Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:07

backupdevice

Boeh!

ArnaudYK schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:50:
[...]

Ik heb dat inderdaad door architect icm duurzaamheidsadviseur laten doen. Die kwamen dan weer met een constructeur en vroegen gelijk bij een sondeerbedrijf een offerte op. Ik heb heea wel vergeleken en prijzen waren normaal, maar deze mensen werkten wel vaker samen dus dat leek me handig.

De architect was bij ons ook gemachtigd om de stukken in te dienen. Uiteraard alles nog voor de Omgevingswet.
ja idd. Ok, en was dat bevallen ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:56
backupdevice schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:13:
[...]

ja idd. Ok, en was dat bevallen ?
Eigenlijk heel goed. Wat ik wel adviseer is om goed de bouwregels uit het omgevingsplan door te nemen. Soms moesten we de architect daarop wijzen. Maar voordeel van zo iemand is dat ie makkelijker met de gemeente praat en ook beter snapt wat nodig is. Dus al met al zou ik dit niet helemaal zelf hebben willen doen. Hij kon ook snel schakelen als er nog een puntje op tekening aangepast moest worden.

We hadden al wel een "vooroverleg" gehad. Betaal je iets voor, maar dan heb je al wel een eerste advies van de welstand, zodat we soepeler door de aanvraag heen gingen. (in dit geval was het overleg geheel schriftelijk en in mijn optiek niet echt een overleg te noemen, maar op 1 puntje na was de welstand enthousiast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

ArnaudYK schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:23:
[...]

Eigenlijk heel goed. Wat ik wel adviseer is om goed de bouwregels uit het omgevingsplan door te nemen. Soms moesten we de architect daarop wijzen. Maar voordeel van zo iemand is dat ie makkelijker met de gemeente praat en ook beter snapt wat nodig is. Dus al met al zou ik dit niet helemaal zelf hebben willen doen. Hij kon ook snel schakelen als er nog een puntje op tekening aangepast moest worden.

We hadden al wel een "vooroverleg" gehad. Betaal je iets voor, maar dan heb je al wel een eerste advies van de welstand, zodat we soepeler door de aanvraag heen gingen. (in dit geval was het overleg geheel schriftelijk en in mijn optiek niet echt een overleg te noemen, maar op 1 puntje na was de welstand enthousiast).
Dank je wel voor je informatie. Gaat om best wel veel geld natuurlijk. Meeste van die kosten moet je toch wel uitgeven natuurlijk. Maar als iemand dan de regie heeft is het wel makkelijk.

Kan mij wel voorstellen dat als je dit al een keer gedaan hebt je het wel zelf doet.

Maar al met al goed gesprek gehad. Ook al te horen gekregen dat de wensen en budget goede vrienden zijn dus helemaal happy voor nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
backupdevice schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:26:
[...]
Kan mij wel voorstellen dat als je dit al een keer gedaan hebt je het wel zelf doet.
Het indienen en de weg vinden in de bureaucratische rompslomp is 1 ding, je zult toch ook alle beng berekeningen etc moeten doen. Ook het overleggen met bijv. een welstandscommissie is iets wat je beter door een architect kunt laten doen. Die spreken echt een ander jargon op een heel ander niveau. Je moet met het plannen en bouwen al zo veel beslissingen maken en balletjes hoog houden, ik moet er niet aan denken dat ik dan ook nog eens al dit soort dingen er bij had moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Grolsch schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:59:
[...]

Dat is gewoon onzinnig en slaat nergens op.

Ik log al ruim 7 jaar mijn stroomverbruik en heb nog nooit een continu verbruik van boven de 10KW gezien. Nu hebben wij geen laadpaal, maar als we die wel zouden hebben dan doet zo'n laadpaal nog aan load balancing, dus dat is ook geen probleem.

Het "zwaarste" wat bij ons gebeurd is dat de PV 11KW teruglevert, en veel spannender dan dat wordt het niet.
Meerdere keukens, elektrische sauna, groot indoor zwembad incl luchtbehandeling, 2 laadpalen, gigantische hoeveelheid verlichting (nog halogeen toen), bioscoop, elektrische terrasverwarming en waarschijnlijk het nodige dat ik nog vergeet.
Daarnaast verschillende onderverdelers, dus je moet dan ook rekening houden met selectiviteit. onderverdeler van 50A levert een afzekerwaarde van 80A op. Ik weet t niet meer precies, maar dit was wel een villa++, geen gewoon woonhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Borisvkr schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Het indienen en de weg vinden in de bureaucratische rompslomp is 1 ding, je zult toch ook alle beng berekeningen etc moeten doen. Ook het overleggen met bijv. een welstandscommissie is iets wat je beter door een architect kunt laten doen. Die spreken echt een ander jargon op een heel ander niveau. Je moet met het plannen en bouwen al zo veel beslissingen maken en balletjes hoog houden, ik moet er niet aan denken dat ik dan ook nog eens al dit soort dingen er bij had moeten doen.
Thx.

Duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:00
Zijn er onder jullie mensen die onlangs een bron hebben laten boren voor een warmtepomp of een recente offerte hebben voor die werkzaamheden ?
Wij overwegen een bron te laten boren en een warmtepomp in de nieuw te bouwen woning maar moeten gaan kijken of het financieel haalbaar is ten opzichte van de standaard lucht - water warmtepomp

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Codeoranje schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:48:
Zijn er onder jullie mensen die onlangs een bron hebben laten boren voor een warmtepomp of een recente offerte hebben voor die werkzaamheden ?
Wij overwegen een bron te laten boren en een warmtepomp in de nieuw te bouwen woning maar moeten gaan kijken of het financieel haalbaar is ten opzichte van de standaard lucht - water warmtepomp
Ja hoor, kijk ook in het W/W warmtepomp topic. En vraag verschillende offertes op, de prijzen lopen uiteen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
De meerkosten tov van L/W ga je nooit terugverdienen. Voor W/W kies je omdat je geen buitenunit wilt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 19:28
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
Nee het is me bekend dat er weinig financieel voordeel is .
Het is wel zo dat je minder herrie hebt
Geen buiten unit
Lagere energie kosten (hoger rendement )
En beter koelvermogen.

Ik zie er technisch nog wel wat voordelen aan . Vandaar.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
@Conrado : 12 kW :? warmtepomp bij (waarschijnlijk BENG) nieuwbouw? Zeker weten dat de warmteverliesberekening klopt?
Codeoranje schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:28:
Nee het is me bekend dat er weinig financieel voordeel is .
Het is wel zo dat je minder herrie hebt
Een A-merk L/W maakt geen herrie, hooguit wat geluid.
Geen buiten unit
Daarmee heb je de compressor (dus het geluid) binnen. Gaat ook niet altijd goed: Sve in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Lagere energie kosten (hoger rendement)
Dat scheelt maar erg weinig, ca 1 cop punt. In de praktijk ga je misschien van 6 naar 7, wat in mijn geval (nog niet eens BENG) ca 150 kWh per jaar zou schelen. Als je die voor 30 cent in moet kopen, levert dat maar 45 euro per jaar op. Daarmee is de terugverdientijd van bovenstaande 15k voor de boring ca 333 jaar...
En beter koelvermogen.
Dat klopt niet. Een L/W koelt net zo goed. Hooguit gebruikt die daarvoor wat meer stroom. Echter, die stroom is met de huidige terugleververgoedingen en vooruitzichten in de zomer toch nagenoeg gratis.
Ik zie er technisch nog wel wat voordelen aan . Vandaar.
Technisch is W/W inderdaad een mooi systeem (mits met inverter, er zijn zelfs nog aan/uit systemen op de markt), maar helaas veel te duur.
Als je budget over hebt, kun je dat beter in goede zonwering en airco op de bovenste verdieping steken. Door die zonwering bespaar je meer energie dan met je W/W, en die airco levert je een pak meer comfort op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Oh interssante discussie . Wij zijn ook aan het kijken naar W\W . Wist alleen niet dat het slaan van een bron zo duur was

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:18
backupdevice schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:16:
Oh interssante discussie . Wij zijn ook aan het kijken naar W\W . Wist alleen niet dat het slaan van een bron zo duur was
W/W is ook erg afhankelijk of het kan, bij ons kan het bijvoorbeeld niet omdat er een waterwingebied in de buurt zit.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

FabianGTI schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:39:
[...]

