen. Al die voorbeelden op internet gaan over perfecte balken.

Zoals hieboven gepost kom ik in aanmerking voor 4000 euro subsidie die loopt via een isolatieadviesbedrijf en die een aannemer heeft gestuurd om de boel in te meten. Ik ws niet thuis dus ik kon niet al mijn vragen bij hem kwijt. Via de mail liep het ook een beetje stroef. Hun enige optie is PIF roof folie Rd 3.5 met hansapanelen die overschilderbaar zijn. Totaal kosten 6000 euro. Oftewel 2000 euro uit mijn eigen zak. Maar dan zit ik weer met mijn dak die afgewerkt is met hansapanelen en mijn dakkapel waar gipsplaten op zitten. Er is expliciet gezegd dat de binnenkart van de dakkapel niet wordt afgewerkt.

Dit leek mij een prima optie gezien ik "maar" voor 2000 euro mijn hele zolder dak kan laten isoleren en aftimmeren. Enig concern die ik heb is of ze dit netjes kunnen dien gezien de bestaande situatie. Bij nader inzien met de posts hierboven zou PIF folie niet handig zijn en misschien in praktijk niet de juiste Rd waarde zal hebben. Misschien een beetje zonde van de inspanning.

Nu heb ik gekeken naar de alternatieven om het zelf te doen. PIR+gipsplaat in een. Zo vastlijmen/schroeven en je hebt je isolatie en afwerking in 1. Ik ben bang dat dit niet gaat werken vanwege de afwijkingen in hoogtes van de balken en het krom lopen van een balk die geplaats is. Ook dat de ene gording in dezelfde hoek staat als het dak, en de andere weer rechtop. Daar moet maatwerk gedaan worden om die PIR+gips passend te krijgen.

Een ander optie is gewoon weer gaan voor glaswol. Het jeukt al terwijl ik dit typ. Maar hiermee heb ik meer mogelijkheden om de afwerking goed te krijgen waarbij gipsplaten komen. dan kan ik weer houten regels plaatsen en bij de ene plek een cm dieper en bij de andere plek weer niet. Uiteindelijk wordt het 1 egaal oppervlakte van gipsplaten die gestuuct kunnen worden.

Wat zeggen jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je zou ook nog voor de optie PIR kunnen gaan en dan los een regelwerk met gips.

Dat kost wel werk en dan vooral de stukken die maatwerk worden met hoeken e.d.

Het probleem met energie/isolatie adviseurs is dat ze vaak van het isolatiebedrijf zelf zijn.
Dus preken voor eigen parochie, ook energieadviseurs die via bureaus werken kunnen betaald worden voor leads.

Ik ben van mening dat je dit het beste zelf kan maken om het mooi af te kunnen werken of dat je iemand zoekt die maatwerk kan leveren. Maar dit gaat wel meer geld kosten.

Edit:
Hieraan toevoegend, ik meen dat die opstaan achtige platen op je dak licht dampremmend zijn?
Wel belangrijk om na te rekenen wat het doet als je er PIR tegenaan zou zetten.

Deze is overigens wel gevoelig voor afwerking. Een getordeerde gording betekent ook dat je meer PUR moet gebruiken wil je alles op kunnen vullen, daarbij alles nog goed aftapen e.d.
Ik heb het hier gebruikt maar zou de vorige keer voor een biobased gaan. Dan is houtvezel wel een goede. Komt vaker langs hier en heeft een goede fase verschuiving.

[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 03-09-2025 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Aan dit hele verhaal toevoegend, wat ik zie bij de werkzaamheden die hier aan/in het huis gedaan zijn.(en dat zijn er weinig)
Proberen ze allemaal zo snel mogelijk klaar te zijn. Hiervoor heb ik ze dan ook terug laten komen wat mijns inziens voor hen onder aan de streep toch wel wat geld heeft gekost.
Wellicht dat ze er vanuit gaan dat de meeste klanten matig werk wel accepteren?

@com2,1ghz wat zit er achter de wang afwerking van je dakkapel (waar nu de gipsplaten aan de zijkant tegenaan zitten?

[ Voor 13% gewijzigd door elektriekert op 03-09-2025 13:23 ]

• com2,1ghz
elektriekert schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:20:

@com2,1ghz wat zit er achter de wang afwerking van je dakkapel (waar nu de gipsplaten aan de zijkant tegenaan zitten?
Exacte materiaal weet ik niet. Dit staat in de offerte:
Bouwwijze prefab, isolatie sandwichelementen dak RC 6.3, EPDM dakbedekking,
zijwangen RC 4.7, lood 15 ponds
elektriekert schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:40:
[...]

Je zou ook nog voor de optie PIR kunnen gaan en dan los een regelwerk met gips.

Dat kost wel werk en dan vooral de stukken die maatwerk worden met hoeken e.d.

Het probleem met energie/isolatie adviseurs is dat ze vaak van het isolatiebedrijf zelf zijn.
Dus preken voor eigen parochie, ook energieadviseurs die via bureaus werken kunnen betaald worden voor leads.

Ik ben van mening dat je dit het beste zelf kan maken om het mooi af te kunnen werken of dat je iemand zoekt die maatwerk kan leveren. Maar dit gaat wel meer geld kosten.

Edit:
Hieraan toevoegend, ik meen dat die opstaan achtige platen op je dak licht dampremmend zijn?
Wel belangrijk om na te rekenen wat het doet als je er PIR tegenaan zou zetten.

Deze is overigens wel gevoelig voor afwerking. Een getordeerde gording betekent ook dat je meer PUR moet gebruiken wil je alles op kunnen vullen, daarbij alles nog goed aftapen e.d.
Ik heb het hier gebruikt maar zou de vorige keer voor een biobased gaan. Dan is houtvezel wel een goede. Komt vaker langs hier en heeft een goede fase verschuiving.
Ik heb hier gisterenavond weer zitten meten en denken. Wat jij zegt met losse PIR platen is een optie.
Ik weet alleen niet of ik nou echt klimaatfolie nodig heb of niet? Ik heb gekeken naar een aantal video's en websites en daar zag ik mensen zelfs gipsplaten vastkitten op de PIR plaat. De PIR plaat zelf zou dan vastgekit/gepurt worden op de multiplex.
YouTube: DAK ISOLEREN EN ZOLDER SCHILDEREN/ plafond isoleren met Pir platen.

Hier plakken ze het ook rechtstreeks op het beschot:
YouTube: Stappenplan: Isoleer een schuin dak met PIR en gipsplaat in één | Do...

PIR zou aan beide kanten dampdicht zijn. Toch heb ik ook een aantal andere mensen gezien met dezelfde zolder maar dan alsnog klimaatfolie plakken aan de wame kant. Dat de PIR platen tussen houten regels zit en de gips weer daarop zit. Dan krijg je weer de waarschuwing dat je weer niet dubbel moet isoleren

Een maat van mij had ook zijn zolder geisoleerd maar die zei dat hij zo door het dakbeschot de dakpannen kon zien. Dus daar begrijp ik het wel dat die klimaatfolie nodig heeft aan de warme kant

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:20

kujinshi

seven heroes

Ik heb bij wanden wel platen vastgekit op PIR platen, maar zou dat bij plafonds niet doen. Je wilt nooit dat het ooit naar beneden komt.

• elektriekert
com2,1ghz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:27:
[...]

Ik vermoed dan PIR platen met aan beiden kanten een alucachering.
Ik heb hier gisterenavond weer zitten meten en denken. Wat jij zegt met losse PIR platen is een optie.
Ik weet alleen niet of ik nou echt klimaatfolie nodig heb of niet? Ik heb gekeken naar een aantal video's en websites en daar zag ik mensen zelfs gipsplaten vastkitten op de PIR plaat. De PIR plaat zelf zou dan vastgekit/gepurt worden op de multiplex.
Als je de naden niet afplakt met alutape heb je op de plekken waar de platen op elkaar aansluiten geen dampdichte verbinding.
PIR zou aan beide kanten dampdicht zijn. Toch heb ik ook een aantal andere mensen gezien met dezelfde zolder maar dan alsnog klimaatfolie plakken aan de wame kant. Dat de PIR platen tussen houten regels zit en de gips weer daarop zit. Dan krijg je weer de waarschuwing dat je weer niet dubbel moet isoleren
Een klimaat folie zal niet heel veel meer doen aan de warme kant als de geplaatste pir platen daar achter goed zijn afgetaped. E.d.
Een maat van mij had ook zijn zolder geisoleerd maar die zei dat hij zo door het dakbeschot de dakpannen kon zien. Dus daar begrijp ik het wel dat die klimaatfolie nodig heeft aan de warme kant
Bedoel je dan een folie aan de koude kant?
Dampopen of nog beter spinvlies (ook dampopen)

• elektriekert
Ik ben momenteel gestart met het isoleren van een woningscheidende spouw.
Nu is een deel van het minder stijle dak iets anders opgebouwd, namelijk:
Horizontante planken
Asfaltpapier (bitumen papier)
tengels
panlatten
dakpannen

De horizontale planken dekken de woningscheidende spouw af, hier wil ik een kleine 10cm tussenuit zagen om bij de spouw te kunnen.
Het asfaltpapier snijd ik daar dan ook open.
Als ik de spouw daar dan heb geïsoleerd wil ik weer eoa folie over het asfaltpapier plakken zodat met hevige wind en regen geen water in het dakbeschot kan lopen.
Wat betreft het tussenuit gezaagde hout laat ik vervallen. Ik zie geen meer waarde om dat terug te plaatsen.

Welke folie raden jullie aan?
Zelf dacht ik eraan om spinvlies erop te kitten oid.
Ik heb wel dampopen- en dampremmende versterkte folie (blauw en rood), maar volgens mij is dat voor een dak minder geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
com2,1ghz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:03:
Vanwege een subsidie vanuit de gemeente kom ik in aanmerking voor 4000 euro. Zij regelen dan weer een aannemer die dus onlangs langs is geweest voor een offerte.

Ik heb een tussenwoning uit 1988 met een schuin zolderdak met 2 nieuwe dakkapellen. Mijn dak bestaat uit:
1. Betonnen dakpannen
2. Soort van PUR achtig plaat van 10cm
3. Multiplex van ongeveer 3 cm.
4. <Hier komt de isolatie>
5. <Hier komt de afwerking>

Mijn dakoppervlakte zou 38m2 zijn.

De isolatiebedrijf kwam met een offerte voor PIF roof folie met een Rd van 3.5 met een afwerking van Hansapanelen. Dat lijkt op hout van ongeveer 2 cm dik gok ik. Totaal voor 6000 euro. Na aftrek subsidie kost dit mij 2000 euro.

Nou ben ik bezig geweest met Ubakus, daar bestaat blijkbaar geen PIF folie dus daar kwam ik niet echt uit. Ook weet ik niet wat voor materiaal dat schuim is.

Zie hier een doorsnede vanaf mijn dakkapel.
[Afbeelding]

Ik zou eigenlijk willen weten of die Rd 3.5 wel voldoende is en of dit een reëel bedrag is inclusief afwerking.

Mijn gasverbruik zit tussen 300m3 en 400m3 per jaar.
Volgens Joost de Vree is PUR van 100mm wel een dampremmer is =5 tot 19 meter.
Ik vermoed wel dat dat op je dak ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
elektriekert schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:26:
[...]

Volgens Joost de Vree is PUR van 100mm wel een dampremmer is =5 tot 19 meter.
Ik vermoed wel dat dat op je dak ligt.
Goed om te weten :) De daadwerkelijke dikte is 60mm. volgens de bouwtekening Vanwege de schuine zaagsnede van mijn dak schatte ik het op 100mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1986
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:12
Goedemiddag,
Na begin vorig jaar enorm veel informatie met betrekking tot isoleren van de zolder hier ingewonnen te hebben is er hier inmiddels veel gebeurd, maar nog niets geïsoleerd. Gisteren zijn aan beiden zijden dakkapellen geplaatst waardoor nog maar net de helft van het oude dak over blijft dat geïsoleerd moet worden. Mijn idee destijds was biobased isoleren, maar hoeveel "nut" heeft dat nog nu er 2 met PIR(en HR++ glas) geïsoleerde dakkapellen op staan vraag ik mij nu af...🤔 het betreft een opstalan dak met ca. 2cm PUR aan de buitenzijde, geen folies of iets dergelijks. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGRgQp5IGvAcgx2Kk2wXWIy4hI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6Sf9zXXUUIu8eyYqnapu2L9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v55RdCtb3gMbJigvEGNPHJA4Zzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t368Ue1UVo7qvVHQSWH4GQq8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uxu5hekI-s6j-EcnVfynprms_mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SZO0sM8u1zWBmOzxzLheOs6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41
Je dak is er toch niet anders op geworden? Als je nu laaghangender fruit denkt te hebben moet je dat eerst aanpakken, verder is er geen reden om er nu anders tegenaan te kijken imho.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Mark1986 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:44:
Goedemiddag,
Na begin vorig jaar enorm veel informatie met betrekking tot isoleren van de zolder hier ingewonnen te hebben is er hier inmiddels veel gebeurd, maar nog niets geïsoleerd. Gisteren zijn aan beiden zijden dakkapellen geplaatst waardoor nog maar net de helft van het oude dak over blijft dat geïsoleerd moet worden. Mijn idee destijds was biobased isoleren, maar hoeveel "nut" heeft dat nog nu er 2 met PIR(en HR++ glas) geïsoleerde dakkapellen op staan vraag ik mij nu af...🤔 het betreft een opstalan dak met ca. 2cm PUR aan de buitenzijde, geen folies of iets dergelijks. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uit nieuwsgierigheid, hoe zijn die verticale balken tussen de gordingen Bevestigd op de einden?
Met balk dragers of dikke schroeven door de gordingen heen in de koppen van de nieuwe balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1986
Dat klopt @P5ycho, maar met betrekking tot de faseverschuiving bij biobased vroeg ik mij af of dit effect in deze nieuwe situatie met veel PIR niet verwaarloosbaar is geworden en ik kosten technisch gezien niet net zo goed voor een alternatief kan gaan🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1986
@elektriekert de laatste, met schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Alle beetjes helpen. Dan nu maar helemaal niet meer druk maken om faseverschuiving omdat je dakkapellen met pir zijn geisoleerd is een beetje gek beredeneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1986
@P5ycho dankjewel, duidelijk👌😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:44

Wuursj

want worst is al bezet

Mark1986 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:44:
Gisteren zijn aan beiden zijden dakkapellen geplaatst waardoor nog maar net de helft van het oude dak over blijft dat geïsoleerd moet worden. Mijn idee destijds was biobased isoleren, maar hoeveel "nut" heeft dat nog nu er 2 met PIR(en HR++ glas) geïsoleerde dakkapellen op staan vraag ik mij nu af...🤔
Ik zie in de dakkapellen nog open constructie. Daar kan ook nog wat houtwol in voor een betere fase verschuiving. Als de PIR er op dik genoeg is, kan dat zelfs zonder folie en een quick winner. Hoeveel pir ligt er op?

Glas / zonwering is wel iets om naar te kijken. Hier had ik het hele dak met 120mm pir en 140mm houtwol geisoleerd met een prima faseverschuiving van 14u. En dat blijkt: het blijft ook lekker koel gedurende de dag. Alleen komt in de zomer rond 17:00 uur de zon nog even binnen koekeloeren aan de west kant en ook met triple glas wordt dan de hele zolder nog even naar 30+ gebracht. Net voor de kinderen daar naar bed gaan. En die warmte krijg je met de goede isolatie er ook niet zomaar meer uit.

Nu met screens buiten gaat het een stuk beter :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 09-09-2025 16:39 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1986
@Wuursj de wanden hebben 120mm PIR en het dak 140mm aan de buitenzijde. Vergeten te vermelden, maar ze zijn volledig voorzien van rolluiken🙂 Welke open constructie bedoel je overigens? Tussen de dakbalken van de dakkapel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Mark1986 Ja tussen de dakkapel-balken. Ik meen te lezen dat je je zorgen maakt voor het nut omdat je denkt dat de grote dakkapellen al voor veel warmte in de zomer gaan zorgen?

De faseverschijving die daar nu zo'n 7,5 uur is, kan je nog wat verlengen door in de dakkapellen houtvezel toe te voegen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
com2,1ghz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:27:
[...]

[...]

YouTube: DAK ISOLEREN EN ZOLDER SCHILDEREN/ plafond isoleren met Pir platen.

Hier plakken ze het ook rechtstreeks op het beschot:
YouTube: Stappenplan: Isoleer een schuin dak met PIR en gipsplaat in één | Do...

Je hebt eigenlijk 3 soorten folies

Waterkerende en damp open folie ( altijd aan de buitenkant) primaire functie is water en wind keren. damp open is het alleen om die primaire functie te kunnen doen terwijl het werkbaar blijft in een geisoleerde opbouw.
Dampremmende of dampdichte folie (altijd aan de binnenkant) primaire functie damp dichting secundaire functie lucht dichting )
Klimaatfolie (altijd aan de binnenkant) primaire functie regelen van vocht huishouding, secundaire functie lucht dichting.

Folies stapelen heeft geen zin en kan zelfs helemaal fout gaan. wel kan het zo zijn dat je de situatie niet geheel hebt begrepen soms is een folie handig om de boel beter lucht dicht te maken.
Zelf zou ik in jouw geval bijna altijd kiezen voor isoleren met een houtachtige vezel + klimaatfolie je gaat er wonen dus gebruiken, dus heeft isoleren een zekere comfort waarde en hoef je dus niet alleen te kijken naar het financiele plaatje. En dat comfort is het hoogst met vlas, houtvezel etc. door betere prestaties in de zomer, betere prestatie met geluid en het groeit aan bomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark1986
@Wuursj Ik bedoelde meer of het nu nog nut zou hebben om de rest van het dak biobased te isoleren nu de dakkappelen van PIR voorzien zijn en dit een aanzienlijk oppervlak betreft van het dak zoals het was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
Mark1986 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:28:
@Wuursj Ik bedoelde meer of het nu nog nut zou hebben om de rest van het dak biobased te isoleren nu de dakkappelen van PIR voorzien zijn en dit een aanzienlijk oppervlak betreft van het dak zoals het was.
Ik kan je vertellen dat PIR netjes aanbrengen in een huis waar alles al wat krommer is (lees: getordeerde gordingen etc.) het behoorlijk lastig is om de PIR platen netjes te laten passen,.wat als gevolg heeft dat je aardig wat PUR moet gebruiken als je de hele voeg wil volzetten.
Mocht er een volgende keer komen dan zal ik voor een wol of vezel gaan in ieder geval.
Nog een nadeel van PIR, wanneer je het zaagt/snijd komt er heel veel fijn stof vanaf. Gelaats masker met filters is dan absoluut noodzakelijk. Ff terug naar zolder zonder gelaatsmasker terwijl er nog pir stof in de lucht hangt betekent meteen een uur lang hoesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:25

Seafarer

XXX

elektriekert schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:45:
[...]

Ik kan je vertellen dat PIR netjes aanbrengen in een huis waar alles al wat krommer is (lees: getordeerde gordingen etc.) het behoorlijk lastig is om de PIR platen netjes te laten passen,.wat als gevolg heeft dat je aardig wat PUR moet gebruiken als je de hele voeg wil volzetten.
Hier kan ik me wel bij aansluiten. Een oplossing ter verbetering is bijv. 120mm PIR in twee lagen van 60mm aanbrengen.
Mocht er een volgende keer komen dan zal ik voor een wol of vezel gaan in ieder geval.
Nog een nadeel van PIR, wanneer je het zaagt/snijd komt er heel veel fijn stof vanaf. Gelaats masker met filters is dan absoluut noodzakelijk. Ff terug naar zolder zonder gelaatsmasker terwijl er nog pir stof in de lucht hangt betekent meteen een uur lang hoesten.
Mechanische ventilatie op stand 3 en alle zuig ventielen dicht, behalve de zolder natuurlijk. Dan wordt dat stof in iedergeval het dak opgeblazen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Seafarer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:40:
[...]
Hier kan ik me wel bij aansluiten. Een oplossing ter verbetering is bijv. 120mm PIR in twee lagen van 60mm aanbrengen.

[...]

Mechanische ventilatie op stand 3 en alle zuig ventielen dicht, behalve de zolder natuurlijk. Dan wordt dat stof in iedergeval het dak opgeblazen.
Ventilatie type A, dakraam open ;)

Overigens had ik daar wel van geleerd, masker mooi mee naar beneden nemen en bij binnentreden zorgen dat je hem al weer op je giechel hebt staan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Seafarer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:40:
[...]

[...]

Qua gezondheid heb je gelijk, maar een bak microplastic naar buiten gooien heeft mijn voorkeur ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Hier zaag ik PIR alleen maar met de invalzaag met aangesloten stofzuiger vanwege de stofrommel. Dat haalt een flink deel wel uit de lucht. Bij grotere diktes beide zijden inzagen en het laatste stukje moet wel met een isolatiezaag.

Afzuiging gaat hier met WTW. Die vol aan tijdens het klussen heb ik wel afgeleerd na propvolle filters na een stofklus :P Aan de andere kant werd het niet de buitenlucht ingeslingerd.

Zijstap: als iemand echt voor het meest lekkere isolatiespul zou willen gaan: ik heb net voor het eerst een klus gedaan met Metisse katoen isolatie. Oude recycle spijkerbroeken etc. Wat een heerlijk spul om mee te werken :) Lekker zacht, geen kriebels, weinig stof. Hier ging het om een voorzetwand die vooral geluid moet tegen gaan en houtvezel was niet te krijgen in 600mm breed. Dus de zware variant van metisse maar eens geprobeerd. Zeker voor herhaling vatbaar.
Lambda waarde is 0,038 dus qua warmte iets minder dan bijv. Pavaflex Plus die ik ook veel gebruik en vergelijkbaar met de meeste steenwol. Maar de massa is vergelijkbaar met houtwol en de zwaarste steenwollen. Katoen werkt dus ook goed in de strijd tegen de zomerhitte. Nog snel een kiekje gemaakt voor de platen er op gingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/jgksn4bn1gbHcopHkaYotQRw.png
Wel opletten: per ongeluk werd hier door de leverancier de lichte versie (25kg/m3) afgeleverd ipv de zware (45kg/m3). Gelukkig goed gechecked voor ik begon en snel weer omgewisseld. Het ziet er exact hetzelfde uit met 1 letter verschil in de typenaam.

[ Voor 60% gewijzigd door Wuursj op 10-09-2025 09:58 ]

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Mark1986 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:28:
Ik snap je nog steeds niet van het gebrek aan nut. Kun je dat uitleggen?

- gebrek aan nut omdat je toch al warmtedoorslag in het pir gedeelte hebt? -> oplossing is ook houtvezel onder het pir aanbrengen. Zie mijn eerdere post.
- gebrek nut omdat daar geen biobased is gebruikt qua mileu impact? Elke kilo telt dus dan juist biobased elders gebruiken ter compensatie.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:03
Wuursj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:41:
Hier zaag ik PIR alleen maar met de invalzaag met aangesloten stofzuiger vanwege de stofrommel. Dat haalt een flink deel wel uit de lucht. Bij grotere diktes beide zijden inzagen en het laatste stukje moet wel met een isolatiezaag.

Afzuiging gaat hier met WTW. Die vol aan tijdens het klussen heb ik wel afgeleerd na propvolle filters na een stofklus :P Aan de andere kant werd het niet de buitenlucht ingeslingerd.

Zijstap: als iemand echt voor het meest lekkere isolatiespul zou willen gaan: ik heb net voor het eerst een klus gedaan met Metisse katoen isolatie. Oude recycle spijkerbroeken etc. Wat een heerlijk spul om mee te werken :) Lekker zacht, geen kriebels, weinig stof. Hier ging het om een voorzetwand die vooral geluid moet tegen gaan en houtvezel was niet te krijgen in 600mm breed. Dus de zware variant van metisse maar eens geprobeerd. Zeker voor herhaling vatbaar.
Lambda waarde is 0,038 dus qua warmte iets minder dan de pavaflex plus maar de massa is vergelijkbaar en werkt ook goed in de strijd tegen de zomerhitte.
Nog snel een kiekje gemaakt voor de platen er op gingen:
[Afbeelding]
Wel opletten: per ongeluk werd hier door de leverancier de lichte versie (25kg/m3) afgeleverd ipv de zware (45kg/m2). Gelukkig goed gechecked voor ik begon snel weer omgewisseld. Het ziet er exact hetzelfde uit met 1 letter verschil in de typenaam.
Erg leuk om eens een project met Matisse te zien. Wil zelf ook Biobased isoleren en twijfel tussen Isovlas, Houtvezel of Matisse. Enig idee van de dampweerstand?

• twain4me

twain4me

Topicstarter
Wuursj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:41:

Lambda waarde is 0,038 dus qua warmte iets minder dan de pavaflex plus maar de massa is vergelijkbaar en werkt ook goed in de strijd tegen de zomerhitte.
Nog snel een kiekje gemaakt voor de platen er op gingen:
[Afbeelding]
Wel opletten: per ongeluk werd hier door de leverancier de lichte versie (25kg/m3) afgeleverd ipv de zware (45kg/m2). Gelukkig goed gechecked voor ik begon snel weer omgewisseld. Het ziet er exact hetzelfde uit met 1 letter verschil in de typenaam.
Het is zeker een mooi product. Volgende keer zou ik je plaatmateriaal verspringend monteren. dat helpt met de stijfheid en verkleind de kans op scheuren. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

twain4me schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:22:
[...]

Het is zeker een mooi product. Volgende keer zou ik je plaatmateriaal verspringend monteren. dat helpt met de stijfheid en verkleind de kans op scheuren.
Zeker. Dat is in de tweede laag van de fermacell opgelost. Die is verspringend tov de eerste laag en zichtzelf. En gelijmde naden.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 10-09-2025 09:51 ]

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb er zelf niet op gelet omdat het een tussenwand was. Maar dat is vast wel ergens te vinden?

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:47
Waarom is daar fermacell gebruikt? Heeft dat ook te maken met geluidsreductie of moet dat brandwerend zijn?

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Voggy Meer massa = beter tegen geluid. Daarom hier zeker fermacell. Een laag van 12,5mm en nog een van 10mm voor nog meer massa.

Maar ik doe eigenlijk alles met fermacell (alleen dan met enkele plaat). Ik vind het veel prettiger dan normaal gips. Homogeen, veeel harder/stootvaster, met de lijm-voeg methode vind ik het gemakkelijker strak krijgen dan gips zonder stucadoor. Zie ook mijn posts in dit topic. En de brandwerendheid is een extra bij gebruik van houtvezel, al ben ik zelf niet zo bang voor de brandbaarheid.
Helaas wel wat duurder. En dat zwaarder was met name op de tweede verdieping ook een nadeel :P

[ Voor 38% gewijzigd door Wuursj op 10-09-2025 09:52 ]

• Mark1986
Wuursj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 08:45:
[...]

Ik snap je nog steeds niet van het gebrek aan nut. Kun je dat uitleggen?

- gebrek aan nut omdat je toch al warmtedoorslag in het pir gedeelte hebt? -> oplossing is ook houtvezel onder het pir aanbrengen. Zie mijn eerdere post.
- gebrek nut omdat daar geen biobased is gebruikt qua mileu impact? Elke kilo telt dus dan juist biobased elders gebruiken ter compensatie.
Ik bedoel je eerste punt, maar inderdaad tellen in die zin en zeker ook qua milieu impact alle beetjes mee en is er geen reden om niet met biobased te werken. Is er qua vocht geen risico om het dak aan de binnenzijde te voorzien van isolatie dan? Het dak is aan de buitenzijde namelijk al voorzien van PIR en EPDM.

• P5ycho
Daar heb je klimaatfolie voor.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Mark1986 Onder PIR met een alu laagje kan je vrij dik met houtwol onder de dakje gaan zitten zonder vocht gevaar. Als je er maar voor zorgt dat je condensatiepunt voorbij de damdichte laag blijft zitten.
Ongeveer 120-140mm zou moeten kunnen onder 120mm PIR maar met ubakus precies uit te zoeken. Bij twijfel een klimaat folie er over heen of wat dunnere houtwol nemen. Je hoeft niet alles te vullen.
Zelf heb ik op zolder 140mm pavaflex onder 2x60mm pir zitten zonder folie. In de aanbouw 120mm pavaflex onder 140mm pir.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Metisse is topspul. Heb hier het dak tussen de balken opgevuld met 14.5 + 12 metisse. Juist de lichte variant gebruikt omdat ik bang was om het 100 jaar oude dak te veel te belasten. Er liggen nl. ook al panelen op.

Geen jeuk, kriebel, wel stoffig. En heel vaak je snijmes slijpen.

Van klussen krijg je grijze haren

• Mark1986
Dankjewel @Wuursj. Ik weet alleen niet precies welke PIR plaat er op het dak ligt en of dit met 2 zijden alu is, dat zal ik dan even na moeten vragen. Stel dat ik de dakkapel laat zoals die is, is het dan de juiste manier om op de rode lijnen de klimaatfolie aan te brengen? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar mijn idee is bevestigen bovenaan de zijwangen(en dus over de PIR in de zijwangen heen) en tevens direct links, recht en onder de kunststof kozijnen? Over de zijwangen heen leek mij wellicht goed omdat deze niet volledig rondom zijn afgetaped met alu tapeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG1UT9RqzgH0jSlfBrTxHryyut4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQssQcQ19RJh6IOlHReNOYP4.jpg?f=fotoalbum_large

En volgens mij kan ik dat een vensterbank maken en die voldrukken met isolatie. Ter hoogte van het dakpakket van de dakkapel zit een groene plaat. Kan dat ook volgedrukt worden met daarna de folie er omheen? Omdat daarachter natuurlijk ook al de dakisolatie van de dakkapel zit. Zo zeg maar..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1357mJEByLUmz-VDrYWDDVyZ0w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TfxmDmYoY0K9uxTS2qmXy1Q0.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste

Let op:
Vragen over energielabel kunnen hier: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel
Vragen over vloerisolatie kunnen hier: Kruipruimte vloer (na-)isoleren