Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:53
backupdevice schreef op maandag 20 mei 2024 @ 07:58:
[...]

Ja die staat op het lijstje . Maar werken die met hout skelet principe? Niet zeker of wij dat aandurven qua bouw
Want?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:07

backupdevice

Boeh!

deejeebv schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:10:
[...]

Waarom zou je dat niet aandurven?
Omdat wij totaal nergens verstand van hebben en dus meteen denken dat hout niet 30 a 40 jaar meegaat. En niet geluidswerend .

Dus … geen idee over waar we het over hebben :)
big bang schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:15:
[...]

Ja en nee. Je hebt een dragende structuur van het paal en balk systeem, met daarin HSB wanden. De HSB wanden zijn dus niet dragend (wel worden er door de constructeur enkele aangewezen als stabiliteitswand die de driehoeksverbanden in de constructie vormen). Naar mijn idee een veel degelijker systeem dan traditionele HSB (al komt dat ook in soorten en maten).

Wij zijn er tot op heden tevreden over, maar we zijn ons huis dan ook nog in eigen beheer aan het afbouwen.
Thx voor de info . :)

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
backupdevice schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:15:
Omdat wij totaal nergens verstand van hebben en dus meteen denken dat hout niet 30 a 40 jaar meegaat. En niet geluidswerend .
Daar zou ik me niet druk over maken. Alle oude boerenschuren hebben een houten draagconstructie en velen zijn meer dan 200 jaar oud.
Geluidwering is wel een aandachtspunt, maar dat heb is het steen (vooral die harde keramische holle bouwsteen) net zo goed.

Wat ik zelf het grote nadeel vindt aan HSB is dat je veel (ordegroottes) minder thermische massa binnen je geïsoleerde schil hebt dan bij "traditionele" bouw. Ons huis (met drie betonnen vloeren boven elkaar) heeft enorm veel thermische massa, en is daardoor zeer energiezuinig, omdat je vooral kunt verwarmen als dat energetisch gunstig is, en fluctuaties in de buitentemperatuur enorm gedempt worden.
In het stookseizoen draait de WP meestal alleen overdag, en dan daalt 's nachts de binnentemperatuur ca 0.3K. Dat lukt alleen met dikke isolatie en veel thermische massa.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:39
Andrehj schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Daar zou ik me niet druk over maken. Alle oude boerenschuren hebben een houten draagconstructie en velen zijn meer dan 200 jaar oud.
Geluidwering is wel een aandachtspunt, maar dat heb is het steen (vooral die harde keramische holle bouwsteen) net zo goed.

Wat ik zelf het grote nadeel vindt aan HSB is dat je veel (ordegroottes) minder thermische massa binnen je geïsoleerde schil hebt dan bij "traditionele" bouw. Ons huis (met drie betonnen vloeren boven elkaar) heeft enorm veel thermische massa, en is daardoor zeer energiezuinig, omdat je vooral kunt verwarmen als dat energetisch gunstig is, en fluctuaties in de buitentemperatuur enorm gedempt worden.
In het stookseizoen draait de WP meestal alleen overdag, en dan daalt 's nachts de binnentemperatuur ca 0.3K. Dat lukt alleen met dikke isolatie en veel thermische massa.
Als kanttekening geldt dan echter ook dat het niet afkoelt als het heet is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:09
Deleon78 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:20:
[...]

Als kanttekening geldt dan echter ook dat het niet afkoelt als het heet is geweest.
Je hebt veel minder warmtebuffer als een stenen huis. Het koelt dus juist sneller af.
Wat betreft geluid. De geluidsisolatie vanaf buiten is zeer goed, maar we hebben houten verdiepingsvloeren daardoor hoor je contactgeluiden van boven wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Deleon78 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:20:
Dat probleem is er niet. De massa wordt ('s nachts, bij maximale cop) gekoeld via de vvw met de L/W WP, waardoor de temperatuur in huis automatisch wordt begrensd op 23°C.
Daarnaast worden, bij behoefte, de airco's op de zolderverdieping zo nu en dan aan gezet om die verdieping te koelen. Die koele en droge lucht zakt dan mooi door het trappenhuis naar beneden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Andrehj schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:24:
[...]

Dat probleem is er niet. De massa wordt ('s nachts, bij maximale cop) gekoeld via de vvw met de L/W WP, waardoor de temperatuur in huis automatisch wordt begrensd op 23°C.
Daarnaast worden, bij behoefte, de airco's op de zolderverdieping zo nu en dan aan gezet om die verdieping te koelen. Die koele en droge lucht zakt dan mooi door het trappenhuis naar beneden.
Ik heb niks gezegd over actieve maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:36
backupdevice schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Er staan stavkirke al zo’n 900 jaar overeind, een en ander staat en valt met de uitvoering.

Geluidsisolatie hebben we extra aandacht aan besteed; cellulose in binnenwanden (ook bekleed met 9mm osb EN gips) en tussen de vloerbalken. Op de verdieping een zwevende cementdekvloer en de plafonds hangen aan veerrails. Alle kieren goed dichtpurren of kitten. Ik verwacht een akoestiek die beter is dan in traditionele woningen.

Met een wtw heb je ook geen roosters boven de ramen. En dan zijn de Finnhouse huizen uit zichzelf al heel goed geluidsdicht van buiten. Bij ons vliegen veel helicopters over en daar hoor je binnen niets van.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Deleon78 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:47:
Ik heb niks gezegd over actieve maatregelen.
Ook een moderne zeer goed geïsoleerde HSB woning kan in de zomer niet zonder actieve koeling. Dat is ook helemaal niet zo erg, want de stroom is dan toch overvloedig beschikbaar.
Probleem is veel meer dat deze realiteit nog niet bij de beleidsmakers is doorgedrongen.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 20-05-2024 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Andrehj schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:51:
[...]

Ook een moderne zeer goed geïsoleerde HSB woning kan in de zomer niet zonder actieve koeling. Dat is ook helemaal niet zo erg, want de stroom is dan toch overvloedig beschikbaar.
Probleem is veel meer dat deze realiteit nog niet bij de beleidsmakers is doorgedrongen.
Nogmaals, ik heb niks gezegd over actieve maatregelen. Er werd gesteld dat massa een voordeel is, want de massa koelt nauwelijks af. Ik geef alleen de keerzijde aan. Ik heb ook geen standpunt ingenomen met HSB vs Traditioneel.
Dat je voor beide maatregelen kan nemen, is helder :)

[ Voor 4% gewijzigd door Deleon78 op 20-05-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Deleon78 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:30:
Nogmaals, ik heb niks gezegd over actieve maatregelen. Er werd gesteld dat massa een voordeel is, want de massa koelt nauwelijks af. Ik geef alleen de keerzijde aan. Ik heb ook geen standpunt ingenomen met HSB vs Traditioneel.
Dat je voor beide maatregelen kan nemen, is helder :)
Jij noemt "keerzijde". Maar het is geen keerzijde. Want een HSB-woning oververhit net zo goed als een stenen/betonnen huis. Bij dat stenen huis gaat opwarmen en afkoelen alleen veel langzamer, waardoor het klimaat binnen veel constanter is en je gemakkelijker op energetisch gunstige tijdstippen kunt verwarmen of koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Andrehj schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:42:
[...]

Jij noemt "keerzijde". Maar het is geen keerzijde. Want een HSB-woning oververhit net zo goed als een stenen/betonnen huis. Bij dat stenen huis gaat opwarmen en afkoelen alleen veel langzamer, waardoor het klimaat binnen veel constanter is en je gemakkelijker op energetisch gunstige tijdstippen kunt verwarmen of koelen.
Dus afkoelen bij periodes van hitte gaat ook veel langzamer…

Je vat het op alsof ik tegen of voor iets ben, maar ik geef alleen een feit. Wat iemand er van vindt, mag ieder zelf weten.

[ Voor 11% gewijzigd door Deleon78 op 20-05-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:09
Andrehj schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:42:
[...]

Bij HSB werkt zomernachtventilatie effectiever juist omdat het afkoelen sneller gaat. Daar is geen energie voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Goede info heren. ( al was geen doel om een discussie te starten 🙃 )

Wij zijn ruim aan het oriënteren. Dus wij hebben contact met een regionale HSB bedrijf, een traditionele architect en een catalogus bouwer .

We gaan het zien . Morgen makelaars , woensdag de bank en dan weten wij eind volgende week wel meer wat er mogelijk is qua budget etc etc

Spannend allemaal. Ik ga nog steeds van *O* naar 8)7 naar ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 15:11
deejeebv schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:23:
[...]

Je hebt veel minder warmtebuffer als een stenen huis. Het koelt dus juist sneller af.
Wat betreft geluid. De geluidsisolatie vanaf buiten is zeer goed, maar we hebben houten verdiepingsvloeren daardoor hoor je contactgeluiden van boven wel goed.
Je hebt minder warmtebuffer. Maar ook met HSB zijn kun je voldoende warmtebuffer creëren. Als je (zoals wij) ca 36 cm stro en houtvezelisolatie toepast dan is dat al een behoorlijke warmtebuffer (ook binnenwanden worden bij ons gevuld met die isolatie, we hebben geen verdiepingsvloer). Simpel gezegd. Per volume heeft houtvezelisolatie een ca 5x lagere warmtecapaciteit vergeleken met beton, maar vanwege de dikte haal je toch best heea. EPS heeft een ca 50x lagere warmtecapaciteit vergeleken met beton. De keuze tussen isolatiemateriaal maakt dus heel veel uit (en ook voor je geluidisolatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
deejeebv schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:06:
Bij HSB werkt zomernachtventilatie effectiever juist omdat het afkoelen sneller gaat. Daar is geen energie voor nodig.
Bij gelijke isolatie zal er inderdaad overdag evenveel warmte de woning binnen komen. Met die gelijke hoeveelheid warmte zal de HSB-woning veel verder zijn opgewarmd. Enkel door die hogere aanvangstemperatuur (die de woning ook veel minder comfortabel maakt) zal de HSB-woning gemakkelijker zijn warmte kwijt raken. Maar dat gaat dus ten koste van je comfort overdag.
Bij gelijke starttemperatuur en een gelijk ventilatie/spuisysteem zal de stenen woning zelfs meer kWh warmte kwijt raken, omdat die gedurende de nacht minder afkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:40

The Legend

*Plop*

Hoe kan een huis meer warmte kwijtraken, omdat het minder afkoelt?

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 20-05-2024 16:53 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:18
FabianGTI schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:05:
Wij zijn ook weer iets verder gekomen, inmiddels hebben we de installatietekening gekregen + alle voor nu bekende meerwerkprijzen.

Van de installatietekening snap ik nog niet zoveel maar we gaan waarschijnlijk niet ontkomen aan een breedplaatvloer in verband met alle kanalen welke aangelegd moeten worden.

Iemand nog tips om in de gaten te houden bij de installatietekening?
Pfoe, gisteren nog best een tijd bezig geweest om alles uit te pluizen, maar hopelijk hebben we een goede basis gemaakt om het een en ander te bespreken.

Vooral veel loze leidingen, extra stopcontacten, UTP en buitenverlichting bijgetekend, wat is dat ongelooflijk karig uitgevoerd volgens bouwbesluit.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:14
[b]ArnaudYK schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:38:Volgende week de isolatie (inblaasstro). Dan nog installatiewanden (met houtvezelisolatie erin) etc.
Kan je hierover uitweiden?
Hoe krijg je dat het stro erg compact wordt zoals bij balen?
Tevens bij inblaas stro gebruik je, las ik, geen water dampwerende folie of zit dat wel in jouw muur pakket?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 17:00
FabianGTI schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:35:
[Pfoe, gisteren nog best een tijd bezig geweest om alles uit te pluizen, maar hopelijk hebben we een goede basis gemaakt om het een en ander te bespreken.
Prima. neem de tijd!

Elke minuut die je er nu instopt, scheelt een uur op de bouw en een week na oplevering :)
Ik ben er indertijd weken mee bezig geweest, en dat loont zich nog iedere dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akDn9twy52iGQIyexE4vQfvCeq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkHJQbsp4ojy4T6swGMBQmA6.png?f=fotoalbum_large

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• empi_tweak
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-09 05:22

empi_tweak

Solution creator

kleefding schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:26:
Zo, na jarenlang meelezen hebben wij ook een kavel weten te bemachtigen. Maar wat komen hier een hoop keuzes en vragen bij kijken.

We zijn van plan om een 2kapper te gaan plaatsen van ongeveer 7x11 meter met een lage goothoogte en een nok hoogte van 10 meter en zijn hiervoor met een aantal bedrijven in gesprek geweest maar deze laten niet echt los wat een uiteindelijk zal moeten gaan kosten. (op internet staat tussen 400 en 800 per m3 dus daar kunnen we niet veel mee)

Wat zijn tegenwoordig de gangbare bouwkosten voor zoiets? Ook twijfelen we tussen hsb en traditioneel, zijn er daar nog voor en nadelen aan tegenwoordig of is het allemaal ongeveer even goed?
Als je me een tekening zou kunnen toesturen kan ik een ruwe schatting voor je maken, dit is dan wel op basis van het Isoblok bouwsysteem. Qua kosten komt het bij iedereen anders uit maar dan heb je in ieder geval al een indicatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
Lord Anubis schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:03:
[...]

Kan je hierover uitweiden?
Hoe krijg je dat het stro erg compact wordt zoals bij balen?
Tevens bij inblaas stro gebruik je, las ik, geen water dampwerende folie of zit dat wel in jouw muur pakket?
Het zijn geen lange strohalmen maar korte strosnipper (1-3cm). Die worden onder hoge druk in de wand geblazen, waardoor het uiteindelijk een compact geheel wordt zonder holle ruimtes.
Onder zo'n beetje de opbouw van de gevel. Die ene folie (Majrex) staat als dampdicht erin, maar ik begrijp dat het dampremmend is en dat de folie wel damp (1 kant op) doorlaat. Heea is ook door SIGA doorgerekend en daar geven ze ook garantie op af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fd3EPqLm8iUI-sbhmsEDOk64edI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BQM4rzGJVaiYtBx42Ywc7mNf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ArnaudYK schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:49:
[...]

Het zijn geen lange strohalmen maar korte strosnipper (1-3cm). Die worden onder hoge druk in de wand geblazen, waardoor het uiteindelijk een compact geheel wordt zonder holle ruimtes.
Onder zo'n beetje de opbouw van de gevel. Die ene folie (Majrex) staat als dampdicht erin, maar ik begrijp dat het dampremmend is en dat de folie wel damp (1 kant op) doorlaat. Heea is ook door SIGA doorgerekend en daar geven ze ook garantie op af.

[Afbeelding]
Had je niet met gipsvezel een meer dampopen (geen folie aan binnenzijde) constructie kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
bbbrumbrum schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:23:
[...]

Had je niet met gipsvezel een meer dampopen (geen folie aan binnenzijde) constructie kunnen maken?
Weet ik niet. Krijg je dat luchtdicht? (Eisen Passiefhuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ArnaudYK schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:00:
[...]

Weet ik niet. Krijg je dat luchtdicht? (Eisen Passiefhuis)
Naden en aansluitingen van OSB onderlaag sowieso aftapen, doe je dat nu ook of komt alles aan op de folie? Daaroverheen Fermacell RK gelijmd, en alle hoeken/overgangen met papiertape afwerken.
Maar luchtdichtheid is hier ook een pre aangezien je anders teveel damp in je isolatie krijgt.
Aan de buitenzijde zit hier ook een dampopen folie, maar dat is enkel voor de open gevelbekleding (zwarte onderlaag), als die dicht zou zijn dan was de harde persing houtvezel de buitenste laag.

Had eigenlijk gedacht dat gipsvezel vanuit Passiefhuis juist de standaard zou zijn, ook veel hogere thermische massa. Beter qua geluid, makkelijker te verwerken, veel (!) degelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Wij hebben waarschijnlijk nog wel een discussiepuntje voor onze kozijnen.

De eerste offerte die we kregen was nog HR++ gerekend, U waarde van 1.1.
In het vervolg traject hebben we gekozen voor HR+++ glas om ook voor de toekomst gereed te zijn, hier kwamen natuurlijk meerkosten aan bod, maar de U waarde stond nog steeds op 1.1,

Hierop heb ik navraag gedaan en ze gaven dat dit waarschijnlijk een 'slip of the pen' was en hebben dit aangepast na een u waarde van 0.7.

Nu hebben we de kozijnen uitgezocht bij de leverancier en hebben we op de documenten weer een u waarde van 1.1 staan..

Ergens heb ik het idee dat ik straks gewoon de 1.1 geleverd ga krijgen, maar dan heeft de meerprijs voor HR++ naar HR+++ toch geen meerwaarde? Of is het verschil tussen 1.1 en 0.7 nihiel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Hier hebben wij een positief gesprek met de bank gehad en gaan full speed ahead.

Veel afspraken staan de komende dagen. Architecten, Catalogus bouwers, aannemers . Druk druk druk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
FabianGTI schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:09:
Deze vraag kun je beter stellen in Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08

In het vervolg traject hebben we gekozen voor HR+++ glas om ook voor de toekomst gereed te zijn, hier kwamen natuurlijk meerkosten aan bod, maar de U waarde stond nog steeds op 1.1,

Hierop heb ik navraag gedaan en ze gaven dat dit waarschijnlijk een 'slip of the pen' was en hebben dit aangepast na een u waarde van 0.7.

Nu hebben we de kozijnen uitgezocht bij de leverancier en hebben we op de documenten weer een u waarde van 1.1 staan..

Ergens heb ik het idee dat ik straks gewoon de 1.1 geleverd ga krijgen, maar dan heeft de meerprijs voor HR++ naar HR+++ toch geen meerwaarde? Of is het verschil tussen 1.1 en 0.7 nihiel?
In sommige situaties zou je naar 0.7 moeten als je de BENG wil halen. Dus kan van belang zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK

Ik neem aan dat je straks triple glas hebt? Dan zou 1.1 wel heel laag zijn, want volgens mij zit je met triple glas er altijd wel onder. Verschil tussen 1.1 en 0.7 is niet nihil. Glas en kozijnen kunnen je grootste lek zijn als de rest van je huis heel goed geisoleerd is (en je voldoende ramen hebt). Bij een Uglas van 1.1 heb je bijna 60% meer warmteverlies door je ramen vergeleken met een waarde van 0.7 (1.1/0.7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:02

Wat zegt de BENG?

In BENG staat u raam. Dat is combinatie waaraan glas + kozijn dient te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:21
Is er een richtbedrag aan te geven voor de volgende kosten voor een nog te bouwen woning (geen projectbouw)?
Leges/welstandskosten zal gemeente afhankelijk zijn, maar gaat me om een totale stelpost

Aanvullend: Woningborg Garantie
Extra kosten vanuit fundatie (palenfundatie)
Aansluitkosten nutspartijen
Verbruikskosten water en elektriciteit tijdens de bouwperiode
Leges/welstandskosten t.b.v. de vergunningsaanvraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
Ragnar9999 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:32:
Is er een richtbedrag aan te geven voor de volgende kosten voor een nog te bouwen woning (geen projectbouw)?
Leges/welstandskosten zal gemeente afhankelijk zijn, maar gaat me om een totale stelpost

Extreem moeilijk te zeggen zonder een kostenindicatie van de bouw want:
Woningborg: percentage bouwsom
Fundering: Afhankelijk van aantal palen, diepte, methode. Hier CD-palen (18 stuks, 7meter) voor ca 10k. Denk ook aan de benodigde sondering (ca 1k)
Aansluitkosten nutspartijen: Kun je redelijk zelf nagaan via mijnaansluiting.nl. Die doet een inschatting. Als je op 100 meter uit de weg zit is het veel duurder dan op 10 meter uit de weg.
Verbruikskosten: nihil tov de rest. Hier krijgen ze stroom uit onze bestaande woning met 1 groep, is gewoon voor koffie en opladen gereedschap. Voor krachtstroom e.d. gebruiken ze een aggregaat, maar heea hangt misschien ook af van je bouw (hier HSB).
Legeskosten: Kun je opzoeken in de leges verordening van de gemeente waar je gaat bouwen, kan zo een factor 2 of meer verschillen. Is vaak gestaffeld naar bouwsom.

Met de Omgevingswet heb je ook nog kosten voor bouwtechnische toetsing/kwaliteitsborger. Dat deed de gemeente vroeger, moet je nu zelf doen. Hoe dat precies werkt weet ik niet, want voor mij niet relevant. Zo zullen er nog wel wat meer kosten die nog niet genoemd zijn (architect/constructieberekening/BENG etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
ArnaudYK schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:58:
[...]

Ik neem aan dat je straks triple glas hebt? Dan zou 1.1 wel heel laag zijn, want volgens mij zit je met triple glas er altijd wel onder. Verschil tussen 1.1 en 0.7 is niet nihil. Glas en kozijnen kunnen je grootste lek zijn als de rest van je huis heel goed geisoleerd is (en je voldoende ramen hebt). Bij een Uglas van 1.1 heb je bijna 60% meer warmteverlies door je ramen vergeleken met een waarde van 0.7 (1.1/0.7).
Klopt, ik heb voor meerwerk gekozen en alles naar triple glas gezet, met in het achterhoofd houdend dat dit beter zou moeten isoleren.
Nu krijg ik de gegevens door en is de U waarde bij ons hetzelfde bij HR++ en HR+++, dat viel dus wel op. :+
headhunter1985 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:19:
[...]

Wat zegt de BENG?

In BENG staat u raam. Dat is combinatie waaraan glas + kozijn dient te voldoen.
Ik heb helaas geen BENG gegevens, daar kan ik dus niets op vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:00
Ragnar9999 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:32:

-Ik meende dat de afbouwgarantie van woningborg 1% van de aanneemsom was

-fundering is erg lastig in te schatten . Trillingsarm heien kan wel tot 60% duurder zijn dan simpel prefab palen rammen. afhankelijk van gebied en grondslag . Ikzelf verwacht onder ons nieuwe huis 24 meter palen en dat geeft Opzich al een meerprijs van ca 15k . Heb je al sonderingen ?

-voor leges zie gemeentelijke site is een %
Vaak hoe hoger de bouwkosten hoe lager het percentage met een bepaald minimum

- aansluiten nutspartijen staat vaak op ook op de site van de netbeheerder . Als het hoofdnet er reeds ligt en je dus binnen een meter of 8 van de hoofdleiding zit is het standaard prijs . Daarbuiten maken ze offerte op maat ( in de grootbouw heb ik eens een aansluiting gehad die 250 meter verderop vandaan moest komen ) koste toen 50k .
Maar dat was een zware aansluiting en heel ver weg.

Verbruik water en electra is niet veel . Let eerder op je bouwaansluiting . Vastrecht van 3x35 ampère is ruim 100 euro per maand meer dan 3x25 ampère . Voor zo’n bedrag kan je heel wat stroom gebruiken .

Succes met je speurtocht en uitwerking 👍

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Codeoranje schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:37:
[...]

-Ik meende dat de afbouwgarantie van woningborg 1% van de aanneemsom was

-fundering is erg lastig in te schatten . Trillingsarm heien kan wel tot 60% duurder zijn dan simpel prefab palen rammen. afhankelijk van gebied en grondslag . Ikzelf verwacht onder ons nieuwe huis 24 meter palen en dat geeft Opzich al een meerprijs van ca 15k . Heb je al sonderingen ?

-voor leges zie gemeentelijke site is een %
Vaak hoe hoger de bouwkosten hoe lager het percentage met een bepaald minimum

- aansluiten nutspartijen staat vaak op ook op de site van de netbeheerder . Als het hoofdnet er reeds ligt en je dus binnen een meter of 8 van de hoofdleiding zit is het standaard prijs . Daarbuiten maken ze offerte op maat ( in de grootbouw heb ik eens een aansluiting gehad die 250 meter verderop vandaan moest komen ) koste toen 50k .
Maar dat was een zware aansluiting en heel ver weg.

Verbruik water en electra is niet veel . Let eerder op je bouwaansluiting . Vastrecht van 3x35 ampère is ruim 100 euro per maand meer dan 3x25 ampère . Voor zo’n bedrag kan je heel wat stroom gebruiken .

Succes met je speurtocht en uitwerking 👍
Dank, nee geen sonderingen
Zitten nog in het kavel toewijzingsproces. Aan het orienteren op de totale kostprijs, waarbij vrijstaand wel een beetje buiten bereik aan het raken is, maar een tweekapper absoluut haalbaar lijkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fishb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:48
backupdevice schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:44:
Hier hebben wij een positief gesprek met de bank gehad en gaan full speed ahead.

Veel afspraken staan de komende dagen. Architecten, Catalogus bouwers, aannemers . Druk druk druk
Hier beginnen ook spannende tijden. Ons bod op een mooi ruim vierkant perceel bouwgrond is ge-accepteerd. Nu begint de rest allemaal eraan te komen. Het is net een beetje als het springen vanaf de hoge duikplank vroeger.

Banken, makelaars, en dan straks architecten/catalogus bouwers, aannemers, wel/geen noodwoning. Maar ik heb er veel zin in!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
fishb schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:25:
[...]
Het is net een beetje als het springen vanaf de hoge duikplank vroeger.
Maar dan met een hele lange vlucht, en hopelijk een zachte landing.

Toen we gingen overwegen om zelf te bouwen zei ik tegen een vriend: “ik heb het gevoel dat ik net een ton tekort kom”. Hij antwoordde terecht: “als je zelf gaat bouwen kom je altijd net een ton tekort, ongeacht je budget”. Nu zit er vast een plafond aan die uitspraak, maar ook een grote kern van waarheid in. Met net een groter budget zou je net nog dit of dat of zus of zo beter kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:57
big bang schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:22:
[...]

Toen we gingen overwegen om zelf te bouwen zei ik tegen een vriend: “ik heb het gevoel dat ik net een ton tekort kom”. Hij antwoordde terecht: “als je zelf gaat bouwen kom je altijd net een ton tekort, ongeacht je budget”. Nu zit er vast een plafond aan die uitspraak, maar ook een grote kern van waarheid in. Met net een groter budget zou je net nog dit of dat of zus of zo beter kunnen.
Eens..

Hier ook in de afrondende fase van de financiering 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

[...]

Snap hem wel ja. Maar hier hebben wij echt een harde limiet gesteld wat wij willen lenen. Al het andere zal er bij gespaard worden , of wij passen de grote aan. Wij kunnen groot, maar hoeven / willen niet perse.

Hier maandag eerste afspraak aannemer , woensdag een tweede . Afspraak met eerste architect… dat soort dingen .

Hier gaat het trouwens een schuurwoning worden, met veel buiten . Binnen lekker knus . Wij hebben nu een ( voor ons ) te groot huis en missen het knusse .

[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 25-05-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Toen we gingen overwegen om zelf te bouwen zei ik tegen een vriend: “ik heb het gevoel dat ik net een ton tekort kom”. Hij antwoordde terecht: “als je zelf gaat bouwen kom je altijd net een ton tekort, ongeacht je budget”.
Het is nu de tweede keer dat ik zelf bouw. Mensen vragen altijd wat ik geleerd heb van de eerste keer, en dat is precies dit.

Zelf bouwen = budgetteren :)

Wat ik heb gedaan is vooraf quasi die ton opzij gezet. Ik heb begroot op basis van een lager bedrag. Dat is me om meerdere redenen goed bevallen. Iedere zelfbouwer kent dat knagende gevoel dat de 'schatkist' leeg begint te raken, maar de ToDo-lijst nog overvol is. Dan is die appel-voorde-dorst een geruststellende gedachte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
kleefding schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 09:26:
Zo, na jarenlang meelezen hebben wij ook een kavel weten te bemachtigen. Maar wat komen hier een hoop keuzes en vragen bij kijken.

We zijn van plan om een 2kapper te gaan plaatsen van ongeveer 7x11 meter met een lage goothoogte en een nok hoogte van 10 meter en zijn hiervoor met een aantal bedrijven in gesprek geweest maar deze laten niet echt los wat een uiteindelijk zal moeten gaan kosten. (op internet staat tussen 400 en 800 per m3 dus daar kunnen we niet veel mee)

Wat zijn tegenwoordig de gangbare bouwkosten voor zoiets? Ook twijfelen we tussen hsb en traditioneel, zijn er daar nog voor en nadelen aan tegenwoordig of is het allemaal ongeveer even goed?
Ik heb iets meer dan 10 jaar geleden voor dezelfde keuze gestaan voor een 2-onder-1 kapper van soortgelijke maten. Reden om toen voor traditioneel te kiezen: de prijs verschilde toen nauwelijks. En voordeel van traditioneel: bij HSB moet je wel even opletten hoe je spullen ophangt. Een familielid had korte tijd eerder met (holle) poriso gebouwd, maar had toch iets geluidsoverlast met de buren. Wij hebben toen voor kalkzandsteen gekozen en voor de zeer geringe meerprijs, de tussenwanden met de buren zijn 15cm. En dan nog hoor je sommige geluiden (maar niet irritant).

Aan mijn bouwprijs heb je niet veel. Dat was toen nog met een andere EPC waarde en een andere periode (toen aannemers nog bij bosjes omvielen).

Wat ik nu anders zou doen (als de centen er zijn): meer ruimte reserveren voor dingen als warmwatervat, warmtepomp. En omdat wij geen kruipruimte mochten: meer nadenken of latere (flexibele) aanpassing van je woning, dus kokers voor later plaatsen van wastafel, toilet oid op een andere plek. In ons geval dus bijv zeer lastig om van de garage ooit een slaapkamer te maken (de garage zit aan het huis vast en kun je van binnen bereiken).

Wat wel een goed besluit was: de CV hangt niet op de bovenste verdieping (=in de zomer de warmste plek in het huis), maar op de bg in de aanbouw/bijkeuken. De was droogt daar altijd prima. En dat we op zolder een bergzolder hebben. Leuk voor de ruimte, maar waardoor het ook minder snel boven heet wordt (op de bergzolder is het een stuk heter).

[ Voor 20% gewijzigd door kdekker op 25-05-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
In een soort 'verloren' ruimte op de verdieping komen de ethernet aansluitingen en overige techniek. Hier heb ik de afstrijkvloer weggelaten en van houten balken een dubbele bodem voorzien. Hier komen alle techniek pijpen en kabels uit: Ethernet, Alarm en Brandmelding. Plus wat lokale KNX.

Ziet er nu uit als één grote spaghetti, maar dat is work-in-progress :)
Ik wacht nog op de glasvezelaansluiting. Nu hou ik o.a. contact voor Enphase, via een 4G-kastje en wat oude ethernet spulletjes.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6pTZxFtp/KVL84.jpg

Uiteindelijk komen voor het rack PAX-kasten te staan. Door gaten in de vloer te zagen kunnen we altijd kabels bijtrekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hebben jullie tips om te bepalen hoe 'n grote kavel groot genoeg is? Sta op het punt om in te schrijven, kavel 465m2, met een bouwvlak van 11x7 meter. Goothoogte 6 meter en nokhoggte 10 meter.

Natuurlijk zelf al wat zitten schetsen. In mijn beleving kan ik hier prima een huis bouwen met een beneden bestaande uit, kantoor, keuken en woonkamer. Met boven twee slaapkamers, losse badkamer en een badkamer met ensuite kleedkamer en badkamer.

Het betreft een hoek kavel waar ik dan achter in de tuin met toegang vanaf de zijkant een garage neer kan zetten, haaks op het huis, welke overloopt in een veranda.

Wat zegt jullie gevoel, en hoe hebben jullie de benodigde kavel grootte / groote van de ruimtes beredeneert?

Het voelt wat vroeg om voor de gunning van de kavel al met architect te schakelen, lees een architect te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:51
Bartjeee schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:06:
Hebben jullie tips om te bepalen hoe 'n grote kavel groot genoeg is? Sta op het punt om in te schrijven, kavel 465m2, met een bouwvlak van 11x7.5. Goothoogte 6 meter en nokhoggte 10 meter.

Natuurlijk zelf al wat zitten schetsen. In mijn beleving kan ik hier een prima een huis bouwen met een beneden met kantoor, keuken en woonkamer. Met boven twee slaapkamers, losse badkamer en een badkamer met ensuite kleedkamer en badkamer.

Het betreft een hoek kavel waar ik dan achter in de tuin met toegang vanaf de zijkant een garage neer kan zetten, haaks op het huis, welke overloopt in een veranda.

Wat zegt jullie gevoel, en hoe hebben jullie de benodigde kavel grootte / groote van de ruimtes beredeneert?

Het voelt wat vroeg om voor de gunning van de kavel al met architect te schakelen, lees een architect te zoeken.
Het is nooit groot genoeg. Uiteindelijk draait het ook om de locatie, is het hartje bewoonde wereld? Heb je in de buurt nog andere kavels? Vaak is het ook accepteren en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Houd nog rekening met de eisen uit het bestemmingsplan (afstand tot erfgrens, hoogtes, etc). Als je dan met schetsen er uit komt, is het ok toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Hebben jullie tips om te bepalen hoe 'n grote kavel groot genoeg is? Sta op het punt om in te schrijven, kavel 465m2, met een bouwvlak van 11x7.5. Goothoogte 6 meter en nokhoggte 10 meter.

Natuurlijk zelf al wat zitten schetsen. In mijn beleving kan ik hier een prima een huis bouwen met een beneden met kantoor, keuken en woonkamer. Met boven twee slaapkamers, losse badkamer en een badkamer met ensuite kleedkamer en badkamer.

Heb je op de websites van catalogus bouwers als select en groothuis al eens een huis samen gesteld dat voldoet aan je afmetingen? Niet dat je daar mee in zee moet maar dan heb je een idee van wat er in past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45

Dat is erg persoonlijk natuurlijk, persoonlijk vind ik 465m2 niet echt groot voor een vrijstaande woning, maar iemand die uit de grote stad komt zal het misschien wel heel erg groot vinden.
Het ligt ook aan de afmetingen van de kavel, is deze 10 x 46,5 meter, of 22x22 meter.
Je zult ruimte kwijt zijn voor het huis, dan moet je er nog omheen kunnen, dan wil je waarschijnlijk nog graag een achtertuin. Ik zou gewoon e.e.a. intekenen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:51
@Bartjeee ruimte went Altijd... Maar 11x7,5 met een volledige 1e verdieping zo te zien is geen straf. Als iedereen boven slaapt kun je beneden ruim leven.
Ook afhankelijk hoe het huis op het kavel staat is mi belangrijk. Heb je bv een ruime voortuin dan heb je daarna relatief kleine achtertuin.
Het is mi de locatie in totaliteit en de kosten voor het kavel of het ruim genoeg is...
Besef je ook dat een grotere tuin veel meer onderhoud vraagt (lang leve onkruid in deze periode...!)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:28
Hebben jullie tips om te bepalen hoe 'n grote kavel groot genoeg is? Sta op het punt om in te schrijven, kavel 465m2, met een bouwvlak van 11x7 meter. Goothoogte 6 meter en nokhoggte 10 meter.

Natuurlijk zelf al wat zitten schetsen. In mijn beleving kan ik hier prima een huis bouwen met een beneden bestaande uit, kantoor, keuken en woonkamer. Met boven twee slaapkamers, losse badkamer en een badkamer met ensuite kleedkamer en badkamer.

Weet niet wat je nog allemaal op de kavel wil doen maar gezien bebouwd oppervlak lijkt de kavel groot genoeg.
Ik zou ook even letten op de ligging en positionering van de woning. Onze slaapkamer bewust aan noordzijde geplaatst (lekker koel in zomer). Verder tuin/terras op ZW zou wel mooi zijn.
En idd bestemmingsplan even checken op o.a. rooilijnen, hoeveel m2 ja mag bijbouwen etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:00

Let vooral ook even op de voorgevelrooilijn.. Als je heel ver naar achteren moet bouwen dan heb je effectief veel voortuin en weinig achtertuin...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb de schets welke ik gemaakt heb eens gedeeld. Hier is rekening gehouden met bestemmingsplan en hoe ver ik van erfgrens af dien te zitten etc. Eerste schets is beneden, de twee boden en de derde is de garage,veranda welke ik achter op het perceel voor ogen heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_p832QjQ-LFP2onLIu5N3iRMPY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5jONTMyojXkUcgBjxfxpETHd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qhpflOk37g0x-ZajbUniBVPwfc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K7wqiwQeT7duKBWzhh707KuO.png?f=user_large

Qua bouwstijl is het vrij, enkel kleur van gevel en daken, en dakhelling liggen vast. Maximaal grootte bijgebouwen, 150m2 met een verdieping, en verplichting twee parkeerplaatsen te realiseren.

In mijn schets heb ik inspiratie op gedaan bij catalogusbouwers etc. Of ik een hal getekend heb welke in de praktijk met trap en toilet etc past, is de vraag. Ik denk het niet, maar de zithoek welke ik getekend heb kan ik prima op offeren. Het dik gedrukte zijn deuren.

Heb nu een verdieping geschetst, twee verdiepingen zou qua kavel ook kunnen. Zou een kleine pre-fab kelder onder het huis of garage nemen denk ik, voor installaties.

Het is aan de rand van een nieuwbouwwijk, met er om heen nog enkele kavels. Tuin ligt op het Zuid-Westen.

Qua referentiekader, zit nu in tussenwoning, waar je achterom echt haast bij de buren op schoot zit. Maar ouderlijk huis is >1500m2 grond, het andere uiterste.

Ik wil geen enorme tuin, maar wel lekker kunnen zitten en beneden functionele ruimtes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:31
@Bartjeee de maten van de woning zijn buitenmaten neem ik aan? Zo ja, dan gaat voor de binnenruimte daar al gauw 0,75 meter af.
Met een schuine kap vanaf de verdiepingsvloer nog meer: bij een 45 graden kap (dat rekent makkelijk) een meter per schuine zijde om tot een “knieschot” hoogte van 1 meter te komen.
Dit kan de effectieve binnenruimte dus significant beïnvloeden en is dus goed om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 15:35

Case_C

[Team Carrack]

Ja 11x7,5 is wel een uitdaging om alles leuk in te krijgen.
Heb hier wel een plattegrond op 10,5x7,8, maar dan is de focus op een grotere woonkamer, andere kant is dan smal, en als keuken-bijkeuken bedacht.

Met 7,5m diepte zal 't knieschot inderdaad wel aardig hoog mogen worden.

Kantoor en zithoek beide via de hal is ook wel een uitdaging voor de trap positie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silberca
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17-08 13:26
Bartjeee schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:03:
Heb de schets welke ik gemaakt heb eens gedeeld. Hier is rekening gehouden met bestemmingsplan en hoe ver ik van erfgrens af dien te zitten etc. Eerste schets is beneden, de twee boden en de derde is de garage,veranda welke ik achter op het perceel voor ogen heb.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Qua bouwstijl is het vrij, enkel kleur van gevel en daken, en dakhelling liggen vast. Maximaal grootte bijgebouwen, 150m2 met een verdieping, en verplichting twee parkeerplaatsen te realiseren.

In mijn schets heb ik inspiratie op gedaan bij catalogusbouwers etc. Of ik een hal getekend heb welke in de praktijk met trap en toilet etc past, is de vraag. Ik denk het niet, maar de zithoek welke ik getekend heb kan ik prima op offeren. Het dik gedrukte zijn deuren.

Heb nu een verdieping geschetst, twee verdiepingen zou qua kavel ook kunnen. Zou een kleine pre-fab kelder onder het huis of garage nemen denk ik, voor installaties.

Het is aan de rand van een nieuwbouwwijk, met er om heen nog enkele kavels. Tuin ligt op het Zuid-Westen.

Qua referentiekader, zit nu in tussenwoning, waar je achterom echt haast bij de buren op schoot zit. Maar ouderlijk huis is >1500m2 grond, het andere uiterste.

Ik wil geen enorme tuin, maar wel lekker kunnen zitten en beneden functionele ruimtes hebben.
Wij hebben een soortgelijke afmeting woning laten ontwerpen, deze is alleen nog een meter langer. Gezien de beperkte diepte in de tuin hebben we ervoor gekozen om de hal deels in de garage te trekken, zodat deze nauwelijks uitsteekt aan de achterkant. Bijkomend voordeel is een ruimere hal en meer breedte in de woonkamer.

Je zou ervoor kunnen kiezen om de berging op te delen en hier je werkplek te maken, zou houd je meer ruimte over in het hoofdgebouw. :)

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishb
  • Laatst online: 12:48
Houd ook rekening met binnen en buitenmaten als je buitenmaten van 11x7 zijn dan gaat er ongeveer nog 70 cm af aan muurdiktes dus dan hou je 10,3x6,3 over.

Geen toiletruimte in de gang beneden? (en denk ook aan de trap die ruimte inneemt. En waar laat je de wasmachine/droger? Ik zie nergens een bijkeuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Heb de schets welke ik gemaakt heb eens gedeeld. Hier is rekening gehouden met bestemmingsplan en hoe ver ik van erfgrens af dien te zitten etc.
Bedenk dat het bouwvlak de afmetingen volgens bestemmingsplan bepaalt. Je mag daarnaast ook nog vergunningsvrij (aan)bouwen.
Dat biedt allerlei mogelijkheden om BG groter te maken dan je verdieping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 23:48
Aanverwant wellicht, althans wil geen moeite steken in een nieuw topic.
Maar wat is schappelijk qua doorlooptijd om een hypotheek voor zelf-bouw rond te krijgen.

Wij hebben een hypotheek adviseur en om de rente van onze huidige woning mee te nemen moesten we bij dezelfde bank blijven volgens hem.
Helaas neemt onze huidige bank alleen de aanvraag in behandeling als de omgevingsvergunning onherroepelijk is.

Dit was per 9 april, zodoende bij goedkeuring van de omgevingsvergunning (28 Februari) alles bij elkaar gezocht en rond 11 maart ingediend.
Het bleef lang stil maar goed 9 april is het onherroepelijk dus had dat wel verwacht.
Kregen een email of we de offerte van de keuken en badkamer ook mee konden sturen (die betalen we zelf dus vonden deze vraag vreemd maar zodoende).
Toen nog wat vragen gehad dat we opeens 24k te kort kwamen op de financiering maar 5% van aanneemsom bij de aannemer en 3% van het kavel hadden we al uit eigen zak betaald wat veel meer was dan dat.
De bank dacht ook dat het pas per 9 mei onherroepelijk zou worden, dat hoorden we 26 april van onze adviseur en hij heeft er toen achteraan gebeld en wij zouden die vrijdag of de maandag er na horen of het akkoord is.

Puntje bij paaltje is dat we nu nog niks weten, ruim 10 weken later (na het indienen).
Maar de optie op ons kavel vervalt 31 mei, as. vrijdag.
Daarnaast krijgen we constant vragen over ons eigen geld en of wij dat nu nog wel hebben enzo.
Waardoor het vertraagd, ik krijg verzoeken van documenten die ik allang heb gestuurd naar ze, dus stuur ik ze letterlijk documenten die ik 11 maart ook heb ingediend bij ze, of een "recente" versie er van.
Ook werd ons (meerdere malen) gezegd dat 31 mei geen probleem moet zijn om te kunnen passeren bij de notaris.

De hypotheekadviseur geeft aan dat wij geen standaard hypotheek hebben, ik snap dat vergeleken met bestaande bouw maar qua zelf- en dan nieuwbouw hebben wij niks geks. Behalve wat eigen geld.

Is 10 weken gangbaar?
En wat kan ik nu nog want 31 mei komt eraan, en ja een boze email is deze ochtend al de deur uit gegaan.

[ Voor 13% gewijzigd door nils7 op 27-05-2024 14:23 ]

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
nils7 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:15:
Maar wat is schappelijk qua doorlooptijd om een hypotheek voor zelf-bouw rond te krijgen.

Wij hebben een hypotheek adviseur en om de rente van onze huidige woning mee te nemen moesten we bij dezelfde bank blijven volgens hem.
Helaas neemt onze huidige bank alleen de aanvraag in behandeling als de omgevingsvergunning onherroepelijk is.

Dit was per 9 april, zodoende bij goedkeuring van de omgevingsvergunning (28 Februari) alles bij elkaar gezocht en rond 11 maart ingediend.
Het bleef lang stil maar goed 9 april is het onherroepelijk dus had dat wel verwacht.
Kregen een email of we de offerte van de keuken en badkamer ook mee konden sturen (die betalen we zelf dus vonden deze vraag vreemd maar zodoende).
Toen nog wat vragen gehad dat we opeens 24k te kort kwamen op de financiering maar 5% van aanneemsom bij de aannemer en 3% van het kavel hadden we al uit eigen zak betaald wat veel meer was dan dat.
De bank dacht ook dat het pas per 9 mei onherroepelijk zou worden, dat hoorden we 26 april van onze adviseur en hij heeft er toen achteraan gebeld en wij zouden die vrijdag of de maandag er na horen of het akkoord is.

Puntje bij paaltje is dat we nu nog niks weten, ruim 10 weken later (na het indienen).
Daarnaast krijgen we constant vragen over ons eigen geld en of wij dat nu nog wel hebben enzo.
Waardoor het vertraagd, ik krijg verzoeken van documenten die ik allang heb gestuurd naar ze, dus stuur ik ze letterlijk documenten die ik 11 maart ook heb ingediend bij ze, of een "recente" versie er van.
Ook werd ons (meerdere malen) gezegd dat 31 mei geen probleem moet zijn om te kunnen passeren bij de notaris.

De hypotheekadviseur geeft aan dat wij geen standaard hypotheek hebben, ik snap dat vergeleken met bestaande bouw maar qua zelf- en dan nieuwbouw hebben wij niks geks. Behalve wat eigen geld.

Is 10 weken gangbaar?
En wat kan ik nu nog want 31 mei komt eraan, en ja een boze email is deze ochtend al de deur uit gegaan.
Ga even in gesprek met de verkoper? Waarschijnlijk is het allemaal niet zo'n probleem voor de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Deleon78 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:27:
[...]

Ga even in gesprek met de verkoper? Waarschijnlijk is het allemaal niet zo'n probleem voor de verkoper.
Dat is een optie maar is 10 weken gangbaar en telkens nieuwe versies van documenten moeten uploaden omdat de vorige zijn verlopen omdat het zo lang duurt?

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
nils7 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:30:
[...]

Dat is een optie maar is 10 weken gangbaar en telkens nieuwe versies van documenten moeten uploaden omdat de vorige zijn verlopen omdat het zo lang duurt?
1) Je vraagt: wat kan ik doen. In gesprek gaan is altijd een goed idee.
2) 10 weken+ gebeurt. Er zitten mensen, dus fouten worden gemaakt. Maar wat kan je met het antwoord? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 00:27
nils7 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:15:

Is 10 weken gangbaar?
Bij zelfbouw heb ik het idee dat het voor de bank allemaal net wat lastiger is.
N+1, ik en mijn vrouw hebben ieder drie werkgevers verklaringen moeten inleveren vanwege de doorlooptijd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:10

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is natuurlijk je eigen afweging. Hou er wel rekening mee dat een hoekkavel over het algemeen ongunstiger is voor de verhouding voortuin en achtertuin is. Omdat je relatief meer tuin hebt liggen voor naar(het verlengende van) naar de weg gekeerde gevels. Dus voor de oppervlakte van de kavel minder achtertuin. En beperking in de (vergunningsvrije) bouwmogelijkheden in deze stroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Deleon78 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:04:
[...]

1) Je vraagt: wat kan ik doen. In gesprek gaan is altijd een goed idee.
2) 10 weken+ gebeurt. Er zitten mensen, dus fouten worden gemaakt. Maar wat kan je met het antwoord? :)
Wat ik kan met het antwoord om te bekijken of die 10 weken gangbaar is of dat er iemand hier loopt te treuzelen, ongeacht de oorzaak.
En dan er wat druk op zetten als die 10 weken toch buiten proporties blijken.

Althans mijn hypotheek adviseur heeft altijd laten weten dat het met gemak er zo doorheen gepiept is.
Meerdere malen is aangegeven 31 mei geen issue te zijn.
Maar we worden er wel een beetje moedeloos van om telkens dezelfde documenten aan te moeten leveren.
En dat die deadline er wel aan komt.

Telkens dezelfde documenten aan moeten leveren, ook al zijn het dan nieuwe versies, voelt ook alsof ze nooit ons dossier compleet doorgezet hebben.
Ik neem aan dat ze gewoon de documenten moeten beoordelen zoals ze zijn binnen gekomen.
Ik moet telkens werkgeversverklaringen, salarisstroken, afschriften blijven indienen.
Daar verandert ook niks op dus heb een beetje gevoel dat ze weinig er mee doen zeg maar.

[ Voor 26% gewijzigd door nils7 op 27-05-2024 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
@nils7 dit klinkt me allemaal heeeel herkenbaar, inclusief mooi weer spelen bij iets wat achteraf nooit mogelijk zou zijn geweest. Welke adviseur hebben jullie, eventueel via PM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Wij hebben vandaag een eerste kennismaking gehad met een aannemer en een natte vinger M3 prijs gekregen waarmee wij zeker verder kunnen. Aankomende week nog afspraken met een aannemer en architect , en volgende week hetzelfde.... nog een aannemer en architect

Vanuit de gemeente het bericht gekomen dat het koopcontract eraan komt deze week , en dat wij eventueel Q1 kunnen beginnen.

Vandaag ook de makelaar groen licht gegeven om de verkoop van ons huis in gang te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Epep schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Bij zelfbouw heb ik het idee dat het voor de bank allemaal net wat lastiger is.
N+1, ik en mijn vrouw hebben ieder drie werkgevers verklaringen moeten inleveren vanwege de doorlooptijd. :+
Hmpf, vertel mij wat, wij hebben een relatief lage hypotheek en betalen behoorlijk veel zelf (overwaarde 2 woningen + spaargeld), volgens mij zijn we wel 3 keer door de machine getrokken of het allemaal wel zuiver was, toen dat voorbij was kwam hetzelfde gedonder weer vanuit de notaris... 8)7
Ik ben blij dat dat allemaal achter de rug is.

Vandaag het 'kopersgesprek' gehad, hoop zaken weer doorgegeven welke allemaal aangepast gaan worden, ook worden nog een paar meerwerkprijzen meenemen, kijken wat eruit komt.
Ook wat tegenvallers gehad voor tijdens de bouw (die komen nog een stuk meer, ik weet het), de airco's mogen pas na oplevering gemonteerd worden (i.v.m. BENG) en de zonnepanelen moeten we waarschijnlijk laten voor wat het is.
Sondering is inmiddels uitgevoerd, geen idee wat daar uit gaat komen, duimen dat het meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bij mij heeft de hypotheek lang geduurd, maar dat was meer omdat budget niet toereikend was met de begroting. Uiteindelijk wel goed gekomen en toen dat klopte was het redelijk snel rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ik vind 10 weken superkort, wij hadden ruim een half jaar nodig. Wij vinken bij de bank wel alle verkeerde boxen aan: Ondernemers, Zelfbouw, <10 jaar voor 'pensioen' (haha).
Verder met @Deleon78 eens, het is bij de bank ook maar mensenwerk. Liep bij ons ook fout, maar wel netjes door ze gecorrigeerd.
Ga met de verkopende partij praten, dat geeft wellicht rust!

Overigens, brengen wij ook zelf geld in, maar dan kom je in de mallemolen van mogelijke witwassen.
Zo is het altijd wel wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:54

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Herkenbaar, wij zijn ook 6 maanden bezig geweest met de financiering. Allebei 3 of 4 werkgeversverklaringen aangeleverd, hypotheekadviseur deed een hypotheekaanvraag waarbij de offertetermijn nog binnen de bezwaartermijn van de vergunning verliep. Moesten we, na het verlenen van vergunning en ingang bezwaartermijn, nogmaals een aanvraag doen. Ondertussen grond definitief aankopen bij de gemeente want de optietermijn verstreek. En het bouwbedrijf begon ondertussen te drukken want de offerte zou een prijscorrectie krijgen als de vergunning niet op tijd rond was.
Een hele mallemolen, ben blij dat dat gedeelte erop zit 7(8)7

[ Voor 4% gewijzigd door The GUI op 27-05-2024 19:02 ]

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:22
Wij hebben een adviesgesprek met een hypotheek adviseur gehad maar uiteindelijk een familiehypotheek genomen.