W/W is ook erg afhankelijk of het kan, bij ons kan het bijvoorbeeld niet omdat er een waterwingebied in de buurt zit.

***members only***
Goeie . Zal eens onze welstand regisseur een mail sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Netjes , kreeg meteen antwoord dat een brons slaan geen probleem is . Wel even aanmelden bij RVO.

[ Voor 61% gewijzigd door backupdevice op 03-06-2024 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Wij zijn intussen ook weer wat verder....
Mooi ontwerp en slimme aanpassingen.

Toch (nog een keer) een opmerking over de kleine berging 1.7. Het geeft me een 'hokjes' gevoel, waarbij de doodlopende opslagruimte te smal is om met bijvoorbeeld planken aan de muur te werken. Misschien is het idee om dit weg te laten, dan kun je de berging/garage later vrij indelen?

Verder moet ik bij "PV panelen volgens bouwbesluitberekening" aan 2015 of zo denken :)
Ik zou - zeker gezien de huidige prijzen - het dak zo vol mogelijk leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Conrado schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:33:
[...]

Mooi ontwerp en slimme aanpassingen.

Toch (nog een keer) een opmerking over de kleine berging 1.7. Het geeft me een 'hokjes' gevoel, waarbij de doodlopende opslagruimte te smal is om met bijvoorbeeld planken aan de muur te werken. Misschien is het idee om dit weg te laten, dan kun je de berging/garage later vrij indelen?

Verder moet ik bij "PV panelen volgens bouwbesluitberekening" aan 2015 of zo denken :)
Ik zou - zeker gezien de huidige prijzen - het dak zo vol mogelijk leggen.
Die kleine berging is heel bewust gekozen en zal dus ook blijven, al is het omdat mijn vriendin dit een belangrijk onderdeel vind, je bouwt toch samen.. :+
Het zijn geen dragende muren (die dikke muur ernaast is 214mm dik) dus mocht ik me ooit bedenken kan het er nog uit, maar ik verwacht het eigenlijk niet.

Er liggen standaard vanuit de bouw 16 panelen op, wellicht dat wij er uiteindelijk 18 opleggen, we zijn daar nog niet helemaal over uit door het gespook met de energiemaatschappijen, maar het worden er waarschijnlijk 18. ;)
De panelen mogen dan goedkoper zijn geworden, die memo is bij onze installateur nog niet helemaal geland heb ik het idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:48:
[...]
De panelen mogen dan goedkoper zijn geworden, die memo is bij onze installateur nog niet helemaal geland heb ik het idee.
Ja, altijd lastig die memo's met prijsverlagingen. En waarschijnlijk ben je van 'm afhankelijk.
Probeer eens alleen de loze leidingen te laten leggen. Dan moet de offerte ook wanzinnig lager worden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 03-06-2024 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robberttweak
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-08 19:44
Ons huis is eindelijk bijna klaar! Nog een paar weekjes en dan kunnen we er hopelijk in. Komende vrijdag oplevering van de aannemer.

We kwamen er afgelopen weekend achter dat we ander deurbeslag hebben gekregen dan in de offerte stond. We hadden Hoppe Amsterdam (zwart) krijgen maar zagen doosjes liggen van Intersteel Bastian (zwart). Het was dat we de doosjes van het deurbeslag zagen, uiterlijk is het volgens mij gewoon gelijk. Weet iemand iets over kwaliteitsverschil tussen Hoppe en Intersteel? Als ik ze op internet vergelijk zie ik dat Hoppe in het algemeen wel iets duurder is, maar ik kan niet echt een eerlijke vergelijking maken omdat ik geen webshop zie die beide verkoopt. Hoppe is in het zwart van aluminium als ik het goed zie, Intersteel is van zamak (geen idee wat dit is..) gemaakt.
Uiteraard gaan we de aannemer ook zelf vragen waarom hij een ander deurbeslag heeft gemonteerd, maar fijn als iemand al iets kan vertellen over het verschil!

Daarnaast zien we bij onze serre onderstaande. Dit staat er al een tijd zo bij, de screens die moeten worden ingebouwd zijn nog steeds niet geleverd. Het hout aan de binnenkant ziet er niet heel schoon meer uit en zeker aan de boven- onderkant slaat het zwart uit, het heeft natuurlijk ook veel regen en weersinvloeden gehad de afgelopen maanden. Als de screens binnenkomen gaan ze dit aftimmeren en is het niet meer te zien. Moeten we hier iets van zeggen of kan dit helemaal geen kwaad?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xOTGm2oTF0JGtf2irQukFN_U_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6wplKaqg9UBBpVHcJapjHIy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ey5DX6EBzATb8OLY2Aydzbrbv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xb1KDZzi0pwi7SLW6SDZ6M7c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29
robberttweak schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:58:
Ons huis is eindelijk bijna klaar! Nog een paar weekjes en dan kunnen we er hopelijk in. Komende vrijdag oplevering van de aannemer.

We kwamen er afgelopen weekend achter dat we ander deurbeslag hebben gekregen dan in de offerte stond. We hadden Hoppe Amsterdam (zwart) krijgen maar zagen doosjes liggen van Intersteel Bastian (zwart). Het was dat we de doosjes van het deurbeslag zagen, uiterlijk is het volgens mij gewoon gelijk. Weet iemand iets over kwaliteitsverschil tussen Hoppe en Intersteel? Als ik ze op internet vergelijk zie ik dat Hoppe in het algemeen wel iets duurder is, maar ik kan niet echt een eerlijke vergelijking maken omdat ik geen webshop zie die beide verkoopt. Hoppe is in het zwart van aluminium als ik het goed zie, Intersteel is van zamak (geen idee wat dit is..) gemaakt.
Uiteraard gaan we de aannemer ook zelf vragen waarom hij een ander deurbeslag heeft gemonteerd, maar fijn als iemand al iets kan vertellen over het verschil!

Daarnaast zien we bij onze serre onderstaande. Dit staat er al een tijd zo bij, de screens die moeten worden ingebouwd zijn nog steeds niet geleverd. Het hout aan de binnenkant ziet er niet heel schoon meer uit en zeker aan de boven- onderkant slaat het zwart uit, het heeft natuurlijk ook veel regen en weersinvloeden gehad de afgelopen maanden. Als de screens binnenkomen gaan ze dit aftimmeren en is het niet meer te zien. Moeten we hier iets van zeggen of kan dit helemaal geen kwaad?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen idee qua merken, maar qua materiaal dit gevonden:
https://www.makeitfrom.co...Z33520-Mazak-3-Zinc-Alloy

Zitten een paar grote verschillen tussen, maar niets ernstigs

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Daarnaast zien we bij onze serre onderstaande. Dit staat er al een tijd zo bij, de screens die moeten worden ingebouwd zijn nog steeds niet geleverd. Het hout aan de binnenkant ziet er niet heel schoon meer uit en zeker aan de boven- onderkant slaat het zwart uit, het heeft natuurlijk ook veel regen en weersinvloeden gehad de afgelopen maanden. Als de screens binnenkomen gaan ze dit aftimmeren en is het niet meer te zien. Moeten we hier iets van zeggen of kan dit helemaal geen kwaad?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dat bruine een met menie behandelde stalen staander? Die gaat gegarandeerd roesten als die zo in de modder staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:27

[Afbeelding]
Zoals hierboven al geschreven; de kolom staat gewoon op schone beton straks neem ik aan? En dan staat die straks in de spouw? Of komt er een HSB rek omheen?

Wat zie ik boven het kozijn. Piepschuim? Wat doet dat daar?

En dat underlayment wat vertikaal zit gaat ook weg neem ik aan? Is dat tijdelijk? Mag hopen van wel?

Als dit niet zo is ben ik benieuwd hoe ze het kopshout (underlayment) beschermen. Idialiter zou je hier een EPDM slabbe overheen willen hebben en sowieso grondverf en/of een kunststof strip. EPDM slabbe plaats je voordat je het kozijn plaatst. Zit die gelijk mooi dicht en aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:21
Wat is een reguliere manier om medebouwers te vinden voor een 2 onder 1 kap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Nog een vraag vanuit mijn kant . Hoeveel mensen hebben hier gebruik gemaakt van het maken van een bouw team en hoe is dat bevallen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:38
Ragnar9999 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:14:
Misschien bij een lokale makelaar langs gaan?
Een makelaar heeft wel een lijst met woningzoekenden met een selectie die graag een uitdaging aangaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Ragnar9999 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:14:
Twee-onder-één-kap-kavels zijn er niet zoveel. Heb je al iets op het oog? Vaak zijn dan via de aanbieder wel ander gegadigden te vinden. Verkijk je overigens niet op de complexiteit; een huis bouwen is 1.000 beslissingen nemen, en bij een tweekapper moet je minstens de helft daarvan met de buurman afstemmen.

Een hele andere route is via Collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO). In dat soort projecten komen kopers/bouwers elkaar vanzelf tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Conrado schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:11:
[...]

Twee-onder-één-kap-kavels zijn er niet zoveel. Heb je al iets op het oog? Vaak zijn dan via de aanbieder wel ander gegadigden te vinden. Verkijk je overigens niet op de complexiteit; een huis bouwen is 1.000 beslissingen nemen, en bij een tweekapper moet je minstens de helft daarvan met de buurman afstemmen.

Een hele andere route is via Collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO). In dat soort projecten komen kopers/bouwers elkaar vanzelf tegen.
denk dat ik het dan onderschat.
Waar moet ik aan denken bij de helft van 1000 beslissingen behalve uiteraard de keuze van de aannemer en het type huis dat je gaat bouwen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Ragnar9999 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:57:
[...]

Waar moet ik aan denken bij de helft van 1000 beslissingen behalve uiteraard de keuze van de aannemer en het type huis dat je gaat bouwen?
Stenen, voeg, dorpels, kozijnen, dakgoot, dakpannen etc. Sowieso alles wat je aan de buitenzijde ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silberca
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17-08 13:26
Heeft hier al iemand ervaring met de Wet Kwaliteitsborging die dit jaar is ingegaan? Online is er weinig (recente) informatie te vinden over de beoogde kosten hiervan.

Onze aannemer kan hier ook nog weinig over zeggen aangezien onze woning de eerste bij ze is waarbij deze wet van kracht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:10
Geen ervaring zelf mee met bouwen, maar zakelijk wel.

Kan best veel inhouden met bewijs aanleveren en keuren.
Zorg voor een goede voorbereiding, en een goed plan van wat er aangeleverd moet gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
Silberca schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:12:
Heeft hier al iemand ervaring met de Wet Kwaliteitsborging die dit jaar is ingegaan? Online is er weinig (recente) informatie te vinden over de beoogde kosten hiervan.

Onze aannemer kan hier ook nog weinig over zeggen aangezien onze woning de eerste bij ze is waarbij deze wet van kracht is.
Jammer dat de aannemer hier niet mee geoefend heeft de afgelopen 10 jaar . Ik ken de redenen niet van de betreffende aannemer maar ik hoop wel dat de kwaliteit op orde is .
Wat wil je weten ? Puur de kosten of meer ? Wij hebben 5000 euro begroot.
Bouw je een concept / catalogus woning of een uniek exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silberca
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17-08 13:26
Codeoranje schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:49:
[...]

Jammer dat de aannemer hier niet mee geoefend heeft de afgelopen 10 jaar . Ik ken de redenen niet van de betreffende aannemer maar ik hoop wel dat de kwaliteit op orde is .
Wat wil je weten ? Puur de kosten of meer ? Wij hebben 5000 euro begroot.
Bouw je een concept / catalogus woning of een uniek exemplaar?
De kwaliteit is zeker in orde, daar maken wij ons geen zorgen over gezien de referenties die wij gesproken en gezien hebben. Ze bouwen in principe geen catalogus woningen, maar wij hebben onze woning gebaseerd op een reeds gebouwde woning van deze partij.

Het gaat vooral om de kosten die ze nog niet kunnen begroten. Eerder dit jaar zijn we bij 4-5 aannemers geweest ter oriëntatie en geen van allen wist wat de kosten voor WKB zouden worden. We kregen antwoorden uitlopend van 6000-12000 euro hiervoor. Dat is nogal een groot verschil, daarom hoopte ik dat iemand hier daar meer over kon vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
In de grootbouw betalen we rond de €4000 per type woning maar dan moet je als aannemer wel het 1 en ander zelf keuren en aanleveren en dat kost ook geld.
Bij de kleinere aannemers is de organisatie vaak heel plat maar indien er steeds iemand moet komen kijken om zaken vast te leggen dan werkt dat behoorlijk kosten verhogend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:35

Case_C

[Team Carrack]

Als je een enkele woning wilt laten keuren kijk je naar bedragen van 5 tot 7 duizend ex. Dat is wat ik heb zien passeren. En dan moet je als aannemer zelf als nog aanleveren wat behoorlijk extra werk oplevert in de voorbereiding en uitvoering.

En dan mogen dit najaar alle verbouwingen ook op die manier gekeurd gaan worden. Het gaat nog een rumoerige tijd worden komende maanden/jaren. Het word wachten op de eerste huizen die af zijn en niet vrijgegeven worden voor bewoning ivm onvolkomenheden in de borging. Dan gaan er weer bedrijven omvallen gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
Case_C schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:50:

En dan mogen dit najaar alle verbouwingen ook op die manier gekeurd gaan worden.
Geldt dat eigenlijk ook voor de vergunningsvrije verbouwingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 13:45
We kwamen er afgelopen weekend achter dat we ander deurbeslag hebben gekregen dan in de offerte stond. We hadden Hoppe Amsterdam (zwart) krijgen maar zagen doosjes liggen van Intersteel Bastian (zwart). Het was dat we de doosjes van het deurbeslag zagen, uiterlijk is het volgens mij gewoon gelijk. Weet iemand iets over kwaliteitsverschil tussen Hoppe en Intersteel?

[Afbeelding]
Ik weet dat er maar een paar fabrieken zijn voor hang en sluitwerk.
Het kan goed zijn deze kruk van Intersteel in de zelfde fabriek wordt gemaakt als Hoppe en dat alleen het doosjes anders is.
Ik heb hier een kruk liggen in een Intersteel doosje waarop een barcode stikker is geplakt met het merk Ivana (huismerk van de Polvo groep) wat ik ook besteld heb. Ik denk dat het gewoon dat het 100% de zelfde kruk is, alleen ander prijs kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
big bang schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:50:
[...]

Geldt dat eigenlijk ook voor de vergunningsvrije verbouwingen?
Let op ivm vergunningsvrij bouwen. Dit is niet meer standaard landelijk overal hetzelfde.
Gemeentes kunnen aparte regels hebben hiervoor in het omgevingsplan, als die er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

DeBaroN schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:23:
[...]
Let op ivm vergunningsvrij bouwen. Dit is niet meer standaard landelijk overal hetzelfde.
Gemeentes kunnen aparte regels hebben hiervoor in het omgevingsplan, als die er is.
Exact. Vergunningvrij is niet regelvrij.
En per gemeente gaan ze weer anders om met de regels.

Hier zijn vergunningsvrije objecten opgenomen in het bestemmingsplan. Dat houd in dat een aanbouw binnen je vergunning gelijk van je vergunningsvrije m2 afgaat.

We hebben ook nog een leuke update gehad mbt borging. Voor badkamers moet een factuur te overleggen zijn van de badkamerboer, als je 'm er zelf in zet... dan gaat de borger die niet keuren. Dat mag dan door de opdrachtgever zelf gedaan worden... dan is de winst van zelf plaatsen gelijk dubbel weg.

Daarnaast dat je nog niet in de woning mag wonen tot de borging volledig gereed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Case_C schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:55:
Hier zijn vergunningsvrije objecten opgenomen in het bestemmingsplan. Dat houd in dat een aanbouw binnen je vergunning gelijk van je vergunningsvrije m2 afgaat.
Dat "geintje" hebben wij hier ook. Daardoor kunnen we nu nog geen tuinhuisje meer bijbouwen. Hierdoor is de nieuwbouw enorm in het nadeel t.o.v. de bestaande bouw. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
We hebben ook nog een leuke update gehad mbt borging. Voor badkamers moet een factuur te overleggen zijn van de badkamerboer, als je 'm er zelf in zet... dan gaat de borger die niet keuren. Dat mag dan door de opdrachtgever zelf gedaan worden... dan is de winst van zelf plaatsen gelijk dubbel weg.
Ik heb het tweemaal gelezen, maar begrijp niet wat nu het effect is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Conrado schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:38:
[...]

