(ik plaats dit hier n.a.v.
TwingyTwingy in "Uitbouw met plat dak: isolatie vervangen of niet?")
TL;DR
Aanbouw uit 1977 met plat bitumen dak
In de aanbouw staat de keuken, de doorgang naar de woonkamer is open en groot
Huidige isolatie is opmerkelijk... (glaswol met niet afgedichte dampdichte(?) folie)
Ik zoek advies over het al-dan-niet vervangen van de isolatie en folie

Ik zou kunnen gaan voor bijvoorbeeld 14 cm glaswol met bijvoorbeeld Proclima Intello
Ik ben een noob op dit gebied
Omschrijving
Na het slopen van het (schrootjes) plafond in de aanbouw, wil ik een nieuw (gips) plafond installeren. De aanbouw heeft een plat bitumen dak, en lijkt van binnenuit geïsoleerd te zijn. De aanbouw is geplaatst in 1977, het oude plafond en de isolatie zijn zo'n 25-30 jaar geleden aangebracht. Op de aanbouw staat vanaf ongeveer 2 uur 's middags de zon (ligt op het westnoordwesten). De de doorgang die de aanbouw verbindt met de woonkamer is open en groot (180 breed).
Huidige situatie
De huidige isolatie bestaat uit glaswol op het hele oppervlak, en de helft(!!) is voorzien van een extra laag glaswol met folie.

De isolatie loopt tot ongeveer halverwege de constructiebalken, en is vastgezet met latten. De onderste helft van de ruimte onder de balken wordt gebruikt voor elektra leidingen, 2 transformatoren en ruimte voor de spotjes.
Er is een folie die het plafond afdicht. Er staat geen tekst op, dus ik verwacht dat het een simpel plastic zeil is? Daarnaast is het ook niet volledig dicht: er zitten bijvoorbeeld gaten voor de spotjes in, is niet afgeplakt rondom, aan elkaar geplakt met duct tape en vastgezet met punaises aan de latten. Het geheel ziet er op het oog droog uit.
Ik verwacht dat het er nu zo uit ziet:
- Bitumen dak
- ??
- Constructiebalk (16 cm?), met tussen de balken:
- glaswol (8 cm?)
- tweede laag glaswol met folie op één helft
- elektra spouw(8 cm?)
- lat (18 mm, in lengte van constructiebalk)
- plank (18 mm)
- Folie
- Schrootjes
Een poging om het uit te werken:
Nieuwe situatie
Nu het plafond toch open ligt, zou ik het meteen beter kunnen isoleren. Echter twijfel ik over hoe het te isoleren en over de risico's hiervan. Ik heb onderzoek gedaan (onder dit topic bekeken), en las dat het van binnenuit isoleren van een plat dak risico's kent m.b.t. vochtproblemen, omdat de bitumen laag dampdicht is. Daarnaast is het belangrijk dat ik voldoende ruimte over hou voor de spotjes, ook met warmteontwikkeling op het oog. Om de spotjes aan te brengen zal ik gaten moeten maken in het huidige folie, om de transformators en kabels te vervangen. Het plafond kan niet lager worden i.v.m. een kozijn dat loopt tot het huidige plafond (zie laatste foto).
Vragen
- Denken jullie ook dat de huidige folie een simpel zeil is?
- Is het verstandig de huidige folie en/of isolatie te vervangen?
- Ik zat zelf te denken aan 14 cm glaswol met een klimaatfolie als Proclima Intello?
- Is het inderdaad risicovol voor een noob als ik, zoals vele websites zeggen...?
Ik heb wat in elkaar geklikt in Ubakus. Slaat het egens op wat ik heb ingegeven? Ik heb nog nooit een constructie in elkaar geklikt.
De uitbouw is gebouwd richting op het westnoordwesten en krijgt zon 2 uur 's middags. Moet ik dan kiezen voor "plat dak - zonnig en geen helder oppervlak" of "plat dak - meestal gearceerd of helder oppervlak".
Zonnig:
Gearceerd:
Sorry, heel veel vragen... Hopelijk kan de Tweakers community me helpen. Thanks!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.