Precies, jij sluit een overeenkomst af met de hoofdaannemer. Hij blijft dus altijd verantwoordelijk voor uitvoering conform opdracht en garantie. Twijfel je aan die garantie sluit dan een verzekering af bij bouwgarant of iets vergelijkbaars. Bij ons was dit laatste trouwens een verplichting vanuit de hypotheek.Deleon78 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:14:
Ik zou als aannemer die wordt gevraagd om zn hele verdienmodel te verantwoorden toch echt denken: stik er maar in.
Je vraagt bij de winkel toch ook niet wat de inkoopprijs is?
In de supermarkt staat de prijs van een pak boter of koffie vermeld inclusief alle bijkomende kosten, (behalve statiegeld, maar die krijg ik later terug). En als ik vervolgens besluit de biefstuk bij de slager te kopen dan heeft dat geen invloed op de prijs van mijn sperziebonen.Deleon78 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 14:14:
Ik zou als aannemer die wordt gevraagd om zn hele verdienmodel te verantwoorden toch echt denken: stik er maar in.
Je vraagt bij de winkel toch ook niet wat de inkoopprijs is?
Zouden ze meteen de prijs van de onderdelen communiceren inclusief de overhead en winst kosten dan zouden ze minder uit te leggen hebben. Als je er aan het eind 10% bij op gaat tellen dan kun je net zo goed de onderdelen 10% duurder maken.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Onze aannemer is gewoon transparant en deelt de offertes van de onderaannemers gewoon. Wij weten zijn oplag en ook zijn totale marge.
Waren er andere goedkoper? Ja. Was deze veel duurder ? Nee . Belangrijk voor ons was dat hij groot genoeg is om zeker te zijn van leveren van spullen en van tijd van loodgieters en electricien. Dit zorgt ervoor dat er 0 vertraging is ( tot nu toe
) en dat wij sneller de wonig inkunnen. Wat veel kosten scheelt.
Dit was voor ons een belangrijk punt.
Waren er andere goedkoper? Ja. Was deze veel duurder ? Nee . Belangrijk voor ons was dat hij groot genoeg is om zeker te zijn van leveren van spullen en van tijd van loodgieters en electricien. Dit zorgt ervoor dat er 0 vertraging is ( tot nu toe
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ook onze aanmemer was daar transparant over. Er werd gewerkt met een open begroting.backupdevice schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:23:
Onze aannemer is gewoon transparant en deelt de offertes van de onderaannemers gewoon. Wij weten zijn oplag en ook zijn totale marge.
Waren er andere goedkoper? Ja. Was deze veel duurder ? Nee . Belangrijk voor ons was dat hij groot genoeg is om zeker te zijn van leveren van spullen en van tijd van loodgieters en electricien. Dit zorgt ervoor dat er 0 vertraging is ( tot nu toe) en dat wij sneller de wonig inkunnen. Wat veel kosten scheelt.
Top!backupdevice schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:23:
Waren er andere goedkoper? Ja. Was deze veel duurder ? Nee . Belangrijk voor ons was dat hij groot genoeg is om zeker te zijn van leveren van spullen en van tijd van loodgieters en electricien. Dit zorgt ervoor dat er 0 vertraging is ( tot nu toe) en dat wij sneller de wonig inkunnen. Wat veel kosten scheelt.
Het gaat me er ook niet om dat er niks gevraagd mag worden, maar als je (=generiek) dan toch aan het voorbereiden ben... Sta dan even stil bij wat je echt wilt weten en stel de vraag open en neutraal.
"Hoe gaan we om met meerwerk?"
Dan schiet niemand in de verdediging en bied je de ander ruimte om te antwoorden zoals hen dat schikt.
Dank voor jullie meedenken. We zijn (mede door jullie input) gekomen tot de volgende lijst:
- Schade en aansprakelijkheid, CAR
- Bouwgarant
- wanneer kan gestart worden met de bouw?
- Wanneer stroom kast en waterput plaatsen. Al voor start bouw?
- provisiekosten
- Is de offerte een open begroting?
- Zijn er nog stelposten in de offerte?
- hoe werkt het met meerwerk en minderwerk?
Als jullie nog aanvullingen hebben horen we het heel graag.
- Bouwgarant
- provisiekosten
Mocht je nog een bank nodig hebben dan krijg je een CAR via de aannemer . En de aannemer moet bij een bouwgarant fonds zijn aangesloten . Dus dat moet vraag 1 zijn indien je een bank nodig hebtRell schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:57:
Dank voor jullie meedenken. We zijn (mede door jullie input) gekomen tot de volgende lijst:
- Bouwgarant
- provisiekosten
Nu heb ik twee huizen gebouwd zonder aannemer, maar toch wat tipsRell schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:57:
- Stelposten alleen voor wat jij kan beïnvloeden. Tegels en sanitair bijvoorbeeld, maar geen zaken als fundering.
- In het bestek staan vaak allerlei juridische voorwaarden. Die moeten expliciet geaccepteerd worden.
- Vraag of het huis hiervoor ook volledig gebouwd wordt, niets zo ergerlijk als tegenvallers op jouw bordje terechtkomen. Aannemen = aannemen!
- Controle vragen: kan ik onderaannemers in brengen? Kan dat ook later? Dat laatste is bijvoorbeeld van belang bij de keukenboer of zonwering.
Nog iets over bestek: maak duidelijk dat het bestek onderdeel van de overeenkomst wordt. Zorg ook dat er alles in staat wat jullie willen. Als je bijvoorbeeld de binnendeuren niet benoemd, kan de aannemer voor de eerste de beste waaiboom-met-karton gaan. Veel conflicten tijdens de bouw gaan over dergelijke onduidelijk benoemde verwachtingen,
Het allerbelangrijkste is dat even eventueel faillissement geregegeld is, onderdeel van de garantie, want dat trek je noch persoonlijk noch financieel.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Fundering zonder stelpost is in deze fase redelijk uitzondelijk. de opdrachtgever heeft eigenlijk nooit de juiste gegevens al. nu zijn er wel delen in nederland waar iedereen al weet wat er nodig is, maar toch alle palen een meter meer of minder scheeld toch al genoeg dat een aannemer daar echt zijn vingers niet aan wil branden.
Een aannemer kan pas aan de gang met een vergunning, dus zal de constructie gereed moeten zijn, toch?
Conrado schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:46:
Een aannemer kan pas aan de gang met een vergunning, dus zal de constructie gereed moeten zijn, toch?
Wij hebben de schets inmiddels ingediend voor het vooroverleg bij de gemeente.
En zelfs vergunningsaanvragen zijn vaak in eerste instantie zonder constructie, veel mensen willen (te)vroeg met de aannemer praten om grip te krijgen op de kosten en denken zo tijd te besparen. probleem daarvan is dat de aannemer dan doorgaans met een vork en/of stelposten schrijft omdat er veel onbekende zijn. opzich wordt dat pas een echt probleem als de stelposten blijven bestaan ook als je al veder bent. maar ik ben het veder met je eens hoor, als alle info er is horen er geen stelposten meer te zijn. maar als je ergens tussen SO en DO zweeft is dat doorgaans onmogelijk.
[ Voor 49% gewijzigd door twain4me op 25-08-2025 22:15 ]
Daarom hadden wij al een sonderings onderzoek laten doen .
Waren dat alleen maar nettoprijzen in de offertes van onderaannemers. Het is namelijk ook heel gebruikelijk dat de aannemer 2 identieke offertes krijgt van dezelfde onderaannemer, enkel met verschillende prijzen om naast zijn opslag nog wat extra procentjes te pakken. En ja, daar werken bedrijven vaker mee dan je zou denken spreek ik uit ervaring. Dus ik zou mij daar ook niet op blind staren.backupdevice schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:23:
Evengoed als een open begroting. Hoe vaak ik geen maatwerk open begroting heb gezien waarbij hoge opslagen zijn verbloemd. Prima als je geen bijvoorbeeld geen 20% toeslag accepteert, dan reken ik toch standaard 109,09% met 10% opslag, wat jij wilt.
Da's mooibackupdevice schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 15:23:
Open calculaties heb ik ook al wat gezien. Die zijn zó gedetailleerd dat je ze - als leek - niet kunt volgen. Prima dat je huis 16234 stenen nodig heeft, maar wat kun je daar verder mee?
Dan iets over opslag en marge. Ik wilde de nieuwbouw in eerste instantie door een aannemer laten zetten, dus heb ik offertes liggen. Ik ben zelf ondernemer maar de marge die een aannemer je voorrekent - de operationele winst zogezegd -, daarvan kun je nimmer een gezonde onderneming voeren. Laat staan jezelf ook nog'es een salaris uitkeren.
Begrijp me goed. Ik wil de aannemers niet in een kwaad daglicht stellen en snap hun probleem ook wel. Particulieren denken immers dat de winst op hun huis enkele reis in de zakken van de aannemer verdwijnen. Die hebben geen idee dat het bouwbedrijf, pand, medewerkers, etc ook bekostigd moeten worden.
Dat raad ik iedereen aan. Een sonderings- en funderingsonderzoek - zelfde bedrijf maar twee verschillende diensten - heb je toch nodig. Dan weet iedereen waar je aan toe bent. Het haalt ook een berg onzekerheid bij je weg.backupdevice schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:12:
Daarom hadden wij al een sonderings onderzoek laten doen .
Het is heel normaal om dit soort opslagen te vermelden in de aannemerij.Batilan schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:49:
[...]
De commissies voor de onderaannemers zijn inderdaad een onderdeel van de aannemers provisies. Daarnaast rekenen ze vaak ook nog separaat winst provisie en risico opslag. De algemene / kantoor kosten zijn vaak een begrote component, maar kunnen ook een opslag zijn.
In mijn ervaring zijn aannemers meestal niet zo gemotiveerd dit erg precies te verantwoorden. In de tijd dat wij de offerte lieten opstellen (2022) was het meer 'take it or leave it'. Wellicht doen ze intussen wat harder hun best om de opdracht te verkrijgen.
Tegenwoordig is winst percentage oplopend tot 18%. ivm schaarste kunnen ze dat rekenen.
Vooral onderaannemeropslagen is op zich niet erg, mits zij er iets voor doen. Risico dragen o.i.d.
Waar vooral verhogingen in kunnen zitten zijn onderaannemers die ook weer mensen inhuren. Dan heb je opslag op opslag en wordt een woning of werk extra duur.
Vaak met wat research en een paar vragen weet je een heleboel.
Een bouwbedrijf die 20 mensen in dienst heeft en 100 woningen bouwt (om maar iets te noemen) weet je dat er inhuur en extern veel ingezet wordt. De afbouw wordt dan (bijna) altijd niet door hun zelf gedaan.
En op zich is dat niet erg, maar dan weet je waar je geld heen gaat.
belangrijker is of je met de aanneemsom kan leven. Dat je er blij mee bent.
Als dat niet goed voelt moet je het niet doen.
En of je dan wat extra betaald met een goed gevoel, dan is dat prima toch?
De offertes richting de aannemer werden 1 op 1 met ons gedeeld door de aannemer. Daarnaast krijgen wij een totaal overzicht van de aanneemsom waarin wij die prijzen konden herleiden . Geheel open en transparant.Paul Hewson schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:23:
[...]
Waren dat alleen maar nettoprijzen in de offertes van onderaannemers. Het is namelijk ook heel gebruikelijk dat de aannemer 2 identieke offertes krijgt van dezelfde onderaannemer, enkel met verschillende prijzen om naast zijn opslag nog wat extra procentjes te pakken. En ja, daar werken bedrijven vaker mee dan je zou denken spreek ik uit ervaring. Dus ik zou mij daar ook niet op blind staren.
Evengoed als een open begroting. Hoe vaak ik geen maatwerk open begroting heb gezien waarbij hoge opslagen zijn verbloemd. Prima als je geen bijvoorbeeld geen 20% toeslag accepteert, dan reken ik toch standaard 109,09% met 10% opslag, wat jij wilt.
Zij zullen er wel een goed belegde boterham van kunnen eten, maar dat gunnen wij iedereen. Je ziet nu ook dat sommige exra kleine dingen ff meegepakt worden met een knipoog.Conrado schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:49:
[...]
Da's mooi
Open calculaties heb ik ook al wat gezien. Die zijn zó gedetailleerd dat je ze - als leek - niet kunt volgen. Prima dat je huis 16234 stenen nodig heeft, maar wat kun je daar verder mee?
Dan iets over opslag en marge. Ik wilde de nieuwbouw in eerste instantie door een aannemer laten zetten, dus heb ik offertes liggen. Ik ben zelf ondernemer maar de marge die een aannemer je voorrekent - de operationele winst zogezegd -, daarvan kun je nimmer een gezonde onderneming voeren. Laat staan jezelf ook nog'es een salaris uitkeren.
Begrijp me goed. Ik wil de aannemers niet in een kwaad daglicht stellen en snap hun probleem ook wel. Particulieren denken immers dat de winst op hun huis enkele reis in de zakken van de aannemer verdwijnen. Die hebben geen idee dat het bouwbedrijf, pand, medewerkers, etc ook bekostigd moeten worden.
Idd! Gewoon van te voren aanleveren bij de architect en aannemer. Geen stelpost voor fundering. Wij hebben zowiezo weinig stelposten .Conrado schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:53:
[...]
Dat raad ik iedereen aan. Een sonderings- en funderingsonderzoek - zelfde bedrijf maar twee verschillende diensten - heb je toch nodig. Dan weet iedereen waar je aan toe bent. Het haalt ook een berg onzekerheid bij je weg.
Moet ik wel zeggen dat onze aannemer met een meer/minder lijst werkt en de dingen die in de aanneemsom zaten zijn op dit moment vaker minder . Maar daar staat tegenover dat wij steeds meer nieuwe ideen inbrengen die weer meer zijntwain4me schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:58:
[...]
[...]
En zelfs vergunningsaanvragen zijn vaak in eerste instantie zonder constructie, veel mensen willen (te)vroeg met de aannemer praten om grip te krijgen op de kosten en denken zo tijd te besparen. probleem daarvan is dat de aannemer dan doorgaans met een vork en/of stelposten schrijft omdat er veel onbekende zijn. opzich wordt dat pas een echt probleem als de stelposten blijven bestaan ook als je al veder bent. maar ik ben het veder met je eens hoor, als alle info er is horen er geen stelposten meer te zijn. maar als je ergens tussen SO en DO zweeft is dat doorgaans onmogelijk.
[ Voor 60% gewijzigd door backupdevice op 26-08-2025 09:23 ]
Zo eenvoudig is datbackupdevice schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:10:
Zij zullen er wel een goed belegde boterham van kunnen eten, maar dat gunnen wij iedereen.
Je kunt hooguit offertes van aannemers vergelijken.
Ook daar weet je niet zeker van hoe en wat. Wij hadden een stelpost voor de badkamer en waren bij een leverancier van de aannemer gaan kijken. Die stuurt diens offerte naar de aannemer en die hebben wij rechtstreeks doorgestuurd gekregen met de opmerking dat er 10% korting vanaf ging... (Uiteindelijk vonden we het nog veel te duur en hebben we zelf spullen besteld). Voor het overige hadden we bijna geen stelposten (uitzondering electra, daarvan een stelpost met uitgangspunt voor aantal lichtpunten e.d.).backupdevice schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:10:
De offertes richting de aannemer werden 1 op 1 met ons gedeeld door de aannemer. Daarnaast krijgen wij een totaal overzicht van de aanneemsom waarin wij die prijzen konden herleiden . Geheel open en transparant.
Je kunt met een open begroting een onafhankelijke kostendeskundige het laten beoordelen.
Nee je. weet het nooit zeker met alle dingen. Maar bij ons zijn de offertes van de de gehele E installatie, WP inclusief boren, WTW, Kozijnen ,Screens, Loodgieterwerk etc allemaal met ons gedeeld. Daarnaast zitten deze verwerkt in de aanneem som en kunnen wij die gewoon herleiden. Misschien hebben wij daarmee geluk , maar wij hebben het gewoon open en duidelijkArnaudYK schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
Ook daar weet je niet zeker van hoe en wat. Wij hadden een stelpost voor de badkamer en waren bij een leverancier van de aannemer gaan kijken. Die stuurt diens offerte naar de aannemer en die hebben wij rechtstreeks doorgestuurd gekregen met de opmerking dat er 10% korting vanaf ging... (Uiteindelijk vonden we het nog veel te duur en hebben we zelf spullen besteld). Voor het overige hadden we bijna geen stelposten (uitzondering electra, daarvan een stelpost met uitgangspunt voor aantal lichtpunten e.d.).
Je kunt met een open begroting een onafhankelijke kostendeskundige het laten beoordelen.
Ja dat hebben wij wel gedaan. Wij hadden drie aannnemers aangeschreven. 1 was 100K duurder als de goedkoopste. De gekozen aannemer zat in het midden. Het gevoel was goed en tientallen goede referenties in de regio.Conrado schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
Zo eenvoudig is dat
Je kunt hooguit offertes van aannemers vergelijken.
[ Voor 16% gewijzigd door backupdevice op 26-08-2025 09:36 ]
Al die open begrotingen zijn leuk, behalve dat je die offertes vaak toch niet kunt vergelijken. De aannemer ziet je aankomen met “ik heb deze kozijnenboer gevonden en die doet het voor de helft”. Bovendien weet je niet wat er aan kickback fees berekend wordt. Ik snap heel goed dat @Conrado het uiteindelijk anders aangepakt heeft, met maximale controle. Ik durfde zo’n stap niet aan het heb een casco huis laten bouwen om vervolgens in eigen beheer zelf af te bouwen (met ook behoorlijk wat eigen arbeid). Ik denk ook niet dat de route van @Conrado voor iedereen is weggelegd, er valt veel mee te winnen en veel mee te verliezen.
Nee idd. Het beste is gewoon zoals Conrado het heeft gedaan . Maar ik heb de kunde, tijd en zin niet . Daarnaast was de bank stug en moest het via Bouwgarant. Dus toen ook maar meteen in een bouwteam gegaan. Dan betaal je idd meer, maar wel rust en duidelijkheidbig bang schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:43:
Al die open begrotingen zijn leuk, behalve dat je die offertes vaak toch niet kunt vergelijken. De aannemer ziet je aankomen met “ik heb deze kozijnenboer gevonden en die doet het voor de helft”. Bovendien weet je niet wat er aan kickback fees berekend wordt. Ik snap heel goed dat @Conrado het uiteindelijk anders aangepakt heeft, met maximale controle. Ik durfde zo’n stap niet aan het heb een casco huis laten bouwen om vervolgens in eigen beheer zelf af te bouwen (met ook behoorlijk wat eigen arbeid). Ik denk ook niet dat de route van @Conrado voor iedereen is weggelegd, er valt veel mee te winnen en veel mee te verliezen.
Dat is ook een relevant punt. Uiteindelijk zijn die bedragen leuk (en niet onbelangrijk), maar het gaat er ook om hoe netjes en secuur er gewerkt wordt. Dat zie je niet in een offerte. Ook zaken als houden aan de planning, communicatie e.d. vind ik relevant. Dit haal je denk ik alleen uit referenties.backupdevice schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:35:
Ja dat hebben wij wel gedaan. Wij hadden drie aannnemers aangeschreven. 1 was 100K duurder als de goedkoopste. De gekozen aannemer zat in het midden. Het gevoel was goed en tientallen goede referenties in de regio.
Dat was precies wat ik wilde!big bang schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:43:
Ik snap heel goed dat Conrado het uiteindelijk anders aangepakt heeft, met maximale controle.
Ik was een beetje klaar met de HH Aannemers. In het bestek stond bv keramische stenen voor de binnenmuren, maar ze boden allemaal kalkzandsteen aan. De lijst met dat soort verschillen was lang, erg lang. We wilden een smarthome bouwen met KNX, etc. E-Installateurs wilde geen vast offertebedrag noemen, maar het begon zeker bij 150K!
Het erge is, zodra je ze daarop aanspreekt of vraagt waarom ze alternatieven aandragen er een stortvloed van dooddoeners en kluitjes-in-het-riet voorbij komen. Daar ging nog een schep bovenop toen ik voorstelde de e-installatie zelf te doen. Ik heb het allemaal maar vriendelijk aangehoord.
Zelfbouw moet je niet enkel doen om kosten te sparen, dat is als een klote-baan accepteren omdat het goed betaald. Dat hou je niet vol. Daarnaast kun je zelfbouw op allerlei niveaus doen. Wij hebben alle installaties, excl. warmtepomp, zelf gedaan. Ik heb 's avonds en in het weekeinde alle installatie voor elektriciteit, water, riool, lucht maar ook al het constructiestaal uitgetekend. Daar moet je natuurlijk ook lol in hebben
Zelfbouwen, in welke vorm ook, moet vooral het huis van je wensen opleveren zonder dat je maagzweren en andere ellende er aan overhoudtbackupdevice schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:55:
Dus toen ook maar meteen in een bouwteam gegaan. Dan betaal je idd meer, maar wel rust en duidelijkheid
Waarmee heb je de electra en water uitgetekend? Ik wil hier ook aan beginnen, maar krijg nog niet echt het goede pakket gevonden waarin ik dit makkelijk kan doen.Conrado schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:19:
...
Zelfbouw moet je niet enkel doen om kosten te sparen, dat is als een klote-baan accepteren omdat het goed betaald. Dat hou je niet vol. Daarnaast kun je zelfbouw op allerlei niveaus doen. Wij hebben alle installaties, excl. warmtepomp, zelf gedaan. Ik heb 's avonds en in het weekeinde alle installatie voor elektriciteit, water, riool, lucht maar ook al het constructiestaal uitgetekend. Daar moet je natuurlijk ook lol in hebben
Ik eerlijk gezegd ook nietjappie166 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:19:
Waarmee heb je de electra en water uitgetekend? Ik wil hier ook aan beginnen, maar krijg nog niet echt het goede pakket gevonden waarin ik dit makkelijk kan doen.
Ze zijn te eenvoudig, of te star. Uiteindelijk alles in Abobe Illustrator getekend.
:strip_exif()/f/image/rqJQ7T14LEedpFAUSRkBr8BT.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de meterkast ben ik in HagerCAD begonnen, maar liep tegen het probleem dat deze enkel Hager spul ondersteunt. De bibliotheken van SiWu werkten (toen) niet in de nederlandse versie. Uiteindelijk ook maar in Illustrator gedaan.
Constructie zoals breedplaat en staal in good-old AutoCAD.
Hoe kan dat dan, is het tegenwoordig niet zo dat het compleet ingeleverd moet worden tijdens de aanvraag?twain4me schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:58:
[...]
[...]
En zelfs vergunningsaanvragen zijn vaak in eerste instantie zonder constructie…..
qelectrotech geprobeerd?jappie166 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 14:19:
[...]
q
Waarmee heb je de electra en water uitgetekend? Ik wil hier ook aan beginnen, maar krijg nog niet echt het goede pakket gevonden waarin ik dit makkelijk kan doen.
Dat was wel de bedoeling maar bij de gemeentes waar ik mee werk kan het nog steeds. meestal perongeluk, soms expressLord Anubis schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:45:
[...]
Hoe kan dat dan, is het tegenwoordig niet zo dat het compleet ingeleverd moet worden tijdens de aanvraag?
Nee, je WKB'er moet dat op een later moment aanleveren, bij ons werd ook de vergunning aangevraagd, dag later al akkoord maar het ontwerp was nog niet eens definitief.Lord Anubis schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:45:
[...]
Hoe kan dat dan, is het tegenwoordig niet zo dat het compleet ingeleverd moet worden tijdens de aanvraag?
2 weken voor de start van de bouw moet de WKB'er alle werkelijke documenten hebben geüpload.
Wel naar gekeken, maar lijkt me veel meer een systeem om de stroomschema's te maken ipv het leidingwerk en schakelaars in het huis te tekenen. Maar daar kan ik naast zitten.
Hi allemaal, enige tijd geleden hebben wij hier om tips gevraagd. Nu hebben we meerdere partijen gesproken en zijn wij tot een short list gekomen. Wij gaan of met Selekthuis of met DHQ bouw bouwen.
Nu ligt er een offerte van Selekthuis voor 676k, voor een Mont Blanc (sleutelklaar Energieneutraal) met een afmeting van 9 x 14,35, een bijkeuken als aanbouw van 2,5 x 3,5 en een erker van 3,9 x1,5. Hierin zit een stelpost voor het sanitair 11k (wat wel hoger wordt).
Wat ik nu lastig vindt is dat het contact met beude partijen goed is, maar dat DHQ Bouw bijna geen reviews heeft. Ik weet daardoor niet zo goed in te schatten hoe het gehele proces met ze verloopt. Iemand tips?
Nu ligt er een offerte van Selekthuis voor 676k, voor een Mont Blanc (sleutelklaar Energieneutraal) met een afmeting van 9 x 14,35, een bijkeuken als aanbouw van 2,5 x 3,5 en een erker van 3,9 x1,5. Hierin zit een stelpost voor het sanitair 11k (wat wel hoger wordt).
Wat ik nu lastig vindt is dat het contact met beude partijen goed is, maar dat DHQ Bouw bijna geen reviews heeft. Ik weet daardoor niet zo goed in te schatten hoe het gehele proces met ze verloopt. Iemand tips?
Ze beweren 250 projecten gerealiseerd te hebben. Nu is hun portfolio erg divers, incl. verbouwing en renovatie, maar dan verwacht je toch wat reviews te vinden.AI1990 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:57:
Je zou naar referenties kunnen vragen, eens kijken hoe ze daar op reageren. Verder staat er de nodige projecten op hun website. Ik neem aan dat je de regio Den Haag kent en kunt inschatten waar ze gebouwd hebben. Rij er naar toe, en bel aan of doe een briefje in de bus
iets heel anders, Selecthuis is hier een bekende partij echter DHQ Bouw niet. Selecthuis is een catalogusbouwer, bij DHQ Bouw is dat wat onduidelijk. Ze zijn aannemer, maar hebben ook wat 'inspiratie-woningen', waaronder iets dat op de Mont Blanc lijkt. Echter, hun portfolio bestaat vooral uit stadsvilla's. Hoe zit dat precies en hoe vergelijk je beiden?
Hi Conrado, goede tips, dank je wel! Ik ken de wijk waar ze lijken te hebben gebouwd toevallig wel. Ik zal eens langsrijden en wat briefjes in de bus doen. Ook een goede om naar referenties te vragen.Conrado schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:36:
[...]
Ze beweren 250 projecten gerealiseerd te hebben. Nu is hun portfolio erg divers, incl. verbouwing en renovatie, maar dan verwacht je toch wat reviews te vinden.
Je zou naar referenties kunnen vragen, eens kijken hoe ze daar op reageren. Verder staat er de nodige projecten op hun website. Ik neem aan dat je de regio Den Haag kent en kunt inschatten waar ze gebouwd hebben. Rij er naar toe, en bel aan of doe een briefje in de bus
iets heel anders, Selecthuis is hier een bekende partij echter DHQ Bouw niet. Selecthuis is een catalogusbouwer, bij DHQ Bouw is dat wat onduidelijk. Ze zijn aannemer, maar hebben ook wat 'inspiratie-woningen', waaronder iets dat op de Mont Blanc lijkt. Echter, hun portfolio bestaat vooral uit stadsvilla's. Hoe zit dat precies en hoe vergelijk je beiden?
DHQ geeft aan veel te kunnen bouwen en in verschillende stijlen. 8 september hebben wij er een afspraak samen met de architect om eea concreet te maken.
We starten half september met de bouw, nu de aannemersofferte rond is en ook de omgevingsvergunning en kwaliteitsborger geregeld zijn. In de indeling hebben we de afgelopen maanden nog best wat wijzigingen doorgevoerd op basis van de input hier, waarvoor dank.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 19% gewijzigd door asdfke op 31-08-2025 10:07 . Reden: Toevoegen context ]
Ik heb enkel de warmtepomp via een installatiebedrijf gedaan.
Nog iets anders. Ik vind dat er relatief weinig bronleiding geoffreerd is. Nu kun je dat niet even makkelijk vergelijken maar het verschil is frappant. Zeker als je dat met het WP-vermogen - 8kW vs 12kW - vergelijkt. Te weinig bron is een verkeerde manier van bezuinigen dus ik zou in ieder geval navragen hoe ze daar zo bij komen
Members only:
Inloggen
Nog iets anders. Ik vind dat er relatief weinig bronleiding geoffreerd is. Nu kun je dat niet even makkelijk vergelijken maar het verschil is frappant. Zeker als je dat met het WP-vermogen - 8kW vs 12kW - vergelijkt. Te weinig bron is een verkeerde manier van bezuinigen dus ik zou in ieder geval navragen hoe ze daar zo bij komen
12 kW warmtepomp voor een moderne nieuwbouwwoning? Is dat niet wat veel? De meesten hebben aan de helft wel genoeg. Voor meer info: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huisConrado schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:04:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Inc btw. Ook hier midden Brabant. Als je wilt ben je welkom voor een kop koffie, dan kun je zien wat ze hier gedaan hebben. Wil ook best inzicht geven in de kosten, maar ben niet comfortabel om ze digitaal rond te sturen. Stuur maar een PM.asdfke schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:18:
[...]
***members only***
Dank je voor de bedragen @Conrado, dat helpt! Ik zal ook eens navragen hoe ze tot de berekening zijn gekomen voor de boringen.
Jij ook bedankt @big bang. Zijn de bedragen die je noemt excl. BTW?
We zit rond de 500m² vloer....Andrehj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:08:
12 kW warmtepomp voor een moderne nieuwbouwwoning? Is dat niet wat veel?
Bij mij kwamen zij ook na de BENG met een 12kW model om alles bij -10 warm te houden . Na wat praten met de leverancier en diegene die de warmte verlies berekening had gemaakt kon er iets met iets meer bron vermogen een 9kW model ook passend gemaakt worden .Andrehj schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:08:
[...]
12 kW warmtepomp voor een moderne nieuwbouwwoning? Is dat niet wat veel? De meesten hebben aan de helft wel genoeg. Voor meer info: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Ach, volgens mij is het onder de streep niet zo spannend want ze moduleren, toch? Als ik naar het energieverbruik kijk, doet ‘ie bar weinigbackupdevice schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:17:
[...]
Bij mij kwamen zij ook na de BENG met een 12kW model om alles bij -10 warm te houden .
Nou, ik heb een verleden met een over gedimensioneerde WP en ven redelijk gefocust om dat deze keer te voorkomen .Conrado schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:47:
[...]
Ach, volgens mij is het onder de streep niet zo spannend want ze moduleren, toch? Als ik naar het energieverbruik kijk, doet ‘ie bar weinig
De WP is de enige techniek die ik volledig ingekocht heb bij een onderaannemer. Ik wist van de ellende van de eerste golf WP-installaties dus heb me ervan verzekerd dat Nibe de boel zou doorrekenen en afregelen.backupdevice schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:49:
Nou, ik heb een verleden met een over gedimensioneerde WP en ven redelijk gefocust om dat deze keer te voorkomen .
Ik ben er tevreden mee
Ik heb precies dezelfde meerprijs gehoord afgelopen week bij onze architect/bouwbegeleider, wel grotere woning, maar denk dat dat qua kosten eigenlijk weinig uitmaakt.asdfke schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:05:
We starten half september met de bouw, nu de aannemersofferte rond is en ook de omgevingsvergunning en kwaliteitsborger geregeld zijn. In de indeling hebben we de afgelopen maanden nog best wat wijzigingen doorgevoerd op basis van de input hier, waarvoor dank.
***members only***
[ Voor 7% gewijzigd door Hielko op 31-08-2025 16:58 ]
Dat is idd wel een aandachtspunt. Bij ons wordt er 3 x 90 meter geboord voor een 9kW model .Conrado schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:04:
Ik heb enkel de warmtepomp via een installatiebedrijf gedaan.
***members only***
Dat is een aandachtspunt. Bij ons wordt er 3 x 90 meter geboord voor een 9kW model .asdfke schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:05:
***members only***
Ik zou aan je aannemer vragen of hij het kan laten onderbouwen . Vraag Zowiezo een warmteverlies berekening aan en accepteer geen nee . Mocht je die dan krijgen dat kan je met dat bureau sparren over de juiste diepte
Na wat issues eindelijk weer terug in het offerte traject. Prijzen sinds 2023 erg gestegen dus moet helaas concessies doen.
1 concessie is de WTW laten vallen en terug naar MV. Ben benieuwd. Kan het bouwen in 2026 zonder WTW eigenlijk wel? Mijn gevoel zegt dat dit een slechte besparing is.
1 concessie is de WTW laten vallen en terug naar MV. Ben benieuwd. Kan het bouwen in 2026 zonder WTW eigenlijk wel? Mijn gevoel zegt dat dit een slechte besparing is.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar dit is iig iets wat je later nooit meer kan doen. In tegenstelling tot afwerking, tuin, keuken of zelfs extra vierkante meters.RMX schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:54:
Na wat issues eindelijk weer terug in het offerte traject. Prijzen sinds 2023 erg gestegen dus moet helaas concessies doen.
Dat zou ik persoonlijk nooit doen. Slechte besparing . Kijk dan naar bijv andere kozijnen of plaats eerst een IKEA keuken om kosten te besparen .In een hedendaags nieuwbouw huis is een wtw een must. Ga je super isoleren maar blijf je roosters houden .RMX schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:54:
Check ook het lokaal bouwbesluit of het mag.
Maar nogmaals , ik zou hier niet op bezuinigen.
[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 01-09-2025 20:38 ]
De wtw maakt best wat hinderlijk geluid hier.. toch eens gaan vogelen om dat fine te tunen.
@RMX Bij mij was aanvankelijk ook gebudgetteerd op MV ipv wtw. Uiteindelijk heb ik toch doorgedrukt met WTW systeem. Omwille van het budget wel met Itho (die hebben wat vreemde ontwerpkeuzes, zie elders), maar da’s imho nog altijd veel beter dan geen WTW. Itho er uit en Zehnder er in kan over 5 jaar ook nog; kanalen aanleggen en roosters boven de ramen weghalen ga je eigenlijk niet meer doen. Ik geef je gevoel gelijk.
Zijn er mensen die antraciete of zwart grijze voegen hebben en welke voegmethode is gebruikt of gaat er gebruikt worden, traditioneel of met doorstrijkmortel?
De voeger die hiernaast bezig is geweest zegt persoonlijk liever niet met donkdere kleuren (voegmiddel met pigment) te voegen ivm duurzaamheid, het zou lelijk(er) worden op lange termijn. Ben nu aan het twijfelen wat te doen. Met doorstrijkmortel moet ik informeren bij de aannemer of de metselaars dat wel kunnen. Al weet ik niet of het ook voordelen geeft met kleurvastheid tov traditioneel.
De voeger die hiernaast bezig is geweest zegt persoonlijk liever niet met donkdere kleuren (voegmiddel met pigment) te voegen ivm duurzaamheid, het zou lelijk(er) worden op lange termijn. Ben nu aan het twijfelen wat te doen. Met doorstrijkmortel moet ik informeren bij de aannemer of de metselaars dat wel kunnen. Al weet ik niet of het ook voordelen geeft met kleurvastheid tov traditioneel.
@Intelcore wij hebben een antraciete voeg. Afaik is er antraciet/zwart voegzame gebruikt met een traditionele voegmethode.
Er is 1 baksteen vervangen vanwege een fout geplaatste buitenkraan. Daar zie je wel een tint verschil omdat de bouwvakkers daar gemetseld en gevoegd hebben ipv de voegers.
Er is 1 baksteen vervangen vanwege een fout geplaatste buitenkraan. Daar zie je wel een tint verschil omdat de bouwvakkers daar gemetseld en gevoegd hebben ipv de voegers.
[ Voor 41% gewijzigd door Frantic op 01-09-2025 22:21 ]
Bedoel je dan dat de wtw onder alle omstandigheden een hinderlijk geluid maakt, of alleen als hij optoert vanwege CO2 of RH?Frantic schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:36:
De wtw maakt best wat hinderlijk geluid hier.. toch eens gaan vogelen om dat fine te tunen.
Hier een Ducobox Energy Premium 400 die je onder normale omstandigheden niet hoort. Ga je douchen dan gaat hij meestal naar bijna maximaal (ca 400 m3/uur) en hoor je hem zeker wel. Ook in andere ruimtes in de actieve zone. Maar dat zijn slechts een beperkt aantal tijdstippen en eigenlijk niet echt hinderlijk in mijn beleving.
Wat voor merk/ type wtw heb je?
Bij ons maakt de WTW niet zozeer hinderlijk geluid, ik vraag me soms wel af of hij helemaal goed is afgesteld en de capaciteit haalt, na een nacht slapen staat de CO2 sensor op oranje in de slaapkamer, en we hoeven maar 3 personen op visite te hebben en de woonkamer staat na een uur/anderhalf uur al op rood (ZehnderFrantic schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:36:
ComfoAir Q450 ST).
Dit hebben we als voorlopig meetrapport:

Brink Flair 300. Alleen bij optoeren, maar heb t idee dat ie dat nogal snel doet.Batilan schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:54:
[...]
Bedoel je dan dat de wtw onder alle omstandigheden een hinderlijk geluid maakt, of alleen als hij optoert vanwege CO2 of RH?
Hier een Ducobox Energy Premium 400 die je onder normale omstandigheden niet hoort. Ga je douchen dan gaat hij meestal naar bijna maximaal (ca 400 m3/uur) en hoor je hem zeker wel. Ook in andere ruimtes in de actieve zone. Maar dat zijn slechts een beperkt aantal tijdstippen en eigenlijk niet echt hinderlijk in mijn beleving.
Wat voor merk/ type wtw heb je?
Hij verliest met regelmaat contact met de sensor in de woonkamer, lijkt het. Dan gaat ie automatisch naar de hoogste stand. Al teruggekoppeld naar de bouwer. Dan moet er wss een versterker/repeater geplaatst worden..
Wij hebben wel echt compleet andere waardes in t inregelrapport. Al krijgen we een nieuw rapport, met andere waardes. Die heb ik nog niet gezien.FabianGTI schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:14:
[...]
Bij ons maakt de WTW niet zozeer hinderlijk geluid, ik vraag me soms wel af of hij helemaal goed is afgesteld en de capaciteit haalt, na een nacht slapen staat de CO2 sensor op oranje in de slaapkamer, en we hoeven maar 3 personen op visite te hebben en de woonkamer staat na een uur/anderhalf uur al op rood (Zehnder
ComfoAir Q450 ST).
Dit hebben we als voorlopig meetrapport:
[Afbeelding]
@Batilan, @FabianGTI en @Frantic: Alle kennis over WTW-ventilatie vind je in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat hebben wij soms ook, beginnen ineens de lampjes rood te knipperen.Frantic schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:15:
[...]
Brink Flair 300. Alleen bij optoeren, maar heb t idee dat ie dat nogal snel doet.
Hij verliest met regelmaat contact met de sensor in de woonkamer, lijkt het. Dan gaat ie automatisch naar de hoogste stand. Al teruggekoppeld naar de bouwer. Dan moet er wss een versterker/repeater geplaatst worden..
Ik moet wel eerlijk bekennen dat we ook nog uitleg moeten krijgen over het systeem.
Ik kan me voorstellen dat elk rapport wel anders is.Frantic schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:17:
[...]
Wij hebben wel echt compleet andere waardes in t inregelrapport. Al krijgen we een nieuw rapport, met andere waardes. Die heb ik nog niet gezien.
De badkamer is vooral te weinig, na het douchen blijft de stoom veelte lang hangen, we moeten nu alsnog douchen met het raam open.
Dit is overigens allemaal aan aangegeven aan de bouwer/installateur, maar tot op heden is er nog niemand geweest...
Onze onderste laag sateen is donker, en hier is dan ook een donkere kleur voeg gebruikt. Bij mijn weten gewoon voegmiddel met pigment.Intelcore schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:00:
Zijn er mensen die antraciete of zwart grijze voegen hebben en welke voegmethode is gebruikt of gaat er gebruikt worden, traditioneel of met doorstrijkmortel?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik zou deze adviseren: v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/marstek venus/...Frantic schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:15:
[...]
Brink Flair 300. Alleen bij optoeren, maar heb t idee dat ie dat nogal snel doet.
Tijd voor een nieuwe sig..
Ja wij ook hoor.. Maar kleine in aantocht en..FabianGTI schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:56:
[...]
Dat hebben wij soms ook, beginnen ineens de lampjes rood te knipperen.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat we ook nog uitleg moeten krijgen over het systeem.
Members only:
Inloggen
Ja dat laatste irriteerde ik me ook aan. Bouwvak is klaar en we gaan gelijk aan grote nieuwe klussen beginnen ipv openstaand werk afronden. Gelukkig was 1 belletje richting bouwer genoeg.[...]
Ik kan me voorstellen dat elk rapport wel anders is.
De badkamer is vooral te weinig, na het douchen blijft de stoom veelte lang hangen, we moeten nu alsnog douchen met het raam open.![]()
Dit is overigens allemaal aan aangegeven aan de bouwer/installateur, maar tot op heden is er nog niemand geweest...
Members only:
Inloggen
Wij hebben met uitslagremmende voegmortel 332 UR+ gewerkt. Het spul is wel aan de prijs.Intelcore schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:00:
De voeger die hiernaast bezig is geweest zegt persoonlijk liever niet met donkdere kleuren (voegmiddel met pigment) te voegen ivm duurzaamheid,

Members only:
Inloggen
Gebroken puin op de plek van de oprit zou ik zeker zo snel mogelijk doen. Niet te dik, want afvoeren kost ook weer geld, maar uiteindelijk wil je het toch onder de oprit en is het alleen maar fijn als dat er al een tijdje ligt.Frantic schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:48:
***members only***
Dat heeft ook zeker onze voorkeur. Maar je moet soms keuzes makenbig bang schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:05:
[...]
Gebroken puin op de plek van de oprit zou ik zeker zo snel mogelijk doen. Niet te dik, want afvoeren kost ook weer geld, maar uiteindelijk wil je het toch onder de oprit en is het alleen maar fijn als dat er al een tijdje ligt.
Wij hebben kunstof platen gekocht en al een winter in gebruik gehad bij de unit . Voordeel is dat deze niet glad worden door de regen en vorst.Frantic schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:48:
***members only***
Als in financieel, of qua tijd? De meeste grondwerkers kunnen dit binnen een paar dagen wel op je oprit hebben liggen.Frantic schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:21:
[...]
Dat heeft ook zeker onze voorkeur. Maar je moet soms keuzes maken
Tijd, ik ben het niet eens met de werkmethode waarop de meeste grondwerkers hier aan de gang gaan.big bang schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:41:
[...]
Als in financieel, of qua tijd? De meeste grondwerkers kunnen dit binnen een paar dagen wel op je oprit hebben liggen.
Lees: 50cm in 1x storten en met een bijzonder lichte trilplaat verdichten.
Heb nog geen grondwerker gesproken waarmee ik consensus zal bereiken.
[ Voor 7% gewijzigd door Frantic op 03-09-2025 11:07 ]
Precies wat ik aan heb laten rukkenbackupdevice schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:38:
[...]
Wij hebben kunstof platen gekocht en al een winter in gebruik gehad bij de unit . Voordeel is dat deze niet glad worden door de regen en vorst.
Nice! ja die zijn makkelijk weer schoon te maken en later bijv in een moestuin ofzo te gebruiken. Ook kan je deze snel via MP verkopen.
Ook een voordeel , ze zijn licht dus handzaam
Klopt en ik heb terugkoopgarantie dus als ik er via MP ofzo niet af kom, gaan ze retour afzender.backupdevice schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:09:
[...]
Nice! ja die zijn makkelijk weer schoon te maken en later bijv in een moestuin ofzo te gebruiken. Ook kan je deze snel via MP verkopen.
Ook een voordeel , ze zijn licht dus handzaam
Hier zijn ze de nokgordingen aan het plaatsen

Denk aan je pannenbier, anders hangen ze straks de bezem in je nokbackupdevice schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:11:
Hier zijn ze de nokgordingen aan het plaatsen![]()
ja vroeg gisteren nog om ff aan te geven wanneer zij dachten het hoogste punt te bereiken... maar toen gaven zij niks aanbig bang schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:40:
[...]
Denk aan je pannenbier, anders hangen ze straks de bezem in je nok
Was hier ook.. aan hoogste punt werd niks gedaan qua festiviteiten.backupdevice schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:48:
[...]
ja vroeg gisteren nog om ff aan te geven wanneer zij dachten het hoogste punt te bereiken... maar toen gaven zij niks aan
Overigens zelf wel pannenbier gebracht. Maar een vlag/boom (of bezem
[ Voor 13% gewijzigd door Frantic op 03-09-2025 13:16 ]
Hè, bedoel je 50cm puin met een lichte trilplaat?Frantic schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:07:
Tijd, ik ben het niet eens met de werkmethode waarop de meeste grondwerkers hier aan de gang gaan.
Lees: 50cm in 1x storten en met een bijzonder lichte trilplaat verdichten.
Heb nog geen grondwerker gesproken waarmee ik consensus zal bereiken.
Waarom kun je trouwens de bestrating nog niet aanleggen?
Klopt.. Met zo'n lichte trilplaat moet je puin elke 5-10cm aantrillen.Conrado schreef op woensdag 3 september 2025 @ 12:49:
[...]
Hè, bedoel je 50cm puin met een lichte trilplaat?
Tijd.Waarom kun je trouwens de bestrating nog niet aanleggen?
Balans tussen zzp'er, pietje precies, verder uitpakken na verhuizen en een baby in aantocht
Ik ben blij dat bij ons de hovenier inmiddels is ingepland, over 2 maanden starten de werkzaamheden.
Ze gaan van de hele kavel 20cm afgraven, zal een mooie puinhoop worden in het begin.
Schutting tussen de woningen komt helaas pas lente volgend jaar..
Ze gaan van de hele kavel 20cm afgraven, zal een mooie puinhoop worden in het begin.
Schutting tussen de woningen komt helaas pas lente volgend jaar..
Je moet ook niet alles tegelijkertijd ehh... plannenFrantic schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:04:
Balans tussen zzp'er, pietje precies, verder uitpakken na verhuizen en een baby in aantocht
Zonder gekheid, ik raad je toch aan om niet zo lang te wachten. Zand - ook afgetrild puin - buiten, komt uiteindelijk ook binnen te liggen. Dat is zonde van je nieuwe woning.
Je kan ook een tijdelijke bestrating aanleggen van bv betonklinkers. Schoon binnenlopen is inderdaad een waardevolle toevoeging 
Plus, je kan gelijk parkeren en alles kan (indien niet goed aangestampt) nog inzinken zonder issues.
Plus, je kan gelijk parkeren en alles kan (indien niet goed aangestampt) nog inzinken zonder issues.
Je wil niet weten wat wij dit jaar nog meer (gedaan) hebbenConrado schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:41:
[...]
Je moet ook niet alles tegelijkertijd ehh... plannen
Maar we bekijken het per maand.. Weten ook nog niet goed wat die kleine nog nodig heeft etc.
[ Voor 16% gewijzigd door Frantic op 03-09-2025 16:08 ]
offtopic:
Frantic schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:08:
Weten ook nog niet goed wat die kleine nog nodig heeft etc.
Liefde, voeding en verschoning
[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 03-09-2025 16:34 ]
Nee de 3 r'sConrado schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:33:offtopic:
Rust, Regelmaat en Reinheid
De bestrating is bij ons vorige week gedaan. In 5 dagen alles erin gelegd. Het is een wereld van verschil van wat je mee naar binnen loopt.
Het grondverzet bedrijf heeft onder de bestrating 15 cm 0-40 puin gelegd en aangetrild, advies van de stratenmakers. Het stof wat van het trillen af kwam was 3 dagen later nog terug te vinden door het hele huis. Het komt echt door alle kieren en gaten heen.
Het grondverzet bedrijf heeft onder de bestrating 15 cm 0-40 puin gelegd en aangetrild, advies van de stratenmakers. Het stof wat van het trillen af kwam was 3 dagen later nog terug te vinden door het hele huis. Het komt echt door alle kieren en gaten heen.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Ben benieuwd waar en tegen welke prijs je platen hebt kunnen regelenFrantic schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:48:
***members only***
Members only:
Inloggen
Bron warmtepomp en wtw installatie is duur, erg duur, bij wtw heeft de aannemer ook nog het nodige te doen: koven en schachten voor luchtkanalen e.d. ; ik ken aannemers die persé geen wtw willen maken, praten net zolang op de klant in dat die overstag gaat.asdfke schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:33:
***members only***
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Vlak voor de onze vakantie kregen wij bericht dat we een optie konden nemen op een van onze reserve kavels. Inmiddels hebben we al enkele lokale aannemers gesproken die op een semi-catalogus wijze bouwen. Met onze wensen zoals hieronder omschreven, kwamen we al snel tot de conclusie dat een T-woning het meest geschikt zou zijn.
Om hier een goede start mee te maken ben ik op zoek naar inspiratieplattegronden. Bij voorkeur van T-kappers met de dwarskap tuin-georiënteerd i.p.v. aan de zijde van het oprit. Hebben jullie tips waar ik deze het beste kan vinden?
- Werkkamer begane grond
- Ruime bijkeuken begane grond
- 4 slaapkamers 1e verdieping, waarvan 1 met inloopkast
- Badkamer met bad 1e verdieping
- Apart toilet 1e verdieping
- Laagbouw
Om hier een goede start mee te maken ben ik op zoek naar inspiratieplattegronden. Bij voorkeur van T-kappers met de dwarskap tuin-georiënteerd i.p.v. aan de zijde van het oprit. Hebben jullie tips waar ik deze het beste kan vinden?
Ik had bijna dezelfde wensen; maar geen T-kap (en geen apart toilet). De bijkeuken wordt later nog uitgebreid richting de garage.ChillPascal schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:19:
Vlak voor de onze vakantie kregen wij bericht dat we een optie konden nemen op een van onze reserve kavels. Inmiddels hebben we al enkele lokale aannemers gesproken die op een semi-catalogus wijze bouwen. Met onze wensen zoals hieronder omschreven, kwamen we al snel tot de conclusie dat een T-woning het meest geschikt zou zijn.Op dit moment zijn de aannemers aan het tekenen en calculeren. Tegelijkertijd wil ik zelf ook graag gaan puzzelen met de indeling op zowel de begane grond als de 1e verdieping.
- Werkkamer begane grond
- Ruime bijkeuken begane grond
- 4 slaapkamers 1e verdieping, waarvan 1 met inloopkast
- Badkamer met bad 1e verdieping
- Apart toilet 1e verdieping
- Laagbouw
:strip_exif()/f/image/w2qjFKKsC1qFREnC5xJWX9TV.jpg?f=fotoalbum_large)
1.4.1 heet hier nog berging maar is werkkamer.
Uiteindelijk hebben we nog wat deuren verplaatst en nog wat andere kleine zaken.
[ Voor 18% gewijzigd door big bang op 08-09-2025 11:22 ]
Vlugge editbig bang schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:36:
[...]
Ik had bijna dezelfde wensen; maar geen T-kap (en geen apart toilet). De bijkeuken wordt later nog uitgebreid richting de garage.
[Afbeelding]
Uiteindelijk hebben we nog wat deuren verplaatst en andere kleine zaken nog wat zaken.
De vraag is of je dat belangrijk vind: architecten weten dergelijke wensen in veel verschillende volumes te herbergen.ChillPascal schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:19:
Met onze wensen zoals hieronder omschreven, kwamen we al snel tot de conclusie dat een T-woning het meest geschikt zou zijn.
Bedenk dat een T-kap simpelweg duurder is dan een standaard zadeldak. Het maakt op de verdieping looproutes wat moeilijker. Een huis ontwerpen is keuzes maken in wensen, vorm en budget
@big bang Thanks voor het delen, geeft een mooi inzicht van de mogelijkheden bij een recht zadeldak. Bij voorkeur zouden wij een kookeiland hebben en een ruimere bijkeuken (niet zijnde een aangebouwd platdak). Dus vandaar onze voorkeur voor een T-kap woning. Uiteindelijk nog maar afwachten hoe en of dit past binnen budget.
Hoe dan ook kan ik op internet maar zeer weinig plattegronden vinden van T-kappers. De plattegronden die ik vind zijn vrijwel allemaal zo ingedeeld dat de achterdeur en de bijkeuken zijn gepositioneerd onder de dwarskap. Voor onze kavel (hoekkavel) is het juist wenselijk om de dwarskap (zij)tuingericht te hebben, waarmee de achterdeur juist aan de lange zijde van het hoofdgebouw komt te liggen. De afbeelding hieronder geeft een globaal beeld van het perceel, het bouwvlak en de oriëntatie van de woning.
:strip_exif()/f/image/yIu6qjcv1qqTqhQK00RIUV1U.png?f=user_large)
Mochten jullie tips hebben of voorbeelden van plattegronden van T-kap woningen houd ik mij aanbevolen.
Hoe dan ook kan ik op internet maar zeer weinig plattegronden vinden van T-kappers. De plattegronden die ik vind zijn vrijwel allemaal zo ingedeeld dat de achterdeur en de bijkeuken zijn gepositioneerd onder de dwarskap. Voor onze kavel (hoekkavel) is het juist wenselijk om de dwarskap (zij)tuingericht te hebben, waarmee de achterdeur juist aan de lange zijde van het hoofdgebouw komt te liggen. De afbeelding hieronder geeft een globaal beeld van het perceel, het bouwvlak en de oriëntatie van de woning.
:strip_exif()/f/image/yIu6qjcv1qqTqhQK00RIUV1U.png?f=user_large)
Mochten jullie tips hebben of voorbeelden van plattegronden van T-kap woningen houd ik mij aanbevolen.
@ChillPascal, zijn er restricties aan de kap oriëntatie?
@Conrado; nagenoeg volledig vrij. Type dak en samenstelling is vrij, ook de oriëntatie richting de openbare weg is vrij. In ons geval (hoekkavel) ligt de openbare weg aan de west- en zuidzijde, het bovenstaande kaartje is noordgericht.
In de huidige wijk zie een grote variatie aan woningen voorbij komen, van bungalows met één bouwlaag en plat dak tot herenhuizen, en van moderne vila's tot Engelse cottages.
De benoemde restricties zijn:
In de huidige wijk zie een grote variatie aan woningen voorbij komen, van bungalows met één bouwlaag en plat dak tot herenhuizen, en van moderne vila's tot Engelse cottages.
De benoemde restricties zijn:
- Maximale bouwhoogte van 10 meter
- Maximaal bebouwd oppervlak, in ons geval 171 m2
- Minimaal 2.5 m van erfgrens (binnen bouwvlak)
- Gevel op maximaal 5 meter achter erfgrens.
Voor een T-vormige woning hoef je niet altijd een t-kap dak te hebben. Dat bewijst wel onze woning die wij 20 jaar geleden hebben gebouwd. Dat is eigenlijk een zadeldak met een paar vouwen erin.ChillPascal schreef op maandag 8 september 2025 @ 11:56:
@big bang Thanks voor het delen, geeft een mooi inzicht van de mogelijkheden bij een recht zadeldak. Bij voorkeur zouden wij een kookeiland hebben en een ruimere bijkeuken (niet zijnde een aangebouwd platdak). Dus vandaar onze voorkeur voor een T-kap woning. Uiteindelijk nog maar afwachten hoe en of dit past binnen budget.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/SUuYxpIrE12QcneN29NeaD5X.jpg?f=fotoalbum_large)
Het nieuw huis wat wij nu gaan bouwen krijgt wel een T-kap. Hierbij "ter inspiratie" de tekening zoals goedgekeurd door de Welstand.
:strip_exif()/f/image/Hw8KybBbgHVD7SvlD00uxfDi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8NrdXmkdPq6UVeobhd04l5EC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3WlTEfpcEQV14mLQSdr1W7UF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OCvJJYE0o0jtkIE33abBAdqm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZK2mCBAQybic0KtqtYahRJzU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou de kastenkamer en hoofdslaapkamer wisselen. In de huidige manier moet je door de slaapkamer naar buiten, en kan je een partner die nog slaapt / ziek is / uitrust / ... Wakker maken. Als je het omdraait, kun je de slaapkamer uit naar de kleedkamer en dan is er direct rust in de slaap kamer.big bang schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:36:
[...]
Ik had bijna dezelfde wensen; maar geen T-kap (en geen apart toilet). De bijkeuken wordt later nog uitgebreid richting de garage.
[Afbeelding]
Uiteindelijk hebben we nog wat deuren verplaatst en nog wat andere kleine zaken.
Just my2cts
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic