Welke type wandplaat houtskelet en afwerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Ik ga morgen beginnen met het plaatsen van het rachelwerk / houten staanders voor de muren waar (gips)platen tegen aan moeten komen. Het betreft de zolder waar een slaapkamer en wasruimte/technische ruimte komt.

Het is de eerste keer, dus ik ben heel erg zoekende wat nu de beste plaat is en wat er nog mooi uit komt als eindresultaat (1 gipsplaat, 2 gipsplaten, stucplaat, fermacell plaat, osb + gipsplaat, enz.)

* Voordat ik het hout ga bevestigen, moet ik dus de HoH afstand bepalen, die afhangt van stucplaat/gipsplaat (30hoh) of fermacell (andere hoh) of misschien wel osb). Welke wandplaat adviseren jullie? Het betreft een zolderkamer, muren kunnen afgewerkt worden met sauswerk, stucwerk niet direct noodzakelijk maar mag.

* Tevens vraag ik mij af of dat ik 2 gipsplaten op elkaar, mooi aangesloten krijg bij de deurkozijnen, zie foto's. Wat adviseren jullie ?

Ik wil graag een stevige wand. Iets waar een tv of plankjes aan opgehangen kan worden en waar niet direct een gat in komt als iemand er (ik noem maar even iets) met zijn vuist op slaat.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 21:30
eigenlijk zou je die balk waar je het kozijn tegenaan gemonteerd hebt dan ff moeten vervangen voor 40×40 balkje (en dat dan om de 60cm herhalen), daarop osb/underlayment monteren, dan daarop weer gips. dan heb je een stevige wand die mooi aansluit op het kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:54

FreakNL

Well do ya punk?

+ 1 voor underlayment.

Hoef je ook niet met hollewandpluggen aan de gang als je iets op wilt hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:56
Wat @_Hades_ zegt, neem een 12mm OSB en daar een gipsplaat op (18mm als het extra hufterproof moet zijn, wel stuk lastiger met slopen mocht dat ooit gewenst zijn.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:51
40x40 balkjes is veel te dun.

Makkelijker is straks als het gips erop zit om een smeerlatje op het kozijn te zetten.
Dat is een latje van 20/25mm breed en 5 tot 15mm dik afhankelijk van de benodigde dikte.
Hier gaat je architraaf overheen en na schilderen zie je er niks van.
Wij doen dat zo altijd.

9 of 12mm multiplex/osb/underlayment is sterk zat.
Daar kan je alles zonder pluggen aan vast hangen.

Bij ons is bij een draagmuur 15 mm multiplex gebruikt aan beide zijden van de muur. Hier staat het gehele dak en zolderverdieping op. (Berekend door een constructeur)

[ Voor 34% gewijzigd door FRANQ op 23-09-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Dank voor de reacties! Het is de bedoeling dat er nog isolatie tussen komt (steenwol). ivm geluid technische ruimte (van onder andere WTW + wasmachine) naar de slaapkamer(s).

Met osb/underlayment (maakt het uit, is underlayment niet alleen gladder dan osb?) en gipsplaten er tegen aan moet ik dus een prima wandje kunnen maken. Kan ik dan HoH van 30 / of 60 aanhouden ?
Ik zie OSB/underlayment maten van 1220 mm, evt 2cm er af halen zodat ik dan 30 of 60 hoh kan aanhouden?

Het idee van een latje aan de zijkant(en) bij deurkozijnen klinkt goed, dan kan ik gewoon de huidige houten balken gebruiken die ik al heb liggen en blijft de isolatie zo dik als ik had beoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 22:48
Schroef net als je aan de onderkant hebt gedaan, aan de bovenkant ook een balk en daar tussen het regelwerk. Zorg ervoor dat je die balk qua hoogte plaatst tot waar je platen komen, zodat je daar ook een schroef in vast kan zetten in het midden van de plaat.

Je plafond is ook nog open, hoe ga je dat afwerken? Als je daar nog stucplaten gaat aanbrengen, kan je net zo goed op de muren ook OSB+stucplaten gebruiken en alles laten stucen. Succes met de klus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Draakje5 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:46:
Dank voor de reacties! Het is de bedoeling dat er nog isolatie tussen komt (steenwol). ivm geluid technische ruimte (van onder andere WTW + wasmachine) naar de slaapkamer(s).

Met osb/underlayment (maakt het uit, is underlayment niet alleen gladder dan osb?) en gipsplaten er tegen aan moet ik dus een prima wandje kunnen maken. Kan ik dan HoH van 30 / of 60 aanhouden ?
Ik zie OSB/underlayment maten van 1220 mm, evt 2cm er af halen zodat ik dan 30 of 60 hoh kan aanhouden?

Het idee van een latje aan de zijkant(en) bij deurkozijnen klinkt goed, dan kan ik gewoon de huidige houten balken gebruiken die ik al heb liggen en blijft de isolatie zo dik als ik had beoogd.
Wij gebruiken knauf acoustifit.
De 70mm platen passen er mooi strak in.

De balken kan je hoh op 61 zetten, zo kom je goed uit met de platen.
Afhankelijk van wat beter uit komt leggen we de platen ook nog wel horizontaal neer. Bij lange wanden werkt dat vaak prettiger.

Hoh 60/61 is voldoende als je platen hout achter het gips toepast. Je kan dan alsnog in het midden schroeven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:22

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb 12mm OSB met tong-en-groef met 1 laag 10mm fermacell toegepast.

+ hier kun je alles aan ophangen zonder holle wandpluggen en is een HoH van 60cm voldoende.
+ 12mm OSB vind ik een mooi compromis tussen het wel erg slappe 9mm en erg zware 18mm en door de tong en groef is het gemakkelijk om een strak wandje bouwen zounder dat je op de balkjes hoeft uit te komen.
+ fermacell is veel stootvaster dan gips. Met hout er achter is 10mm voldoende, anders 12,5mm nemen.
+ met de voeglijm-methode is het eenvoudig om een strakke wand te krijgen zonder naden die naderhand met gaas gevuld moeten worden. Dit kon ik zelf afwerken en geen stucadoor nodig en toch een top resultaat. Wel ff affilmen met fix&finish voor het schilderen.

- fermacell is wel duurder dan normaal gips
- fermacell kan je net als gips op maat krijgen door in te snijden maar dan krijg je een rafelrand. Met een invalzaag krijg je wel een superstrakke lijn.

Ik heb dit recept toegepast in de zolderverdieping waar ik op zich tevreden zou zijn met een iets mindere afwerking maar het is zo goed bevallen qua verwerking en kwaliteit van eindresultaat dat ik het ook ga toepassen in de beneden verdieping.

De OSB had ik in steens verband haaks op de balken en dan fermacell weer haaks daarop. Daar werd het muurtje strakker van. Maar alleen als je T+G platen hebt.

OSB over de balken + houtvezelisolatie heen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iYbXmGY.jpeg
(HoH is hier 40cmm ivm constructie, elders 60cm)

De fermacell er haaks op en onderling op de naad gelijmd. Gaas oid is dan niet nodig, stucwerk gaat niet scheuren.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pWNOZpc.jpeg
(blauwe tape over de OSB naden was omdat OSB tevens dient als dampremmer, bij tussenwandjes niet nodig. Bruine verticale tape achter de naad is om te voorkomen dat de fermacell aan het OSB wordt gelijmd).

Beetje Uniflott over naden en tacker gaatjes heen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/63EAKzn.png

Plafond eveneens fermacell, unfilott voor gaten en naden en fix&finish ter afwerking maar daar geen OSB. Fermacell heeft duidelijke specsheets over hoeveelheid rachels etc. er nodig zijn. Joodse plint is ook gemaakt van een strookje fermacell
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IxoUqMh.jpeg

Matige foto waar een wandje al deels van fix&finish is voorzien
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lapauEI.jpeg

[ Voor 54% gewijzigd door Wuursj op 23-09-2024 22:15 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Begin is gemaakt. Met de staanders.. Dank voor alle tips. Ik ga er osb tegen aan plaatsen + gips of stucplaat.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 09:19
Staat je deur er wel waterpas in? Of is de regel niet waterpas?

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Rusky schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:38:
Staat je deur er wel waterpas in? Of is de regel niet waterpas?
Alles staat waterpas. Wellicht vertekend beeld ivm groothoeklens? Wat vind je er vreemd uit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:04:
[...]
Wat vind je er vreemd uit zien?
De vertikale regel, bij de onderste pijl lijkt die verder achter het kozijn te verdwijnen dan bij de bovenste pijl.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWUgp4QFao6BziWBeMSDgtaiu68=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MFYvSyBbpCTZdWSoEcbZsFml.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door sypie op 24-09-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
sypie schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:42:
[...]

De vertikale regel, bij de onderste pijl lijkt die verder achter het kozijn te verdwijnen dan bij de bovenste pijl.
[Afbeelding]
Scherp :+
Wijkt indd 2 a 3mm af tov kozijn. Kozijn staat waterpas en deur functioneert ook goed.

• Draakje5
  • Nu online
@Wuursj waarom heb je voor osb met groef gekozen, wat is daar het voordeel van?

Ik wil het osb ook liggend horizontaal aanbrengen.

• FRANQ
Draakje5 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:40:

Valt veel mooier vlak in elkaar.
Ook kunnen de platen niet afzonderlijk van elkaar bewegen waar geen balken zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Draakje5 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 07:40:

Je krijgt als het ware 1 grote, strokene plaat. Strakker dan losse platen en minder kans op scheuren later in het stucwerk.

Bij losse platen zou ik naden liever op de balken hebben en het dus niet zo snel horizontaal plaatsen maar verticaal met de naden op de balkjes. En dan er voor zorgen dat de gipsplaat-naden niet gelijk vallen met de OSB-naden.

Kunst is wel bij T+G om niet meteen de hele plaat vast te schroeven als de volgende er nog niet in zit. Die krijg je er dan lastig in. Ik deed de onderste en middelste rij vast schroeveven, volgend plaat er in en dan past de bovenste rij schroeven.

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 25-09-2024 11:58 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Draakje5
  • Nu online
Wel jammer als je balken krom zijn..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hj2F8nFpMuAkl9tDlUUDpSqBYpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbORQtZdRa65Uffm0Ldfk8dA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Zijn er tips hoe ik de aansluiting bij kozijn netjes kan afwerken?

Met de osb plaat en gipsplaat zit ik net 5mm van het scharnier af. Het past, maar niet heel handig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90bVs_w_UMbekImi0CXW8_0ajNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11KKM6gRyaE6y0IqYzbJyIA0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Rmd4MhKcmPlBCTTjjHa5GEyKOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZ4UX9C0okht8iAx3EOwvG3o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nKn-V8u-6R_Q4K9EPxkdvO3nMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MH8kH7OlXx1ygzBtjFQ15jZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ud5BrgjcSfZdF05SDfgWJyA-XSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOaQfzyR3jJrgr2NhaLflzql.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 01-10-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 17:03
Als het nog kan je deur los en 5 a 10cm verder van de muur. Dan kun je gewoon gips etc doen en een aftimmerlatje doen.

Als dat niet kan, dan zou ik zelf de scharnieren uit het kozijn halen, daarna aan die kant beginnen met je gips (met een RECHTE kant, mogelijk moet je het schuine vlak even eraf werken). Neem even de tijd om dit zo netjes mogelijk te doen.

Als je er dan behang (of stuc, of verf) op heb gedaan en dat is allemaal klaar, een randje van de goede kleur kit. Dan ziet het er denk zo netjes uit als realistisch is.

Edit: Dat lijkt ook op dikker plaatmateriaal dan voorgesteld. Je kunt mogelijk nog een paar MM winnen door (enkel die muur) iets dunner hout toe te passen.

[ Voor 21% gewijzigd door Martijn.C.V op 01-10-2024 13:54 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Martijn.C.V schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:52:
Als het nog kan je deur los en 5 a 10cm verder van de muur. Dan kun je gewoon gips etc doen en een aftimmerlatje doen.

Als dat niet kan, dan zou ik zelf de scharnieren uit het kozijn halen, daarna aan die kant beginnen met je gips (met een RECHTE kant, mogelijk moet je het schuine vlak even eraf werken). Neem even de tijd om dit zo netjes mogelijk te doen.

Als je er dan behang (of stuc, of verf) op heb gedaan en dat is allemaal klaar, een randje van de goede kleur kit. Dan ziet het er denk zo netjes uit als realistisch is.

Edit: Dat lijkt ook op dikker plaatmateriaal dan voorgesteld. Je kunt mogelijk nog een paar MM winnen door (enkel die muur) iets dunner hout toe te passen.
Deur(kozijn) losmaken gaat helaas niet meer. Die staat echt aan alle kanten vast. Aan de andere kant zit de muur er al tegen aan.

Ik kom wel uit, achter de scharnieren langs. Maar er blijft misschien 5mm over (na de gipsplaat). Dat vind ik er niet echt mooi uitzien. Dunner OSB of alleen gips zou nog kunnen inderdaad, waardoor er iets meer ruimte vrij blijft achter het scharnier.

Is het raar om een hoek naar binnen te maken op de laatste 20cm?

Plaat is indd 15cm, iets dikker dan 12.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Draakje5 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:46:
Als geluid zo belangrijk is, waarom plaats je de wanden dan boven op de afgewerkte vloer? Of zie ik dat verkeerd?

Nog een tip, als je doorvoeren door een houten balklaag maakt, doe dit dan in het bovenste deel van de balk. Je hebt nu gaten in het onderste deel van je balklaag, eigenlijk precies in de zone waar de meeste trekkrachten op je balken rusten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Analamoebe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:20:
[...]

Als geluid zo belangrijk is, waarom plaats je de wanden dan boven op de afgewerkte vloer? Of zie ik dat verkeerd?

Nog een tip, als je doorvoeren door een houten balklaag maakt, doe dit dan in het bovenste deel van de balk. Je hebt nu gaten in het onderste deel van je balklaag, eigenlijk precies in de zone waar de meeste trekkrachten op je balken rusten. ;)
Het houtskelet staat op de dekvloer. De egaline + pvc vloer is hier tegenaan gelegd. OSB zweeft boven de pvc vloer. Maar het is vnl wasmachine en wtw geluid, het is ook weer geen ramp als er nog iets te horen is.

Bedankt voor de tip m.b.t. de doorvoeren. Ik meen dit besproken te hebben met mijn vader die de elektra gedaan heeft, zijn argument was dat ie niet met een boor in het bovendste deel van de balken kon boren ivm ruimte te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Dit is in het halletje? Je kan er voor kiezen om op dit stukje aan deze zijde met alleen gips te bekleden. Daar ga je toch niks zwaars ophangen?

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 01-10-2024 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Analamoebe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:20:
[...]

Liever nog het midden. Onderin zitten inderdaad trekkrachten mar boven juist de compressie krachten. In het midden zit het neutrale gebied waar het minst gebeurd. Het zijn de uiterste vezels die tellen maar aan beide zijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Wuursj schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:49:
Dit is in het halletje? Je kan er voor kiezen om op dit stukje aan deze zijde met alleen gips te bekleden. Daar ga je toch niks zwaars ophangen?
Ik heb uiteindelijk de balken verwijderd en 2.5cm smallere voor teruggeplaatst. Iets minder isolatie dan maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EPFziYStmCoaEI0DpvlF4ag_CU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fw5ZSO7Tgh8tj1PxjEBYIMpC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpNfBX6aMbKWGntyhuGr_f0ImwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tptBHkERCrV3dxBrtiotcl5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Als het om isolatie voor geluid is, doet dubbel gips meer dan een beetje steenwol extra dus die balkes van 69 naar 44 lijkt me een prima keuze.

[ Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 05-10-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Nog even een vraag over de platen voor op het OSB.

Online kom ik veel verschillende berichten tegen. De een adviseert stucplaten wanneer je wanden gaat stuccen. De ander adviseert voor wanden altijd gipsplaten te gebruiken en alleen voor plafonds stucplaten.

Wat is wijsheid?

Ja; we willen de wand wel laten stuccen.

En wandisolatie en plafondisolatie (voor geluid) Knauf acoustifit is een prima keuze?

[ Voor 11% gewijzigd door Draakje5 op 08-10-2024 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:06
In de regel:

stucplaten: zijn 9,5mm dik en kan gelijk op gestuukt worden. Het is niet de bedoeling dat je alleen de naden dichtsmeert, de bedoeling is een stuuklaag over de hele plaat
gipslaten: zijn 12,5mm dik en moet voorgestreken worden voordat er gestuukt kan worden. Afhankelijk van de uitvoering (Bijv. AK of SRK of wat anders) kan je er voor kiezen om alleen de naden dicht te smeren en niet alles te stucadoren.

Normaliter gebruik je stucplaten voor een plafond en gipsplaten voor een wand. Dit komt doordat gipsplaten wat dikker zijn, dan kan er nog eens iemand tegenaan vallen zonder schade te veroorzaken. Je valt normaliter niet tegen een plafond aan...beetje afhankelijk van wat je thuis allemaal doet natuurlijk :+

Je kunt natuurlijk prima stucplaten voor een wand gebruiken maar dan zou ik er wel OSB achter zetten, liefst mes+groef.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
elmerblues schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:23:
In de regel:

stucplaten: zijn 9,5mm dik en kan gelijk op gestuukt worden. Het is niet de bedoeling dat je alleen de naden dichtsmeert, de bedoeling is een stuuklaag over de hele plaat
gipslaten: zijn 12,5mm dik en moet voorgestreken worden voordat er gestuukt kan worden. Afhankelijk van de uitvoering (Bijv. AK of SRK of wat anders) kan je er voor kiezen om alleen de naden dicht te smeren en niet alles te stucadoren.

Normaliter gebruik je stucplaten voor een plafond en gipsplaten voor een wand. Dit komt doordat gipsplaten wat dikker zijn, dan kan er nog eens iemand tegenaan vallen zonder schade te veroorzaken. Je valt normaliter niet tegen een plafond aan...beetje afhankelijk van wat je thuis allemaal doet natuurlijk :+

Je kunt natuurlijk prima stucplaten voor een wand gebruiken maar dan zou ik er wel OSB achter zetten, liefst mes+groef.
Thanks! Ik heb OSB (geen mes en groef) 15mm tegen aan zitten. MUV het trapgat, maar (maar dit is boven valhoogte) dus begrjip dat ik prima voor stucplaten kan gaan.
Dat lijkt me dan beter, en kan de stukadoor ook mooi oneffenheden op de hoek etc wegwerken en hoef ik niet voor te strijken enz. Nog andere tips waar ik aan moet denken bij het bevestigen van de stucplaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:06
Het is niet alleen valhoogte, aan gipsplaten kan je ook wat beter dingen hangen (met hollewandpluggen) doordat ze wat dikker zijn. Algehele idee is dat je nergens stucplaten gebruikt waar je zo 123 bij kunt / hoofd aan kan stoten/ tegenaan kan vallen.

Qua bevestiging: verder voldoende schroeven gebruiken, zorg dat kopse kanten op een staander vallen (of raggel). Schroef de gipsschroeven niet te ver de gipsplaat in (karton mag niet stuk..daar is overigens een speciaal bitje voor). Alle naden vervolgens afgazen.

Langsnaden hou ik een paar mm speling t.o.v. van elkaar zodat het gips tussen de platen gedrukt wordt, je krijgt dan een soort 'paddestoel' van gips achter de platen, dat is sterker.

Binnenhoeken na het stucadoren insnijden en kitten met acrylaatkit voor het sauzen. Dit hoeft niet als er behang tegenaan komt.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Toch nog een vraag.
Nu wilde ik gipsplaten gebruiken voor de wanden, omdat deze in 2.6m hoogte te krijgen zijn itt stucplaten van max 2m.

Maar de gipsplaten zijn (zoals hier ook gezegd) 12.5mm. En ik kan geen gipsplaten AK vinden van 9.5mm.
Ik wil graag de plaatdikte (in ieder geval in trapgat) tot 9.5mm beperken. Kan ik nu ook prima voor Gipsplaten van 9.5mm met RK gaan als dit later gestuct wordt?

Bij 12.5mm steekt mijn plaat namelijk een paar mm uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Draakje5 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:56:
Toch nog een vraag.
Nu wilde ik gipsplaten gebruiken voor de wanden, omdat deze in 2.6m hoogte te krijgen zijn itt stucplaten van max 2m.

Maar de gipsplaten zijn (zoals hier ook gezegd) 12.5mm. En ik kan geen gipsplaten AK vinden van 9.5mm.
Ik wil graag de plaatdikte (in ieder geval in trapgat) tot 9.5mm beperken. Kan ik nu ook prima voor Gipsplaten van 9.5mm met RK gaan als dit later gestuct wordt?

Bij 12.5mm steekt mijn plaat namelijk een paar mm uit.
Iemand tips of dat ik ook voor AK kan gaan als dit gestuct wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Op OSB? Met een gaasje over de naden wordt wel vaker gedaan maar dan moet je wel het stucwerk wat dikker opzetten om geen verdikkingen te krijgen waar de gaasjes zitten. Bij AK vallen de gaasjes in de 'goot' en heb je daar minder last van.
Als er echt mm's dik gestuct wordt, is dat niet zo'n probleem maar als het alleen afgefilmd wordt met een dun laagje, zal dat laagje wel dikker moeten worden. Zeker in strijklicht vind ik het dan niet eenvoudig om een gaasje helemaal te laten verdwijnen.

Als er geen OSB achter zit, kan ook kieren open laten en een paddestoel van stuc aan de achterkant wel werken maar m.u.v plafonds, vind ik 9mm dan te dun.

De eerder genoemde 10mm fermacell f rigidur platen met voeglijm-methode waarbij geen gaasjes oid nodig zijn, zijn ook te krijgen in 2,6m O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 14-10-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Wuursj schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:39:
Op OSB? Met een gaasje over de naden wordt wel vaker gedaan maar dan moet je wel het stucwerk wat dikker opzetten om geen verdikkingen te krijgen waar de gaasjes zitten. Bij AK vallen de gaasjes in de 'goot' en heb je daar minder last van.
Als er echt mm's dik gestuct wordt, is dat niet zo'n probleem maar als het alleen afgefilmd wordt met een dun laagje, zal dat laagje wel dikker moeten worden. Zeker in strijklicht vind ik het dan niet eenvoudig om een gaasje helemaal te laten verdwijnen.

Als er geen OSB achter zit, kan ook kieren open laten en een paddestoel van stuc aan de achterkant wel werken maar m.u.v plafonds, vind ik 9mm dan te dun.

De eerder genoemde 10mm fermacell f rigidur platen met voeglijm-methode waarbij geen gaasjes oid nodig zijn, zijn ook te krijgen in 2,6m O-)
De fermacell slimpanels van 260x60x1?
Hoe heb je hier dan geen last van de stucgaasjes, want deze hebben een vlakke kant en geen AK?
Als ik het juist zie tenminste.

De 12.5mm heeft wel 2 AK. Maar dan kan ik net zo goed de 12.5mm gipsplaat AK nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 14-10-2024 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

De 10mm fermacell lijm je met de kopse kanten tegen elkaar en je hebt daarom geen gaas oid nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Nu online
Wuursj schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:06:
De 10mm fermacell lijm je met de kopse kanten tegen elkaar en je hebt daarom geen gaas oid nodig.
Oké. Heb je er toevallig ervaring mee? Lijkt me niet heel erg fool proof voor scheuren in stucwerk na verloop van tijd? En dan is het vlak tegen elkaar aan lijmen natuurlijk nog belangrijker dan bij de platen met de AK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Draakje5 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:11:
[...]

Oké. Heb je er toevallig ervaring mee? Lijkt me niet heel erg fool proof voor scheuren in stucwerk na verloop van tijd? En dan is het vlak tegen elkaar aan lijmen natuurlijk nog belangrijker dan bij de platen met de AK.
ja.
Die lijm is sterker dan het gips zelf.

Pagina: 1