EzioCisco schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:13:
Hallo allemaal,
Wij hebben recent getekend voor een vrij grote kavel en gaan hier een herenhuis op bouwen. Na vele gesprekken toch tot de conclusie gekomen dat we voor HSB gaan, voornaamste reden is betere isolatie op papier en we wonen in het noorden waar het soms wat kan bewegen.
Qua kosten kwam ik bij alle aannemers uit op ongeveer EUR 500 - 600 per m3. Het gaat hierbij om ongeveer 1000 m3 totaal waarbij alle verdiepingen voorzien zijn van VV en koeling, HR+++ glas met ieder kamer draai-kiep, geen roosters wel WTW, zoneregeling alle kamers, voldoende dakramen en zonnepanelen voor een A++++ woning. Als ik de reacties lees denk ik een goede deal te hebben
Waar ik wel naar benieuwd ben is of er ook mensen zijn die ervaring hebben met het aanpassen van elektra in een HSB woning, denk hierbij aan het plaatsen van extra spots, uitbreiden van aantal stopcontacten en netwerkaansluitingen etc.. Was dit achteraf redelijk makkelijk te doen?
Mochten jullie nog andere ideeën hebben wat belangrijk is voor de bouw hoor ik het ook graag. Zo laat ik alvast warm en koud water met afvoer aanleggen naar tuin voor een mooie tuinhuis in de toekomst. Volgende week gaan we met de tekening aan de slag voor de welstand.
Kan ik wel uitleggen, ben zelf elektromonteur werkzaam veelal in de woningbouw, hsb en traditioneel.
Bij woningen met kanaalplaten worden de verschillende elektra-leidingen, waterleiding, verwarmingsbuizen, op het betonvloer van de verdieping vast gezet, bij HSB wordt dat veelal direct onder de dragende balken van de verdiepingsvloer vast gezet, deze leidingen liggen dus direkt boven het gipsplafond.. dus als je nou juist dáár een gat voor een spotje boort boor je gelijk de elektra en waterleidingen kapot...
Tussen de balken van de de vloer worden vaak de ventilatie en riolering buizen gemonteerd.. dus dáár kun je geen hoge spotjes plaatsen...
Geregeld moet ik tegen die bewuste balken ruimte
maken en tegen anderen openhouden zodat daar later een spotje zonder risico kan worden geboord.
Op het ogenblik ben ik werkzaam in een HSB woning van 9x14 meter (Meerstad, Groningen) waar meer dan 60 elektra-buizen (230V, data, sturing) in de meterkast uitkomen, het is werkelijk uitzoeken waar je nog langs
kan om in de meterkast te komen, dat je hier na oplevering nog iets bij kan maken is voor de verdieping en zolder totaal uitgesloten of het wordt allemaal opbouw.
Op de begane grond kun je naderhand -als het echt moet- nog naar de kruipruimte een gat boren om de kabel bij de meterkast weer omhoog te halen.
Ga er maar vanuit dat naderhand data, stopcontacten bijmaken in elke HSB woning onmogelijk is, te veel houten balken (soms 40 cm dik vanwege dragende functie), stalen H balken, allerlei buizen, en nog maar te zwijgen over de talloze geharde schroeven die de balken bij elkaar moet houden, die doorboren soms onmogelijk maken.
HSB woningen zijn mijn inziens erg gehorig, standaard past 'onze' aannemer 89mm CLS balken toe met aan beide zijden 12.5 mm gips, en wat wol tussenin.. dan moet je fluisteren anders kun je in de ruimte ernaast verstaan wat er gesproken wordt.
Het wordt pas voldoende met 160mm CLS balken, beiden zijden 16mm OSB plaat en 12.5mm (vezel) gips plus akoestische isolatie.
Contact geluiden van de vloer verhelp je pas afdoende met betonnen kanaalplaten.. dus traditionele bouw..
Nog dingetje; bij kiep ramen plus de wens van jalousie-en of plissé voor de ramen zorg er dan voor dat bóven het raam in de wand/ muur ruimte is voor die raam- 'decoratie' dat is bij de boven genoemde woning mis gegaan (en ook bij mijn eigen woning); wel kiep raam maar komt tegen rolgordijn...raam open zwaaien kan ook niet meer..
Hint: als alle wanden en muren net zijn opgesteld, loop er dan met de aannemer en installateur er doorheen, als je dán nog wensen hebt zijn die nog goed uit te voeren, hoe langer je wacht hoe moeilijker en duurder aanpassen wordt..
In gestucte luchtventielen? bepaal het nu! naderhand aanpassen is soms onmogelijk of enorm duur.
Veel data, beveiliging, audio e.d. in de meterkast? zorg voor een technische kast direkt naast de meterkast, bijvoorbeeld een ruimte die toegankelijk via de zijkant van een inbouw kapstok, in deze ruimte kunnen ook de verschillende mantel buizen uitkomen; naar tuinhuis, terras, vliering, warmtepomp, laadpalen..
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/