Bij GHB is het betalen bij oplevering, ze hebben wel een financiële onderbouwing( getekende hypotheek offerte) nodig voordat er met de bouw wordt gestart.

Financiering was binnen een dag geregeld, getekende accountants verklaring was voldoende.
Is een van de voordelen van ghb, zal natuurlijk wel in de prijs mee zijn genomen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nils7
En net gebeld dat we approved zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
Verkopende partij (gemeente) had gelukkig geen moeite er mee dat de notaris meer tijd nodig had.
Nog 12 dagen en dan gaan we passeren.

Maar nu kunnen we eindelijk zaken gaan regelen zoals de nuts voorziening.
We zitten in Enexis gebied maar dan lees je dit vandaag: https://www.nu.nl/economi...epanelen-en-laadpaal.html

:(

We hebben twee elektrische auto's, alhoewel 1 laadpaal voldoende is maar moeten natuurlijk een warmtepomp, zonnepanelen enzo.
Na dit nieuwsbericht voel ik me wel dubbel genaaid zeg maar en ik gok wat meer hier.

Maar welke aansluiting moet ik aanvragen aangezien ze best wel wat opties hebben?
Of hoe kom ik erachter wat bij ons gaat passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
nils7 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:06:
Verkopende partij (gemeente) had gelukkig geen moeite er mee dat de notaris meer tijd nodig had.

We zitten in Enexis gebied maar dan lees je dit vandaag: https://www.nu.nl/economi...epanelen-en-laadpaal.html

We hebben twee elektrische auto's, alhoewel 1 laadpaal voldoende is maar moeten natuurlijk een warmtepomp, zonnepanelen enzo.
Na dit nieuwsbericht voel ik me wel dubbel genaaid zeg maar en ik gok wat meer hier.

Maar welke aansluiting moet ik aanvragen aangezien ze best wel wat opties hebben?
Volgens mij moet je altijd wel met 3x25 uit de voeten kunnen. Als je een laadpaal met load balancing hebt hoef je je geen zorgen te maken dat er teveel tegelijk gebruikt wordt. Grotere aansluitingen zijn heel veel duurder qua netwerkkosten (3x35 is bij Enexis 4x zo duur als 3x25).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang

3x 25A is voldoende mits je een laadpaal met load balancing koopt. Die kijkt op de p1 poort van je meter hoe veel vermogen je nog over hebt en past daar het laden op aan.

Op dit moment kent alles tot en met 3x25A dezelfde prijs. Proefballonetjes van Enexis (die zien natuurlijk de inkomsten uit gas verdwijnen) zijn leuk, maar zij bepalen dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78

Op basis van slechts twee posts: haal even diep adem en probeer de rust te bewaren :) een huis bouwen is een leuk proces!

3x25 is in de meeste gevallen voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:54

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

3x25A, zodra je hoger gaat betaal je veel meer in jaarlijkse kosten:
~€300 voor 3x25A
~€1300 voor 3x35A

[ Voor 13% gewijzigd door The GUI op 30-05-2024 12:35 ]

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 15:35

Case_C

[Team Carrack]

The GUI schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:35:
3x25A, zodra je hoger gaat betaal je veel meer in jaarlijkse kosten:
~€300 voor 3x25A
~€1300 voor 3x35A
Nog even nagekeken bij Stedin... scheelt dus ruim 1300 euro per jaar.
3x25A, €424,-
3x35A €1.742,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:51
Inderdaad 3x25, mocht dat nu door alles wat je in huis hebt toch te weinig te blijken upgrade je hem dan naar 3x35
Hier 1 auto, 2 ovens, wp die verwarmde, kookplaat en veel klein spul aan gehad en geen centje pijn met 3x25
Pas als je veel tegelijk op 1 fase hebt ga je nat

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Wij hebben 3 laadpalen voorzien, gecombineerd met warmtepomp en twee keukens. Met slimme software kan dat allemaal op 3x 25A. Is natuurlijk wel afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden..

Verder kun je, de PV-panelen bij je aansluiting optellen. Althans als de zon schijnt. Heel veel zaken kun je zo sturen dat ze overdag stroom verbruiken. Als laatste heb ik de installatie van een thuisbatterij voorbereid. Zijn nu enkel wat lege pijpen (3-fase en data). Met een thuisbatterij kun je o.a. de verbruikspiek opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
Conrado schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 13:52:
[...]

Wij hebben 3 laadpalen voorzien, gecombineerd met warmtepomp en twee keukens. Met slimme software kan dat allemaal op 3x 25A. Is natuurlijk wel afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden..

Verder kun je, de PV-panelen bij je aansluiting optellen. Althans als de zon schijnt. Heel veel zaken kun je zo sturen dat ze overdag stroom verbruiken. Als laatste heb ik de installatie van een thuisbatterij voorbereid. Zijn nu enkel wat lege pijpen (3-fase en data). Met een thuisbatterij kun je o.a. de verbruikspiek opvangen.
In het ontwerp hebben we een loze pijp vanuit de meterkast naar buiten al laten aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Ik heb de volgende vragen; als mensen me hiermee kunnen helpen of mee op weg kunnen helpen, zou geweldig zijn. Zijn eigenlijk meer welke keuze zou je maken en waarom?

- Houten kozijnen of kunstof kozijnen?
Had kunstof in gedachten, maar aannemer verteld mij net dat houten beter isoleren
in tegenstelling tot wat ik lees op internet

- HR++ of HR+++?
Volgens mij is het advies hier over het algemeen HR+++

- Hoeveel liter boiler heb je nodig voor 5 personen(Douche wtw komt er...denk ik)?

- neem aan dat als je nu bouwt je niet meer zonnepanelen neemt dan je max denkt te verbruiken?

- screens overal, maar het minst nodig op het noorden? (heb gelezen over meenemen met de bouw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Ragnar9999 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:34:
Ik heb de volgende vragen; als mensen me hiermee kunnen helpen of mee op weg kunnen helpen, zou geweldig zijn. Zijn eigenlijk meer welke keuze zou je maken en waarom?

Had kunstof in gedachten, maar aannemer verteld mij net dat houten beter isoleren
Hangt ook van de kwaliteit van de kunstoog kozijnen af (loopt enorm uit een; sommige zijn prima, sommige spuuglelijk)
- HR++ of HR+++?
Als je toch nieuwe kozijnen koopt. Het blijft het slechts geïsoleerde deel van je gevel.
- Hoeveel liter boiler heb je nodig voor 5 personen(Douche wtw komt er...denk ik)?
Douce wtw in nieuwbouw is goed te doen (kost je in de praktijk alleen de €500 voor de wtw als je er vanaf begin rekening mee houdt. Heb je een bad? Dan zou ik 300 doen. Kost wel installatieruimte tov 180.
- neem aan dat als je nu bouwt je niet meer zonnepanelen neemt dan je max denkt te verbruiken?
Als het salderen verdwijnt wil je zoveel mogelijk zelf opwekken. De panelen zelf zijn zo duur niet meer; het installeren kost geld. Meerprijs voor een paar panelen extra is vaak goed te overzien.
- screens overal, maar het minst nodig op het noorden? (heb gelezen over meenemen met de bouw)
Screens op het noorden vind ik zelf niet nodig. Vergeet ook eventuele dakramen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Eens met @big bang
Wat je ook kiest, het is belangrijk dat je dat goed specificeert wat je wilt, anders wordt je teleurgesteld.
Heb ik niet gedaan; je wilt immers ook opbrengst, in de winter zeker als het salderen wegvalt.
Ja, ik heb O/Z/W screens, maar niet op het noorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj

Het is kunststof, met twee keer een "st". Ik zou altijd weer gaan voor kunststof, wat wel degelijk veel beter isoleert als hout.
Maar ik vraag met wel af of ik weer zou kiezen voor de huidige constructie met RAL7016 gepoedercoate aluminium schalen op kunststof kozijnen. Die schalen worden namelijk erg warm in de zon, en zetten dan uit tov de kozijnen.
Een volgende woning zou een stuk lichter van kleur worden, met liefst ook weer gewoon witte kozijnen.
- HR++ of HR+++?
Drievoudig glas is voor nieuwbouw echt een no-brainer. HR++ is techniek van onderhand 30 jaar geleden. Ik vind het ook idioot dat de overheid die achterhaalde techniek bij vervangen van kozijnen nog steeds subsidieert. Zo komen we nooit verder.
300. Maar die vraag hoort eigenlijk in een WP-topic.
Ik zou dat denk ik wel doen, maar met het huidige jojo-beleid weet je niks meer zeker.
Geen screens, maar raffstores (buitenjaloezieën). Ziet er mooier uit, en kun je ook mooi integreren in een nieuwe woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnaudYK

Kijk naar de Uf (isolatie waarden). Als ik zo op internet kijk dan heb je kunststof kozijnen met een Uf van 2.4, maar ook van 0.8. Dat scheelt nogal. Wij hebben zelf houten kozijnen met een Uf van 0.9. Dat is een stuk beter dan veel kunststof kozijnen. Er zijn ook hout-aluminium kozijnen die een Uf halen van 0.6. (Dat paste echter niet in ons budget.)
- HR++ of HR+++?
meer plussen is beter en kijk ook hier naar de Ug waarde en misschien ook naar de ZTA afhankelijk van je ligging van je ramen. Zie ook het HR+++ topic.
Als je nu toch bezig bent kan meer geen kwaad. Die dingen gaan lang mee en met elektrische auto etc kan het handig zijn om wat overcapaciteit te hebben. Je kunt ze altijd uitschakelen als dat gunstig is qua prijs.
Noorden zou ik niet doen en afhankelijk van je kavel kun je proberen zo te ontwerpen dat je op het noorden de minste ramen hebt (zijn toch een groot warmtelek, maar op het zuiden leveren ze juist warmte op). Zou nu je nieuw gaat bouwen dit inderdaad netjes wegwerken in de gevel. Persoonlijk vind ik screens (waar je doorheen kan kijken) wat fraaier dan raffstores, maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bij mij zijn er lamellen in het ontwerp meegenomen om de zoninval in de zomer te beperken, maar in de winter wordt de zoninval volledig benut omdat deze er dan onder doorschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:29
Case_C schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:48:
[...]

Nog even nagekeken bij Stedin... scheelt dus ruim 1300 euro per jaar.
3x25A, €424,-
3x35A €1.742,85
Dan is het handiger om 2 aansluitingen te regelen. Geen idee of dat kan, maar dan ben je goedkoper uit ;)
2 keer 3x25A.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Loft schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Dan is het handiger om 2 aansluitingen te regelen. Geen idee of dat kan, maar dan ben je goedkoper uit ;)
2 keer 3x25A.
Alleen als het meerdere WOZ objecten zijn, anders geen teruggaaf energiebelasting en dan kun je beter een accu icm 1x3x25A doen om de te hoge pieken op te vangen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik kan me geen enkele privé situatie bedenken dat 3x25A niet voldoende is.

Hier ondertussen alweer 7 jaar full Electric op 3x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Grolsch schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:30:
Ik kan me geen enkele privé situatie bedenken dat 3x25A niet voldoende is.

Hier ondertussen alweer 7 jaar full Electric op 3x25A
Er zijn ook hele, hele grote huizen.

Voor mijn oud werkgever hebben we in Blaricum eens een hele grote villa gebouwd (elektrische installatie dan).
Die had een 3x250A aansluiting en kreeg zelfs een eigen trafo van Liander in de tuin 8)7

(al vermoed ik achteraf gezien dat het te zwaar is. Maar dat soort lui rekenen gewoon zo: al komt het maar 1 keer in de paar jaar voor, ik wil alles aan kunnen zetten zonder ook maar ergens rekening mee te houden. Had ook een giga wateraansluiting want 5 stortdouches en ja, moeten alle 5 tegelijk volgas aan kunnen zonder drukverlies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:06

• 3x25A idd, maar dat is intussen wel helder :)
  • Enexis nog even niet druk om maken, er komt nog genoeg op je af om je wel druk om te maken ;)
  • Ik neem aan dat je huis nog gebouwd moet worden, heb je al een aannemer? i.h.a. regelen die de aanvraag voor de bouwaansluiting, je hebt dan nog ruim tijd om de definitieve aansluiting aan te vragen. De kosten zitten meestal in de offerte van de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Bij het zoeken naar een aannemer kijken jullie naar het lidmaatschap van deze aannemer bij BouwGarant,
SWK of Woningborg?

Google reviews van deze 3 partijen zijn niet geweidlg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils7
Batilan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:11:
[...]
  • 3x25A idd, maar dat is intussen wel helder :)
  • Enexis nog even niet druk om maken, er komt nog genoeg op je af om je wel druk om te maken ;)
  • Ik neem aan dat je huis nog gebouwd moet worden, heb je al een aannemer? i.h.a. regelen die de aanvraag voor de bouwaansluiting, je hebt dan nog ruim tijd om de definitieve aansluiting aan te vragen. De kosten zitten meestal in de offerte van de aannemer.
We zijn redelijk ver klaar eigenlijk :)
We hebben een aannemer (prefab bouwer met Vlaamse roots dus de architect zit er bij in) dus die staan eigenlijk klaar, ik gok dat ze na de bouwvak gaan beginnen want half juni beginnen halen ze het net niet meer om ervoor klaar te zijn.
Moet alleen grondwerker, clik(?) melding en nuts zelf regelen.

[ Voor 6% gewijzigd door nils7 op 31-05-2024 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Wat een top topic voor n00bs zoals ik. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door backupdevice op 31-05-2024 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
ybos schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:47:
[...]

Er zijn ook hele, hele grote huizen.

Voor mijn oud werkgever hebben we in Blaricum eens een hele grote villa gebouwd (elektrische installatie dan).
Die had een 3x250A aansluiting en kreeg zelfs een eigen trafo van Liander in de tuin 8)7

(al vermoed ik achteraf gezien dat het te zwaar is. Maar dat soort lui rekenen gewoon zo: al komt het maar 1 keer in de paar jaar voor, ik wil alles aan kunnen zetten zonder ook maar ergens rekening mee te houden. Had ook een giga wateraansluiting want 5 stortdouches en ja, moeten alle 5 tegelijk volgas aan kunnen zonder drukverlies)
Dat is gewoon onzinnig en slaat nergens op.

Ik log al ruim 7 jaar mijn stroomverbruik en heb nog nooit een continu verbruik van boven de 10KW gezien. Nu hebben wij geen laadpaal, maar als we die wel zouden hebben dan doet zo'n laadpaal nog aan load balancing, dus dat is ook geen probleem.

Het "zwaarste" wat bij ons gebeurd is dat de PV 11KW teruglevert, en veel spannender dan dat wordt het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Ragnar9999 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:55:
Bij het zoeken naar een aannemer kijken jullie naar het lidmaatschap van deze aannemer bij BouwGarant,
SWK of Woningborg?
Deze organisaties verzekeren het risico dat de aannemer niet in staat is om je huis af te bouwen, bijvoorbeeld door een faillissement.
Het is het soort risico waarvan je de gevolgen niet kunt overzien. Vaak stellen hypotheekverstrekkers daarom als eis dat er een afbouwgarantie.

Let wel op dat er behoorlijke verschillen zijn tussen deze organisaties, zie ook het openingstopic. Zoals nagenoeg alle verzekeringen zijn de reviews slecht, want polishouders verdiepen zich er pas in als de ellende zich heeft aangediend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:52
nils7 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:36:
[...]

We zijn redelijk ver klaar eigenlijk :)
We hebben een aannemer (prefab bouwer met Vlaamse roots dus de architect zit er bij in) dus die staan eigenlijk klaar, ik gok dat ze na de bouwvak gaan beginnen want half juni beginnen halen ze het net niet meer om ervoor klaar te zijn.
Moet alleen grondwerker, clik(?) melding en nuts zelf regelen.
Niet clik maar Klic-melding: https://www.kadaster.nl/p...jRCtzITmHHGoaAnrUEALw_wcB

Zodat de nutsbedrijven en dergelijke weten dat je in de grond gaat werken en je kunnen waarschuwen als er kabels of leiding in je werkgebied liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Hoeveel mensen hebben via een architect alles laten regelen mbt vergunnigen , BENG etc etc. Dus geheel begeleiden?

Voor ons is dit de eerste keer zelf bouwen .

[ Voor 8% gewijzigd door backupdevice op 31-05-2024 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnaudYK
backupdevice schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:49:
Hoeveel mensen hebben via een architect alles laten regelen mbt vergunnigen , BENG etc etc. Dus geheel begeleiden?

Voor ons is dit de eerste keer zelf bouwen .
Ik heb dat inderdaad door architect icm duurzaamheidsadviseur laten doen. Die kwamen dan weer met een constructeur en vroegen gelijk bij een sondeerbedrijf een offerte op. Ik heb heea wel vergeleken en prijzen waren normaal, maar deze mensen werkten wel vaker samen dus dat leek me handig.

De architect was bij ons ook gemachtigd om de stukken in te dienen. Uiteraard alles nog voor de Omgevingswet.
Pagina: 1 ... 9 ... 44 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic