Alicanto schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:52:
Hi,
Ik wil mijn schuine dak van binnenuit isoleren. Het gaat om een woning uit 1930 en er zit geen folie op het dakbeschot. De situatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zat te denken de gordingen op te dikken met een CLS, zodat ik 11 + 9 = 20cm ruimte heb. Dat kan ik dan vullen met bijv. rollen glaswol.
Als ik dan weer regelwerk op de CLS maak van 22mm dik, komt dat gelijk te liggen met de spanten en kan ik over het geheel gipsplaten aanbrengen. De spanten zitten dan helaas niet meer in het zicht en de zolder wordt kleiner, dus ik twijfel om misschien te kiezen voor 2 cm ventilatielatten + 14 cm pir of zonder ventilatielatten 14cm pir direct tegen het dakbeschot.
Ik heb het in Ubakus gezet:
Wol:
[Afbeelding]
PIR:
[Afbeelding]- Klopt dit zo?
- Zijn de ventilatielatten tussen dakbeschot en PIR nodig in mijn situatie?
- Glaswol heeft een betere droogreserve. Dus geschikter bij kleine lekkages? Aangezien er buiten geen folie zit, zou dit wel een pluspunt zijn.
Dankzij dit topic ben ik ook gaan kijken naar faseverschuiving. Ik heb eens de glaswol (links) vervangen door Steicoflex 036 (rechts)
[Afbeelding]
Op zich prettig dat het dan dus bij gebruik van houtvezel bijna continu twee graden kouder is op een warme dag. Al is dat meer dankzij amplitudedemping dan faseverschuiving, maar die twee gaan vast samen.
Er moet 28m2 geisoleerd worden en ik wil een Rc van 5+ (andere zijde zit ook een nieuwe dakkapel incl. tripple glas), dus dan kom ik op:
- 14 cm pir, ong. 27 eur/m2. 39 platen van 0.72m2 = 770 eur. Voordeel: Zolder oogt ruimtelijker en spanten blijven in het zicht.
- 20 cm glaswol 037, ong. 8 eur/m2. 11 rollen van 2.62m2 = 230 eur. oftewel de goedkope optie.
- 20 cm natuurlijk materiaal bijv. houtvezel. 20 platen van 1.4m2 = 824 eur. Oftewel prijs vergelijkbaar met PIR, maar niet de voordelen van PIR. Wel een betere warmte-isolatie voor de zomerdagen.
Nu nog kiezen

Meningen, tips en nieuwe inzichten zijn welkom
P.S. De luchtvochtigheid in mijn huis is ook te hoog, meestal rond de 75%. Weet niet of dat nog relevant is.
Ik kan je alleen zeggen wat ik gedaan heb, ik heb exact dezelfde opbouw, ook jaren 30 huis.
Ik heb met steenwol geisoleerd eerst 7cm om ook achter de spantbenen langs te gaan en daarna 14cm steenwol om de dikte van de spantbenen op te vullen. 21cm steenwol bestond ook niet dus moest sowieso in 2 lagen.
Daarna heb ik latjes van dakschrootjes van 22x63mm over de spanten gedaan, ook goed de spanten uitmeten gezien ze allemaal niet even recht zullen zijn dat dan opvullen met plastic spacers. Dit kan je uitmeten met een touwtje. Voor gordingen zal dat niet zoveel uitmaken.
Deze latjes ook tijdens isoleren al vastgezet en uitgemeten met touwtjes anders viel de isolatie er weer uit.
Daarna miofol 125s en alles goed luchtdicht gemaakt. 301OT rondom kozijnen die van steen waren (ik heb het dak doorgaand op voorzetwanden geïsoleerd) butyl tape voor plekken waar folie aansluit op hout. Vast R tape voor op folie. zoals ik het opnieuw zou doen had ik klimaatfolie gebruikt.
Over die schrootjes en folie heb ik een osb plaat geplaatst en daarover wilde ik gipsplaten doen maar uiteindelijk gekozen voor agnes platen.
Je hebt een redelijk hoge luchtvochtigheid, isoleren en daarna met folie alles afplakken maakt dat zeker niet beter en zou dus zeker ventilatie maatregelen nemen. Ventilatieroosters, decentrale WTW, Mijn huis zit zo rond de 60~65 al voor isoleren. 75 waren uitzonderlijke situaties zoals regenachtige dagen.
Persoonlijk zou ik altijd bij dampopen/ mineraal achtige isolatie blijven of de houtvezel. Maar dat is persoonlijk. Mij maakte het niet uit dat de spantbenen op achtergrond kwamen op zolder zie ik ze nog door de folie heen alleen de voorkant
Wat nog kan helpen met je keuze: vind je geluidsisolatie belangrijk? Glas/steenwol isoleert ook geluid PIR niet. Zomer isolatie had je ook al benoemd.
Mijn ervaring met verlies in ruimte viel mij uiteindelijk ook mee ruimte ben je eigenlijk sowieso al kwijt want elke meter zon spantbeen kan je niks met die ruimte ertussen. Daarvoor heb ik liever de voordeeltjes als geluidsisolatie, zomerisolatie & dampopen materiaal.
Edit om je vragen te beantwoorden:
Klopt dit zo?
Ja
Zijn de ventilatielatten tussen dakbeschot en PIR nodig in mijn situatie?
Latten zitten dan achter dakbeschot en zullen niet ergens vandaan ventileren dus zullen niet nodig zijn.
Glaswol heeft een betere droogreserve. Dus geschikter bij kleine lekkages? Aangezien er buiten geen folie zit, zou dit wel een pluspunt zijn.
In principe wel, mogelijk wil je ook in de toekomst toch de folie plaatsen mocht je ooit het dak aan willen pakken. Van binnenuit zie ik mensen soms ook doen maar ben ik zelf niet zo’n fan van, water is dan toch al binnen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Galinsky op 23-10-2024 19:57
]