Hallo hallo,
Na avonden lang alle voorgaande posts door te nemen en veel te hebben opgestoken ben ik zelf ook aan de gang gegaan met de isolatie van mijn zolder. Hier wil ik zowel de buitenwanden en het dak tussen de gordingen van binnenuit isoleren. Daarnaast wil ik ook nog mijn ronde enkelglas-ruitje inclusief kozijn vervangen voor minstens HR++ met kunstof kozijn. Al mijn wilde plannen heb ik teoretisch getoetst door middel van Ubakus, hieronder later nog even wat meer over.
Mijn huidige dakbeschot, boven op de gordingen, betreft Unidek uit 1991. 9cm dik EPS tussen twee spaanplaten van 3mm. Net zoals veel posts hier in dit forum beschrijven blijkt Unidek dampopen te zijn. Dit heb ik geverifieerd bij Kingspan, waar ik tot mijn verbazing erg gedetailleerd en vriendelijk geholpen werd.
Isolatieplan voor het dak
Tussen de gordingen heb ik 220mm aan ruimte over dat ik volledig wil gaan benutten. Ik heb nu nog 200mm aan Glaswol liggen uit een ander bouwproject thuis. De overige op te vullen 2 cm wil ik misschien opvullen met 5cm Steenwol-platen die ik ook nog thuis heb liggen. Ik weet dat ik dan het glaswol wat indruk, maar dit lijkt mij niet zon groot probleem. Al het isolatiemateriaal zet ik vast met metaalband (inspiratie via Gdzr, waarvoor dank!).
Op de gordingen wil ik dan een klimaatfolie van Meeuwissen of Isover (XtraSafe) aanbrengen. Welke fabrikant weet ik nog niet maar in principe wil ik een variabele sd-waarde. De tape plak ik dan af met butyl-tape en aan de wanden met hiervoor bestemde kit.
Over de folie plaats ik een regelwerk van 22x69mm en hierop komt dan uiteindelijk mijn Gipskartonplaat van 12,5mm.
Door de volledige diepte van de gordingen te gebruiken en de folie + het regelwerk
OP de gordingen te plaatsen benut ik de maximale isolatie-opties en de maximale vochtbestrijding. In eerste instantie wou ik wat ruimte besparen door een regelwerk te maken
tussen de gordingen. Maar dit leek mij bijzonder veel extra werk voor weinig netto ruimte-winst.
Isolatieplan voor de buitenmuren
Dit puntje betreft voor mij extra hulp en wellicht goede opmerkingen van jullie uit. Ik heb hier namelijk reeds allerlei zaken voor uitgeprobeerd die helaas niet werkte. Ik zal de situatie even schetsen:
Het pand is uit 1924 en heeft een steense muur met oud metselwerk van 300mm zonder spouw. Binnen Ubakus heb ik de bestaande muur opgebouwd:
Zoals jullie zien geeft Ubakus niet direct vochtproblemen. Ik had via een kennis een aantal goedkope Kingspan TR26 platen van 60mm kunnen overnemen en heb deze rechtstreeks op de muur geplakt met PUR-lijm. Hiervoor zette ik dan een metalstud-wand met een gipsplaat, ook puur omdat ik deze materialen nog over had vanuit een andere verbouwing. Het leek mij in eerste instantie een goed idee, ook omdat Ubakus hier niet direct negatief over was:
In de avonduren nadat mijn kleine kids naar bed gebracht waren heb ik de muur dan ook zoals bovenstaand plan geisoleerd. Na heel wat vervelende hoeken en lastig te bereiken plekjes had ik de muur redelijk staan. Vanwege de drukte met de kids en de komende sinterklaas heb ik twee weken niet verder kunnen klussen en bleef de zolder onverwarmd achter. De muur was overigens af.
Gisteren bekroop mij het gevoel dat ik wellicht beter en makkelijker eerst het dak kon isoleren en daarna pas de buitenmuur. Dit omdat ik dan zeker wist dat de klimaatfolie dan goed aangesloten zat op de huidige buitenmuur omdat ik koste wat kost vochtproblemen wil voorkomen.
Vandaag heb ik dan ook de stoute schoenen aangetrokken en heb ik een deel van de voorzetwand weer terug afgebroken. Tot mijn grote verbazing zag ik echter dat achter de PIR-isolatie enorm veel vocht was opgehoopt. De hele wand was nat en op sommige plekken zat er zelfs wat schimmel. Het kan natuurlijk zijn dat de manier waarop ik de PIR-platen heb verbonden niet goed zat of dat er toch nog veel vocht in de buitenmuur en dat dit er niet meer uit kon.
De roze vlekken zijn restanten Soudal PIR-lijm. De blauwe vlekken zijn restanten Soudal Isolatiefoam, deze heb ik toegepast op lastig te isoleren/bereiken plekken.
De gebruikte Kingspan TR26 dakplaten van 60mm dik, ze zien er zo slecht uit omdat ik ze van de muur heb getrokken.
Natte en vochtige muur. Ook zie je de zwarte spikkeltjes van startende schimmel.
Een klein overzicht van de te isoleren zolder, genomen maatregel en aangetroffen vocht achter de PIR-platen. De foto is uiteraard genomen nadat ik de muur half heb afgebroken
Zoals ik ook al vaak lees wordt bouwen/isoleren met PIR-platen vaak afgeraden vanwege het dampdichte karakter. Iets dat ik nu hier in de praktijk dus merk, zelfs na twee weken. Ik wil dus afstappen van dit plan en ik ga mijn hele wand opnieuw isoleren.
Ik denk nu aan de onderstaande opbouw waarbij ik glaswol combineer met een houten framewerk en hierop gipsplaten:
Zoals wellicht verwacht krijg ik volgens Ubakus veel vochtproblemen. Wanneer ik een klimaatfolie toepas veranderd de hele situatie:
Vraag
Kunnen jullie eens met mijn mee denken:
- Is mijn nieuw plan correct? Dus eerst het dak tussen de gordingen isoleren, afdekken met klimaatfolie, regelwerk plaatsen en de gipsplaten monteren en DAARNA pas de muur?
[
Voor 0% gewijzigd door
Steemsmij op 20-11-2024 17:23
. Reden: leesbaarheid ]