Ik heb het tweemaal gelezen, maar begrijp niet wat nu het effect is....
Het staat er inderdaad wat ongelukkig, komt erop neer dat je het huis niet mag bewonen als de borging niet volledig is afgerond.

Als je een huis laat bouwen inclusief badkamer bij een een aannemer die ook de volledige borging regelt, is er niets aan de hand. Als je 'm laat plaatsen door een ervaren bedrijf na oplevering kan je de factuur bij de borger van de woning overleggen, dan valt hij ook nog binnen het borgingsplan van de woning.

Doe je die badkamer later zelf, dan moet die nog apart worden geborgd/gekeurd.
Tot dat is uitgevoerd en goedgekeurd door de gemeente mag je dus nog niet nog niet in de woning gaan wonen

De borgers zijn voor de gemeente een nieuwe entiteit, en hier in de omgeving gaan ze komende jaren nog 'meelopen' met borgers om te zien of de keuringen goed uitgevoerd worden. Afhankelijk van hun ervaringen met de verschillende borgers gaan ze bepalen hoe 'makkelijk' ze met missende stukken in de borging omspringen. (Denk aan een missende foto of bon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
@Case_C kun je de definitieve keuring niet laten plaatsvinden na dat je zelf de badkamer hebt geïnstalleerd? Ik zou dit eens met de aannemer/borger overleggen.

Hoe zou dat met die kwaliteitwaarborgers werken als je je huis casco laat bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

big bang schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:31:
@Case_C kun je de definitieve keuring niet laten plaatsvinden na dat je zelf de badkamer hebt geïnstalleerd? Ik zou dit eens met de aannemer/borger overleggen.

Hoe zou dat met die kwaliteitwaarborgers werken als je je huis casco laat bouwen?
Het is de borger die daarmee komt, en die ik tot nu toe ben tegengekomen zijn niet flexibel op dat vlak. En als aannemer ga je de oplevering van een woning niet af laten hangen van een externe partij.

Als je casco bouwt kan je dus het beste zelf de borging volledig regelen. Anders zit je ook met meerdere borgingsprocessen, dat is weinig koste efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Case_C schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:25:
[...]
Als je een huis laat bouwen inclusief badkamer bij een een aannemer die ook de volledige borging regelt, is er niets aan de hand. Als je 'm laat plaatsen door een ervaren bedrijf na oplevering kan je de factuur bij de borger van de woning overleggen, dan valt hij ook nog binnen het borgingsplan van de woning.

Doe je die badkamer later zelf, dan moet die nog apart worden geborgd/gekeurd.
Tot dat is uitgevoerd en goedgekeurd door de gemeente mag je dus nog niet nog niet in de woning gaan wonen.
Oei, wat een Paarse Krokodil :(

De geest van de wet is volgens mij bedoeld om consumenten te beschermen tov professionele partijen, immers het kabinet wil dat bouwbedrijven de kwaliteit van hun werk beter controleren [bron]. Doe-het-zelvers horen daar dus niet bij.

Kortom, er zal nog wel wat jurisprudentie komen om dit soort zaken uit te bannen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
[...]

Exact. Vergunningvrij is niet regelvrij.
En per gemeente gaan ze weer anders om met de regels.

Daarnaast dat je nog niet in de woning mag wonen tot de borging volledig gereed is...
Als de aanbouw in de vergunning zit is het toch niet vergunningsvrij? Hier hadden we een tekening aangeleverd met daarop een stukje wat vergunningsvrij was (duidelijk aangemerkt). Dat moesten we aanpassen en een tekening indienen zonder het vergunningsvrije deel. Dat vergunningsvrije deel bouwen we wel, maar gaat natuurlijk van de beschikbare m2 af. Er staan overigens regels over m2 bijgebouwen in het bestemmingsplan maar de landelijke regels gaan voor, dus dat is een beetje een wassen neus.

Er is wel wat veranderd met de Omgevingswet, maar nog steeds zijn zaken die je in een omgevingsplan niet kunt beperken mbt vergunningsvrij bouwen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
ArnaudYK schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:56:
[...]

Er is wel wat veranderd met de Omgevingswet, maar nog steeds zijn zaken die je in een omgevingsplan niet kunt beperken mbt vergunningsvrij bouwen,
Volgens mij juist wel. Men kan in een omgevingsplan afwijken van de landelijke regels mbt vergunningsvrij bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
DeBaroN schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:32:
Volgens mij juist wel. Men kan in een omgevingsplan afwijken van de landelijke regels mbt vergunningsvrij bouwen.
Ja dat kan, echter alleen als er een goede reden voor is. De gemeenteraad dient in het bestemmingsplan (planologisch) te motiveren waarom op de locatie vergunningvrij bouwen ingeperkt moet worden [bron].
Een generieke regeling - dus niet op een kenmerkende locatie gericht - mag niet. Dat strookt niet met de landelijke vergunningvrije regeling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:01
backupdevice schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:57:
Nog een vraag vanuit mijn kant . Hoeveel mensen hebben hier gebruik gemaakt van het maken van een bouw team en hoe is dat bevallen ?
Ik ben nu aan 't bouwen in een bouwteam. 14 jaar geleden gebouwd middels een aanbesteding, maar blij dat ik nu voor bouwteam ben gegaan. Minder contractuele discussies, en meer vanaf de start gezamenlijk richting oplossingen werken die binnen het vooraf gestelde budget passen. Veel samenwerken, dus zorg dat je dat met partijen doet waarmee dat ook lekker klikt.

Tip / wat ik anders zou doen volgende keer:
Zorg dat je vroeg begint met het team (neem de aannemer al eens een keer mee na het schetsontwerp), en zorg dat alle deelnemers op gelijke voet / evenredig profiteren of delen in de risico's van de bouw voor zover mogenlijk. Ik had het niet goed geregeld met de architect, die wilde heel graag bouwteam maar werkt wel uurtje factuurtje (daar had ik niet akkoord mee moeten gaan). De aannemer heeft onevenredig tijd gespendeerd (zonder te kunnen factureren) om het te dure ontwerp toch haalbaar te krijgen, waarbij de architect elk uurtje om zijn eigen onhaalbare ontwerp te kunnen realiseren wel factureerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

***members only***
Gistermiddag toch nog weer een nieuwe tekening ontvangen, de tekening was niet helemaal goed aangepast.
De nokhoogte is iets aangepast van 10430mm naar 10620mm.
Nog maar een nachtje erover slapen en dan bepalen of we hiermee akkoord gaan :) .

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
FabianGTI schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:12:
[...]

Gistermiddag toch nog weer een nieuwe tekening ontvangen, de tekening was niet helemaal goed aangepast.
Die extra ramen doen het ontwerp goed.
Wat me opvalt is dat er geen PV-panelen ingetekend zijn. Ik zou de positie en grootte van de dakramen daarop afstemmen. Nu een kleine moeite.
Nog maar een nachtje erover slapen en dan bepalen of we hiermee akkoord gaan :) .
Ja, altijd spannend om akkoord te gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Conrado schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:43:
[...]

Die extra ramen doen het ontwerp goed.
Wat me opvalt is dat er geen PV-panelen ingetekend zijn. Ik zou de positie en grootte van de dakramen daarop afstemmen. Nu een kleine moeite.

[...]

Ja, altijd spannend om akkoord te gaan :)
Thanx, die extra ramen waren wel noodzakelijk, die grote blinde muren waren gewoon niet mooi.

De PV panelen komen op de andere kant, mede dat we daarom aan die kant geen dakramen hebben gekozen.
De dakramen zitten aan de schaduwkant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Probeer het even in dit topic

In mijn gemeente komen binnenkort kavels in de vrije verkoop die via loting niet verkocht zijn. Op de projectsite staat "wie het eerst komt, het eerst maalt"
Nog niet bekend welke kavels, maar verwachting is dat er 2 onder 1 kap bij zal zitten.

Gebeld met de gemeente en mij werd verteld dat het kon zijn dat als er nadien mensen zouden komen met een medebouwer deze voorrang zou krijgen ook al zijn ze niet de eerste die reageren.

Dit komt mij vreemd over en is duidelijk in tegenstelling tot wat er op de website staat.
Ook niet erg practisch allemaal.
Komt dit vaker voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Ragnar9999 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 16:39:
Probeer het even in dit topic

In mijn gemeente komen binnenkort kavels in de vrije verkoop die via loting niet verkocht zijn. Op de projectsite staat "wie het eerst komt, het eerst maalt"
Nog niet bekend welke kavels, maar verwachting is dat er 2 onder 1 kap bij zal zitten.

Gebeld met de gemeente en mij werd verteld dat het kon zijn dat als er nadien mensen zouden komen met een medebouwer deze voorrang zou krijgen ook al zijn ze niet de eerste die reageren.

Dit komt mij vreemd over en is duidelijk in tegenstelling tot wat er op de website staat.
Ook niet erg practisch allemaal.
Komt dit vaker voor?
Kopersbegeleiders van gemeenten staan volgens mij niet bekend om hun grote juridische kennis van het overeenkomstenrecht. Een aanbod “wie het eerst komt, het eerst maalt” - zonder verder voorbehoud - geldt dus in beginsel gewoon voor de eerste persoon die komt. Je kunt alleen op je klompen aanvoelen dat ze liever twee kavels verkopen aan toekomstige buren die elkaar al kennen en samen gaan bouwen, dan 1 kavel aan iemand die nog geen medebouwer heeft die misschien weer wil terugleveren als er geen geschikte medebouwer gevonden kan worden. En dat is op zichzelf natuurlijk ook niet zo gek. Je kunt hier natuurlijk ‘juridisch’ over gaan doen, maar in mijn ervaring win je daar vaak weinig mee. Zo snel mogelijk een medebouwer vinden lijkt me minder gedoe opleveren.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
brammh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:55:
[...]

Tip / wat ik anders zou doen volgende keer:
Zorg dat je vroeg begint met het team (neem de aannemer al eens een keer mee na het schetsontwerp), en zorg dat alle deelnemers op gelijke voet / evenredig profiteren of delen in de risico's van de bouw voor zover mogenlijk. Ik had het niet goed geregeld met de architect, die wilde heel graag bouwteam maar werkt wel uurtje factuurtje (daar had ik niet akkoord mee moeten gaan).
Dank voor de tips!
Niet betweterig bedoeld, maar uurtje-factuurtje voor een architect, ook met een bouwteam, lijkt me niet nodig.

Tenzij je voor een super design outside-the-box mega project gaat, zijn verreweg de meeste huizen om te ontwerpen best overzichtelijk. Vaak kies je een architect omdat zijn protfolio je aanstaat. Jouw ontwerp borduurt daarbij dus voort op zijn ervaring.
Begrijp me goed, ik bagatelliseer het werk van een architect niet, het resultaat blijft een uniek en op maat gemaakt ontwerp, maar wil maar duidelijk maken dat deze best goed kan inschatten hoeveel inspanning in een ontwerp steekt. Een architect kan dus ook prima een vast tarief bepalen.

Over tarieven gesproken, die lopen bij architecten (BNA) nogal uiteen. En dan laat ik bouwtekenaars en alle andere – niet-BNA - ontwerpers even buiten beschouwing.. Hier komen regelmatig bedragen van rond de 15~20K voorbij. En de hoogte van het tarief zegt helaas niets over de kwaliteit van het ontwerp.
Ik was daarentegen maar 5K kwijt, excl. BTW dat wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 17-06 14:45
Precies dit.

Ik heb de architect niet meer gezien of gesproken sinds ik mijn vergunning heb.
Ik heb ook geen situaties gehad tijdens de bouw dat ik de architect nodig had.
Conrado schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:17:
[...]

Dank voor de tips!
Niet betweterig bedoeld, maar uurtje-factuurtje voor een architect, ook met een bouwteam, lijkt me niet nodig.

Tenzij je voor een super design outside-the-box mega project gaat, zijn verreweg de meeste huizen om te ontwerpen best overzichtelijk. Vaak kies je een architect omdat zijn protfolio je aanstaat. Jouw ontwerp borduurt daarbij dus voort op zijn ervaring.
Begrijp me goed, ik bagatelliseer het werk van een architect niet, het resultaat blijft een uniek en op maat gemaakt ontwerp, maar wil maar duidelijk maken dat deze best goed kan inschatten hoeveel inspanning in een ontwerp steekt. Een architect kan dus ook prima een vast tarief bepalen.

Over tarieven gesproken, die lopen bij architecten (BNA) nogal uiteen. En dan laat ik bouwtekenaars en alle andere – niet-BNA - ontwerpers even buiten beschouwing.. Hier komen regelmatig bedragen van rond de 15~20K voorbij. En de hoogte van het tarief zegt helaas niets over de kwaliteit van het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:17:
[...]

tten hoeveel inspanning in een ontwerp steekt. Een architect kan dus ook prima een vast tarief bepalen.

Was dat via een architect of ontwerpstudio? En heb jij daarna de vergunnings aanvragen etc zelf gedaan?

Voor mij de eerste keer een huis bouwen en idd de offerte van de architect was richting de 20K incl. Dit was wel met het gehele offerte traject en bouwteam gebeuren erin. Tuurlijk zou ik dit ook zelf kunnen doen maar ik zou al vastlopen als de voorlopige aanvraag al rare vragen zou oproepen bij de welstand.

Probeer dus een beetje een inzicht te krijgen van wat en hoe. Onze beoogde aannemer gaf ook aan graag met een architect in een team te zitten en dan ga je toch al snel richting die 20K , dit uiteraard inclusief alle aanvragen bij de gemeente

[ Voor 29% gewijzigd door backupdevice op 10-06-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
backupdevice schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Was dat via een architect of ontwerpstudio? En heb jij daarna de vergunnings aanvragen etc zelf gedaan?

Voor mij de eerste keer een huis bouwen en idd de offerte van de architect was richting de 20K incl. Dit was wel met het gehele offerte traject en bouwteam gebeuren erin. Tuurlijk zou ik dit ook zelf kunnen doen maar ik zou al vastlopen als de voorlopige aanvraag al rare vragen zou oproepen bij de welstand.

Probeer dus een beetje een inzicht te krijgen van wat en hoe. Onze beoogde aannemer gaf ook aan graag met een architect in een team te zitten en dan ga je toch al snel richting die 20K , dit uiteraard inclusief alle aanvragen bij de gemeente
Tsja, reken zelf even uit. Bij een uurtarief incl btw van 100 euro krijg je 200 uur werk van de architect bij 20k.

Als je een redelijk standaard huis koopt, waarvan de architect al een ontwerp heeft liggen is dat een hele andere tijdsbesteding ten opzichte van een geheel huis in overleg met opdrachtgever ontwerpen met allerlei wijziginingen/discussie.

Wij hadden uiteindelijk ook rond de 20k (incl btw). Daarvoor: Schets/voorlopig ontwerp; defintief ontwerp, technisch ontwerp en beperkte bestekstekeningen. Hier zat dus ook de vergunningaanvraag bij in en dus ook het bundelen van benodigde gegevens (constructeur/BENG etc). Wat er dus niet in zat waren de kosten voor constructeur, sondering etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
backupdevice schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:00:
[...]
Via een architect en hetzelfde pakket als @ArnaudYK beschrijft, echter met één groot verschil; ik ontving een hele serie detailtekeningen die je als zelfbouwer echt nodig hebt.

Naast de architect komt daar nog BENG en Toetsing bouwbesluit bij, beiden rond de € 250, en als laatste de constructeur. We hebben volledig onderkeldert met hellingbaan en veel staal als het gevolg van grote glaspartijen, dus dat liep wel aardig op.

De vergunningsaanvraag stelt niet zoveel voor; alle juiste documenten en tekeningen als PDF on-line aanleveren plus wat basale informatie, via omgevingsloket.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:57:
[...]

Wij hebben met buren verderop uit de straat een 2-onder-1 kap gebouwd. In de praktijk trok ik een aardig deel van de keuzes, maar op zich is over het stuk waar gezamenlijke keuzes gemaakt moest worden vrij gemakkelijk gedaan. Totaal een keer of 3 langs de aannemer en de rest via email. Veel lag in ons geval al vast in het beeldkwaliteitsplan van de gemeente. Maar binnenshuis zijn de huizen fors verschillend. Voorbeelden: hun garage werd kantoor, dus 0,5m breder. Wij huis 0,5m breder en garage smaller. Zij opdekdeuren, wij stompe. Zij trap 'verkeerd om' wij 'normaal' (bij vekeerd-om heb je de hogere zijkanten van de trap niet tegen je buitengevel). En nog veel meer verschillen.

Samenvattend: bouwen met een aannemer kost wat tijd, maar achteraf zou ik het weer zo doen. Je huis is veel makkelijker dan in een plan aan te passen aan je wensen.

Na 10+ jaar wonen zijn er eigenlijk maar een beperkt aantal dingen die ik ietsje anders zou willen. Zeg maar lessons-learned. Een bouwer zei eens: het eerste huis bouw je voor vreemden, het 2e voor kennissen en het 3e voor jezelf. Dan heb je al je lessons-learned verwerkt. Maar zo gek zou ik het niet willen maken. Daarvoor kost bouwen toch wel een aardige slok tijd (wij hebben zelf afbouw en verfwerk gedaan, wat in totaal bijna 8 weken werk was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Conrado schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:04:
[...]

Via een architect en hetzelfde pakket als @ArnaudYK beschrijft, echter met één groot verschil; ik ontving een hele serie detailtekeningen die je als zelfbouwer echt nodig hebt.

Naast de architect komt daar nog BENG en Toetsing bouwbesluit bij, beiden rond de € 250, en als laatste de constructeur. We hebben volledig onderkeldert met hellingbaan en veel staal als het gevolg van grote glaspartijen, dus dat liep wel aardig op.

De vergunningsaanvraag stelt niet zoveel voor; alle juiste documenten en tekeningen als PDF on-line aanleveren plus wat basale informatie, via omgevingsloket.nl.
Ja ok dan snap ik hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:14
Conrado schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:04:
[...]

Moest je bij de vergunningsaanvraag gelijk de constructie tekeningen/berekeningen indienen, of pas na goedkeuring?
Beng is niet duur, had een offerte van het dubbele. Maar kijk nog even rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Lord Anubis schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 21:20:
[...]
Moest je bij de vergunningsaanvraag gelijk de constructie tekeningen/berekeningen indienen, of pas na goedkeuring?
Je krijgt geen goedkeuring zonder constructie, denk ik zo ;)
Echter, wij hebben de constructietekeningen en -berekeningen later gedurende de aanvraag toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 09:44
Ik heb een discussie met 2 tegelzetters voor mijn terrastegels 1200x1200. De ene geeft aan stabilisatiezand met tegels erop en de ander geeft aan betonvloer en tegels hierop lijmen.

Iemand hier ervaring mee of advies in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:28
Malt1982 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:22:
Ik heb een discussie met 2 tegelzetters voor mijn terrastegels 1200x1200. De ene geeft aan stabilisatiezand met tegels erop en de ander geeft aan betonvloer en tegels hierop lijmen.

Ligt aan de dikte van je tegels. Maar 120x120 zal geen 4cm dik zijn vermoed ik, maar 1 2 of 3. Dus dan moeten ze op een harde ondergrond gelijmd worden zoals beton.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Laatst online: 15:27
Makrolon schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:32:
[...]

Ligt aan de dikte van je tegels. Maar 120x120 zal geen 4cm dik zijn vermoed ik, maar 1 2 of 3. Dus dan moeten ze op een harde ondergrond gelijmd worden zoals beton.
Sluit mij hier bij aan. En dus wel echt lijm, geen specie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Ik heb geen idee welke tegels (materiaal en dikte) je wilt.

In z'n algemeenheid is het hoe groter des te moeilijker te verwerken.

Maar vraag anders in het correcte topic Het grote tuinen, balkons en plantentopic daar weten ze er vast meer van ;)

[ Voor 13% gewijzigd door nokiaan958GB op 12-06-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ik heb weer een vraag.

Hebben/hadden jullie tijdens het bouwen een rechtsbijstand verzekering speciaal voor conflicten met bouw , of zat dit al in de rechtsbijstand die jullie hadden?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 23:48
Afgelopen dinsdag hebben we bij de notaris gezeten voor de overdracht van de grond *O*
We hebben nu een lap zand met heel veel onkruid. :/

Hopelijk gaan ze na de bouwvak bij ons beginnen. :9B

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fishb
  • Laatst online: 12:48
nils7 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:59:
Afgelopen dinsdag hebben we bij de notaris gezeten voor de overdracht van de grond *O*
We hebben nu een lap zand met heel veel onkruid. :/

Hopelijk gaan ze na de bouwvak bij ons beginnen. :9B
Nog een paar weken en dan zit ik in hetzelfde schuitje (stuk grond met een oud stalletje en veel onkruid).
Maar verder is er nog niets gepland/geregeld. Dus wij moeten nog het hele vervolg gaan opstarten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:05

120cm tegel..dat is een joekel.. als die ook maar aan één kant iets verzakt steekt de tegel aan de andere kant een heel eind boven de andere uit.. en dat wil je echt niet met geslepen keramische (?) tegels.
Dus een betonplaat van +/- 10cm met niet te weinig (dus veel) ijzer, dan verzakken de tegels onderling nooit meer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 09:44
Tegels zijn 20mm dik dus zal wel lijmen op een betonvloer worden. Is denk ik ook beter mbt verzakken en onkruid 😊 Thx voor jullie reacties in ieder geval 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kun je dan niet beter gewoon een betonplaat laten vlinderen en coaten? Is een beetje dubbel werk qua geld, enkel voor een paar naden, waar weer onkruid in kan gaan groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
backupdevice schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:13:
Hebben/hadden jullie tijdens het bouwen een rechtsbijstand verzekering speciaal voor conflicten met bouw , of zat dit al in de rechtsbijstand die jullie hadden?
Nee hoor, gewoon mijn ARAG RB gebruikt. Ik had een akkefietjes met een Belgische leverancier, en dat hebben ze keurig opgelost.

Check wel of je een CAR-verzekering nodig hebt, zie de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzioCisco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-09 14:39
Hallo allemaal,

Wij hebben recent getekend voor een vrij grote kavel en gaan hier een herenhuis op bouwen. Na vele gesprekken toch tot de conclusie gekomen dat we voor HSB gaan, voornaamste reden is betere isolatie op papier en we wonen in het noorden waar het soms wat kan bewegen.

Qua kosten kwam ik bij alle aannemers uit op ongeveer EUR 500 - 600 per m3. Het gaat hierbij om ongeveer 1000 m3 totaal waarbij alle verdiepingen voorzien zijn van VV en koeling, HR+++ glas met ieder kamer draai-kiep, geen roosters wel WTW, zoneregeling alle kamers, voldoende dakramen en zonnepanelen voor een A++++ woning. Als ik de reacties lees denk ik een goede deal te hebben :)

Waar ik wel naar benieuwd ben is of er ook mensen zijn die ervaring hebben met het aanpassen van elektra in een HSB woning, denk hierbij aan het plaatsen van extra spots, uitbreiden van aantal stopcontacten en netwerkaansluitingen etc.. Was dit achteraf redelijk makkelijk te doen?

Mochten jullie nog andere ideeën hebben wat belangrijk is voor de bouw hoor ik het ook graag. Zo laat ik alvast warm en koud water met afvoer aanleggen naar tuin voor een mooie tuinhuis in de toekomst. Volgende week gaan we met de tekening aan de slag voor de welstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Word er ook nog rekening mee gehouden met de beweging? Maw: word de constructie ook daadwerkelijk degelijker uitgevoerd dan elders in Nederland?

Er is niet zoiets als een HSB woning, er zijn heel veel verschillende uitvoeringen van vanalles mogelijk.
Maar over het algemeen stelt het niet zoveel voor om elektra bij te maken door de vele holle ruimtes. Maar zoals met alles: beste is om hier vooraf over na te denken en rekening mee te houden…!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mijn bouwavontuur gaat even de ijskast in, geen kavel geloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:15
Bartjeee schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:16:
Volgende keer beter, bij ons kwamen er 5 kavels vrij. Op de 5 kavels waren 22 mensen ingeschreven zonder voorbehoud van financiering. Er was nog een grotere groep met voorbehoud maar die waren bij voorbaat kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Bartjeee schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:16:
Hier in een klein 'aanleun' dorpje in ZO Friesland is onlangs de laatste kavel in mijn wijk verkocht.. 4 jaar later dan de één na laatste kavel en ongeveer 10 jaar na de eerste verkochte kavel...
Kavelprijs: €150,=/ m²

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickskeg99
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:44
bbbrumbrum schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:24:
Word er ook nog rekening mee gehouden met de beweging? Maw: word de constructie ook daadwerkelijk degelijker uitgevoerd dan elders in Nederland?

Er is niet zoiets als een HSB woning, er zijn heel veel verschillende uitvoeringen van vanalles mogelijk.
Maar over het algemeen stelt het niet zoveel voor om elektra bij te maken door de vele holle ruimtes. Maar zoals met alles: beste is om hier vooraf over na te denken en rekening mee te houden…!
Er wordt bij de bouw wel wat zwaarder gebouwd in Groningen. Hoewel de stelregel is dat de woning bij een zware aardbeving een half uur moet blijven staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 20:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
EzioCisco schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:13:
Hallo allemaal,

Wij hebben recent getekend voor een vrij grote kavel en gaan hier een herenhuis op bouwen. Na vele gesprekken toch tot de conclusie gekomen dat we voor HSB gaan, voornaamste reden is betere isolatie op papier en we wonen in het noorden waar het soms wat kan bewegen.

Qua kosten kwam ik bij alle aannemers uit op ongeveer EUR 500 - 600 per m3. Het gaat hierbij om ongeveer 1000 m3 totaal waarbij alle verdiepingen voorzien zijn van VV en koeling, HR+++ glas met ieder kamer draai-kiep, geen roosters wel WTW, zoneregeling alle kamers, voldoende dakramen en zonnepanelen voor een A++++ woning. Als ik de reacties lees denk ik een goede deal te hebben :)

Waar ik wel naar benieuwd ben is of er ook mensen zijn die ervaring hebben met het aanpassen van elektra in een HSB woning, denk hierbij aan het plaatsen van extra spots, uitbreiden van aantal stopcontacten en netwerkaansluitingen etc.. Was dit achteraf redelijk makkelijk te doen?

Mochten jullie nog andere ideeën hebben wat belangrijk is voor de bouw hoor ik het ook graag. Zo laat ik alvast warm en koud water met afvoer aanleggen naar tuin voor een mooie tuinhuis in de toekomst. Volgende week gaan we met de tekening aan de slag voor de welstand.
Betere isolatiewaarde is in basis natuurlijk altijd een goed uitgangspunt, maar beter op papier? traditioneel met een rc van 4,5 is net zo goed (of slecht) als HSB met een RC van 4,5. De bouwmetode zegt zeer weinig over de isolatie waarde. Bepaalde details zijn wel makkelijker of moeilijker (lees duurder) uit te voeren.En dan kan het verstandig zijn om voor een bepaalde bouwmethode te kiezen vanwegen bv de isolatie eigenschappen van hout.

HSB icm een leidingspouw is geweldig ook in de toekomst maar het is wel ongeveer de duurste manier van bouwen die je op dit moment kan verzinnen. enkele voordelen zijn: de dampremende laag ligt veder naar achter in de wand, je hoeft dus nooit zorgen te maken bij aanpassingen aan het huis dat je door die laag heen gaat en je hem weer moet aanhelen. je kan trajecten leeg laten van isolatie waar je gewoon kabels doorheen kan trekken zoals amerikanen dat doorgaans doen. (gat slaan en trekken) maar beter is het om gewoon een beetje na te denken voordat je gaat bouwen zodat je de komende 15 jaar geen aanpassingen hoeft te doen ;) en uiteraard hier en daar een loze leiding voor het onverwachte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• natural colour
Hallo allemaal,

Kan ik wel uitleggen, ben zelf elektromonteur werkzaam veelal in de woningbouw, hsb en traditioneel.
Bij woningen met kanaalplaten worden de verschillende elektra-leidingen, waterleiding, verwarmingsbuizen, op het betonvloer van de verdieping vast gezet, bij HSB wordt dat veelal direct onder de dragende balken van de verdiepingsvloer vast gezet, deze leidingen liggen dus direkt boven het gipsplafond.. dus als je nou juist dáár een gat voor een spotje boort boor je gelijk de elektra en waterleidingen kapot...
Tussen de balken van de de vloer worden vaak de ventilatie en riolering buizen gemonteerd.. dus dáár kun je geen hoge spotjes plaatsen...
Geregeld moet ik tegen die bewuste balken ruimte maken en tegen anderen openhouden zodat daar later een spotje zonder risico kan worden geboord.
Op het ogenblik ben ik werkzaam in een HSB woning van 9x14 meter (Meerstad, Groningen) waar meer dan 60 elektra-buizen (230V, data, sturing) in de meterkast uitkomen, het is werkelijk uitzoeken waar je nog langs kan om in de meterkast te komen, dat je hier na oplevering nog iets bij kan maken is voor de verdieping en zolder totaal uitgesloten of het wordt allemaal opbouw.
Op de begane grond kun je naderhand -als het echt moet- nog naar de kruipruimte een gat boren om de kabel bij de meterkast weer omhoog te halen.

Ga er maar vanuit dat naderhand data, stopcontacten bijmaken in elke HSB woning onmogelijk is, te veel houten balken (soms 40 cm dik vanwege dragende functie), stalen H balken, allerlei buizen, en nog maar te zwijgen over de talloze geharde schroeven die de balken bij elkaar moet houden, die doorboren soms onmogelijk maken.

HSB woningen zijn mijn inziens erg gehorig, standaard past 'onze' aannemer 89mm CLS balken toe met aan beide zijden 12.5 mm gips, en wat wol tussenin.. dan moet je fluisteren anders kun je in de ruimte ernaast verstaan wat er gesproken wordt.
Het wordt pas voldoende met 160mm CLS balken, beiden zijden 16mm OSB plaat en 12.5mm (vezel) gips plus akoestische isolatie.
Contact geluiden van de vloer verhelp je pas afdoende met betonnen kanaalplaten.. dus traditionele bouw..

Nog dingetje; bij kiep ramen plus de wens van jalousie-en of plissé voor de ramen zorg er dan voor dat bóven het raam in de wand/ muur ruimte is voor die raam- 'decoratie' dat is bij de boven genoemde woning mis gegaan (en ook bij mijn eigen woning); wel kiep raam maar komt tegen rolgordijn...raam open zwaaien kan ook niet meer..

Hint: als alle wanden en muren net zijn opgesteld, loop er dan met de aannemer en installateur er doorheen, als je dán nog wensen hebt zijn die nog goed uit te voeren, hoe langer je wacht hoe moeilijker en duurder aanpassen wordt..

In gestucte luchtventielen? bepaal het nu! naderhand aanpassen is soms onmogelijk of enorm duur.
Veel data, beveiliging, audio e.d. in de meterkast? zorg voor een technische kast direkt naast de meterkast, bijvoorbeeld een ruimte die toegankelijk via de zijkant van een inbouw kapstok, in deze ruimte kunnen ook de verschillende mantel buizen uitkomen; naar tuinhuis, terras, vliering, warmtepomp, laadpalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:19
Zijn er hier wellicht ervaringen met het tijdelijk plaatsen van een woonunit en daarvoor geldende wet kwaliteitsborging? Het schijnt dus dat een tijdelijke woonunit valt onder gevolgklasse 1 en WKB meldplichtig is. Ik ben benieuwd naar ervaringen, de gemeente hier kan mij niet vertellen hoe ik hiermee om moet gaan. Ik heb namelijk een offerte ontvangen van een adviesbureau van maar liefst €4000 ex btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:38
marc.r schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:13:
Zijn er hier wellicht ervaringen met het tijdelijk plaatsen van een woonunit en daarvoor geldende wet kwaliteitsborging? Het schijnt dus dat een tijdelijke woonunit valt onder gevolgklasse 1 en WKB meldplichtig is. Ik ben benieuwd naar ervaringen, de gemeente hier kan mij niet vertellen hoe ik hiermee om moet gaan. Ik heb namelijk een offerte ontvangen van een adviesbureau van maar liefst €4000 ex btw.
Jeetje, gaat het die kant op?

Eerste resultaat in in google:
https://www.omgevingsweb....ke-woonunit-onder-de-wkb/
Daar lees je wel wat mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:35
Ik hoor dat de gemeente officieel ook dit vertelt maar officieus aangeeft dat er verder toch niet naar gekeken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:14
buiter schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:39:
[...]

Als ik het goed lees, met "voordat deze wordt gebouwd", dat wanneer ik b.v de fundatie heb liggen dan wordt er ( aan het hoofdgebouw) gebouwd en is een tijdelijke woning geen hoofdgebouw en zal deze dat nooit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Hier viel de gemeente inspecteur de woonunit gelijk op, 4 weken laten belde hij op met de vraag waar de vergunning was.

Deze als nog moeten aanvragen. “Voordeel” van later aanvragen is dat je hem dan in theorie langer dan een jaar kan laten staan. Vergunning wordt namelijk maar voor een jaar afgegeven.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:19
buiter schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:39:
[...]

Ja absurd :'( dit ben ik inderdaad ook tegen gekomen, maandag wordt het bij de gemeente intern besproken en zullen we het horen.
DIJK schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 22:31:
[...]

Ik hoor dat de gemeente officieel ook dit vertelt maar officieus aangeeft dat er verder toch niet naar gekeken wordt.
Dat zou mooi zijn :)
Morpheusk schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 01:23:
[...]

Hier viel de gemeente inspecteur de woonunit gelijk op, 4 weken laten belde hij op met de vraag waar de vergunning was.

Deze als nog moeten aanvragen. “Voordeel” van later aanvragen is dat je hem dan in theorie langer dan een jaar kan laten staan. Vergunning wordt namelijk maar voor een jaar afgegeven.
We hebben inmiddels gewoon een vergunning, maar daarin staat juist dat we WKB meldplichtig zijn en dus een kwaliteitsborger nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
marc.r schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 07:21:
We hebben inmiddels gewoon een vergunning, maar daarin staat juist dat we WKB meldplichtig zijn en dus een kwaliteitsborger nodig hebben.
Oei, wat een Paarse Krokodil…
What’s next, dat je relatie WKB meldplichtig is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Hoe groot is je kavel…?

Heb je ook naar catalogusbouw - traditioneel met stenen en zo - gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Hallo allemaal,

Geen idee wat in de praktijk beter of duurder/goedkoper is, maar wij zitten op zo'n € 550,- per M³ (ongeveer 1100 M³) voor traditionele bouw, dus met kalkzandsteen, kanaalplaat/breedplaat, etc. etc.
Ik doe alleen de afwerking zelf zoals vensterbanken, koplatten en dat soort dingen.

Nog een vraagje vanuit mijn kant, we kunnen voor €2000,- extra een enthalpiewisselaar in de WTW krijgen, is dit de meerprijs waard of meer een gimmick wat je in de praktijk toch niet echt merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
FabianGTI schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:34:
[...]
Nog een vraagje vanuit mijn kant, we kunnen voor €2000,- extra een enthalpiewisselaar in de WTW krijgen, is dit de meerprijs waard of meer een gimmick wat je in de praktijk toch niet echt merkt?
Zo'n filter zorgt ervoor dat er naast warmte ook vocht teruggewonnen wordt. Daardoor blijft de luchtvochtigheid in de woning beter op peil.
Bij mijn ouders wordt de lucht te droog zonder enthalpiewisselaar. Dus in mijn woning is het plan om wel een enthalpiewisselaar toe te passen. De garage kan wel zonder enthalpiewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:51
Wij hebben hier de entalpie wisselaar er bewust niet in gezet maar een achieve bevochtiger er tussen gezet.
Beide buren hebben wel een entalpie maar die merken in de zomer toch een te droge lucht omdat je nooit meer vocht kan toevoegen dan dat er ergens in huis zit. Natuurlijk helpt het (een beetje) maar ik merk dat zelfs met actieve vocht toevoegen het net aan lukt.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
FabianGTI schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:34:
Daar is een speciaal topic voor: Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie
Van andere merken weet ik het niet, maar bij Zehnder kun je zo'n wisselaar in jouw geval beter los kopen:
https://groothandel.be/p/...uality-premium-527006990/
Daarmee bespaar je 1000 euro ten opzichte van de prijs van je aannemer (wisselen doe je in 5 minuten, je haalt met 3 schroefjes zo de voorkant eraf en kunt dan de oude eruit trekken en de nieuwe erin duwen), en bovendien kun je vanaf dat moment kiezen tussen de gewone warmtewisselaar en de enthalpie versie.

Systeem bevalt goed, zie Andrehj in "Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie" voor meetwaarden.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 17-06-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
RoelsRules schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:32:
Wij hebben hier de entalpie wisselaar er bewust niet in gezet maar een achieve bevochtiger er tussen gezet.
Beide buren hebben wel een entalpie maar die merken in de zomer toch een te droge lucht omdat je nooit meer vocht kan toevoegen dan dat er ergens in huis zit. Natuurlijk helpt het (een beetje) maar ik merk dat zelfs met actieve vocht toevoegen het net aan lukt.
In de zomer droge lucht? :? Dat heb ik nog nooit gemerkt en ben ik ook in bovenstaand topic nog niet tegengekomen. In de zomer heb je normaliter juist vochtiger lucht. Zie ook de grafieken in bovenstaande link. Een enthalpiewisselaar helpt vooral om in de winter te droge lucht te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:31
Andrehj schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:02:
[...]

Van andere merken weet ik het niet, maar bij Zehnder kun je zo'n wisselaar in jouw geval beter los kopen:
Daarmee bespaar je 1000 euro ten opzichte van de prijs van je aannemer (wisselen doe je in 5 minuten, je haalt met 3 schroefjes zo de voorkant eraf en kunt dan de oude eruit trekken en de nieuwe erin duwen), en bovendien kun je vanaf dat moment kiezen tussen de gewone warmtewisselaar en de enthalpie versie.

Systeem bevalt goed, zie Andrehj in "Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie" voor meetwaarden.
Dat klopt idd niet, droge lucht heb je in de winter.
Wij hebben een Zehnder enthalpiewisselaar (achteraf toegevoegd) en zijn er erg tevreden over. Zeker ivm de houtenvloer. Actieve lucht bevochtiger eerst even gehad maar teveel gedoe. Dus wat mij betreft een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:51
Andrehj schreef op maandag 17 juni 2024 @ 17:04:
[...]

In de zomer droge lucht? :? Dat heb ik nog nooit gemerkt en ben ik ook in bovenstaand topic nog niet tegengekomen. In de zomer heb je normaliter juist vochtiger lucht. Zie ook de grafieken in bovenstaande link. Een enthalpiewisselaar helpt vooral om in de winter te droge lucht te voorkomen.
Oeps, had het te snel geschreven. Ja met name in de winter maar ook zeker voor of najaar.
We merken nu in de natte periode buiten dat het meevalt met droge lucht en toch is hij aan het plussen

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Ik zat al te zoeken maar kon niets vinden, ook niet met de zoekbalk. :P

De 2000 euro is mede voor een gehele andere unit + filter, de variant die we oorspronkelijk zouden krijgen had die mogelijkheid niet.
Dus wel iets om in afweging te nemen, we kunnen beide niet tegen de te droge lucht in de wintermaanden, hoewel, wat is het eigenlijk nog voor winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzioCisco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-09 14:39
bbbrumbrum schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:24:

Volgens mij niet, over het algemeen is het bekend dat HSB schokbestendig(er) is. Zou uit een constructieberekening niet naar voren moeten komen of er extra maatregelen noodzakelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:26
[...]

Ik heb Zehnder gevraag dof een Niet enthalpie unit later voorzien kan worden van een Enthalpie wisselaar en die zeggen dat het niet kan. Dit is wel heel tegenstrijdig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 ... 10 ... 44 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic