Fermacell of gewone gipsplaat voor wanden bovenverdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 00:51
Wij zijn bezig met het opknappen van een pand van ca. 120 jaar oud. Op de bovenverdieping, houten verdiepingsvloer, zijn alle bestaande muren gesloopt, en nu moeten de nieuwe muren opgetrokken worden. Dat gaan we doen met scheidingswanden met houten regels van 5 x 7 met daartussenin steenwol. Een timmerman helpt bij plaatsen, vandaar ook de voorkeur voor houten regels en we gaan het zelf afwerken. De afwerking gaat gebeuren met gipsplaat of fermacell gipsvezelplaat. In eerste aanleg gaat het om een 4-tal slaapkamers, en zouden we ca. 120 m2 plaat nodig hebben. Badkamer en WC komen later aan de beurt en daar is ook nog behoorlijk wat nodig. Nou is dat op de totale verbouwing natuurlijk niet heel veel, maar het verschil tussen 12,5 mm fermacell en gewone gipsplaat scheelt toch gauw een 900 euro die we uiteraard graag in de zak houden.

Uiteraard is er het gemak van dingen ophangen, maar een flink gedeelte van de scheidingswand gaat ca. 4 mtr hoog dus tot het dak. Daar zal weinig ophangen worden. Het betreft wel drie kinderkamers en een nieuwe gang dus voor het beschadigen zal het uiteraard beter zijn.

Ik kan echter niet inschatten wat het scheelt in geluid en evt. brandwerendheid, wat uiteraard ook niet onbelangrijk is. Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met beide? Op gebied van geluid, gemak van plaatsen en gemak van afwerken?
Als we gips zouden toepassen, zouden jullie dan osb er achter aanraden? Dat schijnt volgens de gipsplaatboeren dan weer niet geheel ideaal te zijn en dan komen de kosten natuurlijk weer dichter bij elkaar.

...

Beste antwoord (via Slimbo op 19-01-2025 23:04)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook voor fermcacell gekozen. Zo veel stootvaster dan gipsplaat, echt een groot verschil. Ik heb het verschil aan de buurman laten zien door er op te meppen met een hamer :) Bij fermacell heb je dan een lichte afdruk, bij gipsplaat ben je dan door het papier heen, ook met OSB er achter.

Een ding zie ik hier boven nog niet genoemd: ik vind fermacell met de lijm-voeg methode veel gemakkelijker zelf strak af te werken zonder stuctadoor dan AK gipsplaten met tape en naad vullen.
Die Fermacell lijm je met de kopse kanten op elkaar. Die lijm is sterker dan het spul zelf, geen tape nodig. Alleen een beetje Uniflot om de overgange hemelemaal onzichtbaar te maken. Daarna een beetje fill & finish over de hele want rollen en uitmseren en je hebt een wandje waar menig stucatoor jaloers op is.

Ik heb net een hele etage zo gemaakt en ga het nu ook beneden in de keuken en woonkamer doen. Het resulaat is zo goed dat ik het ook daar goed geneog vind zonder stucadoor.

Overigens heb ik 10mm fermacell over 12mm OSB gedaan. 260x60 voor de wanden en 1500x1000 voor plafond etc. Ik zou het ook wel aandurven met 12,5mm op de staanders.
Ik zaag ze op maat met een invalzaag met PCD blad (ecotools) + stofzuiger. Zonder stofzuiger niet te doen maar met strofzuiger heb ik nagenoeg geen stof.

Knauf Vidiwall is trouwens ook gipsvezel en vergelijkbaar met Fermacell. Ligt Oa bij de bouwmaat.

Onderling verlijmde plaat, met tacker op de OSB. Kan met dikkere plaat ook de staanders worden geschroefd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/b652253a3414d8baad198672d1a1dc06c1c28e7f/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FpWNOZpc.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/bcec61ae9ee3b89968860a6833bef12958783ec1/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FlapauEI.jpeg
Hier zie je de naden en de gaatjes van de tacker afgwerkt met uniflot en geschuurd. het witte deel van de wand is al afgefilmt met fill&finish. Of en hoe veel je dat laatste moet schuren, hangt af van je uitsmeer capaciteiten. Hier was na enige oefening niet veel schuurwerk meer nodig.

deze post heeft nog wat meer beeldmateriaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 09-12-2024 09:20 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
het is vaak 9mm OSB + GIPS of Fermacell

tel de kosten en tijd van osb plaatsen er ook even bij..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56
Geen expert maar ik zou de volgende zaken meenemen in de overweging:

- Houten regels vs metal stud --> metal stud zal op papier beter geluid isoleren tussen twee ruimtes omdat het als een veerdemper zal fungeren
- Bij scheidingswanden zou ik zelf altijd voor een dubbele laag kiezen, OSB+ gips / 2x gipsvezel /2x gips. Deze extra massa helpt enorm om geluidsoverdracht te verminderen
- Gipsvezelplaat verwerken is lastiger en geeft veel meer zooi
- Gipsvezel is harder, zwaarder en dus beter geluidsisolerend, en mechanisch sterker.

Ik ben uiteindelijk voor metal stud afgewerkt met 2x gipsvezelplaat aan beide zijdes. Dat bevalt goed en in mijn geval waren de kosten prima te overzien omdat het maar 1 wandje was. Een wand met een enkele laag gips in combinatie met kinderen, ik zou het niet aandurven, dit zowel ivm beschadigingen en ivm geluidsoverdracht.

[ Voor 8% gewijzigd door lithoijen op 05-12-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimbo
SMSfreakie schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:08:
het is vaak 9mm OSB + GIPS of Fermacell

tel de kosten en tijd van osb plaatsen er ook even bij..
Als je inderdaad OSB er achter gaat plaatsen komen de kosten al heel anders uit.
lithoijen schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:12:
Geen expert maar ik zou de volgende zaken meenemen in de overweging:

- Houten regels vs metal stud --> metal stud zal op papier beter geluid isoleren tussen twee ruimtes omdat het als een veerdemper zal fungeren
- Bij scheidingswanden zou ik zelf altijd voor een dubbele laag kiezen, OSB+ gips / 2x gipsvezel /2x gips. Deze extra massa helpt enorm om geluidsoverdracht te verminderen
- Gipsvezelplaat verwerken is lastiger en geeft veel meer zooi
- Gipsvezel is harder, zwaarder en dus beter geluidsisolerend, en mechanisch sterker.

Ik ben uiteindelijk voor metal stud afgewerkt met 2x gipsvezelplaat aan beide zijdes. Dat bevalt goed en in mijn geval waren de kosten prima te overzien omdat het maar 1 wandje was. Een wand met een enkele laag gips in combinatie met kinderen, ik zou het niet aandurven, dit zowel ivm beschadigingen en ivm geluidsoverdracht.
Het hout is al besteld, ik wilde mijn timmerman niet teleurstellen, en hij heeft dat met wat hulp in no-time staan. Dubbele gipsvezelplaat wordt wel heel zwaar en erg kostbaar, dat wordt me toch te gortig. Het zal met steenwol en fermacell toch wel fatsoenlijk zijn qua geluidsisolatie? Het punt van een enkele gipsplaat met kinderen vind ik een goede, daar zat ik al een beetje mee. Dat niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-09 15:40
Ik heb mijn benedenverdieping afgelopen jaar met hout regels, osb en verschillende diktes en combinaties van fermacell eenmansplaten gedaan. Plafond ook (10mm).

Voornaamste reden voor mij: eenmansplaten zijn inderdaad zoals ze heten: geschikt voor 1 man. En daarnaast wilde ik iets met de stevigheid en de massa van fermacell. Want ik wilde een 'natte hoek' met ruimtes voor wasmachine/droger en toilet goed afscheiden van de woonkamer.

Heb ook metal-stud gebruik voor scheidingswanden (visueel) en planken in de keuken. Persoonlijk een hekel aan omdat schroeven in metalstud niet de vrijheid heeft/geeft die hout wel heeft.

Voor de beste geluidsscheidende wanden maak je het regelwerk voor binnen en buitenmuur liefst ook onafhankelijk (dus half om half versprongen, met eigen regels voor iedere wand). Veel voorbeelden van te vinden; had ik achteraf ook liever gedaan.

Echter, ik heb nu dus wanden voor genoemde ruimtes die binnenin 9mm osb + 10mm + 12mm fermacell zijn, en buitenop 9mm osb + 12mm fermacell. Gecombineerde met deuren met rubber strips en valdorpel is dat best mooi geluidswerend maar wel heel veel werk.

Eenmansplaten afwerken is sowieso veel werk: veel naden en schroeven. Dat moet (naar mijn idee) altijd in meerdere bewerkingen: gaten/naden vullen met fermacell vuller, dan gladschuren, dan soms een tweede keer, anders: blauwpleisteren van de hele muur met superfijne pleister direct uit emmer (hornbach, net als de 10mm platen overigens, 12mm daar niet te krijgen in eenmansvorm!). Die dunne pleisterlaag helemaal afschuren met een machine (in mijn geval 125mm excenter). Vooral dat laatste is veel werk. Eenmansplaten moet je ook de randen verlijmen.

Resultaat is echter al meer dan een jaar superglad (gelatexed, dus geen marge) en scheurvrij.

Bovendien zijn de fermacell platen enigszins vochtwerend/bestendig. Een lichte cv-lekkage heeft dus bijvoorbeeld geen schade aan het plafond veroorzaakt, terwijl er even 1 cm water plaatselijk tussen de rachels stond...Dat had gips nooit kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Ik had vroeger een zolderkamertje met wanden van enkele gipsplaat, daar keek je bijna een gat in, en gaf veel geluid. Nu heb ik zolderkamers gemaakt met wanden met OSB + gipsplaat, en dat scheelt énorm; veel minder geluid, de muur is stevig en je kan zo iets ophangen. Enkel op de schuine wanden (dak begint 1.5m hoog) hebben we "bespaard" door er geen OSB achter te plaatsen (maar er zit wel 18cm glaswol achter).
Ik zou niet voor minder gaan dan gips + OSB, dat plaatst ook heel gemakkelijk. Zou niet weten waarom je dan fermacell zou willen (lijkt me ook minder geluid te dempen, twee lagen OSB/gips met verschillende dikte en massa zal meer geluidsfrequenties tegenhouden dan een uniforme dunne fermacell plaat).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ja Dubbel gips zou ook kunnen maar denk dat 2x gips duurder is dan osb + gips of fermacell

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimbo
Dank voor alle reacties.

Ik denk inderdaad dat als ik dubbel gips of OSB+gips ga plaatsen de kosten gelijk zijn aan de fermacell platen. Dan zit daar nog steeds het risico in van het beschadigen van de gipsplaten, in de kinderkamers of in de vrij lange gang die er komt. Of zou de osb erachter dan het beschadigen voorkomen? Misschien is dat de kern: OSB + gips of enkel die fermacell
Dat risico van beschadigen dacht ik met de fermacell van 12.5mm willen ondervangen, maar zou dat dan toch te dun zijn? Qua geluidsoverlast scheelt het dat de ouder-slaapkamer niet grenst aan de kinderslaapkamers, daar zit de gang tussen. De platen zijn overigens tegenwoordig wel bij Hornbach te krijgen in 260 x 60 https://www.hornbach.nl/p...-x-600-x-12-5-mm/6781392/

Het moet vooral ook een beetje snel werken om te plaatsen, de afwerking kan ik nog uitbesteden aan mijn vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 14:26

NDF82

Doomed Space Marine

Maak je keuze op basis van de cijfers, zie hier bijvoorbeeld: https://www.gyproc.nl/systemen/scheidingswanden

Je kunt parameters invullen en de tool rapporteert de geschikte details.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
Wow, ik wist zelf niet dat er zoveel variaties in Gyproc platen waren. Lekker veel cijfertjes :) Fermacell heeft ook zat documentatie op hun site staan, ter vergelijking (maar die heb ik er niet even voor je bijgezocht).

Als je staanders dichter bij elkaar komen dan 60cm, dan kan ik voorstellen dat een enkele laag 12mm stevig genoeg kan zijn. Als je er osb onder plaatst, is m.i. alles sterk genoeg. Of de toplaag van fermacell harder is dan die van gips: eigenlijk geen idee. Nog geen rare dingen meegemaakt met mijn eigen wanden. Het is vooral de latex die 'vegen' niet leuk vindt.
Heb boven veel 12.5mm gips met behang (en geen kinderen) maar daar is al 15+ jaar niks aan de hand ook.

Verwerkingssnelheid lijkt me gelijk bij gelijke plaatgrootte en zelfde ondergrond. Grotere platen = minder naden = minder afwerkingstijd in die fase. Hoe minder lagen, hoe sneller.

Dus misschien is een enkele plaat op een wand met redelijk dicht opeen geplaatste staanders plus grote platen wel de snelste optie. Maar je moet wel erg veel haast hebben om het alleen daar van te laten afhangen, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:56
Slimbo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:25:
[...]
Het hout is al besteld, ik wilde mijn timmerman niet teleurstellen, en hij heeft dat met wat hulp in no-time staan. Dubbele gipsvezelplaat wordt wel heel zwaar en erg kostbaar, dat wordt me toch te gortig. Het zal met steenwol en fermacell toch wel fatsoenlijk zijn qua geluidsisolatie? Het punt van een enkele gipsplaat met kinderen vind ik een goede, daar zat ik al een beetje mee. Dat niet doen dus.
Je weerhoud geluid op verschillende maieren om over te springen naar een andere ruimte.
- Vermijd direct contact, iedere opening hoe klein ook laat geluid door
- Absorptie: al het geluid dat geabsorbeerd word (bijvoorbeeld door steenwol) is weg.
- Isolatie: Scheid de ruimtes van elkaar door een muur die de trillingen in de eerste ruimte hud en deze issoleerd van de tweede. Massa is hier de belangrijkste factor. (vandaar dat een dubbele laag zo goed werkt)

Netjes en slim werken helpt veel, lekkages worden er door verminderd. Pas ook met WCD's. Plaatst deze niet tegenover elkaar maar laat ze verspringen, zo bijft er ruimte over om steen/glaswol te plaatsen ook ter hoogte van de WCD's

Of een hogere geluidsisolatie je het geld en moeite waard is kun alleen jij en je familie bepalen. Om een idee te krijgen hoeveel het scheelt tussen 1 en twee lagen lees deze link eens: https://gidsduurzamegebou...een-lichte-gipskartonwand

het verschil tussen metal stud en een houten frame ligt ergens tussen de 5 & 10 dB volgens de hierboven genoemde bron

[ Voor 11% gewijzigd door lithoijen op 05-12-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:23
Ik heb altijd gips geplaatst en onlangs fermacel. Ik stond/sta echt te kijken van hoe sterk dat spul is. Voelt stevig en solide aan. Maar wat een takke spul om op maat te maken zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
barry86 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:42:
Maar wat een takke spul om op maat te maken zeg
Eensch. Gipsplaat is natuurlijk makkelijk te breken na insnijden van het karton. Fermacell is wat mij betreft alleen te zagen. Al weet ik niet hoe het stervensdure 'mes' dat ze verkopen het doet.

Ik heb deze gekocht, een 'handcirkelzaag' met een klein blad. En daarin een speciaal blad met maar een paar snijpunten, maar wel knetterhard. Lijn aftekenen en volgen ("ongeveer" is goed genoeg, immers). Buiten zagen, dat wel. Zelfs met afzuiging niet te filmen hoeveel stof je krijgt...

Zijn gewicht in goud waard geweest, voor deze taak (en het zagen van golfplatendak van nep-eternit). Maar natuurlijk waardeloos om andere dingen recht mee te zagen. Is voor het grove werk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook voor fermcacell gekozen. Zo veel stootvaster dan gipsplaat, echt een groot verschil. Ik heb het verschil aan de buurman laten zien door er op te meppen met een hamer :) Bij fermacell heb je dan een lichte afdruk, bij gipsplaat ben je dan door het papier heen, ook met OSB er achter.

Een ding zie ik hier boven nog niet genoemd: ik vind fermacell met de lijm-voeg methode veel gemakkelijker zelf strak af te werken zonder stuctadoor dan AK gipsplaten met tape en naad vullen.
Die Fermacell lijm je met de kopse kanten op elkaar. Die lijm is sterker dan het spul zelf, geen tape nodig. Alleen een beetje Uniflot om de overgange hemelemaal onzichtbaar te maken. Daarna een beetje fill & finish over de hele want rollen en uitmseren en je hebt een wandje waar menig stucatoor jaloers op is.

Ik heb net een hele etage zo gemaakt en ga het nu ook beneden in de keuken en woonkamer doen. Het resulaat is zo goed dat ik het ook daar goed geneog vind zonder stucadoor.

Overigens heb ik 10mm fermacell over 12mm OSB gedaan. 260x60 voor de wanden en 1500x1000 voor plafond etc. Ik zou het ook wel aandurven met 12,5mm op de staanders.
Ik zaag ze op maat met een invalzaag met PCD blad (ecotools) + stofzuiger. Zonder stofzuiger niet te doen maar met strofzuiger heb ik nagenoeg geen stof.

Knauf Vidiwall is trouwens ook gipsvezel en vergelijkbaar met Fermacell. Ligt Oa bij de bouwmaat.

Onderling verlijmde plaat, met tacker op de OSB. Kan met dikkere plaat ook de staanders worden geschroefd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/b652253a3414d8baad198672d1a1dc06c1c28e7f/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FpWNOZpc.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/bcec61ae9ee3b89968860a6833bef12958783ec1/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FlapauEI.jpeg
Hier zie je de naden en de gaatjes van de tacker afgwerkt met uniflot en geschuurd. het witte deel van de wand is al afgefilmt met fill&finish. Of en hoe veel je dat laatste moet schuren, hangt af van je uitsmeer capaciteiten. Hier was na enige oefening niet veel schuurwerk meer nodig.

deze post heeft nog wat meer beeldmateriaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 09-12-2024 09:20 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb hier zelf Knauf Diamond Board gebruikt:
https://www.bouwmaat.nl/k...-125mm/product/0000567705

Dat zijn platen die niet wat harder zijn dan normaal gipsplaat.

• wdvill
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-08 15:39
Gyproc heeft ook een gipsvezelplaat: Rigidur. Zelfde samenstelling, gebruik, voor- en nadelen, kostprijs,... als Fermacell. Misschien wat meer afgestemd op overig Gyproc materiaal. Al heb ik hier geen eigen ervaring in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 10:00
@Wuursj
Ik ben mijn appartement (ook) flink aan het verbouwen. Hierbij heb ik in mijn verbouw-experimenteer-kamer (die ik uiteindelijk wel graag mooi wil hebben) ook gipsvezelplaten met rechte kant stotend geplaatst (2 muren en plafond), maar niet netjes de handleiding gelezen dat hier nog voegenlijm tussen moest 😓

Gelukkig slechts 10m2, maar wel zodanig dat het een nachtmerrie is om het allemaal weer los te halen en opnieuw te plaatsen.
Heb je destijds iets gevonden over de noodzaak van voegenlijm?

Enkele alternatieven zijn:
1. Gleuf in de naden frezen waar dan uniflott in komt.
2. Direct uniflott op de huidige naden, zonder lijm
3. Eventueel na 2. behangen met glasvezelbehang

Hoe heb je de muren uiteindelijk afgewerkt na de fill & finish, direct latex erop? Evt. nog voorbehandeld?

Verder, ben je nu bijna een jaar (en alle seizoenen) later nog steeds tevreden met het resultaat, as in, geen zichtbare naden/scheuren?

Erg benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06
Heb je een gaasje gelegd over de naad?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLcJ4ilkMpeit28HNGSfgZaNwD0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XdgD6IWiWdx8rhlfrOakQGw8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
De naad bestaat nu uit 2 stotend tegen elkaar geplaatste Knauf Vidiwall (rechte kant) gipsvezelplaten. Nog geen band, afwerking of gips aan te pas gekomen.

Met gaas erover verwacht ik bij iedere naad een heuveltje te gaan zien (vooral bij strijklicht). Dus ik zoek naar manieren om mijn vergeten van de voegenlijm te repareren zonder al te ingrijpende maatregelen, maar wel met goed (vlak) resultaat.

Met gaas zou ik eventueel ook heel breed kunnen afwerken, en er een glooiend landschap van kunnen maken. Maar dat lijkt me ook een hoop werk met risico dat het alsnog niet mooi is, dus mogelijk zijn er betere alternatieven.

Mijn volgende platen ga ik met voegenlijm plaatsen, dus heb ik dat probleem niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Moning2 op 02-09-2025 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Moning2 schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:32:
@Wuursj
Hoe heb je de muren uiteindelijk afgewerkt na de fill & finish, direct latex erop? Evt. nog voorbehandeld?

Verder, ben je nu bijna een jaar (en alle seizoenen) later nog steeds tevreden met het resultaat, as in, geen zichtbare naden/scheuren?

Erg benieuwd naar je ervaringen!
Uitermate tevreden! Na twee jaar in gebruik geen scheurtje of zichtbare naad te zien. Na de fill&finish nagelopen met een schuurgaasje en 'gewoon' geverfd met primer/voorstrijk en muurverf. Met 3 kinderen in huis heeft het op sommige plekken flink te verduren gehad maar geeft geen krimp.
Enige wat beneden anders ga doen: de hoeken met een voegpapiertje in de hoek geeft geen scheurtje en vind ik mooier gelukt dan de hoeken waarbij ik het stuc heb ingesneden en gekit.

Ik ben nu op de begane grond hetzelfde 'recept' aan het toe passen. Ik had een ervaren klushulp aan het werk en ook hij was onder de indruk van het systeem. Dus nu een paar wanden gedaan en lig er nu nog zo'n 100m2 liggen om tegen de rest van de muren te gooien. Ik heb daar 2 plaatjes gebruikt om de piano te verrijden over de vloerverwarming gleuven heen: zwaar, kleine wieltjes, grote puntbelasting maar niks aan de hand met die platen.

Hoe je probleem op te lossen weer ik niet zo goed. Gaasje zou kunnen maar dat betekend dat je over de hele wand een laagje moet gaan pleisteren. Dan verlies je wat voordelen.
Frezen kan maar geeft wel een behoorlijke stofbende is mijn ervaring met de vloeren. De lijm is lastig in te brengen en of uniflott alleen scheurvrij blijft, durf ik niet te zeggen.

Het probleem is 'slechts' 10m2: is het geen idee om daar een tweede laag van 10mm tegen aan te tacken maar dan nu met de voegenlijm? Met ~8,5 per m2 kost je dat nog geen 100 euro en 1cm leefruimte. Maar het minste werk en beste resultaat. Bij een geluidswerende muur met de buren heb ik ook twee lagen gedaan. Volgens Fermacell hoef je dan de eerste laag niet te lijmen maar wel zorgen voor verspringende naden (>20cm sprongen). Bij ons eenmansplaatjes (1000x1500x10mm, goedkoopste plaat, hornbach) over de eerste laag van 2600x600x12,5mm heen waarbij alleen de tweede laag op de naden gelijmd is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fG5jZKDzwUAWmDJOuGtwTXSV.png

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 02-09-2025 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moning2
Het bestaat al uit twee lagen (12mm OSB onderlaag) 😅
Met 10m2 bedoelde ik een ruimte van 10m2, dus 10m2 plafond, en 15m2 wand (rest wordt stucwerk). Iets pijnlijker.

Ik denk dat behangen met glasvezelbehang dan de beste optie is, aangezien dat ook goed scheuren/werking op kan vangen en nauwelijks ruimte inneemt. Dan ben ik ook zeker dat het in de toekomst goed zit. Ik heb ook straks het nodige stucwerk te behangen, dus kan direct tegelijk gebeuren.

Ga ik ook maximaal genieten van die extra centimeter ruimte.
Pagina: 1